BE445304A - - Google Patents

Info

Publication number
BE445304A
BE445304A BE445304DA BE445304A BE 445304 A BE445304 A BE 445304A BE 445304D A BE445304D A BE 445304DA BE 445304 A BE445304 A BE 445304A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gear change
driven member
change mechanism
rollers
mechanism according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE445304A publication Critical patent/BE445304A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62MRIDER PROPULSION OF WHEELED VEHICLES OR SLEDGES; POWERED PROPULSION OF SLEDGES OR SINGLE-TRACK CYCLES; TRANSMISSIONS SPECIALLY ADAPTED FOR SUCH VEHICLES
    • B62M11/00Transmissions characterised by the use of interengaging toothed wheels or frictionally-engaging wheels
    • B62M11/04Transmissions characterised by the use of interengaging toothed wheels or frictionally-engaging wheels of changeable ratio
    • B62M11/06Transmissions characterised by the use of interengaging toothed wheels or frictionally-engaging wheels of changeable ratio with spur gear wheels

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Structure Of Transmissions (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Mécanisme de changement de vitesse" 
La présente invention se rapporte à un mécanisme de changement de vitesse destiné principalement, mais pas exclusi- vement aux bicyclettes et dans lequel le changement de vitesses est obtenu par un rétropédalage ou un actionnement en sens con- traire de l'arbre moteur et où un train d'engrenage combiné avec un organe monté sur l'arbre   entrainé   est commandé par des paires de cliquets à ressort solidaires de l'arbre moteur. 



   La présente invention est un perfectionnement de ce genre déjà connu de changement de vitesses. 



   Le mécanisme,selon l'invention est caractérisé en ce que l'organe entraîné est supporté du côté de l'arbre moteur par -au moins deux paliers à rouleaux et du côté du carter par au moins un palier à rouleaux radialement et axialement par au moins une butée à billes. 



   Le dessin annexé représente à titre d'exemple une forme d'exécution de l'objet de l'invention. 



   La fig. 1 est une coupe axiale du dispositif, 
La fig. 2 une coupe selon la ligne   11-11   de la   fig.   et 
La fig. 3 une coupe selon la ligne   III-III   de là fig. 1. 



   Le mécanisme de changement de vitesse représenté permet trois vitesses et appartient au genre mentionné ci-dessus dans lequel les cliquets de chaque paire sont noyés dans l'arbre mo- teur et disposés sur un même axe également noyé dans une rainure 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 longitudinale du dit arbre. L'undes cliquets coopère avec un pignon monté fou sur l'arbre tandis que l'autre cliquet est en contact avec un disque de commutation qui, lors du rétropédalage par exemple provoquant la rotation en arrière de l'arbre moteur, amène les cliquets l'un après l'autre en prise et hors de prise d'avec les roues de changement de vitesse. Le tout est arrangé de façon qu'en partant d'une vitesse quelconque on peut mettre en action la vitesse suivante en tournant l'arbre moteur d'un cer- tain angle d'abord une fois en arrière, puis en avant.

   Le mécanis- me sera décrit ci-après pour autant seulement qu'il est nécessaire pour faire comprendre son fonctionnement. 



   Les pédales 1 sont solidaires de l'arbre moteur 2 qui por- te, fous, les pignons 3,4 et 5. Ces pignons sont en prise constante avec les couronnes dentées 6, 7 et 8 de la roue dentée 9. Cette roue est montée par un palier à rouleaux 10 sur l'arbre de renvoi 11 tourillonné par des coussinets 12,13 dans les couvercles du carter et bloqué en rotation par une goupille 15. Les deux paliers 10 sont maintenus à la distance voulue par une douille 30. Des rondel- les 31, en bout d'arbre assurent la position axiale des paliers à rouleaux 10 et de la roue 9. Ces rondelles sont maintenues elles- mêmes par des dites à ressort 33 engagées dans des gorges annulai- res 32. Le moyeu 16 du pignon 5 sur lequel la roue de chaîne 17 est clavetée est rotativement supporté dans le carter 14 par le palier à rouleaux 18. 



   Le chemin intérieur de roulement de ce palier est formé par le moyeu lui-même, tandis que le chemin extérieur 19 est logé dans un revêtement 20 du carter. Le moyeu 16 est appuyé axia- lement contre l'anneau 19, c'est-à-dire le carter, au moyen de la butée à billes 21. L'arbre moteur 2 est également tourillonné dans des paliers à rouleaux d'abord dans le moyeu 16 où se trouve le palier à rouleaux 22 dont l'arbre moteur forme le chemin de roule- ment intérieur et le moyeu le chemin de roulement extérieur et ensuite par un palier à rouleaux 23 supporté par le raccord 24 qui forme le chemin de roulement extérieur du palier 23. Le che- min intérieur de ce palier est formé par un anneau 27 solidaire de l'arbre 2. La bague 28 est un organe d'appui intercalé entre l'anneau 28 et le raccord 24. 



   La butée à billes 21 est nécessaire si l'on veut obtenir un fonctionnement libre du mécanisme parce que les paliers à rou- leaux 18 et 22 n'ont aucun appui latéral pour recevoir les poussées 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 axiales. 



   Etant donné que-les paliers à rouleaux doivent avoir un certain jeu axial, l'effort de traction de la chaîne sur la roue   17   a pour effet un basculement de l'organe entraîné, le moyeu 16 tend à donner à la roue 5 une position inclinée par rapport à l'axe de l'arbre 2. Il en résulte une charge inégalement distribuée sur la butée à billes 21. Le but de la disposition spécia.le des paliers à rouleaux décrite et représentée est de prévenir ce basculement et de répartir les efforts. Dans cette intention, la distance entre les faces frontales extrêmes des rouleaux du palier 22,   c'est-à-dire   la longueur L et la longueur 1 des rouleaux du palier 18 ont été prises aussi grandes que possible.

   Pour faire toucher les rouleaux du palier 18 sur toute les longueur leurs chemins de¯roulement sont interrompus en leur milieu par une gorge annulaire 70. Pour obtenir les conditions les plus favorables pour prévenir le basculement dont il a été question plus haut, la proportion entre la   longueur   et le diamètre d de l'arbre 2 est de préférence 1, 1 et celle entre les longueurs L et 1, tout au plus 2,8. 



   Plusieurs paliers à rouleaux 22 pourraient être prévus en lieu et place des deux qui sont montrés. La longueur 1reste malgré cela la distance des faces extérieures.des rouleaux des deux paliers extérieurs et même alors les valeurs données des proportions µ et sont à recommander même au cas où plusieurs paliers 18 auraient été prévus. La longueur 1 sera alors la distance des faces   extérieu-   res des paliers à rouleaux extérieurs. 



   Les rouleaux des paliers sont munis de tourillons 71 qui tournent avec beaucoup de jeu dans les trous 72 des cages 73. Ainsi les paliers à rouleaux forment un tout compact qui facilitera beau- coup le montage. Les axes 34,35, 36 sont noyés dans des rainures longitudinales 62 de l'arbre 2 et y sont maintenus directement d'une manière quelconque par-exemple   ar   des parties solidaires de cet arbre. Chacun des dits axes porte deux cliquets 37a, 37b, 38a, 38b, 39a, 39b. les cliquets b sont tous disposés dans un plan perpendi- culaire à l'axe de l'arbre 2, tandis que le cliquet 37a est à portée de la roue 3, le cliquet 38a, de la roue 4 et le cliquet 39a, de la roue 5. L'arbre moteur 2 possède des évidements 40 dans   lesquels   les cliquets peuvent pénétrer.

   Les cliquets a peuvent alternativement venir en prise et hors de prise avec les pignons 3, 4 et 5 ot pro- voquent de ce fait par   l'intermédiair   e des roues 3,4 et 5 et les les couronnes dentées 6, 7 et 8 des rapports d'engrenage différents 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 entre l'arbre 2 et la roue de chaîne 17. Les moyeux des roues 3 et 4 possèdent dans ce but des entailles 41,42 dans lesquelles les cliquets 37a et 38a peuvent entrer pour attaquer ces roues 3 et 4. 



  Les entailles 43 de la roue 5 ne sontoependant pas taillées   direc-   tement dans son moyeu, mais dans un emboîtage 44 dudit. 



   Des ressorts à boudin 54 agissent sur les cliquets b et tendent à les faire sortir de leurs évidements 40 à portée des cliquets b un disque de commutation 49 est assuré axialement sur l'arbre 2 par un anneau à ressort 61 et possède un évidement arqué 50 qui se perd d'un tout dans l'alésage du disque 49 et forme à l'autre bout un gradin 51. L'évidement 50 permet aux cliquets b de faire saillie au moment où ils sont en face de l'évidement 40. 



  Le disque de commutation 49 a deux couronnes dentées 49a et 49b disposées dans.deux plans différents et avec leurs dents dirigées on sens opposé. Un disque de retenue 52 est solidaire de l'arbre de renvoi 11; il porte un cliquet d'arrêt 53 et peut être tourné jusqu'à faire contact avec les arrêts 54. Le disque de retenue   por--   te une dent 55 coopérant avec la dent 49b du disque de commutation 49. En outre, le disque de retenue 52 possède une came 56 qui coopè-- re avec un levier à ressort 57. Le disque de retenue 52 en combinai- son avec le disque de commutation est destiné à commander la commu- tation du dispositif de changement de vitesses. 



   Pour le reste, le fonctionnement du dispositif est connu et n'a pas besoin d'être expliqué. 



    @   
 EMI4.1 




   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Gear shift mechanism"
The present invention relates to a gear change mechanism intended primarily, but not exclusively, for bicycles and in which the gear change is achieved by backpedaling or backpedaling of the drive shaft and where a Gear train combined with a member mounted on the driven shaft is controlled by pairs of spring pawls integral with the drive shaft.



   The present invention is an improvement of this already known type of gear change.



   The mechanism according to the invention is characterized in that the driven member is supported on the motor shaft side by at least two roller bearings and on the housing side by at least one roller bearing radially and axially by at least one roller bearing. minus a thrust ball bearing.



   The appended drawing represents by way of example an embodiment of the object of the invention.



   Fig. 1 is an axial section of the device,
Fig. 2 a section along line 11-11 of FIG. and
Fig. 3 a section along the line III-III of there fig. 1.



   The gear change mechanism shown allows three speeds and belongs to the type mentioned above in which the pawls of each pair are embedded in the motor shaft and arranged on the same axis also embedded in a groove.

 <Desc / Clms Page number 2>

 longitudinal of said tree. One of the pawls cooperates with a pinion mounted idle on the shaft while the other pawl is in contact with a switching disc which, during back-pedaling for example causing the motor shaft to rotate backwards, causes the pawls. 'One after the other in and out of gear with the shift wheels. Everything is arranged in such a way that starting from any speed one can put into action the next speed by turning the motor shaft through a certain angle first once backwards, then forwards.

   The mechanism will be described below only insofar as it is necessary to understand its operation.



   The pedals 1 are integral with the motor shaft 2 which carries, idlers, the pinions 3, 4 and 5. These pinions are in constant mesh with the toothed rings 6, 7 and 8 of the toothed wheel 9. This wheel is mounted by a roller bearing 10 on the countershaft 11 journalled by bearings 12,13 in the housing covers and locked in rotation by a pin 15. The two bearings 10 are kept at the desired distance by a sleeve 30. Washers 31, at the end of the shaft, ensure the axial position of the roller bearings 10 and of the wheel 9. These washers are themselves held by said spring 33 engaged in annular grooves 32. The hub 16 of the pinion 5 on which the chain wheel 17 is keyed is rotatably supported in the housing 14 by the roller bearing 18.



   The inner raceway of this bearing is formed by the hub itself, while the outer race 19 is housed in a coating 20 of the housing. The hub 16 is pressed axially against the ring 19, that is to say the housing, by means of the thrust ball 21. The motor shaft 2 is also journaled in roller bearings first in the hub 16 where the roller bearing 22 is located, the motor shaft of which forms the inner raceway and the hub the outer raceway and then by a roller bearing 23 supported by the fitting 24 which forms the raceway outer bearing of the bearing 23. The inner race of this bearing is formed by a ring 27 integral with the shaft 2. The ring 28 is a support member interposed between the ring 28 and the connector 24.



   The ball bearing 21 is necessary if one wants to obtain a free operation of the mechanism because the roller bearings 18 and 22 have no lateral support to receive the thrusts.

 <Desc / Clms Page number 3>

 axial.



   Since the roller bearings must have a certain axial play, the tensile force of the chain on the wheel 17 has the effect of tilting the driven member, the hub 16 tends to give the wheel 5 a position inclined with respect to the axis of the shaft 2. This results in an unevenly distributed load on the thrust ball 21. The purpose of the special arrangement of the roller bearings described and shown is to prevent this tilting and to distribute the efforts. With this intention, the distance between the end end faces of the rollers of the bearing 22, i.e. the length L and the length 1 of the rolls of the bearing 18 have been taken as large as possible.

   To make the rollers of the bearing 18 touch their entire length, their unwinding paths are interrupted in their middle by an annular groove 70. To obtain the most favorable conditions for preventing the tilting mentioned above, the proportion between the length and diameter d of the shaft 2 is preferably 1, 1 and that between the lengths L and 1, at most 2.8.



   Several roller bearings 22 could be provided instead of the two which are shown. Despite this, the length 1 remains the distance from the outer faces of the rollers of the two outer bearings and even then the given values of the proportions μ and are to be recommended even in the event that several bearings 18 have been provided. Length 1 will then be the distance from the outer faces of the outer roller bearings.



   The bearing rollers are provided with journals 71 which rotate with a great deal of play in the holes 72 of the cages 73. Thus the roller bearings form a compact whole which will greatly facilitate assembly. The pins 34, 35, 36 are embedded in longitudinal grooves 62 of the shaft 2 and are held there directly in any way, for example by parts integral with this shaft. Each of said pins carries two pawls 37a, 37b, 38a, 38b, 39a, 39b. the pawls b are all arranged in a plane perpendicular to the axis of the shaft 2, while the pawl 37a is within reach of the wheel 3, the pawl 38a of the wheel 4 and the pawl 39a of the wheel 5. The motor shaft 2 has recesses 40 into which the pawls can penetrate.

   The pawls a can alternately come into engagement and out of engagement with the pinions 3, 4 and 5 ot thus cause by the intermediary of the wheels 3, 4 and 5 and the toothed rings 6, 7 and 8 of the different gear ratios

 <Desc / Clms Page number 4>

 between the shaft 2 and the chain wheel 17. The hubs of the wheels 3 and 4 have for this purpose notches 41,42 in which the pawls 37a and 38a can enter to engage these wheels 3 and 4.



  The notches 43 of the wheel 5 are not however cut directly in its hub, but in a casing 44 of said hub.



   Coil springs 54 act on the pawls b and tend to make them come out of their recesses 40 within reach of the pawls b a switching disc 49 is secured axially on the shaft 2 by a spring ring 61 and has an arcuate recess 50 which is lost altogether in the bore of the disc 49 and forms a step 51 at the other end. The recess 50 allows the pawls b to protrude when they are opposite the recess 40.



  The switching disc 49 has two toothed rings 49a and 49b arranged in two different planes and with their teeth directed in the opposite direction. A retaining disc 52 is integral with the countershaft 11; it carries a stop pawl 53 and can be rotated until it makes contact with the stops 54. The retaining disc carries a tooth 55 cooperating with the tooth 49b of the switching disc 49. In addition, the retaining disc retainer 52 has a cam 56 which cooperates with a spring lever 57. Retainer disk 52 in combination with the switching disk is for controlling the switching of the gear change device.



   For the rest, the operation of the device is known and does not need to be explained.



    @
 EMI4.1



    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1.- Mécanisme de changement de vitesse destiné principa- lement, mais pas exclusivement aux bicyclettes caractérisé en ce que changement de vitesse est obtenu par un rétropédalage ou un ac- tionnement en sens contraire de l'arbre moteur et où le mécanisme de transmission comporte un train d'engrenage aboutissant à un or- gane entraîné monté sur l'arbre entraîné et est commandé par des cliquets à ressort, une disposition selon laquelle l'organe entraî- né est appuyé sur l'arbre moteur par au moins deux paliers et, du côté du carter, radialement par au moins un palier à rouleaux et axialement par au moins une butée à billes. CLAIMS 1.- Gear change mechanism intended mainly, but not exclusively for bicycles, characterized in that the gear change is obtained by backpedaling or actuating the motor shaft in the opposite direction and in which the transmission mechanism comprises a gear train terminating in a driven organ mounted on the driven shaft and controlled by spring pawls, an arrangement in which the driven member is supported on the driving shaft by at least two bearings and , on the housing side, radially by at least one roller bearing and axially by at least one ball thrust bearing. 2. - Mécanisme de changement de vitesse selon la revendicaqu'il comporte tion 1, caractérisé en ce/qu 1 des surfaces de roulement des rouleaux du palier sur lequel roule l'organe entraîné iterrumpues par des gorges annulaires. 2. - Gear change mechanism according to revendicaqu'il comprises tion 1, characterized in that / qu 1 of the rolling surfaces of the bearing rollers on which the driven member rolls iterrumpues by annular grooves. 3.- Mécanisme de changement de vitesse selon la revendica- tion 2, caractérisé en ce que la proportion entre la distance (L) des faces frontales extrêmes des rouleaux des différents paliers qui appuient l'organe entraîné sur l'arbre moteur et le diamètre (d) de cet arbre égale au moins 1,1, la proportion entre la dite distance et la longueur (1) des rouleaux du palier intercalé entre l'organe entraîné et le carter étant tout au plus 2,8. 3.- Gear change mechanism according to claim 2, characterized in that the proportion between the distance (L) of the end front faces of the rollers of the various bearings which support the driven member on the motor shaft and the diameter (d) of this shaft equal to at least 1.1, the proportion between said distance and the length (1) of the rollers of the bearing interposed between the driven member and the housing being at most 2.8. 4. - Mécanisme de changement'de vitesse selon la revendica- tion 3, caractérisé en ce que les surfaces de roulement des rouleaux du palier appuyé radialement l'organe entraîné dans le carter sec- tionnés par des gorges annulaires. 4. - Gear change mechanism according to claim 3, characterized in that the rolling surfaces of the bearing rollers radially supported the driven member in the casing sectioned by annular grooves. 5. - Mécanisme de changement de vitesse selon la revendica- qu'il comporte tion 4, caractérisé en ce @@@/des tourillons pour les rouleaux en- gagés avec beaucoup de jeu dans des cages pour faciliter leur mon- tage et démontage. 5. - Gear change mechanism according to claim 4, characterized in that the pins for the rollers engaged with a lot of play in the cages to facilitate their assembly and disassembly. 6. - Mécanisme de changement de vitesse selon la revendica- tion 1, caractérisé en ce qu'il comporte un anneau emboîté dans un revêtement du carter et formant le chemin de roulement extérieur des rouleaux du palier disposé entre l'organe entraîné et le carter. 6. - Gear change mechanism according to claim 1, characterized in that it comprises a ring fitted into a casing of the casing and forming the outer raceway of the bearing rollers arranged between the driven member and the casing. . 7.- Mécanisme de changement de vitesse selon la revendica- tion 1, caractérisé en ce que l'arbre moteur est supporté du côté extérieur de l'organe entraîné par un palier à rouleaux. 7. A gear change mechanism according to claim 1, characterized in that the motor shaft is supported on the outer side of the member driven by a roller bearing. 8.- Mécanisme de changement de vitesse selon la revendica- tion 1, caractérisé en ce qu'il est combiné avec des pignons de <Desc/Clms Page number 6> changement de vitesse constamment en prise avec des pignons disposés sur l'arbre moteur, des paliers à rouleaux soutenant ces pignons sur l'arbre de renvoi. 8.- Gear change mechanism according to claim 1, characterized in that it is combined with pinions of <Desc / Clms Page number 6> Constantly meshed speed change with pinions arranged on the motor shaft, roller bearings supporting these pinions on the countershaft. 9. - Mécanisme de changement de vitesse selon la revendica- tion 1, caractérisé en ce qu'il comprend une disposition ayant plus d'un palier à rouleaux entre l'organe entraîné et le carter, dispo- sition telle que la proportion de la distance (L) entre les faces frontales extrêmes des rouleaux des différents paliers qui soutien- nent l'organe entraîné sur l'arbre moteur, comparée au diamètre (d) de l'arbre moteur, soit au moins 1,1 et que la proportion entre la dite distance et la distance des faces extrêmes des rouleaux des différents paliers entre l'organe entraîné et le carter soit tout au plus 2,8. 9. - A gear change mechanism according to claim 1, characterized in that it comprises an arrangement having more than one roller bearing between the driven member and the housing, arrangement such that the proportion of the distance (L) between the extreme end faces of the rollers of the various bearings which support the driven member on the motor shaft, compared to the diameter (d) of the motor shaft, i.e. at least 1.1 and that the proportion between said distance and the distance of the end faces of the rollers of the various bearings between the driven member and the casing is at most 2.8.
BE445304D BE445304A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE445304A true BE445304A (en)

Family

ID=101724

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE445304D BE445304A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE445304A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0202968B1 (en) Homokinetic telescopic joint, especially for a transverse vehicle transmission
EP1214528B1 (en) Gearbox with cottering
FR2842147A1 (en) DRIVE CHAIN HAVING A GEAR CHANGE MECHANISM INTEGRATED IN A WHEEL
FR2550508A1 (en) MOTOR DEVICE FOR LIGHT VEHICLE
BE445304A (en)
EP3976997A1 (en) Gearbox locking device
FR2530765A1 (en) Limited action differential.
FR2604504A1 (en) Differential with self-locking effect for vehicle transmissions and similar applications
FR2637667A1 (en) EPICYCLOIDAL TRAIN TRANSMISSION AND METHOD OF ASSEMBLING SUCH TRANSMISSION
FR1465015A (en) Advanced differential transmission device
FR2513719A1 (en) Automatic gearbox with speed-dependent clutch - has gears turning with radial shafts mounted on central one
FR2813934A1 (en) Transmission system, for use e.g. in cars, comprises drive disk mounted on engine shaft and driven disk, ball being mounted between disks and rolling around their circumferences whose position can be varied, modifying couple between disks
FR2466378A1 (en) CONTROL OF A SELF-PROPELLED RAIL VEHICLE THAT CAN BE MOVED, EITHER BY RACK AND GRIP, OR BY GRIP ONLY.
CH103717A (en) Rolling body bearing.
BE445302A (en)
FR3103019A1 (en) Roller gear element
FR2977230A1 (en) Detachable device for driving rotation of axle of vehicle e.g. tricycle, has linkage member moving rotation shaft from rest position to another position in which member is in contact with sleeve
BE552812A (en)
BE354977A (en)
BE390508A (en)
BE388408A (en)
FR2893690A1 (en) Gearbox for motor vehicle, has drive pinions mounted on secondary shafts, where gearbox presents two forward gear ratios and one reverse gear ratio such that for two of ratios transmission of engine torque passes through same gear mesh
FR2590346A1 (en) Demultiplying mechanism with global worm and toothed roller
BE351954A (en)
BE421918A (en)