BE484332A - - Google Patents

Info

Publication number
BE484332A
BE484332A BE484332DA BE484332A BE 484332 A BE484332 A BE 484332A BE 484332D A BE484332D A BE 484332DA BE 484332 A BE484332 A BE 484332A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shuttle
bobbin
feeler
plunger
loom
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE484332A publication Critical patent/BE484332A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03JAUXILIARY WEAVING APPARATUS; WEAVERS' TOOLS; SHUTTLES
    • D03J5/00Shuttles
    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D51/00Driving, starting, or stopping arrangements; Automatic stop motions
    • D03D51/18Automatic stop motions
    • D03D51/34Weft stop motions

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux métiers à tisser. 



   Cette invention se rapporte à des métiers à tisser du type où le fil de trame est tiré du centre de la canette (connue sous le nom de canette massive) à l'intérieur de la navette, la longueur de la canette diminuant graduellement à mesure que le fil de trame est retiré. 



   Le but de la présente invention est de créer un dispo- sitif perfectionné qui indique quand la canette ou la cartouche de fil dans la navette a été réduite à une longueur prédéter- minée et qui actionne ou commande un mécanisme susceptible d'ar- rêter le métier ou, s'il s'agit d'un métier automatique, de changer la canette ou la' navette, ce dispositif pouvant déceler la réduction de la longueur de la canette de trame et actionner 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 le mécanisme ci-dessus mentionné pendant la même opération de battage ou de serrage. 



   L'invention consiste à établir une navette dans laquelle est monté un tâteur susceptible de porter sur la canette à l'in- térieur de la navette et, lorsque la longueur de la canette a été réduite dans une mesure prédéterminée, de permettre à un plongeur monté dans la navette de se déplacer ou de faire mouvoir ce plon- geur et amener une partie de ce dernier dans une position¯ exposée où il peut entrer en prise avec une pièce qui actionne ou comman- de un mécanisme en vue d'arrêter le métier ou, s'il s'agit d'un métier   automatique,de   changer la canette ou la navette. 



   L'invention consiste en outre en une navette où le tâteur est fixé par pivot ou par charnière à un côté de la face interne de la navette et est repoussé par un ressort vers le milieu de la largeur de la navette. 



   L'invention consiste encore en une navette où le plon- geur est disposé transversalement par rapport à cette dernière dans sa partie inférieure et est pourvu d'une rainure ou   gorge.   annulaire dans laquelle s'engage la base du tâteur. 



   L'invention consiste aussi en une navette dont la face inférieure est pourvue d'une rainure longitudinale dans laquelle le plongeur ne s'engage que lorsque le tâteur le lui permet ou l'y contraint par suite de la réduction dans une mesure prédé- terminée de la longueur de la canette située dans la navette. 



   L'invention consiste également en une navette où le .plongeur est soumis à l'action d'un ressort et exerce une pression sur le tâteur. 



   L'invention consiste en outre dans une navette où le plongeur ne dépasse la face de la navette que lorsque le tâteur le lui permet ou l'y oblige par suite de la réduction dans une mesure prédéterminée de la longueur de la canette dans la navette.      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'invention consiste d'autre part en un métier du type mentionné opérant à l'aide d'une navette comme celle spécifiée précédemment, où l'une des extrémités d'un levier monté sur le battant du métier pour actionner le nez d'arrêt du métier ou le mécanisme de changement de la canette ou de la navette est heurtée par le plongeur dans la navette lorsque la canette située à l'in- térieur de celle-ci a été réduite à une longueur prédéterminée. 



   Dans les dessins annexes : 
Figs. 1 et 2 sont des coupes transversales semblables à travers une navette construite suivant une forme d'exécution appropriée de la présente invention, ces deux vues montrant le mécanisme à l'interieur de la navette dans deux positions diffé- rentes. 



   Fig. 3 est une vue en coupe longitudinale d'une partie de la navette représentée sur les Figs. 1 et 2. 



   Fig. 4 est une vue semblable à la Fig. 2 mais montrant une variante. 



   Sur les Figs. 1 et 2 la navette a est pourvue sur sa face inférieure d'une rainure longitudinale b et un tâteur ± est relié à l'aide d'un pivot ou d'une charnière à la navette en d. 



  Une pièce en forme de plongeur e qui se déplace dans une rainure aménagée transversalement par rapport à la navette est soumise à l'action d'un ressort f dont une extrémité porte sur le bouchon g qui ferme la rainure transversale. Le tâteur c s'engage à son extrémité inférieure dans une gorge annulaire h ménagée dans le plongeur e.   L'extrémité 1   d'un levier j pivotant en k dans le battant m dépasse normalement la surface supérieure du battant comme c'est représenté sur la Fig. 1 et pénètre dans la rainure longitudinale b de la navette lorsque celle-ci accomplit sa course transversalement au métier à travers la foule de la chaîne sur le battant.

   Si la canette située dans la navette n'est pas   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 épuisée ou réduite à une longueur prédéterminée pour permettre au tâteur c de passer de la position'représentée sur la Fig. 1 à celle représentée sur la Fig. 2, le plongeur e est maintenu dégagé de la rainure b par le tâteur et le levier j n'est par conséquent pas touché par le passage de la navette. Toutefois, si la canette est épuisée dans la mesure prédéterminée, le tâteur ± peut se dé- placer vers l'intérieur dans la navette sous la   pressiçn   du res- sort f, et le plongeur e est ainsi repoussé à tel point que son extrémité pénètre dans la rainure b comme c'est représenté sur la Fig. 2.

   Lorsque la navette   passe d'un   côté du battant à l'autre, le plongeur e rencontre et abaisse l'extrémité i du   levier 1)   de telle sorte que lors du serrage de la duite l'autre extrémité n du levier actionne un mécanisme qui a pour fonction de section- ner le fil de trame sortant de la navette à la lisière du tissu, l'extrémité de la canette étant extraite de la navette tandis qu'une nouvelle canette est chargé dans celle-ci. Suivant une variante, lorsqu'il s'agit d'un métier non automatique, le levier j peut commander le mécanisme d'arrêt du métier. 



   Dans la forme de construction représentée sur la Fig. 4, le plongeur e peut, lorsque la canette située dans la navette est épuisée dans la mesure predéterminée, dépasser la face laté- rale de la navette et entrer en prise avec l'extrémité   1   du levier 1 comme dans la forme de construction décrite précédemment. 



   L'emploi à l'intérieur de la navette d'un plongeur com- mandé par un tâteur situé dans celle-ci a pour effet d'éviter les difficultés inhérentes aux dispositifs dont le fonctionnement dépend de l'exactitude du marquage de la navette dans la boîte à navette et de l'utilisation d'un tâteur étranger à la navette. 



  En outre, en amenant le plongeur à actionner une pièce mobile montée dans le battant du métier pendant que la navette accomplit sa course le long de ce dernier, on est à même d'actionner un mécanisme susceptible d'arrêter le métier ou de changer la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 canette ou la navette au cours de la même opération de serrage de la duite que celle qui s'effectue lorsque la réduction de longueur de la canette dans la mesure prédéterminée est décelée par le tâteur. 



   On constatera que le tâteur ± est situé en un point convenable de la longueur de la navette de manière à ne permettre au plongeur e de se placer dans une position d'activité pour en- trer en prise avec l'extrémité du levier j que lorsque la canette dans la navette est épuisée ou que sa longueur a été réduite dans'une mesure prédéterminée ou lorsqu'on désire arrêter le métier ou mettre en marche le mécanisme qui a pour fonction de charger une nouvelle canette dans la navette après l'extraction de l'extrémité épuisée. 



   REVENDICATIONS 
1.- Navette pour métier à tisser du type mentionné, dans laquelle est monté un tâteur susceptible de porter sur la canette à l'intérieur de la navette et, lorsque la longueur de la canette a été réduite dans une mesure prédéterminée, de permettre à un plon-   geurédans   la navette de se déplacer ou de repousser ce plongeur et amener une partie de celui-ci dans une position exposée où elle peut entrer en prise avec une pièce qui actionne ou   commande   un mécanisme destiné à arrêter lemétier, ou s'il s'agit d'un mé- tier automatique, à changer la canette ou la navette.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to looms.



   This invention relates to looms of the type where the weft thread is pulled from the center of the bobbin (known as the massive bobbin) inside the shuttle, the length of the bobbin gradually decreasing as the weft thread is removed.



   The object of the present invention is to provide an improved device which indicates when the bobbin or thread cartridge in the shuttle has been reduced to a predetermined length and which operates or controls a mechanism capable of stopping the thread. loom or, in the case of an automatic loom, to change the bobbin or the 'shuttle, this device being able to detect the reduction in the length of the weft bobbin and to actuate

 <Desc / Clms Page number 2>

 the above-mentioned mechanism during the same threshing or clamping operation.



   The invention consists in establishing a shuttle in which is mounted a feeler capable of bearing on the bobbin inside the shuttle and, when the length of the bobbin has been reduced to a predetermined extent, to allow a plunger mounted in the shuttle to move or cause this plunger to move and bring a part of the latter into an exposed position where it can engage with a part which actuates or controls a mechanism in order to stop the plunger. loom or, if it is an automatic loom, to change the bobbin or the shuttle.



   The invention further consists of a shuttle where the feeler is fixed by a pivot or by a hinge to one side of the internal face of the shuttle and is pushed back by a spring towards the middle of the width of the shuttle.



   The invention also consists of a shuttle in which the plunger is placed transversely with respect to the latter in its lower part and is provided with a groove or groove. annular in which engages the base of the feeler.



   The invention also consists of a shuttle, the underside of which is provided with a longitudinal groove in which the plunger engages only when the feeler allows it or forces it to do so as a result of the reduction to a predetermined extent. the length of the bobbin in the shuttle.



   The invention also consists of a shuttle where the plunger is subjected to the action of a spring and exerts pressure on the feeler.



   The invention further consists of a shuttle where the plunger only projects past the face of the shuttle when the feeler allows it or forces it to do so as a result of the reduction to a predetermined extent of the length of the can in the shuttle.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The invention also consists of a loom of the type mentioned operating using a shuttle like that specified above, where one end of a lever mounted on the leaf of the loom to actuate the nose of the loom. the loom or the bobbin or shuttle change mechanism is struck by the plunger in the shuttle when the bobbin inside it has been reduced to a predetermined length.



   In the accompanying drawings:
Figs. 1 and 2 are similar cross sections through a shuttle constructed in accordance with a suitable embodiment of the present invention, both of these views showing the mechanism within the shuttle in two different positions.



   Fig. 3 is a longitudinal sectional view of part of the shuttle shown in FIGS. 1 and 2.



   Fig. 4 is a view similar to FIG. 2 but showing a variant.



   In Figs. 1 and 2 the shuttle a is provided on its underside with a longitudinal groove b and a feeler ± is connected by means of a pivot or a hinge to the shuttle in d.



  A plunger-shaped part e which moves in a groove arranged transversely with respect to the shuttle is subjected to the action of a spring f, one end of which bears on the plug g which closes the transverse groove. The feeler c engages at its lower end in an annular groove h formed in the plunger e. The end 1 of a lever j pivoting in k in the leaf m normally protrudes from the upper surface of the leaf as shown in FIG. 1 and enters the longitudinal groove b of the shuttle when the latter completes its course transversely to the loom through the shed of the chain on the leaf.

   If the bobbin in the shuttle is not @

 <Desc / Clms Page number 4>

 exhausted or reduced to a predetermined length to allow feeler c to pass from the position shown in FIG. 1 to that shown in FIG. 2, the plunger e is kept free from the groove b by the feeler and the lever j is consequently not affected by the passage of the shuttle. However, if the bobbin is exhausted to the predetermined extent, the feeler ± can move inward in the shuttle under the pressure of the spring f, and the plunger e is thus pushed back to such an extent that its end penetrates. in the groove b as shown in Fig. 2.

   When the shuttle passes from one side of the leaf to the other, the plunger e meets and lowers the end i of the lever 1) so that when the pick is tightened the other end n of the lever activates a mechanism which has the function of severing the weft thread exiting the shuttle at the edge of the fabric, the end of the bobbin being extracted from the shuttle while a new bobbin is loaded therein. According to one variant, when it is a non-automatic loom, the lever j can control the loom stopping mechanism.



   In the form of construction shown in FIG. 4, the plunger e can, when the bobbin in the shuttle is exhausted to the predetermined extent, pass the side face of the shuttle and engage with the end 1 of the lever 1 as in the form of construction described above. .



   The use inside the shuttle of a plunger controlled by a feeler located therein has the effect of avoiding the difficulties inherent in devices whose operation depends on the accuracy of the marking of the shuttle in the shuttle. the shuttle box and the use of a feeler foreign to the shuttle.



  Furthermore, by causing the plunger to actuate a moving part mounted in the loom of the loom while the shuttle travels along the latter, it is possible to activate a mechanism capable of stopping the loom or of changing the loom.

 <Desc / Clms Page number 5>

 bobbin or the shuttle during the same operation of tightening the pick as that which takes place when the reduction in length of the bobbin to the predetermined extent is detected by the feeler.



   It will be noted that the feeler ± is situated at a suitable point along the length of the shuttle so as not to allow the plunger e to place himself in an active position to engage with the end of the lever j only when the bobbin in the shuttle is exhausted or its length has been reduced to a predetermined extent or when it is desired to stop the loom or start the mechanism which has the function of loading a new bobbin in the shuttle after the extraction of exhausted end.



   CLAIMS
1.- Shuttle for a loom of the type mentioned, in which is mounted a feeler capable of bearing on the bobbin inside the shuttle and, when the length of the bobbin has been reduced to a predetermined extent, to allow a diver in the shuttle to move or repel that plunger and bring a part of it into an exposed position where it can engage with a part which operates or controls a mechanism intended to stop the profession, or if it This is an automatic trade, to change the bobbin or the shuttle.


    

Claims (1)

2. - Navette suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le tâteur est fixé par pivot ou charnière à l'un des côtés de la face interne de la navette et repoussé par un ressort vers le milieu de la largeur de la navette. 2. - Shuttle according to claim 1, characterized in that the feeler is fixed by a pivot or hinge to one of the sides of the internal face of the shuttle and pushed back by a spring towards the middle of the width of the shuttle. 3.- Navette suivant les revendications 1 ou 2, caracté- risée en ce que le plongeur est disposé transversalement par rap- port à la navette, à la partie inférieure de celle-ci et est pour- <Desc/Clms Page number 6> vu d'une gorge circulaire dans laquelle pénètre l'extrémité infé- rieure du tâteur. 3. Shuttle according to claims 1 or 2, characterized in that the plunger is arranged transversely to the shuttle, at the lower part thereof and is for- <Desc / Clms Page number 6> seen from a circular groove into which the lower end of the feeler penetrates. 4.- Navette suivant l'une ou l'autre des revendications precédentes, caractérisée en ce que sa face inférieure présente une rainure longitudinale dans laquelle le plongeur ne pénètre que lorsque le tâteur le lui permet ou l'y contraint par suite de la réduction de la longueur de la canette à l'intérieur de la navette dans une mesure prédéterminée. 4.- Shuttle according to one or the other of the preceding claims, characterized in that its lower face has a longitudinal groove into which the plunger only enters when the feeler allows it or forces it to do so as a result of the reduction of the length of the bobbin inside the shuttle to a predetermined extent. 5. - Navette suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisée en ce que le plongeur est soumis à l'action d'un ressort et exerce une pression sur le tâteur. 5. - Shuttle according to one or the other of the preceding claims, characterized in that the plunger is subjected to the action of a spring and exerts pressure on the feeler. 6. - Navette suivant l'une ou l'autre des revendications 1, 2, 3 et 5, caractérisée en ce que le plongeur ne dépasse la face latérale de la navette que lorsque le tâteur le lui permet ou l'y contraint par suite de la réduction de la longueur de la canette à l'intérieur de la navette dans une mesure déterminée. 6. - Shuttle according to either of claims 1, 2, 3 and 5, characterized in that the plunger does not exceed the side face of the shuttle when the feeler allows it or forces it thereafter. reducing the length of the bobbin inside the shuttle to a certain extent. 7. - Métier à tisser du type mentionné, opérant au moyen d'une navette suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce que son battant est pourvu d'un levier pour actionner le mecanisme d'arrêt du métier ou le méca- nisme de changement de la canette ou de la navette, le plongeur situé dans celle-ci rencontrant et déplaçant l'extrémité de ce levier lorsque la longueur de la canette à l'intérieur de la navette a été réduite dans une mesure prédéterminée et pendant que la navette accomplit sa course le long du battant, de telle sorte que le métier peut être arrêté ou que la canette ou la- navette peut être changée pendant la même opération de serrage de la duite au cours de laquelle le tâteur décèle le raccourcissement de la canette. 7. - Loom of the type mentioned, operating by means of a shuttle according to one or the other of the preceding claims, characterized in that its leaf is provided with a lever for actuating the loom stopping mechanism or the mechanism for changing the bobbin or shuttle, the plunger therein meeting and moving the end of this lever when the length of the bobbin inside the shuttle has been reduced to an extent. predetermined and while the shuttle completes its course along the flapper, so that the loom can be stopped or the bobbin or shuttle can be changed during the same pick-tightening operation in which the feeler detects the bobbin shortening.
BE484332D BE484332A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE484332A true BE484332A (en)

Family

ID=130523

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE484332D BE484332A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE484332A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0391299B1 (en) Telescopic waste ejecting tool for a sheet working machine
CH663521A5 (en) TIGHTENING DEVICE COMPRISING A FLEXIBLE CONNECTING MEMBER AND MEANS FOR HOLDING IT.
BE484332A (en)
FR2601609A1 (en) System for immobilising a component resting on a support
CH392956A (en) Safety belt auto-release buckle
EP0199628B1 (en) Safety stirrup for horse riding
CH667296A5 (en) MECHANISM FOR LIFTING A PRESSER FOOT OF A SEWING MACHINE.
EP0046830A1 (en) Precision compass with articulated legs and rigid cross-bar
EP1293371B1 (en) Connecton assembly and corresponding motor vehicle
FR2670171A1 (en) Device for locking a spare wheel support
BE522617A (en)
FR2555118A1 (en) Device for adjusting the position of the mast of a sailboard on its float
FR2621295A1 (en) DEVICE FOR AUTOMATICALLY HOOKING UP THE HEAD OF A SAILBOAT SAIL ON THE MATT OF THE SAILBOAT
FR2511050A3 (en) Travelling wave loom weft insertion device - has compensating device to tension weft and contain weft bobbin within device housing
BE364051A (en)
FR2495320A1 (en) Measuring prestress on plug by dial gauge - where plug is used to close pressurised reservoir of reactor
BE362639A (en)
CH365985A (en) Device for winding wire on spools
CH164807A (en) Loom spindle braking mechanism.
FR2702410A1 (en) Vice with pivoting moving jaw including clamping means
FR2561744A1 (en) Draining valve especially for an aircraft water closet cistern
EP0424186A1 (en) Belt conveyor comprising means for tensioning and alignment
FR2621709A1 (en) Device for introducing the free end of a photographic film into a developing machine
BE565491A (en)
CH320711A (en) Automatic threading shuttle for loom