BE467171A - - Google Patents

Info

Publication number
BE467171A
BE467171A BE467171DA BE467171A BE 467171 A BE467171 A BE 467171A BE 467171D A BE467171D A BE 467171DA BE 467171 A BE467171 A BE 467171A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
backrest
seat
chair
link
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE467171A publication Critical patent/BE467171A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C1/00Chairs adapted for special purposes
    • A47C1/02Reclining or easy chairs
    • A47C1/031Reclining or easy chairs having coupled concurrently adjustable supporting parts
    • A47C1/032Reclining or easy chairs having coupled concurrently adjustable supporting parts the parts being movably-coupled seat and back-rest

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Perfectionnements aux sièges du type "chaise" ou "fauteuil". 



   La présente invention est relative aux sièges du type "chaise" ou   "fauteuil:,"   et du genre dans lequel le siège proprement dit et le dossier sont montés de telle sorte qu'ils assurent un effet d'équilibre, de sorte que, en se penchant en arrière, l'occupant du siège peut s'étendre dans une position plus ou moins inclinée, étant donné que le dossier s'incline de lui-même vers l'arrière de l'angle désiré et que le siège proprement dit se relève plus ou moins. 



   D'une façon générale, l'objet de l'invention est d'éta- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 blir une construction et une disposition nouvelles et   perfec-   tionnées grâce auxquelles un siège de ce genre peut être utili- sé avec plus de confort et plus de bien-être que ceci est possible avec les sièges du même genre tels qu' ils ont été établis et vendus jusqu'à cejour et grâceauxquellesun siége de ce genre peut servir de manière également satisfaisante pour les   usages   ordinaires, c'est-à-dire essentiellement comme une chaise ordinaire pourvue d'un dossier rigide et pratique- ment vertical, en assurant le confort parfait de l'usager,

   indépendamment de sa caractéristique de réglage automatique sous l'influence du   co"ps de   l'usager qui permet de convertir le siège en une disposition chaise longue sur laquelle la per- sonne peut reposer confortablement dans une position plus ou moins inclinée. 



   Un autre but de l'invention réside dans les caractéristi- ques de constructions nouvelles et perfectionnées tendant diminuer le prix de revient d'une chaise ou fauteuil de ce   type .    



   L'invention a, en outre, pour objet des caractéristiques de constructions nouvelles assurant un système plus robuste et plus   dura;;)le   de   bieilettes   et de leviers de support pour le dossier et le siège obiles d'une chaise de ce genre, afin d'assurer une meilleure protection contre les ruptures et d'autres inconvénients et, par suite, une durée de service plus   longue .   



   Un autre but est d'établir une construction et une disposition nouvelles et perfectionnées qui tendent à éviter la nécessité d'avoir recours à certains dispositifs et parti- cularités de construction qui, jusqu'à ce jour, avaient été considérées   comme   nécessaires ou désirables, dans un siège de ce genre. 



   L'invention a,en outre, pour objet certains détails et 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 caractéristiques de construction et des combinaisons nou- velles tendant à accroître d'une manière générale l'effica- cité et l'avantage de la combinaison d'une chasse ou fau- teuil ordinaire et d'une chaise longue de ce caractère particulier. 



   En vue de la réalisation de ces buts, et d'autres, l'invention consistedans les diverses rarattéristiques et détails de construction qui ressortiront de la descrip- tion donnée ci-après, en se référant au dessin annexé sur lequel : la fig. 1 est une vue perspective d'un fauteuil auquel sont appliqués les principes de l'invention. 



   La fig. 2 est une vue analogue à la fig. l, le rem- bourrage étant toutefois supposé enlevé et le dossier bas- culant étant séparé du système de leviers et de biellettes à l'aide duquel il est supporté par 'ossature du fauteuil. 



   La fig. 3 est une vue en élévation latérale, avec arrachement ou suppression partielle d'un des côtés de l'ossature du fauteuil et d'autres portions, afin de mieux faire voir l'ensemble de biellettes et de barres ou leviers prévu pour supporter le dossier et lesiège mobiles du fau- teuil, cette figure représentant le dossier dans sa position droite ou pratiquement verticale et le siège dans sa posi- tion la plus basse, ce qui serait l'état du fauteuil utilisé comme siège ordinaire, c'est-à-dire avec un dossier rigide ordinaire. 



   La fig. 4 est une vue en perspective d'un des deux systèmes latéraux de leviers et de biellettes qui suppor- tent le dossier et le siège proprement dit du fauteuil. 



   La fig. 5 est un détail en coupe à plus grande échelle par la ligne 5-5 de la fig.   4:'   
La fig. 6 est une vue analogue à la fig. 3, mais repré- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sentant le dossier légèrement incliné vers l'arrière et le siège légèrement relevé. 



   La fig. 7 est une vue analogue à la fig. 3 ,   '.nais   dans laquelle certaines   pièces n' ont   pas été représentées pour la clarté du dessin. 



   La fig. 8 est une vue analogue à al fig. 3, mais avec; le dossier davantage incliné vers l'arrière, cette   figure   montrant le siège dans sa position relevée ou la plus haute , 
La fig. 9 est une coupe verticale par la ligne 9-9 de la fig. 3. 



   Dans l'exemple représenté, l'invention comprend un corps de chaise ou de fauteuil 1, de tout genre convenable ou désiré, mais de préférence d'un genre plus ou moins solide et rustique, constituant une sorte de charpente ou ossature rigide sur laquelle un siège proprement dit 2 et un dosai, er 3 peuvent être supportés de la manière dé- sirée et être   rembourrés   ou finis de tuute !lanière appro- priée ou désirée, afin de dissimuler le mécanisme ou système de biellettes et leviers à' l'aide duquel le siège et le dossier sont supportés dans et sur la charpente   du   corps du fauteuil. 



   Le siège proprement dit comporte un cadre rigide 4, établi de toute manière appropriée ou désirée et pour vu sur le bord inférieur de chacun des éléments latéraux dudit aadre, d'une cornière rigide 5, comme représenté, Des pivots 6 et 7 sont prévus sur les extrémités avant et arrièrede chacune desdites cornières . Des biellettes , 8, pivotent, par leur extrémité inférieure, sur les pivots 6 et par leur extrémité supérieure sur les extrémités avant de barres rigides 10 qui, à   l'aide   de vis à bois, sont fixées rigidement dans une position horizontale sur les faces inté- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 rieures des deux parois latérales du cadre 1 du corps du fauteuil .

   Des barres 11 pivotent par leur extrémité supé- rieure sur les pivots 9, et les pivots 12 des extrémités inférieures de ces barres 11 sont reliés par des barres 13 aux pivots 6 mentionnés précédemment , de sorte qu'une liai- son triangulaire est ainsi constituée de chaque côté du fauteuil, avec les pivots 6, 9 et 12 aux trois sommets du triangle . Les extrémités arrière des barres rigides 10 sont pourvues de pivots 14 sur lesquels pivotent,par leur extrémité inférieure, les bielletes verticales 15 supportant le cadre du dossier, et les pivots 16 des extrémités supé-   rieures   desdites biellettes 15 sont reliés par les barres, bras ou biellettes 17 aux pivots 12 déjà mentionnés.

   Les barres 10 comportent aussi des pivots 18 servant à supporter les extrémités supérieures de biellettes verticales 19, dont les extrémités inférieures sont supportées par les pivots 7 précédemment mentionnées. 



   On voit, par ce qui précède, que des barres portées par le cadre de   sigge   proprement dit sont suspendues à l'aide de biellettes espacées à des barres rigides 10 supportées en position fixe . La barre de cadre 5 et les biellettes 8 et 19 suspendues de façon pivotante à la première barre 10 constituent un système de parallélogramme articulé et seront appelées ci-après "liaison à mouvement parallèle" . En fonctionnement, en se rend compte que cette liaison à mouvement parallèle suspend le siège proprement dit du fauteuil, de telle manière que ce siège peut pivoter vers l'avant et vers le haut par rapport aux pivots horizon- taux 9 et 18. 



   Le dossier du fauteuil est. pourvu d'un cadre rigide 21 qui peut être rembourré ou 'fini detoutemanière conve- nable ou désirée et qui comprend deux bras ou barres rigides   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

   22,   convenablementfixés par leur partie inférieure de part et d'autre du   fauteuil .   Les extrémités inférieures des bras 22 sont fixées, en 23, sur des bras 20 , et ces derniers présentent à leur extrémité supérieure des en- tailles   24   qui peuvent s'engager avec ou être séparées des boutons 25, prévus sur les cotés extérieurs des bras 22. comme représenté sur 'Les dessins.

   De   ctte     manier s, et   en utilisant des vis en 23 , et en   26,   on peut, après avoir enlevé des vis, soulever le dossier du fauteuil et le déta- cher du système de biell.ettes et de leviers à l'aide duquel le siège et le doss ier sont supportés dans le corps du fauteuil . On voit aussi que les pivots 16 traversent les bras 20 et que lorsque ledossier a été montéou mien:) la-   ce,   les bras 22 sont rendus solidaires des bras 20 dont les extrémités inférieures sont reliées par des biellettes 27 aux pivots 7 précédemment mentionné¯- . Comme les bras 20 sont rigides et continus avec le dossier du fauteuil lors- que eelui-ci a été monté comme il est dit ci-dessus,ces bras font maintenant partie intégrante du dossier et pivotent avec lui autour deson point d'appui . 



   Une butée rigide 28, de chaque côté du fauteuil, est fixée rigidement aux barres 10 précédemment mentionnées et entre en prise avec les biellettes 19 pour limiter le mouvement du dossier vers l'avant et le mouvement du siège proprement dit vers le bas. 



   De cette manière, un ensemble robuste,compact et pratiquement plat de biellettes et de leviers et barres est prévu de chaque côté du   ueuole,   entrele cadredu siège et la paroi Extérieure du corps du   meuble,   de la manière re- présentée et décrite. 



   Les biellettes et les leviers et barres sont ainsi dissimulés, et sans que ceci entraîne pratiquement aucune 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 perte de place pour les éléments de ces ensembles   et,par   suite, sans   au'.on   ait besoin de faire le fauteuil plus grand et pluslarge qu'il est nécessaire pour assurer le confort et la commodité de l'usager et l'aspect général satirfaisant d'un article   d'ameublement   de ce genre. 



   Une particularité importante de l'invention, qui ressort de la fig. 7, réside de l'action du fauteuil, lorsqu'on s'en sert. Les akes de pivotement sont situés de telle sorte qu'une personne peut utiliser le siège, pour s'assoir, comme s'il µ'agissait d'un siège ordinaire à dossier rigide, et ce d'une manière confortable et sa- tisfaisante . Ceci est dû au fait que la pression exercée par le dos de la personne sur le dossier, dans le sens de la flèche 29, n'a pas tendance à obliger le dossier à pivoter vers l'arrière, de sorte qu'elle n'a pas non plus tendance à relever le siège proprement dit.

   En d'autres termes,pour que le dossier s'incl;inevers l'arrière et que le siège se relève, il faut qu'une force ou poussée soit   exercée   sensi- blement dans la direction de la flèche (fig. 7), ce qui veut dire qu'il faut exercer non seulement une poussée vers l'arrière mais aussi une poussée vers le bas sur le dossier pour faire pivoter ce dernier vers l'arrière et, par ce moyen relever le siège proprement dit. En d'autres termes,l'action de pivotement du dossier vers l'arrière est provoquée par la manoeuvre consistant à rejeter la tête et les épaules vers l'arrière de façon à exercer sur le dossier une pous- sée dirigée vers le basavec une force suffisante p ur le faire basculer vers l'arrière .

   Par suite, comme on l'a dit précédemment, le siège est satisfaisant pour les usages ordinaires, c'est-à-dire comme chaise ou fauteuil ordinaire, sans risque que l'usager bascule vers l'arrière brusquement et inopinément , étant donné ledit usager peut 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 se pencher en arrière   comme   dans le casd'une   chaise   orid-   naire,sans   provoquer l'action de basculement du dossier vers l'arrière.

   Toutefois, la squ'il désire utiliser le siège à la façon d'une chaise-longue, il luisuffit de se soulever   légèrement   en rejetant la tête et les épaules vers l'arrière et vers le bas sur l'extrémité supérieure du dos- sier , et celui-ci pivote alors aisément vers l'arrière jus qu'à la position inclinée désirée, en méme temps que le siège proprement dit se relève pour assurer la sensation de confort désirée qui est nécessaire pour une position plus ou moins inclinée du corps de l'usager. 



   Cette,,ction du fauteuil est dûe en grande partie, comme il ressortira de ce qui suit, au fait que les   pivots   31 reliant entre eux les éléments 20 et 27 sont déportés versL'avant d'une distanceassez grande pour rendre plus difficile la manoeuvreconsistant à "briser" en quelque sortele fauteuil à l'écartde l'état convenantpour la position "assise" ordinaire, mais que, aussitôt que ce mouvement a commencé, l'action équilibrée naturelle inter- vient entre le dossier et le siège et   permet   le passage de l'état convenant pour la position assise à l'état qui est pratiquement celui d'un divan ou d'une chaise-longue, ou   même une   position entièrement couchée .

   Ainsi, un fauteuil de ce genre pourrait être acheté pour être utilisé   comme   chaise ou fauteuil ordinaire à dossier rigide, et il   rempli-   rait ce rôle d'une manièresatisfaisante, même, s'il ne devait jamais   être   utilisé comme chaise-longue ou   comme   divan.

   On voit ainsi que'le dossier 3 constitue un élément rigide et pratiquement unitaire du fauteuil, étant donné qu'il ne comporte aucune pièce devant, par exemple, effc- tuer un mouvement coulissant sur le cadre 21 du   dossier.Il   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 s'ensuit que ce cadre et son rembourrage ou garniture cons- tituent un ensemble unitaire et la construction générale de cet ensemble et la manière dont le siège et le dossier sont montés évitent la nécessité d'utiliser aucune pièce ou liaison coulissante dans la structure du dossier.

   De plus, on voit que, avec la construction représentée et décrite, les barres 5 et 10 et les biellettes 8 et 19 constituent une sortede   liaison   à mouvement parallèle, entre le siège et le corps du fauteuil, les dites biellettes étant toujours parallèles, de même que les barres, quelle que soit la position du siège etdu dossier, de telle sorte que le siège est maintenu suivant un angle fixe avec une ligne verticale, indépendamment du fait qu'il occupe la position élevée ou abaissée . Chacun des ensembles du barres et de biellettes serapportant aux deux côtés du fauteuil constitue un dispositif complet en soi, étan donné que tous les pivots peuvent être permanents au lieu d'être détachables dans   chaque   ensemble et que seules les vis des- tinées à être insérées en 25 et en 26 sont détachables. 



   L'invention offre certains autres avantages généraux, indiqués comme suit : 
Un fauteuil à dossier inclinable est prévu dans lequel des mouvements de compensation égaux interviennent entre le siège et le dossier, de telle sorte que, pour chaque de- gréde mouvement du siège etde la charge, il existe tou- jours un mouvement égal du dossier et de la charge sous l'an gle particulier envisagé du dossier . En d'autres termes, il est évident que le poids exercé sur le dossier influe beau- coup plus sur cet organe, lorsqu'il occupe une position entièrement inclinée que lorsqu'il est vertical, de sorte que le mouvement doit être plus grand dans le siège que dans le dossier si l'on veut que la charge de l'occupant soit convenablement équilibrée .

   La situation est l'inverse   @   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de la précédente lorsqu'on commence le mouvement de basou- lement du dossier, étant donné que la   majeure  partie lu poids du dossier est   transmise     perpendiculairement,   ce qui a pour effet que le siège supporte la plus grande! partie de ce poids.

   Dans cet état ou position du fauteuil, il y a lieu de noter que, en raison du fait que le poids qui s'exerce sur le dossier est moindre, le mouvement dudit dossier est plus rapide que celui qui intervient à un moment ultérieur, lorsque la position est plus inclinée .   En   d'autres termes, le poids de la charge   augmente   à mesura que le dossier se rapproche de la position horizontale et, en même temps, l'amplitude du mouvement du dossier diminue, en comparaison avec le siège, dont le mouvement vers le haut s'accroît d'autant plus que le fauteuil est incliné . 



   L'invention offre une construction dans laquelle chacun des ensembles de biellettes et de barres constitue tous un dispositif unitaire complet en soi dont/les joints sont rivés lors de la fabrication . Tous les pivots sont pourvus d'une rondelle de fibre qui empêche le contact direct de pièces métalliques, et tous les rivets utilisés sont durcis par cémentation. Toutes ces caractéristiques tendent à. assu- rer une construction de fauteuil exempte de tous   bm its   et grinciments et fonctionnent d'une manière très régulière et satisfaisante . Pour permettre de rattrapper   le  eu ou de supprimer les bruits susceptibles de se développer à l'usage une des dites rondelles de fibre est remplacée par une ron- delle d'acier à ressort façonnée. 



   Le fauteuil est établi de façon à permettre le montage et le démontage faciles des pièces dont il est compose, huit vis à bois constituant tout ce qui est néces- saire pour monter les pièces sous forme d'un fauteuil rem- bourré. Ce fauteuil est établi de telle mani sorte qu'il 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 peut être expédié, à l'état   doménté,   dans des empaquetages en carton, et que le client qui le reçoit peut effectuer le montage du dossier en insérant   simplement   deux vis à l'aide d'un tournevis ordinaire . Ceci constitue un avan- tage dans le cas d'expéditions effectuées sur de grandes distances, étant donné que les tarifs d'expédition sont moindres pour des articles d'ameublement démontés que pour des meubles complètement montés.

   En outre, le fait que cha- cun des ensembles de biellettes et barres sonstitue un dis- positif unitaire complet en soi et évite la nécessité,pour le fabricant des pièces rembourrées, d'effectuer le repéra- ge des pivots ou tout autre travail de montage sur le meuble. 



   De plus, la construction sous forme d'un   dispositif   unitaire complet en soi de chacune des tringleries latéra- les est telle que tous les éléments en sont dissimulés à l'intérieur du meuble rembourré ou fini, qui ne présente aucune des indications apparentes d'un fauteuil   mécani-   que . 



   La construction du fauteuil possède une grande résis- tance mécanique, étant donné que chacune des pièces dont elle est composée est capable de résister au sextuple au moins de l'effort qu'elle sera appelée à subir en service réel. 



   Une autre particularité avantageuse réside dans le fait que le fauteuil est équilibré d'une manière si parfaite sur ses pivots qu'il n'est besoin d'aucune des piè- ces telles que ressorts, rochets, dispositifs à friction, etc . pour stabiliser ou régulariser son action. Les pièces sont équilibrées de telle  scrute   que ledossier suit le dos de la personne occupant   -la   fauteuil dans tous les mouve- ments qu'elle désire effectuer, sans que ceci entraîne 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 aucun effort dans la région du cou. 



   Un autre avantage de l'invention réside dans le fait que la construction du fauteuil est telle que   l'occu-   pant adapte physiquement l'action du fauteuil detelle so r- te que son confort se trouve assuré dans toutes les posi- tions dudit fauteuil . En d'autres termes, les pivots ont étédisposés de telle sorte que lecorps del'occupant adapte l'action du siège proprement dit et du dossier du fauteuil dans toutes les positions. 



   Ainsi l'invention offreun fauteuil qui, non seule- ment fonctionne d'une manière parfaite, mais est aussi de construction telle qu'il peut être fabriqué et vendu à basprix. 



   De plus, l'invention peut être   appliquée .sur   ainsi dite à tous les types de chaise ou fauteuil et, quel que soit letype adopté; elle offre une construction élégante, confortable et assurant une longue durée de service. 



   Ainsi qu'il ressort de la description donnée ci- dessus en se référant au dessin annexé, lecadre21 du dossier pivote autour d'un axe (constitué par les pivots 16) qui est mobilepar rapport au ca.dre 4 du siège proprement dit lorsque le dossier pivote vers l'avant ou vers l'arriè- re, et lorsque le siège se raeut vers l'avant et vers l'ar- rière   ainsi   que vers le haut. Le dit axe mobile se meut vers l'extrémité avant du fauteuil, puis il se meut   vers   l'arrière, au cours de la manoeuvre effectuée pour régler la position du dossier et du siège proprement dit pour assurer le confort de l'occupant. 



   Etant donné que chacun des systèmes latéraux de biellettes et barres métalliques constitue un ensemble complètement monté et articulé, il suffit d'assujettir la barre supérieure 10 de chaque ensemble au corps du fauteuil. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 et d'assujettir la barre inférieure 5 au siège proprement dit que pour les dit.13. ensembles supportent à la fois le siège et le dossier sur la charpente du meuble. De cette manière, les deux ensembles peuvent être établis et complètement montés et articulés et être ensuite expédiés au fabricant de meubles pour être incorporés à de  s chaî-   nes et fauteuils de tout modèle ou style désirés.

   De plus, on voit que cas systèmes de tringlerie à parallélogramme articulé constituent non seulement l'axe 16, niais aussi l'axe   31 ,  ces deux axes étant maintenus à une distance fire   l'unede   l'autre, l'axe 16 étant mobile vers l'avant et vers le bas lorsqu'on fait basculer le dossier vers une position inclinée et ce basculement provoquant un   mouve-   ment vers l'avant et vers le   ha,ut   de Ainsi, le dossier pivote autour de l'axe 16 et pivote aussi autour de l'axe 31, quel que soit le sens dans lequel on s' incline. 



  Chacun des axes est fié par rapport au siège et par rapport au dossier, mais mobile par rapport au siège et par rapport au corps du meuble . Il s'ensuit que le dossier se meut vers L'avant dans une certaine meoure lorsqu'on le fait basculer vers sa position inclinée, comme représenté sur les dessins. 
 EMI13.1 
 



  REVEliJ)I(,;ATI01'S. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements to" chair "or" armchair "type seats.



   The present invention relates to seats of the “chair” or “armchair :,” type and of the type in which the seat itself and the backrest are mounted in such a way that they provide a balancing effect, so that, in leaning back, the occupant of the seat can lie down in a more or less reclined position, since the backrest tilts itself backwards by the desired angle and the seat itself falls more or less.



   In general, the object of the invention is to

 <Desc / Clms Page number 2>

 to provide a new and improved construction and arrangement whereby a seat of this kind can be used with more comfort and well-being than is possible with the seats of the same kind as established and sold to this day and thanks to which such a chair can serve equally satisfactorily for ordinary uses, that is to say essentially as an ordinary chair with a rigid and practically vertical backrest, ensuring the perfect user comfort,

   regardless of its feature of automatic adjustment under the influence of the user's cost which makes it possible to convert the seat into a lounge chair arrangement on which the person can rest comfortably in a more or less reclined position.



   Another object of the invention resides in the characteristics of new and improved constructions tending to reduce the cost price of a chair or armchair of this type.



   The invention further relates to the characteristics of new constructions ensuring a more robust and more durable system ;;) the rods and support levers for the backrest and the obile seat of a chair of this kind, in order to to provide better protection against breakages and other inconveniences and, consequently, a longer service life.



   Another object is to establish a new and improved construction and arrangement which tend to avoid the need to have recourse to certain construction devices and features which, until now, had been considered necessary or desirable, in a seat like this.



   The invention further relates to certain details and

 <Desc / Clms Page number 3>

 new construction features and combinations tending to increase in general the efficiency and advantage of the combination of an ordinary chase or armchair and a lounge chair of that particular character.



   With a view to achieving these and other objects, the invention consists of the various features and construction details which will emerge from the description given below, with reference to the accompanying drawing in which: FIG. 1 is a perspective view of an armchair to which the principles of the invention are applied.



   Fig. 2 is a view similar to FIG. 1, however, the padding being assumed to be removed and the tilting backrest being separated from the system of levers and links by means of which it is supported by the frame of the chair.



   Fig. 3 is a side elevational view, with cut away or partial removal of one of the sides of the frame of the chair and other portions, in order to better show the assembly of links and bars or levers provided to support the backrest and the movable seat of the armchair, this figure representing the backrest in its upright or practically vertical position and the seat in its lowest position, which would be the state of the armchair used as an ordinary seat, that is to say - say with an ordinary rigid backrest.



   Fig. 4 is a perspective view of one of the two lateral systems of levers and links which support the backrest and the seat proper of the chair.



   Fig. 5 is a sectional detail on a larger scale taken on line 5-5 of FIG. 4: '
Fig. 6 is a view similar to FIG. 3, but represented

 <Desc / Clms Page number 4>

 feeling the backrest slightly tilted back and the seat slightly raised.



   Fig. 7 is a view similar to FIG. 3, but in which certain parts have not been shown for clarity of the drawing.



   Fig. 8 is a view similar to fig al. 3, but with; the backrest tilted more rearward, this figure showing the seat in its raised or highest position,
Fig. 9 is a vertical section taken through line 9-9 of FIG. 3.



   In the example shown, the invention comprises a chair or armchair body 1, of any suitable or desired type, but preferably of a more or less solid and rustic type, constituting a sort of rigid frame or framework on which a seat itself 2 and a backrest 3 may be supported as desired and be padded or finished with an appropriate or desired thong, in order to conceal the mechanism or system of links and levers at the end. using which the seat and back are supported in and on the frame of the chair body.



   The seat itself comprises a rigid frame 4, established in any suitable or desired manner and for seen on the lower edge of each of the side elements of said frame, a rigid angle 5, as shown, Pivots 6 and 7 are provided on the front and rear ends of each of said angles. Links, 8, pivot, by their lower end, on the pivots 6 and by their upper end on the front ends of rigid bars 10 which, using wood screws, are rigidly fixed in a horizontal position on the faces inter-

 <Desc / Clms Page number 5>

 laughing of the two side walls of the frame 1 of the body of the chair.

   Bars 11 pivot at their upper end on the pins 9, and the pins 12 of the lower ends of these bars 11 are connected by bars 13 to the pins 6 mentioned above, so that a triangular connection is thus formed. on each side of the chair, with pivots 6, 9 and 12 at the three vertices of the triangle. The rear ends of the rigid bars 10 are provided with pivots 14 on which pivot, by their lower end, the vertical links 15 supporting the frame of the backrest, and the pivots 16 of the upper ends of said links 15 are connected by the bars, arms or rods 17 to the pivots 12 already mentioned.

   The bars 10 also include pivots 18 serving to support the upper ends of vertical links 19, the lower ends of which are supported by the previously mentioned pivots 7.



   It can be seen from the foregoing that the bars carried by the sigge frame proper are suspended by means of rods spaced from rigid bars 10 supported in a fixed position. The frame bar 5 and the links 8 and 19 pivotally suspended from the first bar 10 constitute an articulated parallelogram system and will be referred to hereinafter as "parallel movement link". In operation, one realizes that this parallel movement connection suspends the seat itself from the wheelchair, in such a way that this seat can pivot forwards and upwards with respect to the horizontal pivots 9 and 18.



   The back of the chair is. provided with a rigid frame 21 which can be padded or finished in any suitable or desired manner and which comprises two rigid arms or bars.

 <Desc / Clms Page number 6>

   22, suitably fixed by their lower part on either side of the chair. The lower ends of the arms 22 are fixed, at 23, on the arms 20, and the latter have at their upper end notches 24 which can engage with or be separated from the buttons 25, provided on the outer sides of the arms. 22. As shown in the drawings.

   In this way, and using screws at 23 and 26, it is possible, after having removed the screws, to lift the back of the chair and detach it from the system of links and levers with the help of which the seat and backrest are supported in the chair body. We also see that the pivots 16 pass through the arms 20 and that when the backrest has been mounted or mine :) there, the arms 22 are made integral with the arms 20 whose lower ends are connected by rods 27 to the previously mentioned pivots 7. -. As the arms 20 are rigid and continuous with the back of the chair when the latter has been mounted as stated above, these arms now form an integral part of the back and pivot with it around its fulcrum.



   A rigid stop 28, on each side of the chair, is rigidly fixed to the bars 10 previously mentioned and engages with the rods 19 to limit the movement of the backrest forward and the movement of the seat itself downwards.



   In this way, a sturdy, compact and practically flat assembly of links and levers and bars is provided on each side of the frame, between the seat frame and the outside wall of the cabinet body, as shown and described.



   The links and the levers and bars are thus concealed, and without this causing practically any

 <Desc / Clms Page number 7>

 loss of space for the elements of these sets and, consequently, no need to make the chair larger and wider than is necessary to ensure the comfort and convenience of the user and the general appearance satirizing a furnishing article of this kind.



   An important feature of the invention, which emerges from FIG. 7, lies in the action of the chair, when it is used. The pivot akes are located so that a person can use the seat, to sit down, as if it were an ordinary seat with a rigid backrest, and in a comfortable and satisfying manner. . This is because the pressure exerted by the person's back on the backrest, in the direction of arrow 29, does not tend to force the backrest to pivot backwards, so that it does not. also does not tend to raise the seat itself.

   In other words, in order for the backrest to tilt the rear and for the seat to rise, a force or thrust must be exerted significantly in the direction of the arrow (fig. 7), This means that it is necessary to exert not only a thrust towards the rear but also a thrust downwards on the backrest to cause the latter to pivot backwards and, by this means, to raise the seat itself. In other words, the action of pivoting the backrest towards the rear is caused by the maneuver consisting in throwing the head and shoulders backwards so as to exert on the backrest a thrust directed downward with a sufficient force to tip it back.

   As a result, as has been said previously, the seat is satisfactory for ordinary uses, that is to say as an ordinary chair or armchair, without the risk that the user tilts backwards suddenly and unexpectedly, given said user can

 <Desc / Clms Page number 8>

 lean back as in the case of an ordinary chair, without causing the backrest to tilt backwards.

   However, if he wishes to use the seat in the manner of a chaise-longue, he suffices to lift himself slightly, throwing his head and shoulders back and down on the upper end of the backrest. , and it then pivots easily backwards to the desired inclined position, at the same time as the seat itself is raised to ensure the desired feeling of comfort which is necessary for a more or less inclined position of the body of the user.



   This, ction of the chair is due in large part, as will emerge from what follows, to the fact that the pivots 31 interconnecting the elements 20 and 27 are deported forwards by a distance large enough to make it more difficult to maneuver. to "break" in some way the chair out of the state suitable for the ordinary "sitting" position, but that, as soon as this movement has started, the natural balanced action intervenes between the back and the seat and allows the changing from a state suitable for sitting to a state which is practically that of a couch or chaise-longue, or even a fully reclining position.

   Thus, such an armchair could be purchased for use as an ordinary chair or armchair with a rigid back, and it would fulfill this role satisfactorily, even if it were never to be used as a lounge chair or as a lounge chair. couch.

   It can thus be seen that the backrest 3 constitutes a rigid and practically unitary element of the chair, given that it does not include any part which must, for example, perform a sliding movement on the frame 21 of the backrest.

 <Desc / Clms Page number 9>

 It follows that this frame and its padding or upholstery constitute a unitary whole and the general construction of this assembly and the way in which the seat and the backrest are assembled avoid the need to use any part or sliding link in the structure of the folder.

   In addition, it can be seen that, with the construction shown and described, the bars 5 and 10 and the links 8 and 19 constitute a sort of connection with parallel movement, between the seat and the body of the chair, said links being always parallel, of same as the bars, regardless of the position of the seat and backrest, so that the seat is maintained at a fixed angle with a vertical line, regardless of whether it occupies the raised or lowered position. Each of the sets of the bars and links to the two sides of the chair constitutes a complete device in itself, since all the pivots may be permanent instead of being detachable in each set and only the screws intended to be inserted. in 25 and 26 are detachable.



   The invention offers certain other general advantages, indicated as follows:
A reclining chair is provided in which equal compensating movements occur between the seat and the back, so that for each degree of movement of the seat and the load there is always equal movement of the back and of the load under the particular angle envisaged for the file. In other words, it is evident that the weight exerted on the backrest influences this organ much more when it occupies a fully reclined position than when it is vertical, so that the movement must be greater in the seat than in the backrest if the occupant's load is to be properly balanced.

   The situation is the reverse @

 <Desc / Clms Page number 10>

 from the previous one when starting the tilting movement of the backrest, since most of the weight of the backrest is transmitted perpendicularly, which means that the seat supports the greatest! part of that weight.

   In this state or position of the chair, it should be noted that, due to the fact that the weight exerted on the backrest is less, the movement of said backrest is faster than that which occurs at a later time, when the position is more inclined. In other words, the weight of the load increases as the backrest moves closer to the horizontal position and, at the same time, the range of motion of the backrest decreases, in comparison with the seat, whose upward movement increases the more the chair is tilted.



   The invention provides a construction in which each of the linkage and rod assemblies all constitute a complete unitary device per se, the joints of which are riveted during manufacture. All pivots are fitted with a fiber washer that prevents direct contact with metal parts, and all rivets used are case hardened. All of these characteristics tend to. To ensure a wheelchair construction free of all bites and squeaks and functions in a very smooth and satisfactory manner. To make it possible to catch up with the eu or to suppress the noises liable to develop with use, one of the said fiber washers is replaced by a shaped spring steel washer.



   The chair is set up to allow easy assembly and disassembly of the parts of which it is composed, eight wood screws being all that is necessary to assemble the parts in the form of a padded chair. This chair is established in such a way that it

 <Desc / Clms Page number 11>

 can be shipped, as home, in cardboard boxes, and the customer who receives it can assemble the backrest by simply inserting two screws using an ordinary screwdriver. This is an advantage in the case of long-distance shipments, since the shipping rates are lower for dismantled furniture items than for fully assembled furniture.

   Furthermore, the fact that each of the linkage and rod assemblies constitutes a complete unitary device in itself and obviates the need for the manufacturer of the upholstered parts to carry out the registration of the pins or any other work of mounting on the cabinet.



   In addition, the construction in the form of a unitary device complete in itself of each of the side linkages is such that all the elements thereof are concealed inside the upholstered or finished furniture, which does not show any apparent indications of a mechanical chair.



   The construction of the chair has a great mechanical resistance, given that each of the parts of which it is composed is able to withstand at least six times the force which it will be called upon to undergo in real service.



   Another advantageous feature is that the chair is so perfectly balanced on its pivots that none of the parts such as springs, ratchets, friction devices, etc. are needed. to stabilize or regularize its action. The parts are balanced in such a way that the backrest follows the back of the person occupying the chair in all the movements he wishes to perform, without this causing

 <Desc / Clms Page number 12>

 no strain in the neck area.



   Another advantage of the invention lies in the fact that the construction of the chair is such that the occupant physically adapts the action of the chair so that his comfort is ensured in all the positions of said chair. . In other words, the pivots have been positioned so that the occupant's body adapts the action of the seat itself and of the chair back in all positions.



   Thus the invention provides an armchair which not only functions perfectly, but is also of such construction that it can be manufactured and sold at a low price.



   In addition, the invention can be applied .sur so called to all types of chair or armchair and, whatever the type adopted; it offers an elegant construction, comfortable and ensuring a long service life.



   As emerges from the description given above with reference to the accompanying drawing, the frame 21 of the backrest pivots around an axis (formed by the pivots 16) which is movable relative to the frame 4 of the seat itself when the backrest swivels forwards or backwards, and when the seat moves forward and backward as well as up. Said movable axis moves towards the front end of the wheelchair, then it moves rearward, during the maneuver performed to adjust the position of the backrest and of the seat itself to ensure the comfort of the occupant.



   Since each of the lateral systems of metal links and bars constitutes a completely assembled and articulated assembly, it is sufficient to secure the upper bar 10 of each assembly to the body of the chair.

 <Desc / Clms Page number 13>

 and to subject the lower bar 5 to the seat proper only for said 13. sets support both the seat and the backrest on the furniture frame. In this way, the two sets can be set up and completely assembled and articulated and then shipped to the furniture manufacturer to be incorporated into chains and chairs of any design or style desired.

   In addition, it can be seen that in the case of articulated parallelogram linkage systems not only the axis 16, but also the axis 31, these two axes being kept at a distance between each other, the axis 16 being movable. forward and downward when the backrest is tilted to an inclined position and this tilting causes a forward and upward movement, ut de Thus, the backrest pivots around the axis 16 and also rotates around the axis 31, regardless of the direction in which one tilts.



  Each of the axes is connected with respect to the seat and with respect to the backrest, but mobile with respect to the seat and with respect to the body of the furniture. As a result, the backrest moves forward to some extent when tilted to its reclined position, as shown in the drawings.
 EMI13.1
 



  REVEliJ) I (,; ATI01'S.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Chaise ou fauteuil ajustable du type comportant une position assise et des positions inclinées et comprenant une charpente de meuble, un cadre de dossier et un cadre de siège proprement dit, caractérisé en ce que xxxxxxxx xxxxxxxx x x le cadre du siège est relié à la charpente du meuble et au cadre du dossier par deux ensembles de biellettes et barres qui sont respectivement adjacents aux deux côtés du meuble et qui servent à faire pivoter le cadre du siège vers <Desc/Clms Page number 14> l'avant et vers le haut lorsque le cadre du dossier bascule vers une position inclinée. 1. Adjustable chair or armchair of the type comprising a sitting position and inclined positions and comprising a furniture frame, a back frame and a seat frame proper, characterized in that xxxxxxxx xxxxxxxx xx the seat frame is connected to the frame of the furniture and the backrest frame by two sets of rods and bars which are respectively adjacent to the two sides of the furniture and which serve to pivot the seat frame towards <Desc / Clms Page number 14> forward and upward when the backrest frame tilts to a reclined position. 2. chaise ou fauteuil suivant la revendication l,carac- térisé en ce que les deux ensembles sont dispo sés de telle sorte que le cadre du siège et le cadre du dossier assurent un effet d'équilibrage par exemple par le mouvement parallèle d'organes qui suspendent le cadre du siège à la charpente du meuble et de la tringlerie associée qui relie le cadre du siège au cadre du dossier, de telle sorte que la pression que le dos d'une personne est susceptible d'exercer horizon- talement sur le cadredu dossier, lorsque cette personne est simplement assise, ne modifie pas la position dudit cadre de dossier, mais qu'une pression exercée à la fois vers le bas et horizontalement provoque le bas culement du dossier vers l'arrière et, par ce moyen, le relèvement du siège. 2. chair or armchair according to claim 1, charac- terized in that the two sets are arranged such that the seat frame and the back frame provide a balancing effect, for example by the parallel movement of organs. which suspend the seat frame from the furniture frame and from the associated linkage which connects the seat frame to the backrest frame, so that the pressure that a person's back is likely to exert horizontally on the backrest frame, when this person is simply seated, does not modify the position of said backrest frame, but pressure exerted both downwards and horizontally causes the backrest to tilt backwards and, by this means, the raising of the seat. 3. châssis de chaise suivant l'une ou l'autre des reven- dications 1 et 2, carautérisé en ce que l' ensemble de barres et biellettes prévu de chaque coté du meuble comprend une biellette qui supporte lecadre du dossier, laquellebiel- lette est disposée de façon pivotante sur la charpente du rouble et comporte un point d'appui assemblé de façon pive- tante avec le cadredu dossier, une biellette accouplant d'une manière opérante le cadre du dossier en un point placé une certaine distance du susdit point d'appui, avec le cadre de siège en vue de faire pivoter ce cadre de piége vers l'avant lorsque le cadre de dossier reçoit un mouvement de pivotement, vers la position inclinée, 3. chair frame according to either of claims 1 and 2, characterized in that the set of bars and links provided on each side of the furniture comprises a link which supports the frame of the backrest, which link is pivotally arranged on the frame of the ruble and comprises a fulcrum pivotally assembled with the frame of the backrest, a link operatively coupling the frame of the backrest at a point placed a certain distance from the aforesaid point support, with the seat frame in order to pivot this trap frame forward when the backrest frame receives a pivoting movement, towards the inclined position, autour dudit point d'appui, et une biellette reliée au cadre de siège et asse:.:- olée de façon pivotante avec le cadre de dossier, laquelle biellette agit de façon à déplacer le point d'appui du dossier vers l'avant sous l'influence d'un mouvement de cadre de siège <Desc/Clms Page number 15> versl'avant. around said fulcrum, and a link connected to the seat frame and seat:.: - pivotally mounted with the backrest frame, which link acts so as to move the backrest fulcrum forward under the influence of a seat frame movement <Desc / Clms Page number 15> forward. 4. Chaise suivant la revendication 3, caractériséeen ce que le joint pivotant de la biellette servant à déplacer le point d'appui comprend un second point d'appui dont la po- sition est telle qu'il offre une résistance initiale s'oppo- sant à une force tendant à "briser" le siège à l'écart de la position "assise", mais qu'il permet cette action équili brée dès que le mouvement vers la position inclinée a c ommenc é. 4. Chair according to claim 3, characterized in that the pivoting joint of the link serving to move the fulcrum comprises a second fulcrum, the position of which is such that it offers an initial resistance against each other. tending to a force tending to "break" the seat away from the "sitting" position, but that it allows this balanced action as soon as the movement to the reclined position has started. 5. Chaise suivant l'une ou l'autre' des revendications 3 et 4, caractérisée en ce que un bras est fixé rigidement au cadre de dossier et destiné à entrer en prise en deux points espacés, avec la biellette qui effectue le pivotement du cadre de siège, de manière à constituer une structure rigide, ces deux points, étant de préférence d'un type tel qu'ils permettent l'enlèvement facile dudit bras. 5. Chair according to either 'of claims 3 and 4, characterized in that an arm is rigidly fixed to the backrest frame and intended to engage at two spaced points, with the link which performs the pivoting of the seat frame, so as to constitute a rigid structure, these two points being preferably of a type such that they allow easy removal of said arm. 6. Chaise suivant l'une ou l'autre des revendications 3 à 5, caractérisée on ce qu'une biellette est assnjettie de facon pivotante à la susdite biellette de pivotement du cadre de siège et est destinée à effectuer le mouvement du dit cadre vers l'avant et vers le haut. 6. Chair according to either of claims 3 to 5, characterized in that a link is pivotally attached to the aforesaid pivot link of the seat frame and is intended to effect the movement of said frame towards forward and up. 7. Chaise suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisée en ce que les susdits ensembles de barres et biellettes comprennent chacun une barre suspen- due à la charpente du meuble et une seconde barre assujettie au cadre de siège et supportée par la première barre à l'aide de deux biellettes parallèles dont chacune est reliée de façon pivotante aux deux barres. 7. Chair according to either of the preceding claims, characterized in that the aforesaid sets of bars and links each comprise a bar suspended from the frame of the furniture and a second bar secured to the seat frame and supported by the first bar by means of two parallel links, each of which is pivotally connected to the two bars. 8. Chaise suivant l'une ou l'autre des revendications 6 et 7, caractérisée en ce que ;La biellette destinée à ef- fectuer le mouvement du cadre'de siège vers l'avant et vers le haut est reliée de facon pivotante à deux biellettes dont <Desc/Clms Page number 16> chacune est fixée à une extrémité opposée de celle des dites biellettes parallèles qui est placée à l'avant, de aorte que la biellette mentionnée enpremier lieu est pourvue d'un bras de levier qui oblige la seconde barre à se mou- voir vers l'ayant en restant parallèle à la première barre lorsque le cadre de dossier pivote vers l'arrière. 8. Chair according to either of claims 6 and 7, characterized in that; the link for effecting the movement of the seat frame forward and up is pivotally connected to two rods including <Desc / Clms Page number 16> each is fixed at an end opposite to that of said parallel links which is placed forward, so that the first mentioned link is provided with a lever arm which forces the second bar to move towards the front. having remaining parallel to the first bar as the backrest frame pivots rearward. 9. Chaise suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisée en ce que des dispositifs tels qu'une butée sont prévus pour limiter l'amplitude du mou- vement du cadra de dossier. 9. Chair according to either of the preceding claims, characterized in that devices such as a stop are provided to limit the amplitude of the movement of the backrest frame.
BE467171D BE467171A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE467171A true BE467171A (en)

Family

ID=118264

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE467171D BE467171A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE467171A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1006276A5 (en) Chair mechanism.
EP0309368B1 (en) Ergonomic chair
BE1001864A3 (en) Layout control tilt seats for office.
FR1464338A (en) Tilting platform rocking chair
EP0258156B1 (en) Folding chair with an adjustable back and foot rest
FR2868270A1 (en) Office chair structure, has compression spring supporting weight of user during movement of backrest and seat and interposed between central support body and backrest support structure
LU83397A1 (en) RECLINING ARMCHAIR
BE463371A (en)
CH625688A5 (en)
FR2676630A1 (en) INTERCONNECTION MECHANISM FOR SUPPORTING A SEAT AND A FOLDER OF A CHAIR.
CH626522A5 (en) Tilting mounting for a chair seat
LU81935A1 (en) CHAIR
EP0527119B1 (en) Settee, transformable into a bed
BE727513A (en)
EP1066776A1 (en) Adjustable chair
BE467171A (en)
BE519252A (en)
BE658434A (en)
FR2849360A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE SPRING COMPRESSION FORCE IN A SEAT JOINT
FR2748919A1 (en) Adjustable chair for feeding baby
FR2639807A1 (en) Chair with pivoting seat
BE572889A (en)
FR3052348A1 (en) RECLINING ARMCHAIR
FR2641453A1 (en) Reclining armchair
EP0357524B1 (en) Reclining furniture such as a chair, seat or bed with a back-rest