BE466766A - - Google Patents

Info

Publication number
BE466766A
BE466766A BE466766DA BE466766A BE 466766 A BE466766 A BE 466766A BE 466766D A BE466766D A BE 466766DA BE 466766 A BE466766 A BE 466766A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
aforesaid
shaft
variable speed
cam
speed drive
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE466766A publication Critical patent/BE466766A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H29/00Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action
    • F16H29/02Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action between one of the shafts and an oscillating or reciprocating intermediate member, not rotating with either of the shafts
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H29/00Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action
    • F16H29/02Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action between one of the shafts and an oscillating or reciprocating intermediate member, not rotating with either of the shafts
    • F16H29/04Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action between one of the shafts and an oscillating or reciprocating intermediate member, not rotating with either of the shafts in which the transmission ratio is changed by adjustment of a crank, an eccentric, a wobble-plate, or a cam, on one of the shafts

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  VARIATEUR DE VITESSE. 



   La présente invention est relative aux variateurs de vi- tesse comprenant une came à surface conique commandée par un arbre moteur et commandant elle-même au moins un, et   de'préfé-   rence plusieurs, organes de transmission, à mouvement de va- et-vient, accouplés avec un arbre récepteur. 



   La présente invention a pour but de réaliser un varia- teur de vitesse de ce type permettant de modifier la vitesse d'une façon continue à partir de l'arrêt. 



   A cet effet, l'amplitude et par conséquent la vitesse du mouvement des organes de transmission susdits peut être modifiée par la variation de leur position relative par rapport à la came susdite, ladite variation étant effectuée, de préférence, par une translation des organes de transmission, suivant la direction de l'axe de rotation de la came. 



   Dans une forme de réalisation avantageuse de l'objet de l'invention, les organes de transmission susdits sont reliés entre eux d'une manière élastique de façon telle qu'ils appuient constamment sur la came susdite.   Leur accouplement avec   l'arbre 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 récepteur est réalisé au moyen de   dispositifs   tels que celui-ci est entraîné dans un seul sens.

   Chacun des dispositifs susdits pivote autour de l'arbre par lequel il est porté et comprend des alvéoles disposées le long de la surface de contact avec l'arbre susdit dont chacune présente une rampe inclinée par rapport à l'un des sens instantanés du mouvement de dispositif, de façon telle,que lorsque celui-ci tourne dans ce sens, des organes de révolution placés dans ces alvéoles sont coincés entre les rampes et l'arbre et déterminent l'entraînement de celui-ci, tandis que lorsque le dispositiftourne dans le sens inverse, les organes de révolution susdits restent libres et le . dispositif tourne fou. 



   Les dispositifs susdits sont réalisés en forme de roues accouplées, de préférence, par l'engrènement avec la partie correspondante des organes de transmission par lesquels ils sont   commandés. il   est toutefois évident qu'ils peuvent être également réalisés en forme, par exemple, des leviers appuyant sur leurs organes de transmission   respectifs,   ces derniers sont aussi réalisables de plusieurs manières et peuvent, suivant la forme de réalisation, exécuter soit un mouvement alternatif rectiligne soit un mouvement oscillant. 



   Dans le cas où plusieurs organes de transmission seraient prévus, les dispositifs permettant   l'entraînement   dans un sens unique peuvent être tous portés par un seul arbre, qui sera l'ar- bre récepteur du mécanisme, ils peuvent également être portés par des arbres propres à chacun d'eux. Dans ce cas, chacun de ces arbres reçoit de la part du dispositif qu'il porte, un mou- vement pulsatoire, mais en accouplant tous ces arbres avec un organe rotatif, le même pour tous les arbres, leurs mouvements peuvent être synchronisés et   rendus   sensiblement uniformes. 



   La présente invention est également relative à un varia- teur de vitesse comprenant une came commandée par l'arbre moteur, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   @   ainsi qu'un organe de transmission, tel qu'un levier, accouplé avec l'arbre récepteur et oscillant autour d'un point fixe   @   sous l'action de la. came susdite. L'action de la came est appli- quée à un aeuxième   orga#   de transmission oscillant autour d'un point généralement fixe, mais susceptible d'être déplacé. Le deuxième organede transmission est relié par une tringle au premier organe de transmission, de manière que la longueur de la tringle est égale à la distance comprise entre le centre d'os- cillation du deuxième organe de transmission et son point de réunion avec la tringle. 



   Le déplacement du deuxième organe de transmission sous l'action de la tringle détermine ainsi un mouvement oscilla- toire du premier organe de transmission dont l'amplitude est directement proportionnelle à l'angle formé par le deuxième organe de transmission et la tringle. En déplaçant le centre d'oscillation du deuxième organe de transmission, on fait va.- rier l'amplitude et par conséquentla vitesse du mouvement du premier organe de transmission, accouplé avec l'arbre récep- teur. notamment si on amène ledit centre sur la trajectoire du point de réunion au premier organe de transmission avec la tringle, vu l'égalité citée ci-dessus, l'angle susdit est nul et le premier organe de transmission s'immobilise.

   l'entraînement de l'arbre moteur est effectué au moyen d'un dispositif tel que l'arbre susdit est entraîné dans un seul sens, ce dispositif est, de préférence, réalisé comme décrit ci-dessus dans le cas du premier type de variateur de vitesse. 



   Le mouvement du premier organe de transmission étant oscillatoire, celui de l'arbre récepteur est pulsatoire. En plaçant en quantité plusieurs appareils du type décrit ci-dessus, on pourra rendre le mouvement de l'arbre récepteur sensiblement   uniforme.   



   D'autres détails et particularités de l'invention res- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sortiront de la description/des variateurs de vitesse donnée ci-après, à titre d'exemples non limitatifs et avec référence aux dessins ci-annexés. 



   Les figures 1 à 3 représententun variateur de vitesse comprenant une came à surface conique. 



   La fig.4 représente une variante de réalisation du varia- teur de vitesse comprenant une came à surface conique. 



   Les fig.5 et 6 représentent un variateur de vitesse com- prenant une came à surface cylindrique. 



   La fig.7 représente une variante de réalisation du varia- teur de vitesse comprenant une came à surface cylindrique. 



   Les fig.8 à 10 donnent une représentation schématique du principe de fonctionnement de l'appareil. 



   La fig. 11 représente un dispositif empêchant l'arbre récepteur de tourner plus vite que l'arbre moteur. 



   Le variateur de vitesse représenté aux fig.1 à 3 comprend 
 EMI4.1 
 comaue,àoli3aire Je l'arbre moteur 2,et 0m&nint 18 rnes une came 1 à   surfacee   transmission 3 à mouvement de va-et-vient, réalisés en forme de leviers et accouplés avec un arbre récepteur. 



   L'amplitude et par conséquent, la vitesse du mouvement des organes de transmission peut être modifiée par la variation de leur position relative par rapport à la came 1. Cette variation peut être effectuée soit par une translation des organes de trans-   mission .3  suivant la direction de l'axe de rotation de la came 1, soit par une translation de cette dernière. 



   Les organes de transmission 3, sont portés par les arbres 4, sur lesquels ils pivotent fous. Ils sont en plus reliés entre eux d'une manière élastique de façon telle qu'ils appuient constam- ment sur la came 1. A cet effet, ils sont pourvus de galets 5 sur lesquels passe un   câble 6,   dont un bout est fixé en 7 à un des or- ganes de transmission, tandis que l'autre bout est fixé au même organe de transmission par l'intermédiaire d'un ressort 8.

   Il est 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 évident que le câble peut être remplacé ¯par   un   autre système quelconque, par exemple, par des ressorts reliant les organes de transmission entre eux.   @   
Sous l'action de la came 1, les organes de transmission 3 exécutent un mouvement de va-et-vient, par conséquent, leur ac- couplement avec les arbres'récepteurs est réalisé au moyen de dispositifs tels que celui-ci entraîné dans un seul sens. 



   Ces dispositifs sont réalisés sous la forme des roues 9 portées également par les arbres 4 et disposées dans le plan moyen des organes de transmission 3. A cet effet, ces derniers présentent un espacement entre les flasques 10 dont ils sont pourvus et par lesquelles ils sont réunis auxdits arbres. Chaque roue 9 comprend des   alvéoles)1,   disposées le long de la surface de contact avec l'arbre par lequel elle est portée, dont chacune présente une rampe 12 inclinée par   ra,pport à   l'un des sens instan-   tanés du   mouvement de la roue 9.

   L'inclinaison de la rampe 12 est telle que lorsqu'une roue 9, tourne dans un sens, les organes de révolution 13 conformés en forme de rouleaux, placés dans ces alvéoles sont coincés entre les rampes 12 et l'arbre 4, et déter- minent l'entraînement 'de celui-ci ; tandis que lorsque la roue 9 susdite tourne dans le sens inverse, les organes de révolution 13 restent libres et la roue 9 tourne folle. 



   Il est évident que, dans certains cas, les organes de ré- volution 13 pourraient être également réalisés en forme de billes. 



   Des éléments élastiques tels que des ressorts 14, disposés dans les alvéoles 11, agissent sur les corps de révolution 13 de façon à les coincer entre les rampes 12 et -l'arbre portant la roue. Ces ressorts 14 sont réalisés en forme de lames dirigées radialement et fixées à la partie supérieure des alvéolesll. Dans le cas particulier représenté aux dessins, la fixation de ressorts 14 est réalisée par le sertissage dans une fente pratiquée dans la partie supérieure des alvéoles. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Les roues 9 sont pourvues des dents 15 disposées le long de leurs jantes et assurant leur accouplement avec les parties correspondantes 16 des organes de transmission. chacun des arbres 4 reçoit d'une roue9 portée par lui, un mouvement pulsatif, mais ces arbres sont pourvus de roues 17 solidaires de leurs arbres respectifs et engrenant avec un organe rotatif 18 s'engrenant avec toutes les roues 17 et synchronisant ainsi les mouvements des arbres 4. 



   L'organe rotatif 18 est réalise sous la forme d'une   cou-   ronne disposée concentriquement par rapport à l'axe de rotation de la came 1, son axe de rotation coincide avec celui de la came 1, tandis que les axes de rotation des arbres 4 lui   àont   parallèles. chacun des arbres 4 peut par conséquent être pris   com'e   un arbre récepteur. Dans le cas particulier représenté à la fig.l, un seul arbre est pris comme récepteur. 



   La   fig.4   représente une variante de réalisation ae   vnria   teur de vitesse décrit   ci-aessus.   une came 1 à surface conique est'solidaire de l'arbre moteur 2. Elle commande trois organes de transmission 3, réa- lisés en forme de leviers oscillants autour des points fixes 19 et reliés entre eux d'une manière élastique de façon telle qu'ils appuient constamment sur la came 1. A cet   efiet,   les organes de transmission 3 sont munis de galets   b   sur lesquels passe un câble 6 dont un bout est fixé en 7 à un des organes de transmission, tandis que l'autre bout est fixé au même or- gane de transmission par l'intermédiaire d'un ressort 8.

   Il est évident que le câble peut être remplacé par un autre système quelconque, par exemple, par des ressorts reliant les organes de transmission entre eux. 



   DOUS l'action de   la   came 1, les organes de transmission exécutent un mouvement de va-et-vient qui est transmis à l'ar- bre récepteur 4 par l'intermédiaire des dispositifs tels que 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 celui-ci est entraîné dans un seul sens et réalisés en forme de roues , comme il a été décrit plus haut. vans cette forme de réaisation, toutes les   roues   sont portées par un seul arbre récepteur 4 dont la vitesse est   ren-   due sensiblement constante grâce au choix judicieux des positions des points d'attaque de la came. 



   Comme dans le mécanisme décrit,, ci-dessus, l'amplitude et, par conséquent, la vitesse du mouvement des organes de transmission peut être modifiée par la variation de leur posi- tion relative par rapport à la came 1, réalisée soit par une translation des organes de transmission suivant la direction de l'axe de rotation de la came 1, soit par une translation de cette dernière. 



   La présente invention a également pour objet un variateur de vitesse comprenant une   came'20   à surface cylindrique et dont le principe de fonctionnement est représenté aux fig.8 à 10, et dont deux réalisation particulières sont représentées aux figures 
5 et 5, 4'une part et à la figure 7, d'autre part..   ce   variateur de vitesse comprend une came 20 solidaire de l'arbre moteur 2, ainsi qu'un organe de transmission 21, réalisé en forme d'un levier oscillant sous l'action de la came 20, au- tour d'un point fixe   2   et accouplé avec l'arbre récepteur 4, au moyen d'une   roue   réalisée selon le mode décrit ci-dessus. 



   L'action de la came 20 est appliquée à un deuxième.organe de transmission 23, oscillant autour d'un point 24, généralement fixe mais susceptible d'être déplacé suivant une trajectoire cir- culaire   5   centrée sur l'axe de l'arbre moteur 2. 



   L'organe de transmission 23 est relié à l'organe de trans- mission 21 par une tringle   6   de manière que la longueur de la tringle 26,   c.à.d.   la distance entre les articulations 27 et 28, réunissant la tringle 26 respectivement à l'organe de trans- mission 21 et à celui 23, est égale à la distance comprise entre 

 <Desc/Clms Page number 8> 

      le centre d'oscillation 24, de l'organe de transmission 23, et l'articulation 28. 



   L'amplitude de mouvement de l'organe de transmission 21 et par conséquent sa vitesse, est proportionnelle à l'angle 29 formé par l'organe de transmission 23 et la tringle   26   (fig. 



  8 et 9). Par conséquent, le déplacement du centre d'oscillation 24 de l'organe de transmission 23 sur la trajectoire fera va- rier la vitesse dé mouvement de l'arbre récepteur 4 accouplé avec l'organe de transmission 21. notamment, si le centre 24 est amené dans la position 30 située à l'intersection de la trajectoire 25 avec celle de l'articulation 27, l'angle 29 devient nul et avec lui les oscillations de l'organe de transmission 21. Les fig.8 et 9représentent les positions des différents organes pour deux vitesses différentes de l'arbre récepteur ; la figure lu représen- te leurs positions pour la vitesse nulle. 



   Dans la réalisation particulière représentée à la fig.7, le centre d'oscillation 24 est porté par un levier 31 tournant autour de l'arbre moteur 2. Il pourrait évidemment. être guindé par un autre dispositif qaelconque, par exemple, par une coulisse, comme il est représenté aux fig.5 et u. 



   La constance du contact de l'organe de   transmission   23 avec la came 1 est assurée par l'action du ressort 33 agissant sur un bras 34, articulé à l'organe de transmission 21 en son centre d'oscillation 22, de façon   telle / que   l'organe de trans- mission 21 et le bras 34 sont constamment sollicités à se rap- procher de la came 1. 



   Dans la réalisation particulière représentée aux fig.5 et 6, correspondant, la première à une vitesse nulle de l'arbre ré- cepteur ; la seconde, a une vitesse,quelconque, la trajectoire du centre d'oscillation 24 est déterminée par une coulisse fixe 32. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   La constance de contact de l'organe de transmission 23 avec la came 1 est assurée par l'action du ressort 35 agissant sur un bras 36 articulé à l'organe de transmission 23 en son centre d'oscillation 24. 



   Le variateur de vitesse représenté aux fig.5 à 10, com- munique à l'arbre récepteur 4 un mouvement pulsatoire qui peut être rendu sensiblement uniforme par la mise en quantité de plusieurs variateurs agissant sur cet arbre. 



   La présente invention a également pour objet un dispo- sitif empêchant le mouvement plus rapide de l'arbre récepteur que celui de l'arbre moteur. 



   . Au régime maximum du moteur, l'arbre récepteur 4 ne peut dépasser la vitesse de l'arbre moteur 2, maissi ce dernier ralentit par inertie, l'arbre récepteur 4 continuera tourner à la même vitesse. ce sera, par exemple, le cas lorsque le   variateur /   appliqué à une voiture, cette dernière se trouverait sur une pente prononcée. rour empâcher sette.

   Pour empêcher cette rotation libre de l'arbre récepteur 4 par rapport à l'arbre moteur 2,(voir   fig.ll)   ce dernier est accouplé d'une manière continue avec une roue 9, réalisée comme décrit ci-dessus, portée par l'arbre récepteur 4 et disposée de façon telle que lorsque la vitesse de l'arbre récep- teur 4 dépasse celle de la roue 9, qui se trouve dans un rapport constant prédéterminé avec celle de l'arbre moteur 2, l'arbre récepteur   4   est freiné par l'accouplement se produisant avec la   roue   susdite 
Dans le cas particulier représenté à la   fig.ll,   l'arbre moteur est muni.d'une roue 37 engrenant au moyen d'une chaîne 38 avec la roue   .   



   Les variateurs de vitesse décrit ci-dessus ne sont que des réalisations particulières de l'objet de l'invention. un pourrait y introduire diverses modifications construc- tives sans sortir de la portée de la présente demande. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 un pourrait notamment, dans le cas où la vitesse du moteur serait trop grande pour éviter les vibrations, provoquées par l'inertie des pièces excentrées se trouvant en mouvement, réduire la vitesse de rotation du variateur bien en dessous de celle du moteur au moyen des pienons réducteurs, quitte à 'amplifier par la suite la vitesse de l'arbre récepteur par des moyens appro- priée. 



   REVENDICATIONS. 



   1. variateur de vitesse comprenant une cane à surface conique commandée par un arbre moteur et commandant elle-même au moins un, et de préférence plusieurs, organes de transmis- sion, à mouvement de va-et-vient, accouplés avec un arbre ré- cepteur, caractérisé en ce que l'amplitude et par conséquent la vitesse du mouvement des organes de transmission susdits peut être modifiée par la variation de leur position   relativecpar   rapport à la came susdite, ladite variation étant effectuée, de préférence, par une translation des organes de transmission, suivant la direction de l'axe de rotation de la came.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  SPEED VARIATOR.



   The present invention relates to speed variators comprising a cam with a conical surface controlled by a motor shaft and itself controlling at least one, and preferably several, transmission members, with reciprocating movement. comes, mated with a receiver shaft.



   The object of the present invention is to provide a speed variator of this type making it possible to modify the speed continuously from the standstill.



   To this end, the amplitude and consequently the speed of the movement of the aforementioned transmission members can be modified by the variation of their relative position with respect to the aforesaid cam, said variation being effected, preferably, by a translation of the transmission members. transmission, in the direction of the axis of rotation of the cam.



   In an advantageous embodiment of the object of the invention, the aforementioned transmission members are connected to one another in an elastic manner such that they constantly press on the aforesaid cam. Their mating with the tree

 <Desc / Clms Page number 2>

 receiver is achieved by means of devices such that it is driven in one direction.

   Each of the aforesaid devices pivots around the shaft by which it is carried and comprises cells arranged along the contact surface with the aforesaid shaft, each of which has a ramp inclined with respect to one of the instantaneous directions of movement of device, in such a way that when the latter rotates in this direction, members of revolution placed in these cells are wedged between the ramps and the shaft and determine the drive thereof, while when the device rotates in the opposite direction, the aforementioned organs of revolution remain free and the. device turns crazy.



   The aforementioned devices are made in the form of coupled wheels, preferably by meshing with the corresponding part of the transmission members by which they are controlled. however, it is obvious that they can also be made in the form, for example, of levers pressing on their respective transmission members, the latter are also achievable in several ways and can, depending on the embodiment, perform either a rectilinear reciprocating movement or an oscillating movement.



   In the event that several transmission members are provided, the devices allowing drive in one direction can all be carried by a single shaft, which will be the receiving shaft of the mechanism, they can also be carried by their own shafts. to each of them. In this case, each of these shafts receives from the device which it carries, a pulsating movement, but by coupling all these shafts with a rotating member, the same for all the shafts, their movements can be synchronized and rendered. substantially uniform.



   The present invention also relates to a speed variator comprising a cam controlled by the motor shaft,

 <Desc / Clms Page number 3>

   @ as well as a transmission member, such as a lever, coupled with the receiver shaft and oscillating around a fixed point @ under the action of the. above-mentioned cam. The action of the cam is applied to a second transmission organ oscillating about a point which is generally fixed, but capable of being moved. The second transmission member is connected by a rod to the first transmission member, so that the length of the rod is equal to the distance between the center of oscillation of the second transmission member and its point of meeting with the rod. .



   The movement of the second transmission member under the action of the rod thus determines an oscillating movement of the first transmission member, the amplitude of which is directly proportional to the angle formed by the second transmission member and the rod. By moving the center of oscillation of the second transmission member, the amplitude and consequently the speed of the movement of the first transmission member, coupled with the receiving shaft, are changed. in particular if said center is brought on the trajectory of the meeting point to the first transmission member with the rod, given the equality mentioned above, the aforesaid angle is zero and the first transmission member comes to a standstill.

   the drive of the motor shaft is carried out by means of a device such that the aforesaid shaft is driven in one direction, this device is preferably carried out as described above in the case of the first type of variator of speed.



   The movement of the first transmission member being oscillatory, that of the receiver shaft is pulsating. By placing in quantity several devices of the type described above, it is possible to make the movement of the receiving shaft substantially uniform.



   Other details and features of the invention remain

 <Desc / Clms Page number 4>

 will emerge from the description / of the speed variators given below, by way of nonlimiting examples and with reference to the accompanying drawings.



   Figures 1 to 3 show a variable speed drive comprising a cam with a conical surface.



   FIG. 4 shows an alternative embodiment of the speed variator comprising a cam with a conical surface.



   Figs. 5 and 6 show a variable speed drive comprising a cam with a cylindrical surface.



   FIG. 7 shows an alternative embodiment of the speed variator comprising a cam with a cylindrical surface.



   Figs. 8 to 10 give a schematic representation of the operating principle of the device.



   Fig. 11 shows a device preventing the receiving shaft from rotating faster than the motor shaft.



   The variable speed drive shown in Figs. 1 to 3 includes
 EMI4.1
 comaue, àoli3aire I the motor shaft 2, and 0m & nint 18 reins a cam 1 with transmission surface 3 with reciprocating movement, made in the form of levers and coupled with a receiver shaft.



   The amplitude and therefore the speed of movement of the transmission members can be modified by varying their relative position with respect to the cam 1. This variation can be effected either by a translation of the following transmission members .3 the direction of the axis of rotation of the cam 1, or by a translation of the latter.



   The transmission members 3 are carried by the shafts 4, on which they pivot insane. They are furthermore connected to each other in a resilient manner such that they press constantly on the cam 1. For this purpose, they are provided with rollers 5 on which a cable 6 passes, one end of which is fixed in 7 to one of the transmission members, while the other end is fixed to the same transmission member by means of a spring 8.

   It is

 <Desc / Clms Page number 5>

 obvious that the cable can be replaced by any other system, for example, by springs connecting the transmission components together. @
Under the action of the cam 1, the transmission members 3 perform a reciprocating movement, therefore their coupling with the receiving shafts is achieved by means of devices such as this driven in a only meaning.



   These devices are made in the form of wheels 9 also carried by the shafts 4 and arranged in the mean plane of the transmission members 3. For this purpose, the latter have a spacing between the flanges 10 with which they are provided and by which they are. united to said trees. Each wheel 9 comprises cells) 1, arranged along the contact surface with the shaft by which it is carried, each of which has a ramp 12 inclined by ra, pport to one of the instantaneous directions of movement of the wheel 9.

   The inclination of the ramp 12 is such that when a wheel 9 turns in one direction, the members of revolution 13 shaped in the form of rollers, placed in these cells are wedged between the ramps 12 and the shaft 4, and deter - undermine the training of the latter; while when the aforementioned wheel 9 rotates in the opposite direction, the members of revolution 13 remain free and the wheel 9 spins idle.



   It is obvious that, in certain cases, the revolving members 13 could also be made in the form of balls.



   Elastic elements such as springs 14, arranged in the cells 11, act on the bodies of revolution 13 so as to wedge them between the ramps 12 and the shaft carrying the wheel. These springs 14 are made in the form of blades directed radially and fixed to the upper part of the cells. In the particular case shown in the drawings, the fixing of the springs 14 is achieved by crimping in a slot made in the upper part of the cells.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The wheels 9 are provided with teeth 15 arranged along their rims and ensuring their coupling with the corresponding parts 16 of the transmission members. each of the shafts 4 receives from a wheel9 carried by it, a pulsating movement, but these shafts are provided with wheels 17 integral with their respective shafts and meshing with a rotary member 18 meshing with all the wheels 17 and thus synchronizing the movements trees 4.



   The rotary member 18 is made in the form of a crown arranged concentrically with respect to the axis of rotation of the cam 1, its axis of rotation coincides with that of the cam 1, while the axes of rotation of the cams. shafts 4 are parallel to him. each of the trees 4 can therefore be taken as a receiving tree. In the particular case shown in fig.l, a single tree is taken as a receiver.



   FIG. 4 represents an alternative embodiment of the speed vnria tor described above. a cam 1 with a conical surface is integral with the motor shaft 2. It controls three transmission members 3, made in the form of oscillating levers around the fixed points 19 and linked together in a resilient manner such that 'they constantly press on the cam 1. To this end, the transmission members 3 are provided with rollers b on which passes a cable 6, one end of which is fixed at 7 to one of the transmission members, while the other end is attached to the same transmission member by means of a spring 8.

   It is obvious that the cable can be replaced by any other system, for example, by springs connecting the transmission members together.



   WITH the action of the cam 1, the transmission members perform a reciprocating movement which is transmitted to the receiving shaft 4 by means of devices such as

 <Desc / Clms Page number 7>

 the latter is driven in one direction and made in the form of wheels, as has been described above. In this embodiment, all the wheels are carried by a single receiver shaft 4, the speed of which is made substantially constant by virtue of the judicious choice of the positions of the points of attack of the cam.



   As in the mechanism described above, the amplitude and, consequently, the speed of the movement of the transmission members can be modified by the variation of their relative position with respect to the cam 1, carried out either by a translation of the transmission members in the direction of the axis of rotation of the cam 1, or by a translation of the latter.



   The present invention also relates to a speed variator comprising a cam '20 with a cylindrical surface and whose operating principle is shown in Figs. 8 to 10, and two particular embodiments of which are shown in Figures
5 and 5, 4 'on the one hand and in FIG. 7, on the other hand .. this speed variator comprises a cam 20 integral with the motor shaft 2, as well as a transmission member 21, made in the form of a a lever oscillating under the action of the cam 20, around a fixed point 2 and coupled with the receiver shaft 4, by means of a wheel produced according to the method described above.



   The action of the cam 20 is applied to a second transmission member 23, oscillating about a point 24, generally fixed but capable of being displaced along a circular path 5 centered on the axis of the shaft. engine 2.



   The transmission member 23 is connected to the transmission member 21 by a rod 6 so that the length of the rod 26, ie. the distance between the articulations 27 and 28, joining the rod 26 respectively to the transmission member 21 and to that 23, is equal to the distance between

 <Desc / Clms Page number 8>

      the center of oscillation 24, of the transmission member 23, and the articulation 28.



   The amplitude of movement of the transmission member 21 and therefore its speed is proportional to the angle 29 formed by the transmission member 23 and the rod 26 (fig.



  8 and 9). Consequently, the displacement of the center of oscillation 24 of the transmission member 23 on the path will vary the speed of movement of the receiver shaft 4 coupled with the transmission member 21. in particular, if the center 24 is brought into position 30 located at the intersection of the trajectory 25 with that of the articulation 27, the angle 29 becomes zero and with it the oscillations of the transmission member 21. Figs. 8 and 9 represent the positions different components for two different speeds of the receiving shaft; FIG. 1 shows their positions for zero speed.



   In the particular embodiment shown in fig.7, the center of oscillation 24 is carried by a lever 31 rotating around the motor shaft 2. It could obviously. be stilted by another device qaelconque, for example, by a slide, as shown in fig.5 and u.



   The constancy of the contact of the transmission member 23 with the cam 1 is ensured by the action of the spring 33 acting on an arm 34, articulated to the transmission member 21 at its center of oscillation 22, in such a way / that the transmission member 21 and the arm 34 are constantly urged to approach the cam 1.



   In the particular embodiment shown in FIGS. 5 and 6, corresponding, the first to zero speed of the receiver shaft; the second, at any speed, the trajectory of the center of oscillation 24 is determined by a fixed slide 32.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   The constant contact of the transmission member 23 with the cam 1 is ensured by the action of the spring 35 acting on an arm 36 articulated to the transmission member 23 at its center of oscillation 24.



   The speed variator represented in FIGS. 5 to 10, communicates to the receiving shaft 4 a pulsating movement which can be made substantially uniform by adding a quantity of several variators acting on this shaft.



   The present invention also relates to a device preventing the faster movement of the receiver shaft than that of the motor shaft.



   . At maximum engine speed, the receiver shaft 4 cannot exceed the speed of the motor shaft 2, but if the latter slows down by inertia, the receiver shaft 4 will continue to rotate at the same speed. this will, for example, be the case when the drive / applied to a car, the latter would be on a steep slope. rour to prevent sette.

   To prevent this free rotation of the receiving shaft 4 relative to the motor shaft 2, (see fig.ll) the latter is continuously coupled with a wheel 9, produced as described above, carried by the 'receiving shaft 4 and arranged such that when the speed of the receiving shaft 4 exceeds that of the impeller 9, which is in a predetermined constant ratio with that of the motor shaft 2, the receiving shaft 4 is braked by the coupling occurring with the aforesaid wheel
In the particular case shown in fig.ll, the motor shaft is provided with a wheel 37 meshing by means of a chain 38 with the wheel.



   The speed variators described above are only specific embodiments of the subject of the invention. One could introduce various structural modifications therein without departing from the scope of the present application.

 <Desc / Clms Page number 10>

 one could in particular, in the event that the speed of the motor is too high to avoid vibrations, caused by the inertia of the eccentric parts being in motion, reduce the speed of rotation of the variator well below that of the motor by means of the reducing pins, even if it means subsequently amplifying the speed of the receiving shaft by appropriate means.



   CLAIMS.



   1. speed variator comprising a cane with a conical surface controlled by a motor shaft and itself controlling at least one, and preferably several, transmission members, reciprocating, coupled with a re-shaft. - Receiver, characterized in that the amplitude and therefore the speed of the movement of the aforementioned transmission members can be modified by the variation of their position relative to the aforesaid cam, said variation being effected, preferably, by a translation of the transmission members, following the direction of the axis of rotation of the cam.


    

Claims (1)

2. Variateur de vitesse selon la revendication 1, carac- térisé en ce que les organes de transmission susdits sont reliés entre eux d'une manière élastique de façon telle qu'ils appuient constamment sur la came susdite. 2. Variable speed drive according to claim 1, charac- terized in that the aforementioned transmission members are linked together in an elastic manner so that they constantly press on the aforesaid cam. 3. variateur de vitesse selon l'une ou l'autre des re- vendications 1 ou 2, caractérisé en ce que l'accouplement des organes de transmission, au mouvement de va-et-vient, avec l'ar- bre récepteur, est réalisé au moyen de dispositifs tels que l'ar- bre récepteur est entraîné dans un seul sens. 3. speed variator according to one or the other of claims 1 or 2, characterized in that the coupling of the transmission members, in the reciprocating movement, with the receiving shaft, is achieved by means of devices such that the receiving shaft is driven in one direction only. 4. Variateur de vitesse selon la revendication 3, carac- térisé en ce que chacun des dispositifs susdits pivote autour de l'arbre par lequel il est porté et comprend des alvéoles dis- posées le long de la surface en contact avec l'arbre susdit, dont chacune présentant une rampe inclinée par rapport à l'un des sens instantanés du mouvement de dispositif, de façon telle que lorsque celui-ci tourne dans ce sens, des organes de révolution <Desc/Clms Page number 11> placés dans ces alvéoles sont coincés entre les rampes et l'ar- bre susdit, et déterminent l'entraînement de celui-ci, tandis que lorsque le dispositif tourne dans le sens inverse, les organes de révolution susdits restent libres et le dispositif tourne fou. u. 4. Variable speed drive according to claim 3, charac- terized in that each of the aforesaid devices pivots around the shaft by which it is carried and comprises cells arranged along the surface in contact with the aforesaid shaft. , each of which has a ramp inclined with respect to one of the instantaneous directions of movement of the device, such that when the latter rotates in this direction, members of revolution <Desc / Clms Page number 11> placed in these cells are wedged between the ramps and the aforesaid shaft, and determine the drive of the latter, while when the device turns in the opposite direction, the aforementioned revolving members remain free and the device turns crazy . u. variateur de vitesse selon la revendication 4, cara,c- térisé en ce que les organes de révolution susdits sont réalisés, de préférence, en fbrme de rouleaux disposés de façon telle, que leurs axes sont parallèles à celui de l'arbre portant le disposi- tif susdit. o. variateur de vitesse selon l'une ou l'autre des reven- dications 4 ou 5, caractérisé en ce que des éléments élastiques tels que des ressorts disposés dans les alvéoles agissent sur les corps de révolution de façon à les coincer entre les rampes sus- dites et l'arbre portant les dispositifs. Variable speed drive according to claim 4, characterized in that the aforementioned revolving members are preferably made in the form of rollers arranged in such a way that their axes are parallel to that of the shaft carrying the device. - tif aforesaid. o. speed variator according to either of Claims 4 or 5, characterized in that elastic elements such as springs arranged in the cells act on the bodies of revolution so as to wedge them between the upper ramps. say and the tree carrying the devices. 7. variateur de vitesse selon la revendication 6, carac- térisé en ce que des ressorts susdits sont réalisés en forme de lames dirigées radialement et fixées à la partie supérieure des alvéoles susdites. 7. Variable speed drive according to claim 6, characterized in that the aforesaid springs are made in the form of blades directed radially and fixed to the upper part of the aforesaid cells. 8. variateur de vitesse selon l'une ou l'autre des reven- dications o et 7, caractérisé en ce que la fixa.tion des élé- mette élastiques susdits est réalisé par le sertissage dans une fente pratiquée dans la partie supérieure des alvéoles. 8. speed variator according to either of claims o and 7, characterized in that the fixing of the aforesaid elastic ele- ments is carried out by crimping in a slot made in the upper part of the cells. . 9. Variateur de vitesse selon l'une quelconque des reven- dications D à 8, caractérisé en ce que les dispositifs susdits sont réalisés de préférence, en forme de roues accouplées avec la partie correspondante des organes de transmission par lesquels ils sont commandés. 9. Speed variator according to any one of claims D to 8, characterized in that the aforesaid devices are preferably made in the form of wheels coupled with the corresponding part of the transmission members by which they are controlled. 10. Variateur de vitesse seion l'une quelconque des reven- dications précédentes, caractérisé en ce que l'accouplement entre les dispositifs susdits et les parties correspondantes des or- ganes de transmission est réalisé par l'engrènement. <Desc/Clms Page number 12> 10. Variable speed drive according to any one of the preceding claims, characterized in that the coupling between the aforesaid devices and the corresponding parts of the transmission members is effected by meshing. <Desc / Clms Page number 12> 11. Variateur de vitesse (selon l'une quelconque des reven- dications précédentes, caractérisé en ce que les organes de trans- mission susdits sont réalisés , de préférence, en forme de levier oscillant sous l'action de la came susdite autour des points fixes dans l'espace. 11. Speed variator (according to any one of the preceding claims, characterized in that the aforesaid transmission members are preferably made in the form of an oscillating lever under the action of the aforesaid cam around the points. fixed in space. 12. Variateur de vitesse selon l'une quelconque des reven- dica,tions précédentes, caractérisé en ce que tous les dispositifs susdits sont portés par le même arbre. 12. Speed variator according to any one of the preceding claims, characterized in that all the aforesaid devices are carried by the same shaft. 13. Variateur de vitesse selon l'une quelconque des revendications 1 à 11, caractérisé en ce que les arbres por- tant les dispositifs susdits sont accouplés avec un organe rotatif synchronisant leurs mouvements. 13. Variable speed drive according to any one of claims 1 to 11, characterized in that the shafts carrying the aforesaid devices are coupled with a rotary member synchronizing their movements. 14. Variateur de vitesse selon la revendication 32 caractérisé en ce que l'accouplement entre les arbres et l'or- gane rotatif est réalisé par l'engrènement. 14. Speed variator according to claim 32 characterized in that the coupling between the shafts and the rotary member is produced by meshing. 15. Variateur de vitesse selon l'une ou l'autre des re- vendications 13 ou 14, caractérisé en ce que les axes des arbres susdits ainsi que l'axe dudit organe rotatif sont parallèles les uns dex autres, ainsi que à l'axe de rotation de la came susdite. 15. Variable speed drive according to either of claims 13 or 14, characterized in that the axes of the aforesaid shafts as well as the axis of said rotary member are parallel to each other, as well as to the axis of rotation of the aforesaid cam. 16. Variateur de vitesse selon l'une quelconque des reven- dications 13 à 15, caractérisé en ce que au moins un des arbres susdits est l'arbre récepteur. 16. Variable speed drive according to any one of claims 13 to 15, characterized in that at least one of the aforesaid shafts is the receiving shaft. 17. Variateur de vitesse comprenant une came commandée par l'arbre moteur, ainsi qu'un organe de transmission, tel qu'un levier, accouplé avec l'arbre récepteur et oscillant autour d'un point fixe sous l'action de la came susdite, caractérisé en ce que l'action de la came est appliquée à un deuxième organe de transmission oscillant autour d'un'point généralement fixe mais susceptible d'être déplacé,relié par une tringle au premier organe de transmission susdit, de manière que la longueur de la tringle est égale à la distance comprise entre le centre d'oscillation <Desc/Clms Page number 13> / du deuxième organe de transmission et son pointde réunion avec la tringle. , 18. 17. Speed variator comprising a cam controlled by the motor shaft, as well as a transmission member, such as a lever, coupled with the receiving shaft and oscillating around a fixed point under the action of the cam aforesaid, characterized in that the action of the cam is applied to a second transmission member oscillating around a generally fixed point but capable of being moved, connected by a rod to the aforesaid first transmission member, so that the length of the rod is equal to the distance between the center of oscillation <Desc / Clms Page number 13> / of the second transmission member and its meeting point with the rod. , 18. Variateur de vitesse selon la revendication Il/, ca- ractérisé en ce que le centre d'oscillation du deuxième organe' de transmission est susceptible d'être amené sur la trajectoire du point de fixation de la tringle au premier organe de trans- mission. Variable speed drive according to claim 11 /, characterized in that the center of oscillation of the second transmission member is capable of being brought into the path of the point of attachment of the rod to the first transmission member. 19. Variateur de vitesse selon l'une ou l'autre des re- vendications 17 et 18, caractérisé en ce que les mouvements os- cillants du premier organe de transmission est transmis à l'ar- bre récepteur par l'intermédiaire d'un dispositif transmettant le mouvement dans un seul sens et réalisés de préférence selon l'une ou l'autre des revendications ;5 à 10. 19. Variable speed drive according to either of claims 17 and 18, characterized in that the oscillating movements of the first transmission member is transmitted to the receiving shaft by means of a device transmitting movement in only one direction and preferably produced according to one or the other of claims; 5 to 10. 20. Variateur de vitesse selon l'une quelconque des re- vendications Il/ à 19, caractérisé en ce qu'il comprend un or- gane pivotant autour du centre de rotation du premier organe de transmission et relié élastiquement à celui-ci de façon telle/que les deux.organes susdits sont constamment sollicités à se rapprocher de la came / qui.est disposée entre lesdits or- ganes. 20. Speed variator according to any one of claims 11 / to 19, characterized in that it comprises a member pivoting around the center of rotation of the first transmission member and elastically connected thereto in such a manner. such that the two aforementioned bodies are constantly urged to move closer to the cam / which is disposed between said bodies. 21. Variateur de vitesse selon l'une quelconque des re- vendications précédentes, caractérisé en ce que l'arbre moteur est accouplé d'une manière continue avec un dispositif, réalisé, 'de préférence, selon l'une quelconque des revendications 3 à 10, porté par l'arbre récepteur. 21. Variable speed drive according to any one of the preceding claims, characterized in that the motor shaft is continuously coupled with a device, preferably produced according to any one of claims 3 to 10, carried by the receiving shaft. 22. variateur de vitesse selon la revendication 21, ca- ractérisé en ce que le dispositif susdit est disposé de façon telle que lorsque la vitesse de l'arbre récepteur dépasse celle du dispositif susdit, dont la vitesse se trouve dansun rapport constant avec celle de l'arbre moteur, l'arbre récepteur est freiné par l'accouplement se produisant avec le dispositif susdit. <Desc/Clms Page number 14> 22. Variable speed drive according to claim 21, charac- terized in that the aforesaid device is arranged such that when the speed of the receiving shaft exceeds that of the aforesaid device, the speed of which is in a constant ratio with that of. the motor shaft, the receiver shaft is braked by the coupling produced with the aforesaid device. <Desc / Clms Page number 14> 23. Variateur de vitesse selon l'une quelconque des re- vendications 20 à 22 caractérisé en ce que l'accouplement entre l'arbre moteur et le dispositif susdit est réalisé à l'aide d'une chaîne engrenant avec les âentures dont sont munis, d'une part, l'arbre moteur, et d'autre part, le dispositif susdit. 23. Variable speed drive according to any one of claims 20 to 22 characterized in that the coupling between the motor shaft and the aforesaid device is produced by means of a chain meshing with the grooves with which are provided. , on the one hand, the motor shaft, and on the other hand, the aforesaid device. 24. Variateur de vitesse tel que décrit ci-dessus ou re- présenté aux dessins ci-annexés. 24. Variable speed drive as described above or shown in the accompanying drawings.
BE466766D BE466766A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE466766A true BE466766A (en)

Family

ID=117994

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE466766D BE466766A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE466766A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0399888B1 (en) Steplessly variable mechanical automatic transmission having a ratio between infinity and less than one
EP0739814B1 (en) Vibration damping device for helicopter rotor
FR2633012A1 (en) CRANKSHAFT ASSEMBLY FOR VARIABLE STROKE ENGINE FOR WORKING AT VARIABLE COMPRESSION RATE
FR2708068A1 (en) Continuously variable friction transmission.
FR2670424A1 (en) MANIPULATOR DEVICE FOR MOVING AN OBJECT, IN SPACE, PARALLEL TO HIMSELF.
EP0437157B1 (en) Pulley for continuously variable transmission, with a torque transmitting membrane
BE466766A (en)
FR2493948A1 (en) IMPULSIVE VARIATOR
FR2632041A1 (en) SINGLE OR DOUBLE VARIABLE DIAMETER PULLEY AND SPEED DRIVERS INCLUDING SUCH DOUBLE PULLEY
EP0319354B1 (en) Driving device of a toothed wheel by way of a self-aligning pinion
EP1840251B1 (en) Rotary dobby, weaving loom equipped with such a dobby and driving element for such a dobby
FR2486885A2 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A MIRROR MIRROR FOR A VEHICLE
EP2891822B1 (en) Power transmission device
FR2849451A1 (en) Loom dobby has rockers pivoted by arms connected to crank on one end of shaft rotating about fixed point relative to heddle frame
CA2130258A1 (en) Mechanism for gradually and smoothly warying rotational speed between a drive member and a driven member
EP0253034B1 (en) Power transmission device between a motor means and a driven component
WO1997029304A1 (en) Automatic transmission with ratios continuously variable from infinity to 1/1
WO1987004764A1 (en) Continuous gear shifting device
CH718176A1 (en) Transmission mechanism for a watch movement and automatic winding mechanism including it.
WO2000043694A1 (en) Mechanical transmission with continuously varying transmission ratio
FR2633996A1 (en) Device for reducing rotation between a driving shaft and a driven shaft
FR2785658A1 (en) Motor rotational speed and couple control mechanism for any type of motor driven equipment
CH280230A (en) Device for driving a record player.
FR2754327A1 (en) Friction gearbox for automobiles
BE560668A (en)