BE432749A - - Google Patents

Info

Publication number
BE432749A
BE432749A BE432749DA BE432749A BE 432749 A BE432749 A BE 432749A BE 432749D A BE432749D A BE 432749DA BE 432749 A BE432749 A BE 432749A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gasifier
water
nozzle
gasifier according
refractory block
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE432749A publication Critical patent/BE432749A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10JPRODUCTION OF PRODUCER GAS, WATER-GAS, SYNTHESIS GAS FROM SOLID CARBONACEOUS MATERIAL, OR MIXTURES CONTAINING THESE GASES; CARBURETTING AIR OR OTHER GASES
    • C10J3/00Production of combustible gases containing carbon monoxide from solid carbonaceous fuels

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Output Control And Ontrol Of Special Type Engine (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Gazogène. 



   La présente invention a pour objet un gazogène produisant   {La   gaz pauvre,   gaz .   l'air et gaz à l'eau, susceptible de con- stituer un carburant pour tout genre de moteurs à combustion interne et spécialement pour moteurs de véhicules automobiles. 



   Le gazogène perfectionné selon l'invention, du type porta- tif, est spécialement caractérisé par l'application   d'un   dis- positif spécial pour le refroidissement de la tuyère d'injection à air et l'utilisation de la vapeur d'eau et gaz volatile , accumulés dans la réserve de charbon,pour enrichir le gaz pro- -duit par le gazogène. 



     - Les   caractéristiques principales du nouveau gazogène peu- vent être énoncées comme   suit :   
Dans le foyer du   gazogène,,   il est disposé un bloc réfractai- re poreux, qui est convenablement humecté d'eau provenant de      

 <Desc/Clms Page number 2> 

 compartimentsà eau accolés à la   aroi   du gazogène, cette eau s'infiltrant dans la matière du bloc réfractaire pour y   assu-   rer des réactions utiles, notamment pour transformer une quan -tité de CO2 en CO. pour réaliser pareilles réactions par con
2 -tact, l'invention prévoit d'augmenter le trajet du gaz CO2 formé au droit de la tuyère   jusqu'à   la grille de sortie, de telle façon que ce CO2 rencontre un excès de carbone qui permet de réduire du CO2 en CO. 



   Selon l'invention, la tuyère sera protégée par un re- froidissement à eau, alimenté également à partir d'une réserve d'eau et par une grille métallique située à une distance con- venable en avant de la tuyère, et qui, elle aussi, peut avoir une circulation d'eau de réfrigération. 



  2.- L'eau ou la vapeur d'eau, éventuellement de la vapeur d'eau saturée de carbonate de soude ou de potasse et   amende   par capillarité à travers le bloc réfraotaire, enrichit le gaz, produit à la tuyère, en hydrogène et en oxygène. Les   compar-   timents d'eau refroidissent avantageusement la surface de chauffe et protègent ainsi les parois du gazogène, la tuyère et la grille de départ des gaz. 



  3.-   La   vapeur d'eau ainsi amenée dans le gazogène, ainsi que celle produite par la combustion et le chauffage relatif de la réserve de charbon s'accumulent en haut du gazogène en   m'orne   temps que les hydrocarbures volatil s et, selon l'invention, cette vapeur et ces gaz seront amenés soit vers un filtre humi- de, qui épure ce gaz et l'enrichit, soit directement eu   dispo-   sitif mélangeur où se forme le mélange carburant pour le moteur, le dit gaz enrichi pouvant éventuellement remplacer une partie de l'air atmosphérique incorporé au mélange. 



   Afin d'éviter que l'aspiration du moteur n'ait une influen -ce sur la quantité de vapeurs produites dans le gazogène, il est prévu, dans la canalisation transportant ces vapeurs. un dispositif de soupape d'une composition et d'un poids tels que 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'échappement pour lesdites vapeurs n'est autorisé que lorsque la force d'expansion de ces vapeurs dépasse l'effort d'es -pirati on. 



  4.- Afin d'empêcher la détérioration de la tuyère d'injection d'air, il est prévu, à une distance appropriée de celle-   ci*   une toile métallique , de thorium ou de zircone ou d'autre matière réfractaire. cette toile peut être refroidie par une commuai cation extérieure avec des tuyaux refroidis par eau ou par tout autre réfrigérant. 



  5.- Le grille de sortie des gaz sera composée de barreaux creux, et est capable de refroidir le gaz par suite d'une air   -oulation   d'un réfrigérant quelconque à travers les barreaux. 



  Comme moyen réfrigérant, on peut utiliser de l'air liquide en bonbonne et ladite grille de sortie aura, de préférence, la plus grande surface active possible. 



   Une forme de réalisation de l'invention sera décrite ciaprès   à   titre   d'exemple,   avec référence aux figures du dessin annexé. 



   La figure 1 est une section verticale schématique   à   travers le gazogène. la figure 8 est une section horizontale approximativement à niveau de la tuyère,
Le gazogène comporte une enveloppe 1, dont la partie supérieure constitue réserve de charbon et la partie inférieure le foyer; de charbon   descendant   suivant un entonnoir 10. arrive dans la chambre de combustion pour y former les gaz CO et CO2 au droit de la tuyère ± et en avant du bloc   réfractaire 5   disposé au milieu sur le fond du   gazogène,et   dont la calotte s'engage dans   l'ouverture     aucune   10 pour assurer une descente réglée du combustible. 



   Le   gazogène   comporte un couvercle de   chargement 2   et les soupapes de sécurité d'usage. Des poches à   eau 1     et 4   sont for- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 mées de part et d'autre du corps 1, pour constituer une réserve d'eau de réfrigération. Le bloc réfractaire 5 sers alimenté à partir du réservoir d'eau 4 par effet de capillarité. Le bloc réfractaire et poreux pourra être de conformation appropriée et présenter éventuellement des passages creux ou des cavités qui créent de grandes surfaces   dévaporation.   



   6 désigne une porte de vidange du gazogène, notamment pour l'enlèvement des cendres. la tuyère 7, qui présente une fente d'injection étroite et   prolongée  éventuellement   bifurquée ainsi qu'illustré dans la   fig.8,   est entourée de cana= réfrigérateurs 8., dans lesquels peut se produire une circulation d'eau. En avant de ces tubes réfrigérateurs 8. se trouve une grille de protection 9, disposée à une distance convenable, cette grille étant faite en matière résistante, telle du thorium ou du zircone, de façon à ce que la tuyère soit   direc-   tement protégée contre la chaleur excessive du foyer. Cette toile 9 p eut   'être   refroidie par une communication extérieure avec les tuyaux de refroidissement 8,.

   Cette toile 9 peut éventuellement être réglable , de façon à pouvoir varier sa distan -ce de la tuyère, conformément aux nécessités imposées par l'emploi de combustible différent. La sortie des gaz s'effectue par le canal 11, dont l'embouchure est protégée par une grille composée de barreaux creux, de façon qu'une circulation d'eau assure une réfrigération parfaite des gaz. cette grille 12 aura une conformation telle qu'on réalise une grande surface réfrigérante. Le débit d'eau, par les réservoirs et 4, sera t'ailleurs avantageusement réglable à l'intervention, par exemple, de robinets de passage ou de tout autre moyen permettant de varier le débit de l'eau ou d'un autre agent réfrigérant. 



    Le   conduit   11   débouche dans un filtre, de préférence du type humide, où. peut se produire une épuration du gaz fourni par le gazogène. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



     Dans   la figure 2, on se rend immédiatement compte du trajet allongé imposé aux gaz CO et CO2 pour passer de la zone de   réaction   à la grille de sortie 12. et   e'est   dans l'excès de carbone se trouvant sur ce trajet, qu'une quantité considérable de CO2se réduit en 00.

   La vapeur   d'eau   formée par le bloc 5 ainsi que celle provenant du séchage et d'une carbonisation relative du combustible dans le compartiment de réserve, ainsi que les hydrocarbures   volatils,,   ainsi récupérés   s'accumulent   devant l'orifice de sortie 14 qui constitue un siège de soupape pour la soupape conique 5', qui donne passage vers un tube 16 capable d'amener les vapeurs et gaz au filtre 13, soit par une dérivation 17 directement à l'appareil mélangeur qui forme le carburant pour le moteur. La soupape 5' fonctionne par gravité et ne sera soulevée que quand la pression d'expansion des   va-*   peurs et gaz du réservoir 1 dépassera l'effort d'aspiration du moteur.

   Ces vapeurs et gaz   volatil .8-.   pourront -donc enrichir avantageusement le mélange   combustible .   



   Le gazogène perfectionne selon l'invention présente donc un maximum de capacité de rendement et des moyens efficaces pour protéger les matériaux constitutifs contre les effets de la chaleur excessive que l'on constate dans les appareils de ce genre. 



    Revendications. -   
1.- Gazogène pour moteur à combustion, caractérise par le fait qu'il est   prévu, dans   le foyer, un bloc réfractaire poreux humecté d' eau de façon à assurer une production de vapeur, respectivement une formation d'hydrogène et d'oxygène, le bloc étant disposé de   façon   à imposer aux gaz   00 et   CO2, formés au droit de la tuyère d'injection, un trajet allonge où une partie de gaz CO2 peut se réduire en CO, depréférence par contact avec un excès de carbone.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Gasifier.



   The present invention relates to a gasifier producing {lean gas, gas. air and gas to water, capable of constituting a fuel for all types of internal combustion engines and especially for motor vehicle engines.



   The improved gasifier according to the invention, of the portable type, is specially characterized by the application of a special device for cooling the air injection nozzle and the use of water vapor and volatile gas, accumulated in the coal reserve, to enrich the gas produced by the gasifier.



     - The main characteristics of the new gasifier can be stated as follows:
In the hearth of the gasifier, there is placed a porous refractory block, which is suitably moistened with water from

 <Desc / Clms Page number 2>

 water compartments contiguous to the aroi of the gasifier, this water infiltrating the material of the refractory block in order to provide useful reactions therein, in particular for converting a quantity of CO2 into CO. to achieve such reactions by con
2 -tact, the invention provides for increasing the path of the CO2 gas formed in line with the nozzle as far as the outlet grid, so that this CO2 encounters an excess of carbon which makes it possible to reduce the CO2 to CO.



   According to the invention, the nozzle will be protected by water cooling, also supplied from a water reserve and by a metal grid situated at a suitable distance in front of the nozzle, and which, it also, can have refrigeration water circulation.



  2.- Water or water vapor, possibly water vapor saturated with sodium carbonate or potash and fine by capillary action through the refraotary block, enriches the gas, produced at the nozzle, in hydrogen and in oxygen. The water compartments advantageously cool the heating surface and thus protect the walls of the gasifier, the nozzle and the gas outlet grid.



  3.- The water vapor thus brought into the gasifier, as well as that produced by the combustion and the relative heating of the coal reserve accumulate at the top of the gasifier at the same time as the volatile hydrocarbons and, according to the invention, this vapor and these gases will be brought either to a humidifier filter, which purifies this gas and enriches it, or directly to the mixing device where the fuel mixture for the engine is formed, the said enriched gas being able to possibly replace part of the atmospheric air incorporated in the mixture.



   In order to prevent the engine suction from having an influence on the quantity of vapors produced in the gasifier, provision is made in the pipe transporting these vapors. a valve device of such a composition and weight that

 <Desc / Clms Page number 3>

 the exhaust for said vapors is only authorized when the force of expansion of these vapors exceeds the force of inhalation.



  4.- In order to prevent the deterioration of the air injection nozzle, a metal mesh, thorium or zirconia or other refractory material is provided at an appropriate distance from it. this fabric can be cooled by an external commuai cation with water-cooled pipes or by any other refrigerant.



  5.- The gas outlet grid will be composed of hollow bars, and is capable of cooling the gas as a result of air-flow of any refrigerant through the bars.



  As refrigerant means, it is possible to use liquid air in a cylinder and said outlet grille will preferably have the largest possible active surface.



   An embodiment of the invention will be described below by way of example, with reference to the figures of the accompanying drawing.



   Figure 1 is a schematic vertical section through the gasifier. Figure 8 is a horizontal section approximately level with the nozzle,
The gasifier comprises a casing 1, the upper part of which constitutes the coal reserve and the lower part the hearth; of coal descending along a funnel 10. arrives in the combustion chamber to form the gases CO and CO2 therein the right of the nozzle ± and in front of the refractory block 5 arranged in the middle on the bottom of the gasifier, and whose cap s' engages in the opening no 10 to ensure a controlled descent of the fuel.



   The gasifier has a loading cover 2 and the usual safety valves. Water pockets 1 and 4 are for-

 <Desc / Clms Page number 4>

 mées on either side of the body 1, to constitute a reserve of cooling water. The refractory block 5 is supplied from the water tank 4 by capillary effect. The refractory and porous block may be of suitable conformation and possibly have hollow passages or cavities which create large evaporation surfaces.



   6 designates a gasifier emptying door, in particular for ash removal. the nozzle 7, which has a narrow and prolonged injection slot possibly bifurcated as illustrated in fig.8, is surrounded by cana = refrigerators 8., in which water circulation can occur. In front of these refrigerator tubes 8 is a protective grid 9, arranged at a suitable distance, this grid being made of a resistant material, such as thorium or zirconia, so that the nozzle is directly protected against. excessive heat from the fireplace. This fabric 9 can be cooled by an external communication with the cooling pipes 8 ,.

   This canvas 9 may optionally be adjustable, so as to be able to vary its distance from the nozzle, in accordance with the requirements imposed by the use of different fuel. The gases exit via channel 11, the mouth of which is protected by a grid made up of hollow bars, so that water circulation ensures perfect refrigeration of the gases. this grid 12 will have a conformation such that a large cooling surface is produced. The water flow, through the reservoirs and 4, will moreover be advantageously adjustable with the intervention, for example, of through valves or any other means making it possible to vary the flow of water or of another agent. refrigerant.



    The duct 11 opens into a filter, preferably of the wet type, where. cleaning of the gas supplied by the gasifier may occur.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



     In Figure 2, we immediately realize the elongated path imposed on the CO and CO2 gases to pass from the reaction zone to the outlet grid 12. and it is in the excess carbon located on this path, that 'a considerable amount of CO2 is reduced to 00.

   The water vapor formed by the block 5 as well as that resulting from the drying and relative carbonization of the fuel in the reserve compartment, as well as the volatile hydrocarbons, thus recovered, accumulate in front of the outlet port 14 which constitutes a valve seat for the conical valve 5 ', which gives passage to a tube 16 capable of bringing the vapors and gases to the filter 13, or by a bypass 17 directly to the mixing apparatus which forms the fuel for the engine. The valve 5 'operates by gravity and will only be lifted when the expansion pressure of the vapor and gas in tank 1 exceeds the engine suction force.

   These vapors and volatile gases .8-. can therefore advantageously enrich the combustible mixture.



   The improved gasifier according to the invention therefore has maximum output capacity and effective means for protecting the constituent materials against the effects of the excessive heat which is observed in devices of this type.



    Claims. -
1.- Gasifier for combustion engine, characterized by the fact that there is provided, in the hearth, a porous refractory block moistened with water so as to ensure the production of steam, respectively the formation of hydrogen and oxygen , the block being arranged so as to impose on the 00 and CO2 gases, formed in line with the injection nozzle, an elongated path where a part of the CO2 gas can be reduced to CO, preferably by contact with an excess of carbon.


    

Claims (1)

2.- Gazogène selon la revendication 1, caractérisé par le <Desc/Clms Page number 6> fait que de l'eau, éventuellement saturée de carbonate alcalin, pénètre par capillarité dans le bloc réfractaire. 2.- A gasifier according to claim 1, characterized by the <Desc / Clms Page number 6> causes that water, possibly saturated with alkaline carbonate, penetrates by capillary action into the refractory block. 3.- procédé selon les revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que les réserves d'eau pour le bloc réfractaire et la réserve d'eau servant à refroidir la tuyère forment corps avec l'enveloppe du gazogène. 3. A method according to claims 1 and 2, characterized in that the water reserves for the refractory block and the water reserve serving to cool the nozzle form a body with the envelope of the gasifier. 4. - Gazogène selon les revendications 1 à 3. caractérisé par le fait que la tuyère à fente de sortie étroite et allon- gée , éventuellement bifurquée , est entourée d'éléments de ré- constitués frigération/par une circulation d'eau, et qu'en avant de la tuyè -re à une distance convenable , se trouve disposée une toile formée de matière de haute résistance thermique, telle du thori- um ou du zircone. 4. - Gasifier according to claims 1 to 3, characterized in that the nozzle with narrow and elongated outlet slot, optionally bifurcated, is surrounded by elements of re- constituted frigeration / by water circulation, and that in front of the nozzle at a suitable distance, there is disposed a web formed of material of high thermal resistance, such as thorium or zirconia. 5.- Gazogène selon les revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que la sortie des gaz est munie d'une grille com- posée de barreaux creux, recevant un agent de refroidissement par circulation. 5. A gasifier according to claims 1 to 4, characterized in that the gas outlet is provided with a grid composed of hollow bars, receiving a cooling agent by circulation. 6. - Gazogène selon les revendications 1 à 5, caractérisé les par le fait que les vapeurs d'eau et /'hydrocarbures volatile accumulés dans le compartiment de réserve du combustible, peu- vent 'être acheminés soit vers un filtre épurateur, soit direo- tement vers le mélangeur du carburant à l'intervention d'une soupape disposée dans la superstructure du gazogène et réglée de façon à ne permettre la sortie de ces vapeurs et gaz que quand une pression déterminée est atteinte dans le réservoir. 6. - Gasifier according to claims 1 to 5, characterized by the fact that the water vapors and / 'volatile hydrocarbons accumulated in the fuel reserve compartment, can' be routed either to a purifier filter, or direo - Tally towards the fuel mixer with the intervention of a valve arranged in the superstructure of the gasifier and adjusted so as to allow the exit of these vapors and gases only when a determined pressure is reached in the tank. 7.- Gazogène selon les revendications 1 à 6, caractérisé par le fait que le bloc réfractaire poreux est d'une conforma... tion appropriée, en vue d'augmenter la surface d'évaporation, par exemple par la présence d'espaces creux ou canalisations , et que l'alimentation en eau, à partir des réservoirs, s'effec- que à l'intervention d'organes de réglage. 7.- Gasifier according to claims 1 to 6, characterized in that the porous refractory block is of a suitable con ... tion, in order to increase the evaporation surface, for example by the presence of spaces troughs or pipes, and that the water supply from the reservoirs is effected by the intervention of regulating devices. 8.- Gazogène selon les revendications 1 à 6, caractérisé par <Desc/Clms Page number 7> le fait que.les toiles ou écransprotecteurs de la tuyère peuvent 'être réglables, de façon/approprier la distance de la tuyère au genre de combustible utilisé. 8.- Gasifier according to claims 1 to 6, characterized by <Desc / Clms Page number 7> the fact that the webs or screens of the nozzle may be adjustable, so as to suit the distance of the nozzle to the type of fuel used. 9.- Le gazogène en substance comme décrit avec référence au dessin annexé. 9.- The gasifier in substance as described with reference to the accompanying drawing.
BE432749D BE432749A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE432749A true BE432749A (en)

Family

ID=92254

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE432749D BE432749A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE432749A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2854887A1 (en) Thermal recycling system suitable for waste material with high water content has thermopyrolysis. solid and gas combustion systems and heat exchanger with condenser
ITUD20110095A1 (en) EQUIPMENT AND PROCEDURE FOR THE CONTINUOUS CYCLE THERMOCHEMICAL DECOMPOSITION OF A BIOMASS
BE432749A (en)
WO2010063771A1 (en) Apparatus for reducing pollution and saving fuel for a heating body
KR910000370Y1 (en) Hot-water heater
FR2875265A1 (en) Device for separating exhaust gases from energy production unit supplied with liquefied natural gas comprises low-temperature collector through which gas pipes pass and in which exhaust gases are condensed
BE424301A (en)
BE439583A (en)
BE376225A (en)
EP0098221B1 (en) Cross-flow charcoal gas producer
BE408075A (en)
FI122618B (en) Method and apparatus for gasification of solid fuel
JP3375312B2 (en) Prevention device of carbonization gas backflow in carbonization equipment
FR2544468A1 (en) Heating apparatus comprising a heat recuperator
BE442407A (en)
BE475803A (en)
BE361794A (en)
CH693929A5 (en) Biomass gasifier for converting solid biomass into gaseous fuelusing thermo-chemical conversion
BE392866A (en)
BE437497A (en)
FR2642477A1 (en) Apparatus for decreasing the proportion of toxic gases emitted by internal combustion engines
BE370937A (en)
BE410387A (en)
BE375169A (en)
BE379628A (en)