BE450219A - - Google Patents

Info

Publication number
BE450219A
BE450219A BE450219DA BE450219A BE 450219 A BE450219 A BE 450219A BE 450219D A BE450219D A BE 450219DA BE 450219 A BE450219 A BE 450219A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shutter
cover
pawl
film
embodiment according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE450219A publication Critical patent/BE450219A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B19/00Cameras
    • G03B19/02Still-picture cameras
    • G03B19/04Roll-film cameras

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Operating, Guiding And Securing Of Roll- Type Closing Members (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    PERFECTIONNEMENTS   AUX APPAREILS DE PRISE DE VUES, DE
REPRODUCTION ET SEMBLABLES. 



   L'invention est relative aux appareils de prise de vues, de reproduction, et semblables, spécialement aux appareils de ce genre utilisant du film, en particulier non perforé. Elle a pour but surtout de rendre ces appareils plus pratiques et plus mania- bles que ceux jusqu'à présent proposés. 



   A cet effet elle consiste, principalement, à faire com- prendre aux dits appareils des mécanismes tels, et combinés entre eux de façon telle, que l'on puisse d'un seul mouvement simple., comme par exemple une traction ou répulsion sur un câble ou une tige, l'oscillation d'un levier, ou analogue, assurer l'exécution de toutes les opérations nécessaires à la prise des vues, notam- ment l'avancement du film de la quantité voulue, ainsi que l'ou- verture de l'obturateur et la fermeture instantanée ou à temps de ce dernier, avec le retour automatique des organes dans une posi- tion permettant une prise de vue ou une opération analogue subsé- quente. 



   En particulier elle consiste à prévoir un organe de ma- noeuvre dont la portion initiale de la course active assure l'a- vancement du film sous le contrôle d'un dispositif mesureur, une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 portion subséquente de cette course actionne un mécanisme à temps réglant la fermeture de l'obturateur, et la portion finale de sa course provoque l'ouverture de l'obturateur. 



   Selon un mode préféré de réalisation, le film est entraîné par la bobine envideuse et entraine à son tour le dispositif mesu- reur, qui est bloqué après le défilement de la longueur voulue du film, la commande de mouvement de la bobine envideuse déterminant alors l'armement du mécanisme à temps, et ensuite l'ouverture de l'obturateur, le mécamisme à temps provoquant finalement la ferme- ture de l'obturateur et simultanément la libération du dispositif mesureur. Alternativement, l'action de l'organe de manoeuvre peut in- fluencer directement le dispositif mesureur,ce dispositif entrainant alors la bobine envideuse. 



   Mise à part ces dispositions principales, l'invention consiste encore à faire comprendre   à   l'appareil de prise de vues, des moyens propres à y adapter un condensateur et le cas échéant une boite con- tenant une source lumineuse, de façon à permettre la projection, ou la projection et l'agrandissement des clichés, en particulier de      ceux sur films enbandes. 



   Elle consiste encore dans une disposition de boîte pour films particulière, permettant d'une manière pratique et sûre, par la ma- manoeuvre d'un volet glissant, d'effectuer en plein jour les opéra- tions de chargement et de   déchargement.   



   D'autres caractéristiques et avantages de l'invention ressorti- ront de la description plus détaillée qui suit, de certains modes préférés de réalisation des dispositions récitées, donnés bien en- tendu à titre d'exemples, et illustrés d'une manière plus ou moins schématique dans le dessin annexé, sur lequel:   Fig.l   est une vue en élévation latérale de l'appareil, mon- trant les mécanismes de manoeuvre;   Fig.2   montre une variante de certains de ces mécanismes. 



   Fig.3 est une coupe partielle à travers l'une des boites à film et son logement. 



   En se référant à la fig.l du dessin, 1 désigne une enveloppe comprenant des logements 2 pour les boîtes ou bobines à films 3,ces   @   boites ou bobines étant engagée sur des axes 4 de section non circu- laire,tournant dans des paliers de l'enveloppe l.La rotation de l'axe 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de la bobine dévideuse est plus ou moins freinée par un moyen quel- conque, par exemple une garniture de friction pressée par un res- sort tendu par un écrou, tandis que la rotation de l'axe de la bo- bine envideuse est commandée ainsi qu'il sera décrit ci-après. 



   5 désigne l'objectif monté sur une chambre 6 dans la portion unfé- rieure de laquelle est monté un volet obturateur 7, et qui se termine, à la partie supérieure,par une fenêtre 8, flanquée de rouleaux de guidage 9 et équipée d'un couteau coulissant 10, ma- noeuvrable de l'extérieur par un bouton ou autre organe 11, pour le sectionnement éventuel du film 12. Ce film est pressé contre la fenêtre 8 par une plaque 13 élastique ou influencée par un res- sort 14 retenu par un couvercle, notamment glissant, 15. 



   Le film, en passant de la bobine dévideuse à la bobine envi- deuse, traverse un dispositif mesureur, composé de deux rouleaux 
16 et d'un rouleau 17, de préférence garni de caoutchouc ou autre matière anti-glissante, dont l'axe 17 est équipé d'un disque 19 à cran 19a avec lequel coopère un cliquet 20, normalement ramené vers le disque par un ressort 21. également 
Avantageusement ce cliquet est/capable de se déplacer axialement sur son pivot, à l'encontre d'une action élastique, qui peut être assu- rée par le ressort 21, ou par un ressort en hélice enfilé sur le pivot, ce déplacement du cliquet étant commandé par un doigt 19b porté par le disque 19, à quelque distance en arrière du cran 19a dans le sens du mouvement. 



   Sur l'axe de la bobine envideuse, et tournant avec lui, est monté un plateau 22, sur lequel s'applique de préférence une gar- niture de friction 23 pressée par un plateau 24 influencé par un ressort tel que le ressort en lame 25. Le plateau 24 porte une jan- te à gorge 26, formant roue libre pour l'un des sens de rotation,-- dans l'exemple celui des aiguilles d'une montre--, tandis qu'elle entraine le plateau 24 avec elle dans le sens opposé--. Un câble 27, ou l'équivalent, associé à la jante 26, permet d'en assurer la rotation en sens inverse des aiguilles d'une montre, à l'encontre d'un ressort en spirale ou l'équivalent, non représenté, la rame- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 nant dans sa position de repos,   c'est à   dire avec un ergot 28 qu' elle porte en contact avec une butée 29 assujettie à l'enveloppe 1. 



   30 désigne schématiquement une minuterie dont l'axe de manoeu- vre est solidaire d'une roue à gorge 31, sur laquelle s'enroule un câble 32, fixé à son autre extrémité à une barre 33 coulissant dans une glissière 34, asticulée sur un pivot 35 de l'enveloppe 1. L'autre extrémité de la barre 33, qui comporte un cran ou encoche 36, porte sur la périphérie d'une came 37 montée de façon à tourner sur l'axe de la bobine envideuse, et qui est actionnée par un levier de pose 38 se déplaçant, par un prolongement approprié, en regard d'une gra- duation portée par l'autre face de l'appareil. 



   Avec le bossage ou cran 30 de la came 37 coopère un cliquet 4n monté sur la jante 26 de manière à osciller autour du pivot 41, le dit cliquet étant influencé par un ressort 42, tendant constamment à le redresser, c'est à   dire à   en écarter la pointe de la périphérie de la came 37. Le cliquet   40   porte un ergot 43, qui coopère avec le cran ou encoche 36 de la barre 33 lorsque la jante 26 est   entraînée   par le câble 27, en entrainant cette barre 33 avec lui aussi long- temps qu'il s'applique par son côté, comme dans la position repré- sentée, sur la périphérie de la portion de grand diamètre de la came 37, mais qui libère ce cran ou encoche et la barre   33, dès   que la pointe du cliquet a dépassé le bossage ou cran 39 de la came. 



   Le volet obturateur 7 est rendu solidaire d'un axe 44 dont une portion saillante à l'extérieur de l'enveloppe 1 norte un doigt 45 avec lequel coopère un levier 46, articulé en un   roint   fixe 47 et venant, par son autre extrémité, se placer dans le trajet de l'ergot 28 porté par la jante 26. 



   Sur le même axe 44, et   solidaire   de ce dernier, est monté un plateau-came 48, dont l'extrémité coopère avec celle du cliquet PO du dispositif mesureur et qui porte d'autre part deux ergots 49, . et 49a, coopérant avec une extrémité d'un levier oscillant 50 arti- culé en un point fixe 51, et dont l'autre extrémité est disposée dans le trajet d'un doigt ou ergot 52 porté par la roue à gorge 31 de la minuterie 30. Un ressort 53 amène constamment le plateau-came 48 dans la position représentée, c'est à dire avec son extrémité 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dégageant le cliquet 20 du cran du disque 19 et l'ergot 49 butant contre l'extrémité du levier 50, tandis que le valet obturateur 7 occupe sa position de fermeture. 



   Toutefois, lorsque le cliquet 20 est déplacé axialement par le doigt 19b du disque 19, il échappe au plateau-came 48. 



   Le fonctionnement du dispositif jusqu'à présent décrit se comprend comme suit : 
Les organes occupant les positions représentées, avec celle du levier 38 correspondant à un certain temps de pose désiré, et le film 12 étant supposé fixé à la bobine envideuse, si l'on exer- ce une traction de haut en bas sur le câble 27, la jante 26, en- trainée en sens inverse des aiguilles d'une montre, entraine avec elle le plateau 24 et par friction le plateau 22 et l'axe 4 de la bobine envideuse. 



   De ce fait, le film est tiré à travers la fenêtre   8   et le dispositif mesureur 16-17, dont le disque à cran 19 est entrainé en rotation en même temps que le rouleau   17.   De par la rotation du disque 19, le doigt 19b vient agir sur lecliquet 20 pour le dé- placer axialement, et ainsi le faire échapper au plateau-came 48, de sorte qu'il viendra porter sur la périphérie du disque 19 en arrêtant la rotation du dispositif mesureur au moment ou la sail- lie du cliquet a pénétré dans le cran 19a. 



   A ce moment la longueur de film avancée correspond à l'éten- due de la fenêtre 8 et, en raison de la retenue du dispositif me- sureur, la bobine envideuse cesse d'être entraînée par sa'commande. 



   La rotation de la jante 26 se'poursuivant, l'ergot 43 du cli- quet 40 vient engager l'encoche ou cran 36 de la barre 33, et en- traine cette dernière avec lui, en remontant ainsi la minuterie 30, jusqu'au moment où, en correspondance avec le temps de pose désiré, le cliquet 40 est libéré du bossage de la came 37, en 39, ce qui permet son basculement et provoque la libération de la barre 33, avec   déclanchement   simultané de la minurerie 30. 



   Le mouvement de rotation de la jante 26 se poursuivant, l'er- got 28 qu'elle porte vient finalement buter contre l'extrémité du levier 46, qui bascule autour de son pivot 47 en abaissant le 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 doigt 45 et ouvrant simultanément le volet obturateur 7. Le câble 27 est alors libéré. 



   En même temps, le plateau-came 48 est abaissé, dans le sens de la flèche, en amenant l'ergot 49a qu'il porte derrière l'extrémité du levier 50, maintenant ainsi l'obturateur dans sa position d'ouverture. 



  Cette situation perdurer jusqu'au moment où la minuterie arrête son fonctionnement, moment auquel l'ergot 52 de la roue à gorge 31 tient agir sur l'autre extrémité du levier 50 pour l'abaisser et de ce fait dégager l'extrémité opposée du levier du contact avec l'ergot 49a. Dès lors, sous l'influence du ressort 53, le plateau-came 48 est relevé dans la position représentée, fixée par le contact de l'ergot 49 avec l'extrémité du levier 50 en libérant l'obturateur 7 qui se ferme et en relevant le cliquet 20 qui libère ainsi le disque 19. 



   Dès que la traction sur le câble 27 cesse, la jante 26 èst rame- née, par le ressort qui l'influence, dans sa position de départ, avec l'ergot 28 en contact avec la butée 29, le dispositif étant ainsi prêt à exécuter un nouveau cycle d'opérations. 



   Lorsque l'agencement du cliquet 20 ne lui permet que   l'oscilla-   tion simple, on s'arrange pour que le plateau-came 48, après avoir sou- levé ce cliquet pour le dégager du cran 19a, l'abendonne immédiatement, ce qui permet au cliquet de retomber sur la périphérie du disque 19. 



  Toutefois, comme le film 12 est assez fortement tendu entre le disposi- tif mesureur et la bobine envideuse, le dispositif mesureur est   déplacé   d'une petite quantité pendant le soulèvement momentané du cliquet 20, de sorte que le contact de ce dernier avec le disque 19 s'établira un peu en arrière du cran 19a en permettant le fonctionnement subs6quent du dispositif mesureur. 



   Dans les dispositions qui viennent d'être décrites, un certain temps, du reste très minime, s'écoule entre le déclanchement de la minu. terie et l'ouverture de l'obturateur, ce qui peut présenter des incon- vénients pour les poses de courte durée et l'instantané. 



   Dans la variante selon la   fig.2,,   on évite ces inconvénients en commandant l'ouverture de l'obturateur par l'intermédiaire de la barre . 



  33, en associant à celle-ci une crémaillère 33a supportée par un guide 33b et   @   conduite par un doigt 33c de la barre 33. L'axe 44 de l'ob- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 turateur est équipé d'une roue dentée 44a formant roue libre dans le sens des aiguilles d'une montre et qui entraine l'axe 44 par l'intermédiaire d'un plateau de friction, non représenté. D'autre part, le levier 46 peut être supprimé en tant que commande d'ouver- ture de l'obturateur. 



   En fonctionnement, lorsque la barre 33 est entrainée vers la gauche par l'ergot 43, l'action de la crémaillère fait simplement tourner la roue dentée 44a en roue libre, mais dès que cette cré- maillère est ramenée vers la droite par la barre 33, la roue 44a agit par l'intermédiaire de la friction sur l'axe 44 et entraine cet axe et l'obturateur 7 dans la position d'ouverture. 



   Cette position atteinte, la friction permet tout complément de , course de retour de la crémaillère 33a. La fermeture de l'obtura- teur 7 s'obtient de la manière indiquée en référence à la fig.l. 



   Selon une autre variante du dispositif décrit, l'ensemble, ou une partie de la commande de mouvement de la bobine envideuse, no- tamment les organes 22-27, peut être agencé sur l'axe 18 du dispo- àitif mesureur, la roue envideuse étant alors commandée à partir de ce dispositif à l'aide d'une transmission appropriée, telle une transmission par poulies et courroie tolérant le glissement. Comme pareille transmission est bien connue en elle-même, elle n'a pas été représentée. 



   Comme il a été indiqué précédemment, la plaque à ressort 13 est maintenue par un couvercle à glissière 15, et selon l'invention, cet ensemble peut être remplacé par un condensateur le cas échéant complété d'une boite contenant une source lumineuse, comme on l'a schématiquement et partiellement illustré sur la figure 1, où 54 désigne le condensateur et   55 la   boîte de la source lumineuse. 



   De cette façon l'appareil peut être utilisé comme appareil de pro- jection, le film ou tronçon de film étant passé devant la fenètre 
8 soit automatiquement avec éventuellement manoeuvre manuelle de l'obturateur, eoit en actionnant à la main la bobine envideuse ou le dispositif mesureur 16-17 ainsi que l'obturateur qui peut être bloqué dans sa position d'ouverture à la manière connue à l'aide d'un levier de la minuterie. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   En   r6férence   à la fig.3, qui montre une boîte à film selon l'invention,   celle-cincomprend,   comme illustré, un corps cylindrique 56, ouvert à une extrémité et comportant dans sa paroi cylindrique une fente 57. D'autre part, s'emboitant sur l'extrémité ouverte du corps cylindrique 56, on prévoit un couvercle 58 comportant un pro- longent 59, constitué par une portion de cylindre, s'appliquant exac- tement au corps cylindrique 56, et de largeur plus grande que la fen- te 57. Le corps cylindrique 56 et le couvercle 58 peuvent tourner l'un par rapport à l'autre de façon à découvrir ou recouvrir la fen- te 57. 



   Tant le corps cylindrique 56 que le couvercle 58 sont pourvus de moyeux 60, dans lesquels sont pratiqués au moins une paire de trous diamétraux 61, ainsi que des portées pour l'axe 4 de la bobine à film 3, traversant le fond du logement 2 de cette bobine. Sur ce fond sont montés des ergots 62, disposés de manière pouvoir s'enga- ger dans les trous 61 et d'autre part le dit logement est fermé par un couvercle en forme de plateau,63, comprenant des pattes 64 venant s'engager derrière des pattes correspondantes 65 du rebord 66 du lo- gement, dans une position déterminée, assurée par un moyen   que'lcon-   que approprié, tel qu'un ergot 67 coopérant avec une encoche du cou- vercle. 



   Le couvercle 63 porte encore un bouton de manoeuvre 68 et des ergots 69 propres à venir s'engager dans les trous 61 du couvercle 58 de la boite à film. L'agencement est tel que lorsque le couvercle du logement 2 est présenté à l'ouverture du logement, les ergots 69 peuvent s'engager dans les trous 61 du couvercle de la boite à film, le volet 59 du dit couvercle recouvrant entièrement la fente 57, et, lorsque le dit couvercle 63 est amané dans sa position de fermeture complète, le couvercle 58, entraîné en rotation simultanée, déplace le volet 59 dans la mesure nécessaire à découvrir la fente 57, et vice-versa. De cette façon la boite à film pourra être mise en place et extraite de l'appareil en plein jour, sans que le film puisse être exposé. 



   Comme on l'a déjà laissé entendre, il est bien entendu que l'in- vention n'est pas limitée aux dispositions plus particulièrement dé- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 crites ou illustrées, mais qu'elle englobe également les modifi- cations et les variantes, ainsi que les équivalents. 



    REVENDICATIONS.    



   1. Perfectionnements aux appareils de prise de vues, de re- production, et semblables, spécialement ceux utilisant du film, en particulier non perforé, qui consistent à leur faire comprendre, en même temps qu'un dispositif d'avancement du film, un dispositif mesureur, un obturateur et un mécamisme à temps réglant le fonc- tionnement de l'obturateur, un mécanisme de manoeuvre qui,   d'un   seul mouvement, en particulier simple, telle une traction, une répulsion, une oscillation, une rotation ou semblable, assure l'avancement du film de la quantité voulue, ainsi que l'ouverture de l'obturateur et la fermeture instantanée ou à temps de ce der- nier, avec le retour automatique des organes dans une position   Résumé #   permettant une prise de vue ou une opération analogue subséquente.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    IMPROVEMENTS TO PHOTOGRAPHING AND
REPRODUCTION AND SIMILAR.



   The invention relates to cameras, reproduction and the like, especially to devices of this type using film, in particular non-perforated. Its main purpose is to make these devices more practical and more manageable than those offered up to now.



   To this end it consists, mainly, in making the said devices understand such mechanisms, and combined with each other in such a way that one can with a single simple movement, such as for example a traction or repulsion on a cable or a rod, the oscillation of a lever, or the like, ensure the execution of all the operations necessary for the taking of the images, in particular the advancement of the film of the desired quantity, as well as the opening. opening of the shutter and instantaneous or timely closing of the latter, with the automatic return of the components to a position allowing a subsequent shooting or similar operation.



   In particular, it consists in providing an actuator whose initial portion of the active stroke ensures the advancement of the film under the control of a measuring device, a

 <Desc / Clms Page number 2>

 subsequent portion of this stroke activates a timing mechanism regulating the closure of the shutter, and the final portion of its stroke causes the opening of the shutter.



   According to a preferred embodiment, the film is driven by the feeder reel and in turn drives the measuring device, which is blocked after scrolling the desired length of the film, the movement control of the feeder reel then determining the length of the film. arming of the mechanism in time, and then opening of the shutter, the mechanism in time finally causing the shutter to close and simultaneously the release of the measuring device. Alternatively, the action of the operating member can directly influence the measuring device, this device then driving the baler coil.



   Apart from these main provisions, the invention also consists in making the camera understand means suitable for adapting a capacitor thereto and, where appropriate, a box containing a light source, so as to allow projection, or the projection and the enlargement of the photographs, in particular of those on strip films.



   It also consists of a particular box arrangement for films, allowing in a practical and safe manner, by the operation of a sliding shutter, the loading and unloading operations to be carried out in broad daylight.



   Other characteristics and advantages of the invention will emerge from the more detailed description which follows of certain preferred embodiments of the recited arrangements, given of course by way of examples, and illustrated in a more or less manner. less schematic in the accompanying drawing, in which: Fig. 1 is a side elevational view of the apparatus, showing the operating mechanisms; Fig.2 shows a variant of some of these mechanisms.



   Fig.3 is a partial section through one of the film boxes and its housing.



   Referring to FIG. 1 of the drawing, 1 designates a casing comprising housings 2 for the boxes or reels of films 3, these boxes or reels being engaged on axes 4 of non-circular section, rotating in bearings. of the casing L. The rotation of the

 <Desc / Clms Page number 3>

 of the unwinding reel is more or less braked by some means, for example a friction lining pressed by a spring tensioned by a nut, while the rotation of the axis of the coiling reel is thus controlled that will be described below.



   5 designates the objective mounted on a chamber 6 in the lower portion of which is mounted a shutter 7, and which ends, at the upper part, with a window 8, flanked by guide rollers 9 and equipped with a sliding knife 10, operable from the outside by a button or other member 11, for the possible severing of the film 12. This film is pressed against the window 8 by an elastic plate 13 or influenced by a spring 14 retained by a cover, in particular sliding, 15.



   The film, passing from the unwinding reel to the envi- ronment reel, passes through a measuring device, made up of two rolls.
16 and a roller 17, preferably lined with rubber or other anti-slip material, the axis 17 of which is equipped with a disc 19 with a notch 19a with which a pawl 20 cooperates, normally returned to the disc by a spring 21. also
Advantageously, this pawl is / capable of moving axially on its pivot, against an elastic action, which can be provided by the spring 21, or by a helical spring threaded on the pivot, this displacement of the pawl being controlled by a finger 19b carried by the disc 19, at some distance behind the notch 19a in the direction of movement.



   On the axis of the baler coil, and rotating with it, is mounted a plate 22, on which is preferably applied a friction lining 23 pressed by a plate 24 influenced by a spring such as the leaf spring 25. The plate 24 carries a grooved rim 26, forming a freewheel for one of the directions of rotation, - in the example that of clockwise -, while it drives the plate 24 with it in the opposite direction--. A cable 27, or the equivalent, associated with the rim 26, makes it possible to ensure the rotation thereof in the anti-clockwise direction, against a spiral spring or the equivalent, not shown, paddle-

 <Desc / Clms Page number 4>

 nant in its rest position, that is to say with a lug 28 that it bears in contact with a stop 29 secured to the casing 1.



   30 schematically designates a timer, the operating axis of which is integral with a grooved wheel 31, on which a cable 32 is wound, fixed at its other end to a bar 33 sliding in a slide 34, articulated on a pivot 35 of the casing 1. The other end of the bar 33, which has a notch or notch 36, bears on the periphery of a cam 37 mounted so as to rotate on the axis of the envidering reel, and which is actuated by a setting lever 38 moving, by an appropriate extension, opposite a gradation carried by the other face of the device.



   With the boss or notch 30 of the cam 37 cooperates a pawl 4n mounted on the rim 26 so as to oscillate around the pivot 41, said pawl being influenced by a spring 42, constantly tending to straighten it, that is to say to move the tip away from the periphery of the cam 37. The pawl 40 carries a lug 43, which cooperates with the notch or notch 36 of the bar 33 when the rim 26 is driven by the cable 27, driving this bar 33 with it as long as it applies from its side, as in the position shown, on the periphery of the large diameter portion of the cam 37, but which releases this notch or notch and the bar 33, as soon as the point of the pawl has passed the boss or notch 39 of the cam.



   The shutter 7 is made integral with a pin 44, a portion of which protrudes outside the casing 1 carries a finger 45 with which a lever 46 cooperates, articulated in a fixed ring 47 and coming, through its other end, place themselves in the path of the lug 28 carried by the rim 26.



   On the same axis 44, and integral with the latter, is mounted a cam plate 48, the end of which cooperates with that of the pawl PO of the measuring device and which also carries two lugs 49,. and 49a, cooperating with one end of an oscillating lever 50 articulated at a fixed point 51, and the other end of which is disposed in the path of a finger or lug 52 carried by the grooved wheel 31 of the timer 30. A spring 53 constantly brings the cam plate 48 into the position shown, that is to say with its end

 <Desc / Clms Page number 5>

 releasing the pawl 20 from the notch of the disc 19 and the lug 49 abutting against the end of the lever 50, while the shutter valve 7 occupies its closed position.



   However, when the pawl 20 is moved axially by the finger 19b of the disc 19, it escapes from the cam plate 48.



   The operation of the device so far described is understood as follows:
The members occupying the positions shown, with that of the lever 38 corresponding to a certain desired exposure time, and the film 12 being supposed to be fixed to the envidering reel, if a traction is exerted from top to bottom on the cable 27 , the rim 26, driven in an anti-clockwise direction, drives with it the plate 24 and by friction the plate 22 and the axis 4 of the baler coil.



   As a result, the film is drawn through the window 8 and the measuring device 16-17, of which the notched disc 19 is rotated at the same time as the roller 17. By the rotation of the disc 19, the finger 19b comes to act on the pawl 20 to displace it axially, and thus make it escape from the cam plate 48, so that it will come to bear on the periphery of the disc 19, stopping the rotation of the measuring device at the moment when the projection of the pawl has entered the notch 19a.



   At this point the advanced film length corresponds to the extent of window 8 and, due to the restraint of the measuring device, the feeder reel ceases to be driven by its control.



   As the rotation of the rim 26 continues, the lug 43 of the pawl 40 engages the notch or notch 36 of the bar 33, and pulls the latter with it, thus raising the timer 30, up to at the moment when, in correspondence with the desired exposure time, the pawl 40 is released from the boss of the cam 37, at 39, which allows its tilting and causes the release of the bar 33, with simultaneous release of the timer 30.



   As the rotational movement of the rim 26 continues, the taste 28 which it carries finally abuts against the end of the lever 46, which swings around its pivot 47 by lowering the lever.

 <Desc / Clms Page number 6>

 finger 45 and simultaneously opening the shutter 7. The cable 27 is then released.



   At the same time, the cam plate 48 is lowered, in the direction of the arrow, by bringing the lug 49a which it carries behind the end of the lever 50, thus maintaining the shutter in its open position.



  This situation will continue until the moment when the timer stops its operation, when the lug 52 of the grooved wheel 31 holds to act on the other end of the lever 50 to lower it and thereby release the opposite end of the contact lever with lug 49a. Therefore, under the influence of the spring 53, the cam plate 48 is raised in the position shown, fixed by the contact of the lug 49 with the end of the lever 50 by releasing the shutter 7 which closes and raising the pawl 20 which thus releases the disc 19.



   As soon as the traction on the cable 27 ceases, the rim 26 is pulled back, by the spring which influences it, in its starting position, with the lug 28 in contact with the stop 29, the device being thus ready to execute a new cycle of operations.



   When the arrangement of the pawl 20 allows it only the simple oscillation, it is arranged so that the cam plate 48, after having raised this pawl to release it from the notch 19a, immediately abandons it, this which allows the pawl to fall on the periphery of the disc 19.



  However, since the film 12 is quite strongly stretched between the measuring device and the feeder reel, the measuring device is moved a small amount during the momentary lifting of the pawl 20, so that the contact of the latter with the disc 19 will be established a little behind notch 19a allowing subsequent operation of the measuring device.



   In the arrangements which have just been described, a certain time, moreover very minimal, elapses between the triggering of the minu. and the shutter opening, which can present drawbacks for short exposures and snapshots.



   In the variant according to fig.2 ,, these drawbacks are avoided by controlling the opening of the shutter via the bar.



  33, by associating therewith a rack 33a supported by a guide 33b and @ driven by a finger 33c of the bar 33. The axis 44 of the ob-

 <Desc / Clms Page number 7>

 turator is equipped with a toothed wheel 44a forming a freewheel in the direction of clockwise and which drives the axis 44 via a friction plate, not shown. On the other hand, the lever 46 can be omitted as a shutter opening control.



   In operation, when the bar 33 is driven to the left by the pin 43, the action of the rack simply causes the toothed wheel 44a to freewheel, but as soon as this rack is brought back to the right by the bar 33, the wheel 44a acts by means of the friction on the axis 44 and drives this axis and the shutter 7 in the open position.



   This position reached, the friction allows any complement, return stroke of the rack 33a. The closure of the shutter 7 is obtained in the manner indicated with reference to fig.l.



   According to another variant of the device described, the whole, or part of the movement control of the feeder reel, in particular the members 22-27, can be arranged on the axis 18 of the measuring device, the wheel envider being then controlled from this device using an appropriate transmission, such as a transmission by pulleys and belt tolerating slipping. As such a transmission is well known in itself, it has not been shown.



   As indicated previously, the spring plate 13 is held by a sliding cover 15, and according to the invention, this assembly can be replaced by a capacitor if necessary supplemented with a box containing a light source, as in This is schematically and partially illustrated in Figure 1, where 54 denotes the capacitor and 55 denotes the light source box.



   In this way the apparatus can be used as a projection apparatus, the film or section of film having passed in front of the window.
8 either automatically with possibly manual operation of the shutter, or by manually actuating the feeder coil or the measuring device 16-17 as well as the shutter which can be locked in its open position in the manner known in using a timer lever.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   Referring to Fig.3, which shows a film box according to the invention, it includes, as illustrated, a cylindrical body 56, open at one end and having in its cylindrical wall a slot 57. On the other hand, fitting onto the open end of the cylindrical body 56, there is provided a cover 58 comprising an extension 59, consisting of a portion of a cylinder, applying exactly to the cylindrical body 56, and of greater width than the window 57. The cylindrical body 56 and the cover 58 are rotatable relative to each other so as to uncover or cover the window 57.



   Both the cylindrical body 56 and the cover 58 are provided with hubs 60, in which at least one pair of diametrical holes 61 are made, as well as bearing surfaces for the axis 4 of the film reel 3, passing through the bottom of the housing 2. of this coil. Lugs 62 are mounted on this base, arranged so as to be able to engage in the holes 61 and, on the other hand, said housing is closed by a cover in the form of a plate, 63, comprising tabs 64 which engage. behind corresponding tabs 65 of the rim 66 of the housing, in a determined position, provided by a means that is appropriate, such as a lug 67 cooperating with a notch of the cover.



   The cover 63 also carries an operating button 68 and lugs 69 suitable for engaging in the holes 61 of the cover 58 of the film box. The arrangement is such that when the cover of the housing 2 is presented to the opening of the housing, the lugs 69 can engage in the holes 61 of the cover of the film box, the flap 59 of said cover entirely covering the slot. 57, and, when said cover 63 is brought into its fully closed position, the cover 58, driven in simultaneous rotation, moves the shutter 59 to the extent necessary to uncover the slot 57, and vice versa. In this way the film box can be placed and extracted from the device in broad daylight, without the film being exposed.



   As has already been suggested, it is understood that the invention is not limited to the provisions more particularly de-

 <Desc / Clms Page number 9>

 written or illustrated, but that it also includes modifications and variations, as well as the equivalents.



    CLAIMS.



   1. Improvements to cameras, reproducers and the like, especially those using film, in particular non-perforated, which consist in making them understand, at the same time as a device for advancing the film, a measuring device, a shutter and a timing mechanism regulating the operation of the shutter, an operating mechanism which, with a single movement, in particular a simple one, such as traction, repulsion, oscillation, rotation or the like , ensures the advancement of the film of the desired quantity, as well as the opening of the shutter and the instantaneous or on time closing of the latter, with the automatic return of the organs in a position Summary # allowing a shooting or a subsequent analogous operation.


    

Claims (1)

2. Perfectionnements selon la revendication 1, caractérisée par un organe de manoeuvre à mouvement alternatif, qui, dans la portion initiale de sa course active agit sur l'entraînement du film, pour en déterminer l'avance sous le contrôle du dispositif mesureur, dans une portion subséquente de cette course actionne le mécanisme à temps pour assurer et régler la fermeture de l'ob- turateur et, dans la portion finale de sa course provoque l'ou- verture de l'obturateur. 2. Improvements according to claim 1, characterized by a reciprocating actuator, which, in the initial portion of its active stroke acts on the drive of the film, to determine the advance under the control of the measuring device, in a subsequent portion of this stroke actuates the mechanism in time to ensure and regulate the closing of the shutter and, in the final portion of its stroke, causes the opening of the shutter. 3. Un mode de réalisation des perfectionnements selon la re- vendication 1 ou 2, dans lequel l'organe de manoeuvre entraine la bobine envideuse, et par elle le film, lequel entraine à son tour un dispositif mesureur équipé de moyens de blocage agissant après défilement de la longueur voulue du film, la commande de mouve- ment de la bobine envideuse déterminant alors, par un dispositif à déclic, ou l'équivalent, l'armement du mécanisme à temps et en- suite, par un ergot ou butée, l'ouverture de l'obturateur, le fonctionnement du mécanisme à temps provoquant, par un dispositif à échappement, la fermeture de l'obturateur et, par un dispositif à came, la libération du blocage du dispositif mesureur. <Desc/Clms Page number 10> 3. An embodiment of the improvements according to claim 1 or 2, in which the operating member drives the envidering reel, and through it the film, which in turn drives a measuring device equipped with locking means acting afterwards. scrolling of the desired length of the film, the movement control of the feeder reel then determining, by a click device, or the equivalent, the arming of the mechanism in time and then by a lug or stopper, the opening of the shutter, the functioning of the mechanism in time causing, by an escapement device, the closing of the shutter and, by a cam device, the release of the blockage of the measuring device. <Desc / Clms Page number 10> 4. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendica- tions précédentes, dans lequel l'organe de manoeuvre est constitué par un câble ou analogue et un dispositif à roue libre, ou l'équiva- lent, entrainant la bobine envideuse par l'intermédiaire d'un dispo- sitif à friction. 4. An embodiment according to any one of the preceding claims, in which the operating member is constituted by a cable or the like and a freewheel device, or the equivalent, driving the envider spool by. through a friction device. 5. Un mode de réalisation selon t'une quelconque des revendica- tions précédentes, dans lequel le dispositif mesureur comprend un sys- tème de rouleaux, dont l'un au moins est anti-glissant, l'axe de ce dernier rouleau étant équipé d'un disque à cran ou l'équivalent, avec lequel coopère un cliquet ou l'équivalent normalement sollicité vers sa position d'engagement. 5. An embodiment according to any one of the preceding claims, in which the measuring device comprises a system of rollers, at least one of which is anti-slip, the axis of the latter roller being equipped. a detent disk or the equivalent, with which cooperates a pawl or the equivalent normally biased towards its engagement position. 6. Un mode de réalisation selon la revendication 5 dans lequel le cliquet ou l'équivalent est mobile dans une direction autre que celle d'engagement et de dégagement avec le disque à cran, en particu- lier suivant l'axe de son pivot d'oscillation, et le disque à cran ou l'équivalent comprend des moyens, en particulier un doigt ou sembla- ble, pour déplacer ainsi le cliquet ou l'équivalent. 6. An embodiment according to claim 5 wherein the pawl or the equivalent is movable in a direction other than that of engagement and disengagement with the detent disc, in particular along the axis of its pivot. oscillation, and the detent disk or the like includes means, particularly a finger or the like, for thereby moving the pawl or the like. 7. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendica- tions précédentes, dans lequel le dispositif à temps comprend, en mê- me temps qu'une minuterie, un organe coulissant coopérant avec un cli- quet associé à l'organe de manoeuvre, en particulier la roue libre d'en- trainement de la bobine envideuse, et une came, réglable en position, contrôlant la rupture d'engagement de l'organe coulissant et du cli- quet. 7. An embodiment according to any one of the preceding claims, in which the time device comprises, at the same time as a timer, a sliding member cooperating with a pawl associated with the control member. maneuver, in particular the freewheel for driving the feeder reel, and a cam, adjustable in position, controlling the breaking of engagement of the sliding member and of the pawl. 8. Un mode de réalisation, selon la revendication 7, dans lequel la position extrême de la came correspond sensiblement à la position finale de fonctionnement du dispositif mesureur. 8. An embodiment, according to claim 7, wherein the extreme position of the cam substantially corresponds to the final operating position of the measuring device. 9. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendica- tions précédentes, dans lequel le mécanisme de commande de l'obtura- teur comprend un organe mobile, en particulier unlevier oscillant, coo- pérant d'une part avec un doigt ou semblable, porté par l'axe de l'ob- turateur et d'autre part avec l'organe de manoeuvre, en particulier un ergot de la roue libre d'entrainement de la bobine envideuse. 9. An embodiment according to any one of the preceding claims, in which the shutter control mechanism comprises a movable member, in particular an oscillating lever, cooperating on the one hand with a finger or similar, carried by the axis of the shutter and on the other hand with the operating member, in particular a lug of the freewheel for driving the envidering reel. 10. Une variante du mode de réalisation selon la revendication 7, ou la revendication 8, dans laquelle l'organe coulissant conduit une <Desc/Clms Page number 11> crémaillère ou l'équivalent, actionnant l'axe de l'obturateur par l'intermédiaire d'un pignon denté monté en roue libre et d'un sys- tème à friction, pour commander l'ouverture de l'obturateur. 10. An alternative embodiment according to claim 7, or claim 8, wherein the sliding member conducts a <Desc / Clms Page number 11> rack or equivalent, actuating the shutter axis by means of a toothed pinion mounted in freewheel and a friction system, to control the opening of the shutter. 11. Un mode de réalisation selon la revendication 9, ou la re- vendication 10, dans lequel l'axe de l'obturateur porte une butée, et la minuterie est équipée de moyens coopérant, en particulier d'un levier oscillant, retenant la dite butée dans la position d'ou- verture pendant le fonctionnement de la minuterie. 11. An embodiment according to claim 9, or claim 10, in which the axis of the shutter carries a stopper, and the timer is equipped with cooperating means, in particular an oscillating lever, retaining the stopper. said stopper in the open position during the operation of the timer. 12. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendi- cations 3 à 11, dans lequel l'axe de l'obturateur est équipé de moyens coopérant avec les moyens, notamment le cliquet de blocage du dispositif mesureur, en particulier d'un plateau-came libérant le cliquet dans la position de fermeture de l'obturateur. 12. An embodiment according to any one of claims 3 to 11, in which the shutter axis is equipped with means cooperating with the means, in particular the locking pawl of the measuring device, in particular with a cam plate releasing the pawl in the closed position of the shutter. 13. Un mode de réalisation selon la revendication 12 dans le- quel le cliquet échappe au plateau-came lorsque ce cliquet est dépla cé par le doigt ou semblable du disque à cran. 13. An embodiment according to claim 12 in which the pawl escapes the cam plate when this pawl is moved by the finger or the like of the detent disk. 14. Une variante du mode de réalisation selon l'une quelconaue des revendications 3 à 13, dans laquelle l'ensemble ou une partie de la commande de mouvement de la bobine envideuse est reporté sur un axe de mouvement du dispositif mesureur, en particulier sur l'a- xe du rouleau anti-glissant de ce dispositifs tandis que la roue envideuse est commandée à partir du dispositif mesureur, à l'aide d'un mécanisme à glissement, en particulier à poulies et courroie glissante. 14. A variant of the embodiment according to any one of claims 3 to 13, wherein all or part of the movement control of the feeder reel is transferred to a movement axis of the measuring device, in particular on the attachment of the anti-slip roller of this device while the baler wheel is controlled from the measuring device, by means of a sliding mechanism, in particular with pulleys and a sliding belt. 15. Un mode de réalisation selon l'une quelconque des revendi- cations précédentes, dans lequel l'enveloppe de l'appareil comporte, en correspondance avec la chambre de tirage, des moyens, en particu- lier des glissières, pour le montage d'un condensateur et, le cas échéant, d'une boite logeant une source lumineuse, en substance ainsi que décrit. 15. An embodiment according to any one of the preceding claims, in which the casing of the apparatus comprises, in correspondence with the drawing chamber, means, in particular slides, for mounting the apparatus. 'a capacitor and, where appropriate, a box housing a light source, in substance as described. 16. Dans un appareil de prise de vues, ou de reproduction, en particulier selon l'une quelconque des revendications précédentes, une boite à film comprenant un corps cylindrique, dont une extrémi- té est ouverte, pourvu d'une fente longitudinale dans sa paroi cu- lindrique, et un couvercle, s'emboitant sur l'extrémité ouverte du <Desc/Clms Page number 12> corps cylindrique, prolonge par un volet, s'adaptant à ce corps et propre recouvrir et découvrir la fente par rotation relative du couvercle et du corps. 16. In a camera, or reproduction, in particular according to any one of the preceding claims, a film box comprising a cylindrical body, one end of which is open, provided with a longitudinal slot in its. cylindrical wall, and a cover, fitting over the open end of the <Desc / Clms Page number 12> cylindrical body, extended by a shutter, adapting to this body and clean cover and uncover the slot by relative rotation of the cover and the body. 17. Une boite à film selon la revendication 16,'dans laquelle le corps cylindrique et le couvercle comportent chacun un moyeu pourvu de moyens, en particulier des trous diamétraux, ou l'équivalent, pro- pres à permettre l'entraînement en rotation relative du corps et du couvercle. 17. A film box according to claim 16, in which the cylindrical body and the cover each comprise a hub provided with means, in particular diametrical holes, or the equivalent, suitable for allowing the drive in relative rotation. body and cover. 18. Un appareil de prise de vues, ou de reproduction, selon 1' une des revendications 16 et 17, comportant des logements pour les bo- bines à film comprenant des couvercles amovibles, et des moyens équi- pant le dit couvercle et le fond oppos6 du logement, pour engager les faces correspondantes, en particulier des moyeux de ces faces, d'une boite à film. 18. A camera, or reproduction, according to one of claims 16 and 17, comprising housings for the film reels comprising removable covers, and means equipping said cover and the bottom. oppos6 of the housing, to engage the corresponding faces, in particular the hubs of these faces, of a film box. 19. Un appareilmde prise de vues ou de reproduction, selon la revendication 18, dans lequel le couvercle et le fond opposé du loge- ment comportent des ergots diamétraux, ou l'équivalent, propres à s'engager dans les trous diamétraux, ou l'équivalent, de la boite à film, et des moyens pour faire tourner le couvercle entre deux posi- tions extrêmes d'engagement et de dégagement. 19. A camera or reproduction apparatus, according to claim 18, in which the cover and the opposite bottom of the housing have diametrical lugs, or the like, adapted to engage in the diametrical holes, or the opposite. equivalent, the film box, and means for rotating the cover between two extreme positions of engagement and disengagement. 20. Un appareil de prise de vue ou de reproduction selon l'une dés revendications 16 à 19, dans lequel les moyens d'entrainement du couvercle de la boite à film occupent, lorsque le prolongement ou vo- let de ce couvercle recouvre et découvre respectivement la fente du corps de la bôite, des positions qui correspondent à celles des moyens coopérant du couvercle du logement de la boite à film respectivement dans les positions d'ouverture et de fermeture de ce couvercle. 20. A camera or reproduction apparatus according to one of claims 16 to 19, in which the means for driving the cover of the film box occupy, when the extension or flap of this cover covers and uncovers. respectively the slot of the body of the box, positions which correspond to those of the cooperating means of the cover of the housing of the film box respectively in the open and closed positions of this cover. 21. Les perfectionnements aux appareils de prise de vues, de re- production et semblables, en substance ainsi que décrit. 21. Improvements in cameras, reproducers and the like, in substance as described. 22. Les appareils de prise de vues, de reproduction et semblables, agencés et fonctionnant. en substance ainsi que décrit, eu en substan- ce comme décrit en se référant à, ou ainsi que représenté au dessin annéxé. 22. Cameras, reproducers and the like, arranged and functioning. substantially as described, or substantially as described with reference to, or as shown in the accompanying drawing.
BE450219D BE450219A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE450219A true BE450219A (en)

Family

ID=105346

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE450219D BE450219A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE450219A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2543314A1 (en) STRIP PHOTOGRAPHIC PAPER SUPPLY STORE
FR2657854A1 (en) FILM FILM LOADER.
FR2532181A1 (en) SAFETY BELT REEL THAT CAN TAKE A POSITION WITHOUT AUTOMATICALLY MEMORIZED VOLTAGE
FR2485239A1 (en) AUTOMATIC INVERSION DEVICE FOR A MAGNETIC BAND-TYPE REPRODUCING AND RECORDING APPARATUS OF THE TWO-COIL TYPE
CH649858A5 (en) CASSETTE ADAPTER FOR MOUNTING A SMALL SIZE CASSETTE IN AN APPARATUS FOR NORMAL SIZE CASSETTE.
BE450219A (en)
FR2500178A1 (en) ROLLER DEVICE FOR AUTOMATICALLY LOADING FILM OF A PHOTOGRAPHIC APPARATUS
FR2468384A1 (en) SEAT BELT REEL LOCKING DEVICE
FR2554158A1 (en) Control device for a gear motor intended for driving a roller-shutter rolling-up bar
CH455499A (en) Device for mooring a film on the receiving reel of a cinematographic apparatus
CH182975A (en) Cinematographic camera.
BE514463A (en)
BE430067A (en)
BE364498A (en)
CH374491A (en) Winding mechanism of the magnetic medium of a recording device
CH240470A (en) Device for controlling the shutter with variable aperture of a cinematographic camera.
CH228957A (en) Automatic fade device for cinematographic cameras.
BE402291A (en)
CH319995A (en) Disc changer
CH432171A (en) Dispositif de déroulement d&#39;une bande et de rebobinage de celle-ci
BE891948A (en) RECORDING AND / OR REPRODUCING APPARATUS
CH369915A (en) Pocket tape recorder
BE335145A (en)
CH197307A (en) Focal shutter camera.
BE443124A (en)