BE471234A - - Google Patents

Info

Publication number
BE471234A
BE471234A BE471234DA BE471234A BE 471234 A BE471234 A BE 471234A BE 471234D A BE471234D A BE 471234DA BE 471234 A BE471234 A BE 471234A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mantle
fuel burner
air
duct
burner according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE471234A publication Critical patent/BE471234A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D3/00Burners using capillary action
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D2900/00Special features of, or arrangements for burners using fluid fuels or solid fuels suspended in a carrier gas
    • F23D2900/31016Burners in which the gas produced in the wick is not burned instantaneously

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Gas Burners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Brûleur à combustible liquide". 



   La présente invention est relative à un brûleur perfectionné pour combustible liquide du type dans lequel des gaz et/ou des vapeurs formés par le combustible s'é- lèvent dans un espace délimité latéralement par des parois perforées, à travers les ouvertures desquelles de l'air de combustion a accès au dit espace et dans lequel de l'air est forcé à circuler le long de la paroi perforée extérieure grâce à une enveloppe placée à une certaine distance de cette paroi. 



   L'invention a notamment pour objet de fournir un brûleur pour des appareils, tels que des appareils de cuisson ou de chauffage domestique, dont la flamme 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 peut être dirigée sur un élément de radiation, constitue, par exemple, par des fils métalliques entrelacés ou du métal déployé, sans que l'efficacité de la combustion du brûleur en souffre appréciablement. 



   L'invention a encore pour objet de fournir un brûleur pour des appareils tels que des appareils de cuis- son ou de chauffage domestique dont le rendement de la combustion est amélioré en raison de l'existence d'un courant d'air réglé le long de la paroi perforée inté- rieure. 



   Dans le présent mémoire,   l'expression     "zône   de combustion du brûleur'  est employée pour désigner l'espace, juste au-dessus de la périphérie supérieure des parois perforées, qui est occupé, par la flamme du brûleur quand l'appareil fonctionne. 



   Suivant une particularité de l'invention, on prévoit un brûleur du type décrit dans lequel un conduit d'air au moins est prévu à l'extérieur de l'enveloppe du brûleur, l'orifice d'entrée du dit conduit d'air étant situé au dessous du niveau de la   zône   de combustion et son orifice de sortie étant dirigé vers l'intérieur de la   zône   de combustion du brûleur. /ou/ /ou/ 
La forme du conduit d'air et/de son orifice de sortie est, de préférence, réglée ou réglable, de façon à contrôler le courant d'air envoyé à travers le conduit à la   zône   de combustion du brûleur. 



   /avantagousement, 
Une chicane ou plaque deflectrice peut/être placée en travers du passage d'air délimité par la paroi perforée intérieure. La chicane prévue dans le passage d'air précité comporte des fentes ou ouvertures au voisi- nage de ladite paroi, la forme des dites fentes ou ouver- tures étant telles qu'un courant d'air soit dirigé le long de la paroi interne. On comprendra que, dans un brûleur du type suivant l'invention,de l'air est introduit dans le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 passage central limité par la paroi perforée intérieure, en raison de la flamme existant dans la zône de combus- tion du brûleur.

   De même, on comprendra que grâce à l'a- gencement de la chicane perforée, on améliore le rendement de la combustion et on suppose que ceci est à attribuer au fait que l'air est dirigé par les fentes le long de la paroi perforée intérieure et que la vitesse de cet air est plus grande qu'elle ne le serait si un espace entière- ment libre était ménagé à l'intérieur de la paroi perforée intérieure. 



   Une forme de réalisation du brûleur suivant la présente invention, sera à présent décrité à titre d'exemple en se référant aux dessins ci-joints, dans lesquels la figure 1 est une coupe verticale du brûleur suivant la ligne 1-1 de la figure 4 ; la figure 2 est une vue en élévation extérieure du brûleur; la figure 3 est une coupe transvérsale suivant la ligne   III-III   de la figure 1, et la figure 4 est une vue en plan du brûleur. 



   Le brûleur montré sur les dessins comprend deux manteaux cylindriques perforés, coaxiaux 10 et 11, munis à leur extrémité inférieure d'un tronc de cône renversé 12 et 13 et situés à l'intérieur d'une enveloppe exté- rieure 14, courbée vers l'intérieur en 15, de manière à recouvrir la périphérie supérieure du manteau perforé extérieur 11. L'enveloppe 14 s'étend vers le bas jusqu'au dessous du point où le tronc de cône renversé 13 est adapté sur le manteau perforé extérieur. Le cylindre cen- tral 16, formé par le manteau perforé intérieur 10, est fermé à son extrémité'supérieure par un dôme 17, et une chicane ou plaque déflectrice perforée et fendue 18 est placée en travers du cylindre central 16 à l'endroit où le tronc de cône' renversé 12 s'adapte à l'extrémité infé- , 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 rieure du manteau 10.

   L'extrémité inférieure 19 du cylin- dre intérieur est ouverte à l'air. Les fentes 18a ména- gées dans la chicane ou plaque déflectrice 18 s'étendent tout autour de la face intérieure du manteau perforé inté- rieur 10, si ce n'est qu'elles sontinterrompues par des pièces formant pont 18 b nécessaires pour maintenir la chicane en place. La chicane peut être plate, convexe ou concave et présente de préférence, également un groupe central de trous circulaires 18c.

   Autour de l'enveloppe cylindrique du brûleur est placé un blindage 20 de forne tronconique ou cylindrique, dont l'extrémité supérieure est courbée vers l'intérieur, de manièreà former une bride ou rebord 21 qui restreint graduellement la section de l'orifice annulaire 22 du conduit d'air 23 formé par le blindage extérieur à l'enveloppe du brûleur   14   et dont la sortie d'air   22   est dirigée vers l'intérieur de la   zône   de combustion juste au-dessus du niveau de la périphérie supérieure de la paroi perforée extérieure 11. L'extrémité inférieure du blindage 20, qui forme le conduitd'air extérieur supplémentaire   23, est  située un peu au-dessus de l'extrémité inférieure de l'enveloppe 14 du brûleur. 



  Les parois ou   manteaux   perforés 10 et 11, l'enveloppe cylindrique 14 du brûleur et le blindage extérieur 20, formant le conduit d'air extérieur, sont maintenus associés grâce à une ou plusieurs tiges transversales 24, (lui sup- portent les manteaux, l'enveloppe et le blindage, et les maintiennen't convenablement espacés. Ces tiges 24 ont des extrémités aplaties   25.   



   Les manteaux perforés 10 et 11 sont montés sur un élément 26 comportant une rainure ou un canal annulaire 27 rempli d'une matière   absor bante     20,   tel que l'amiante, qui est amenée d'un réservoir (non représenté) de combus- tible liquide de la manière habituelle pour ce type de brûleur. Les gaz et/ou la vapeur formés par le combustible 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 s'élèvent dans l'espace 29 délimité par les manteaux per- forés 10 et 11, et l'air destiné à la combustion des gaz entre dans le dit espace par les ouvertures ménagées dans les manteaux 10 et 11, Une quantité d'air supplémentaire est, en outre, envoyée dans les gaz ascendants à la partie supérieure des manteaux perforés.

   Cette quantité supplémen- taire d'air est préchauffée pendant qu'elle traverse le conduit d'air extérieur   23   et en s'échappant de l'orifice de sortie   22   du conduit d'air, cet air contribue à obtenir une combustion pratiquement complète du combustible vapo- risé. En donnant au conduit d'air   23   une forme convergente, telle que l'indique le dessin, on obtient un effet Venturi à la sortie 22. 



   Le brûleur peut être recouvert d'un dôme 30 constitué de fils métalliques entrelacés ou d'une autre matière convenant pour former un radiateur à son extrémité supérieure. L'orifice de sortie   22,   dirigé vers l'inté- rieur du conduit d'air supplémentaire 25 peut être agencé de manière telle que la quantité maximum de flamme dans la   zône   de combustion Z soit dirigée contre le radiateur de manière à produire une   zône   considérable   d'"incandes-   cence" sur ce radiateur.

     uand   le brûleur est destiné à être employé conjointement avec un appareil de cuisson, le recouvrement constitué de fils métalliques entrelacés 30 peut être omis et un fil métallique ondulé ou   hélicoï-   dal fixé peut être placé, au besoin, dans la zône de com- bustion à la sortie de l'espace 29. 



   La longueur de l'enveloppe ou de la cheminée 14 du brûleur et du blindage extérieur 20 formant le conduit d'air extérieur 23 peut être réglée ou réglable de manière à obtenir un conditionnement approprié du courant d'air. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Liquid fuel burner".



   The present invention relates to an improved burner for liquid fuel of the type in which gases and / or vapors formed by the fuel rise in a space delimited laterally by perforated walls, through the openings of which of the fuel. combustion air has access to said space and in which air is forced to circulate along the outer perforated wall thanks to a casing placed at a certain distance from this wall.



   A particular object of the invention is to provide a burner for appliances, such as cooking or domestic heating appliances, the flame of which is

 <Desc / Clms Page number 2>

 can be directed at a radiation element, for example formed by interwoven metal wires or expanded metal, without the combustion efficiency of the burner being appreciably affected.



   Another object of the invention is to provide a burner for appliances such as domestic cooking or heating appliances, the combustion efficiency of which is improved due to the existence of an air current regulated along of the inner perforated wall.



   In this specification, the term "burner combustion zone" is used to designate the space, just above the upper periphery of the perforated walls, which is occupied by the burner flame when the appliance is in operation.



   According to a feature of the invention, there is provided a burner of the type described in which at least one air duct is provided outside the casing of the burner, the inlet orifice of said air duct being located below the level of the combustion zone and its outlet opening towards the interior of the combustion zone of the burner. /or or/
The shape of the air duct and / of its outlet orifice is preferably regulated or adjustable, so as to control the flow of air sent through the duct to the combustion zone of the burner.



   / advantageously,
A baffle or deflector plate may / be placed across the air passage delimited by the inner perforated wall. The baffle provided in the aforementioned air passage comprises slits or openings in the vicinity of said wall, the shape of said slits or openings being such that a current of air is directed along the internal wall. It will be understood that, in a burner of the type according to the invention, air is introduced into the

 <Desc / Clms Page number 3>

 central passage limited by the internal perforated wall, due to the flame existing in the combustion zone of the burner.

   Likewise, it will be understood that by virtue of the arrangement of the perforated baffle, the combustion efficiency is improved and it is assumed that this is to be attributed to the fact that the air is directed through the slots along the perforated wall. interior and that the speed of this air is greater than it would be if a completely free space were left inside the interior perforated wall.



   An embodiment of the burner according to the present invention will now be described by way of example with reference to the accompanying drawings, in which Figure 1 is a vertical section of the burner taken along line 1-1 of Figure 4 ; Figure 2 is an exterior elevational view of the burner; Figure 3 is a cross-section taken along the line III-III of Figure 1, and Figure 4 is a plan view of the burner.



   The burner shown in the drawings comprises two perforated cylindrical mantles, coaxial 10 and 11, provided at their lower end with an inverted truncated cone 12 and 13 and situated inside an outer casing 14, curved towards the end. 'inside at 15, so as to cover the upper periphery of the outer perforated mantle 11. The casing 14 extends downwardly to below the point where the inverted truncated cone 13 fits over the outer perforated mantle. The central cylinder 16, formed by the inner perforated mantle 10, is closed at its upper end by a dome 17, and a perforated and slotted baffle or baffle plate 18 is placed across the central cylinder 16 where the inverted truncated cone 12 adapts to the lower end,

 <Desc / Clms Page number 4>

 top of mantle 10.

   The lower end 19 of the inner cylinder is open to the air. The slits 18a in the baffle or baffle plate 18 extend all around the inner face of the inner perforated mantle 10, except that they are interrupted by bridge pieces 18b necessary to maintain the baffle in place. The baffle can be flat, convex or concave and preferably also has a central group of circular holes 18c.

   Around the cylindrical casing of the burner is placed a shield 20 of frustoconical or cylindrical shape, the upper end of which is curved inwards, so as to form a flange or rim 21 which gradually restricts the section of the annular orifice 22. of the air duct 23 formed by the shielding outside the casing of the burner 14 and the air outlet 22 of which is directed towards the interior of the combustion zone just above the level of the upper periphery of the wall outer perforated 11. The lower end of the shield 20, which forms the additional external air duct 23, is located a little above the lower end of the casing 14 of the burner.



  The perforated walls or mantles 10 and 11, the cylindrical casing 14 of the burner and the external shielding 20, forming the exterior air duct, are kept associated by means of one or more transverse rods 24, (supporting the mantles, casing and shielding, and keeps them properly spaced These rods 24 have flattened ends 25.



   The perforated coats 10 and 11 are mounted on a member 26 having an annular groove or channel 27 filled with an absorbent material 20, such as asbestos, which is supplied from a fuel tank (not shown). liquid in the usual manner for this type of burner. Gas and / or vapor formed by the fuel

 <Desc / Clms Page number 5>

 rise in the space 29 delimited by the perforated mantles 10 and 11, and the air intended for the combustion of the gases enters the said space through the openings made in the mantles 10 and 11, A quantity of air additional is, moreover, sent in the ascending gases to the upper part of the perforated coats.

   This additional quantity of air is preheated as it passes through the outside air duct 23 and by escaping from the outlet port 22 of the air duct this air contributes to obtaining practically complete combustion of the air. vaporized fuel. By giving the air duct 23 a converging shape, as shown in the drawing, a Venturi effect is obtained at the outlet 22.



   The burner may be covered with a dome 30 of interwoven metal wires or other material suitable for forming a radiator at its upper end. The outlet 22, directed inwardly of the additional air duct 25 can be arranged such that the maximum quantity of flame in the combustion zone Z is directed against the radiator so as to produce a zone considerable "glow" on this radiator.

     When the burner is intended for use in conjunction with a cooking appliance, the covering of interwoven metal wires 30 may be omitted and a fixed corrugated or helical wire may be placed in the combustion zone if necessary. out of space 29.



   The length of the casing or the chimney 14 of the burner and of the external shielding 20 forming the external air duct 23 can be adjusted or adjustable so as to obtain appropriate conditioning of the air current.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Brûleur de combustible comprenant un manteau / intérieur, un manteau extérieur, les deux manteaux - 5 - <Desc/Clms Page number 6> précités ayant des parois perforées, un dispositif pour supporter le manteau intérieur à l'intérieur du manteau extérieur et pour maintenir le manteau intérieur convena- blement espacé du manteau extérieur, de manière à fournir un espace pour le courant ascendant de combustible gazeux, et une enveloppe disposée autour du manteau extérieur à une certaine distance de celui-ci et obligeant de l'air à circuler le long de la paroi perforée du manteau exté- rieur, le dit brûleur étant caractérisé en ce qu'un blin- dage est disposé autour de l'enveloppe à une cer- taine distance de celle-ci, de manière à fournir un conduit d'air extérieur à l'enveloppe, CLAIMS 1. Fuel burner including a mantle / interior, an exterior mantle, both mantles - 5 - <Desc / Clms Page number 6> aforesaid having perforated walls, a device for supporting the inner mantle within the outer mantle and for keeping the inner mantle suitably spaced from the outer mantle, so as to provide space for the upward flow of gaseous fuel, and a envelope disposed around the outer mantle at a certain distance from it and causing air to circulate along the perforated wall of the outer mantle, said burner being characterized in that a shield is disposed around from the envelope at a certain distance from it, so as to provide an outside air duct to the envelope, ledit conduit d'air compor- tant une entrée située au-dessous de la zône de combustion et un orifice de sortie dirigé vers l'intérieur de la zône de combustion. said air duct comprising an inlet situated below the combustion zone and an outlet orifice directed towards the interior of the combustion zone. 2. Brûleur de combustible suivant la revendica- tion 1, dans lequel le blindage comporte à sa partie supé- rieure une bride ou rebord intérieur situé à une certaine distance de la partie supérieure de l'enveloppe, de manière à former l'orifice de sortie du conduit dirigé vers l'in- térieur de la zone de combustion. 2. Fuel burner according to claim 1, in which the shield has at its upper part an inner flange or rim located at a certain distance from the upper part of the casing, so as to form the orifice of the casing. outlet of the duct directed towards the interior of the combustion zone. 3. Brûleur de combustible suivant la revendi- cation 1, dans lequel l'enveloppe entourant le manteau extérieur a sa partie courbée en forme de bride vers le bord supérieur dudit manteau extérieur, et dans lequel le bord supérieur du blindage comporte une bride ou rebord faisant saillie vers l'intérieur et située à une certaine distance de la bride de l'enveloppe, de manière à former l'orifice de sortie du conduit dirigé vers l'intérieur de la zone de combustion. 3. Fuel burner according to claim 1, in which the casing surrounding the outer mantle has its part curved in the form of a flange towards the upper edge of said outer mantle, and in which the upper edge of the shield has a flange or rim. projecting inwards and located at a certain distance from the flange of the casing, so as to form the outlet of the duct directed towards the interior of the combustion zone. 4. Brûleur de combustible suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans lequel le conduit comporte une zone de section transversale décroissante depuis 1*orifice d'entrée jusqu'à l'orifice de sortie, de <Desc/Clms Page number 7> manière à produire un effet Venturi. 4. Fuel burner according to either of the preceding claims, wherein the duct has an area of decreasing cross section from the inlet port to the outlet port, <Desc / Clms Page number 7> so as to produce a Venturi effect. 5. Brûleur de combustible suivant l'une ou l'autre des revendications prépédentes, dans lequel un dispositif est prévu pour l'ajustement du conduit d'air en vue de régler le courant d'air se dirigeant par ce conduit vers la zone de combustion. 5. Fuel burner according to one or the other of the preceding claims, in which a device is provided for the adjustment of the air duct with a view to regulating the air flow directing through this duct towards the zone of. combustion. 6. Brûleur de combustible suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans lequel une chicane ou paroi déflectrice est placée en travers du passage d'air délimité par la paroi perforée du manteau intérieur, ladite chicane comportant au moins des ouvertures au voisinage de ladite paroi perforée du manteau intérieur, de manière à diriger un courant d'air le long de la dite paroi. 6. Fuel burner according to either of the preceding claims, wherein a baffle or baffle wall is placed across the air passage delimited by the perforated wall of the inner mantle, said baffle comprising at least openings at the bottom. vicinity of said perforated wall of the inner mantle, so as to direct a current of air along said wall. 7. Brûleur de combustible suivant la revendica- tion 6, dans lequel un dispositif est prévu pour régler la surface des ouvertures ménagée dans la chicane déflectrice, en vue de pouvoir contrôler le courant d'air. 7. Fuel burner according to claim 6, in which a device is provided for adjusting the area of the openings made in the deflector baffle, in order to be able to control the air flow. 8. Brûleur de combustible, en substance tel, que décrit ci-dessus en référence aux dessins ci-joints. 8. Fuel burner, substantially as described above with reference to the accompanying drawings.
BE471234D BE471234A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE471234A true BE471234A (en)

Family

ID=121157

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE471234D BE471234A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE471234A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2461198A1 (en) Gas fired central heating system - has flue duct running inside air intake duct or vice=versa
BE471234A (en)
RU2237217C2 (en) Burner unit and domestic heating stove for liquid fuel
FR2666871A1 (en) Installation for producing heat from a fuel burnt in a boiler connected to the base of an industrial chimney
CH177397A (en) Gas heater.
FR2464437A1 (en) BOILER OF WHICH THE BURNER IS FORMED BY A WALL OF THE MIXING CHAMBER
EP0998648B1 (en) Heating apparatus
FR3008482A1 (en) IMPROVEMENT IN HEATING INSTALLATIONS WITH SMOKE EXHAUST DUCT PROVIDED WITH A COMBUSTION AIR INLET
US2546731A (en) Combustion tube fluid fuel burner
FR2654806A1 (en) Gas-fired heating appliance using infrared radiation
US613347A (en) Vapor-burner for sfoves
BE373133A (en)
BE414519A (en)
BE413906A (en)
BE411689A (en)
FR2483569A1 (en) Domestic solid fuel burner - has external casing with central cylinder containing fuel and combustion gases in intermediate space
CH282529A (en) Oil burner with constant level tank.
BE415243A (en)
BE419269A (en)
BE471254A (en)
FR2763670A1 (en) Infrared heater e.g. for young livestock
BE570108A (en)
BE484671A (en)
CH167106A (en) Liquid fuel heating installation.
BE513775A (en)