BE481920A - Stylograph - Google Patents

Stylograph

Info

Publication number
BE481920A
BE481920A BE481920A BE481920A BE481920A BE 481920 A BE481920 A BE 481920A BE 481920 A BE481920 A BE 481920A BE 481920 A BE481920 A BE 481920A BE 481920 A BE481920 A BE 481920A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
stylograph
piston
reserve
flexible
perforated
Prior art date
Application number
BE481920A
Other languages
French (fr)
Inventor
Guy-Frederic Rigondaud
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE481920A publication Critical patent/BE481920A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B43WRITING OR DRAWING IMPLEMENTS; BUREAU ACCESSORIES
    • B43KIMPLEMENTS FOR WRITING OR DRAWING
    • B43K5/00Pens with ink reservoirs in holders, e.g. fountain-pens
    • B43K5/02Ink reservoirs
    • B43K5/14Exchangeable ink cartridges
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B43WRITING OR DRAWING IMPLEMENTS; BUREAU ACCESSORIES
    • B43KIMPLEMENTS FOR WRITING OR DRAWING
    • B43K5/00Pens with ink reservoirs in holders, e.g. fountain-pens
    • B43K5/02Ink reservoirs
    • B43K5/03Ink reservoirs specially adapted for concentrated ink, e.g. solid ink

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    STYLOGRAPHE...   



   L'invention a pour objet un stylographe ou porte- plume réservoir du type comportant une cartouohe ou réserve contenant une substance encrogène , par exemple de l'encre concentrée , le remplissage du stylographe s'effectuant l'aide   d'eau ,  en quantité bien déterminée , à laquelle on ajoute une quantité bien déterminée de cette substance en-   crogène   
Le stylographe ,selon ltinvention , est   caractérisé   par le fait que la réserve   d'encre   concentrée ou de substance encrogène comporte une partie déformable perforée surlaquelle les moyens de remplissage agissent dans leur déplacement en provoquant une modification de valeur prédéterminée du volume 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de la dite réserve ou cartouche . 



   Les moyens de remplissage seront , par exemple , . un piston , auquel' cas la cartouche de réserve de substance encrogène sera liée au piston, ou constituera piston de rem- plissage , sa partie déformable venant buter contre une saillie intérieure du stylographe au cours du déplacement du piston et de la cartouche . 



   Lesdits moyens pourront également être constitués par un sac souple en combinaison avec un organe , capable de faire pression sur ce sac et de l'aplatir pour en exprimer le contenu ; dans ce cas , l'organe agissant sur le sac sou- ple sera prévu pour déformer au cours de son déplacement la réserve de substance encrogène dont la partie déformable fera partie de la paroi dudit sac souple . 



   Selon un objet de l'invention., la réserve encro- gène comportera une paroi souple perforée qui est déformée soit par,butée contre une saillie fixe du stylographe dans le cas de l'emploi d'un piston , soit par action de l'organe d'aplatissement du sac-réservoir souple , dans le cas de l'emploi d'un tel-moyen de remplissage . 



   Un autre objet de l'invention consiste à donner à ladite paroi souple la forme d'un gland perforé qui est rétroversé par l'organe utilisé pour sa déformation . Les per-'   forations   du gland seront avantageusement disposées en dehors de la surface sur laquelle agit l'organe déformateur . 



   Selon une disposition de   l'invention ,   ledit gland est constitué par une rétroversion terminale du sac-réservoir souple , l'étanchéité de la réserve encrogène étant obtenue au moyen d'une lame d'expansion élastique placée dans la par- tie rétroversée du sac ,de manière à en appliquer les parois contre celles du corps du stylographe . 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Selon une autre disposition de l'invention , la par- tie déformable-de la réserve formant piston de remplissage est constituée par un piston plongeur perforé , capable de   péné   trer dans la cartouche sous l'action d'une butée intérieure du sty- lographe et habituellement contretenu par un ressort ou l'é- qui valent. 



   L'invention prévoit également de rendre amovible la partie du corps du stylographe qui entoure le piston for- mant réserve d'encre concentrée ,ce qui permet , par retour- nement , de l'employer comme poignée d'actionnement du pis- ton . 



     D'autres   objets de l'invention seront décrits ci. après en référence au dessin annexé à titre d'exemple et sur lequel : 
Les figures 1 et 2 représentent en coupe longitude   'nale   un mode de réalisation d'un stylographe selon l'invention en position d'utilisation et en cours de remplissage .      



   La figure 3 est une vue de détail d'une variante d'un stylographe du même type que celui des figures 1 et 2 , c'est-à-dire   à-   remplissage par piston . 



   La figure 4 représente en coupe longitudinalé un autre mode de réalisation du stylographe dans le cas du type à sac souple . 



   Les figures 5 et 6 sont des coupes transversales selon les lignes V-V et   VI-VI   de la figure 3 . 



   En se reportant aux figures 1 et 2 , on voit que le stylographe selon l'invention comporte un corps tubulaire 10 ménageant en son intérieur une chambre 11 , cylindrique . 



  A sa partie antérieure , ce corps se termine par un renfort 12 , sur lequel est pratiqué un taraudage 13 . 



   L'extrémité antérieure est constituée par une face plane 14 A sa partie postérieure , le corps 10 présente un taraudage   15 ,    mais   qui ne règne pas nécessairement jusqu'à la partie extrême ,celle-ci pouvant présenter un amincissement 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
16 et sa face terminale   17 ,   annulaire , étant plane . 



   Avec le taraudage 13 de la pattie antérieure coopère un filetage 18 pour l'assemblage . sur le corps 10   ,' d'un   dis- positif-support de plume 19 . Ce dernier comporte , à l'arriè- re , une partie cylindrique 20 sur laquelle est pratiqué le filetage   18 ,   puis une partie de plus grand rayon 21 , l'é- paulement annulaire , plan 22 ,   aindi   ménagé coopérant avec la face 14 pour le serrage , en vue de son maintien , d'une bague 23 
La tige 36 fait saillie à l'arrière par rapport au bloc 
19 ,la   distanée   entre-la face terminale 40 et l'extrémité 
41 de la tige 36 pouvant être considérée comme la hauteur d'une chambre 42 . 



   A l'intérieur du corps 10 est logée l'extrémité enté- rieure d'une cartouche   54 ,  qui comprend deux parties cylindri- ques 55 et 56 de   rayons différents ,   le raccordement 57 entre ces deux parties formant un cordon 58 dont le diamètre externe est plus grand que celui du diamètre de la partie 56 o Le cor- don 58 sert par coopération avec une bague 59 filetée extérieures ment et assemblée avec le corps 10 en raison du taraudage 15 de celui-ci , à limiter vers l'arrière les mouvements de la cartouche 54 . antérieure 
Autour de la   partie/55 de   celle-ci sont disposées deux bagues d'étanchéité 60 et 61 coopérant avec la surface interne du corps 10 et maintenues à distance l'une de l'autre grâce à un anneau de calage,62 .

   La bague antérieure 60 est de pré- férence en un métal assez dur ,alors que la bague 61 est .une bague propre à assurer l'étanchéité . Le maintien à   l'a-   vant de la bague 60 est assuré par le cordon postérieur 63 d'un Manchon 64 enfilé sur la partie cylindrique 55 et qui présente à l'avant une partie tronconique 66 dont l'extrémité effilée 67 vient coopérer avec le rebord 68 que-présente la tranche 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 antérieure de la partie 55 et empêchant tous mouvements lon- gitudinaux des éléments annulaires montés sur ladite partie . 



   Sur la partie cylindrique 69 que présente le manchon,   64 ,   entre le cordon 63 et la partie tronconique 66est appliqué d'une manière étanche , le bord 70 d'un gland 71 en matière souple élastique ,,par exemple en caoutchouc le plus grand diamètre de ce gland étant déterminé par le plus grand, diamètre de la partie tronconique 66 . Ce gland est percé vers l'avant suivant une ou plusieurs ouvertures 72 , distantes de l'axe de la cartouche d'une quantité supérieure au rayon extérieur de la tige 36 . 



   La surface latérale postérieure de la cartouche 54 présente un taraudage 73 , avec lequel coopère le filetage 74 d'une enveloppe 75 entourant la cartouche et dont l'extré- mité antérieure vient s'emboiter dans la partie postérieure amincie 16 du corps 10 . 



   La partie postérieure de la cartouche 54 est constituée par un fond 76 . Dans ce fond peut venir se visser une pas- tille 77   présentanne   partie cylindrique 78 et une partie postérieure cylindro-conique   79 .   Cette pastille est avantageux sement de la même couleur que la substance contenue dans la cartouche sur laquelle elle est fixée ; Elle facilite l'i- dentification de cette couleur .. 



   Le remplissage du stylographe s'effectue de la manière suivante : 
La chambre 91 , antérieure à la cartouche   54 ,   contient une substance , par exemple de l'encre concentrée , sous forme de pâte   qui ,  ajoutée à   l'eau ,  transforme celle-ci en encre . 



  Lorsque la chambre-réservoir 11 est vide , l'utilisateur dé- visse l'enveloppe 75 et , la tournant bout pour   bout ,   la   so   lidarise à nouveau avec la cartouche 54 , de manière à cons- tituer pour celle-ci un prolongateur d'actionnement ( figure 2 Par poussée sur ce prolongateur , la cartouche 54 est ensuite enfoncée à fond dans le corps 10 . L'air ou le liquide restant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   @   dans la chambre 11 est expulsé à   l'extérieur .   La bague 60 joue le rôle de   râcleur   et débarrasse la paroi de la   charnu   bre 11 de tout   dépôt   qui pourrait détériorer la bague d'é- tanchéité .

   A l'extrémité de la course de la cartouche le gland 71 est'enfoncé par butée contre l'extrémité 41 de la tige 36 ,et l'augmentation de pression , qui en ré- sulte dans la chambre 91 , provoque l'expulsion dans la chambre 42 d'une quantité de pâte égale à la variation du volume intérieur du gland 71 et qui est donc bien   déter'-'   minée . Cette pâte pénètre dans la chambre 42 par les perforations 72 . 



   Le stylographe est ensuite trempé par sa plume dans un récipient rempli d'eau . Par un mouvement en sens inverse de la cartouche   54',   il se produit une aspiration qui assure le remplissage de la chambre 11 par de l'eau ,   oelle-ci   dissolvant la pâte enorogène , préalablement expulsée dans la chambre 42,et constituant ainsi une encre de concentration bien déterminée . Le mouvement vers l'arrière de la cartouche 54 est limité par butée du cor- don 57 contre la bague 59 . Une faible quantité d'encre pénètre à l'intérieur de la cartouche , le gland 71   repre-   nant sa forme convexe vers l'avant L'enveloppe 75 est   en.   suite remisa à sa position d'utilisation . 



   Après un nombre de remplissages . qui peut être considérable , la cartouche est remplacée par une   cartou-   che neuve . Ce remplacement s'effectue de la manière sui- vante : l'enveloppe 75 est enevée par dévissage . La bague 
59 est ensuite dévissée , ce qui permet de dégager la-car- touche usagée . Son remplacement par une cartouche neuve se fait de la manière inverse 
Selon une variante non représentée du dispositif précédent , l'extrémité antérieure de la cartouche 54 porte un piston plongeur monté coulissant à la place   du .gland     71 .   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Sur la face frontale ou sur la paroi latérale du piston pion* geur sont pratiquées une ou plusieurs perforations , en une position telle qu'elles   restent découvertes   lorsque le pis- ton plongeur vient buter contre un organe de butée 132   soli   daire du corps . Un ressort contenu à l'intérieur de la car- touche , prend appui d'une par't sur la face frontale du pis- ton plongeur et , d'autre part , sur le fond postérieur de la cartouche 54 .Le mode de fonctionnement du dispositif est identique à celui qui a été décrit plus haut . 



   Les organes d'étanchéité des pistons des stylographes 
1 représentés aux figures/et 2 se trouvent prévus sur le piston lui-même et glissant sur la face interne du réservoir . 



   L'étanchéité qui est obtenue par ce moyen est assez difficile à réaliser , car le piston frotte intérieurement dans le corps même du stylographe qui est le plus souvent réalisé en matière plastique .Or , il est difficile de réaliser un alésage parfait dans la matière plastique . 



   Aussi l'invention comporte un moyen nouveau d'étanchéité consistant à fixer sur le corps du stylographe une bague d'é- tanchéité sur laquelle vient frotter un piston alésé , ce qui est d'une construction plus facile et plus sûre . 



   Un mode de réalisation de cette disposition est   repré   senté à la figure 3 . A l'extrémité postérieure du corps 1 est fixée , par exemple par vissage , une bague 5 ,de préférence métallique ,et dont la   demi,*section   a la forme d'un U , présentant ainsi deux rebords 6 et   7 .   



   Dans l'intervalle ménagé entre ces bords est disposée une garniture d'étanchéité 8, en caoutchouc , liège ou autre matériau convenable , qui coopère avec la paroi extérieure 9 du piston   10   
L'extrémité antérieure du piston 10 présente un cordon 12 ( ou porte une goupille ), coopérant avec le rebord 6 pour limiter le mouvement vers l'arrière dudit piston 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
On pourrait également obtenir l'étanchéité par coopé- ration directe du piston cylindrique alésé 10 avec une bague oylindrique 5 sans garniture d'étanchéité ,la bague étant fabriquée en une matière dont la dureté soit différente de celle de l'organe   10 .   



   Selon les figures 4,5 et 6 , le corps 101 de forme générale cylindrique , du stylographe est fixé à   l'avant ,   c'està-dire du coté du dispositif porte-'plume , un organe annulaire 102 dont la partie postérieure 103 est de diamètre plus faible que la partie antérieure , de manière à ménager avec le corps 101 un intervalle 104 . 



   Sur la partie postérieure 103 est montée , d'une   manié-*   re étanche ,par exemple par son serrage élastique , une po ché 105 de forme générale cylindrique , en caoutchouc ou matière analogue . Cette poche oocupe sensiblement tout le volume intérieur au corps 101 . 



   Son extrémité postérieure est retournée sur elle- même à la façon d'un doigt de gant , de manière à former un gland 106 . 



   Dans l'espace intérieur à ce gland est logé un or- gane annulaire élastique 107 qui , en coopération avec un épaulement 108 que présente le corps 101 , réalise l'étanchéi- té entre la chambre 109 intérieure au corps 101 et une chambre 110 délimitée par un réservoir 111 ,de forme ogivale , fixé- sur le corps 101 . L'extrémité postérieure du réservoir 111 est obturée par un bouchon à vis 112 . 



   L'organe 107 est constitué par une lame élastique telle qu'une lame de ressort enroulée et dont la longueur est telle que l'enroulement ait une longueur supérieure à une circonférence complète , ainsi qu'il est bien visible sur la figure 5 . 



   Dans la chambre 109 , entre le corps 101 et la poche 105 est logée une barrette longitudinale 113 qui occupe sensiblement toute la longueur de la ohambre 109 comprise 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 entre l'extrémité postérieure de l'anneau 102 et l'épaule- ment 108 .La partie supérieure de la barrette 113 est sen- siblement rectiligne , de manière à s'appliquer contre la pa- roi du corps 101. Dans l'épaisseur de la barrette 113 est pratiquée une rainure 114 qui sert au logement 'd'une partie d'un levier 115 , monté à rotation sur le corps 101 grâce à un axe 116,transversal Ce levier est disposé dans une   fenêtre   longitudinale 117 pratiquée sur le corps 101 et il se termine ,vers l'arrière, par une partie amincie 118 en forme d'onglet . 



   Le gland 106 présente à sa partie antérieure une ou plusieurs perforations 119 . 



   Pour remplir le stylographe , on actionne le levier 
115 par son onglet 118 de mainère à l'amener dans la position érigée montrée en trait mixte . Par ce mouvement , le talon 
120 dudit levier provoque un abaissement d'ensemble   de,la   barette 113 , laquelle écrase la poche 105 en réduisant son volume intérieur à une valeur très faible . 



     L'écrasement   simultané du gland 106 augmente la pression régnant à l'intérieur de la chambre 110 contenant la substance enorogène et une quantité mesurée de cette der- nière , correspondant à l'écrasement du gland , pénètre par les perforations 119 dans la poche 105 , où elle se répand, L'étanchéité assurée par l'expansion de la lame circulaire 107 empêche toute pénétration de substance   encrogène   dans la chambre   109 .   



   Lors du mouvement de retour du levier 115 , le stylo- graphe étant plongé dans l'eau par sa plume ,.la poche 105 reprend sa forme initiale , par   .élasticité ,   ce qui produit une aspiration énergique et l'eau pénètre dans la poche et la remplit , Elle se mélange à la substance   enorogène   pour cons- tituer l'encre, dont une quantité minime pénètre dans la chambre 110 par les perforations 119 et rétablit l'équilibre des pressions . 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Le stylographe peut être rempli un nombre considéra- ble defois, jusqu'à épuisement de la substance   encrogène ,   Le'réservoir reçoit alors une nouvelle charge de substance   encrogène ,   après enlèvement de la vis 112. 



   En cas d'absence de substance encrogène , le stylo- graphe peut être rempli en le plongeant dans un flacon   d'en-   ore et en actionnant le levier 115 . 



   Dans une variante , le gland 106 au lieu de faire partie intégrante de la poche 105 peut en .être indépendant . 



   REVENDICATIONS   1-Un   stylographe comportant des moyens d'écriture un réservoir , une réserve d'encre concentrée ou de substance   encrogène   et des moyens de remplissage , caractérisé en ce que la réserve d'encre concentrée comporte une 'partie   défor   mable perforée sur laquelle les moyens de remplissage agissent dans leur déplacement en provoquant une modification de valeur prédéterminée du volume de la dite réserve .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    STYLOGRAPH ...



   The subject of the invention is a stylograph or reservoir pen holder of the type comprising a cartridge or reserve containing an encrogenic substance, for example concentrated ink, the filling of the stylograph being carried out using water, in a good quantity. determined, to which is added a specific quantity of this en- crogenic substance
The stylograph, according to the invention, is characterized in that the reserve of concentrated ink or of encrusted substance comprises a perforated deformable part on which the filling means act in their movement by causing a modification of the predetermined value of the volume.

 <Desc / Clms Page number 2>

 of said reserve or cartridge.



   The filling means will be, for example,. a plunger, in which case the ink-forming substance reserve cartridge will be bonded to the plunger, or will constitute the filling plunger, its deformable part abutting an interior projection of the stylograph during movement of the plunger and the cartridge.



   Said means may also be constituted by a flexible bag in combination with an organ, capable of putting pressure on this bag and of flattening it in order to express its contents; in this case, the member acting on the flexible bag will be provided to deform during its movement the reserve of encrusted substance, the deformable part of which will form part of the wall of said flexible bag.



   According to one object of the invention, the ink reserve will comprise a perforated flexible wall which is deformed either by abutment against a fixed projection of the stylograph in the case of the use of a piston, or by the action of the pen. member for flattening the flexible reservoir bag, in the case of the use of such a filling means.



   Another object of the invention consists in giving said flexible wall the shape of a perforated acorn which is retroverted by the organ used for its deformation. The perforations of the glans will advantageously be arranged outside the surface on which the deforming member acts.



   According to one arrangement of the invention, said acorn is constituted by a terminal retroversion of the flexible reservoir bag, the sealing of the encrogenic reserve being obtained by means of an elastic expansion blade placed in the retroverted part of the bag. , so as to apply the walls against those of the body of the stylograph.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   According to another arrangement of the invention, the deformable part of the reserve forming a filling piston is constituted by a perforated plunger, capable of penetrating into the cartridge under the action of an internal stop of the stylograph. and usually held up by a spring or the equivalent.



   The invention also provides for making removable the part of the body of the stylograph which surrounds the piston forming a reserve of concentrated ink, which makes it possible, by turning it over, to use it as a handle for actuating the piston.



     Other objects of the invention will be described herein. after with reference to the accompanying drawing by way of example and on which:
Figures 1 and 2 show in longitudinal section 'nal an embodiment of a stylograph according to the invention in the position of use and during filling.



   FIG. 3 is a detailed view of a variant of a stylograph of the same type as that of FIGS. 1 and 2, that is to say with piston filling.



   FIG. 4 shows in longitudinal section another embodiment of the stylograph in the case of the flexible bag type.



   Figures 5 and 6 are cross sections on the lines V-V and VI-VI of Figure 3.



   Referring to Figures 1 and 2, it can be seen that the stylograph according to the invention comprises a tubular body 10 leaving therein a cylindrical chamber 11.



  At its front part, this body ends with a reinforcement 12, on which is made an internal thread 13.



   The anterior end is formed by a flat face 14 At its posterior part, the body 10 has an internal thread 15, but which does not necessarily exist as far as the end part, the latter possibly having a thinning.

 <Desc / Clms Page number 4>

 
16 and its end face 17, annular, being flat.



   With the thread 13 of the front leg cooperates a thread 18 for assembly. on the body 10, a pen-support device 19. The latter comprises, at the rear, a cylindrical part 20 on which the thread 18 is made, then a part of greater radius 21, the annular shoulder, plane 22, thus formed cooperating with the face 14 for the tightening, in order to hold it, of a ring 23
Rod 36 protrudes rearward from the block
19, the distance between the terminal face 40 and the end
41 of the rod 36 which can be considered as the height of a chamber 42.



   Inside the body 10 is housed the interior end of a cartridge 54, which comprises two cylindrical parts 55 and 56 of different radii, the connection 57 between these two parts forming a bead 58, the external diameter of which is is larger than that of the diameter of the part 56 o The cord 58 serves by cooperation with a ring 59 externally threaded and assembled with the body 10 by virtue of the tapping 15 thereof, to limit rearwards the movements of the cartridge 54. previous
Around the part / 55 thereof are arranged two sealing rings 60 and 61 cooperating with the internal surface of the body 10 and kept at a distance from each other by means of a wedging ring, 62.

   The anterior ring 60 is preferably made of a fairly hard metal, while the ring 61 is a ring suitable for sealing. Retention at the front of the ring 60 is ensured by the rear bead 63 of a sleeve 64 threaded onto the cylindrical part 55 and which has at the front a frustoconical part 66, the tapered end 67 of which cooperates with. the rim 68 that the edge presents

 <Desc / Clms Page number 5>

 front of part 55 and preventing any longitudinal movements of the annular elements mounted on said part.



   On the cylindrical part 69 that the sleeve has, 64, between the bead 63 and the frustoconical part 66 is applied in a sealed manner, the edge 70 of a tassel 71 of elastic flexible material ,, for example of rubber with the largest diameter of this acorn being determined by the largest, diameter of the frustoconical part 66. This acorn is pierced forward along one or more openings 72, distant from the axis of the cartridge by a quantity greater than the outer radius of the rod 36.



   The posterior lateral surface of the cartridge 54 has an internal thread 73, with which the thread 74 of a casing 75 surrounding the cartridge cooperates and whose anterior end fits into the thinned posterior part 16 of the body 10.



   The rear part of the cartridge 54 consists of a bottom 76. A disc 77 can be screwed into this base, having a cylindrical part 78 and a rear cylindrical-conical part 79. This tablet is advantageously of the same color as the substance contained in the cartridge to which it is attached; It facilitates the identification of this color.



   The stylograph is filled as follows:
The chamber 91, prior to the cartridge 54, contains a substance, for example concentrated ink, in the form of a paste which, added to the water, transforms the latter into ink.



  When the reservoir chamber 11 is empty, the user unscrews the casing 75 and, turning it end to end, again secures it with the cartridge 54, so as to constitute for the latter an extension of the cartridge. 'actuation (Figure 2 By pushing on this extension, the cartridge 54 is then pushed fully into the body 10. The air or liquid remaining

 <Desc / Clms Page number 6>

   @ in room 11 is kicked outside. The ring 60 acts as a scraper and frees the wall of the flesh 11 of any deposit which could damage the sealing ring.

   At the end of the stroke of the cartridge, the acorn 71 is pressed down against the end 41 of the rod 36, and the increase in pressure which results in the chamber 91, causes the expulsion in the chamber 42 of a quantity of paste equal to the variation of the internal volume of the acorn 71 and which is therefore well determined. This paste enters the chamber 42 through the perforations 72.



   The stylograph is then dipped by its nib in a container filled with water. By a movement in the opposite direction of the cartridge 54 ', a suction is produced which ensures the filling of the chamber 11 with water, the latter dissolving the enorogenic paste, previously expelled into the chamber 42, and thus constituting a ink of definite concentration. The rearward movement of the cartridge 54 is limited by the stop of the cord 57 against the ring 59. A small quantity of ink penetrates inside the cartridge, the acorn 71 returning to its convex shape towards the front. The envelope 75 is in. subsequently returned to its position of use.



   After a number of refills. which can be considerable, the cartridge is replaced by a new cartridge. This replacement is carried out as follows: the casing 75 is removed by unscrewing. The ring
59 is then unscrewed, allowing the used cartridge to be released. Replacing it with a new cartridge is done in the reverse way.
According to a variant not shown of the previous device, the front end of the cartridge 54 carries a plunger slidably mounted in place of the .gland 71.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  One or more perforations are made on the front face or on the side wall of the pin * geur piston, in a position such that they remain uncovered when the plunger piston comes into abutment against a stop member 132 integral with the body. A spring contained inside the cartridge rests on one side on the front face of the plunger and, on the other hand, on the rear base of the cartridge 54. of the device is identical to that which has been described above.



   Sealing devices for stylograph pistons
1 shown in Figures / and 2 are provided on the piston itself and sliding on the internal face of the reservoir.



   The seal which is obtained by this means is quite difficult to achieve, because the piston rubs internally in the very body of the stylograph which is most often made of plastic. However, it is difficult to achieve a perfect bore in the plastic material .



   The invention therefore includes a novel sealing means consisting in fixing to the body of the stylograph a sealing ring on which a bored piston rubs, which is of an easier and safer construction.



   An embodiment of this arrangement is shown in Figure 3. At the rear end of the body 1 is fixed, for example by screwing, a ring 5, preferably metallic, the half of which * section has the shape of a U, thus having two flanges 6 and 7.



   In the interval formed between these edges is disposed a seal 8, rubber, cork or other suitable material, which cooperates with the outer wall 9 of the piston 10.
The front end of the piston 10 has a bead 12 (or carries a pin), cooperating with the flange 6 to limit the rearward movement of said piston.

 <Desc / Clms Page number 8>

 
Sealing could also be obtained by direct cooperation of the bored cylindrical piston 10 with an oylindrical ring 5 without a seal, the ring being made of a material having a hardness different from that of the member 10.



   According to Figures 4, 5 and 6, the body 101 of generally cylindrical shape of the stylograph is fixed to the front, that is to say on the side of the pen-holder device, an annular member 102 whose rear part 103 is of smaller diameter than the front part, so as to leave a gap 104 with the body 101.



   On the rear part 103 is mounted, in a sealed manner, for example by its elastic clamping, a pocket 105 of generally cylindrical shape, made of rubber or the like. This pocket covers substantially the entire volume inside the body 101.



   Its posterior end is turned over on itself like a thimble, so as to form an acorn 106.



   In the space inside this acorn is housed an elastic annular member 107 which, in cooperation with a shoulder 108 presented by the body 101, provides the seal between the chamber 109 inside the body 101 and a delimited chamber 110. by a reservoir 111, of ogival shape, fixed to the body 101. The rear end of the reservoir 111 is closed by a screw cap 112.



   The member 107 is constituted by an elastic blade such as a wound spring blade and the length of which is such that the winding has a length greater than a complete circumference, as is clearly visible in FIG. 5.



   In the chamber 109, between the body 101 and the pocket 105 is housed a longitudinal bar 113 which occupies substantially the entire length of the ohambre 109 included.

 <Desc / Clms Page number 9>

 between the posterior end of the ring 102 and the shoulder 108. The upper part of the bar 113 is substantially rectilinear, so as to rest against the wall of the body 101. In the thickness of the bar 113 is formed a groove 114 which serves to accommodate a portion of a lever 115, rotatably mounted on the body 101 by virtue of a transverse pin 116 This lever is arranged in a longitudinal window 117 formed on the body 101 and it ends, towards the rear, with a thinned part 118 in the form of a tab.



   The glans 106 has at its anterior part one or more perforations 119.



   To fill the stylograph, we operate the lever
115 by its main tab 118 to bring it into the erected position shown in phantom. By this movement, the heel
120 of said lever causes an overall lowering of the bar 113, which crushes the pocket 105 by reducing its internal volume to a very low value.



     The simultaneous crushing of the glans 106 increases the pressure prevailing inside the chamber 110 containing the enorogenic substance and a measured quantity of the latter, corresponding to the crushing of the glans, enters through the perforations 119 into the pocket 105 , where it spreads, The seal provided by the expansion of the circular blade 107 prevents any penetration of encrusted substance into the chamber 109.



   During the return movement of the lever 115, the pen being immersed in the water by its nib, the pocket 105 returns to its initial shape, by elasticity, which produces a vigorous suction and the water enters the pocket. and fills it. It mixes with the enorogenic substance to constitute the ink, a small quantity of which enters the chamber 110 through the perforations 119 and restores the pressure equilibrium.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The stylograph can be filled a considerable number of times, until the encrustation substance is used up. The reservoir then receives a new charge of encrusted substance after removal of the screw 112.



   If there is no ink-forming substance, the pen can be filled by immersing it in a bottle of encoder and operating the lever 115.



   In a variant, the acorn 106 instead of forming an integral part of the pocket 105 may be independent thereof.



   CLAIMS 1-A stylograph comprising writing means, a reservoir, a reserve of concentrated ink or of encrusted substance and filling means, characterized in that the reserve of concentrated ink comprises a perforated deformable part on which the filling means act in their movement by causing a modification of the predetermined value of the volume of said reserve.


    

Claims (1)

2- Un stylographe selon la revendication 1 dans lequel la partie déformable de la réserve d'encre concentrée est cons- tituée par une membrane souple perforée , 3- Un stylographe selon la revendication 2 , dans le- quel la membrane souple perforée a la forme d'un gland dont la pointe est rétroversée par le déplacement des moyens de remplissage'. 2- A stylograph according to claim 1 wherein the deformable part of the concentrated ink reserve is constituted by a perforated flexible membrane, 3- A stylograph according to claim 2, in which the perforated flexible membrane has the shape of an acorn, the tip of which is retroverted by the movement of the filling means'. 4- Un stylographe selon la revendication 1 , dans lequel la partie déformable de la réserve d'encre concentrée est cons- tituée par un piston plongeur perforé contretenu par un res- sort et sur lequel agissent les moyens de remplissage au cours de leur déplacement . <Desc/Clms Page number 11> 4. A stylograph according to claim 1, in which the deformable part of the reserve of concentrated ink is constituted by a perforated plunger piston held in place by a spring and on which the filling means act during their movement. <Desc / Clms Page number 11> 5- Un stylographe du type à piston de remplissage selon l'une quelconque des revendications précédentes ,dans lequel la réserve d'encre concentrée constitue piston de rem- plissage la partie déformable de ladite réserve venant buter contre une saillie fixe prévue à l'intérieur du stylogra- phe lors du déplacement dudit piston . 5- A stylograph of the filling piston type according to any one of the preceding claims, in which the reserve of concentrated ink constitutes a filling piston, the deformable part of said reserve coming into abutment against a fixed projection provided inside. of the stylograph during the movement of said piston. 6- Un stylographe du type à piston de remplissage selon la revendication 5 , dans lequel la saillie fixe est axia- le-et constituée par un prolongement arrière du conduit d'a- limentation . 6. A stylograph of the filling piston type according to claim 5, wherein the fixed projection is axial and constituted by a rear extension of the feed duct. 7- Un stylographe du type à piston selon la reven- dication 6,dans lequel la partie du corps du stylographe recouvrant le piston formant réserve d'encre concentrée est amovible et peut être retournée pour servir de poignée d'ac- tionnement dudit piston . 7. A piston-type stylograph according to claim 6, in which the part of the body of the stylograph covering the piston forming a reserve of concentrated ink is removable and can be turned over to serve as an operating handle for said piston. 8- Un stylographe du type à piston'selon les re- vendications 5, 6 ou 7 , dans lequel les moyens d'étanchéité sont constitués par la coopération du piston alésé avec une bague fixée dans le corps.du stylographe . 8. A piston type stylograph according to claims 5, 6 or 7, in which the sealing means are constituted by the cooperation of the bored piston with a ring fixed in the body of the stylograph. 9- Un stylographe du type à piston selon la revenu dication 8 dans lequel la section de la bague parallèle à l'axe a la forme d'un U , une garniture d'étanchéité en matériau ,approprié tel que caoutchouc ou liège étant placée entre les bords de cet U . 9- A stylograph of the piston type according to the income dication 8 in which the section of the ring parallel to the axis has the shape of a U, a gasket of material, suitable such as rubber or cork being placed between the edges of this U. 10- Un stylographe du type à sac souple , selon l'une quelconque des revendications 1 à 3 dans lequel la pa- roi souple déformable et perforée de la réserve d'encre con- centrée ou de substance encrogène constitue une partie de la paroi du sac-réservoir souple . 10. A stylograph of the flexible bag type, according to any one of claims 1 to 3, in which the deformable and perforated flexible wall of the reserve of concentrated ink or of encrusted substance constitutes part of the wall of the pen. soft-tank bag. 11- Un stylographe du type à sac souple , selon les revendications 3 et 10 , dans lequel le gland souple est constitué par une rétroversion perforée du sac-réservoir lui. même maintenu contre les'parois du stylographe par une bague <Desc/Clms Page number 12> élastique assurant l'étanchéité , l'organe d'aplatissement dudit sac souple déformant par l'une de ses extrémités ledit gland souple au cours de son déplacement . 11- A stylograph of the flexible bag type, according to claims 3 and 10, wherein the flexible glans is constituted by a perforated retroversion of the reservoir bag itself. even held against the walls of the stylograph by a ring <Desc / Clms Page number 12> elastic ensuring the seal, the flattening member of said flexible bag deforming by one of its ends said flexible glans during its movement. la- Un stylographe comportant des moyens d'écriture , un corps formant réservoir et glissant dans ce corps un piston de remplissage formant réserve d'encre concentrée ou de subs- tance encrogène , terminé par un gland souple perforé à sa pé- rphérie , la course du piston étant prévue de telle sorte que le gland puisse buter contre un prolongement arrière du conduit d'alimentation faisant saillie à l'intérieur du corps du sty- lographe , et cette saillie étant déterminée en combinaison avec la course du piston pour que la diminution de volume de la ré- serve d'encre concentrée résultant de la déformation du gland ait une valeur déterminée , a stylograph comprising writing means, a body forming a reservoir and sliding in this body a filling piston forming a reserve of concentrated ink or of encrogenic substance, terminated by a flexible acorn perforated at its periphery, the stroke of the piston being provided so that the acorn can abut against a rear extension of the supply duct protruding inside the body of the sty- logographer, and this protrusion being determined in combination with the stroke of the piston so that the decrease in volume of the concentrated ink reserve resulting from the deformation of the acorn has a determined value, et la partie arrière du corps du stylographe enveloppant le piston-.réserve étant fixée de maniè- re amovible sur celui-ci de façon à pouvoir âtre utilisée par retournement comme poignée d'actionnement du piston , and the rear part of the body of the stylograph enveloping the reserve piston being removably attached thereto so as to be able to be used by turning it over as a handle for actuating the piston,
BE481920A 1947-05-03 1948-04-17 Stylograph BE481920A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR946083T 1947-05-03

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE481920A true BE481920A (en) 1948-05-15

Family

ID=9472682

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE481920A BE481920A (en) 1947-05-03 1948-04-17 Stylograph

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE481920A (en)
FR (1) FR946083A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
FR946083A (en) 1949-05-23

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2121655C (en) Liquid or paste product dosing dispenser
CA1284130C (en) Liquid applicator device, namely for nail polish
EP0349416B1 (en) Applicator unit for eyelash make-up comprising a mascara cake and a humid dispensing element
EP0836862B1 (en) Storage case and applicator assembly
EP1161217A1 (en) Device for two-way transfer of a liquid between a bottle and a cartridge
FR2548927A1 (en) LIQUID SPRAY GUN
EP0383670A2 (en) Dispensing casing for solidified products
CA2498744A1 (en) Dispenser for liquid or pasty product
EP0316210B1 (en) Applicator for more or less viscous liquid
FR2748637A1 (en) COSMETIC STICK
FR2705590A1 (en) Liquid dispensing device that can be used in the upright position and does not include a dip tube.
FR2650201A1 (en) LIQUID APPLICATOR
EP2362835B1 (en) Writing implement, and cap with inner grooves for a writing implement
FR2619027A1 (en) LIQUID APPLICATOR OR WRITING INSTRUMENT
CA2522938A1 (en) Single-dose cosmetic sample dispenser
BE481920A (en) Stylograph
FR2732315A1 (en) Double cased cosmetic liquid tube with automatic valve
EP0923893B1 (en) Device for storing and applying pastry cosmetic products
EP0274960B1 (en) Ink cartridge for a writing instrument, and method for manufacturing the same
FR2606615A1 (en) Toothbrush
FR2867036A1 (en) Liquid or viscous product e.g. paint, applicator for e.g. cosmetic field, has protection cap which caps on end of tubular reservoir, where reservoir has elastic portion permitting to forward product to brush
WO1991000749A1 (en) Single use syringe and injecting needle
WO1996032863A1 (en) Improved self-contained toothbrush
BE492468A (en)
BE509250A (en)