BE483755A - - Google Patents

Info

Publication number
BE483755A
BE483755A BE483755DA BE483755A BE 483755 A BE483755 A BE 483755A BE 483755D A BE483755D A BE 483755DA BE 483755 A BE483755 A BE 483755A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
synchronism
circuit
rectifier
relay
station
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE483755A publication Critical patent/BE483755A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02JCIRCUIT ARRANGEMENTS OR SYSTEMS FOR SUPPLYING OR DISTRIBUTING ELECTRIC POWER; SYSTEMS FOR STORING ELECTRIC ENERGY
    • H02J13/00Circuit arrangements for providing remote indication of network conditions, e.g. an instantaneous record of the open or closed condition of each circuitbreaker in the network; Circuit arrangements for providing remote control of switching means in a power distribution network, e.g. switching in and out of current consumers by using a pulse code signal carried by the network
    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04QSELECTING
    • H04Q9/00Arrangements in telecontrol or telemetry systems for selectively calling a substation from a main station, in which substation desired apparatus is selected for applying a control signal thereto or for obtaining measured values therefrom
    • H04Q9/04Arrangements for synchronous operation

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Selective Calling Equipment (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF DE   TELECOMMANDE   Le brevet principal décrit un dispositif de télécommande dans lequel on utilise un ensemble de sélec- teurs normalement à l'arrêt et tournant   synchroniauement .     pendant     la   transmission. 



   Le présent brevet de perfectionnement a pour   @   objet un certain nombre de dispositifs assurant la   sécu-,   tité totale des transmissions, même dans le cas où. l'on   @   ne peut transmettre des signaux qu'avec des,:courants alternatifs. L'invention est caractérisée-principalement   @   par le fait que des moyens sont prévus à l'effet de ne permettre l'exécution d'un ordre transmis   que lorsque'le        dispositif   préalablement et automatiquement contrôlé le synchronisme des sélecteurs. 



   D'autres caractéristiques ressortiront de la description qui va être donnée de l'invention, en réfé- rence au dessin annexé, qui représents schématiquement, et à totre d'exemples, non limitatifs, divers modes de réalisation, de l'objet de l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La fig. 1 montre un   dispositif   de transmission d'ordres avec contrôle du synchronisme dans le cas du courant continu. La fig. 2 est une variante apportant des simplifications dans le cas de circuits multiples. La fig. 



  3 représente un circuit oscillant pouvant utiliser deux fréquences pour la transmission des ordres. La fige 4 mon- tre l'utilisation du principe de la fig. 3 dans un cir- cuit d'émission de télécommande à quatre fréquences. 



   A la fig. 1, E désigne le poste émetteur ou de commande et R le poste récepteur ou commandé. Ces deux postes sont reliés par les fils de ligne 1, 2. Au poste de commande se -trouve le sélecteur tournant 3, dont le bras mobile tourne dans le sens de la flèche 4 et est connecté à la ligne 1.

   Comme il a été dit au brevet principal, ce sélecteur comporte à sa périphérie, d'une part un contact de synchronisme 5, qu'un conducteur relie à l'   en-roulement   du relais de synchronisme 6 et ensuite, par les plots de contact inférieurs d'un relais de démarrage 7, au pôle positif d'une source de tension continue 16, dont le pôle négatif est connecté à la ligne 2 ; d'autre part pour chacun des pôles récepteurs 'un contact de transmission d'ordres 8, relié à l'enroulement d'un relais à grande résistance 9, et, par l'intermédiaire d'un commutateur à deux directions   10,   l'un ou à l'autre des redresseurs 11 et 12, lesquels sont eux-mêmes reliés à la ligne 2. 



  Le sens perméable du redresseur 12 est inverse de celui du redresseur 11. 



   L'enroulement du relais 9 peut être court- circuité par un interrupteur ou bouton-poussoir, dit bou- ton d'exécution 14, et la fermeture des contacts de ce relais   entraine   l'allumage de le. lampe 15. La source de tension continue 16 est intercalée dans le circuit du synchronisme, lorsque le   relais 7   cesse d'être excité.et 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 laisse retomber son armature. Suivant l'invention il est prévu au sélecteur 3, avant le contact de synchronisme 5, un contact de contrôle de synchronisme 17, relié en permanence au pôle négatif d'une pile 18 dont le pôle positif est relié à la ligne 2. Le sens de rotation, du sélecteur étant indiqué par la flèche 4, on voit que le plot 17 est sinon le dernier, du moins un des derniers plots explorés par le bras tournant avant d'arriver au plot 5 de synchronisme. 



   Au poste récepteur R se trouve un sélecteur tournant 20 dont le bras se déplace dans le sens indiqué par la flèche 21. Ce sélecteur comporte un   contact   de synchronisme 22 qui est relié à un circuit de synchronisme comprenant l'enroulement d'un relais de synchronisme 23, un redresseur 35, les contacts d'un relais de mise en route   2,   et enfin la source de courant 25 dont le pôle positif est relié à la ligne 2. Sur le sélecteur 20 est encore prévu, avant le contact de synchronisme 22, un contact de contrôle de synchronisme 26, lequel est relié à la ligne 2 par l'intermédiaire d'un relais 27, dit re- lais d'exécution, et d'un redresseur 28. Le contact 29 du sélecteur 20 est relié au commutateur-inverseur 30 lié mécaniquement au disjoncteur télécommandé D.

   L'un des contacts de l'inverseur 30 est relié, à travers l'enrou- lement à faible résistance d'un relais.31, dit de prépara- tion, au pôle positif d'une source de courant 32 dont le pôle négatif est connecté à la ligne 2. ?,'autre contact de l'inverseur 30 est relié de même à travers l'enroule- ment à faible résistance d'un second relais de prépara- tion 33, au pôle négatif d'une source 34 ayant son pôle positif connecté à la ligne 2.

   Chacun de ces deux relais 31 et 33 est auto-verrouilleur, c'est-à-dire que son 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 bobinage est relié, par l'intermédiaire du commutateur 30, à des contacts 36, (37), manoeuvrés par le relais lui-même et   qu   ce relais est automatiquement maintenu fermé lorsqu'il a reçu, de celle des sources 32 ou   3@   qui est, alors en série avec lui, une courte impulsion. 



  Les circuits passant par les contacts 36 (37) contiennent également les contacts d'un relais 40 dit de déverrouillage: excité à chaque tour du sélecteur 20 par un contact non représenté, au moment où le bras tournant dudit sélecteur passe sur le contact de synchronisme 22 ; le relais de pré-   paration   31   (33)   se trouve, comme on le voit, débloqué par coupure de son circuit de maintien non seulement en 36, (37), chaque fois que le relais 40 est excité à chaque tour du sélecteur 20, mais aussi en 30, chaque fois que le disjoncteur D a été ouvert ou fermé. 



   Les contacts du relais d'exécution 27 sont in- tercalés avec une source unique de tension 8 dans un cir- cuit qui comporte autant de branches en parallèle qu'il y a d'appareils à commander au poste récepteur., et pour cha- cune de ces branches, dont une seule est représentée à lu fig. 1, deux dérivations, dont l'une passe par les contacts principaux (ou à courant fort) 38 du relais 31 et l'antre par les contacts principaux 39 du relais 33, pour alimenter suivant que c'est l'un ou l'autre de ces relais qui se ferme, respectivement les bobinages 41 et 42 qui effectuent 
 EMI4.1 
 l'un l'enclenchettieuL et l'au@L:ve le déclenchement du diu- joncteur D. 



   Supposons que le disjoncteur D se trouve dans la position pour laquelle le commutateur 30 se trouve sur le plot de   gauche   et que l'on veuille modifier la position de ce disjoncteur.   A   cet effet, au poste émetteur on place le commutateur 10 dans la position, indiquée en pointillé, qui mène au redresseur 12. Lorsque les bras des sélecteurs 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 mettent en communication les contacts 8 et 29, un courant venant de la source 32 par la ligne tend à passer dans le redresseur 12; ce. courant est. limité par la grande résis- tance du relais 9. Ce dernier se met alors à fonctionner   .¯ chaque   tour du sélecteur et la lampe 15 se met   à   battre, indiquant ainsi une discordance entre les positions res- pectives des commutateurs 10 et 30; donc aussi du disjonc- teur D.

   Le courant qui passe est insuffisant pour   femmer   le relais 31 et il en serait de même pour le relais 33. 



  Pour exécuter la manoeuvre voulue du disjoncteur D, on pousse le bouton 14, ce qui, en mettant en court-circuit l'enroulement du relais ,9, provoque le passage d'une in- tensité suffisante pour faire fonctionner le relais 31. 



  Celuieci se fermerait pendant un court instant seulement mais il est maintenu fermé par le circuit de verrouillage qui passe par les contacts 36. 



   Lorsque les bras tournants des sélecteurs relient le contact 17 et le contact 26, le courant de la source 18 passe par la ligne 2, le redresseur 28 et l'enroulement du   relais 27 ; dernier se ferme; toutefois il ne peut le   faire qu'autant,que les bras tournants ont bien réuni au même moment ces contacts 17 et 26, car en raison du sens de perméabilité du redr sseur 28, seule la source 18 peut actionner le relais 27, puisque à cause du edresseur 28 c'est le seul dont le circuit du bobinage est sensible à la polarité de la source 18. Tout décalage en avant ou en arrière de l'un des sélecteurs par rapport à l'autre ne permet plus cette coïncidence. Le relais 27 ne peut donc se fermer que si le synchronisme s'est maintenu. 



   Lorsque ce relais 27 se ferme, le disjoncteur D est actionné par le courant passant dans les contacts 38 du relais 31 et le bobinage 42 du disjoncteur. La manoeuvre du disjoncteur fait passer le commutateur 30 dans la posi- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tion indiquée en trait interrompu et le circuitdevient 'alors : relais 33, source   34,   ligne 2, redresseur 12, re- lais 9, contact 8, ligne 1. On voit que dans ce cas aucun courant ne peut passer; la lampe 15 reste donc éteinte, indiquant ainsi qu'il y a concordance entre la position du commutateur 10 et celle du disjoncteur télécommandé D. 



  Le relais de verrouillage 40, actionné comme il a été dit   @   plus haut à chaque tour du sélecteur 20, lorsque le bras tournant de ce dernier arrive sur le contact 22, annule tout ordre de préparation au cas où le synchronisme serait reconnu défectueux au moment du contrôle. 



   Du fuit qu'un   seul   contact 17 au poste de comman- de possède la polarité négative et que, d'autre part, au posté commandé un seul relais 27 polarisé par le redres- seur 28 ne peut être actionné que par les contacts 17 et 26, il est bien évident qu'aven le dispositif ainsi conçu, tout décalage entre 'les deux sélecteurs' ne permet plus plus l'exécution de signaux. 



   Comme déjà indiqua au brevet principal, on pourre utiliser plusieurs circuits connectés à différents contncts tels que 8, du sélecteur du poste E ; on obtiendra ainsi, autant de circuits de préparation d'ordres (comportant- chacun un relais 9, une lampe 15, un bouton d'exécution lA et un commutateur de préparation 10) qu'il y a de disjonc- t.eurs à commander) utilisant à ce poste E un seul groupe de redresseurs 11 et 12, et au poste R, un seul groupe de batteries 32 et 34. Ces batteries alimentant autant de groupes de relais tels que 31 et   3   et d'inverseurs 30; reliés au sélecteur 20, qu'il y a de disjoncteurs à com- mander. Mais il n'est prévu qu'un seul relais 27 de contrôle du synchronisme pour alimenter tous les disjonc- teurs à commander. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Les polarités respectivement positive et négative données, au poste de commande, par les batteries 16 et   18 '   aux contacts de synchronisme et de contrôle du synchronisme peuvent être interverties, à condition d'intervertir égale- ment au   popte   récepteur les polarités données aux relais correspondants 23 et 27 par les redresseurs 35 et 28. D'une manière générale, il suffit, pour éviter les mélanges, que chacun'des deux circuits : circuit de synchronisme et cir- cuit de contrôle du synchronisme, ne soit apte à émettre, ou à recevoir, qu'un signal qui lui soit bien spécial. 



  A cet effet, on peut ou changer, comme il   vient     d'être   dit, leurs polarités, ou modifier les amplitudes des tensions agissant dans ces circuits et la sensibilité des relais 23 et 27 ou enfin, agir sur la fréquence du circuit d'es signaux. 



   Diverses variantes peuvent être utilisées dans un but de simplification ou d'augmentation de sécurité. 



  Ainsi on remarque que, avec le schéma de la fig. 1 il est nécessaire d'avoir deux sources de tension continue au poste de commande E. Or la batterie 18 ne sert que pendant un instant court, pour envoyer le signal d'exécution. On pourra la remplacer par une capacité chargée sur la source 16 et déchargée sur le contact 17, avec interposition d'un redresseur pour ne permettre que la décharge sur ce contact, les connexions nécessaires étant réalisées par un relaie tributaire d'un contact prévu sur le sélecteur tournant. 



  Ce dispositif supprime une batterie et ne permet que l'é- mission d'un seul signal par tour. Du fait que la capacité est rechargée à chaque tour il est impossible que,'au cas à vrai dire peu probable, où le sélecteur du poste de'com- mande E resterait bloqué accidentellement sur le plot 17, le sélecteur du poste commandé R continue à tourner et distribue ainsi des polarités négatives aux divers relais de préparation puis, en passant sur 26, un signal d'exécu- tion général. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Le relais dont il vient d'être question pourrait également être supprimé et les commutations de charge et décharge pourraient être effectuées directement par les contacts du sélecteur tournant. 



   Enfin, comme   autre     variante,   au lieu d'un nombre de relais 9 égal, comme il a été dit plus haut, au nombre d'organes à   télécommander, on   peut ne prévoir qu'un relais unique comme représenté en 53 dans le montage de la fig. 2. 



  Le sélecteur d'émission est supposé comporter trois bancs ou couronnes identiques et mécaniquement solidaires 50, 51 et 52. Le banc 50 correspond au sélecteur unique 3 de la fig. 1. Les commutateurs de préparation 10, 10', 10"... sont prévus en nombre égal à celui des organes à commander à distance. Les redresseurs 11 et 12 reçoivent le courant de tous les commutateurs 10, 10',   10...   Le relaie unique 53 reçoit également tous ces courants.

   La polarité positive donnée par les contacts de 53 est distribuée successivement par le banc 51 aux diverses lampes 54, 54'... maintenues légèrement chauffées par les résistances 58,   58',..   Les contacts des boutons de court-circuitage 55,   55'.,,   sont de même successivement mis en circuit par le banc 5?, afin de court-circuiter à l'instant voulu le bobinage du relais 53. On voit aisément que le fonctionnement est identique à celui du dispositif représenté à la fig.   L.   



  Le système de transmission avec contrôle automatique du synchronisme précédemment décrit ne se limite pas à la liaison en courant continu. Il est possible d'utiliser le même principe lorsque la liaison s'effectue en courants alternatifs. Dans ce cas, on agit comme indiqué plus haut, sur la fréquence du courant des signaux; c'est ainsi qu'on attribue une fréquence exclusive du synchronisme, une autre fréquence exclusive au contrôle du synchronisme, et deux autres fréquences à la préparation des ordres, soit en tout quatre fréquences. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Comme on n'émet et on ne reçoit dans ce cas qu' une seule fréquence à la fois, les montages émetteur et récepteur peuvent se simplifier notablement si l'on utilise un circuit oscillant dont on peut modifier instantanément la fréquence d'accord par des procédés statinues. 



   La fig 3 mon-tre le principe   d'un   tel circuit à fréquence modifiable. 60 désigne un circuit oscillant formé d'una self 61 et d'une capacité 62 montées en parallèle, et donnant une certaine fréquence à   l'ensemble. Aux   bornes de ce circuit oscillant est branché un autre circuit com- prenant une capacité additionnelle 63 montée en série avec 
 EMI9.1 
 lu l'eÙl'CUl3eLl.1' 61 et lu J(UL'00 de tCtlUiOll cunt'tuue G5, dont; les polarités indiquées sur la figure sont à respecter, le pôle positif étant relié à la cathode du redresseur. 



  Une seconde source de tension continue 66 est montée en série avec 65 et alimente le redresseur 64 après passage dans l'impédance 67 et l'interrupteur 68. Lorsque 68 est ouvert, aucun courant ne passe dans le redresseur 64,et le circuit oscillant est constitué par les organes 61 et 6?. La valeur de l'impédance 67 est très élevée et ne modifie pratiquement pas la valeur de la fréquence duaye- tème 61 et 62, même s'il y a une capacité parasite 69 aux bornes de l'interrupteur 68. 



   Si l'interrupteur 68 est fermé, un courant passe dans le redresseur 64, ce qui met le condensateur 63 en circuit. Le courant alternatif qui peut se trouver dans le circuit 61,62, est débloqué et passe dans la source 65 le redresseur 64 et le condenseur 63. Tant que l'amplitude maximum du courant alternatif est plus faible que celle du courant continu, ce courant alternatif ne -subit aucune limitation mais la fréquence du circuit correspond au montage en.parallèle des deux condensateurs 62 et 63. La fréquence, dans ce cas, est abaissée. La modification de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 fréquence est très rapide, tout au moins plus rapide qu' elle ne le serait avec un relais, et peut être obtenue à distance par un simple courant continu. 



   Le circuit oscillant qui vient d'être décrit peut être utilisé dans n'importe quel montage émetteur. 
 EMI10.1 
 ,:ur :Le eus purticuller, vlaé ici, le diiJpCL'itif 'sera en principe celui de la fig, 3. Comme on va le voir plus loin, il peut donner les quatre fréquences de trans- mission désirées. Enfin, il est naturellement possible de placer en parallèle ou.des selfs ou d'autres combinaisons plus complexes; mais dans ces cas, les circuits des selfs devront être isolés par des capacités de valeur élevée, de manière que le courant continu qui effectue la dise hors ou en. circuit   passe   bien exclusivement dans le re- dresseur correspondant. 



   La fig. 4 montre, toujours à titre d'exemple, l'application du principe de la fig. 3dans le cas d'un dispositif émetteur susceptible de donner les quatre fré- quences de transmission nécessaires   à   la télécommande. 



  Dans cette figure, 61 et 62 désignent   à   nouveau, respec- tivement, la self et le condensateur d'un circuit oscil- lant 60 dans lequel des oscillations peuvent $être entre entretenues au moyen de la lampe triode 90. Cette lampe est alimentée par une source de tension continue 91 à travers un bobinage d'entretien 92 couplé   de   le manière habituelle au bobinage 61. Le circuit de cathode comporte également d'une manière connue la résistance 93 et la ca-   pacité   94, qui assurent au circuit de grille une polari- sation négative convenable.

   Comme à la fig. 3, on trouve ici, d'une part une contre-batterie 65 associée à un re- dresseur 64 et une capacité, et d'autre part une autre batterie 66 associée à un interrupteur 68 et une impé- dance 67. la fermeture de 68 met en   circuit   le   condensa-   teur 63, comme déjà indiqué à la fig. 3. Pour obtenir du dispositif les ternis autres fréquences, on prévoit   (fig.A)   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 trois ensembles d'organes analogues aux capacités 63, re- dresseur 64, commutateur 68,   etc...   Ainsi un second circuit est constitué par la capacité 70, le redresseur 73, l'impé- dance 76, le commutateur 79 ; un troisième circuit est réa- lisé avec les éléments 71,   7,   77 et 80 et un quatrième circuit est constitué par 72, 75,78, et 81.

   Ces quatre circuits sont alimentés par les batteries communes 66 et 65. Il est bien évident que, lorsque tous les interrupteurs 68,79, 80 et 81 sont ouverts, aucun des redresseurs 64, 73, 74, 75 n'est parcouru par lescourants et aucune des capacités 63, 70,   71' et   72 n'est en circuit. Mais dès que l'on ferme l'un des interrupteurs 68, 79, 80 ou 81, les capacités correspondantes sont mises en circuit; elles mo- difient la fréquence d'oscillation du circuit 61 et 62, lequel engendre à ce moment des oscillations différentes. 



  On a donc, dans ce dispositif, la possibilité, avec un minimum d'organes, d'engendrer les quatre fréquences né- cessaires à la télécommande.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  REMOTE CONTROL DEVICE The main patent describes a remote control device in which a set of selector switches normally stopped and rotating synchronously are used. during transmission.



   The present patent for improvement is @ object a number of devices ensuring the total security of transmissions, even in the case where. the @ can only transmit signals with,: alternating currents. The invention is mainly characterized by the fact that means are provided for the purpose of allowing the execution of a transmitted command only when the device has previously and automatically checked the synchronism of the selectors.



   Other characteristics will emerge from the description which will be given of the invention, with reference to the appended drawing, which schematically represents, and to all non-limiting examples, various embodiments, of the subject of the invention. 'invention.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Fig. 1 shows a command transmission device with synchronism control in the case of direct current. Fig. 2 is a variant providing simplifications in the case of multiple circuits. Fig.



  3 represents an oscillating circuit which can use two frequencies for the transmission of orders. Fig. 4 shows the use of the principle of fig. 3 in a four-frequency remote control transmission circuit.



   In fig. 1, E designates the transmitting or control station and R the receiving or controlled station. These two stations are connected by line wires 1, 2. At the control station is the rotary selector 3, the movable arm of which turns in the direction of arrow 4 and is connected to line 1.

   As stated in the main patent, this selector comprises at its periphery, on the one hand a synchronism contact 5, which a conductor connects to the in-bearing of the synchronism relay 6 and then, by the contact pads lower of a starting relay 7, to the positive pole of a direct voltage source 16, the negative pole of which is connected to line 2; on the other hand, for each of the receiving poles, a command transmission contact 8, connected to the winding of a high resistance relay 9, and, by means of a two-way switch 10, the one or the other of the rectifiers 11 and 12, which are themselves connected to line 2.



  The permeable direction of the rectifier 12 is the opposite of that of the rectifier 11.



   The winding of relay 9 can be short-circuited by a switch or push-button, called execution button 14, and closing the contacts of this relay causes the ignition of the. lamp 15. The DC voltage source 16 is interposed in the synchronism circuit, when the relay 7 ceases to be energized. and

 <Desc / Clms Page number 3>

 let fall its frame. According to the invention there is provided at the selector 3, before the synchronism contact 5, a synchronism control contact 17, permanently connected to the negative pole of a battery 18, the positive pole of which is connected to line 2. The direction of rotation, the selector being indicated by arrow 4, it can be seen that the stud 17 is, if not the last, at least one of the last studs explored by the rotating arm before reaching the synchronism stud 5.



   At the receiving station R is a rotary selector 20 whose arm moves in the direction indicated by arrow 21. This selector comprises a synchronism contact 22 which is connected to a synchronism circuit comprising the winding of a synchronism relay 23, a rectifier 35, the contacts of a start-up relay 2, and finally the current source 25, the positive pole of which is connected to line 2. On the selector 20 is still provided, before the synchronism contact 22 , a synchronism control contact 26, which is connected to line 2 via a relay 27, called an execution relay, and a rectifier 28. Contact 29 of selector 20 is connected to change-over switch 30 mechanically linked to the remote-controlled circuit breaker D.

   One of the contacts of the inverter 30 is connected, through the low resistance winding of a so-called preparation relay 31, to the positive pole of a current source 32 whose negative pole is connected to line 2.?, the other contact of the changeover switch 30 is also connected through the low resistance winding of a second preparation relay 33, to the negative pole of a source 34 having its positive pole connected to line 2.

   Each of these two relays 31 and 33 is self-locking, that is to say that its

 <Desc / Clms Page number 4>

 winding is connected, via the switch 30, to contacts 36, (37), operated by the relay itself and that this relay is automatically kept closed when it has received, from that of sources 32 or 3 @ which is, then in series with it, a short pulse.



  The circuits passing through the contacts 36 (37) also contain the contacts of a so-called unlocking relay 40: energized at each turn of the selector 20 by a contact not shown, when the rotating arm of said selector passes over the synchronism contact 22; the preparation relay 31 (33) is, as can be seen, released by cutting its holding circuit not only at 36, (37), each time the relay 40 is energized at each turn of the selector 20, but also in 30, each time the circuit breaker D has been opened or closed.



   The contacts of the execution relay 27 are intercalated with a single voltage source 8 in a circuit which has as many branches in parallel as there are devices to be controlled at the receiving station., And for each. cune of these branches, of which only one is represented in lu fig. 1, two branches, one of which passes through the main (or high current) contacts 38 of relay 31 and the other through the main contacts 39 of relay 33, to supply power depending on whether it is one or the other. another of these relays which closes, respectively the windings 41 and 42 which perform
 EMI4.1
 one engages it and the au @ L: ve tripping of circuit breaker D.



   Let us suppose that the circuit breaker D is in the position for which the switch 30 is on the left pad and that we want to modify the position of this circuit breaker. To this end, at the transmitter station, the switch 10 is placed in the position, indicated in dotted lines, which leads to the rectifier 12. When the selector arms

 <Desc / Clms Page number 5>

 put the contacts 8 and 29 in communication, a current coming from the source 32 via the line tends to pass through the rectifier 12; this. current is. limited by the high resistance of relay 9. The latter then starts to operate. with each turn of the selector and the lamp 15 starts to beat, thus indicating a discrepancy between the respective positions of switches 10 and 30; therefore also of circuit breaker D.

   The current flowing is insufficient to close relay 31 and the same would apply to relay 33.



  To perform the desired operation of circuit breaker D, button 14 is pushed, which, by short-circuiting the coil of relay, 9, causes the passage of a sufficient current to operate relay 31.



  This would close for a short time only, but it is kept closed by the latch circuit which passes through contacts 36.



   When the rotating arms of the selectors connect the contact 17 and the contact 26, the current from the source 18 passes through the line 2, the rectifier 28 and the winding of the relay 27; last closes; however, it can only do so as long as the rotating arms have joined these contacts 17 and 26 at the same time, because due to the direction of permeability of the rectifier 28, only the source 18 can actuate the relay 27, since at Because of the rectifier 28, it is the only one of which the coil circuit is sensitive to the polarity of the source 18. Any forward or backward shift of one of the selectors with respect to the other no longer allows this coincidence. Relay 27 can therefore only close if synchronism has been maintained.



   When this relay 27 closes, the circuit breaker D is actuated by the current flowing through the contacts 38 of the relay 31 and the winding 42 of the circuit breaker. The operation of the circuit breaker moves the switch 30 to the posi-

 <Desc / Clms Page number 6>

 tion indicated in broken lines and the circuit then becomes: relay 33, source 34, line 2, rectifier 12, relay 9, contact 8, line 1. It can be seen that in this case no current can flow; the lamp 15 therefore remains off, thus indicating that there is agreement between the position of the switch 10 and that of the remote-controlled circuit breaker D.



  The locking relay 40, actuated as has been said above at each turn of the selector 20, when the rotating arm of the latter arrives on the contact 22, cancels any preparation order in the event that the synchronism is recognized as defective at the time of control.



   It follows that a single contact 17 at the control station has negative polarity and that, on the other hand, at the controlled station a single relay 27 polarized by the rectifier 28 can only be actuated by the contacts 17 and 26, it is quite obvious that with the device thus conceived, any shift between 'the two selectors' no longer allows the execution of signals.



   As already indicated in the main patent, we could use several circuits connected to different contncts such as 8, of the selector of the station E; this will give as many order preparation circuits (each comprising a relay 9, a lamp 15, an execution button 1A and a preparation switch 10) as there are circuit breakers to be controlled. ) using at this station E a single group of rectifiers 11 and 12, and at station R, a single group of batteries 32 and 34. These batteries supplying as many groups of relays such as 31 and 3 and inverters 30; connected to selector 20, that there are circuit breakers to be controlled. However, only one synchronism control relay 27 is provided to supply all the circuit breakers to be controlled.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The positive and negative polarities respectively given, at the control station, by batteries 16 and 18 'to the synchronism and synchronism control contacts can be inverted, on condition that the polarities given to the corresponding relays are also inverted at the receiver. 23 and 27 by rectifiers 35 and 28. In general, in order to avoid mixing, it is sufficient that each of the two circuits: synchronism circuit and synchronism control circuit, is not capable of transmitting, or to receive, that a signal which is very special to him.



  To this end, we can either change, as it has just been said, their polarities, or modify the amplitudes of the voltages acting in these circuits and the sensitivity of the relays 23 and 27 or finally, act on the frequency of the ES circuit. signals.



   Various variations can be used for the purpose of simplifying or increasing safety.



  Thus we notice that, with the diagram of FIG. 1 it is necessary to have two DC voltage sources at the control station E. However, the battery 18 is only used for a short time, to send the execution signal. It can be replaced by a capacitor loaded on the source 16 and discharged on the contact 17, with the interposition of a rectifier to allow only the discharge on this contact, the necessary connections being made by a relay dependent on a contact provided on the rotary selector.



  This device eliminates a battery and only allows the transmission of a single signal per revolution. Due to the fact that the capacity is recharged at each revolution, it is impossible that, in the unlikely event that the selector of the control station E remains blocked accidentally on pin 17, the selector of the controlled station R continues. to turn and thus distributes negative polarities to the various preparation relays then, by passing to 26, a general execution signal.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The relay in question could also be removed and the charge and discharge switching could be carried out directly by the contacts of the rotary selector.



   Finally, as another variant, instead of a number of relays 9 equal, as was said above, to the number of units to be remotely controlled, it is possible to provide only a single relay as shown at 53 in the assembly of fig. 2.



  The emission selector is assumed to include three identical and mechanically secured banks or rings 50, 51 and 52. The bank 50 corresponds to the single selector 3 of FIG. 1. The preparation switches 10, 10 ', 10 "... are provided in a number equal to that of the parts to be controlled remotely. The rectifiers 11 and 12 receive the current from all the switches 10, 10', 10 .. The single relay 53 also receives all these currents.

   The positive polarity given by the contacts of 53 is distributed successively by the bank 51 to the various lamps 54, 54 '... kept slightly heated by the resistors 58, 58', .. The contacts of the short-circuiting buttons 55, 55 '. ,, are likewise successively put into circuit by bank 5 ?, in order to short-circuit the coil of relay 53 at the desired instant. It can easily be seen that the operation is identical to that of the device shown in FIG. L.



  The transmission system with automatic synchronism control described above is not limited to the direct current link. It is possible to use the same principle when the connection is made in alternating currents. In this case, action is taken as indicated above, on the frequency of the current of the signals; it is in this way that a frequency exclusive to synchronism is attributed, another frequency exclusive to the control of synchronism, and two other frequencies to the preparation of orders, that is to say in all four frequencies.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   As in this case only one frequency is emitted and received at a time, the transmitter and receiver assemblies can be considerably simplified if an oscillating circuit is used, the tuning frequency of which can be instantaneously modified by means of statinous processes.



   Fig 3 shows the principle of such a changeable frequency circuit. 60 designates an oscillating circuit formed by an inductor 61 and a capacitor 62 connected in parallel, and giving a certain frequency to the assembly. To the terminals of this oscillating circuit is connected another circuit comprising an additional capacitor 63 connected in series with
 EMI9.1
 read eÙl'CUl3eLl.1 '61 and read J (UL'00 of tCtlUiOll cunt'tuue G5, of which; the polarities indicated in the figure must be respected, the positive pole being connected to the cathode of the rectifier.



  A second DC voltage source 66 is connected in series with 65 and supplies rectifier 64 after passing through impedance 67 and switch 68. When 68 is open, no current flows through rectifier 64, and the oscillating circuit is switched on. constituted by organs 61 and 6 ?. The value of the impedance 67 is very high and hardly modifies the value of the double frequency 61 and 62, even if there is a parasitic capacitance 69 at the terminals of the switch 68.



   If switch 68 is closed, current flows through rectifier 64, which turns capacitor 63 on. The alternating current which can be found in the circuit 61,62, is released and passes through the source 65 the rectifier 64 and the condenser 63. As long as the maximum amplitude of the alternating current is lower than that of the direct current, this current AC -subits no limitation but the frequency of the circuit corresponds to the en.parallel assembly of the two capacitors 62 and 63. The frequency, in this case, is lowered. The modification of

 <Desc / Clms Page number 10>

 frequency is very fast, at least faster than it would be with a relay, and can be obtained remotely by a simple direct current.



   The oscillating circuit which has just been described can be used in any transmitter assembly.
 EMI10.1
 ,: ur: The eus purticuller, vlaé here, the diiJpCL'itive 'will in principle be that of fig, 3. As we will see later, it can give the four desired transmission frequencies. Finally, it is naturally possible to place in parallel or. Chokes or other more complex combinations; but in these cases, the circuits of the inductors will have to be isolated by capacitors of high value, so that the direct current which carries out it says out or in. circuit only passes through the corresponding rectifier.



   Fig. 4 shows, still by way of example, the application of the principle of FIG. 3in the case of a transmitting device capable of giving the four transmission frequencies necessary for the remote control.



  In this figure, 61 and 62 again designate, respectively, the inductor and the capacitor of an oscillating circuit 60 in which oscillations can be maintained by means of the triode lamp 90. This lamp is powered by a direct voltage source 91 through a sustain winding 92 coupled in the usual manner to the winding 61. The cathode circuit also comprises in a known manner the resistor 93 and the capacitor 94, which provide the gate circuit a suitable negative polarization.

   As in fig. 3, we find here, on the one hand, a counter-battery 65 associated with a rectifier 64 and a capacitor, and on the other hand another battery 66 associated with a switch 68 and an impedance 67. 68 switches on capacitor 63, as already indicated in fig. 3. To obtain tarnished other frequencies from the device, provision is made (fig.A)

 <Desc / Clms Page number 11>

 three sets of devices similar to capacitors 63, rectifier 64, switch 68, etc. Thus a second circuit is formed by capacitor 70, rectifier 73, impedance 76, switch 79; a third circuit is formed with the elements 71, 7, 77 and 80 and a fourth circuit is constituted by 72, 75, 78, and 81.

   These four circuits are supplied by the common batteries 66 and 65. It is obvious that, when all the switches 68, 79, 80 and 81 are open, none of the rectifiers 64, 73, 74, 75 is traversed by the currents and none of the capacitors 63, 70, 71 'and 72 is in circuit. But as soon as one of the switches 68, 79, 80 or 81 is closed, the corresponding capacitors are switched on; they modify the oscillation frequency of circuits 61 and 62, which at this time generates different oscillations.



  In this device, therefore, there is the possibility, with a minimum of components, of generating the four frequencies required for the remote control.


    

Claims (1)

RESUME L'invention a pour objet une installation de télécommande conforme au brevet principal et caractérisée essentiellement par le fait que des moyens sont prévus pour que chaque ordre normalement préparé par les organes à ce destinés ne soit exécuté qu'après contrôle automatique du synchronisme des sélecteurs et soit annulé si le synchro- nisme n'est pas parfait. ABSTRACT The object of the invention is a remote control installation in accordance with the main patent and characterized essentially by the fact that means are provided so that each order normally prepared by the organs for this purpose is executed only after automatic control of the synchronism of the selectors and or canceled if the synchronism is not perfect. Elle comporte les particularités suivantes : 1 Le contrôle automatique du synchronisme s'opère sur un plot précédent, sur les sélecteurs de tous les postes, le plot ou contact de synchronisme, et en assignant au deux circuits qui correspondent respec- tivement à ces deux plots, des signaux ayant des carac- téristiques essentiellement differentes de sorte que lesdits signaux ne puissent être reçus chacuns, à l'arrivée, queppar le circuit spécialement destiné à cet effet. It has the following features: 1 The automatic synchronism control is carried out on a previous pad, on the selectors of all stations, the synchronism pad or contact, and by assigning to the two circuits which correspond respectively to these two pads, signals having different characteristics. - Essentially different characteristics so that said signals can not be received each, on arrival, queppar the circuit specially intended for this purpose. 2 La différence essentielle et obligée entre les signaux véhiculés par les circuits spécialisés de synchronisme et de contrôle du synchronisme résulte de l'emploi, au poste émetteur, de sources de tension de po- larité opposée dans lesdits circuits et au poste récepteur, de relais convenablement polarisés pour que chacun ne puisse recevoir que les signaux qui la:. sont destinés, à l'exclusion de tous autres. 2 The essential and compulsory difference between the signals conveyed by the specialized synchronism and synchronism control circuits results from the use, at the transmitting station, of voltage sources of opposite polarities in said circuits and at the receiving station, of relays suitably polarized so that each can only receive signals that are. are intended, to the exclusion of all others. 3 Les relais polarisés sont de préférence des relais électromagnétiques ordinaires dont 1'enroulement est monté en série avec un redresseur de sans de perméa- biité convenable. The polarized relays are preferably ordinary electromagnetic relays the winding of which is connected in series with a zero rectifier of suitable permeability. -40- Suivant une. variante de 3 , la différence essentielle et obligée entre les signaux véhiculés par les circuits spécialisés de synchronisme et de contrôle <Desc/Clms Page number 13> du synchronisme résulte du choix d'amplitudes différentes pour les tensions agissantes au poste émetteur et de sen- sibilités différentes pour les relais correspondants du poste récepteur, de sorte que seul le relais intéressé soit sensible aux signaux le concernant. -40- Following a. variant of 3, the essential and obligatory difference between the signals conveyed by the specialized synchronism and control circuits <Desc / Clms Page number 13> synchronism results from the choice of different amplitudes for the voltages acting at the transmitting station and of different sensitivities for the corresponding relays of the receiving station, so that only the relay concerned is sensitive to the signals concerning it. 5 - La différence essentielle et obligée entre les signaux véhiculés par les circuits spécialisés de synchronisme et de contrôle du synchronisme s'obtient dans le cas de la transmission des signaux en courant alternatif en assignant respectivement à ces circuits des fréquences différentes l'une de l'autre. 5 - The essential and required difference between the signals conveyed by the specialized synchronism and synchronism control circuits is obtained in the case of the transmission of signals in alternating current by assigning respectively to these circuits different frequencies one of the 'other. 6 - Chacun des circuits spécialisés établis par les sélecteurs pour la préparation des ordres destinés aux appareils à télécommander passe, dans le poste émetteur comme aussi. dans le poste récepteur, par un commutateur mécaniquement solidaire de l'appareil télécommandé et dont chaque voie correspond à une des positions dudit appareil et à un circuit contenant au poste récepteur une source de courant et au poste émetteur un organe de blocage et de déblocage pour cette source, les connexions étant telles que chaque voie ne puisse être parcourue par le courant que dans un seul sens, le sens inverse étant réservé ex- clusivement à l'autre voie et per suite à l'autre position dé l'appareil commandé. 6 - Each of the specialized circuits established by the selectors for the preparation of the orders intended for the devices to be remotely controlled passes, in the transmitter station as also. in the receiving station, by a switch mechanically integral with the remote-controlled device and each channel of which corresponds to one of the positions of said device and to a circuit containing at the receiver station a current source and at the transmitter station a locking and unlocking member for this source, the connections being such that each channel can only be traversed by current in one direction, the reverse direction being reserved exclusively for the other channel and therefore for the other position of the controlled device. 7 - L'organe de blocage et de déblocage du cou- rant utilisé est un redresseur placé au poste émetteur. 7 - The device for blocking and unblocking the current used is a rectifier placed at the transmitter station. 8 - Au poste émetteur, chaque cirduit spécialisé pour la préparation des ordres destinés à un appareil télé- commandé contient, entre le sélecteur et le commutateur à deux voies, l'en-roulement d'un relais commandant l'allumage d'une lampe de signalisation, lequel enroulement peut être court-circuité par un interrupteur ou bouton-poussoir pour <Desc/Clms Page number 14> permettre le renforcement du courant dans celle des voies qui est ouverte par le commutateur. 8 - At the transmitter station, each specialized circuit for the preparation of orders intended for a remote-controlled device contains, between the selector and the two-way switch, the rolling of a relay controlling the ignition of a lamp signaling, which winding can be short-circuited by a switch or push-button for <Desc / Clms Page number 14> allow reinforcement of the current in that of the tracks which is opened by the switch. 9 - Au poste récepteur, chaque circuit spécialisé pour la préparation des ordres destinés à l'appareil télé- commandé contient entre la ligne et le commutateur, sur chacune des deux voies de ce dernier et en série avec la source de courant qui s'y trouve, un relais de préparation à auto-verrouillage, et dont les contacts sont intercalée sur une branche du circuit local de manoeuvre de l'appareil commandé et de telle sorte que ce relais ne peut fermer lasdits contacts que si, au poste émetteur, le bouton- poussoir correspondant est fermé et si le commutateur est orienté sur la voie dont le redresseur est traversé dans le sens perméable par le courant venant de la source du poste récepteur. 9 - At the receiving station, each circuit specialized for the preparation of orders intended for the remote-controlled device contains between the line and the switch, on each of the two channels of the latter and in series with the current source therein. find, a self-locking preparation relay, and whose contacts are interposed on a branch of the local operating circuit of the controlled device and in such a way that this relay can only close said contacts if, at the transmitting station, the corresponding push-button is closed and if the switch is oriented on the channel through which the rectifier is crossed in the direction permeable by the current coming from the source of the receiving station. 10 - Les relais de préparation sont déverrouillés non seulement à 'chaque tour du sélecteur après contrôle du synchronisme mais aussi après chaque manoeuvre de l'appa- reil télécommandé. 10 - The preparation relays are unlocked not only at each turn of the selector after checking the synchronism but also after each operation of the remote control device. 11 - Au poste récepteur, les contacts du relais de contrôle de synchronisme alimentent, lorsqu'ils se :Fer- ment, tous les contacts à courrnt fort des relais de gré- paration, mettant ainsi sous tension, s'il y a lieu, les circuits de manoeuvre des disjoncteurs correspondent aux relais de préparation qui ont été effectivement fermés par la manoeuvre d'un bouton-poussoir au poste émetteur. 11 - At the receiving station, the contacts of the synchronism control relay supply power, when they: Close, all the high current contacts of the rigging relays, thus energizing, if necessary, the circuit-breaker operating circuits correspond to the preparation relays which have been effectively closed by operating a push-button at the transmitter station. 12 - Dans le cas de la transmission par courants alternatif s,outre les deux fréquences 'exclusives affectées respectivement au synchronisme et au contrôle du synchro- nisme, on affecte deux autres fréquences à la transmission des signaux de préparation d' or dr es. 12 - In the case of transmission by alternating currents, in addition to the two exclusive frequencies assigned respectively to the synchronism and to the control of the synchronism, two other frequencies are assigned to the transmission of the gold preparation signals. 13 - Pour changer la fréquence instantanément par un procédé statique, il est prévu un circuit oscillant <Desc/Clms Page number 15> à fréquence d'accord modifiable, formé par une capacité et une self en parallèle, aux bornes desquelles est branché un deuxième circuit comprenant,en série,une capa- cité additionnelle, un redresseur et une source de tension continue dont le pôle positif est relié à la cathode dudit redresseur, tandis qu'une autre source de tension/continue montée en série.avec la précédente, alimente le redresseur après passage dans une impédance et un interrupteur, le redresseur et les sources de tension étant utilisés comme dispositif de blocage et de déblocage. 13 - To change the frequency instantly by a static process, an oscillating circuit is provided <Desc / Clms Page number 15> with modifiable tuning frequency, formed by a capacitor and an inductor in parallel, to the terminals of which is connected a second circuit comprising, in series, an additional capacitor, a rectifier and a DC voltage source whose positive pole is connected at the cathode of said rectifier, while another voltage / DC source mounted in series with the previous one, supplies the rectifier after passing through an impedance and a switch, the rectifier and the voltage sources being used as a blocking device and release. 14 - Les quatre fréquences nécessaires s'obtien- ment en entretenant dans le circuit oscillant des oscilla- tions au moyen d'une lampe électronique couplée avec lui et en adjoignant audit circuit oscillant quatre dériva- tions avec blocage par redresseur, chaque dérivation con- tenant un condensateur, une impédance, un redresseur et un interrupteur dont la fermeture détermine le changement de fréquence; les circuits de blocage étant tous alimentés à partir d'une même source de tension. 14 - The four necessary frequencies are obtained by maintaining oscillations in the oscillating circuit by means of an electronic lamp coupled with it and by adding to said oscillating circuit four branches with blocking by rectifier, each branch con- holding a capacitor, an impedance, a rectifier and a switch whose closing determines the change of frequency; the blocking circuits being all supplied from the same voltage source. 15 - Suivant une variante portant sur l'alimenta- tion du signal d'exécution, la tension de polarité conve- nable à fournir au circuit de contrôle du synchronisme au poste émetteur est donnée par un condensateur qui se trouve -chargé par la batterie du circuit de synchronisme, les commutations convenables étant effectuées par un re- lais ou par des contacts placés sur-un banc du sélecteur. 15 - According to a variant relating to the supply of the execution signal, the suitable polarity voltage to be supplied to the synchronism control circuit at the transmitter station is given by a capacitor which is charged by the battery of the synchronism circuit, the suitable switching being effected by a relay or by contacts placed on a selector bank. Un redresseur est prévu dans le circuit 'de décharge de la capacité, sur le contact de contrôle du synchronisme. A rectifier is provided in the capacitor discharge circuit, on the synchronism control contact. 16 - Suivant une variante portant sur le système des relais batteurs situés à l'émission, on n'utilise, pour tous les postes à commander, qu'un s'eul relais dont le bobinage reçoit tous les courants issus des redresseurs et peut Âtre court-circuité par l'un des boutons de <Desc/Clms Page number 16> commande mis successivement en circuit par un banc du sélecteur, tandis que son contact est connecté successi- vement'aux lampes-témoins par un autre banc du sélecteur. 16 - According to a variant relating to the system of beater relays located at the emission, for all the stations to be controlled, only one relay is used, the winding of which receives all the currents from the rectifiers and can be short-circuited by one of the <Desc / Clms Page number 16> command put into circuit successively by a bank of the selector, while its contact is successively connected to the pilot lights by another bank of the selector.
BE483755D BE483755A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE483755A true BE483755A (en)

Family

ID=130081

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE483755D BE483755A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE483755A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0766905B1 (en) Remote monitoring and controlling device for a discharge lamp
FR2682528A1 (en) DEVICE FOR DETERMINING THE CONDITION OF AN APPARATUS AND PARTICULARLY THE OPEN OR CLOSED CONDITION OF AN ELECTRIC APPARATUS USING AUXILIARY CONTACTS.
BE483755A (en)
EP0874383A2 (en) Monitoring circuit
BE483754A (en)
FR2577706A1 (en) CIRCUIT ARRANGEMENT FOR A CENTRALIZED REMOTE RECEIVER
BE349417A (en)
BE477738A (en)
BE483724A (en)
BE429105A (en)
BE526023A (en)
BE503916A (en)
BE556705A (en)
BE393863A (en)
BE373798A (en)
BE417387A (en)
BE416698A (en)
BE432606A (en)
BE477819A (en)
Bliss Radiodynamics and the design of a model radio controlled automobile
BE477778A (en)
BE567825A (en)
BE416885A (en)
BE477735A (en)
BE502955A (en)