BE431980A - - Google Patents

Info

Publication number
BE431980A
BE431980A BE431980DA BE431980A BE 431980 A BE431980 A BE 431980A BE 431980D A BE431980D A BE 431980DA BE 431980 A BE431980 A BE 431980A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lamp
circuit
frequency
anode
oscillator
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE431980A publication Critical patent/BE431980A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03BGENERATION OF OSCILLATIONS, DIRECTLY OR BY FREQUENCY-CHANGING, BY CIRCUITS EMPLOYING ACTIVE ELEMENTS WHICH OPERATE IN A NON-SWITCHING MANNER; GENERATION OF NOISE BY SUCH CIRCUITS
    • H03B5/00Generation of oscillations using amplifier with regenerative feedback from output to input
    • H03B5/08Generation of oscillations using amplifier with regenerative feedback from output to input with frequency-determining element comprising lumped inductance and capacitance
    • H03B5/10Generation of oscillations using amplifier with regenerative feedback from output to input with frequency-determining element comprising lumped inductance and capacitance active element in amplifier being vacuum tube

Landscapes

  • Circuit Arrangements For Discharge Lamps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  RECEPTEUR SIJi'EF;'RODYIÙE. 



   La présente invention est relative aux systèmes récepteurs de signaux et plus particulièrement à ceux du type superhétérodyne qui font usage d'un oscillateur local construit de manière à posséder une bonne stabilité de fréquence,
Dans les systèmes récepteurs utilisant la commande automatique du volume (qu'on appellera CAV dans la suite), on a constaté que l'action du circuit de commande modifie les tensions anodiques appliquées aux lampes qui ne dépendent pas de cette commande. On peut attribuer ce phénomène au fait que le circuit de CAV modifie le courant anodique circulant dans les lampes soumises à l'action de la commande et change par conséquent la valeur du courant continu 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fourni aux autres circuits du récepteur par le circuit d'alimentation.

   Ainsi, dans un récepteur superhétérodyne utilisé dans la bande ondes courtes allant de 4 à 22 Mc/s, le circuit de CAV provoque un glissement de la fréquence sur laquelle l'oscillateur local était réglé, Dans un récepteur de ce type, une variation de la tension anodique de l'oscillatrice locale modifie fortement la fréquence de l'oscillateur. Pour les fréquences élevées de la gamme 6 à 22 Mc/s une variation importante de la fréquence de l'oscillateur modifie tellement la valeur de la moyenne fréquence qu'elle diminue l'onde porteuse du signal recherché. 



   L'un des principaux objets de la présente invention est donc de fournir une méthode de réception de signaux modulés dans laquelle est utilisé un circuit de CAV, le système récepteur repose sur le principe du superhétérodyne et emploie un oscillateur local conçu de telle manière que sa fréquence de travail soit indépendante des variations de la tension anodique de la lampe oscillatrice, ces variations pouvant être dues à l'action du circuit de CAV. 



   Un autre objet important de l'invention est de fournir un oscillateur dont les circuits d'entrée et de sortie sont disposées de manière à rendre la fréquence de fonctionnement pratiquement indépendante des variations de la tension anodique de la lampe oscillatrice; les circuits de celle-ci sont réalisés de façon que la fréquence d'oscillation soit rendue pratiquement indépendante de la variation de tension anodique grâce à des variations en sens opposé de la fréquence. 



   Un autre objet de l'invention est de fournir un récepteur superhétérodyne destiné à recevoir des fréquences de l'ordre de 0,5 à 22 Mc/s et pourvu également d'un circuit de CAV; l'oscillateur local de ce récepteur est réalisé de façon que la variation de sa tension anodique, due à l'action de la CAV, produit des modifications en sens opposé de la fréquence de l'oscillateur local; de ce fait, la fréquence de travail de l'oscillateur est pratiquement indépendante de la variation de tension anodique. 



   D'autres objets de la présente invention sont d'améliorer d'une façon générale le rendement et la sécurité des circuits d'oscillation des récepteurs superhétérodyne et plus particulièrement de fournir des circuits qui ne soient pas seulement durables et sûrs mais qui soient également économiques à fabriquer et à monter,
On comprendra mieux les caractéristiques nouvelles et les avantages de l'invention en se référant à la description suivante et aux dessins 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 qui l'accompagnent, donnés simplement à titre d'exemple non limitatif, dans lesquels
La fig. 1 représente schématiquement un récepteur superhétérodyne utilisant l'invention;
La   fig.2   est un graphique montrant la caractéristique de l'oscillateur local utilisé dans le circuit de la fig. 1. 



   Le récepteur représenté à la fig. 1 est du type superhétérodyne; il doit être bien entendu que ses circuits sont représentés de manière purement   conventionels   à l'exception,de la partie relative à la présente invention, Le récepteur peut, par exemple, être du type à gamme multiple, de façon à pouvoir recevoir les signaux dans la bande du   broadoasting   allant de 500 à 1500 Kc/s et eeux dans la gamme ondes courtes allant de 0,5 à 22 Mc/s environ, On n'a pas représenté les différentes éléments de circuit permettant au récepteur de passer de la gamme du   broadeasting   à celle des ondes courtes, étant donné que les techniciens connaissent parfaitement la nature de ces éléments.

   Dans la présente application, on supposera que le circuit récepteur est approprié à la réception des signaux de la gamme ondes courtes susmentionnée, Le collecteur 1 des signaux peut être construit comme on le désire : circuit d'antenne mis à la masse, ligne de distribution de la haute fréquence, ou bien collecteur de signaux dans un véhicule tel qu'une automobile. 



   Le collecteur des signaux transmet ceux-ci à un amplificateur H.F. 2 qui peut comprendre un ou plusieurs étages. Les signaux amplifiés sont appliqués à un premier détecteur 3 qui utilise généralement un circuit d'entrée réglable. L'indice 4 indique le condensateur variable d'accord qui sert généralement à accorder le circuit d'entrée des amplificateurs H.F. et du premier détecteur sur la fréquence porteuse du signal; il est bien entendu que cet indice 4 représente schématiquement le groupe des condensateurs variables d'accord que comportent ces circuits d'entrée réglables. Les oscillations locales produites par un oscillateur comprenant la lampe 5 sont appliquées, de toute façon adéquate, au premier détecteur. 



   La lampe 5 comprend une grille de commande 6, une cathode   7   et une plaque 8. Le circuit résonnant de l'oscillateur comprend un enroulement 9 auquel est shunté un condensateur variable 10. Le rotor de ce condensateur   va-   riable est solidaire de ceux des condensateurs d'accord 4 et la ligne pointillée 11 indique la commande unique de tous ces dispositifs d'accord. Il va de soi que les condensateurs variables 4 et 10 font partie, dans la pratique ac- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 -tuelle, d'un groupe unique de condensateurs; on connait trop bienhcette construction pour qu'il soit nécessaire de la décrire davantage.

   L'extrémité à haute tension de l'enroulement 9 est reliée à la plaque 8 par un condensateur 11 tandis que le point de jonction des extrémités à basse tension de l'enroulement 9 et du condensateur 10 se trouve au potentiel de la masse. 



   La cathode 7 est connectée à une prise convenable 12 faite sur    l'enroulement 9 ; grille de commande 6 est couplée réactivement à l'enroulement   9 au moyen du circuit comprenant le condensateur 13 et le petit bobinage 14. La résistance de fuite 15 est insérée entre le côté grille du condensateur 13 et le conducteur de cathode de la lampe 5. Le bobinage 14 est couplé magnétiquement à l'enroulement 9 ; si on le désire, les enroulements 9 et 14 peuvent être obtenus par un bobinage unique comportant les prises 12 et 16 qui servent à créer les sections requises d'enroulement pour le circuit résonnant et pour le couplage en retour.

   La fréquence du circuit résonnant 9-10 est constamment réglée de façon à différer, de la fréquence du signal des circuits accordés, d'une quantité égale à la moyenne fréquence utilisée* La moyenne fréquence peut avoir une valeur d'environ 460 Kola lorsque le signal apparaît dans la gamme allant de 0,5 à 22 Mc/s. 



  La sortie M.F. du premier détecteur 3 est appliquée à l'amplificateur   M.F.17   qui peut naturellement comporter un ou plusieurs étages, les lampes amplificatrices M.F. ayant des circuits d'entrée et de sortie qui sont accordés chacun sur le M. F. 



   L'énergie M.F. amplifiée est appliquée à un démodulateur ou se-    cond détecteur 18 ; partie B.F. de l'énergie M.F. redressée est transmise à un   ou plusieurs étages d'amplification B.F,, suivi d'un appareil de reproduction. 



  L'indice 20 indique la source d'alimentation du récepteur qui peut également être représenté d'une façon schématique étant donné qu'elle est parfaitement connue des techniciens. Le système d'alimentation du récepteur est représenté fournissant le courant continu au circuit anodique de la lampe oscillatrice 5 ; il doit être entendu que la plaque 8 de cette lampe oscillatrice est , par l'intermédiaire de la résistance 21, reliée à un point à tension positive de la résistance potentiométrique de la source d'alimentation. Le conducteur 22 indique l'alimentation en tension continue, fournie par le dispositif 20, des différents circuits anodiques des dispositifs 2, 3, 17 et 18. Il va de soi que, lorsqu'on utilise un réseau alternatif, 20 comporte généralement un redresseur suivi d'un filtre à la sortie duquel est connectée une résistance potentiométrique.

   Les différentes connexions 22 et 21 sont généralement reliées à une résistance potentiométrique commune; une 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 variation de la tension anodique des lampes des dispositifs 2,3 et 17 créera une variation de la tension de l'anode 8 de la lampe 5. Ces variations de tension anodique apparaîtront par exemple lorsqu'on utilise un système de CAV pour réduire les effets du fading,
En dehors de la 0 A V, d'autres causes peuvent modifier la tension anodique de l'oscillateur   5  les variations de la tension du réseau et les fluctuations provoquées par la variation du courant anodique de la lampe de puissance, au cours du cycle basse fréquence.

   La lampe redresseuse constitue la source de tout le courant continu; le redresseur lui-même, les selfs de filtrage, les excitations du haut-parleur, etc.. offrent tous une certaine résistance et sont intercalés entre la source de tension et les lampes de l'amplificateur et de l'oscillateur. Cette résistance peut n'atteindre que 500 ohms mais est généralement plus élevée et peut atteindre des valeurs beaucoup plus considérables dans certains circuits. La chute de tension dans cette résistance change lorsque le courant de la lampe amplificatrice (ou le courant de la lampe de puissance en basse fréquence) tarie, ce qui produit des modifications correspondantes de la tension anodique de l'oscillateur. 



   Le circuit de CAV employé ici est conventionnel; il est représenté schématiquement par le conducteur 30 (désigné par CAV) inséré entre le redresseur 31 et les circuits de grille des lampes du dispositif 2 (les lampes des dispositifs 3 et 17 peuvent également être commandées). L'énergie   M.F.   peut être appliquée au redresseur 31 et la tension continue qui existe à la sortie de ce dernier sert à diminuer le gain de chacune des lampes commandées lorsque l'amplitude de l'onde porteuse augmente. Le circuit de CAV sert à diminuer le gain des lampes commandées de telle'façon que l'amplitude de la porteuse M.F. est pratiquement invariable à l'entrée du dispositif 18, même si l'amplitude de la porteuse varie fortement au collecteur 1.

   L'indice 32 désigne un élément de filtrage, tel qu'un système résistance-capacité servant à éliminer la composante alternative de la tension de CAV. L'action de la CAV est bien connue; lorsque le signal est faible, le gain de chaque lampe commandée et, par conséquent, le courant circulant dans cette lampe sont maxima. Lorsque l'amplitude de la porteuse augmente. la tension de CAV sert à réduire le gain de chaque lampe; de ce fait, le courant d'espace diminue également. 



   La tension de la plaque 8 de la lampe   osoillatrioe   5 variera d'une manière assez importante par suite de la modification du courant d'espace   circu-   lant dans les lampes commandées, modification qui est causée par la tension de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 CAV. Les variations de la tension de l'anode 8 peuvent devenir suffisantes pour que la fréquence de travail du circuit résonnant 9-10 soit modifiée de telle fa- çon que la station recherchée disparaisse.

   Les circuits de la lampe oscillatrice sont disposés en pratique pour éliminer la variation de fréquence due à la modification de la tension anodique de l'oscillateur, Les circuits de la lampe oscillatrice 5 constituent une combinaison des circuits d'oscillations bien connus du type Hartley et du type circuit de plaque   accordé*   La combinaison de ces deux circuits assure des tendances opposées à la variation de fréquence; il en résulte une fréquence de travail pratiquement constante en dépit des variations de la tension anodique de l'oscillateur. 



   Le circuit du type Hartley utilise un circuit résonnant dans les deux circuits de grille et de plaque. La courbe A de la fig.2 montre la relation entre l'entraînement de fréquence et la variation de la tension anodique pour ce type d'oscillateur. On notera que la courbe A indique une diminution de fréquence lorsque la tension anodique augmente. En d'autres termes, dans un oscillateur du type Hartley, la fréquence du circuit diminue lorsque la tension anodique de la lampe oscillatrice augmente. D'autre part, dans un oscillateur à circuit de   plaq   accordé, la fréquence augmente lorsque la tension anodique croit.

   La courbe B de la fig.2 indique l'allure de cette variation et représente le glissement de fréquence en fonction de la variation de tension anodique pour un oscillateur dont le circuit résonnant est inséré tout entier dans le circuit anodique de la lampe   oscillatrice,   On voit que les courbes A et B sont opposées et que leurs effets respectifs s'annulent lorsque la tension anodique augmente. Les circuits de l'os-   oillateur   de la fig. 1 constitue une combinaison de ces deux circuits bien connus; on remarquera que le circuit résonnant 9-10 se trouve non seulement dans les circuits de plaque et de grille de la lampe oscillatrice mais que la grille de commande 6 est couplée réactivement par l'enroulement 14 au circuit résonnant.

   Cette   dispositiop   de circuit produit les résultats indiqués par les courbes A et B de la fig.2 lorsque la tension anodique de la lampe oscillatrice 5 augmente,
Par conséquent, le circuit récepteur conservera la même fréquence d'oscillation locale une fois le condensateur variable 10 réglé sur une fréquence prédéterminée d'oscillation* La fréquence de travail de l'oscillateur demeurera pratiquement indépendante des variations de la tension anodique quelle que soit la façon dont le circuit de CAV modifie la tension de plaque de l'oscillatrice 5. 



  Il va de soi que des lampes séparées ne sont pas nécessaires pour le premier détecteur et pour l'oscillateur (une pentagrille   changeuse   de fréquence du type 6A7 peut être employée à leur place). 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  En outre, ainsi qu'on l'a dit plus haut, la présente invention ne se limite pas à l'élimination du changement de fréquence dû à l'action de la CAV; elle permet également de combattre les variations de fréquence dues à un changement quelconque dans le circuit d'alimentation qui, autrement, pourrait produire un glissement de la fréquence de l'oscillateur local*
Afin de montrer l'application de l'invention à la bande du broadcasting, tout comme à la gamme ondes courtes, un enroulement a été construit pour cette gamme du   broadoasting.   La self était bobinée sur un support   d'un   pouce de diamètre avec du fil émaillé N  30, La résistance 15 était de   50.000   ohms; le condensateur 13 avait une capacité de 100 pF.

   Le bobinage 9 comporte 77 tours la prise 12 étant située à 65 tours de l'extrémité mise à la masse. Le bobinage 14 comporte 18 tours qui sont bobinés près de l'extrémité mise à la masse de l'enroulement 9. Avec une lampe du type 605, la stabilité est telle que, lorsque la tension anodique passe de 250 à 200 volts, le glissement atteint   seulement:     20   c/S à 1000 Kola et 40 c/S à 1900 Ko/s. 



   Dans la présente invention, il n'est pas nécessaire de limiter l'amplitude de l'oscillation pour obtenir une meilleure stabilité de fréquence; en réalité il est généralement préférable de ohoisir une prise de cathode pour le circuit Hartley donnant une amplitude d'oscillation aussi élevée que possible dans la gamme ondes courtes. Dans la bande du broadoasting, la prise de cathode produisant l'amplitude maximum d'oscillation peut produite une tension   d'oscil-   lation trop élevée pour le premier détecteur, étant donné que le rendement de la conversion due au premier détecteur diminue si l'amplitude de l'oscillation est trop élevée, de même d'ailleurs que si elle est trop faible.

   Dans chaque cas ' l'amplitude de l'oscillation qui donne un rendement convenable pour la   conversi@a   prdduite par le premier détecteur modifie la fréquence d'un oscillateur du type   Hartley   de la faqon qu'indique la   fig.2,   La combinaison avec un oscillateur du type à circuit de plaque accordé ne réduit pas l'amplitude de l'oscillation mais procure la stabilité de fréquence désirée. On constate par conséquent que la présente invention permet le fonctionnement d'un oscillateur qui possède une stabilité de fréquence élevée et qui procure en même temps un rendement de conversion adéquat pour le premier détecteur. 



   Bien qu'on ait représenté et décrit une seule forme de réalisation de l'invention, il est évident qu'on ne désire pas se limiteur à cette forme particulière donnée simplement à titre d'exemple et sans aucun caractère restrictif et que par conséquent toutes les variantes ayant même principe et même 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 objet que les dispositions indiquées ci-dessus rentreraient comme elles dans le cadre de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  RECEIVER SIJi'EF; 'RODYIÙE.



   The present invention relates to signal receiving systems and more particularly to those of the superheterodyne type which make use of a local oscillator constructed so as to have good frequency stability,
In receiving systems using automatic volume control (which will be called CAV hereinafter), it has been observed that the action of the control circuit modifies the anode voltages applied to the lamps which do not depend on this control. This phenomenon can be attributed to the fact that the CAV circuit modifies the anode current flowing in the lamps subjected to the action of the control and consequently changes the value of the direct current.

 <Desc / Clms Page number 2>

 supplied to the other circuits of the receiver by the power supply circuit.

   Thus, in a superheterodyne receiver used in the short wave band ranging from 4 to 22 Mc / s, the CAV circuit causes a slip of the frequency on which the local oscillator was set, In a receiver of this type, a variation of the anode voltage of the local oscillator strongly modifies the frequency of the oscillator. For high frequencies in the range 6 to 22 Mc / s, a large variation in the frequency of the oscillator modifies the value of the medium frequency so much that it decreases the carrier wave of the desired signal.



   One of the main objects of the present invention is therefore to provide a method of receiving modulated signals in which a CAV circuit is used, the receiving system is based on the principle of superheterodyne and employs a local oscillator designed in such a way that its working frequency is independent of variations in the anode voltage of the oscillating lamp, these variations possibly being due to the action of the CAV circuit.



   Another important object of the invention is to provide an oscillator whose input and output circuits are arranged so as to make the operating frequency practically independent of variations in the anode voltage of the oscillating lamp; the circuits thereof are made in such a way that the oscillation frequency is made practically independent of the variation in anode voltage by virtue of variations in the opposite direction of the frequency.



   Another object of the invention is to provide a superheterodyne receiver intended to receive frequencies of the order of 0.5 to 22 Mc / s and also provided with a CAV circuit; the local oscillator of this receiver is designed so that the variation of its anode voltage, due to the action of the CAV, produces modifications in the opposite direction of the frequency of the local oscillator; therefore, the working frequency of the oscillator is practically independent of the variation in the anode voltage.



   Other objects of the present invention are generally to improve the efficiency and safety of the oscillation circuits of superheterodyne receivers and more particularly to provide circuits which are not only durable and safe but which are also economical. to manufacture and assemble,
The novel features and advantages of the invention will be better understood by referring to the following description and to the drawings.

 <Desc / Clms Page number 3>

 which accompany it, given simply by way of non-limiting example, in which
Fig. 1 schematically represents a superheterodyne receptor using the invention;
Fig. 2 is a graph showing the characteristic of the local oscillator used in the circuit of fig. 1.



   The receiver shown in FIG. 1 is of the superheterodyne type; it must be understood that its circuits are represented in a purely conventional manner with the exception, of the part relating to the present invention, The receiver can, for example, be of the type with multiple range, so as to be able to receive the signals in the broadoasting band ranging from 500 to 1500 Kc / s and those in the short wave range ranging from 0.5 to 22 Mc / s approximately, The various circuit elements allowing the receiver to switch from the range have not been shown from broadeasting to shortwave, since technicians are fully aware of the nature of these elements.

   In the present application, it will be assumed that the receiver circuit is suitable for receiving signals from the aforementioned shortwave range, Signal collector 1 can be constructed as desired: earthed antenna circuit, distribution line of high frequency, or a signal collector in a vehicle such as an automobile.



   The signal collector transmits them to an HF amplifier 2 which can include one or more stages. The amplified signals are applied to a first detector 3 which generally uses an adjustable input circuit. The index 4 indicates the variable tuning capacitor which is generally used to tune the input circuit of the H.F. amplifiers and of the first detector on the carrier frequency of the signal; it is understood that this index 4 schematically represents the group of variable tuning capacitors that these adjustable input circuits include. The local oscillations produced by an oscillator comprising the lamp 5 are applied, in any suitable way, to the first detector.



   The lamp 5 comprises a control grid 6, a cathode 7 and a plate 8. The resonant circuit of the oscillator comprises a winding 9 to which is shunted a variable capacitor 10. The rotor of this variable capacitor is integral with those of the tuning capacitors 4 and the dotted line 11 indicates the single control of all these tuning devices. It goes without saying that the variable capacitors 4 and 10 are part, in the ac-

 <Desc / Clms Page number 4>

 -tuelle, of a single group of capacitors; this construction is too well known for it to be necessary to describe it further.

   The high voltage end of the coil 9 is connected to the plate 8 by a capacitor 11 while the junction point of the low voltage ends of the coil 9 and the capacitor 10 is at ground potential.



   Cathode 7 is connected to a suitable tap 12 made on coil 9; control gate 6 is reactively coupled to winding 9 by means of the circuit comprising capacitor 13 and small coil 14. Leakage resistor 15 is inserted between the gate side of capacitor 13 and the cathode lead of lamp 5. Coil 14 is magnetically coupled to coil 9; if desired, windings 9 and 14 can be obtained by a single winding having taps 12 and 16 which serve to create the required winding sections for the resonant circuit and for the feedback coupling.

   The frequency of the 9-10 resonant circuit is constantly adjusted so as to differ from the signal frequency of the tuned circuits by an amount equal to the medium frequency used * The medium frequency can have a value of around 460 Kola when the signal appears in the range of 0.5 to 22 Mc / s.



  The M.F. output of the first detector 3 is applied to the M.F.17 amplifier which can naturally comprise one or more stages, the M.F. amplifier tubes having input and output circuits which are each tuned to the M.F.



   The amplified M.F. energy is applied to a demodulator or second detector 18; B.F. part of the rectified M.F. energy is transmitted to one or more B.F. amplification stages, followed by a reproduction device.



  The index 20 indicates the power source of the receiver which can also be represented schematically since it is well known to those skilled in the art. The power supply system of the receiver is shown providing direct current to the anode circuit of the oscillating lamp 5; it should be understood that the plate 8 of this oscillating lamp is, via the resistor 21, connected to a positive voltage point of the potentiometric resistance of the power source. The conductor 22 indicates the DC voltage supply, supplied by the device 20, to the various anode circuits of the devices 2, 3, 17 and 18. It goes without saying that, when an AC network is used, 20 generally comprises a rectifier. followed by a filter to the output of which a potentiometric resistor is connected.

   The various connections 22 and 21 are generally connected to a common potentiometric resistor; a

 <Desc / Clms Page number 5>

 variation of the anode voltage of the lamps of devices 2, 3 and 17 will create a variation of the voltage of the anode 8 of the lamp 5. These variations of anode voltage will appear for example when using a CAV system to reduce the effects. fading,
Apart from 0 AV, other causes can modify the anode voltage of oscillator 5, variations in the network voltage and fluctuations caused by the variation of the anode current of the power lamp, during the low frequency cycle .

   The rectifier lamp constitutes the source of all direct current; the rectifier itself, the filter chokes, the loudspeaker excitations, etc. all offer some resistance and are interposed between the voltage source and the lamps of the amplifier and oscillator. This resistance may be as low as 500 ohms but is generally higher and can reach much larger values in some circuits. The voltage drop across this resistor changes as the amplifier lamp current (or low frequency power lamp current) dries up, producing corresponding changes in the anode voltage of the oscillator.



   The CAV circuit employed here is conventional; it is represented schematically by the conductor 30 (designated by CAV) inserted between the rectifier 31 and the grid circuits of the lamps of the device 2 (the lamps of the devices 3 and 17 can also be controlled). The M.F. energy can be applied to the rectifier 31 and the direct voltage which exists at the output of the latter serves to decrease the gain of each of the lamps controlled when the amplitude of the carrier wave increases. The CAV circuit serves to decrease the gain of the lamps controlled in such a way that the amplitude of the M.F. carrier is practically invariable at the input of device 18, even if the amplitude of the carrier varies greatly at collector 1.

   Index 32 denotes a filter element, such as a resistor-capacitor system for removing the AC component from the ACV voltage. The action of CAV is well known; when the signal is weak, the gain of each controlled lamp and, consequently, the current flowing in this lamp are maximum. When the amplitude of the carrier increases. the voltage of CAV is used to reduce the gain of each lamp; therefore, the space current also decreases.



   The voltage of the plate 8 of the osoillatrioe lamp 5 will vary quite widely as a result of the change in the gap current flowing in the controlled lamps, which change is caused by the voltage of

 <Desc / Clms Page number 6>

 CAV. The variations in the voltage of the anode 8 may become sufficient for the working frequency of the resonant circuit 9-10 to be modified so that the sought station disappears.

   The oscillator lamp circuits are conveniently arranged to eliminate the frequency variation due to the change in the anode voltage of the oscillator. The oscillator lamp circuits are a combination of the well known Hartley type oscillation circuits and of the tuned plate circuit type * The combination of these two circuits ensures opposing tendencies to the variation of frequency; this results in a practically constant working frequency despite variations in the anode voltage of the oscillator.



   The Hartley type circuit uses a resonant circuit in both gate and plate circuits. Curve A in fig. 2 shows the relationship between the frequency drive and the variation of the anode voltage for this type of oscillator. It will be noted that curve A indicates a decrease in frequency when the anode voltage increases. In other words, in a Hartley type oscillator, the frequency of the circuit decreases as the anode voltage of the oscillating lamp increases. On the other hand, in an oscillator with a tuned plate circuit, the frequency increases when the anode voltage increases.

   Curve B in fig. 2 shows the shape of this variation and represents the frequency slip as a function of the variation in anode voltage for an oscillator whose resonant circuit is inserted entirely into the anode circuit of the oscillating lamp, On sees that the curves A and B are opposite and that their respective effects cancel each other out when the anode voltage increases. The circuits of the oscillator of fig. 1 constitutes a combination of these two well-known circuits; it will be noted that the resonant circuit 9-10 is not only found in the plate and gate circuits of the oscillating lamp but that the control gate 6 is reactively coupled by the winding 14 to the resonant circuit.

   This circuit arrangement produces the results indicated by curves A and B in fig. 2 when the anode voltage of the oscillating lamp 5 increases,
Consequently, the receiver circuit will maintain the same local oscillation frequency once the variable capacitor 10 is set to a predetermined oscillation frequency * The working frequency of the oscillator will remain practically independent of variations in the anode voltage regardless of the frequency. how the CAV circuit changes the oscillator plate voltage 5.



  It goes without saying that separate lamps are not required for the first detector and for the oscillator (a 6A7 type frequency changing pentagrid can be used instead).

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  Further, as said above, the present invention is not limited to eliminating the change in frequency due to the action of CAV; it also helps to combat frequency variations due to any change in the power supply circuit which otherwise could cause the local oscillator frequency to slip *
In order to show the application of the invention to the broadcasting band, as well as to the shortwave range, a coil has been constructed for this broadoasting range. The choke was wound on a backing one inch in diameter with N 30 enamel wire. Resistance 15 was 50,000 ohms; capacitor 13 had a capacity of 100 pF.

   Coil 9 has 77 turns, tap 12 being located 65 turns from the grounded end. Winding 14 has 18 turns which are wound near the grounded end of winding 9. With a 605 type lamp, the stability is such that when the anode voltage increases from 250 to 200 volts, the slip reached only: 20 c / S at 1000 Kola and 40 c / S at 1900 Kb / s.



   In the present invention, it is not necessary to limit the amplitude of the oscillation to obtain better frequency stability; in reality it is generally preferable to choose a cathode tap for the Hartley circuit giving as high an oscillation amplitude as possible in the shortwave range. In the broadoasting band, the cathode tap producing the maximum oscillation amplitude may produce too high an oscillation voltage for the first detector, since the conversion efficiency due to the first detector decreases if the the amplitude of the oscillation is too high, just as if it is too low.

   In each case, the amplitude of the oscillation which gives a suitable efficiency for the conversion produced by the first detector modifies the frequency of an oscillator of the Hartley type in the manner shown in fig. 2, The combination with a tuned plate circuit type oscillator does not reduce the amplitude of the oscillation but provides the desired frequency stability. It is therefore seen that the present invention enables the operation of an oscillator which has high frequency stability and at the same time provides adequate conversion efficiency for the first detector.



   Although only one embodiment of the invention has been represented and described, it is obvious that one does not wish to limit oneself to this particular form given simply by way of example and without any restrictive character and that consequently all the variants having the same principle and even

 <Desc / Clms Page number 8>

 object that the arrangements indicated above would come within the scope of the invention as they do.


    

Claims (1)

RESUME L'invention concerne un récepteur superhétérodyne muni d'un circuit de commande automatique du volume et dans lequel la lampe de l'oscillateur local et les lampes amplificatrices sont alimentées par une source commune. Elle consiste principalement à réduire les variations de fréquence dans le circuit résonnant de l'oscillateur local lorsque la tension anodique de la lampe osail- latriae est modifiée par l'aotion de la commande automatique du volume et se caractérise par les éléments suivants pris isolément ou en combinaison t 1 ) Le oircuit résonnant de l'oscillateur local comprend un condensateur varia- ble et une self en parallèle, insérés dans le circuit anodique de la lampe oscillatrice, ABSTRACT The invention relates to a superheterodyne receiver provided with an automatic volume control circuit and in which the lamp of the local oscillator and the amplifier lamps are supplied by a common source. It mainly consists in reducing the frequency variations in the resonant circuit of the local oscillator when the anode voltage of the osail- latriae lamp is changed by the aotion of the automatic volume control and is characterized by the following elements taken in isolation or in combination t 1) The resonant circuit of the local oscillator comprises a variable capacitor and an inductor in parallel, inserted in the anode circuit of the oscillating lamp, la self étant munie d'une prise connectée à la cathode de la lampe et une seconde self étant insérée dans le circuit de grille de la lam- pe et couplée éleetromagnétiquement à la première self, 2 ) Le couplage des deux selfs mentionnées au 1 ) est réglé, par rapport au couplage qui existe entre l'anode et la grille de la lampe oscillatrice par suite de l'existence de la prise sur la première self, de telle faqon que la fréquence d'oscillation soit pratiquement indépendante des variations des tensions continues appliquées à la lampe. 8 feuillets. the choke being provided with a plug connected to the cathode of the lamp and a second choke being inserted into the gate circuit of the lamp and coupled electromagnetically to the first choke, 2) The coupling of the two chokes mentioned in 1) is adjusted, with respect to the coupling which exists between the anode and the grid of the oscillating lamp as a result of the existence of the tap on the first choke, in such a way that the oscillation frequency is practically independent of the variations of the voltages continuous applied to the lamp. 8 sheets.
BE431980D BE431980A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE431980A true BE431980A (en)

Family

ID=91664

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE431980D BE431980A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE431980A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0775390B1 (en) Device for correcting the amplitude/frequency characteristic of a signal from a cable, and frequency equaliser therefor
BE431980A (en)
FR2501435A1 (en) Stable and spectrally pure Clapp oscillator with quartz crystal - has two series reactances connected to transistor emitter and higher value supplementary reactance between common point and base
BE431691A (en)
BE404098A (en)
BE414555A (en)
BE397769A (en)
BE429210A (en)
BE407480A (en)
BE420904A (en)
CH107496A (en) Method for eliminating disturbances in the reception of radio communications and installation for its implementation.
BE533532A (en)
BE402835A (en)
BE534501A (en)
BE398136A (en)
BE341612A (en)
BE530294A (en)
BE393020A (en)
BE387095A (en)
BE424224A (en)
BE471222A (en)
BE430083A (en)
BE422743A (en)
BE422073A (en)
BE426488A (en)