BE502620A - - Google Patents

Info

Publication number
BE502620A
BE502620A BE502620DA BE502620A BE 502620 A BE502620 A BE 502620A BE 502620D A BE502620D A BE 502620DA BE 502620 A BE502620 A BE 502620A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
brick
partition
section
envelope
casing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE502620A publication Critical patent/BE502620A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B28WORKING CEMENT, CLAY, OR STONE
    • B28BSHAPING CLAY OR OTHER CERAMIC COMPOSITIONS; SHAPING SLAG; SHAPING MIXTURES CONTAINING CEMENTITIOUS MATERIAL, e.g. PLASTER
    • B28B23/00Arrangements specially adapted for the production of shaped articles with elements wholly or partly embedded in the moulding material; Production of reinforced objects
    • B28B23/0018Producing metal-clad stones, such as oven stones

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BRIQUE RENFORCEE POUR GARNISSAGE BASIQUE   DE.FOURS.   



   La présente invention concerne les briques basiques renforcées en magnésite, chrome, chrome-magnésite, magnésite-chrome, dolomite, forstérite et types analogues servant à garnir les parois et la voûte des fours basiques du type à réverbère et autres, et en particulier des briques renforcées par des enveloppes extérieures   d'une   matière de liaison ou fondante, telle que le fer ou l'acier la fusion s'effectuant d'une manière continue pendant que la face découverte de la matière réfractaire se consomme par fusion de la matiè- re de liaison ou fondante. 



   L'invention a pour objet un dispositif de renforcement des diver- ses briques, les empêchant de se fendre sous forme de plaques ou autre:, pos- sédant une résistance propre, assurant une répartition satisfaisante de la' matière de liaison ou fondante et facile à former par simple soudure, rive- tage, ou boulonnage, ou par simple pliage dune tôle ou analogue 
Suivant l'invention, le dispositif de renforcement d'une brique basique du type mentionné est une tôle en une matière métallique fondante;

  , dont la forme correspond à celle que doit avoir à l'extérieur la brique de la section transversale voulue, de façon à constituer une enveloppe entou- rant complètement les côtés de la brique, la tôle de matière métallique fon- dante formant au moins une cloison qui part de l'enveloppe et traverse sen-   siblement   la section transversale de la brique. 



   La cloison partage la section transversale en zones entourées complètement ou à peu près, par le .métal de   1-'enveloppe   et de la cloison, formant ainsi un support qui empêche la matière de la brique ainsi entourée de se fendre, tandis que le métal fond pendant que la brique est en service et assure la fusion convenable de l'extrémité découverte de la brique, du fait que le métal est mieux réparti à l'intérieur de la matière basique et autour d'elle. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La cloison peut être formée en une seule pièce avec l'enveloppe en refoulant une bande de matière dans   l'enveloppe,   la matière à une extré- mité de la bande étant en excès par rapport à celle qui est nécessaire pour l'enveloppe rabattue en dedans dans la section transversale de la   brique.   



  Les deux extrémités de la bande peuvent être rabattues en dedans de façon à former deux cloisons s'écartant l'une   de l'autre,   les surfaces extérieu- res de la bande dans chaque coude se raccordant dans le sens de la longueur de l'enveloppe. Dans ce dernier cas, la section transversale de la brique est partagée complètement ou en partie en trois zones, le métal de renfor- cement à l'intérieur de la matière basique étant attaché sur cette matière et aussi convenablement réparti de façon à fondre lorsque la brique est en service. 



   L'enveloppe peut avoir la forme d'un tube et la cloison consis- ter en un élément séparé fixé sur l'enveloppe, par exemple par soudure par points à des intervalles espacéso On peut former une double cloison à par- tir d'une seule tôle métallique coudée en forme d'U (ou de V) et fixée sur l'enveloppe tubulaire par la partie qui se trouve entre ses branches. La cloison peut aussi être fixée sur le tube par soudure par points, par rive- tage ou 'boulonnage. Le même dispositif de fixation peut servir à terminer le tube lui-même, s'il est formé par cintrage d'une bande; par exemple, le tube peut être cintré avec l'excès de matière rabattue en dedans pour former la cloison, tandis que le dispositif de fixation sert à la fois à terminer le tube et à déterminer la position de la cloison. 



   L'invention peut s'appliquer à des briques présentant en coupe transversale une forme triangulaire, carrée, rectangulaire ou polygonale, ainsi qu'à des briques de section circulaire ou arrondie d'une autre forme. 



   Diverses formes de briques suivant l'invention sont représentées sur les dessins ci-joints, sur lesquels la fige 1 est une vue en perspective d'une extrémité d'une bri- que de section rectangulaire. les figs. 2 à 6 sont des vues semblables d'une brique de section carrée triangulaire, hexagonale et deux formes de briques circulaires, la fig. 7 est une vue semblable d'une autre brique carrée, la fig. 8 est une vue semblable d'une autre brique rectangulaire dont certaines portions sont arrachées, la fige 9 est une vue semblable d'une variante   d'orne brique   circu- laire dont l'extrémité antérieure est une coupe suivant la ligne 9-9 de la fig.10, la fig. 10 est une coupe suivant la ligne   10-10   de la   fig.9.,   la fige 11 représente une portion à plus grande échelle de la fig.

   10, la fige 12 est une coupe partielle correspondant à la fige 10, représentant une variante, les figs. 13 et 14 sont des vues en perspective de variantes de briques carrées et rectangulaires, dont les extrémités antérieures sont   re-   présentées en coupe. 



   Suivant la fige 1, une brique 10 de section rectangulaire compor- te une enveloppe de renforcement   11.   formée par une bande de tôle en acier, d'une longueur   suffisantepour   entourer le périmètre de la brique, plus un excès, et coudée pour entourer toutes les faces de la brique de façon à for- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 mer une ligne de jonction 12 suivant l'axe d'une face 13,

   l'excès de la ban- de à chaque extrémité 'étant coudé à angle aigu en dedans à partir de cette ligne de jonction de façon à former des cloisons 14 se dirigeant sensible- ment en arrière dans la direction des angles éloignés correspondants 15 de la briqueo Les surfaces extérieures des coudes de la bande au point de jonction des cloisons 14 avec l'enveloppe extérieure 11 sont étroitement rapprochées de façon à former un "joint" 12 dirigé dans le sens longitudi- nal de la face 13.

   La tôle étant raide, le dispositif de renforcement con- serve sa forme sans qu'il soit nécessaire de souder, river ou boulonner les coudes qui sont maintenus entre eux en contact étroit le long du joint 120 
Les cloisons 14 partagent la section de la brique en trois zones de matière basique 16, et lorsque l'extrémité découverte de la brique se consomme en service, les cloisons constituent dans toute la section transver- sale de la brique un élément métallique qui contribue à l'action fondante qui résulte de la fusion de l'enveloppe   libelle-même.   La face de la brique est ainsi recouverte plus efficacement par le flux que si ce dernier ne con- stituait que le métal de l'enveloppe, et l'épaisseur de la tôle métallique peut être réduite par suite de la meilleure répartition du métal,

   car il n'est pas nécessaire de prévoir un excès éventuel de métal en augmentant 1-'épaisseur de l'enveloppe au delà de la valeur théorique nécessaire, ce qui pourrait avoir pour résultat qu'une certaine quantité de métal coule goutte à goutte dans le four au lieu de s'étaler sur la face découverteo Le poids du métal de l'enveloppe et des   cloisons-peut'être   ainsi maintenu voisin de la valeur nécessaire.

   En général, on obtient des résultats satisfaisants avec une tôle en acier de 1,5   mm     d'épaisseura   
Suivant la fig. 2, une brique carrée 17 est partagée en diago- nale par une cloison 18 coudée à partir d'une enveloppe 19 suivant une arê- te 20 et suivant la fig. 3 une brique triangulaire 21 est partagée de la même manière par une cloison 22 coudée suivant une arête 24 à partir d'une enveloppe 23.

   La fig.   4   représente deux cloisons 25 coudées suivant une arête 26 d'une brique 27 de section hexagonale, et se dirigeant vers les côtés de l'enveloppe 28 éloignés de ceux à partir desquels elles sont cou- déeso 
La fig. 5 représente une brique circulaire 29 dont l'enveloppe 30 est coudée suivant une génératrice 31 de façon à former une cloison dia- métrale 32 et la fig. 6 représente deux cloisons 33 coudées en formant un certain angle entre elles à partir de l'enveloppe 34 d'unebrique circulai- re 35. 



   La cloison rabattue en dedans peut être encore coudée dans le sens de la longueur à l'intérieur de la brique, de façon à accentuer l'ef- fet d'ancrage dans la matière de la brique, comme l'indique la cloison 36 de la fig. 7. De plus, le bord de la cloison peut être encoché ou fendu et coudé alternativement dans les deux sens de chaque côté des encoches ou fentes, de façon à former des cloisons 37, figo 8, pour accentuer l'effet d'encrage de la cloison 38 dans la matière basique      qui l'entoure. 



   Une ou plusieurs   ouvertures,   telles que 40 et 41, figo 2 et 6, peuvent être ménagées dans la brique pour.l'attacher à une tige de suspen- sion ou analogue, suivant les besoins, dans le cas de la construction de la voûte. 



   La fig. 9 représente une brique de section circulaire, dont l'enveloppe de renforcement 42 consiste en un tube métalliqueo Des cloi- sons doubles 44 sont formées avec une seule tôle métallique coudée en forme d'U et le métal 45 entre les cloisons 44 est fixé sur la paroi   inté-   rieure du tube 43 par soudure par points à des intervalles appropriés 46, comme l'indique la fig. 10 et la figo 11 partielle à plus grande échelle. 



  Les cloisons 44 sont coudées de façon à former entre elles un angle aigu 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 et les trois zones suivant lesquelles elles partagent la section de la bri- que sont remplies avec la matière basique 47. Une ouverture 48 peut être disposée au voisinage d'une extrémité de la brique pour l'attacher à une tige de suspension ou analogue. 



   La fige 12 représente un autre moyen de fixer les cloisons 44 sur le tube 43; le métal 45 et la paroi du tube 43 sont percés en des points appropriés de trous de logement de rivets 49. Les briques ayant la forme circulaire indiquée, la rangée extérieure des têtes de rivets peut être dé- calée par rapport à la ligne de contact des enveloppes de renforcement de deux briques adjacentes. 



   Le tube métallique et la cloison peuvent être en une seule piè- ce, comme représenté à la fige 13. L'enveloppe 51 d'une brique de section carrée 50 est coudée suivant une ligne 52 de façon à former une cloison 53 au milieu de la face 54. L'enveloppe 51 està léger recouvrement dans la face 54, de façon à former un joint 55 fixé par des rivets      espacés d'une manière générale comme sur la fige 12 (ou par soudure comme sur la fig.10), de sorte que l'enveloppe ainsi obtenue a la forme d'un tube fermé de sec- tion transversale carrée. 



   La figo 14 représente une brique 57 dont l'enveloppe de renfor- cement 58 consiste en un tube fermé de section transversale rectangulaire. 



  Les   cloisons 2.2.   sont formées en coudant une tôle métallique en forme d'U, et le métal 60 compris entre les cloisons a une largeur suffisante pour re- cevoir deux rangées de dispositifs de fixation 61. 



   Pour fabriquer les briques, on commence par préparer les enve- loppes,puis on les remplit avec la matière basique qui constitue les bri- ques. La liaison de la matière de la brique peut s'effectuer à l'eau ou chimiquement. On peut ensuite poser plusieurs de ces briques simultanément sur une presse hydraulique ou à emboutir pour les comprimer. Le dispositif de renforcement doit être suffisamment rigide pour résister à une déforma- tion notable sous l'effet de la pression qui s'exerce sur lui lors de la compression.

   S'il y a lieu, les enveloppes peuvent être contenues "dans des moules rigides pendant le remplissage, en introduisant de préférence plu- sieurs enveloppes dans un seul moule en vue d'effectuer simultanément la compression..De même, plusieurs enveloppes peuvent être- attachées ensem- ble, par exemple au moyen d'un fil ou d'une bande de cerclage, en vue d'é- viter qu'elles ne subissent une déformation appréciable lors de la compres- sion de leur contenu, même sans avoir recours à aucun support extérieur du groupe   d'enveloppes.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  REINFORCED BRICK FOR BASIC OVENS LINING.



   The present invention relates to basic bricks reinforced with magnesite, chromium, chromium-magnesite, magnesite-chromium, dolomite, forsterite and the like for lining the walls and the vault of basic furnaces of the reverberatory type and others, and in particular bricks. reinforced by outer envelopes of a bonding or melting material, such as iron or steel, the melting taking place continuously while the exposed face of the refractory material is consumed by melting the material binding or fondant.



   The object of the invention is a device for reinforcing the various bricks, preventing them from splitting in the form of plates or the like :, having an inherent resistance, ensuring a satisfactory distribution of the binding material or melting and easy. to be formed by simple welding, riveting, or bolting, or by simple bending of a sheet or the like
According to the invention, the device for reinforcing a basic brick of the type mentioned is a sheet made of a melting metallic material;

  , the shape of which corresponds to that which the brick of the desired cross-section must have on the outside, so as to constitute an envelope completely encircling the sides of the brick, the sheet of molten metal material forming at least one partition which starts from the envelope and passes substantially through the cross section of the brick.



   The partition divides the cross-section into areas surrounded completely, or nearly so, by the metal of the casing and the partition, thus forming a support which prevents the material of the brick thus surrounded from splitting, while the metal. melts while the brick is in use and provides proper fusion of the exposed end of the brick, as the metal is better distributed within and around the base material.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The partition may be formed integrally with the casing by pushing a web of material back into the casing, the material at one end of the band being in excess of that required for the folded-over casing. in in the cross section of the brick.



  The two ends of the strip can be folded inward to form two partitions extending from each other, the outer surfaces of the strip in each elbow connecting lengthwise of the strip. envelope. In the latter case, the cross-section of the brick is divided completely or in part into three zones, the reinforcing metal within the basic material being attached to this material and also suitably distributed so as to melt when the base material. brick is in use.



   The casing may be in the form of a tube and the partition may consist of a separate element fixed to the casing, for example by spot welding at spaced intervals. A double partition may be formed from a only bent metal sheet in the form of U (or V) and fixed to the tubular casing by the part which is located between its branches. The partition may also be fixed to the tube by spot welding, riveting or bolting. The same fixing device can be used to terminate the tube itself, if it is formed by bending a strip; for example, the tube may be bent with the excess material folded inward to form the septum, while the fastener serves both to terminate the tube and to determine the position of the septum.



   The invention can be applied to bricks having a triangular, square, rectangular or polygonal shape in cross section, as well as to bricks of circular or rounded section of another shape.



   Various shapes of bricks according to the invention are shown in the accompanying drawings, in which the pin 1 is a perspective view of one end of a brick of rectangular section. figs. 2 to 6 are similar views of a brick of triangular square section, hexagonal and two forms of circular bricks, fig. 7 is a similar view of another square brick, FIG. 8 is a similar view of another rectangular brick some portions of which are broken away, Fig. 9 is a similar view of a variant of a circular brick ornament, the front end of which is a section along line 9-9 of fig. 10, fig. 10 is a section taken along line 10-10 of FIG. 9., FIG. 11 represents a portion on a larger scale of FIG.

   10, the pin 12 is a partial section corresponding to the pin 10, showing a variant, figs. 13 and 14 are perspective views of variants of square and rectangular bricks, the front ends of which are shown in section.



   According to figure 1, a brick 10 of rectangular cross-section has a reinforcing envelope 11 formed by a strip of steel sheet, of sufficient length to surround the perimeter of the brick, plus an excess, and bent to surround all the faces of the brick so as to form

 <Desc / Clms Page number 3>

 mer a junction line 12 along the axis of a face 13,

   the excess of the strip at each end being bent at an acute angle inward from this line of junction so as to form partitions 14 running substantially rearward in the direction of the corresponding far angles 15 of the Bricko The outer surfaces of the elbows of the strip at the junction point of the partitions 14 with the outer casing 11 are closely brought together so as to form a "joint" 12 directed in the longitudinal direction of the face 13.

   The sheet being stiff, the reinforcement device retains its shape without the need to weld, rivet or bolt the elbows which are held together in close contact along the joint 120
The partitions 14 divide the section of the brick into three zones of basic material 16, and when the exposed end of the brick is consumed in service, the partitions constitute throughout the transverse section of the brick a metallic element which contributes to the melting action which results from the fusion of the envelope itself. The face of the brick is thus covered more effectively by the flux than if the latter constituted only the metal of the casing, and the thickness of the metal sheet can be reduced due to the better distribution of the metal,

   because it is not necessary to provide for a possible excess of metal by increasing the thickness of the casing beyond the theoretical value required, which could result in a certain quantity of metal dripping into it. the furnace instead of spreading out on the uncovered side. The weight of the metal of the casing and the partitions can thus be kept close to the necessary value.

   In general, satisfactory results are obtained with a steel plate 1.5 mm thick.
According to fig. 2, a square brick 17 is divided diagonally by a partition 18 bent from an envelope 19 along an edge 20 and according to FIG. 3 a triangular brick 21 is shared in the same way by a partition 22 bent along an edge 24 from an envelope 23.

   Fig. 4 shows two partitions 25 bent along a ridge 26 of a brick 27 of hexagonal section, and facing the sides of the casing 28 remote from those from which they are bent.
Fig. 5 shows a circular brick 29 whose casing 30 is bent along a generatrix 31 so as to form a diameter partition 32 and FIG. 6 shows two partitions 33 bent at an angle between them from the casing 34 of a circular brick 35.



   The partition folded inward can still be bent lengthwise inside the brick, so as to accentuate the anchoring effect in the material of the brick, as indicated by partition 36 of fig. 7. In addition, the edge of the partition can be notched or split and bent alternately in both directions on each side of the notches or slots, so as to form partitions 37, figo 8, to accentuate the inking effect of the partition 38 in the basic material which surrounds it.



   One or more openings, such as 40 and 41, Figs 2 and 6, may be made in the brick for attachment to a hanger rod or the like, as required, in the case of vault construction. .



   Fig. 9 shows a brick of circular section, the reinforcing envelope 42 of which consists of a metal tube. Double partitions 44 are formed with a single bent metal sheet in the form of U and the metal 45 between the partitions 44 is fixed on the inner wall of the tube 43 by spot welding at suitable intervals 46, as shown in FIG. 10 and partial figo 11 on a larger scale.



  The partitions 44 are bent so as to form an acute angle between them

 <Desc / Clms Page number 4>

 and the three zones along which they share the section of the brick are filled with the basic material 47. An opening 48 may be disposed in the vicinity of one end of the brick for attachment to a hanger rod or the like.



   The rod 12 represents another means of fixing the partitions 44 on the tube 43; the metal 45 and the wall of the tube 43 are drilled at suitable points with rivet accommodation holes 49. Since the bricks have the circular shape shown, the outer row of rivet heads can be offset from the contact line. reinforcement envelopes of two adjacent bricks.



   The metal tube and the partition may be in one piece, as shown in figure 13. The casing 51 of a square section brick 50 is bent along a line 52 so as to form a partition 53 in the middle of the wall. the face 54. The casing 51 està slight overlap in the face 54, so as to form a seal 55 fixed by rivets generally spaced as on the pin 12 (or by welding as in FIG. 10), so that the casing thus obtained has the shape of a closed tube of square cross-section.



   Fig. 14 shows a brick 57, the reinforcing shell 58 of which consists of a closed tube of rectangular cross section.



  The partitions 2.2. are formed by bending a metal sheet into a U shape, and the metal 60 between the partitions has a width sufficient to accommodate two rows of fasteners 61.



   To make the bricks, we start by preparing the envelopes, then we fill them with the basic material that constitutes the bricks. The binding of the brick material can be done with water or chemically. Several of these bricks can then be placed simultaneously on a hydraulic or stamping press to compress them. The reinforcement device must be sufficiently rigid to resist significant deformation under the effect of the pressure exerted on it during compression.

   If necessary, the casings may be contained "in rigid molds during filling, preferably introducing several casings into a single mold for the purpose of simultaneously effecting the compression. Likewise, several casings may be. - attached together, for example by means of a wire or a strapping band, in order to prevent them from undergoing appreciable deformation during the compression of their contents, even without having no support outside the group of envelopes.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. ----------- Brique basique renforcée pour fours basiques, caractérisée par les points suivants, séparément ou en combinaisons.* 1)Elle comporte une tôle en une matière métallique fondante, de forme correspondant à la forme extérieure que doit avoir la section transversale de la brique, de façon à former une enveloppe entourant complè- tement les côtés de la brique, une cloison au moins de ladite tôle étant disposée sensiblement dans la section transversale de la brique. ----------- Basic reinforced brick for basic ovens, characterized by the following points, separately or in combinations. * 1) It comprises a sheet of a melting metallic material, of a shape corresponding to the external shape that the cross-section of the brick must have, so as to form an envelope completely surrounding the sides of the brick, a partition at least of said sheet being disposed substantially in the cross section of the brick. 2) La cloison est en une seule pièce avec l'enveloppe. 2) The partition is in one piece with the envelope. 3) La brique comporte deux cloisons s'écartant l'une de l'autre et en une seule pièce avec l'enveloppe. 3) The brick has two partitions extending from each other and in one piece with the envelope. 4) L'enveloppe consiste en un tube et la cloison consiste en un élément séparé fixé sur 1-'enveloppe. <Desc/Clms Page number 5> 4) The casing consists of a tube and the partition consists of a separate element attached to the casing. <Desc / Clms Page number 5> 5) Une double cloison est fixée sur 1-'enveloppe par la partie comprise entre ses deux branches. 5) A double partition is fixed on 1-'envelope by the part between its two branches. 6) La cloison est coudée dans le sens longitudinal à l'intérieur de la brique. 6) The partition is angled lengthwise inside the brick. 7) Le bord de la cloison est encoché et coudé alternativement en sens inverse de chaque côté des encoches. 7) The edge of the partition is notched and angled alternately in the opposite direction on each side of the notches.
BE502620D BE502620A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE502620A true BE502620A (en)

Family

ID=144080

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE502620D BE502620A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE502620A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2881717A (en) * 1955-01-24 1959-04-14 Fuller Richard Buckminster Building construction

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2881717A (en) * 1955-01-24 1959-04-14 Fuller Richard Buckminster Building construction

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0943823B1 (en) Anchor dowel with an expansion core
FR2544480A1 (en) RADIATORS WITH UPPER AND LOWER TANKS THAT INCLUDE RESPECTIVE UPPER AND LOWER COLLECTORS
FR2786846A3 (en) Clamp with screw base with screw and two tabs
WO2006051236A1 (en) Device for fixing a stretched fabric
BE502620A (en)
EP0272972A2 (en) Spike-fastened dowel
EP0683327A1 (en) Fastener for cables, pipes or the like
FR2798971A1 (en) ARRANGEMENT FOR FIXING A BUILT-IN ELEMENT IN A LOCATION OPENING OF A SUPPORT PLATE
FR2823288A1 (en) Container for fluid under pressure e.g. liquefied gas has opposite walls of pressed sheet metal linked by connector that breaks at given pressure
FR2533887A1 (en) Container made of thermoplastic material for heavy loads
FR1374180A (en) claw splint
BE552178A (en)
FI115377B (en) Network border frame
BE495576A (en)
BE696433A (en)
BE543981A (en)
BE536068A (en)
BE641587A (en)
FR2464357A1 (en) Hinge pin mounting to plate for furniture doors - has notched pin and complementary shaped plate pushed together before welding
FR2735219A1 (en) Welded heat exchanger construction, e.g. for motor vehicle radiator
BE331794A (en)
BE452563A (en)
FR2537644A2 (en) Closing-element body flush-fitted on a frame
FR2768386A1 (en) Assembly procedure for transport module, esp. for transporting firefighting equipment
Petrucciani et al. Habermas on Historical Materialism