BE506284A - - Google Patents

Info

Publication number
BE506284A
BE506284A BE506284DA BE506284A BE 506284 A BE506284 A BE 506284A BE 506284D A BE506284D A BE 506284DA BE 506284 A BE506284 A BE 506284A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
seat
backrest
armchair according
uprights
support
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE506284A publication Critical patent/BE506284A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C7/00Parts, details, or accessories of chairs or stools
    • A47C7/56Parts or details of tipping-up chairs, e.g. of theatre chairs

Landscapes

  • Chairs For Special Purposes, Such As Reclining Chairs (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  F A U T E U I L. la présente invention est relative à un fauteuil destiné notamment à être utilisé dans les salles de spectacle. 



   L'invention a trait, non seulement au mécanisme de basculement de certains éléments du fauteuil, mais encore à certains aménagements appor- tés au siège proprement dit. 



   On sait que, dans la plupart des salles de spectacle,   l'écartement   entre les rangées de fauteuils est réduit au minimum. Même lorsque le spec- tateur se lève pour laisser passer une autre personne, le passage entre lui et la rangée précédente est réduit. la présente invention est aussi relative à un mode de réalisation de fauteuil qui, tout en permettant un écartement minimum entre les rangées, augmente néanmoins le passage libre, en remédiant ainsi à   l'inconvénient   sus- dit. 



   A cet effet, le fauteuil suivant l'invention comporte : des mon-   tants   latéraux de support; un dossier mobile; un siège basculant et présentant une surface inférieure concave et une partie antérieure disposée   obliquemeht   par rapport à la surface supérieure du siège, de manière à former un angle aigu avec celle-ci; et des moyens de commande des mouvements du dossier et du siège susdits. 



   Dans une forme de réalisation, les moyens susdits de commande des mouvements comprennent : un tourillon disposé de chaque côté du siège sur les faces latérales de celui-ci; un logement   prévu,   sur chacun des montants laté- raux pour recevoir ces tourillons, ceux-ci servant de pivots pour le bascule- ment du siège; un axe prévu sur chacun des montants latéraux et une pièce de support sur chaque face latérale correspondante du dossier, lesdites pièces de support   s9accrochant   sur lesdits axes, de manière à permettre le mouvement   du dossier ; une biellette reliant le siège au dossier, de manière à rendre   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 simultanés et solidaires le basculement du siège et le mouvement du dossier. 



   Dans un cas particulier de réalisation de la biellette précitée, celle-ci est constituée   d'un   élément   replié   sur lui-même, de manière à former un anneau à chacune de ses extrémités, un de ces anneaux étant fendu de maniè- re à permettre l'écartement des deux parties de   Isolément,   et au moins une bague de serrage étant montée à coulissement sur cette biellette. 



   D'autre détails et particularités de   l'invention   ressortiront de la description donnée ci-après à titre d'exemple non limitatif et avec réfé- rence aux dessins annexés 
La figure 1 représente un fauteuil suivant l'invention, certaines parties ayant été enlevées ou brisées pour la clarté. 



   La figure 2 est une vue en élévation   d'un   montant latéral vu de   1'intérieur   du fauteuil. 



   La figure 3 est une vue en plan et en coupe d'un de ces montants latéraux. 



   Les figures 4 et 5 représentent,   à   plus grande échelle, certaines pièces auxiliaires. 



   La figure 6 est une vue latérale du siège. 



   La figure 7 représente, à plus grande échelle, la biellette pré- citée . 



   Dans les différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identique. 



   Le fauteuil, suivant l'invention, comprend essentiellement, des montants latéraux ou pieds 1, un dossier 2 et un siège 3. 



   Les montants latéraux sont formés de deux pièces 4 et 5 (figure 3) se raccordant sur un ou des tubes 6, en laissant un espace 7 entre elles. 



   Dans chacun des espaces libres 7, pénètre,une pièce de support 8, en forme de potence (figure 4),qui est fixée sur la face latérale du dossier 2 (figure 1). Dans le bras de la potence, est prévu un évidement 9 qui se pose sur un axe 10 disposé entre les pièces 4 et 5 des montants latéraux du fauteuil. De petites rondelles 11 se disposent,   d'une   part, entre la paroi 4 et la pièce de support 8, d'autre part, entre celle-ci et la paroi 5. 



   Sur la face interne des montants latéraux ou pieds 1, est prévu un logement, ou plus simplement une sorte de petite cuvette ou rosace 12, for- mant palier. Dans celle-ci, se place un tourillon 13 monté sur le côté du siège 3 (figure   6).   Au lieu de prévoir un tourillon de chaque côté du siège, il est évidemment plus intéressant   d'utiliser   un axe traversant ledit siège de part en part et qui dépasse, de chaque côté de celui-ci, de la quantité nécessaire pour former tourillon. 



   On voit donc que le dossier 2 et le siège 3 peuvent se mouvoir chacun autour d'un point fixe. 



   Pour associer les mouvements susdits du siège et du dossier, il est prévu une biellette 14 (figures 1 et 7) qui est donc reliée à la fois au dossier 2, en 23, et au' siège 3, en 24. En vue de permettre un montage ou un démontage très simple de cette biellette, celle-ci (figure 7) est constituée d'un élément replié sur lui-même et formant, aux extrémités, un anneau 15 et un anneau 16 pour la liaison au dossier et   au. siège.   On comprendra   immédia-   tement que, l'anneau 16 étant fendu, les deux parties de la biellette pourront 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 être écartées pour le placement de cet anneau 16 autour de son point de pivo- tement, une bague de serrage 17 étant ramenée ensuite dans la direction de cet anneau.

   la biellette pourrait évidemment être réalisée en deux pièces avec plusieurs bagues de,serrage suivant les nécessités. 



   Les bras 17 et 18 du fauteuil sont fixés sur une pièce 19 (figure 15) qui s'insère au moins partiellement entre les pièces 4 et 5 des montants latéraux ou pieds 1. 



   En considérant la figure 1, on comprendra aisément qu'en abaissant le siège 3, le dossier 2 se déplacera automatiquement vers l'arrière du fait de sa liaison par la biellette 14 audit siège 3. 



   Ce siège 3 présente certains perfectionnements combinés quant à sa forme.. Sa partie inférieure est concave symétriquement par rapport à son axe longitudinal (figure 1). D'autre part, la partie antérieure 20 du siège 3 (figure 6) est d'allure oblique. De la sorte, lorsque le siège 3 est relevé, les jambes du spectateur qui s'est levé peuvent se placer tout contre cette partie concave inférieure du siège 3, qui est donc dans ce cas en position sensiblement verticale, de même d'ailleurs que le dossier. De plus, la par- tie antérieure 20 du siège, qui se sera placée, elle, en position sensible- ment oblique, pourra servir d'appui momentané au spectateur.

   Grâce à un tel. fauteuil, par conséquent, le spectateur debout, ou, éventuellement, assis sur la partie 20 du siège 3, occupera uniquement l'emplacement compris entre le siège relevé et la limite antérieure des montants latéraux ou pieds 1 et des bras   17   et 18. L'espace compris entre lesdits pieds et bras et la rangée pré- cédente de fauteuils sera donc entièrement libre pour le passage: 
Des éléments auxiliaires de détails peuvent être prévus suivant les besoins, tels, par-exemple, des arrepts 21 sur le siège 3 butant contre des arrêts 22 sur les montants latéraux 1, afin de limiter la course de bas- culement de ce siège 3. 



   Il doit être entendu que l'invention   n9est   nullement limitée au mode de réalisation décrit ci-avant et que bien des modifications pourraient y être apportées sans sortir du cadre de la présente demande de brevet. 



   REVENDICATIONS. 
 EMI3.1 
 



  ===== 
1. Fauteuil, notamment pour salle de spectacle, caractérisé en ce qu'il comporte : des montants latéraux de support; un dossier mobile; un siège basculant et présentant une surface inférieure concave et une partie antérieure disposée obliquement par rapport à la surface supérieure du siège, de manière à former un angle aigu. avec celle-ci; et des moyens de commande des mouvements du dossier et du siège susdits.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  F A U T E U I L. the present invention relates to an armchair intended in particular for use in theaters.



   The invention relates not only to the tilting mechanism of certain elements of the wheelchair, but also to certain arrangements made to the seat itself.



   We know that, in most concert halls, the distance between the rows of seats is reduced to a minimum. Even when the spectator stands up to let another person pass, the passage between him and the previous row is reduced. the present invention also relates to an embodiment of a wheelchair which, while allowing a minimum spacing between the rows, nevertheless increases the free passage, thus overcoming the aforementioned drawback.



   To this end, the chair according to the invention comprises: lateral support uprights; a mobile file; a tilting seat and having a concave lower surface and a front part disposed obliquely with respect to the upper surface of the seat, so as to form an acute angle therewith; and means for controlling the movements of the aforesaid backrest and seat.



   In one embodiment, the aforesaid movement control means comprise: a journal disposed on each side of the seat on the lateral faces thereof; a housing provided on each of the lateral uprights to receive these journals, the latter serving as pivots for tilting the seat; an axis provided on each of the side uprights and a support piece on each corresponding lateral face of the backrest, said support pieces hooking onto said axes, so as to allow movement of the backrest; a link connecting the seat to the backrest, so as to make

 <Desc / Clms Page number 2>

 the seat tilting and the backrest movement are simultaneous and integral.



   In a particular embodiment of the aforementioned connecting rod, the latter consists of an element folded back on itself, so as to form a ring at each of its ends, one of these rings being split so as to allow the spacing of the two parts of isolation, and at least one clamping ring being slidably mounted on this rod.



   Other details and features of the invention will emerge from the description given below by way of nonlimiting example and with reference to the accompanying drawings.
Figure 1 shows an armchair according to the invention, some parts having been removed or broken for clarity.



   Figure 2 is an elevational view of a side post viewed from the interior of the chair.



   Figure 3 is a plan and sectional view of one of these side uprights.



   Figures 4 and 5 show, on a larger scale, certain auxiliary parts.



   Figure 6 is a side view of the seat.



   FIG. 7 represents, on a larger scale, the aforementioned link.



   In the various figures, the same reference notations designate identical elements.



   The armchair, according to the invention, essentially comprises side uprights or legs 1, a backrest 2 and a seat 3.



   The side uprights are formed from two parts 4 and 5 (Figure 3) connecting to one or more tubes 6, leaving a space 7 between them.



   In each of the free spaces 7, penetrates a support piece 8, in the form of a bracket (Figure 4), which is fixed to the side face of the backrest 2 (Figure 1). In the arm of the bracket, there is a recess 9 which rests on a pin 10 arranged between the parts 4 and 5 of the side uprights of the chair. Small washers 11 are arranged, on the one hand, between the wall 4 and the support part 8, on the other hand, between the latter and the wall 5.



   On the internal face of the side uprights or feet 1, there is provided a housing, or more simply a kind of small bowl or rosette 12, forming a bearing. In this, is placed a pin 13 mounted on the side of the seat 3 (Figure 6). Instead of providing a journal on each side of the seat, it is obviously more advantageous to use an axis passing right through said seat and which protrudes, on each side of the latter, by the amount necessary to form the journal.



   It can therefore be seen that the backrest 2 and the seat 3 can each move around a fixed point.



   To combine the aforementioned movements of the seat and the backrest, a link 14 (Figures 1 and 7) is provided which is therefore connected both to the backrest 2, at 23, and to the seat 3, at 24. In order to allow a very simple assembly or disassembly of this link, it (Figure 7) consists of an element folded on itself and forming, at the ends, a ring 15 and a ring 16 for connection to the backrest and. seat. It will immediately be understood that, the ring 16 being split, the two parts of the rod can

 <Desc / Clms Page number 3>

 be moved apart for the placement of this ring 16 around its pivot point, a clamping ring 17 then being returned in the direction of this ring.

   the rod could obviously be made in two pieces with several clamping rings as required.



   The arms 17 and 18 of the chair are fixed to a part 19 (figure 15) which fits at least partially between the parts 4 and 5 of the side uprights or feet 1.



   Considering Figure 1, it will easily be understood that by lowering the seat 3, the backrest 2 will automatically move rearward due to its connection by the link 14 to said seat 3.



   This seat 3 has certain combined improvements as to its shape. Its lower part is concave symmetrically with respect to its longitudinal axis (FIG. 1). On the other hand, the front part 20 of the seat 3 (FIG. 6) has an oblique shape. In this way, when the seat 3 is raised, the legs of the spectator who has stood up can be placed right against this lower concave part of the seat 3, which is therefore in this case in a substantially vertical position, as also the folder. In addition, the front part 20 of the seat, which will have been placed in a substantially oblique position, can serve as a momentary support for the viewer.

   Thanks to such. armchair, therefore, the standing spectator, or, possibly, seated on part 20 of seat 3, will only occupy the location between the raised seat and the front limit of the side uprights or legs 1 and of the arms 17 and 18. L The space between the said legs and arms and the previous row of chairs will therefore be completely free for passage:
Auxiliary elements of details can be provided as required, such as, for example, stops 21 on the seat 3 butting against stops 22 on the side uprights 1, in order to limit the tilting stroke of this seat 3.



   It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiment described above and that many modifications could be made to it without departing from the scope of the present patent application.



   CLAIMS.
 EMI3.1
 



  =====
1. Armchair, in particular for an auditorium, characterized in that it comprises: lateral support uprights; a mobile file; a tilting seat and having a concave lower surface and a front part disposed obliquely with respect to the upper surface of the seat, so as to form an acute angle. with it; and means for controlling the movements of the aforesaid backrest and seat.


    

Claims (1)

2. Fauteuil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la surface inférieure du siège est concave symétriquement par rapport à son axe longitudinal. 2. Armchair according to claim 1, characterized in that the lower surface of the seat is symmetrically concave with respect to its longitudinal axis. 3. Fauteuil suivant l'une ou l'autre des revendications précéden- tes, caractérisé en ce que les moyens susdits de commande des mouvements comprennent ; un tourillon disposé de chaque côté du siège sur les faces la- térales de celui-ci; un logement prévu sur chacun des montants latéraux pour recevoir ces tourillons, ceux-ci servant de pivots pour le basculement du @ siège; un axe prévu sur chacun des montants latéraux et une pièce de support sur chaque face latérale correspondante du dossierlesdites pièces de support s'accrochant sur lesdits axes, de manière à permettre le mouvement du dossier, et une biellette reliant le siège au dossier, de manière à rendre simultanés et solidaires le basculement du siège et le mouvement du dossier. <Desc/Clms Page number 4> 3. Armchair according to either of the preceding claims, characterized in that the aforesaid movement control means comprise; a journal disposed on each side of the seat on the lateral faces of the latter; a housing provided on each of the lateral uprights to receive these journals, the latter serving as pivots for the tilting of the seat; an axis provided on each of the side uprights and a support piece on each corresponding side face of the backrest said support pieces hooking onto said axes, so as to allow movement of the backrest, and a link connecting the seat to the backrest, so to make the tilting of the seat and the movement of the backrest simultaneous and integral. <Desc / Clms Page number 4> 4. Fauteuil suivant la revendication 3, caractérise en ce que la pièce de support susdite prévue sur chaque face latérale du dossier se termi- ne en forme der potence se posant sur l'axe correspondant. 4. Armchair according to claim 3, characterized in that the aforesaid support piece provided on each side face of the backrest ends in the form of a bracket resting on the corresponding axis. 5. Fauteuil suivant la revendication 3, caractérisé - en ce que la biellette reliant le siège au dossier est constituée d'un élément replié sur lui-même, de manière à former un anneau à chacune de ses extrémités, un de ces anneaux étant fendu de manière à permettre l'écartement des deux parties de l'élément, et air moins une bague de serrage étant montée à coulissement sur cette biellette. 5. Armchair according to claim 3, characterized - in that the link connecting the seat to the backrest consists of an element folded back on itself, so as to form a ring at each of its ends, one of these rings being split. so as to allow the separation of the two parts of the element, and air less a clamping ring being slidably mounted on this rod. 6. Fauteuil suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que ladite biellette est prévue en deux parties dissociables. 6. Armchair according to the preceding claim, characterized in that said link is provided in two separable parts. 7. Fauteuil suivant 1-'une ou l'autre des revendications précé- dentes, caractérisé en ce que les montants latéraux de support sont constitués de deux éléments appliqués, par exemple, sur des tubes formant pieds,et entre lesquels s'insère la pièce de support précitée du dossier et sont disposés les axes de support de ce dernier, des moyens permettant le montage des bras du fauteuil étant disposés sur ou entre ces deux éléments des montants laté- raux. 7. Armchair according to 1-one or the other of the preceding claims, characterized in that the lateral support uprights consist of two elements applied, for example, on tubes forming feet, and between which the the aforementioned support part of the backrest and the support axes of the latter are arranged, means allowing the mounting of the arms of the chair being arranged on or between these two elements of the lateral uprights. 8. Fauteuil,tel que décrit ci-avant ou représenté aux dessins annexés. 8. Armchair, as described above or shown in the accompanying drawings.
BE506284D BE506284A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE506284A true BE506284A (en)

Family

ID=146596

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE506284D BE506284A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE506284A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0258156B1 (en) Folding chair with an adjustable back and foot rest
BE1001864A3 (en) Layout control tilt seats for office.
CH626522A5 (en) Tilting mounting for a chair seat
FR2721811A1 (en) RELAXATION ARMCHAIR
BE559312A (en)
EP0323781B1 (en) Encasable folding watertight outdoor seating furniture
BE546887A (en)
BE506284A (en)
FR2779621A1 (en) MERCY TYPE SEAT
FR2748919A1 (en) Adjustable chair for feeding baby
EP0444106A1 (en) System of armrests for toilets.
FR2517945A1 (en) Metal frame for chair - comprises seat cover support and frame with legs backrest and crosspieces
FR2849360A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE SPRING COMPRESSION FORCE IN A SEAT JOINT
FR2641453A1 (en) Reclining armchair
BE467171A (en)
FR2792377A1 (en) Modular timber frame assembly for making armchairs and sofas has arm rests made separate from side panels to allow same components to be used for both types of seat
BE337524A (en)
FR2766683A1 (en) Device for adjusting and locking position of arms of camping seat with tipping back
FR2717357A1 (en) TV armchair.
WO2005039358A1 (en) Chair, in particular for an auditorium
FR2879423A1 (en) Baby seat, has backrest that is arranged horizontal in supporting on fold, by withdrawing inclination support from the racks, where support is folded in U shape and articulated on bearings on rear of backrest
FR2725351A1 (en) Chair with back rest pivoting between two uprights
BE504097A (en)
FR2772575A1 (en) SAFETY AND ADJUSTMENT DEVICE FOR THE TILT OF FOLDING LONG CHAIRS
BE513618A (en)