<Desc/Clms Page number 1>
Dispositif de télécommande et de télésignalisation.
La présente invention est relative à un dispositif de télécommande et de télésignalisation, tels qu'on les utilise par exemple pour la télécommande des interrupteurs à huile et des autres organes mobiles dans les installa- tions électriques de distribution d'énergie, ou pour la télécommande dans los outras installations de distribution d'énergie, ou pour la télécommande des installations des chemins de fer et des installations analogues.
Jusqu'à présent, on a utilisé dans les installations connues de ce genre, et pour la sélection de l'organe à commander à distance, des sélecteurs tournant à la vitesse du synchro=
<Desc/Clms Page number 2>
nisme, ou bien on réglait à l'aide d'émetteurs d'impulsions, fonctionnant d'une manière automatique et clergés de la fonc- tion du cadran d'appel en téléphone automatique, des sélec= teurs au poste récepteur en fonction du nombre d'impulsions émises.
Or, comme il faut,comme on sait, une très grande sé= ourité de transmission dans les installations de télécomman- de, on était obligé, dans le premier des cas précités, d'as= surer la marche synchrone des mécanismes ou commutateurs pas à pas dans l'émetteur et le récepteur, c'est à dire qu'il fallait que l'exécution de l'ordre ne se produise qu'après que la marche synchrone des mécanismes pas à pas de, postes Intéressés avait été constatée.
Par conséquent, dans certai= nes des installations connues, l'ordre n'était pas exécuté aussitôt que les bras des sélecteurs avaient passé simulta= nément, dans les deux postes, sur les contacts affectés à la transmission considérée, au contraire, à cet instant ne se produisait qu'une préparation de l'ordre, et l'exécution de cet ordre n'avait lieu qu'âpres la constatation du syn= ohronisme par exemple sur le dernier contact du banc du sé- lecteur au moyen d'un circuit de contrôle passant par ce contact dans les sélecteurs intéressés .
Cette installation connue présente toutefois l'inconvénient qu'il peut alors se produire des erreurs de branchement lorsque, par suite d'une perturbation, les mécanismes pas à pas sont arrêtés tempo= rairement plus d'une fois, ou lorsque le signal de sélection est donné plusieurs fois pour un seul interrupteur, ceci provient de ce que l'ordre n'est pas exécuté directement au travers de la position sélectionnée pour le sélecteur, et que cet ordre est au contraire d'abord enregistré au moyen de relais .
<Desc/Clms Page number 3>
Dans les autres installations de télécommande, dans lesquelles on ne contrôle pas le synchronisme des mécanismes pas à pas, et dans lesquelles on amène, au contraire, les sélecteurs de réception dans une position déterminée au moyen d'un émetteur d'impulsions, on a essayé d'éviter les erreurs de branchement en prévoyant au poste récepteur deux séries de contacts, c'est à dire en effectuant une double sélec- tion. Ce n'est que lorsque les deux organes de sélection ont occupé dans chacun des postes une position déterminée l'un par rapport à l'autre que l'ordre était exécuté. Cette disposition présente toutefois l'inconvénient qu'il faut deux sélecteurs, au moins au poste récepteur.
La présente invention évite les inconvénients des deux installations connues, et ceci par le fait que pour un nom- bre déterminé de manoeuvre à transmettre, on émet toujours un nombre constant d'impulsions qui sont décomposées en deux séries d'impulsions; suivant l'ordre à transmettre, à l'aide d'un signe particulier quelconque, par exemple d'un inter= walle ou d'une nature de courant différente, ainsi que par le fait qu'au poste récepteur, on règle sur le contact dé= sire un sélecteur en fonction de la première série d'impul= sions et qu'en outre on compte le nombre total des impulsions au moyen d'un relais de comptage.
Dans ce dispositif, et conformément à la présente invention, on fait passer le air= cuit de commande ou le circuit pour le relais intermédiaire par le contact sélectionné du sélecteur et par le contact du relais de comptage.
Sur le dessin joint sont représentés schématiquement deux exemples d'exécution de la présente invention. Sur ce dessin, on a uniquement représenté en détail les parties de l'installation de commande à distance qui sont intéres= santes pour la compréhension de la présente invention.
<Desc/Clms Page number 4>
Dans une installation de télécommande, le trafic a lieu ordi= nairement dans les deux sens c'est à dire que l'on émet des ordres par exemple d'un poste d'émission vers un ou plusieurs postes extérieurs, et le résultat de l'exécution de cet ordre est transmis par l'émission d'un signal, en sens contraire, des postes extérieurs vers le poste de surveillance. Sur les fig.
1 et 2, on n'a représenté que le dispositif d'émission et de réception pour le trafic dans un seul sens, par exemple de telle sorte que 1'on émette les ordres d'un poste de commande vers un poste récepteur. On n'a pas représenté sur les figu= res la façon dont se produit le trafic ou la transmission en retour, mais ce trafic ou cette transmission peut s'effectuer de la même manière, avec cette seule différence que les con- tacts d'émission ne sont pas des interrupteurs de manoeuvre, mais des contacts auxiliaires des organes mobiles, par exemple d'interrupteurs 4 huile, et que les relais de commande manoeu= -cirent ou commandent des lampes de signalisation ou des signaux optiques.
L'émetteur qui est représenté dans la partie gauche des fig. 1 et 2 est représenté d'une manière particulièrement sim= plifiée, car la constitution de cet émetteur n'est pas essen= tielle pour la présente invention. Dans ce dispositif, k4 désigne un interrupteur de commande qui est affecté par exemple à l'interrupteur à huile N 4 d'une centrale d'énergie, Quand on manoeuvre cet interrupteur de commande, on fait démarrer la roue d'impulsions J4 affectée à cet interrupteur de commande.
Cette roue tourne et émat une série d'imulaions, oe qui fait entrer en action et retomber le relais d'émission s suivant le rythme des impulsions @ ce qui ouvre et ferme le circuit de transmission à distance dans le même rythme.
La roue J4 est constituée par un corps en une matière non conductrice dans lequel ont été placées des pièces métalliques conductrices, de telle sorte que lorsque la roue tourne on ouvre et on ferme
<Desc/Clms Page number 5>
temporairement le circuit pour le relais S Ainsi que le mon= tre la fig. 1, on émet d'abord quatre impulsions, séparées par des intervalles égaux, puis, par suite de la suppression d'un secteur de contact, vient un intervale d'une durée plus longue, et ensuite on émet encore six autres impulsions sé= parées par des intervalles d'une durée égale à celle des in= tervalles qui séparent les premières impulsions. On émet donc au total dix impulsions, la quatrième impulsion étant suivie d'un intervalle plus grand ou plus long.
Si on actionnait un autre interrupteur de commande, par exemple l'interrupteur K7 qui doit être affecté à l'interrupteur à huile N 7, l'inter== valle de plus longue durée ne se produirait qu'âpres la sep= tième impulsion. Au lieu d'une roue à impulsions utilisée de la manière indiquée, on peut également se servir d'un émet= teur d'impulsions à sélecteurs tournants fonctionnant automa- tiquement, dans lesquels on sélectionne à l'aide d'un dispo= sitif du type des chercheurs d'appel connus l'interrupteur d'émission de l'ordre, en utilisant ensuite la position du chercheur d'appel pour l'émission des impulsions.
On suppo= sera que dans tous les cas le nombre des différents ordres est alors constant, et que l'ordre à exécuter est déterminé par un intervalle que l'on insère, suivant l'ordre à trans= mettre, en un point différent dans l'émission des impulsions par le relais S ou son contact s.
Au poste récepteur de la tige 1, par exemple dans un poste extérieur ou dans un poste d'exploitation, ou dans le poste principal de surveillance dans le cas où il s'agit d'un récepteur d'ordres, on a inséré tout d'abord un relais récep= tour polarisé P dans la boucle de télécommande L1, Il?-, Le relais récepteur polarisé P s'ouvre et se ferme dans le rythme des impulsions émises et arrivantes, de telle sorte que le relais récepteur proprement dit E entre également en action
<Desc/Clms Page number 6>
sous l'effet de ces impulsions.
Le relais 3 ouvre et ferme ses contacts e1 à e1111 sur le contact e1, on fait entrer en action, lors de l'arrivée de la première impulsion, le relais v1 qui fonctionne sans retardement, mais qui tombe avec un retard qui n'est pas tout à rait aussi long que l'in= tervalle plus long qui sépare les deux séries d'impulsions, mais qui est suffisamment important pour durer plus longtemps que les intervalles normaux entre les impulsions. Sur le con= tact eII, le relais retardé v2 entre en action, le retard de ce relais étant d'une durée telle qu'il ne tombe pas, même pendant l'intervalle long séparant les deux séries d'impul= sions, et qu'il ne tombe que lorsque aucune impulsion n'arrive plus pendant un temps assez long après achèvement d'une trans= mission.
A l'aide des quatre impulsions arrivant les premières, on provoque quatre fois l'attraction et la chute de l'électro de rotation D du sélecteur tournant Dr, ce qui fait arriver le bras de cet électro sur le quatrième contact sur lequel est branché le relais de manoeuvre B. Le circuit pour ce relais de manoeuvre n'est toutefois pas encore fermé, bien que le contact v2 111 soit fermé, car le contact z est encore ouvert.
Pendant l'intervalle de plus longue durée qui se produit en= suite, le râlais retardé v1 tombe, mais le relais v2 reste en= core attiré. Ceci a pour conséquence que le relais R entre en action, et ceci par le contact v211, encore fermé, du relais v2 et du oontaot de repos t v1 de nouveau fermé. Le relais R s'excite par son enroulement RI et se maintient par son propre contact r11 et par v211 ,et par son enroulement de maintien R111 Le relais R entre donc en action et coupe l'électro de rotation D aur son contact r1 pour la suite de rémission des impulsions. Le sélecteur Dr s'arrête donc sur le contact 4 sur lequel est branché le relais de manoeuvre B4.
Sur le contact c1111,le relais Jz de comptage des impul= sione a. été avancé déjé pa.r les quatre premièresimpulsions
<Desc/Clms Page number 7>
Les impulsions suivantes qui arrivent après l'Intervalle ne parviennent plus que sur l'enroulement du relais Jz de comptage des impulsions. Ce relais continue de compter les impulsions ar= rivantes et ferme son contact iz lors de l'arrivée de la dixième impulsion. S'il n'arrive pas d'impulsions perturbatrices, le relais v1 tombe après un certain temps et ferme son contact V11 Le relais V2 est encore attiré, par conséquent son contact v2111 est fermé. Il s'établit par conséquent un circuit de manoeuvre pour le relais B4' par le contact v2111 par le contact vl1 et le contact iz.
Après un certain temps, le relais V2 entre éga= lement en action, et ce dernier coupe de nouveau sur son.contact V2III le circuit pour le relais de manoeuvre B4, d'autre part il ferme sur son contact v21111 et par un contact aiz qui est toujours fermé lorsque le relais Jz se trouve dans une position de comptage, c'est à dire dans une position zéro, un électro de libération Fm, ce qui ramène, sous l'action d'un ressort, le relais d'impulsions Z dans sa position zéro et ouvre le contact iz. sur le contact v211, le relais V2 déconnecte de nouveau le circuit de maintien pour le relais R.
Le contact de repos r11 du relais R est donc de nouveau fermé. Ensuite, on insère sur le contact v2 l'interrupteur automatique Sa pour l'électro de rotation D qui ramène d'une manière connue le sélecteur tournant Dr dans la position zéro et s'arrête ensuite pendant que l'en* roulement de l'électro de rotation D n'est pas parcouru par le -'courant .
Si l'on suppose qu'au lieu de dix impulsions il n'en est arrivé que neuf, ceci aurait pour conséquence que le contact iz ne serait pas fermé tant que le contact v2111 est encore fermé ot que le contact v11 est déjà de nouveau fermé. Une exécution d'un ordre ne pourrait donc pas s'établir dans ce cas. Mais si, après la dixième impulsion, il en arrivait encore une autre, ceci aurait pour conséquence qu'à l'instant de la fermeture du contact iz,c'est à dire après l'arrivée de la dixième impulsion, le
<Desc/Clms Page number 8>
relais V1 ne peut pas tomber.. Par conséquent, sur son contact v11, le eircuit de manoeuvre pour le relais B4 ou pour l'in- terrupteur à huile,manoeuvré par ce relais,reste donc ouvert dans ce cas.
Dans le dispositif ci=dessus décrit, on utilise donc deux critérium pour la sélection, à savoir, d'une part l'intervalle entre les impulsions, lequel définit l'ordre à transmettre, et en outre, 1'autre intervalle qui se produit après la dernière impulsion arrivée correctement. Au lieu des intervalles, on peut, naturellement, utiliser également comme critérium de changement de couplage et de coupure, des courants d'une natu= re différente, ou des impulsions d'une durée différente.
Il est évident qu'on peut également insérer dans le montage encore d'autres caractéristiques qui augmentent encore davantage la sécurité de la sélection et par conséquent de l'exécution de l'ordre, Un moyen de ce genre est constitué, selon la présente invention, par le fait que l'on compte d'une façon générale les intervalles qui se produisent pendant une opération de transmission. A cet effet,on peut prévoir, ainsi que la fi= gure 1 le représente en :pointillé, un autre relais de comptage
ZR qui entre en action en fonction des relais d'intervalles V v2 et qui compte les intervalles qui se produisent d'une facon générale pendant une opération de transmission.
A chaque in= tealle, lorsque le contact de travail v2111 est encore fer= mé mais lorsque le relais v1 est tombé et a fermé son cntact v111, oe relais ZR de comptage des intervalles est avancé d'un pas ce n'est que lorsque le relais de comptage des inter=,: valles est entré en action deux feis qu'il ferme son contact zr, et un oircuit de travail pour le relais de manoeuvre B ne opeut s'établir que lorsque le dernier intervalle a été constaté dans une position déterminée du relais de comptage Jz
Lorsqu'on utilise un procédé de transmission dans lequel on
<Desc/Clms Page number 9>
a inséré plus de deux intervalles dans la suite des impulsions, on constate de fagon convenable si un Intervalle déterminé coïncide dans la temps aveo une position déterminée du relais de comptage Jz Dans chacun de ces cas,
on fait dépendre l'e xécution proprement dite de l'ordre du résultat de ce contrôle.
S'il s'agit de la commande à distance ou télécommande d'un très grand nombre d'organes ou de la transmission en retour des positions d'un très grand nombre d'organes, on peut aussi , utiliser avec avantage, dans l'objet de la présente inven= tion, une division décimale, c'est à dire des sélecteurs préalables et des sélecteurs de groupe*
Bans la disposition décrite jusqu'ici, il pourrait ce= pendant arriver que le relais de comptage et le sélecteur exécutent un nombre de pas différent, pendant le temps de fonctionnement commun,et dans ce cas, il pourrait se produire, malgré le comptage du nombre total d'impulsions, une coupure erronée, notamment lorsque Ion intervalles sont corrcetement arrivés au poste récepteur et ont été également comptés cor= rectement donc lorsqu'il se produit par exemple,
une pBrtur= .bation mécanique temporaire dans le sélecteur de réception.
En conséquence, le dispositif décrit jusqu,4 présent a été perfectionné encore davantage, conformément à la présente invention, par le fait, qu'à l'aide d'un dispositif spécial, on contrôle le passage simultané des commutateurs, en parti= culier du sélecteur de réception et du relais de comptage des
Impulsions selon la figure 1, de telle sorte qu'il ne puisse pas se produire une exécution de l'ordre dans le cas d'une perturbation dans le synchronisme. On obtient ce résultat de préférence en munissant d'un banc de contacts le relais de comptage des impulsions, afin d'assurer l'entrée en action etl'avancement simultanés d'un reliaisde comptage ot d'un sélecteur rotatif.
Les contacts de ce banc sont reliés aux contacts correspondants d'un banc spécial de sélection du sé=
<Desc/Clms Page number 10>
lecteur de sélection. Par l'intermédiaire de ces contacts et du bras de contact des deux dispositifs passe le circuit d'a= vancement ou un circuit influençant ce dernier.
Sur la :fige 2, est représenté schématiquement un autre exemple d'exécution de la présente invention, et/on a de nouveau représenté que les parties de l'émetteur et du réceg teur qui sont nécessaires à la compréhension de l'invention.
Toutes les autres parties de l'installation ont été supprir. s.
Tout comme dans 3'exemple de l'exécution de la fig. 1 , L1 et L2 désignent de nouveau la boucle de la ligne, avec 1 contact d'émission s et le relais récepteur p, de préférenc polarisé. Le contact d'émission est commandé par un relais d'émission S qui est influencé pari'émetteur d'impulsions J;; proprement dit, quand on manoeuvre l'interrupteur de command K4 Le dispositif d'émission des impulsions peut être consti tué d'une manière connue quelconque. Au poste récepteur, le relais polarisé P manoeuvre par son contact p le relais récep= teur E.
Par Ses contacts e' et e". on fait entrer en action la série de relais retardés V et V2 Le contact e"' est constitué sous la forme d'un contact alterné ou à alternance, ce qui permet de fermer soit un circuit pour un relais inter médiaire Z, ait un circuit pour un relais V. Jzk désigne le banc de contacts auxiliaire du relais Jz de comptage des im= pulsions, et D le sélecteur tournant comportant les bancs de contact DI et DII R désigne un relais à deux enroulements, savoir les enroulements RI et RII, dont le dernier sert d'en= roulement de maintien.
En plus du relais Jz de comptage des impulsions, il existe encore un relais de comptage ZR:des in= tervalles, et le contact zr de ce relais ainsi que le contact - nt iz du relais de comptage des impulsions se trouve l'un et l'autre, avec les contacts des relais V, dans le circuit de travail à sélectionner des relais de manoeuvre B1 à Bn.
Le dispositif décrit fonctionne de lamanière suivante : On supposera que l'on veut enclencher l'interrupteur à bulle
<Desc/Clms Page number 11>
N 4 dans la sous=station éloignée. on supposera que sont affectés à cette manoeuvre l'interrupteur de manoeuvre k4 et le relais de manoeuvre B4 Par la manoeuvre de l'interrupteur 4, on fait tourner le cadran d'impulsions J4 'ce qui provo= que l'émission, tout d'abord., de quatre impulsions, ot ensuite, après un intervalle un peu plus long, de six autres impulsions qui parviennent, par le relais d'émission S et son contact s, et par la ligne de télécommande L1, L2. au pnste récepteur et sur le relais polarisé P.
Le relais polarisé P ferme son con- tact p dans le rythme des impulsions arrivantes , ce qui a pour effet que le relais récepteur M inverse ses contacts e' à e"" dans le rythme des impulsions arrivantes. Lors de la première impulsion, sur le contact e' le relais retardé V1 entre en action et sur le contact e" le relais retardé V2 Le contact e"' s'in= verse et il s'établit de ce fait et tout d'abord, dans la posi= zéro tion/ du relais Jz et du sélecteur tournant D, un circuit pour le relais Z, qui passe du Pôle positif par le bras de contact et le banc DI du sélecteur D, par le contact 0 du banc, par le bras de contact du relais Jz, par le contact de repos r encore formé, et l'enroulement du relais Z, pour revenir au pale négatif.
Le relais z entre donc en action et ferme ses contacts z et Z'., Par ce moyen, l'électro de rotation D entre en action une fois par l'intermédiaire du contact z et du contact de repos r' en= core fermé, et le relais Jz de comptage des impulsions entre en action une fois par l'intermédiaire du contact z', les deux bras de contact parvenant sur le premier contact. Lors de la cessation de l'impulsion, le contact e"' se trouve de nouveau dans la position du desstn; les bras de contact du sélecteur D et du relais Jz se trouvent sur le premier contact. Le relais B est entré en action, mais le relais R ne peut entrer en action, parce que, sur le contact V1, le circuit pour son enroulement RI d'entrée en action est coupé.
Les trois impulsions suivantes amènent les bras du relais de comptage des Impulsions et du sé-
<Desc/Clms Page number 12>
lecteur tournant sur le quatrième contact. Il se produit en= @jite un intervalle pendant lequel le relais retardé V1 tombe, tandis que le relais V2 reste encore attiré. ceci a pour con- séquence que par l'intermédiaire du contact v, du contact v2' et du contact v1, le relais R peut entrer en action, et ceci par son enroulement RI, et ensuite ce relais se maintient par les contacts v2" et r" et par l'enroulement RII.
Par ce moyen, on coupe définitivement pour cette manoeuvre de sélection et sur le contact r le circuit pour les relais Z et B, et sur le contact r on déconnecte tout d'abord l'enroulement de l'élec- tro de rotation D, tandis que sur le contact r'' on prépare un circuit pour l'enroulement du relaie Jz L'intervalle a (l'au- tre part pour conséquence que par l'intermédiaire du contact v2"" encore fermé et du contact de repos v1"" fermé, le relais ZR de comptage des intervalles entre encore une fois en action.
Les autres impulsions arrivantes ont alors pour effet que le relais v1, qui tombe avec retard, entre de nouveau en action, de telle sorte que le circuit 'cour le relais ZR de comptage des intervalles est de nouveau coupé sur 1e contact vide L'électro de rotation du sélecteur tournant D est déconnecté, selon ce qui a déjà été dit ci dessus, et toutes les imulsions qui ar- rivent désormais sont dirigées par l'intermédiaire du contact erw et du contact de travail r"' sur l'enroulement du relais Jz de comptage des impulsions. Ce dernier compte 'toutes les autres impulsions qui arrivent et ferme son contact iz lors de l'arrivée de la dernière impulsion, c'est à dire sur le dixie= me contact.
Après l'achèvement de la dixième impulsion, le re= lais retardé V1 retombe tout d'abord, tandis que le relais V2 reste encore attiré tout d'abord, par suite de son plus grand retard à la chute. par ce moyen, le relais ZR entre de nouveau en action et ferme son contact zr.
Comme, en outre, le contact de repos du relais retardé V1 déjà tombé est fermé, mais que le contact de travail du second relais retardé V2 est encore fer-
<Desc/Clms Page number 13>
mé tout d'abord, il s'établit par le contact 4, c'est à dire par le contact sur lequel le sélecteur tournant D a été mainte= nu par suite de l'arrivée ultérieure d'un intervalle de plus longue durée, un circuit pour le relais B4, qui passe par les éléments suivants ; du pôle positif par l'enroulement B4, par le contact 4 du banc des contacts II du sélecteur tournant D, par le bras de contact, par les contacts v2"', V1', iz et zr, pour revenir au pôle négatif. En conséquence, le relais de ma= noeuvre B4 entre en action tant que le relais V2 n'est pas enco= re tombé. Lors de la chute de ce relais, le circuit de travail pour le relais B4 est toutefois coupé.
D'autre part, la chute du relais v2 provoq e sur le contact V2" la coupure du circuit de maintien du relais R, lequel tombe en conséquence. Par ce moyen, on ferme sur le contact r' un circuit pour l'électro de rotation du sélecteur tournant D, ce sircuit passant par le contact de travail wa sur l'axe, et par le contact de coupure u du sélecteur tournant D, de telle sorte que l'on provoque l'atttraction et la chute de l'électro de rotation jusque -de que le contact de travail sur l'axe soit de nouveau ouvert dans la position zéro du sélecteur tournant.
Sur le contact v2"", le circuit pour le relais de comptage des intervalles se ferme par son contact propre de coupure Su, sur le contact v2"" on ferme le circuit pour l'enroulement du relais Jz de comptage des impulsions par son contact propre de coupure Su' de telle sorte que le relais ZR de comptage des intervalles et le relais Jz reviennent tous les deux dans la position zéro.
On voit donc que les impulsions sont dirigées, jusqu'à l'arrivée du premier intervalle, à la tois sur l'éleotro de rotation du sélecteur D et sur le relais Jz de comptage des impulsions par l'intermédiaire du relais Z ou de ses contacts z et z' L'électro de rotation et le relais de comptage des impulsions ne peuvent donc pas entrer en action que lorsque
<Desc/Clms Page number 14>
la comparaison de leurs positions sur le banc spécial de con- tacts de relais Jz et sur le banc DI du sélecteur tournant D a montre que les deux mécanismes ont recueilli l'impulsion d'une manière semblable et se sont avancés chacun d'un pa@ Lorsque le relais de comptage des impulsions par exemple rante en retard d'un pas par rapport au s électeur tournant D,
il ne peut plus s'établir de circuit pour le relais Z. Par con- séquent, le relais B ne peut plus non plus entrer en actic-., et par conséquent, le relais R ne peut pas non plus entrer en action lors de l'arrivée du premier intervalle, car l'enrcule- ment RI du relais R est coupé sur le contact b, Ceci a de nouveau pour conséquence que le relais Jz ne peut en aucun? tagon, recevoir les autres impulsions, car l'arrivée sur l'en= roulement Jz est interrompue à la fois sur le contact Z' et sur le contact r"' Comme le relais de comptage JZ ne Pert pas s'avancer davantage, il n'est pas non plus en mesure ce fermer son contact iz lorsqu'après achèvement de la second? série d'impulsions le relais V1 tombe, tandis que le relaie V2 est encore attiré.
Par conséquent, dans ce cas, on ne pent pas déclencher d'opération de manoeuvre, bien que les impul= sions et intervalles émis par le poste émetteur aient été r-= cueillis correctement par le relais récepteur E. Ce n'est ue lorsque le relais V2 est de nouveau tombé que le relais Jz est également en mesure d'être ramené dans la position de repos par l'intermédiaire du contact V2"" et de son contact Su', tandis que le sélecteur tournant D revient dans la position zéro par l'intermédiaire des contacts de repos u et Wa
Le relais R ne peut entrer en action que lorsqu'à la fin de l'impulsion, avant le premier intervalle, l'identité de position du relais de comptage des impulsions et du sélecte@r tournant existe encore effectivement.
Il ne se produit done pas de commatation sur la réception des impulsions exclusif
<Desc/Clms Page number 15>
vement par le relais Jz de comptage des impulsions quand cette identité de position jusqu'à la dernière impulsion a disparu avant l'intervalle. Il en résulte qu'une erreur de branche= ment est systématiquement évitée lorsque le relais Jz n'est plus dans une,position identique à celle du sélecteur tournant D durant un intervalle de temps durant lequel la position de ces deux appareils doit être identique.
<Desc / Clms Page number 1>
Remote control and remote signaling device.
The present invention relates to a remote control and remote signaling device, such as they are used for example for the remote control of oil switches and other moving parts in electrical energy distribution installations, or for the remote control. in los outras energy distribution installations, or for the remote control of railway installations and similar installations.
Until now, in the known installations of this type, and for the selection of the component to be controlled remotely, selectors rotating at the speed of the synchro =
<Desc / Clms Page number 2>
nism, or else one regulated by means of impulse transmitters, functioning in an automatic way and clergy of the function of the call dial in automatic telephone, of the selectors at the receiving station according to the number of pulses emitted.
However, as it is necessary, as one knows, a very great safety of transmission in the installations of remote control, one was obliged, in the first of the aforementioned cases, to ensure the synchronous operation of the mechanisms or switches not. step by step in the transmitter and the receiver, that is to say that the execution of the order had to occur only after the synchronous operation of the stepping mechanisms of the Interested stations had been observed.
Consequently, in some of the known installations, the order was not executed as soon as the selector arms had passed simultaneously, in the two stations, on the contacts assigned to the transmission in question, on the contrary, to this moment only took place a preparation of the order, and the execution of this order did not take place until after the observation of syn = ohronism, for example on the last contact of the selector bank by means of a control circuit passing through this contact in the selectors concerned.
However, this known installation has the drawback that connection errors can then occur when, as a result of a disturbance, the step-by-step mechanisms are temporarily stopped more than once, or when the selection signal is given several times for a single switch, this results from the fact that the order is not executed directly through the position selected for the selector, and that this order is instead first recorded by means of relays.
<Desc / Clms Page number 3>
In other remote control installations, in which the synchronism of the step-by-step mechanisms is not controlled, and in which, on the contrary, the reception selectors are brought into a determined position by means of a pulse transmitter, one has tried to avoid connection errors by providing the receiving station with two series of contacts, ie by making a double selection. It was only when the two selection bodies had occupied a specific position in each of the posts in relation to each other that the order was executed. However, this arrangement has the drawback that two selectors are required, at least at the receiving station.
The present invention avoids the drawbacks of the two known installations, and this by virtue of the fact that for a determined number of maneuvers to be transmitted, a constant number of pulses is always transmitted which are broken down into two series of pulses; according to the order to be transmitted, using any particular sign, for example an inter = walle or a different type of current, as well as by the fact that at the receiving station, one adjusts to the contact desires a selector according to the first series of pulses and that in addition the total number of pulses is counted by means of a counting relay.
In this device, and in accordance with the present invention, the control air = cooked or the circuit for the intermediate relay is passed through the selected contact of the selector and through the contact of the counting relay.
In the accompanying drawing are shown schematically two examples of execution of the present invention. In this drawing, only those parts of the remote control installation which are of interest for the understanding of the present invention have been shown in detail.
<Desc / Clms Page number 4>
In a remote control installation, the traffic usually takes place in both directions, i.e. orders are sent, for example from a transmission station to one or more external stations, and the result of the The execution of this order is transmitted by sending a signal, in the opposite direction, from the external stations to the monitoring station. In fig.
1 and 2, only the transmission and reception device has been shown for traffic in one direction, for example so that orders are sent from a control station to a receiver station. The way in which the traffic or the return transmission occurs has not been shown in the figures, but this traffic or this transmission can be carried out in the same way, with the only difference that the contacts of emission are not operating switches, but auxiliary contacts of moving parts, for example 4 oil switches, and that the control relays maneuver = -wax or control signal lamps or optical signals.
The transmitter which is represented in the left part of fig. 1 and 2 is shown in a particularly simplified manner, since the constitution of this transmitter is not essential for the present invention. In this device, k4 designates a control switch which is assigned for example to the oil switch N 4 of a power plant, When this control switch is operated, the impulse wheel J4 assigned to this control switch.
This wheel turns and emits a series of imulations, which causes the transmission relay to come into action and fall back according to the rhythm of the pulses @ which opens and closes the remote transmission circuit in the same rhythm.
The wheel J4 consists of a body in a non-conductive material in which conductive metal parts have been placed, so that when the wheel turns it opens and closes
<Desc / Clms Page number 5>
temporarily the circuit for relay S As shown in fig. 1, four pulses are emitted first, separated by equal intervals, then, following the removal of a contact sector, an interval of a longer duration comes, and then another six more pulses se = trimmed by intervals of a duration equal to that of the intervals between the first pulses. A total of ten pulses are therefore emitted, the fourth pulse being followed by a larger or longer interval.
If another control switch were actuated, for example switch K7 which is to be assigned to oil switch N 7, the longest-lasting switch-off would only occur after the seventh pulse. Instead of a pulse wheel used in the manner indicated, it is also possible to use a pulse emitter with rotating selector switches operating automatically, in which one selects with the aid of a device. of the type of known call seekers the command transmission switch, then using the position of the call seeker for the transmission of pulses.
We assume = will be that in all cases the number of different orders is then constant, and that the order to be executed is determined by an interval which is inserted, according to the order to be transmitted, at a different point in the emission of pulses by relay S or its contact s.
At the receiving station of the rod 1, for example in an external station or in an operating station, or in the main monitoring station in the case where it is a command receiver, we have inserted all d 'first a receive relay = P polarized turn in the remote control loop L1, Il? -, The P polarized receiver relay opens and closes in the rhythm of the transmitted and incoming pulses, so that the receiving relay proper E also comes into action
<Desc / Clms Page number 6>
under the effect of these impulses.
Relay 3 opens and closes its contacts e1 to e1111 on contact e1, when the first pulse arrives, relay v1 which operates without delay, but which falls with a delay which is not not quite as long as the longer interval between the two sets of pulses, but which is large enough to last longer than the normal intervals between pulses. On contact eII, the delayed relay v2 comes into action, the delay of this relay being of a duration such that it does not fall, even during the long interval separating the two series of pulses, and that it falls only when no impulse arrives for a long enough time after completion of a transmission.
With the help of the four impulses arriving first, we cause four times the attraction and the fall of the rotation electro D of the rotary selector Dr, which makes the arm of this electro arrive on the fourth contact on which is connected. the maneuver relay B. The circuit for this maneuver relay is not yet closed, although contact v2 111 is closed, because contact z is still open.
During the longer interval which occurs thereafter, the delayed comment v1 drops, but the relay v2 still remains engaged. This has the consequence that the relay R comes into action, and this by the contact v211, still closed, of the relay v2 and of the rest oontaot t v1 again closed. The relay R is energized by its winding RI and is maintained by its own contact r11 and by v211, and by its holding winding R111 The relay R therefore comes into action and cuts the rotation electro D at its contact r1 for the continuation of remission of impulses. The selector Dr therefore stops on contact 4 to which the operating relay B4 is connected.
On contact c1111, relay Jz for counting pulses = sione a. been brought forward by the first four pulses
<Desc / Clms Page number 7>
Subsequent pulses which arrive after the Interval only reach the winding of the pulse counting relay Jz. This relay continues to count the incoming impulses and closes its contact iz when the tenth impulse arrives. If there are no disturbing pulses, the relay v1 drops after a certain time and closes its contact V11 The relay V2 is still attracted, therefore its contact v2111 is closed. Consequently, an operating circuit is established for relay B4 'through contact v2111 through contact vl1 and contact iz.
After a certain time, the relay V2 also comes into action, and the latter cuts again on its contact V2III the circuit for the operating relay B4, on the other hand it closes on its contact v21111 and by an aiz contact. which is always closed when the relay Jz is in a counting position, that is to say in a zero position, a release electro Fm, which returns, under the action of a spring, the pulse relay Z in its zero position and opens the contact iz. on contact V211, relay V2 again disconnects the holding circuit for relay R.
The rest contact r11 of relay R is therefore closed again. Then, the automatic switch Sa for the rotation electro D is inserted on the contact v2 which returns the rotary selector Dr in a known manner to the zero position and then stops while the rotation of the D rotation electro is not traversed by -'current.
If we suppose that instead of ten pulses only nine have arrived, this would have the consequence that the contact iz would not be closed as long as the contact v2111 is still closed ot the contact v11 is already again closed. An execution of an order could therefore not be established in this case. But if, after the tenth impulse, there was yet another one, this would have the consequence that at the moment of the closing of the contact iz, that is to say after the arrival of the tenth impulse, the
<Desc / Clms Page number 8>
relay V1 cannot fall. Consequently, on its contact v11, the operating circuit for relay B4 or for the oil switch, operated by this relay, therefore remains open in this case.
In the device described above, two criteria are therefore used for the selection, namely, on the one hand the interval between the pulses, which defines the order to be transmitted, and, in addition, the other interval which occurs. after the last impulse arrived correctly. Instead of the intervals, it is of course also possible to use as a criterion for changing the coupling and cut-off, currents of a different nature, or pulses of a different duration.
It is obvious that it is also possible to include in the assembly still other features which further increase the security of the selection and therefore of the execution of the order. A means of this kind is provided, according to the present invention. , in that the intervals which occur during a transmission operation are generally counted. For this purpose, one can provide, as fi = gure 1 represents it in: dotted line, another counting relay
ZR which kicks in based on the V v2 interval relays and counts the intervals which generally occur during a transmit operation.
At each in = tealle, when the work contact v2111 is still closed, but when the relay v1 has dropped and has closed its cntact v111, the interval counting relay ZR is advanced by one step only when the interval counting relay has come into action two times that it closes its contact zr, and a working circuit for the operation relay B can only be established when the last interval has been observed in a determined position of counting relay Jz
When using a transmission method in which
<Desc / Clms Page number 9>
has inserted more than two intervals in the sequence of pulses, it is conveniently observed whether a determined interval coincides in time with a determined position of the counting relay Jz In each of these cases,
the actual execution is made dependent on the order of the result of this check.
If it is about the remote control or remote control of a very large number of organs or of the transmission in return of the positions of a very large number of organs, it is also possible to use with advantage, in the 'object of the present invention, a decimal division, that is to say prior selectors and group selectors *
In the arrangement described so far, it could however happen that the counting relay and the selector execute a different number of steps, during the common operating time, and in this case it could occur, despite the counting of the total number of pulses, an erroneous cutoff, in particular when the intervals have correctly arrived at the receiving station and have also been counted correctly so when it occurs for example,
a temporary mechanical pBrtur = .bation in the reception selector.
Consequently, the device described so far has been further improved, in accordance with the present invention, by the fact that with the aid of a special device, the simultaneous passage of the switches is controlled, in particular. the reception selector and the counting relay
Pulses according to FIG. 1, so that it is not possible to execute the order in the event of a disturbance in synchronism. This result is preferably obtained by providing the pulse counting relay with a bank of contacts, in order to ensure the simultaneous entry into action and advancement of a counting relay and a rotary selector.
The contacts of this bench are connected to the corresponding contacts of a special selection bench of the se =
<Desc / Clms Page number 10>
selection drive. Through these contacts and the contact arm of the two devices passes the forward circuit or a circuit influencing the latter.
In: Fig. 2, there is schematically shown another exemplary embodiment of the present invention, and / it has again been shown that the parts of the transmitter and of the receiver which are necessary for the understanding of the invention.
All other parts of the installation have been removed. s.
As in the example of the execution of FIG. 1, L1 and L2 again designate the loop of the line, with 1 sending contact s and the receiving relay p, preferably polarized. The send contact is controlled by a send relay S which is influenced by the pulse generator J ;; strictly speaking, when the control switch K4 is operated, the device for emitting the pulses can be constructed in any known manner. At the receiving station, the polarized relay P operates the receiver relay E via its contact p.
By its contacts e 'and e ". The series of delayed relays V and V2 are brought into action. The contact e"' is constituted in the form of an alternating or alternating contact, which makes it possible to close either a circuit for an intermediate relay Z, has a circuit for a relay V. Jzk designates the auxiliary contact bank of the pulse counting relay Jz = pulses, and D the rotary selector comprising the contact banks DI and DII R designates a two-way relay windings, namely the RI and RII windings, the latter of which serves as a = holding bearing.
In addition to the pulse counting relay Jz, there is also a counting relay ZR: intervals, and the zr contact of this relay as well as the contact - nt iz of the pulse counting relay is one and the other, with the contacts of relays V, in the working circuit to be selected from operating relays B1 to Bn.
The device described works in the following way: We will assume that we want to engage the bubble switch
<Desc / Clms Page number 11>
N 4 in the substation = remote station. it will be assumed that the maneuver switch k4 and the maneuver relay B4 are assigned to this maneuver. By maneuvering switch 4, the pulse dial J4 'is rotated, which causes the emission, all d 'first., of four pulses, ot then, after a slightly longer interval, of six other pulses which arrive, through the transmission relay S and its contact s, and through the remote control line L1, L2. on the receiver pnste and on the polarized relay P.
The polarized relay P closes its contact p in the rhythm of the incoming pulses, which has the effect that the receiving relay M reverses its contacts e 'to e "" in the rhythm of the incoming pulses. During the first impulse, on contact e 'the delayed relay V1 comes into action and on contact e "the delayed relay V2 Contact e"' is inverted and is therefore established and immediately. first, in the position / zero of relay Jz and rotary selector D, a circuit for relay Z, which passes from the positive pole through the contact arm and the DI bank of selector D, through contact 0 of the bank, by the contact arm of relay Jz, by the rest contact r still formed, and the winding of relay Z, to return to the negative blade.
The relay z therefore comes into action and closes its contacts z and Z '., By this means, the rotation electro D comes into action once via the contact z and the normally closed contact r' still closed , and the pulse counting relay Jz comes into action once via the contact z ', the two contact arms reaching the first contact. When the pulse ceases, contact e "'is again in the desstn position; the contact arms of selector D and relay Jz are on the first contact. Relay B has come into action, but the relay R cannot come into action, because, on the contact V1, the circuit for its input winding RI in action is cut.
The next three pulses bring the arms of the Pulse counting relay and the
<Desc / Clms Page number 12>
reader turning on the fourth contact. An interval occurs during which the delayed relay V1 falls, while the relay V2 still remains attracted. this has the consequence that through contact v, contact v2 'and contact v1, the relay R can come into action, and this by its winding RI, and then this relay is maintained by the contacts v2 " and r "and by the coil RII.
By this means, for this selection maneuver, the circuit for relays Z and B is definitively cut off on contact r, and on contact r we first of all disconnect the winding of the rotation electro D, while on contact r '' a circuit is prepared for the winding of relay Jz Interval a (the other consequence is that through contact v2 "" still closed and rest contact v1 "" When closed, the interval counting relay ZR comes into action once again.
The other incoming pulses then have the effect that the relay v1, which falls with a delay, comes into action again, so that the circuit running the interval counting relay ZR is again cut off on the empty contact. of rotation of the rotary selector D is disconnected, according to what has already been said above, and all the impulses which henceforth arrive are directed via the contact erw and the working contact r "'on the winding of the pulse counting relay Jz This counts all the other pulses which arrive and closes its contact iz when the last pulse arrives, ie on the dixie = me contact.
After the completion of the tenth pulse, the delayed release V1 drops out first, while the V2 relay still remains drawn in first, due to its greater drop delay. by this means, the ZR relay comes into action again and closes its zr contact.
Since, in addition, the normally closed contact of the already dropped delayed relay V1 is closed, but the open contact of the second delayed V2 relay is still closed.
<Desc / Clms Page number 13>
m first of all, it is established by contact 4, that is to say by the contact on which the rotary selector D has been maintained = bare following the subsequent arrival of a longer interval, a circuit for relay B4, which passes through the following elements; from the positive pole via the winding B4, via contact 4 of the bank of contacts II of the rotating selector D, via the contact arm, via contacts v2 "', V1', iz and zr, to return to the negative pole. As a result, the work relay B4 comes into action as long as the V2 relay has not yet fallen. When this relay falls, the working circuit for the B4 relay is however cut.
On the other hand, the fall of the relay v2 provoq e on the contact V2 "the cutting of the maintenance circuit of the relay R, which falls accordingly. By this means, we close on the contact r 'a circuit for the electro de rotation of the rotary selector D, this circuit passing through the work contact wa on the axis, and through the cut-off contact u of the rotary selector D, so that the attraction and fall of the electro are caused rotation until the normally open contact on the shaft is opened again in the zero position of the rotary selector.
On contact v2 "", the circuit for the interval counting relay closes by its own cut-off contact Su, on contact v2 "" the circuit for the winding of the pulse counting relay Jz is closed by its contact self-cutoff Su 'so that the interval counting relay ZR and the Jz relay both return to the zero position.
It can therefore be seen that the pulses are directed, until the arrival of the first interval, to the tois on the rotary switch of the selector D and on the relay Jz for counting the pulses via the relay Z or its contacts z and z 'The rotation electro and the pulse counting relay can therefore only come into action when
<Desc / Clms Page number 14>
the comparison of their positions on the special relay contact bank Jz and on the DI bank of the rotary selector D a shows that the two mechanisms have collected the impulse in a similar manner and have each moved forward one step @ When the pulse counting relay, for example, is one step behind the rotating selector D,
a circuit for relay Z can no longer be established. Consequently, relay B can no longer activate either, and therefore relay R cannot activate when switching on either. the arrival of the first interval, because the RI looping of relay R is cut on contact b. This again has the consequence that relay Jz cannot? tagon, receive the other impulses, because the arrival on the en = bearing Jz is interrupted at the same time on the contact Z 'and on the contact r "' As the counting relay JZ does not move forward any further, it is also not able to close its contact iz when, after completion of the second series of pulses, relay V1 drops, while relay V2 is still attracted.
Consequently, in this case, no maneuvering operation can be triggered, although the pulses and intervals transmitted by the transmitting station have been correctly picked up by the receiving relay E. This is only when relay V2 has fallen again and relay Jz is also able to be returned to the rest position by means of contact V2 "" and its contact Su ', while rotary selector D returns to the position zero via the rest contacts u and Wa
Relay R can only come into action when, at the end of the pulse, before the first interval, the position identity of the pulse counting relay and of the rotating selector still exists.
There is therefore no commation on the reception of exclusive impulses.
<Desc / Clms Page number 15>
by the pulse counting relay Jz when this position identity up to the last pulse has disappeared before the interval. As a result, a connection error is systematically avoided when the relay Jz is no longer in a position identical to that of the rotary selector D during a time interval during which the position of these two devices must be identical.