BE496907A - - Google Patents

Info

Publication number
BE496907A
BE496907A BE496907DA BE496907A BE 496907 A BE496907 A BE 496907A BE 496907D A BE496907D A BE 496907DA BE 496907 A BE496907 A BE 496907A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
head
conveyor
heads
suction
stack
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE496907A publication Critical patent/BE496907A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01MPROCESSES OR MEANS, e.g. BATTERIES, FOR THE DIRECT CONVERSION OF CHEMICAL ENERGY INTO ELECTRICAL ENERGY
    • H01M10/00Secondary cells; Manufacture thereof
    • H01M10/06Lead-acid accumulators
    • H01M10/12Construction or manufacture
    • H01M10/14Assembling a group of electrodes or separators
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02EREDUCTION OF GREENHOUSE GAS [GHG] EMISSIONS, RELATED TO ENERGY GENERATION, TRANSMISSION OR DISTRIBUTION
    • Y02E60/00Enabling technologies; Technologies with a potential or indirect contribution to GHG emissions mitigation
    • Y02E60/10Energy storage using batteries
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02PCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES IN THE PRODUCTION OR PROCESSING OF GOODS
    • Y02P70/00Climate change mitigation technologies in the production process for final industrial or consumer products
    • Y02P70/50Manufacturing or production processes characterised by the final manufactured product

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Electrochemistry (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Specific Conveyance Elements (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   ASSEMBLAGE D'ELEMENTS DE BATTERIE. 



   (InventeursC.D Galloway et W.W. Smith) 
La présente invention est relative à un appareilservant à assembler des éléments, plus particulièrement des éléments comportant des plaques et des séparateurs pour des batteries d'accumulateur. 



     L'un -des   buts de la présente invention est de réaliser un appareil permettant d'assembler, à partir de piles séparées de plaques positives et négatives et de séparateurs, des éléments complètement assemblés comportant chacun le nombre voulu de plaques positives et négatives disposées enalternan- ce, avec des séparateurs intercalés. 



   Selon l'invention, cet appareil comporte un transporteur se dépla- çant devant une série de tablettes fixes portant alternativement des piles de plaques négatives, de séparateurs et de plaques positives et, à chaque pos- te d'alimentation, un dispositif enlève de la pile et pose sur le transporteur une plaque ou un séparateur suivant le cas. 



   Dans cet appareil, dans le dispositif servant au transfert, des pla- ques et des séparateurs, il est prévu une compensation automatique de la va- riation en hauteur   de?   piles et des assemblages   d'élémentso   
Selon l'invention, les différentes opérations sont synchronisées de sorte que la plaque ou le séparateur enlevé de la pile à chaque poste est déposé exactement sur l'élément partiellement achevé que le.transporteur fait passer devant ce poste. 



   Une forme de réalisation de l'invention décrite ci-dessus comporte un   transporteur.qui   peut être constitué par deux courroies parallèles portant et transportant les éléments en cours d'assemblage; à intervalles appropriés le long de ce transporteur, se trouve une série de tablettes servant à suppor- ter des piles de plaques et de séparateurs, dans l'ordre voulu, en commençant par une pile de plaques négatives, puis une pile de séparateurs, puis une pi- le de plaques positives, puis une pile de séparateurs, ces séries se répétant de manière à donner le nombre désiré de plaques dans l'élément terminé.

   A chaque poste situé le long du transporteur, se trouve un appareil à vide ser- vant à soulever de la pile en cet endroit un   élément. d'assemblage-   (plaque ou séparateur suivant le cas) et à la déposer sur l'élément partiellement assem- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 blé se trouvant sur le transporteur. Le déplacement suivant du transporteur amène cet élément jusqu'au poste suivant où l'on ajoute une autre pièce de l'assemblage. Lorsque chaque élément arrive au point où le nombre désiré de plaques a été assemblé, on l'enlève du transporteur, toute l'opération étant continue. 



   Dans une variante de l'invention,on dispose sur les côtés oppo- sés du transporteur des plaques et des séparateurs, chacune des piles oppo- sées étant associée à deux têtes aspirantes de manière à soulever alternati- vement une plaque et un séparateur., Dans cette forme de réalisation de l'in- vention, on peut réduire beaucoup la longueur du   transporteuro   L'appareil est un peu plus simple et, dans l'ensemble, il est beaucoup plus compacte 
Dans une autre forme de l'invention, les plaques et les séparateurs sont disposés sur des plateformes tournantes sur les côtés opposées du trans- porteur. En conséquence, en utilisant deux têtes aspirantes associées ou coo- pérantes, on peut assembler en un seul point un élément de batterie complet comportant les plaques et les séparateurs. 



   Dans une autre variante de l'invention, il est prévu un appareil servant à assembler des éléments de batterie d'accumulateur dans lequel les magasins et leurs piles peuvent se déplacer en bloc par rapport aux têtes as- pirantes pour venir successivement concorder avec elles et amener dans l'ordre correct les plaques et les séparateurs de chaque élément. On peut utiliser cette forme de réalisation de l'invention pour assembler des éléments de bat- terie à onze, quinze et   dix-sept   plaques lorsqu'on désire utiliser, de la   fa-   çon la plus efficace, la place disponible sur le sol. 



   Dans la mise en oeuvre de cette forme de l'invention, après qu'une tête aspirante a soulevé une plaque d'un magasin d'alimentation, il y a dépla- cement relatif entre les deux,de manière à amener la tête aspirante en con-   cordance-   avec un magasin différent pour en retirer un séparateur. En dispo- sant magasins sur les côtés opposés d'une   plateformé   de support ou d'un transporteur, en association avec une paire de têtes aspirantes, on peut as- sembler un élément de batterie complet avec un nombre quelconque de plaques et de séparateurs intercalés entre elles, le nombre total étant déterminé-par le nombre de cycles de fonctionnement des têtes aspirantes èt des magasins relativement mobiles. 



   Etant donné que les premières et dernières opérations de la cons- titution d'un élément de batterie comportent en général l'amenée d'une plaque négative, un dispositif arrête la descente des têtes aspirantes après que la plaque négative finale a été   déposée--   sur un élément de batterie d'accumulateur. 



  Pendant ce temps, l'élément complet est retiré du poste d'assemblage pour al- ler à un poste d'évacuation. En   synchrônisant   le cycle, la descente des têtes aspirantes reprend à l'endroit du cycle qui amène au poste d'assemblage une plaque négative de manière à commencer l'assemblage d'un autre élément de bat- terie. Dans cette forme de réalisation de l'invention, les têtes aspirantes sont verrouillées dans leur position supérieure gour-supprimer toute rencontre avec d'autres parties de la machine pendant   que-l'on   retire de la machine d'as- semblage un ou plusieurs éléments terminés. 



   On comprendra mieux l'invention à l'aide de la description ci-des- sous de plusieurs formes de réalisation, faites en se référant au dessin an- nexé dans lequel : 
La figure 1 est une vue en plan d'une partie de l'appareil d'assem- blage, représentant le transporteur à courroie portant les éléments   partielle--   ment terminés et les séries de piles de plaques et de séparateurs le long du transporteur, les détails des mécanismes de levage et de transport   n'étant   pas représentés sur cette figure. 



   La figure 2 est une coupe à grande échelle suivant la ligne 2-2 de la figure 1. 



   La figure 3 est une coupe verticale de la tête de levage par le vide et de son robinet de manoeuvre, coupe faite suivant la ligne 3-3 de la figure   4.   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure-4 est une coupe verticale de la tête de levage par le vide et du robinet, coupe faite suivant un plan perpendiculaire à celui de la figure 3 et suivant la ligne 4-4 de la figure 2 
La figure 5 est une coupe horizontale de la tête de levage; sui- vant la ligne 5-5 de la figure 3 
La figure 6 est une vue de détail représentant le robinet   desfi-   gures 3 et 4 dont la clé a tourné de 60 c , position suivant laquelle se pro- duit l'aspiration . 



   La figure 7 est une vue en bout d'une variante dans laquelle il y a des piles de plaques et de séparateurs sur les côtés opposés d'un trans- porteur central, avec des paires associées de têtes aspirantes. 



   La figure 8 est une vue, en élévation de côté, de l'appareil de la figure 7 
La figure 8A est une coupe de détail du robinet de commande et de la came du mécanisme élévateur pour les têtes aspiranteso   ,   
Les figures 9 et 10 représentent schématiquement une fraction de l'appareil des figures 7 et   8,   avec les têtes aspirantes dans des positions différentes, de manière à représenter la façon dont les éléments de batterie sont assemblés. 



   La figure 11 est une vue partielle en plan de la table et de son mécanisme   d'entrainement   et 
La figure 12 est une vue en bout d'une autre variante dans laquel- le les plaques et les séparateurs sont portés par une plaque tournante. 



   La figure- 13 est une coupe verticale   d'une   autre variante, faite suivant la ligne 13-13 de la figure 14   maisavec   une partie du mécanisme de commande et deux têtes d9aspiration intermédiaires-représentées en trait plein. 



   La figure 14 est une coupe verticale en bout faite suivant la ligne 14-14 de la figure 130 
La figure 15 est une coupe suivant la ligne 15-15 de la figure 13, 
Les figures 16 à 20 sont des vues en plan schématiques représen- tant la suite des opérations dans l'assemblage d'un élément de batterie. 



   La figure 21 est une vue schématique en plan du transporteur et des-plateformes mobiles pour piles de constituants d'éléments de batterie.!) en nombre voulu pour assembler simultanément trois éléments de batterie. 



   La figure 21A est une vue de détail des magasins et de leur systè- me de commande. 



   La figure 22 est une vue en plan de la traverse dans laquelle pas- sent les éléments tubulaires des trois paires de têtes aspirantes représentées sur la figure 21 
La figure 23 est une vue à grande échelle, partiellement en coupe, du système de verrouillage pour deux têtes aspirantes, le mécanisme de ver- rouillage étant représenté dans deux positions. 



   La figure 24 est une vue partielle en plan du mécanisme de verrouil- lage de l'appareil de la figure   13,   en regardant vers le haut à partir du trans- porteur. 



   La figure 25 est une vue en plan à grande échelle de l'un   des dis- .   positifs à friction pour les différents éléments tubulaireso 
La figure 26 est une vue en élévation de côté de la figure   25,   en regardant par dessous. 



   La figure 27 est une vue à grande échelle de la partie de droite du palier antifrictions qui porte un élément tubulaire d'une tête   d9aspirationo   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
La figure 28 est une vue correspondante en élévation de côté, en regardant par le côté droit de la figure 270 
La figure 29 représente schématiquement le circuit de commande électrique, le système de commande par fluide et les éléments mécaniques as-   sociés.   



   En se reportant à la figure 1, un transporteur est fait de deux courroies transporteuses parallèles 10, portées par des chaînes, non repré sentées, actionnées par des roues à chaîne 11 montées sur l'arbre   12,   lequel porte également une roue dentée l3oUn arbre à cames 14, parallèle aux courroies transporteuses, est actionné de toute façon appropriée, par exemple au moyen d'une commande par courroies, à partir d'un moteur 15L'arbre à cames 14 est relié à l'arbre 12 par les roues d'angle 16 et le   pignon.17   qui engrène avec la roue 13 Les- dents du pignon 17 sont supprimées sur une petite distance en 18, de façon à provoquer un déplacement intermittent des courroies transpor- teuses,

   en les faisant s'arrêter momentanément lorsque les éléments assemblés sont en regard des piles correspondantes 25 à 30 pendant qu'une plaque ou un séparateur est déposé sur les courroies. 



   Il est prévu des tablettes 19 à 24 supportant les piles des plaqués et des séparateurs. Sur le support   19,   se trouve une pile de plaques négatives 25. Sur le support 20, se trouve une pile de séparateurs 26 avec rainures tour- nées vers le   hauto   Sur le support   21,   se trouve une pile de plaques positives 27 et, sur le support   22,   une pile de séparateurs avec   rainures   tournées vers le bas. Cet ordre se répète sur toute la longueur du transporteur dont une par- tie seulement est représentée. Le nombre de piles varie avec le nombre de pla-   que-s   à assembler dans l'élément, par exemple pour 15 plaques, 29 piles et pour 17 plaques, 33 piles.

   Sur chaque élément de support, est fixée une équerre de guidage 19a faisant saillie vers le haut, de manière à mettre exactement en place la pile. La position de ces guidages peut évidemment être réglable de toute fagon connue, non représentée, de manière à assurer le centrage sous les têtes aspirantes respectives, indiquées par des cercles en trait mixte, de pla- ques et de séparateurs de dimensions différentes. 



   Sur les courroies transporteuses 10, on voit les éléments partiel- lement terminés. Au premier poste, il y a une seule plaque négative 25a au suivant une plaque- négative 25a et un séparateur 26a Le groupe suivant est fait d'une plaque négative 25a d'un séparateur 26a et d'une plaque positive 27a été..

   A chaque-poste un organe venant de la pile voisine a été juste ajou- téo Les cercles en trait mixte 34 représentent les contours de têtes aspirantes dont les- détails sont représentés- sur les figures- 3,4 et 5 
Sur l'arbre à cames 14, sont montées, à chaque poste, les cames 35 et 36 servant à actionner respectivement les mécanismes pour le déplacement horizontal et vertical dont les détails sont représentés sur la figure 20 
La figure 2 représente le mécanisme servant à soulever une plaque ou un séparateur de sa pile et à la déposer sur l'élément partiellement assem- blé porté par le transporteuro Ce   mécanisme,se   répète à chaque poste, le lorg du transporteur. La tablette 21 porte la pile 27.

   L'élément partiellement assem- blé est visible en 33 sur les courroies transporteuses 10 Dans la position où le mécanisme est représenté, la tête de levage par le vide 34 repose sur la pile 27. On décrira plus loin, en se reportant aux figures 3, 4 et 5, les détails de cette tête. En faisant le vide dans celle-ci comme cela sera décrit plus loin, la plaque ou le séparateur supérieur de la pile est maintenu sous la surface intérieure de la tête et est soulevé de la pile lorsque la tête mon- teo . 



   La tête 34 est fixée à l'extrémité inférieure du tuyau de support creux 37 qui est relié, à son extrémité supérieure, au tube flexible 38, relié à son autre   extrémité au¯tuyau   à vide 39 dans lequel un vide est maintenu de toute façon appropriée, non représentée. Le tuyau 37 coulisse verticalement dans le manchon 40 porté par la barre horizontale 41 du mécanisme de transfert horizontal. Ce mécanisme comporte le bras 42 de déplacement vertical, pivotant en 43 dans un palier fixe 44 Sur l'extrémité supérieure du bras   42,   pivote en 42a, le levier coudé 45.

   Ce dernier comporte une saillie latérale ou bras 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 46 sur lequel pivote en 47a l'extrémité supérieure d'une barre de guidage pa- rallèle 47 dont l'extrémité inférieure pivote sur un support fixe 48a En 49 est attachée, sur le levier coudé, une extrémité de la barre horizontale 410 D'après ce qui précède, on voit que, lorsque le bras pivotant 42 et la barre de guidage parallèle 47 pivotent en allant et venant,

   la barre 41 est toujours maintenue en position horizontale et le manchon 40 perpendiculaire à cette barre 41 reste   verticalo     @   
L'extrémité inférieure 50 du bras pivotant 42 descend en dessous du pivot 43 et porte un galet 51 se déplaçant sur le pourtour de la came 35 montée sur l'arbre à cames 14 Le galet 51 est maintenu appliqué contre la surface de la came de toute façon appropriée, par exemple à l'aide d'un ressort 520 
Le levier coudé 45 comporte un bras montant 53 sur lequel pivote, en 53a le levier 54 qui transmet un déplacement vertical au tuyau 37 et à la tête aspirante 34 Sur le tuyau 37, près de l'extrémité supérieure, est fixé un collier 55 en-dessous duquel coulisse, sur le tuyau 37, la tête pivotante 56 qui est articulée,

   au moyen de la bielle 57 sur l'extrémité du levier 540 L'extrémité opposée du levier 54 pivote en 58 sur la tige se déplaçant verti- calement 59, dont le déplacement vertical est provoqué par le mécanisme re- présenté sur la figure 2 et que l'on va maintenant décrire. 



   L'extrémité inférieure de la tige 59 pivote en 60 sur un bras 61a d'un levier coudé 61 Ce levier pivote en 62 sur un support fixe. L'autre bras 61b du levier coudé porte, à son extrémité inférieure, un galet 64 qui est maintenu, de toute façon appropriée, par exemple au moyen du ressort 65, contre la surface périphérique de la came 36 montée sur l'arbre à cames 140 
Les figures 3, 4, 5 et 6.représentent des détails de la tête de levage par-le vide 34 qui est représentée comme reposant sur la surface rainu- rée   d'un   séparateur 26 Cette tête comporte l'élément 67, en forme de cuvette retournée, au-dessus duquel se trouve le boisseau 68 du robinet fixé à   l'extré-   mité inférieure d'un.

   tuyau à vide 37 En travers de l'ouverture de la cuvet- te 67, est fixée par exemple au moyen de vis 69, la plaque de-support 70 mu- nie d'ouvertures 71 Cette plaque de support a pour but d'empêcher que le sé- parateur ou la plaque soulevée   sous-Inaction-du   vide régnant dans la cuvette- pénètre-dans celle-ci et se courbe ou se déforme sous Inaction de la pression -   d'air   extérieure. Autour du pourtour inférieur de la cuvette 67, se trouve une jupe 72 en caoutchouc mince et flexible ou matière analogue servant à suivre,comme le montre la figure 5, les irrégularités de la surface de l'ob jet à soulever, par exemple les rainures du séparateur 26, en empêchant ainsi sensiblement les fuites d'air en ces points, lesquels nuiraient à l'action du vide-dans la cuvette. 



   Comme on l'a dit plus haut la cuvette 67 est surmontée par le boisseau du robinet 68 qui peut être en deux parties, à savoir une base 73 venue de fonderie avec la cuvette 67 ou autrement fixé sur elle et le chapeau 74 auquel est attachée l'extrémité inférieure du tuyau à vide 37, les deux parties étant fixées   l'aune   sur l'autre par   tous"moyens   appropriés, par exemple des vis 75Dans le boisseau 68, on voit une chambre de robinet cylindrique dans laquelle a'adapte la clé cylindrique 76 pouvant tourner autour d'un axe horizontalo La chambre, du robinet comporte dans sa surface inférieure une rai- nure semi-circulaire 77 communiquant avec l'intérieur de la cuvette à vide par le   passage -78.   La chambre du robinet communique dans le haut, avec le tuyau à vide   37,   par le passage 79,

   et avec 1-'air extérieur, par le passage 80 (figures 3 et 6) 
La clé 76 est creuse et comporte trois lumières 81, 82 et 83 espa- cées circonférentiellement de 1200 et disposées de façon à venir coïncider avec les passages 79 et 80 et- avec la rainure 77 lorsque   l'on   fait- tourner le robinet. Les passages 79 et 80 sont espacés circonférentiellemtn de 60  de sorte que, lorsque l'une quelconque des lumières   81,   82 ou 83 coïncide par exemple avec le passage 79, le passage 80 est fermé et réciproquement.   L'in-   térieur de la cuvette 67 est toujours en communication avec l'intéeiru de la clé 76 par le passage 78,   .la   rainure 77 et au moins une des lumières 81, 82 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ou 83. 



   D'après ce qui précède on voit que si le robinet 76 tourne suivant des angles successifs de 60 , l'intérieur du robinet et, par suite, la cuvette sont mis en communication alternativement avec le tuyau à vide 37, (en étant coupé de l'air extérieur) et avec l'air extérieur (en étant coupé du vide). 



   La rotation du robinet suivant des angles successifs de   60 ,   avec- entre eux des périodes de repos, en synchronisme avec le fonctionnement du mé- canisme de levage et de transport, s'effectue à l'aide du mécanisme représenté sur la figure 2 Sur la clé 76, est fixé un arbre axial   84 La   passant dans le boisseau et sur l'extrémité extérieure duquel est montée la roue à rochet 84 comportant six dents espacées les unes des autres de 60  Un levier 85 tourne autour de l'axe du robinet et de la roue à rochet 84 et, sur ce levier, pivote en 87a le cliquet 86 venant en prise avec les dents de la roue à rochet à la façon habituelleLe levier 85 va et vient suivant un angle de 60  sous la commande de la tige verticale 87 pivotant en 87a sur l'extrémité extérieure du levier 85 et elle monte à partir de ce point (figure 2)

   en coulissant dans une ouverture de la saillie 88 de la tête oscillante 560 Au-dessus de la sail- lie 88, la tige 87 se termine par un bouton 89 Lorsque le mécanisme est dans sa position basse représentée sur la figure 2, l'extrémité extérieure du levier 85 peut porter sur la surface supérieure de la cuvette 67Dans cette position, la distance verticale entre le dessous de la tête 89 et le dessus du collier 55 est égale à la distance verticale décrite par l'extrémité extérieure de ce levier 85 lorsqu'il tourne de 60 , à partir de sa position basse. En conséquen- ce,lorsque l'extrémité extérieure du levier 54   commence  à soulever la tête 56, celle-ci glisse le long du tuyau 37 et de la tige 87 jusqu'à ce que la   sur- .   face supérieure de cette tête vienne au contact de-la tête 89.

   En continuant à monter, la tête pivotante 56 soulève la tige 87 sans soulever le tuyau 37, ce qui fait tourner le levier 85 et le cliquet 86, venant en prise dans une dent de la roue à rochet 84, fait tourner le robinet 76 (figure 3) d'un angle de 60  pour l'amener dans la position de la figure 6 En ce- point du déplace- ment, la surface supérieure-de la tête pivotante 56 vient au contact du collier 55 et ensuite, la tige 87 et le tuyau 37 avec le boisseau du robinet qui y est rixe et la cuvette à vide sont soulevés simultanément et- il ne se produit pas de nouvelle rotation du robinet 76 dans son boisseau On voit ainsi que, du fait du coulissement vers le haut de la tête 56 le long du tuyau 37, jusqu' à ce qu'elle vienne toucher le collier 57, il s'établit ainsi une liaison à "mouvement perdu entre le bras de levier 54 et le tuyau 37.

   Lorsque le levier 54 se déplace en sens contraire, le tuyau 37 et la tige 87 descendent ensemble jusqu'à ce que la tête à vide vienne porter sur-une pile ou-un élément assem- blé, après quoi une nouvelle descente du levier- 54 fait glisser-la tête pivo- tante 56 le long du tuyau 37 en entraînant avec elle la tige 87 jusqu'à ce que le levier 85 s'arrête, par exemple, sur la surface supérieure de la tête à vide 34.

   La tête 36-glissant alors le long du tuyau 37 et de la tige 87 jusqu'à ce que le levier 54 arrive à la limite inférieure de son déplacement en remettant le mécanisme dans des positions- analogues à celles- représentées sur- la figure 2 
On voit donc que la liaison à mouvement perdu rend le fonctionne- ment du mécanisme indépendant de la position verticale de la tête 34 lorsque sa descente est arrêtée du fait de- la mise en prise avec- une pile ou avec un élément partiellement assemblé. Cette disposition permet le fonctionnement du mécanisme-, quelles que soient les hauteurs des piles ou des éléments, ces hau- teurs variant nécessairement à mesure que l'on enlevé des organes des piles et qu'on les place sur les éléments ou à mesure qu'on réalimente les-piles. 



   L'appareil que l'on vient de décrire fonctionne de la façon suivan- te, en se référant en particulier au mécanisme situé au poste 21 En un certain point du déplacement de l'élément 33, partiellement assemblé, pour venir en regard de la pile 27, le mécanisme est dans la position représentée sur la fi- gure 2 Le bras oscillant 42 est dans sa position extrême de gauche, le tuyau 37 et la cuvette à vide 34 étant amenés au-dessus de la pile 27 Le levier 54 est dans sa position la plus basse, la tête pivotante étant un peu en dessous du collier 55, sans le toucher, et de la tête 89, de sorte que la tête à vide 34 repose sur la pile 27 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
La position du robinet 76 (figure 3) est telle qu'une des lumières 
81, 82 ou 83 est en regard du passage à air 80 et, en conséquence,

   le vide ne règne pas dans la cuvette 67 
La rotation de la came 36, en sens inverse des aiguilles d'une montre en regardant la figure 2, provoque, par l'intermédiaire du levier cou- dé 61, de la tige 59 et du levier 54, le soulèvement de la tête 56, en la met- tant   d'abord   au contact du bouton.

   89 en vue de soulever la tige 87 et? par 1 intermédiaire du levier 85, du cliquet 86 et de la roue à rochet 84, le robi- net 76 (figure 3) tourne de 60  en amenant la lumière 81 qui était en regard du passage à air 80 à coïncider avec le passage à vide 79 (figure 6), en cou- pant ainsi la communication avec   l'air   et en appliquant une aspiration dans la cuvette 67Le vide produit dans cette cuvette 34 fait que la plaque supé- rieure de la pile 27 est maintenue contre la surface inférieure de la cuvette 34 La continuation de la montée du levier 54 soulève le tuyau 37 et la cuvet- te 34 avec la plaque qui y est attachée pour l'amener dans sa position haute. 



   Pendant cette période du fonctionnement, le bras oscillant 42 reste fixe étant donné que le galet 51 porte contre la partie circulaire 35a du pourtour de la came 35. Lorsque le levier 54 est arrivé dans sa position haute, il reste fixe étant donné que le galet 64   porte-sur   la partie circulaire 36a de la came 36 
A   ce- moment,,   la came- 35 a tourné de manière à amener la partie dont le rayon va en augmentant contre le galet 51, en amenant ainsi l'extrémité supérieure du bras 42 dans sa position- extrême de droite, en amenant la cuvette 34, avec la plaque qui y est attachée, sur   l'élément   33 partiellement assemblé.

   Le bras   42   reste alors fixe, le galet 51 portant contre la surface circulaire 35b de la came-35, tandis- que le levier 44 est abaissé par mise en prise du galet 64 avec la- partie 36b de la came- 36 dont le rayon va en diminuant   jusqu'à   ce que la plaqua portée par- la tête à vide porte-sur   l'élément   33. 



   Juste avant le dépôt de la plaque, le pignon d'entraînement 17 (figure 1) arrive dans une position où l'espace vide 18 vient en regard de la roue dentée 13 et le déplacement du transporteur   s'arrête   momentanément pen- dant que la plaque se dépose sur   Isolément   partiellement assemblé. 



   La¯continuation de la descente du levier 54 fait glisser la tête 
56 sur le tuyau   37,   en abaissant la tige 87 jusqu'à ce que le levier 85 porte sur la ,cuvette 34. Le levier 54 continue à descendre jusquà sa limite infé- rieure en faisant glisser la tête 56 sur le tuyau 37 et la tige 87 Le galet 
64 du levier coudé 61 porte maintenant contre la partie   36b   de la came 36 mais celle-ci, en continuant à tourner, amène immédiatement le galet 64 sur la sur- face 36c dont le rayon va en augmentant, de aorte que le levier 54 commence à remonter.

   Ceci fait remonter la tête 56 qui vient d'abord au contact de la tête 
89 pour faire tourner le robinet 76 au moyen du cliquet et de la roue à ro- chet, d'un arc de 60 , en supprimant le vide et en laissant arriver de   Pair   dans la cuvette à vide de manière à lâcher la plaque. Le levier 54 continuant à monter, la cuvette se soulève pour venir dans sa position extrême et le bras 
42, du fait de la rotation de la came 35, amène le mécanisme dans sa position extrême de gauche, prêt à soulever une autre plaque de la pile et à la déposer, comme il est dit ci-dessussur   Isolément   suivant-partiellement assemblée qui a été amené en regard de la pile   du,   fait du déplacement du transporteur.

   Pour expliquer davantage le fonctionnement de l'appareil ci-dessus décrit,   on, note-   ra les points suivants   @   
La hauteur des piles de plaques et de séparateurs varie à mesure que   1-'on   en enlève- de ceux-ci et que   l'on   regarnit les piles. Le déplacement vertical du bras de levier 54 est toujours le même mais, lorsque la pile,est haute,la têteà vide 34 vient porter sur le dessus de la pile, avant que le bras 54 soit arrivé à la limite- inférieure de son déplacement, après quoi la tête 56 descend en coulissant le long du tuyau 37 Il en est de même en ce qui concerne toute variation en hauteur des éléments partiellement assemblés portés-par le- convoyeur. 



   La longueur totale du transporteur et le nombre correspondant de postes où se trouvent des piles sont tels qu'ils donnent, pour les éléments assemblés, le nombre maximum de plaques que   l'on   peut désirer   à   tout moment. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  Lorsque l'on a à assembler des éléments comportant moins de plaques, les pos- tes situés au-delà de ceux qui sont nécessaires pour le nombre moindre de plaques ne contiennent ni plaques ni séparateurs, de sorte que rien n'est a- jouté aux éléments lorsqu'ils passent,, 
Une fois que chaque élément assemblé peut passer à l'endroit où .l'élément est complet, on l'enlève de sur le transporteur par tous moyens ap-   propriés,   non représentéso 
Bien que l'on ait fait mention dans la description ci-dessus d' un transporteur se déplaçant horizontalement en ligne droite, il est bien en- tendu que l'on pourrait le remplacer par un transporteur se déplaçant circu- lairement 
Dans la variante des figures 7 et 8,

   on a réduit sensiblement la longueur du transporteur en   plaçant   sur ses côtés opposés une série de maga- sins portant le nombre voulu de plaques et de séparateursSur la figure 7, on a représenté deux de ces magasins constitués par les pièces en équerre 100 et 101, étant bien entendu qu'il y en a une série le long du transporteur., Tous les magasins ou piles situés d'un côté de l'appareil peuvent contenir alternativement des plaques positives et négatives, tandis que sur le côté opposé, il y a des piles de séparateursoPar exemple, le magasin 101 peut con- tenir une pile de plaques négatives 102, tandis que le magasin opposé 100 peut contenir une pile de séparateurs 1030 
Avec les pièces dans la position représentée, les têtes aspirantes 104 et 105 sont dans leur position inférieure,

   la tête aspirante 104 reposant sur la pile de séparateurs tandis que la tête aspirante 105 est représentée avec une plaque négative 102 abaissée sur le transporteur 1060 Les deux têtes aspirantes sont portées par des supports tubulaires ou tuyaux   107   et 108 res-   pectivement,   passant dans une traverse 109 et à chacun d'eux est fixé un tuyau flexible 110 et 111 servant à faire le vide sous la commande des tiges de manoeuvre 112 et 113 des robinets qui sont chacun du type représenté sur les figures 1 à 60 Les tiges 112 et 113 de commande des robinets comportent des boutons   114   et 115 sur lesquels viennent en prise les prolongements de la tra- versa 109 lors-d'un soulèvement déterminé-de celle-ci.

   La traverse peut être soulevée- a l'aide de tous moyens appropriés, par exemple un système à came du type représenté sur les figures 1 à 6 ou par un dispositif pneumatique com- portant un   piston-116   se déplaçant dans un cylindre 117 sous l'action d'air comprimé qui y arrive par des tuyaux d'alimentation 142 et 143 
Les pièces étant dans les positions représentées et en supposant que la came de transport 120 tourne en sens contraire des aiguilles d'une montre, on voit que les deux bras oscillants 121 et 122 restent fixes, étant donné que- leurs galets 123 et   124,   en prise avec la came, portent sur les par- ties de celle-ci: qui sont de forme circulaire.

   Les deux bras oscillants pivo- tent en 125 et 126, leurs extrémités supérieures étant réunies par une traver- se 127 qui pivote sur elles en 129 et 1300 Le cylindre 117 est fixé à la tra- verse 127 e-t se déplace avec elle.   Gomme   on le- voit sur la figure   7,   le   systè-   me se répète sur les cotés opposés de la machine d'assemblage, les deux tiges de piston 116a étant fixées à une barre longitudinale 128 actionnant les têtes Cette-barre,qui est également déplacée par les bras oscillants 121 et 122, sert non seulement à transporter les têtes   aspirantes 104   et 105 d'une position à   l'autre- au-dessus   des piles respectives 102 et 103, mais encore à commander leur déplacement verticale 
La came 120, fixée sur l'arbre 131,

   est actionnée par un moteur 132 par l'intermédiaire de roues dentées 133 et 134 (figure 8) et d'une chai- ne 135 Sur l'arbre 131 est calée une came 136 de commande du robinet qui, dans la figure 8A est représentée dans une position angulaire correspondant à celle de la came 120 de la figure 7 
En conséquence, on voit qu'après un court déplacement en sens in- verse des aiguilles d'une montre des cames 120 et 136, le galet 137, sous la commande d'un ressort 138, vient dans la surface en dépression 136a de la ca- me 136,

   en provoquant ainsi la fermeture de l'obturateur 139 et l'ouverture de 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 l'obturateur 140 
Les pièces étant dans la position représentée sur la figure 8A de l'air comprimé ou autre fluide sous pression arrive par une conduite d'ali mentation 118en passant par l'obturateur 139 et la conduite 142 reliée aux parties supérieures des cylindres 117 pour y appliquer une pression dans la direction voulue pour faire descendre la traverse 109 et la barre 128 dans leur position basse représentée sur la figure 70 Lors du déplacement   des'obtu-   rateurs 139 et   140   sous la commande du galet 137 qui vient dans la dépression 136a l'obturateur 139 ferme la communication du tuyau 142 avec la conduite d'alimentation 118 et, si on le désire,

   il peut relier la conduite 142 à l'at-   mosphèreo   L'obturateur 140 change la liaison de la conduite 143 avec l'atmos- phère pour assurer sa communication avec la conduite d'alimentation 118 L'   .admission   de fluide ou   d'air   comprimé dans les parties inférieures des cylin- dres 117, en dessous des pistons 116 provoque immédiatement le soulèvement des pistons et de la barre transversale 128 pour soulever- chacune des traver- ses 109 Lorsque la traverse 109 de la figure 7 se soulève, elle vient d'abord en prise avec les boutons   114,et   115 pour actionner les tiges 112 et 113 com- mandant l'aspirationo Etant donné que la tête d'aspiration 105 est plus basse que   104,

     on voit que le bouton 115 est d'abord mis en prise pour faire   commu-   niquer la tête d'aspiration avec l'atmosphère en supprimant le vide dans cet- te tête et en déposant ainsi la plaque 102 sur le transporteur 1060 
La continuation du mouvement de la traverse. 108 actionne la tige 112 pour appliquer une aspiration sur un séparateur de la pile 103.

   La conti- nuation du déplacement de la traverse 109 soulève les supports tubulaires- 107 et 108 pour les amener dans leur position supérieure, nettement au-dessus du haut des magasins constitués par les équerres 100 et 1010 Les têtes aspiran- tes ont le temps voulu pour achever leur montée, après quoi la surface 120a, s'étendant vers l'extérieur ou augmentant radialement, de la came 120 et la surface 120b de rayon allant en diminuant font tourner effectivement les bras oscillants 121 et 122 dans le sens des aiguilles d'une montre autour de leurs pivots 125 ét 126; de manière à amener la tête   d'aspiration   105 dans une posi- tion qui concorde avec la pile 102 et à amener la tête- d'aspiration 104 au- dessus du transporteur 106.

   La durée du transport a été représentée par les- accolades appliquées- sur la came- 136 de la figure- 8A 
Immédiatement après l'arrivée des têtes aspirantes   104   et 105 dans leurs nouvelles positions, le galet 137 revient dans la position représentée sur la figure 8A pour faire descendre immédiatement ces deux têtes, ce qui se fait sous l'action de- la pesanteur. Le support tubulaire 107 et 108 coulisse librement dans la traverse 109 La tête aspirante 105 vient porter sur la pla que supérieure du magasin 102, tandis que la tête aspirante- 104 continue à des- cendre jusqu'à ce qu'elle soit arrêtée par le contact avec la plaque négative-. 



  102 du séparateur qu'elle porte, 
Immédiatement après la descente des   tétes   104 et 105, les obtura- teurs 139 et 140 sont à nouveau actionnés pour soulever ces têtes. Dès qu'elles sont arrivées dans- leurs positions supérieures, une commande intermittente 145 (figure 8) qui peut être du type représenté- sur la figure 1 agit par L'inter-   médiaire   d'une chaîne 146 pour actionner la roue 147 et la chaîne   associée   (non représentée) sur laquelle est montée la courroie 106 du transporteur de manière à faire avancer ce dernier de   l'intervalle   entre deux postes. 



   Dans la variante des figures 7 et   8,   on voit   qu'il   ne faut que la moitié des postes d'assemblage des éléments. Par   exemple;,,   dans la vue partiel-   le,   en élévation de côté, de l'appareil de la figure 8, les trois paires de têtes aspirantes 150, 151 et 152, fonctionnant chacune de la- même façon que les têtes 104 et 105 de la figure 7 déposant chacune effectivement sur le transporteur 106 une plaque de batterie et un séparateur de   batterie   après quoi le- transporteur avance d'une distance égale à   celle   comprise entre deux postes d'assemblage- voisins.

   Ainsi, un élément partiellement assemblé 153 peut comporter 9 plaques et 9   séparateurs.9-   un élément 154 partiellement assemblée 10 plaques et 10   séparateurs,,   tandis qu'un élément complet 155 comporte 11 plaques et 10 séparateurs 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
On a dit que la figure 8 est une vue partielle de côté du fait qu' elle représente l'appareil de la figure 7 en regardant par la gauche de celui- ci, le bras pivotant 121 n'étant pas représentée Les piles du côté gauche de l'appareil ne sont pas-non plus représentées et le bâti F a été représenté en coupe sur la figure 8 pour simplifier la représentation.

   On remarquera que les bras-oscillants 122 situés aux extrémités respectives de la machine sont visi- bles sur la figure 8, les bras oscillants pivotant en 130 sur des bielles transversales 127 sur lesquelles sont boulonnés les cylindres 117, ces derniers étant munis de bossages 117a au travers desquels passent les boulons de fixa tiono Sur la figure 7, on a représenté sur le transporteur 106 une seule plaque 102.

   Ceci correspond au premier poste d'assemblage que l'on ne voit pas sur la figure 8 
On a l'habitude dans l'assemblage d'un élément de batterie d'accu- mulateur de commencer par une plaque négativeo La façon suivant laquelle l'ap- pareil des figures 7 à 8 fonctionne pour achever l'assemblage d'un élément est représentée schématiquement sur les figures 9 et 10 Au premier poste d'assem- blage de la figure 9, la traverse 109 et les deux cuvettes ou têtes d'aspira- tion 104 et 105 occupent les mêmes positions que sur la figure 7 La première plaque négative 102 a été déposée sur le transporteur 106 et la tête aspirante 104 est prête à soulever le séparateur 103 de sa pile.

   Au même poste d'assem- blage de la figure 10 les pièces sont représentées après soulèvement des têtes aspirantes, transport de celles-ci pour venir dans leur position de droite et descente des têtes aspirantesEn conséquence, le séparateur 103 est représen- té comme portant sur la plaque négative 102 portée par le transporteur 106, le séparateur ayant sa surface rainurée tournée vers le haute 
Après soulèvement des têtes aspirantes   104   et 105, la tête 105 por- tant une plaque négative 102, le transporteur avance de la distance séparant deux postes d'assemblage. 



   Le cycle ci-dessus se répète au premier poste, en déposant d'abord une plaque négative sur le transporteur 106 puis, sur la plaque négative, un séparateur 1030 
Après avance de la plaque négative 102 et de son séparateur 103 du premier poste au second, une traverse 109a (figure 10) fonctionnant en synchronisme avec la tête 109, toutes deux étant portées par la barre   142,   sou- lève, au moyen de sa tête aspirante 105a une plaque positive 102a et après retour-de la traverse 109a dans sa première position (figure-9), elle dépose la plaque positive 102a sur le déparateur 103 tandis que la tête aspirante 104 descend pour venir en prise sur le séparateur supérieur 103a de la deuxième pile, les séparateurs- de celles-ci ayant leur face rainurée-tournée vers le bas.

   Ensuite, les têtes aspirantes 104a et 105a montent en laissant la plaque positive 102a sur- le transporteur et en soulevant un séparateur 103a pourpré- parer son dépôt sur la plaque positive 102a Après mise en concordance sur la plaque positive   102a,   comme-on le voit au deuxième poste de la figure 10, les tête? se soulèvent et le transporteur avance à nouveau d'une quantité égale à la distance   séparant   deux postes d'assemblage 
Les cycles ci-dessus se répètent chaque fois qu'un élément partiel- lement assemblé avance d'un poste d'assemblage au suivant, chaque élément re- cevant successivement des plaques négatives,, des séparateurs et des plaques positives supplémentaires. 



   Pour un élément de batterie à 17 plaques, il y a 17 traverses 109 à 109p au lieu des 33 nécessaires dans la forme de réalisation des figures 1 à 60 Au dernier poste, la cuvette 104p peut être supprimée comme cela¯est indiqué en pointillé, mais il est préférable de ne pas-remplir de-séparateurs le dernier   magasin.   La tête aspirante 105p dépose la-plaque négative finale 102p, après quoi le transporteur 106   amène   l'élément de transport terminé à un poste de transfert   d'où   on l'enlève pour lui faire subir les opérations suivantes. On voit donc que-le transporteur 106,   après-   chaque cycle d'opération, amène un élément complètement assemblé au poste de transfert. 



   Sur les figures 11 et 12, on voit que, conformément à une autre 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 variante de l'invention,on a encore raccourci le transporteur grâce à une disposition comportant une table tournante 160 sur laquelle sont disposées, concentriquement, plusieurs piles autour de   l'axe   de'pivotement 1610 La plaque tournante comporte plusieurs galets 162 portant sur un rail de guidage circu- laire   163,   supporté par le bâti F A travers ce dernier, passe un arbre de commande   164   sur lequel est fixée une roue à rochet 165 fonctionnant de fagon intermittente sous la commande d'un cliquet 166 porté par un bras 167 pivotant en 168 sur une bielle coulissante 169,

   pivotant elle-même en 170 sur une deu- xième bielle 172 actionnée par une manivelle 173 calée sur l'arbre   1740   La bielle 169 est portée à coulissement par un guidage 175 porté par un support 
176 permettant la rotation de guides 175 autour de son axe. Les autres pièces correspondent à celles des figures 1 à 6 et on y a appliqué les mêmes carac- tères de référencée Etant donné que leur fonctionnement sur'la figure 12 est le même que sur les figures 1 à   6,   il n'est pas nécessaire d'en faire une nouvelle description détaillée, 
Dans la variante des figures 11 et   12,   les piles de plaques et de séparateurs se déplacent par rapport au poste d'assemblage et aux courroies transporteuses 10Plus particulièrement,

   le cycle commence avec la première pile 180 de plaques négatives située en regard de la tête aspirante 34 qui fonctionne lorsqu'elle- est en- position de concordance au-dessus de cette pile descend et reçoit l'aspiration et une plaque négative est transférée aux-cour- roies 10 du transporteur.

   A ce moment, la manivelle 173 actionne le cliquet 
166 qui vient porter contre une dent de la roue   à   rochet 165 de manière à faim re avancer les piles pour mettre en concordance avec le poste d'assemblage la pile de séparateurs, 181 dont les- rainures sont tournées vers le haut, 
Le cycle précédent se répète pour la pile 182 de plaques positives et la pile 183 de séparateurs dont les-faces rainurées sont tournées vers le bas en regardant la figure 11 L'opération- se continue et, successivement, on dépose la plaque négative   184,   le séparateur 185, une plaque positive   186,   un séparateur 187 une plaque   négative- 188,

     un séparateur 189 et ainsi de suite   jusqu'à   ce- que l'assemblage soit terminé par transport   d'une   plaque négative finale   d'une   pile 196 au transporteur 10 
Comme on le voit sur   la   figure   1,1,la   plaque tournante 160 a été représentée avec 17 postes de fagon à faire des éléments de batterie à 9 pla- ques, comportant 4 plaques positives, 5 plaques négatives et 8 séparateurso 
Lors de Inachèvement de chaque élément, le transporteur 10 avance pour faire passer l'élément terminé   à   un poste de transfert. 



   Sur la figure 1 les magasins d'alimentation 19a sont placés le long d'un côté du transporteur 10, tandis que, sur la figure 12, les magasins sont disposés circulairement au voisinage du poste d'assemblage constitué par la plateforme mobile du transporteur 10 Sur les figures 7 à 10, les magasins sont placés -part et   d'autre   du transporteur et une paire de têtes aspiran- tes coopère avec- chaque pairede magasins opposés.

   Plus   particulièrement,   sur la figure   7,   les têtes aspirantes 104 et 105 sont séparées hune de l'autre par la traverse 109 d'une distance telle que, lorsque   1-lune   des têtes, la tête 
105 concorde avec le transporteur 106, la tête aspirante 104 vient au-dessus du   magasin.   1000 Les deux têtes aspirantes d'une paire se déplacent ensemble après élévation pour venir dans leur position supérieure et inverser leur po- sition de concordance de sorte que la tête aspirante 105 vient au-dessus du magasin 101 en concordant avec lui tandis que la tête aspirante 104 vient con- corder avec le transporteur 1060 On a constaté   que,,   dans chacune des formes de réalisation de   l'invention,

     les tringleries utilisées donnent satisfaction et constituent un moyen commode de faire passer les têtes   d'aspiration     d'une   position de concordance à une autre. Alors qu'un deuxième système de tringle- rie peut être utilisé pour faire monter et descendré les têtes aspirantes, 'on a indiqué la disposition pneumatique des figures 7 à 10 comme représentant d'autres   'façons   permettant d'obtenir la commande du déplacement verticalo -Dans l'appareil des figures 13 à 29, on a représenté trois paires de têtes aspirantes 210a 210b et   210   le long d'un côté de l'appareil et 
211a, 211b et 211c le long de l'autre côté de   l'appareil   (figure 21),

   Les 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 têtes aspirantes sont fixées chacune à des éléments tubulaires rectangulai- 
 EMI12.1 
 res, .les éléments tubulaires 222a, 222b et 222e servant pour-les têtes 210a, 210b et 210e et les éléments tubulaires 223a, 223b, et 223± pour les têtes 2117a, 211b et 21-le.

   Chacun des éléments tubulaires traverse un support anti- friction fixé au châssis 224 (figures 13 à 15), porté par quatre bras 225 à 228, pivotant en 229 à 232 et comportant des galets de came 225a à 228a por- tés par des prolongements inférieurs, ces galets portant contre des cames 233 et   2340   La rotation des cames 233 et 234 provoque la rotation simultanée des bras 225 à 228 dont les extrémités supérieures sont articulées en 235 à 238 
 EMI12.2 
 sur des bras 221,,a.

   à 22lad qui s'étendent.- vers l'extérieur à partir du profilé central en U du bâti 224 Ce sont les cames 233 et 234 et leurs galets associés 225a à 228a et lé bâti 224 qui'provoquent le déplacement transversal des têtes aspirantes en travers de la plateforme mobile ou transporteur 2150 Le châssis 224 est fait de deux U soudés l'un sur l'autre le long de leurs ailes, les bras 224a à 224d étant soudés sur eux. 



   Quoique le déplacement vertical des   té'tes   aspirantes 210a à 210c 
 EMI12.3 
 et 211a à 2l.lç soit décrit ci-dessous plus en détail il est bon d'indiquer ici que chacun des élément? tubulaires 222 à 222jg et 223 à 223 est muni d'un.dispositif d'entraînement à friction, ces disposit-ifs étant désignés par 222ç à 222f et 223g à 223f Comme on le voit sur la figure- 22, chacun des dispositifs à friction est fixé à une traverse laquelle, à son tour, est- fixée à un   châssis   transversal principal   2390   Les dispositifs à friction 222d à 222f sont fixés sur les extrémités respectives correspondantes de traverses 
 EMI12.4 
 212a à 212e tandis que les disposdtifa à friction 223d à 223f sont fixés aux extrémités opposées-des traverses 212a à 212a.

   Le châssis 23-9 comporte (fi- gure 22) une paire de 'carres rectangulaires 239, z sétendant dans le sens de la longueur de l'appareilo A leurs extrémités, sont fixés sur elles des goussets 239Q et 239d sur'lesquels sont fixées par soudure ou au moyen de bou- lons, des bielles transversales s'étendant vers l'extérieur z et 239, dont les extrémités pivotent respectivement en à à 243a sur les quatre bras 240 à 243 (figures 13 à 15)o Les traverses z à 212c sont fixées sur des cor- nières   239g   à 239i au moyen de vis à tête, les cornières étant elles-mêmes 
 EMI12.5 
 soudées ou autrement fixées entre les barres 239â et 239bo Les extrémités inférieures des bras 240 à 243 pivotent en 240b et 
 EMI12.6 
 21,

  .3b sur les extrémités de quatre bras de manivelle 244 à 247 calés respec- tivement sur le& arbres-248-et 249 s'étendant dans le sens de la longueur de la machine et qui actionnent ces-manivellea. Les arbres-- 248 et 249 sont ac- tionné& périodiquement- à la-même--vitesse., dé manière à faire monter et des- cendre le chassie trave a.1 2390 Ce châssis est guidé, lors de- ses dépla- eements-,¯-par-une pae de guides tubulaires cylindriques 250 et 251 fixés sur le dessus du châssis 224 Le déplacement alternatif vertical du châssis 239, avec les traverses 210a à 210c et leurs- dispositifs à friction associés qu'ils 
 EMI12.7 
 portent commande la montée et-la-des#n'te: des têtes-aspirantes 210a à 210a et 211a à 21le. 



  Sur les plateformes de support 252 et 253, sont montés- les magasins, deux d'entre eux, les magasins 213a et 21b, associés aux têtes aspirantes 210a, étant d'un côté de la machine comme on le voit sur les figures- 16 à 21o Les- magasins 213a et 216 sont disposés de manière-a. recevoir respectivement des piles de plaques négatives   214   et de plaques positives 219 Sur le côté opposé de-la machine, par rapport au transporteur 215, se trouvent les maga- sins   217   et 218 associés à la tête aspirante 211a et servant à recevoir res- 
 EMI12.8 
 pectivement des- piles- de séparateurs, la premières- pile 220 comportant des ses parateurs avec rainures tournées-vers le haut-et l9autre pile 221 ceux avec les rainures tournées vers le- bas.

   Comme on le voit sur 1.a. -figure 21, il y a quatre magasins correspondants associés-avec les paires restantes- de têtes aspirantes 210b et 211b, et 210a et 211e Les magasins 2l3b et 213c servent pour les-plaques négatives, les magasins 216b et 216e pour les plaques posai- tiges, tandis que les magasins 21712 et 217g servent pour des séparateurs avec rainures tournées vers le haut et les magasins 218h et 218e pour les piles de séparateurs avec rainures- tournées ver le bas, Les   plateformes   252 et 253 supportant-respectivement les piles- de plaques et de séparateurs sont montées 
 EMI12.9 
 à coulissement (figures 14 et 15) sundea glissières 258 et 259 portées par 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 le bâti F, le déplacement de chaque plate forme de support étant commandé par son mécanisme de manoeuvre propre, que l'on décrira plus loin. 



   En se reportant aux figures 13 et 15, on voit que les plateformes 
 EMI13.1 
 252 et 253 comportent des prolongements dirigés vers le bas, va- et z, sur les extrémités'desquels pivotent des bielles 260 et 260a, lesquelles pi- votent à leurs extrémités opposées sur les leviers de commande 261 et 262 (fi- gure 21A) pivotant eux-mêmes à leurs extrémités inférieures sur le bâti F au- tour   d'un   axe commun et portant, en un point intermédiaire des galets 261a et 262a qui sont maintenus respectivement au contact des surfaces de cames 263 et 266 à l'aide de deux ressorts 264 et 267 fixés dans le haut des leviers 261 et 262 et sur le bâti   F.   Les cames 263 et 266 sont calées sur un arbre 265 tourillonnant dans le bâtie les cames étant déplacées angulairement l'une 
 EMI13.2 
 par rapport à l'autre de 90,

  D 
Le déplacement angulaire des cames 263 et 266, qui sont de forme identique, assure le déplacement d'une plateforme à magasin 252 tandis que l'autre plateforme 253 reste fixe et inversement de la façon qui sera indi- quée plus loin, en combinaison avec le déplacement des magasins des figures 16 à 20 
Les cames de manoeuvre 233, 234, 263 et 266 et les bras de mani- velle 244 à 248 dont il a été fait mention plus haut, sont actionnés de tou- te façon appropriée, par exemple à l'aide d'un moteur 270, par l'intermédiai- re d'un réducteur de vitesse 271 et d'une chaîne 272 passant sur-des roues à   chaâne   273 et 274 Le rapport de vitesse est tel que l'arbre de commande 
 EMI13.3 
 principal 275 sur lequel sont calées la roue à chaîne 274 et les cames 233 et 234 (figure 13) fasse un tour en un temps.donné,

   par exemple environ 2 se- condes 1.2 On a indiqué la vitesse de cet arbre, quoiqu'elle ne soit pas critique, pour la clarté de la description.de   l'opération   synchronisée des différentes pièces. Les arbres 248 et 249   '(figure   14) sont actionnés par l'arbre principal 275   à   l'aide d'une roue dentée 276 qui engrené avec des 
 EMI13.4 
 roues dentées 277 et 278 calées respectivement sur les arbres 248 et 219a Le rapport de vitesse est tel que les arbres 248 et 249 fassent un tour en 1 se- 
 EMI13.5 
 conde 1/4. A ce sujet on doit se rappeler que les arbres 248 et 249 action- nent les manivelles   244   à 247 servant à faire monter et descendre les têtes aspirantes. 
 EMI13.6 
 



  Les cameg 263 et 266 calées sur l'arbre 265 sont également action- nées à partir de l'arbre principal 275 par un train d'engrenages comportant les roues dentées 279e 280e 281 et 282e le rapport étant tel que l'arbre 265 fasse un tour en 5 secondes. 
 EMI13.7 
 



  Comme on le voit sur les figures 13 à 15, 23 à 29, les têtes aspî- rantes sont verrouillées dans leur position supérieure du fait de l'excita- tion de deux solénoïdes 283 et 284, ce système de verrouillage servant à ré- péter un cycle servant à prendre une deuxième plaque négative d'une façon que l'on indiquera plus loin.

   Le mécanisme, de verrouillage de chaque paire de têtes aspirantes est identique, et en conséquence, on ne décrira en détail que le mécanisme de verrouillage relatif à la paire de têtes   210a   et 211a Ce mécanisme est représenté schématiquement sur la figure 29 etsur la vue de détail à plus grande échelle de la figure 23,où l'on voit que chacun des élé- ments tubulaires 222a et 223a comporte des épaulements 222g et 223g en dessous desquels viennent des éléments de verrouillage ou cliquets 285 et 286,

  lesquels pivotent en 287 et 288 sur des prolongements des châssis inférieurs 2030 Les cliqueta 285 et 286 sont solidaires de leviers coudes sur lesquels pivotent respectivement les bielles 289 et 290 qui pivotent à leurs extrémités corres- 
 EMI13.8 
 pondantes sur une bielle 291 calée 81''''' 'J'I1 bras oscillant 292 pivotant en 293 et actionné par les solénoïdes- dont 1 tID191e àolénoiàe 284 est visible sur les figures 23 et 29. Comme on le voit sur la figure 23, le adénoïde 284 est monté sur un bâti 224 et il peut y être fixé de toute façon appropriée par exemple à l'aide de vis à tête.

   Les deux solénoides   283   et 284 (figure 29) sont actionnés par le même circuit de   commande   et ils fonctionnent simultané- ment comme on le voit sur la- figure 24, de manière à actionner les ' cliquets 
 EMI13.9 
 associés-aux paire> respectives- de têtes aspirantes. Plus p&rticulièrement, 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 des induits de solénoïdes 283 et 284 partent des axes 283a et 284a sur lesquels pivotent les extrémités correspondantes des bras oscillants 292 Entre leurs extrémités opposées et les extrémités de bras fous 292a se trouvent des axes 
 EMI14.1 
 z, 292ç et 29d.

   Les extrémités opposées des bras de renvoi 292a pivotent en 293 sur le châssis 224 (qui n9est pas représenté sur la figure 24) Cha- cune des bielles 291 est dirigée vers le bas en regardant la figure 23 et vers le haut en regardant la figure 24 dans la région de chaque paire associée de têtes aspiranteso Chacune des bielles 291 présente des extrémités fourchues entre lesquelles se logent les bielles 289 et 290 allant au levier coudé des cliquets respectifs 285 et 286 de la figure 23 dont on a déjà indiqué le fonc-   tionnement.,   
Les   solénoldes   283 et 284 étant excités comme cela est représenté sur la figure 29 et par la ligne en trait plein de la figure 23, les éléments de verrouillage sont maintenus en position de déverrouillage.

   Lors de la désex- citation des solénoides 283 et   284,   tous les cliqueta sont amenés en position de déverrouillage.. Par exemple, les cliquets 285 et 286 s'écartent de sous les épaulements 222g et 223g, comme cela est représenté en pointillé sur la 
 EMI14.2 
 figure 23, de manière à déverrouiller les éléments tubulaires 222a, et 223ao Il peut être prévu des ressorts de manoeuvre, mais en général le poids des 
 EMI14.3 
 éléments mobiles des solénoïdes 283 et 284 donne, sous Inaction de la peaen- teur, une force suffisante pour   amener.   tous les cliquets, y compris 285 et   286,  en leur position de libération., En libérant les cliquets, le châssis transversal 239, en descendant,

   'fait descendre les éléments tubulaires et les têtes aspirantes associées du fait de la friction exercée sur eux par.les dis- 
 EMI14.4 
 positifs à friction portés par la traverseo Ces dispositifs à friction 222d à 222f et 223d à 223f sont de construction.identique et on ne décrira en dé- tail que le dispositif à friction 223b des éléments tubulaires 223a 
En se reportant aux vues de détail à grande échelle des figures 25 et 26, on voit que, sur la traverse 212a, pivotent des bras 294 et 295 au moyen de pivots 296 et   297,   les bras respectifs portant des-blocs à friction 
 EMI14.5 
 29e et 299 servant à venir en prise avec l'élément tubulaire-223a Les bras sont serrés contre l'élément tubulaire 223a par un ressort 300 travaillant à la tension,

  fixé à des boulons 301 et 302 respectivement passant au travers des bras 294 et 295 En serrant les'écrous sur les extrémités des boulons, on peut régler à volonté la pression du ressort sur les deux bras pour donner la valeur désirée de friction sur l'élément tubulaire 223a sur lequel est fixée la tête aspirante 211a (figures 13, 14 et   12).   



   Chacun des éléments tubulaires est porté dans des paliers anti-fric- tion analogues, dont un, le palier antifriction du tube 223a est représenté en détail sur les figures 27 et 28 Chaque palier anti-friction comporte un 
 EMI14.6 
 châssis inférieur 303, boulonné bu autrement fixé sur la- châssis Z2.o Le châs- sis 303 porte huit galets anti-friction, les quatre galets 304 à 307 venant porter sur les faces opposées de l'élément tubulaire rectangulaire 223a tan- dis que les quatra galets 308 à 311 portent sur les autres faces opposées de 
 EMI14.7 
 l'élément tubulaire 2,23ao En disposant les paires de galets 304 et 305 d'une part et 308 à 309 d'autre part, à une distance sensible des galets 306 et 307, d'une part., et 310 et 311, d'autre part,

   on assure une stabilité sensible pour 
 EMI14.8 
 l'élément tubulaire 223a et il peut se- déplacer sous l'action d'un faible effort,suivant une- trajectoire verticale limitée- qui reste inchangée pendant le fonctionnement de la machine-. 



   Le réglage du jeu entre les galets et le tube   223a   est obtenu en disposant excentriquement les axes de'montage du palier par rapport à l'axe 
 EMI14.9 
 de chaque galeto Ce montage excentrique n'a besoin d9tre prévu que pour les galets 305,   307,   308 et   310quoiquil   puisse y en avoir sur tous les galets si on le désire.

   L'excentricité de chaque axe de montage a été indiquée par l'emplacement excentrique de petits cercles en trait interrompu sur chaque palier pour les galets 305, 307, 308 et 310 Pour régler les galets 307, on desserre l'écrou. 307a et, au moyen d'une clé appliquée sur l'épaulement carré 
 EMI14.10 
 307b, on fait tourner le palier 307a portant le -g4le;î;,,-p&r rapport à l'axe de l'extrémité à épaulement 307â, Du fait de 1''excentricité entre 307 et 30?d on peut déplacer le galet 307 pour le rapprocher ou l'éloigner du côté voisin 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 de 1?élément tubulaire 223a 
Sur la figure 15, le châssis transversal 239 est représenté dans sa position basse. Au commencement d'un cycle, le châssis 239 est dans sa position haute. 
 EMI15.1 
 



  L.9appareil que l'on vient de décrire fonctionne de la façon suivan- te. En se reportant aux figures 16 à 20, on voit une paire de têtes aspiran- tes 210a et 211a latéralement espacées   l'une   de l'autre et reliées par une ' 
 EMI15.2 
 traverse 212a, La tête aspirante 210a étant au-dessus d'un magasin 213a pair unepile de plaques négatives   214,   tandis que la tête aspirante 211a est au- dessus   d'un'   transporteur 215. Il est prévu des   magasins 216a.,   217a et 218a pour une pile de plaques positives 219 et des piles de séparateurs 220 et 221. 



  Comme cela est représenté, les magasins 213a et 216a sont représentés à gau- che du transporteur 215, en regardant les figures 16 à 20 et les magasins 217a et 218a sont placés à droite du transporteur 215. L'écartement latéral entre les têtes   210a   et 211a et l'écartement latéral entre chaque magasin et le trans- porteur 215 sont tels qu'une tête aspirante peut venir en regard du   transpcr-   teur pendant que   l'autre   coïncide avec un magasin. En   dautres   termes, les 
 EMI15.3 
 têtes 210a et 211a; sont à une distance une de 1?autre égale a l'amplitude de leur déplacement transversal commun. 



   Lorsque les têtes aspirantes 210a et 211a arrivent dans leurs po- sitions de concordance de la figure 16, elles descendent. La tête aspirante 
210 vient en prise sur la plaque négative supérieure   214   et la tête aspiran- te 211 descend sur le transporteur 215. On fait le vide dans la tête 210a et ensuite la traverse 212a se soulève pour faire monter les têtes 210a et 
211a, la première emportant une'plaque négative que l'on appellera ci-dessous 
 EMI15.4 
 214a.

   Lorsque las têtes 210a et 211a se rapprochent de leur position supé- rieure, elles se déplacent avec leur traverse 212a suivant une trajectoire transversale fixe par rapport au transporteur 215 jusqu'à ce que (figure 17) la plaque 214a vienne concorder avec ce transporteur, On fait alors descen- dre les têtes 210a et 211a et, lorsque la plaque 214 arrive sur le transpor- teur 215, l'aspiration cesse pour libérer la plaque 214a de la tête   d'aspira-   tion 210a 
Sur la figure 16, les magasins 213a et 216a pour les plaques néga- tives   214   et les plaques positives 219 sont fixes mais les magasins 217a et 218a montés sur un châssis commun descendent comme indiqué par la flèche. 



  Ils sont arrêtés avant   Inachèvement' du   déplacement des têtes 210a et 211a pour venir dans leur position les plus à droite représentées sur la figure 17 avant la:.descente des têtes aspirantes. Lorsque la tête 210a dépose la plaque négative 214a sur le transporteur 215, la tête 211a vient porter sur le séparateur supérieur, 220a de la pile 220 Lorsque la tête 210   n'est   plus sous vide pour déposer la plaque négative 214a sur le transporteur 215, le 
 EMI15.5 
 vide peut se faire dans la tête 21lez pour enlever un séparateur 220a de la pile du magasin 217a.

   Etant donné que l'on "a indiqué que la plaque négative est la première déposée sur le transporteur 215.1 la pile de séparateurs 220 a été représentée avec les rainures dirigées vers le haut, car il est   préfé-   rable que le côté plat   d'un   séparateur porte contre la plaque négative. 



   Après la montée des têtes   210a   et 211a, à partir de leurs positions 
 EMI15.6 
 représentées sur la figure 16, les magasins 213a et 216â avec leurs piles de plaques négatives 214 et de plaques positives 219 montent de manière à amener 
 EMI15.7 
 la pile de plaques-positives 219 en concordance- avec la trajectoire transver- sale des têtes- aspirantes 210a et 211â en travers du tran?porte'ur 150 En conséquence,, après montée des têtes 210a et 211as à partir de leurs posai- tions basses sur la figure   17,,   elles se déplacent vers la gauche, la tête 210a   qui .n'est   pas sous vide venant alors   coïncider   avec la pile de plaques positives   219,

     comme cela est représenté sur la figure 18 tandis que le sé- parateur 220a qui a été enlevé de la pile 220 vient sur le transporteur   215   au-dessus de la plaque négative 214a Le séparateur 220a est alors déposé 
 EMI15.8 
 sur le transporteur, comme il a été dit pour la plaque négative 214as tandis que la tête aspirante 210a descend sur la pile de plaques positives 219. 



  Comme précédemment le vide se fait dans la tête   210a   tandis qu'il est suppri- mé de la tête   211a   pour laisser sur la plaque négative 214a le séparateur   220a   

 <Desc/Clms Page number 16> 

 et soulever de la pile 219 une plaque positive 219a 
Après la montée des têtes 210a et 211a à partir de leur position basse de la figure   17,   les magasins   217a et   218a remontent pour amener la pi- le de séparateurs 221 en concordance avec la trajectoire transversale des tê- tes en travers du transporteur 215,

   la position finale étant représentée sur la figure 19 
Les opérations ci-dessus des têtes 210a et 211a se répètent pour déposer sur le séparateur 220a la plaque positive 219a pendant que la tête 211a soulève de la pile 221 un séparateur   221ao   Les séparateurs ont été re- présentés avec leurs rainures tournées vers le bas afin que le côté plat du séparateur soit encore au contact de la plaque négative suivante à amener. 



   Après élévation des têtes 210a et 211a à partir de leur position basse représentée sur la figure 18, les magasins 213a et 216a descendent pour ramener la pile de plaques négatives 214 en concordance avec le déplacement des têtes 210a et 211a en travers du transporteur 2150 Lorsque le séparateur 221a est déposé sur l'élément de batterie partiellement assemblé se trouvant sur le trahsporteur 215 (figure 20) la   -tete   210a vient descendre sur la pile de plaques négatives   214   pour en enlever une plaque négative, comme il a été dit au sujet de la   figure-'16.   Les opérations se continuent pour faire un élément de batterie ayant la nombre voulu de parties constitutives.

   Lors- que le nombre voulu de pièces a été empilé avec une très grande exactitude sur le transporteur 215, les têtes aspirantes 210a et 211a restent, de préfé- rence, dans leur position haute pendant que le transporteur 215 se déplace . pour amener l'élément assemblé depuis le poste-d'assemblage-représenté jus- qu'à une station de décharge. 



   L'assemblage recommence et se continue pour effectuer l'assemblage d'autres éléments de batterie de la façon indiquée. De manière à obtenir une plus grande production, il peut être prévu des paires supplémentaires de tê- tes aspirantes correspondant aux têtes 210a et 211a et des magasins supplémen- taires correspondant à 213a 216a à 218a pour assembler simultanément autant d'éléments de batterie que l'on peut le désirer. 



   Dans la plupart des cas, les éléments de batterie commencent par une plaque négative et se terminent par une plaque négative. Il est prévu des moyens, comme on l'expliquera plus en détail ci-dessous permettant aux têtes aspirantes de déposer, en provenance d'une pile, la-plaque négative com- plétant un élément de batterie et ensuite de déposer sur le transporteur une autre plaque négative, provenant de la même pile, pour commencer l'assembla- ge de l'élément de batterie suivant 
L'ensemble de l'opération se comprendra mieux à l'aide du schéma de câblage de la figure 29 où est indiquée schématiquement la position des têtes 210a et 211a pour amorcer un cycle,

   La.-commande   automatique   synchroni- sée de l'application du vide et de   Inapplication   d'une pression positive est obtenue grâce à une série de cames de synchronisation 315 à 318, calées sur un arbre 319 représenté en trait interrompu et actionné par une chaîne 320 et une roue à chaînes 321 calée sur l'arbre principal 275 qui est évidemment actionné par le moteur 270 à l'aide du réducteur 217a La disposition est telle que   l'arbre .319   est   actionné   à la même vitesse que l'arbre de comman- de principal 275 des figures 13 à 15   'Il   est également prévu des cames 325 à 329, calées sur un arbre 330 représenté par un trait interrompu, actionné par un réducteur comportant   une   vis sans fin 321 et une roue à vis sans fin 332,

   à une vitesse qui est une frac.tion   de   celle de 1?arbre 319, 
Les lignes d'alimentation 333 et 334 étant excitées et le circuit allant aux solénoïdes 283 et 284 étant fermé, par l'interrupteur 327a action- né par came, le cycle d'opérations commence en fermant un interrupteur 336 actionné à la main, du type qui reste en position fermée jusqu'à ce qu'il soit ultérieurement ouvert à la main et en fermant momentanément l'interrupteur de mise en route 337 qui est poussé en position d'ouverture, pour établir un cir- cuit.

   d'excitation pour la bobine de manoeuvre 338 du contacteur 339 commandant l'excitation, à partir d'une source d'alimentation 340 du moteur 270 Le cir- 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 cuit d'excition part de la ligne d'alimentation 333, passe par l'onterrup teur de mise en route 337, les contacts normalement fermés   d'un   interrupteur d'arrêt 341, les contacts de l'interrupteur 336 et la bobine 338, pour aller à l'autre ligne   d9alimentation   3340 Lors de la fermeture ducontacteur 339, un circuit de retenue se ferme sur le contact formant pont   336ao   
Lors de la rotation du moteur 270,

   l'interrupteur à came 327a   s'ou-   vre de manière à libérer les cliquets en   prise .avec   les têtes aspirantes et les manivelles 244 à 247   tournait   dans le sens des aiguilles   d'une   montre à partir de leur position supérieure de manière à amorcer la descente du chas- sis 239 et celle, par l'intermédiaire des traverses individuelles (figure 22) et des dispositifs à friction associés, des différents éléments tubulaires dont deux 222a et 223a sont représentés sur la figure 290 Pendant que les éléments tubulaires 222a et 223a font descendre leurs têtes 210a et 211a,

   l'ar- bre 330 fait tourner la came 325 de manière à fermer l'interrupteur 325a ac- tionné par came en vue de fermer un circuit   d'excitation   pour la bobine 342 de manoeuvre de l'obturateur 342a qui vient en position ouverte pour faire le vide à partir d'une conduite   243  allant à une pompe à vide dans une conduite 344 qui se prolonge par un tuyau flexible 345 fixé à   l'extrémité supérieure '   d'un élément tubulaire   222a   Un tuyau flexible analogue 346 part de l'extré- mité supérieure de   l'élément   tubulaire 223a pour aller à une deuxième condui- te   347   dans laquelle se trouve un robinet 348a actionné par une bobine 348 Il   est.bien   entendu que des conduites flexibles analogues viennent de condui- tes 344 et 347 pour 

  aller à chacune des autres têtes aspirantes de l'appareil. 



  Les conduites 344 et 347 peuvent également-être reliées  par des robinets 349a et 350a actionnés par des bobines 349 et 350, à une conduite   d'alimentation   351 venant   d'une   source de pression positive, par exemple un compresseur ou un réservoir d'alimentation associé à lui. 



   Lorsque l'élément tubulaire   222a'a   fait descendre sa tête 210a de façon qu'elle porte sur la pile de plaques négatives   214   contenue dans le ma- gasin 213a (figures 16 à 20), le robinet 342a s'ouvre pour y faire le vide. 



  Les têtes ou cuvettes 210a, 210b et 210c (figure 21) prennent simultanément, sous   Inaction   du vide, une plaque négative sur une pile 214 
Comme cela est indiqué sur les figures 16 et 21, la tête 211a n'a pas pris de plaque ou de séparateur, mais elle descend en même temps que la tête 210a Il en est¯de même'des têtes 211b et 211c 
On se rappelle que les arbres 248 et 249 (figures 13 et 15) tour- nent à vitesse double de l'arbre principal 2750 Ces arbres 248 et 249 conti- nuant à tourner, les manivelles 244 à 247 viennent de leur position basse à leur position haute.

   Lorsque les têtes aspirantes s'écartent du dessus des magasins, les cames 233 et 234, portant contre les extrémités inférieures des bras 225 à 228, tournent sur leur pivot de manière à déplacer en bloc, les têtes et le système de transport associé, pour venir dans- la position de droi- te indiquée sur la figure 170 Lorsqu'ils arrivent dans cette position de la figure 17,les manivelles 244 à 247 et les dispositifs à friction 222d à 222f et 223d à 223f(figure 22)   font à   nouveau descendre les têtes aspirantes, la tête 211a descendant sur la pile de séparateurs 220 (figure 17) tandis que la tête 210a pose la plaque négative   214a   sur le transporteur 215o En même temps, les têtes 211b et 211c descendent sur les piles correspondantes 2200 Lorsque les têtes arrivent dans leur position basse,

  '   l'interrupteur   315a ac- tionné par came,   s'ouvré-   sous-   Inaction   de la came 315 et les interrupteurs 316a et 317a actionnés par. came se ferment, le premier fermant un circuit d'excitation de la   bobine 248   pour faire le vide dans la conduite 347 et, par suite, dans la tête 211a Ce circuit part de la ligne 333 passe par la bobine 348, l'interrupteur 316a, un interrupteur   326a   ferméà ce moment, pour aller à 1?autre ligne d'alimentation 334 
L'excitation de la bobine 349 ouvre le   robinet.349a   pour appliquer de l'air comprimé sur la tête 210a et sur les têtes   210b   et 210c (figure 21) pour assurer la   libération*de   chacune des plaques négatives portées par ces têtes.

   La pression de l'air na' pas besoin   d'être-   particulièrement grande et, dans certains cas, elle   n9ést   pas nécessaireo Toutefois,   l'application   d'une faible pression positive assure la libération rapide et positive de cha- 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 que plaque (ou séparateur suivant le cas) et elle empêche qu'une plaque tombe d'une certaine distance empêchant la mise en concordance exacte sur le trans- porteur 215. 



   Les cames 233 et 234 (figures 13 à 15) ont tourné de 180  à partir des positions représentées sur les figures. Les galets 225a à 228a portent à nouveau sur les surfaces circulaires des cames ce qui donne des périodes de repos-pour le dispositif de translation   224   à 228, pendant   lesquellea   s'ef- fectuent les opérations de levage et de descente produites par les manivelles 244 à 247 tournant de façon continue. 



   La flèche représentée à l'extrémité inférieure delà plateforme 253 (figure 21) indique le sens du mouvement pendant les opérations initiales dé- jà décrites. De la façon qui sera indiquée plus loin, les magasins 217a à 217c de la plateforme 252 concordent avec les trajectoires transversales des traverses 212a à 212c lorsque les têtes aspirantes de celles-ci comment à descendre. 



   L'opération se continuant, les manivelles 244 à 247 soulèvent à nouveau les têtes aspirantes 210a et 211a, les têtes 211a à 211c portant main- tenant des séparateurs provenant de piles 220 Lorsqu'ils sont écartés du magasin, ils sont amenés en concordance au-dessus des plaques négatives qui ont été placées sur le transporteur 215, une de ces plaques étant ainsi re- présentée sur la figure 170 
Lorsque les têtes aspirantes 210a et 211a ont été amenées de leurs positions dela figure 16 à celles de la figure 17, les magasins 217a et 218a descendent et, pendant que les têtes aspirantes 210a et 211a viennent des po- sitions de la figure 17 à celles de la figure   18,   les magasins 213a et 216a montent de sorte que, lorsque les têtes arrivent dans leurs positions   extrê-   mes de gauche, en regardant les figures 16 à 21,

   les piles de plaques positi- ves 219 viennent en position exacte sous les têtes 210a à 210c (figure 18 èt 21). Comme précédemment, les têtes viennent déposer le séparateur provenant des piles 220 sur les plaques négatives, ceci se faisant par fermeture de l'in terrupteur 316a actionné par came, servant à fermer le robinet 348a ce qui est suivi de la fermeture de l'interrupteur 318a actionné par came pour exci- ter la bobine 350 du robinet 350a qui envoiëdu fluide sous pression positi- ve aux têtes 211a à 211c pour repousser à force chaque séparateur contre la plaque négative qui se trouve en dessous.

   ' 
Sauf en ce qui concerne les positions des magasins et des cliquets de verrouillage, les pièces sont revenues dans les positions représentées sur les figures 13 à 15, positions dans lesquelles les manivelles 244 à 247 sont prêtes à soulever les tiges 240 à 243 et le châssis 239 En conséquence, les têtes aspirantes remontent, chacune des têtes 210a à 210c portant une plaque positive provenant des piles 219 
On voit surtout sur les figures 13 à 21   la-façon   suivant laquelle les plateformes 252-et 253 se déplacent alternativement pour changer les po sitions de concordance des piles voisines avec le déplacement transversal des têtes aspirantes. Pendant que la surface circulaire de la came 263 est en prise avec le galet 261a la plateforme 252, située- à l'arrière de- la machi- ne en regardant la figure 13, est fixe.

   La plateforme 253 qui se trouve sur le côté voisin de la machine se déplace cependant (figure 21A) pour venir vers la gauche étant donné que le galet 262a se déplace sur une surface 'de la came dont le rayon va en diminuant, Lorsque la partie circulaire (surface extrê- me inférieure en regardant la figure   21à)   de la came 266 vient sous le galet   262a,   le levier 262 et la plateforme 253 restentà   1?arrêt   pour permettre le déplacement des têtes aspirantes qui viennent dans le magasin et en sortent - ou sont en concordance avec lui.

   On voit donc que les   plateformes   252 et 253 sont déplacées alternativement par les cames 263 et 266 pendant les pério- des de repos pendant lesquelles les têtes aspirantes soulèvent les plaques et les séparateurs, d'abord d'un magasin, puis   du.   magasin   'voisin..   Les ca- mes 263 et 266 sont décalées   l'une-   par rapport à l'autre de 90  pour assurer la synchronisation des périodes de repos pendant lesquelles les manivelles   244   à 247 soulèvent et abaissent les têtes aspirantes. 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 



   En revenant au cycle d'opération, les plaques positives descendent sur le transporteur 215 (figure 19) après quoi on y amène un séparateur (fi- gure 20) 
Les opérations ci-dessus se continuent jusqu'à ce qu'il y ait sur le transporteur 215 un nombre désiré de plaques et de séparateurs. 



   Les éléments de batterie varient beaucoup en ce qui concerne le nombre de plaques qu'ils comportent. Par exemple, il peut y avoir quatre plaques. positives et cinq' négatives, cinq positives et six négatives, etc... jusqu'à avoir dix plaques positives et onze négatives ou plus. 



   Le nombre particulier de plaques et de séparateurs à assembler pourchaque élément se   détermine ,-facilement   par le choix du rapport de trans- mission entre les arbres 319 et 330 (figure 29) ainsi que par la sélection de la dimension relative de la vis sans fin 331 et de la roue 332 On peut les remplacer ensemble et les choisir pour faire des éléments de batterie ayant le nombre désiré de parties   constitutiveso   
En supposant que le rapport de transmission donné par la vis sans fin 331 et la roue 332 ait été choisi pour l'assemblage d'éléments à onze pla- ques, lés opérations ci-dessus se continuent jusqu'à ce que les têtes aspiran- tes 210a et 211a aient posé cinq plaques positives et six négatives avec des séparateurs entre elles.

   Après dépôt du dernier séparateur, les pièces se trouvent dans les positions de la figure 200 
Après libération du séparateur   221a,   l'interrupteur 326a actionné par came (figure 29) vient-dans sa position d'ouverture pour désexciter les bobines 348 et 350 pour empêcher toute aspiration'ou compression dans la tê- te   211aa   Toutefois, la tête 210a et ses robinets 342a et 349a restent ac- tifs jusqu'à ce que la dernière plaque négative   214   ait été déposée sur l'é lément partiellement terminé, en le terminant ainsi Une fois que la der- nière plaque négative a été ainsi déposée, les pièces étant alors dans la po sition représentée sur la figure 17,

   l'interrupteur 325a actionné par came vient dans sa position d'ouverture de manière à ouvrir les circuits de com- mande des bobines 342 et 349 des. robinets 342a et 349a   commandant   la tête 210a 
Lorsque les têtes aspirantes viennent dans leurs positions hautes- représentées sur les figures 15 et 29, l'interrupteur 327a actionné par came se ferme en provoquant l'excitation des solénoides 283 et 284, de manière à verrouiller les têtes aspirantes dans leurs positions hautes. 



   Pendant que les têtes 210a à 210c et 211a à 211c sont verrouillées dans leurs positions supérieures, l'interrupteur 329a actionné par came se ferme de manière à établir un circuit   dexcitation   de la bobine 352 du contac- teur 353 en vue   d;alimenter   en provenance d'une source d'alimentation 354, un moteur 355 actionnant un arbre 356 et, par l'intermédiaire d'un réducteur monté dans une boite 357 (figure 13) une roue- à chaîne 357a et une chaîne 358 de manière à faire tourner un arbre 359 sur lequel sont calées les roues à chaîne 360 actionnant le transporteur. Sur ces roues, passent des chaînes 361 sur lesquelles sont montées des oreilles 362 formant la   plateforme   215 de support des éléments de batterie placés sur eux par les têtes aspirantes. 



  Deux oreilles voisines- 362 sont plus épaisses que les-oreilles intermédiai- res. Chaque élément assemblé, représenté par les   traita   interrompus figu- rant des éléments complets 370, 371 et 372 au poste d'enlèvement,, est por- té au-dessus dune oreille intermédiaire et sur les oreilles plus épaisses, les oreilles intermédiaires donnant la place voulue pour faire passer un ou- til ou un crochet d'enlèvement 
Les chaînes 361 du transporteur passent sur des roues folles 373 à 375 et elles sont également portées par des tiges de guidage 376 montées sur des poteaux 377 à 379 portant également des rails de guidage 180, 
Bien que la description ci-dessus mentionne l'empilage   d'un   élé- ment unique, il est évidemment bien entendu que, avec les trois paires-de tê- tes aspirantes,

   on a assemblé simultanément les trois éléments de batterie 370 à 372 (figure 13) Lors de l'excitation du moteur 355 du transporteur, 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 les trois éléments assemblés quittent le poste d'assemblage, en allant vers la droite en regardant la figure 13, et ils s'arrêtent à distance des têtes aspirantes de la machine, la position de repos servant de poste d'enlèvement. 



   La fermeture de l'interrupteur 329a actionné par came et servant à mettre en route le moteur 335 n'a été que momentanée Immédiatement après sa fermeture, un interrupteur 363a actionné par came est fermé par une came 363 actionnée par l'arbre 359 comme cela est indiqué par la ligne en   trait--   interrompu de la figure 29, de manière à établir un circuit de retenue pour la bobine 352 De cette façon, le transporteur se déplace jusqu'à ce que l'interrupteur 363a s'ouvre.

   Lorsque cela a lieu, le moteur 355 est désexci- té sur le conducteur 353 et le transporteur   s'arrête   De- manière à empêcher que le transporteur aille trop loin du fait de l'inertie des parties en mou- vement, on a trouvé bon d'utiliser un frein actionné électriquement qui est normalement poussé contre une roue de frein 365 et est libéré lors de   l'exci-   tation du moteur 355, la bobine de manoeuvre étant représentée comme montée entre deux des lignes d'alimentation allant au-moteur 355 Le transporteur s'arrête avec la came 363 dans une position analogue à celle représentée sur la figure 29, mais ayant avancé de 90  par rapport à elle. Le transpor- teur reste à l'arrêt jusqu'à ce que l'interrupteur 329a se ferme à nouveau après achèvement d'un nouveau groupe de trois éléments de batterie. 



   On se rappelle que l'élément de batterie est complètement assemblé par arrivée sur lui d'une plaque négative. Cela se produit de la façon repré- sentée schématiquement sur la figure 17 Pendant le rotation des cames 325 à 327, de manière à donner des opérations successives que l'on vient de décri- re, les têtes aspirantes 210a et 211a   effectuent'des   déplacements successifs analogues à ceux décrits au sujet des figures 18 à 20o Lorsque les interrup- teurs 325a et 326a se referment et que l'interrupteur   327,1! s'ouvre,   les têtes 210a et 211a sont dans la position représentée sur la figure 16 Etant don- né que l'on ne peut faire le vide par le robinet 348a dans la tête 211a, cet-   te tête située au-dessus du transporteur est vide de même que les têtes 211b et 211c D'autre part,

   les têtes 210a à 210c sont prêtes que les te sur   les piles de plaques négatives   214   avant d'en enlever la première plaque né- gative servant à commencer l'assemblage du groupe suivant de trois éléments de batterie. 



   Les cycles ci-dessus, dans chacun desquels chaque paire de têtes aspirantes fait un élément de batterie complet, peuvent se continuer autant qu'on le désire. 



   Afin que la machine puisse venir à l'arrêt avec les pièces dans des conditions déterminées qui permettent facilement lé remise en route et assurent dans toutes les opérations suivantes le dépôt initial d'une plaque négative au commencement de chaque élément, il a été prévu l'interrupteur 336 actionné à la main. 



   En mettant cet interrupteur 336 en position ouverte, le circuit de by-pass qu'il établit normalement autour de l'interrupteur   328a   est ouvert. 



  L'ouverture de l'interrupteur 336 n'affecte aucune des opérations précédentes jusqu'au moment où le transporteur a été excité   de macère   à faire sortir de la machine des éléments complets et où les pièces ont repris les positions représentées schématiquement sur la figure 16 A ce moment,l'interrupteur 328a est ouvert par la came 328 de manière à désexciter la bobine 336a du contacteur 339 Ce dernier s'ouvre alors pour désexciter le moteur 270 et arrêter toute la machine. On peut remettre en marche l'ensemble de l'ap- pareil comme- on l'a déjà dit et-il fonctionne alors de façon continue pour assembler les éléments de batterie pendant un temps aussi long que- l'on peut le désirer,en commençant toujours chaque élément par une plaque négative. 



   Les changements de niveau continus des magasins d'alimentation (fi- gure 21) résultant de l'enlèvement progressif des plaques et des séparateurs qu'ils contiennent et du:remplacement par des groupea effectués par des ou- vriers, ne nuisent pas au fonctionnement des tâtes aspirantes associées du fait que la commande à friction prévue pour chacun des éléments tubulaires portant les têtes aspirantes provoque la descente de chacune des têtes sur 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 les piles de plaques et de séparateurs quelle que soit leur hauteur. Lors-   quelles   -viennent porter contre cas piles, les éléments d'entraînement à fric- tion glissent sur les organes -tubulaires.

   De cette façon, non seulement il est tenu compte de la hauteur variable de la pile, mais encore la force résul- tante s'exerce dans une direction suivant laquelle elle applique les têtes con- tre chaque pile jusqu'à ce que les robinets 342a et 348a d'application du   vi-   de se soient ouverts pour faire le vide dans les têtes aspirantes. En consé- quence, pendant que les têtes sont serrées contre les piles, on y applique une aspiration et on est sur que cette dernière maintient efficacement les plaques et les séparateurs contre la tête.

   Dans ce but, chaque tête aspirante peut, de façon avantageuse comporter une lèvre en une matière élastique telle que du caoutchouc mou, naturel ou synthétique, de manière à tenir compte   d'irré-     gularités,   en particulier'dans le cas de séparateurs avec rainures tournées du côté des têtes. 



   Les dispositifs à friction (figures 25 et 26) remédient également de façon effective à l'élasticité naturelle des-éléments se trouvant sur le transporteur ainsi que dans les magasins. Une pile soit d'un élément de bat- terie, soit placée dans le magasin a une élasticité suffisante pour provoquer un rebondissement sensible des têtes aspirantes s'il n'y avait pas l'action 
 EMI21.1 
 d'empêchement produite par les entraînements à friction. On a trouvé quel'ac- tion d'empêchement était très efficace, non seulement pour empêcher le rebon- dissement de ces têtes mais encore pour empêcher le déplacement des éléments partiellement assemblés placés sur le transporteur qui, on le remarquera, ne sont pas- maintenus en place par des guides latéraux mais sont nettement empi- lés les uns au-dessus des autres. 



   L'entraînement à friction qui assure une pression effective dirigée vers le   bas¯   lorsque la tête   s'est   arrêtée, maintient sous pression les éléments partiellement assemblés portés par le transporteur et il est ainsi possible, quel que soit la temps pendant lequel les têtes sont fixes,   d'assurer   la syn- chronisation voulue.

   En d'autres termes, en fonction du nombre de degrés de 
 EMI21.2 
 rotation de l'arbre 275, les robinets 342a et à commandant l'aspiration se ferment et les robinets 349a et 350a commandant   Inapplication   de la pres- sion s'ouvrent au même moment de chaque cycle, exprimé en degrés de rotation de l'arbre 265 
 EMI21.3 
 Etant donné que les éléments tubulaires 222a à 222ç t223a à 223ç sont actionnés par l'intermédiaire de dispositifs à friction 222d à 222f et 223d à   223!, .on   voit que, dès que les manivelles 244 à 247 changent le sens 
 EMI21.4 
 du déplacement du châssis 239, c'est-à-dire dès qu'ils tendent à faire monter ou descendre celui-ci, le dispositif à friction entre immédiatement en jeu, de manière à amorcer la montée ou la descente des éléments tubulaires.

   En conséquence, le levage des têtes aspirantes se produit toujours lorsque les bras de manivelle 244 à 247 quittent leur position basse et pendant le temps où le déplacement vertical de leur mouvement de rotation est à son minimum. 
 EMI21.5 
 



  Ceci veut dire que les éléments tubulaires 222a à 222e et 223a à 223e montent très lentement lorsqu'ils quittent les piles et les éléments partiellement assemblés, ce qui est encore intéressant en ce que les perturbations sont ré- duites au minimum, en particulier celles des éléments de batterie partiel- lement ou complètement terminés. Les éléments tubulaires 222a. à 222c et 223a 
 EMI21.6 
 à 223ç et leurs têtes aspirantes associées 210a à 210e et 211, à 211e vien- nent au repos dans leurs positions- supérieures soit par achèvement de la,-cour- se du châssis-239a soit par mise en prise du niveau supérieur des têtes aspi= rantes avec la partie fixe du bâti des paliers   anti-friction,   les éléments 
 EMI21.7 
 à friction glissant ensuite le long des éléments tubulaires pour aehever la course montante. 



   Dans chaque forme de réalisation de l'invention, la tête aspirante 
 EMI21.8 
 searrête en portant contre un organe constitutif, une plaque ou une batterie, l'empilage de ces organes limitant la descente ' l-atCo Dans chacune des formes de réalisation de l'invention, la liaison entre le mécanisme élévatoi- re et les têtes est du type à mouvement perdu, c'est àdire qu'après qu'une tête a été arrêtée, la tringlerie ou le mécanisme associé P61J+, continuer à se déplacer pour achever sa course pendant que la tête est à larrête 

 <Desc/Clms Page number 22> 





   <Desc / Clms Page number 1>
 



   BATTERY ELEMENT ASSEMBLY.



   (Inventors C.D Galloway and W.W. Smith)
The present invention relates to an apparatus for assembling elements, more particularly elements comprising plates and separators for accumulator batteries.



     One of the objects of the present invention is to provide an apparatus which makes it possible to assemble, from separate stacks of positive and negative plates and of separators, completely assembled elements each comprising the desired number of positive and negative plates arranged alternately. - this, with interposed separators.



   According to the invention, this apparatus comprises a conveyor moving in front of a series of fixed shelves carrying alternately stacks of negative plates, separators and positive plates and, at each feeding station, a device removes the material. stack and place on the conveyor a plate or a separator as appropriate.



   In this apparatus, in the device serving for the transfer, plates and separators, an automatic compensation of the variation in height of? stacks and element assemblies
According to the invention, the various operations are synchronized so that the plate or the separator removed from the stack at each station is deposited exactly on the partially completed element which the transporter passes in front of this station.



   One embodiment of the invention described above comprises a transporter which may consist of two parallel belts carrying and transporting the elements being assembled; at appropriate intervals along this conveyor is a series of shelves to support stacks of plates and separators, in the desired order, starting with a stack of negative plates, then a stack of separators, then a stack of positive plates, then a stack of separators, these series repeating themselves to give the desired number of plates in the finished element.

   At each station located along the conveyor, there is a vacuum device used to lift an element from the stack at that point. assembly- (plate or separator as appropriate) and place it on the partially assembled element.

 <Desc / Clms Page number 2>

 wheat lying on the conveyor. The next movement of the conveyor brings this element to the next station where another part of the assembly is added. When each element reaches the point where the desired number of plates has been assembled, it is removed from the conveyor, the whole operation being continuous.



   In a variant of the invention, plates and separators are placed on the opposite sides of the conveyor, each of the opposite piles being associated with two suction heads so as to alternately lift a plate and a separator. In this embodiment of the invention, the length of the conveyor can be greatly reduced. The apparatus is somewhat simpler and, on the whole, it is much more compact.
In another form of the invention, the plates and separators are disposed on rotating platforms on opposite sides of the carrier. Accordingly, by using two associated or co-operating suction heads, a complete battery cell including the plates and separators can be assembled at a single point.



   In another variant of the invention, there is provided an apparatus serving to assemble accumulator battery cells in which the magazines and their cells can move as a whole with respect to the suction heads in order to come successively to match them and bring the plates and separators of each element in the correct order. This embodiment of the invention can be used to assemble eleven, fifteen and seventeen plate battery elements when it is desired to use the available floor space in the most efficient manner.



   In practicing this form of the invention, after a suction head has lifted a plate from a feed magazine, there is relative displacement between the two, so as to bring the suction head into position. agreement- with a different magazine to remove a separator. By arranging magazines on opposite sides of a support platform or conveyor, in conjunction with a pair of vacuum heads, a complete battery cell can be assembled with any number of plates and separators interposed. between them, the total number being determined by the number of operating cycles of the suction heads and of the relatively mobile magazines.



   Since the first and last operations of the constitution of a battery cell generally involve the supply of a negative plate, a device stops the descent of the suction heads after the final negative plate has been deposited. on an accumulator battery cell.



  During this time, the complete element is removed from the assembly station to go to an evacuation station. By synchronizing the cycle, the descent of the suction heads resumes at the point of the cycle which brings to the assembly station a negative plate so as to begin the assembly of another battery element. In this embodiment of the invention, the suction heads are locked in their upper position to prevent any contact with other parts of the machine while one or more is removed from the assembly machine. completed items.



   The invention will be better understood with the aid of the description below of several embodiments, made with reference to the appended drawing in which:
Figure 1 is a plan view of part of the assembly apparatus, showing the belt conveyor carrying the partially completed elements and the series of stacks of plates and separators along the conveyor; the details of the lifting and transport mechanisms are not shown in this figure.



   Figure 2 is an enlarged section taken on line 2-2 of Figure 1.



   Figure 3 is a vertical section of the vacuum lift head and its operating valve, section taken along line 3-3 of Figure 4.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figure-4 is a vertical section of the vacuum lifting head and valve, section taken along a plane perpendicular to that of figure 3 and along line 4-4 of figure 2
Figure 5 is a horizontal section of the lifting head; following line 5-5 of figure 3
FIG. 6 is a detailed view showing the valve of FIGS. 3 and 4, the key of which has turned by 60 ° C., the position in which the suction takes place.



   Figure 7 is an end view of an alternative in which there are stacks of plates and separators on opposite sides of a central conveyor, with associated pairs of vacuum heads.



   Figure 8 is a side elevational view of the apparatus of Figure 7
Figure 8A is a detail sectional view of the control valve and the cam of the lifting mechanism for the suction heads.
Figures 9 and 10 schematically show a portion of the apparatus of Figures 7 and 8, with the suction heads in different positions, so as to show how the battery cells are assembled.



   Figure 11 is a partial plan view of the table and its drive mechanism and
Figure 12 is an end view of another variant in which the plates and the separators are carried by a turntable.



   Figure 13 is a vertical section of another variation, taken along the line 13-13 of Figure 14 but with part of the operating mechanism and two intermediate suction heads - shown in solid lines.



   Figure 14 is a vertical end section taken along line 14-14 of Figure 130
Figure 15 is a section taken on line 15-15 of Figure 13,
Figures 16 to 20 are schematic plan views showing the sequence of operations in the assembly of a battery cell.



   Fig. 21 is a schematic plan view of the conveyor and mobile platforms for stacks of battery cell components.!) In number to assemble three battery cells simultaneously.



   Figure 21A is a detail view of the stores and their ordering system.



   Figure 22 is a plan view of the crosspiece through which pass the tubular elements of the three pairs of suction heads shown in Figure 21
Figure 23 is an enlarged view, partially in section, of the locking system for two suction heads, the locking mechanism being shown in two positions.



   Figure 24 is a partial plan view of the locking mechanism of the apparatus of Figure 13, looking upward from the carrier.



   Figure 25 is an enlarged plan view of one of the dis-. friction positive for the various tubular elements
Figure 26 is a side elevational view of Figure 25, looking from below.



   Figure 27 is an enlarged view of the right-hand side of the anti-friction bearing which carries a tubular element of a suction head.

 <Desc / Clms Page number 4>

 
Figure 28 is a corresponding side elevational view, looking from the right side of Figure 270
Figure 29 shows schematically the electrical control circuit, the fluid control system and associated mechanical elements.



   Referring to Figure 1, a conveyor is made of two parallel conveyor belts 10, carried by chains, not shown, actuated by chain wheels 11 mounted on the shaft 12, which also carries a toothed wheel 13. cam 14, parallel to the conveyor belts, is actuated in any suitable way, for example by means of a belt drive, from an engine 15 The camshaft 14 is connected to the shaft 12 by the wheels d The angle 16 and the pinion 17 which meshes with the wheel 13 The teeth of the pinion 17 are removed over a small distance at 18, so as to cause an intermittent displacement of the conveyor belts,

   by causing them to stop momentarily when the assembled elements are opposite the corresponding stacks 25 to 30 while a plate or a separator is deposited on the belts.



   Shelves 19 to 24 are provided supporting the stacks of plates and dividers. On support 19 there is a stack of negative plates 25. On support 20 there is a stack of separators 26 with grooves facing upwards o On support 21 there is a stack of positive plates 27 and, on the support 22, a stack of separators with grooves facing downwards. This order is repeated over the entire length of the conveyor, only part of which is shown. The number of cells varies with the number of plates to be assembled in the cell, for example for 15 plates, 29 cells and for 17 plates, 33 cells.

   On each support element is fixed a guide bracket 19a projecting upwards, so as to put the stack exactly in place. The position of these guides can obviously be adjustable in any known manner, not shown, so as to ensure centering under the respective suction heads, indicated by circles in phantom, of plates and separators of different dimensions.



   Partially completed elements can be seen on the conveyor belts 10. At the first station there is a single negative plate 25a, the next is a negative plate 25a and a separator 26a The next group is made of a negative plate 25a, a separator 26a and a positive plate 27a.

   At each station an organ coming from the neighboring pile has just been added. The circles in phantom lines 34 represent the contours of suction heads, the details of which are represented in FIGS. 3, 4 and 5
On the camshaft 14, are mounted, at each station, the cams 35 and 36 serving to actuate respectively the mechanisms for the horizontal and vertical displacement, the details of which are shown in figure 20
Figure 2 shows the mechanism used to lift a plate or a separator from its stack and place it on the partially assembled element carried by the conveyor. This mechanism is repeated at each station, the lorg of the conveyor. The tablet 21 carries the battery 27.

   The partially assembled element is visible at 33 on the conveyor belts 10 In the position where the mechanism is shown, the vacuum lift head 34 rests on the stack 27. This will be described later with reference to Figures 3. , 4 and 5, the details of this head. By evacuating therein as will be described later, the top stack plate or separator is held below the inner surface of the head and is lifted off the stack as the head mounts.



   The head 34 is attached to the lower end of the hollow support pipe 37 which is connected at its upper end to the flexible tube 38, connected at its other end to the vacuum pipe 39 in which a vacuum is maintained anyway. appropriate, not shown. The pipe 37 slides vertically in the sleeve 40 carried by the horizontal bar 41 of the horizontal transfer mechanism. This mechanism comprises the vertical displacement arm 42, pivoting at 43 in a fixed bearing 44 On the upper end of the arm 42, the angled lever 45 pivots at 42a.

   The latter has a side projection or arm

 <Desc / Clms Page number 5>

 46 on which pivots at 47a the upper end of a parallel guide bar 47 whose lower end pivots on a fixed support 48a At 49 is attached, on the bent lever, one end of the horizontal bar 410 D ' after the above, it can be seen that, when the pivoting arm 42 and the parallel guide bar 47 pivot back and forth,

   the bar 41 is always kept in a horizontal position and the sleeve 40 perpendicular to this bar 41 remains vertical.
The lower end 50 of the pivot arm 42 descends below the pivot 43 and carries a roller 51 moving around the periphery of the cam 35 mounted on the camshaft 14 The roller 51 is held pressed against the surface of the cam. any suitable way, for example using a spring 520
The elbow lever 45 has a rising arm 53 on which the lever 54 pivots, at 53a, which transmits a vertical movement to the pipe 37 and to the suction head 34 On the pipe 37, near the upper end, is fixed a collar 55 in - below which slides, on the pipe 37, the pivoting head 56 which is articulated,

   by means of the connecting rod 57 on the end of the lever 540 The opposite end of the lever 54 pivots at 58 on the vertically moving rod 59, the vertical displacement of which is caused by the mechanism shown in FIG. 2 and which we will now describe.



   The lower end of the rod 59 pivots at 60 on an arm 61a of an angled lever 61 This lever pivots at 62 on a fixed support. The other arm 61b of the angled lever carries, at its lower end, a roller 64 which is held, in any suitable way, for example by means of the spring 65, against the peripheral surface of the cam 36 mounted on the camshaft. 140
Figures 3, 4, 5 and 6 show details of the vacuum lift head 34 which is shown as resting on the grooved surface of a separator 26 This head comprises the element 67, upturned bowl, above which is the valve plug 68 attached to the lower end of a.

   vacuum pipe 37 Across the opening of the cuvette 67 is fixed for example by means of screws 69, the support plate 70 provided with openings 71 This support plate is intended to prevent that the separator or the plate raised under-Inaction-of the vacuum prevailing in the bowl- penetrates-in this one and bends or deforms under Inaction of the pressure - of outside air. Around the lower periphery of the bowl 67 is a skirt 72 of thin and flexible rubber or the like for following, as shown in figure 5, the irregularities of the surface of the object to be lifted, for example the grooves. of the separator 26, thus substantially preventing air leaks at these points, which would interfere with the action of the vacuum in the bowl.



   As stated above the bowl 67 is surmounted by the valve plug 68 which can be in two parts, namely a base 73 from the foundry with the bowl 67 or otherwise fixed on it and the cap 74 to which is attached the lower end of the vacuum pipe 37, the two parts being fixed to each other by any suitable means, for example screws 75 In the plug 68, we see a cylindrical valve chamber in which the valve fits. cylindrical key 76 which can turn around a horizontal axis. The chamber of the valve comprises in its lower surface a semi-circular groove 77 communicating with the interior of the vacuum bowl through the passage -78. The chamber of the valve communicates at the top, with the vacuum pipe 37, through passage 79,

   and with 1-outside air, through passage 80 (figures 3 and 6)
The key 76 is hollow and comprises three slots 81, 82 and 83 spaced circumferentially at 1200 and arranged so as to come into coincidence with the passages 79 and 80 and - with the groove 77 when the valve is turned. The passages 79 and 80 are spaced circumferentially by 60 so that when any one of the openings 81, 82 or 83 coincides, for example with the passage 79, the passage 80 is closed and vice versa. The interior of the bowl 67 is still in communication with the interior of the key 76 through the passage 78, the groove 77 and at least one of the slots 81, 82.

 <Desc / Clms Page number 6>

 or 83.



   From the foregoing it can be seen that if the tap 76 rotates at successive angles of 60, the interior of the tap and, consequently, the bowl are placed in communication alternately with the vacuum pipe 37, (being cut off from outside air) and with outside air (being cut off from the vacuum).



   The rotation of the valve at successive angles of 60, with periods of rest between them, in synchronism with the operation of the lifting and transport mechanism, is effected by means of the mechanism shown in figure 2 on the key 76, is fixed an axial shaft 84 passing through the plug and on the outer end of which is mounted the ratchet wheel 84 comprising six teeth spaced from each other by 60 A lever 85 rotates around the axis of the valve and the ratchet wheel 84 and, on this lever, pivots at 87a the pawl 86 engaging the teeth of the ratchet wheel in the usual way The lever 85 moves back and forth at an angle of 60 under the control of the rod vertical 87 rotating at 87a on the outer end of lever 85 and it rises from this point (figure 2)

   by sliding in an opening of the projection 88 of the oscillating head 560 Above the projection 88, the rod 87 ends in a button 89 When the mechanism is in its lower position shown in FIG. 2, the end outside of the lever 85 can bear on the upper surface of the cup 67 In this position, the vertical distance between the underside of the head 89 and the top of the collar 55 is equal to the vertical distance described by the outer end of this lever 85 when 'it spins 60, from its low position. As a result, when the outer end of the lever 54 begins to lift the head 56, the latter slides along the pipe 37 and the rod 87 until the head is over. upper face of this head comes into contact with the head 89.

   Continuing to move up, the swivel head 56 lifts the rod 87 without lifting the pipe 37, which turns the lever 85 and the pawl 86, engaging a tooth of the ratchet wheel 84, turns the valve 76 ( figure 3) at an angle of 60 to bring it into the position of figure 6 At this point of movement, the upper surface of the swivel head 56 comes into contact with the collar 55 and then the rod 87 and the pipe 37 with the plug of the tap which is attached to it and the vacuum bowl are lifted simultaneously and there is no further rotation of the tap 76 in its plug It can be seen that, due to the upward sliding of head 56 along pipe 37 until it touches collar 57, thereby establishing a lost motion connection between lever arm 54 and pipe 37.

   When the lever 54 moves in the opposite direction, the pipe 37 and the rod 87 descend together until the vacuum head comes to bear on-a stack or-an assembled element, after which a further descent of the lever- 54 slides the swivel head 56 along the pipe 37, dragging the rod 87 with it until the lever 85 stops, for example, on the upper surface of the vacuum head 34.

   The head 36-then sliding along the pipe 37 and the rod 87 until the lever 54 reaches the lower limit of its movement by returning the mechanism to positions-analogous to those shown in figure 2
It can therefore be seen that the lost motion link makes the operation of the mechanism independent of the vertical position of the head 34 when its descent is stopped due to the engagement with a battery or with a partially assembled element. This arrangement allows the operation of the mechanism, whatever the heights of the piles or the elements, these heights necessarily varying as the members of the piles are removed and placed on the elements or as 'we re-supply the batteries.



   The apparatus which has just been described operates in the following manner, with particular reference to the mechanism located at station 21 At a certain point in the movement of the element 33, partially assembled, to face the battery 27, the mechanism is in the position shown in figure 2 The swing arm 42 is in its extreme left position, the pipe 37 and the vacuum bowl 34 being brought above the battery 27 The lever 54 is in its lowest position, the swivel head being a little below the collar 55, without touching it, and the head 89, so that the vacuum head 34 rests on the stack 27

 <Desc / Clms Page number 7>

 
The position of the tap 76 (figure 3) is such that one of the lights
81, 82 or 83 is opposite the air passage 80 and, consequently,

   there is no vacuum in the bowl 67
The rotation of the cam 36, in an anti-clockwise direction looking at FIG. 2, causes, by means of the bent lever 61, the rod 59 and the lever 54, the lifting of the head 56. , by first touching the button.

   89 in order to lift the rod 87 and? by means of the lever 85, the pawl 86 and the ratchet wheel 84, the valve 76 (figure 3) turns 60 by causing the slot 81 which was opposite the air passage 80 to coincide with the passage to vacuum 79 (figure 6), thereby cutting off the communication with air and applying suction to the cuvette 67 The vacuum produced in this cuvette 34 causes the top plate of the stack 27 to be held against the lower surface of the bowl 34 Continuing the upward movement of the lever 54 lifts the pipe 37 and the bowl 34 with the plate attached thereto to bring it to its upper position.



   During this period of operation, the oscillating arm 42 remains fixed since the roller 51 bears against the circular part 35a of the periphery of the cam 35. When the lever 54 has reached its upper position, it remains fixed since the roller 64 door-on the circular part 36a of the cam 36
At this moment, the cam- 35 has rotated so as to bring the part whose radius is increasing against the roller 51, thus bringing the upper end of the arm 42 into its extreme right position, bringing the bowl 34, with the plate attached thereto, on part 33 partially assembled.

   The arm 42 then remains fixed, the roller 51 bearing against the circular surface 35b of the cam-35, while the lever 44 is lowered by bringing the roller 64 into engagement with the part 36b of the cam- 36, the radius of which goes decreasing until the plate carried by the vacuum head bears on element 33.



   Just before the plate is deposited, the drive pinion 17 (figure 1) arrives in a position where the empty space 18 faces the toothed wheel 13 and the movement of the conveyor stops momentarily while the plate is deposited on Isolated partially assembled.



   Continuation of the descent of lever 54 makes the head slide
56 on the pipe 37, lowering the rod 87 until the lever 85 bears on the cup 34. The lever 54 continues to descend to its lower limit by sliding the head 56 on the pipe 37 and the rod 87 The roller
64 of the bent lever 61 now bears against the part 36b of the cam 36 but the latter, continuing to rotate, immediately brings the roller 64 on the surface 36c whose radius is increasing, so that the lever 54 begins to be reassembled.

   This brings up the head 56 which first comes into contact with the head
89 to rotate the valve 76 by means of the ratchet and the ratchet wheel, with an arc of 60, removing the vacuum and allowing air to flow into the vacuum bowl so as to release the plate. The lever 54 continuing to rise, the bowl rises to come to its extreme position and the arm
42, due to the rotation of the cam 35, brings the mechanism to its extreme left position, ready to lift another plate from the stack and put it down, as stated above on Next-Partially Assembled Isolated which has been brought opposite the stack due to the movement of the conveyor.

   To further explain the operation of the apparatus described above, the following points will be noted @
The height of the stacks of plates and separators varies as they are removed from them and the stacks are reloaded. The vertical displacement of the lever arm 54 is always the same but, when the stack is high, the vacuum head 34 comes to bear on the top of the stack, before the arm 54 has reached the lower limit of its displacement, after which the head 56 descends by sliding along the pipe 37. The same applies to any variation in height of the partially assembled elements carried by the conveyor.



   The total length of the conveyor and the corresponding number of stations where there are stacks are such as to give, for the assembled elements, the maximum number of plates that can be desired at any time.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  When it comes to assembling elements with fewer plates, the posts beyond those required for the lesser number of plates do not contain plates or dividers, so nothing is added. to the elements as they pass,
Once each assembled element can pass to the place where the element is complete, it is removed from the conveyor by any suitable means, not shown.
Although mention has been made in the above description of a conveyor moving horizontally in a straight line, it is understood that it could be replaced by a conveyor moving circularly.
In the variant of Figures 7 and 8,

   the length of the conveyor has been reduced appreciably by placing on its opposite sides a series of magazines carrying the desired number of plates and separators. In FIG. 7, two of these magazines are shown consisting of the angled pieces 100 and 101, it being understood that there is a series of these along the conveyor., Any magazines or batteries located on one side of the device can alternately contain positive and negative plates, while on the opposite side there are stacks of separators For example, magazine 101 may contain a stack of negative plates 102, while the opposite magazine 100 may contain a stack of separators 1030
With the parts in the position shown, the suction heads 104 and 105 are in their lower position,

   the suction head 104 resting on the stack of separators while the suction head 105 is shown with a negative plate 102 lowered onto the conveyor 1060 The two suction heads are carried by tubular supports or pipes 107 and 108, respectively, passing through a cross 109 and to each of them is attached a flexible pipe 110 and 111 serving to create a vacuum under the control of the operating rods 112 and 113 of the valves which are each of the type shown in Figures 1 to 60 The rods 112 and 113 valve control buttons include buttons 114 and 115 on which engage the extensions of the trans- versa 109 during a determined lifting of the latter.

   The crossmember can be lifted by any suitable means, for example a cam system of the type shown in Figures 1 to 6 or by a pneumatic device comprising a piston 116 moving in a cylinder 117 under it. action of compressed air which arrives there by supply pipes 142 and 143
The parts being in the positions shown and assuming that the transport cam 120 rotates counterclockwise, it can be seen that the two oscillating arms 121 and 122 remain fixed, given that their rollers 123 and 124, in engagement with the cam, relate to the parts thereof: which are circular in shape.

   The two oscillating arms pivot at 125 and 126, their upper ends being joined by a cross member 127 which pivots on them at 129 and 1300 The cylinder 117 is fixed to the cross member 127 and moves with it. As can be seen in FIG. 7, the system is repeated on the opposite sides of the assembly machine, the two piston rods 116a being fixed to a longitudinal bar 128 actuating the heads This bar, which is also moved by the oscillating arms 121 and 122, serves not only to transport the suction heads 104 and 105 from one position to another - above the respective stacks 102 and 103, but also to control their vertical displacement
The cam 120, fixed on the shaft 131,

   is actuated by a motor 132 via toothed wheels 133 and 134 (figure 8) and a chain 135 On the shaft 131 is wedged a valve control cam 136 which, in figure 8A is shown in an angular position corresponding to that of the cam 120 of FIG. 7
Accordingly, it is seen that after a short counterclockwise movement of the cams 120 and 136, the roller 137, under the control of a spring 138, comes into the depressed surface 136a of the cam 136,

   thus causing the closure of the shutter 139 and the opening of

 <Desc / Clms Page number 9>

 the shutter 140
The parts being in the position shown in Figure 8A, compressed air or other pressurized fluid arrives through a supply line 118 passing through the shutter 139 and the line 142 connected to the upper parts of the cylinders 117 to apply thereto. pressure in the desired direction to lower cross member 109 and bar 128 to their down position shown in Figure 70 When moving shutters 139 and 140 under the control of roller 137 which comes into depression 136a l ' shutter 139 closes the communication of the pipe 142 with the supply line 118 and, if desired,

   it can connect the pipe 142 to the atmosphere. The shutter 140 changes the connection of the pipe 143 with the atmosphere to ensure its communication with the supply pipe 118 The fluid or air inlet. compressed in the lower parts of the cylinders 117, below the pistons 116 immediately causes the lifting of the pistons and the cross bar 128 to lift each of the cross bars 109 When the cross member 109 of figure 7 lifts, it comes first engaged with the buttons 114, and 115 to actuate the rods 112 and 113 controlling the suction o Since the suction head 105 is lower than 104,

     it can be seen that the button 115 is first engaged to make the suction head communicate with the atmosphere by removing the vacuum in this head and thus depositing the plate 102 on the conveyor 1060
The continuation of the movement of the crossbar. 108 actuates the rod 112 to apply suction to a separator of the stack 103.

   The continued movement of the cross member 109 lifts the tubular supports 107 and 108 to bring them into their upper position, clearly above the top of the magazines formed by the brackets 100 and 1010 The suction heads have the required time to complete their ascent, after which the outwardly extending or radially increasing surface 120a of the cam 120 and the decreasing radius surface 120b effectively rotate the swing arms 121 and 122 clockwise. 'a watch around their pivots 125 and 126; so as to bring the suction head 105 into a position which matches the stack 102 and to bring the suction head 104 above the conveyor 106.

   The duration of transport has been represented by the- braces applied- on the cam- 136 of figure- 8A
Immediately after the arrival of the suction heads 104 and 105 in their new positions, the roller 137 returns to the position shown in FIG. 8A to immediately lower these two heads, which is done under the action of gravity. The tubular support 107 and 108 slides freely in the crosspiece 109 The suction head 105 bears on the upper plate of the magazine 102, while the suction head 104 continues to descend until it is stopped by the contact with negative plate-.



  102 of the separator she wears,
Immediately after the descent of the heads 104 and 105, the shutters 139 and 140 are again actuated to lift these heads. As soon as they have reached their upper positions, an intermittent drive 145 (Figure 8) which may be of the type shown in Figure 1 acts through a chain 146 to actuate the wheel 147 and the wheel. associated chain (not shown) on which is mounted the belt 106 of the conveyor so as to advance the latter by the interval between two stations.



   In the variant of Figures 7 and 8, it can be seen that only half of the element assembly stations are needed. For example; ,, in the partial side elevational view of the apparatus of FIG. 8, the three pairs of suction heads 150, 151 and 152, each functioning in the same way as the heads 104 and 105 of FIG. 7 each effectively depositing on the conveyor 106 a battery plate and a battery separator after which the conveyor advances by a distance equal to that between two neighboring assembly stations.

   Thus, a partially assembled element 153 may comprise 9 plates and 9 separators. 9- a partially assembled element 154 10 plates and 10 separators, while a complete element 155 comprises 11 plates and 10 separators.

 <Desc / Clms Page number 10>

 
Figure 8 has been said to be a partial side view as it shows the apparatus of Figure 7 looking to the left thereof, the swivel arm 121 not being shown. of the apparatus are not shown either and the frame F has been shown in section in FIG. 8 to simplify the representation.

   It will be noted that the oscillating arms 122 located at the respective ends of the machine are visible in FIG. 8, the oscillating arms pivoting at 130 on transverse connecting rods 127 on which the cylinders 117 are bolted, the latter being provided with bosses 117a. through which pass the fixing bolts In Figure 7, there is shown on the conveyor 106 a single plate 102.

   This corresponds to the first assembly station which cannot be seen in figure 8
It is customary in the assembly of an accumulator battery cell to begin with a negative plate. The way in which the apparatus of figures 7 to 8 operates to complete the assembly of a cell. is shown schematically in Figures 9 and 10 At the first assembly station of Figure 9, the cross member 109 and the two cups or suction heads 104 and 105 occupy the same positions as in Figure 7. The first negative plate 102 has been deposited on conveyor 106 and vacuum head 104 is ready to lift separator 103 from its stack.

   At the same assembly station of Figure 10 the parts are shown after lifting the suction heads, transporting them to come to their right position and lowering the suction heads. Consequently, the separator 103 is shown as carrying on the negative plate 102 carried by the conveyor 106, the separator having its grooved surface facing upwards
After lifting the suction heads 104 and 105, the head 105 carrying a negative plate 102, the conveyor advances the distance separating two assembly stations.



   The above cycle is repeated at the first station, first depositing a negative plate on the conveyor 106 then, on the negative plate, a separator 1030
After advancing the negative plate 102 and its separator 103 from the first station to the second, a cross member 109a (FIG. 10) operating in synchronism with the head 109, both being carried by the bar 142, lifts, by means of its suction head 105a a positive plate 102a and after the cross member 109a returns to its first position (figure-9), it deposits the positive plate 102a on the deparator 103 while the suction head 104 descends to engage the upper separator 103a of the second stack, the separators thereof having their grooved face facing down.

   Then the suction heads 104a and 105a go up leaving the positive plate 102a on the conveyor and lifting a separator 103a to prepare its deposition on the positive plate 102a After matching on the positive plate 102a, as seen at the second station in figure 10, the heads? rise and the conveyor moves forward again by an amount equal to the distance between two assembly stations
The above cycles are repeated each time a partially assembled element advances from one assembly station to the next, each element successively receiving negative plates, separators and additional positive plates.



   For a 17-plate battery cell, there are 17 crossbars 109-109p instead of the 33 required in the embodiment of Figures 1-60 At the last station the 104p bowl can be omitted as shown in dotted lines, but it is better not to-fill the last store with de-separators. The suction head 105p deposits the final negative plate 102p, after which the conveyor 106 brings the completed transport member to a transfer station from where it is removed for the following operations. It can therefore be seen that the conveyor 106, after each cycle of operation, brings a completely assembled element to the transfer station.



   In Figures 11 and 12, it can be seen that, according to another

 <Desc / Clms Page number 11>

 variant of the invention, the conveyor has been further shortened by means of an arrangement comprising a turntable 160 on which are arranged, concentrically, several stacks around the pivot axis 1610 The turntable comprises several rollers 162 bearing on a rail circular guide 163, supported by the frame FA through the latter, passes a control shaft 164 on which is fixed a ratchet wheel 165 operating intermittently under the control of a pawl 166 carried by an arm 167 pivoting in 168 on a sliding rod 169,

   itself pivoting at 170 on a second connecting rod 172 actuated by a crank 173 wedged on the shaft 1740 The connecting rod 169 is slidably carried by a guide 175 carried by a support
176 allowing the rotation of guides 175 around its axis. The other parts correspond to those of Figures 1 to 6 and the same referenced characters have been applied to them. Since their operation in Figure 12 is the same as in Figures 1 to 6, it is not necessary make a new detailed description,
In the variant of Figures 11 and 12, the stacks of plates and separators move relative to the assembly station and the conveyor belts 10 More particularly,

   the cycle begins with the first stack 180 of negative plates located opposite the vacuum head 34 which operates when it is in a matching position above this stack descends and receives the vacuum and a negative plate is transferred to them. - belts 10 of the conveyor.

   At this moment, the crank 173 activates the pawl
166 which comes to bear against a tooth of the ratchet wheel 165 so as to hunger re advance the piles to bring the stack of separators into line with the assembly station, 181 whose grooves are facing upwards,
The previous cycle is repeated for the stack 182 of positive plates and the stack 183 of separators, the grooved faces of which are turned downwards by looking at FIG. 11 The operation continues and, successively, the negative plate 184 is deposited, the separator 185, a positive plate 186, a separator 187 a negative plate- 188,

     a separator 189 and so on until assembly is complete by transporting a final negative plate from a stack 196 to conveyor 10
As seen in Fig. 1.1, the turntable 160 has been shown with 17 stations for making 9-plate battery cells, having 4 positive plates, 5 negative plates and 8 separators.
Upon completion of each item, the conveyor 10 advances to pass the completed item to a transfer station.



   In figure 1 the feed magazines 19a are placed along one side of the conveyor 10, while in figure 12 the magazines are arranged circularly in the vicinity of the assembly station constituted by the moving platform of the conveyor 10 In Figures 7-10, the magazines are placed on either side of the conveyor and a pair of suction heads cooperate with each pair of opposing magazines.

   More particularly, in Figure 7, the suction heads 104 and 105 are separated one from the other by the cross member 109 by a distance such that, when 1 -one of the heads, the head
105 matches the conveyor 106, the suction head 104 comes above the magazine. 1000 The two suction heads of a pair move together after elevation to come to their upper position and reverse their position of match so that the suction head 105 comes above the magazine 101 matching it while the head suction cup 104 is in agreement with the conveyor 1060 It has been found that, in each of the embodiments of the invention,

     the linkages used are satisfactory and constitute a convenient means of passing the suction heads from one concordance position to another. While a second rod system can be used to raise and lower the suction heads, the pneumatic arrangement of Figures 7-10 has been shown as illustrating other ways of achieving control of the vertical displacement. -In the apparatus of Figures 13 to 29, three pairs of suction heads 210a 210b and 210 have been shown along one side of the apparatus and
211a, 211b and 211c along the other side of the device (figure 21),

   The

 <Desc / Clms Page number 12>

 suction heads are each attached to rectangular tubular elements
 EMI12.1
 res, .the tubular elements 222a, 222b and 222e serving for the heads 210a, 210b and 210e and the tubular elements 223a, 223b, and 223 ± for the heads 2117a, 211b and 21-le.

   Each of the tubular elements passes through an anti-friction support fixed to the frame 224 (figures 13 to 15), carried by four arms 225 to 228, pivoting at 229 to 232 and comprising cam rollers 225a to 228a carried by lower extensions. , these rollers bearing against the cams 233 and 2340 The rotation of the cams 233 and 234 causes the simultaneous rotation of the arms 225 to 228, the upper ends of which are articulated at 235 to 238
 EMI12.2
 on arms 221,, a.

   to 22lad which extend.- outwards from the central U-shaped section of the frame 224 These are the cams 233 and 234 and their associated rollers 225a to 228a and the frame 224 which cause the transverse displacement of the suction heads in through the moving platform or transporter 2150 The frame 224 is made of two U's welded to each other along their wings, the arms 224a to 224d being welded to them.



   Although the vertical displacement of the suction heads 210a to 210c
 EMI12.3
 and 211a to 2l.lç is described below in more detail it is good to indicate here that each of the elements? tubular 222 to 222jg and 223 to 223 is provided with a friction drive device, these devices being designated by 222c to 222f and 223g to 223f As can be seen in FIG. 22, each of the friction devices is attached to a cross member which, in turn, is attached to a main cross frame 2390 Friction devices 222d to 222f are attached to the respective respective ends of cross members
 EMI12.4
 212a to 212e while the friction devices 223d to 223f are attached to the opposite ends of the sleepers 212a to 212a.

   The frame 23-9 comprises (Fig. 22) a pair of rectangular squares 239, z extending lengthwise from the apparatus. At their ends are attached to them gussets 239Q and 239d on which are attached. by welding or by means of bolts, transverse connecting rods extending outwards z and 239, the ends of which pivot respectively at to to 243a on the four arms 240 to 243 (figures 13 to 15) o The cross members z to 212c are fixed on angles 239g to 239i by means of head screws, the angles themselves being
 EMI12.5
 welded or otherwise fixed between the bars 239â and 239bo The lower ends of the arms 240 to 243 pivot at 240b and
 EMI12.6
 21,

  .3b on the ends of four crank arms 244 to 247 wedged respectively on the & shafts-248-and 249 extending in the direction of the length of the machine and which actuate these-crank a. The shafts - 248 and 249 are actuated & periodically - at the same - speed., So as to raise and lower the chassie trave a.1 2390 This chassis is guided, during its movements -, ¯-by-a pae of cylindrical tubular guides 250 and 251 fixed to the top of the frame 224 The vertical reciprocating displacement of the frame 239, with the cross members 210a to 210c and their associated friction devices which they
 EMI12.7
 carry controls the rise and-la-des # n'te: suction heads 210a to 210a and 211a to 21le.



  On the support platforms 252 and 253, are mounted the magazines, two of them, the magazines 213a and 21b, associated with the suction heads 210a, being on one side of the machine as seen in the figures- 16 at 21o The magazines 213a and 216 are arranged in a manner. respectively receive stacks of negative plates 214 and positive plates 219 On the opposite side of the machine, with respect to the conveyor 215, are the magazines 217 and 218 associated with the suction head 211a and serving to receive res-
 EMI12.8
 respectively, stacks of separators, the first stack 220 having its trimmers with the grooves facing upward and the other stack 221 those with the grooves facing down.

   As seen on 1.a. -figure 21, there are four corresponding magazines associated-with the remaining pairs of suction heads 210b and 211b, and 210a and 211e. The magazines 2l3b and 213c serve for the negative plates, the magazines 216b and 216e for the positive plates. rods, while magazines 21712 and 217g serve for dividers with grooves facing upwards and magazines 218h and 218e for stacks of dividers with grooves facing downwards, platforms 252 and 253 respectively supporting the stacks of plates and dividers are fitted
 EMI12.9
 sliding (figures 14 and 15) sundea slides 258 and 259 carried by

 <Desc / Clms Page number 13>

 the frame F, the movement of each support platform being controlled by its own operating mechanism, which will be described later.



   Referring to Figures 13 and 15, we see that the platforms
 EMI13.1
 252 and 253 have downwardly directed extensions, va- and z, on the ends of which pivot connecting rods 260 and 260a, which pivot at their opposite ends on the control levers 261 and 262 (FIG. 21A). themselves pivoting at their lower ends on the frame F around a common axis and bearing, at an intermediate point, rollers 261a and 262a which are held respectively in contact with cam surfaces 263 and 266 by means of two springs 264 and 267 fixed in the top of the levers 261 and 262 and on the frame F. The cams 263 and 266 are wedged on a shaft 265 journalling in the frame the cams being displaced angularly one
 EMI13.2
 compared to the other of 90,

  D
The angular displacement of the cams 263 and 266, which are of identical shape, ensures the displacement of a magazine platform 252 while the other platform 253 remains fixed and vice versa as will be indicated below, in combination with the displacement of the magazines of figures 16 to 20
The operating cams 233, 234, 263 and 266 and the crank arms 244 to 248 mentioned above are actuated in any suitable manner, for example by means of a motor 270 , via a speed reducer 271 and a chain 272 passing over chain wheels 273 and 274 The speed ratio is such that the drive shaft
 EMI13.3
 main 275 on which the chain wheel 274 and the cams 233 and 234 are wedged (figure 13) makes one revolution in a given time,

   for example about 2 seconds 1.2 The speed of this shaft has been indicated, although it is not critical, for the clarity of the description of the synchronized operation of the different parts. Shafts 248 and 249 '(figure 14) are actuated by main shaft 275 by means of a toothed wheel 276 which meshed with
 EMI13.4
 toothed wheels 277 and 278 set respectively on shafts 248 and 219a The speed ratio is such that shafts 248 and 249 make one revolution in 1 second.
 EMI13.5
 count 1/4. In this regard it should be remembered that the shafts 248 and 249 actuate the cranks 244 to 247 serving to raise and lower the suction heads.
 EMI13.6
 



  The cams 263 and 266 set on the shaft 265 are also actuated from the main shaft 275 by a gear train comprising the cogwheels 279e 280e 281 and 282e the ratio being such that the shaft 265 makes a turn in 5 seconds.
 EMI13.7
 



  As can be seen in Figures 13 to 15, 23 to 29, the suction heads are locked in their upper position due to the energization of two solenoids 283 and 284, this locking system serving to repeat a cycle used to take a second negative plate in a way that will be indicated later.

   The mechanism for locking each pair of suction heads is identical, and therefore, only the locking mechanism relating to the pair of heads 210a and 211a will be described in detail. This mechanism is shown schematically in FIG. 29 and in the view of detail on a larger scale of FIG. 23, where it can be seen that each of the tubular elements 222a and 223a comprises shoulders 222g and 223g below which come locking elements or pawls 285 and 286,

  which pivot at 287 and 288 on extensions of the lower frames 2030 The clicks 285 and 286 are integral with elbow levers on which the connecting rods 289 and 290 pivot respectively which pivot at their corresponding ends.
 EMI13.8
 laying on a connecting rod 291 wedged 81 '' '' '' J'I1 swinging arm 292 pivoting at 293 and actuated by the solenoids - of which 1 tID191e to solenoids 284 is visible in figures 23 and 29. As seen in figure 23 , the adenoid 284 is mounted on a frame 224 and it can be fixed thereto in any suitable way, for example using cap screws.

   Both solenoids 283 and 284 (Figure 29) are actuated by the same control circuit and operate simultaneously as seen in Figure 24, so as to actuate the pawls.
 EMI13.9
 associated with the respective> pairs of suction heads. More particularly,

 <Desc / Clms Page number 14>

 armatures of solenoids 283 and 284 start from the axes 283a and 284a on which pivot the corresponding ends of the oscillating arms 292 Between their opposite ends and the ends of idle arms 292a are axes
 EMI14.1
 z, 292c and 29d.

   Opposite ends of idler arms 292a pivot at 293 on frame 224 (which is not shown in figure 24) Each of the connecting rods 291 points downward looking at figure 23 and upward looking at figure 24 in the region of each associated pair of suction heads o Each of the connecting rods 291 has forked ends between which are housed the connecting rods 289 and 290 going to the bent lever of the respective pawls 285 and 286 of FIG. 23, the operation of which has already been indicated. .,
The solenoid 283 and 284 being energized as shown in Figure 29 and by the solid line in Figure 23, the locking elements are held in the unlocked position.

   When de-energizing the solenoids 283 and 284, all clicks are brought to the unlocked position. For example, the pawls 285 and 286 move out from under the shoulders 222g and 223g, as shown in dotted lines on the figure.
 EMI14.2
 Figure 23, so as to unlock the tubular elements 222a, and 223ao It can be provided operating springs, but in general the weight of
 EMI14.3
 movable elements of the solenoids 283 and 284 give, under the inaction of the weight, sufficient force to bring. all pawls, including 285 and 286, in their release position., When releasing the pawls, cross frame 239, descending,

   'lowers the tubular elements and the associated suction heads due to the friction exerted on them by the dis-
 EMI14.4
 friction positive carried by the traverse These friction devices 222d to 222f and 223d to 223f are of identical construction and only the friction device 223b of the tubular elements 223a will be described in detail.
Referring to the large-scale detail views of Figures 25 and 26, it is seen that, on the crosspiece 212a, pivot arms 294 and 295 by means of pivots 296 and 297, the respective arms carrying friction blocks
 EMI14.5
 29e and 299 serving to engage with the tubular element-223a The arms are clamped against the tubular element 223a by a spring 300 working under tension,

  attached to bolts 301 and 302 respectively passing through arms 294 and 295 By tightening the nuts on the ends of the bolts, the spring pressure on both arms can be adjusted at will to give the desired value of friction on the tubular element 223a on which the suction head 211a is fixed (Figures 13, 14 and 12).



   Each of the tubular elements is carried in similar anti-friction bearings, one of which, the anti-friction bearing of the tube 223a is shown in detail in Figures 27 and 28 Each anti-friction bearing has a
 EMI14.6
 lower frame 303, bolted or otherwise fixed to the Z2 frame. The frame 303 carries eight anti-friction rollers, the four rollers 304 to 307 coming to bear on the opposite faces of the rectangular tubular element 223a while the four rollers 308 to 311 bear on the other opposite faces of
 EMI14.7
 the tubular element 2.23ao By arranging the pairs of rollers 304 and 305 on the one hand and 308 to 309 on the other hand, at a substantial distance from the rollers 306 and 307, on the one hand., and 310 and 311, on the other hand,

   a significant stability is ensured for
 EMI14.8
 the tubular element 223a and it can move under the action of a small force, following a limited vertical path which remains unchanged during the operation of the machine.



   The adjustment of the clearance between the rollers and the tube 223a is obtained by arranging the bearing assembly axes eccentrically with respect to the axis
 EMI14.9
 of each roller This eccentric assembly only needs to be provided for rollers 305, 307, 308 and 310, although there may be some on all rollers if desired.

   The eccentricity of each mounting pin was indicated by the eccentric location of small dotted circles on each bearing for rollers 305, 307, 308 and 310. To adjust rollers 307, the nut is loosened. 307a and, by means of a key applied to the square shoulder
 EMI14.10
 307b, the bearing 307a carrying the -g4le; î; ,, - p & r is rotated relative to the axis of the stepped end 307â, Due to the eccentricity between 307 and 30? D the roller can be moved 307 to bring it closer or away from the neighboring side

 <Desc / Clms Page number 15>

 of tubular element 223a
In Figure 15, the transverse frame 239 is shown in its lower position. At the start of a cycle, the frame 239 is in its upper position.
 EMI15.1
 



  The apparatus which has just been described operates in the following manner. Referring to Figures 16 to 20, there is seen a pair of suction heads 210a and 211a laterally spaced from each other and connected by a '
 EMI15.2
 traverses 212a, the suction head 210a being above a magazine 213a with a stack of negative plates 214, while the suction head 211a is above a conveyor 215. There are magazines 216a., 217a and 218a for a stack of positive plates 219 and stacks of separators 220 and 221.



  As shown, magazines 213a and 216a are shown to the left of conveyor 215, looking at Figures 16-20 and magazines 217a and 218a are positioned to the right of conveyor 215. The lateral spacing between heads 210a and 211a and the lateral spacing between each magazine and the conveyor 215 are such that one suction head can come opposite the transcriber while the other coincides with a magazine. In other words, the
 EMI15.3
 heads 210a and 211a; are spaced from each other equal to the magnitude of their common transverse displacement.



   When the suction heads 210a and 211a arrive in their corresponding positions of FIG. 16, they descend. The suction head
210 engages the upper negative plate 214 and the suction head 211 descends on the conveyor 215. The head 210a is evacuated and then the cross member 212a lifts to raise the heads 210a and
211a, the first carrying a negative plate which will be called below
 EMI15.4
 214a.

   When the heads 210a and 211a approach their upper position, they move with their cross member 212a in a fixed transverse path with respect to the conveyor 215 until (figure 17) the plate 214a comes into line with this conveyor, Heads 210a and 211a are then lowered and, when plate 214 arrives on conveyor 215, suction ceases to release plate 214a from suction head 210a.
In Figure 16 the magazines 213a and 216a for the negative plates 214 and the positive plates 219 are fixed but the magazines 217a and 218a mounted on a common frame descend as indicated by the arrow.



  They are stopped before the end of the movement of the heads 210a and 211a to come to their rightmost position shown in FIG. 17 before the descent of the suction heads. When the head 210a deposits the negative plate 214a on the conveyor 215, the head 211a bears on the upper separator, 220a of the stack 220 When the head 210 is no longer under vacuum to deposit the negative plate 214a on the conveyor 215, the
 EMI15.5
 vacuum can be done in the head 21lez to remove a separator 220a from the stack of magazine 217a.

   Since the negative plate has been stated to be the first deposited on the conveyor 215.1 the stack of separators 220 has been shown with the grooves facing upward, as it is preferred that the flat side of a separator door against the negative plate.



   After the rise of heads 210a and 211a, from their positions
 EMI15.6
 shown in Figure 16, magazines 213a and 216a with their stacks of negative plates 214 and positive plates 219 rise so as to bring
 EMI15.7
 the stack of positive plates 219 in correspondence with the transverse trajectory of the suction heads 210a and 211a across the conveyor 150 Consequently, after the heads 210a and 211as have been mounted from their positions low in Figure 17, they move to the left, the head 210a which is not under vacuum then coinciding with the stack of positive plates 219,

     as shown in figure 18 as separator 220a which has been removed from stack 220 comes onto conveyor 215 above negative plate 214a Separator 220a is then deposited
 EMI15.8
 on the conveyor, as has been said for the negative plate 214as while the vacuum head 210a descends on the stack of positive plates 219.



  As before, the vacuum takes place in the head 210a while it is removed from the head 211a to leave the separator 220a on the negative plate 214a.

 <Desc / Clms Page number 16>

 and lift from the stack 219 a positive plate 219a
After the heads 210a and 211a have risen from their down position in Figure 17, the magazines 217a and 218a move up to bring the stack of separators 221 into line with the transverse path of the heads across the conveyor 215,

   the final position being shown in figure 19
The above operations of the heads 210a and 211a are repeated to deposit on the separator 220a the positive plate 219a while the head 211a lifts a separator 221ao from the stack 221 The separators have been shown with their grooves facing downwards in order to that the flat side of the separator is still in contact with the next negative plate to be fed.



   After raising heads 210a and 211a from their down position shown in Fig. 18, magazines 213a and 216a descend to bring back the stack of negative plates 214 in accordance with the movement of heads 210a and 211a across conveyor 2150. separator 221a is deposited on the partially assembled battery cell on the carrier 215 (figure 20) the head 210a descends on the stack of negative plates 214 to remove a negative plate, as has been said about figure-'16. The operations continue to make a battery cell having the desired number of constituent parts.

   When the desired number of pieces have been stacked with great accuracy on conveyor 215, suction heads 210a and 211a preferably remain in their up position while conveyor 215 is moving. to bring the assembled element from the assembly station-shown to a discharge station.



   Assembly begins again and continues to assemble other battery cells as shown. In order to obtain a greater production, it can be provided additional pairs of suction heads corresponding to the heads 210a and 211a and additional magazines corresponding to 213a 216a to 218a to simultaneously assemble as many battery cells as there are. 'one can desire it.



   In most cases, battery cells begin with a negative plate and end with a negative plate. Means are provided, as will be explained in more detail below allowing the suction heads to deposit, from a battery, the negative plate completing a battery cell and then to deposit on the conveyor a. another negative plate, from the same battery, to begin the assembly of the next battery cell
The whole operation will be better understood using the wiring diagram of figure 29 where the position of the heads 210a and 211a is shown schematically for starting a cycle,

   The synchronized automatic control of the application of vacuum and the non-application of a positive pressure is obtained by means of a series of synchronization cams 315 to 318, wedged on a shaft 319 shown in broken lines and actuated by a chain. 320 and a chain wheel 321 wedged on the main shaft 275 which is obviously actuated by the motor 270 using the reduction gear 217a The arrangement is such that the shaft .319 is actuated at the same speed as the drive shaft. main control 275 of Figures 13 to 15 'Cams 325 to 329 are also provided, wedged on a shaft 330 represented by a dotted line, actuated by a reduction gear comprising a worm 321 and a worm wheel 332 ,

   at a speed which is a fraction of that of shaft 319,
With power lines 333 and 334 energized and the circuit to solenoids 283 and 284 closed, by cam-actuated switch 327a, the cycle of operations begins by closing a hand-operated switch 336, type which remains in the closed position until it is subsequently opened by hand and momentarily closing the start switch 337 which is pushed to the open position, to establish a circuit.

   excitation for the operating coil 338 of the contactor 339 controlling the excitation, from a power source 340 of the motor 270 The circuit

 <Desc / Clms Page number 17>

 fired from the supply line 333, passes through the start switch 337, the normally closed contacts of a stop switch 341, the contacts of the switch 336 and the coil 338, to go to the other supply line 3340 When the contactor 339 is closed, a restraint circuit closes on the contact forming the bridge 336ao
When rotating the motor 270,

   the cam switch 327a opens to release the pawls in engagement with the suction heads and cranks 244 to 247 rotated clockwise from their upper position to prime the descent of the chas- sis 239 and that, via the individual cross members (figure 22) and the associated friction devices, of the various tubular elements, two of which 222a and 223a are shown in figure 290 While the tubular elements 222a and 223a bring down their heads 210a and 211a,

   shaft 330 rotates cam 325 so as to close cam operated switch 325a to close a drive circuit for shutter actuator coil 342a which comes to the open position for evacuate from a line 243 going to a vacuum pump in a line 344 which is extended by a flexible pipe 345 attached to the upper end of a tubular member 222a A similar flexible pipe 346 starts from the upper end of tubular member 223a to a second conduit 347 in which there is a valve 348a actuated by a coil 348 It is of course understood that similar flexible conduits come from conduits 344 and 347 for

  go to each of the other suction heads of the device.



  The pipes 344 and 347 can also be connected by valves 349a and 350a actuated by coils 349 and 350, to a supply pipe 351 coming from a source of positive pressure, for example a compressor or a supply tank. associated with him.



   When the tubular element 222a 'has lowered its head 210a so that it bears on the stack of negative plates 214 contained in the store 213a (Figures 16 to 20), the valve 342a opens to make the empty.



  The heads or cuvettes 210a, 210b and 210c (figure 21) simultaneously take, under vacuum inaction, a negative plate on a cell 214
As shown in Figures 16 and 21, the head 211a has not taken a plate or separator, but it descends at the same time as the head 210a. The same is true of the heads 211b and 211c
Remember that the shafts 248 and 249 (figures 13 and 15) rotate at double speed from the main shaft 2750 These shafts 248 and 249 continuing to rotate, the cranks 244 to 247 come from their low position to their high position.

   When the suction heads move away from the top of the magazines, the cams 233 and 234, bearing against the lower ends of the arms 225 to 228, rotate on their pivot so as to move the heads and the associated transport system as a whole, to come to the upright position shown in figure 170 When they get to this position in figure 17, the cranks 244 to 247 and the friction devices 222d to 222f and 223d to 223f (figure 22) again do descend the suction heads, the head 211a descending on the stack of separators 220 (figure 17) while the head 210a places the negative plate 214a on the conveyor 215o At the same time, the heads 211b and 211c descend on the corresponding piles 2200 When the heads arrive in their low position,

  The cam actuated switch 315a opens under the action of cam 315 and switches 316a and 317a actuated. cam close, the first closing an excitation circuit of the coil 248 to create a vacuum in the pipe 347 and, consequently, in the head 211a This circuit starts from the line 333 passes through the coil 348, the switch 316a , a switch 326a closed at this time, to go to the other power line 334
The energization of the coil 349 opens the valve 349a to apply compressed air to the head 210a and to the heads 210b and 210c (FIG. 21) to ensure the release * of each of the negative plates carried by these heads.

   The air pressure does not need to be particularly large, and in some cases it is not necessary. However, the application of a low positive pressure assures the rapid and positive release of each.

 <Desc / Clms Page number 18>

 as plate (or separator as the case may be) and it prevents a plate from falling a certain distance preventing the exact alignment on the conveyor 215.



   Cams 233 and 234 (Figures 13-15) have rotated 180 from the positions shown in the figures. The rollers 225a to 228a again bear on the circular surfaces of the cams which gives periods of rest for the translation device 224 to 228, during which the lifting and lowering operations produced by the cranks 244 are carried out. at 247 rotating continuously.



   The arrow shown at the lower end of platform 253 (Fig. 21) indicates the direction of movement during the initial operations already described. As will be indicated later, the magazines 217a to 217c of the platform 252 match the transverse paths of the sleepers 212a to 212c when the suction heads thereof how to descend.



   The operation continuing, the cranks 244 to 247 again raise the suction heads 210a and 211a, the heads 211a to 211c now bearing separators coming from the stacks 220 When they are removed from the magazine, they are brought in concordance to the -above the negative plates which have been placed on the conveyor 215, one of these plates being thus represented in figure 170
When the suction heads 210a and 211a have been brought from their positions of figure 16 to those of figure 17, the magazines 217a and 218a descend and, while the suction heads 210a and 211a come from the positions of figure 17 to those of figure 17. of Figure 18, magazines 213a and 216a go up so that when the heads arrive in their extreme left positions, looking at Figures 16 to 21,

   the positive plate stacks 219 come in exact position under the heads 210a to 210c (Figs. 18 and 21). As before, the heads come to deposit the separator coming from the batteries 220 on the negative plates, this being done by closing the switch 316a actuated by cam, serving to close the valve 348a which is followed by the closing of the switch. 318a cam actuated to energize spool 350 from valve 350a which sends fluid under positive pressure to heads 211a through 211c to force each separator against the negative plate below.

   '
Except for the positions of the magazines and the locking pawls, the parts have returned to the positions shown in Figures 13 to 15, positions in which the cranks 244 to 247 are ready to lift the rods 240 to 243 and the frame. 239 As a result, the suction heads move up, each of the heads 210a to 210c carrying a positive plate from the stacks 219
We see especially in Figures 13 to 21 the-way in which the platforms 252-and 253 move alternately to change the positions of concordance of the neighboring stacks with the transverse displacement of the suction heads. While the circular surface of the cam 263 engages the roller 261a the platform 252, located at the rear of the machine looking at Figure 13, is stationary.

   The platform 253 which is on the neighboring side of the machine, however, moves (Fig. 21A) to come to the left since the roller 262a moves on a surface of the cam whose radius decreases. circular (bottom end surface when looking at figure 21a) of cam 266 comes under roller 262a, lever 262 and platform 253 remain at a standstill to allow movement of the suction heads coming into and out of the magazine - or are in agreement with it.

   It can therefore be seen that the platforms 252 and 253 are moved alternately by the cams 263 and 266 during the rest periods during which the suction heads lift the plates and the separators, first by a magazine, then by. neighboring magazine. Cams 263 and 266 are offset from each other by 90 to ensure synchronization of the rest periods during which cranks 244 to 247 raise and lower the suction heads.

 <Desc / Clms Page number 19>

 



   Returning to the operating cycle, the positive plates descend onto the conveyor 215 (figure 19) after which a separator is brought there (figure 20).
The above operations continue until there is a desired number of plates and separators on conveyor 215.



   Battery cells vary a lot in the number of plates they have. For example, there may be four plates. positive and five negative, five positive and six negative, etc ... until you have ten positive and eleven negative plaques or more.



   The particular number of plates and separators to be assembled for each element is determined - easily by the choice of the transmission ratio between shafts 319 and 330 (figure 29) as well as by the selection of the relative dimension of the worm 331 and wheel 332 They can be replaced together and chosen to make battery cells with the desired number of constituent parts.
Assuming that the transmission ratio given by worm 331 and wheel 332 has been chosen for the assembly of eleven-plate elements, the above operations continue until the suction heads. tes 210a and 211a have placed five positive and six negative plates with separators between them.

   After depositing the last separator, the parts are in the positions of figure 200
After releasing separator 221a, cam actuated switch 326a (Fig. 29) comes into its open position to de-energize coils 348 and 350 to prevent suction or compression in head 211aa. However, head 210a and its taps 342a and 349a remain active until the last negative plate 214 has been deposited on the partially finished element, thus terminating it. Once the last negative plate has been so deposited, the parts then being in the position shown in figure 17,

   the cam actuated switch 325a comes into its open position so as to open the control circuits of the coils 342 and 349 of the. valves 342a and 349a controlling the head 210a
When the suction heads come to their high positions shown in Figures 15 and 29, the cam actuated switch 327a closes causing the energization of the solenoids 283 and 284, so as to lock the suction heads in their high positions.



   While the heads 210a to 210c and 211a to 211c are locked in their upper positions, the cam actuated switch 329a closes so as to establish a circuit for energizing the coil 352 of the contactor 353 to supply power from it. a power source 354, a motor 355 operating a shaft 356 and, through a reduction gear mounted in a box 357 (figure 13) a chain wheel 357a and a chain 358 so as to rotate a shaft 359 on which are set the chain wheels 360 actuating the conveyor. On these wheels pass chains 361 on which are mounted ears 362 forming the platform 215 for supporting the battery cells placed on them by the suction heads.



  Two neighboring ears- 362 are thicker than the intermediate ears. Each assembled element, represented by the interrupted lines of complete elements 370, 371 and 372 at the removal station, is worn over an intermediate lug and over the thicker lugs, with the intermediate lugs giving way. desired to pass a tool or a removal hook
The chains 361 of the transporter pass on idle wheels 373 to 375 and they are also carried by guide rods 376 mounted on posts 377 to 379 also carrying guide rails 180,
Although the above description mentions the stacking of a single element, it is of course understood that, with the three pairs of suction heads,

   the three battery cells 370 to 372 were assembled simultaneously (figure 13) When energizing the motor 355 of the transporter,

 <Desc / Clms Page number 20>

 the three assembled elements leave the assembly station, going to the right looking at figure 13, and they stop at a distance from the suction heads of the machine, the rest position serving as a removal station.



   The closing of the cam actuated switch 329a serving to start the motor 335 was only momentary Immediately after it was closed, a cam actuated switch 363a is closed by a cam 363 actuated by the shaft 359 like this is indicated by the dashed line in Fig. 29, so as to establish a hold circuit for coil 352 In this way the conveyor moves until switch 363a opens.

   When this occurs, the motor 355 is de-energized on the conductor 353 and the conveyor stops. In order to prevent the conveyor from going too far due to the inertia of the moving parts, it has been found good to use an electrically actuated brake which is normally pushed against a brake wheel 365 and is released upon energization of the motor 355, the operating coil being shown as mounted between two of the supply lines to the motor 355 The conveyor stops with cam 363 in a position analogous to that shown in Figure 29, but having advanced 90 from it. The conveyor remains stationary until switch 329a closes again after completion of a new group of three battery cells.



   Remember that the battery cell is completely assembled by the arrival on it of a negative plate. This takes place in the manner shown schematically in FIG. 17 During the rotation of the cams 325 to 327, so as to give the successive operations which have just been described, the suction heads 210a and 211a effect displacements. successive analogues to those described with reference to Figures 18 to 20o When the switches 325a and 326a close and the switch 327,1! opens, the heads 210a and 211a are in the position shown in FIG. 16 Since it is not possible to create a vacuum through the valve 348a in the head 211a, this head situated above the conveyor is empty as are the heads 211b and 211c On the other hand,

   heads 210a to 210c are ready to fit onto stacks of negative plates 214 before removing the first negative plate to begin assembly of the next group of three battery cells.



   The above cycles, in each of which each pair of suction heads makes a complete battery cell, can be continued as long as desired.



   So that the machine can come to a standstill with the parts under determined conditions which allow easy restarting and ensure in all the following operations the initial deposition of a negative plate at the beginning of each element, provision has been made for hand operated switch 336.



   By putting this switch 336 in the open position, the bypass circuit that it normally establishes around the switch 328a is opened.



  The opening of the switch 336 does not affect any of the preceding operations until the moment when the conveyor has been excited to release complete elements from the machine and when the parts have resumed the positions shown schematically in figure 16 At this moment, the switch 328a is opened by the cam 328 so as to de-energize the coil 336a of the contactor 339 The latter then opens to de-energize the motor 270 and stop the whole machine. The whole apparatus can be restarted as has already been said and it then operates continuously to assemble the battery cells for as long a time as is desired, always starting each element with a negative plate.



   The continuous level changes of the feed stores (figure 21) resulting from the progressive removal of the plates and the separators they contain and from the: replacement by groups carried out by workers, do not affect the functioning suction heads associated with the fact that the friction control provided for each of the tubular elements carrying the suction heads causes the descent of each of the heads on

 <Desc / Clms Page number 21>

 stacks of plates and dividers regardless of their height. When carrying against the batteries, the friction drive elements slide on the tubular members.

   In this way not only is account taken of the varying height of the stack, but also the resulting force is exerted in a direction in which it applies the heads against each stack until the taps 342a and vacuum application 348a are opened to create a vacuum in the suction heads. As a result, while the heads are clamped against the stacks, suction is applied to them and it is ensured that the latter effectively holds the plates and separators against the head.

   For this purpose, each suction head can advantageously comprise a lip made of an elastic material such as soft, natural or synthetic rubber, so as to take account of irregularities, in particular in the case of separators with grooves. turned to the side of the heads.



   Friction devices (Figures 25 and 26) also effectively remedy the natural elasticity of elements on the conveyor as well as in stores. A stack either of a battery cell or placed in the magazine has sufficient elasticity to cause the suction heads to bounce noticeably if there was no action.
 EMI21.1
 prevention produced by friction drives. The preventing action has been found to be very effective, not only in preventing the bouncing of these heads but also in preventing the displacement of the partially assembled elements placed on the conveyor which, it will be noted, are not. held in place by side guides but are neatly stacked on top of each other.



   The friction drive which ensures an effective pressure directed downward when the head has stopped, maintains under pressure the partially assembled elements carried by the conveyor and it is thus possible, however long the heads are fixed, to ensure the desired synchronization.

   In other words, depending on the number of degrees of
 EMI21.2
 rotation of the shaft 275, the valves 342a and to controlling the suction close and the valves 349a and 350a controlling the application of pressure open at the same time in each cycle, expressed in degrees of rotation of the shaft 265
 EMI21.3
 Since the tubular elements 222a to 222c t223a to 223c are actuated by means of friction devices 222d to 222f and 223d to 223 !, it can be seen that, as soon as the cranks 244 to 247 change direction
 EMI21.4
 the movement of the frame 239, that is to say as soon as they tend to raise or lower the latter, the friction device immediately comes into play, so as to initiate the rise or fall of the tubular elements.

   As a result, the lifting of the suction heads always occurs when the crank arms 244 to 247 leave their down position and during the time when the vertical displacement of their rotational movement is at its minimum.
 EMI21.5
 



  This means that the tubular elements 222a to 222e and 223a to 223e rise very slowly when they leave the stacks and the partially assembled elements, which is still interesting in that the disturbances are reduced to a minimum, in particular those of the cells. partially or completely finished battery cells. The tubular elements 222a. to 222c and 223a
 EMI21.6
 to 223c and their associated suction heads 210a to 210e and 211, to 211e come to rest in their upper positions either by completion of the running of the frame 239a or by engaging the upper level of the suction heads = rantes with the fixed part of the frame of the anti-friction bearings, the elements
 EMI21.7
 friction then sliding along the tubular elements to complete the upstroke.



   In each embodiment of the invention, the suction head
 EMI21.8
 is stopped by bearing against a constituent member, a plate or a battery, the stacking of these members limiting the descent 'l-atCo In each of the embodiments of the invention, the connection between the lifting mechanism and the heads is of the lost motion type, i.e. after a head has been stopped, the linkage or the associated mechanism P61J +, continue to move to complete its course while the head is stopped

 <Desc / Clms Page number 22>




    

Claims (1)

Bien que 1-'on ait représenté les formes de réalisation préférées de l'invention, il est évidemment bien entendu que l'on peut utiliser des caractéristiques de l'une d'elles en combinaison avec des caractéristiques d'une autre ou à la place de celles-ci et que tout changement ou modification rentre dans le cadre de l'invention RESUME. Although the preferred embodiments of the invention have been shown, it is of course understood that features of one of them can be used in combination with features of another or at the same time. place thereof and that any change or modification falls within the scope of the invention SUMMARY. Machine servant à assembler des éléments de batterie d'accumulateur, caractérisée par les points suivants séparément ou en combinaison @ 1 ) Elle comporte plusieurs organes supportant des piles séparées de plaques et de séparateurs d'éléments de batterie, un poste d'assemblage voisin de ces organes de support, des moyens de levage comportant au moins une tête aspirante servant à exercer une succion sur-la plaque ou le sépara- teur supérieur de la pile pour l'enlever et le déposer au poste d'assemblage, un mécanisme servant à déplacer la tête pour l'amener en position de concor- dance au-dessus de l'un de ces organes de support et au-dessus du poste d'as- semblage ou l'en écarter, Machine for assembling accumulator battery cells, characterized by the following points separately or in combination @ 1) It comprises several members supporting separate stacks of plates and separators of battery cells, an assembly station adjacent to these support members, lifting means comprising at least one suction head serving to exert over-suction. the plate or the upper separator of the stack to remove it and place it at the assembly station, a mechanism for moving the head to bring it into a matching position above one of these support members and above the assembly station or move away from it, ce mécanisme comportant des moyens servant à soule- ver et abaisser cette tête dans chacune de ces positions de concordance et des moyens permettant de modifier la position latérale relative du poste d'as- semblage, des organes de support et de la tête aspirante pour empiler succès- sivement des plaques et des séparateurs dans un ordre donné, au poste d'assem- blage, de manière à achever l'assemblage d'un élément de batterie. this mechanism comprising means serving to raise and lower this head in each of these matching positions and means making it possible to modify the relative lateral position of the assembly station, of the support members and of the suction head for stacking successively plates and separators in a given order, at the assembly station, so as to complete the assembly of a battery cell. 2 ) Le poste d'assemblage est constitué par un transporteur se dé- plaçant le long des organes de support et actionné de façon intermittente avec arrêt entre les déplacements, les plaques et les séparateurs étant disposés sur ce transporteur pendant ces poses. 2) The assembly station consists of a conveyor moving along the support members and actuated intermittently with a stop between the movements, the plates and the separators being placed on this conveyor during these poses. 3 ) Les organes de support sont des magasins disposés de part et d'autre du transporteur et les têtes aspirantes sont disposées par paires de façon qu'une tête vienne en coincidence avec une pile d'organes constitu- tifs de l'élément d'un côté du transporteur tandis que l'autre tête coïncide avec le transporteur, une transmission déplaçant ces têtes de la position ci-dessus à une autre dans laquelle la tête qui était sur le transporteur vient au-dessus d'une- pile située de l'autre côté et celle qui était sur une pile vient sur le transporteur, une- autre transmission faisant monter et descendre ces têtes dans chacune de ces positions, de manière à prendre des organes constitutifs sur le dessus des piles et à les déposer sur le trans= porteur, 3) The support members are magazines arranged on either side of the conveyor and the suction heads are arranged in pairs so that a head comes into coincidence with a stack of constituent members of the element of. one side of the conveyor while the other head coincides with the conveyor, a transmission moving these heads from the above position to another in which the head which was on the conveyor comes above a stack located on the 'other side and the one that was on a stack comes on the conveyor, another transmission moving these heads up and down in each of these positions, so as to take component parts on top of the stacks and lay them on the trans = carrier, la mise en prise de chaque tête contre un organe constitutif limi- tant la descente de la tête, des moyens synchronisant le fonctionnement des têtes, la manoeuvre des transmissions et le- déplacement du transporteur pour faire fonctionner de façon continue les transmissions et les têtes suivant des cycles déterminés, entre des déplacements horizontaux successifs du trans- porteuro 4 ) Les piles de plaques et de séparateurs sont disposées en cer- cle sur une plateforme tournante qui est actionnée chaque fois que la tête aspirante est au poste d'assemblage, de manière à modifier la position de la plaque pour amener successivement les plaques et les séparateurs dans l'ordre voulu pour achever les éléments de batterie assemblés. the engagement of each head against a constituent member limiting the descent of the head, means synchronizing the operation of the heads, the maneuvering of the transmissions and the movement of the conveyor to operate the transmissions and the following heads continuously determined cycles, between successive horizontal movements of the transporter 4) The stacks of plates and separators are arranged in a circle on a rotating platform which is actuated each time the suction head is at the assembly station, so as to modify the position of the plate to successively bring the plates and the separators in the desired order to complete the assembled battery cells. 5 ) Le mécanisme déplaçant la tête comporte un bras pivotant en un point intermédiaire entre ses extrémités, une partie d'extrémité de ce bras déplaçant la tête pour l'amener en position de concordance au-dessus d'une pile et au-dessus du poste d'assemblage ou l'en écarter, des moyens ve- nant en prise avec l'autre extrémité du bras pour actionner la tête entre ses positions de concordance, avec des poses entre chaque déplacement, un mécanisme mobile avec ce bras commandant la montée et la descente de la té- te pendant chacune des poses et un mécanisme actionné par le précédent pour soulever et abaisser la tête dans chacune de ses positions de concordanceo 6 ) Le mécanisme servant à déplacer la tête comporte en outre une barre de guidage pivotant avec le bras oscillant sur chaque pile pour fonc- tionner en parallèle, 5) The head moving mechanism has an arm pivoting at a point intermediate between its ends, an end portion of this arm moving the head to bring it into a matching position above a stack and above the assembly station or away from it, means coming into engagement with the other end of the arm to actuate the head between its corresponding positions, with poses between each movement, a movable mechanism with this arm controlling the ascent and the descent of the head during each of the poses and a mechanism actuated by the preceding one to raise and lower the head in each of its concordance positions. 6) The mechanism for moving the head further has a swivel guide bar with the swing arm on each stack to operate in parallel, une pièce horizontale pivotant de manière à se dépla- <Desc/Clms Page number 23> cer horizontalement sur les extrémités supérieures du bras pivotant et de la barre de guidage, un manchon vertical porté par cette pièce ; tuyau coulis- sant dans le manchon, un bras de levier horizontal pivotant verticalement sur cette pièce horizontale et une liaison à mouvement perdu entre le bras de levier et le tuyau. a horizontal part pivoting so as to move <Desc / Clms Page number 23> cer horizontally on the upper ends of the pivoting arm and of the guide bar, a vertical sleeve carried by this part; pipe sliding in the sleeve, a horizontal lever arm pivoting vertically on this horizontal part and a lost movement link between the lever arm and the pipe. 7 ) A chaque tête est associé un tuyau vertical se déplaçant en bout, un tuyau flexible reliant l'extrémité supérieure de ce-tuyau à une source de vide, une cuvette aspirante, un boisseau de robinet réunissant la cuvette à l'extrémité inférieure du tuyau, une clé pouvant tourner dans ce boisseau et des moyens faisant tourner ce robinet de manière à appliquer à volonté le vide sur la,cuvette ou à faire communiquer celle-ci avec l'at- mosphère, une tête pivotante coulissant sur ce tuyau, un collier porté par ce tuyau au-dessus de la tête pivotante et normalement à une certaine distan- ce de celle-ci, des moyens reliant cette tête au mécanisme faisant tourner le robinet et des moyens reliés à cette tête la déplaçant par rapport au tuyau, le contact de cette tête avec le collier limitant ce déplacement rela- tif lequel fait tourner le robinet, 7) Each head is associated with a vertical pipe moving at the end, a flexible pipe connecting the upper end of this pipe to a vacuum source, a suction cup, a valve plug joining the cup to the lower end of the pipe, a key which can turn in this plug and means making this valve turn so as to apply the vacuum to the bowl at will or to make the latter communicate with the atmosphere, a pivoting head sliding on this pipe, a collar carried by this pipe above the pivoting head and normally at a certain distance from the latter, means connecting this head to the mechanism rotating the valve and means connected to this head moving it relative to the pipe , the contact of this head with the collar limiting this relative displacement which turns the valve, la montée de la tête lorsqu'elle vient toucher le collier déplaçant ce collier en bout et des moyens déplaçant ce tuyau entre des positions situées au-dessus du dispositif de support et au- dessus du transporteuro 8 ) La tête pivotante est reliée à un système à cliquet et rochet faisant tourner le robinet au moyen d'une tige passant dans une ouverture d'une saillie de la tête pivotante, cette tige comportant une tête venant en prise avec la tête pivotante pour actionner le cliquet et par suite le robi- net, de manière à faire sélectivement le vide dans la cuvette aspirante ou à la faire communiquer avec l'atmosphère 9 ) Le dispositif de commande comporte un arbre à cames disposé parallèlement au transporteur, des moyens actionnant de façon continue l'ar- bre à cames, the rise of the head when it comes into contact with the collar moving this collar at the end and means moving this pipe between positions located above the support device and above the transporter 8) The swivel head is connected to a ratchet and ratchet system rotating the valve by means of a rod passing through an opening in a projection of the swivel head, this rod comprising a head engaging the swivel head for actuate the pawl and consequently the valve, so as to selectively create a vacuum in the suction bowl or to cause it to communicate with the atmosphere 9) The control device comprises a camshaft arranged parallel to the conveyor, actuating means the camshaft continuously, des moyens disposés à l'emplacement de chaque pile actionnés par les cames de 1-'arbre de manière à soulever un organe du dessus de la pile, à l'amener au transporteur et à le dépose-r sur la pile précédemment assem- blée sur le transporteur, des moyens de commande agissant de façon intermit- tente, déplaçant le transporteur et l'arrêtant momentanément lorsqu'un orga- ne est placé sur lui. la ) La montée et la descente de la tête comportent une liaison à mouvement perdu au moyen de 'laquelle la tête s'arrête à chaque-extrémité de son déplacement horizontal sur les- organes contenus dans les magasins ou sur le transporteur à des niveaux variables. means arranged at the location of each stack actuated by the cams of the 1-shaft so as to lift a member from above the stack, bring it to the conveyor and place it on the previously assembled stack on the conveyor, control means acting intermittently, moving the conveyor and stopping it momentarily when an organ is placed on it. la) The raising and lowering of the head comprises a lost motion link by means of 'which the head stops at each end of its horizontal movement on the organs contained in the magazines or on the conveyor at varying levels . 11 ) La machine comporte une plateforme, plusieurs magasins dispe- sés par paires opposéesà intervalles et sur les côtés opposés,de la plate- forme, contenant des plaques et des séparateurs, au moins unepaire de têtes aspirantes, une tête étant à une distance de l'autre tête de la paire à une distance qui est sensiblement la même que l'espacement latéral des magasins sur les côtés respectifs de la plate-forme, un mécanisme transportant ces tê- tes entre des positions de concordance, d'abord au-dessus de la plateforme et de l'un des magasins disposés sur un coté de la plateforme puis avec la plateforme et un des magasins de 1?autre côté les têtes étant soulevées et abaissées dans chacune des positions de mise en concordance, 11) The machine has a platform, several magazines arranged in opposite pairs at intervals and on opposite sides of the platform, containing plates and separators, at least one pair of suction heads, one head being at a distance of the other head of the pair at a distance which is substantially the same as the lateral spacing of the magazines on the respective sides of the platform, a mechanism transporting these heads between mating positions, first at above the platform and one of the magazines arranged on one side of the platform then with the platform and one of the magazines on the other side, the heads being raised and lowered in each of the alignment positions, un support mo- bile pour chaque magasin situé sur les côtés opposés du transporteurun sys tème d'entraînement de ce support mobile pour changer les positions des pai- res de magasins d'un côté de la plate forme après que chaque tête aspirants a été soulevée= et avant le retour de cette tête, pour l'assemblage d'éléments de batterie avec leurs parties constitutives dans un ordre déterminé-, 12 ) Le système d'entraînement des supports mobiles agit en synchro- nisme avec le système déplaçant les têtes, le déplacement de ces têtes d'une position à l'autre se faisant avec la même périodicité que le déplacement des magasins, de sorte que les têtes aspirantes viennent concorder successivement , avec quatre des magasins. a movable support for each magazine located on opposite sides of the conveyor a drive system of this movable support to change the positions of the pairs of magazines on one side of the platform after each suction head has been lifted = and before the return of this head, for the assembly of battery elements with their constituent parts in a determined order-, 12) The drive system of the movable supports acts in synchronism with the system moving the heads, the movement of these heads from one position to another being done with the same periodicity as the movement of the magazines, so that the suction heads come to agree successively, with four of the magazines. 13 ) Plusieurs paires de têtes aspirantes font simultanément plu- sieurs éléments, <Desc/Clms Page number 24> 14 ) A chaque tête est associé un élément tubulaire portant cette tête, un dispositif de transfert avec support anti-friction permettant le dé- placement vertical de cet organe tubulaire, des moyens déplaçant ce disposi- tif de transfert en bloc'de manière à déplacer Isolément tubulaire et la tê- te dans des positions de concordance? d'abord au-dessus du,dispositif d'ali- mentation puis au-dessus du poste d'assemblage, un système d'entraînement se déplaçant verticalement le long de l'axe du système tubulaire et compre- nant un dispositif servant à y appliquer une force d'entraînement pour amener la tête aspirante contre un organe constitutifoet à rappliquer sur lui, 13) Several pairs of suction heads simultaneously make several elements, <Desc / Clms Page number 24> 14) With each head is associated a tubular element carrying this head, a transfer device with anti-friction support allowing the vertical displacement of this tubular member, means moving this transfer device in block so as to move Isolation tubular and the head in matching positions? first above the feed device and then above the assembly station, a drive system moving vertically along the axis of the tubular system and comprising a device for y apply a driving force to bring the suction head against a constituent organ and to reapply on it, tout en permettant en même temps au dispositif d'entraînement de se déplacer par rapport à l'élément tubulaire de sorte que le fonctionnement de ce dispositif d'entraînement est indépendant de la hauteur des piles à l'alimentation ou au poste d'assemblage, ce dispositif d'application de la force d'entraînement entrent en jeu immédiatement lors- de la montée de l'élément tubulaire pour soulever.celui-ci et la tête aspirante, 15 ) Le dispositif de transfert porte un dispositif de limitation tubulaire fonctionnant entre une position de limitation et une position de li- bération et des moyens commandant le fonctionnement de ce dispositif de limi- tation pour l'amener en position de limitation et empêcher la descente, de lé lément tubulaire sous l'action de la force, d'entraînement 16 ) while at the same time allowing the driving device to move relative to the tubular member so that the operation of this driving device is independent of the height of the stacks at the power supply or at the assembly station, This driving force application device comes into play immediately when the tubular element is raised to lift it and the suction head, 15) The transfer device carries a tubular limiting device operating between a limiting position and a release position and means controlling the operation of this limiting device to bring it into the limiting position and prevent the descent of the tubular element under the action of the force, d 'training 16) Les éléments tubulaires sont de forme rectangulaire et le dis positif d'application de la force d'entraînement comporte deux bras présentant des éléments à friction venant-en prisa sur des faces opposées de l'élément rectangulaire et des dispositifs élastiques poussant ces éléments à friction contre ces faces 17 ) Il est prévu un deuxième élément tubulaire et une deuxième tê- te au voisinage des premiers, chacun portant un épaulement, deux loquets pivo- tant sur le dispositif de transfert et venant en prise avec ces épaulements et s'en écartant et un système de manoeuvre portépar le dispositif de trans- fert amenant ces loquets enpprise avec les épaulements ou les au-écartant. The tubular elements are rectangular in shape and the drive force application device has two arms having friction elements engaging on opposite faces of the rectangular element and resilient devices pushing these friction elements. against these faces 17) A second tubular element and a second head are provided in the vicinity of the first, each carrying a shoulder, two latches pivoting on the transfer device and engaging with these shoulders and moving away from them and a system operating device carried by the transfer device bringing these latches into engagement with the shoulders or spreading them apart. 18 ) Des robinets permettant d'appliquer sélectivement l'aspiration ou la pression dans les têtes aspirantes, des dispositifs de manoeuvre des robinets fonctionnant en synchronisme avec le dispositif de transfert et le système servant à effectuer la montée et la descente, de manière à appliquer une aspiration dana chaque- tête lorsqu'elle est descendue-- en prise avec l'or- gane constitutif supérieur d'un magasin et appliquer une pression dans cha que tête après- descente en concordance avec le transporteur, ce dispositif de commande du robinet et ces dispositifs de transfert, de montée et de des- cente présentant un arbre de- commande commun, de manière à effectuer des opé- rations aux moments voulus, les unes par rapport aux autres. 18) Valves allowing the selective application of suction or pressure in the suction heads, valves operating devices operating in synchronism with the transfer device and the system used to carry out the ascent and descent, so as to apply suction in each head when it is lowered - in engagement with the upper constituent organ of a magazine and apply pressure in each head after descent in accordance with the conveyor, this valve control device and these transfer, rise and fall devices having a common control shaft, so as to perform operations at the desired times, with respect to each other. 19 ) Un dispositif de commande du robinet rend ce dernier ineffi- cace après achèvement d'un nombre déterminé de cycles de fonctionnement, des moyens synchronisés avec ce dispositif de commande supplémentaire maintenant les têtes dans leurs positions hautes pendant-un intervalle de temps déter- miné et des moyens fonctionnant pendant ces intervalles-- pour actionner le transporteur et déplacer un élément de batterie assemblé pour ]--écarter de la trajectoire des têtes 20 ) 19) A valve control device renders the latter ineffective after completion of a determined number of operating cycles, means synchronized with this additional control device maintaining the heads in their high positions for a determined time interval. mined and means operating during these intervals - to actuate the conveyor and move an assembled battery cell to] - move away from the path of the heads 20) Un dispositif d'achèvement du cycle fonctionne en concordan- ce avec le dispositif de commande supplémentaire pour amener à l'arrêt l'ar- bre de commande commun dans une position séparant le commencement d'un nou- veau cycle et un système à main met en route cet arbre pour continuer le fonctionnement de la machine pour effectuer l'assemblage d'éléments de bat- terieo en annexe : 15 dessins., A cycle completion device operates in conjunction with the additional control device to stop the common control shaft in a position separating the start of a new cycle and a hand system. starts this shaft to continue the operation of the machine to assemble the battery elements in the appendix: 15 drawings.,
BE496907D BE496907A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE496907A true BE496907A (en)

Family

ID=140000

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE496907D BE496907A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE496907A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1005832A5 (en) Method and apparatus for thermoforming and extraction of objects equipped with a hollow bottom band from a thermoplastic material.
CH652967A5 (en) PLATE PRESS.
FR2642039A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONTINUOUS FEEDING OF FLANS
CH619904A5 (en)
BE496907A (en)
FR2460732A1 (en) MECHANISM FOR THE PERIODIC MOVEMENT OF OBJECTS FROM ONE PLACE TO ANOTHER, USED IN PARTICULAR IN A PROGRESSIVE STAMPING PRESS
EP0497689B1 (en) Apparatus for packing portions packs in cases
FR2532577A1 (en) TOWER TOOL CHANGER, TOOL MAGAZINE TOOL HOLDER, PALLET SYSTEM FOR TOOL CHANGER, AND TOOL STORAGE ARRAY
FR2639614A1 (en) PROCESS FOR PACKING CIGARETTES IN HARD PACKETS WITH ABOVE
CH364212A (en) Multiple station machine for canning
EP0238428B1 (en) Core blowing machine
CH128878A (en) Method and machine for riveting wheel rims on wheel bodies.
FR2860220A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR THE COLLECTION OF BATTERY PILES
FR2518983A1 (en) MACHINE FOR OPENING BOTTLES
BE333328A (en)
BE534802A (en)
CH270518A (en) Machine for applying a pigment to the surface of successive sheets of paper, cardboard, fabric, etc.
BE356710A (en)
CH335044A (en) Slicing machine
BE405867A (en)
BE563852A (en)
BE497969A (en)
BE507864A (en)
BE334147A (en)
BE557495A (en)