<Desc/Clms Page number 1>
Frein
La présente invention concerne les freins pour organes tournants, par exemple les roues de véhicules et se rapporte plus particulièrement à la catégorie de freins dits freins à plateaux.
Il a été connu jusqutici de munir les freins de roues d'un mécanisme ou servo-dispositif grâce auquel la force de freinage est fournie par le couple de la roue elle-même.
Les réalisations connues donnent cependant naissance à di- verses objections étant sujettes, par exemple, à des tendan- ces au blooage, à des limitations d'encombrement, à l'inca- pacité d'atteindre la force de freinage désirée, et ne rem- plissent pas complètement les conditions essentielles qui sont requises lorsqu'il s'agit d'arrêter un véhicule lourd, par exemple un avion roulant à une vitesse d'atterrissage con- sidérable, en un espace relativement court au moyen d'un dis- positif actionné à la main, Un problème technique très diffi- cile se pose lorsqu'un frein actionné à la main et comportant une commande à pédale, ayant une course de freinage ne dépas- sant pas 10 cm environ sous une force de 45 Kgs.
doit ser- vir à arrêter, au bout d'un parcours raisonnable,un avion pe- sant par exemple 20 tonnes ou davantage. Un avion de 5 tonnes se posant à une vitesse de 130 km. à l'heure possède une énergie cinétique supérieure à 25.000 kilogrammètres qu'il s'agit dtabsorber,,
<Desc/Clms Page number 2>
La présente invention qui constitue un perfectionnement aux freins de construction antérieure s'applique de façon par- ticulière aux freins Hydrauliques; cependant, son principe nouveau qui comprend un servo-dispositif multiplicateur de la force de freinage peut aussi s'adapter aux freins à commande mécanique.
Le but général de la présente invention est de fournir un frein actionné par l'organe à freiner lui-même, non enrayable, à commande simple, à longue durée de vie, relativement peu coû- teux et grande capacité et, plus particulièrement, un frein se prêtant aux conditions d'emploi sur les grands avions.
L'invention se propose encore de fournir un dispositif grace auquel la force de freinage exercée par l'opérateur sur le plateau du frein est considérablement multipliée.
L'invention se propose encore de fournir un frein com- prenant un dispositif de freinage oscillant transmettant sa for- ce de freinage à un servo-dispositif multiplicateur d'effort re- lié hydrauliquement au dispositif donnant le fluide sous pres- sion d'un dispositif de freinage principal.
L'invention se propose encore de prévoir un frein dans lequel Inapplication du couple de la roue exercée sur le piston d'un servo dispositif hydraulique sert à amplifier la force de freinage en transmettant la pression produite dans le servo-dis- positif à un ou plusieurs cylindres de pression de section trans- versale individuelle ou totale supérieure à ceux du servo-dispo- sitif et disposé dans l'organe de freinage principal.
L'invention se propose encore de permettre l'isolement hydraulique de l'organe de freinage principal de la conduite principale d'alimentation en fluide du frein pendant que le frein est en fonctionnement et de rétablir la communication hy- draulique lorsque le frein est inactif.
L'invention se propose enfin de fournir un appareil de freinage comprenant un organe mobile de serrage contre un plateau de frein, un servo-dispositif commandé par le déplace-- ment de cet organe mobile et des organesde frein principaux commandés par ce servo-dispositif.
Les buts ci-dessus de l'invention ainsi que d'autres qui deviendront apparents dans le cours de la description ci- après sont atteints au moyen d'un dispositif de freinage hydrau- lique actionné par un maître cylindre commandé par l'opérateur.
Ce cylindre est monté sur un levier qui peut osciller autour d'un point fixe et dont le mouvement est limité. Il est relié par des moyens mécaniques au servo-dispositif auquel il transmet sa force de freinage afin d'y engendrer une pression de fluide qui est à son tour transmise aux cylindres alun dispositif de freinage principal. Par suite de la section transversale de ces cylindres trèssupérieure à celle du cylindre du servo-dispositif, la force de freinage est multipliée d'autant et devient d'autant plus efficace.
Pour une meilleure comprénension de l'invention, on se référera aux dessins annexés dans lesquels :
<Desc/Clms Page number 3>
La Fige l est une vue de côté fragmentaire avec coupe partielle d'une réalisation de l'invention.
La Fig. 2 est une vue en coupe suivant la ligne II-II de la Fig. 1.
La Fige 3 est une vue en coupe à plus grande échelle de la soupape de retenue intercalée dans le dispositif de freina- ge principal.
La Fig. 4 est une vue semblable à celle de la Fige 1 d'une variante de l'invention.
La Fig. 5 est une vue en coupe suivant la ligne v-v de la Fige 4 et
La Fig. 6 est une vue en coupe suivant la ligne VI-VI de la Pige 4.
Bien que les principes de la présente invention ne soient illustrés que dans le cas d'un frein à commande hydraulique et d'une seule roue il,invention est aussi applicable à un frein à serve-dispositif à commande mécanique et appliqué deux roues.
De plus, l'invention a été illustrée dans le cas d'une roue d'avion, application à laquelle l'invention se prete plus particulièrement.
Cependant, les principes de l'invention s'appliquant d'une façon générale au freinage des organes rotatif+pratiquement de n'importe quel type.
En se référant aux Figs. 1 et 2, le repère 10 désigne une roue d'avion montée sur un axe 12 ayant un: flasque 14 et sup- portée par l'infra-structure (non représentée) d'un avion.
La roue 10 est solidarisée au moyen de clavettes 16 sur la jante de la roue avec un plateau de frein 18 tournant soli- dairement avec la roue.
Le frein comporte un dispositif 20 de freinage destiné à la commande du serve-dispositif, Ce dispositif 20 représen- té globalement,consiste en un patin de frein 22 ayant la forme d'un cylindre hydraulique d'un côté du plateau de frein et en un patin en forme de flasque 24 de l'autre côté du pla- teau. Les patins 22 et 24 sont maintenus ensemble et attachés à une extrémité d'un levier recourbé 26 au moyen de boulons 28. Le levier, maintenu à son autre extrémité écarté du flas- que 14 par une entretoise 30 pou osciller autour d'un axe ou boulon 32 fixe traversant 1 tiasque 14.
Afin d'éviter le dé- placement axial de l'extrémité oscillante et en porte à faux du levier 26, cette extrémité est munie de deux clavettes 34 coulissant dans une rainure 36 d'une pièce de guidage 38 at- tachée , au' flasque 14 par des ooulons à tête 40.
Le cylindre 22 comporte un ajutage d'admission de flui- de moteur 46 pouvant être relié à un maître cylindre (non re- présenté) commandé par l'opérateur. Le cylindre reçoit un pis- tom mobile 48 comportant un joint d'étanchéité flexible 50 dans lequel est enfoncée une partie centrale métallique 52, contre laquelle vient buter une vis de réglage 54. Cette via @
<Desc/Clms Page number 4>
to urnant dans le taraudage du têton 56 qui, à son tour, est vissé dans la tête du cylindre 58, maintient le piston en po- sition appropriée. Un garnissage 60 et un écrou formant cha- peau 62 vissé par dessus le têton 56 assure l'étanchéité de la vis de serrage, contre les fuites de liquide du frein.
Dans l'extrémité ouverte du cylindre 22 est Vissé un anneau de blo- cage 66; maintenant un ressort 68 contre le piston 48 et, tra- versant l'anneau, est un support mobile 70 en contact avec le piston et portant à son autre extrémité une garniture de frein 72 de forme circulaire en face du plateau de frein. De l'au- tre côté du plateau de frein et en face de la première garnitu- re, le patin 24 porte une garniture de frein semblable 72.
Au levier 26 est attaché par un axe de pivotement 74 un poussoir 76 ayant un jeu latéral suffisant pour s'engager dans l'évidement d'un piston 78 muni d'une bague de joint 80 et mobile dans le cylindre 82 du servo-dispositif qui est rendu solidaire du flasque 14 de l'axe de la roue par des vis 84. Dans le but de compenser la dilatation du liquide, le piston 78 est prévu coulissant sur la tige de piston 76 en prévoyant un trou allongé 86 dans la tige du piston dans lequel peut se déplacer le goujon 8$ du piston, et un res- sort 90 entre les rondelles 92 s'appuie contre le piston 76 d'une part et le levier 26 de l'autre.
Au moyen d'un conduit de communication 94, la pression engendrée dans le cylindre du servo-dispositif est transmise par l'intermédiaire du li- quide moteur dans le ou les cylindres 102 faisant partie de l'organe de freinage principal 104 (représenté globalement).
Cet organe de freinage principal 104 comprend deux pe- tins de frein 106 et 108 sur les deux faces du plateau de frein 18 et reliées entre eux par des vis à tête 110. Le pa- tin de frein 106 est rattaché au moyen de boulons 32, 40,84 et 112 au flasque 14 et contient une garniture de frein 116 renforcée par une plaque d'acier 118 et comportant des possa- ges cylindriques 120 traversant la plaque 118 et se logeant dans des évidements 122 du patin de frein 106. Le patin de frein 108 est pourvu de plusieurs cylindres de pression 102, trois par exemple, communiquant entre eux par des ouvertures 124 et 126 le cylindre du milieu comportant un orifice d'admission 128 à travers lequel le liquide moteur est envoyé sous pression du cylindre 82 par l'intermédiaire de la condui- te 94.
Dans chacun des cylindres 102 se déplace un piston 130 rendu étanche pour éviter les fuites de fluide moteur au moyen d'une coupelle flexible 132 dans laquelle est enfoncé un dis- que métallique 134 libre dans sa partie centrale pour rece- voir l'extrémité d'une vis de réglage 136 introduite dans le couvercle du cylindre 138, fermé au moyen d'un garnissage 140 et rendu étanche par un manchon presse-étoupe 142 tarau- dé intérieurement. Une plaque de retenue 144 repose contre un jonc élastique 146 disposé dans une gorge de la paroi du cylindre et sert de support aux ressorts 148 qui maintien- nent le piston sous pression du liquide contre la vis de réglage 136 écartée légèrement du couvercle du cylindre.
Une cavité annulaire 150 ayant pour largeur le diamètre du cylin- dre et ayant une profondeur appropriée entre les cylindres voisins contient la garniture de frein 152 pourvue de bossa-
<Desc/Clms Page number 5>
ges cylindriques 154 s'insérant dans les cavités 156 de la plaque de renforcement 158 en contact avec lextrémité exté- rieure du piston 130.
La variante de l'invention représentée aux Fige. 4 à 6 est agencée pour fournir une action de freinage produite par la roue elle-même pour les deux sens de rotation de la roue, tandis que la forme de réalisation de l'invention représentée aux Figs. 1 à 3 ne fonctionne que pour un sens de rotation des roues. Plus particulièrement, aux Fige. 4 à 6, le dispo- sitif de freinage 20a, commandé par 1-'opérateur, est de construction identique a celle du frein unilatéral décrit. il coopère avec le plateau de frein 170 qui est rendu solidaire de la roue 172 au moyen de clavettes 174 qui lui sont fixées.
La roue est clavetée sur l'arbre 176 qui tourillonne (en un point non représenté) dans une infrastructure d'avion 178 munie d'un.' flasque terminal. 180. Le dispositif de freinage
20a est porté par une plaque guide 182 qui est écartée de la plaque guide 184 au côté opposé de - flasque 180 au moyen dtune entretoise 186, et la plaque guide 184 est maintenue écartée au moyen d'une entretoise 188, d'un levier à came
190. Les plaques guides 182 et 184 sont attachées par des bou- lons 192 au levier 190 qui peut osciller autour de l'axe de la roue.
Le levier 190 est muni , son extrémité extérieure de cames symétriques 194 et est tourillonné à son extré- mité intérieure dans une bague 196 appliquée sur un pro- longement 198 formant moyem d'un jeu de patins de frein/
200. Les patins de frein 200 sont constitués d'une pièce en matière légère, généralement du magnésium, attachée par des boulons 202 traversant des manchons en acier 204 à épaulement passant à travers le patin de frein, jusque la plaque 180, Une bague de retenue 206 vissée dans le patin maintient le levier à cames en place. Les patins 200 constituent une partie de l'organe de freinage principal désigné globalement par le repère 212 et sont solidaires de deux cylindres du servo-dispositif 214, un pour chaque sens de rotation de la roue.
Chaque cylindre 214 reçoit de façon coulissante un piston 216, une bague d'étanchéité
218 et une tige de piston 220. La tige de piston 220 com- porte une extrémité en forme de chape 222 qui maintient au moyen d'un boulon 224 un galet 226.
Chaque piston 216 est actionné en opposition à la pression du fluide moteur des cylindres 214 par une came
194 du levier à cames 190, la came 194 attaquant le rou- leau 226 lorsque le dispositif de freinage 20a est appli-- qué sur le plateau de frein 170. Les cames en position écartées le piston étant repoussé le plus loin possible vers l'arrière, sont représentées en traits interrompus
Le contour de la came coopérant avec le galet 226 est dé- terminé de telle manière que la pression du piston agira sur-la came de manière à produire une composante latérale compensant le frottement du galet afin d'éviter dans la mesure du possible les efforts de flexion dans la tige de piston.
Autrement dit, le point de contact entre le galet et la came est un peu décalé de l'axe de la tige de pis- ton vers l'extérieur de la came. Un ressort 228, supporté par une bague 230, maintenu par une bague de verrouillage
<Desc/Clms Page number 6>
232 élastique dans la paroi du cylindre et appuyant con- tre le piston 216 peut être disposé pour compenser la di- latation du fluide.
EMI6.1
Chaque cylindre 214 du aervo-diagoaitif est en com- munication Hydraulique par des trous 240 avec l'une des deux chambres de pression ou cylindres 242 prévus d'un côté du jeu de patins 200. Les cylindres 242 communiquent entre eux par des trous 244. Chaque cylindre 242 est pour- vu sur un de ses côtés d'un chapeau amovible 246 contenant
EMI6.2
une baaue dtétancnéité 248 vers la paroi du cylindre et .main- tenu en place par un jonc 250 introduit dans une gorge de la paroi du cylindre. Un piston 256 de section axiale en U portant un joint d'étanchéité 258 dans une gorge 260 et ménageant un espace annulaire de faible hauteur entre lui- même et le chapeau de cylindre 246 est mobile dans le cy- lindre 242 et s'adapte librement par-dessus la portion cy- lindrique décalée du chapeau de cylindre.
Le piston 256
EMI6.3
comporte généralement un joint d'étanonëité supplémentaire 262 inséré dans une gorge 264 de la paroi du cylindre.
Dans un évidement 266 du chapeau de cylindre, vient s'in- sérer un bossage cylindrique 268 d'une plaque de renforce- ment 270 à laquelle vient s'attacher la garniture de frein 272 faisant face à l'un des côtés du plateau de frein 170.
Une vis de réglage 280 est prévue sur le chapeau de cylindre pour régler le jeu entre la garniture et le lateau. Cette
EMI6.4
vis est rendue étanche contre les fuites de rluide sous pres- sion par une garniture 2 2 associée à une bagÀ re886-étOU9e taraudée 2!:$4-.
La garniture de frein 286 sur la face opposée lilateau astaa'tâcnésr ûnafplâquéâeszénf rcewéntpt5tscompor- plateau est attachée une plaque de renforcement conpor- tant des bossages cylindriques 290 s'insérant dans des évide- ments correspondants 292 du patin 200. Entre les cylindres 242 sont disposés des ressorts 294 dans des trous 296, main- tenus sous compression contre des rondelles 298 par des vis à tête 300 vissées dans la plaque 270 de la garniture 272 dans le but d'écarter la garniture du plateau. Bien que celle- ci ne soit pas représentée au dessin, une conduite d'amenée de liquide moteur, comprenant une valve de retenue dans l'or- gane de freinage principal, sera prévue de manière similaire à celle qui a été représentée dans la réalisation du frein unilatéral et décrite ci-après.
Bien que le fonctionnement du frein ressorte assez clairement du texte ci-dessus, on procédera néanmoins à un bref résumé de celui-ci dans un but de simplification. On se reportera plus particulièrement aux figures 1 à 3 bien qu'il doit être entendu que lappareil des Fige* 4 à 6 fonctionne de manière semblable.
Les principaux éléments de structure du frein comme illustré, sont tous indépendants et consistent en un disposi- tif de freinage 20 actionné partir d'un maître-cylindre (non repésenté) commandé par l'opérateur. Ce dispositif est
EMI6.5
attaché lsextréoité libre d'un levier 26 qui peut osciller autour d'un axe rixe. Lorsque le dispositif de freinage 20 est mis en action, son frottement contre le plateau de frein
EMI6.6
l'oblige â pousser le piston du cylindre 82 du servo-dispositif contre le fluide de frein contenu à l'intérieur et produit la pression.- t3s m ce et le d laca.ùant consécutif de l'organe de treinaje xincipol 104.
<Desc/Clms Page number 7>
En établissant convenablement la course et le diamètre du servo-dispositif, on peut obtenir ntimporte quel volume de dé- placement ou pression désirée dans des limites d'utilisations re- lativement larges. On peut remarquer cependant que la rôle habituel du servo-dispositif ne consiste pas à augmenter la pression du fluide de freinage bien que ceci'puisse se faire si on le dési- re,mais bien d'augmenter le volume du fluide déplacé sans sa- crifier une partie de la pression de freinage.
Autrement dit, on a constaté que, dans'les freins actionnés à la main, il n'est guère possible à lopérateur de déplacer plus del cm3 sous une pression de 2,6 Kgs par cm2 ou de fournir un travail équivalent% par exemple 2 cm3 sous une pression de 1,3 Kgs. par cm2. Or, lorsquon'utilise un grand nombre de cylindres de frein pour ab- sorber un nombre élevé de liologrammètres, un déplacement de flui- de considérable est nécessaire sous une pression relativement haute.
Le déplacement de 1 cm3 sous 2,6 Kgs de pression qui peut être engendré par un opérateur ne suffit pas 1-cet usage, mais suffit par contre à faire fonctionner de façon satisfaisante le dispo- sitif de freinage 20 qui, lorsqu'il est serré contre le plateau de frein 18 de la roue, sert à faire fonctionner le servo-dispo- sitif, comme décrit ci-dessus, pour obtenir le déplacement et la pression désirés dans l'organe de freinage 104.
Les caractéristiques du servo-dispositif 82 et du bras 26 qui lui est associé sont généralement choisies de telle manière que la pression qui y est engendrée soit maintenue légèrement inférieure à celle transmise par le maître cylindre au disposi- tif de freinage de commande. Cette relation ontre les pressions facilite le renouvellement du liquide de frein dans le système, comme il sera décrit plus loin. On peut remarquer en outre que, étant donné que l'intervalle encre les garnitures etle plateau de frein peut être maintenu très faible, la longueur du cylindre du servo-dispositif peut être prévue relativement courte.
Le renouvellement du liquide de frein par suite des fui- tes qui pourraient éventuellement se produire pendant une certaine période de fonctionnement peut être facilement effectué en pré- voyant une communication hydraulique de tous les organes, comme par exemple au moyen du raccord 164 avec la conduite d'alimenta- tion provenant du maître cylindre, lorsque le frein n'est pas actien- né. Pendant le fonctionnement du freina un clapet de retenue inter- calé dans l'organe principal de freinage isole celui-ci de la con- duite d'alimentation principale en fluide par suite de la pression plus élevée régnant dans la conduite d'alimentation.
Plus particulièrement, la conduite d'alimentation 160 en liquide de frein provenant du maître cylindre actionné par l'opé- rateur est munie d'un raccord en T prolongé par un raccord flexible 164 rattaché au dispositif de freinage de commande, tandis que la branche centrale du T est attachée à l'organe de freinage principal fixe.
Dans cette conduite dadmission de fluide à lorgane de frei- nage principal est intercalé un clapet de retenue 16 qui est fermé lorsque la conduite d'alimentation principale en fluide est mainte- nue sous pression et qui s'ouvre vers l'extérieur lorsque la pres- sion transmue au dispositif de freinage de commande du servo- dispositif est relâchée. Dans ces conditions, toute quantité de @
<Desc/Clms Page number 8>
liquide de frein qui peut avoir fui de l'un des cylindres pendant le fonctionnement du frein se trouvera Immédiate- ment remplacé par du fluide provenant de la conduite principale.
Grace à l'emploi du clapet de retenue 166, les ressorts représentés avec les pistons 78 et 216 respectivement du cylin- dre du servo-dispositif pour la compensation de la dilatation du fluide peuvent être supprimés étant donné que le fluide con- tenu dans les cylindres de pression peut se dilater librement à travers le clapet de retenue lorsque le frein n'est pas en fonc tionnement, c'est-à-dire lorsqu'aucune pression ne règne dans la conduite d'alimentation en fluide.
Il sera entendu, comme on l'a signalé plus haut que, pendant le fonctionnement du frein, la pression appliquée au cylindre de frein de commande sera toujours supérieure à celle développée dans le cylindre du servo-dispositif et, par suite, dans les cylindres de l'organe de freinage principal afin d'em- pêcher la communication hydraulique entre les deux organes de freinage. Cette condition réalisée par un dimensionnement con- venable des diamètres du maître cylindre, du cylindre du frein de commande et du cylindre du servo-dispositif comme décrit ci- dessus.
Il est à noter que le dispositif de frein de commande permet un mouvement longitudinal du plateau de frein, en sorte que, si l'usure des garnitures de ce frein et du dispositif de freinage principal ne se fait pas à la même vitesse, le plateau de frein continuera néanmoins à tourner librement sans gripper dans la position de défreinage. Ceci permet également au pla- teau de prendre une certaine convexité sans provoquer un ralen- tissement dans le freinage.
La présente invention est applicable à toute roue de véhi- cule, de même qu'à tout organe mobile ou rotatif. Son applica- tion est particulièrement avantageuse dans les cas où il s'agit d'absorber une grande énergie cinétique, comme dans les avions dans un temps et un espace limités.
<Desc / Clms Page number 1>
Brake
The present invention relates to brakes for rotating parts, for example vehicle wheels and relates more particularly to the category of so-called plate brakes.
It has been known hitherto to provide the wheel brakes with a mechanism or servo-device thanks to which the braking force is supplied by the torque of the wheel itself.
The known embodiments, however, give rise to various objections being subject, for example, to tendencies to blocking, to space limitations, to the inability to attain the desired braking force, and not to remit. - do not completely fulfill the essential conditions which are required when it comes to stopping a heavy vehicle, for example an airplane traveling at a considerable landing speed, in a relatively short space by means of a dis- positive actuated by hand, A very difficult technical problem arises when a brake actuated by hand and comprising a pedal control, having a braking stroke not exceeding approximately 10 cm under a force of 45 kg.
must be used to stop, after a reasonable distance, an airplane weighing for example 20 tons or more. A 5 ton aircraft landing at a speed of 130 km. per hour has a kinetic energy greater than 25,000 kilogrammeters which it is a question of absorbing,
<Desc / Clms Page number 2>
The present invention, which constitutes an improvement to brakes of prior construction, applies in particular to hydraulic brakes; however, its new principle which includes a brake force multiplier servo device can also be adapted to mechanically operated brakes.
The general object of the present invention is to provide a brake actuated by the member to be braked itself, non-choppable, simple to control, with a long life, relatively inexpensive and high capacity and, more particularly, a brake. brake suitable for use on large airplanes.
The invention also proposes to provide a device thanks to which the braking force exerted by the operator on the brake plate is considerably increased.
The invention also proposes to provide a brake comprising an oscillating braking device transmitting its braking force to a force multiplier servo-device hydraulically connected to the device giving the fluid under pressure of a. main braking device.
The invention also proposes to provide a brake in which the application of the torque of the wheel exerted on the piston of a hydraulic servo device serves to amplify the braking force by transmitting the pressure produced in the servo-device to one or more. several pressure cylinders of individual or total cross section greater than those of the servo device and arranged in the main braking member.
The invention also proposes to allow hydraulic isolation of the main braking member from the main brake fluid supply line while the brake is in operation and to re-establish hydraulic communication when the brake is inactive. .
The invention finally proposes to provide a braking device comprising a movable member for clamping against a brake plate, a servo-device controlled by the movement of this movable member and the main brake members controlled by this servo-device. .
The above objects of the invention as well as others which will become apparent in the course of the following description are achieved by means of a hydraulic braking device actuated by a master cylinder controlled by the operator.
This cylinder is mounted on a lever which can oscillate around a fixed point and whose movement is limited. It is connected by mechanical means to the servo-device to which it transmits its braking force in order to generate therein a fluid pressure which is in turn transmitted to the cylinders alun main braking device. As a result of the cross section of these cylinders very superior to that of the cylinder of the servo-device, the braking force is multiplied accordingly and becomes all the more effective.
For a better understanding of the invention, reference will be made to the appended drawings in which:
<Desc / Clms Page number 3>
Fig 1 is a fragmentary side view with partial section of one embodiment of the invention.
Fig. 2 is a sectional view along the line II-II of FIG. 1.
Figure 3 is an enlarged sectional view of the check valve interposed in the main brake device.
Fig. 4 is a view similar to that of Fig. 1 of a variant of the invention.
Fig. 5 is a sectional view along the line v-v of Fig. 4 and
Fig. 6 is a sectional view taken along line VI-VI of Pin 4.
Although the principles of the present invention are illustrated only in the case of a hydraulically operated and single wheel brake 11, the invention is also applicable to a mechanically operated and applied two wheel servo brake.
In addition, the invention has been illustrated in the case of an airplane wheel, an application to which the invention lends itself more particularly.
However, the principles of the invention generally apply to the braking of rotary members + practically of any type.
Referring to Figs. 1 and 2, the reference 10 designates an airplane wheel mounted on an axle 12 having a: flange 14 and supported by the infrastructure (not shown) of an airplane.
The wheel 10 is secured by means of keys 16 on the rim of the wheel with a brake plate 18 rotating in solidarity with the wheel.
The brake comprises a braking device 20 intended to control the servo-device. This device 20, shown generally, consists of a brake shoe 22 in the form of a hydraulic cylinder on one side of the brake plate and of a pad in the form of a flange 24 on the other side of the plate. The shoes 22 and 24 are held together and attached to one end of a curved lever 26 by means of bolts 28. The lever, held at its other end spaced from the flange 14 by a spacer 30 to oscillate about an axis. or fixed bolt 32 passing through 1 tiasque 14.
In order to avoid the axial displacement of the oscillating and cantilevered end of the lever 26, this end is provided with two keys 34 sliding in a groove 36 of a guide piece 38 attached to the flange. 14 by ooulons à head 40.
Cylinder 22 has an engine fluid inlet nozzle 46 connectable to a master cylinder (not shown) controlled by the operator. The cylinder receives a movable piston 48 comprising a flexible seal 50 in which is driven a central metal part 52, against which abuts an adjusting screw 54. This via @
<Desc / Clms Page number 4>
urging into the thread of stud 56 which, in turn, is screwed into cylinder head 58, maintains the piston in the proper position. A lining 60 and a nut forming a cap 62 screwed over the stud 56 seal the tightening screw against leakage of brake fluid.
Screwed into the open end of cylinder 22 is a locking ring 66; maintaining a spring 68 against the piston 48 and, passing through the ring, is a movable support 70 in contact with the piston and carrying at its other end a brake lining 72 of circular shape facing the brake plate. On the other side of the brake plate and opposite the first lining, the pad 24 carries a similar brake lining 72.
To the lever 26 is attached by a pivot pin 74 a pusher 76 having sufficient lateral play to engage in the recess of a piston 78 provided with a seal ring 80 and movable in the cylinder 82 of the servo-device. which is made integral with the flange 14 of the axis of the wheel by screws 84. In order to compensate for the expansion of the liquid, the piston 78 is provided to slide on the piston rod 76 by providing an elongated hole 86 in the rod of the piston in which the piston pin 8 $ can move, and a spring 90 between the washers 92 rests against the piston 76 on the one hand and the lever 26 on the other.
By means of a communication duct 94, the pressure generated in the cylinder of the servo-device is transmitted by means of the motor fluid into the cylinder or cylinders 102 forming part of the main braking member 104 (shown generally ).
This main braking member 104 comprises two brake pads 106 and 108 on the two faces of the brake plate 18 and interconnected by cap screws 110. The brake pad 106 is attached by means of bolts 32 , 40, 84 and 112 to the flange 14 and contains a brake lining 116 reinforced by a steel plate 118 and having cylindrical possibilities 120 passing through the plate 118 and being housed in recesses 122 of the brake shoe 106. The brake shoe 108 is provided with several pressure cylinders 102, three for example, communicating with each other through openings 124 and 126 the middle cylinder having an intake port 128 through which the engine liquid is sent under pressure from the cylinder 82 via line 94.
In each of the cylinders 102 moves a piston 130 sealed to prevent leakage of working fluid by means of a flexible cup 132 in which is inserted a free metal disc 134 in its central part to receive the end of the cylinder. an adjusting screw 136 introduced into the cylinder cover 138, closed by means of a packing 140 and sealed by a gland sleeve 142 threaded internally. A retainer plate 144 rests against a snap ring 146 disposed in a groove in the cylinder wall and acts as a support for the springs 148 which hold the piston under liquid pressure against the adjusting screw 136 spaced slightly from the cylinder cover.
An annular cavity 150 having the width of the diameter of the cylinder and having an appropriate depth between neighboring cylinders contains the brake lining 152 provided with bosses.
<Desc / Clms Page number 5>
Cylindrical gates 154 fitting into the cavities 156 of the reinforcing plate 158 in contact with the outer end of the piston 130.
The variant of the invention shown in Figs. 4 to 6 is arranged to provide a braking action produced by the wheel itself for both directions of rotation of the wheel, while the embodiment of the invention shown in Figs. 1 to 3 only works for one direction of rotation of the wheels. More particularly, at the Fige. 4 to 6, the braking device 20a, controlled by the operator, is of identical construction to that of the one-sided brake described. it cooperates with the brake plate 170 which is made integral with the wheel 172 by means of keys 174 which are fixed to it.
The wheel is keyed to the shaft 176 which pivots (at a point not shown) in an aircraft infrastructure 178 provided with a. terminal flange. 180. The braking device
20a is carried by a guide plate 182 which is spaced apart from the guide plate 184 at the opposite side of the flange 180 by means of a spacer 186, and the guide plate 184 is kept apart by means of a spacer 188, from a lever to a lever. cam
190. The guide plates 182 and 184 are attached by bolts 192 to the lever 190 which can oscillate about the axis of the wheel.
The lever 190 is provided, its outer end, with symmetrical cams 194 and is journaled at its inner end in a ring 196 applied to an extension 198 forming by means of a set of brake pads.
200. The brake pads 200 are made of a piece of light material, usually magnesium, attached by bolts 202 passing through steel sleeves 204 with a shoulder passing through the brake pad, up to the plate 180. retainer 206 screwed into the shoe holds the cam lever in place. The pads 200 constitute a part of the main braking member generally designated by the reference 212 and are integral with two cylinders of the servo-device 214, one for each direction of rotation of the wheel.
Each cylinder 214 slidably receives a piston 216, a sealing ring
218 and a piston rod 220. The piston rod 220 has a yoke-shaped end 222 which maintains by means of a bolt 224 a roller 226.
Each piston 216 is actuated in opposition to the pressure of the working fluid of the cylinders 214 by a cam
194 of the cam lever 190, the cam 194 attacking the roller 226 when the braking device 20a is applied to the brake plate 170. The cams in the spread position the piston being pushed as far as possible towards the back, are shown in dashed lines
The contour of the cam cooperating with the roller 226 is defined in such a way that the pressure of the piston will act on the cam so as to produce a lateral component compensating for the friction of the roller in order to avoid as much as possible the forces. flexion in the piston rod.
In other words, the point of contact between the roller and the cam is slightly offset from the axis of the piston rod towards the outside of the cam. A spring 228, supported by a ring 230, held by a locking ring
<Desc / Clms Page number 6>
232 resilient in the cylinder wall and pressing against piston 216 may be arranged to compensate for expansion of the fluid.
EMI6.1
Each cylinder 214 of the aervo-diagoaitif is in hydraulic communication through holes 240 with one of the two pressure chambers or cylinders 242 provided on one side of the set of shoes 200. The cylinders 242 communicate with each other through holes 244 Each cylinder 242 is provided on one of its sides with a removable cap 246 containing
EMI6.2
a dtétancnéité baaue 248 towards the wall of the cylinder and .main- held in place by a ring 250 introduced into a groove in the wall of the cylinder. A piston 256 of axial U-section carrying a seal 258 in a groove 260 and leaving an annular space of low height between itself and the cylinder cap 246 is movable in the cylinder 242 and fits freely. over the offset cylindrical portion of the cylinder cap.
Piston 256
EMI6.3
generally has an additional seal 262 inserted into a groove 264 in the cylinder wall.
In a recess 266 of the cylinder cap is inserted a cylindrical boss 268 of a reinforcing plate 270 to which is attached the brake lining 272 facing one of the sides of the plate. brake 170.
An adjusting screw 280 is provided on the cylinder cap to adjust the clearance between the packing and the cylinder. This
EMI6.4
The screw is sealed against leaks of pressurized fluid by a gasket 2 2 associated with a threaded bag 2!: $ 4-.
The brake lining 286 on the opposite face of the plate astaa'tâcnér ûnafplâquéâeszénf rcewéntpt5tscompor- plate is attached a reinforcing plate having cylindrical bosses 290 inserting into corresponding recesses 292 of the shoe 200. Between the cylinders 242 are arranged. springs 294 in holes 296, held in compression against washers 298 by cap screws 300 screwed into plate 270 of liner 272 for the purpose of moving the liner away from the tray. Although this is not shown in the drawing, a motor liquid supply line, comprising a check valve in the main braking member, will be provided in a manner similar to that shown in the embodiment. one-sided brake and described below.
Although the operation of the brake emerges fairly clearly from the above text, a brief summary will nevertheless be made for the sake of simplification. Reference will be made more particularly to Figures 1 to 3 although it should be understood that the apparatus of Figs * 4 to 6 operates in a similar manner.
The main structural elements of the brake as illustrated are all independent and consist of a braking device 20 actuated from a master cylinder (not shown) controlled by the operator. This device is
EMI6.5
attached lsextréoité free of a lever 26 which can oscillate about a brawling axis. When the braking device 20 is put into action, its friction against the brake plate
EMI6.6
forces it to push the piston of the cylinder 82 of the servo device against the brake fluid contained therein and produces the pressure - t3s m this and the subsequent d laca.ùant of the treinaje xincipol organ 104.
<Desc / Clms Page number 7>
By properly establishing the stroke and diameter of the servo device, any desired displacement volume or pressure can be achieved within relatively wide application limits. It can be noted, however, that the usual role of the servo-device is not to increase the pressure of the brake fluid although this can be done if desired, but rather to increase the volume of the fluid displaced without salt. check part of the brake pressure.
In other words, it has been found that, in hand-operated brakes, it is hardly possible for the operator to move more than cm3 under a pressure of 2.6 Kgs per cm2 or to provide equivalent work% for example 2 cm3 under a pressure of 1.3 Kgs. per cm2. However, when a large number of brake cylinders are used to absorb a large number of lologrammeters, considerable fluid displacement is required under relatively high pressure.
The displacement of 1 cm3 under 2.6 kg of pressure which can be generated by an operator is not sufficient 1-this use, but on the other hand suffices to make the braking device 20 operate satisfactorily which, when it is tight against the brake plate 18 of the wheel, serves to operate the servo device, as described above, to obtain the desired displacement and pressure in the brake member 104.
The characteristics of the servo-device 82 and of the arm 26 which is associated with it are generally chosen such that the pressure which is generated therein is kept slightly lower than that transmitted by the master cylinder to the control braking device. This relationship between the pressures facilitates the renewal of brake fluid in the system, as will be described later. It can be further noted that since the gap between the linings and the brake backing can be kept very small, the cylinder length of the servo device can be made relatively short.
The renewal of the brake fluid as a result of leaks which could possibly occur during a certain period of operation can be easily effected by providing hydraulic communication of all the components, such as for example by means of the connector 164 with the pipe. supply from the master cylinder, when the brake is not actuated. During the operation of the brake, a check valve interposed in the main braking member isolates the latter from the main fluid supply line due to the higher pressure prevailing in the supply line.
More particularly, the line 160 for supplying brake fluid from the master cylinder actuated by the operator is provided with a T-connector extended by a flexible connector 164 attached to the control braking device, while the branch central T is attached to the fixed main braking device.
Interposed in this fluid inlet pipe to the main brake member is a check valve 16 which is closed when the main fluid supply pipe is maintained under pressure and which opens outwards when the pressure is applied. - the pressure transmitted to the braking device controlling the servo device is released. Under these conditions, any quantity of @
<Desc / Clms Page number 8>
Brake fluid which may have leaked from one of the cylinders during brake operation will be immediately replaced with fluid from the main line.
By using the check valve 166, the springs shown with the pistons 78 and 216 respectively of the cylinder of the servo device for compensating for the expansion of the fluid can be omitted since the fluid contained in the Pressure cylinders can expand freely through the check valve when the brake is not in operation, that is, when there is no pressure in the fluid supply line.
It will be understood, as has been pointed out above that, during the operation of the brake, the pressure applied to the control brake cylinder will always be greater than that developed in the cylinder of the servo-device and, consequently, in the cylinders. of the main braking unit in order to prevent hydraulic communication between the two braking units. This condition is achieved by suitable sizing of the diameters of the master cylinder, of the control brake cylinder and of the servo-device cylinder as described above.
It should be noted that the control brake device allows longitudinal movement of the brake plate, so that, if the linings of this brake and of the main braking device wear out at the same speed, the plate brake will nevertheless continue to rotate freely without binding in the brake release position. This also allows the plate to assume a certain convexity without causing a slowdown in braking.
The present invention is applicable to any vehicle wheel, as well as to any moving or rotating member. Its application is particularly advantageous in cases where it is a question of absorbing a large kinetic energy, such as in airplanes in a limited time and space.