BE462887A - - Google Patents

Info

Publication number
BE462887A
BE462887A BE462887DA BE462887A BE 462887 A BE462887 A BE 462887A BE 462887D A BE462887D A BE 462887DA BE 462887 A BE462887 A BE 462887A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sheets
marks
mark
sheet
book
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE462887A publication Critical patent/BE462887A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B42BOOKBINDING; ALBUMS; FILES; SPECIAL PRINTED MATTER
    • B42FSHEETS TEMPORARILY ATTACHED TOGETHER; FILING APPLIANCES; FILE CARDS; INDEXING
    • B42F21/00Indexing means; Indexing tabs or protectors therefor

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux dispositifs de repérage des pages. 
 EMI1.1 
 ------------------------------------------------------- 
Cette invention est relative à des dispositifs de marquage (repérage) pour des livres ou un ensemble de feuilles flexibles ou souples, assemblées de manière à avoir une série de leurs bords alignés. 



   Jusqu'ici les dispositifs de repérage pour des livres tels que dictionnaires, registres, compilations, bibles,   annuai-   res, index, livras de références e-t analogues, n'indiquaient que les grandes subdivisions. Bien que chaque subdivision com- portait habituellement un grand.nombre de feuilles, ce nombre était largement variable d'une subdivision à l'autre, et il n' était pas rare de trouver des livres avec repérage marginal où l'un des repères s'appliquait à une subdivision de cinq pages, une au.tre s'appliquant à plusieurs centaines de pages. Avec un repérage aussi grossier il était difficile de trouver dans une subdivision donnée la page désirée.

   De plus, par suite du nom- bre variable de feuilles dans les différentes subdivisions, il était difficile d'estimer, à quelques pages près, la position de la feuille cherchée dans une subdivision, à la première ou- verture d'un livre: Ces inconvénients et d'autres, résultent surtout de la largeur relativement .faible des livres, par rapport au nombre de leurs pages, qui ne permettait d'y placer qu'un nom- bre limité de repères et d'indices caractéristiques lisibles. 



   L'objet de la présente invention est d'éliminer les défauts précités et de réaliser un dispositif de repérage mar- ginal de la nature décrite : - qui permette de trouver une page cherchée au pre- mier essai ou de tomber à très peu de pages de celle-ci, - qui indique de petites subdivisions, de relative- ment peu de pages, à travers tout le livre, - qui indique des subdivisions uniformes, c'est-à- dire ayant sensiblement le même   %ombre   de.feuilles, à travers tout le livre, - qui soit accompagné d'indices caractéristiques pour indiquer toutes les pages d'un livre, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 - qui soit arrangé de telle façon que, par l'utilisation du dispositif de repérage, le livre soit nécessairement   manipule   de manière à faciliter son ouverture à la page désirée,

   qui soit disposé de   tanière   à permettre l'usage d'un très grand nombre de repères bien-visibles et d'indices caractéris- tiques lisibles, - qui comporte des feuilles disposées de façon que, lors- qu'on feuillette le livre à la recherche d'une page donnée, le livre s'ouvre automatiquement à cette page, - dont l'introduction dans un livre, ou un   ensemble   si-   milaire   de feuilles, soit peu coûteux, pratique et d'un usage efficace et qui fasse partie intégrante et indestructible du livre ou objet similaire. 



   D'autres   avantgges   de l'invention sont en outre évidents ou bien ont été indiqués ci-dessous. 



   L'invention consiste donc dans les caractéristi- ques de construction, combinaison des éléments et arrangement des parties, qui seront décrits ci-dessous dans un exemple de réalisa- tion. 



   Le dessin annexé montre différentes réalisations possibles de l'invention; les mêmes numéros y sont toujours relatifs aux mêmes parties. 



   La figure1 etune vue en perspective d'un livre où l'invention est appliquée, les feuilles du livre étant à plat, de sorte que la tranche à repères est complètement resserrée. 



   La figure 2 est une vue semblable du livre, celui- ci étant plié, la branche à repérer étant   déployée.   



   La figure 3 est une vue d'une coupe   faite     sensi-     blement   le   long   de la ligne 3-3 de la figure 2.. 



   La figure 4 est une vue fragmentaire   forte;,lent   agrandie de la tranche à repères déployée d'un livre établi suivant une variante de l'invention. 



   La figure 5 est une vue fragmentaire en plan d'une feuille du livre représenté sur la figure 4. 



   La figure 8 est une vue fragmentaire fortement agrandie de la tranche à repères déployée d'un livre établi suivant une autre variante de l'invention. 



   La figure 7 représente, vu par-dessus, le fragment d'un livre établi suivant une troisièmevariante de l'invention. 



   D'une façon générale, on met en oeuvre l'invention en plaçant des marques sur les feuilles de telle manière que ces mar- ques soient visibles d'une tranche du livre. Ces moyens comportent ordinairement d'une part, des repères pour indiquer l'emplacement des diverses subdivisions et, d'autre part, des indices pour carac- tériser chaque repère. Pour avoir la place nécessaire à un très grand nombre d'indices caractéristiques, ces indices sont disposés de telle sorte que quand le livre est maintenu fermé, les indices   son!;   très étroits. En fait, par suite de leur très grande finesse quand le livre est disposé de cette façon, les indices sont, au mieux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 indistinctement lisibles et le plus souvent complètement illisi- bles. 



   Cependant, quand le livre se trouve infléchi au- tour d'un axe parallèle à la surface des repères, cette surface est déployée d'une façon notable et les indices se trouvent élar- gis en conséquence, à tel point qu'ils deviennent parfaitement visibles et peuvent être facilement lus. En même temps les re- pères s'élargissent également, de sorte que l'on peut déterminer leur   emplacement   avec plus de précision. De plus, par suite de ce pliage,   nécessaire.pour   se servir du dispositif de repérage, la surface à repères du livre est disposée obliquement par rap- port aux bords des feuilles qui forment cette surface. Ceci per- met de feuilleter beaucoup plus facilement le livre à la recherche d'une feuille donnée et facilite l'introduction du pouce ou d'un autre doigt entre cette feuille et la suivante.

   Il semble qu'en pliant le livre de façon à agrandir sa surface à repères jusqu'à lui donner une largeur qui soit égale à quatre à cinq fois sa lar- geur la plus réduite, on obtienne un résultat très satisfaisant, encore qu'un pliage plus ou moins important donne aussi de bons résultats. Cette surface à repères fortement agrandie permet l'emploi d'un très grand nombre de repères et indices caractéris- tiques bien visibles, ou celui d'un nombre plus'réduit de ces repères avec des indices plus grands ou comportant beaucoup de signes ou de lettres. 



   Le dessin, et plus particulièrement les figures 1 et 2, représentent un livre 10 établi suivant un mode dé réalisa- tion de l'invention, cette réalisation étant généralement carac- térisée par le fait que les repères d'emplacement ainsi que les indices caractéristiques sont formés de façon à être visibles sur les tranches de plusieurs feuilles adjacentes. Dans cette réali- sation de l'invention, les repères   d'emplacement   peuvent indiquer, suivant que l'on désiré, soit l'emplacement   de   la dernière page d'un petit groupe de feuilles ou d'une subdivision, soit l'éten- due d'une telle subdivision.

   Le facteur déterminant pour l'adop- tion de l'une ou de l'autre de   ces -solutions   est soit le nombre de feuilles que comporte la subdivision, soit l'espace libre que l'on désire réserver sur la page marquée, pour l'impression des indices caractéristiques. 



   Dans la réalisation de l'invention représentée, le livre comporte un très grand nombre de feuilles souples et fle-   xibles   12 comprises entre des couvertures 14 et 16. La surface à repères du livre,   c'est-à-dire   la surface située à l'opposé du dos 20, porte, imprimés, un grand nombre de repères indicatifs 22 et d'indices caractéristiques 24. Les repères en question peuvent avoir n'importe quelle forme désirée, comme par exemple la forme triangulaire représentée sur les figures 1 et 2. La position de ces triangles sur la surface à repères 18 est telle, que chaque.   sommet   26, opposé à un côté vertical 28 se trouve entre une feuil -le immédiatement adjacente à la première page d'une subdivision. 



  Grâce à cette disposition, les repères d.'indication 22 sont jus- qu'à la première feuille de chaque subdivision, mais ne la dépas- sent pas. 



   Les dites pointes d'indication 26 peuvent être si- tuées soit à gauche, soit à droite du côté vertical 28 du trian- gle, et, comme le montre la figure 2, les quelques premiers trian- sont de   préférence   disposés avec les pointes d'indication 26 à gauche du coté vertical 28 pour que l'on puisse placer les in- dices caractéristiques à la droite,du triangle, où il y a assez de place pour les recevoir.   @   
La hauteur des indices 24 et leur largeur quand la surface à indices du livre est en position déployée, peuvent 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 être choisies de   manière   à donner toute visibilité désirée. Les repères 22 ne doivent pas être trop grands, ni trop espaces, pour que leur nombre total, ou le nombre des indices ne soient pas ap- préciablement limités.

   Sur le livre 10, représenté sur le dessin, les repères 22 sont disposés verticalement légèrement   décalés   les uns par rapport aux autre , avec vingt cinq repères par ligne et huit de ces lignes sur la surface à repères 18. De celte façon, on peut placer aisément un total de   -,eu,--   cents repères marginant sur un livre 10 de six cents   pages.   Ceci permet d'employer un re- père d'indication 22 pour les subdivisions   ayant en moyenne   trois feuilles ou six pages. Bien entendu, chacune des subdivisions ne doit pas   nécessairement   comporter trois feuilles, et si une sub- division raisonnable du livre conduit à adopter pour certaines sub- divisions parfois quatre ou cinq feuilles et pour d'autres une ou deux, l'objet de l'invention est encore rempli. 



   Dans le cas où un repère 22 s'étend sur toutes les pages d'une subdivision, il peut soit être de la même pauteur à   gauche   et à droite de celle-ci, soit avoir sa pointe dirigée vers le début ou la fin de la subdivision, pour indiquer, suivant une convention préalable, soit la première, soit la dernièrepage de cette subdivision. 



   Comme on l'a dit plus haut, les indices caractéris- tiques 24 peuvent être imprimés soit à droite, soit à gauche du repère d'indication. Il semble, toutefois, préférable dans la pratique d'avoir sans les indices caractéristiques d'un livre, ou d'une partie importante, comme par exemple la moitié d'un livre, places du même coté des repères d'indication 22, ceci pour évi- ter toute confusion. Cette règle générale qui commande des posi- -bien--   relatives des   repères d'indication et des indices caracté- ristiques peut être   enfreint;e   au début ou à la fin du livre, ou d'une partie du livre, où,   comme'l'indique   la figure 2, il n'y a pas assez de place sur le côté désiré du repère d'indication pour imprimer les indices caractéristiques. 



   On peut employer n'importe quel type désiré d'in- dices caractéristiques 24, leur hauteur étant de préférence voi- sine de celle des repères d'indication., Ces iridices peuvent con- sister, bien entendu, en signes de toute nature, convenant au ty- pe de repérage employé; ainsi par exemple ces indices peuvent être des lettres de l'alphabet, des nombres, des mots, des cou- leurs,   etc...   



   La disposition des repères d'indication et la subdi- vision du livre seront de préférence faites de telle façon non seulement que la classification ainsi définie par les repères comporte un très petit nombre de feuilles, mais encore que le' nombre de ces feuilles soit sensiblement égal'. De cette façon celui qui se sert du livre arrive à déterminer plus exactement, au premier essai, l'emplacement approximatif d'une feuille dési- rée.

   Ainsi s'il constate, à l'examen des repères marginaux, que le feuille désirée se trouve à peu près au milieu entre les deux extrémités d'une subdivision repérée, il peut estimer promptement la position d'une telle feuille médiane, d'abord parce que les subdivisions sont très petites, ensuite parce que par l'usage continuel du livre, il aura pris l'habitude de partager des sub- divisions de la même importance de la même façon, c'est-à-dire en deux, en quatre, etc... 



   Il est à remarquer qu'en se servant d'un livre qui comporte ce dispositif de repérage perfectionné, ce livre peut être infléchi dans l'un ou l'autre sens. Les repères 22 et les indices 24 peuvent être marqués sur le livre de toutes les   maniè-   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 res   désirées,   de façon à être visibles sur la surface à repères 18 de celui-ci. On peut, par exemple, imprimer sur les feuilles plates 12 près du bord de ces feuilles qui aboutit à la surface à repères et la marque ainsi constituée sera visible sur cette surface. Les marques peuvent être   dispo-sées   de façon à tourner par-leur ensemble des indices et repères désirés.

   On peut encore imprimer, frapper ou marquer d'une autre manière les indices et les repères sur la surface à repères du livre, pendant que ce der- nier est complètement plié ou déployé. on peut employer, si on le désire, une combinaison des deux procédés ci-dessus décrits, les repères étant formés par impression sur le plat des pages 12, les indices étant au contraire obtenus en marquant la surface à repères pendant que le livre est plié. Il   est 4   remarquer que quand les repères ou les indices, ou les deux sont formés par impression sur le plat des feuilles, il est préférable d'employer le livre'en le pliant de telle façon que ce soit la partie imprimée de la feuille qui soit exposée, plutôt que de le plier de façon à rendre visible l'envers du côté imprimé.

   Néanmoins, quelle que soit la manière de plier, les repères et indices seront toujours distincts et lisibles. 



   Pour déterminer plus facilement quand une feuille cherchée, en l'occurence la première d'une subdivision, a été at- teinte en feuilletant un   livre,gn   peutemployer en plus un repère 30 sur la première feuille de chaque subdivision, ce repère étant en relation avec le repère d'indication 22 correspondant à cette subdivision. Ce repère 30 est de préférence de la même forme et des mêmes dimensions que le repère d'indication 22, pour que l' oeil puisse reconnaître rapidement l'aspect de la page cherchée. 



  On peut associer, de plus, un indice caractéristique 32 au repère   30 sur le plat de la page, comme reuve supplémentaire d'un choix correct. Ces repères 30.peuvent etre imprimés sur les deux côtés   des feuilles, de sorte que l'usager puisse reconnaître l'aspect de la feuille choisie qu'il feuillette à partir de la droite ou de la gauche. 



   Oh a représenté à titre d'exemple, sur la figure 2, quelques indices caractéristiques employés pour le repérage d'un annuaire de téléphone d'une très grande ville, comme New-York. 



  Ces indices ont été choisis de telle façon que chaque subdivision comprend environ trois feuilles. Le premier indice de la seconde colonne est "BUR", indiquant les trois premières lettres du pre- mier nom, par exemple sur la page 150. L'indice suivant est   "CAL",   qui se trouve à la page 156, "CAP" est à la page 162,   "CAR"   à la page 168 et "CEN" à la page 174. 



   D'autres dispositions ont été prévues pour faciliter encore plus de choix de la première page d'une subdivision quel- conque, et rendre ce choix presque automatique. Cette disposi- tion consiste à arranger les bornés des feuilles au voisinage de la première feuille d'un groupe ou d'une subdivision de telle fa- çon qu'en feuilletant le livre à la recherche d'une telle subdi- vision, on s'arrête automatiquement de feuilleter à cette feuille. 



  Ceci peut être réalisé, en particulier, en pratiquant une dente- lure ou en découpant une faible portion 34 de la feuille qui pré- cède la première d'une subdivision. Cette portion découpée 34. peut être en forme d'arc et se trouver en regard du repère indica- tif 22 de cette subdivision et peut être, au moins approximative- ment,..de la taille de l'extrémité d'un doigt. Grâce à cette dis- position, quand le doigt passe sur les feuilles successives vers la subdivision cherchée, arrivé à la feuille ayant la dentelure 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 34, il se déplace vers l'intérieur, en direction du dos 20 du livre et s'arrête, ce qui empêche la feuille suivante, qui est la première feuille de la subdivision cherchée, de passer par- dessus le doigt. 



   Les figures 4 et 5,'représentent une forme différen- te de l'invention,   caractérise.?   par la présence de repères in- dicatifs 40 pour chaque page 12 du livre   10',   ces repères étant formés par impression sur le plat de la page, l'impression étant adjacente au bord de celle-ci qui aboutit à la surface à repères du livre. Ces repères sont généralement espacés de la même ma-   nière   que colle qui a été représentée dans la première forme de l'invention, c'est-à-dire décalés les uns par rapport aux autres de façon à constituer une ligne de repères inclinée par degrés. 



  Les indices caractéristiques qui les accompagnent sont formés soit par impression sur le plat des pages, soit par impression sur la surface à repères du livre, quand ce dernier est plié. 



   Quand on emploie cette forme de marquage, les repè- res indicatifs peuvent n'avoir qu'une très faible hauteur. En effet, dans cette réalisation de l'invention,   l'usager,   en choi- sissant une page donnée, n'a pas' besoin de se fier à l'aspect visuel d'un signe spécial sur la page portant le repère indica- tif pour déterminer quand la bonne page a été atteinte. 



   Quand on se sert d'un livre dont le repérage a été 
 EMI6.1 
 fait conformément a la forme de l'invention représentée sur les figures 4 et 5, il suffit de placer le doigt en face du repère indicatif 40   e   de l'indice 42 choisis et de feuilleter les pa- ges dans le voisinage de la page choisie jusqu'à ce que le re- père apparaisse sur la page ouverte, sous le doigt. De plus, si le livre est suffisamment plié, il est très'simple de placer le doigt directement sur le repère désiré et de localiser ainsi, avec une extrême rapidité,la feuille convenable . 



   Il est à remarquer, que si l'on emploie des repères indicatifs qui n'occupent qu'une feuille, il reste le maximum de place pour   l'impression   des indices caractéristiques et leur 
 EMI6.2 
 impression dem.î,ndera une moindre précision. 'Quand cette forme do l'invention estappliquée à l'annuaire de téléphone d'une grande ville, on peut employer par exemple quinze lignes de re- pères   graduellement   inclinées,   chaque     ligne   comportant quarante repères 40.   De   cette façon, chacune des six cents feuilles   en-   viron de ce gros livre est repérée sur sa tranche 18.

   Un peut noter que quand on emploie, dans cette forme de l'invention,   les   dentelures 32,   lui   visibilité de repères est  améliorée.   
 EMI6.3 
 



  La figure 6 r6pr(sente une r6alisation encore dif- férente de l'invention semblable d'une façon générale à celle indiquée sur le  iij ures 4 et 5, mais' qui s'en distingue par le fait qu'au lieu de repérer chaque feuille du livre 10, ce ne sont que les   premières   feuilles de   chaque   subdivision qui sont   repérées   par un repère 50. Ces subdivisions comportent, 
 EMI6.4 
 COl2.i: ) dans 1 pr3L'lière forme de l'invention, un petit nombre de feuilles et le nombre de celles-ci dans les différentes sub- divisiouc est sensiblement le :ê:¯e. 



  La figure 7 repr '.sente une ucre forme modifiée due l'inv81"tioil, forme dans laquelle le- surface à repères 60 est, a:.-^ndie, étant inclinée par rapport aux faces antérieures et post'rieures 14 et 16 du livre 10, quand celui-ci est à plat. 



    Comme   le   montre   la figure, on peut employer plusieurs portions de surfaces   inclinées,     ot   le nombre de ces portions peut être augmenté ou   diminué   à volonté.   D'autres     dispositions   peuvent 
 EMI6.5 
 être adoptées pour augmenter convenablement la largeur de lu 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tranche portant les repères; la surface à repères peut, par exemple, être découpée en forme d'arc. 



   Alors que les différentes formes de l'invention ont été décrites au sujet de livres de grande épaisseur, c'est- à-dire comportant un grand nombre de feuilles, il est évident par ce qui précède que l'épaisseur nécessaire est simplement celle qui permet l'agrandissement ou l'augmentation de lisibili-   té des repères grâce à la flexion décrite ci-dessus. Ainsi l' invention peut etre appliquée à un livre ou un assemblage de   feuilles n'ayant qu'une épaisseur de 3mm. ou n'ayant que cinquan- -te feuilles. 



   On fournit ainsi un système qui permet d'attein- dre tous les buts de cette invention et qui répond bien à tou- tes les exigences de la pratique. 



   Comme on peut faire des réalisations variées de l'invention ci-dessus et comme on peut apporter différentes modifications aux réalisations exposées, il est à souligner que tout ce qui est exposé ci-dessus ou représenté sur le des- sin annexé, ne doit être pris. qu'à titre d'exemple et non dans un sens limitatif.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to page tracking devices.
 EMI1.1
 -------------------------------------------------- -----
This invention relates to marking devices (registration) for books or a set of flexible or flexible sheets, assembled so as to have a series of their edges aligned.



   Hitherto the locating devices for books such as dictionaries, registers, compilations, bibles, yearbooks, indexes, books of references and the like, only indicated the major subdivisions. Although each subdivision usually had a large number of sheets, this number varied widely from one subdivision to another, and it was not uncommon to find books with marginal registration where one of the marks s 'applied to a subdivision of five pages, another applying to several hundred pages. With such a rough registration it was difficult to find the desired page in a given subdivision.

   In addition, owing to the variable number of sheets in the different subdivisions, it was difficult to estimate, within a few pages, the position of the sought sheet in a subdivision, at the first opening of a book: These and other drawbacks result above all from the relatively small width of the books, in relation to the number of their pages, which only allowed the placement of a limited number of readable marks and characteristic indices.



   The object of the present invention is to eliminate the aforementioned defects and to produce a marginal tracking device of the nature described: which makes it possible to find a page sought on the first try or to drop to very few pages. of this, - which indicates small subdivisions, of relatively few pages, throughout the book, - which indicates uniform subdivisions, that is to say having approximately the same% shade of leaves, throughout the book, - which is accompanied by characteristic clues to indicate all the pages of a book,

 <Desc / Clms Page number 2>

 - which is arranged in such a way that, by using the tracking device, the book is necessarily handled so as to facilitate its opening to the desired page,

   which is arranged in a den to allow the use of a very large number of clearly visible markers and legible characteristic indices, - which comprises sheets arranged in such a way that, when the book is leafed through search for a given page, the book opens automatically to that page, - of which the introduction into a book, or a similar set of sheets, is inexpensive, practical and efficient to use and which is part of integral and indestructible of the book or similar object.



   Further advantages of the invention are further evident or have been indicated below.



   The invention therefore consists in the characteristics of construction, combination of elements and arrangement of parts, which will be described below in an exemplary embodiment.



   The attached drawing shows different possible embodiments of the invention; the same numbers are always relative to the same parts.



   FIG. 1 is a perspective view of a book where the invention is applied, the sheets of the book lying flat, so that the mark edge is completely tightened.



   FIG. 2 is a similar view of the book, it being folded, the branch to be located being extended.



   Figure 3 is a view of section taken substantially along line 3-3 of Figure 2.



   Fig. 4 is a strong, slow enlarged fragmentary view of the deployed marker section of a book prepared in accordance with a variation of the invention.



   Figure 5 is a fragmentary plan view of a sheet of the book shown in Figure 4.



   Fig. 8 is a greatly enlarged fragmentary view of the unfolded marker section of a book prepared in accordance with another variation of the invention.



   FIG. 7 represents, seen from above, the fragment of a book drawn up according to a third variant of the invention.



   In general, the invention is carried out by placing marks on the sheets in such a way that these marks are visible from an edge of the book. These means usually comprise, on the one hand, marks to indicate the location of the various subdivisions and, on the other hand, indices to characterize each mark. In order to have the necessary space for a very large number of characteristic indices, these indices are arranged so that when the book is kept closed, the indices sound !; very narrow. In fact, owing to their great finesse when the book is laid out in this way, the clues are at best

 <Desc / Clms Page number 3>

 indistinctly legible and most often completely illegible.



   However, when the book is bent about an axis parallel to the surface of the marks, this surface is expanded in a noticeable way and the indices are enlarged accordingly, to such an extent that they become perfectly visible and can be easily read. At the same time, the markers also widen, so that their location can be determined more precisely. In addition, as a result of this folding, which is necessary in order to make use of the registration device, the register surface of the book is disposed obliquely with respect to the edges of the sheets which form this surface. This makes it much easier to leaf through the book in search of a given sheet and makes it easier to insert the thumb or other finger between this sheet and the next.

   It seems that by folding the book in such a way as to enlarge its reference surface until it has a width which is equal to four to five times its smallest width, a very satisfactory result is obtained, although a more or less important folding also gives good results. This greatly enlarged area with marks allows the use of a very large number of clearly visible marks and characteristic indices, or of a smaller number of these marks with larger indices or comprising many signs or marks. letters.



   The drawing, and more particularly Figures 1 and 2, show a book 10 drawn up in accordance with one embodiment of the invention, this embodiment generally being characterized by the fact that the location marks as well as the characteristic indices are formed so as to be visible on the edges of several adjacent sheets. In this embodiment of the invention, the location marks can indicate, as desired, either the location of the last page of a small group of sheets or of a subdivision, or the length of the page. - due from such a subdivision.

   The determining factor for the adoption of one or the other of these -solutions is either the number of sheets in the subdivision, or the free space which one wishes to reserve on the marked page, for printing of characteristic indices.



   In the embodiment of the invention shown, the book comprises a very large number of flexible and flexible sheets 12 included between covers 14 and 16. The marked surface of the book, that is to say the surface located at opposite the back 20, bears, printed, a large number of indicative marks 22 and characteristic indices 24. The marks in question can have any desired shape, such as for example the triangular shape shown in Figures 1 and 2. The position of these triangles on the reference surface 18 is such that each. vertex 26, opposite a vertical side 28 is between a sheet -le immediately adjacent to the first page of a subdivision.



  Thanks to this arrangement, the marks d.'indication 22 are up to the first sheet of each subdivision, but do not exceed it.



   Said indicating points 26 may be located either to the left or to the right of the vertical side 28 of the triangle, and, as shown in Figure 2, the first few trian- are preferably arranged with the points d. Indication 26 to the left of the vertical side 28 so that the characteristic indices can be placed to the right of the triangle, where there is enough room to receive them. @
The height of the indices 24 and their width when the index surface of the book is in the deployed position, can

 <Desc / Clms Page number 4>

 be chosen so as to give any desired visibility. The marks 22 must not be too large, nor too spaces, so that their total number, or the number of indices is not appreciably limited.

   In book 10, shown in the drawing, the marks 22 are arranged vertically slightly offset from each other, with twenty-five marks per line and eight of these lines on the marked surface 18. In this way, one can place easily a total of -, eu, - hundred markers marginally on a book 10 of six hundred pages. This makes it possible to employ a marker 22 for subdivisions having an average of three sheets or six pages. Of course, each of the subdivisions does not necessarily have to consist of three leaves, and if a reasonable sub-division of the book leads to adopting for certain sub-divisions sometimes four or five leaves and for others one or two, the object of the l invention is still fulfilled.



   In the case where a mark 22 extends over all the pages of a subdivision, it can either be of the same author to the left and to the right thereof, or have its point directed towards the beginning or the end of the subdivision. subdivision, to indicate, according to a prior agreement, either the first or the last page of this subdivision.



   As stated above, characteristic indicia 24 may be printed either to the right or to the left of the indication mark. It seems, however, preferable in practice to have without the characteristic indices of a book, or of an important part, such as for example half of a book, placed on the same side of the reference marks 22, this to avoid any confusion. This general rule which commands posi- - well - relative marks of indication and characteristic indices can be broken; e at the beginning or at the end of the book, or of a part of the book, where, like ' As shown in figure 2, there is not enough room on the desired side of the indication mark to print the characteristic indices.



   Any desired type of characteristic indicia 24 may be employed, their height preferably being close to that of the indicia marks. These iridices may, of course, consist of signs of any kind. suitable for the type of tracking used; thus for example these indices can be letters of the alphabet, numbers, words, colors, etc ...



   The arrangement of the indicative marks and the subdivision of the book will preferably be made in such a way not only that the classification thus defined by the marks comprises a very small number of sheets, but also that the number of such sheets is substantially equal'. In this way, whoever uses the book can determine more exactly, on the first try, the approximate location of a desired sheet.

   Thus if he finds, on examination of the marginal marks, that the desired sheet is located approximately in the middle between the two ends of a marked subdivision, he can quickly estimate the position of such a median leaf, from first because the subdivisions are very small, then because by continual use of the book, he will have acquired the habit of sharing sub-divisions of the same importance in the same way, that is to say in two , in four, etc ...



   It should be noted that by using a book which includes this improved tracking device, this book can be bent in either direction. The marks 22 and the indices 24 can be marked on the book in any way.

 <Desc / Clms Page number 5>

 res desired, so as to be visible on the marked surface 18 thereof. It is possible, for example, to print on the flat sheets 12 near the edge of these sheets which ends at the registration surface and the mark thus formed will be visible on this surface. The marks can be arranged so as to rotate them together with the desired indices and landmarks.

   It is also possible to print, strike or otherwise mark the indices and the marks on the register surface of the book, while the latter is completely folded or unfolded. a combination of the two methods described above can be employed, if desired, the marks being formed by printing on the flat of pages 12, the indices being instead obtained by marking the register surface while the book is folded . Note that when the marks or indices, or both are formed by printing on the flat of the sheets, it is preferable to employ the book by folding it so that the printed part of the sheet is is exposed, rather than folding it so that the reverse side of the printed side is visible.

   However, regardless of the manner of folding, the marks and indices will always be distinct and legible.



   To more easily determine when a sought sheet, in this case the first of a subdivision, has been reached by leafing through a book, gn can also use a mark 30 on the first sheet of each subdivision, this mark being in relation with the indication mark 22 corresponding to this subdivision. This mark 30 is preferably of the same shape and the same dimensions as the indication mark 22, so that the eye can quickly recognize the appearance of the page sought.



  In addition, a characteristic index 32 can be associated with mark 30 on the cover of the page, as an additional proof of a correct choice. These marks 30. can be printed on both sides of the sheets, so that the user can recognize the appearance of the chosen sheet that he is scanning from the right or from the left.



   Oh has shown by way of example, in Figure 2, some characteristic indices used for locating a telephone directory of a very large city, such as New York.



  These indices have been chosen in such a way that each subdivision consists of approximately three sheets. The first subscript of the second column is "BUR", indicating the first three letters of the first name, for example on page 150. The next subscript is "CAL", which is found on page 156, "CAP" is on page 162, "CAR" on page 168 and "CEN" on page 174.



   Other arrangements have been made to facilitate even more choice of the first page of any subdivision, and to make this choice almost automatic. This arrangement consists in arranging the bounded lines of the sheets in the vicinity of the first sheet of a group or of a subdivision in such a way that by leafing through the book in search of such a subdivision, one finds 'automatically stops flipping to that sheet.



  This can be done, in particular, by indenting or cutting a small portion 34 of the sheet which precedes the first by a subdivision. This cut-out portion 34 may be in the form of an arc and lie opposite the indicative mark 22 of this subdivision and may be, at least approximately, the size of the end of a finger. Thanks to this arrangement, when the finger passes over the successive sheets towards the subdivision sought, arrived at the sheet having the serration

 <Desc / Clms Page number 6>

 34, it moves inward, towards the spine 20 of the book and stops, preventing the next sheet, which is the first sheet of the subdivision sought, from passing over the finger.



   Figures 4 and 5 show a different form of the invention, characterized. by the presence of indicative marks 40 for each page 12 of book 10 ', these marks being formed by printing on the flat of the page, the printing being adjacent to the edge thereof which ends at the marked surface of the page. delivered. These marks are generally spaced apart in the same way as the glue which has been shown in the first form of the invention, that is to say offset with respect to one another so as to constitute a line of marks inclined by degrees.



  The characteristic indicia which accompany them are formed either by printing on the flat of the pages, or by printing on the reference surface of the book, when the latter is folded.



   When this form of marking is employed, the indicative marks may have only a very low height. In fact, in this embodiment of the invention, the user, by choosing a given page, does not need to rely on the visual appearance of a special sign on the page bearing the indicia- tif to determine when the correct page has been reached.



   When using a book whose location has been
 EMI6.1
 made in accordance with the form of the invention shown in Figures 4 and 5, it suffices to place the finger in front of the indicative mark 40 e of the index 42 chosen and to leaf through the pages in the vicinity of the chosen page until the mark appears on the open page, under the finger. In addition, if the book is sufficiently folded, it is very easy to place the finger directly on the desired mark and thus locate, with extreme speed, the suitable sheet.



   It should be noted that if one uses indicative marks which occupy only one sheet, the maximum space remains for the printing of the characteristic indices and their
 EMI6.2
 printing requested, will require less precision. When this form of the invention is applied to the telephone directory of a large city, for example fifteen gradually inclined marker lines can be employed, each line having forty marks 40. In this way each of the six hundred leaves of this large book is marked on its edge 18.

   It may be noted that when the serrations 32 are employed in this form of the invention, his visibility of landmarks is improved.
 EMI6.3
 



  Figure 6 shows a still different embodiment of the invention similar in general to that shown on iij ures 4 and 5, but which is distinguished by the fact that instead of identifying each sheet of book 10, these are only the first sheets of each subdivision which are identified by a reference 50. These subdivisions include,
 EMI6.4
 COl2.i:) in 1 pr3L'lière form of the invention, a small number of sheets and the number of these in the different sub-divisions is substantially the: ê: ¯e.



  Figure 7 shows a modified form due to the invasion, in which the marked surface 60 is, a: ^ edged, being inclined relative to the anterior and posterior faces 14 and 16. of book 10, when it is flat.



    As shown in the figure, several portions of inclined surfaces can be employed, and the number of these portions can be increased or decreased at will. Other provisions may
 EMI6.5
 be adopted to suitably increase the width of lu

 <Desc / Clms Page number 7>

 edge bearing the marks; the reference surface can, for example, be cut in the shape of an arc.



   While the various forms of the invention have been described with regard to books of great thickness, that is to say having a large number of sheets, it is evident from the above that the thickness required is simply that which allows the enlargement or the increase of legibility of the marks thanks to the bending described above. Thus the invention can be applied to a book or an assembly of sheets having only a thickness of 3mm. or having only fifty leaves.



   There is thus provided a system which achieves all the objects of this invention and which satisfies all the requirements of practice.



   As various embodiments of the above invention can be made and as different modifications can be made to the embodiments disclosed, it should be emphasized that everything that is set out above or shown in the accompanying drawing should not be taken. only as an example and not in a limiting sense.


    

Claims (1)

RESUME 1.- Dispositif pour le repérage des pages, carac- térisé par la combinaison de plusieurs feuilles souples et flexibles, de moyens destinés à maintenir les dites feuilles assemblées, un jeu de bords des dites feuilles étant espacé des dits moyens et disposé sensiblement en coïncidence de ma- nière à former une surface de repérage et dès-indices prévus sur la dite surface et fournissant des données de repérage mar- ginales, les dits indices étant formés de telle manière qu'ils ne soient distinctement lisibles que lorsque les feuilles sont manipulées de manière à étendre sensiblement la dite surface, les dits indices étant extrêmement étroits lorsque les dites feuilles sont disposées à plat et que la dite surface de repé- rage est, de ce fait, complètement contractée. ABSTRACT 1.- Device for registering pages, characterized by the combination of several flexible and flexible sheets, means intended to keep said sheets assembled, a set of edges of said sheets being spaced from said means and arranged substantially in coincidence so as to form a registration surface and indicia provided on said surface and providing marginal registration data, said indicia being formed in such a way that they are only distinctly readable when the sheets are handled so as to substantially extend said surface, said indices being extremely narrow when said sheets are laid out flat and said locating surface is, therefore, completely contracted. 2.- Dispositif suivant la revendication 1, ca- ractérisé en ce que les indices sont constitués par des marques prôvues sur la face de la dite feuille à proximité du bord de la dite feuille et s'étendant jusque contre celui-ci. 2.- Device according to claim 1, charac- terized in that the indicia are constituted by marks provided on the face of said sheet near the edge of said sheet and extending up against it. 3. - Dispositif suivant la revendication 1, ca- ractérisé en ce que les indices sont constitués par des marques prévues sur les bords des feuilles. 3. - Device according to claim 1, charac- terized in that the indices consist of marks provided on the edges of the sheets. 4.- Dispositif suivant la revendication 1, ca- ractérisé en ce que la surface à indices est également munie de repères, lesquels sont formés de telle manièrequ'ils ne sont distinctement lisibles que, lorsque les feuilles sont manipu- lées de manière à étendre sensiblement la dite surface, les dits repères étant extrêmement étroits lorsque les feuilles sont dis- posées 8 plat,et que la dite surface est de ce fait complètement contractée, les indices et les repères possédant une forme dis- tinctement visible et lisible, lorsque les feuillas sont sensi- blement fléchies autour d'un axe parallèle à la surface des feuilles afin d'étendre la surface de repérage. <Desc/Clms Page number 8> 4.- Device according to claim 1, charac- terized in that the indicia surface is also provided with marks, which are formed in such a way that they are only distinctly readable when the sheets are handled so as to extend. substantially the said surface, the said marks being extremely narrow when the sheets are laid out flat, and that the said surface is therefore completely contracted, the indices and the marks having a distinctly visible and readable shape, when the leaves are significantly flexed about an axis parallel to the leaf surface in order to extend the registration surface. <Desc / Clms Page number 8> 5. - Dispositif suivant la revendication 4, carac- térisée en ce que les repères déterminent des sous-divisions ayant chacune un nombre réduit de feuilles et s'étendant sur le jeu complet de feuilles, les dites sous-divisions étant de préférence sensiblement régulières. 5. - Device according to claim 4, charac- terized in that the marks determine sub-divisions each having a reduced number of sheets and extending over the complete set of sheets, said sub-divisions preferably being substantially regular. . 6.- Dispositif suivant la revendication 5, carac- térisé en ce que le.? repères s'étendent jusqu'à et pas au-delà de la dernière feuille d'une sous-division. 6.- Device according to claim 5, characterized in that the. marks extend to and not beyond the last sheet of a subdivision. 7.- Dispositif suivant la revendication 4, c@@ac- térisé en ce que chaque feuille est distinguée par un repère distinct. 7.- Device according to claim 4, c @@ activated in that each sheet is distinguished by a separate mark. 8.- Dispositif suivant les revendications 5 ou 7, caractérisé en ce que chaque repère consiste seulement en une mar ue prévue sur une surface plane d'une dernière feuille de chaque sous-division ou en une marque prévus sur la surface pla- ne de chaque Feuille, lorsque les sous-divisions sont consti- tuées par une feuille unique et que de telles feuilles sont dis- tinguées chacune par un repère distinct, un bord de la dite marque coïncidant avec la tranche portant les repères. 8.- Device according to claims 5 or 7, characterized in that each mark consists only of a mark provided on a flat surface of a last sheet of each sub-division or of a mark provided on the flat surface of each sheet, when the sub-divisions are made up of a single sheet and such sheets are each distinguished by a separate mark, one edge of said mark coinciding with the edge bearing the marks. 9. - Dispositif suivant la revendication 5, carac- térisé en ce que les repères s'étendent sur une pluralité de feuilles de chaque sous-division et qu'une dernière feuille de chaque sous-division est munie d'un repère, imprimé sur la fa- ce plane de celle-ci, semblable au repère de localisation de chaque sous-division et en alignement .,.vec celui-ci. 9. - Device according to claim 5, charac- terized in that the marks extend over a plurality of sheets of each sub-division and that a last sheet of each sub-division is provided with a mark, printed on the planar face thereof, similar to the locator mark for each sub-division and in alignment.,. with it. 10.- Dispositif suivant la revendication 9, carac- térisé en ce que le repère imprimé à plat est disposé près d'un bord à repères. 10.- Device according to claim 9, charac- terized in that the mark printed flat is disposed near an edge with marks. 11.- Dispositif suivant la revendication 4, carac- térisé en ce que la feuille et seulement celle immédiatement adjacente à une feuille distinguée par son repère de localisa- tion, est pourvue d'une découpure prévue dans 'une 'parti;; de son bord, de manière que celle-ci coïncide avec le dit repère. 11.- Device according to claim 4, characterized in that the sheet and only that immediately adjacent to a sheet distinguished by its locating mark, is provided with a cutout provided in 'a' part; of its edge, so that it coincides with said reference mark. 12.- Dispositif suivant la revendication 4, carac- térisé en ce que la surface de repérage est disposée angulai- rement par rapport aux feuilles. 12.- Device according to claim 4, charac- terized in that the marking surface is disposed angularly with respect to the sheets. 13.- Dispositif caractérisé en ce qu'il comprend plusieurs feuilles flexibles, des moyens destinés à maintenir les dites Feuilles assemblées, un jeu de bords des dites feuil- les étant espacé des dits moyens et disposé sensiblement en coïncidence de manière à former une surface de repérage, et des indices prévus sur la dite; 13.- Device characterized in that it comprises several flexible sheets, means intended to hold said assembled sheets, a set of edges of said sheets being spaced from said means and arranged substantially in coincidence so as to form a surface. location, and the indices provided on said; surface et fournissant des données de repérage marginales, l'une des dimensions du dit indice, de la première à la dernière de;: dites feuilles, lorsque la dite surface de repérage est contractée et normale par rapport aux dites feuilles, étant si petite que le dit indice en est rendu méconnaissable, les aubres dimensions du dit indice étant de grandeur reconnaissable, la dite dimension citée en premier lieu étant, lorsque par la manipulation des dites feuilles, la dite surface est étendue sensiblement et disposée suivant un angle aigu par rapport au:: dites feuilles, étendue à une grandeur re- connaissable afin de rendre le dit indice lisible. surface and providing marginal registration data, one of the dimensions of said index, from the first to the last of ;: said sheets, when said registration surface is contracted and normal to said sheets, being so small that said index is rendered unrecognizable by it, the other dimensions of said index being of recognizable magnitude, said dimension mentioned first being, when by handling said sheets, said surface is extended substantially and disposed at an acute angle with respect to au :: said sheets, extended to a recognizable size in order to make said index readable.
BE462887D BE462887A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE462887A true BE462887A (en)

Family

ID=115173

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE462887D BE462887A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE462887A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2463684A1 (en) TAPE AND MEANS FOR CLASSIFYING MICROFICHES OR SIMILAR ARTICLES USING THE SAME
BE462887A (en)
FR2749962A1 (en) TOGETHER FOR DISCHARGING PARTITIONS AND ASSISTING THE LEARNING AND PRACTICE OF A POLYPHONIC MUSICAL INSTRUMENT
FR2943948A1 (en) File card for use as insert plate for annotation of e.g. handwritten information, positioned in e.g. book, has spires introduced in corresponding holes for removably retaining card at spires, and reinforcing strip in holes fixed along side
Rousseau Coquelicots et piano
Hugueny-Léger D’après des histoires vraies: l’écriture à la lisière de Delphine de Vigan
BE1009722A6 (en) Page marker device
FR2864927A1 (en) Literature search facilitating device for use in e.g. medical field, has section with repositionable adhesive sheets and another section comprising window with zooming unit constituting transparent zooming zone
Du Verger Géographie et cartographie fictionnelles dans l’Utopie (1516) de Thomas More
BE529398A (en)
BE446406A (en)
CH656353A5 (en) reduced size booklet containing all the elements of a large map
FR3039787A1 (en) METHOD FOR CREATING A RELIEF PATTERN ON THE GUTTER WAFER OF A BOOK AND OBTAINED BY A FOLDING OPERATION
FR2649362A1 (en) Improved binder for loose-leaf document
EP1006004A1 (en) Signature blotting-book or sorting file with an insertable indexing system
CH265213A (en) Book with successive inscriptions in a determined order, designed to easily find a desired inscription.
BE369948A (en)
BE680450A (en)
FR2867416A1 (en) Leaf fascicle for register, has inserted leaf with I-shaped opening so that information zones on another two leaves are seen through former leaf when former leaf is superimposed with respective latter leaves
FR2629014A1 (en) Personal business diary organiser - has series of individual day sheets interleaved with larger sheets giving information on several days, bound in loose-leaf cover
FR2656713A1 (en) Data-indicating device
FR2738527A1 (en) Book mark dispenser, for catalogues, has strip with precut lines to allow tearing off of markers as required
BE566826A (en)
FR2598840A1 (en) Folding leaflet with corresponding flaps
BE494730A (en)