BE465948A - - Google Patents

Info

Publication number
BE465948A
BE465948A BE465948DA BE465948A BE 465948 A BE465948 A BE 465948A BE 465948D A BE465948D A BE 465948DA BE 465948 A BE465948 A BE 465948A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pulses
high frequency
lamp
transformer
strobe according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE465948A publication Critical patent/BE465948A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05BELECTRIC HEATING; ELECTRIC LIGHT SOURCES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; CIRCUIT ARRANGEMENTS FOR ELECTRIC LIGHT SOURCES, IN GENERAL
    • H05B41/00Circuit arrangements or apparatus for igniting or operating discharge lamps
    • H05B41/14Circuit arrangements
    • H05B41/30Circuit arrangements in which the lamp is fed by pulses, e.g. flash lamp
    • H05B41/34Circuit arrangements in which the lamp is fed by pulses, e.g. flash lamp to provide a sequence of flashes

Landscapes

  • Discharge-Lamp Control Circuits And Pulse- Feed Circuits (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
    



  ,STROBOSCOPE.   



   La présente invention se rapporte aux stroboscopes du type dans lequel une lampe à décharge luminescente est commandée par des impulsions électriques de fréquence ap- propriée et généralement variable, afin de permettre une ob- servation stroboscopique d'organes tournants ou vibrants. 



   On connait un dispositif de ce type, prévu pour fonctionner avec une puissance lumineuse élevée, dans le- quel la lampe est amorcée à l'aidé de moyens comprenant un   transformateur   élévateur à noyau de fer, dont le primaire est alimenté en fortes impulsions de courant (de plusieurs ampères), ces impulsions étant fournies par une seconde lampe à décharge, plus petite, qui peut être utilisée comme lampe finale de sortie là   où.   on n'exige qu'une faible puis- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sance lumineuse, La petite lampe à décharge est amorcée pat un circuit approprié. 



   Cette disposition est excessivement   encombrante   dans des cas normaux, où il n'est pas nécessaire d'utiliser si- multanément une source à forte intensité et une source à faible intensité, cet encombrement résultant du fait que deux lampes à décharge fonctionnent en même temps, la petite servant uniquement à amorcer la grande. 



   La présente invention a pour objet d'établir un stro- boscope à grande puissance lumineuse, dans lequel il est fait usage d'une seule lampe à décharge. 



   L'invention a en outre pour objet d'établir un stro- boscope de grande puissance lumineuse, dans lequel la lampe à decharge peut être amorcée à l'aide d'impulsions d'un cou- rant d'une intensité relativement faible. 



   L'invention a en outre pour objet la prévision d'un stroboscope de grande puissance lumineuse, qui peut être logé dans un instrument compact, convenant à l'usage général. 



   D'autres buts et avantages de la présente invention ressortiront au cours de la description ci-après. 



   Conformément à la présente invention, un stroboscope du type décrit ci-dessus comprend des moyens pour engendrer et pour appliquer à la lampe à décharge, en vue d'amorcer dans celle-ci une décharge provenant d'une source séparée de cette lampe, des impulsions de courant, de haute fréquen- ce et de faible durée. 



   La tension de ces impulsions de haute fréquence peut être élevée au moyen d'une transformateur, l'intensité du courant du côté primaire de ce transformateur étant relative- ment faible, par exemple, de l'ordre de quelques cent milli-   ampères   ou moins. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Ces impulsions de courant de haute fréquence, qui ,  @   pour la concision, seront désignées ci-après par le terme de "impulsions de haute fréquence" peuvent être appliquées à une électrode externe ou interne de la lampe à décharge et servent à   provoquer   une décharge disruptive entre la cathode et l'anode de la lampe, dans le but de décharger à travers cette lampe, d'une manière connue en soi, un condensateur préalablement chargé. 



   Conformément à une caractéristique de l'invention, le dispositif destiné à appliquer les impulsions de haute fré- quence à la lampe consiste en un transformateur à haute fré- quence ou de Tesla ,monté à proximité de la lampe, par exem- ple, dans la poignée de celle-ci, l'enroulement secondaire de ce transformateur étant connecté à l'électrode interne ou ex- terne précitée, des moyens étant prévus pour appliquer des impulsions de haute fréquence à l'enroulement primaire du transformateur. 



     Conform.ément   à une autre caractéristique de l'invention, ces impulsions de haute fréquence sont engendrées à l'aide d'un circuit connu sous le terme de "squegging oscillator" et qui peut comprendre une seule valve. Cependant, on peut employer d'autres circuits, comprenant une ou plusieurs valves. Le géné- rateur des impulsions de haute fréquence peut ,être disposé à une certaine distance de la lampe et être couplé à celle-ci par un conducteur approprié. 



   L'invention sera décrite ci-après à titre d'exemple, avec renvoi au dessin annexé, dans leqqel la fig. 1 est un schéma de connexion d'un stroboscope suivant l'invention, com- portant un "squegging oscillator" faisant usage d'une lampe unique, tandis que la fig. 2 est une vue en coupe partielle montrant un mode de réalisation du boîtier de la lampe, qui peut être utilisé pour la mise en oeuvre de la présente inven- tion. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Comme montré dans la fig. 1, une valve V est   déposée   dans un montage autoexcitateur de Hartley, destiné à engen- drer de brefs éclatements oscillatoires à une fréquence éle- vée, déterminée par les constantes du circuit accordé L C, ces oscillations étant bloquées automatiquement par leur propre action, en développant une charge négative sur la grille de commande de la valve. La grille de commande est polarisée positivement au moyen d'un potentiomètre R1, muni d'une prise réglable A.

   L'oscillateur fonctionne comme suit : 
En supposant un instant du cycle de fonctionnement, dans lequel la valve V engendre des oscillations, et en ad- mettant un potentiel fixe donné au point A, le condensateur de grille C1 se chargera rapidement, étant donné que le cou- rant de grille rend la grille de plus en plus négative, jus- qu'à ce que les oscillations cessent de se produire. Cette charge fuira à une vitesse déterminée par la valeur de la résistance R2, jusqu'à ce que la grille aura atteint un po- tentiel auquel le courant anodique commence à s'établir de nouveau, après quoi le cycle se répète.

   Le point A sur le potentiomètre R1 est réglé pour une valeur à laquelle le cou- rant de grille s'amorce et, par conséquent, ce potentiomètre détermine le temps dont le condensateur de grille, lorsqu'il est complètement chargé, a besoin pour atteindre ce potentiel; ce potentiomètre détermine donc la cadence des répétitions d'impulsions. Par conséquent, chaque cycle d'impulsions con- siste en une brève période d'oscillation à haute fréquence et en une longue période de calme pendant laquelle le courant anodique est interrompu. La durée des impulsions est détermi- nec par les dimensions du condensateur de grille Ci dont la vitesse de charge est fonction de cette capacité et de la ré- sistance du circuit de grille de la valve. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Les impulsions de haute fréquence sont fournies à travers deux conducteurs d'un câble à trois, fils F à faible impédance, au primaire d'un transformateur à haute fréquence I dont le secondaire est connecté entre une électrode princi- pale d'unelampe à décharge luminescente G et une électrode d'amorçage externe S. Le troisième conducteur du câble F re- lie la borne de haute tension d'un condensateur C2 à une autre électrode principale de la lampe G. Lorsqu'une impulsion à haute fréquence atteint l'électrode d'amorçage S, elle donne naissance à une décharge entre les électrodes'principales de la lampe, ce qui provoque la décharge de la. capacité C2. 



  Cette dernière capacité agit comme une source de courant con- tinu chargée elle-même par une source dont la borne positive est située en   ET-+ ,   tandis que   sa tome   négative est mise à la terre, bien que la source initiale qui assure la charge de la capacité C2 puisse ,bien entendu, être du courant al- ternatif, tel que fourni par le réseau. 



   Comme montré dans la fig.2, où les mêmes organes sont désignés par les mêmes signes de référence que dans la fig. 1, la lampe luminescente G est montée dans un boi- tier muni d'un réflecteur M et d'uhe poignée H, dans laquelle est logé le transformateur T. Le câble F qui relie la lampe au circuit oscillateur peut avoir une longueur de plusieurs pieds anglais. 



   La lampe avec son boîtier et le contenu de   celuièci   peuvent être séparés du restant de l'instrument par une dis- tance appréciable , permettant ainsi d'examiner des organes inacessibles à la plupart des dispositifs stroboscopiques.



   <Desc / Clms Page number 1>
    



  , STROBOSCOPE.



   The present invention relates to strobes of the type in which a glow discharge lamp is driven by electrical pulses of suitable and generally variable frequency to allow stroboscopic observation of rotating or vibrating members.



   A device of this type is known, designed to operate with high light power, in which the lamp is started with the aid of means comprising an iron-core step-up transformer, the primary of which is supplied with strong current pulses. (several amps), these pulses being supplied by a second, smaller discharge lamp which can be used as the final output lamp wherever. only a small power is required

 <Desc / Clms Page number 2>

 light output, The small gas discharge lamp is ignited by a suitable circuit.



   This arrangement is excessively bulky in normal cases, where it is not necessary to use simultaneously a high intensity source and a low intensity source, this bulk resulting from the fact that two discharge lamps operate at the same time, the small one serving only to initiate the large one.



   The object of the present invention is to establish a high light power strobe, in which use is made of a single discharge lamp.



   A further object of the invention is to establish a high light power strobe, in which the discharge lamp can be ignited by pulses of a current of relatively low intensity.



   A further object of the invention is the provision of a stroboscope of great light power, which can be accommodated in a compact instrument, suitable for general use.



   Other objects and advantages of the present invention will emerge during the description below.



   In accordance with the present invention, a strobe of the type described above comprises means for generating and for applying to the discharge lamp, with a view to initiating therein a discharge from a source separate from this lamp, pulses of current, high frequency and short duration.



   The voltage of these high frequency pulses can be raised by means of a transformer, the intensity of the current on the primary side of this transformer being relatively low, for example, on the order of a few hundred milli-amps or less. .

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   These high frequency current pulses, which will be referred to hereafter as "high frequency pulses" for brevity, may be applied to an external or internal electrode of the discharge lamp and serve to cause a discharge. disruptive between the cathode and the anode of the lamp, with the aim of discharging through this lamp, in a manner known per se, a previously charged capacitor.



   According to a feature of the invention, the device for applying the high frequency pulses to the lamp consists of a high frequency or Tesla transformer, mounted near the lamp, for example, in the handle thereof, the secondary winding of this transformer being connected to the aforementioned internal or external electrode, means being provided for applying high frequency pulses to the primary winding of the transformer.



     According to another characteristic of the invention, these high frequency pulses are generated using a circuit known by the term "squegging oscillator" and which may include a single valve. However, other circuits, including one or more valves, can be employed. The generator of the high frequency pulses can be arranged at a certain distance from the lamp and be coupled to the latter by a suitable conductor.



   The invention will be described below by way of example, with reference to the accompanying drawing, in FIG. 1 is a connection diagram of a stroboscope according to the invention, comprising a "squegging oscillator" making use of a single lamp, while FIG. 2 is a partial sectional view showing one embodiment of the lamp housing, which may be used for the practice of the present invention.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   As shown in fig. 1, a valve V is placed in a Hartley self-excited assembly, intended to generate brief oscillatory bursts at a high frequency, determined by the constants of the tuned circuit LC, these oscillations being automatically blocked by their own action, in developing a negative charge on the valve control grid. The control grid is positively polarized by means of a potentiometer R1, fitted with an adjustable plug A.

   The oscillator works as follows:
Assuming an instant of the operating cycle, in which the valve V generates oscillations, and admitting a given fixed potential at point A, the gate capacitor C1 will charge rapidly, since the gate current makes the grid more and more negative, until the oscillations cease to occur. This charge will leak at a rate determined by the value of resistor R2, until the gate has reached a potential at which the anode current begins to establish again, after which the cycle repeats.

   Point A on potentiometer R1 is set to a value at which the gate current starts and, therefore, this potentiometer determines the time that the gate capacitor, when fully charged, needs to reach. this potential; this potentiometer therefore determines the rate of pulse repetitions. Therefore, each pulse cycle consists of a brief period of high frequency oscillation and a long period of quiet during which the anode current is interrupted. The duration of the pulses is determined by the dimensions of the gate capacitor Ci, the charge speed of which is a function of this capacitance and of the resistance of the gate circuit of the valve.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The high frequency pulses are supplied through two conductors of a three, low impedance F-wire cable to the primary of a high frequency transformer I whose secondary is connected between a main electrode of a discharge lamp. luminescent G and an external starting electrode S. The third conductor of the cable F connects the high voltage terminal of a capacitor C2 to another main electrode of the lamp G. When a high frequency pulse reaches the ignition electrode S, it gives rise to a discharge between the main electrodes of the lamp, which causes the discharge of the. capacity C2.



  This last capacity acts as a source of direct current charged itself by a source whose positive terminal is located in ET- +, while its negative tome is grounded, although the initial source which assures the load of the capacitor C2 can, of course, be alternating current, as supplied by the network.



   As shown in fig. 2, where the same components are designated by the same reference signs as in fig. 1, the luminescent lamp G is mounted in a box fitted with a reflector M and a handle H, in which is housed the transformer T. The cable F which connects the lamp to the oscillator circuit may have a length of several English feet.



   The lamp with its housing and the contents thereof can be separated from the rest of the instrument by an appreciable distance, thus making it possible to examine parts that are inaccessible to most strobe devices.


    

Claims (1)

R e v e n d i c at ion s. R e v e n d i c at ion s. 1.- Stroboscope comprenant une lampe à décharge luminescente commandée par des impulsions électriques fournies par une @ <Desc/Clms Page number 6> source de courant continu, caractérisé en ce que les décharges de la source de courant continu qui ont lieu dans la lampe sont amorcées par des impulsions de courant de faible durée et à haut' fréquence. 1.- Stroboscope comprising a glow discharge lamp controlled by electrical pulses supplied by an @ <Desc / Clms Page number 6> direct current source, characterized in that the discharges of the direct current source which take place in the lamp are initiated by current pulses of short duration and at high frequency. 2. - Stroboscope suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la tension des impulsions est élevée à l'aide d'un trans- formateur , l'intensité du courant du côté primaire de ce transformateur étant relativement faible,par exemple de l'or- dre de quelques centaines de milliampères, ou moins. 2. - Strobe according to claim 1, characterized in that the voltage of the pulses is raised using a transformer, the intensity of the current on the primary side of this transformer being relatively low, for example of the Order of a few hundred milliamps, or less. 3. - Stroboscope suivant les revendications 1 et 2, caracté- risé en ce que la source de courant continu comprend une ca- pacité disposée de façon à être chargée à travers une impé- dance au cours des intervalles entre les impulsions. 3. - Stroboscope according to claims 1 and 2, characterized in that the direct current source comprises a capacitor arranged so as to be charged through an impedance during the intervals between the pulses. 4.- Stroboscope suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les moyens destinés à appliquer les impulsions à haute fréquence comprennent un transformateur à haute fréquence ou un bobinage de Tesla, monté à proximité de la lampe. 4. Strobe according to claims 1 to 3, characterized in that the means for applying the high frequency pulses comprise a high frequency transformer or a Tesla coil, mounted near the lamp. 5. - Stroboscope suivant la revendication 4, caractérisé en ce que le transformateur ou le bobinage de Tesla est monté à l'intérieur,de la poignée de la lampe. 5. - Strobe according to claim 4, characterized in that the transformer or the Tesla coil is mounted inside the handle of the lamp. 6. - Stroboscope suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que les impulsions à haute fréquence sont engendrées au moyen d'une valve oscillatrice comportant une électrode de commande polarisée de manière à être rendue plus négative par les oscillations à haute fréquence, de sorte que l'oscilla- tion est supprimée automatiquement au bout d'un temps déterminé d'avance. 6. - Strobe according to claims 1 to 5, characterized in that the high frequency pulses are generated by means of an oscillating valve comprising a polarized control electrode so as to be made more negative by the high frequency oscillations, of so that the oscillation is automatically suppressed after a predetermined time. 7. - Stroboscope suivant la revendication 6, caractérisé en ce que la polarisation de l'électrode de commande est rendue va- @ <Desc/Clms Page number 7> riable, dans le but de faire varier la cadence de répétition des impulsions. 7. - Strobe according to claim 6, characterized in that the polarization of the control electrode is made va- @ <Desc / Clms Page number 7> riable, in order to vary the rate of repetition of the pulses. 8. - Stroboscope suivant les revendications 1 à 7, caractérisé en ce que le générateur des impulsions à haute fréquence est construit comme un ensemble distinct de la lampe et réuni à celle-ci électriquement à l'aide d'un câble d'alimentation. 8. - Strobe according to claims 1 to 7, characterized in that the generator of the high frequency pulses is constructed as a separate assembly from the lamp and joined to the latter electrically by means of a power cable.
BE465948D BE465948A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE465948A true BE465948A (en)

Family

ID=117374

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE465948D BE465948A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE465948A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2496384A1 (en) STARTER FOR PRIMING A DISCHARGE TUBE IN A GAS AND / OR A STEAM, AND AN ELECTRIC DEVICE AND LAMP HAVING A STARTER OF THIS TYPE
EP2002117B1 (en) Method for measuring an ionization current of a spark plug of the type with resonant structure, and corresponding device
EP0491589B1 (en) Ignition generator of high energy e.g. for gas turbine
FR2458972A1 (en) LIGHTING DEVICE WITH DISCHARGE LAMP
BE465948A (en)
FR2497051A1 (en) FLUORESCENT LIGHTING DEVICE HAVING A DOUBLE LEVEL OF LIGHTING
EP0063507B1 (en) Electronic starter for fluorescent lamps comprising a time delay circuit cooperating with an overvoltage circuit and a preheating circuit
FR2472902A1 (en) ARC LAMP LIGHTING DEVICE WITH HIGH AND LOW FLASHING LEVELS
FR2470515A1 (en) POWER SUPPLY FOR AN ELECTRIC FLASH DEVICE
BE493774A (en)
EP0026531A1 (en) Starter for lamps such as discharge lamps
BE403932A (en)
FR2492211A1 (en) ELECTRIC LIGHT-LIGHT GENERATING APPARATUS
FR2473763A1 (en) CHARGING DEVICE OF A CAPACITOR
CH492872A (en) Electronic ignition device for internal combustion engine
FR2611327A1 (en) VHV power generator
EP0933978A1 (en) Starter for discharge lamps
FR2503522A1 (en) Chopper power supply for discharge lamp - has multi-winding transformer and switching transistor in switched capacitor reactive circuit
FR2507052A1 (en) Starter circuit module for discharge and fluorescent lamp - uses thyristor circuit synchronised to mains by break over circuit to discharge capacitor into primary of HV transformer
CH355991A (en) Ignition device, especially for gas turbines
BE477834A (en)
FR2545311A1 (en) BALLAST CIRCUIT FOR LAMPS EQUIPPED WITH DISCHARGE TUBES IN LOW VOLTAGE GAS
FR2701065A1 (en) Ignition method and circuit for an internal combustion engine
BE482250A (en)
BE484096A (en)