BE417856A - - Google Patents

Info

Publication number
BE417856A
BE417856A BE417856DA BE417856A BE 417856 A BE417856 A BE 417856A BE 417856D A BE417856D A BE 417856DA BE 417856 A BE417856 A BE 417856A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
additional
reel
rolling
field
machines
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE417856A publication Critical patent/BE417856A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H23/00Registering, tensioning, smoothing or guiding webs
    • B65H23/04Registering, tensioning, smoothing or guiding webs longitudinally
    • B65H23/18Registering, tensioning, smoothing or guiding webs longitudinally by controlling or regulating the web-advancing mechanism, e.g. mechanism acting on the running web
    • B65H23/1806Registering, tensioning, smoothing or guiding webs longitudinally by controlling or regulating the web-advancing mechanism, e.g. mechanism acting on the running web in reel-to-reel type web winding and unwinding mechanism, e.g. mechanism acting on web-roll spindle

Landscapes

  • Winding, Rewinding, Material Storage Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Commande électrique de dévidoirs dans les laminoirs. 



   On connait des commandes électriques pour des dévidoirs dans les laminoirs et autres dispositifs, dans lesquelles le moteur du dévidoir d'enroulement et la génératrice de freinage du dévidoir de déroulement forment un circuit fermé sur luimême. Dans ce circuit est intercalée encore, suivant la présente invention, une génératrice supplémentaire qui doit couvrir les pertes du circuit et refoule constamment un courant à travers les machines des dévidoirs même en cas d'arrêt et de renversement du sens de laminage. Par suite des moments de rotation opposés l'un à l'autre des dévidoir , la matière à laminer est maintenue sous tension de traction.

   Pendant l'opération de la- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 minage, cette tension de traction doit être maintenue aussi constante que possible de sorte   qu'en   réglage continuel des machines de dévidoirs est nécessaire en concordance avec les diamètres variables des dévidoirs, réglage dans lequel les machines doivent; être réglées pour unepuissance constante. 



   Dans les montages connus jusqu'à présent on emploie pour chaque machine de dévidoir un régulateur automatique, comme par exemple un régulateur   Tirill,   un régulateur à pression de charbon de sorte que deux de ces régulateurs étaient toujours nécessaires. 



   La présente invention atteint le même résultat avec un seul régulateur commun qui influence les deux machines de dévidoirs, simultanément mais en sens opposés, et maintient ainsi constantes la puissance des deux machines et par conséquent la tension de traction pendant toute l'opération de laminage. 



   Au cours de la passe, le diamètre du dévidoir de déroulement diminue tandis que le diamètre du dévidoir d'enroulement augmente. Le moment de rotation et-puisque le courant des machines de dévidoir est avantageusement maintenu constantle champ doivent être réglés proportionnellement au diamètre variable. Ceci est obtenu, suivant la présente invention, par le fait que le champ de chaque machine de dévidoir consiste en un champ fondamental et en un champ supplémentaire et en ce que le champ supplémentaire est monté de telle façon que pour un même sens du courant dans les champs supplémentaires, pour une machine de dévidoir le champ fondamental est renforcé et pour l'autre machine de dévidoir le champ fondamental est affaibli.

   Suivant l'intensité et le sens de courant des champs supplémentaires, le champ des machines de dévidoirs se meut entre les valeurs limites qui sont données par la somme et la différence du champs fondamental et du champ supplémen- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 taire, de sorte qu'en cas de champ décroissant d'une machine, celui de l'autre machine augmente et vice-versa. 



   Par le montage particulier suivant la présente invention et par des caractéristiques appropriées des machines, on.obtient que la tension des machines reste constante de sorte que le régulateur Tirrill doit régler simplement pour un courant constant des machines de dévidoirs. Non seulement, on économise donc un régulateur mais le régulateur lui-même est également notablement plus simple. Suivant la présente invention, l'inversion du sens de courant dans les champs supplémentaires est produite par un montage en pont dans lequel le régulateur   T@rill   modifie l'une ou l'autre branche, par butée contre le contact de maximum ou de minimum, de sorte que le courant de compensation du pont, qui s'écoule à travers les champs supplémentaires, renverse son sens. 



  Dans le cas où c'est nécessaire, les champs supplémentaires ne sont pas influencés par le pont et le régulateur Tirrill directement, mais indirectement avec intercalation d'une   .nachine   excitatrice Tirrill. 



   Dans beaucoup de cas, il est désiré que la tension de traction avant et derrière la cage de laminoir soit réglée à des valeurs différentes et ces valeurs doivent être constantes indépendamment des diamètres des dévidoirs et de la vitesse variable de laminage. Suivant la présente invention, ceci est obtenu par un réglage, différent en concordance, des champs fondamentaux des machines de dévidoirs et par introduction d'une tension supplémentaire proportionnelle a. la vitesse de laminage dans le circuit des machines de dévidoirs, de sorte que la différence de tension des machines de dévidoirs est compensée. 



   Les dessins représentent deux exemples de réalisation de l'invention. La cage de laminoir 1 (fig.l) est actionnée 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par le moteur de laminage 8 et les dévidoirs 3 et 4 par les machines 5 et 6. Ces machines de dévidoirs possèdent chacune un champ fondamental 11 ou   13,et   chacune un champ supplémen- taire 12 ou 14. La génératrice supplémentaire 7 est actionnée par un moteur 8 et fournit une ténsion qui refoule constam- ment le courant désiré à travers les machines de dévidoirs ,   mène   à l'arrêt de celles-ci. Le moteur 8 actionne en outre la machine excitatrice 9 et la machine excitatrice de Tirill 10.

   La tension de la génératrice supplémentaire 7 est réglée
9 par le régulateur 24; celle de la machine excitatrice/par le régulateur 25, Au moyen des régulateurs 20 et 21, on peut régler à la valeur désirée les champs fondamentaux 11 et 1 3 des machines de dévidoirs 5 et 6. les deux machines de dévidoirs 5 et 6 sont parcourues par le même courant d'induit et sont actionnées dans le même sens, par le moteur de laminage 2 et la matière laminée. 



  Les champs fondamentaux 11 et 13 possèdent des sens différents, de sorte que les deux machines développent des moments de ro- tation opposés et maintiennent ainsi tendue la matière à la- miner. Les champs supplémentaires 12 et 14 ont dans les deux machines le même sens, de sorte que pour un sens de courant, par l'intermédiaire des champs supplémentaires, le champ 14 soutient le champ 13 et le champ 12 agit en opposition du champ 11, tandis que pour l'autre sens de courant, les conditions inverses se présentent. Suivant que la machine excitatrice de
10   Tirrill/est   excitée dans le sens positif ou négatif, il se produit dans la machine de dévidoir 5 la somme ou la différence du champ fondamental et du champ supplémentaire, et dans la machine de dévidoir 6 la différence ou la somme du champ fonda- mental et du champ supplémentaire.

   La bobine du régulateur Tirrill 19 est alimentée au moyen du shunt 18. Lors de la fer- meture du contact supérieur ou inférieur du régulateur Tirrill,   @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le pont de résistance compensé 17 est accordé dans l'une ou l'autre branche de sorte que la machine excitatrice Tirrill 10 est excit.ée positivement ou négativement. Suivant que le régulateur Tirrill fonctionne principalement avec le   contact   supérieur ou inférieur, les champs des machines de dévidoirs se règlent, les deux champs étant influencés en sens opposés. 



   Lorsque les tensions de   ttaction   des deux dévidoirs doivent être réglées à des valeurs différentes, les champs fondamentaux 11 et 13 sont réglés en conséquence. La différence des tensions des machines de dévidoirs est compensée par la génératrice supplémentaire 7 dont le champ supplémentaire 26 est déterminé à la grandeur et dans le sens voulu par le régulateur de potentiel 28 et l'inverseur 27, et est mis, par un régulateur 29 qui est en liaison avec le levier de commande 30 du moteur de laminage 2, sous la dépendance nécessaire par rapport à la vitesse de laminage. 



   L'exemple de réalisation suivant la fig. 2 se différencie de celui de la fig. 1 uniquement par le fait qu'à la place de l'excitation supplémentaire 26 de la génératrice supplémentaire 7, on a prévu une machine supplémentaire 15 (fig.2) accouplée au moteur de laminage 2 et dont le champ 16 est déterminé, en grandeur et direction, par le régulateur 22 et l'inverseur 23.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Electric control of reels in rolling mills.



   Electric controls are known for reels in rolling mills and other devices, in which the motor of the winding reel and the braking generator of the unwinding reel form a closed circuit on itself. In this circuit is also interposed, according to the present invention, an additional generator which must cover the losses of the circuit and constantly deliver a current through the machines of the unwinders even in the event of stopping and reversal of the rolling direction. As a result of the opposing rotational moments of the wire feeders, the material to be rolled is kept under tensile tension.

   During the operation of the-

 <Desc / Clms Page number 2>

 mining, this tensile tension must be kept as constant as possible so that continuous adjustment of the reel machines is necessary in accordance with the varying diameters of the reels, setting in which the machines must; be set for constant power.



   In the arrangements known hitherto, an automatic regulator, such as for example a Tirill regulator, a carbon pressure regulator, is used for each reel machine, so that two of these regulators were always necessary.



   The present invention achieves the same result with a single common regulator which influences the two unwinding machines, simultaneously but in opposite directions, and thus maintains constant the power of the two machines and consequently the tensile tension during the whole rolling operation.



   During the pass, the diameter of the unwinding reel decreases while the diameter of the unwinding reel increases. The torque and since the current of the wire feed machines is advantageously kept constant, the field must be adjusted in proportion to the varying diameter. This is obtained, according to the present invention, by the fact that the field of each reel machine consists of a fundamental field and an additional field and in that the additional field is mounted in such a way that for the same direction of the current in the additional fields, for one reel machine the fundamental field is reinforced and for the other reel machine the fundamental field is weakened.

   Depending on the intensity and direction of current of the additional fields, the field of the wire feed machines moves between the limit values which are given by the sum and the difference of the fundamental field and the additional field.

 <Desc / Clms Page number 3>

 silence, so that in the event of a decreasing field of one machine, that of the other machine increases and vice versa.



   By the particular arrangement according to the present invention and by suitable characteristics of the machines, it is obtained that the voltage of the machines remains constant so that the Tirrill regulator has to simply adjust for a constant current of the reel machines. Not only is a regulator therefore saved, but the regulator itself is also notably simpler. According to the present invention, the reversal of the direction of current in the additional fields is produced by a bridge assembly in which the T @ rill regulator modifies one or the other branch, by stopping against the maximum or minimum contact. , so that the bridge compensation current, which flows through the additional fields, reverses its direction.



  In case this is necessary, the additional fields are not influenced by the Tirrill bridge and regulator directly, but indirectly with the intercalation of a Tirrill exciter machine.



   In many cases it is desired that the traction tension before and behind the rolling mill stand be set to different values and these values should be constant regardless of the diameters of the reels and the variable rolling speed. According to the present invention, this is obtained by an adjustment, different in concordance, of the fundamental fields of the unwinding machines and by introducing an additional proportional voltage a. the rolling speed in the circuit of the reel machines, so that the voltage difference of the reel machines is compensated.



   The drawings show two embodiments of the invention. The rolling mill stand 1 (fig.l) is actuated

 <Desc / Clms Page number 4>

 by the rolling motor 8 and the reels 3 and 4 by the machines 5 and 6. These reel machines each have a fundamental field 11 or 13, and each have an additional field 12 or 14. The additional generator 7 is operated by a motor 8 and provides a voltage which constantly delivers the desired current through the unwinding machines, leading to the shutdown of the latter. The motor 8 further operates the excitation machine 9 and the Tirill excitation machine 10.

   The voltage of the additional generator 7 is adjusted
9 by regulator 24; that of the exciter machine / by the regulator 25, By means of the regulators 20 and 21, it is possible to set the basic fields 11 and 1 3 of the reel machines 5 and 6 to the desired value. the two reel machines 5 and 6 are traversed by the same armature current and are actuated in the same direction, by the rolling motor 2 and the rolled material.



  The fundamental fields 11 and 13 have different directions, so that the two machines develop opposite moments of rotation and thus keep the material to be milled taut. The additional fields 12 and 14 have in both machines the same direction, so that for a direction of current, through the intermediary of the additional fields, the field 14 supports the field 13 and the field 12 acts in opposition to the field 11, while for the other direction of current, the opposite conditions arise. Depending on whether the exciting machine of
10 Tirrill / is energized in the positive or negative direction, the sum or difference of the fundamental field and the additional field occurs in the reel machine 5, and in the reel machine 6 the difference or the sum of the fundamental field occurs. mental and additional field.

   The coil of the Tirrill 19 regulator is supplied by means of the shunt 18. When the upper or lower contact of the Tirrill regulator is closed, @

 <Desc / Clms Page number 5>

 the compensated resistance bridge 17 is tuned in either branch so that the Tirrill exciter machine 10 is positively or negatively excited. Depending on whether the Tirrill regulator operates mainly with the upper or lower contact, the fields of the reel machines are adjusted, the two fields being influenced in opposite directions.



   When the working voltages of the two reels are to be set to different values, the fundamental fields 11 and 13 are set accordingly. The difference in the voltages of the unwinding machines is compensated by the additional generator 7, the additional field 26 of which is determined to the size and in the desired direction by the potential regulator 28 and the inverter 27, and is set by a regulator 29 which is in connection with the control lever 30 of the rolling motor 2, under the necessary dependence on the rolling speed.



   The exemplary embodiment according to FIG. 2 differs from that of FIG. 1 only by the fact that instead of the additional excitation 26 of the additional generator 7, there is provided an additional machine 15 (fig. 2) coupled to the rolling motor 2 and whose field 16 is determined, in size and direction, by regulator 22 and reverser 23.


    

Claims (1)

R e v e n d i c a t ion s. R e v e n d i c a t ion s. 1.- commande électrique de dévidoirs paur laminoirs, en particulier des laminoirs à froid réversibles pour rubans, dans laquelle la machine fonctionnant comme génératrice de freinage, du dévidoir en déroulement est montée en série avec la machine fonctionnant comme moteur, du dévidoir en enroulement, et avec une génératrice supplémentaire, caractérisée en ce qu'un régu- lateur automatique commun influence de telle façon simultanément les deux machines de dévidoirs dans le champ, que la trac- <Desc/Clms Page number 6> tion qui est exercée par'les machines de dévidoirs sur la matière laminée est maintenue.constance ou à peu près conianue indépendamment du sens et dé la grandeur de la vitesse de laminage, 1.- electric control of reels for rolling mills, in particular reversible cold rolling mills for bands, in which the machine functioning as a braking generator, the unwinding reel is mounted in series with the machine operating as a motor, the reeling reel, and with an additional generator, characterized in that a common automatic regulator influences in such a way the two reel machines in the field simultaneously, that the trac- <Desc / Clms Page number 6> The effect exerted by the unwinding machines on the rolled material is maintained. constant or nearly independent of the direction and the magnitude of the rolling speed, et indépendamment des diamètres des dévidoirs variant au cours de l'opération de laminage. and independently of the diameters of the reels varying during the rolling operation. 2. - Commande électrique suivant la revendication 1, caractéri sée en ce que l'enroulement de champ des moteurs de dévidoirs est subdivisé en un enroulement excitateur fondamental et en un enroulement excitateur supplémentaire, tandis que les enroulements supplémentaires des deux moteurs sont montés en série et sont ainsi parcourus par le même courant et sont montés de telle façon par rapport aux enroulements excitateurs fondamentaux conjugués, que pour un sens de courant déterminé dans les champs supplémentaires, le champ fondamental est renforcé pour l'un des moteurs de dévidoirs et est au contraire affaibli pour l'autre moteur . 2. - Electrical control according to claim 1, charac terized in that the field winding of the wire feeder motors is subdivided into a fundamental exciter winding and an additional exciter winding, while the additional windings of the two motors are connected in series and are thus traversed by the same current and are mounted in such a way with respect to the conjugate fundamental exciter windings, that for a direction of current determined in the additional fields, the fundamental field is reinforced for one of the reel motors and is at contrary weakened for the other engine. 3. - uommande électrique suivant les revendications'-.1 et 2, caractérisée en ce que la caractéristique de champ des moteurs de dévidoirs correspond aux conditions imposées par le rapport, variant pendant l'opération de laminage, des diamètres de dévidoirs. 3. - An electric control according to claims 1 and 2, characterized in that the field characteristic of the reel motors corresponds to the conditions imposed by the ratio, varying during the rolling operation, of the reel diameters. 4.- uommande électrique suivant les revendications 1 à 3, dans laquelle la tension de traction des dévidoirs avant et derrière les cylindres peut être réglée à des valeurs de hauteurs différentes, caractérisée en ce que le rapport de ces valeurs est conservé en grandeur, pour chaque vitesse de laminage, par une machine supplémentaire (15) accouplée au moteur de laminage et réglable pour elle-même, ou par une excitation supplémentaire de la génératrice supplémentaire, sous la dépendance de la vitesse de laminage. 4.- electric control according to claims 1 to 3, wherein the traction voltage of the reels before and behind the cylinders can be adjusted to values of different heights, characterized in that the ratio of these values is kept in magnitude, for each rolling speed, by an additional machine (15) coupled to the rolling motor and adjustable for itself, or by an additional excitation of the additional generator, depending on the rolling speed.
BE417856D BE417856A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE417856A true BE417856A (en)

Family

ID=80480

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE417856D BE417856A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE417856A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE417856A (en)
BE544704A (en)
BE480938A (en)
BE419978A (en)
BE511653A (en)
BE558319A (en)
BE449097A (en)
BE412044A (en)
BE490109A (en)
BE490862A (en)
BE392718A (en)
BE368297A (en)
BE477807A (en)
BE416323A (en)
BE659462A (en)
BE440028A (en)
BE444163A (en)
BE374916A (en)
BE507437A (en)
BE410858A (en)
BE472514A (en)
BE530996A (en)
BE511279A (en)
BE406613A (en)
BE412308A (en)