BE493576A - - Google Patents

Info

Publication number
BE493576A
BE493576A BE493576DA BE493576A BE 493576 A BE493576 A BE 493576A BE 493576D A BE493576D A BE 493576DA BE 493576 A BE493576 A BE 493576A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
switch
switches
contacts
contact
stepping
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE493576A publication Critical patent/BE493576A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03KPULSE TECHNIQUE
    • H03K21/00Details of pulse counters or frequency dividers
    • H03K21/02Input circuits

Landscapes

  • Relay Circuits (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "PERFECTIONNEMENT AUX DISPOSITIFS DE COMMANDE DE MARCHE". 



   La présente invention concerne un circuit de commande de marche et différents dispositifs de réglage chronométrique, de comptage et de com- mande, basés sur le circuit régulateur de marche. 



   Il y a de nombreuses applications dans lesquelles on désire com- mander un équipement à des intervalles de temps réguliers. Par exemple, on emploie des dispositifs de ce genre dans des compteurs, avec lesquels on désire compter un nombre particulier d'objets, puis, après avoir actionné une commande, procéder au comptage du nombre suivant. 



   Un tel dispositif pourrait être employé pour l'emballage d'objets ou pour la mise en bouteilles,de manière que,   lorsqu'un   nombre déterminé d' avance d'objets ont été placés dans un récipient, le dispositif de commande mette le récipient suivant en position, le nombre voulu d'objets étant en- suite amené à ce nouveau récipient. On peut aussi employer des circuits ré- gulateurs de marche dans les mécanismes de réglage chronométrique avec les- quels on désire actionner des commandes après divers intervalles de temps qui se répètent continuellement. 



   En établissant des intervalles espacés régulièrement et en fai- sant en sorte que des commandes fonctionnent après un nombre d'intervalles déterminé d'avance, on obtient des opérations se succédant à des intervalles de temps déterminés d'avance. Un tel système pourrait être appliqué dans une machine chronométrique dans laquelle diverses opérations sont effectuées et lorsqu'il est désirable que chaque opération se prolonge pendant un laps de temps déterminé d'avance. A titre d'exemple d'un tel dispositif on peut citer une machine à laver automatique. Il est évident qu'il y a beaucoup d'autres applications dans lesquelles des nombres ou intervalles de temps se succédant et-se répétant sont nécessaires pour commander un équipement, par exemple une machine pour la soudure électrique à résistance. 



   En conséquence, l'un des buts de la présente invention consiste à 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 créer un dispositif de commande de marche avec lequel on peut régler la durée de   chaquë   opération à volonté, et il n'est pas nécessaire de remet- tre l'appareil en marche entre les opérations successives, 
Un autre but de la présente invention consiste à créer un dispo- sitif de commande de marche qui soit simple et qui puisse servir à   diffé-   rents dosages, par exemple pour des opérations déterminées d'avance de comptage, de réglage chronométrique et de succession. 



   Un autre but encore de la présente invention consiste à créer un dispositif de commande de marche avec lequel plusieurs opérations de différentes durées puissent être commandées et répétées continuellement sans perte de temps entre les opérations successives. 



   Un autre but de la présente invention consiste à créer des opé- rations de commande dans lesquelles différentes phases se répètent, et des commandes peuvent être assurées au cours de chaque phase. 



   Une caractéristique de la présente invention consiste à créer un dispositif de commande de marche comprenant deux dispositifs actionnés pas à pas et un ensemble servant à relier ces dispositifs à une source d' impulsions quelconques, de manière que chaque dispositif compte un nombre déterminé d'avance d'impulsions pouvant être séparées les unes des autres par des intervalles de temps égaux ou non,puis s'arrête, pendant que l' autre dispositif compte le nombre déterminé d'avance, ces dispositifs fonc- tionnant alternativement sans qu'il soit nécessaire de les remettre en marche. 



   Une autre caractéristique de la présente invention consiste à créer un régulateur chronométrique dans lequel des impulsions régulièrement espacées commandent le dispositif de commande de marche de manière à   éta-   blir des intervalles de temps désirés. Ces impulsions ne sont pas nécessai- rement séparées par des laps de temps égaux, ainsi qu'on le verra plus loin. 



   Une autre caractéristique encore de la présente invention consis- te à créer un appareil de commande pour assurer une succession d'opérations de commande répétées, les intervalles de temps séparant les opérations suc- cessives pouvant être réglés à volonté. 



   D'autres buts, caractéristiques et avantages résulteront de la description suivante, dans laquelle on se référera aux dessins ci-joints, dans lesquels : 
La figure 1 représente l'opération de base d'un dispositif de com- mande de marche conforme à l'invention. 



   La figure 2 représente une variante dans laquelle les opérations peuvent comprendre un grand nombre de phases. 



   La figure 3 représente un dispositif dans lequel des opérations de commande peuvent être effectuées par intervalles entre les opérations éta blies par le dispositif. 



   La figure 4 représente un dispositif plus compliqué dans lequel plusieurs opérations de différentes durées peuvent être assurées en se répé- tant continuellement, et, 
La figure 5 représente une variante permettant d'augmenter la vi- tesse de fonctionnement des dispositifs. 



   Bien que l'invention soit représentée par un dispositif compre- nant des commutateurs et des relais pour la marche pas à pas, il est bien entendu que l'on peut employer aussi d'autres dispositifs connus de marche pas à pas fonctionnant de la même manière que les commutateurs en question, et que d'autres dispositifs réagissant sur les dispositifs de marche pas à pas peuvent remplacer les relais. 



  Par exemple, les commutateurs de marche pas à pas peuvent être du type rota- tif comme ceux qui sont représentés et l'on peut également employer toute 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 autre série d'éléments fonctionnant pas à pas, par exemple une chaîne de tubes électroniques, ou des dispositifs actionnés mécaniquement. 



   Pour la mise en pratique de l'invention on emploie un disposi- tif comprenant deux commutateurs de marche pas à pas et deux relais com- binés individuellement avec ces commutateurs pour appliquer des impul- sions à leurs enroulements. Les relais comprennent des contacts servant à relier les enroulements d'excitation des commutateurs de marche pas à pas à une source d'impulsions, et ils comprennent, en outre, des contacts dis- posés dans des circuits de maintien de manière que chaque relais reste excité jusqu'à ce que l'autre relais soit excité. Des circuits sont éta- blis en passant par les contacts des commutateurs de marche pas à pas, de manière qu'après que chaque commutateur a fonctionné pendant un nombre de phases déterminé d'avance le relais combiné avec l'autre commutateur de marche pas à pas soit excité. 



   Ceci provoque la mise en marche de l'autre commutateur de mar- che pas à pas et coupe l'excitation du relais combiné avec le premier com- mutateur de marche pas à pas et coupe l'excitation du relais combiné avec le premier commutateur de marche pas à pas, de sorte que ce premier commu- tateur de marche pas à pas   s'arrête.   Les commutateurs de marche pas à pas fonctionnent ensuite alternativement pendant le nombre de phases déterminé d'avance. Les commutateurs de marche pas à pas sont reliés entre eux de manière que ces commutateurs puissent servir à établir une opération com- prenan.t tout nombre désiré de phases entre les limites données par la construction du commutateur particulier, sans aucune remise en marche des commutateurs. 



   Des dispositions sont également prises pour que les commuta- teurs puissent être montés en série afin d'établir des opérations compre- nant un plus grand nombre de phases. En utilisant des commutateurs de marche pas à pas ayant un plus grand nombre de niveaux de commutation, on peut assurer des commandes à des points intermédiaires.dans chaque opéra- tion. On peut aussi établir successivement plusieurs opérations de diffé- rentes durées et les répéter successivement en modifiant le dispositif de manière qu'il comprenne plus de deux commutateurs de marche pas à pas et un nombre correspondant de relais. 



   La figure 1 représente un dispositif comprenant des commuta- teurs de marche pas à pas 10 et 20 et des relais 30 et 40. Le relais 30 est combiné avec le commutateur de marche pas à pas 10 et, d'une façon correspondante, le relais 40 est combiné avec le commutateur de marche pas à pas 20. Le commutateur de marche pas à pas 10 comprend un mécanisme d'entraînement 11, un contact interrupteur 12 et des blocs de contact 13, 14, 15, 16 et 17. Les blocs de contact représentés comprennent chacun dix contacts, mais il est bien entendu que ce nombre n'est donné qu'à titre d'exemple et pour simplifier la description, et qu'il peut y avoir un plus grand nombre de contacts. 



   De même, le commutateur de marche pas à pas 20 comprend un mécanisme de commande 21, un contact interrupteur 22 et des blocs de contact 23,   24,   25, 26 et 27. Le relais 30 comprend trois séries de con- tacts 31, 32, et 33 et, de même, le relais 40 comprend trois séries de contacts 41, 42 eu 43. Lorsqu'ils sont fermés par le relais 30, les con- tacts 33 relient le mécanisme de commande 11 du commutateur 10 entre la borne marquée moins et la terre par le commutateur de commande 50. 



   D'une manière analogue, le contact 43 du relais   40   relie le mécanisme de commande 21 du commutateur 20 entre moins et la terre par le commutateur de commande 50. Ces contacts sont protégés des étincelles par les condensateurs 18 et 28 et les résistances 19 et 29. Les contacts 31 et 41 forment un circuit de maintien pour le relais 30, les contacts 41 étant normalement fermés et les contacts 31 étant normalement ouverts, mais étant fermés lorsque le relais 30 est actionné. Ceci établit un circuit fermé entre moins et la terre par les contacts 61 du commutateur de rappel 60. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Après que le relais 30 a été actionné, ce circuit est maintenu fermé jusqu'à ce que le relais 40 soit actionné, les contacts 41 s'ouvrant alors pour couper le circuit de maintien. De même, les contacts 32 et 42 forment un circuit de maintien pour le relais 40, circuit qui maintient le relais 40 en action jusqu'à ce que les contacts 32 soient ouverts par 1' entrée en action du relais 30. 



   Les blocs 13 et 23 des commutateurs 10 et 20 sont les blocs de mise en position et ils servent à établir les positions initiales des com- mutateurs 10 et 20 de manière que ces commutateurs soient en position pour l'opération désirée. Les contacts mobiles des blocs de rappel sont du type à pont et viennent en prise avec le contact suivant avant que le contact ne soit rompu avec le contact précédent. 



   Les contacts du bloc 13 sont reliés à plusieurs contacts 70 qui coopèrent avec une plaque de contact mobile 71. La plaque de contact mobi- le 71 est disposée de manière à établir une connexion avec tous les   con -   tacts fixes 70 sauf un, le contact 3 étant représenté ouvert dans la   figolo   On peut naturellement employer tout autre dispositif de connexion produi- sant cet effet. La plaque de contact mobile 71 est reliée à la terre par les contacts 62 du commutateur de rappel. 



   Les contacts du levier 23 du commutateur 20 sont tous reliés à la terre par les contacts 63 du commutateur de rappel à l'exception du contact n  1, dans l'exemple représenté. Les bras de contact mobiles des blocs de mise en position 13 et 23 sont disposés de manière à exciter les mécanismes de commande 11 et 21 des commutateurs 10 et 20 respectivement, par les contacts interrupteurs 12 et 22. On voit toutefois que, lorsque le commutateur de rappel 60 se meut vers la droite, le bras du contact du com- mutateur 10 tourne jusqu'à ce que le bras du niveau 13 atteigne le contact ouvert du groupe 70. Dans la figure 1 le contact 3 est le contact ouvert et le commutateur s'arrêtera par conséquent sur le contact n  30 
Le commutateur 20 fonctionnera jusqu'à ce que le contact de commutateur atteigne la position n  1, qui est la position d'ouverture. 



  Ainsi qu'on le verra plus loin en détail, en changeant la position de la plaque de contact mobile 71, on changera la position de rappel du commuta- teur 10 pour effectuer une autre opération. 



   Les contacts des blocs   14   et 24 des commutateurs sont reliés entre eux par une connexion à glissement comprenant les organes 80 et 81. 



  Ces deux organes comprennent un certain nombre de contacts égal au nombre de contacts de chaque niveau des commutateurs de marche pas à pas, les contacts des organes 80 et 81 étant en prise pour relier les deux niveaux entre eux. On peut toutefois faire varier cette connexion à volonté de manière que le contact n  1 du bloc 24 puisse être relié à tout contact désiré du bloc 14. 



   Les contacts suivants sont aussi reliés entre eux, Par exemple, si le contact n  1 du bloc 24 est relié au contact n  3 du bloc   14,   comme dans la figure 1, le contact n  2 du bloc   24   sera relié au contact n 4 du bloc 14. 



   Les contacts des blocs 15 et 25 des commutateurs 10 et 20 res- pectivement sont reliés entre eux en permanence et directement, le con- tact n  1 du bloc 15 étant constamment relié au contact n  1 du bloc 25 et ainsi de suite. Dans un dispositif simple les blocs 16 et 17 du commu- tateur 10 et les blocs 27 et 26 du commutateur 20 ne sont pas nécessaires. 



     On   décrira toutefois plus loin des dispositifs comprenant ces blocs supplémentaires, On peut employer tout dispositif approprié pour assurer une connexion réglable entre les divers contacts. 



   Le fonctionnement du dispositif de la figure 1 est le suivant. 



  Il convient de mentionner que ce dispositif tel qu'il est représenté, peut servir à effectuer une opération comprenant un nombre quelconque de phases jusqu'à neuf Inclusivement, Le nombre de phases de chaque opération 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 est déterminé par le réglage de la position de la plaque de contact mobile 71 et par la position relative des organes de contact 80 et 81.

   En fixant l'organe de contact 81 à demeure et en reliant mécaniquement la plaque de contact 71 et l'organe de contact 80, on peut établir une commande unique pour le réglage du fonctionnement de l'appareil, 
Ainsi qu'on l'a dit plus haut, avant de faire fonctionner l'ap- pareil il faut amener le commutateur de mise en position 60 à la position de fermeture des contacts 62 et 63 pour donner aux commutateurs de marche pas   à   pas la position voulue pour amorcer le fonctionnement. 



   Les contacts 62 établissent un circuit passant par le disque 70, le bloc 13, les contacts interrupteurs 12 et le mécanisme de commande 11 jusqu'au pôle négatif. 



   Les contacts interrupteurs assurent un fonctionnement pas à pas du commutateur 10 d'une manière bien connue, jusqu'à ce que le contact mo- bile vienne rencontrer le contact 3, qui n'est pas relié à la terre par le disque 70. Ceci arrête le fonctionnement du commutateur 10. 



   Les contacts 63 établissent un circuit analogue passant par le bloc 23, les contacts interrupteurs 22 et le mécanisme de commande du com- mutateur 20. Ceci a pour effet que le commutateur 20 marche pas à pas jus- qu'à ce que le contact n  1 soit rencontré. 



   Lorsque l'opération de mise en position est terminée, on peut amener le commutateur 60 à la position normale représentée dans le dessin et dans laquelle le contact 61 met à la terre un des côtés des relais 30 et 40. On voit qu'il existe, dans cette position, un circuit passant par l'enroulement du relais   40,   le contact 3 du bloc   14,   la borne 3 de l'orga- ne 80, la borne 1 de l'organe 81 et le contact 1 du bloc 24. 



   Ceci excite le relais   40,   qui se bloque par les contacts 32 et 42 et ferme les contacts 43 de manière à exciter l'enroulement du commu- tateur de marche pas à pas 20 par le commutateur de commande 50. 



   Lorsque des impulsions de commande sont produites par la ferme- ture intermittente du commutateur 50, le commutateur de marche pas à pas 20 continue à tourner jusqu'à ce que le relais 40 cesse d'être excité. Ce- ci a lieu, dans le dispositif représenté, lorsque le commutateur fait deux pas, car à ce moment le contact mobile du bloc 25 vient rencontrer le troisième contact de ce bloc, ce contact étant relié au troisième: contact du bloc 15, qui est relié au potentiel négatif. Ceci a pour effet de faire entrer en action le relais 30, qui se bloque lui-même par les contacts 31 et 41. Le relais 30 coupe les contacts 32, ce qui ouvre le circuit de main tien du relais 40.

   Le relais   40   cesse donc d'être excité, ce qui fait que les contacts 43 s'ouvrent et coupent la communication entre le commutateur de marche pas à pas et la source   d'impulsions.   Le commutateur de marche pas à pas 10 peut être relié à la source d'impulsions par les contacts 33 du relais 30. Le fonctionnement du commutateur principal de commande 50 met alors le commutateur de marche pas à pas 10 en action jusqu'à ce que le contact mobile du niveau 14 rencontre le contact 50 
A ce moment, il s'établit pour le relais 40 un circuit fermé partant du contact 5 du bloc 14 et passant par la borne 5 de l'organe 80 et par la borne 3 du contact 81 pour arriver au contact 3 du bloc   24.   



   On se rappelle que le commutateur 20 est maintenant en position, le contact mobile du bloc   24   étant sur le contact 3 de manière à établir un circuit d'excitation pour le relais 40. Ce relais ouvre les contacts 41 pour couper le circuit de maintien du relais 30, ce qui coupe la communica- tion entre le commutateur 10 et la source d'impulsions. 



   Les contacts 43 sont ainsi fermés, de sorte que le commutateur 20 est relié de nouveau à la source d'impulsions. Il est évident que cette opération continue tant que le commutateur principal de commande 50 est fermé par intermittences. Pour empêcher le fonctionnement simultané des deux commutateurs de marche pas à pas au cas où le commutateur 50 serait 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 actionné après qu'un relais est entré en action et avant que l'autre n'ait laissé retomber son armature, les relais 30 et 40 peuvent être munis de con- tacts supplémentaires normalement fermés et montés en série avec les contacts 33 et 43. 



   Une telle disposition est représentée par les contacts 35 et 45 dans la figure 2. En ajoutant des contacts supplémentaires aux relais 30 et 40, tels que les contacts 34 et 44, on peut faire en sorte que tout équipe- ment désiré entre en action à la fin de chaque opération. Si   19 équipement   à commander est tel que les circuits commandés par les contacts 34 et 44 ne doi- vent pas être fermés simultanément, des contacts 36 et 46 normalement fermés peuvent être montés en série respectivement avec les contacts 34 et 44. 



   Dans ces conditions,si les contacts 34 se ferment avant que les contacts 44 ne s'ouvrent, le circuit passant par les contacts 34 est maintenu ouvert par les contacts 46, jusqu'à ce que le relais 40 soit dégagé pour ou- vrir les contacts 44 et fermer les contacts 460 
Ainsi qu'on l'à déjà dit, les blocs de contacts 16 et 17 du com- mutateur 10 et les blocs 26 et 27 du commutateur 20 peuvent être utilisés pour effectuer des opérations de commande supplémentaires. Les blocs 16 et 26 peuvent être reliés entre eux par une connexion à glissement comprenant des organes 86 et 87 qui peuvent être identiques aux organes 80 et 81. Les blocs 17 et 27 peuvent être reliés directement entre eux. 



   On voit donc que lorsque le commutateur 20 achève une opération les bornes B et D des blocs 17 et 27 sont reliées entre elles et peuvent ser- vir à fermer tout circuit de commande désiré. De même, lorsque le commutateur 10 est en action et achève   l'opération,   les bornes A et C sont reliées entre elles et ces bornes peuvent aussi être utilisées pour produire toute opéra- tion de commande désirée. On voit que   1?on   peut employer des blocs de contact supplémentaires si plusieurs circuits de commande indépendants sont nécessai- res. 



   La figure 2 représente un dispositif généralement semblable   à   celui de la figure   1,   sauf qu'il comprend deux commutateurs supplémentaires de marche pas à   pas,   commutateurs qui sont disposés de manière que l'on puis- se effectuer des opérations comprenant plus de phases que le nombre de con- tacts de chaque bloc de commutateurs. Comme les circuits des figures 1 et 2 sont généralement semblables, les mêmes numéros de référence ont été employés pour les pièces correspondantes. 



   En plus de 19 équipement de la figure 1 il y a des commutateurs de marche pas à pas 90 et 100 dans la figure 2. 



  Le commutateur 90 comprend un mécanisme de commande 91, un contact interrup- teur 92 et des blocs de contacts 93,94 et   95,   et le commutateur de marche pas à pas 100 comprend,   d'une   manière analogue, un mécanisme de commande   101,   un contact interrupteur 102 et des blocs de contacts 103,104 et 105. 



   Un commutateur 130 permet de relier les commutateurs de marche pas à pas 90 et 100 sélectivement au dispositif de la figure 1. Dans la posi- tion représentée les commutateurs 90 et 100 ne sont pas reliés au dispositif et en conséquence le dispositif de la figure 2 fonctionne exactement de la même manière que celui de la figure 1. Toutefois, lorsque le commutateur 130 est déplacé vers la droite, les commutateurs 90 et 100 sont reliés au dispo- sitif. Dans ces conditions, le contact mobile du bloc 15, au lieu   d9être   re- lié directement au potentiel négatif, est relié par les contacts 131 au con- tact mobile du bloc 105. De même, le contact mobile du bloc 24, au lieu d' être relié directement au potentiel négatif, est relié par des contacts 132 au contact mobile du bloc 94. 



   Un circuit de mise en position comprenant un commutateur 110 sert à ramener les commutateurs 90 et 100 à leur position initiale de fonc- tionnement, circuit qui est généralement semblable au circuit de rappel de la fig.l. Les blocs 93 et 103 des commutateurs sont des blocs de mise en position, les contacts du bloc 93 étant reliés à des bornes pouvant être rencontrées par le contact mobile 120, qui est relié aux contacts 111 du 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 commutateur de mise en position 110. 



   Tous les contacts du bloc 103 sauf le contact 1 sont reliés aux contacts 112 du commutateur de mise en position 110. En conséquence, lorsque le commutateur 110 est déplacé vers la droite et lorsque le com- mutateur 130 est aussi à droite, le commutateur de marche pas à pas 90 est amené à une position dépendant de la position de la plaque de contact 120, et le commutateur 100 est amené à la position normale ou position dans la- quelle le bras de contact est en prise avec le contact n  1 de chaque bloc. 



  Le commutateur de mise en position 110 et le commutateur de mise en posi- tion   60   peuvent être reliés mécaniquement entre eux de manière que la mise en position du dispositif se fasse en une seule opération. 



   Les contacts des blocs 94 et 184 sont reliés par des organes de contact 121 et 122 qui peuvent être identiques aux organes de contact 80 et 81. Les contacts des blocs 95 et 105 sont reliés directement entre eux. 



   Les commutateurs de marche pas à pas 90 et 100 sont actionnés dans l'ensemble du dispositif par les blocs 16 et 17 du commutateur de mar- che pas à pas 10 et les blocs 26 et 27 du commutateur de marche pas à pas 20. Les blocs 16 et 26 sont reliés entre eux par les organes à glissement 86 et 87 comme dans la figure 1, mais ces organes à glissement sont dispo- sés de manière qu'il y ait un-glissement sur un contact de plus qu'entre les organes 80 et 81. Comme il y aura toujours un contact de plus, les or- ganes 71, 80 et 86 peuvent être reliés mécaniquement entre eux de manière à être actionnés par une seule commande. Les blocs 17 et 27 peuvent être reliés entre eux en permanence, la connexion assurant un glissement d'un contact au lieu{de relier les contacts correspondants comme dans la figure 1. 



   Autrement dit, le contact 1 du bloc 17 est relié au contact 2 du bloc 27 et ainsi de suite. Les blocs 16 et 26 sont disposés de maniè- re à appliquer un potentiel à l'enroulement d'excitation 101 du commuta- teur de marche pas à pas 100 respectivement par les contacts 134 du commu- tateur 130 et par les contacts 37 et 47 des relais 30 et   40.   



   On voit donc que le commutateur de marche pas à pas 100 ne sera actionné que lorsque un circuit est fermé par les blocs 16 et 26 et lorsque le relais 30 est 'dégagé et que le relais 40 est en action. De même, les blocs 17 et 27 appliquent un potentiel à l'enroulement d'excitation du commutateur de marche pas à pas 90 respectivement par les contacts 133 du commutateur 130 et par les contacts 38 et 48 des relais 30 et 40. 



   Dans ce cas le commutateur de marche pas à pas 90 ne sera actionné que lorsqu'un circuit est fermé par les blocs 17 et 27, lorsque le relais 30 est actionné et que le relais 40 est dégagée Dans le disposi- tif de la figure 2 on peut réduire le nombre de contacts des relais 30 et 40 en reliant directement le commutateur de commande 50 aux enroulements des commutateurs de marche pas à pas 10 et 20 par une paire de contacts et en reliant le potentiel négatif aux commutateurs de marche pas à pas 90 et 100 par une deuxième paire de contacts. 



   Le fonctionnement du dispositif de la figure 2 est le sui- vant. 



   Les plaques de contact mobiles 71 et 120 et la position re- lative des organes 80 et 81, 82 et 83, ainsi que 121 et 122 sont établies de manière à déterminer l'opération. 



  Dans un dispositif ayant dix contacts, comme celui qui est représenté, la position de la plaque 120 et des organes 121 et 122 détermine le chiffe des dizaines de l'opération et la position de la plaque 71, ainsi que la posi- tion relative des organes 81 et 82 et des organes 86 et 87 déterminant le chiffre des unités. Comme l'organe 120 est disposé de manière qu'il existe un circuit ouvert sur la borne 4, et comme les organes 121 et 122 sont dis- posés de manière que le contact 4 de l'organe 121 rencontre le contact 1 de l'organe 122, le chiffre des dizaines sera la différence entre 4 et 1, c' est-à-dire   3.   Ainsi qu'on l'a dit plus haut, la plaque de contact 71 et les 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 organes 80 et 81 sont disposés de manière que le chiffre des unités soit 2.

   Le dispositif de la fig. 2 est donc disposé de manière que l'opéra- tion comprenne 32 phases. 



   Pour le fonctionnement de ce dispositif, le commutateur de connexion 130 doit être déplacé vers la droite. 



  Les commutateurs de mise en position 61 et 110, qui peuvent avoir un or- gane de commande commun, sont déplacés vers la droite de manière que les commutateurs de marche pas à pas 10,20,90 et 100 occupent tous leur posi- tion initiale convenable. 



   Le   relais 4-0   est excité par le contact 3 du bloc 14, le con- tact 1 du bloc 24, le contact 4 du bloc 94 et le contact 1 du bloc 104. 



  Ceci fait fonctionner le commutateur de marche pas à pas 20 lorsque le commutateur de commande 50 est fermé. Toutefois, lorsque le commutateur 20 se meut vers le troisième contact, le circuit du relais 30 n'est pas fermé par les blocs 25 et 15 comme on l'a décrit plus haut. Le contact mobile du bloc 15 est relié au contact mobile 105 qui occupe la position 1 du bloc 95. Le contact mobile du bloc 95 occupe la position 4 et en conséquence il n'excite pas le circuit du relais 30. Le commutateur de marche pas à pas 20 continue donc à fonctionner jusqu'à ce que le contact mobile du bloc 26 rencontre et abandonne le contact 10. 



   Ceci applique une impulsion à l'enroulement 101 du commuta- teur 100, ce qui fait que les organes de contact de ce commutateur avan- cent d'un pas et que, par conséquent, le contact mobile du bloc 105 vient rencontrer le contact 2. 



  On voit que chaque fois que le commutateur 20 balaye les dix contacts de ses blocs, le commutateur 100 avance d'un pas. 



   Bien que le commutateur de marche pas à pas ne se mette pas toujours en marche sur le contact 1, les blocs 16 et 26 appliqueront une impulsion au commutateur de marche pas à pas 100 chaque fois que le com- mutateur 20 passe sur le contact précédant le contact dont il est parti. 



  Ainsi qu'on l'a dit plus haut, pour que le commutateur de marche pas à pas 100 soit excité, il faut que le commutateur 130 soit à droite, que le relais 30 soit désexcité et que le relais 40 soit excité. En conséquence, lorsque le commutateur 20 a avancé de 30 pas, le contact mobile du bloc 105 vient rencontrer la borne 4. Lorsque le commutateur 20 avance ensuite encore de deux autres pas, un circuit est fermé pour le relais 30 par le bloc 25, le bloc 15, le bloc 105 et le bloc 95. Ceci a pour effet d'exci- ter le relais 30 et l'excitation du relais 40 est coupée de la manière décrite plus haut. 



   Lorsque le relais 30 est ainsi excité, ses contacts 33 per- mettent d'exciter le commutateur de marche pas à pas 10 et ils obéissent au commutateur de commande 50. Dans ce cas, le commutateur 10 continue à fonctionner jusqu'à ce qu'un circuit soit fermé pour le relais 40. 



   Le circuit d'excitation du relais 40 est compris entre le bloc 14, les organes 80 et 81, le bloc 24, le bloc 94, les organes 121 et 122 et le bloc 104. On voit par la figure 2 que le commutateur de marche pas à pas n'entre pas en action tant que le commutateur 10 n'a pas passé sur le contact précédant celui dont il est parti. Le circuit du relais 40 est fermé lorsque le commutateur 10 a fait trente pas, ce qui fait faire trois pas au commutateur 90, après quoi le commutateur 10 avance encore de deux pas, ce qui fait un total de trente deux pas. 



   Bien que les commutateurs 10 et 20 avancent, pendant cha- que opération, du nombre de pas correspondant   à   cette opération, le nom- bre de pas faits par les commutateurs 90 et 100 dépendra du chiffre des dizaines du nombre de pas de chaque opération. Le mouvement des commuta- teurs 90 et 100 est indépendant du point de départ des commutateurs 10 et 20 de sorte que le fonctionnement est continu et qu'aucune remise en marche n'est nécessaire. En utilisant un plus grand nombre de contacts sur chaque commutateur et en montant deux ou plus de deux commutateurs 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 en série de la manière décrite, on peut effectuer des opérations compre- nant un très grand nombre de phases. 



   On peut employer divers autres dispositifs de transferts pour relier plusieurs commutateurs entre eux afin d'obtenir des opéra- tions comprenant un grand nombre de phases. 



   La figure 3 représente un dispositif qui est en général semblable à celui de la figure 1, mais dans lequel les commutateurs de. marche pas à pas comprennent des blocs supplémentaires reliés de manière à permettre d'effectuer des commandes de fonctionnement pendant certai- nes phases au cours de l'opération complète. Par exemple, si l'équipement est disposé de manière à effectuer des opérations de huit phases, des commandes peuvent aussi être effectuées, mais en plus des commandes ef- fectuées à la fin de chaque opération de huit pas, après 2, 3, 4, 5, 6 et 7 phases par exemple. 



   Ce dispositif comprend des commutateurs de marche pas à pas   210,et   220 et des relais 230 et 240 sont combinés avec ces commutateurs. 



  Le commutateur   210   comprend un mécanisme de commande 211, un contact in- terrupteur 212 et des blocs de contacts 213, 214, 215, 216, 217 et 218. 



  De même, le commutateur 220 comprend un mécanisme de commande 221, un contact interrupteur 222 et des blocs de contacts 223, 224, 225, 226,227 et 228. Le rappel des commutateurs est obtenu par des blocs de contacts 213 et 223, le commutateur 250 et le disque mobile 251 servant à rappeler le commutateur 210 sur le contact correspondant au nombre total de phases de l'opération plus une, et pour.ramener le commutateur 220 à sa position initiale ou position de contact n  1. On obtient ce résultat en déplaçant le commutateur 250 vers la droite comme dans les installations précéden- tes. 



   Lorsque le commutateur 250 occupe sa position normale, qui est la position représentée, il met l'une des bornes des relais 230 et 240 à la terre, de sorte que ces relais sont prêts à fonctionner. Le relais 230 comprend des contacts 231,232 et 233, les contacts 231 et 232 étant disposés dans des circuits de maintien et les contacts 233 étant les con- tacts principaux pour l'excitation du commutateur 210 par le commutateur de commande 252. De même, le relais 240 comprend des contacts 241 et 242 disposés dans des circuits de maintien et des contacts 243 qui servent à relier le commutateur 220 au commutateur de commande 252. Les blocs de contacts 214 et 224 des commutateurs 210 et 220 respectivement sont reliés directement entre eux et divers autres blocs de contacts sont reliés entre eux par des connexions à glissement.. 



   Plus spécialement, les blocs de contacts   215 et   216 sont re- liés entre eux par des organes de contacts 260 et 261, les blocs 216 et 217 sont reliés entre eux par des organes de contact 262 et 263, les orga- nes de contact 217 et 218 sont reliés entre eux par les organes 264 et 265, les blocs de contacts 218 et 225 sont reliés entre eux par les organes de contact 266 et 267, les blocs de contacts 224 et 226 sont reliés entre eux par les organes 268 et 269 les blocs 226 et 227 par les organes 270 et 271 et les blocs de contacts 227 et 228 par les organes de contact 272 et 273.. 



   Pour mettre le dispositif en action, il faut amener le dis- que mobile 251 à une position telle que celui des contacts du bloc 213 qui correspond à une phase supplémentaire en plus du nombre total de phases de l'opération, soit ouvert. Le dispositif représenté est agencé de manière à effectuer une opération de huit phases et le commutateur 210 doit être amené à une position telle qu'il se trouve à une distance de huit pas par rapport à la position n  1,   c'est-à-dire   sur le contact n  9. En conséquen- ce, le disque 251 occupe une position telle que'le contact n  9 du bloc 213 soit ouvert. 



  Les blocs de contacts supplémentaires 216,217 et 218 du commutateur 210 et 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 les blocs de contacts 226, 227 et 228 du commutateur 220 permettent de com- mander des opérations secondaires pendant des phases intermédiaires au cours de l'opération générale. 



   Dans le dispositif décrit, au moment du départ le relais 240 est excité par le contact 9 du bloc 215 et il relie le commutateur de mar- che pas à pas 220 à la sourde d'impulsions. Les connexions à glissement sont disposées de manière que, lorsque le commutateur 220 avance de deux pas la borne W du bloc 228 soit excitée; après trois pas c'est la borne X du bloc 216 qui sera excitée, après quatre pas ce sera la borne Y du bloc 217, après cinq pas, la borne V du bloc 227, après six pas la borne U du bloc 226 et après sept pas, ce sera la borne Z du bloc 218 qui sera exci- tée. 



   Après huit pas le relais 230 sera excité par le contact 9 du bloc   224.   Les opérations intermédiaires sont effectuées par la mise en po- sition de l'organe 261 par rapport à l'organe 260 de telle manière que 1' on obtienne un glissement de.trois contacts. Autrement dit, le contact 1 de l'organe 261 vient rencontrer le contact 4 de   l'organe 260.   Pour assurer 1' excitation de la borne Y après un pas supplémentaire, soit quatre pas, les organes 262 et 263 sont amenés à des positions correspondant à un glissement d'un contact. 



   Pour assurer l'excitation de la borne Z après trois pas sup- plémentaires ou sept pas en tout, un glissement de trois contacts est assuré par les organes 264 et 265. 



  On voit   que.. 'dans   la figure 3, les blocs 215 et 225 correspondent aux blocs 14 et 24 de la-figure 1 et par conséquent qu'un glissement total, entre ces blocs,   correspondant   à la totalité de l'opération sera nécessaire. Le total s'ajoutera .automatiquement au glissement total entre ces blocs et s'il y a lieu d'augmenter une partie de l'opération on peut augmenter le glissement correspondant à cette partie et l'opération totale sera augmentée automati- quement.Le glissement entre les organes 268 et 289 est égal à deux pas, entre 270 et 271 et il y a un pas supplémentaire et entre 272 et 273 il y a trois pas. 



   Ces glissements indiquent les pas mesurés à partir de la fin de l'opération, les bornes U, V et W étant excitées. 



   Le fonctionnement du dispositif est le suivant. 



  On dispose d'abord les commutateurs 210 et 220 de manière que les organes de contact du commutateur 210 soient tous sur le contact 9. Le relais 240 est alors, excité par le bloc 215, le contact 9 de l'organe 260, le contact 6 de l'organe 261, le .contact 6 de l'organe 262, le contact 5 de l'organe 263, le contact 5 de l'organe 264, le contact 2 de l'organe 265, le contact 2 de 1' organe 267, le contact 1 de l'organe 266 et le contact 1 du bloc 225, qui est relié au potentiel négatif par le contact mobile. 



   Ceci a pour effet de fermer les contacts 243 du relais, ce qui relie le commutateur de marche pas à pas 220 au commutateur principal de com- mande 252. Comme des impulsions sont produites par la fermeture intermittente du commutateur de commande 252, le commutateur 220 entre en action et avance pas à pas. Le commutateur 220 fonctionne jusqu'à ce que le contact mobile du bloc 228 vienne rencontrer le contact 3. On voit que la borne W du bloc 228 est alors reliée au potentiel négatif par le contact 3 de l'organe 273, le contact 6 de l'organe 272, le contact 6 de l'organe 271, le contact 7 de 1' organe 270, le contact 7 de l'organe 269, le contact 9 de l'organe 268 et le contact mobile du bloc 214, qui vient rencontrer le contact 9. 



   Lorsque le commutateur 220 avance encore   d'un   pas supplémentai- re, la borne X est reliée au potentiel négatif par le contact mobile du bloc 225, par le contact 4 de l'organe 266, le contact 5 de l'organe 267, le con- tact 5 de l'organe 265, le contact 8 de l'organe 264, le contact 8 de l'or- gane 263, le contact 9 de l'organe 262 et le contact mobile du bloc 216. 



   Lorsque le commutateur de marche pas à pas 220 avance d'un pas 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 supplémentaire la borne Y du bloc 227 est reliée au potentiel négatif par le contact 5 de l'organe 266, le contact 6 de l'organe 267, le contact 6 de l'organe 265, le contact 9 de l'organe 264 et le contact mobile du bloc   217.   



  D'une manière analogue, lorsque le commutateur 220 effectue le cinquième, le sixième et le septième pas, ceci provoque respectivement l'excitation des bornes V, U et Z. Lorsque le commutateur 220 avance d'un pas supplé- mentaire pour compléter le nombre de huit pas, correspondant aux huit pha- ses de l'opération, le contact mobile du bloc 224 vient rencontrer le con- tact 9,.qui est relié directement au contact 9 du bloc 214, de manière que le contact mobile du   bloc'214   soit relié au potentiel négatif et que le relais 230 soit excité. 



   Le fonctionnement   de--.ce   relais ouvre les contacts 232 ce qui dégage le circuit de maintien du relais 240 et ferme le contact 233 pour relier le commutateur 210 au commutateur principal de commande 252. On voit donc que pendant que le commutateur 220 effectue les huit phases de 1' opération, des commandes peuvent être'effectuées par les bornes   W,X,Y,V,U   et Z au cours de phases intermédiaires de l'opération complète. 



   L'opération suivante est effectuée par. le mouvement du com- mutateur de marche pas à pas 210. Le fonctionnement du commutateur princi- pal de commande 252 fait fonctionner le commutateur de marche pas à pas jusqu'à ce qu'il ait effectué l'opération complète de huit phases. On voit qu'à ce moment le contact mobile du bloc 215 vient rencontrer le contact 7, qui est relié par le contact 7 de l'organe 260, le contact 4 de l'organe 261, le contact 4 de l'organe 262, le contact 3 de l'organe 263, le contact 3 de   l'organe   264, le contact 10 de l'organe 265, le contact 10 de l'organe 267 et le .contact 9 de l'organe 266 au contact 9 du bloc 225, qui est main- tenant rencontré par le contact mobile En conséquence, le relais 240 est relié au potentiel négatif par les connexions indiquées et les contacts 231 s'ouvrent pour dégager le relais 230,

   tandis que les contacts 243 se fer- ment pour relier le commutateur 220 au commutateur principal de commande   252 .    



   Des opérations intermédiaires peuvent être effectuées pendant l'opération principale produite par le mouvement du commutateur de marche pas à pas 210, au moyen des blocs 216, 217 et 218 du commutateur 210 et des blocs 226,227 et 228 du commutateur 220. Bien que les opérations effectuées par les commutateurs 210 et 220 et correspondant à une série de position de réglage doivent comprendre le même nombre de phases, les opérations intermé- diaires peuvent être effectuées au cours de phases différentes de l'opéra- tion principale. 



   Le tableau suivant indique les phases au cours desquelles les bornes sont excitées pendant le fonctionnement de chaque commutateur de mar- che pas à pas avec les connexions indiquées dans la figure 3. 
 EMI11.1 
 
<tb> 



  Commutateur <SEP> 220 <SEP> Commutateur <SEP> 210
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Phase <SEP> 1 <SEP> aucune <SEP> Z
<tb> 
<tb> 
<tb> 2 <SEP> W <SEP> U
<tb> 
<tb> 
<tb> 3 <SEP> X <SEP> V
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 4 <SEP> Y <SEP> Y
<tb> 
<tb> 
<tb> 5 <SEP> V <SEP> X
<tb> 
<tb> 6 <SEP> U
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 7 <SEP> Z <SEP> aucune
<tb> 
<tb> 
<tb> 8 <SEP> relais <SEP> 230 <SEP> relais <SEP> 240
<tb> 
 
On remarquera qu'il existe une réciprocité entre les phases, les bornes excitées pendant le mouvement du commutateur 210 étant   l'inverse   de celles qui sont excitées pendant le mouvement du commutateur 220. On voit que les organes qui assurent le glissement peuvent être disposés de manière à permettre un très grand nombre de combinaisons pour répondre à de nombreu- ses exigences différentes. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Les différentes bornes peuvent cesser d'être excitées pendant le mouvement du commutateur 210 ou du commutateur 220 par l'utilisation de contacts supplémentaires dans les relais 230 et 240, ces contacts servant à débrancher certaines bornes lorsque l'un ou l'autre des commutateurs 210 et 220 termine son opération. On peut obtenir un fonctionnement complètement indépendant pendant les opérations effectuées par les commutateurs 210 et 220 en débranchant les équipements reliés aux bornes X, Y et Z lorsque c'est le commutateur 210 qui avance et en débranchant les équipements reliés aux bor- nes U, V et W lorsque c'est le commutateur 220 qui avance.

   Pendant ce fonc- tionnement, si l'on désire que les phases intermédiaires soient les mêmes pour toutes les opérations, les organes de glissement peuvent être verrouillés en tre eux pour réduire les nombres des organes distincts à mettre en position. 



   L'équipement peut aussi être disposé de manière que deux opéra- tions successives, c'est-à-dire l'opération effectuée par le commutateur 220 et l'opération effectuée par le commutateur 210, forment une opération double qui sera alors effectuée d'une manière continueo Les spécialistes pourront d' ailleurs imaginer d'autres modes de fonctionnement différents. 



   La figure   4   représente une variante du dispositif, variante dans laquelle plusieurs opérations de différentes durées peuvent être effec- tuées successivement et répétées continuellement. Ce dispositif comprend quatre commutateurs de marche pas à pas 300, 310, 320 et 330 et quatre relais 340,350, 360 et 370 combinés avec eux. Le commutateur 300 comprend le méca- nisme de commande 301, le contact interrupteur 302 et les blocs de contacts 303,304 et 305. 



   Les commutateurs 310, 320 et 330 contiennent des éléments iden- tiques qui sont désignés d'une façon analogue. 



  Chaque relais comprend deux contacts normalement ouverts et deux contacts normalement fermés pour établir des circuits de fonctionnement et des cir- cuits de maintien. Le relais 340 comprend les contacts 341, 342, 343 et 344, et les relais 350,360 et 370 contiennent des contacts désignés d'une façon analogue. Un commutateur principal de commande 380 peut être actionné par intermittence comme dans les variantes précédentes. 



   Un bloc de chacun des commutateurs de marche pas à pas sert à mettre les commutateurs en position, les contacts du bloc de mise en position de chaque commutateur étant reliés par le contact interrupteur de manière à amener le commutateur à une position initiale déterminée d'avance. Le commu- tateur de mise en position comprend les contacts 390,391, 392,393 qui peu- vent être combinés de manière à pouvoir être actionnés par un seul élément. 



  Le commutateur 390 est disposé de manière à amener le commutateur de marche pas à pas 300 à la position de contact n  1 pour commencer le fonctionnement. 



   Le commutateur de marche pas à pas 310 peut être amené à toute position désirée suivant la durée de la première opération de la série, le nombre de phases de cette opération étant déterminé par la position du disque 394. 



  Si la première opération doit comprendre sept phases, le disque 394 doit être amené à une position telle que le contact n  9 soit ouvert, comme cela est indiqué dans la figure. De même si l'opération doit comprendre six phases, la position du disque doit être réglée de manière que le contact n  7 soit ou- vert. On voit que lorsque le commutateur 391 est fermé le commutateur 310 fonctionne jusqu'à ce que le contact ouvert du bloc 313 soit rencontré. 



   Le commutateur de marche pas à pas 320 comprend un dispositif de mise en position semblable comprenant le bloc 323, le disque mobile 395 et le. commutateur 392. Pour le réglage de la position du disque mobile 395 il faut tenir compte du nombre de phases de la première et de la deuxième opération. 



   Si la première opération comprend sept phases, comme cela est dit plus haut, et si la deuxième opération en comprend six, la position du disque 395 doit être telle que l'élément de contact 4, qui est à treize pas du contact n  1, soit ouvert. Lorsque le nombre total de phases est plus grand que dix, il suffit de tenir compte du chiffre des unités. Le commutateur 330 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 a un dispositif de mise en position semblable à celui des commutateurs 310 et 320, ce dispositif contenant le bloc de contact 333, le disque mobile 396, et le commutateur 3930 
Pour la mise en position de ce disque 396 il faut tenir comp- te du nombre de phases des trois opérations. 



  Le disque'est représenté dans une position telle que le contact n  7 soit ouvert, ce qui conviendrait bien si la première opération a 7 phases, la deuxième six et la troisième trois. Dans ce dispositif le nombre total de phases de chaque opération doit être limité au nombre de contacts des com- mutateurs employés. Toutefois, le nombre total des phases des différentes opérations effectuées successivement n'a pas besoin d'être limité au nombre total des contacts d'un commutateur. 



   Une connexion à glissement est nécessaire entre le bloc de contacts 305 et le bloc de contacts 334. Cette connexion comprend les élé- ments 397 et 398 qui sont relativement mobiles l'un par rapport à l'autre. 



  Il faut que la connexion à glissement entre les éléments 397 et 398 corres- ponde au chiffre des unités du nombre total de phases dans les trois opéra- tions et qu'elle corresponde par conséquent aussi à la position du disque 396. Bien que le dispositif soit représenté avec des commutateurs ayant dix contacts et les chiffres des unités et des dizaines étant ceux qui sont men- tionnés plus haut, il est évident que l'on peut employer des commutateurs ayant un plus grand nombre de contacts et des connexions à glissement éta- blies d'une manière semblable en général. 



   Le fonctionnement du dispositif de la figure 4 est le suivant. 



  On voit que, lorsque les quatre commutateurs sont mis en position le relais 340 est actionné par le bloc 305 et le bloc 334. Le commutateur de marche pas à pas 300 est ainsi monté en série avec le commutateur principal de com- mande 380. Comme ce commutateur est actionné par intermittence, le commuta- teur 300 continue à avancer pas à pas jusqu'à ce que le contact 8 soit   ren-'   contré. A ce moment, une connexion est établie par les niveaux 304 et 314 pour exciter le relais 350. 



   L'excitation du relais 350 coupe les contacts 353, ce qui cou- pe aussi la communication entre le commutateur de marche pas à pas 300 et le commutateur principal de commande 380, ainsi que les contacts 352 du circuit de .maintien du relais 340. Le relais 350 excite le commutateur de marche pas à pas 310, par les contacts 354, pour mettre ce commutateur en marche. Le commutateur 310 continue à avancer pas à pas jusqu'à ce que six phases aient été effectuées, ce qui a pour effet que le contact 4 est rencontré. 



  Une connexion est alors établie par les blocs 315 et 324 pour exciter le re- lais 360. Ce relais débranche le commutateur de marche pas à pas 310 et cou- pe en même temps le circuit de retenue du relais 350; en outre, il met le commutateur de marche pas à pas 320 en série avec le commutateur principal de commande. Le commutateur de marche pas à pas 320 avance alors pas à pas jusqu'à ce qu'il ait fait trois pas et que le contact 7 soit rencontré. A ce moment, une connexion est établie par les blocs 325 et 335 pour exciter le relais 370. Ceci coupe le circuit du commutateur de marche pas à pas 320, ainsi que le circuit de maintien du relais 360 et le commutateur de marche pas à pas 330 est monté en série avec le commutateur principal de commande 380. 



   Le commutateur 330 se meut alors pas à pas jusqu'à ce qu'il ait fait sept pas. A ce moment, les contacts mobiles-du commutateur viennent rencontrer le contact n  4. Une connexion est alors établie par les blocs 334, le contact 4 de l'organe 398, le contact 8 de l'élément 397 et le niveau 305 pour exciter le relais 340. Il y a lieu de remarquer que le commutateur 300 occupe maintenant une position dans laquelle les contacts n  8 sont en prise. les opérations successives continuent alors, le commutateur 300 faisant six pas, le commutateur 310 trois pas et le commutateur 320 sept pas. On voit donc que les opérations comprennent 6,7 et trois phases qui se répètent con- tinuellement. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Tels qu'ils sont représentés, les dispositifs des figures 3 et 4 sont basés sur un système dans lequel les phases de chaque opéra- tion sont limitées au nombre de contacts des commutateurs de marche pas à pas qui sont employés. 



  Il est évident toutefois que ces dispositifs peuvent être modifiés suivant la figure 2 de manière à comprendre plusieurs commutateurs disposés en multiple pour effectuer des opérations comprenant un grand nombre de pha- ses. Lorsque les commutateurs sont employés pour actionner un équipement dans lequel il importe que certaines opérations ne soient pas amorcées avant que certaines autres opérations n'aient été terminées avec succès, on peut utiliser différentes dispositions de blocage des divers éléments entre eux. 



   Ainsi qu'on l'a déjà dit, le circuit d'avancement pas à pas qui vient d'être décrit, peut être utilisé pour diverses applications de commandes différentes. En utilisant des relais et des dispositifs d'avance- ment pas à pas de construction appropriée, on peut faire fonctionner le dis- positif très rapidement, les dispositifs d'avancement pas à pas étant géné- ralement le facteur limitant. 



   On dispose toutefois aujourd'hui de commutateurs de marche pas à pas effectuant des opérations pas à pas à une vitesse d'approximativement 100 opérations par seconde, et des chaînes de tubes électroniques fonction- neraient encore plus vite, par exemple 
Dans le dispositif représenté dans les figures 1 et 3 un inter- valle est nécessaire entre deux opérations pour actionner un relais, ce qui dégage l'autre relais qui, de son côté, débranche le commutateur de marche pas à pas qui vient de fonctionner. On peut réduire la durée de l'intervalle en utilisant une série supplémentaire de contacts sur les relais, de manière que la mise en action du relais débranche directement le commutateur de mar- che pas à pas qui vient de fonctionner et branche en même temps l'autre commutateur de-marche pas à pas.

   Un tel dispositif est représenté dans la figure 2, dans laquelle des contacts de relais 35 et   45,   qui sont normalement fermés, sont ouverts par le fonctionnement des relais 30 et   40   respectivement. 



  Le contact 35 est monté en série avec le commutateur de marche pas à pas 20 pour débrancher ce commutateur 20 aussitôt que le relais 30 entre en action. 



   D'une manière analogue, les contacts 45 débranchent le commuta- teur de marche pas à pas 10. Il est évident que ce mode de montage peut aussi être utilisé dans les dispositifs des figures 1 et 3. 



   Si une opération encore plus rapide est nécessaire, on peut utiliser un dispositif comme celui qui est représenté dans la figure 5 et qui comprend des blocs de contact supplémentaires tels que les blocs 16, 17, 26 et 27 des commutateurs 10 et 20 de la figure 1. Comme le montre la figure 5, les blocs de contacts 16 et 26 peuvent être montés en pont en travers du mé- canisme de commande 11 du commutateur 10 pour court-circuiter ce mécanisme de commande dès que les commutateurs atteignent les positions déterminées d'a- vance qui terminent une opération. Ceci supprime le laps de temps qui est nécessaire pour que le relais 40 entre en action pour débrancher le relais 30 et pour que ce relais débranche de son côté le mécanisme de commande 11. 



   Lorsqu'on utilise un tel dispositif il faut monter une résis- tance 150 en série avec le mécanisme de commande pour empêcher que l'arrivée de la force électromotrice ne soit court-circuitée lorsque le mécanisme 11 est mis hors d'action. De même, le mécanisme de commande 21 peut être mis hors d'action par les blocs 17 et 27 et une résistance en série 151 peut être montée dans ce circuit. Les blocs 16 et 26 et les blocs 17 et 27 forment en effet des circuits normalement ouverts, qui se ferment à la fin de chaque opération. Le dispositif représenté dans la figure 5 n'est pas limité à l'ap- plication utilisée pour assurer un fonctionnement plus rapide du dispositif entre les opérations, et il peut être utilisé aussi pour actionner un équipe- ment auxiliaire à la fin d'une opération ou à tout moment intermédiaire au cours d'une opération. 



   Lorsqu'ils servent de compteurs, le commutateur principal de 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 commande 50 des figures 1 et 2, ainsi que, d'une manière analogue, les com- mutateurs principaux de commande 252 de la figure 3 et 380 de la figure 4 peuvent être actionnés de toute manière désirée. Le commutateur de commande peut être muni de contacts d'un relais qui, naturellement, peut être monté dans un circuit de commande quelconque. 



   Lorsqu'il sert de régulateur chronométrique, le commutateur de commande peut être actionné par des impulsions provenant d'une source quel- conque, telle qu'un appareil producteur d'impulsions éléctroniques, comme ceux dont on dispose ou d'un dispositif interrupteur ou producteur   d'impul- .   sions actionné mécaniquement. Ainsi qu'on l'a déjà dit, les impulsions peu- vent être également espacées ou non et les impulsions inégalement espacées peuvent être combinées entre elles.de toute manière désirée. Les impulsions peuvent être fournies par une source quelconque et elles peuvent indiquer un état quelconque d'un équipement qui est commandé pour produire de nouvelles opérations de commande. 



   Des dispositifs simples peuvent être utilisés pour produire des impulsions, ces dispositifs fonctionnant à la fréquence des réseaux à courant alternatif du type normal. Par exemple, les bobines des commutateurs de marche pas à pas peuvent être reliées directement par les relais à un ré- seau à courant alternatif par l'intermédiaire d'un redresseur tel qu'un re- dresseur sec au sélénium. Dans ce cas les impulsions sont fournies aux com- mutateurs de marche pas à pas par le réseau lui-même. On peut utiliser des diviseurs de fréquence pour actionner le dispositif à partir d'une source de courant alternatif à une fréquence qui est un sous-multiple de la fréquence de la source de courant.

   Autrement dit, le dispositif pourrait être agencé de manière qu'une impulsion soit appliquée aux commutateurs de marche pas à pas après un nombre donné quelconque de périodes ou d'alternances, par exem- ple après deux ou trois périodes Il y a lieu de remarquer que la fréquence normale du réseau de distribution d'électricité rentre dans les limites de vitesse des commutateurs de marche pas à pas. 



   Si on le désire, on peut utiliser plusieurs générateurs d'im- pulsions fonctionnant à des intervalles de temps différents et ces généra- teurs peuvent être branchés sur le dispositif de toute manière désirée. Par exemple, dans un dispositif simple comme celui qui est représenté dans la figure 1, on peut utiliser un mécanisme interrupteur fonctionnant à une pre- mière vitesse pour actionner le commutateur 50 pendant le fonctionnement du commutateur de marche pas à pas 20 et à la fin de la première opération le relais 30 peut brancher un mécanisme interrupteur fonctionnant à intervalle de temps différent, de manière que l'opération effectuée par le commutateur 10, bien qu'ayant le même nombre de phases,

   ait une durée différenteo Il est évident que des impulsions espacées de façons différentes peuvent être combinées en des points intermédiaires au cours de l'opération. Le spécialis- te pourra naturellement imaginer diverses autres variantes et diverses autres applications de l'équipement. 



   Le dispositif décrit est particulièrement avantageux en ce que les opérations successives sont effectuées sans remise en position des com- mutateurs. Autrement dit, après qu'une opération a été effectuée, l'autre commutateur continue simplement à effectuer l'opération suivante et ne re- vient pas à une position fixe ni ne continue son mouvement jusqu'à ce qu' une position fixe soit atteinte avant de commencer la nouvelle opération. Il en résulte que l'on obtient un dispositif fonctionnant plus rapidement, le temps nécessaire pour la remise en position étant complètement supprimé. L' appareil a aussi une plus longue durée, car les contacts de commutateurs ne sont pas usés par le-mouvement des contacts mobiles pendant le mouvement de remise en position.

   Il est évident que cette réduction de l'usure est très grande, notamment pour les opérations ne comprenant que très peu de phases. 



   Un autre facteur important qui contribue à augmenter la durée des commutateurs, c'est que les contacts des commutateurs de marche pas à pas ne conduisent du courant que pendant un instant à la fin de chaque opé- ration. Autrement dit, seuls les contacts qui sont en prise à la fin de cha- 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 que opération conduisent du courante et ce courant est réduit très rapide- ment, parce qu'un circuit parallèlement de maintien est établi par les re- lais. Ceux des contacts des commutateurs de marche pas à pas qui conduisent du courant ne sont ouverts que lorsque le circuit parallèle a été établi, de sorte que les contacts des interrupteurs ne coupent effectivement pas de circuit conduisant du courant.

   De même, les contacts des blocs de transfert, comme dans la figure   2,   ne conduisent du courant qu'à un contact particulier pendant chaque opération complète effectuée par les commutateurs de marche pas à pas. La durée des commutateurs est aussi augmentée par suite de ce que la moitié seulement des phases d'opération sont effectuées par chaque commu- tateur. Le nombre des contacts de chaque bloc peut aussi être très grand pour augmenter encore davantage la durée de l'appareil. 



   Le dispositif décrit ne dépend pas de types de construction particuliers pour les commutateurs et il peut comprendre divers types d'ap- pareils fonctionnant pas à pas, Aucun rapport n'est nécessaire non plus en- tre le nombre de phases d'une opération et le nombre de contacts des commu- tateurs de marche pas à pas, sauf naturellement, dans les dispositifs sim- ples comme celui qui est représenté dans la figure 1 et dans lesquels le nom- bre de phases ne peut pas dépasser le nombre de contacts de chaque commuta- teur de marche pas à pas. Comme il n'existe aucun rapport entre les phases et les contacts, un seul dispositif peut être utilisé pour de nombreuses applica- tions différentes, ce qui assure une souplesse qui n'existe pas pour les dis- positifs antérieurs. 



   Par exemple, le mécanisme d'avancement pas à pas peut servir de cerveau ou de système nerveux pour commander plusieurs fonctions se ratta- chant les unes aux autres et il peut provoquer la mise en action des fonctions individuelles à des intervalles de temps désirés ou après que certaines opé- rations ont été effectuées, parce qu'un générateur d'impulsions de type quel- conque peut être utilisé pour faire fonctionner le dispositif. 



   On peut effectuer des opérations ayant un grand nombre de phases en utilisant des commutateurs ayant un grand nombre de contacts sur chaque niveau. l'utilisation de plusieurs commutateurs montés en cascade comme dans la figure 2 permet aussi d'effectuer des opérations comprenant un grand nom- bre de phases. Il y a lieu de remarquer que le montage multiple de la figure 2 est applicable non seulement à un dispositif simple comme celui de la fig. 



  1 mais aussi à des dispositifs comme ceux des figures 3 et 4. 



   Lorsqu'on utilise plusieurs commutateurs montés en cascade dans chaque ensemble de fonctionnement, un seul relais est encore nécessaire pour chaque ensemble de fonctionnement. La mise en position et le réglage du dis- positif pour le comptage d'un nombre désiré quelconque n'exige ni plusieurs relais ni un montage dans lequel un grand nombre de contacts intermédiaires sont nécessaires. 



   Ceci est une caractéristique importante en ce qui concerne 1 économie réalisée tant sur le prix du premier équipement que sur les frais d'entretien, car de tels contacts peuvent devenir défectueux et nuire au bon fonctionnement du dispositif. 



   Bien que l'on ait décrit à titre d'exemple certains modes de ré- alisation de la présente invention, il est bien entendu que diverses modifi- cations et divers changements peuvent y être apportés sans que   l'on   sorte pour cela du cadre de   l'invention   telle qu'elle est décrite et spécifiée dans les revendications. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "IMPROVEMENT OF MARKET CONTROL DEVICES".



   The present invention relates to a rate control circuit and various devices for timing, counting and control, based on the rate regulator circuit.



   There are many applications in which it is desired to control equipment at regular time intervals. For example, devices of this kind are employed in counters, with which it is desired to count a particular number of objects, and then, after having actuated a command, proceed to counting the next number.



   Such a device could be employed for wrapping objects or for bottling, so that when a predetermined number of advance objects have been placed in one container, the controller sets the next container. in position, the desired number of objects then being brought to this new container. Rate regulating circuits can also be employed in timekeeping mechanisms with which it is desired to actuate controls after various time intervals which are repeated continuously.



   By establishing evenly spaced intervals and causing controls to operate after a predetermined number of intervals, successive operations are achieved at predetermined time intervals. Such a system could be applied in a timekeeping machine in which various operations are performed and where it is desirable that each operation be continued for a predetermined period of time. As an example of such a device, mention may be made of an automatic washing machine. It is evident that there are many other applications in which successive and repeating numbers or time intervals are required to control equipment, for example a machine for electric resistance welding.



   Consequently, one of the aims of the present invention is to

 <Desc / Clms Page number 2>

 create a running control device with which the duration of each operation can be adjusted as desired, and it is not necessary to restart the device between successive operations,
Another object of the present invention is to create a rate control device which is simple and which can be used for different dosages, for example for determined operations of counting advance, timing adjustment and succession.



   Yet another object of the present invention is to provide a running control device with which several operations of different durations can be controlled and repeated continuously without loss of time between successive operations.



   Another object of the present invention is to create control operations in which different phases are repeated, and controls can be provided during each phase.



   A feature of the present invention consists in providing a walking control device comprising two devices actuated step by step and an assembly serving to connect these devices to any source of pulses, so that each device counts a predetermined number in advance. pulses which can be separated from each other by equal or unequal time intervals, then stop, while the other device counts the number determined in advance, these devices operating alternately without the need for to restart them.



   Another feature of the present invention is to provide a time regulator in which evenly spaced pulses drive the run controller to establish desired time intervals. These pulses are not necessarily separated by equal periods of time, as will be seen later.



   Yet another feature of the present invention consists in providing a control apparatus for ensuring a succession of repeated control operations, the time intervals separating the successive operations being adjustable at will.



   Other objects, characteristics and advantages will emerge from the following description, in which reference will be made to the accompanying drawings, in which:
FIG. 1 shows the basic operation of a travel control device according to the invention.



   FIG. 2 represents a variant in which the operations can comprise a large number of phases.



   FIG. 3 shows a device in which control operations can be carried out at intervals between the operations established by the device.



   FIG. 4 shows a more complicated device in which several operations of different durations can be performed by repeating themselves continuously, and,
FIG. 5 represents a variant making it possible to increase the operating speed of the devices.



   Although the invention is represented by a device comprising switches and relays for stepping, it is understood that it is of course also possible to use other known stepping devices operating in the same way. so that the switches in question, and that other devices reacting on the stepping devices can replace the relays.



  For example, the stepping switches can be of the rotary type like those shown, and any of them can also be used.

 <Desc / Clms Page number 3>

 another series of elements that work step by step, for example a chain of electron tubes, or mechanically operated devices.



   For the practice of the invention, a device is employed comprising two stepping switches and two relays individually combined with these switches to apply pulses to their windings. The relays include contacts for connecting the energizing windings of the stepper switches to a pulse source, and they further include contacts arranged in holding circuits so that each relay remains. energized until the other relay is energized. Circuits are established through the contacts of the stepping switches, so that after each switch has operated for a predetermined number of phases the relay combined with the other stepping switch. not be excited.



   This causes the other stepping switch to turn on and turns off the energization of the relay combined with the first stepping switch and turns off the energization of the combined relay with the first step switch. stepping, so that that first stepping switch stops. The stepping switches then operate alternately for the predetermined number of phases. The stepping switches are interconnected so that these switches can be used to establish an operation comprising any desired number of phases between the limits given by the construction of the particular switch, without any restarting of the switches. .



   Arrangements are also made so that the switches can be connected in series in order to establish operations comprising a greater number of phases. By using stepping switches having a greater number of switching levels, control can be provided at intermediate points in each operation. It is also possible to successively establish several operations of different durations and repeat them successively by modifying the device so that it comprises more than two stepping switches and a corresponding number of relays.



   Fig. 1 shows a device comprising stepping switches 10 and 20 and relays 30 and 40. Relay 30 is combined with stepping switch 10 and, correspondingly, relay 40 is combined with the stepping switch 20. The stepping switch 10 comprises a drive mechanism 11, a switch contact 12 and contact blocks 13, 14, 15, 16 and 17. The blocks of contacts shown each include ten contacts, but it is understood that this number is given only by way of example and to simplify the description, and that there may be a greater number of contacts.



   Likewise, the stepping switch 20 comprises an operating mechanism 21, a switch contact 22 and contact blocks 23, 24, 25, 26 and 27. The relay 30 comprises three series of contacts 31, 32. , and 33 and, likewise, relay 40 comprises three series of contacts 41, 42 and 43. When they are closed by relay 30, contacts 33 connect the operating mechanism 11 of switch 10 between the terminal marked minus and earth by the control switch 50.



   Similarly, the contact 43 of the relay 40 connects the control mechanism 21 of the switch 20 between negative and the earth by the control switch 50. These contacts are protected from sparks by the capacitors 18 and 28 and the resistors 19 and 29. Contacts 31 and 41 form a hold circuit for relay 30, contacts 41 being normally closed and contacts 31 being normally open, but being closed when relay 30 is actuated. This establishes a closed circuit between negative and earth through the contacts 61 of the reset switch 60.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   After relay 30 has been actuated, this circuit is held closed until relay 40 is actuated, contacts 41 then opening to break the hold circuit. Likewise, contacts 32 and 42 form a holding circuit for relay 40, which circuit maintains relay 40 in action until contacts 32 are opened by the action of relay 30.



   Blocks 13 and 23 of switches 10 and 20 are the position blocks and serve to establish the initial positions of switches 10 and 20 so that these switches are in the position for the desired operation. The movable contacts of the return blocks are of the bridge type and engage the next contact before the contact is broken with the previous contact.



   The contacts of the block 13 are connected to several contacts 70 which cooperate with a movable contact plate 71. The movable contact plate 71 is arranged so as to establish a connection with all the fixed contacts 70 except one, the contact. 3 being shown open in the figolo It is of course possible to use any other connection device which produces this effect. The movable contact plate 71 is connected to earth by the contacts 62 of the return switch.



   The contacts of the lever 23 of the switch 20 are all connected to earth by the contacts 63 of the return switch with the exception of contact n 1, in the example shown. The movable contact arms of the positioning blocks 13 and 23 are arranged so as to energize the control mechanisms 11 and 21 of the switches 10 and 20 respectively, by the switch contacts 12 and 22. It can be seen, however, that when the switch return 60 moves to the right, the arm of the switch contact 10 rotates until the arm of level 13 reaches the open contact of group 70. In figure 1, contact 3 is the open contact and the switch will therefore stop on contact no.30
Switch 20 will operate until the switch contact reaches position # 1, which is the open position.



  As will be seen later in detail, by changing the position of the movable contact plate 71, the return position of the switch 10 will be changed to perform another operation.



   The contacts of the blocks 14 and 24 of the switches are interconnected by a sliding connection comprising the members 80 and 81.



  These two members include a certain number of contacts equal to the number of contacts of each level of the stepping switches, the contacts of the members 80 and 81 being engaged to connect the two levels together. However, this connection can be varied at will so that contact n 1 of block 24 can be connected to any desired contact of block 14.



   The following contacts are also connected to each other, For example, if contact n 1 of block 24 is connected to contact n 3 of block 14, as in figure 1, contact n 2 of block 24 will be connected to contact n 4 of block 14.



   The contacts of blocks 15 and 25 of switches 10 and 20 respectively are permanently and directly connected to each other, contact no. 1 of block 15 being constantly linked to contact no. 1 of block 25 and so on. In a simple device blocks 16 and 17 of switch 10 and blocks 27 and 26 of switch 20 are not necessary.



     However, devices comprising these additional blocks will be described below. Any suitable device can be used to ensure an adjustable connection between the various contacts.



   The operation of the device of FIG. 1 is as follows.



  It should be mentioned that this device as shown, can be used to perform an operation comprising any number of phases up to nine inclusive, The number of phases of each operation

 <Desc / Clms Page number 5>

 is determined by the adjustment of the position of the movable contact plate 71 and by the relative position of the contact members 80 and 81.

   By fixing the contact member 81 permanently and by mechanically connecting the contact plate 71 and the contact member 80, it is possible to establish a single control for adjusting the operation of the apparatus,
As stated above, before operating the apparatus, the position switch 60 must be brought to the closed position of the contacts 62 and 63 in order to give the stepping switches desired position to initiate operation.



   The contacts 62 establish a circuit passing through the disc 70, the block 13, the switch contacts 12 and the operating mechanism 11 to the negative pole.



   The switch contacts ensure step-by-step operation of switch 10 in a well-known manner, until the movable contact meets contact 3, which is not earthed by disc 70. This stops the operation of switch 10.



   The contacts 63 establish an analogous circuit passing through the block 23, the switch contacts 22 and the operating mechanism of the switch 20. This causes the switch 20 to step by step until the contact n. 1 is met.



   When the positioning operation is finished, the switch 60 can be brought to the normal position shown in the drawing and in which the contact 61 earths one of the sides of the relays 30 and 40. It can be seen that there is , in this position, a circuit passing through the winding of relay 40, contact 3 of block 14, terminal 3 of unit 80, terminal 1 of unit 81 and contact 1 of unit 24.



   This energizes the relay 40, which turns off by the contacts 32 and 42 and closes the contacts 43 so as to energize the winding of the stepping switch 20 by the control switch 50.



   When control pulses are produced by the intermittent closing of switch 50, stepping switch 20 continues to rotate until relay 40 ceases to be energized. This takes place, in the device shown, when the switch takes two steps, because at this moment the movable contact of the block 25 comes to meet the third contact of this block, this contact being connected to the third: contact of the block 15, which is connected to the negative potential. This has the effect of bringing into action the relay 30, which itself blocks by the contacts 31 and 41. The relay 30 cuts the contacts 32, which opens the main circuit of the relay 40.

   The relay 40 therefore ceases to be energized, which causes the contacts 43 to open and cut off the communication between the stepping switch and the pulse source. The stepping switch 10 can be connected to the pulse source through contacts 33 of relay 30. Operation of the main control switch 50 then activates the stepping switch 10 until level 14 mobile contact meets contact 50
At this time, a closed circuit is established for relay 40 starting from contact 5 of block 14 and passing through terminal 5 of member 80 and through terminal 3 of contact 81 to arrive at contact 3 of block 24.



   Remember that the switch 20 is now in position, the moving contact of the block 24 being on the contact 3 so as to establish an excitation circuit for the relay 40. This relay opens the contacts 41 to cut the maintenance circuit of the relay. relay 30, which cuts off communication between switch 10 and the pulse source.



   The contacts 43 are thus closed, so that the switch 20 is connected again to the source of pulses. Obviously, this operation continues as long as the main control switch 50 is intermittently closed. To prevent simultaneous operation of the two stepping switches in case the switch 50 is

 <Desc / Clms Page number 6>

 actuated after one relay has come into action and before the other has let its armature drop, relays 30 and 40 can be provided with additional normally closed contacts and connected in series with contacts 33 and 43.



   Such an arrangement is represented by contacts 35 and 45 in Figure 2. By adding additional contacts to relays 30 and 40, such as contacts 34 and 44, any desired equipment can be brought into action. the end of each operation. If the equipment to be controlled is such that the circuits controlled by contacts 34 and 44 are not to be closed simultaneously, normally closed contacts 36 and 46 may be connected in series with contacts 34 and 44 respectively.



   Under these conditions, if the contacts 34 close before the contacts 44 open, the circuit passing through the contacts 34 is kept open by the contacts 46, until the relay 40 is released to open the contacts. contacts 44 and close contacts 460
As already stated, contact blocks 16 and 17 of switch 10 and blocks 26 and 27 of switch 20 can be used to perform additional control operations. The blocks 16 and 26 can be connected to each other by a sliding connection comprising members 86 and 87 which may be identical to the members 80 and 81. The blocks 17 and 27 can be connected directly to each other.



   It can therefore be seen that when the switch 20 completes an operation, the terminals B and D of the blocks 17 and 27 are connected together and can be used to close any desired control circuit. Likewise, when switch 10 is on and completes the operation, terminals A and C are interconnected and these terminals can also be used to produce any desired control operation. It will be seen that additional contact blocks can be employed if more than one independent control circuit is required.



   Figure 2 shows a device generally similar to that of Figure 1, except that it comprises two additional stepping switches, switches which are so arranged that operations comprising more phases than one can be performed. the number of contacts of each block of switches. As the circuits of Figures 1 and 2 are generally similar, the same reference numerals have been used for the corresponding parts.



   In addition to the 19 pieces of equipment in figure 1 there are stepping switches 90 and 100 in figure 2.



  Switch 90 comprises an operating mechanism 91, a switch contact 92, and contact blocks 93, 94 and 95, and the stepping switch 100 similarly comprises an operating mechanism 101, a switch contact 102 and contact blocks 103, 104 and 105.



   A switch 130 makes it possible to connect the stepping switches 90 and 100 selectively to the device of figure 1. In the position shown the switches 90 and 100 are not connected to the device and consequently the device of figure 2 works exactly the same as that in Figure 1. However, when switch 130 is moved to the right, switches 90 and 100 are connected to the device. Under these conditions, the movable contact of block 15, instead of being linked directly to negative potential, is connected by contacts 131 to the movable contact of block 105. Likewise, the movable contact of block 24, instead of 'to be connected directly to the negative potential, is connected by contacts 132 to the mobile contact of the block 94.



   A positioning circuit comprising a switch 110 serves to return the switches 90 and 100 to their initial operating position, a circuit which is generally similar to the return circuit of FIG. The blocks 93 and 103 of the switches are positioning blocks, the contacts of the block 93 being connected to terminals which can be encountered by the movable contact 120, which is connected to the contacts 111 of the

 <Desc / Clms Page number 7>

 position switch 110.



   All the contacts of block 103 except contact 1 are connected to contacts 112 of the position switch 110. Consequently, when the switch 110 is moved to the right and when the switch 130 is also to the right, the switch to the right. stepping 90 is brought to a position dependent on the position of the contact plate 120, and the switch 100 is brought to the normal position or position in which the contact arm is engaged with the contact no. each block.



  The positioning switch 110 and the positioning switch 60 can be mechanically connected to each other so that the positioning of the device is done in a single operation.



   The contacts of the blocks 94 and 184 are connected by contact members 121 and 122 which may be identical to the contact members 80 and 81. The contacts of the blocks 95 and 105 are connected directly to one another.



   Stepper switches 90 and 100 are operated throughout the device by blocks 16 and 17 of stepping switch 10 and blocks 26 and 27 of stepping switch 20. blocks 16 and 26 are interconnected by the sliding members 86 and 87 as in figure 1, but these sliding members are arranged so that there is one sliding on one contact more than between them. components 80 and 81. As there will always be one more contact, the components 71, 80 and 86 can be mechanically connected to each other so as to be actuated by a single control. The blocks 17 and 27 can be permanently linked together, the connection ensuring a sliding of a contact instead of connecting the corresponding contacts as in figure 1.



   In other words, contact 1 of block 17 is connected to contact 2 of block 27 and so on. The blocks 16 and 26 are arranged so as to apply a potential to the excitation winding 101 of the stepping switch 100 respectively by the contacts 134 of the switch 130 and by the contacts 37 and 47. relays 30 and 40.



   It can therefore be seen that the stepping switch 100 will only be actuated when a circuit is closed by the blocks 16 and 26 and when the relay 30 is released and the relay 40 is in action. Likewise, the blocks 17 and 27 apply a potential to the energizing winding of the stepping switch 90 respectively by the contacts 133 of the switch 130 and by the contacts 38 and 48 of the relays 30 and 40.



   In this case the stepping switch 90 will only be activated when a circuit is closed by the blocks 17 and 27, when the relay 30 is activated and the relay 40 is released In the device of figure 2 the number of contacts of relays 30 and 40 can be reduced by directly connecting the control switch 50 to the windings of the stepping switches 10 and 20 by a pair of contacts and connecting the negative potential to the stepping switches 90 and 100 by a second pair of contacts.



   The operation of the device of FIG. 2 is as follows.



   The movable contact plates 71 and 120 and the relative position of the members 80 and 81, 82 and 83, as well as 121 and 122 are set so as to determine the operation.



  In a device having ten contacts, like the one shown, the position of plate 120 and members 121 and 122 determines the tens number of the operation and the position of plate 71, as well as the relative position of the digits. organs 81 and 82 and organs 86 and 87 determining the number of units. Since member 120 is arranged so that there is an open circuit on terminal 4, and since members 121 and 122 are arranged so that contact 4 of member 121 meets contact 1 of member 122, the tens digit will be the difference between 4 and 1, that is to say 3. As we said above, the contact plate 71 and the

 <Desc / Clms Page number 8>

 components 80 and 81 are arranged so that the ones digit is 2.

   The device of FIG. 2 is therefore arranged so that the operation comprises 32 phases.



   For the operation of this device, the connection switch 130 must be moved to the right.



  Position switches 61 and 110, which may have a common control member, are moved to the right so that stepping switches 10, 20, 90 and 100 are all in their original positions. suitable.



   Relay 4-0 is energized by contact 3 of block 14, contact 1 of block 24, contact 4 of block 94, and contact 1 of block 104.



  This operates the stepping switch 20 when the control switch 50 is closed. However, when switch 20 moves to the third contact, the circuit of relay 30 is not closed by blocks 25 and 15 as described above. The movable contact of block 15 is connected to the movable contact 105 which occupies position 1 of block 95. The movable contact of block 95 occupies position 4 and consequently it does not energize the circuit of relay 30. The operating switch does not operate. step 20 therefore continues to operate until the mobile contact of block 26 meets and abandons contact 10.



   This applies an impulse to the winding 101 of the switch 100, which causes the contact members of this switch to advance by one step and, consequently, the movable contact of the block 105 meets the contact 2. .



  It can be seen that each time the switch 20 scans the ten contacts of its blocks, the switch 100 advances by one step.



   Although the stepping switch does not always turn on on contact 1, blocks 16 and 26 will pulse to the stepping switch 100 each time the switch 20 switches to the previous contact. the contact from which it left.



  As stated above, for the stepping switch 100 to be energized, the switch 130 must be on the right, the relay 30 must be de-energized and the relay 40 must be energized. Consequently, when the switch 20 has advanced 30 steps, the movable contact of the block 105 meets the terminal 4. When the switch 20 then advances another two steps, a circuit is closed for the relay 30 by the block 25, block 15, block 105, and block 95. This will energize relay 30 and energize relay 40 is turned off as described above.



   When the relay 30 is thus energized, its contacts 33 allow the stepping switch 10 to be energized and obey the control switch 50. In this case, the switch 10 continues to operate until one circuit is closed for relay 40.



   The excitation circuit of the relay 40 is included between the block 14, the components 80 and 81, the block 24, the block 94, the components 121 and 122 and the block 104. It can be seen from FIG. 2 that the operating switch step by step does not come into action until the switch 10 has passed to the contact preceding the one from which it started. Relay circuit 40 is closed when switch 10 has taken thirty steps, causing switch 90 to take three steps, after which switch 10 advances two more steps, making a total of thirty-two steps.



   Although switches 10 and 20 will advance, during each operation, the number of steps corresponding to that operation, the number of steps taken by switches 90 and 100 will depend on the tens digit of the number of steps in each operation. The movement of switches 90 and 100 is independent of the starting point of switches 10 and 20 so that operation is continuous and no restart is necessary. By using more contacts on each switch and mounting two or more switches

 <Desc / Clms Page number 9>

 in series in the manner described, it is possible to carry out operations comprising a very large number of phases.



   Various other transfer devices can be used to connect several switches together in order to obtain operations comprising a large number of phases.



   Figure 3 shows a device which is generally similar to that of Figure 1, but in which the switches of. Steps include additional blocks linked in such a way that operating commands can be performed during certain phases during the complete operation. For example, if the equipment is arranged to perform eight-step operations, commands can also be performed, but in addition to commands performed at the end of each eight-step operation, after 2, 3, 4 , 5, 6 and 7 phases for example.



   This device includes stepping switches 210, and 220 and relays 230 and 240 are combined with these switches.



  Switch 210 includes an operating mechanism 211, a switch contact 212, and contact blocks 213, 214, 215, 216, 217, and 218.



  Likewise, the switch 220 includes an operating mechanism 221, a switch contact 222 and contact blocks 223, 224, 225, 226,227 and 228. The return of the switches is obtained by contact blocks 213 and 223, the switch 250 and the movable disc 251 serving to return the switch 210 to the contact corresponding to the total number of phases of the operation plus one, and to return the switch 220 to its initial position or contact position n 1. This result is obtained by moving switch 250 to the right as in previous installations.



   When switch 250 occupies its normal position, which is the position shown, it grounds one of the terminals of relays 230 and 240, so that these relays are ready for operation. The relay 230 comprises contacts 231, 232 and 233, the contacts 231 and 232 being arranged in holding circuits and the contacts 233 being the main contacts for the energization of the switch 210 by the control switch 252. Likewise, the relay 230 comprises contacts 231, 232 and 233. relay 240 comprises contacts 241 and 242 arranged in holding circuits and contacts 243 which serve to connect the switch 220 to the control switch 252. The contact blocks 214 and 224 of the switches 210 and 220 respectively are connected directly to each other and various other contact blocks are linked together by slip connections.



   More specifically, the contact blocks 215 and 216 are interconnected by contact members 260 and 261, the blocks 216 and 217 are interconnected by contact members 262 and 263, the contact members 217 and 218 are interconnected by the members 264 and 265, the contact blocks 218 and 225 are interconnected by the contact members 266 and 267, the contact blocks 224 and 226 are interconnected by the members 268 and 269 the blocks 226 and 227 by the members 270 and 271 and the contact blocks 227 and 228 by the contact members 272 and 273.



   To put the device into action, it is necessary to bring the movable disc 251 to a position such that that of the contacts of the block 213 which corresponds to an additional phase in addition to the total number of phases of the operation, is open. The device shown is arranged to perform an eight-phase operation and the switch 210 should be moved to a position such that it is at a distance of eight steps from position n 1, that is, say on contact # 9. As a result, disk 251 occupies a position such that contact # 9 of block 213 is open.



  The additional contact blocks 216, 217 and 218 of the switch 210 and

 <Desc / Clms Page number 10>

 the contact blocks 226, 227 and 228 of the switch 220 make it possible to control secondary operations during intermediate phases during the general operation.



   In the device described, at the moment of departure, the relay 240 is energized by the contact 9 of the block 215 and it connects the step-by-step switch 220 to the deaf pulse. The slip connections are arranged so that when switch 220 advances two steps terminal W of block 228 is energized; after three steps it is terminal X of block 216 which will be energized, after four steps it will be terminal Y of block 217, after five steps, terminal V of block 227, after six steps terminal U of block 226 and after seven steps, terminal Z of block 218 will be energized.



   After eight steps the relay 230 will be energized by the contact 9 of the block 224. The intermediate operations are carried out by positioning the member 261 relative to the member 260 in such a way that a sliding is obtained. of.three contacts. In other words, the contact 1 of the member 261 comes to meet the contact 4 of the member 260. To ensure the excitation of the terminal Y after an additional step, that is to say four steps, the members 262 and 263 are brought to positions corresponding to a sliding of a contact.



   To ensure the excitation of terminal Z after three additional steps or seven steps in all, a sliding of three contacts is ensured by the components 264 and 265.



  It can be seen that .. 'in FIG. 3, the blocks 215 and 225 correspond to the blocks 14 and 24 of FIG. 1 and consequently that a total sliding, between these blocks, corresponding to the entire operation will be necessary. . The total will automatically be added to the total slip between these blocks and if a part of the operation needs to be increased, the slip corresponding to that part can be increased and the total operation will be increased automatically. slip between the members 268 and 289 is equal to two steps, between 270 and 271 and there is an additional step and between 272 and 273 there are three steps.



   These slips indicate the steps measured from the end of the operation, the U, V and W terminals being energized.



   The operation of the device is as follows.



  The switches 210 and 220 are first placed so that the contact members of the switch 210 are all on the contact 9. The relay 240 is then, energized by the block 215, the contact 9 of the member 260, the contact 6 of the member 261, the .contact 6 of the member 262, the contact 5 of the member 263, the contact 5 of the member 264, the contact 2 of the member 265, the contact 2 of 1 ' member 267, contact 1 of member 266 and contact 1 of block 225, which is connected to negative potential by the moving contact.



   This has the effect of closing the relay contacts 243, which connects the stepping switch 220 to the main control switch 252. As pulses are produced by the intermittent closing of the control switch 252, the switch 220 kicks in and goes step by step. Switch 220 operates until the moving contact of block 228 meets contact 3. It can be seen that terminal W of block 228 is then connected to the negative potential by contact 3 of unit 273, contact 6 of the member 272, the contact 6 of the member 271, the contact 7 of the member 270, the contact 7 of the member 269, the contact 9 of the member 268 and the movable contact of the block 214, which comes meet contact 9.



   When the switch 220 advances a further step, terminal X is connected to the negative potential by the movable contact of the block 225, by the contact 4 of the member 266, the contact 5 of the member 267, the contact 5 of member 265, contact 8 of member 264, contact 8 of member 263, contact 9 of member 262 and movable contact of block 216.



   When the stepper switch 220 advances one step

 <Desc / Clms Page number 11>

 additionally, terminal Y of block 227 is connected to negative potential by contact 5 of member 266, contact 6 of member 267, contact 6 of member 265, contact 9 of member 264 and mobile contact of block 217.



  Likewise, when switch 220 takes the fifth, sixth and seventh steps, this causes the terminals V, U, and Z to be energized, respectively. When switch 220 advances one more step to complete the number of eight steps, corresponding to the eight phases of the operation, the movable contact of the block 224 meets the contact 9, which is connected directly to the contact 9 of the block 214, so that the movable contact of the block '214 is connected to the negative potential and that the relay 230 is energized.



   The operation of this relay opens the contacts 232 which releases the holding circuit of the relay 240 and closes the contact 233 to connect the switch 210 to the main control switch 252. It can therefore be seen that while the switch 220 performs the Eight phases of the operation, controls can be made through terminals W, X, Y, V, U and Z during intermediate phases of the entire operation.



   The following operation is performed by. the movement of the stepping switch 210. The operation of the main control switch 252 operates the stepping switch until it has completed the full eight phase operation. We see that at this moment the movable contact of the block 215 comes to meet the contact 7, which is connected by the contact 7 of the member 260, the contact 4 of the member 261, the contact 4 of the member 262, contact 3 of member 263, contact 3 of member 264, contact 10 of member 265, contact 10 of member 267 and contact 9 of member 266 at contact 9 of block 225, which is now encountered by the moving contact As a result, relay 240 is connected to negative potential through the indicated connections and contacts 231 open to release relay 230,

   while contacts 243 close to connect switch 220 to main control switch 252.



   Intermediate operations can be performed during the main operation produced by the movement of the stepping switch 210, by means of blocks 216, 217 and 218 of switch 210 and blocks 226,227 and 228 of switch 220. Although the operations performed by switches 210 and 220 and corresponding to a series of adjustment positions must include the same number of phases, the intermediate operations can be performed during different phases of the main operation.



   The following table shows the phases in which the terminals are energized during the operation of each stepping switch with the connections shown in figure 3.
 EMI11.1
 
<tb>



  Switch <SEP> 220 <SEP> Switch <SEP> 210
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Phase <SEP> 1 <SEP> none <SEP> Z
<tb>
<tb>
<tb> 2 <SEP> W <SEP> U
<tb>
<tb>
<tb> 3 <SEP> X <SEP> V
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 4 <SEP> Y <SEP> Y
<tb>
<tb>
<tb> 5 <SEP> V <SEP> X
<tb>
<tb> 6 <SEP> U
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 7 <SEP> Z <SEP> none
<tb>
<tb>
<tb> 8 <SEP> relay <SEP> 230 <SEP> relay <SEP> 240
<tb>
 
It will be noted that there is a reciprocity between the phases, the terminals energized during the movement of the switch 210 being the reverse of those which are energized during the movement of the switch 220. It can be seen that the members which ensure the sliding can be arranged so as to so as to allow a very large number of combinations to meet many different requirements.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   The various terminals can cease to be energized during the movement of the switch 210 or the switch 220 by the use of additional contacts in the relays 230 and 240, these contacts serving to disconnect certain terminals when one or the other of the switches 210 and 220 ends its operation. Completely independent operation can be obtained during the operations performed by switches 210 and 220 by disconnecting the equipment connected to terminals X, Y and Z when it is switch 210 which is advancing and by disconnecting the equipment connected to terminals U, V and W when the switch 220 is advancing.

   During this operation, if it is desired that the intermediate phases be the same for all the operations, the sliding members can be locked together to reduce the number of separate members to be put in position.



   The equipment can also be arranged so that two successive operations, that is to say the operation performed by the switch 220 and the operation performed by the switch 210, form a double operation which will then be performed d 'in a continuous manner Specialists will also be able to imagine other different operating modes.



   FIG. 4 represents a variant of the device, a variant in which several operations of different durations can be carried out successively and repeated continuously. This device includes four stepping switches 300, 310, 320 and 330 and four relays 340,350, 360 and 370 combined with them. Switch 300 includes control mechanism 301, switch contact 302, and contact blocks 303, 304 and 305.



   Switches 310, 320 and 330 contain like elements which are designated in an analogous fashion.



  Each relay has two normally open contacts and two normally closed contacts to establish operating and holding circuits. Relay 340 includes contacts 341, 342, 343 and 344, and relays 350,360 and 370 contain contacts designated in a similar fashion. A main control switch 380 can be operated intermittently as in the previous variants.



   A block of each of the stepping switches is used to put the switches in position, the contacts of the position block of each switch being connected by the switch contact so as to bring the switch to an initial position determined in advance . The position switch comprises contacts 390,391, 392,393 which can be combined so that they can be actuated by a single element.



  The switch 390 is arranged to move the stepping switch 300 to the contact position No. 1 to start operation.



   The stepping switch 310 can be moved to any desired position depending on the duration of the first operation in the series, the number of phases of this operation being determined by the position of disc 394.



  If the first operation is to consist of seven phases, the disk 394 must be brought to a position such that the contact # 9 is open, as shown in the figure. Likewise, if the operation is to consist of six phases, the position of the disc must be adjusted so that contact no. 7 is open. It is seen that when the switch 391 is closed the switch 310 operates until the open contact of the block 313 is encountered.



   Stepping switch 320 includes a similar positioner comprising block 323, movable disc 395, and the. switch 392. To adjust the position of the movable disc 395 it is necessary to take into account the number of phases of the first and of the second operation.



   If the first operation comprises seven phases, as mentioned above, and if the second operation comprises six, the position of the disc 395 must be such that the contact element 4, which is thirteen steps from the contact n 1, be open. When the total number of phases is greater than ten, it suffices to take the ones digit into account. Switch 330

 <Desc / Clms Page number 13>

 has a positioning device similar to that of switches 310 and 320, this device containing the contact block 333, the movable disc 396, and the switch 3930
In order to position this disc 396, account must be taken of the number of phases of the three operations.



  The disc is shown in a position such that contact # 7 is open, which would work well if the first operation has 7 phases, the second six and the third three. In this device, the total number of phases of each operation must be limited to the number of contacts of the switches used. However, the total number of phases of the various operations carried out successively need not be limited to the total number of contacts of a switch.



   A slip connection is required between contact block 305 and contact block 334. This connection includes elements 397 and 398 which are relatively movable with respect to each other.



  The slip connection between elements 397 and 398 must correspond to the units digit of the total number of phases in all three operations and therefore also correspond to the position of disc 396. Although the device is shown with switches having ten contacts and the digits of units and tens being those mentioned above, it is obvious that switches having a greater number of contacts and sliding connections can be used. - blies in a similar way in general.



   The operation of the device of FIG. 4 is as follows.



  It can be seen that when the four switches are put in position the relay 340 is actuated by the block 305 and the block 334. The stepping switch 300 is thus connected in series with the main control switch 380. As this switch is operated intermittently, switch 300 continues to advance step by step until contact 8 is encountered. At this time, a connection is established through levels 304 and 314 to energize relay 350.



   Energizing relay 350 cuts off contacts 353, which also cuts off communication between stepping switch 300 and main control switch 380, as well as contacts 352 of the relay hold circuit 340. Relay 350 energizes stepping switch 310, through contacts 354, to turn on that switch. Switch 310 continues to step forward until six phases have been completed, which causes contact 4 to be encountered.



  A connection is then made by blocks 315 and 324 to energize relay 360. This relay disconnects stepping switch 310 and at the same time cuts off the hold circuit of relay 350; furthermore, it puts the stepping switch 320 in series with the main control switch. The stepping switch 320 then advances step by step until it has taken three steps and contact 7 is encountered. At this time, a connection is made by blocks 325 and 335 to energize relay 370. This cuts off the stepping switch 320 circuit, as well as the holding circuit of relay 360 and the stepping switch. 330 is mounted in series with the main control switch 380.



   Switch 330 then moves step by step until it has taken seven steps. At this moment, the movable contacts of the switch come to meet the contact n 4. A connection is then established by the blocks 334, the contact 4 of the member 398, the contact 8 of the element 397 and the level 305 to excite relay 340. It should be noted that switch 300 now occupies a position in which contacts no. 8 are engaged. successive operations then continue, switch 300 taking six steps, switch 310 three steps and switch 320 seven steps. It can therefore be seen that the operations comprise 6, 7 and three phases which are repeated continuously.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   As shown, the devices of Figures 3 and 4 are based on a system in which the phases of each operation are limited to the number of contacts of the stepping switches which are employed.



  It is obvious, however, that these devices can be modified according to FIG. 2 so as to include several switches arranged in multiple to perform operations comprising a large number of phases. When the switches are used to operate equipment in which it is important that certain operations are not initiated before certain other operations have been successfully completed, different arrangements for locking the various elements together can be used.



   As has already been said, the step-by-step advancement circuit which has just been described can be used for various applications with different controls. By using relays and stepping devices of proper construction, the device can be operated very quickly, with stepping devices generally being the limiting factor.



   However, stepping switches are now available which perform stepping at a rate of approximately 100 operations per second, and chains of electron tubes would operate even faster, for example.
In the device shown in Figures 1 and 3, an interval is necessary between two operations to actuate a relay, which releases the other relay which, for its part, disconnects the stepping switch which has just operated. The duration of the interval can be reduced by using an additional series of contacts on the relays, so that actuation of the relay directly disconnects the stepping switch which has just been operated and at the same time switches on the switch. 'another step-by-step switch.

   Such a device is shown in Figure 2, in which relay contacts 35 and 45, which are normally closed, are opened by the operation of relays 30 and 40 respectively.



  The contact 35 is connected in series with the stepping switch 20 to disconnect this switch 20 as soon as the relay 30 comes into action.



   Similarly, the contacts 45 disconnect the stepping switch 10. It is obvious that this method of assembly can also be used in the devices of Figures 1 and 3.



   If an even faster operation is required, a device like that shown in figure 5 and which includes additional contact blocks such as blocks 16, 17, 26 and 27 of switches 10 and 20 of figure 5 can be used. 1. As shown in Figure 5, the contact blocks 16 and 26 can be bridged across the control mechanism 11 of switch 10 to bypass this control mechanism as soon as the switches reach the determined positions d. in advance who complete an operation. This eliminates the time that is necessary for the relay 40 to come into action to disconnect the relay 30 and for this relay to disconnect the control mechanism 11 on its side.



   When using such a device, a resistor 150 must be mounted in series with the control mechanism to prevent the arrival of the electromotive force from being short-circuited when the mechanism 11 is put out of action. Likewise, the control mechanism 21 can be put out of action by the blocks 17 and 27 and a series resistor 151 can be mounted in this circuit. Blocks 16 and 26 and blocks 17 and 27 in fact form normally open circuits, which close at the end of each operation. The device shown in Fig. 5 is not limited to the application used to ensure faster operation of the device between operations, and it can also be used to activate auxiliary equipment at the end of a process. transaction or at any intermediate time during an operation.



   When used as meters, the main switch of

 <Desc / Clms Page number 15>

 control 50 of Figures 1 and 2, as well as, analogously, the main control switches 252 of Figure 3 and 380 of Figure 4 can be operated in any desired manner. The control switch can be provided with contacts of a relay which, of course, can be mounted in any control circuit.



   When serving as a time regulator, the control switch may be actuated by pulses from any source, such as an electronic pulse generator, such as those available, or from a switch or switch device. pulse producer. mechanically actuated sions. As already stated, the pulses may or may not be equally spaced and the unevenly spaced pulses may be combined with each other in any desired manner. The pulses can be provided by any source and they can indicate any state of equipment that is being controlled to produce new control operations.



   Simple devices can be used to produce pulses, these devices operating at the frequency of AC networks of the normal type. For example, the coils of stepping switches can be connected directly by the relays to an AC network through a rectifier such as a dry selenium rectifier. In this case the pulses are supplied to the stepping switches by the network itself. Frequency dividers can be used to operate the device from an alternating current source at a frequency which is a submultiple of the frequency of the current source.

   In other words, the device could be arranged so that a pulse is applied to the stepping switches after any given number of periods or alternations, for example after two or three periods. that the normal frequency of the electricity distribution network falls within the speed limits of the stepping switches.



   If desired, several pulse generators can be used operating at different time intervals and these generators can be plugged into the device in any desired manner. For example, in a simple device such as that shown in Figure 1, a switch mechanism operating at a first speed can be used to operate switch 50 during operation of stepping switch 20 and at the end. from the first operation, relay 30 can connect a switch mechanism operating at different time intervals, so that the operation performed by switch 10, although having the same number of phases,

   has a different duration o It is obvious that pulses spaced in different ways can be combined at intermediate points during the operation. The specialist will naturally be able to imagine various other variations and various other applications of the equipment.



   The device described is particularly advantageous in that the successive operations are carried out without putting the switches back into position. In other words, after an operation has been performed, the other switch simply continues to perform the next operation and does not return to a fixed position or continue its movement until a fixed position is reached. before starting the new operation. As a result, a faster operating device is obtained, the time required for re-positioning being completely eliminated. The apparatus also has a longer life, as the switch contacts are not worn by the movement of the movable contacts during the reset movement.

   It is obvious that this reduction in wear is very great, in particular for operations comprising only very few phases.



   Another important factor which contributes to increasing the duration of the switches is that the contacts of the stepping switches only conduct current for a moment at the end of each operation. In other words, only the contacts which are engaged at the end of each

 <Desc / Clms Page number 16>

 that operation conduct current and this current is reduced very quickly, because a parallel holding circuit is established by the relays. Those of the contacts of the stepping switches which conduct current are only opened when the parallel circuit has been established, so that the contacts of the switches do not effectively interrupt a circuit carrying current.

   Likewise, the contacts of the transfer blocks, as in Figure 2, only conduct current to a particular contact during each complete operation performed by the stepping switches. The duration of the switches is also increased due to the fact that only half of the operating phases are carried out by each switch. The number of contacts in each block can also be very large to further increase the life of the device.



   The device described does not depend on particular types of construction for the switches and it can include various types of stepping devices. Neither is any relation necessary between the number of phases of an operation and the number of contacts of the stepping switches, except of course, in simple devices such as that shown in figure 1 and in which the number of phases cannot exceed the number of contacts of each step switch. Since there is no relationship between phases and contacts, a single device can be used for many different applications, providing flexibility that was not available with previous devices.



   For example, the stepping mechanism can act as a brain or nervous system to control several interrelated functions and it can cause individual functions to come into action at or after desired time intervals. that some operations have been performed, because any type of pulse generator can be used to operate the device.



   Operations having a large number of phases can be performed by using switches having a large number of contacts on each level. the use of several switches mounted in cascade as in FIG. 2 also makes it possible to perform operations comprising a large number of phases. It should be noted that the multiple assembly of FIG. 2 is applicable not only to a simple device like that of FIG.



  1 but also to devices like those of Figures 3 and 4.



   When using multiple cascaded switches in each operating assembly, only one relay is required for each operating assembly. Positioning and adjusting the device for counting any desired number does not require multiple relays or an arrangement in which a large number of intermediate contacts are required.



   This is an important characteristic with regard to the saving made both in the price of the first equipment and in the maintenance costs, since such contacts can become defective and impair the correct functioning of the device.



   Although certain embodiments of the present invention have been described by way of example, it is understood that various modifications and various changes can be made thereto without departing from the scope of this invention. the invention as described and specified in the claims.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1 ) Appareil de commande de marche caractérisé par deux commuta- teurs de marche pas à pas combinés à deux relais comptant chacun au moins trois jeux de contacts, un jeu de contact de chaque relais étant disposé de manière à relier l'un des commutateurs de marche pas à pas à une source d' impulsions électriques commandant la marche du dit commutateur tandis que les autres jeux de contact sont disposés de manière à maintenir en action un des relais jusqu'à de que l'autre relais soit mis en action, les commutateurs de <Desc/Clms Page number 17> marche pas à pas comprenant des contacts reliés entre eux, de telle maniè- re que, lorsqu'un des commutateurs a avancé d'un nombre de pas déterminé d'avance; le relais combiné avec l'autre commutateur soit mis en action. 1) Drive control device characterized by two stepping switches combined with two relays each having at least three sets of contacts, one set of contacts of each relay being arranged so as to connect one of the switches of step by step to a source of electric pulses controlling the operation of said switch while the other sets of contacts are arranged in such a way as to keep one of the relays in action until the other relay is put into action. switches <Desc / Clms Page number 17> stepping comprising contacts linked together, in such a way that, when one of the switches has advanced a predetermined number of steps; the relay combined with the other switch is activated. 2 ) Appareil conforme à la revendication 1 et caractérisé par- ce que chaque relais est combiné individuellement avec chaque commutateur. 2) Apparatus according to claim 1 and characterized in that each relay is individually combined with each switch. 3 ) Appareil conforme à la revendication 1 et caractérisé par- ce que des dispositifs de commutateurs permettent de changer simultanément les liaisons réciproques des contacts des commutateurs pour changer le nom- bre de phases de chaque opération à commander. 3) Apparatus according to claim 1 and characterized in that switch devices make it possible to simultaneously change the reciprocal links of the contacts of the switches to change the number of phases of each operation to be controlled. 4 ) Appareil conforme à la revendication 1 et caractérisé par- ce que l'appareil de commande de marche compte plusieurs commutateurs pas à pas et plusieurs relais combinés individuellement avec ces commutateurs. 4) Apparatus according to claim 1 and characterized in that the running control apparatus has several stepping switches and several relays individually combined with these switches. 5 ) Appareil conforme à la revendication 1 et caractérisé par- ce que l'appareil de commande de marche, comportant deux organes d'avance- ment pas à pas, comporte des moyens pour mettre ces organes en position de manière à les amener à une position initiale déterminée d'avance de manière que le premier organe pas à pas soit actionné le premier pendant un nombre de pas déterminé d'avance, tandis que par la suite, le deuxième et le pre- , mier organe pas à pas sont actionnés l'un après l'autre alternativement par les impulsions de courant pendant le nombre de pas déterminé d'avance. 5) Apparatus according to claim 1 and characterized in that the walking control apparatus, comprising two advancing members step by step, comprises means for putting these members in position so as to bring them to a initial position determined in advance so that the first stepping member is actuated first for a predetermined number of steps, while subsequently the second and the first stepping member are actuated. 'one after the other alternately by current pulses for the number of steps determined in advance. 6 ) Appareil conforme à la revendication 5 et caractérisé par- ce que le deuxième organe pas à pas est actionné au-delà de l'état initial déterminé d'avance correspondant à un nombre de pas déterminé d'avance, correspondant aux phases de l'opération à effectuer, tandis que deux disposi- tifs à réaction relient les dispositifs d'avancement pas à pas à la source d'impulsions électriques de telle manière que le premier organe pas à pas soit d'abord actionné par la source d'impulsions pendant un nombre de pas déterminé d9avance, puis les organes d'avancement pas à pas sont actionnés alternativement 1?un après l'autre par la source d'impulsions électriques pendant ce nombre de pas déterminé d'avance, 6) Apparatus according to claim 5 and characterized par- that the second step member is actuated beyond the initial state determined in advance corresponding to a number of steps determined in advance, corresponding to the phases of the 'operation to be carried out, while two feedback devices connect the stepping devices to the source of electrical pulses in such a way that the first stepping member is first actuated by the source of pulses during a predetermined number of steps, then the step-by-step advancement members are actuated alternately one after the other by the source of electrical pulses during this predetermined number of steps, les dispositions à réaction étant actionnées entre les opérations successives pour assurer une commande extérieure. the reaction arrangements being actuated between successive operations to provide external control. 7 ) Appareil conforme à la revendication 5 et caractérisé par- ce que l'appareil de commande de marche, comportant plusieurs commutateurs de marche pas à pas, comporte des moyens pour mettre ces commutateurs en position de manière à les amener à des positions initiales déterminées d' avance, tandis qu'un circuit de commande comprenant les contacts des inter- rupteurs coupe la communication entre chaque commutateur et la source d'im- pulsions électriques lorsque ce commutateur a effectué une opération compre- nant un nombre de phases déterminé d'avance et relié le commutateur suivant à la source d'impulsions, ce circuit de commande étant agencé de manière à pouvoir effectuer des opérations de contrôle supplémentaires entre les opé- rations successives. 7) Apparatus according to claim 5 and characterized par- that the walking control apparatus, comprising several stepping switches, comprises means for putting these switches in position so as to bring them to determined initial positions in advance, while a control circuit comprising the contacts of the switches cuts off the communication between each switch and the source of electrical pulses when this switch has performed an operation comprising a determined number of phases of advances and connected the next switch to the source of pulses, this control circuit being arranged so as to be able to perform additional control operations between successive operations. 8 ) Appareil conforme à la revendication 7 et caractérisé par- ce que les commutateurs de marche pas à pas ont plusieurs contacts mobiles reliés mécaniquement entre eux et un groupe de contacts fixes combinés avec chaque contact mobile, ces commutateurs étant mis en position de manière que leurs contacts mobiles soient amenés à des positions initiales détermi- nées d'avance. 8) Apparatus according to claim 7 and characterized par- that the stepping switches have several movable contacts mechanically connected to each other and a group of fixed contacts combined with each movable contact, these switches being placed so that their movable contacts are brought to initial positions determined in advance. 9 ) Appareil conforme à la revendication 7 et caractérisé par- ce que les contacts fixes des commutateurs pas à pas sont disposés dans des blocs différents, un des blocs de contrôle de ces commutateurs étant utili- sé pour mettre les dits commutateurs en position de manière que les contacts mobiles soient amenés aux positions initiales'déterminées d'avance, tandis que les contacts fixes de chacun des autres blocs sont reliés aux contacts fixes d'un autre bloc pour constituer le circuit de commande. 9) Apparatus according to claim 7 and characterized in that the fixed contacts of the stepping switches are arranged in different blocks, one of the control blocks of these switches being used to put said switches in position so that the movable contacts are brought to the initial positions determined in advance, while the fixed contacts of each of the other blocks are connected to the fixed contacts of another block to constitute the control circuit. 10 ) Installation de commande de marche caractérisée parce qu'elle comporte deux dispositifs d'avancement pas à pas combinés d'une part <Desc/Clms Page number 18> à des organes pour actionner ces dispositifs de manière que ceux-ci fonc- tionnent alternativement pour effectuer une opération comprenant un nombre de phases déterminé d'avance et d'autre part, à des organes actionnés entre les phases successives pour effectuer une opération de commande. 10) Travel control installation characterized by having two combined step-by-step advancement devices on the one hand <Desc / Clms Page number 18> to members for actuating these devices so that they function alternately to perform an operation comprising a predetermined number of phases and, on the other hand, to members actuated between successive phases to perform a control operation . 11 ) Appareil conforme à la revendication 10 et caractérisé par- ce que l'installation comporte plusieurs dispositifs d'avancement pas à pas. 11) Apparatus according to claim 10 and characterized in that the installation comprises several advancement devices step by step. 12 ) Appareil conforme à la revendication 10 et caractérisé par- ce qu'un circuit de commande agit sur des dispositifs de commande de la mar- che des dispositifs d'avancement pas à pas. 12) Apparatus according to claim 10 and characterized in that a control circuit acts on control devices of the march of the stepping devices. 13 ) Appareil pour le comptage d'un nombre déterminé d'avance d' évènements caractérisé parce qu'il comporte deux ensembles contenant chacun deux commutateurs de marche pas à pas ayant un nombre donné de positions de contact et un dispositif mobile pour venir occuper ces positions par un mou- vement pas à pas; 13) Apparatus for counting a determined number of events in advance, characterized because it comprises two sets each containing two stepping switches having a given number of contact positions and a mobile device to come and occupy these. positions by a step-by-step movement; un générateur d'impulsions correspondant dans le temps à l'apparition d'un évènement, un dispositif pour relier les ensembles de fonc- tionnement au générateur d'impulsions de manière que l'un de ces ensembles fonctionne jusqu'à ce que le nombre déterminé d'avance ait été compté, l'au- tre ensemble fonctionnant ensuite jusqu'à ce que ce nombre déterminé d'avance ait été compté, l'un des commutateurs de chaque ensemble de fonctionnement pouvant avancer d'un pas chaque fois qu'une impulsion est appliquée à cet ensemble, et l'autre commutateur de chaque ensemble pouvant avancer d'un pas chaque fois que le dispositif mobile de ce commutateur passe sur le contact précédant celui dont ce commutateur est parti, le dispositif de liaison étant capable d'effectuer une opération de commande chaque fois que le nombre dé- terminé d'avance a été compté. a pulse generator corresponding in time to the occurrence of an event, a device for connecting the operating assemblies to the pulse generator so that one of these assemblies operates until the number determined in advance has been counted, the other assembly thereafter operating until this predetermined number has been counted, one of the switches of each operating assembly being able to advance one step each time 'a pulse is applied to this set, and the other switch of each set being able to advance by one step each time the mobile device of this switch passes on the contact preceding the one from which this switch has started, the link device being capable perform a control operation each time the preset number has been counted. 14 ) Appareil pour- effectuer des commandes à des intervalles de temps déterminé caractérisé parce qu'il comporte un dispositif de production d'impulsions à des intervalles de temps régulier, ce dispositif étant relié à deux commutateurs de marche pas à pas de manière que l'un des commutateurs fonctionne jusqu'à ce qu'un nombre déterminé d'avance d'impulsions ait été produit, après quoi l'autre commutateur fonctionne jusqu'à ce que ce même . nombre déterminé d'avance d'impulsions ait été produit encore une fois, le dispositif de liaison étant capable d'effectuer une opération de commande chaque fois que ce nombre déterminé d'avance d'impulsions a été produit. 14) Apparatus for carrying out commands at determined time intervals characterized because it comprises a device for producing pulses at regular time intervals, this device being connected to two stepping switches so that the One of the switches operates until a determined number of pulse feeds has been produced, after which the other switch operates until the same. determined number of pulse advance has been produced again, the linkage device being able to perform a control operation whenever this determined number of pulse advance has been produced. 15 ) Appareil conforme à la revendication 14 et caractérisé par- ce que l'appareil qui effectue des commandes, comporte plusieurs dispositifs d'avancement pas à pas. 15) Apparatus according to claim 14 and characterized par- that the apparatus which performs commands, comprises several advancement devices step by step. 16 ) Appareil conforme à la revendication 14 et caractérisé par- ce que l'appareil qui effectue des commandes, comporte deux commutateurs de marche pas à pas comprenant chacun plusieurs contacts fixes disposés dans des blocs et des contacts mobiles reliés mécaniquement entre eux et combinés avec chaque bloc, un circuit comprenant certains de ces contacts et des moyens pour relier entre eux les contacts de différents blocs pour relier les commutateurs alternativement au générateur d'impulsions de manière que l'un des commutateurs fonctionne jusqu'à ce qu'un nombre déterminé d'avance d'im- pulsions ait été produit, après quoi l'autre commutateur fonctionne jusqu'à ce que ce même nombre déterminé d'avance d'impulsions ait été produit de nouveau, ces commutateurs continuant à fonctionner alternativement, 16) Apparatus according to claim 14 and characterized par- that the device which performs commands, comprises two stepping switches each comprising several fixed contacts arranged in blocks and movable contacts mechanically connected to each other and combined with each block, a circuit comprising some of these contacts and means for interconnecting the contacts of different blocks to connect the switches alternately to the pulse generator so that one of the switches operates until a determined number pulse advance has been produced, after which the other switch operates until this same determined number of pulse advance has been produced again, these switches continuing to operate alternately, le cir- cuit étant agencé de manière à effectuer des opérations de commande chaque fois que les commatateurs alternent, et d'autres opérations de commande après des impulsions particulières pendant l'opération de chaque commutateur. the circuit being arranged to perform control operations each time the switches alternate, and other control operations after particular pulses during the operation of each switch. 17 ) Appareil conforme à la revendication 16 et caractérisé par- ce que le dispositif de liaison des contacts est réglable de manière à per- mettre de changer le nombre d'impulsions déterminé d'avance ainsi que les impulsions pendant le fonctionnement des commutateursles autres opérations de commande étant effectuées par la suite. 17) Apparatus according to claim 16 and characterized in that the contact connecting device is adjustable so as to allow to change the number of pulses determined in advance as well as the pulses during the operation of the switches other operations order being made thereafter. 18 ) Procédé pour faire fonctionner des dispositifs d'avance pas à pas après un nombre déterminé d'avance d'autres opérations, procédé carac- térisé parce qu'on amène l'un de ces dispositifs à une position initiale, on <Desc/Clms Page number 19> amène un autre dispositif à une position se trouvant à une certaine dis- tance de cette position initiale, cette distance correspondant au nombre déterminé d9avance, on fait mouvoir l'un des dispositifs à la suite des autres opérations jusque ce que ce dispositif ait fait le nombre de pas déterminé d'avance,, puis on fait mouvoir 1 Outre commutateur à la suite des autres opérations jusqu'à ce que l'autre commutateur ait fait ce nom- bre déterminé d'avance de pas, 18) Method for operating step-by-step feed devices after a predetermined number of advancing other operations, a process characterized because one of these devices is brought to an initial position. <Desc / Clms Page number 19> brings another device to a position located at a certain distance from this initial position, this distance corresponding to the number determined in advance, one of the devices is moved following the other operations until this device has done the number of steps determined in advance, then 1 In addition to the switch is moved following the other operations until the other switch has made this number determined in advance of steps, puis on fait mouvoir alternativement l'un et l'autre de ces dispositifs qui continuent chacun à faire le nombre dé- terminé d'avance de pas et en assure une opération de commande chaque fois que ces dispositifs alternent. then one and the other of these devices are made to move alternately, each of which continues to make the determined number of steps forward and performs a control operation each time these devices alternate. 19 ) Procédé pour faire fonctionner des dispositifs d'avance pas à pas pour produire des opérations de commande'répétées après un nom- bre déterminé d'avance d'autres opérations, procédé caractérisé parce qu' on met ces dispositifs d'avancement pas à pas dans un état initial, on les fait fonctionner alternativement de manière que la position de chacun d' eux corresponde tout à tour à celui de l'autre, puis diffère d'un nombre égal au nombre déterminé d'avance, et on effectue une opération de comman- de après chacune des opérations alternatives de ces dispositifs. 19) Method for operating step-by-step feed devices to produce control operations repeated after a predetermined number of other operations, characterized by the fact that these feed devices are put in step. not in an initial state, they are made to function alternately so that the position of each of them corresponds in turn to that of the other, then differs by a number equal to the number determined in advance, and a control operation after each of the alternative operations of these devices. 20 )'Installation de commande de marche comprenant plusieurs dispositifs d'avancement pas à pas et plusieurs dispositifs de contact, une source d'impulsions et un circuit de commande comprenant ce dispositif de contact pour relier les dispositifs d'avancement pas à pas, tout à tour à la source d'impulsions, ce circuit de commande fonctionnant de manière à couper la communication entre chaque dispositif d'avancement pas à pas et la source d'impulsions lorsque ce dispositif a effectué une opération com- prenant un nombre déterminé devances de phases et à relier à cette source le dispositif suivant d'avancement pas à pas, ce circuit de commande étant agencé de manière que le courant ne soit fourni par le dispositif de con-. tact qu'à la fin de chaque opération. 20) 'Walk control installation comprising several stepping advancement devices and several contact devices, a pulse source and a control circuit comprising this contact device for connecting the stepping advancement devices, all alternately to the source of pulses, this control circuit operating so as to cut off communication between each stepping device and the source of pulses when this device has carried out an operation comprising a determined number of advances of phases and to connect to this source the next step-by-step advancement device, this control circuit being arranged so that the current is not supplied by the control device. tact only at the end of each operation.
BE493576D BE493576A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE493576A true BE493576A (en)

Family

ID=137542

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE493576D BE493576A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE493576A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE493576A (en)
EP0028433B1 (en) Drive means for an apparatus requiring an intermittent drive
CH329531A (en) Drive control unit
FR2653613A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR STARTING A SYNCHRONOUS MONOPHASE ELECTRIC MOTOR
BE332341A (en)
US339688A (en) Synchronizing device for clocks
BE338810A (en)
FR2610559A1 (en) APPARATUS FOR DISMANTLING PARTS
BE531955A (en)
BE508634A (en)
EP0210884A1 (en) Programming unit for a washing machine
BE491463A (en)
BE475422A (en) Provision for telecommunications facilities
BE334991A (en)
EP0396467A1 (en) Programmer with masking cams
BE461410A (en)
BE676233A (en)
BE542139A (en)
BE508252A (en) MACHINE-TOOL CONTROL DEVICE
BE555589A (en)
EP0190591A1 (en) Motor assembly capable of functioning at a high speed
BE393427A (en)
BE439936A (en)
EP0480820A1 (en) Programmer with actuating lever for the main power supply
BE468060A (en)