BE524526A - Further training in telemetry systems - Google Patents

Further training in telemetry systems

Info

Publication number
BE524526A
BE524526A BE524526A BE524526A BE524526A BE 524526 A BE524526 A BE 524526A BE 524526 A BE524526 A BE 524526A BE 524526 A BE524526 A BE 524526A BE 524526 A BE524526 A BE 524526A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frequency
measurement
paragraph
successively
demodulator
Prior art date
Application number
BE524526A
Other languages
French (fr)
Inventor
Jean Dipl Ing Dubourg
Marcel Dipl Ing Touly
Original Assignee
Hewittic S A R L
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Hewittic S A R L filed Critical Hewittic S A R L
Publication of BE524526A publication Critical patent/BE524526A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G08SIGNALLING
    • G08CTRANSMISSION SYSTEMS FOR MEASURED VALUES, CONTROL OR SIMILAR SIGNALS
    • G08C15/00Arrangements characterised by the use of multiplexing for the transmission of a plurality of signals over a common path
    • G08C15/02Arrangements characterised by the use of multiplexing for the transmission of a plurality of signals over a common path simultaneously, i.e. using frequency division
    • G08C15/04Arrangements characterised by the use of multiplexing for the transmission of a plurality of signals over a common path simultaneously, i.e. using frequency division the signals being modulated on carrier frequencies

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Arrangements For Transmission Of Measured Signals (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   HEWITTIC S. A.R.L., résidant à SURESNES (France). 



   PERFECTIONNEMENTS AUX SYSTEMES DE TELEMESURES. 



  (inventeurs :J. Dubourg et M.   Touly).   



   Il est connu que l'on peut réaliser une transmission de télémesu- re au moyen d'une fréquence acoustique modulée en très basse fréquence, cette dernière fréquence étant la valeur de mesure, tandis que la première est une onde porteuse caractéristique du poste d'émission. 



   Ainsi, sur une même ligne, il est possible de transmettre plusieurs télémesures, celles-ci étant différenciées par la valeur de la fréquence por-   teuse.   



   Au poste récepteur on dispose de circuits filtrants, permettant de séparer les diverses télémesures,c'est-à-dire, les diverses fréquences porteuses. Après détection de ces dernières, on obtient la très basse fré- quence, c'est-à-dire, la fréquence caractéristique de la mesure, puis au moy- en de démodulateurs secondaires, un courant, ou une tension, continu propor- tionnel à la valeur de mesure. On peut alors noter qu'il est nécessaire d'a- voir autant d'ensembles récepteurs complets, c'est-à-dire, filtre, détecteur, démodulateur secondaire, etc... qu'il y a de postes émetteurs de télémesures. 



   Pour obvier à cet inconvénient, il a été imaginé des distributions dites cycliques qui réduisent le nombre des appareils, mais sont astreintes à des sujétions gênantes pour obtenir la synchronisation des distributeurs (en particulier envoi d'impulsions d'avance). 



   L'objet de la présente invention est de réduire notablement le ma- tériel récepteur dans les systèmes de télémesures en courant alternatif à transmission par ligne unique, lorsque le nombre des postes émetteurs de té- lémesures est élevé et lorsque ces mesures n'ont pas à être transmises instan- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tanément.

   Elle est caractérisée en ce que le poste recevant les dites télé- mesures comprend essentiellement un dispositif transformant successivement toutes les fréquences porteuses de mesure en une fréquence unique, un systè- me récepteur unique accordé sur ladite fréquence unique, des indicateurs à grande constante de temps en nombre égal au nombre des postes émetteurs de télémesures, des organes pour relier successivement lesdites indicateurs au- dit récepteur unique et tels que, pour chaque indicateur mis en circuit à un instant donné, ledit dispositif transformant les fréquences porteuses, soit accordé simultanément sur celle de ces fréquences qui porte la mesure destinée audit indicateur. 



   Les amplificateurs à grande constante de temps peuvent être sup- primés. Dans ce cas chaque valeur de mesure est transmise par le démodula- teur du système récepteur directement à un appareil indicateur conservant lui-même ladite valeur, soit définitivement, soit temporairement jusqu'à la réception de la valeur suivante de la même mesure. 



   On va dans ce qui suit, en regard des figures annexées, décrire à titre d'exemples quelques réalisations de l'invention. 



   La fig. 1 est un schéma montrant comment on peut réaliser l'in- vention lorsqu'on se trouve en présence de transmissions à fréquences porteu- ses audibles, celles-ci étant affectées, par exemple, à des mesures gazières, dont on ne cherche généralement pas à obtenir une vitesse de transmission élevée. 



   La fig. 2 montre l'utilisation d'un enregistreur multicourbes co- lorées. 



   La fig. 3 montre l'utilisation d'appareils indicateurs à   aiguil-   les bloquées. 



   En se référant à la fig. 1, on voit que sur une ligne unique 16, se trouvent connectés en dérivation, plusieurs postes émetteurs 9, 10...14. 



  Dans chaque poste, la fréquence caractérisant la mesure variera, par exemple de f1 à f2, tandis que les fréquences porteuses de transmission seront res- pectivement F1 pour le poste 9, F2 pour le poste 10... etc. 



   Le poste récepteur suivant l'invention est réalisé comme suit : 
Un changeur de fréquence 1, constitué par exemple par une lampe changeuse de fréquence, est relié d'une part à la ligne 16 et d'autre part, à un oscillateur local 2. Cette lampe 1 alimente un filtre passe-bande 3 de fréquence fixe Fo, qui lui-même transmet les courants ayant cette fréquence Fo à un démodulateur 4. Ce dernier peut, par exemple, être du type décrit   à   la fig. 4 du brevet français n  858.394 du 25 AVRIL 1939. 



   D'autre part, le poste récepteur comporte un distributeur cyclique 5, par exemple, un sélecteur téléphonique à deux bancs 5a et 5b. Le balai mobile du banc 5 a est relié à l'oscillateur local 2. Le balai mobile du banc 5b est relié à la sortie du démodulateur 4. Le dispositif d'avance automati- que des balais mobiles du sélecteur 5 est représenté schématiquement par l'é- lectro-aimant 15. 



   Les contacts fixes du banc 5a sont reliés à des impédances ajus- tables 8. 



   Les contacts fixes du banc 5b sont reliés à des organes 6 à gran- de constante de temps, par exemple des amplificateurs à courant continu à grande constante de temps qui peuvent être du type représenté à la fig. 2 du brevet français n  972. 936 du 21 JUILLET 1948, (ensemble des organes repères   16,   17,   18,   19 et 20). Chacun de ces organes 6 est capable de conserver la valeur de mesure pendant que le sélecteur transmet aux autres organes sus- dits les autres valeurs de mesure. 



   Dans l'exemple décrit ici, l'oscillateur 2 est supposé être du type connu résistance-capacité, de sorte que les impédances 8 sont constituées 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 par des résistances. Celles-ci sont déterminées pour qu'à chaque position du balai mobile du banc 5a corresponde une valeur de la fréquence de l'oscilla- teur local 2, telle que pour chacune des fréquences porteuses F1, F2, F3, etc..., les battements qui prennent naissance dans le changeur de fréquence 
1, aient la fréquence Fo sur laquelle le filtre 3 est accordé. 



   Par exemple, si on choisit la fréquence de battement supérieure, pour la valeur de la résistance 8 connectée au premier contact fixe du banc 
5a la fréquence F'1 correspondante de l'oscillateur 2 sera telle que : 
F1+ F'1 =   F 0   
De même, pour la valeur de la résistance 8 connectée au deuxième contact fixe du banc 5a, la fréquence F'2 correspondante de l'oscillateur 
2 sera telle que : 
F2 + F'2= Fo 
Et ainsi de suite, pour les contacts fixes suivants du banc   a,   qui sont ainsi affectés chacun à une des fréquences porteuses suivantes : F3, F4, etc...

   De même, et dans le même ordre, le banc 5b du sélecteur étant actionné simultanément avec le banc 5a, son premier contact fixe transmettra, à l'organe amplificateur qui lui est relié, la mesure transmise sur la fré- quence F1, son deuxième contact fixe transmettra celle transmise sur la fré- quences F2, et ainsi de suite. 



   Suivant l'invention, toutes les mesures sortent du filtre passe- bande 3 sur la même fréquence porteuse Fo. Elles utilisent toutes la même bande de fréquence f1 à f2. Le même ensemble, formé par le filtre 3 et le démodulateur 4, peut donc être utilisé successivement, à l'aide des diffé- rents contacts du sélecteur, pour la réception de toutes les mesures ce qui est particulièrement avantageux du fait que ce filtre et ce démodulateur sont des appareils d'un prix élevé. 



   Bien entendu, la réalisation décrite ci-dessus, se prête à diver- ses variantes, les transmissions à fréquences audibles peuvent être rempla- cées par des transmissions à haute fréquence d'un type quelconque, les sé- lecteurs mécaniques peuvent être remplacés par des commutateurs électroni- ques rapides. Comme il sera décrit ci-après, les dispositifs à grande cons- tante de temps peuvent être remplacés par des appareils à aiguilles bloquées dont le déblocage est obtenu par un troisième banc prévu à cet effet sur le distributeur cyclique. Lorsque la rotation des sélecteurs est rapide, l'iner- tie des appareils de mesure sera suffisante pour garder la mémoire des trans-   missions, auquel cas il n'est plus nécessaire d'avoir des appareils à aiguilles bloquées.

   De même l'oscillateur et le changeur de fréquence peuvent etre   inclus dans un seul appareil,   etc...   



   Comme déjà dit plus haut, on peut supprimer les amplificateurs à grande constante de temps. Dans ce cas chaque valeur de mesure est transmise par le démodulateur du système récepteur directement à un appareil indica- teur conservant lui-même ladite valeur soit définitivement, soit temporaire- ment jusqu'à la réception de la valeur suivante de la même mesure. 



   En se référant à la fig. 2, on voit comment on peut utiliser un enregistreur multicourbes colorées; 4 est le démodulateur, 5a est le banc de sélecteur qui produit au moyen des résistances 8, les variations succes- sives de fréquence de l'oscillateur local du poste récepteur et 15 est le bobinage qui provoque l'avance pas à pas du sélecteur 5a. 



   Conformément à la présente invention, le banc 5b, les amplifica- teurs 6 et les appareils indicateurs 7 prévus à la fig. 1 sont remplacés, par un enregistreur multicourbes colorées et un distributeur. 



   L'enregistreur multicourbes est représenté schématiquement par une bande enregistreuse 20 montée sur un tambour 21, un ruban 22 à plusieurs 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 couleurs monté sur deux tambours 23 et 24, et une aiguille   25.   Le ruban 22 est disposé entre l'aiguille 25 et la bande 20. L'organe actionnant le tambour 21 est représenté par un bobinage 26, et celui actionnant les tam- bours 23 et   24 par   un bobinage 27. De même, le bobinage 26 représente l'or- gane qui applique l'aiguille et le ruban sur la bande enregistreuse, un or- gane 29, tel qu'un ressort par exemple, relevant l'aiguille quand cesse l'action dudit bobinage 28. Enfin, l'enregistreur comporte un équipage mo- bile dont le bobinage est figuré en 30 et qui commande la position relati- ve de l'aiguille par rapport à la bande enregistreuse.

   Ce bobinage 30 est relié au démodulateur 4. 



   Le distributeur est représenté schématiquement en 31 par un tam- bour comportant un doigt 32 formant contact mobile, et par des contacts fi- xes 33,34 et 35 qui sont reliés respectivement à l'une des extrémités de chacun des bobinages 15,27 et 28. Les autres extrémités de chacun de ces bobinages sont reliées à la même borne d'une source électrique 37 dont   l'au-   tre borne est reliée au contact mobile 32 du distributeur. Ce distributeur est entraîné par un moteur 36. 



   Le dispositif fonctionne comme suit : 
Sous l'action de l'organe 26 convenablement relié à une source électrique non représentée, le tambour 21 déroule à vitesse constante la bande enregistreuse 20. D'autre part, le moteur 36 entraîne le distributeur 31 dans le sens de la flèche F. Le doigt 32 vient d'abord en contact avec le contact fixe 33 ce qui alimente le bobinage 15. Le sélecteur 5a met en circuit une des résistances 8 donnant ainsi à l'oscillateur local, non re- présenté, une fréquence déterminée pour laquelle le démodulateur 4 fournit une des valeurs de mesure à recevoir. Puis le contact mobile 32 entre en contact avec le contact fixe 34, ce qui alimente le bobinage 27 pendant un court instant, suffisant pour faire avancer le ruban 22 d'une quantité tel- le qu'il amène sous l'aiguille 25 la portion d'une certaine couleur, par exemple, rouge.

   Le contact mobile 32 vient ensuite en contact avec le con- tact fixe 35, ce qui alimente le bobinage 28 pendant un court instant, suf- fisant pour que l'aiguille 25 frappe la bande enregistreuse 20. Le ruban 22 étant interposé entre l'aiguille et ladite bande, un point rouge est mar- qué sur ladite bande. La position de ce point sur la bande donne, par rapport à une position zéro, l'amplitude du mouvement de l'aiguille sous l'action du bobinage 30 de son équipage mobile, c'est-à-dire, donne la valeur de la mesure fournie par le démodulateur 4 pour la position considérée du sélec- teur 5a.. 



   Lorsque le doigt 32 quitte le contact 35, le bobinage 28 n'agit plus sur l'aiguille, et celle-ci se relève sous l'action du ressort 29. 



  L'appareil est prêt pour enregistrer une nouvelle mesure. Le distributeur 31 tournant toujours dans le même sens, va provoquer de nouveau, les mêmes opérations que précédemment : avance du sélecteur 5a, ce qui règle l'oscil- lateur local sur une nouvelle fréquence porteuse, avance du ruban 22, ce qui amène sous l'aiguille 25 une portion bleue par exemple de ce ruban, poin- té de l'aiguille sur la bande enregistreuse 20 ce qui donne la valeur de la mesure fournie par le démodulateur 4 correspondant à ladite nouvelle fréquen- ce porteuse. Et ainsi de suite. La bande 20 présente donc des séries de points de différentes couleurs. Tous ceux de même couleur déterminent une courbe, et il y a autant de courbes qu'il y a de postes émetteurs de mesures. 



   Sans sortir du domaine de l'invention, le sélecteur 5a et le tam- bour 23 peuvent être montés sur le même axe, le bobinage 27 et le contact fixe 34 étant alors supprimés. De même l'enregistreur multicourbes colorées peut être remplacé par un enregistreur multicourbes agencé pour que les dif- férentes courbes soient différenciées les unes des autres non plus par la couleur, mais par un tracé différent : pointillé, traits interrompus, traits mixtes,   etc...   ou encore par l'inscription d'un chiffre repère à côté de chaque point. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La fig. 3 montre l'utilisation d'appareils indicateurs à aiguille bloquée. Il y a, dans ce cas, autant d'appareils indicateurs que de postes émetteurs à recevoir, mais conformément à la présente invention, les ampli- ficateurs 6 prévus à la fig. 1 sont supprimés et les appareils indicateurs ordinaires 7 sont remplacés par des appareils indicateurs à aiguille blo-   quéeo   
Dans cette figure, 5 est le sélecteur qui comporte ici trois bancs;

   un banc 5a qui sert à régler la fréquence de l'oscillateur local au moyen des résistances 8, un banc 5b qui relie le démodulateur 4 aux divers appareils indicateurs, lesquels sont désignés par les repères 7, 7', 7", etc..., un banc   5c   qui commande successivement le déblocage des aiguilles des appareils 
7, 7', 7"... etc, au moyen d'organes représentés schématiquement par les bo- binages 57, 57', 57"...etc. 



   Le distributeur utilisé dans ce cas est représenté schématiquement en 31 par un tambour comportant un doigt 32 formant contact mobile, et par des contacts fixes 33, 34. Le contact fixe 33 est relié à l'une des extrémi- tés du bobinage 15 et le contact 34 au balai mobile du banc   5c.   Ce distribu- teur est entraîné par un moteur   36.  Son contact mobile 32 est relié au pôle d'une source électrique 37 dont l'autre pôle est relié à l'autre extrémité du bobinage 15, ainsi qu'aux autres extrémités des bobinages 57, 57', 57"... 



   Le dispositif fonctionne comme suit : 
Sous l'action du moteur 36, le distributeur 31 tournant dans le sens de la flèche F amène d'abord son doigt 32 en contact avec le contact fixe 33 ce qui alimente le bobinage 15 pendant un court instant pendant le- quel les balais mobiles du sélecteur 5 tournant d'un certain angle ce qui provoque les opérations suivantes : 
Le banc 5a met en circuit une des résistances 8 ce qui règle la fréquence de l'oscillateur local sur une valeur permettant la réception d'un des postes émetteurs. 



   Le banc 5b met en circuit l'appareil indicateur par exemple 7' afférent audit poste émetteur, c'est-à-dire relie cet appareil 7' au démodu- lateur 4. 



   Le banc 5c relie au contact 34 du distributeur 31 l'organe 57' de déblocage de l'appareil 7'. 



   Puis le distributeur 31 en continuant son mouvement de rotation amène pendant un court instant son doigt 32 en contact avec le contact fixe 34, ce qui alimente le bobinage 57', lequel effectue le déblocage de l'ai- guille de l'indicateur 7'. Cette aiguille rendue libre indique alors la va- leur de la mesure fournie par le démoculateur 4. 



   Le distributeur 31 continuant à tourner, dès que le doigt 32 quit- te le contact fixe 34, le bobinage 57' cesse d'agir. L'aiguille de l'indi- cateur 7' se trouve bloquée dans la position dans laquelle elle indique la valeur de la mesure fournie par le démodulateur 4 en provenance dudit poste émetteur déterminé par le banc 5a. 



   Le distributeur 31 continuant à tourner,, les même opérations se répètent, le banc 5a déterminant la réception de la mesure en provenance d'un nouvel émetteur, le banc 5b branchant un nouvel appareil indicateur, 7" par exemple, le banc 5c préparant l'alimentation de l'organe de   débloca-   ge 57" afférent à l'indicateur   7".   Cet organe de déblocage 57" est effecti- vement alimenté dès que le contact 32,34 est établi. A cet instant l'indi- cateur 7" indique la valeur de la mesure fournie par le démodulateur 4 en provenance du nouvel émetteur. Puis le contact 32,34 est rompu et l'aiguil- le de l'indicateur 7" est bloquée. Et ainsi de suite pour chacun des postes émetteurs de mesure. Puis le cycle recommence. 



   La valeur de la mesure reçue d'un poste émetteur quelconque est 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 donc conservée par l'appareil indicateur afférent à ce poste pendant le temps nécessaire à la réception par les autres appareils indicateurs des valeurs de mesures en provenance des autres postes émetteurs.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   HEWITTIC S. A.R.L., residing in SURESNES (France).



   IMPROVEMENTS TO TELEMEASURE SYSTEMS.



  (inventors: J. Dubourg and M. Touly).



   It is known that telemetry transmission can be achieved by means of an acoustic frequency modulated at very low frequency, the latter frequency being the measurement value, while the first is a carrier wave characteristic of the station. program.



   Thus, on the same line, it is possible to transmit several telemetry, these being differentiated by the value of the carrier frequency.



   At the receiving station, filter circuits are available, making it possible to separate the various telemetry, that is to say, the various carrier frequencies. After detection of the latter, we obtain the very low frequency, that is to say, the characteristic frequency of the measurement, then by means of secondary demodulators, a current or a voltage, proportional continuous to the measured value. It can then be noted that it is necessary to have as many complete receiver assemblies, that is to say, filter, detector, secondary demodulator, etc., as there are telemetry transmitting stations. .



   To obviate this drawback, so-called cyclic distributions have been devised which reduce the number of devices, but are subject to inconvenient constraints to obtain the synchronization of the distributors (in particular sending of advance pulses).



   The object of the present invention is to significantly reduce the receiving equipment in single-line transmission AC telemetry systems, when the number of telemetry transmitting stations is high and when these measurements are not required. to be transmitted instantaneously

 <Desc / Clms Page number 2>

 taneously.

   It is characterized in that the station receiving said remote measurements essentially comprises a device successively transforming all the measurement carrier frequencies into a single frequency, a single receiver system tuned to said single frequency, indicators with a large time constant. in number equal to the number of telemetry transmitting stations, devices for successively connecting said indicators to said single receiver and such that, for each indicator switched on at a given instant, said device transforming the carrier frequencies is simultaneously tuned to that of these frequencies which carries the measurement intended for said indicator.



   Amplifiers with a large time constant can be omitted. In this case, each measurement value is transmitted by the demodulator of the receiving system directly to an indicating device which itself retains said value, either definitively or temporarily until the next value of the same measurement is received.



   In what follows, with reference to the appended figures, some embodiments of the invention will be described by way of example.



   Fig. 1 is a diagram showing how the invention can be carried out when one is in the presence of transmissions at audible carrier frequencies, these being assigned, for example, to gas measurements, which are generally not sought. to obtain a high transmission speed.



   Fig. 2 shows the use of a multi-color curve recorder.



   Fig. 3 shows the use of indicating devices with blocked needles.



   Referring to fig. 1, we see that on a single line 16, are connected in branch, several transmitting stations 9, 10 ... 14.



  In each station, the frequency characterizing the measurement will vary, for example from f1 to f2, while the transmission carrier frequencies will be F1 for station 9, F2 for station 10, etc., respectively.



   The receiving station according to the invention is made as follows:
A frequency changer 1, consisting for example of a frequency changing lamp, is connected on the one hand to line 16 and on the other hand to a local oscillator 2. This lamp 1 supplies a frequency bandpass filter 3 fixed Fo, which itself transmits the currents having this frequency Fo to a demodulator 4. The latter may, for example, be of the type described in FIG. 4 of French patent no.858.394 of APRIL 25, 1939.



   On the other hand, the receiving station comprises a cyclic distributor 5, for example, a telephone selector with two banks 5a and 5b. The mobile brush of the bank 5a is connected to the local oscillator 2. The mobile brush of the bank 5b is connected to the output of the demodulator 4. The device for the automatic advance of the mobile brushes of the selector 5 is represented schematically by l 'electromagnet 15.



   The fixed contacts of bank 5a are connected to adjustable impedances 8.



   The fixed contacts of the bank 5b are connected to members 6 with a large time constant, for example direct current amplifiers with a large time constant which can be of the type shown in FIG. 2 of French patent n.972.936 of JULY 21, 1948, (set of reference bodies 16, 17, 18, 19 and 20). Each of these members 6 is capable of retaining the measurement value while the selector transmits the other measurement values to the other aforesaid members.



   In the example described here, oscillator 2 is assumed to be of the known resistance-capacitor type, so that the impedances 8 are made up

 <Desc / Clms Page number 3>

 by resistance. These are determined so that each position of the movable brush of the bank 5a corresponds to a value of the frequency of the local oscillator 2, such that for each of the carrier frequencies F1, F2, F3, etc ..., the beats that originate in the frequency changer
1, have the frequency Fo to which filter 3 is tuned.



   For example, if the higher beat frequency is chosen, for the value of resistor 8 connected to the first fixed contact of the bank
5a the corresponding frequency F'1 of oscillator 2 will be such that:
F1 + F'1 = F 0
Likewise, for the value of resistor 8 connected to the second fixed contact of bank 5a, the corresponding frequency F'2 of the oscillator
2 will be such that:
F2 + F'2 = Fo
And so on, for the following fixed contacts of bank a, which are thus each assigned to one of the following carrier frequencies: F3, F4, etc ...

   Likewise, and in the same order, the selector bank 5b being actuated simultaneously with the bank 5a, its first fixed contact will transmit, to the amplifier unit which is connected to it, the measurement transmitted on the frequency F1, its second fixed contact will transmit that transmitted on frequencies F2, and so on.



   According to the invention, all the measurements leave the band-pass filter 3 on the same carrier frequency Fo. They all use the same frequency band f1 to f2. The same assembly, formed by the filter 3 and the demodulator 4, can therefore be used successively, using the various contacts of the selector, for the reception of all the measurements, which is particularly advantageous because this filter and this receiver are expensive devices.



   Of course, the embodiment described above lends itself to various variants, transmissions at audible frequencies can be replaced by high frequency transmissions of any type, mechanical selectors can be replaced by transmissions. fast electronic switches. As will be described below, the devices with a large time constant can be replaced by devices with locked needles, the release of which is obtained by a third bench provided for this purpose on the cyclic distributor. When the rotation of the selectors is rapid, the inertia of the measuring devices will be sufficient to keep the memory of the transmissions, in which case it is no longer necessary to have devices with blocked needles.

   Likewise the oscillator and the frequency changer can be included in a single device, etc.



   As already mentioned above, it is possible to eliminate amplifiers with a large time constant. In this case, each measurement value is transmitted by the demodulator of the receiving system directly to an indicating device which itself retains said value either definitively or temporarily until the reception of the next value of the same measurement.



   Referring to fig. 2, we see how we can use a multi-color curve recorder; 4 is the demodulator, 5a is the selector bank which produces by means of the resistors 8 the successive variations in frequency of the local oscillator of the receiving station and 15 is the coil which causes the step-by-step advance of the selector 5a .



   In accordance with the present invention, the bench 5b, the amplifiers 6 and the indicating devices 7 provided in FIG. 1 are replaced by a colored multicurve recorder and a distributor.



   The multicurve recorder is schematically represented by a recording tape 20 mounted on a drum 21, a tape 22 with several

 <Desc / Clms Page number 4>

 colors mounted on two drums 23 and 24, and a needle 25. The tape 22 is arranged between the needle 25 and the strip 20. The member actuating the drum 21 is represented by a coil 26, and that actuating the drums 23 and 24 by a winding 27. Likewise, the winding 26 represents the organ which applies the needle and the tape to the recording tape, an organ 29, such as a spring for example, raising the needle when the action of said winding 28 ceases. Finally, the recorder comprises a movable unit, the winding of which is shown at 30 and which controls the relative position of the needle relative to the recording tape.

   This coil 30 is connected to the demodulator 4.



   The distributor is shown schematically at 31 by a drum comprising a finger 32 forming a movable contact, and by fixed contacts 33, 34 and 35 which are respectively connected to one of the ends of each of the coils 15, 27 and 28. The other ends of each of these coils are connected to the same terminal of an electric source 37, the other terminal of which is connected to the movable contact 32 of the distributor. This distributor is driven by a motor 36.



   The device works as follows:
Under the action of the member 26 suitably connected to an electrical source not shown, the drum 21 unwinds the recording tape 20 at constant speed. On the other hand, the motor 36 drives the distributor 31 in the direction of arrow F. The finger 32 first comes into contact with the fixed contact 33 which supplies the coil 15. The selector 5a switches on one of the resistors 8 thus giving the local oscillator, not shown, a determined frequency for which the demodulator 4 supplies one of the measurement values to be received. Then the movable contact 32 comes into contact with the fixed contact 34, which feeds the coil 27 for a short time, sufficient to advance the tape 22 by an amount such that it brings under the needle 25 the portion. of a certain color, for example, red.

   The movable contact 32 then comes into contact with the stationary contact 35, which supplies the coil 28 for a short time, sufficient for the needle 25 to strike the recording tape 20. The tape 22 being interposed between the tape. needle and said strip, a red dot is marked on said strip. The position of this point on the strip gives, with respect to a zero position, the amplitude of the movement of the needle under the action of the coil 30 of its mobile assembly, that is to say, gives the value of the measurement supplied by the demodulator 4 for the considered position of the selector 5a ..



   When the finger 32 leaves the contact 35, the coil 28 no longer acts on the needle, and the latter rises under the action of the spring 29.



  The device is ready to record a new measurement. The distributor 31 still rotating in the same direction, will again cause the same operations as before: advance of the selector 5a, which sets the local oscillator to a new carrier frequency, advance of the strip 22, which brings under the needle 25, a blue portion for example of this tape, pointed by the needle on the recording tape 20 which gives the value of the measurement supplied by the demodulator 4 corresponding to said new carrier frequency. And so on. The strip 20 therefore presents series of points of different colors. All those of the same color determine a curve, and there are as many curves as there are stations emitting measurements.



   Without departing from the scope of the invention, the selector 5a and the drum 23 can be mounted on the same axis, the winding 27 and the fixed contact 34 then being omitted. Similarly, the colored multicurve recorder can be replaced by a multicurve recorder designed so that the different curves are differentiated from each other no longer by color, but by a different line: dotted lines, broken lines, mixed lines, etc. .. or by writing a reference number next to each point.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Fig. 3 shows the use of indicating devices with a blocked needle. In this case, there are as many indicating devices as there are transmitting stations to be received, but in accordance with the present invention, the amplifiers 6 provided in FIG. 1 are deleted and ordinary indicating devices 7 are replaced by indicating devices with a locked needle.
In this figure, 5 is the selector which here comprises three banks;

   a bank 5a which serves to adjust the frequency of the local oscillator by means of the resistors 8, a bank 5b which connects the demodulator 4 to the various indicating devices, which are designated by the references 7, 7 ', 7 ", etc. ., a bench 5c which successively controls the release of the needles of the devices
7, 7 ', 7 "... etc, by means of members schematically represented by the windings 57, 57', 57" ... etc.



   The distributor used in this case is shown schematically at 31 by a drum comprising a finger 32 forming a movable contact, and by fixed contacts 33, 34. The fixed contact 33 is connected to one of the ends of the coil 15 and the contact 34 to the mobile brush of the bench 5c. This distributor is driven by a motor 36. Its movable contact 32 is connected to the pole of an electric source 37, the other pole of which is connected to the other end of the coil 15, as well as to the other ends of the coils 57. , 57 ', 57 "...



   The device works as follows:
Under the action of the motor 36, the distributor 31 rotating in the direction of the arrow F first brings its finger 32 into contact with the fixed contact 33 which supplies the winding 15 for a short time during which the moving brushes of selector 5 rotating by a certain angle which causes the following operations:
Bank 5a switches on one of the resistors 8 which sets the frequency of the local oscillator to a value allowing reception of one of the transmitting stations.



   The bank 5b switches on the indicator device, for example 7 ′ relating to said transmitter station, that is to say connects this device 7 ′ to the demodulator 4.



   The bench 5c connects to the contact 34 of the distributor 31 the member 57 'for unlocking the device 7'.



   Then, the distributor 31, continuing its rotational movement, for a short time brings its finger 32 into contact with the fixed contact 34, which supplies the winding 57 ', which releases the needle of the indicator 7'. . This free hand then indicates the value of the measurement supplied by the democulator 4.



   The distributor 31 continuing to rotate, as soon as the finger 32 leaves the fixed contact 34, the coil 57 'ceases to act. The pointer of the indicator 7 'is blocked in the position in which it indicates the value of the measurement supplied by the demodulator 4 from said transmitter station determined by the bank 5a.



   The distributor 31 continuing to rotate, the same operations are repeated, the bank 5a determining the reception of the measurement from a new transmitter, the bank 5b connecting a new indicator device, 7 "for example, the bank 5c preparing the measurement. The power supply to the release device 57 "relating to the indicator 7". This release device 57 "is effectively powered as soon as the contact 32, 34 is established. At this moment the indicator 7 "indicates the value of the measurement supplied by the demodulator 4 coming from the new transmitter. Then the contact 32,34 is broken and the needle of the indicator 7" is blocked. And so on for each of the measurement transmitting stations. Then the cycle begins again.



   The value of the measurement received from any transmitting station is

 <Desc / Clms Page number 6>

 therefore kept by the indicating device relating to this station for the time necessary for the reception by the other indicating devices of the measurement values from the other transmitting stations.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1.- Perfectionnements aux systèmes de télémesures en courant al- ternatif dans lesquels des fréquences porteuses de valeurs diverses transmet- tent, sur une ligne unique, une même bande de fréquence caractérisant les mesures, ces perfectionnements étant caractérisés en ce que le poste rece- vant lesdites télémesures comprend essentiellement un dispositif transfor- mant successivement toutes les fréquences porteuses de mesures en une fré- quence unique, un système récepteur unique accordé sur ladite fréquence uni- que, des indicateurs à grande constante de temps en nombre égal au nombre des postes émetteurs de télémesures, des organes pour relier successivement lesdits indicateurs audit récepteur unique et tels que, pour chaque indi- cateur mis en circuit à un instant donné, ledit dispositif transformant les fréquences porteuses, 1.- Improvements to alternating current telemetry systems in which carrier frequencies of various values transmit, on a single line, the same frequency band characterizing the measurements, these improvements being characterized in that the station receives Before said telemetry essentially comprises a device successively transforming all the measurement carrier frequencies into a single frequency, a single receiver system tuned to said single frequency, indicators with a large time constant in a number equal to the number of stations. telemetry transmitters, devices for successively connecting said indicators to said single receiver and such that, for each indicator switched on at a given instant, said device transforming the carrier frequencies, soit accordé simultanément sur celle de ces fréquen- ces qui porte la mesure destinée audit indicateur. be tuned simultaneously to that of these frequencies which carries the measurement intended for said indicator. 2.- Le dispositif transformant successivement toutes les fréquen- ces porteuses en une fréquence unique, comprend un changeur de fréquence dans lequel toutes les fréquences porteuses interfèrent avec la fréquence émise par un oscillateur local, cette dernière étant réglée successivement et périodiquement à autant de valeurs qu'il y a de fréquences porteuses cha- cune de ces valeurs étant telle, qu'avec la fréquence porteuse correspon- dante, il en résulte une fréquence toujours de même valeur, quelle que soit celle de ladite fréquence porteuse correspondante. 2.- The device successively transforming all the carrier frequencies into a single frequency, comprises a frequency changer in which all the carrier frequencies interfere with the frequency emitted by a local oscillator, the latter being successively and periodically adjusted to as many values that there are carrier frequencies, each of these values being such that with the corresponding carrier frequency, the result is a frequency always of the same value, whatever that of said corresponding carrier frequency. 3. - L'oscillateur local est du type à capacité-résistance, et sa fréquence est réglée par la variation de la résistance. 3. - The local oscillator is of the capacitor-resistance type, and its frequency is regulated by the variation of the resistance. 4.- Le système récepteur unique, accordé sur la fréquence délivrée par le dispositif suivant le paragraphe 2 et ayant toujours la même valeur, comprend essentiellement un filtre laissant passer la seule fréquence susdi- te, et un démodulateur transformant les fréquences caractérisant les mesures en un courant, ou une tension, continu, proportionnel aux dites fréquences caractérisant les mesures. 4.- The single receiver system, tuned to the frequency delivered by the device according to paragraph 2 and always having the same value, essentially comprises a filter allowing the only aforementioned frequency to pass, and a demodulator transforming the frequencies characterizing the measurements into a current, or a voltage, continuous, proportional to said frequencies characterizing the measurements. 5.- Les organes suivant le paragraphe 1, pour relier successive- ment les indicateurs au démodulateur suivant le paragraphe 4, et pour accor- der simultanément le dispositif, suivant le paragraphe 2, sur la fréquence porteuse de la mesure à recevoir, sont constitués par les deux bancs d'un sélecteur rotatif agissant directement, ou indirectement, un banc reliant successivement ledit démodulateur aux différents indicateurs, l'autre banc reliant successivement les résistances suivant le paragraphe 3, à l'oscil- lateur local suivant le paragraphe 2, la résistance, d'une part, et l'indi- cateur, d'autre part, qui sont ainsi mis en circuit à un instant quelconque, étant afférents l'un et l'autre à la même fréquence porteuse, c'est-à-dire, au même poste émetteur. 5.- The devices according to paragraph 1, for successively connecting the indicators to the demodulator according to paragraph 4, and for simultaneously tuning the device, according to paragraph 2, to the carrier frequency of the measurement to be received, are made up of by the two banks of a rotary selector acting directly, or indirectly, one bank successively connecting said demodulator to the various indicators, the other bank successively connecting the resistors according to paragraph 3, to the local oscillator according to paragraph 2, the resistance, on the one hand, and the indicator, on the other hand, which are thus switched on at any instant, being both related to the same carrier frequency, that is, that is, to the same transmitting station. 6. - Chaque valeur de mesure est transmise par le démodulateur dudit système récepteur à un appareil indicateur conservant lui-même ladite valeur soit définitivement,soit temporairement jusqu'à la réception de la valeur suivante de la même mesure. 6. - Each measurement value is transmitted by the demodulator of said receiving system to an indicating device which itself keeps said value either definitively or temporarily until the next value of the same measurement is received. 7.- Dispositif caractérisé en ce qu'il est prévu un appareil in- dicateur unique, celui-ci étant du type enregistreur et comportant des orga- nes appropriés pour différencier les notations des mesures en provenance des différents postes émetteurs et en ce qu'il est prévu un distributeur comman- dant successivement le réglage de l'oscillateur local et dans l'ordre conve- nable la mise en action des différents organes de l'appareil enregistreur. 7.- Device characterized in that a single indicator device is provided, the latter being of the recording type and comprising appropriate organs for differentiating the notations of the measurements coming from the various transmitting stations and in that a distributor is provided which successively controls the adjustment of the local oscillator and in the appropriate order the actuation of the various organs of the recording apparatus. 8.- Dispositif caractérisé en ce qu'il est prévu des appareils à aiguille bloquée, en nombre égal à celui des postes émetteurs à recevoir, <Desc/Clms Page number 7> et en ce qu'il est prévu un distributeur qui commande le réglage de l'oscil- lateur local et la mise en circuit d'un appareil indicateur, puis le débloca- ge temporaire de l'aiguille de ce dernier. 8.- Device characterized in that there are devices with blocked needle, in a number equal to that of the transmitting stations to be received, <Desc / Clms Page number 7> and in that a distributor is provided which controls the adjustment of the local oscillator and the switching on of an indicating device, then the temporary release of the needle from the latter.
BE524526A 1952-11-26 1953-11-23 Further training in telemetry systems BE524526A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR1069132T 1952-11-26

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE524526A true BE524526A (en) 1953-12-15

Family

ID=9604055

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE524526A BE524526A (en) 1952-11-26 1953-11-23 Further training in telemetry systems

Country Status (5)

Country Link
BE (1) BE524526A (en)
CH (1) CH319094A (en)
DE (1) DE934562C (en)
FR (1) FR1069132A (en)
GB (1) GB760711A (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1205426B (en) * 1961-12-05 1965-11-18 Licentia Gmbh Arrangement for the transmission of messages in telemetry systems
DE1616876B1 (en) * 1963-01-18 1969-09-11 Werner Wessinger Arrangement for audio-frequency transmission of multi-digit information

Family Cites Families (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH259974A (en) * 1942-11-21 1949-02-15 Dansk Ind Syndikat Compagnie M Electrical display device for variable mechanical processes with at least one electromechanical transducer responsive to the latter.
CH259975A (en) * 1943-12-23 1949-02-15 Dansk Ind Syndikat Compagnie M Electrical display device for variable mechanical processes with at least one electromechanical transducer responsive to the latter.

Also Published As

Publication number Publication date
DE934562C (en) 1955-10-27
GB760711A (en) 1956-11-07
CH319094A (en) 1957-01-31
FR1069132A (en) 1954-07-05

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH422828A (en) Registration control device on a moving web
FR2487559A1 (en) IMPROVEMENT IN RECORDING AND REPRODUCING APPARATUS ESPECIALLY ON DISCS
BE524526A (en) Further training in telemetry systems
EP0102897B1 (en) Automatic read head cleaning device for a cassette recorder apparatus
EP0189732B1 (en) Driving device for an electric motor with permanent magnetized rotor
FR2782867A1 (en) REMOTE COMMUNICATION DEVICE AND METHOD AND SYSTEMS USING THE SAME
FR2499799A1 (en) READING APPARATUS
BE430177A (en)
BE399323A (en)
CH326818A (en) Automatic device for remote reading and recording of the indications of roller decimal counters
BE507269A (en)
BE413329A (en)
CH125597A (en) Method for transmitting radio-electric signals, and installation for its implementation.
CH160909A (en) Installation for the transmission of any graphics.
BE431722A (en)
BE540534A (en)
BE693272A (en)
CH304072A (en) Device for recording the speed of rotation of electric meters, making it possible to verify the calibration of at least one of them in relation to a standard meter.
BE711507A (en)
BE556705A (en)
CH325177A (en) Recording device for the observation of watch movements
BE531181A (en)
CH91066A (en) Device for ensuring the secrecy of transmission in an electrical installation for the transmission of graphic signs.
CH317309A (en) Facsimile transmission machine
CH294527A (en) Radiotelephone.