BE462802A - - Google Patents

Info

Publication number
BE462802A
BE462802A BE462802DA BE462802A BE 462802 A BE462802 A BE 462802A BE 462802D A BE462802D A BE 462802DA BE 462802 A BE462802 A BE 462802A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shoulder
mouth
hole
mouthpiece
tube
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE462802A publication Critical patent/BE462802A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65DCONTAINERS FOR STORAGE OR TRANSPORT OF ARTICLES OR MATERIALS, e.g. BAGS, BARRELS, BOTTLES, BOXES, CANS, CARTONS, CRATES, DRUMS, JARS, TANKS, HOPPERS, FORWARDING CONTAINERS; ACCESSORIES, CLOSURES, OR FITTINGS THEREFOR; PACKAGING ELEMENTS; PACKAGES
    • B65D35/00Pliable tubular containers adapted to be permanently or temporarily deformed to expel contents, e.g. collapsible tubes for toothpaste or other plastic or semi-liquid material; Holders therefor
    • B65D35/02Body construction
    • B65D35/12Connections between body and closure-receiving bush
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D51/00Making hollow objects
    • B21D51/16Making hollow objects characterised by the use of the objects
    • B21D51/36Making hollow objects characterised by the use of the objects collapsible or like thin-walled tubes, e.g. for toothpaste
    • B21D51/365Making hollow objects characterised by the use of the objects collapsible or like thin-walled tubes, e.g. for toothpaste involving fixing closure members to the tubes, e.g. nozzles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Tubes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "   Procecte   pour la fabrication ae tubes,   tuoes   fabriques selon le procédé, ainsi que dispositif pour réaliser le procédé ". 



   La présente invention est relative, d'une part, à un procé- dé pour la fabrication de tubes qui se composent d'un corps tutt bulaire avec épaulement tourné vers l'intérieur et d'une embou- chure, et d'autre part, à des tubes fabriqués selon ce procédé ainsi qu'à un dispositif pour réaliser celui-ci. 



   Les tubes compressibles sont généralement fabriqués d'une seule pièce de métal mou par pressage. En vue de l'emploi écono- mique des métaux coûteux, on les fait également par la compositi- on de deux pièces séparées de matières différentes, le corps du tube qui se compose d'une partie de tuyau avec épaulement tourné vers l'intérieur pouvant alors se composer d'une matière bon marché, comme p.ex.

   le plomb ou le plomb zingué, tandis que l'em- bouchure, qui est formée comme un ajustage avec partie inférieure allongée et qui doit être assez forte pour pouvoir supporter une fermeture à vis et qui est exposée, en outre, par suite de l'ac- tion de l'air à la friction et à une plus forte sollicitation chimique de la part du contenu du tube que le corps du tube, doit être composée d'une matière plus solide qui doit pouvoir parti- culièrement être capable de résister à la sollicitation chimique et électrochimique de la part du contenu du tube, p. ex. de la résine synthétique, du verre, de la porcelaine ou d'un fort alliage   d'étain.   



   La combinaison de l'épaulement avec l'embouchure doit être si intime que toute évaporation et tout échappement par suinte- ment des liquides existants dans le contenu du tube à travers la combinaison est impossible, et le procédé appliqué pour réunir les deux parties doit, en outre, être tel qu'il n'a pas pour conséquence un endommagement de la surface intérieure du corps du tube, ce qui est d'une importance particulière lorsque le corps du tube est   fabriqu6   de plomb zingué, parce que sinon le noyau de plomb du corps du tube serait dénudé, ce qui rendrait le tube inutilisable pour contenir de nombreuses substances. 



   On a déjà proposé beaucoup de procédés divers pour la com-   binaison   des deux parties. On a, par ex., proposé de réunir l'em- bouchure avec le corps du tube' par fusion, procédé qui serait naturellement limité à des embouchures fabriquées en métal de fusion facile comme l'étain ou avec un enduit d'étain. En outre, il sera difficile de procéder à une réunion   pareill e   par fusion sans endommager le   tube .   



   On a proposé, en outre, de munir L'épaulement du corps du tube de brides d'exécution différente et de disposer la partie inférieure de l'embouchure à l'intérieur de ces brides qui se- raient ensuite pressées contre des surfaces coopérantes à 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'embouchure pour maintenir par ce moyen cette dernière à sa place. Toutefois, on a trouvé que par ce moyen il n'est pas possible ae réunir les deux parties du tube si intimement pour éviter tout échappement de liquide par suitement du contenu du tube. Ce--ci doit être attribué à la circonstance que même dans le métal mou il y a toujours une certaine élasticité latente.

   Après chaque sollicitation, n'importe laquelle, de la matière, qui a comme conséquence une déformation de celle-ci, une certaine réaction élastique de la matière aura lieu après la fin de la sollicitation dans la direction opposée à la sol- licitation. Par conséquent, tous les procédés pour réunir les deux parties du tube qui se basent sur la déformation du métal de l'épaulement dans la direction de l'embouchure après que celle-ci a été mise à sa place, sontinsuffisants. 



   Les procédés déjà connus provoquent également dans beau- coup de cas un endommagement de la surface intérieure de l'é- paulement et sont, par conséquent, impropres lorsque le corps du tube est fait de plomb zingué. 



   La présente invention   récud,   en principe, les problèmes mentionnés par le fait   qu'un   trou traversant est ménagé dans   l'épaulèrent   mentionné et dont le diamètre intérieur est infé- rieur à la   section   transversale extérieure de la partie infé- rieure mentionnée et que les deux parties sont réunies par le fait que la partie inférieure de l'embouchure est enfoncée dans le trou plus petit de l'épaulement de sorte que ce dernier est dilaté et que la partie inférieure de l'embouchure, l'en- foncement terminé, est maintenue étroitement coincée par la tension radiale, agissant vers l'intérieur, de toute la masse métallique de l'épaulement. 



   Pratiquement, l'invention est réalisée comme suit : 
La partie tubulaire du tube avec l'épaulement tourné vers l'intérieur peut être fabriquée, comme d'usage, par pressage de métal mou, tel que le plomb, le plomb zingué ou de l'alumi- nium. Dans l'épaulement est fait un trou axial qui traverse l'épaulement complètement. La paroi de l'épaulement est, autour du trou, selon la présente invention, beaucoup plus épaisse qu'il n'est d'usage dans les tubes compressibles. 



  L'épaisseur normale du métal dans un épaulement de tube est entre 0,2 et   0,4   mm., tandis que, selon la présente invention, elle est avantageusement entre 3 et 6 mm. L'embouchure se com- pose d'un ajutage avec une partie inférieure prolongée. L'aju- tage peut être fileté pour le cas où on désire le fermer au moyen d'une vis. La partie inférieure est avantageusement rétrécie dans l'une ou l'autre direction et doit, selon la présente invention, abstraction faite de son bout rétréci, avoir une coupe transversale supérieure au diamètre du trou de l'épaulement.

   La surface de la partie inférieure peut être munie de cannelures à direction axiale ou oblique ou d'un filetage. faite 
L'embouchure peut être/avantageusement d'un métal plus dur que celui dont se compose le corps du tube, qui peut aussi être composé, p. ex. de résine synthétique, d'os, de verre, de porcelaine ou de matières non métalliques similaires, ou l'em-   boachure   peut être faite d'un métal moins dur que dans le cas envisagé ci-avant, par ex. d'étain ou d'aluminium, qui peut être recouvert, éventuellement, d'un autre métal. 



   L'embouchure et le corps du tube sont réunis par le fait que la partie inférieure de l'embouchure est enfoncée dans le trou plus petit de l'épaulement   épaissi,   ce qui élargit l'épau- lement et déformele métal à l'intérieur du trou et le force 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 à remplir les cannelures ou les filetages qu'il pourrait y avoir dans la surface de la partie inférieure.

   De cette ma-   nière se produit une connexion intime de la partie inférieure avec le coté intérieur du trou de l'épaulement, et l'embouchure est tenue en sa place à demeure, étant donné qu'il ne se produit aucune réaction élastique d'un métal déformé, ce qui   amènerait une séparation des deux parties; il se produit plutôt une tension constante de toute la masse métallique de l'épaule-   ment dirigée contre l'embouchure. 



  Si 1 embouchure est fixée, comme c'est décrit, par un   enfoncement axial, il y a un certain danger quelle ne prenne plus tard du jeu au cas où la tuyère sera exposée à des coups dans une direction axiale. Selon la présente invention, ceci est empêché par le   verrouillenent   de la partie inférieure de l'embouchure.

   Ce verrouillement a lieu comme une dernière par- tie intégrante de l'enfoncement et est exécuté d'une manière telle que le piston, au moyen duquel l'embouchure est disposée à sa place, est muni d'une saillie qui, après que la partie inférieure a passé l'arête intérieure ou extérieure du trou de l'épaulement lors de l'enfoncement dans le trou, selon que l'enfoncement (le l'embouchure a lieu par le côté intérieur ou le côté extérieur du corps du tube, détermine par sollicitation axiale du bord du trou que le métal mou du bord coule sur l'arête inférieure ou supérieure de la partie inférieure. 



   Dans l'exemple d'exécution, suivant lequel la partie inférieure de l'embouchure est filetée, l'enfoncement se fait lors du vissage de la partie inférieure dans le trou plus petit de l'épaulement, les pas de vis de la partie inférieure pouvant se tailler un chemin dans le métal mou de l'épaulement, tandis que l'épaulement subit en même temps une dilatation. 



   Au cas où l'enfoncement de l'embouchure se fait du côté inférieur du corps du tube, la partie inférieure de l'embou- chure doit être épaissie par rapport à sa tuyère, pour que cette dernière puisse être introduite   librement   à travers le trou de l'épaulement pendant cette opération. 



   L'épaulement peut   tre   chauffé pendant l'opération d'as- semblage. Il en résulte que le métal est ramolli et le trou élargi, ce qui rend l'enfoncement de l'embouchure plus facile, ou qu'une partie inférieure d'une coupe transversale plus grande par rapport au diamètre du trou peut être employée à l'état froid. Lors du refroidissement suivant, L'épauelement se rétrécit et retient l'embouchure avec une plus grande force. 



   Pour la réunion des deux parties du tube par pressage, on emploie selon la présente invention une presse munie d'un pis- ton supérieur et d'un piston inférieur, dont les surfaces oppo- sées l'une à l'autre présentent des saillies et des évidements pour faire avancer l'embouchure en pressant, pour la recueillir et pour la centrer, ainsi que pour supporter l'épaulement pen- dant l'enfoncement et, s'il y a lieu, pour le déformer. Lorsque la partie inférieure de l'embouchure est filetée, il est possi- ble de disposer l'un des pistons ou les deux pistons d'une telle manière qu'ils peuvent effectuer un mouvement tournant par rapport l'un à l'autre pendant l'enfoncement. En outre, l'un des pistons ou les deux pistons peuvent être munis   d'élé-   ment de   chauage   pour chauffer l'épaulement. 



   Dans le dessin : la figure 1 représente une coupe axiale à travers une presse pendant l'enfoncement d'une embouchure; la figure 2 montre une coupe similaire après   accomplisse-   ment de l'enfoncement; 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les figures 3 et 4 montrent d'une manière correspondante des coupes axiales à travers une presse pendant l'enfoncement de l'embouchure d'une autre manière; les figures 5 et 6 correspondant aux figures 1 et 2 et montrent des pièces de tubes d'une forme d'exécution modifié,; les figures 7 et 8 correspondent aux figures 3 et 4 et montrent des coupes axiales à travers des pièces de tubes d'une forme d'exécution modifiée; les figures 9 à 15 représentent différentes embouchures vues de côté; les figures 16 et 17 représentent des coupes axiales à travers des pièces de corps d'exécution différente;

   les figures 18 et 19 correspondent aux figures 1 et 2 et montrent des coupes axiales à travers des pièces de tubes et de presse d'une forme d'exécution modifiée, et les figures 20 et 21 correspondent aux figures 3 et 4 et montrent des pièces de tubes d'une forme d'exécution ayant subie d'autres modifications. 



   Dans le dessin, la, 1b représente le corps du tube, composé d'une pièce de tuyau la avec un épaulement tourné vers l'intérieur 1b, tandis que 2a, 2b indique l'embouchure, composée   d'une   tuyère 2a avec filetage et une pièce inférieure 2b destinée à se tenir ferme dans l'épaulement lb. 



   Dans la forme d'exécution montrée dans les figures 1 et 2 ; la partie inférieure 2b de la tuyère se rétrécit vers le haut et est enfoncée à partir du coté intérieur du corps du tube en montant vers le haut dans un trou cylindrique qui est déjà préparé dans  l'épaulement  1b et qui traverse celui-ci. 



  La partie inférieure 2b de l'embouchure présente, comme on l'a montré, des cannelures longitudinales. Pour être   enfon-   cée dans l'épaulement, l'embouchure est disposée sur un pister 3 inférieur, qui présente à sa surface terminale supérieure un pivot 3a qui peut s'enfoncer dans l'alésage de l'embouchu- re ce qui fait que   l'alésage   sera centré. Le corps du tube est ensuite disposé autour du piston inférieur d'une telle manière que le trou qui existe dans l'épaulement lb est con- duit vers lebas le long de l'embouchure au-delà de la tuyère 2a filetée et repose, comme on le voit à la figure 1, sur l'arête supérieure de la pièce inférieure 2b.

   Un piston supé- rieur 4 adapté à la surface extérieure de l'épaulement lb présente un évidement 4a dans lequel la tuyère 2a filetée peut être introduite librement sans entrer en prise avec le piston 4. Lorsque le piston supérieur est rabattu, la pièce inférieure 2b de l'embouchure est enfoncée dans le trou de l'épaulement, ce qui a pour conséquence que ce dernier trou est déformé et que l'épaulement est dilaté, voir figure 2. 



   Dans la forme d'exécution selon les figures 3 et 4, la partie inférieure 2b de l'embouchure est rétrécie vers le bas et est enfoncée en partant du côté extérieur du corps du tube dans un trou cylindrique prévu dans l'épaulement 1b. Dans ce cas, le corps du tube est disposé autour du piston inférieur 5, qui correspond au piston inférieur 3, sauf qu'il présente un   avidement   5a dans la surface terminale pour la réception de pièces qui pourraient faire saillie hors de la partie inférieure 2b de l'embouchure. Dans cette forme d'exécutien, l'embouchure est disposée d'une manière telle que la pièce inférieure 2b repose sur le trou de l'épaulement, après quoi l'embouchure est forcée à descendre au moyen d'un piston supé- rieur 6, comme on le voit à la figure 4. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  ; Dans les exemples d'exécution suivant les figures 5 et 6, le trou de l'épaulement 1b va se diminuant vers le haut et la partie inférieure 2b de l'embouchure est cylindrique. 



   Par conséquent, le trou de   l'épaulement   lb dans la for- me d'exécution représentée aux figures 7 et 8 va en se rétré- cissant vers le bas, et la partie inférieure 2b de l'embou- chure est cylindrique. 



   Dans les exemples d'exécution montrés dans les figures 9, 10 et 11, la partie inférieure 2b est munie de rainures à allure oblique. Dans les embouchures montrées dans les   figures 12-(-15,   la partie inférieure 2b est filetée. Dans les figures 12 et 14, l'embouchure est, en outre, munie d'une bride 2c, qui sert à se poser contre l'épaulement 1b et agit comme butée lors de l'enfoncement. 



   Les embouchures montrées dans les figures 12-15, sont fixées comme il a été décrit plus haut mais on emploie des moyens pour déterminer leur mouvement rotatif pendant l'enfon- cement. 



   L'épaisseur de l'épaulement peut augmenter régulièrement vers le trou central, comme on le voit aux figures 1-8; pour économiser de la matière, l'épaulement peut toutefois être concave soit sur le côté supérieur, soit sur le côté inférieur ou bien sur les deux   côtés.   La figure 16 représente un épaule- ment dont le côté supérieur est concave, la figure 17 un épau- lement dont le côté inférieur est concave, mais dans les deux cas l'épaisseur requise de l'épaulement existe autour du trou. 



   Dans la forme d'exécution montrée dans les figures 18 et 19, le piston inférieur 3 présente une saillie 3b dirigée vers le haut et qui est posée contre la surface terminale de la partie inférieure 2b de l'embouchure. A l'extrémité supérieure, la saillie 3b est munie d'une gradation 3d d'une coupe trans- 
 EMI5.1 
 versale moindre que l'extrémité de fond de la pièce inférieurcid f 0011 t 2b, de sorte qu'il se produit unf3c dont la section transversale est un peu plus grande que celle de l'extrémité de fond de la partie inférieure 2b.

   Quand la partie inférieure 2b est enfoncée dans le trou de l'épaulement 1b et jusqu'à ce que le collet 3c arrive contre le bord du trou de l'épaulement et que le mouvement est continué au delà de ce point, le collet 3c aura pour effet qu'une partie le du métal mou de l'épaulement s'écoule intérieurement au delà de la surface inférieure la partie inférieure 2b, ce qui a pour conséquence que l'embouchure sera verrouillée, comme on le voit à la figure 19. 



   Dans la forme d'exécution selon les figures 20 et   21@   qui correspond à celle que l'on voit aux figures 3 et 4, on emploie un piston 6 avec un prolongement tubulaire 6a, dont le côté inférieur rencontre lors de l'enfoncement de l'embouchure 2a, 2b, le c8té supérieur de l'épaulement 1b, après que   l'arête   supérieure de la partie inférieure 2b a passé l'arête supérieure de l'épaulement 1b, et qu'elle la déforme vers l'intérieur par-dessus la partie inférieure 2b, ce qui pour conséquence que cette dernière est verrouillée dans l'épaulement. 



   Le piston inférieur ou le piston supérieur ou les deux pistons peuvent être munis d'organes de chauffage pour la transmission de la chaleur sur l'épaulement du corps du tube, ce qui facilite l'assemblage et ce qui rend plus efficace le rétrécissement de l'épaulement qui a lieu lors du refroidissement suivant.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Process for the manufacture of tubes, tubes manufactured according to the process, as well as device for carrying out the process".



   The present invention relates, on the one hand, to a process for the manufacture of tubes which consist of a fully rounded body with a shoulder facing inward and of a mouthpiece, and on the other hand , to tubes manufactured according to this process as well as to a device for producing the latter.



   Squeeze tubes are generally made from a single piece of soft metal by pressing. With a view to the economical use of expensive metals, they are also made by composing two separate pieces of different materials, the body of the tube which consists of a part of pipe with a shoulder facing inward. can then consist of an inexpensive material, such as e.g.

   lead or zinc-plated lead, while the mouth, which is formed as a fitting with an elongated lower part and which must be strong enough to be able to withstand a screw closure and which is exposed, moreover, as a result of the 'action of air to friction and to a greater chemical stress from the contents of the tube than the body of the tube, must be made of a stronger material which must be particularly able to withstand chemical and electrochemical stress from the contents of the tube, p. ex. synthetic resin, glass, porcelain or a strong tin alloy.



   The combination of the shoulder with the mouthpiece must be so intimate that any evaporation and seepage of liquids existing in the contents of the tube through the combination is impossible, and the process applied to bring the two parts together must, furthermore, be such that it does not result in damage to the inner surface of the tube body, which is of particular importance when the tube body is made of zinc-plated lead, because otherwise the core of the tube Lead from the body of the tube would be stripped, rendering the tube unusable for containing many substances.



   Many different methods have already been proposed for the combination of the two parts. It has, for example, been proposed to merge the mouthpiece with the body of the tube by melting, a process which would naturally be limited to mouths made of easy-melting metal such as tin or with a tin coating. Further, it will be difficult to make such a fusion union without damaging the tube.



   It has also been proposed to provide the shoulder of the body of the tube with flanges of different execution and to dispose the lower part of the mouthpiece inside these flanges which would then be pressed against co-operating surfaces.

 <Desc / Clms Page number 2>

 the mouthpiece to maintain by this means the latter in its place. However, it has been found that by this means it is not possible to unite the two parts of the tube so intimately to avoid any escape of liquid by following the contents of the tube. This must be attributed to the circumstance that even in soft metal there is always a certain latent elasticity.

   After each stress, whatever, of the material which results in its deformation, some elastic reaction of the material will take place after the end of the stress in the direction opposite to the stress. Therefore, all the methods for joining the two parts of the tube which are based on the deformation of the metal of the shoulder in the direction of the mouth after the mouth has been put in its place, are insufficient.



   The already known methods also in many cases cause damage to the inner surface of the shoulder and are therefore unsuitable when the body of the tube is made of zinc-plated lead.



   The present invention overcomes, in principle, the problems mentioned by the fact that a through-hole is made in the mentioned shoulder and the inner diameter of which is smaller than the outer cross-section of the mentioned lower part and that the two parts are united by the fact that the lower part of the mouthpiece is driven into the smaller hole in the shoulder so that the latter is dilated and the lower part of the mouthpiece, when the sinking is completed, is held tightly wedged by the radial tension, acting inwardly, of the entire metallic mass of the shoulder.



   In practice, the invention is carried out as follows:
The tubular portion of the tube with the shoulder facing inward can be fabricated, as usual, by pressing soft metal, such as lead, zinc-plated lead, or aluminum. An axial hole is made in the shoulder which passes completely through the shoulder. The wall of the shoulder is, around the hole, according to the present invention, much thicker than is customary in compressible tubes.



  The normal thickness of the metal in a tube shoulder is between 0.2 and 0.4 mm., While according to the present invention it is preferably between 3 and 6 mm. The mouthpiece consists of a nozzle with an extended lower part. The fitting can be threaded if it is desired to close it with a screw. The lower part is advantageously narrowed in either direction and should, according to the present invention, apart from its narrowed end, have a cross section greater than the diameter of the hole in the shoulder.

   The surface of the lower part may be provided with axial or oblique direction splines or a thread. done
The mouthpiece can be / advantageously of a harder metal than that of which the body of the tube is made, which can also be made of, e.g. ex. synthetic resin, bone, glass, porcelain or similar non-metallic materials, or the mouthpiece may be made of a less hard metal than in the case contemplated above, e.g. tin or aluminum, which can be coated, optionally, with another metal.



   The mouthpiece and the body of the tube are united by the fact that the lower part of the mouthpiece is driven into the smaller hole of the thickened shoulder, which widens the shoulder and deforms the metal inside the mouthpiece. hole and force

 <Desc / Clms Page number 3>

 filling in any grooves or threads that may be in the surface of the lower part.

   In this way an intimate connection of the lower part with the inner side of the shoulder hole occurs, and the mouthpiece is held in its place permanently, since no elastic reaction occurs. a deformed metal, which would lead to a separation of the two parts; rather, there is a constant tension of the whole metallic mass of the shoulder directed against the mouthpiece.



  If the mouthpiece is fixed, as described, by axial depression, there is a certain danger that it will later take play in the event that the nozzle is exposed to blows in an axial direction. According to the present invention, this is prevented by locking the lower part of the mouthpiece.

   This locking takes place as a last integral part of the depression and is carried out in such a way that the piston, by means of which the mouthpiece is placed in its place, is provided with a projection which, after the lower part has passed the inner or outer edge of the shoulder hole when driving into the hole, depending on whether the driving-in (the mouth takes place from the inner side or the outer side of the tube body, determines by axial biasing of the edge of the hole that the soft metal of the edge flows onto the lower or upper edge of the lower part.



   In the example of execution, according to which the lower part of the mouthpiece is threaded, the insertion is made when screwing the lower part into the smaller hole in the shoulder, the threads of the lower part capable of carving a path through the soft metal of the shoulder, while the shoulder is simultaneously expanding.



   In the event that the mouthpiece is driven in from the lower side of the tube body, the lower part of the mouthpiece must be thickened relative to its nozzle, so that the latter can be introduced freely through the hole. of the shoulder during this operation.



   The shoulder can be heated during the assembly operation. As a result, the metal is softened and the hole enlarged, making it easier to drive in the mouthpiece, or that a lower portion of a cross section larger than the diameter of the hole can be employed. cold state. On the next cooling, the shoulder narrows and holds the mouthpiece with greater force.



   For the union of the two parts of the tube by pressing, according to the present invention, a press is used provided with an upper piston and a lower piston, the surfaces of which are opposed to each other have protrusions. and recesses for advancing the mouthpiece by pressing, for collecting it and for centering it, as well as for supporting the shoulder during the depression and, if necessary, for deforming it. When the lower part of the mouthpiece is threaded, it is possible to arrange one of the pistons or both pistons in such a way that they can perform a rotary movement with respect to each other during depression. In addition, one or both pistons can be provided with a heating element to heat the shoulder.



   In the drawing: Figure 1 shows an axial section through a press during the driving of a mouthpiece; Figure 2 shows a similar section after completion of the depression;

 <Desc / Clms Page number 4>

 Figures 3 and 4 correspondingly show axial sections through a press while driving the mouthpiece in another way; Figures 5 and 6 corresponding to Figures 1 and 2 and show tube parts of a modified embodiment; Figures 7 and 8 correspond to Figures 3 and 4 and show axial sections through tube pieces of a modified embodiment; Figures 9 to 15 show different mouths seen from the side; Figures 16 and 17 show axial sections through body parts of different construction;

   Figures 18 and 19 correspond to Figures 1 and 2 and show axial sections through tube and press parts of a modified embodiment, and Figures 20 and 21 correspond to Figures 3 and 4 and show parts tubes of an embodiment which has undergone other modifications.



   In the drawing, 1a, 1b represents the body of the tube, composed of a piece of pipe 1a with a shoulder facing inwards 1b, while 2a, 2b indicates the mouth, composed of a nozzle 2a with thread and a lower part 2b intended to stand firm in the shoulder lb.



   In the embodiment shown in Figures 1 and 2; the lower part 2b of the nozzle tapers upwards and is pushed in from the inner side of the tube body upwards into a cylindrical hole which is already prepared in the shoulder 1b and which passes through it.



  The lower part 2b of the mouth has, as has been shown, longitudinal grooves. In order to be inserted into the shoulder, the mouthpiece is placed on a lower track 3, which has at its upper end surface a pivot 3a which can be inserted into the bore of the mouthpiece, so that the bore will be centered. The body of the tube is then disposed around the lower piston in such a way that the hole which exists in the shoulder lb is led downward along the mouth beyond the threaded nozzle 2a and rests, as seen in Figure 1, on the upper edge of the lower part 2b.

   An upper piston 4 fitted to the outer surface of the shoulder lb has a recess 4a into which the threaded nozzle 2a can be introduced freely without engaging with the piston 4. When the upper piston is folded down, the lower part 2b of the mouthpiece is driven into the shoulder hole, which results in the latter hole being deformed and the shoulder expanding, see figure 2.



   In the embodiment according to Figures 3 and 4, the lower part 2b of the mouthpiece is narrowed downwards and is driven from the outer side of the body of the tube into a cylindrical hole provided in the shoulder 1b. In this case, the body of the tube is arranged around the lower piston 5, which corresponds to the lower piston 3, except that it has a recess 5a in the end surface for the reception of parts which could protrude out of the lower part 2b of the mouth. In this form of executioner, the mouthpiece is arranged in such a way that the lower part 2b rests on the hole in the shoulder, after which the mouthpiece is forced down by means of an upper piston 6 , as seen in Figure 4.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  ; In the embodiments according to Figures 5 and 6, the hole in the shoulder 1b tapers upwards and the lower part 2b of the mouth is cylindrical.



   Therefore, the hole in the shoulder lb in the embodiment shown in Figures 7 and 8 narrows downward, and the lower portion 2b of the mouth is cylindrical.



   In the embodiments shown in Figures 9, 10 and 11, the lower part 2b is provided with oblique grooves. In the mouthpieces shown in Figures 12 - (- 15, the lower part 2b is threaded. In Figures 12 and 14, the mouthpiece is further provided with a flange 2c, which serves to rest against the mouthpiece. shoulder 1b and acts as a stop when driving in.



   The mouthpieces shown in Figures 12-15 are attached as described above but means are employed to determine their rotational movement during sinking.



   The thickness of the shoulder can increase steadily towards the central hole, as seen in Figures 1-8; to save material, however, the shoulder can be concave either on the upper side, or on the lower side or on both sides. Figure 16 shows a shoulder with an upper side concave, Figure 17 a shoulder with a lower side concave, but in both cases the required thickness of the shoulder exists around the hole.



   In the embodiment shown in Figures 18 and 19, the lower piston 3 has a projection 3b directed upwards and which is placed against the end surface of the lower part 2b of the mouthpiece. At the upper end, the projection 3b is provided with a 3d gradation of a transverse section.
 EMI5.1
 versale less than the bottom end of the lower partcid f 0011 t 2b, so that unf3c occurs, the cross section of which is a little larger than that of the bottom end of the lower part 2b.

   When the lower part 2b is driven into the hole in the shoulder 1b and until the collar 3c comes up against the edge of the hole in the shoulder and movement is continued beyond this point, the collar 3c will have The effect is that part 1c of the soft metal of the shoulder flows internally beyond the lower surface of the lower part 2b, which results in the mouthpiece being locked, as seen in figure 19.



   In the embodiment according to Figures 20 and 21 @ which corresponds to that seen in Figures 3 and 4, a piston 6 is used with a tubular extension 6a, the lower side of which meets during the depression of the mouth 2a, 2b, the upper side of the shoulder 1b, after the upper edge of the lower part 2b has passed the upper edge of the shoulder 1b, and it deforms it inwards by above the lower part 2b, which means that the latter is locked in the shoulder.



   The lower piston or the upper piston or both pistons may be provided with heaters for heat transfer to the shoulder of the tube body, which facilitates assembly and makes the shrinking of the tube more efficient. shoulder which takes place during the next cooling.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Procédé pour la fabrication de tubes consistant en un corps tabulaire présentant un épaulement 'tourné vers l'intérieur en métal mcu et en une embouchure, fabriquée à part, disposée dans l'épaulement et constituée d'une matière différente de cel- le du corps du tube, cette embouchure ayant la forme d'un ajuta- ge avec partie inférieure prolongée qui sert à la fixation dans l'épaulement, caractérisé en ce qu'il est formé dans ledit épau- lement un trcu qui le travers et dont le diamètre intérieur est inférieur à la section transversale extérieure de la partie inférieure mentionnée, CLAIMS 1. Process for the manufacture of tubes consisting of a tubular body having an inwardly turned shoulder of mcu metal and a mouthpiece, produced separately, disposed in the shoulder and made of a material different from that. of the body of the tube, this mouth having the form of a nozzle with an extended lower part which serves for fixing in the shoulder, characterized in that there is formed in said shoulder a trcu which crosses it and of which the internal diameter is smaller than the external cross section of the mentioned lower part, et en ce que les deux parties sont assem- blées par le fait que la partie inférieure de l'embouchure est enfoncée dans le trou plus petit de l'épaulement, de sorte que ce dernier se dilate et par le fait que la partie inférieure de l'embouchure, l'enfoncement terminé, est maintenue cotncée ferme- ment par une tension radiale, agissant vers l'intérieur, de tou- te la messe métallique de l'épauler eut. and in that the two parts are joined by the fact that the lower part of the mouthpiece is driven into the smaller hole in the shoulder, so that the latter expands and by the fact that the lower part of the the mouthpiece, the depression completed, is held firmly by a radial tension, acting inwards, with all the metallic mass of the shoulder. 2. Procédé suivant la revendication 1, caractérise en ce que l'enfoncement de l'embouchure dans l'épaulement a lieu après chauffage de l'épaulèrent. 2. Method according to claim 1, characterized in that the depression of the mouth in the shoulder takes place after heating of the shoulder. 3. Procédé selon l'une ou l'autre des revendications 1 et 2 caractérisé en cc que la partie inférieure de l'embouchure est enfoncée de l'intérieur dans le trou de l'épaulement assez loin pour que l'arête de fond de la partie inférieure soit passée au delà de l'arête inférieure du trou, ladite arête in- férieure étant alors déformée par une pression en direction axi- ale, de sorte qu'uns partie de l'arête du trou coule par-dessus l'arête de fond de la partie inférieure. 3. Method according to either of claims 1 and 2 characterized in cc that the lower part of the mouthpiece is driven from the inside into the hole in the shoulder far enough so that the bottom edge of the lower part has passed beyond the lower edge of the hole, said lower edge then being deformed by pressure in the axial direction, so that a part of the edge of the hole flows over the bottom edge of the lower part. 4. Procédé selon l'une quelconque des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la partie inférieure de l'embouchure est enfoncée de l'extérieur dans le trou de l'épaulement jusqu'à ce que l'arête supérieure de la partie inférieure soit conduite au delà de l'arête supérieure du trou, cette dernière étant alors déformée par une pression en direction axiale, de sorte qu'une partie de l'arête du trou coule vers l'intérieur par- dessus l'arête supérieure de la partie inférieure. 4. Method according to any one of claims 1 and 2, characterized in that the lower part of the mouth is driven from the outside into the hole of the shoulder until the upper edge of the part bottom edge is conducted beyond the top edge of the hole, the latter then being deformed by pressure in the axial direction, so that part of the edge of the hole flows inward over the top edge of the hole. the bottom part. 5. Procédé selon l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que l'enfoncement de la partie inférieure de l'embouchure dans le trou de l'épaulement a lieu pendant un vissage simultané. 5. Method according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the depression of the lower part of the mouth in the hole of the shoulder takes place during simultaneous screwing. 6. Tube fabriqué selon le procédé indiqué dans les reven- dications 1 à 5, caractérise en ce qu'il consiste en une partie formant un corps tubulaire (la) présentant un épaulement (1b) en métal mou, tourné vers l'intérieur, et une embouchure 2a, 2b, placée dans un trou de l'épaulement et constituée d'une matière plus dure que la partie formant corps, ladite embouchure étant retenue dans l'épaulement par tension radiale de toute la masse métallique de l'épaulement. 6. Tube manufactured according to the process indicated in claims 1 to 5, characterized in that it consists of a part forming a tubular body (la) having a shoulder (1b) of soft metal, turned inwards, and a mouth 2a, 2b, placed in a hole in the shoulder and made of a material harder than the body part, said mouth being retained in the shoulder by radial tension of the entire metal mass of the shoulder. @ 7. Tube selon la revendication 6, caractérisé en ce que l'épaulement a une épaisseur d'au Moins trois millimètres dans sa partie qui entoure le trou. @ 7. Tube according to claim 6, characterized in that the shoulder has a thickness of at least three millimeters in its part which surrounds the hole. 8. Tube selon l'une ou l'autre des revendications 6 et 7, caractérisé en ce que la partie inférieure (2b) de l'embouchure présente des côtés cannelés. 8. Tube according to either of claims 6 and 7, characterized in that the lower part (2b) of the mouth has fluted sides. 9. Tube selon l'une quelconque des revendications 6 à 8, caractérisé en ce que la partie inférieure (2b) de l'embouchure est filetée. 9. Tube according to any one of claims 6 to 8, characterized in that the lower part (2b) of the mouth is threaded. 10. Tube selon l'une quelconque des revendications 6 à 9, <Desc/Clms Page number 7> caractérisé en ce que la partie inférieure (2b) de l'embouchure va en se rétrécissant vers le bas. 10. Tube according to any one of claims 6 to 9, <Desc / Clms Page number 7> characterized in that the lower part (2b) of the mouth tapers downwards. Il. Tube selon l'une quelconque des revendications 6 à 9, caractérisé en ce que la partie inférieure (2b) de l'embouchure va en se rétrécissant vers le haut.' 12. Tube selon l'une quelconque des revendications 6 à 11, caractérise en ce que la partie inférieure (2b) de l'embouchure est verrouillée dans l'épaulement par une partiedu métal de l'épaulement qui, comme on le voità la figure 19, recouvre l'arête de fond de la partie inférieure. He. Tube according to any one of claims 6 to 9, characterized in that the lower part (2b) of the mouth tapers upwards. ' 12. Tube according to any one of claims 6 to 11, characterized in that the lower part (2b) of the mouth is locked in the shoulder by a partiedu metal of the shoulder which, as can be seen in FIG. 19, covers the bottom edge of the lower part. 13. Tube selon l'une quelconque des revendications 6 à 11, caractérisé en ce que la partie inférieure de l'embouchure est verrouillée dans l'épaulement par une partie du métal de l'épau- lement qui, comme on le voit à la figure 21, recouvre l'arête supérieure de la partie inférieure. 13. Tube according to any one of claims 6 to 11, characterized in that the lower part of the mouth is locked in the shoulder by a part of the metal of the shoulder which, as can be seen at figure 21, covers the upper edge of the lower part. 14. Dispositif pour l'exécution du procédé décrit dans les revendications 1 à 5 pour la fabrication de tubes selon les revendications 6 à 13, caractérisé par une presse avec piston supérieur et piston inférieur, dont les surfaces tournées l'une vers l'autre, présentent des saillies et des évidements pour opérer le pressage préparatoire de l'embouchure, pour la recevoir et la centrer ainsi que pour soutenir l'épaulement pendant le pressage et éventuellement pour le déformer. 14. Device for carrying out the method described in claims 1 to 5 for the manufacture of tubes according to claims 6 to 13, characterized by a press with upper piston and lower piston, the surfaces of which face one another. , have projections and recesses to operate the preparatory pressing of the mouthpiece, to receive and center it as well as to support the shoulder during pressing and possibly to deform it. 15. Dispositif selon la revendication 14, caractérisé en ce que les pistons sont disposés d'une manière telle que, pen- dant l'opération du pressage, ils peuvent exécuter un mouvement de rotation l'un par rapport à l'autre pour la fixation par vissage de l'embouchure dans l'épaulement. 15. Device according to claim 14, characterized in that the pistons are arranged in such a way that, during the pressing operation, they can execute a rotational movement with respect to each other for the pressing. fixing by screwing the mouthpiece into the shoulder. 16. Dispositif selon l'une ou l'autre des revendications 14 et 15, caractérisé en ce que l'un ou chacun des deux pistons est muni d'organes de chauffage pour chauffer l'épaulement pen- dant la compression ou assemblage par pressage. 16. Device according to either of claims 14 and 15, characterized in that one or each of the two pistons is provided with heating members for heating the shoulder during compression or assembly by pressing. .
BE462802D BE462802A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE462802A true BE462802A (en)

Family

ID=115116

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE462802D BE462802A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE462802A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2555261A1 (en) RIVET BORGNE WITH AUTOMATIC BINDING
FR2587100A1 (en) HEAT EXCHANGER
FR2489446A1 (en) BLIND FASTENER WITH DEFORMABLE TIGHTENING MEANS
WO1998040283A1 (en) Double-walled tube with outer metal shell and inner plastic sheath
FR2936782A1 (en) DEVICE FOR CLOSING A RECIPIENT COLLAR, CONTAINER EQUIPPED WITH SUCH A DEVICE, AND METHOD FOR CLOSING SUCH A CONTAINER
EP0693163B1 (en) Combined rivet/nail components and methods for using same
FR2459184A1 (en) BOX CLOSURE AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
CA2987540A1 (en) Hollow profile member such as a tube made of thermosetting composite materials and corresponding method
BE462802A (en)
FR2683797A1 (en) PULP CONTAINER TUBE COMPRISING A RECHARGING DEVICE LOCKED BY A SCREWED CAP.
FR2844781A1 (en) Procedure for opening plastic cartridge uses end of nozzle to detach threaded outlet tip along line of reduced strength
FR2717778A1 (en) Stopper with degassing system
FR2849802A1 (en) Sachet wall weakening and bending device, has stamp moving along predefined course on film, resting on plane surface of block, bends film to tear exterior layer without tearing interior layer of film
BE623787A (en)
BE707260A (en)
FR2759555A1 (en) Case for cosmetic e.g. lip stick held in main body
CH644078A5 (en) CAP WITH FLOW PUSH BUTTON FOR AEROSOL BOTTLE.
BE420221A (en)
BE464122A (en)
BE429400A (en)
BE486673A (en)
BE403584A (en)
BE543507A (en)
CH334871A (en) Container mouth comprising a closure and method for its manufacture
BE470709A (en)