BE508744A - - Google Patents

Info

Publication number
BE508744A
BE508744A BE508744DA BE508744A BE 508744 A BE508744 A BE 508744A BE 508744D A BE508744D A BE 508744DA BE 508744 A BE508744 A BE 508744A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
projector
movements
cinematographic
sequence
operations
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE508744A publication Critical patent/BE508744A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B21/00Projectors or projection-type viewers; Accessories therefor

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Non-Portable Lighting Devices Or Systems Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE ET APPAREIL DIRECTEUR DE PROGRAMMES-CINEMATOGRAPHIQUES ET -SIMILAIRES. 



   La présente invention concerne la direction de programmes cinéma- tographiques ou similaires du genre comprenant une ou plusieurs opérations, telles que le démarrage et l'arrêt d'au moins un projecteur pour au moins une bobine de film,la transmission de musique et (ou) de paroles amplifiées, l'allumage et l'extinction de l'arc d'un projecteur pour projections fixes, la fermeture et l'ouverture des rideaux de scène et le réglage de l'éclaira- ge de scène.(ou) de la salle. Pour les programmes cinématographiques normaux, comprenant des répétitions d'au moins une projection continue avec plusieurs bobines de film, certaines desdites opérations sont nécessaires au début et à la fin du programme.

   La majeure :partie de ces opérations intervient dans l'intervalle entre deux projections continues, et comprend la projection de films de court métrage, par exemple la présentation d'extraits de films pro- chains ou de documentaires dont la longueur totale peut ou non dépasser la capacité d'une bobine. 



   Le but de l'invention est de réduire au minimum les opérations ma- nuelles pour la direction et la présentation de programmes, et d'assurer une plus grande précision de synchronisation. 



   L'invention comprend par conséquent un procédé pour la commande du fonctionnement des appareils de présentation de programmes cinématogra- phiques, qui consiste à produire automatiquement des impulsions électriques de commande et (ou) à effectuer les déplacements d'organes mécaniques de commande en séquence synchronisée et réglable. 



   Etant donné que les opérations peuvent être généralement mises en oeuvre par voie électrique ou électromagnétique à l'aide de moteurs élec- triques, de relais électromagnétiques, d'organes électroniques ou similaires, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 le procédé suivant l'invention peut avantageusement consister à produire une séquence synchronisée et réglable d'impulsions électriques pour la fermeture et l'ouverture des circuits des dispositifs précités. 



   Le procédé peut comprendre l'amorçage d'une suite d'opérations suc- cessives par au moins une impulsion électrique produite manuellement ou même automatiquement, par exemple dans un projecteur cinématographique à la fin de la dernière bobine d'une projection continue. Le procédé peut également êtremis en oeuvre de façon que-la fin de la séquence déclenche automatique- ment le fonctionnement d'un projecteur. Il peut également comprendre le pas- sage automatique d'une présentation intermédiaire à une projection complémen- taire d'un film cinématographique par le démarrage d'un projecteur, par le procédé décrit par exemple dans le brevet déposé ce même jour par la Deman- deresse pour : "Procédé et appareil pour la commande de relais électromagné- tiques, notamment pour le démarrage automatique de projecteurs cinématographi- ques". 



   L'invention comprend également un appareil directeur pour la mi- se en oeuvre du procédé précité, et comportant un organe directeur mobile avec plusieurs cames de commande réglables qu'on peut distribuer à volonté pour diriger la transmission d'impulsions et (ou) de mouvements. 



   L'appareil directeur peut comporter un organe rotatif, par exem- ple un tambour ou disque dont la surface est préparée pour recevoir les ca- mes de commande. 



   Un autre appareil directeur d'une suite d'opérations peut compor- ter un ensemble de sélecteurs de circuits. Dans un ensemble de ce genre, chaque sélecteur de circuits peut intervenir pour déclencher l'entrée en action des organes destinés à l'exécution de l'opération suivante. 



   Le dessin annexé représente un mode particulier de mise en oeu- vre de l'invention. 



   La figure 1 est une vue schématique de face d'un appareil direc- teur à tambour. 



   La figure 2 est une vue schématique et partielle enbout de cet appareil. 



   La figure 3 est un schéma des circuits électriques destinés à la commande du tambour. 



   Les figures 1 et 2 représentent un appareil directeur à tambour 1 qui peut être entraîné par un moteur électrique synchrone ou par un autre dispositif qui sera décrit plus loin. Ce tambour présente des rangées péri- phériques de moyens de localisation et (ou) de fixation d'organes de comman- de amovibles ou périphériquement déplaçables.

   Par exemple, ainsi que l'indi- que le dessin, le tambour présente des rangées périphériques 2a, 2b...2m de trous, de dents ou d'alvéoles pour la distribution sélective de cames de commande, par exemple de fiches fendues 1 (figure 2) destinées à être fixées sur le pourtour du tambour par insertion dans les trous, de façon que leur tête en saillie puisse intervenir pour ouvrir et (ou) pour fermer les plots de contacts ± de "jacks" ou d'interrupteurs 5 intercalés dans le-circuit de moteur électriques, de relais électromagnétiques, de tubes thyratrons ou d'autres tubes électroniques, ou d'organes équivalents. 



   Le tambour peut également se composer de plusieurs disques paral- lèles ou d'éléments similaires, disposés perpendiculairement par rapport à un arbre commun, et présentant respectivement sur le-pourtour une série de dents, par exemple de dents de scid, destinées à la localisation sélective de cames de commande conformées en cavaliers. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le nombre et la distribution des cames de commande ou fiches sur le tambour   peuvent   être choisis d'une manière appropriée pour la mise en oeu- vre d'un nombre et d'un genre quelconque d'opérations destinées à la direc- tion d'un programme cinématographique. Dans l'exemple particulier représenté sur le dessin, chaque rangée périphérique présente 50 trous. L'arbre 6 du tambour est agence pour être entraîné en rotation à l'aide d'un rochet qui en est solidaire, et par un cliquet 8 actionné par un solénoïde DP recevant des impulsions électriques aux instants désirés. Le cliquet est rappelé par un dispositif élastique approprié, qui peut être constitué par des ressorts   2. et   10. 



   Une bague de répérage 11 solidaire du tambour, sur le pourtour de laquelle sont inscrits les numéros d'ordre des rangées axiales de trous, fa- cilite la mise au point par insertions des cames de commandes dans les trous pour la formation de la ou des séquences désirées. 



   Les plots de contact L sont fixés à des lames élastiques qui sont actionnées par une autre lame 12 orientée tangentiellement par rapport au tambour. Les paires ou groupes de lames sont alignés le long du tambour et espacés de celui-ci de fagon que les interrupteurs ainsi constitués, interca- lés dans des circuits électriques, soient fermés ou ouverts dès que la lame de commande   12   correspondante est actionnée par l'une des cames de commande 3.

   Les interrupteurs peuvent être insérés directement, ou par l'intermédiai- re de relais électromagnétiques appropriés, dans les circuits d'appareils tels que les moteurs électriques ou démarreurs de moteurs (pour l'entraîne- ment de phonographes, de projecteurs cinématographiques ou de rideaux de scène), les amplificateurs de son, les appareils d'éclairage (y compris la lampe à arc d'un projecteur). 



   Le   liquet   est actionné pour faire avancer le tambour d'une di- vision à la fois sous la commande d'un dispositif approprié décrit plus loin. 



  De préférence, le tambour peut être débrayé du dispositif d'encliquetage pour- que l'opérateur puisse le faire tourner à la main en un moment quelconque, par exemple pour le ramener à la position de départ (rangée longitudinale n  1). A cet effet, le mode de réalisation représenté comporte un levier à   touche*12   qui sert à élever le cliquet 8 à l'aide d'une branche 14 agissant sur la face inférieure de la platine 15 portant l'armature du relais DP. Le cliquet est ainsi retiré des dents du rochet 7. Un disque moleté 16 solidai- re du tambour facilite la manoeuvre de celui-ci en rotation. 



   La figure 3 représente un mode de réalisation de circuits électro- niques destinés à actionner le cliquet d'entraînement du tambour. 



   Le solénoïde DP est celui que montre schématiquement la figure 1. 



  Une borne de ce solénoïde est reliée au conducteur commun ou à la masse ou terre à travers un condensateur Cl, tandis que l'autre borne est reliée di- rectement à l'anode d'un tube thyratron Vl, et à travers une résistance Rl à la borne positive d'une source de haute tension. 



   Les plots de contact CT2 peuvent être ceux qui ont été décrits dans le brevet déposé ce même jour par la Demanderesse pour: "Dispositif pour l'obtention d'une projection cinématographique continue avec plusieurs bobines de film". L'un de ces plots est relié au conducteur commun ou à la masse, tandis que l'autre est relié à la grillé de commande du tube thyratron Vl à travers un ensemble comprenant un condensateur C2 "shunté" par une ré- sistance R3. La tension de polarisation est appliquée à la grille du tube thyratron à travers une résistance R2. 



   Les lames de l'interrupteur CT1, représenté schématiquement en pa- rallèle avec les plots de contact CT2, peuvent être montées sur des organes dont les circuits sont commandés par les   interrupteurs ¯4   du tambour, de fa- çon à être actionnés par ces organes à la fin d'opérations prédéterminées. 



  Certains interrupteurs CT1 peuvent également occuper la place des interrupteurs 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 poux être commandés sélectivement par le mouvement de rotation du tambour 1. Les circuits électroniques peuvent donc être commandés par un repère con- ducteur appliqué sur un film, ou par le tambour lui-même, ou encore par des organes électriques dont les circuits sont commandés par les interrupteurs ± du tambour. 



   En dehors des organes de contact CT1 et   CT2.   le fonctionnement des circuits électroniques peut être déclenché par d'autres moyens, par exemple par un synchroniseur électrique ou mécanique. Si on le désire, celui-ci peut être à son tour mis en action par l'intervention du tambour. 



   Le synchroniseur intervient alors pour immobiliser le tambour dans une position prédéterminée telle que la salle de projection soit conditionnée pour permettre l'entrée et (ou) la sortie des spectateurs. La durée de cette période de repos peut être réglée à volonté, par exemple à la main, pour mé- nager un entr'acte suffisant à l'entrée et (ou) à la sortie d'un nombre éva- lué, plus ou moins important de spectateurs. 



   , Le fonctionnement du circuit électronique après la fermeture de l'intervalle entre   les Ilots   de contact CT1, CT2 ou après l'intervention du synchroniseur précité, est décrit en détail dans le brevet déposé ce même jour par la Demanderesse pour: "Procédé et appareil pour la commande de re- lais électromagnétiques, notamment pour le démarrage automatique de projec- teurs cinématographiques Il . 



   Dans un autre mode de réalisation de l'appareil directeur, l'arbre du tambour peut être agencé pour être entraîné en rotation lente à l'aide d'un train réducteur et (ou) d'un dispositif d'encliquetage et d'un disposi- tif d'accouplement débrayable, par un moteur synchrone de façon à exécuter un tour de rotation dans un intervalle de temps non inférieur à celui qui est nécessaire à la présentation d'un programme intermédiaire complet. 



   On peut prévoir un indicateur portant des numéros d'ordre par- tant d'un plan radial, passant par l'axe de l'arbre pour indiquer l'espace- ment périphérique ou angulaire des fiches de commande par rapport audit plan. En conséquence, si le tambour est animé d'un mouvement continu de ro- tation, et en supposant que l'encoche du plan radial de chaque disque por- te le numéro "O", on peut inscrire les numéros 1, 2, 3, 4 et ainsi de sui- te en regard de chaque quatrième encoche de la série, les trois encoches intermédiaires étant alors successivement désignées par "1/4", "1/2" et "3/4". On peut alors choisir l'agencement du mécanisme d'entraînement de l'arbre de façon qu'il tourne en une minute d'un angle correspondant à qua- tre encoches.

   Bien entendu, dans cet agencement, chaque fiche ou came de commande similaire peut être espacée de l'encoche   11011   de façon à être ame- née à la position initiale de cette encoche "0" dans un nombre prédétermi- né de minutes ou de secondes après un intervalle de temps quelconque égal à un multiple de 15 secondes. On peut ainsi amorcer une série d'opérations. 



  A la fin de cette série, et pendant la présentation consécutive d'un film, l'appareil directeur peut continuer de tourner à vide par suite de l'ab- sence d'autres fiches de commande, jusqu'à ce qu'il soit revenu à la posi- tion initiale à laquelle il s'arrête de lui-même. 



   Un ensemble sélecteur de circuits peut comporter un nombre ap- proprié de sélecteurs pour permettre l'attribution de l'un ou de l'autre à chacune des opérations nécessaires. On peut prévoir un dispositif de commu- tation pour brancher sélectivement chaque sélecteur au fur et à mesure qu'il avance, et pour pré-établir le circuit du sélecteur suivant en vue de la mise en oeuvre de l'opération suivante, ou d'un groupe suivant d'opérations simultanées. 



   Un appareil directeur peut comporter ou peut être actionné par un transformateur, ou un sélecteur de circuits peut être combiné avec un transformateur dont l'enroulement primaire est destiné à être branché sur 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 un réseau alternatif, tandis que les enroulements secondaires fournissent des courants de nature et de valeurs diverses pour la commande de relais électromagnétiques de moteurs électriques, pour les tensions de grille et d'anode, et pour le chauffage des cathodes de tubes électroniques. 



   Naturellement, les circuits électriques peuvent se¯présenter sous des formes très diverses pour assurer une suite quelconque d'opérations, et pour être commandés par le tambour directeur ou par les sélecteurs de cir- cuits. De plus, la mise en marche du tambour peut avoir lieu par 'des moyens appropriés quelconques, manuellement ou automatiquement, par exemple   à   la fin d'une ou plusieurs opérations quelconques intervenant pendant le pro- grammes, par exemple à la fin d'un film ou à la fin d'un disque ou autre moyen de reproduction sonore.

   D'autre part, la fin d'une opération sélec- tionnée et amorcée par le tambour peut à son tour déclencher l'une quelcon- que d'opérations diverses, par exemple le démarrage d'un projecteur cinémato- graphique et (ou) l'amorçage du fonctionnement d'un dispositif automatique assurant le passage d'un projecteur au suivant, et ainsi de suite. Pour plus de clarté, on décrira ci-après quelques opérations caractéristiques d'un programme cinématographique. 



   A la fin ou à proximité de la fin d'une suite de projections ci- nématographiques, les circuits sont établis de façon que la ou les impul- sions, ou l'une de ces impulsions du projecteur précédent soient utilisées pour actionner le relais DP. 



   Ces circuits peuvent être établis à la main, ou automatiquement si on le désire, à l'aide de dispositif incorporés au projecteur et répon- dant à au moins une marque ou un repère appliqué sur la fin du film, par exemple de la manière décrite dans le brevet déposé ce même pour par la De- manderesse pour: "Procédé et appareil pour la commande de relais électroma- gnétiques, notamment pour le démarrage automatique de projecteurs cinémato- graphiques".

   Ensuite, une ou plusieurs fiches 2 de l'appareil directeur agis- sant   sur 1 es   interrupteurs correspondants ou les sélecteurs de circuits est simultanément actionnée de façon qu'un moteur soit mis en marche par un dispositif électromagnétique pour fermer le rideau de scène, que les lampes d'éclairage de la scène et (ou) de la salle soient allumées par l'intermé- diaire de dispositifs appropriés, par exemple à tubes électroniques ou thy- ratrons. 



   Une autre fiche de l'appareil directeur peut agir sur des interrup- teurs,ou un autre sélecteur de circuits peut intervenir pour faire passer l'amplificateur de son du lecteur du projecteur au lecteur d'un appareil de reproduction fonctionnant avec un ou plusieurs disques, ou avec un ruban ou fil magnétique. L'appareil de reproduction sonore est avantageusement en- traîné par un moteur synchrone ou d'une autre manière à une vitesse prédé- terminée et constante. Après un intervalle de temps prédéterminé, une autre fiche de l'appareil directeur, ou un synchroniseur mis en action par la dernière opération, peut déclencher un signal d'avertissement indiquant à l'opérateur le moment du démarrage manuel d'un projecteur pour la présenta- tion d'un film de court métrage.

   L'appareil directeur ou sélecteur de cir- cuits peut également émettre une série d'impulsions électriques à trans- mettre à des organes décrits dans le brevet précité et destinées à déclen- cher le démarrage automatique de cette présentation et à rebrancher l'am- plificateur de son sur le lecteur du projecteur. En même temps, d'autres fi- ches de commande de l'appareil directeur, ou d'autres sélecteurs de circuits peuvent intervenir pour ouvrir le rideau de scène et-pour atténuer et étein- dre l'éclairage de la scène et de la salle. 



   Une impulsion électrique peut être transmise par une fiche de l'appareil directeur, ou le synchroniseur peut agir après un laps de temps désiré pour déclencher un signal d'avertissement indiquant à l'opérateur le moment d'allumer l'arc dans un projecteur pour projections fixes. L'arc peut être allumé à la main ou automatiquement par l'intervention de l'appareil di- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 recteur ou des sélecteurs de circuits, par exemple de la manière décrite dans le brevet déposé ce même jour par la Demanderesse pour: "Procédé et appareil pour la commande de relais électromagnétiques, notamment pour le démarrage automatique de projecteurs cinématographiques". 



   D'autres opérations préparées d'avance, et similaires aux précé- dentes, sont également exécutées. Par exemple, pendant un entr'acte et au cours d'un intermède présentépar unartiste ou musicien "en chair et en os" ou d'une autre manière, 1'appareil directeur ou sélecteur de circuits peut intervenir pour modifier les couleurs d'éclairage de la scène. 



   Au début d'un programme, ou à la fin d'un programme intermédiai- re, les opérations de démarrage d'un projecteur cinématographique, d'ouver- ture du rideau de scène et d'extinction de l'éclairage sont répétées pour le passage à la projection continue d'un film, et l'appareil directeur ou les sélecteurs de circuits peuvent finalement s'arrêter automatiquement et (ou) revenir à la position de départ. Un appareil directeur ou sélecteur de circuits peut revenir à la position de départ par un agencement tel que les interrupteurs CT1 (figure 2) ou organes équivalents soient fermés dans cha- que position dans laquelle ils ne déclenchent aucune opération.

   Le tambour représenté reçoit alors une impulsion qui le déplace en rotation vers une position dans laquelle une seule fiche se présente dans la rangée axiale active et dans une des rangées périphériques, par exemple dans la rangée périphérique 2a (qu'on peut appeler la rangée d'auto-impulsion), cette uni- que fiche étant suivie d'autres fiches insérées dans chaque trou des ran- gées axiales jusqu'à la   49ème,   le tambour étant ainsi avancé par des impul- sions jusqu'à l'avant-dernière position. Le trou 50 avant la position de départ reste vide afin que l'appareil directeur ne puisse pas avancer da- vantage.

   Seule la réception d'une impulsion appropriée à la fin ou vers la fin de la projection du film,   c'est-à-dire   au moment où l'appareil direc- teur doit de nouveau intervenir, le fait avancer vers la première position. 



   Bien entendu, les fiches ou autres cames de commande de l'appa- reil directeur suivant l'invention peuvent être constituées pour déclen- cher des opérations mécaniques sous l'action de mécanismes d'entraînement. 



  Ces cames peuvent par exemple servir à libérer des ressorts, à actionner des obturateurs ou distributeurs de dispositifs hydrauliques ou pneumati- ques, ou à actionner des leviers d'appareils indicateurs par exemple. 



   Sans s'écarter du principe de l'invention, on peut naturelle- ment imaginer de nombreuses variantes et modifications du procédé de direc- tion d'un programme et des dispositif s destinés à sa mise en oeuvre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS AND DIRECTOR OF CINEMATOGRAPHIC AND-SIMILAR PROGRAMS.



   The present invention relates to the direction of cinematographic or similar programs of the kind comprising one or more operations, such as starting and stopping at least one projector for at least one reel of film, transmission of music and (or ) amplified speech, switching on and off the arc of a projector for fixed projections, closing and opening stage curtains and adjusting stage lighting. (or) the room. For normal film programs, comprising repeats of at least one continuous projection with several reels of film, some of said operations are necessary at the beginning and at the end of the program.

   Most: part of these operations take place in the interval between two continuous screenings, and include the screening of short films, for example the presentation of extracts from upcoming films or documentaries whose total length may or may not exceed the capacity of a coil.



   The object of the invention is to reduce to a minimum the manual operations for the direction and the presentation of programs, and to ensure a higher precision of synchronization.



   The invention therefore comprises a method for controlling the operation of cinematographic program presentation apparatuses, which consists in automatically producing electric control pulses and (or) in effecting the movements of mechanical control members in synchronized sequence. and adjustable.



   Since the operations can generally be carried out electrically or electromagnetically with the aid of electric motors, electromagnetic relays, electronic devices or the like,

 <Desc / Clms Page number 2>

 the method according to the invention can advantageously consist in producing a synchronized and adjustable sequence of electrical pulses for the closing and opening of the circuits of the aforementioned devices.



   The method can comprise the initiation of a series of successive operations by at least one electric pulse produced manually or even automatically, for example in a cinema projector at the end of the last reel of a continuous projection. The method can also be implemented so that the end of the sequence automatically triggers the operation of a projector. It can also include the automatic change from an intermediate presentation to a complementary projection of a cinematographic film by starting up a projector, by the method described for example in the patent filed on the same day by the Applicant. deresse for: "Method and apparatus for controlling electromagnetic relays, in particular for the automatic starting of cinematographic projectors".



   The invention also comprises a directing apparatus for carrying out the aforementioned method, and comprising a movable directing member with several adjustable control cams which can be distributed at will to direct the transmission of pulses and (or) of movements.



   The steering apparatus may include a rotating member, for example a drum or disc, the surface of which is prepared to receive the control cams.



   Another device directing a sequence of operations may include a set of circuit selectors. In an assembly of this type, each circuit selector can intervene to trigger the entry into action of the members intended for the execution of the following operation.



   The appended drawing represents a particular embodiment of the invention.



   Figure 1 is a schematic front view of a drum steering apparatus.



   Figure 2 is a schematic and partial end view of this device.



   Figure 3 is a diagram of the electrical circuits for controlling the drum.



   Figures 1 and 2 show a drum steering apparatus 1 which can be driven by a synchronous electric motor or by another device which will be described later. This drum has peripheral rows of means for locating and (or) fixing removable or peripherally movable control members.

   For example, as shown in the drawing, the drum has peripheral rows 2a, 2b ... 2m of holes, teeth or cells for the selective distribution of control cams, for example slotted plugs 1 (figure 2) intended to be fixed on the periphery of the drum by insertion into the holes, so that their projecting head can intervene to open and (or) to close the contact pads ± of "jacks" or switches 5 interposed in the circuit of electric motors, electromagnetic relays, thyratron tubes or other electronic tubes, or equivalent components.



   The drum can also be made up of several parallel discs or similar elements, arranged perpendicularly with respect to a common shaft, and having respectively on the periphery a series of teeth, for example scid teeth, intended for localization. selective control cams formed as jumpers.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The number and distribution of the drive cams or plugs on the drum can be chosen in a manner suitable for performing any number and type of operations for the direction of operation. a cinematographic program. In the particular example shown in the drawing, each peripheral row has 50 holes. The shaft 6 of the drum is arranged to be driven in rotation by means of a ratchet which is integral with it, and by a pawl 8 actuated by a solenoid DP receiving electrical pulses at the desired times. The pawl is returned by a suitable elastic device, which can be constituted by springs 2 and 10.



   A locating ring 11 integral with the drum, on the periphery of which the order numbers of the axial rows of holes are inscribed, facilitates the development by inserting the control cams into the holes for forming the one or more holes. desired sequences.



   The contact pads L are attached to elastic blades which are actuated by another blade 12 oriented tangentially with respect to the drum. The pairs or groups of blades are aligned along the drum and spaced therefrom so that the switches thus formed, intercalated in electrical circuits, are closed or open as soon as the corresponding control blade 12 is actuated by the device. 'one of the control cams 3.

   The switches can be inserted directly, or by the intermediary of appropriate electromagnetic relays, in the circuits of apparatus such as electric motors or motor starters (for driving phonographs, cinematographic projectors or curtains. stage), sound amplifiers, lighting equipment (including a projector arc lamp).



   The liquet is actuated to advance the drum one division at a time under the control of a suitable device described later.



  Preferably, the drum can be disengaged from the ratchet device so that the operator can turn it by hand at any time, for example to bring it back to the starting position (longitudinal row n 1). To this end, the embodiment shown comprises a key lever * 12 which serves to raise the pawl 8 by means of a branch 14 acting on the underside of the plate 15 carrying the armature of the DP relay. The pawl is thus withdrawn from the teeth of the ratchet 7. A knurled disc 16 integral with the drum facilitates the operation of the latter in rotation.



   FIG. 3 shows an embodiment of electronic circuits for actuating the drum drive pawl.



   The DP solenoid is the one shown schematically in Figure 1.



  One terminal of this solenoid is connected to the common conductor or to ground or earth through a capacitor C1, while the other terminal is connected directly to the anode of a thyratron tube Vl, and through a resistor Rl to the positive terminal of a high voltage source.



   The contact pads CT2 can be those which have been described in the patent filed on the same day by the Applicant for: "Device for obtaining a continuous cinematographic projection with several reels of film". One of these pads is connected to the common conductor or to the ground, while the other is connected to the control grid of the thyratron tube V1 through an assembly comprising a capacitor C2 "shunted" by a resistor R3. The bias voltage is applied to the grid of the thyratron tube through a resistor R2.



   The blades of the switch CT1, shown schematically in parallel with the contact pads CT2, can be mounted on components whose circuits are controlled by the switches ¯4 of the drum, so as to be actuated by these components. at the end of predetermined operations.



  Some CT1 switches can also take the place of switches

 <Desc / Clms Page number 4>

 lice be selectively controlled by the rotational movement of drum 1. The electronic circuits can therefore be controlled by a conductive mark applied to a film, or by the drum itself, or even by electric members whose circuits are controlled. by the ± switches on the drum.



   Apart from contact units CT1 and CT2. the operation of the electronic circuits can be triggered by other means, for example by an electrical or mechanical synchronizer. If desired, this can in turn be put into action by the intervention of the drum.



   The synchronizer then intervenes to immobilize the drum in a predetermined position such that the projection room is conditioned to allow entry and (or) exit of spectators. The duration of this rest period can be adjusted at will, for example by hand, to provide a sufficient intermission at the entry and (or) at the exit of an estimated number, more or less. large number of spectators.



   , The operation of the electronic circuit after the closing of the interval between the contact islands CT1, CT2 or after the intervention of the aforementioned synchronizer, is described in detail in the patent filed that same day by the Applicant for: "Method and apparatus for the control of electromagnetic relays, in particular for the automatic start-up of motion picture projectors II.



   In another embodiment of the steering apparatus, the shaft of the drum can be arranged to be driven in slow rotation by means of a reduction gear and (or) of a ratchet device and a coupling device which can be disengaged, by a synchronous motor so as to execute one revolution in a time interval not less than that necessary for the presentation of a complete intermediate program.



   An indicator can be provided bearing serial numbers starting from a radial plane, passing through the axis of the shaft to indicate the peripheral or angular spacing of the control plugs with respect to said plane. Consequently, if the drum is driven by a continuous rotational movement, and assuming that the notch in the radial plane of each disc bears the number "O", the numbers 1, 2, 3 can be entered. , 4 and so on next to each fourth notch in the series, the three intermediate notches then being successively designated by "1/4", "1/2" and "3/4". The arrangement of the drive mechanism for the shaft can then be chosen so that it rotates in one minute through an angle corresponding to four notches.

   Of course, in this arrangement, each similar control plug or cam may be spaced from the notch 11011 so as to be brought to the initial position of this "0" notch in a predetermined number of minutes or seconds. after any time interval equal to a multiple of 15 seconds. We can thus initiate a series of operations.



  At the end of this series, and during the consecutive presentation of a film, the directing apparatus may continue to run empty due to the absence of other control cards, until it is returned to the initial position at which it stops on its own.



   A circuit selector assembly may include an appropriate number of selectors to allow assignment of one or the other to each of the necessary operations. A switching device can be provided to selectively connect each selector as it advances, and to pre-establish the circuit of the next selector with a view to carrying out the next operation, or to a following group of simultaneous operations.



   A directing device may include or may be operated by a transformer, or a circuit selector may be combined with a transformer whose primary winding is intended to be plugged into

 <Desc / Clms Page number 5>

 an alternating network, while the secondary windings supply currents of various nature and values for the control of electromagnetic relays of electric motors, for the grid and anode voltages, and for the heating of the cathodes of electronic tubes.



   Of course, the electrical circuits can come in a variety of forms to ensure any sequence of operations, and to be controlled by the steering drum or by the circuit selectors. In addition, the starting of the drum can take place by any suitable means, manually or automatically, for example at the end of any one or more operations occurring during the program, for example at the end of a program. film or at the end of a disc or other means of sound reproduction.

   On the other hand, the end of an operation selected and initiated by the drum may in turn trigger any of the various operations, for example the start-up of a motion picture projector and (or) the initiation of the operation of an automatic device ensuring the passage from one projector to the next, and so on. For greater clarity, a few operations characteristic of a cinematographic program will be described below.



   At or near the end of a series of cinematographic projections, the circuits are set up so that the pulse (s), or one of these pulses from the previous projector, is used to actuate the DP relay. .



   These circuits can be set up by hand, or automatically if desired, using devices incorporated in the projector and responding to at least one mark or mark applied to the end of the film, for example in the manner described. in the same patent filed for by the Applicant for: "Method and apparatus for controlling electromagnetic relays, in particular for the automatic start-up of cinematographic projectors".

   Then, one or more plugs 2 of the directing apparatus acting on the corresponding switches or the circuit selectors is simultaneously actuated so that a motor is started by an electromagnetic device to close the stage curtain, which the stage and (or) room lighting lamps are switched on by means of suitable devices, for example electron tubes or thyratrons.



   Another plug of the directing apparatus can act on switches, or another selector of circuits can intervene to pass the sound amplifier of the player of the projector to the player of a reproduction apparatus working with one or more discs. , or with magnetic tape or wire. The sound reproduction apparatus is preferably driven by a synchronous motor or otherwise at a predetermined and constant speed. After a predetermined time interval, another plug of the controlling device, or a synchronizer activated by the last operation, may trigger a warning signal indicating to the operator when to manually start a projector for the presentation of a short film.

   The directing device or circuit selector can also emit a series of electrical pulses to be transmitted to the organs described in the aforementioned patent and intended to trigger the automatic start of this presentation and to reconnect the amp. sound plifier on the projector player. At the same time, other control plugs of the directing device, or other circuit selectors can intervene to open the stage curtain and - to dim and extinguish the lighting of the stage and the stage. room.



   An electrical pulse may be transmitted through a plug of the directing device, or the synchronizer may act after a desired period of time to trigger a warning signal telling the operator when to ignite the arc in a searchlight to fixed projections. The arc can be ignited by hand or automatically by the intervention of the di-

 <Desc / Clms Page number 6>

 rector or circuit selectors, for example in the manner described in the patent filed this same day by the Applicant for: "Method and apparatus for controlling electromagnetic relays, in particular for the automatic starting of cinematographic projectors".



   Other operations prepared in advance, and similar to the preceding ones, are also carried out. For example, during an intermission and during an interlude presented by a "live" artist or musician or otherwise, the directing apparatus or circuit selector may intervene to change the lighting colors. from the scene.



   At the start of a program, or at the end of an intermediate program, the operations of starting a cinematographic projector, opening the stage curtain and switching off the lighting are repeated for the change to continuous film projection, and the directing device or channel selectors may eventually stop automatically and / or return to the start position. A directing device or circuit selector can return to the starting position by an arrangement such that the switches CT1 (FIG. 2) or equivalent members are closed in each position in which they do not trigger any operation.

   The drum shown then receives an impulse which moves it in rotation to a position in which a single plug is present in the active axial row and in one of the peripheral rows, for example in the peripheral row 2a (which can be called row d 'self-impulse), this single plug being followed by other plugs inserted in each hole in the axial rows up to the 49th, the drum being thus advanced by impulses up to the penultimate position. The hole 50 before the starting position remains empty so that the steering apparatus cannot advance further.

   Only the reception of an appropriate impulse at the end or towards the end of the projection of the film, that is to say at the moment when the directing apparatus must intervene again, makes it advance towards the first position.



   Of course, the plugs or other control cams of the steering apparatus according to the invention can be made to trigger mechanical operations under the action of drive mechanisms.



  These cams can for example be used to release springs, to actuate shutters or distributors of hydraulic or pneumatic devices, or to actuate levers of indicating devices, for example.



   Without departing from the principle of the invention, one can naturally imagine numerous variations and modifications of the method of directing a program and of the devices intended for its implementation.


    

Claims (1)

R E S U M E . ABSTRACT . ----------- L'invention a pour objet: I. - Un procédé de direction des opérations d'un programme ciné- matographique, qui consiste à transmettre des impulsions électriques de com- mande et (ou) à effectuer automatiquement, et en séquence synchronisée et réglable, des déplacements d'organes de commande mécaniques. ----------- The subject of the invention is: I. - A method of directing the operations of a cinematographic program, which consists in transmitting electrical control impulses and (or) in performing automatically, and in synchronized and adjustable sequence, movements of control members mechanical. Ce procédé peut en outre comporter les caractéristiques complé- mentaires suivantes, séparément ou en combinaisons: a) les impulsions électriques de commande sont transmises en sé- quences synchronisée à l'aide d'un film cinématographique et (ou)par l'une de ces impulsions. b) La séquence d'impulsions ou de déplacements est amorcée par une ou plusieurs des opérations, par exempl.e par au moins une impulsion élec- <Desc/Clms Page number 7> trique produite dans un projecteur cinématographique. c) La séquence est amorcée par le film cinématographique défilant dans un projecteur, et la dernière opération de la séquence intervient pour faire démarrer un projecteur. d) La fin de la séquence déclenche le fonctionnement d'un disposi- tif automatique assurant le passage d'un projecteur au suivant. This method may further include the following additional features, separately or in combinations: a) the electrical control pulses are transmitted in synchronized sequences using a motion picture film and (or) by one of these impulses. b) The sequence of pulses or movements is initiated by one or more of the operations, for example by at least one electric pulse. <Desc / Clms Page number 7> rod produced in a cinematographic projector. c) The sequence is initiated by the cinematographic film running in a projector, and the last operation of the sequence occurs to start a projector. d) The end of the sequence triggers the operation of an automatic device ensuring the passage from one projector to the next. e) Les impulsions ou déplacements sont destinés à déclencher les opérations par voie électrique ou électromagnétique à l'aide d'organes élec- triques, par exemple de moteurs, de relais électromagnétiques, de circuits électroniques, etc... e) The impulses or movements are intended to initiate operations by electrical or electromagnetic means using electrical devices, for example motors, electromagnetic relays, electronic circuits, etc. II. - Un appareil directeur pour la mise en oeuvre de ce procédé, comportant un organe de commande mobile portant plusieurs éléments sélecteurs amovibles et réglables pour commander l'émission des impulsions et les dépla- cements. II. - A directing apparatus for implementing this method, comprising a movable control member carrying several removable and adjustable selector elements for controlling the emission of the pulses and the movements. Cet appareil peut comporter en outre les caractéristiques complé- mentaires suivantes, séparément ou en combinaisons: a) des organes électromagnétiques interviennent pour commander l'appareil directeur en fonction des mouvements du film cinématographique et (ou) de certains des éléments sélecteurs. b) L'appareil directeur est constitué pour actionner un nombre d'organes de commande supérieur au nombre nécessaire, et il est combiné avec un dispositif pour le ramener automatiquement à la position de départ. This apparatus may also include the following additional characteristics, separately or in combinations: a) electromagnetic members are involved to control the director apparatus as a function of the movements of the cinematographic film and (or) of some of the selection elements. b) The steering apparatus is formed to actuate a number of control members greater than the number required, and it is combined with a device to automatically return it to the starting position. C) Un dispositif est prévu pour le débrayage manuel de l'appareil directeur et pour sa mise à zéro. d) L'organe mobile de l'appareil directeur est monté à rotation et entraîné par un moteur électrique synchrone. c) L'organe mobile en rotation est entraîné par intermittence par des impulsions transmises par exemple par un film cinématographique et (ou) par un ou plusieurs éléments sélecteurs. f) L'organe mobile est un tambour présentant des rangées périphé- riques et axiales de dispositifs espacés de localisation (par exemple des trous) pour la fixation des éléments sélecteurs dans des positions choisies à volonté. C) A device is provided for manual disengagement of the steering gear and for setting it to zero. d) The movable member of the steering apparatus is rotatably mounted and driven by a synchronous electric motor. c) The rotating member is driven intermittently by pulses transmitted for example by a motion picture film and (or) by one or more selector elements. f) The movable member is a drum having peripheral and axial rows of spaced apart locating devices (for example holes) for fixing the selector elements in positions chosen at will.
BE508744D BE508744A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE508744A true BE508744A (en)

Family

ID=148365

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE508744D BE508744A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE508744A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1118991B (en) * 1958-05-22 1961-12-07 Kindermann & Co Photo Ges M B Still projector and slide magazine with switching devices for the production of switching connections that take place synchronously with the slide change

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1118991B (en) * 1958-05-22 1961-12-07 Kindermann & Co Photo Ges M B Still projector and slide magazine with switching devices for the production of switching connections that take place synchronously with the slide change

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE508744A (en)
US2322067A (en) Flashlight synchronizing device
US2088451A (en) Acoustic reproducing apparatus
US3139788A (en) Visual reproduction system of multiselection character
CH309582A (en) Automatic switching device for controlling operations to be carried out during the presentation of cinematographic programs.
US1959596A (en) Flash-light timing device for cameras
FR2478334A1 (en) APPARATUS FOR SYNTHESIZING AND PROJECTING OPTICAL IMAGES
US2474958A (en) Apparatus for making color separation negatives
CH512997A (en) Device for composing a text
US2008876A (en) Device for starting and stopping an electrically driven cinematographic projection apparatus
US3435156A (en) Optical multiple track sound projector
BE508743A (en)
US1973588A (en) Change-over apparatus
BE378675A (en)
CH309581A (en) Method and apparatus for controlling electromagnetic relays, in particular for automatically starting cinematographic projectors.
US2783049A (en) Automatic record player
US4066963A (en) Synchronization system of the cine-projector with the sound tape reproducer
CH368943A (en) Apparatus comprising a mechanism for driving a sound recording
BE524526A (en) Further training in telemetry systems
CH334215A (en) Cinema projection installation
FR3121053A1 (en) Installation for performing a suitable show and its control method
US4110764A (en) Camera shutter
US1246580A (en) Timing device.
BE439936A (en)
CH365436A (en) Circuit for indicating zero position error and zero speed of a machine element driven by a servo motor