BE505816A - - Google Patents

Info

Publication number
BE505816A
BE505816A BE505816DA BE505816A BE 505816 A BE505816 A BE 505816A BE 505816D A BE505816D A BE 505816DA BE 505816 A BE505816 A BE 505816A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
nose
mask
face
facepiece
piece
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE505816A publication Critical patent/BE505816A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A62LIFE-SAVING; FIRE-FIGHTING
    • A62BDEVICES, APPARATUS OR METHODS FOR LIFE-SAVING
    • A62B18/00Breathing masks or helmets, e.g. affording protection against chemical agents or for use at high altitudes or incorporating a pump or compressor for reducing the inhalation effort
    • A62B18/02Masks
    • A62B18/025Halfmasks

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Pulmonology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Emergency Management (AREA)
  • Respiratory Apparatuses And Protective Means (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  PERFECTIONNEMENTS tïJ D4flta$.fi,QITE RESPIRATOIRES. 



   La présente invention est relative aux demi-masques respiratoires qui recouvrent le nez et la bouche de leur porteur mais qui ne recouvrent pas ses yeux. 



   De semblables masques comprennent une pièce faciale réalisée en un matériau souple imperméable et présentant une partie recouvrant le nez, partie qui se trouve au sommet et qui est recourbée sur le nez et diverge vers le bas. Par suite des différences qui existent dans les contours des nez et des visages, et de la traction exercée par les courroies de tête sur la pièce faciale, la partie nasale du masque est généralement la plus diffi- cile à appliquer contre le visage d'une manière assez étroite pour qu'elle soit étanche. Pour réaliser une meilleure application du masque d'une maniè- re générale, on a parfois pourvu le masque d'une lèvre ou d'un rebord qui s'étend vers l'intérieur et vers l'avant à partir du bord du masque.

   Ce re- bord est tout-à-fait souple et il est destiné à épouser le visage pour pro- duire l'étanchéité, mais il ne résoud pas complètement le problème, spéciale- ment autour du nez. 



   La présente invention a en particulier pour objet un demi-masque respiratoire dans lequel on empêche la séparation les unes des autres des- zones de la pièce faciale qui se trouvent sur les côtés opposés du nez ;   ce masque également, ces zones sont appliquées étroitement par traction con-   tre les bords du nez lorsque l'on applique le masque sur le visage; dans ce masque également, ces zones sont appliquées étroitement par traction contre les bords du nez lorsque l'on applique le masque sur le visage; dans ce mas- que encore, la zone de la pièce faciale qui. vient au contact du visage s'ap- plique plus élastiquement qu'auparavant. 



   Conformément à la présente invention, on prévoit à l'extrémité inférieure de la partie qui recouvre le nez une pièce faciale souple dont la partie qui recouvre le nez épouse sensiblement la forme d'un nez et diverge vers le bas; cette pièce faciale est munie d'une pièce transversale souple dont les extrémités opposées sont reliées à la pièce faciale au voisinage de' son ouverture destinée à recevoir le visage et dans une position où elle se 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 trouve en prise avec la lèvre supérieure du porteur.

   Lors du port du mas- que, la pièce transversale empêche les joues et les courroies de tête de maintenir la pièce faciale écartée dés parois latérales du nez,et la lèvre supérieure du porteur presse vers l'avant la pièce transversale qui tire ainsi les parties adjacentes de la pièce faciale les unes vers les autres de manière à former un bon joint étanche sur les parois latérales du nezo Si on munit la pièce faciale,autour de son ouverture destinée à recevoir le visaged'une lèvre ou d'un rebord d'étanchéité flexible qui s'étend vers l'avant dans cette pièce faciale., on peut réunir les extrémités de la.

   pièce transversale et les bords libres de cette lèvre sur les côtés opposés de ladite pièce faciale, ou encore on peut les réunir à la pièce faciale en avant du rebord   d'étanchéité.   Lorsqu'on utilise un tel rebord, il se re- plie sur lui-même avec son bord extérieur qui vient se raccorder au bord arrière de la pièce faciale le long d'une ligne qui est située à l'avant de la partie courbée du rebord. Il en résulte que c'est la partie recourbée du rebord plutôt que le bord de la pièce faciale qui est en contact avec le visage. De préférence, la distance entre la partie courbée du rebord et son bord extérieur est supérieur sur les côtés du nez et au-dessous du men- ton, à celle qui existe aux autres endroits afin de produire des zones de flexibilité supérieure. 



   Le mode de réalisation préféré de la présente invention a été représenté sur le dessin annexé, sur   lequel.-   
La figure 1 est une vue de l'avant du masque. 



   La figure 2 est une vue arrière. 



   La figure 3 est une vue latérale. 



   La figure 4 est une coupe horizontale suivant   IV-IV   de la fi- gure 1; et la figure 5 est une coupe verticale médiane représentant l'em- placement du masque lorsqu'il est appliqué sur le visage 
En se référant au   dessin,   on voit que la pièce faciale 1 du masque est réalisée en caoutchouc ou en un autre produit souple, impermée- ble, et elle présente une forme générale analogue à un triangle, comme dans le demi-masque habituel. La partie inférieure large est destinée à recouvrir la bouche et le menton du porteur, tandis que la partie supé- rieure inclinée vers le haut est destinée à recevoir son rez.

   Les côtés   op-   posés de la partie inférieure de la pièce faciale sont   pourvue   d'orifices   d'entrée,   fermés par les valves 2 d'entrée, habituelles et souples. Une cuvette taraudée 3 fixée à la pièce faciale autour de chacune de ces ou- vertures comporte un orifice qui communique avec l'orifice d'entrée.On visse une cartouche filtrante amovible 4 dans chacune de ces cuvettes de telle sorte que tout l'air qui est aspiré soit amené à passer à travers les cartouches. Comme on le voit sur les figures   4   et 5. on pratique dans le fond de la pièce faciale un orifice de sortie dans lequel on monte une ba- gue ou un anneau 6. Cette bague supporte une soupape souple d'expiration 7 ainsi qu'une cage protectrice 8 pour la soupape.

   On peut maintenir en pla- ce le masque à la manière habituelle à l'aide de courroies de tête (non re- présentées) dont les extrémités s'accrochent sur des câbles incurvés 9 (figures 2 et 4) rivés à la pièce faciale derrière les cuvettes des car- touches . 



   De préférence, un,rebord flexible 11 en caoutchouc se raccor- de au bord arrière de la pièce faciale dont il fait partie intégrante, et il s'étend entièrement autour de l'ouverture de la pièce faciale qui est destinée à recevoir le visage. Le rebord s'étend vers l'arrière puis il est plié ou courbé vers l'intérieur et il converge vers l'avant à l'inté- rieur de la pièce faciale, avec son bord libre situé à une distance consi- dérable de la paroi de la pièce   facialeo   La partie inférieure du rebord, à l'intérieur de la pièce faciale, est considérablement plus large que le reste de cette pièce faciale et elle s'étend vers le haut de manière à.mé- nager une poche 12 de réception du menton, poche qui maintient le masque 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 en place autour de la bouche.

   Pour la plus grande partie ce rebord est plus mince et plus flexible que la paroi de la pièce faciale et son bord libre épouse généralement le contour du visage en servant à former un joint étan- elle. Le bord arrière de la pièce faciale ne vient pas au contact du visa- ge. En revanche le contact est réalisé par le rebord souple et élastique à l'endroit où il se replie. On améliore ainsi l'étanchéité et on rend le masque plus confortable à porter. On a constaté que la plus grande souples- se du masque est nécessaire sur les côtés du nez et au-dessous du menton. 



  En conséquence, la partie du rebord qui s'étend vers l'arrière augmente de profondeur dans ses emplacements afin d'assurer la souplesse   désirée.   Com- me on le voit sur la figure 3, on obtient ce résultat en rendant concave le bord de la pièce faciale sur les côtés opposés du nez et au-dessous du men - ton, de telle sorte que, à ces emplacements, des zones plus grandes soient occupées par le rebord 11.

   Les zones larges de ce rebord d'étanchéité à côté du nez tendent à s'enrouler vers l'intérieur contre le nez lorsqu'on applique le masque sur le visage, 
Pour éviter que le masque ne puisse pas s'ajuster d'une manière suffisamment serrée autour du nez de certains porteurs, par suite de l'exis- tence des joues qui tendent à écarter la pièce faciale des côtés du nez, ou de la tendance offerte par les courroies de tête à écarter la partie de la pièce faciale qui recouvre le nez on contrebalance d'une manière positive une telle action d'écartement en reliant entre eux les côtés opposés de la partie qui recouvre le nez.

   On obtient ce résultat à l'aide d'une pièce transversale 13 mince et souple qui est placée au voisinage de l'extrémité arrière et à l'extrémité inférieure de la. partie qui recouvre le nez, dans un emplacement où elle vient engager la lèvre supérieure du porteur. De préférence, on relie les côtés opposés de cette pièce transversale auxbords libres du rebord d'étanchéité dont font de préférence partie intégrante ces bords libres. Lorsqu'on met en place le masque sur le visage, la pièce transversale souple ne maintient pas seulement la partie de la pièce fa- ciale qui recouvre le nez en évitant son écartement mais, du fait que cet- te pièce transversale est poussée vers l'avant par la lèvre supérieure du porteur, elle tire l'une vers l'autre les parties opposées du rebord fle- xible 11.

   On maintient ainsi fermement appliqué contre les deux côtés du nez le rebord de la pièce faciale et on assure un joint étanche. On favo- rise l'élasticité de la partie du rebord qui vient attaquer le nez par les zones larges de ce rebord sur les côtés opposés du nez. La pièce transver- sale 13, en interdisant aux parties opposées du rebord 11 de s'étendre trop loin en s'écartant les unes des autres, permet au masque d'être réalisé en un produit plus mince que cela ne serait possible par ailleurs. En d'au- tres termes, la pièce transversale aide le masque à conserver sa forme même s'il est très mince et souple, ce qui est désirable pour une appli- cation très ajustée. 



    REVENDICATIONS.   



   --------------------------- 
1. Demi-masque respiratoire comprenant une pièce faciale réa- lisée en un matériau élastique et comportant une partie qui recouvre le nez et qui épouse sensiblement la forme de ce nez, ainsi qu'une pièce transversale située à l'arrière de la pièce faciale et s'étendant trans- versalement à l'extrémité inférieure de la partie qui recouvre le nez pour relier entre eux les côtés opposés de cette partie.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  RESPIRATORY PERFECTIONATIONS.



   The present invention relates to respiratory half-masks which cover the nose and mouth of their wearer but which do not cover their eyes.



   Such masks include a face piece made of a flexible waterproof material and having a part covering the nose, which part is at the top and which is curved over the nose and diverges downwards. Due to the differences that exist in the contours of the noses and faces, and the pull exerted by the head straps on the face piece, the nasal part of the mask is usually the most difficult to apply against the face of a narrow enough so that it is waterproof. To achieve better application of the mask in general, the mask has sometimes been provided with a lip or rim which extends inward and forward from the edge of the mask.

   This brim is quite soft and it is intended to hug the face to provide a seal, but it does not completely solve the problem, especially around the nose.



   The present invention relates in particular to a half-mask breathing apparatus in which the separation from one another of the areas of the face piece which are on the opposite sides of the nose; this mask also, these zones are applied tightly by traction against the edges of the nose when the mask is applied to the face; in this mask too, these areas are applied tightly by traction against the edges of the nose when the mask is applied to the face; in this mask again, the area of the face piece which. comes into contact with the face and applies more elastically than before.



   According to the present invention, there is provided at the lower end of the part which covers the nose a flexible face piece, the part of which covers the nose substantially conforms to the shape of a nose and diverges downwards; this face piece is provided with a flexible transverse piece whose opposite ends are connected to the face piece in the vicinity of its opening intended to receive the face and in a position where it is

 <Desc / Clms Page number 2>

 sits in engagement with the wearer's upper lip.

   When wearing the mask, the crosspiece prevents the cheeks and head straps from holding the facepiece away from the side walls of the nose, and the wearer's upper lip presses the crosspiece forward which pulls the parts. of the face piece towards each other so as to form a good tight seal on the side walls of the nezo If the face piece is fitted, around its opening intended to receive the face with a lip or a rim of flexible seal that extends forward in this facepiece., the ends of the.

   transverse piece and the free edges of this lip on the opposite sides of said face piece, or they can be joined to the face piece in front of the sealing rim. When such a rim is used, it folds back on itself with its outer edge which connects with the rear edge of the facepiece along a line which is located in front of the curved portion of the facepiece. flange. As a result, it is the curved portion of the rim rather than the edge of the facepiece that is in contact with the face. Preferably, the distance between the curved portion of the flange and its outer edge is greater at the sides of the nose and below the chin than that which exists at other locations in order to produce areas of greater flexibility.



   The preferred embodiment of the present invention has been shown in the accompanying drawing, in which.
Figure 1 is a front view of the mask.



   Figure 2 is a rear view.



   Figure 3 is a side view.



   Figure 4 is a horizontal section on IV-IV of Figure 1; and Figure 5 is a vertical mid section showing the location of the mask when applied to the face.
Referring to the drawing, it can be seen that the face piece 1 of the mask is made of rubber or another flexible, waterproof product, and it has a general shape similar to a triangle, as in the usual half-mask. The wide lower part is intended to cover the wearer's mouth and chin, while the upwardly inclined upper part is intended to receive his floor.

   The opposite sides of the lower part of the facepiece are provided with inlet openings, closed by the inlet valves 2, customary and flexible. A threaded cup 3 fixed to the facepiece around each of these openings has an orifice which communicates with the inlet orifice. A removable filter cartridge 4 is screwed into each of these cups so that all the air which is sucked up is passed through the cartridges. As can be seen in FIGS. 4 and 5, an outlet orifice is made in the bottom of the facepiece in which a ring or a ring 6 is fitted. This ring supports a flexible exhalation valve 7 as well as a protective cage 8 for the valve.

   The mask can be held in place in the usual way with the aid of head straps (not shown), the ends of which hook onto curved cables 9 (figures 2 and 4) riveted to the face piece behind. the cartridge cups.



   Preferably, a flexible rubber rim 11 connects to the rear edge of the facepiece of which it is an integral part, and it extends entirely around the opening of the facepiece which is intended to receive the face. The rim extends rearward then is bent or curved inward and converges forwardly within the facepiece, with its free edge located a considerable distance from the facepiece. wall of the facepiece The lower part of the rim, inside the facepiece, is considerably wider than the rest of this facepiece and extends upwards so as to accommodate a pocket 12 of the facepiece. chin reception, pocket that holds the mask

 <Desc / Clms Page number 3>

 in place around the mouth.

   For the most part this rim is thinner and more flexible than the wall of the facepiece and its free edge generally conforms to the contour of the face serving to form a seal. The rear edge of the facepiece does not come into contact with the face. On the other hand, the contact is made by the flexible and elastic rim where it folds up. This improves the seal and makes the mask more comfortable to wear. It has been found that the greatest flexibility of the mask is required on the sides of the nose and below the chin.



  As a result, the rearwardly extending portion of the flange increases in depth in its locations to provide the desired flexibility. As seen in Figure 3, this is achieved by making the edge of the facepiece concave on opposite sides of the nose and below the chin, so that at these locations areas larger are occupied by the ledge 11.

   The large areas of this sealing rim next to the nose tend to curl inward against the nose when the mask is applied to the face,
To prevent the mask from being able to fit tightly enough around the nose of some wearers, due to the exis- tence of cheeks which tend to pull the face piece away from the sides of the nose, or the tendency offered by the head straps to spread the part of the facepiece which covers the nose, such a spreading action is positively counterbalanced by interconnecting the opposite sides of the part which covers the nose.

   This is achieved with the aid of a thin and flexible transverse piece 13 which is placed in the vicinity of the rear end and at the lower end of the. part that covers the nose, in a location where it engages the wearer's upper lip. Preferably, the opposite sides of this transverse part are connected to the free edges of the sealing rim of which these free edges preferably form an integral part. When the mask is placed on the face, the flexible transverse piece does not only hold the part of the face piece which covers the nose while preventing it from spreading apart, but because this transverse piece is pushed towards the nose. 'forward by the upper lip of the wearer, it pulls the opposite parts of the flexible rim 11 towards each other.

   The rim of the facepiece is thus firmly applied against both sides of the nose and a tight seal is ensured. The elasticity of the part of the rim which attacks the nose is encouraged by the wide areas of this rim on the opposite sides of the nose. The transverse piece 13, by preventing the opposite parts of the rim 11 from extending too far away from each other, allows the mask to be made of a thinner product than would otherwise be possible. In other words, the crosspiece helps the mask retain its shape even though it is very thin and flexible, which is desirable for a tight fit application.



    CLAIMS.



   ---------------------------
1. Half-mask breathing apparatus comprising a face piece made of an elastic material and comprising a part which covers the nose and which substantially conforms to the shape of this nose, as well as a transverse piece situated at the back of the face piece and extending transversely to the lower end of the part which covers the nose to interconnect the opposite sides of that part.


    

Claims (1)

2. - Demi-masque suivant la revendication 1, dans lequel la pièce transversale précitée est réalisée en une matière flexible qui est placée à l'intérieur de la pièce faciale;, à l'extrémité inférieure de la partie qui recouvre le nez dans une position où elle est attaquée et pres- sée vers l'avant par la lèvre supérieure du porteur., les extrémités oppo- sées de cette pièce étant reliées aux côtés de la partie qui recouvre le nez, afin de les empêcher de s'écarter., <Desc/Clms Page number 4> 3.Demi-masque respiratoire., en substance tel que décrit cidessus . 2. - A half-mask according to claim 1, wherein the aforementioned cross piece is made of a flexible material which is placed inside the face piece ;, at the lower end of the part which covers the nose in a position in which it is attacked and pressed forward by the upper lip of the wearer, the opposite ends of this piece being connected to the sides of the part which covers the nose, in order to prevent them from spreading apart. , <Desc / Clms Page number 4> 3. Respiratory half-mask., Substantially as described above.
BE505816D BE505816A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE505816A true BE505816A (en)

Family

ID=146249

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE505816D BE505816A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE505816A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3140186B1 (en) Diving mask having a built-in snorkel
CA3058809C (en) Diving mask having a body provided with an exhaled air exhaust device comprising a non-return valve
WO2017097134A1 (en) Mask
FR2682043A1 (en) RESPIRATORY EQUIPMENT WITH ORO-NASAL MASK.
EP3727613B1 (en) Diving mask enabling pressure equalisation at the ears
CA2109710A1 (en) Facial respiratory mask
FR2548910A1 (en) Respirator face mask
EP1624937A1 (en) Respirator mask with hygienic protection
EP3263184B1 (en) Anti-pollution mask
FR2725374A1 (en) FACIAL DIVING MASK PURGING ACCUMULATED WATER INSIDE THE MAIN FRAME OUTSIDE THE VALVE
EP1476035A1 (en) Item of clothing comprising an internal collar
BE505816A (en)
WO2022214919A1 (en) Transparent protective respirator mask
EP3318144B1 (en) Protective hood with integrated frame
EP2221090A1 (en) Shock absorption device for a paraglider harness
WO2019058060A1 (en) Quarter mask for respiratory protection with filtering function
WO2018082975A1 (en) Head protection hood with integrated frame
FR3023680A1 (en) INTEGRATED MOBILE VISOR PROTECTIVE HELMET
BE1013470A6 (en) Helmet.
WO2023169970A1 (en) Face mask for snorkelling or diving
BE878478R (en) ANTI-DUST RESPIRATORY MASK FOR DISPOSAL AFTER USE
FR3110350A1 (en) Sealing device for mask, in particular for a sanitary protective mask
WO2024079624A1 (en) Breathing protection method and transparent mask
FR2689020A3 (en) Mask with means of exhaling expired air.
FR3114483A3 (en) PROTECTION&#39;S MASK