BE487526A - - Google Patents

Info

Publication number
BE487526A
BE487526A BE487526DA BE487526A BE 487526 A BE487526 A BE 487526A BE 487526D A BE487526D A BE 487526DA BE 487526 A BE487526 A BE 487526A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bolt
upright
spacer
uprights
notches
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE487526A publication Critical patent/BE487526A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G7/00Connections between parts of the scaffold
    • E04G7/30Scaffolding bars or members with non-detachably fixed coupling elements
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G1/00Scaffolds primarily resting on the ground
    • E04G1/14Comprising essentially pre-assembled two-dimensional frame-like elements, e.g. of rods in L- or H-shape, with or without bracing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Mutual Connection Of Rods And Tubes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "Elément   et dispositifs pour la construction   déchafaudages"   
La présente invention concerne les échafaudages, et son but est de créer un élément préfabriqué facilitant le montage rapide d'un échafaudage indépendant destiné à la construction et à tous les travaux de restauration de bâti- ments. 



   L'élément suivant l'invention se compose de deux mon tants espacés et d'au moins une entretoise solidarisée en permanence avec les montants, entre les extrémités de ceux-ci. 



   Les montants forment les colonnes pour un monte-charge de travail, et l'entretoise, ou chaque entretoise si l'élé- ment en comporte plusieurs, fait office de traverse. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   De préférence, les montants sont parallèles entre eux, et l'élément comporte une seule entretoise, perpendiculaire aux montants et placée entre les extrémités de ceux-ci, l'en-   semble   se présentant ainsi sous la forme d'un cadre en H. 



   Le cadre peut recevoir toutes les dimensions désirées. 



  Dans un mode de réalisation d'un cadre en H, les montants ont chacun une longueur de 2 m.75 et ils sont espacés l'un de l'au- tre d'une distance de lm.40. Dans un autre mode de réalisa- tion d'un cadre en H, les montants ont une longueur de 1   m.80   et ils sont espacés l'un de l'autre d'une distance de 1 m.40. 



   L'entretoise peut être prévue au milieu de la longueur des montants ou plus près   d'ne   extrémité que de l'autre. Par exemple, lorsque les montants ont une longueur de 2m.75, il est indiqué de placer l'entretoise à une distance de 0 m.90 d'une extrémité, de façon qu'elle soit située à une distance de 1 m. 85 de l'autre extrémité. 



   L'élément comporte de préférence des dispositifs pour la fixation d'un ou de plusieurs longerons sous un certain angle, aux montants et aux   entretoises   A cet effet, on peut fixer à l'un ou aux deux montants un support de longeron, support qui est placé à proximité de l'entretoise et muni d'un boulon fileté. Ce boulon est agencé de façon qu'il assu- re le serrage du longeron dans l'angle entre le montant et l'entretoise, lorsqu'on le fait tourner dans le sens approprié, ce qui permet de serrer solidement ce longeron, mais d'une manière démontable, sous l'angle d'orientation désiré.L'ex- trémité libre du boulon peut porter un segment de serrage qui s'appuie fortement contre le longeron lorsque le boulon est serré. 



   Dans une variante de réalisation, le support comporte au moins un bras sur lequel le longeron doit reposer, et qui porte un boulon fileté vissé dans une plaquette de serrage, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'agencement étant tel que, lorsque le longeron repose sur le bras et lorsque le boulon est serré, la plaquette de serrage s'appuie contre le longeron et le presse fortement dans un angle entre l'entretoise et l'un des montants de l'élément. 



   Cet élément peut également comporter des dispositifs permettant de le raccorder à d'autres montants, par exemple aux montants d'un autre élément de même forme. 



   Les éléments suivant l'invention peuvent être utilisés en combinaison avec un échafaudage ordinaire, celui-ci étant par exemple prévu au niveau du sol lorsque le terrain est irrégulier et exige l'emploi de vérins à vis ou de blocs pour l'établissement d'une base nivelée. Dans ce cas, les éle-   ments   sont utilisés   au-dessus,   de la première assise, et les contre-fiches usuelles de grande longueur sont mises en place et fixées pour la stabilisation de l'ensemble de l'échafauda- ge. Mais on peut supprimer les crochets ou contre-fiches, étant donné que la stabilité obtenue par les entretoises des éléments et par les longerons est suffisante. 



   Il est même possible de combiner les éléments avec des pieds spécialement destinés à l'établissement d'une base nivelée sur un terrain irrégulier. 



   L'invention sera mieux comprise par la description ci- après d'un mode de réalisation, en regard du dessin annexé donné à titre d'exemple, sur lequel : 
La Fig. 1 est une vue en élévation de face d'un élé- ment sous la forme la plus simple. 



   La Fig. 2 est une vue en élévation de face à plus grande échelle de l'extrémité supérieure de l'un des montants de l'élément. 



   La Figure 3 est une vue en perspective d'un dispositif de serrage pour la fixation d'un longeron sur l'élément. 



   La Fig. 4 est une vue de face, avec coupe partielle, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 du dispositif de serrage que montre la figure 3. 



   La figure 5 est une vue en bout correspondant à la fi- gure 4. 



   La figure 6 est une vue en perspective d'un autre mode de réalisation du dispositif de serrage pour la fixation d'un longeron sur l'élément. 



   La figure 7 est une vue de face, avec coupe partielle, du dispositif de serrage que montre la Fig. 6. 



   La Fig. 8 est une vue en bout correspondant à la Fig. 7. 



   La Fig. 9 est une vue en coupe verticale d'un dispo- sitif de raccordement d'un autre montant à l'un des montants de l'élément. 



   La Fig. 10 est une vue en coupe suivant la ligne X-X de la Fig. 9. 



   La Fig. 11 est une vue en coupe suivant la ligne XI- XI de la Fig. 9. 



   La Fig. 12 est une vue en élévation d'un pied à fixer sur l'élément pour l'établissement d'une base. nivelée sur un terrain irrégulier. 



   La Fig. 13 est une vue en élévation similaire de ce pied, mais prise dans un plan perpendiculaire à celui de la Fig. 12. 



   La Fig. 14 est une vue de face d'un ensemble de plu- sieurs éléments et des différents accessoires. 



   La Fig. 15 est une vue en bout correspondant à la Fig. 14. 



   Dans le mode de réalisation représenté, l'élément sui- vant l'invention comporte essentiellement deux montants tu- bulaires métalliques 1, parallèles et espacés l'un de l'autre, et une entretoise tubulaire métallique 2, prévue entre les extrémités des montants, et dont les extrémités sont façon- nées pour épouser la forme des montants, et pour être fixées 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 en permanence à ceux-ci par soudure, de la manière indiquée en 3. 



   Les montants 1 peuvent recevoir une longueur appro- priée quelconque, et être espacés l'un de l'autre d'une dis- tance également quelconque, tandis que   l'entretoise 2   peut être prévue en un point préféré quelconque entre les extrémi- tés des montants. Dans l'exemple représenté, on peut suppo- ser que les montants ont chacun une longueur de 1 m.80 et qu'ils sont espacés l'un de l'autre d'une distance de   lm.40,   l'entre- toise   2   étant disposée horizontalement, c'est-à-dire perpen- diculairement aux montants, et placée au milieu entre les ex- trémités supérieure et inférieure de ces montants. Avec cet agencement, l'élément se présente sous la forme d'un cadre en H. 



   L'élément comporte également des dispositifs de serra- ge permettant la fixation de longerons dans une direction per- pendiculaire aux montants 1 et à l'entretoise 2. Deux de ces longerons sont prévus à titre d'exemple, l'un à proximité d'une extrémité, et l'autre à proximité de l'extrémité op- posée de l'entretoise. 



   Ainsi que le montrent les Figs. 3 à 5, chaque dis- positif de serrage comporte un support se présentant sous la forme d'un étrier métallique 4 en U, dont les branches laté- rales ont une longueur supérieure au diamètre du montant 1 de l'élément. Cet étrier chevauche le montant au niveau de l'entretoise 2, de façon que ses branches soient orientées vers l'intérieur de l'élément, que les pattes supérieures soient appliquées contre l'entretoise, de part et d'autre de celle- ci et que les pattes inférieures s'étendent au-dessous de l'en- tretoise. L'étrier est fixé par soudure au montant et à l'en- tretoise de la manière indiquée en 5 et 6. 



   La partie entre les pattes supérieures et les pattes inférieures de l'étrier 4 est évidée pour présenter des enco- ches 7, qui s'étendent de l'extrémité libre des branches la- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 térales jusqu'en un point voisin ou en ligne avec le coté in- térieur du montant 1, les pattes supérieures des encoches étant situées au-dessous ou en ligne avec le coté inférieur de l'entretoise 2. Les pattes inférieures, au-dessous des en- coches, sont plus longues que les pattes supérieures, et for- ment des bras 8 sur lesquels peut reposer un longeron 9 lors- qu'il est introduit dans les encoches.

   En partant du fond des encoches, la tranche supérieure des bras 8 descend en pente de la manière indiquée en 10 et se prolonge ensuite horizonta- lement de la manière indiquée en 11, pour s'élever enfin oblique- ment sur une certaine longueur, de la manière indiquée en 12, les bras recevant ainsi en quelque sorte la forme d'un crochet. 



  Les encoches 7 sont proportionnées de façon que, lorsqu'un longeron est poussé vers leur fond, ce longeron puisse s'é- lever librement sur la rampe en pente 10 et s'engager dans l'angle entre le montant 1 et l'entretoise 2, en touchant simultanément le fond et le bord supérieur des encoches, tout en restant en contact avec la rampe en pente 10. De cette ma- nière, le longeron est maintenu en trois points sur chaque branche de l'étrier 4,   c'est-à-dire   en six points de contact au total. Lorsque le fond des encoches 7 est en ligne avec le montant 1, tandis que le bord supérieur de ces encoches est en ligne avec l'entretoise 2, ce montant et cette entretoise fournissent deux   pointsde   contact supplémentaires. 



   Pour pousser le longeron 9 dans le dit angle, on relie les extrémités libres des bras 8 de l'étrier 4 par une pla- quette métallique 13, inclinée sous un angle tel qu'elle soit placée en regard du dit angle. Cette plaquette est fixée par soudure aux bras, de la manière indiquée en 14 de la Fig. 4. 



  Dans la plaquette est pratiqué un trou taraudé 15, dans le- quel est vissé un boulon 16 qui se prolonge en direction de l'angle et dont l'extrémité intérieure porte un segment   17.   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Ce segment est incurvé pour épouser la courbure de la surface extérieure du longeron, et il est monté de telle manière que le boulon puisse tourner sans faire tourner le segment. 



  A cet effet, l'extrémité intérieure du boulon est munie d'un tourillon 18 (Fig. 18), qui s'engage librement dans un trou fraisé 19 pratiqué dans le segment, et qui est légèrement maté pour maintenir le segment en permanence sur le boulon, tout en lui permettant de tourner par rapport à ce boulon, entre celui-ci et la tête du tourillon. 



   Après le dévissage du boulon 16, et la mise en place du longeron sur les bras 8, on revisse le boulon pour que le segment 17 pousse le longeron vers le fond des encoches   7.   



  Pendant ce déplacement, le longeron s'élève sur les rampes 10 des bras 8 et vient finalement se loger dans l'angle en- tre le montant 1 et l'entretoise 2, dans lequel il est soli- dement maintenu par la pression du boulon. 



   Les Figs. 14 et 15 montrent de quelle manière on peut assembler plusieurs éléments espacés suivant l'inven- tion à l'aide des longerons 9 et des dispositifs de serrage que montrent les Figs. 3 à 5. 



   Un autre mode de réalisation du   dispositifs   de serrage est représenté sur les Figs. 6 à 8. 



   Dans ce cas, le dispositif comporte un support se pré- sentant sous la forme d'un étrier métallique 20 en U, dont les branches latérales ont une longueur supérieure au diamètre du montant 1 de l'élément. L'étrier chevauche le montant à proxi- mité de l'entretoise   2,de   façon que les branches latérales soient orientées vers l'intérieur de l'élément, avec les pat- tes. supérieures appliquées contre les deux côtés de l'entre- toise, et les pattes inférieures situées au-dessous de cette entretoise. L'étrier est fixé par soudure au montant et à l'entretoise de la manière indiquée en 21 et 22. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   La partie des branches latérales entre les pattes supé- rieures et les pattes inférieures est évidée pour former des encoches 23 qui s'étendent des extrémités libres des branches latérales jusqu'en un point voisin ou en ligne avec le côté intérieur du montant 1, tandis que le bord supérieur des en- coches est situé au-dessous du coté inférieur de l'entretoise 2 ou en ligne avec lui. Ainsi que le montrent les Figures, le fond des encoches et leur bord supérieur sont respective- ment en ligne avec le côté intérieur et le côté inférieur du montant et de l'entretoise. Les pattes des branches latéra- les laissées au-dessous des encoches sont plus courtes que les pattes au-dessus de ces dernières, et forment des bras   24   sur lesquels peut reposer un longeron 9, lorsqu'il est in- troduit dans les encoches.

   Ainsi qu'il a été indiqué en 25, le bord supérieur des bras 24 descend en pente en partant du fond des encoches, et en direction de l'extrémité libre de ces bras. Les encoches sont proportionnées de façon que, lorsqu'on longeron est poussé en direction du fond, ce lon- geron puisse s'élever librement sur les rampes 25 des bras   24,   et qu'il s'engage dans l'angle entre le montant 1 et l'entretoise 2. en touchant simultanément le fond des enco- ches et le bord supérieur des encoches, et tout en restant en contact avec les rampes 25. Dans cet agencement, le longe- ron est maintenu en trois points sur chaque branche latérale de l'étrier, et touche en même temps le montant et   l'entre-   toise. 



   Les extrémités libres des bras 24 sont reliées entre elles par un bloc métallique 26, fixé par soudure de la ma- nière indiquée en 27 de la Fig. 6. Dans ce bloc est pratiqué un trou 28 à travers lequel passe librement un boulon 29, dont l'extrémité intérieure filetée porte un écrou 30, blo- qué contre toute rotation par le fait qu'il est engagé dans 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 une fente 31 pratiquée dans le côté intérieur du bloc. 



   .antre la tête du boulon 29 et l'extrémité libre des bras 24 est interposée une plaquette de serrage 32, qui pré- sente à proximité de son extrémité inférieure une fente ver- ticale 33 laissant passer la tige du boulon. Dans la position d'utilisation, la plaquette de serrage est orientée de bas en haut, de façon à masquer l'ouverture des encoches 23 des bran- ches latérales de l'étrier. L'extrémité supérieure de la pla- quette est repliée sous un certain angle en partant de   l'ou-   verture des encoches, de la manière indiquée en 34, et elle est évidée de la manière indiquée en 35, pour laisser passer le côté inférieur de l'entretoise.

   Les pattes 34 de la pla- quette repliées en arrière de part et d'autre de l'évidement, sont destinées à s'engager dans des encoches allongées 36, pratiquées dans le bord supérieur des encoches de l'étrier 20. 



  Les extrémités des encoches 36, qui sont éloignées du montant 1, étant découpées par en-dessous de la manière indiquée en 37, pour s'adapter aux pattes repliées en arrière de la pla- quette. 



   Pour la mise en place du longeron 9, on dévisse le boulon 29. L'évidement 33 de la plaquette de serrage 32 permet alors à celle-ci de descendre de façon que ses pattes repliées 34 se dégagent des encoches allongées 36 du bord supérieur des encoches 23. La plaquette peut alors librement tourner pour être suspendue au boulon de la manière indiquée sur la figure 6. Elle dégage ainsi les ouvertures des encoches 23 pour l'in- sertion du longeron par un déplacement latéral. Après la mise en place de ce longeron, on relève la plaquette de serrage vers la position initiale, de façon que les pattes repliées 34 s'engagent dans les encoches allongées du bord supérieur des encoches 23. On visse le boulon pour pousser la plaquette contre le longeron.

   La pression exercée par la plaquette sur 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 le longeron fait monter celui-ci sur les rampes   25   des bras 24 de l'étrier 20, jusqu'à ce qu'il s'engage dans l'angle entre le montant 1 et l'entretoise 2. Le longeron est alors en contact avec le bord supérieur et le fond des encoches 23, tout en restant en contact avec les rampes 25. Etant donné que le boulon 29 est placé à proximité de l'extrémité inférieure de la plaquette 32, lorsque les pattes repliées 34 de celle-ci sont engagées dans les encoches 36, la ligne de contact entre la plaquette et le longeron est située entre les extrémités supérieure et inférieure de la plaquette.

   Il en résulte que la pression du boulon fait basculer la plaquette de façon que ses pattes repliées   34   s'engagent dans les bords évidés 37 des encoches 36 pratiquées dans le bord supérieur des encoches de l'étrier. Ces bords évidés font alors officé de crochets autour desquels la plaquette peut pivoter, et qui assurent le maintien de cette plaquette dans une position de serrage cor- recte. 



   Les dispositifs de serrage correspondant   à   l'un des mo- des de réalisation décrits remplacent avantageusement les pin- ces usuelles plus compliquées, nécessaires au maintien des longerons dans les échafaudages ordinaires, et réduisent considérablement le temps nécessaire au montage. lorsque plu- sieurs des éléments suivant l'invention doivent être disposés côte à côte, et reliés entre eux par un ou plusieurs longe- rons, les dispositifs de serrage suivant l'invention permet- tent avec la plus grande facilité le déplacement des élé- ments le long du ou des longerons, de sorte que les éléments peuvent être fixés à des distances quelconques les uns des autres, à partir d'une distance de quelques centimètres.

   Il en résulte qu'il est possible d'utiliser des longerons moins résistants que ceux utilisés dans les échafaudages ordinai- res, par exemple des tubes en alliage métallique léger, en 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 remplacement des tubes en acier. 



   Chacun des modes de réalisation du dispositif de ser- rage suivant l'invention peut être facilement fabriqué et mis en place, et il n'est plus nécessaire de percer des trous dans l'élément d'échafaudage. Si le boulon 29 du mode de réa- lisation représenté sur les figures 6 à 8 s'use, ou si son filetage est cisaillé, on peut facilement le remplacer, ainsi que son écrou 30. La tête du boulon est facilement accessible, et il suffit de quelques tours de rotation pour le serrage et le desserrage de la plaquette 32. Dans les deux modes de réalisation du dispositif de serrage, aucun élément libre n'est, en position de desserrage, susceptible d'être perdu ou égaré . En effet, dans le mode de réalisation que montrent les figures 3 à 5, le segment 17 est relié en permanence au boulon 16, et empêche le dévissage complet de celui-ci.

   Dans le mode de réalisation que représentent les figures 6 à 8, la plaquette de serrage 32 est en permanence retenue par le boulon   9,   tandis que celui-ci est engagé dans le bloc 26. 



  Le mode de réalisation représenté sur le dessin comporte un dispositif permettant de raccorder aux montants 1 de l'é- lément d'autres montants, par exemple ceux   d'un,   élément   de   même forme. A cet effet, et ainsi que le montrent les figures 9 à 11 et 14, 15, on prévoit pour chacun des montants un raccord métallique 38 profilé en U, destiné à chevaucher librement, mais exactement, le montant par un coté, et dont les ailes 39 se prolongent au-delà de l'autre côté, une pla- quette de serrage métallique 40 étant insérée sur ce côté entre les ailes. Un boulon 41, muni d'un écrou 42 et d'une rondelle   43,   passe librement dans le raccord 38 en U, et il est fixé à la plaquette 40 par soudure, de la manière indi- quée en 44.

   Le boulon est placé à peu près au milieu entre les extrémités du raccord 33 et de la plaquette 40. Le boulon 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 est conformé pour s*engager dans des encoches 45 pratiquées dans l'extrémité supérieure du montant (Fig.   2).  Dans cette position du boulon, le raccord en U et la plaquette de ser- rage se prolongent au-delà. de l'extrémité supérieure du mon- tant, pour former une douille destinée à recevoir l'extrémité du montant à ajouter.

   Après la mise en place de ce montant supplémentaire, on serre l'écrou, ce qui fait que le raccord en U et la plaquette de serrage sont fortement appliqués sur les deux montants, qui sont ainsi maintenus dans le prolonge- ment l'un de   l'autre.,   On peut mater l'extrémité filetée du boulon 41, de la manière indiquée en 46, pour empêcher la chute de l'écrou 42. 



   Le mode de réalisation représenté comporte également un dispositif spécial pour l'établissement d'une base nivelée sur un terrain irrégulier. A cet effet, et ainsi que le mon- trent les figures   12     à. 15,   on prévoit pour chacun ou pour l'un ou l'autre des montants un pied tubulaire métallique 47, dont le diamètre intérieur est un peu supérieur au diamètre extérieur du montant, pour permettre l'introduction de celui- ci. Le pied tubulaire est fendu sur une partie de sa lon- gueur, à partir de son extrémité supérieure, de la manière in- diquée en 48, et sur chaque côté de la fente sont prévues des pattes métalliques 49, deux par deux en regard les unes des autres. Ces pattes sont traversées par des boulons 50 portant des écrous 51.

   Elles sont fabriquées séparément, et fixées au tube par soudure, de la manière indiquée en 52. Chaque boulon est fixé en permanence à l'une des pattes par soudure, de la manière   indiquée/en   53. 



   Après l'insertion de l'extrémité inférieure d'un mon- tant 1 dans l'extrémité supérieure d'un pied tubulaire 47, jusqu'à la profondeur nécessaire, le serrage des écrous 51 produit la contraction de la partie fendue du tube qui est 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 donc à son tour serrée sur le montante On peut ainsi détermi- ner le niveau de l'élément, sans utiliser des vérins ou des cales. 



   Le pied tubulaire 47 peut présenter en certains points de sa longueur des trous 54 (Figs. 14 et 15) diamétralement opposés, dans lesquels on peut introduire une broche ou un boulon 55 sur lequel l'extrémité inférieure des montants peut reposer. Ce dispositif est destiné à empêcher les glissements. 



  Mais, en général, la charge est transmise par la friction pro- duite par le serrage du montant dans le pied tubulaire, après la contraction de la partie fendue de ce pied. 



   Les éléments suivant l'invention constituent des sup- ports intermédiaires pour des planches, qui sont rapidement posées et fixées à l'aide de pinces en écharpe normales, pour l'établissement d'une plate-forme en planches d'échafaudage allant d'un bout à l'autre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Element and devices for the construction of scaffolding"
The present invention relates to scaffolding, and its aim is to create a prefabricated element facilitating the rapid assembly of an independent scaffolding intended for construction and for all building restoration work.



   The element according to the invention consists of two spaced uprights and of at least one spacer permanently secured to the uprights, between the ends of the latter.



   The uprights form the columns for a work lift, and the spacer, or each spacer if the element has more than one, acts as a cross member.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Preferably, the uprights are parallel to each other, and the element comprises a single spacer, perpendicular to the uprights and placed between the ends of the latter, the assembly thus being in the form of an H-frame.



   The frame can receive all the desired dimensions.



  In one embodiment of an H-frame, the uprights are each 2 m.75 in length and are spaced from each other by a distance of lm.40. In another embodiment of an H-frame, the uprights have a length of 1.80 m and they are spaced from each other by a distance of 1.40 m.



   The spacer may be provided in the middle of the length of the uprights or closer to one end than the other. For example, when the uprights have a length of 2.75 m, it is recommended to place the spacer at a distance of 0 m.90 from one end, so that it is located at a distance of 1 m. 85 from the other end.



   The element preferably comprises devices for fixing one or more side members at a certain angle, to the uprights and to the spacers.For this purpose, a side member support can be attached to one or both uprights, which support is placed near the spacer and fitted with a threaded bolt. This bolt is arranged so that it secures the clamping of the spar in the angle between the upright and the spacer, when it is rotated in the appropriate direction, which allows this spar to be securely tightened, but d in a removable manner, at the desired angle of orientation. The free end of the bolt may carry a clamp segment which presses strongly against the side member when the bolt is tightened.



   In an alternative embodiment, the support comprises at least one arm on which the spar must rest, and which carries a threaded bolt screwed into a clamping plate,

 <Desc / Clms Page number 3>

 the arrangement being such that when the spar rests on the arm and when the bolt is tightened, the clamping plate presses against the spar and presses it strongly in an angle between the spacer and one of the uprights of the 'element.



   This element may also include devices making it possible to connect it to other uprights, for example to the uprights of another element of the same shape.



   The elements according to the invention can be used in combination with an ordinary scaffolding, the latter being for example provided at ground level when the ground is irregular and requires the use of screw jacks or blocks for the establishment of a level base. In this case, the elements are used above the first course, and the usual long struts are put in place and fixed to stabilize the whole scaffolding. However, the hooks or struts can be omitted, given that the stability obtained by the spacers of the elements and by the side members is sufficient.



   It is even possible to combine the elements with specially designed legs for establishing a level base on uneven ground.



   The invention will be better understood from the following description of an embodiment, with reference to the appended drawing given by way of example, in which:
Fig. 1 is a front elevational view of an element in the simplest form.



   Fig. 2 is an enlarged front elevational view of the upper end of one of the member posts.



   Figure 3 is a perspective view of a clamping device for fixing a side member on the element.



   Fig. 4 is a front view, with partial section,

 <Desc / Clms Page number 4>

 of the clamping device shown in figure 3.



   Figure 5 is an end view corresponding to Figure 4.



   FIG. 6 is a perspective view of another embodiment of the clamping device for fixing a spar on the element.



   FIG. 7 is a front view, partially in section, of the clamping device shown in FIG. 6.



   Fig. 8 is an end view corresponding to FIG. 7.



   Fig. 9 is a vertical sectional view of a device for connecting another upright to one of the uprights of the element.



   Fig. 10 is a sectional view taken along the line X-X of FIG. 9.



   Fig. 11 is a sectional view taken along the line XI-XI of FIG. 9.



   Fig. 12 is an elevational view of a foot to be attached to the element for establishing a base. leveled on uneven ground.



   Fig. 13 is a similar elevational view of this foot, but taken in a plane perpendicular to that of FIG. 12.



   Fig. 14 is a front view of a set of several elements and the various accessories.



   Fig. 15 is an end view corresponding to FIG. 14.



   In the embodiment shown, the element according to the invention essentially comprises two metallic tubular uprights 1, parallel and spaced apart from one another, and a metallic tubular spacer 2, provided between the ends of the uprights. , and whose ends are shaped to match the shape of the uprights, and to be fixed

 <Desc / Clms Page number 5>

 permanently to them by welding, as indicated in 3.



   The uprights 1 may be any suitable length, and be spaced from each other by any equally distance, while the spacer 2 may be provided at any preferred point between the ends. amounts. In the example shown, we can assume that the uprights each have a length of 1.80 m and that they are spaced from each other by a distance of 1.40 m, the spacer 2 being disposed horizontally, that is to say perpendicular to the uprights, and placed in the middle between the upper and lower ends of these uprights. With this arrangement, the element is in the form of an H-frame.



   The element also comprises clamping devices allowing the attachment of side members in a direction perpendicular to the uprights 1 and to the spacer 2. Two of these side members are provided by way of example, one close to it. one end, and the other near the opposite end of the spacer.



   As shown in Figs. 3 to 5, each clamping device comprises a support in the form of a metal U-shaped bracket 4, the lateral branches of which have a length greater than the diameter of the upright 1 of the element. This bracket overlaps the upright at the level of the spacer 2, so that its branches are oriented towards the inside of the element, so that the upper tabs are applied against the spacer, on either side of the latter. and that the lower legs extend below the spacer. The bracket is welded to the upright and to the spacer as shown in 5 and 6.



   The part between the upper legs and the lower legs of the stirrup 4 is recessed to present notches 7, which extend from the free end of the legs there-

 <Desc / Clms Page number 6>

 side up to a point close to or in line with the inside side of upright 1, the upper tabs of the notches being located below or in line with the lower side of the spacer 2. The lower tabs, below notches, are longer than the upper legs, and form arms 8 on which a spar 9 can rest when it is inserted into the notches.

   Starting from the bottom of the notches, the upper edge of the arms 8 slopes downwards in the manner indicated at 10 and then extends horizontally in the manner indicated at 11, to finally rise obliquely over a certain length, from the manner indicated at 12, the arms thus receiving in a way the shape of a hook.



  The notches 7 are proportioned so that, when a side member is pushed towards their bottom, this side member can rise freely on the sloping ramp 10 and engage in the angle between the upright 1 and the spacer 2, simultaneously touching the bottom and the upper edge of the notches, while remaining in contact with the sloping ramp 10. In this way, the spar is held at three points on each branch of the bracket 4, c ' that is, six points of contact in total. When the bottom of the notches 7 is in line with the upright 1, while the upper edge of these notches is in line with the spacer 2, this upright and this spacer provide two additional contact points.



   In order to push the side member 9 into said angle, the free ends of the arms 8 of the bracket 4 are connected by a metal plate 13, inclined at an angle such that it is placed opposite said angle. This plate is fixed by welding to the arms, in the manner indicated at 14 in FIG. 4.



  A threaded hole 15 is made in the plate, into which is screwed a bolt 16 which extends in the direction of the angle and whose inner end carries a segment 17.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  This segment is curved to match the curvature of the outer surface of the spar, and is mounted so that the bolt can rotate without rotating the segment.



  For this purpose, the inner end of the bolt is provided with a journal 18 (Fig. 18), which engages freely in a countersunk hole 19 made in the segment, and which is lightly matted to keep the segment permanently on. the bolt, while allowing it to rotate with respect to this bolt, between it and the head of the journal.



   After unscrewing bolt 16, and placing the spar on the arms 8, the bolt is re-screwed so that the segment 17 pushes the spar towards the bottom of the notches 7.



  During this movement, the side member rises on the ramps 10 of the arms 8 and finally comes to rest in the angle between the upright 1 and the spacer 2, in which it is securely held by the pressure of the bolt. .



   Figs. 14 and 15 show how several spaced elements according to the invention can be assembled with the aid of the side members 9 and the clamping devices shown in Figs. 3 to 5.



   Another embodiment of the clamping devices is shown in Figs. 6 to 8.



   In this case, the device comprises a support in the form of a metal U-shaped bracket 20, the lateral branches of which have a length greater than the diameter of the upright 1 of the element. The bracket straddles the upright near the spacer 2, so that the side branches are oriented towards the inside of the element, with the tabs. upper tabs applied against both sides of the spacer, and the lower tabs located below this spacer. The bracket is welded to the upright and to the spacer as shown in 21 and 22.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The part of the side branches between the upper legs and the lower legs is recessed to form notches 23 which extend from the free ends of the side branches to a point adjacent to or in line with the inner side of the upright 1, while that the upper edge of the notches is located below the lower side of the spacer 2 or in line with it. As shown in the Figures, the bottom of the notches and their upper edge are respectively in line with the inner side and the lower side of the upright and the spacer. The legs of the side branches left below the notches are shorter than the legs above the latter, and form arms 24 on which a spar 9 can rest, when it is inserted into the notches.

   As indicated at 25, the upper edge of the arms 24 slopes down from the bottom of the notches, and in the direction of the free end of these arms. The notches are proportioned so that when the spar is pushed towards the bottom, this spar can rise freely on the ramps 25 of the arms 24, and that it engages in the angle between the upright. 1 and spacer 2. simultaneously touching the bottom of the notches and the upper edge of the notches, and while remaining in contact with the ramps 25. In this arrangement, the lanyard is held at three points on each branch side of the stirrup, and simultaneously touches the upright and the spacer.



   The free ends of the arms 24 are interconnected by a metal block 26, fixed by welding in the manner indicated at 27 in FIG. 6. In this block is made a hole 28 through which passes freely a bolt 29, the threaded inner end of which carries a nut 30, blocked against any rotation by the fact that it is engaged in

 <Desc / Clms Page number 9>

 a slot 31 made in the interior side of the block.



   Behind the head of the bolt 29 and the free end of the arms 24 is interposed a clamping plate 32, which has near its lower end a vertical slot 33 allowing the bolt shank to pass. In the position of use, the clamping plate is oriented from bottom to top, so as to hide the opening of the notches 23 of the lateral branches of the caliper. The upper end of the pad is bent at an angle from the slot opening, as shown at 34, and is recessed as shown at 35, to allow the underside to pass through. of the spacer.

   The tabs 34 of the plate, folded back on either side of the recess, are intended to engage in elongated notches 36, made in the upper edge of the notches of the caliper 20.



  The ends of the notches 36, which are remote from the post 1, being cut out from below as indicated at 37, to accommodate the folded back tabs of the pad.



   For the installation of the spar 9, the bolt 29 is unscrewed. The recess 33 of the clamping plate 32 then allows the latter to descend so that its folded tabs 34 emerge from the elongated notches 36 of the upper edge of the notches 23. The plate can then freely rotate to be suspended from the bolt in the manner shown in FIG. 6. It thus frees the openings of the notches 23 for the insertion of the spar by a lateral displacement. After the installation of this spar, the clamping plate is raised to the initial position, so that the folded tabs 34 engage in the elongated notches on the upper edge of the notches 23. The bolt is screwed to push the plate against. the spar.

   The pressure exerted by the pad on

 <Desc / Clms Page number 10>

 the side member causes the latter to rise on the ramps 25 of the arms 24 of the bracket 20, until it engages in the angle between the upright 1 and the spacer 2. The side member is then in contact with the upper edge and the bottom of the notches 23, while remaining in contact with the ramps 25. Since the bolt 29 is placed near the lower end of the plate 32, when the folded tabs 34 of the latter are engaged in the notches 36, the contact line between the plate and the spar is located between the upper and lower ends of the plate.

   As a result, the pressure of the bolt causes the plate to tilt so that its folded tabs 34 engage with the recessed edges 37 of the notches 36 made in the upper edge of the notches of the caliper. These hollow edges then act as hooks around which the plate can pivot, and which ensure that this plate is held in a correct clamping position.



   The clamping devices corresponding to one of the embodiments described advantageously replace the more complicated usual clamps necessary for maintaining the side members in ordinary scaffolding, and considerably reduce the time required for assembly. when several of the elements according to the invention are to be placed side by side, and interconnected by one or more lanyards, the clamping devices according to the invention allow the elements to be moved with the greatest ease. ments along the side member (s), so that the elements can be fixed at any distance from each other, starting from a distance of a few centimeters.

   As a result, it is possible to use spars less resistant than those used in ordinary scaffolding, for example light metal alloy tubes, in

 <Desc / Clms Page number 11>

 replacement of steel pipes.



   Each of the embodiments of the clamping device according to the invention can be easily manufactured and installed, and it is no longer necessary to drill holes in the scaffolding element. If the bolt 29 of the embodiment shown in Figures 6 to 8 wears out, or if its thread is sheared, it can easily be replaced, together with its nut 30. The bolt head is easily accessible, and it A few turns of rotation are sufficient for the clamping and loosening of the plate 32. In the two embodiments of the clamping device, no free element is, in the loosened position, liable to be lost or misplaced. Indeed, in the embodiment shown in Figures 3 to 5, the segment 17 is permanently connected to the bolt 16, and prevents the complete unscrewing thereof.

   In the embodiment shown in Figures 6 to 8, the clamping plate 32 is permanently retained by the bolt 9, while the latter is engaged in the block 26.



  The embodiment shown in the drawing comprises a device making it possible to connect to the uprights 1 of the element other uprights, for example those of an element of the same shape. For this purpose, and as shown in Figures 9 to 11 and 14, 15, there is provided for each of the uprights a U-shaped metal connector 38, intended to overlap freely, but exactly, the upright by one side, and whose wings 39 extend beyond the other side, a metal clamping plate 40 being inserted on this side between the wings. A bolt 41, provided with a nut 42 and a washer 43, passes freely through the U-shaped fitting 38, and is secured to the plate 40 by welding, as shown at 44.

   The bolt is placed approximately in the middle between the ends of the fitting 33 and the plate 40. The bolt

 <Desc / Clms Page number 12>

 is shaped to engage in notches 45 made in the upper end of the upright (Fig. 2). In this bolt position, the U-fitting and clamping plate extend beyond. from the upper end of the upright, to form a socket intended to receive the end of the upright to be added.

   After the installation of this additional post, the nut is tightened, so that the U-fitting and the clamping plate are strongly applied to the two posts, which are thus held in the extension of one of the posts. the other. The threaded end of bolt 41 can be braced, as shown at 46, to prevent the nut 42 from falling.



   The illustrated embodiment also includes a special device for establishing a level base on uneven ground. For this purpose, and as shown in Figures 12 to. 15, there is provided for each or for one or the other of the uprights a metal tubular foot 47, the internal diameter of which is slightly greater than the exterior diameter of the upright, to allow the latter to be inserted. The tubular foot is split over part of its length, from its upper end, as shown at 48, and on each side of the slot are provided metal tabs 49, two by two facing the from each other. These lugs are crossed by bolts 50 carrying nuts 51.

   They are manufactured separately, and attached to the tube by welding, as shown at 52. Each bolt is permanently attached to one of the tabs by welding, as shown at 53.



   After inserting the lower end of a post 1 into the upper end of a tubular foot 47, to the necessary depth, the tightening of the nuts 51 produces the contraction of the slotted part of the tube which is

 <Desc / Clms Page number 13>

 therefore in turn tight on the upright. The level of the element can thus be determined, without using jacks or wedges.



   The tubular foot 47 may have diametrically opposed holes 54 (Figs. 14 and 15) at certain points along its length, in which a pin or bolt 55 can be inserted on which the lower end of the uprights can rest. This device is intended to prevent slipping.



  However, in general, the load is transmitted by the friction produced by the clamping of the upright in the tubular foot, after the contraction of the split part of this foot.



   The elements according to the invention constitute intermediate supports for boards, which are quickly laid and fixed with the aid of normal sling clamps, for the establishment of a platform of scaffolding boards extending from one end to the other.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1 - Elément d'échafaudage comportant deux montants espacés et au moins une entretoise solidarisée en permanence avec les montants, entre les extrémités de ceux-ci. 1 - Scaffolding element comprising two spaced uprights and at least one spacer permanently secured to the uprights, between the ends of the latter. 2 - Les montants sont parallèles entre eux et reliés l'un à l'autre par une unique entretoise perpendiculaire aux montants et placée entre leurs extrémités,. l'ensemble se présentant sous la forme d'un cadre en H. 2 - The uprights are parallel to each other and connected to each other by a single spacer perpendicular to the uprights and placed between their ends. the whole being in the form of an H-frame. 3 - Un dispositif est prévu pour fixer à l'élément un ou plusieurs longerons orientés perpendiculairement aux montants et à l'entretoise. 3 - A device is provided for fixing to the element one or more side members oriented perpendicular to the uprights and to the spacer. 4 - Ce dispositif est constitué par un support fixé à un montant et destiné à porter le longeron, ce support étant prévu à proximité de l'entretoise et muni d'un boulon qui, lorsqu'on le fait tourner dans le sens approprié, pousse le <Desc/Clms Page number 14> longeron dans l'angle entre le montant et l'entretoise. 4 - This device consists of a support fixed to an upright and intended to carry the side member, this support being provided near the spacer and provided with a bolt which, when it is rotated in the appropriate direction, pushes the <Desc / Clms Page number 14> side member in the angle between the upright and the spacer. 50 - Le support est constitué par un étrier en U qui chevauche le montant à proximité de l'entretoise de façon que ses branches s'étendent vers l'intérieur de l'élément, les branches ayant une longueur supérieure au diamètre du montant et présentant des encoches destinées à recevoir le longeron, les pattes inférieures des branches formant des bras portant le longeron, et ces bras étant munis, d'un bou- lon pour pousser le longeron dans l'angle entre le montant et l'entretoise. 50 - The support consists of a U-shaped bracket which overlaps the upright near the spacer so that its branches extend towards the inside of the element, the branches having a length greater than the diameter of the upright and having notches intended to receive the spar, the lower legs of the branches forming arms carrying the spar, and these arms being provided with a bolt for pushing the spar into the angle between the upright and the spacer. 60- Une partie du bord supérieur des bras forme une rampe en pente sur laquelle le. longeron est dirigé dans l'an- gle lorsqu'il est poussé par le boulon.. 60- Part of the upper edge of the arms forms a sloping ramp on which the. spar is directed at an angle when pushed by the bolt. 7 - L'extrémité du boulon est munie d'un segment qui s'appuie contre le longeron. 7 - The end of the bolt is fitted with a segment which rests against the side member. 80- Le dispositif de fixation est constitué par un support muni d'un boulon portant une plaquette de serrage qui, lorsqu'elle est déplacée par le boulon, pousse le longeron dans l'angle entre le montant et l'entretoise. 80- The fixing device consists of a support provided with a bolt carrying a clamping plate which, when it is moved by the bolt, pushes the side member into the angle between the upright and the spacer. 9 - Les bras du support sont reliés entre eux par un bloc dans lequel est engagé le boulon portant la plaquette de serrage. 9 - The arms of the support are connected to each other by a block in which is engaged the bolt carrying the clamping plate. 10 - Le bord supérieur des bras est incliné de façon à diriger le longeron dans l'angle lorsque la plaquette est poussée par le boulon. 10 - The upper edge of the arms is inclined so as to direct the side member in the angle when the plate is pushed by the bolt. 11 - Le boulon traverse une fente pratiquée dans la pla- quette, et cette fente est agencée pour permettre à la pla- quette de se déplacer librement dans le sens vertical sur le boulon. 11 - The bolt passes through a slot made in the insert, and this slot is arranged to allow the insert to move freely in the vertical direction on the bolt. 12 - L'extrémité supérieure de la plaquette de serrage présente des pattes repliées en arrière, et destinées à s'en- gager dans des encoches allongées pratiquées dans le bord su- <Desc/Clms Page number 15> périeur des encoches de l'étrier. 12 - The upper end of the clamping plate has tabs folded back, and intended to engage in elongated notches made in the upper edge. <Desc / Clms Page number 15> bottom of the notches of the caliper. 13 - L'extrémité des encoches allongées, qui est éloi- gnée du montant, est évidée pour s'adapter aux pattes repliées en arrière de la plaquette de serrage. 13 - The end of the elongated notches, which is remote from the upright, is recessed to adapt to the tabs folded behind the clamping plate. 14 - Un dispositif est prévu pour raccorder les montants de l'élément à d'autres montants, tels que ceux d'un autre élé- ment de forme similaire. 14 - A device is provided for connecting the uprights of the element to other uprights, such as those of another element of similar shape. 150 - Ce dispositif est constitué par un raccord en U des- tiné à chevaucher le montant par un côté, et dont les ailes se prolongent au-delà du côté opposé, et comporte une pla- quette de serrage placée entre les ailes, et un boulon passant librement à travers le raccord et solidaire de la plaquette de serrage, ce boulon étant d'autre part muni d'un écrou. 150 - This device consists of a U-shaped connector intended to overlap the upright on one side, and the wings of which extend beyond the opposite side, and comprises a clamping plate placed between the wings, and a bolt passing freely through the fitting and integral with the clamping plate, this bolt being on the other hand provided with a nut. 16 - Dans l'extrémité supérieure du montant sont prati- quées des encoches dans lesquelles s'engage le boulon. 16 - In the upper end of the upright, notches are made in which the bolt engages. 17 - Un dispositif est prévu pour l'établissement d'une base nivelée sur un terrain irrégulier. 17 - A device is provided for the establishment of a level base on uneven ground. 180 - Ce dispositif est constitué par un pied tubulaire dont le diamètre intérieur est un peu supérieur au diamètre extérieur du montant, en vue de l'introduction de celui-ci, le pied tubulaire étant fendu sur une partie de sa longueur et muni de moyens pour la contraction de cette partie, d'un bout à l'autre de la fente. 180 - This device consists of a tubular foot, the inside diameter of which is slightly greater than the outside diameter of the upright, with a view to the introduction of the latter, the tubular foot being split over part of its length and provided with means for the contraction of this part, from one end of the slit to the other. 19 - Le pied tubulaire est muni d'au moins une paire de pattes disposées de part et d'autre de la fente, et portant un boulon muni d'un écrou. 19 - The tubular foot is provided with at least one pair of legs arranged on either side of the slot, and carrying a bolt fitted with a nut. 20 - Le pied tubulaire présente en certains points de sa longueur des trous diamétralement opposés pouvant rece- voir une broche ou un boulon. 20 - The tubular foot presents at certain points of its length diametrically opposed holes which can receive a pin or a bolt.
BE487526D BE487526A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE487526A true BE487526A (en)

Family

ID=132945

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE487526D BE487526A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE487526A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3021985A1 (en) CONNECTING DEVICE WITH IMPROVED STABILITY
FR3074512A1 (en) DEVICE FOR ASSISTING THE CONSTRUCTION OF A WALL FROM PREFABRICATED STRUCTURAL ELEMENTS, PERMITTING THE APPROACH, ADJUSTMENT AND POSITIONING OF THE PREFABRICATED ELEMENTS
FR2624173A1 (en) Climbing platform-scaffolding forming an independent unit
FR2925545A1 (en) NACELLE DE SECURITE
FR2686636A1 (en) IMPROVEMENT FOR A SHORING DEVICE.
FR2537906A1 (en) CONSOLE RACK
EP0674741A1 (en) Adjustable scaffolding for sloping surfaces
BE487526A (en)
EP0347388A1 (en) Modular variable alignment barrier for creating a protective enclosure
FR2671816A1 (en) THREE-DIMENSIONAL TUBULAR STRUCTURE.
EP1413696A1 (en) Shuttering in composite material
EP0282385B1 (en) Device for anchoring at rafters for roof works
EP1700977B1 (en) Locking device for frames of scaffolds and strutting towers
FR3032987A1 (en) SAFETY GUARD AND SECURITY GUARD POTELET EQUIPPED WITH SUCH POLELETS
WO2014064341A1 (en) One-piece railing for a shoring tower, and shoring tower comprising same
FR2716491A1 (en) Domestic ladder used in maintenance of buildings, apartments and parks
FR2990988A1 (en) Device for stabilizing scale, has hooks placed at sides of crotch plane containing clevis pin such that spacing of hooks is equal to external section of rectilinear fixing element and inner diameter of opening of each hook
FR2572448A1 (en) Scaffolding
FR2623241A1 (en) Device for fixing a ladder on a corner of a column (post)
FR2607536A1 (en) Device for attaching a pair of formwork panels shuttering the same face of a wall and with which panels the complementary parts of this device are associated and formwork panels provided with the complementary parts of at least one such device
FR2683249A1 (en) Stake for fencing
FR2679214A1 (en) System designed for raising heavy loads
FR2678677A1 (en) Device for inclining and positioning ladder-forming structures and the like, with respect to a support plane
FR2612757A1 (en) Adjustable log-holder
FR2781708A1 (en) FOLDABLE BICYCLE HOLDER