BE445277A - - Google Patents

Info

Publication number
BE445277A
BE445277A BE445277DA BE445277A BE 445277 A BE445277 A BE 445277A BE 445277D A BE445277D A BE 445277DA BE 445277 A BE445277 A BE 445277A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
piston
change body
cylinder
control change
control
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE445277A publication Critical patent/BE445277A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63HMARINE PROPULSION OR STEERING
    • B63H25/00Steering; Slowing-down otherwise than by use of propulsive elements; Dynamic anchoring, i.e. positioning vessels by means of main or auxiliary propulsive elements
    • B63H25/06Steering by rudders
    • B63H25/08Steering gear
    • B63H25/14Steering gear power assisted; power driven, i.e. using steering engine
    • B63H25/26Steering engines
    • B63H25/28Steering engines of fluid type

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Ocean & Marine Engineering (AREA)
  • Actuator (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Commande hydraulique, en particulier pour les installations de gouvernail sur les navires. " 
Il est connu, dans les installations de gouvernail actionnées par machine, de prévoir supplémentairement à la commande mécanique un dispositif de commande auxiliaire à ac- tionner à la main pour qu'on puisse déplacer le gouvernail également en cas de panne de la machine de gouvernail. Jusqu'à présent, dans les installations hydrauliques de gouvernail, le dispositif de commande auxiliaire a été établi de telle ma- nière qu'il attaque l'arbre du   gouvernail   directement en con- tournant complètement la commande hydraulique.

   Il en résulte 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 toutefois une construction lourde et encombrante de façon non-désirée et pour le passage de la commande hydraulique au fonctionnement à la main et vice-versa, il faut le plus sou- vent des travaux préparatoires compliqués car un simple em- brayage entre l'arbre du gouvernail et le dispositif de com- ,mande à la main est difficile à adapter. Ceci se fait sentir de façon désagréable en particulier lorsque la mise en service du dispositif de commande auxiliaire doit se faire dans des conditions rendues difficiles par l'agitation de la mer. 



   On connait déjà, il est vrai, des dispositifs de commande hydrauliques dans lesquelles le dispositif   auxiliai-   re de commande attaque la tige de piston du dispositif de commande hydraulique au moyen d'un corps de changement de commande disposé coaxialement au piston. La tige de piston est alors faite en deux pièces et il est nécessaire pour l'ac- tionnement de la commande mécanique, de bloquer d'abord le piston avec la partie de tige qui y est fixée de façon que l'autre partie de la tige, sur laquelle agit le dispositif de commande auxiliaire, puisse être mise en mouvement. Ce fonc- tionnement rend difficile la manoeuvre et il implique égale- ment une construction compliquée et très désavantageuse en particulier au point de vue de la sécurité de fonctionnement. 



   Tous ces inconvénients peuvent s'éviter suivant la présente invention par le fait que,le corps de changement de commande attaque directement le piston de sorte que lors de l'actionnement du dispositif de commande auxiliaire, le pis- ton est mis en mouvement avec l'appareil à commander relié à celui-ci. L'extrémité libre du piston, s'engageant dans le cylindre, peut alors avantageusement être établie comme ecrou dans lequel stengage une broche   filetee,   guidée par le fond du cylindre, du corps de changement de commande. Le nouveau dispositif de commande auxiliaire se caractérise non seule- ment par une construction légère et condensée, mais également par une   noeuvre   simple.

   Il évite également dans une forte 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 mesure les insécurités dues à la construction, nuisant au fonctionnement, de sorte que l'invention peut être employée pour des installations de gouvernail sur des navires pour les-- quels la plus grande sécurité de fonctionnement doit être as-   surée.   



   L'invention est représentée au dessin en un exemple de réalisation. 



   La fig. 1 montre en vue de côté la partie essen- tielle pour la présente invention du dispositif de commande hydraulique. 



   La fig. 2 est une vue de dessus correspondant à la fig. 1. 



   La fig. 3 est une coupe transversale' par la ligne   A-A   de la fig. 2. 



   La fig. 4 est une coupe longitudinale partielle cor- respondant à la fig. 1. 



   La fig. 5 est une vue de dessus de la fig. 4. 



   Dans   1 exemple   de réalisation représenté, on a pris pour base un dispositif hydraulique à double piston plongeur 1,2 et à pompe 3 réversible. Le changement de commande de la pompe se fait par exemple par des télémoteurs. 6 est la ma- chine de commande pour la pompe 3. Pour la mise en mouvement du piston plongeur double 1,2, le fluide sous pression   hydrau-   lique est refoulé par la pompe 3, par les conduites 7,8, de l'un des côtés du piston vers l'autre (cylindres 9,10). 



   Le piston plongeur double 1,2 porte une pièce mé- diane 11 dans laquelle s'engage la broche 13 fixée à la tige 12 du gouvernail. Par le mouvement de va-et-vient du piston ou de la pièce médiane 11, la broche 13 et le gouvernail 'fixé à l'arbre 12 reçoivent un moment de va-et-vient. 



   Pour pouvoir déplacer le gouvernail également en cas de panne de l'installation de commande hydraulique, on a prévu un dispositif de commande auxiliaire mécanique à a c- tionner à la main. Ce dispositif n'agit pas comme dansles 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dispositifs de commande auxiliaires connus jusqu'à présent, sur l'arbre du gouvernail mais sur l'un des deux pistons 2 au moyen d'un corps de changement de   commande   14, qui presente une broche filetée à pas rapide, laquelle coopère avec un filetage d'écrou, d'inclinaison correspondante sur le piston 2. 



  L'extrémité libre, s'engageant dans le cylindre 10, du piston 2 reçoit à cet effet la forme d'un écrou dans lequel s'engage une broche filetée 15 prévue sur le corps de changement de commande 14 et traversant le fond du cylindre. Le corps de changement de commande porte sur sa partie située en dehors du cylindre 10 une roue de vis sans fin 16   cooperant   avec une vis sans fin 17, qui peut être mise hors de prise en cas de fonctionnement hydraulique normal de l'installation. La vis sans fin 17 est montée à l'extrémité inférieure d'une tige filetée 18 qui peut être mise en rotation du poste de timmo- nerie au moyen d'un volant à main 19. Le fond de cylindre 20,   20   du cylindre 10 est fait en deux pièces pour permettre un montage et un démontage faciles du corps de changement de commande.

   Le piston 2 présente, pour recevoir le filetage d'écrou, une pièce tubulaire 23 fixée dans son fond 21,22, fait avantageusement aussi en deux pièces. La pièce de chan- gement de commande est supportee dans le fond de cylindre moyennant l'emploi d'une boite à bourrage, et en outre dans un palier 24. 



   La cavité du piston dans laquelle s'avance la bro- che filetée est en communication avec la chambre du cylindre par un conduit longitudinal 25 foré dans la broche 15 et par des conduits radiaux 26. On obtient ainsi ce résultat que la surface effective du piston 2 n'est pas diminuée par le pla- cement du dispositif de commande à la main, de sorte que le piston 2 peut recevoir le même diamètre que le piston 1.

   On obtient en outre l'avantage que le passage d'huile de fuite, à travers le filetage à pas rapide, entre la chambre du cy- lindre et la pièce.tubulaire 23 est sans importance pour le   @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fonctionnement de l'installation tandis qu'autrement, si   nettement   la cavité du piston se trouvant en communication avec la chambre du cylindre par l'intermédiaire du filetage notait pas établie comme une partie de la chambre du cylin- dre, l'enlèvement et le remplacement de   l'huile   de fuite ren- draient difficile le fonctionnement de l'installation à cause de la variation qui en résulte dans le volume de l'huile ser- vant au fonctionnement.

   La pièce tubulaire 23 recevant le filetage d'écrou est fermée à son extrémité interne et pour- vue d'une ouverture   28   de départ   d'air.   



   L'invention n'est naturellement pas limitée à l'exem pie représenté ; de nombreuses variantes et d'autres formes de réalisation sont au contraire possibles. En particulier, l'in- vention peut s'employer non pas pour des commandes   d'instal-   lations de gouvernail mais également pour d'autres commandes hydrauliques. 



   Revendications. 



   - :-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-   I/   Commande hydraulique à dispositif de commande auxiliaire mécanique supplémentaire, comportant un corps de changement de commande disposé coaxialement au piston de la commande hydraulique, en particulier pour des installations de gouvernail sur des navires, caractérisé en ce que le corps de changement de commande agit directement sur le piston, de sorte que lors de l'actionnement du dispositif de commande auxiliaire, le piston est mis en mouvement avec   l'appareil   à commander, relié à celui-ci.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Hydraulic control, in particular for rudder installations on ships. "
It is known, in machine-operated rudder installations, to provide in addition to the mechanical control an auxiliary control device to be actuated by hand so that the rudder can also be moved in the event of failure of the rudder machine. . Heretofore, in hydraulic rudder installations, the auxiliary control device has been set up in such a way that it drives the rudder shaft directly by completely turning the hydraulic control.

   It results

 <Desc / Clms Page number 2>

 However, an unwantedly heavy and bulky construction and for the change from hydraulic control to manual operation and vice versa, most often complicated preparatory work is required because a simple clutch between the shaft rudder and the hand control device is difficult to adapt. This is particularly unpleasantly felt when the commissioning of the auxiliary control device has to be done under conditions made difficult by the agitation of the sea.



   Hydraulic control devices are already known, it is true, in which the auxiliary control device actuates the piston rod of the hydraulic control device by means of a control change body arranged coaxially with the piston. The piston rod is then made in two parts and it is necessary for the actuation of the mechanical control, to first block the piston with the part of the rod which is fixed to it so that the other part of the rod, on which the auxiliary control device acts, can be set in motion. This operation makes maneuvering difficult and it also involves a complicated construction and very disadvantageous in particular from the point of view of operating safety.



   All these drawbacks can be avoided according to the present invention by the fact that the control change body directly engages the piston so that when the auxiliary control device is actuated, the piston is set in motion with the piston. device to be controlled connected to it. The free end of the piston, engaging in the cylinder, can then advantageously be established as a nut in which a threaded pin is engaged, guided by the bottom of the cylinder, of the control change body. The new auxiliary control device is characterized not only by a light and compact construction, but also by a simple operation.

   He also avoids in a strong

 <Desc / Clms Page number 3>

 measures insecurities due to construction, interfering with operation, so that the invention can be employed for rudder installations on ships where the greatest operational safety must be ensured.



   The invention is shown in the drawing in an exemplary embodiment.



   Fig. 1 shows in side view the part essential for the present invention of the hydraulic control device.



   Fig. 2 is a top view corresponding to FIG. 1.



   Fig. 3 is a cross section through the line A-A of FIG. 2.



   Fig. 4 is a partial longitudinal section corresponding to FIG. 1.



   Fig. 5 is a top view of FIG. 4.



   In 1 exemplary embodiment shown, a hydraulic device with a double plunger 1,2 and a reversible pump 3 was taken as a basis. The pump control is changed, for example, by telemotors. 6 is the control machine for pump 3. In order to set the double plunger 1,2 in motion, the fluid under hydraulic pressure is delivered by pump 3, through the pipes 7,8, from the one side of the piston towards the other (cylinders 9,10).



   The double plunger 1,2 carries a middle part 11 in which engages the pin 13 fixed to the rod 12 of the rudder. By the reciprocating movement of the piston or of the middle piece 11, the pin 13 and the rudder 'attached to the shaft 12 receive a reciprocating moment.



   In order to be able to move the rudder also in the event of failure of the hydraulic control system, a mechanical auxiliary control device is provided which can be operated by hand. This device does not act as in the

 <Desc / Clms Page number 4>

 auxiliary control devices known until now, on the rudder shaft but on one of the two pistons 2 by means of a control change body 14, which has a threaded spindle with rapid pitch, which cooperates with a nut thread, correspondingly inclined on the piston 2.



  The free end, engaging in the cylinder 10, of the piston 2 receives for this purpose the form of a nut in which engages a threaded pin 15 provided on the control change body 14 and passing through the bottom of the cylinder. . The control change body carries on its part located outside the cylinder 10 a worm wheel 16 cooperating with a worm 17, which can be put out of engagement in the event of normal hydraulic operation of the installation. The worm 17 is mounted at the lower end of a threaded rod 18 which can be rotated from the tiller station by means of a handwheel 19. The cylinder base 20, 20 of the cylinder 10 is made in two pieces to allow easy assembly and disassembly of the control change body.

   The piston 2 has, to receive the nut thread, a tubular part 23 fixed in its bottom 21, 22, advantageously also made in two parts. The control change piece is supported in the cylinder bottom by the use of a stuffing box, and furthermore in a bearing 24.



   The piston cavity in which the threaded spindle advances is in communication with the cylinder chamber by a longitudinal duct 25 drilled in the spindle 15 and by radial ducts 26. This result is achieved by the effective area of the piston. 2 is not diminished by the positioning of the control device by hand, so that the piston 2 can receive the same diameter as the piston 1.

   The further advantage is obtained that the passage of leakage oil, through the high-speed thread, between the cylinder chamber and the tube part 23 is of no importance for the cylinder.

 <Desc / Clms Page number 5>

 operation of the installation while otherwise, so clearly the cavity of the piston being in communication with the chamber of the cylinder by the intermediary of the thread was not established as a part of the chamber of the cylinder, the removal and the replacing the leakage oil would make the operation of the installation difficult because of the resulting variation in the volume of oil used for operation.

   The tubular part 23 receiving the nut thread is closed at its internal end and provided with an air outlet opening 28.



   The invention is of course not limited to the example shown; on the contrary, many variations and other embodiments are possible. In particular, the invention can be used not for controls of rudder installations but also for other hydraulic controls.



   Claims.



   -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: - I / Hydraulic control with additional mechanical auxiliary control device, comprising a control change body arranged coaxially with the hydraulic control piston , in particular for rudder installations on ships, characterized in that the control change body acts directly on the piston, so that when the auxiliary control device is actuated, the piston is set in motion with the device to be controlled, connected to it.


    

Claims (1)

2/,commande suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le piston et le corps, de changement de commande s'engagent l'un dans l'autre au moyen d'un filetage de broche et d'un filetage d'écrou à pas rapide, le corps'de changement de commande étant supporté d'une manière connue permettant la rotation mais non le coulissement, tandis que.le piston t <Desc/Clms Page number 6> monté dé façon à pouvoir coulisser mais sans pouvoir tourner. 2 /, control according to claim 1, characterized in that the piston and the control change body engage one into the other by means of a spindle thread and a nut thread to not rapid, the control change body being supported in a known manner allowing rotation but not sliding, while the piston t <Desc / Clms Page number 6> mounted so as to be able to slide but without being able to turn. 3/ Installation de gouvernail suivant les revendi- cations 1 et 2, caractérisée en ce que l'extrémité libre, s'engageant dans le cylindre, du piston a la forme d'un écrou dans lequel s'engage une broche filetée, guidée à travers le fond du cylindre, du corps de changement de commande. 3 / rudder installation according to claims 1 and 2, characterized in that the free end, engaging in the cylinder, of the piston has the form of a nut in which engages a threaded spindle, guided at through the bottom of the cylinder, from the control change body. 4/ Installation de gouvernail suivant la revendica- tion 3, caractérisée en ce que le corps de changement de commande porte une roue de vis sans fin qui coopère avec une vis sans fin devant être mise hors de prise lors du fonction- nement de la commande hydraulique. 4 / rudder installation according to claim 3, characterized in that the control change body carries a worm wheel which cooperates with a worm to be disengaged during operation of the control. hydraulic. 5/ Installation de gouvernail suivant les revendi- cations 1 à 3, caractérise e en ce que la partie s'avançant dans le piston, du corps de changement de commande, est en- tourée d'un espace fermé qui est en communication avec la chambre du cylindre non seulement par le jeu des filetages entre l'écrou et la broche filetée mais encore supplémentai- rement par des canaux suffisamment exempts d'etranglement ou par des moyens analogues. 5 / Rudder installation according to claims 1 to 3, characterized in that the part protruding into the piston, of the control change body, is surrounded by a closed space which is in communication with the cylinder chamber not only by the clearance of the threads between the nut and the threaded spindle, but also additionally by channels sufficiently free of constriction or by similar means. 6/ Installation de gouvernail suivant la revendica- tion 5, caractérisée en ce que la cavité du piston et le cy- lindre sont en communication entre eux par la broche filetée creuse du corps de changement de commande. EMI6.1 m-....-,,.- --1) ri.# tft ?Pl/ 0 t / - " 6 / rudder installation according to claim 5, characterized in that the piston cavity and the cylinder are in communication with each other by the hollow threaded spindle of the control change body. EMI6.1 m -....- ,, .- --1) ri. # tft? Pl / 0 t / - "
BE445277D BE445277A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE445277A true BE445277A (en)

Family

ID=101704

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE445277D BE445277A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE445277A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0664859B1 (en) Small brake booster
FR2484040A1 (en) SPEED CHANGE CONTROL FOR AUTOMATIC TRANSMISSION OF MOTOR VEHICLE
FR2868381A1 (en) VALVE, IN PARTICULAR FOR PRODUCING PRESSURIZED PRESSURE FLUID PRESSURE FOR HYDRAULIC ASSISTED STEERING
BE445277A (en)
BE501502A (en)
US2842973A (en) Gearing
FR2570670A1 (en) Device for driving a sail winder
FR2848131A1 (en) CONTROL ASSEMBLY FOR A SHUTTER BELONGING TO A CONTINUOUS CASTING SYSTEM, AND CORRESPONDING CONTINUOUS CASTING SYSTEM
CH205713A (en) Control installation for land, sea or air vehicles.
BE526533A (en)
SU942580A3 (en) Booster for vehicle steering gear
BE639373A (en)
FR2596818A1 (en) DEVICE FOR POWER SUPPLYING A CYLINDER
BE497546A (en)
BE436332A (en)
CH315793A (en) Motorboat
BE430744A (en)
BE490899A (en)
FR2918143A1 (en) IMPROVEMENT OF BALL LOCK DEVICE FOR GEARBOX CONTROL
FR2904393A1 (en) Vehicle e.g. passenger car, speed changing device, has planetary gear mechanism engaged in shaft and driven by external power conducting element, and speed changing assembly with slot placed between projecting recesses
CH249480A (en) Straight injector with adjustment needle for hydraulic turbines with action.
FR2629141A1 (en) Hydraulic motor for drive wheel of a means of transport
BE484596A (en)
BE467819A (en)
FR2679989A1 (en) Device for guiding a rotating shaft