BE434312A - - Google Patents

Info

Publication number
BE434312A
BE434312A BE434312DA BE434312A BE 434312 A BE434312 A BE 434312A BE 434312D A BE434312D A BE 434312DA BE 434312 A BE434312 A BE 434312A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ferrule
male ferrule
key
fishing rod
male
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE434312A publication Critical patent/BE434312A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01KANIMAL HUSBANDRY; AVICULTURE; APICULTURE; PISCICULTURE; FISHING; REARING OR BREEDING ANIMALS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; NEW BREEDS OF ANIMALS
    • A01K87/00Fishing rods
    • A01K87/02Connecting devices for parts of the rods

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Marine Sciences & Fisheries (AREA)
  • Animal Husbandry (AREA)
  • Biodiversity & Conservation Biology (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "DISPOSITIFS PROPRES A FACILITER LA   DECONNECTION   ET LE RACCOR- DEMENT DES VIROLES D'ASSEMBLAGE DES BRINS DE CANNE A PECHE". 



   On sait que le montage et le démontage clés différents brins d'une canne à pêche néce ssitent toujours un effort de torsion violent,or la virole mâle ne présentant aucune prise sur le métal il en résulte que l'on doit forcément se servir du bois et que cet effort exercé de gauche à droite et de droite à gauche déforce en peu de temps le bois et notamment lorsqu'il s'agit de bambou refendu ,lesdécollages sont très   f ré quent s.    



   Actuellement quand une virole ne peut se démonter à la main, on se sert d'une pince spéciale ou d'une pince ordinaire ou d'une pince demi ronde ou d'un étau ce qui déforme la virole,   vu   que l'on doit serrer directement sur cette dernière,et d'au- tant plus qme généralement on doit chauffer les viroles pour 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 vaincre la résistance. 



   Presque tous les métaux employés pour la confection des viroles pour cannes à pêche sont sujets notamment à oxydation et dans ce cas la partie télescopique ne se déboite que très   d if f ic ilement .    



   Pour obvier à tous ces inconvénients l'objet du présent brevet prévoit différents dispositifs et leurs équivalents per- mettant lors du montage et du démontage des cannes à pêche d'a- gir exclusivement sur la partie Métallique de tous genres de viroles,sans que l'effort produit ne puisse déformer ou dété- riorer les viroles. 



   Parmi les dispositifs envisagés au présent brevet on prévoit le placement sur la virole mâle d'un renforcement   à for-   me extérieure permettant une prise à l'aide d'une clef , la forme par exemple carrée permettra à l'aide d'une clef calibrée pour épouser le carré de n'exercer l'effort qae sur la partie métallique de l'assemblage. Pour permettre tout en tournant ou détournant la virole d'exercer une poussée vers le haut ou vers le bas suivant l'axe longitudinal de la oanne à pêche, il suffira par exemple d'avoir dans le renforcement une rainure d'une ouverture ou largeur correspondant à l'épaisseur de la clef. 



   Un autre dispositif consiste à munir la virole d'une   ba-   gue comportant deux bossages diamétralement opposés ,percés dans le sens transversal poury permettre l'engagement des branchesd'une clef en forme de fourche. 



   On peut encore imaginer une virole dont la périphérie est   Dourvue   de deux évidements disposés diamétralement et pour- vus d'un dégagement ou entrée dans le sens longitudinal à l'ef- fet d'y permettre l'engagement des griffes en regard d'une de l'autre d'une clef de manoeuvre . 



   Enfin une solution dérivant de la première envisagée consiste à prévoir sur la virole deux fraisages diamétralement opposés suivant et entre les rebords desquels pourraient s'in- troduire les branches de la clef de manoeuvre appropriée. 



   Afin de mieux faire ressortir l'exposé ci-dessus,les des- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sins annexés représentent à titre explicatif et non limitatif des modèles de réalisation des divers dispositifs envisagés. 



   A cet effet, la fig.I représente deux brins d'une canne à pêche munis de leur virole déconnectée. 



   La fig.2 les deux brins de la   fig.I   connectés. 



   La fig.3 la position d'engagement de la clef de   m anoeuvre.   



   Les fig.4 et 5 représentent des vues analogues à celles des   fig.I   et 2,mais avec l'emploi d'autres types de virole. 



   La fig.6 représente la virole mâle d'un brin avec son dis- positif particulier dont les   fig.7   et 8 donnent les vues de   dé-   tail et de manoeuvre. 



     Lesfig.8   et 9 donnent des vues d'un autre dispositif ap- pliqué sur la virole mâle représentée connecteet déconnectée. 



   La fig.IO représente une coupe suivant AB montrant la façon dont se dispose la clef de manoeuvre à griffes. 



   La fig.II représente une coupe suivant CD fig.I2. 



   La   fig.12   représente la vue du dispositif des   fig.I   et 2 dans une variante d'exécution. 



   Dans la description des dispositifs envisagés on désignera par 1 la virole femelle et par 2 la virole mâle disposées sur les extrémités en regard des brins.. d'une canne à pêche. 



   Dans les fig.I,2,3, 3 désigne le genre de fermeture appli- qué à la virole femelle 1 et 4 celui correspondant de la virole mâle 2. 



   Sur cette virole mâle est formé un carré 5 limité latérale- ment par des bords ou butées 6 et 7 constitués par des épaule- ments ou collets. 



   Sur lapériphérie formée par le carré 5 pourra s'engager les branches 9, et 10 d'une clef 8 voir fig. 3 ce qui permettra la rotation en avant ou en arrière de la virole mâle 2 et son engagement ou son dégagement par rapport à la virole femelle 1 suivant que l'on donnera à la clef une poussée dans le sens lon- gitudinal sur la butée 7 ou 6. 



   Dans le dispositif représenté aux fig.4 et 5 on a fait figurer un autre genre de fermeture ,la virole 1 portant une 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 rampe   hélicoïdale 11   suivant laquelle est guidée l'encoche cor- respondante d'une languette I2 de la virole . Le carré d'en- trainement est représenté par I3 et une des butées, par la pioémi- nence   14   de la languette   12   remplaçant   l'épaulement .7   des fig. 



  I et 2. On fera usage d'une clef comme représenté à la fig.3. 



   Les fig.6 et 7 représentent un autre dispositif consis- tant à munir la virole 2 d'une bague 16 comportant par exemple deux   bossages   arrondis 17 percés d'un trou I6. 



   Dans ces trous I6 s'introduisent paur la manoeuvre ,les branches rondes 20 d'une clef de manoeuvre 19 voir   fig.7.   



   Un autre dispositif est représenté aux fig. 8,9 et 10 et comme d'ailleurs dans celui représenté aux fig.6 et 7 ,il sup- prime les angles des carrés 5   et 7   ou autres aspérités pouvant entraver le libte cours de la ligne ou de la soie. 



   Dans ce dispositif des fig. 8,9 et 10 sur la virole 2 on fixe une bague 2I découpée de manière   à   obtenir des évideents 22 avec entrée latérale 23,disposés diamétralement. 



   En utilisant   vqir   fig.IO une clef 26, dont l'encoche d'ex- trémité 25 comporte deux becs ou griffes 24 en regard l'un de l'autre, on arrive en introduisant ces becs 24 par les entrées latérales 23, à placer ces becs 24 dans les   éviements   22, ce qui permet en tournant la clef 26 dans le sens transversal en a- vant ou en arrière d'attaquer les faces intérieures 28 de l'é-   vidernent   22 et ainsi de faire tourner la   virole'   par rapport à la virole 1 et conséquemment de les embrayer ou de les débrayer l'une par rapport à l'autre .

   Cette opération terminée, en dépla- çant la clef 26 dans le sens longitudinal de la canne à pêche on retire ou on engage la virole 2, suivant la pression exercée sur les faces radiales   27   ou 29 par les faces correspondantes la- térales des becs 24 de la clef 26. 



     Enin   les fig.II et I2 représentent un dispositif dans lequel la virole comporte une bague 30 munie dans son épais- seur de deux ouvertures 31 limitées dans le sens longitudinal de la canne à pêche,par les faces radiales 32 formées par l'opé- ration mécanique envisagée. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Vu ce qui précède, on comprend aisément les manoeuvres à effectuer au moyen de la clef 8 pour arriver aux buts envisagés. 



   Il va de soi que des dispositifs envisagés peuvent s'ap- pliquer également à la fois à la virole mâle et à la virole femelle ,soit à l'une des deux par exemple la virole mâle comme décrit plus haut et représenté aux dessins annexés. 



   L'application double,c'est à dire, à la fois aux viroles mâ- le et femelle trouverait principalement' son utilité dans   l'em-   ploi des viroles de petit diamètre offrant peu de prise à la main. 



   Comme on peut s'en rendre compte par l'exposé ci-dessus, l'invention vise des dispositifs permettant le montage et le démontage des brins des cannes à pêche en agissant exclusive- ment sur la partie métallique des viroles qui comportent à cet- te fin des moyens réalisant le but envisagé comme décrit et exposé précédemment. 



    REVENDICATIONS   
I) Dispositifs propres à faciliter la déconnection et le raccordement des viroles d'assemblage des brins de canne à pêche, caractérisés en ce que la virole mâle est pourvue à sa périphé- rie soit de faces planes limitées dans le sens longitudinal de la oanne à pêche par des butées ou rebords,soit d'un ou de deux bossages dans ce cas diamétralement   opposés,parce   ou per- oés dans le sens perpendiculaire au sens longitudinal de la canne à pêche,soit d'évidements avec un dégagement latéral,   à   l'effet de permettre l'engagement d'une clef de manoeuvre ap- propriée destinée à faire tourner à gauche ou à droite et inver- sement la virole mâle et à lui imprimer dans le sens longitudi- nal une poussée dans un sens ou dans l'autre,

   tout ceci suivant qu'il s'agit de déconnecter ou de raccorder la virole mâle de ou à la virole femelle.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "DEVICES SPECIFIC TO FACILITATING THE DISCONNECTION AND CONNECTION OF THE FISHING ROD STRAND ASSEMBLY ROLLS".



   We know that the key assembly and disassembly of the different strands of a fishing rod always requires a violent torsional force, but the male ferrule having no grip on the metal it follows that we must necessarily use wood and that this effort exerted from left to right and from right to left quickly weakens the wood and in particular when it comes to split bamboo, take-offs are very frequent.



   Currently when a ferrule cannot be disassembled by hand, we use a special pliers or an ordinary pliers or a half-round pliers or a vice which deforms the ferrule, since we must tighten directly on the latter, and even more so that generally one must heat the ferrules to

 <Desc / Clms Page number 2>

 overcome resistance.



   Almost all the metals used for the manufacture of ferrules for fishing rods are subject in particular to oxidation and in this case the telescopic part does not come off very d if f ic ilement.



   To obviate all these drawbacks, the object of the present patent provides for various devices and their equivalents allowing, during assembly and disassembly of fishing rods to act exclusively on the metal part of all types of ferrules, without the The force produced cannot deform or deteriorate the ferrules.



   Among the devices envisaged in the present patent, provision is made for the placement on the male ferrule of a reinforcement with an external shape allowing a grip with the aid of a key, the shape, for example square, will allow the use of a key calibrated to fit the square not to exert the force qae on the metal part of the assembly. To allow, while turning or diverting the ferrule to exert an upward or downward thrust along the longitudinal axis of the fishing oanne, it will suffice for example to have in the reinforcement a groove with an opening or width corresponding to the thickness of the key.



   Another device consists in providing the ferrule with a ring comprising two diametrically opposed bosses, drilled in the transverse direction to enable the branches of a fork-shaped key to be engaged therein.



   We can also imagine a ferrule whose periphery is provided with two recesses arranged diametrically and provided with a clearance or entry in the longitudinal direction in order to allow the claws to engage opposite a on the other with an operating key.



   Finally, a solution deriving from the first envisaged consists in providing on the shell two diametrically opposed millings following and between the edges of which the branches of the appropriate operating key could be inserted.



   In order to bring out more clearly the above discussion, the

 <Desc / Clms Page number 3>

 The attached sins represent, by way of explanation and not by way of limitation, models of embodiment of the various devices envisaged.



   To this end, fig.I shows two strands of a fishing rod provided with their disconnected ferrule.



   In fig. 2 the two strands of fig. I connected.



   Fig.3 the engagement position of the operating key.



   Figs. 4 and 5 represent views similar to those of fig.I and 2, but with the use of other types of ferrule.



   Fig. 6 represents the male ferrule of one strand with its particular device, of which figs. 7 and 8 give the detailed and operating views.



     Lesfig.8 and 9 give views of another device applied to the male ferrule shown connected and disconnected.



   Fig.IO represents a section along AB showing the way in which the claw key is arranged.



   Fig. II shows a section along CD fig.I2.



   Fig.12 shows the view of the device of Fig.I and 2 in an alternative embodiment.



   In the description of the devices envisaged, the female ferrule will be designated by 1 and by 2 the male ferrule arranged on the opposite ends of the strands of a fishing rod.



   In Figs. I, 2, 3, 3 denote the type of closure applied to the female ferrule 1 and 4 that corresponding to the male ferrule 2.



   On this male ferrule is formed a square 5 limited laterally by edges or stops 6 and 7 formed by shoulders or collars.



   On the periphery formed by the square 5 can engage the branches 9, and 10 of a key 8 see fig. 3 which will allow the forward or backward rotation of the male ferrule 2 and its engagement or disengagement with respect to the female ferrule 1 depending on whether the key is given a thrust in the longitudinal direction on the stop 7 or 6.



   In the device shown in Figs. 4 and 5, another type of closure has been shown, the ferrule 1 carrying a

 <Desc / Clms Page number 4>

 helical ramp 11 along which is guided the corresponding notch of a tongue I2 of the shell. The drive square is represented by I3 and one of the stops, by the position 14 of the tongue 12 replacing the shoulder .7 of FIGS.



  I and 2. A key will be used as shown in fig.3.



   FIGS. 6 and 7 show another device consisting in providing the ferrule 2 with a ring 16 comprising for example two rounded bosses 17 pierced with a hole I6.



   In these holes I6 are introduced paur the operation, the round branches 20 of an operating key 19 see fig.7.



   Another device is shown in FIGS. 8, 9 and 10 and, moreover, as in the one shown in figs. 6 and 7, it eliminates the angles of squares 5 and 7 or other asperities which may hinder the free course of the line or of the tang.



   In this device of FIGS. 8, 9 and 10 on the shell 2 is fixed a ring 2I cut so as to obtain recesses 22 with side entry 23, arranged diametrically.



   By using a key 26, the end notch 25 of which has two jaws or claws 24 facing each other, one arrives by introducing these jaws 24 through the side entries 23, to place these nozzles 24 in the recesses 22, which makes it possible, by turning the key 26 in the transverse direction, forward or backward, to attack the internal faces 28 of the element 22 and thus to rotate the ferrule ' relative to the ferrule 1 and consequently to engage or disengage them relative to each other.

   This operation completed, by moving the key 26 in the longitudinal direction of the fishing rod, the ferrule 2 is removed or engaged, depending on the pressure exerted on the radial faces 27 or 29 by the corresponding lateral faces of the nozzles 24 of the key 26.



     Finally, FIGS. II and I2 represent a device in which the ferrule comprises a ring 30 provided in its thickness with two openings 31 limited in the longitudinal direction of the fishing rod, by the radial faces 32 formed by the ope- mechanical ration envisaged.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Considering the above, it is easy to understand the maneuvers to be carried out by means of the key 8 in order to achieve the envisaged goals.



   It goes without saying that the devices envisaged can also apply both to the male ferrule and to the female ferrule, or to one of the two, for example the male ferrule as described above and shown in the accompanying drawings.



   Dual application, ie, to both male and female ferrules, would primarily find utility in the use of small diameter ferrules with little hand grip.



   As can be seen from the above description, the invention relates to devices allowing the assembly and disassembly of the strands of fishing rods by acting exclusively on the metal part of the ferrules which comprise for this. the end of the means achieving the envisaged goal as described and explained above.



    CLAIMS
I) Devices suitable for facilitating the disconnection and the connection of the assembly ferrules of the fishing rod strands, characterized in that the male ferrule is provided at its periphery with either flat faces limited in the longitudinal direction of the rod to fishing by stops or edges, either of one or two bosses in this case diametrically opposed, because or drilled in the direction perpendicular to the longitudinal direction of the fishing rod, or of recesses with a lateral clearance, at the 'effect of allowing the engagement of an appropriate operating key intended to turn the male ferrule to the left or to the right and vice versa and to give it in the longitudinal direction a thrust in one direction or in the opposite direction. 'other,

   all this depending on whether it is a matter of disconnecting or connecting the male ferrule from or to the female ferrule.


    

Claims (1)

2) Une forme de réalisation de la revendication I, dans laquelle la virole mâle est munie à sa périphérie de faces pla- nes limitées latéralement en tout ou en partie dans le sens lon- <Desc/Clms Page number 6> gitudinal de la canne à pêche par des bords faisant office d'organes de butée aux dépècements longitudinaux de la clef de manoeuvre,et obtenues par exemple lors du mécanisage ou rap- portés ou existant par la disposition propre du moyen de ver- rouillage de la virole mâle. 2) An embodiment of claim I, wherein the male ferrule is provided at its periphery with flat faces limited laterally in whole or in part in the long direction. <Desc / Clms Page number 6> gitudinal of the fishing rod by edges acting as stop members for the longitudinal sections of the operating key, and obtained for example during mechanization or brought back or existing by the proper arrangement of the locking means of the male ferrule. 3) Une forme de réalisation de la revendication I, dans laquelle la périphérie de la virole mâle comporte deux boisages arrondis diamétralement opposés et percés dans le sens perpen- diculaire à l'axe longitudinal de la canne à pêche à l'effet, d'y introduire une clef en forme de fourche pour manoeuvrer en sens rotatif et longitudinal la virole mâle intérieure. 3) An embodiment of claim I, wherein the periphery of the male ferrule comprises two diametrically opposed rounded timberings and drilled in the direction perpendicular to the longitudinal axis of the effect fishing rod, d ' insert a fork-shaped key into it to operate the inner male ferrule in a rotary and longitudinal direction. 4) Une forme de réalisation de la revendication I, dans la- quelle la périphérie de la virole mâle est pourvue de deux évi- dements disposés diamétralement et pourvus d'un dégagement ou entrée dans le sens longitudinal,à l'effet, d'y permettre l'en- gagement des griffes en regard l'une de l'autre d'une clef ap- propriée. 4) An embodiment of claim I, in which the periphery of the male ferrule is provided with two recesses arranged diametrically and provided with a clearance or entry in the longitudinal direction, to the effect of allow the engagement of the claws facing each other with an appropriate key. 5) Dispositifs propres à faciliter la déconnection et le raccordement des viroles d'assemblage des brins de canne à pê- che,selon les revendications 1,2,3,4 caractérisés en ce qu'ils peuvent s'appliquer à la fois à la virole mâle et à la virole femelle, soit à l'une des deux,suivant le but envisagé. 5) Devices suitable for facilitating the disconnection and the connection of the assembly ferrules of the fishing rod strands, according to claims 1,2,3,4 characterized in that they can be applied at the same time to the male ferrule and the female ferrule, or to one of the two, depending on the intended purpose. 6) D'autres fermeté réalisation empruntant en tout ou en partie les éléments caractéristiques développés ci-dessus et contribuant à l'obtention des buts comme prévus au présent brevet. 6) Other firmness embodiments borrowing in whole or in part the characteristic elements developed above and contributing to the achievement of the goals as provided for in this patent.
BE434312D BE434312A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE434312A true BE434312A (en)

Family

ID=93499

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE434312D BE434312A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE434312A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2472444A1 (en) HANDLE FOR KEY WITH SIX MALE SLEEVES
FR2903334A1 (en) ROCHET TOOL
WO1998043010A1 (en) Ring clamp for connecting two tubes
EP0562949B1 (en) Method for assembling the extremities of two elements placed in front of each other and dismountable chain link produced with such method
BE434312A (en)
EP0056228A2 (en) Locking pin with a head and annular retaining means
WO1981002970A1 (en) Elastic assembly,for example bracelet or ring
FR2508367A3 (en) Two-way handle for screwdriver - has axial and normal sockets in handle for end of tool shaft secured via catches
FR3098538A3 (en) Anti-theft device for surfboard
BE562799A (en)
FR3047419B1 (en) GRIPPER OF A PIOLET COMPRISING A BILGE, AND PIOLET COMPRISING SUCH A GRIPPING HANDLE
EP2166828B1 (en) Articulated device for a garden tool
EP2814726A1 (en) Multipurpose paddle
CH94279A (en) Extendable clasp for piece of jewelry.
FR2643685A1 (en) Device for assembling structural elements, and structures formed of structural elements with the aid of such devices
FR2628995A1 (en) Chuck key for drill chuck - has pincers with arms to fit around chuck of drill
CH117406A (en) Hose clamp.
FR2972131A1 (en) Hand tool i.e. multigrip pliers, has treated steel ball placed within housing to produce radial deformation of axle against inner wall of bore of connecting unit such that axle and part of tool are connected with each other
WO2013121119A1 (en) Multipurpose paddle
EP1083376A1 (en) Worm drive clamp
BE550550A (en)
BE692677A (en)
BE389692A (en)
WO2001079712A1 (en) Assembling device for connecting by its tip one part against one of the surfaces of another parts
FR2906177A1 (en) Nut e.g. wing nut, tightening and loosening tool for e.g. metallic prop, has curved portion and tab that cooperate by contact with nut such that pivoting of handle creates running torque to turn nut, where curved portion is preceded by pin