BE417539A - - Google Patents

Info

Publication number
BE417539A
BE417539A BE417539DA BE417539A BE 417539 A BE417539 A BE 417539A BE 417539D A BE417539D A BE 417539DA BE 417539 A BE417539 A BE 417539A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
regulator
mass
power control
control member
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE417539A publication Critical patent/BE417539A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05DSYSTEMS FOR CONTROLLING OR REGULATING NON-ELECTRIC VARIABLES
    • G05D13/00Control of linear speed; Control of angular speed; Control of acceleration or deceleration, e.g. of a prime mover

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Automation & Control Theory (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements apportés aux régulateurs de vitesse pour ma- chines motrices". 



  Priorité d'une demande de brevet d'invention au Danemark, déposée le 2 janvier 1936, n 11/1936. 



   La présente invention est relative à un régulateur de vitesse pour machines motrices du genre de ceux comprenant des éléments d'inertie portés par une masse de régulateur ani- més d'un mouvement alternatif ou oscillant par le moteur, les éléments d'inertie coopérant à des vitesses différentes avec un organe qui   contrôle   la puissance du moteur pour interrompre ou rétablir .l'alimentation de la machine en fluide moteur. Un régulateur de ce genre est décrit par exemple dans le brevet FRANCE N  690. 731. 



   Les régulateurs de ce genre présentent l'inconvénient que les éléments d'inertie tendent à vibrer ou à effectuer des battements quand ils coopèrent avec 1 'organe de contrôle de la puissance et il en résulte que les battements donnent lieu à des détériorations. Différents moyens ont été proposés jusqu'i- ci pour éviter cet inconvénient, par exemple en faisant agir un dispositif de freinage sur 1 'organe qui contrôle la puissance 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de manière que ledit organe, qui porte des saillies coopérant avec des sallies prévues sur les éléments d'inertie du régula- teur, reste à la position dans laqueel il a été amené par la masse du régulateur.

   Z'ensemble du mécanisme régulateur possède toutefois un certain degré d'élasticité qui oblige l'organe qui contrôle la puissance de rebondir d'une quantité que . suffisante pour/les saillies viennent marteler les unes sur les autres. 



   L'invention a pour but d'écarter cet inconvénient et elle est caractérisée, principalement, par un mécanisme ou des moyens propres à déplacer l'organe de contrôle de la puissance, avec lequel les éléments d'inertie coopèrent, jusqu'un peu plus au delà de la position à laquelle ledit organe   amené .   par la masse du régulateur, à mouvement alternatif ou oscillant. 



   Le régulateur selon l'invention est caractérisé, en outre, par des moyens pour verrouiller ou maintenir l'organe de contròle de puissance dans la position à laquelle il a été amené pour empêcher que les éléments a'inertie (par l'intermé- diaire desquels la masse du régulateur déplace l'organe qui   contr6le   la puissance) viennent marteler ledit organe pendant le déplacement subséquent de la masse du régula.teur. 



   Le mécanisme, qui assure le   dépacement   de l'organe de contrôle de la puissance jusqu'à une position au delà de celle à laquelle il est amené par la masse du régulateur, est de préférence constitué et établi de manière qu'il intervienne également pour verrouiller automatiquement ledit organe de con-   tr6le   à ses positions extrêmes. 



   Suivt.nt un mode de réalisation ae l'invention le mou- vement additionnel de l'organe qui   contrôle   la puissance, au delà de la position à laquelle il est amené par la masse du ré- gulateur, est obtenu par l'intermédiaire d'un dispositif à ca- me. Par exemple ledit organe peut être constitué par un levier dont une partie a une forme de came ou curviligne sur laquelle 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 est appliqué un galet sollicité par un ressort, supporté par exemple par un châssis rigide, la came ou courbe ayant une forme telle que la pression du galet à ressort sur le levier, au bout du mouvement qui lui est transmis par la masse du régulateur, ait une composante qui tend à transmettre un autre mouvement dans la même direction au levier, qui' contrôle la puissance, et à verrouiller ou maintenir ledit levier dans une telle position extrême.

   



   Cette disposition peut également être modifiée de manière que le levier qui contröle la puissance porte un galet sollicité par un ressort et qui coopère alors avec une came fixe. 



   Des butées appropriées, des vis de 'butée ou analogues peuvent être utilisées pour limiter le déplacement du levier de contrôle de la puissance,
Les dessins ci-annexés montrent, à titre d'exemple, quelques moaes de réalisation de l'invention. 



   Les fig. 1 et 2 montrent, respectivement en élévation et en plan (parties en coppe), un régulateur établi suivant un premier moae ae réalisation de l'invention, ces figures montrant seulement les organes du régulateur sui sont nécessaires à la compréhension de l'invention. 



   Les fig. 3 et 4 montrent, semblablement, un régulateur établi selon un deuxième mode de rélisation de l'invention. 



   Les fig. 5 et 6 montrent, semblablement, un régulateur établi selon un trosième mode ae réalisation de l'invention. 



   Les fig. 7 et 8 montrent, à plus grande échalle et en élévation, les éléments d'inertie ou masses centrifuges   du,   régulateur pour coopérer avec le ievier qui contrôle la puissance, ce levier étant montré en traits interrompus et dans deux positions extrêmes différentes. 



   Sur les fig. 1 et 2 on a montré un pivot 2 prévu sur 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 l'extrémité d'un abre reposant dans un palier fixe 3. Sur le pivot 2 le levier de contrôle ae la puissance 2o est articulé. 



  L'extrémité libre   (à   droite du dessin) du levier 20 porte des saillies 25 et 26 coopérant avec des saillies correspondantes prévues sur les masses centrifuges d'un régulateur non montré sur les fige 1 et 2 mais désigné par 11 sur les iig. 7 et 8 qui montrent également les messes centrifuges 9 et 15 montées   resy   pectivement sur des pivots lo et 16 prévus sur l'organe 11 du régulateur et portant des saillies 12 et 17 coopérant respectivement avec des saillies 25 et 26 prévues sur le levier 20. Sur la fig. 7 on a montré la position de levier 2o à laquelle il a été amené pat le contact des projections 12 et 25 alors que la fig. 8 montre la position extr6mecpposée à laquelle le levier 20 a été amené par le contact des saillies 17 et 26. 



   A son extrémité opposée à celle où se trouvent les saillies 25 et 26, le levier 20 porte un bras 28 (fig. 1 et 2) relié par une articulation   28-29   au guide mobile 30 d'un ressort hélicoidal 31 dont l'autre guide 32 est articulé à un   ap-   pui fixe 33. Le levier 20 ou son bras   27   porte aussi un pivot ou analogue (non montréepour transmettre le mouvement du régulateur par exemple à une pompe de combustible pour régler ainsi l'alimentation en combustible. Pour   limitér   le mouvement du levier 20 on a monté un ergot 5o sur ledit levier pour   coopére   avec des vis de butée 51 montées d'une manière réglable surle palier 3. 



   Le dispositif tel que décrit ci-dessus fonctionne comme suit. Guand l'une ou l'autre des saillies 12 et 17 des masses centrifuges de l'organe 11 du régulateur a déplacé le levier 20 d'un côté ou de l'autre (- c'est-à-dire vers les positions indiquées en traites interrompus A   et B   sur la fig. 1 -) la   pression,   du ressort 31 déplace le levier 20 quelque peu au delà de la position à laquelle il a été amené par la coopération de la saillie 12 avec 35 ou de 17 avec 26, de sorte que les   saillies   en question sont écartées l'une ae l'autre comme 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 visible sur les fi6. 7 et 8. De cette manière ces saillies sont empéchées de venir se heurter au cours des mouvements subséquents des masses centrifuges. 



   Pour le   moue   de réalisation selon les fig. 3 et 4 on a utilisé les mêmes chiffres ae référence que sur les fig. 1 et 2 ruais dans ce ces le bras 26   orte   une came 34 coopérant avec un galet 25 supporté par un bloc coulissant 26 sollicité par un ressort 21. Le bloc 36 peut être monté de manière à pouvoir coulisser dans un guide fixe 37 et l'autre extrémité du ressort agit sur un guide fixe 36 dont la position est ajustable par l'intermédiaire d'une vis de   réglage   39 vissée dans une plaque 4o rendue solidaire du guide 37 par des   b'oulons   41.

   La partie médiae de la came 34 forme un arc circulaire dont le centre est confondu avec l'axe du pivot   2   alors,que les parties extérieures   ue   la came 34 forment des courbes qui se trouvent en retrait par rapport audit arc circulaire, par   exemple   suivant les cordes de celui-ci. Le bras 27 porte également un ergot 22 pour transmettre le mouvement régulateur à une pompe à -combustible ou tout autre dispositif réglant l'alimentation. 



     Quand   le levier 2o est déplacé de manière que le galet 35 cesse d'agir sur la partie circulaire de la came   3,   le galet exerce, par l'intermédiaire du ressort 31, une pression sur le levier, cette pression ayant une composante qui   tenir   à transmettre audit levier un mouvement additionnel dans la même direction que celle suivant laquelle il a été déplacé, de sorte que le   levir   20 est déplacé au delà de la position à laquelle il a été amené par la masse 11 du régulateur. 



   Pour le mode de réalisation selon les fig. 5 et 6, le levier 20 orte le galet 35 sollicité par le ressort 31, le galet 35 étant monté sur un pivot 42 porté par une biellette ou un   chaînon   43 avec lequel coopère le ressort 31. Le galet 35 est ainsi pressé contre la came fixe 34 qui, ddans ce cas, fait partie du   palier   3. La came 34 a une forme analoque à celle de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 la came 34 selon les fig. 3 et 4 et le dispositif agit d'une manière analogues, le levier 20 étant obligé, par le galet 35 agissant sur la partie extérieure de le came 34, d'effectuer un mouvement additionnel à la fin de son déplacement. 



   Comme sur les fig. 1 et 2, le levier 20 des fig. 3 et 4 comporte un ergot 5o et le palier 3   de.2   vis   de-réglage   51 
 EMI6.1 
 alors qu otar les fig. 5 a, E, vi disposition quelque peu dif- férente est montrée pour l'ergot du levier 20 et les vis de réglae 51 du palier 3 pour limite, d'une manière réglable, le 
 EMI6.2 
 uépGceri:ent du levier o . 



  R 8 U M P, 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements made to speed governors for motor machines".



  Priority of an application for an invention patent in Denmark, filed January 2, 1936, No. 11/1936.



   The present invention relates to a speed regulator for motor machines of the kind comprising inertia elements carried by a regulator mass driven by a reciprocating or oscillating movement by the motor, the inertia elements cooperating with each other. different speeds with a member which controls the power of the motor to interrupt or restore the supply of motor fluid to the machine. A regulator of this type is described, for example, in FRANCE patent N 690. 731.



   Regulators of this kind have the disadvantage that the inertia elements tend to vibrate or beat when they cooperate with the power control member and as a result the beats give rise to deterioration. Various means have hitherto been proposed to avoid this drawback, for example by causing a braking device to act on the member which controls the power.

 <Desc / Clms Page number 2>

 so that said member, which bears protrusions cooperating with sallies provided on the inertia elements of the regulator, remains in the position in which it was brought by the mass of the regulator.

   The whole regulating mechanism, however, has a certain degree of elasticity which forces the organ which controls the power to rebound by an amount that. sufficient for / the protrusions are hammering on each other.



   The object of the invention is to overcome this drawback and it is characterized, mainly, by a mechanism or means suitable for moving the power control member, with which the inertia elements cooperate, up to a little more beyond the position to which said organ is brought. by the mass of the regulator, reciprocating or oscillating.



   The regulator according to the invention is further characterized by means for locking or maintaining the power control member in the position to which it has been brought to prevent the elements from inertia (via of which the mass of the regulator displaces the organ which controls the power) hammer said organ during the subsequent displacement of the mass of the regula.teur.



   The mechanism, which ensures the displacement of the power control member to a position beyond that to which it is brought by the mass of the regulator, is preferably constituted and established so that it also intervenes for automatically lock said control member in its extreme positions.



   Following an embodiment of the invention, the additional movement of the member which controls the power, beyond the position to which it is brought by the mass of the regulator, is obtained by means of 'a cam device. For example, said member may be constituted by a lever, part of which has the shape of a cam or curvilinear on which

 <Desc / Clms Page number 3>

 is applied a roller biased by a spring, supported for example by a rigid frame, the cam or curve having a shape such that the pressure of the spring roller on the lever, at the end of the movement transmitted to it by the mass of the regulator, has a component which tends to transmit another movement in the same direction to the lever, which controls the power, and to lock or maintain said lever in such an extreme position.

   



   This arrangement can also be modified so that the lever which controls the power carries a roller biased by a spring and which then cooperates with a fixed cam.



   Appropriate stops, stop screws or the like can be used to limit the movement of the power control lever,
The accompanying drawings show, by way of example, some embodiments of the invention.



   Figs. 1 and 2 show, respectively in elevation and in plan (parts in coppe), a regulator established according to a first embodiment of the invention, these figures showing only the organs of the regulator sui are necessary for the understanding of the invention.



   Figs. 3 and 4 show, similarly, a regulator established according to a second embodiment of the invention.



   Figs. 5 and 6 show, similarly, a regulator established according to a third embodiment of the invention.



   Figs. 7 and 8 show, at a larger scale and in elevation, the inertia elements or centrifugal masses of the regulator to cooperate with the lever which controls the power, this lever being shown in broken lines and in two different extreme positions.



   In fig. 1 and 2 we have shown a pivot 2 provided on

 <Desc / Clms Page number 4>

 the end of a shaft resting in a fixed bearing 3. On the pivot 2 the control lever ae the power 2o is articulated.



  The free end (to the right of the drawing) of the lever 20 carries projections 25 and 26 cooperating with corresponding projections provided on the centrifugal masses of a regulator not shown in figs 1 and 2 but designated by 11 on iig. 7 and 8 which also show the centrifugal masses 9 and 15 mounted respectively on lo and 16 pivots provided on the member 11 of the regulator and carrying projections 12 and 17 respectively cooperating with projections 25 and 26 provided on the lever 20. In fig. 7 has been shown the lever position 2o to which it was brought by the contact of the projections 12 and 25 while FIG. 8 shows the extr6mecpposée position to which the lever 20 has been brought by the contact of the projections 17 and 26.



   At its end opposite to that where the projections 25 and 26 are located, the lever 20 carries an arm 28 (fig. 1 and 2) connected by an articulation 28-29 to the movable guide 30 of a helical spring 31, the other of which guide 32 is articulated to a fixed support 33. The lever 20 or its arm 27 also carries a pivot or the like (not shown to transmit the movement of the regulator, for example, to a fuel pump to thereby regulate the fuel supply. To limit the movement of the lever 20, a lug 5o has been mounted on said lever to cooperate with stop screws 51 mounted in an adjustable manner on the bearing 3.



   The device as described above operates as follows. When either of the projections 12 and 17 of the centrifugal masses of the regulator member 11 has moved the lever 20 to one side or the other (- that is, to the positions indicated in broken lines A and B in fig. 1 -) the pressure of the spring 31 moves the lever 20 somewhat beyond the position to which it has been brought by the cooperation of the projection 12 with 35 or 17 with 26 , so that the protrusions in question are moved apart as

 <Desc / Clms Page number 5>

 visible on the fi6. 7 and 8. In this way these projections are prevented from colliding during the subsequent movements of the centrifugal masses.



   For the production pout according to fig. 3 and 4, the same reference figures as in FIGS. 1 and 2 ruais in these the arm 26 orte a cam 34 cooperating with a roller 25 supported by a sliding block 26 biased by a spring 21. The block 36 can be mounted so as to be able to slide in a fixed guide 37 and the the other end of the spring acts on a fixed guide 36, the position of which is adjustable by means of an adjusting screw 39 screwed into a plate 4o made integral with the guide 37 by bolts 41.

   The mediated part of the cam 34 forms a circular arc, the center of which coincides with the axis of the pivot 2 while the outer parts of the cam 34 form curves which are set back from said circular arc, for example following the strings of it. The arm 27 also carries a lug 22 for transmitting the regulating movement to a fuel pump or any other device regulating the supply.



     When the lever 2o is moved so that the roller 35 ceases to act on the circular part of the cam 3, the roller exerts, through the spring 31, a pressure on the lever, this pressure having a component which holds in transmitting to said lever an additional movement in the same direction as that in which it was moved, so that the levir 20 is moved beyond the position to which it was brought by the mass 11 of the regulator.



   For the embodiment according to FIGS. 5 and 6, the lever 20 brings the roller 35 biased by the spring 31, the roller 35 being mounted on a pivot 42 carried by a rod or a link 43 with which the spring 31 cooperates. The roller 35 is thus pressed against the cam fixed 34 which, in this case, is part of bearing 3. Cam 34 has a shape similar to that of

 <Desc / Clms Page number 6>

 the cam 34 according to FIGS. 3 and 4 and the device acts in a similar manner, the lever 20 being obliged, by the roller 35 acting on the outer part of the cam 34, to perform an additional movement at the end of its movement.



   As in fig. 1 and 2, the lever 20 of fig. 3 and 4 has a pin 5o and bearing 3 of 2 adjustment screws 51
 EMI6.1
 whereas in fig. 5 a, E, vi somewhat different arrangement is shown for the lug of the lever 20 and the adjusting screws 51 of the bearing 3 to limit, in an adjustable manner, the
 EMI6.2
 uépGceri: ent of the lever o.



  R 8 U M P,

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

L'invention a pour objet des perfectionnements apportés aux régulateurs de vitesse pour machines motrices, du genre de ceux comportant des éiéments d'inertie montés sur une masse du régulateur , laquelle est déplacé suivant un mouvement al- ternatif ou oscillant par le moteur et pour lesquels régulateurs les éléments d'inertie coopérent à des vitesses àifféren- tes avec un organe de réglage de la puissance pour interrompre ou rétablir l'alimentation en fluide moteur de la machine motrice, lesquels perfectionnements, utilisés seuls ou en combinaison, consistent notamment; The subject of the invention is improvements made to speed regulators for prime movers, of the type comprising inertia elements mounted on a mass of the regulator, which is moved in an alternating or oscillating movement by the motor and for which regulators the inertia elements cooperate at different speeds with a power regulator to interrupt or restore the supply of working fluid to the driving machine, which improvements, used alone or in combination, consist in particular; à leur faire comporter un mécanisme ou des moyens propres EMI6.3 aépj-acer l'organe de contr61e de la puissance, avec lequel coopèrent les éléments d'inertie, quelque peu au delà de la po- amené sition à laquelle ledit orbe.ne a été/par la masse du ré- gulateur; a leur faire comprendre des moyens pour verrouiller ou maintenir l'organe de contrôle de la puissance dans la position à laquelle il a été amené de manière à empêcher les battements des éléments d'inertie sur ledit organe pendant le déplacement subséquent de la masse du régulateur; to make them include a mechanism or own means EMI6.3 aépj-acer the power control member, with which the inertia elements cooperate, somewhat beyond the position at which said orb.ne was / by the mass of the regulator; a make them understand means for locking or maintaining the power control member in the position to which it has been brought so as to prevent the beating of the inertia elements on said member during the subsequent displacement of the mass of the regulator ; à constituer et agencer le mécanisme, qui effectue les déplacements de l'organe de contrôle de la puissance au delà de la position à laquelle il a été amené par la masse du régula- <Desc/Clms Page number 7> teur, de manière qu'il assure également le verrouillage autom,.- tique de l'organe de contrôle de la puissance à ses positions extrêmes; à avoir recours à un dispositif à came pour effectuer le mouvement additional de l'organe de contröle de la puissance au delà de la position à laquelle il a été amené par la masse du régulateur ; to constitute and arrange the mechanism, which moves the power control member beyond the position to which it has been brought by the mass of the regulator. <Desc / Clms Page number 7> tor, so that it also ensures the automatic locking of the power control member in its extreme positions; using a cam device to effect the additional movement of the power control member beyond the position to which it has been brought by the mass of the governor; à adjoindre à l'organe de contrôle de la puissance un le- vier avec une partie en forme de came ou curviligne et sur la- quelle prend appui une galet sollicité par un ressort, la came ou la courbe ayant une forme telle que la pression du galet sollicité par ressort sur le levier, à la fin du mouvement qui lui est donné par la masse du régulateur, ait une composante qui tend à transmetre au levier un mouvement subséquent dans la même direction et à verrouiller ou maintenir ledit levier dans une telle position extrême; recours à avoir à une variante suivant laquelle le galet, sollicité par ressort est porte'par le levier et coopère avec une came fixe ; et à faire intervenir des butées, de préférence réglables, pour limiter les déplacements de l'organe qui contrôle la puis- sance du levier ; in adding to the power control member a lever with a part in the form of a cam or curvilinear and on which rests a roller biased by a spring, the cam or the curve having a shape such as the pressure of the spring-loaded roller on the lever, at the end of the movement given to it by the mass of the regulator, has a component which tends to transmit to the lever a subsequent movement in the same direction and to lock or maintain said lever in such extreme position; recourse to have a variant according to which the roller, biased by spring, is carried by the lever and cooperates with a fixed cam; and to bring in stops, preferably adjustable, to limit the movements of the member which controls the power of the lever; L'invention vise plus particulièrement certains modes d'application ainsi que certains modes de réalisation desdits et perfectionnements ;/elle vise plus particulièrement encore, et ce à titre de produits industriels nouveaux, les régulateurs de vitesse du genre en question, comportant application de ces mêmes perfectionnements, les éléments et outils spéciaux pro- pres à leur établissement, ainsi que les machines motrices et les installations équipées avec de semblables régulateurs, The invention relates more particularly to certain modes of application as well as to certain embodiments of said and improvements; / it relates more particularly still, and this as new industrial products, to speed regulators of the type in question, comprising the application of these same improvements, the special elements and tools specific to their establishment, as well as the driving machines and the installations equipped with similar regulators,
BE417539D BE417539A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE417539A true BE417539A (en)

Family

ID=80231

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE417539D BE417539A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE417539A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2705128A1 (en) Chain tensioning device for continuously adjusting and maintaining the correct tension of the timing belt of a motor vehicle.
JPS6038540B2 (en) Centrifugal speed regulator for injection internal combustion engines
BE417539A (en)
US11685034B2 (en) Handheld work apparatus
FR2636394A1 (en) CAM TRANSMISSION MECHANISM FOR PRODUCING PERIODIC PIVOTING OF A PIVOT DEVICE, IN PARTICULAR FOR A ROTARY SHEET PRINTING MACHINE
FR2497274A1 (en) REGULATOR SYSTEM FOR FUEL INJECTION PUMP
CH651109A5 (en) Device intended to vary the timing setting of a combustion engine
FR2508548A1 (en) DEVICE FOR LIMITING THE FUEL INJECTION FLOW IN A DIESEL ENGINE
FR2626316A1 (en) REGULATOR DEVICE FOR AN ENGINE
FR2511436A1 (en) IGNITION DISTRIBUTOR FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINES
FR2604483A1 (en) FUEL INJECTION PUMP FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE OR ADJUSTMENT SPRING ON A LEVER SUBJECT TO ACTION OF CENTRIFUGAL REGULATOR
EP0253034B1 (en) Power transmission device between a motor means and a driven component
JP3234537U (en) Chain tensioner mechanism
EP1464872B1 (en) Belt tensioner
JP3878870B2 (en) Mechanical governor for diesel engine
FR2569442A1 (en) ROTATION SPEED REGULATOR FOR FUEL INJECTION PUMPS
EP1721068B1 (en) Adjusting device for heat engines
CN1238422A (en) Centrifugal speed controller
FR2604484A1 (en) FUEL INJECTION PUMP FOR A VEHICLE INTERNAL COMBUSTION ENGINE
FR2693232A1 (en) Fuel injection pump for internal combustion engines.
FR2676790A1 (en) Device for tensioning a belt or the like, particularly for a motor vehicle
EP4026763A1 (en) Motor vehicle provided with a mechanism with anti-squat effect
BE437648A (en)
JP4197631B2 (en) Governor equipment
BE622562A (en)