BE418311A - - Google Patents

Info

Publication number
BE418311A
BE418311A BE418311DA BE418311A BE 418311 A BE418311 A BE 418311A BE 418311D A BE418311D A BE 418311DA BE 418311 A BE418311 A BE 418311A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
motor
exciter
booster
current
winding
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE418311A publication Critical patent/BE418311A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60LPROPULSION OF ELECTRICALLY-PROPELLED VEHICLES; SUPPLYING ELECTRIC POWER FOR AUXILIARY EQUIPMENT OF ELECTRICALLY-PROPELLED VEHICLES; ELECTRODYNAMIC BRAKE SYSTEMS FOR VEHICLES IN GENERAL; MAGNETIC SUSPENSION OR LEVITATION FOR VEHICLES; MONITORING OPERATING VARIABLES OF ELECTRICALLY-PROPELLED VEHICLES; ELECTRIC SAFETY DEVICES FOR ELECTRICALLY-PROPELLED VEHICLES
    • B60L15/00Methods, circuits, or devices for controlling the traction-motor speed of electrically-propelled vehicles
    • B60L15/10Methods, circuits, or devices for controlling the traction-motor speed of electrically-propelled vehicles for automatic control superimposed on human control to limit the acceleration of the vehicle, e.g. to prevent excessive motor current
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02TCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TO TRANSPORTATION
    • Y02T10/00Road transport of goods or passengers
    • Y02T10/60Other road transportation technologies with climate change mitigation effect
    • Y02T10/64Electric machine technologies in electromobility

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Electric Propulsion And Braking For Vehicles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Système de réglage de vitesse pour moteur électrique. 



   La présente invention est relative à un système de réglage de vitesse pour moteur de traction et en particulier pour moteur de trolleybus. 



   Dans les véhicules électriques et notamment dans les trolleybus, l'obtention d'une vitesse économique très réduite (marche sans résistance)   exige.-des   moteurs lourds à grande variation de vitesse par affaiblissement du champ. D'autre part il est désirable d'obtenir une accélération bras rapide entre l'arrêt et la vitesse maximum; cette accélération rapide entre l'arrêt et la vitesse de marche économique est en général facile à obtenir mais si l'on veut obtenir en même temps une grande accélération entre la vitesse de marche économique et la vitesse maximum, on est obligé d'utiliser des moteurs très puissants et qui par conséquent donneront à faible vitesse une accélération trop grande tant. pour le confort du voyageur que pour la résistance des organes de transmission et du chassis. 



   L'invention concerne un système de réglage qui permet d'obtenir une accélération relativement grande depuis l'arrêt jusqu'à la vitesse maximum sans cependant conduire à des accélérations exagérées à faible vitesse. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   A cet effet l'invention prévoit que le système de réglage de vitesse est obtenu par un groupe survolteur- 
 EMI2.1 
 dévolter intol'ca.16 dans le circuit du moteur du façon a pouvoir faire varier la tension aux bornes du moteur depuis une valeur inférieure (par exemple tension nulle) jusqu'à une valeur supérieure à celle du réseau (par exemple le double de la tension du réseau); l'organe moteur du groupe survolteur-dévolt)ur est alimenté par le même réseau que le moteur. 



   Suivant   11 invention,   le réglage de la tension fournie 
 EMI2.2 
 par le groupe survol leur-dévol leur est obtenu par une excitation indépendante à deux enroulements, dont l'un dénommé "enroulement de réglage" fournit une excitation 
 EMI2.3 
 réglable enure une valeur lua.xiJ.f1UJJJ. négative et ure valeur maximum positive, et, dont l'autre dénomné "enroulement de stabilisation" est alimenté par un courant proportionnel à celui traversant le moteur et est disposé de façon à agir dans le sens d'une diminution de tension aux bornes du moteur. 



   L'enroulement de stabilisation a donc pour effet de limiter le courant dans le circuit de traction. Cet enroulement est branché aux bornes d'une résistance parcourue par le courant   traversant   le moteur. 
 EMI2.4 
 



  Sur l'arbre du groupe survolteur-dévolteur ;;uut. 1.Û.:3- posés suivant   l'invention,   a) l'excitatrice de ce groupe b) une   dynamo   servant à fournir le courant d'excitation à 1 excitatrice et à l'alimentation d'organes électriques accessoires du véhicule c) un limiteur de vitesse à force centrifuge. 



   Le dessin   annexé   indique   à   titre d'exemple non   lin,i-   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tatif un mode d'exécution de l'invention. Celle-ci s'étend aux diverses particularités originales que comporte la disposition représentée. 



   La figure indique d'une façon   schématique   les circuils d'un système de réglage suivant   l'invention.   



   Le moteur de traction 2 comprend une excitation série 2a et une excitation indépendante 2b. Dans son circuit est intercalée la génératrice 3 d'un groupe survolteur-dévolteur; le moteur 4 de ce groupe est alimenté par le même réseau que le moteur de traction et est à excitation dérivée. L'enroulement d'excitation 3a de la génératrice du groupe survolteur-dévolteur est alimenté par une excitatrice 5 calée sur l'arbre du groupe survolteur-dévolteur et comprenant deux enroulements distincts 6 et 7. L'enroulement de réglage 6 est alimenté par une petite génératrice 8 calée également sur l'arbre du groupe survolteur- 
 EMI3.1 
 dévolteur. pal'. 11 d'un rl'i(3ç)rj btit 9. Cut/tf) ml,J 1/(1 génératrice 8 sert également à l'éclairage de la voiture.

   L'enroulement de stabilisation 7 de   l'excibatrice   5 est branché aux bornes d'une résistance 19 insérée dans le circuit de .traction.Cet enroulement est disposé de façon telle qu'il tende toujours à abaisser, par   l'intermédiaire   de la machine 3, la tension aux bornes du moteur de traction lorsque le courant absorbé par celui-ci a augmenté. Un régulateur 20 intercalé dans l'enroulement de stabilisation agit comme limiteur automatique du courant de traction et n'entre en jeu que lorsque ce courant dépasse une valeur   déterminée.   L'effet limitateur du courant existe aussi bien dans la marche en traction que dans la marche en récupération du moteur 2.

   Le rhéostat 9 comprend deux curseurs 9a,9b se déplaçant respectivement dans le sens des 
 EMI3.2 
 L'lèches X-Y lorsque l'on appuis sur lé1. pédaiu Ù1u.l,;célè.L'1;I.1.J.Lull 10. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Pendant ce déplacement, la tension aux bornes de l'enroulement de réglage 6 passe depuis une valeur maximum négative jusqu'à la même valeur maximum positive de sorte que la tension débitée par la génératrice 3 du groupe survol-   teur-dévolteur   peut varier depuis -V jusque +V. Dans ces conditions la tension aux bornes du moteur de traction 2 varie depuis zéro jusque +2V volts. 



   Sur l'arbre du groupe survolteur-dévolteur est également calé un limiteur de vitesse à force centrifuge 12 qui agit pour couper le courant dans le circuit du moteur 4 du groupe survolteur-dévolteur et en même temps pour faire débiter ce moteur sur une résistance non figurée. 



   Grâce à l'invention le moteur de traction peut être de dimensions réduites et il peut fournir une vitesse de marche économique très faible sans créer à ce moment une accélération trop grande; l'accélération peut cependant avoir une valeur très appréciable entre la vitesse de marche économique et la vitesse de marche maximum. 



   La disposition proposée offre en outre les avantages suivants : 
 EMI4.1 
 1") t..UItf1I1t1Y1tit3 C.iL' la. VUlrtilt3 c1 t,uut.es les vitesses, SUj.tr cie   l'arrêt   jusqu'a la pleine vitesse et   inversement   de la pleine vitesse jusqu'à presque l'arrêt par une seule pédale; 2 ) vitesse économique très voisine de zéro; 3 ) elle permet   l'emploi   d'un régulateur des efforts élec- triques corrigeant   automatiquement   les fausses nanoeuvres. 



   On pourrait donc, sans danger, pousser la pédale à l'arrêt assez brutalement à fond d'accélération ou   in-   versément en pleine vitesse revenir assez brutalement 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 à l'arrêt sans déclencher, mais avec le résultat de produire l'effet demandé dans le   minimum   de temps, soit avec le 
 EMI5.1 
 llili,X1.rllunl ù.'lJl'l'l.J'L uW ulsu1151.u puur la j,r>Li,v Ôl <J<, 1,ii <gi<>. 



   L'invention n'est pas limitée au mode de réalisation décrit à titre d'exemple mais s'étend à tout système de réglage de vitesse pour moteur électrique qui entre dans l'esprit ou l'étendue de l'une ou l'autre des revendications suivantes. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Système de réglage de vitesse pour moteur de traction,    en particulier pour moteur de trolleybus caractérisé é   en ce qu'un groupe survolteur-dévolteur est intercalé dans le circuit du moteur de façon à pouvoir faire varier la tension aux bornes du moteur depuis une valeur inférieure (par exemple tension nulle) jusqu'à une valeur supérieure à celle du réseau (par exemple le double de la tension du réseau).



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Speed control system for electric motor.



   The present invention relates to a speed control system for a traction motor and in particular for a trolleybus motor.



   In electric vehicles and in particular in trolleybuses, obtaining a very low economic speed (walking without resistance) requires heavy motors with a large speed variation by weakening the field. On the other hand, it is desirable to obtain rapid arm acceleration between stopping and maximum speed; this rapid acceleration between a stop and an economical running speed is generally easy to obtain, but if one wants to obtain at the same time a great acceleration between the economical running speed and the maximum speed, one is obliged to use very powerful engines and therefore will give too much acceleration at low speed. for the comfort of the traveler as for the resistance of the transmission components and the chassis.



   The invention relates to a control system which makes it possible to obtain a relatively large acceleration from standstill to the maximum speed without, however, leading to excessive accelerations at low speed.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   To this end, the invention provides that the speed control system is obtained by a booster group.
 EMI2.1
 devolve intol'ca.16 in the motor circuit so as to be able to vary the voltage at the motor terminals from a lower value (for example zero voltage) to a value higher than that of the network (for example double the network voltage); the motor unit of the booster-step-down group is supplied by the same network as the motor.



   According to the invention, the adjustment of the voltage supplied
 EMI2.2
 by the overflight group, their devolving is obtained by an independent excitation with two windings, one of which called "adjustment winding" provides an excitation
 EMI2.3
 adjustable enure a value lua.xiJ.f1UJJJ. negative and a maximum positive value, and, the other of which called "stabilization winding" is supplied with a current proportional to that flowing through the motor and is arranged so as to act in the direction of a decrease in voltage at the terminals of the motor .



   The stabilization winding therefore has the effect of limiting the current in the traction circuit. This winding is connected to the terminals of a resistor through which the current flowing through the motor.
 EMI2.4
 



  On the shaft of the step-up-step-down group ;; uut. 1.Û .: 3- posed according to the invention, a) the exciter of this group b) a dynamo serving to supply the excitation current to 1 exciter and to the supply of accessory electrical components of the vehicle c) a centrifugal force speed limiter.



   The attached drawing shows by way of example not linen, i-

 <Desc / Clms Page number 3>

 tatif an embodiment of the invention. This extends to the various original features included in the arrangement shown.



   The figure schematically indicates the circuits of an adjustment system according to the invention.



   The traction motor 2 comprises a series excitation 2a and an independent excitation 2b. In its circuit is interposed the generator 3 of a step-up-step-up group; the motor 4 of this group is supplied by the same network as the traction motor and is with derivative excitation. The excitation winding 3a of the generator of the step-up-step-down group is powered by an exciter 5 wedged on the shaft of the step-up-step-down group and comprising two separate windings 6 and 7. The adjustment winding 6 is supplied by a small generator 8 also wedged on the shaft of the booster group
 EMI3.1
 step down. pal '. 11 of a rl'i (3ç) rj btit 9. Cut / tf) ml, J 1 / (1 generator 8 is also used for lighting the car.

   The stabilization winding 7 of the excibator 5 is connected to the terminals of a resistor 19 inserted in the extraction circuit. This winding is arranged in such a way that it always tends to lower, by means of the machine 3, the voltage across the traction motor when the current drawn by it has increased. A regulator 20 interposed in the stabilization winding acts as an automatic limiter of the traction current and comes into play only when this current exceeds a determined value. The current limiting effect exists both in traction operation and in recovery operation of motor 2.

   The rheostat 9 comprises two cursors 9a, 9b moving respectively in the direction of the
 EMI3.2
 The X-Y arrows when you press on l1. pedaiu Ù1u.l,; celebr.L'1; I.1.J.Lull 10.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  During this movement, the voltage at the terminals of the adjustment winding 6 goes from a negative maximum value to the same positive maximum value so that the voltage supplied by the generator 3 of the step-up-step-down unit can vary from - V up to + V. Under these conditions, the voltage at the terminals of the traction motor 2 varies from zero to + 2V volts.



   On the shaft of the booster-step-down group is also wedged a centrifugal force speed limiter 12 which acts to cut off the current in the circuit of motor 4 of the booster-step-down group and at the same time to make this motor deliver on a non-resistor. figured.



   Thanks to the invention, the traction motor can be of reduced dimensions and it can provide a very low economic running speed without creating too great an acceleration at this time; the acceleration can however have a very appreciable value between the economical walking speed and the maximum walking speed.



   The proposed arrangement also offers the following advantages:
 EMI4.1
 1 ") t..UItf1I1t1Y1tit3 C.iL 'la. VUlrtilt3 c1 t, uut.es speeds, SUj.tr cies stopping up to full speed and vice versa from full speed until almost stopping by a single pedal; 2) economic speed very close to zero; 3) it allows the use of an electric force regulator automatically correcting false nanoparticles.



   We could therefore, without danger, push the pedal to a stop rather suddenly at full throttle or conversely at full speed, come back quite suddenly.

 <Desc / Clms Page number 5>

 stopped without triggering, but with the result of producing the requested effect in the minimum time, either with the
 EMI5.1
 llili, X1.rllunl ù.'lJl'l'l.J'L uW ulsu1151.u puur la j, r> Li, v Ôl <J <, 1, ii <gi <>.



   The invention is not limited to the embodiment described by way of example but extends to any speed control system for an electric motor which falls within the spirit or scope of one or the other. of the following claims.



   CLAIMS.



   1. Speed control system for a traction motor, in particular for a trolleybus motor characterized in that a booster-step-down group is interposed in the motor circuit so as to be able to vary the voltage at the terminals of the motor from a lower value (for example zero voltage) up to a value greater than that of the network (for example double the voltage of the network).


    

Claims (1)

2. Système de réglage suivant la revendication 1 caractérisé é en ce que l'organe motuur du groupe survolteur-dévolteur est alimenté par le même réseau que le moteur. 2. An adjustment system according to claim 1 characterized in that the motuur member of the booster-step-down group is supplied by the same network as the motor. 3. Système de réglage suivant les revendications 1 et 2 caractérisé en ce que le réglage de la tension fournie par le groupe survolteur-dévolteur est obtenu par une excitatrice indépendante à deux enroulements, dont l'un, dénommé "enroulement de réglage" fournit une excitation réglable entre une valeur maximum négative et une valeur maximum positive, et,'dont l'autre dénommé "enroulement de .stabilisation" est alimenté par un courant proportionnel à celui traversant le moteur et est disposé de façon à agir dans le sens d'une diminution de tension aux bornes du moteur, 4. Système suivant la revendication 3 c a r a c t é r i- <Desc/Clms Page number 6> s é en ce que l'enroulement de stabilisation est, ché aux bornes d'une résistance parcourue par le courant laversant le moteur. 3. Adjustment system according to claims 1 and 2 characterized in that the adjustment of the voltage supplied by the booster-step-down group is obtained by an independent exciter with two windings, one of which, called "adjusting winding" provides a excitation adjustable between a negative maximum value and a positive maximum value, and, of which the other called "stabilization winding" is supplied by a current proportional to that flowing through the motor and is arranged so as to act in the direction of a decrease in voltage at the motor terminals, 4. System according to claim 3 c a r a c t é r i- <Desc / Clms Page number 6> s é in that the stabilization winding is on the terminals of a resistor through which the current flowing through the motor. 5. Système suivant les revendications 3 et 4 EMI6.1 r a c t é r i s é en ce qu'un limiteur de COUr"dut a 3- matique agit dans le circuit de stabilisation et empêche de dépasser un courant déterminé dans le circuit de traction quelle que soit la rapidité de manoeuvre de l'urine électrique d'accélération ou de ralentissement, 6. Système suivant les revendications 1 à 5 c ar a c t é r i s é en ce que sur l'arbre du groupe survolteur-dévolteur sont disposés a) l'excitatrice de ce groupe b) une dynamo servant à fournir le courant d'exci- EMI6.2 ta.tion n. l'nxcitutrice et, à l'alimentation d'organes ",le(:- triques accessoires du véhicule c) un limiteur de vitesse à force centrifuge. 5. System according to claims 3 and 4 EMI6.1 This is due to the fact that an ACR limiter acts in the stabilization circuit and prevents a determined current from being exceeded in the traction circuit regardless of how quickly the electrical urine is operated. acceleration or deceleration, 6. System according to claims 1 to 5 ar c ar a c t e r in that on the shaft of the booster-step-down group are arranged a) the exciter of this group b) a dynamo for supplying the exciter current. EMI6.2 ta.tion n. the exciter and, to the component supply, the (: - all vehicle accessories c) a centrifugal force speed limiter. 7'. Système de réglage de vitesse pour moteur de traction réalisé et mis en oeuvre en substance de la façon décrite ou comme représenté à titre d'exemple par le dessin annexé. 7 '. Speed control system for a traction motor produced and implemented in substance as described or as shown by way of example by the accompanying drawing.
BE418311D BE418311A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE418311A true BE418311A (en)

Family

ID=80842

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE418311D BE418311A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE418311A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US7866299B2 (en) Idling state stabilizing device for engine
BE418311A (en)
FR2962096A1 (en) Method for controlling/commanding hybrid drive train of e.g. plug-in hybrid electric car, involves activating transient rules for passing progressively hybrid drive train of vehicle to electric operating mode to hybrid operating mode
EP2303744A2 (en) Method for setting the speed loop of a speed variator
CH313662A (en) Induction motor fitted with an electric braking device
FR1459221A (en) Variable frequency and voltage device for controlling the starting and slowing down of asynchronous motors
BE410825A (en)
BE346582A (en)
BE517092A (en)
BE380657A (en)
BE644594A (en)
BE480469A (en)
BE487110A (en)
BE480938A (en)
BE631785A (en)
BE522305A (en)
BE472514A (en)
BE502803A (en)
BE392870A (en)
BE464663A (en)
BE568653A (en)
BE375037A (en)
BE455540A (en)
BE417132A (en)
BE511811A (en)