BE486179A - - Google Patents

Info

Publication number
BE486179A
BE486179A BE486179DA BE486179A BE 486179 A BE486179 A BE 486179A BE 486179D A BE486179D A BE 486179DA BE 486179 A BE486179 A BE 486179A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
voltage
detector
terminals
discharge tube
circuit
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE486179A publication Critical patent/BE486179A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G3/00Gain control in amplifiers or frequency changers
    • H03G3/20Automatic control
    • H03G3/22Automatic control in amplifiers having discharge tubes
    • H03G3/26Muting amplifier when no signal is present or when only weak signals are present, or caused by the presence of noise, e.g. squelch systems

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage pour l'accord silencieux d'un radiorécepteur. 



   L'invention concerne un montage pour l'accord silencieux d'un radiorécepteur, qui est particulièrement indiqué pour un radiorécepteur destiné à la réception d'oscillations modulées en amplitude. 



   Dans un montage connu pour l'accord silencieux d'un radiorécepteur destiné à la réception d'oscillations modulées en amplitude, le circuit cathodique du détecteur et celui d'un tube à décharge à au moins une grille de commande comportent une impé- dance commune, aux bornes de laquelle se produit une tension qui bloque le détecteur aussi longtemps que l'amplitude des oscilla- tions reçues reste inférieure à une valeur de seuil déterminée.

   Du circuit anodique de ce tube à décharge, qui fait office   d'amplifi-     @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 cateur des oscillations reçues, se prélève une oscillation am- plifiée qui est appliquée, non seulement au détecteur précité, mais aussi à un détecteur auxiliaire pour engendrer une tension pour le contrôle automatique du volume (C.A.V.) et est aussi bloquée lors d'une oscillation d'entrée trop petite, par la tension de blo- cage obtenue aux bornes de l'impédance précitée. 



   Lorsque la tension de blocage est dépassée, on obtient aux bornes du filtre de sortie de ce détecteur C.A.V. une tension qui, appliquée à la grille du tube amplificateur précité, provo- que une diminution de la tension de polarisation de grille du tube à décharge précité lorsque l'oscillation d'entrée amplifiée dépas- se la tension de blocage, de sorte que celle-ci diminue et que le blocage du détecteur cesse. 



   Ce montage connu présente, entre autres, l'inconvénient suivant : la tension de blocage mentionnée ne diminue que lente- ment, lorsque le signal reçu dépasse légèrement la valeur de seuil précitée. Suivant l'idée de base de l'invention, cet inconvénient est attribuable au fait que le détecteur auxiliaire fait office de détecteur   C.A.V.   et que l'impédance insérée dans le circuit cathodique du tube amplificateur n'a qu'une faible valeur. 



   L'invention permet de faire diminuer fortement la ten- sion de blocage mentionnée dès que le signal reçu dépasse légère- ment la valeur de seuil précitée. 



   Suivant l'invention, on insère, à cet effet, dans la partie du circuit d'alimentation d'un détecteur, en particulier du détecteur du récepteur, qui est commune au circuit de grille du tube à décharge, une source de tension positive de quelques dizaines de volts, tandis que le circuit cathodique de ce dé- tecteur et du tube à décharge comporte une impédance commune constituée par une impédance découplée d'une valeur telle que, du moins pour les très basses fréquences, ce tube à décharge 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fasse office de tube à cathode suiveuse;

   ensuite, la tension ob- tenue aux bornes du filtre de sortie du détecteur qui fournit les oscillations détectées, est appliquée à la grille de commande du tube à décharge de manière que, lors de la réception d'un signal dépassant la valeur de seuil précitée, elle entraîne une diminu- tion du courant dans le tube à décharge et donc la diminution, voire la suppression, de la tension de blocage obtenue aux bornes de l'impédance mentionnée. 



   La disposition conforme à l'invention permet de réduire au minimum la zone dans laquelle l'accord silencieux n'agit que partiellement par le fait que le signal reçu n'est pas entière- ment bloqué et que la tension de blocage n'est pas réduite au point qu'il ne se produise pas de distorsion de l'oscillation reçue, même à la plus forte modulation. 



   La description du dessin annexé, donné à titre d'exem- ple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu, partie de l'invention. 



   Sur la fig. 1, les oscillations reçues agissent, par l'intermédiaire des bornes d'entrée   1-1,   dans le circuit d'un détecteur, par exemple-le détecteur-diode 2, dont le circuit cathodique comporte une impédance constituée par-une forte ré- sistance 3 d'une valeur de 70 Kohms par exemple, découplée par le condensateur 4, de 0,1 uF par exemple. De plus, dans le cir- cuit anodique du détecteur 2, est inséré un filtre de sortie 5 constitué par une résistance de 1 Mohm par exemple et un condensa- teur de 200 pF, filtre aux bornes duquel on obtient l'oscillation détectée, tandis que le circuit détecteur se ferme par une source de tension positive, une batterie 15 de quelques dizaines de volts, par exemple 100 V.

   L'impédance 3-4 se trouve en même temps dans le circuit cathodique d'un tube à décharge 7 comportant au moins   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 une grille de commande. La tension détectée peut se prélever de la borne 6, elle est en outre appliquée à la grille du tube à dé- charge 7, éventuellement par l'intermédiaire d'un réseau 8 à grande constante de temps, de 0,1 sec par exemple (dans ce cas, la capa- cité du condensateur 4 peut être plus faible, de 1000 pF par exemple}. 



   Le montage fonctionne de la manière suivante : Lorsque l'amplitude de l'oscillation appliquée aux bornes 1 est si petite qu'elle ne dépasse pas la valeur de seuil, constituée par la va- leur de la tension obtenue aux bornes de l'impédance   3,4   diminuée de la valeur de la source de tension 15, tension de seuil qui est de 2 V par exemple, la diode 2 n'est pas conductrice de sorte qu'il ne se produit pas de tension aux bornes du filtre de sortie 5. La préamplification du récepteur est alors si grande que le niveau de souffle de l'oscillation d'entrée est de 0,5 V eff. par exemple. 



   Dès qu'aux bornes 1-1 parvient une oscillation qui dé- passe la valeur de seuil et qui est donc suffisamment grande pour rendre la diode conductrice, la tension qui en résulte aux bornes du filtre de sortie 5 réduit l'intensité du courant dans le tube 7, et partant la tension de blocage obtenue aux bornes de l'impédance 3-4, ce qui entraîne l'accroissement de la différen- ce entre l'oscillation d'entrée et la tension de blocage et donc une brusque et forte   diminutiode   la tension de blocage aux bornes de l'impédance   3-4.   



   Suivant l'invention, la résistance 3 a une valeur si élevée que, lorsque la tension de grille du tube 7 diminue d'un certain montant, la tension cathodique baisse pratiquement du même montant (montageà tube à cathode suiveuse): grâce à la source de tension 15, le tube 7 conserve alors une assez grande pente dans une partie de sa caractéristique. On peut alors prouver   que, pour une¯oscillation dépassant la valeur de seuil, la diminu- @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tion exprimée en pourcents de la tension de seuil est SR fois (facteur de disparition) plus grande que l'augmentation exprimée en pourcents de la tension d'entrée; dans cette expression, S est la pente du tube 7 et R, la grandeur de la résistance catho- dique 3.

   Si le facteur de disparition SR est de 100 par exemple et que le rendement de détection est de 100%, une oscillation d'entrée qui ne dépasse la valeur de seuil que de 1%, se reçoit sans distorsion dans les passages où le taux de modulation de cette oscillation est de 100%. Dans le montage conforme à l'in- vention,non seulement la tension de seuil disparaîtra, mais elle changera même de signe, de sorte que le détecteur 2 tra- vaillera plutôt dans une partie linéaire de sa caractéristique. 



   Le montage conforme à l'invention permet d'obtenir une détection exempte de distorsion des oscillations d'entrée qui ne dépassent que légèrement la tension de seuil; il offre aussi un   autre avantage : grandeur de cette tension de seuil est prati-   quement indépendante des variations des tensions d'alimentation, y-compris les variations de la tension de la source 15. Une petite variation de la grandeur de cette dernière tension provoque une variation approximativement égale, mais de sens contraire, de la tension aux bornes de l'impédance 3-4. 



   Dans le montage connu, le volume des étages précé- dents se règle automatiquement; de ce fait, lorsque la valeur d'une oscillation appliquée à un étage précédent augmente d'un petit pourcentage, la valeur de l'oscillation appliquée aux bornes 1-1 augmente d'un pourcentage plus petit, de sorte que, d'après ce qui précède, la tension de seuil diminue elle aussi d'un pour- centage plus petit. Le montage conforme à l'invention offre la possibilité de faire agir, de manière simple, sur des étages précédents une tension de C.A.V. "différée" qui n'est engendrée que lorsque la tension de seuil assurant l'accord silencieux a entièrement disparu. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le montage conforme à l'invention offre encore un au-   tre avantage ; circuit à l'aide duquel les oscillations reçues   sont appliquées au détecteur 2 ne comporte qu'un seul détecteur, de sorte que l'amortissement de ce circuit est faible. 



   Ces avantages, parmi d'autres que présente le montage conforme à l'invention, seront exposés successivement avec réfé- rence à la fig. 2. 



   Comme on le sait, le tube 7 qui, dans le montage de la fig. 1, sert uniquement à provoquer une chute brusque de la tension de blocage obtenue aux bornes de l'impédance 3-4, s'uti- lise aussi par exemple pour l'amplification des oscillations à moyenne fréquence reçues. Les oscillations à moyenne fréquence à amplifier agissent alors, par l'intermédiaire d'un circuit d'entrée 1-1, dans le circuit de grille de ce tube, tandis que les oscillations amplifiées sont appliquées au détecteur 2 par l'intermédiaire du circuit 9.

   Dans ce cas, non seulement l'impé- dance 3-4 ne diminue pas le coefficient d'amplification du tube 7, car elle est petite pour les oscillations à moyenne fréquence, mais contrairement à ce qui est connu, le coefficient d'amplifi- cation du tube 7 ne diminue pas non plus sous l'effet d'une va- riation du réglage de grille car, dans un montage à tube à ca- thode suiveuse, le réglage de la grille ne change pratiquement pas. 



   De l'impédance 3-4 se prélève, de manière simple, une tension utilisable comme tension de contrôle automatique du volume. Cette tension est notablement plus élevée que celle obtenue par une détection directe des oscillations d'entrée (contrôle automatique de volume renforcé). 



   On obtient une tension de CAV différée renforcée, par exemple, en reliant l'impédance   3-4.,   par l'intermédiaire d'une résistance 10, à l'anode d'un redreseur   11,   dont la cathode est   connectée au côté inférieur (terre) du filtre 5 ; tension de   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 CAV différée renforcée peut alors se prélever de la borne 12. 



  Aussi longtemps que l'amplitude de l'oscillation d'entrée est in- férieure à celle de la tension de seuil mentionnée, la cathode du tube 7 est positive par rapport à la terre de sorte qu'on n'obtient pas de tension aux bornes de la diode conductrice 11. Cependant, dès que cette amplitude augmente au point que la diode 2 devient conductrice et que la tension de seuil disparaît, la diode 11 est bloquée de sorte que la tension de contrôle automatique de volume est engendrée immédiatement après la disparition de la tension de seuil et que la détection s'effectue sans distorsion. 



   Une tension de contrôle automatique du volume renforcée se prélève aussi du filtre de sortie 5. Cet agencement permet de supprimer la diode 11, mais ne provoque pas de réglage différé. 



   Dans certains cas, la possibilité de supprimer la ten- sion de blocage peut offrir des avantages.A cet effet on peut, en principe, mettre à la terre - comme indiqué en pointillés - les cathodes éventuellement interconnectées des tubes 2 et 7; mais on risque alors de surcharger le tube 7, danger qu'on peut éviter en interconnectant par exemple les cathodes des tubes 2 et 7 par une résistance 16 de quelques centaines d'ohms, en insérant dans le circuit qui relie le filtre de sortie 5 à la grille du tube 7, une source de tension négative ou bien en utilisant pour le tube 7, une pentode par exemple dont on diminue la tension de grille-écran. 



   Si le tube 7 est une pentode, la tension de grille- écran peut avantageusement se prélever de la source d'alimenta- tion, à l'aide d'un tube à décharge dans le gaz, inséré entre la cathode et la grille-écran du tube. La variation de la tension de blocage aux bornes de l'impédance 3-4 ne provoque plus une variation de la tension de grille-écran par rapport à la cathode et assure ainsi une grande valeur au "facteur de disparition". 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Dans le montage indiqué, la tension de blocage engendrée aux bornes de l'impédance   3-4   ne varie pas avec le niveau de souf- fle des oscillations reçues. Lorsque la tension de seuil doit diminuer avec le niveau de souffle on peut dévier la tension de seuil d'une tension prélevée par détection de tensions de souffle.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Assembly for silent tuning of a radio receiver.



   The invention relates to an assembly for the silent tuning of a radio receiver, which is particularly suitable for a radio receiver intended for the reception of amplitude modulated oscillations.



   In a known arrangement for the silent tuning of a radio receiver intended for the reception of amplitude modulated oscillations, the cathode circuit of the detector and that of a discharge tube with at least one control grid have a common impedance. , at the terminals of which a voltage is produced which blocks the detector as long as the amplitude of the oscillations received remains below a determined threshold value.

   From the anode circuit of this discharge tube, which acts as an amplifier

 <Desc / Clms Page number 2>

 cator of the oscillations received, an amplified oscillation is taken which is applied, not only to the aforementioned detector, but also to an auxiliary detector to generate a voltage for the automatic volume control (CAV) and is also blocked during an oscillation input too small, by the blocking voltage obtained at the terminals of the aforementioned impedance.



   When the blocking voltage is exceeded, the output filter terminals of this C.A.V. a voltage which, applied to the gate of the aforementioned amplifier tube, causes a decrease in the gate bias voltage of the aforementioned discharge tube when the amplified input oscillation exceeds the blocking voltage, so that that -ci decreases and the blocking of the detector ceases.



   This known assembly has, among other things, the following drawback: the mentioned blocking voltage decreases only slowly when the received signal slightly exceeds the aforementioned threshold value. According to the basic idea of the invention, this drawback is attributable to the fact that the auxiliary detector acts as a C.A.V. and that the impedance inserted in the cathode circuit of the amplifier tube has only a small value.



   The invention enables the aforementioned blocking voltage to be greatly reduced as soon as the received signal slightly exceeds the aforementioned threshold value.



   According to the invention, is inserted, for this purpose, in the part of the supply circuit of a detector, in particular of the detector of the receiver, which is common to the gate circuit of the discharge tube, a source of positive voltage of a few tens of volts, while the cathode circuit of this detector and of the discharge tube comprises a common impedance constituted by a decoupled impedance of a value such that, at least for very low frequencies, this discharge tube

 <Desc / Clms Page number 3>

 acts as a cathode follower tube;

   then, the voltage obtained at the terminals of the output filter of the detector which supplies the detected oscillations is applied to the control grid of the discharge tube so that, upon reception of a signal exceeding the aforementioned threshold value , it causes a reduction in the current in the discharge tube and therefore the reduction, or even the elimination, of the blocking voltage obtained at the terminals of the mentioned impedance.



   The arrangement according to the invention makes it possible to reduce to a minimum the zone in which the silent tuning acts only partially by the fact that the received signal is not entirely blocked and that the blocking voltage is not. reduced to such an extent that no distortion of the received oscillation occurs even at the strongest modulation.



   The description of the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the features which emerge both from the text and from the drawing, of course, forming part of the invention.



   In fig. 1, the oscillations received act, via the input terminals 1-1, in the circuit of a detector, for example-the detector-diode 2, the cathode circuit of which has an impedance consisting of-a strong re - resistance 3 of a value of 70 Kohms for example, decoupled by the capacitor 4, of 0.1 uF for example. In addition, in the anode circuit of detector 2, an output filter 5 is inserted consisting of a resistor of 1 Mohm for example and a capacitor of 200 pF, filter at the terminals of which the detected oscillation is obtained, while that the detector circuit is closed by a source of positive voltage, a battery 15 of a few tens of volts, for example 100 V.

   The impedance 3-4 is at the same time in the cathode circuit of a discharge tube 7 comprising at least @

 <Desc / Clms Page number 4>

 a command grid. The voltage detected can be taken from terminal 6, it is also applied to the grid of the discharge tube 7, possibly via a network 8 with a large time constant, of 0.1 sec for example. (in this case, the capacity of capacitor 4 may be lower, by 1000 pF for example}.



   The assembly works as follows: When the amplitude of the oscillation applied to terminals 1 is so small that it does not exceed the threshold value, constituted by the value of the voltage obtained at the terminals of the impedance 3,4 minus the value of the voltage source 15, threshold voltage which is 2 V for example, diode 2 is not conductive so that no voltage occurs at the terminals of the output filter 5. The pre-amplification of the receiver is then so large that the input oscillation hiss level is 0.5 V rms. for example.



   As soon as an oscillation occurs at terminals 1-1 which exceeds the threshold value and which is therefore large enough to make the diode conductive, the resulting voltage at the terminals of output filter 5 reduces the intensity of the current in tube 7, and hence the blocking voltage obtained at the terminals of impedance 3-4, which leads to an increase in the difference between the input oscillation and the blocking voltage and therefore a sudden and strong decrease the blocking voltage across impedance 3-4.



   According to the invention, the resistor 3 has a value so high that, when the grid voltage of the tube 7 decreases by a certain amount, the cathode voltage drops practically by the same amount (cathode follower tube assembly): thanks to the source voltage 15, the tube 7 then retains a fairly large slope in part of its characteristic. We can then prove that, for an oscillation exceeding the threshold value, the decrease @

 <Desc / Clms Page number 5>

 tion expressed as a percentage of the threshold voltage is SR times (disappearance factor) greater than the increase expressed as a percentage of the input voltage; in this expression, S is the slope of tube 7 and R, the magnitude of cathodic resistance 3.

   If the disappearance factor SR is 100 for example and the detection efficiency is 100%, an input oscillation which only exceeds the threshold value by 1% is received without distortion in passages where the rate of modulation of this oscillation is 100%. In the arrangement according to the invention, not only will the threshold voltage disappear, but it will even change sign, so that the detector 2 will rather work in a linear part of its characteristic.



   The assembly according to the invention makes it possible to obtain a detection free of distortion of the input oscillations which only slightly exceed the threshold voltage; it also offers another advantage: the magnitude of this threshold voltage is practically independent of the variations in the supply voltages, including the variations in the voltage of the source 15. A small variation in the magnitude of this last voltage causes an approximately equal variation, but in the opposite direction, in the voltage across impedance 3-4.



   In the known arrangement, the volume of the previous stages is adjusted automatically; therefore, when the value of an oscillation applied to a previous stage increases by a small percentage, the value of the oscillation applied to terminals 1-1 increases by a smaller percentage, so that, according to above, the threshold voltage also decreases by a smaller percentage. The assembly according to the invention offers the possibility of making act, in a simple manner, on previous stages a voltage of C.A.V. "deferred" which is generated only when the threshold voltage ensuring the silent tuning has entirely disappeared.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The assembly according to the invention offers yet another advantage; circuit by means of which the received oscillations are applied to the detector 2 has only one detector, so that the damping of this circuit is low.



   These advantages, among others presented by the assembly according to the invention, will be set out successively with reference to FIG. 2.



   As is known, the tube 7 which, in the assembly of FIG. 1, serves only to cause a sudden drop in the blocking voltage obtained at the terminals of the impedance 3-4, is also used, for example, for the amplification of the received medium frequency oscillations. The medium-frequency oscillations to be amplified then act, via an input circuit 1-1, in the gate circuit of this tube, while the amplified oscillations are applied to the detector 2 via the circuit 9.

   In this case, not only does the 3-4 impedance not decrease the amplification coefficient of tube 7, because it is small for medium frequency oscillations, but contrary to what is known, the amplification coefficient - cation of the tube 7 does not decrease either under the effect of a variation of the grid setting because, in a tube assembly with a follower cathode, the grid setting hardly changes.



   From the 3-4 impedance, a voltage that can be used as an automatic volume control voltage is taken in a simple manner. This voltage is notably higher than that obtained by direct detection of the input oscillations (reinforced automatic volume control).



   A reinforced deferred CAV voltage is obtained, for example, by connecting the impedance 3-4., Through a resistor 10, to the anode of a rectifier 11, the cathode of which is connected to the lower side. (earth) of filter 5; voltage of

 <Desc / Clms Page number 7>

 Reinforced deferred CAV can then be taken from terminal 12.



  As long as the amplitude of the input oscillation is less than that of the mentioned threshold voltage, the cathode of tube 7 is positive with respect to earth so that no voltage is obtained at the terminals of the conductive diode 11. However, as soon as this amplitude increases to the point that the diode 2 becomes conductive and the threshold voltage disappears, the diode 11 is blocked so that the automatic volume control voltage is generated immediately after the disappearance of the threshold voltage and that the detection is effected without distortion.



   A reinforced automatic volume control voltage is also taken from the output filter 5. This arrangement makes it possible to eliminate the diode 11, but does not cause delayed adjustment.



   In certain cases, the possibility of eliminating the blocking voltage can offer advantages. To this end it is possible, in principle, to earth - as indicated in dotted lines - the possibly interconnected cathodes of tubes 2 and 7; but there is then a risk of overloading the tube 7, a danger that can be avoided by interconnecting for example the cathodes of the tubes 2 and 7 by a resistor 16 of a few hundred ohms, by inserting into the circuit which connects the output filter 5 at the grid of the tube 7, a negative voltage source or else by using for the tube 7, a pentode, for example, the grid-screen voltage of which is reduced.



   If the tube 7 is a pentode, the screen grid voltage can advantageously be taken from the power source, using a gas discharge tube, inserted between the cathode and the screen grid. of the tube. The variation of the blocking voltage at the terminals of impedance 3-4 no longer causes a variation of the screen-gate voltage with respect to the cathode and thus ensures a large value for the "disappearance factor".

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   In the assembly shown, the blocking voltage generated across impedance 3-4 does not vary with the level of breath of the oscillations received. When the threshold voltage must decrease with the blast level, the threshold voltage can be deviated from a voltage taken by detection of blast voltages.


    

Claims (1)

RESUME Montage pour l'accord silencieux d'un radiorécepteur, qui comporte, dans le circuit cathodique du détecteur et dans celui d'un tube à décharge à au moins une grille de commande à l'aide de laquelle les oscillations reçues sont éventuellement amplifiées, une impédance commune aux bornes de laquelle s'obtient une tension qui bloque le détecteur précité aussi longtemps que l'amplitude des oscillations reçues reste au-dessous d'une cer- taine valeur de seuil, tandis que dans le circuit anodique du détecteur est inséré un filtre de sortie aux bornes duquel s'ob- tiennent les oscillations détectées, caractérisé en ce que dans la partie du circuit d'alimentation d'un détecteur, en particu- lier du détecteur du radiorécepteur, commune au circuit de grille du tube à décharge, est insérée une source de tension positive de quelques dizaines de volts, ABSTRACT Assembly for the silent tuning of a radio receiver, which comprises, in the cathode circuit of the detector and in that of a discharge tube with at least one control grid with the aid of which the oscillations received are possibly amplified, a common impedance at the terminals of which is obtained a voltage which blocks the aforementioned detector as long as the amplitude of the oscillations received remains below a certain threshold value, while in the anode circuit of the detector is inserted a output filter at the terminals of which the detected oscillations are obtained, characterized in that in the part of the supply circuit of a detector, in particular of the detector of the radio receiver, common to the grid circuit of the discharge tube , a positive voltage source of a few tens of volts is inserted, tandis que dans le circuit catho- dique de ce détecteur et du tube à décharge est insérée l'impé- dance commune précitée qui est constituée par une résistance dé- couplée d'une valeur telle que, du moins pour les basses fré- quences, ce tube à décharge fonctionne comme tube à cathode sui- veuse, la tension obtenue aux bornes du filtre de sortie du dé- tecteur étant appliquée à la grille de commande du tube à dé- charge, de manière que, lors de la réception d'un signal dépas- sant la valeur de seuil précitée, cette tension provoque une diminution du courant dans le tube à décharge de sorte que la <Desc/Clms Page number 9> tension de blocage obtenue aux bornes de l'impédance mentionnée diminue ou est même supprimée, ce montage pouvant présenter en outre les particularités suivantes, prises séparément ou en com- binaison : while in the cathodic circuit of this detector and of the discharge tube is inserted the aforementioned common impedance which is constituted by an uncoupled resistance of a value such that, at least for the low frequencies, this discharge tube functions as a following cathode tube, the voltage obtained at the terminals of the output filter of the detector being applied to the control grid of the discharge tube, so that, upon receipt of a signal exceeding the aforementioned threshold value, this voltage causes a decrease in the current in the discharge tube so that the <Desc / Clms Page number 9> blocking voltage obtained at the terminals of the impedance mentioned decreases or is even eliminated, this assembly being able to present in addition the following peculiarities, taken separately or in combination: a) la tension obtenue aux bornes de l'impédance mention- née est appliquée, par l'intermédiaire d'une résistance, à un redresseur qui est bloqué dès que disparaît le blocage du détec- teur du radioréceptaur, la tension obtenue aux bornes de ce redres- seur étant appliquée,comme tension de contrôle automatique de volume, à au moins un des étages à tubes montés, devant le dé- tecteur, dans le canal de réception; b) le montage comporte des moyens qui rendent la tension de blocage variable avec le niveau du souffle des oscillations reçues; c) le montage comporte des moyens qui permettent de supprimer au choix la tension de blocage. a) the voltage obtained at the terminals of the impedance mentioned is applied, by means of a resistor, to a rectifier which is blocked as soon as the blocking of the detector of the radio receiver disappears, the voltage obtained at the terminals of this rectifier being applied, as an automatic volume control voltage, to at least one of the tube stages mounted, in front of the detector, in the reception channel; b) the assembly comprises means which make the blocking voltage variable with the level of the breath of the oscillations received; c) the assembly comprises means which make it possible to remove the blocking voltage as desired.
BE486179D BE486179A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE486179A true BE486179A (en)

Family

ID=131911

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE486179D BE486179A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE486179A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE486179A (en)
BE530091A (en)
BE501550A (en)
BE533281A (en)
BE440601A (en)
BE364098A (en)
BE530294A (en)
BE382946A (en)
BE445514A (en)
BE440473A (en)
BE403405A (en)
BE446856A (en)
BE422484A (en)
BE397769A (en)
CH283263A (en) Loudspeaker bilateral telephone system.
BE494204A (en)
BE379294A (en)
BE473847A (en)
BE447846A (en)
BE371803A (en)
BE434518A (en)
BE497803A (en)
BE435661A (en)
BE365564A (en)
BE453767A (en)