BE435058A - - Google Patents

Info

Publication number
BE435058A
BE435058A BE435058DA BE435058A BE 435058 A BE435058 A BE 435058A BE 435058D A BE435058D A BE 435058DA BE 435058 A BE435058 A BE 435058A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
valve
shutter
lever
safety valve
landing gear
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE435058A publication Critical patent/BE435058A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F41WEAPONS
    • F41AFUNCTIONAL FEATURES OR DETAILS COMMON TO BOTH SMALLARMS AND ORDNANCE, e.g. CANNONS; MOUNTINGS FOR SMALLARMS OR ORDNANCE
    • F41A17/00Safety arrangements, e.g. safeties
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F41WEAPONS
    • F41AFUNCTIONAL FEATURES OR DETAILS COMMON TO BOTH SMALLARMS AND ORDNANCE, e.g. CANNONS; MOUNTINGS FOR SMALLARMS OR ORDNANCE
    • F41A19/00Firing or trigger mechanisms; Cocking mechanisms
    • F41A19/55Fluid-operated firing mechanisms

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanically-Actuated Valves (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux soupapes de sûreté empêchant le fonctionnement accidentel d'armes à feu automatiques montées sur un avion. 



   Cette invention a pour objet certains perfection- nements aux dispositifs de sûreté empêchant le fonctionnement accidentel d'armes à feu automatiques montées sur un avion. 



   Dans le montage usuel, chaque arme à feu automatique ou mitrailleuse est reliée à un système de commande à fluide sous pression comprenant une soupape à bouton déclencheur de tir montée de manière que le mécanisme déclencheur de tir des mitrailleuses soit actionné quand on appuie sur le bouton. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



    Il   y a ainsi le risque que la ou les mitrailleuses puissent tirer accidentellement alors que l'avion se trouve sur le sol. 



  Le. présente invention vise à écarter ce danger de manière sim- ple et efficace. 



   Suivant la présente invention, on incorpore une soupape de sûreté à un système de commande à fluide sous pression qui est relié à une ou plusieurs mitrailleuses et à un bouton déclencheur de tir ou bouton de commande et qui est installé sur un avion comportant un appareil qu'on peut amener soit à une position permettant à l'avion d'atterrir et/ou de décoller, soit à une position que l'appareil occupe normalement pendant que l'avion est en cours de vol., et on fait coopérer cet appareil avec la soupape de sûreté de manière qu'elle agisse automatiquement pour empêcher le tir de la ou des mitrailleuses chaque fois qu'on amène l'appareil à la première position mentionnée. 



   Dansune forme d'exécution de l'invention, la sou- pape de sûreté est actionnée, pour ouvrir et fermer un obtura- teur de soupape, sous l'effet d'une pression hydraulique pro- duite par le fonctionnement d'un mécanisme à vérins   hydrauli-   ques servant à élever et abaisser un train d'atterrissage escamotable de l'avion, la disposition est telle que lorsqu'on abaisse le train d'atterrissage pour que l'avion puisse atter- rir, la soupape de sûreté se ferme automatiquement pour empê- cher tout fonctionnement de la ou des mitrailleuses, tandis que lorsqu'on relève le train d'atterrissage, la soupape de sûreté s'ouvre automatiquement pour permettre à la ou aux mitrailleuses de tirer. 



   Dans une autre forme d'exécution de l'invention, la soupape de sûreté comprend un obturateur de soupape cou- lissant commandant la distribution d'air comprimé à la ou aux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 mitrailleuses, un plongeur ou organe coulissant analogue servant à actionner cet obturateur,un dispositif relié à la commande des vérins de train d'atterrissage pour déplacer axialement ce plongeur et un ressort pour ramener normalement l'obturateur de soupape à une position dans laquelle il coupe l'arrivée d'air à la ou aux mitrailleuses. 



   Afin qu'on puisse actionner temporairement la ou les mitrailleuses pendant que l'avion se trouve sur le sol, pour essayer les avions ou pour d'autres fins, il est prévu un mécanisme actionné à la main pour ouvrir la soupape de sûreté. Ce mécanisme actionné à la main est indépendant du mécanisme actionné par la pression hydraulique et il est aussi, de préférence, chargé par un ressort et agencé de manière que d'ordinaire il soit nécessaire de maintenir la soupape ouverte à la main pendant qu'on actionne le bouton déclencheur de tir et que la soupape de sûreté se ferme auto-   matiquement   aussitôt qu'on abandonne la commande à main. 



   Afin que l'invention soit bien comprise, on en dé- crira ci-après un exemple d'exécution en se référant aux des- sins annexés, dans lesquels: 
Fig. 1 est une représentation schématique de l'ap- pareil et du système conformes à la présente invention. 



     Fig. 2   est une vue de côté d'une soupape de sûreté construite conformément à l'invention. 



   Fig. 3 est une coupe verticale suivant la ligne A-A de la fig. 2. 



   Fig. 4 est une coupe verticale suivant la ligne B-B de la fig.2. 



   Fig. 5 est une coupe horizontale suivant la ligne C-C de la fig. 2. 



   Fig. 6 est une   coupe ,verticale   partielle suivant la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ligne D-D de la fig. 5 et elle montre le dispositif actionné à la main, servant à ouvrir la soupape de sûreté. 



     Fig. 7   est une coupe verticale d'une variante de l'invention, et 
Fig. 8 est une coupe suivant la ligne E-E de la fig.7. 



   Dans une forme d'exécution appropriée de l'inven- tion, comme celle représentée sur les figs. 1 à 6, la soupape de sûreté est constituée par un bloc autonome I qui est inter- calé entre le bouton déclencheur de tir 2 et une ou plusieurs mitrailleuses 3 montées sur un avion. La soupape comporte un boisseau en forme de godet dont deux faces latérales op- posées sont percées chacune d'un trou taraudé dans lequel sont vissés des raccords 4 pour recevoir les tuyaux à fluide sous pression reliés respectivement au bouton déclencheur de tir de mitrailleuse et à une ou plusieurs mitrailleuses com- mandées par ce bouton. Un trou axial de chaque raccord de tuyau communique à son extrémité intérieure avec une chambre à fluide sous pression 5 du boisseau de la soupape, l'axe de cette chambre étant vertical.

   L'extrémité supérieure de cette chambre est fermée par un bouchon fileté creux 6 dont le trou peut être obturé par un capuchon taraudé 7, permettant ainsi de purger d'air le système à fluide ou liquide sous pression. 



   L'extrémité intérieure du trou du raccord 4 qui porte le tuyau à fluide relié à la mitrailleuse 3, est agencée pour être obturée hermétiquement afin de couper l'arrivée de fluide sous pression à la. mitrailleuse, et à cet effet il est prévu un obturateur de soupape 8 comportant une tête sphé- rique qui a son siège dans un creux conique 8a du raccord de tuyau, tandis que l'extrémité opposée de cet obturateur est articulée sur un levier ou organe servant à amener l'obturateur 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans les positions fermée et ouverte.

   Cet obturateur 8 com- porte derrière la tête sphérique des côtés plats qui sont engagés entre les deux bras relevés 9 d'un levier oscillant qui est monté pour tourner sur un arbre 10 tourillonné dans le boisseau de soupape et placé horizontalement en travers de la partie inférieure de la chambre verticale 5 précitée. 



  L'extrémité intérieure plate de   l'obturateur   8 est accouplée au levier-oscillant 9 par un pivot 11 traversant des bouton- nières arquées 12 des deux bras du levier et un trou de   l'extré-   mité de l'obturateur,de manière que lorsque le levier oscil- lant tourne sur son axe de pivotement dans le sens des ai- guilles d'une montre,   l'obturateur   8's'écarte de son siège. 



  Le pivot 11 accouplant l'obturateur au levier oscillant com- porte d'un côté une tête 13 de plus grand diamètre qui est agencée pour venir en prise avec un arrêtoir 14 qui est fixé à un .arbre 15 monté coaxialement au premier arbre mentionné portant le levier oscillant 9, et ce secondarbre est agencé pour qu'on le fasse tourner à la main, à l'aide d'une manette 16, dans le but d'écarter l'obturateur 8 de son siège. Un ressort de torsion 17 entoure le moyeu du levier oscillant 9 et une de ses extrémités est ancrée sur un des bras du le- vier, tandis que son autre extrémité porte contre l'extrémité arrière ou intérieure de l'obturateur 8 pour le serrer norma- lement sur son siège 8a. 



   Le levier oscillant 9 servant à actionner l'obtu- rateur est agencé pour exécuter des mouvements de pivotement en raison de sa liaison avec un levier à deux bras 18 qui est monté fou sur l'arbre 10 portant le levier oscillant, et les deux leviers 9 et 18 sont :accouplés entre eux, de manière à ne pouvoir tourner l'un par rapport à l'autre, par des crabots 19 du moyeu du levier à deux bras   18,   qui 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sont engagés dans des encoches du moyeu 9a du levier oscillant 9. Les extrémités extérieures des deux bras du levier 18 sont bifurquées pour venir s'emboîter sur les tiges de deux plon- geurs 20 montés à coulissement dans le boisseau de la soupape et disposés verticalement derrière le capuchon de purge d'air précité.

   Chaque plongeur comporte une partie cylindrique creu- sée d'une série de rainures   circonférentielles,   de façon que non seulement on puisse l'adapter correctement dans un cy- lindre 21 fixé dans le boisseau de soupape, mais qu'une cer- taine quantité de lubrifiant soit aussi retenue sur la surface du plongeur. Un chapeau perforé 22 est monté concentriquement à chacun des cylindres 21 des plongeurs,et. ces deux chapeaux et les cylindres sont retenus dans le boisseau lpar des rac- cords filetés 23 auxquels sont reliés des tuyaux conduisant un fluide sous pression. Des bagues d'étanchéité appropriées 24 sont intercalées entre les cylindres et les chapeaux pour empêcher une fuite de fluide. 



   Chaque chapeau perforé 22 est destiné à être fermé par une bille 25, chargée par un ressort, qui a son siège sur une ouverture conique traversant la paroi supérieure du chapeau. 



  Chaque plongeur 20 comporte une tige ascendante   20a   qui, pour une position du plongeur, traverse l'ouverture du chapeau 22 et soulève la bille 25 de son siège. 



   Un tuyau P est accouplé au raccord 23 et aussi à un tuyau à fluide sous pressions servant à distribuer du fluide sous pression aux extrémités supérieures de deux vérins hydrau- liques J servant à abaisser le train d'atterrissage escamotable de l'avion, tandis qu'un autre tuyau pl relié à l'autre raccord 23 est raccordé à un tuyau distribuant du fluide sous pression à   l'extrémité   inférieure de ce mécanisme à vérins pour élever le train d'atterrissage à une position escamotée. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   De cette façon, lorsqu'on déplace le train d'at- terrissage 'd'une position à l'autre, la circulation de fluide sous pression dans les tuyaux raccordés au mécanisme à vérins -a pour effet d'abaisser l'un des plongeurs 20, et en même temps,.par suite de sa liaison avec le levier bifurqué 18, l'autre plongeur monte. Il se produit ainsi une rotation partielle du levier à deux bras 18 et ceci a pour effet un mouvement correspondant du levier oscillant 9 portant l'obtu- rateur 8. 



   Il est prévu un moyen de retenir le levier oscil- lant 9 dans les deux positions pour lesquelles l'obturateur 8 est respectivement maintenu fermé et ouvert, indépendamment de la pression de fluide qui a provoqué le mouvement du levier. On atteint ce but au moyen d'un dispositif à ressort et genouillère porté par le levier oscillant et constitué par une broche 26 comportant une tête sphérique en prise avec le dessus d'un creux conique 27 du bouchon de   purge .d'air   6 précité fermant le dessus de la chambre verticale à la partie supérieure de la soupape; cette broche de genouillère a une partie de faible diamètre qui est engagée à coulissement dans un trou percé diamétralement dans une pièce d'espacement 9b disposée entre les deux bras du levier   oscillant   9.

   Un ressort de compression hélicoïdal est monté entre la tête sphérique de la broche de genouillère et la pièce d'espacement ou tête du levier oscillant. Par suite du contact de la tête sphérique avec le bouchon 6, le ressort tend à pousser le levier   oscil-   lent 9 soit de l'un,soit de l'autre côté, et à maintenir ainsi l'obturateur de soupape 8 soit dans la position ouverte, soit dans la position fermée. 



   La manette ou levier à main 16 servant à actionner   la   soupape indépendamment de l'actionnement par la pression   111% hydraulique,   comporte un moyeu circulaire qui est goupillé - 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 sur l'arbre   15;   celui-ci est tourillonné dans un coussinet 
28 vissé dans la face du boisseau de la soupape, l'arbre étant aussi tourillonné sur un bout de diamètre réduit de l'arbre 10 portant le levier oscillant 9 et le levier à deux bras   18.   Un ressort de torsion 29 entoure l'arbre 15; une des extrémités de ce ressort est ancrée au coussinet 28, tandis que l'autre extrémité est ancrée sur le moyeu de la manette   16;   de ce fait la manette est normalement ramenée à la position permettant à l'obturateur de soupape 8 de se fermer.

   L'arrière de la manette 16 est creusé d'une rainure ou ouverture arquée   16a   qui coopère avec un goujon d'arrêt 
16b fixé au boisseau de soupape pour limiter la rotation de la manette. 



   Grâce à l'invention, il est normalement impossible que la mitrailleuse   3 ¯tire   accidentellement pendant que l'avion se trouve sur le sol, étant donné que lorsqu'on abaisse le train d'aterrissage, le fluide sous pression exerce son action sur un des plongeurs 20 de manière à dépla- cer le levier 18 en sens inverse des aiguilles d'une montre, et à amener ainsi le levier oscillant 9, portant l'obturateur 
8, à une position pour laquelle le tuyau qui débite du fluide souspression à la mitrailleuse 3 quand on appuie sur le bouton 
2 est fermé positivement; par suite, si l'on appuie acciden- tellement sur le bouton, il n'y a pas de déclenchement de tir accidentel de la mitrailleuse. 



   Aussitôt qu'on relève le train d'atterrissage, pendant que l'avion est en vol, la pression de fluide produite par le fonctionnement du mécanisme à vérins du train d'atter- rissage oblige le second plongeur à se déplacer de manière à faire pivoter le levier à deux bras dans le sens des aiguilles d'une montre, ouvrant ainsi positivement l'orifice commandé par l'obturateur de soupape 8 et permettant au fluide sous 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 pression de se rendre à la mitrailleuse 3 quand on appuie sur le bouton 2. 



   Une autre caractéristique de l'invention consiste en ce qu'on installe un dispositif actionné à la main, permettant d'actionner la mitrailleuse pour l'essayer ou pour d'autres fins pendant que   l'avion   se trouve sur le sol. La rotation de la manette   16 .amène   l'arrêtoir 14 de l'arbre 15 à venir coopérer avec la tête de plus granddiamètre 13 du pivot 11 et à dépla- cer celui-ci dans la boutonnière arquée 12 du levier 9. De ce fait l'obturateur de soupape 8 se déplace axialement de manière à s'écarter de son siège 8a et on ouvre la conduite à fluide sous pression sans faire tourner le levier 9 autour de   son axe de pivotement ; parsuite, le dispositif à genouillère   
26 n'est point actionné.

   Les ressorts 17 et 29 assurent que l'opérateur soit obligé de tenir la manette 17 dans la position de "tir" et qu'immédiatement après qu'il abandonne   cettemanette,   l'obturateur 8 retourne à la position fermée, 
Dans une variante d'exécution de l'invention, re- présentée sur les figs. 7 et 8, la soupape de sûreté est agencée pour être employée dans un   sy'stème   pneumatique pour la commande de mitrailleuses et   elle'-   est constituée par un bloc autonome intercalé entre le bouton déclencheur de tir de mitrailleuses et une ou plusieurs mitrailleuses montées sur un avion.

   La soupape comporte un boisseau 30 dont deux côtés sont percés de trous taraudés dans lesquels sont vissés des raccords 31 et 32 pour recevoir les tuyaux à fluide sous pression raccordés respectivement au bouton déclencheur de tir des mitrailleuses et à une ou plusieurs mitrailleuses commandées par ce bouton. Un trou axial de chaque raccord de tuyau communi- que à son extrémité intérieure avec une chambre ouverte 33 du boisseau de la soupape,   l'axe   de cette chambre étant   horisontal.   



  L'extrémité intérieure du raccord de tuyau 32 portant 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 le tuyau à air relié à la mitrailleuse est agencée pour être obturée hermétiquement de manière à couper l'arrivée d'air sous pression à la mitrailleuse, sous l'effet d'un obturateur de soupape 34 dont l'extrémité avant est garnie d'un bloc d'étanchéité 35 en caoutchouc ou autre matière élastique pour venir porter contre un siège surélevé ou à nervure 36 entourant le trou cylindrique du raccord de tuyau 32; l'extrémité opposée de cet obturateur de soupape est articulée sur une bielle 37 servant à amener l'obturateur dans les positions fermée et ouverte.

   L'obturateur de soupape coulisse dans un cylindre 38 . vissé dans le boisseau de la soupape, et le cylindre et la tige de l'obturateur comportent l'un et l'autre des rainures axiales 39 par lesquelles l'air quittant la ou les   mitrailleu-   ses s'échappe à l'atmosphère, comme c'est décrit ci-après. 



   L'extrémité intérieure du cylindre de guidage 38 comporte un siège surélevé ou à rainure 40 entourant l'alésage du cylindre, et ce siège est agencé pour être fermé au moyen d'un organe d'étanchéité 41 en caoutchouc ou autre matière élastique, logé dans une rainure de la tête de l'obturateur de soupape 34. 



   Le boisseau 30 contient un plongeur 42 monté à coulissement en-dessous de l'obturateur de soupape précité et parallèle à cet obturateur. Une extrémité de ce plongeur fait saillie sur le boisseau de la soupape et comporte à son extré- mité extérieure une encoche qui reçoit la bielle 37 précitée, portée par l'obturateur de soupape. Le fond de l'encoche est chanfreiné de manière à constituer une arête de couteau 42a qui porte contre le bord intérieur de la bielle. La bielle est maintenue en contact avec le plongeur coulissant 42 par un res- sort de traction 43 disposé en-dessous du plongeur, et les ex- trémités de ce ressort sont ancrées respectivement à la bielle et à un goujon fixé transversalement dans le boisseau. 



   L'extrémité intérieure du plongeur coulissant 42 est en contact avec une partie courbe en forme de pouce d'un levier      

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
44 qui est monté à pivot à l'intérieur d'une encoche du bois- seau de la soupape, et ce levier comporte un galet 45 monté fou sur lui en un point compris entre ses extrémités. Ce galet est en contact avec une partie en forme de came 46 d'un levier 
47 qui est monté à pivot entre deux joues du boisseau de la soupape, et l'extrémité extérieure de ce levier est articulée sur un dispositif actionné à la main, servant à relever et abaisser le train d'atterrissage de   l'avion.   



   Le pivot 48 sur lequel est monté le levier 44 est prolongé de manière à faire saillie sur le boisseau de la sou- pape et il comporte une manette 49 fixée sur lui sans pouvoir tourner indépendamment, cette manette est aussi reliée à l'ex- trémité supérieure du levier 44 par une broche 50 qui traverse une boutonnière arquée 51 d'un des cotés du boisseau. La ma= nette sert à déplacer le plongeur 42 et l'obturateur 34 de ma- nière à ouvrir la soupape et à permettre ainsi de tirer la ou les mitrailleuses pendant que l'avion est au sol. 



   Si l'on suppose que   l'avion   est en cours de vol et que le train d'atterrissage est;entièrement escamoté., l'obtura- teur coulissant 34 est à sa fin de course droite, comme le mon- tre la fig.7, et les ouvertures d'échappement 39 de l'obturateur et du cylindre de guidage sont fermées par la rondelle d'étan-   chéité   41 en caoutchouc ou matière analogue de la téta de l'ob- turateur. Le conduit d'air menant au raccord de tuyau 31 relié au bouton de commande de la mitrailleuse est ouvert par rapport à la chambre 33 située en regard de l'obturateur, et il en est de même pour le raccord de tuyau 32 relié à la ou aux mitrail- leuses.

   Le premier conduit mentionné est disposé sous un angle par rapport à l'axe de la chambre 33 et il pointe vers la sortie de cette chambre, c'est-à-dire vers la ou les mitrailleuses, de sorte que l'obstruction à la circulation d'air comprimé se rendant du bouton de commande à la ou aux mitrailleuses est minimum. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Lorsque l'avion atterrit, le mouvement de la com- mande actionnant les vérins ou train d'atterrissage provoque par   l'intermédiaire   d'un tringlage approprié un mouvement en sens inverse des aiguilles d'une montre du levier à came 47 autour de son axe, et ce levier oblige le levier 44, portant le galet 45, à se déplacer également en sens inverse des ai- guilles d'une montre autour de son axe de pivotement, permet- tant ainsi au plongeur coulissant 42 de se déplacer vers l'in- térieur sous   l'action   exercée par le ressort de traction 43 sur la bielle portant contre le plongeur.

   Le mouvement vers l'intérieur du plongeur oblige d'abord l'extrémité libre de la bielle 37 à se déplacer vers l'intérieur et à venir en contact avec un goujon d'arrêt 52 porté par le boisseau de la soupape, puis le plongeur 42 et l'obturateur 34 se déplacent conjointement vers l'intérieur jusqu'à ce que le bouchon d'étan- chéité 35 en caoutchouc ou matière analogue, logé dans la tête de   l'obturateur.,   vienne en contact avec la nervure duusiège 36 et obture l'ouverture du raccord de tuyau relié à la ou aux mitrailleuses, coupant ainsi l'arrivée d'air comprimé du bouton de commande à cette ou à ces mitrailleuses.

   Le mouvement vers l'intérieur de l'obturateur 34 a pour effet d'ouvrir automati-   quement   les ouvertures d'échappement de la tige de L'obturateur et du cylindre de guidage, permettant ainsi à l'air comprimé contenu dans le tuyau et/ou dans la chambre, compris entre le bouton de commande des mitrailleuses et la soupape de sûreté, de s'échapper à l'atmosphère. La soupape de sûreté construite comme c'est représenté sur les figs. 7 et 8, est ainsi extrê- mement simple et sûre et elle permet de commander sous la dé- pendance de la position de vérins d'escamotage du train d'atterrissage d'un avion, actionnés   hydrauliquement,   des mitrailleuses d'avion actionnées pneumatiquement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to safety valves preventing accidental operation of automatic firearms mounted on an aircraft.



   This invention relates to certain improvements to safety devices preventing the accidental operation of automatic firearms mounted on an airplane.



   In the usual arrangement, each automatic firearm or machine gun is connected to a pressurized fluid control system comprising a firing trigger button valve mounted so that the firing trigger mechanism of the machine guns is actuated when the button is pressed. .

 <Desc / Clms Page number 2>

 



    There is thus the risk that the machine gun (s) could accidentally fire while the aircraft is on the ground.



  The. The present invention aims to eliminate this danger in a simple and effective manner.



   According to the present invention, a safety valve is incorporated into a pressurized fluid control system which is connected to one or more machine guns and to a firing release button or control button and which is installed on an aircraft comprising an apparatus which 'one can bring either to a position allowing the aircraft to land and / or take off, or to a position which the apparatus normally occupies while the aircraft is in flight., and this apparatus is made to cooperate with the safety valve in such a way that it acts automatically to prevent the firing of the machine gun (s) each time the apparatus is brought to the first mentioned position.



   In one embodiment of the invention, the safety valve is actuated, to open and close a valve shutter, under the effect of hydraulic pressure produced by the operation of a valve mechanism. hydraulic cylinders used to raise and lower a retractable landing gear of the airplane, the arrangement is such that when the landing gear is lowered so that the airplane can land, the safety valve closes automatically to prevent any operation of the machine gun (s), while when the landing gear is raised the safety valve opens automatically to allow the machine gun (s) to fire.



   In another embodiment of the invention, the safety valve comprises a sliding valve shutter controlling the distribution of compressed air to the at least one.

 <Desc / Clms Page number 3>

 machine guns, a plunger or similar sliding member serving to actuate this shutter, a device connected to the control of the landing gear cylinders for axially moving this plunger and a spring for returning the valve shutter normally to a position in which it cuts the air supply to the machine gun (s).



   In order that the machine gun (s) can be operated temporarily while the aircraft is on the ground, for testing aircraft or for other purposes, a hand operated mechanism is provided for opening the safety valve. This hand actuated mechanism is independent of the hydraulic pressure actuated mechanism and is also preferably spring loaded and arranged so that it is usually necessary to hold the valve open by hand while the valve is being operated. activates the firing button and that the safety valve closes automatically as soon as the hand control is released.



   In order for the invention to be fully understood, an exemplary embodiment thereof will be described below with reference to the appended drawings, in which:
Fig. 1 is a schematic representation of the apparatus and system according to the present invention.



     Fig. 2 is a side view of a safety valve constructed in accordance with the invention.



   Fig. 3 is a vertical section taken along the line A-A of FIG. 2.



   Fig. 4 is a vertical section taken along line B-B in fig.2.



   Fig. 5 is a horizontal section taken along the line C-C of FIG. 2.



   Fig. 6 is a partial vertical section along the

 <Desc / Clms Page number 4>

 line D-D of fig. 5 and shows the hand-operated device for opening the safety valve.



     Fig. 7 is a vertical section of a variant of the invention, and
Fig. 8 is a section taken along line E-E of fig.7.



   In a suitable embodiment of the invention, such as that shown in Figs. 1 to 6, the safety valve is constituted by an autonomous unit I which is interposed between the firing release button 2 and one or more machine guns 3 mounted on an airplane. The valve comprises a cup-shaped plug, two opposite side faces of which are each pierced with a threaded hole in which are screwed fittings 4 to receive the pressurized fluid pipes connected respectively to the machine gun trigger button and to the machine gun. one or more machine guns controlled by this button. An axial hole of each pipe connector communicates at its inner end with a pressurized fluid chamber 5 of the valve plug, the axis of this chamber being vertical.

   The upper end of this chamber is closed by a hollow threaded plug 6, the hole of which can be closed by a threaded cap 7, thus making it possible to purge the fluid or liquid system under pressure of air.



   The inner end of the hole in the connector 4 which carries the fluid pipe connected to the machine gun 3 is arranged to be hermetically sealed in order to cut off the supply of pressurized fluid to the. machine gun, and for this purpose there is provided a valve shutter 8 comprising a spherical head which has its seat in a conical hollow 8a of the pipe connection, while the opposite end of this shutter is articulated on a lever or member used to bring the shutter

 <Desc / Clms Page number 5>

 in the closed and open positions.

   This shutter 8 has, behind the ball head, flat sides which are engaged between the two raised arms 9 of an oscillating lever which is mounted to rotate on a shaft 10 journalled in the valve plug and placed horizontally across the part. lower of the aforementioned vertical chamber 5.



  The flat inner end of the shutter 8 is coupled to the swing lever 9 by a pivot 11 passing through arcuate button holes 12 of the two arms of the lever and a hole in the end of the shutter, so that when the oscillating lever turns on its pivot axis clockwise, the shutter 8 'moves away from its seat.



  The pivot 11 coupling the shutter to the oscillating lever comprises on one side a head 13 of larger diameter which is arranged to engage with a retainer 14 which is fixed to a shaft 15 mounted coaxially with the first mentioned shaft bearing the oscillating lever 9, and this second shaft is arranged so that it is rotated by hand, using a lever 16, with the aim of removing the shutter 8 from its seat. A torsion spring 17 surrounds the hub of the oscillating lever 9 and one of its ends is anchored on one of the arms of the lever, while its other end bears against the rear or inner end of the shutter 8 to tighten it norma - only on his seat 8a.



   The oscillating lever 9 serving to actuate the shutter is arranged to perform pivoting movements by virtue of its connection with a lever with two arms 18 which is mounted idle on the shaft 10 carrying the oscillating lever, and the two levers 9 and 18 are: coupled together, so as not to be able to turn relative to each other, by dogs 19 of the hub of the lever with two arms 18, which

 <Desc / Clms Page number 6>

 are engaged in notches of the hub 9a of the oscillating lever 9. The outer ends of the two arms of the lever 18 are bifurcated so as to fit onto the rods of two plungers 20 slidably mounted in the valve plug and arranged vertically behind the aforementioned air purge cap.

   Each plunger has a hollow cylindrical part of a series of circumferential grooves, so that not only can it be properly fitted in a cylinder 21 fixed in the valve plug, but that a certain quantity of lubricant is also retained on the plunger surface. A perforated cap 22 is mounted concentrically to each of the cylinders 21 of the plungers, and. these two caps and the cylinders are retained in the plug 1 by threaded connections 23 to which are connected pipes carrying a fluid under pressure. Appropriate sealing rings 24 are interposed between the cylinders and the caps to prevent fluid leakage.



   Each perforated cap 22 is intended to be closed by a ball 25, loaded by a spring, which has its seat on a conical opening passing through the upper wall of the cap.



  Each plunger 20 has an ascending rod 20a which, for a plunger position, passes through the opening of the cap 22 and lifts the ball 25 from its seat.



   A pipe P is coupled to fitting 23 and also to a pressurized fluid pipe for distributing pressurized fluid to the upper ends of two hydraulic jacks J for lowering the retractable landing gear of the airplane, while Another pipe pl connected to the other fitting 23 is connected to a pipe distributing pressurized fluid at the lower end of this jacks mechanism to raise the landing gear to a retracted position.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   In this way, when moving the landing gear from one position to another, the circulation of pressurized fluid in the pipes connected to the jacks mechanism has the effect of lowering one of the plungers 20, and at the same time, as a result of its connection with the bifurcated lever 18, the other plunger rises. There is thus a partial rotation of the two-arm lever 18 and this has the effect of a corresponding movement of the oscillating lever 9 carrying the shutter 8.



   A means is provided for retaining the oscillating lever 9 in the two positions for which the shutter 8 is respectively kept closed and open, independently of the fluid pressure which has caused the movement of the lever. This object is achieved by means of a spring and toggle device carried by the oscillating lever and constituted by a pin 26 comprising a spherical head engaged with the top of a conical hollow 27 of the aforementioned air purge plug 6. closing the top of the vertical chamber at the top of the valve; this toggle pin has a small diameter part which is slidably engaged in a hole drilled diametrically in a spacer 9b arranged between the two arms of the oscillating lever 9.

   A coil compression spring is mounted between the ball head of the toggle pin and the spacer or rocker lever head. As a result of the contact of the ball head with the plug 6, the spring tends to push the oscillating lever 9 either from one side or from the other side, and thus to keep the valve plug 8 either in the open position or in the closed position.



   The handle or hand lever 16 for actuating the valve independently of actuation by the 111% hydraulic pressure, has a circular hub which is pinned -

 <Desc / Clms Page number 8>

 on tree 15; this one is journaled in a bearing
28 screwed into the face of the valve plug, the shaft also being journaled on a reduced diameter end of the shaft 10 carrying the oscillating lever 9 and the two-arm lever 18. A torsion spring 29 surrounds the shaft 15; one end of this spring is anchored to the bearing 28, while the other end is anchored to the hub of the lever 16; therefore the handle is normally returned to the position allowing the valve plug 8 to close.

   The rear of the lever 16 is hollowed out with a groove or arcuate opening 16a which cooperates with a stop pin
16b attached to the valve plug to limit the rotation of the handle.



   Thanks to the invention, it is normally impossible for the 3 ¯ machine gun to accidentally fire while the airplane is on the ground, since when the landing gear is lowered, the pressurized fluid exerts its action on a plungers 20 so as to move the lever 18 counterclockwise, and thus bring the oscillating lever 9, carrying the shutter
8, at a position in which the pipe which delivers fluid under pressure to the machine gun 3 when the button is pressed
2 is positively closed; therefore, if the button is accidentally pressed, there is no accidental firing of the machine gun.



   As soon as the landing gear is raised, while the aircraft is in flight, the fluid pressure produced by the operation of the landing gear actuator mechanism causes the second plunger to move so as to do so. rotate the two-arm lever clockwise, thereby positively opening the orifice controlled by valve plug 8 and allowing fluid under

 <Desc / Clms Page number 9>

 press to go to machine gun 3 when button 2 is pressed.



   Another feature of the invention is that a hand-operated device is installed, allowing the machine gun to be operated for testing or for other purposes while the aircraft is on the ground. The rotation of the handle 16 causes the stopper 14 of the shaft 15 to cooperate with the head of larger diameter 13 of the pivot 11 and to move the latter in the arcuate buttonhole 12 of the lever 9. As a result the valve shutter 8 moves axially so as to move away from its seat 8a and the pressurized fluid line is opened without rotating the lever 9 around its pivot axis; parsuite, the toggle device
26 is not actuated.

   The springs 17 and 29 ensure that the operator is obliged to hold the lever 17 in the "firing" position and that immediately after he gives up this lever, the shutter 8 returns to the closed position,
In an alternative embodiment of the invention, shown in FIGS. 7 and 8, the safety valve is arranged for use in a pneumatic system for the control of machine guns and is constituted by a self-contained block interposed between the trigger button of machine gun fire and one or more machine guns mounted on a plane.

   The valve comprises a plug 30, two sides of which are pierced with threaded holes in which are screwed fittings 31 and 32 to receive the pressurized fluid pipes connected respectively to the firing button of the machine guns and to one or more machine guns controlled by this button . An axial hole of each pipe connector communicates at its inner end with an open chamber 33 of the valve plug, the axis of this chamber being horizontal.



  The inner end of the pipe fitting 32 bearing

 <Desc / Clms Page number 10>

 the air pipe connected to the machine gun is arranged to be hermetically sealed so as to cut off the supply of pressurized air to the machine gun, under the effect of a valve shutter 34 whose front end is lined with a sealing block 35 of rubber or other resilient material to bear against a raised or ribbed seat 36 surrounding the cylindrical hole of the pipe connector 32; the opposite end of this valve shutter is articulated on a connecting rod 37 serving to bring the shutter into the closed and open positions.

   The valve shutter slides in a cylinder 38. screwed into the valve plug, and the cylinder and the shutter rod both have axial grooves 39 through which the air leaving the machine gun (s) escapes to the atmosphere, as described below.



   The inner end of the guide cylinder 38 has a raised or grooved seat 40 surrounding the cylinder bore, and this seat is arranged to be closed by means of a sealing member 41 of rubber or other resilient material, housed in a groove in the valve plug head 34.



   The plug 30 contains a plunger 42 slidably mounted below the above-mentioned valve shutter and parallel to this shutter. One end of this plunger protrudes from the valve plug and has at its outer end a notch which receives the aforementioned connecting rod 37, carried by the valve shutter. The bottom of the notch is chamfered so as to constitute a knife edge 42a which bears against the inner edge of the connecting rod. The connecting rod is maintained in contact with the sliding plunger 42 by a tension spring 43 disposed below the plunger, and the ends of this spring are anchored respectively to the connecting rod and to a stud fixed transversely in the plug.



   The inner end of the sliding plunger 42 contacts a curved, thumb-shaped portion of a lever

 <Desc / Clms Page number 11>

 
44 which is pivotally mounted within a notch of the valve stem, and this lever has a roller 45 mounted idle on it at a point between its ends. This roller is in contact with a cam-shaped part 46 of a lever
47 which is pivotally mounted between two cheeks of the valve plug, and the outer end of this lever is articulated on a device operated by hand, serving to raise and lower the landing gear of the aircraft.



   The pivot 48 on which the lever 44 is mounted is extended so as to protrude on the plug of the valve and it comprises a handle 49 fixed to it without being able to turn independently, this handle is also connected to the end. upper lever 44 by a pin 50 which passes through an arched buttonhole 51 on one side of the bushel. The ma = net is used to move the plunger 42 and the shutter 34 so as to open the valve and thus allow the machine gun (s) to be fired while the airplane is on the ground.



   If it is assumed that the airplane is in flight and that the landing gear is fully retracted, the sliding shutter 34 is at its right end of travel, as shown in FIG. 7, and the exhaust openings 39 of the shutter and the guide cylinder are closed by the sealing washer 41 of rubber or the like of the shutter teat. The air duct leading to the hose connector 31 connected to the machine gun control button is open with respect to the chamber 33 located opposite the shutter, and the same is true for the hose connector 32 connected to the or machine guns.

   The first duct mentioned is arranged at an angle with respect to the axis of the chamber 33 and it points towards the exit of this chamber, that is to say towards the machine gun (s), so that the obstruction to the Compressed air circulation from the control button to the machine gun (s) is minimal.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   When the airplane lands, the movement of the control actuating the jacks or landing gear causes, via an appropriate linkage, a counterclockwise movement of the cam lever 47 around its axis, and this lever forces the lever 44, carrying the roller 45, to also move counterclockwise about its pivot axis, thus allowing the sliding plunger 42 to move towards the axis. 'inside under the action exerted by the tension spring 43 on the connecting rod bearing against the plunger.

   The inward movement of the plunger first forces the free end of the connecting rod 37 to move inward and come into contact with a stop pin 52 carried by the valve plug, then the plunger. 42 and the plug 34 move together inwardly until the sealing plug 35 of rubber or the like, housed in the head of the plug, contacts the rib of the seat 36. and closes the opening of the pipe connector connected to the machine gun (s), thereby cutting off the supply of compressed air from the control button to the machine gun (s).

   The inward movement of shutter 34 has the effect of automatically opening the exhaust openings of the shutter rod and guide cylinder, thereby allowing the compressed air contained in the pipe and / or in the chamber, between the machine gun control button and the safety valve, to escape to the atmosphere. The safety valve constructed as shown in figs. 7 and 8, is thus extremely simple and safe and makes it possible to control, depending on the position of the retracting cylinders of the landing gear of an airplane, actuated hydraulically, air-actuated machine guns. .


    

Claims (1)

REVENDICATIONS --------------------------- '1.- Dispositif pour empêcher le fonctionnement accidentel d'armes à feu automatiques ou mitrailleuses mon- tées sur un avion, caractérisé en ce qu'une soupape de sûreté est incorporée à un système de commande à fluide sous pres- sion comprenant une ou plusieurs mitrailleuses et un bouton déclencheur de tir ou bouton de commande, et il est prévu un appareil qu'on peut amener soit à une position permettant à l'avion d'atterrir et/ou de décoller, soit à une position que l'appareil occupe normalement pendant que l'avion est en cours de vol, cet appareil étant conjugué à la soupape de sûreté de manière qu'elle agisse automatiquement pour empê- cher le tir de la ou des mitrailleuses chaque fois qu'on amène l'appareil à la première position mentionnée. CLAIMS --------------------------- '1.- Device to prevent the accidental operation of automatic firearms or machine guns mounted on an aircraft, characterized in that a safety valve is incorporated in a pressurized fluid control system comprising one or more machine guns and a fire release button or control button, and there is provided an apparatus which is can bring either to a position allowing the airplane to land and / or take off, or to a position that the device normally occupies while the airplane is in flight, this device being combined with the safety valve so that it acts automatically to prevent the firing of the machine gun (s) each time the apparatus is brought to the first mentioned position. 2.- Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que la soupape de sûreté est actionnée, pour ou- vrir et .fermer un obturateur de soupape, sous l'effet d'une pression hydraulique produite par le fonctionnement d'un mé- canisme à vérins hydrauliques servant à élever et abaisser un train d'atterrissage escamotable de l'avion, la disposition étant telle que lorsqu'on abaisse le train d'atterrissage pour que l'avion puisse atterrir, la soupape de sûreté se ferme automatiquement pour empêcher tout fonctionnement de la ou des mitrailleuses, tandis que lorsqu'on relève le train d'atterrissage, la soupape de sûreté s'ouvre automatiquement pour permettre à la ou aux mitrailleuses de tirer. 2.- Device according to claim 1, characterized in that the safety valve is actuated to open and close a valve shutter, under the effect of a hydraulic pressure produced by the operation of a valve. hydraulic cylinder mechanism for raising and lowering a retractable landing gear of the airplane, the arrangement being such that when the landing gear is lowered so that the airplane can land, the safety valve closes automatically to prevent operation of the machine gun (s), while when the landing gear is raised, the safety valve opens automatically to allow the machine gun (s) to fire. 3.- Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que la soupape de sûreté comprend un obturateur de soupape coulissant commandant la distribution d'air compri- mé à la ou aux mitrailleuses, un plongeur ou organe coulissant <Desc/Clms Page number 14> analogue servant à actionner cet obturateur, un dispositif relié à la commande des vérins de train d'atterrissage pour déplacer axialement le plongeur et un ressort pour ramener normalement l'obturateur de soupape à une position dans la- quelle il coupe l'arrivée d'air à la ou aux mitrailleuses. 3.- Device according to claim 1, charac- terized in that the safety valve comprises a sliding valve shutter controlling the distribution of compressed air to the machine gun (s), a plunger or sliding member. <Desc / Clms Page number 14> analog serving to actuate this shutter, a device connected to the control of the landing gear cylinders for axially moving the plunger and a spring for normally returning the valve shutter to a position in which it cuts off the arrival of the valve. air to the machine gun (s). 4.- Dispositif suivant l'une ou l'autre des reven- dications précédentes, caractérisé en ce que la soupape de sûreté comporte un mécanisme actionné à la main pour amener l'obturateur de soupape à la position ouverte, ce mécanisme étant indépendant du mécanisme à vérins ou mécanisme analo- gue du train d'atterrissage et étant en outre chargé par un ressort de manière que, lorsqu'on l'abandonne à lui-même, il passe automatiquement à la position fermée. 4.- Device according to either of the preceding claims, characterized in that the safety valve comprises a mechanism actuated by hand to bring the valve shutter to the open position, this mechanism being independent of the valve. jacks or the like mechanism of the landing gear and being further loaded by a spring so that when left on its own it automatically switches to the closed position. 5. - Dispositif suivant la revendication 1 ou ,2, caractérisé en ce que la soupape comporte une chambre à fluide sous pression pourvue d'une entrée et d'une sortie, un obtu- rateur de soupape ou organe analogue servant à commander la circulation de fluide entrant dans cette chambre ou la quit- tant, et un levier monté à pivot ou organe analogue pour ame- ner l'obturateur de soupape aux positions de commande, le mouvement de ce levier ou organe étant dérivé de dispositifs actionnés par un fluide sous pression intercalés dans le cir- cuit de commande actionné par le fluide sous pression. 5. - Device according to claim 1 or, 2, characterized in that the valve comprises a pressurized fluid chamber provided with an inlet and an outlet, a valve plug or the like for controlling the circulation. fluid entering or leaving this chamber, and a pivotally mounted lever or the like for moving the valve plug to the control positions, the movement of this lever or member being derived from fluid actuated devices under pressure interposed in the control circuit actuated by the pressurized fluid. 6. - Dispositif suivant la revendication 5, carac- térisé par des organes chargés par des ressorts, servant à retenir automatiquement le levier, ou organe actionnant l'obturateur de soupape, dans la position à laquelle il a été amené par les mécanismes actionnés par le fluide sous pression. 6. - Device according to claim 5, charac- terized by members loaded by springs, serving to automatically retain the lever, or member actuating the valve shutter, in the position to which it was brought by the mechanisms actuated by fluid under pressure. 7.- Dispositif suivant l'une ou l'autre des re- vendications 1 et 2 et des revendications 4 à 6, caractérisé en ce que deux pistons sont montés à coulissement dans des <Desc/Clms Page number 15> chambres à fluide sous pression du boisseau de la soupape de sûreté, chaque piston étant accouplé à un levier oscil- lant à deux bras de manière qu'un mouvement axial de l'un ou l'autre des pistons :fasse osciller le levier .autour de son pivot, de mouvement oscillant étant transmis au levier ou organe relié à l'obturateur de soupape. 7.- Device according to either of claims 1 and 2 and of claims 4 to 6, characterized in that two pistons are slidably mounted in <Desc / Clms Page number 15> pressure fluid chambers of the safety valve plug, each piston being coupled to a two-arm oscillating lever such that axial movement of either piston causes the lever to swing around. of its pivot, oscillating movement being transmitted to the lever or member connected to the valve shutter. 8. - Dispositif suivant la revendication 7, caracté- risé en ce que chaque piston coopère avec une soupape à bille ou analogue chargée par un ressort, qui commande le débit de fluide entrant ou sortant des chambres à fluide sous pression communiquant avec les tuyaux de distribution de fluide sous pression pour actionner le mécanisme de train d'atterrissage escamotable. 8. - Device according to claim 7, characterized in that each piston cooperates with a ball valve or the like loaded by a spring, which controls the flow of fluid entering or leaving the pressurized fluid chambers communicating with the pipes. distribution of pressurized fluid to actuate the retractable landing gear mechanism. 9. - Dispositif suivant les revendications 4 et 5, caractérisé en ce que l'obturateur de soupape comporte un bouton ou saillie latéral qui coulisse dans une boutonnière arquée du levier ou organe analogue servant à actionner l'ob- turateur de soupape, ce bouton ou saillie étant disposé de manière à coopérer avec un arrêtoir d'un organe chargé par un ressort et actionné à la main, pour écarter l'obturateur de son siège sans déplacer le levier. 9. - Device according to claims 4 and 5, characterized in that the valve shutter comprises a button or lateral projection which slides in an arcuate buttonhole of the lever or the like member serving to actuate the valve shutter, this button or projection being arranged so as to cooperate with a retainer of a member loaded by a spring and actuated by hand, to move the shutter away from its seat without moving the lever. 10. - Dispositif suivant les revendications 1 et 3, caractérisé en ce qu'un levier à came monté à pivot sur la soupape de sûreté est reli.é à la commande à main servant à actionner les vérins du train d'atterrissage et coopère avec un levier pivotant servant à déplacer le plongeur coulissant, ce plongeur étant agencé pour déplacer l'obturateur de com- mande d'air par l'intermédiaire d'une bielle chargée par un ressort et suspendue à une des extrémités de l'obturateur. 10. - Device according to claims 1 and 3, characterized in that a cam lever pivotally mounted on the safety valve is connected to the hand control serving to actuate the jacks of the landing gear and cooperates with a pivoting lever serving to move the sliding plunger, this plunger being arranged to move the air control shutter by means of a connecting rod loaded by a spring and suspended from one end of the shutter. 11.- Dispositif suivant l'une ou l'autre des re- vendications précédentes, caractérisé en ce que les condui- tes à fluide sous pression de la soupape de sûreté sont <Desc/Clms Page number 16> disposées sensiblement en ligne les unes avec les autres et sont agencées pour s'ouvrir dans une chambre commune à la suite du passage de l'obturateur de soupape à la position ouverte. 11.- Device according to either of the preceding claims, characterized in that the pressurized fluid lines of the safety valve are <Desc / Clms Page number 16> arranged substantially in line with each other and are arranged to open into a common chamber following passage of the valve plug to the open position. 12.- Dispositif pour empêcher le fonctionnement accidentel d'armes à feu automatiques montées sur un avion , en substance comme c'est décrit ci-dessus avec référence aux dessins annexés. 12.- Device for preventing accidental operation of automatic firearms mounted on an airplane, in substance as described above with reference to the accompanying drawings.
BE435058D BE435058A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE435058A true BE435058A (en)

Family

ID=94048

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE435058D BE435058A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE435058A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2414242B1 (en) Fuelling device for propulsion of a launcher
CA2715750A1 (en) Female quick-coupling device and quick coupling incorporating such a device
FR2702539A1 (en) Valve with an actuating device.
FR2550607A1 (en) REGULATOR TO BE MOUNTED ON THE OUTPUT CONNECTION OF A GAS BOTTLE OR LIKE CONTAINER
BE435058A (en)
CA3116934A1 (en) Emergency opening device for an aircraft door, with handle release
FR2520473A1 (en) SAFETY VALVE AND CONTROL DEVICE THEREOF
FR2747174A1 (en) HYDRAULIC DISTRIBUTOR FOR AIRCRAFT SERVO CONTROLS, ESPECIALLY HELICOPTERS
BE417627A (en)
BE437734A (en)
BE548753A (en)
BE550756A (en)
CH156199A (en) Automatic pressure regulator device for an installation comprising at least one compressor.
EP1312844A1 (en) Valve for gas tank or gas duct having a lever
BE517573A (en)
BE421807A (en)
CH307424A (en) Hydraulic device comprising a hydropneumatic accumulator.
FR2804738A1 (en) Safety device for pressure tank comprises outward opening hatch on tank opening collar and clamping bolts pivoted on collar
BE415050A (en)
CH339018A (en) Foot pedal operated faucet
BE560282A (en)
FR3072151A1 (en) VALVE AND TANK (S) FOR PRESSURIZED FLUID
BE401976A (en)
BE536205A (en)
BE498944A (en)