BE415874A - - Google Patents

Info

Publication number
BE415874A
BE415874A BE415874DA BE415874A BE 415874 A BE415874 A BE 415874A BE 415874D A BE415874D A BE 415874DA BE 415874 A BE415874 A BE 415874A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
control
ailerons
wing
movement
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE415874A publication Critical patent/BE415874A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B64AIRCRAFT; AVIATION; COSMONAUTICS
    • B64CAEROPLANES; HELICOPTERS
    • B64C9/00Adjustable control surfaces or members, e.g. rudders
    • B64C9/04Adjustable control surfaces or members, e.g. rudders with compound dependent movements

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Toys (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Perfectionnements aux aéronefs " 
Là présente invention est relative à la construction et à la commande des aéronefs, et elle concerne les aéronefs plus lourds que l'air, tels que les aéroplanes, les hydra- vions et analogues. 



   Suivant la présente invention, l'aéronef comporte deux surfaces portantes principales qui seront désignées ci-après sous le nom d'ailes et qui sont disposées en posi- tion étagée en avant et en arrière du centre de gravité normal, un dispositif commun servant à actionner les volets latéraux de commande de l'équilibre ou ailerons qui, tout en commandant 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'équilibre latéral, servent aussi d'élévateurs pour com- mander l'équilibre longitudinal de l'appareil. On voit qu'avec cette disposition il est possible de se dispenser de l'ensemble classique normalement utilisé et constitué par la combinaison d'un plan de queue et d'un élévateur. 



   En plus des ailerons, les ailes comportent de pré- férence des battans d'ailes articulés centraux constituant, sur le bord de fuite de chaque aile, une partie assez con- sidérable de la surface de l'aile, ces battants étant suscep- tibles de se déplacer de façon à exercer sur l'appareil un effet de freinage sur l'air par l'augmentation de leur angle de résistance au vent. De préférence, des moyens sont prévus pour faire mouvoir les battants d'ailes articulés centraux à des degrés différents de façon qu'ils puissent agir comme freins aérodynamiques ou comme dispositifs donnant aux ailes une surface inférieure cambrée pour augmenter ou diminuer leur efficacité ascensionnelle. 



   Le dispositif servant à actionner les ailerons peut être constitué par un volant de commande à main action- né par le pilote et pouvant tourner librement à l'intérieur ou autour d'une colonne verticale de commande ou d'un levier, l'agencement étant tel que la rotation du volant actionne les ailerons pour commander l'équilibre latéral, tandis que l'os- cillation de la colonne ou du levier de commande en avant ou en arrière commande l'équilibre longitudinal. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans une variante la commande longitudinale et la commande latérale de la machine sont obtenues par l'action- nement des ailerons sur l'aile avant et sur l'aile arrière au moyen d'un levier et d'un arbre monté par un joint universel sur un arbre de façon que le mouvement du levier en want et en arrière commande l'équilibre longitudinal, et que le mouvement latéral du levier commande l'équilibre latéral. 



   Les battants d'ailes articulés centraux peuvent être disposés de façon à pouvoir effectuer un mouvement simul- tané avec les ailerons, afin de contribuer à maintenir l'équilibre longitudinal et aussi de constituer freins aérodynamiques. 



   Divers modes de réalisation de l'invention sont représentés schématiquement et à titre d'exemples non limitatifs aux dessins ci-joints dans lesquels : fig.l est une vue en plan d'une forme de dispositifs de commande des ailerons et battants d'ailes; fig. 2 en est une élévation latérale et fig. 3 une élévation de face, comportant toutefois une variante du dispositif de commande;

   fig. 4 est une vue de profil d'un aéroplane mon- trant la disposition des ailes, tandis que fig. 5 et 6 sont des vues d'autres variantes du dis- positif de   commande   fig. 5 étant une vue schématique en 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 perspective et fig. 6 une élévation latérale d'une forme de dispositif de commande d'un battant d'aile pour effectuer le freinage sur l'air et augmenter ou diminuer la cambrure de ces battants d'ailes, ainsi que pour constituer un   dispo-   sitif indépendant pour la commande longitudinale. 



   Dans l'exemple représenté aux fig.l et 2,1 représente l'aile principale avant et 2 l'aile principale arrière, 3 et 4 étant respectivement l'aileron de gauche et l'aileron de droite. avant, et 5 et 6 l'aileron de gauche et l'aileron de droite arrière. 7 est le quartier d'aile articulé central avant et 8 le quartier d'aile articulé central arrière.

   Le mécanisme servant à actionner les ailerons et battants d'ailes avant et arrière, pour la commande de l'équilibre longitudinal et de l'équilibre latéral, comprend un volant de commande 9 actionné par le pilote et pouvant tourner librement autour de la colonne verticale ou   du.   levier de commande 10 normalement prévu, et qui porte une roue conique convenablement dentée 11 engrenant avec une roue conique semblable 12 fixée à l'extrémité supérieure d'un arbre creux ou manchon 13 entourant pratiquement toute la longueur de la colonne de commande verticale 10, mais pouvant tourner librement autour de cette colonne.

   L'ex- trémité inférieure de ce manchon 13 porte une roue conique semblable 14 engrenant avec deux autres roues coniques 15, 16 montées une de chaque côté de cette roue 14 et à l'ex- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 trémité inférieure de la colonne verticale de commande 10. 



  Ces roues coniques 15,16 sont fixées respectivement sur des manchons 17,18 qui entourent un arbre transversal 19, autour duquel ils peuvent tourner librement. L'extrémité inférieure de cette colonne 10 est rigidement fixée par une douille de renforcement à l'arbre transversal susmentionné (autour de sa partie médiane), cet arbre étant muni de paliers appropriés, à ses extrémités ou près de ses extrémités, pour assurer la position du mécanisme de commande par rapport à l'ensemble de l'appareil, et pour permettre d'imprimer un mouvement de rotation à cet arbre transversal par l'oscillation de la colonne verticale de commande en avant et en arrière pour commander l'équilibre longitudinal. 



   L'arbre transversal 19 porte à ses extrémités, au moyen de bras 19', deux biellettes 20,21, la biellette 20 étant articulée sur la surface inférieure du battant d'aile antérieur 7, et la biellette 21 étant articulée d'une façon analogue sur le battant d'aile postérieur 8, ces biellettes 20,21 transmettant le mouvement désiré aux battants d'aile articulés centraux avant et arrière 7 et 8, à partir du mouvement de la colonne verticale de commande 10. Ce mouvement, qui est une oscillation de cette colonne en avant et en arrière, indépendamment ou mouvement du volont 9 pour la commande des ailerons 3,4,5 et 6, contribue à assurer la commande de l'équilibre longitudinal de la machine. L'équilibre 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 longitudinal est aussi commandé par le mouvement des ailerons 5,4,5 et 6 au moyen du mécanisme suivant.

   A son extrémité la plus éloignée de la roue conique 15, le manchon 17 porte deux biellettes 22,23, la biellette 22 aboutissant à un raccord articulé sur la/surface   inférie#re   de l'aileron 3, et la biellette 23 étant reliée d'une facon analogue à l'aileron 6,   c'est-à-dire   que le manchon 17 est relié à l'aileron avant de gauche 3t à l'aileron arrière de droite. Le manchon 18 comporte, d'une façon analogue, deux biellettes 24,25 arti- culées respectivement sur la surface inférieure des ailerons 4 et 5, c'est-à-dire sur l'aileron avant de droite et sur l'aileron arrière de gauche. 



   Les biellettes 22,23,24 et 25 transmettent le mouvement du volant 9 aux ailerons dans le double but dtas- surer l'équilibre latéral de la machine pendant le vol et de contribuer à assurer, ou de commander entièrement l'équi- bre longitudinal de la machine, comme cela sera décrit ci- après. Il convient de remarquer que si, pour des raisons imprévues quelconques, les battants d'aile articulés   7   et 8 ne peuvent plus être commandés, les ailerons permettent ce commander   entier::ment   l'équilibre longitudinal de la machine, aassi bien que l'équilibre latéral. Toutefois, si les aile- rons ne meuvent plus être commandés, les battants d'aile 7 et 8   peuvent   commander l'équilibre longitudinal de la machine. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Pour que l'équilibre latéral puisse être maintenu, on supposera que l'appareil s'incline ou tourne du côté gauche ; pour rétablir l'équilibre latéral, il faut abaisser les ai- lerons 3 et 5 et relever les ailerons 4 et 6, de façon à donner à l'appareil un pouvoir de soulèvement plus grand du , côté gauche. A cet effet, on fait tourner le volant 9 dans le sens du mouvement des aiguilles d'une montre, ce qui fait tourner le manchon 17 par l'intermédiaire des roues coniques 11,12,14 et 15, la biellette 22 se trouvant ainsi poussée et la biellette 23 tirée, de façon à abaisser l'aileron 3 et à relever l'aileron 6. En même temps, le manchon 18 est entrainé en rotation (par les roues coniques 11, 12,14 et 16) de façon à tirer sur les deux biellettes 24,25 pour relever l'aileron 4 et abaisser l'aileron 5 afin de rétablir l'équilibre latéral de la machine.

   Une rotation en sens inverse du volant 9 provoquera un mouvement inverse des ailerons avant et arrière. 



   Si l'on désire assurer l'équilibre longitudinal de l'appareil, on actionne simultanément les ailerons avant et arrière et les battants d'aile ayant et arrière. Ceci est obtenu par une oscillation de la colonne verticale de commande 10 autour de l'axe de l'arbre 19. Si l'on veut par exemple re- lever l'avant de l'appareil, on tire la colonne de commande 10 en arrière. Ce mouvement imprime un mouvement de rotation à la fois à l'arbre transversal 19 et aux manchons 17 et 18 de sorte que toutes les biellettes 20,21,22,23,24 et 25 sont 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 actionnées. La biellette 20 est tirée en arrière de façon à tirer le   barbant-'   d'aile 7 vers le bas, et la biel- lette 21 est tirée en avant de façon à pousser le battant d'aile 8 vers le haut.

   En même temps, les biellettes 22 et 24 sont actionnées de façon à abaisser les ailerons 3 et 4 et les biellettes 23 et 25 sont actionnées de façon à rele- ver les ailerons 5 et 6. On voit donc que les ailerons et le battant d'aile avant sont abaissés, tandis que les ailerons et le battant d'aile arrière sont relevés, de sorte que l'équilibre longitudinal de l'appareil est rétabli. 



   Pour effectuer le freinage sur l'air indépendamment de la manoeuvre longitudinale de l'appareil, latéralement ou longitudinalement, un levier distinct 26 est monté à ro- tation en   27   sur la charpente de l'appareil. Le levier 26 est agencé pour se déplacer sur un bras 28 en forme de quadrant de façon à pouvoir occuper plusieurs positions et deux biel- lettes 29,30 sont fixées à ce levier, la biellette 29 étant reliée à l'un des bras dtun levier coudé 31 dont l'autre bras est relié à une biellette 32 articulée sur la surface infé- rieure du battant d'aile antérieur 7, tandis que le levier coudé 31 porte, monté sur son pivot, un deuxième levier coudé 33 auquel est reliée la biellette 20 aboutissant à l'arbre transversal 19.

   La deuxième biellette 30 du levier 26 est   accouplée   de façon analogue par un levier coudé 34 et une biellette 35 à la surface inférieure du battant d'aile posté- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 rieur 8, le levier coudé 34 portant, monté comme le levier coudé 31, un deuxième levier coudé 36 auquel est reliée la biellette 21, les leviers 33 et 36 étant articulés sur la charpente de l'appareil. 



   La disposition est telle que pour un léger mouvement en avant du levier 26, les battants d'aile articulés 7 et 8 sont relevés tous deux pour assurer le maximum de vitesse à la machine. Toutefois, si le levier 26 est déplacé en arrière, les battants d'aile 7 et 8 sont obligés de se déplacer de façon à donner une cambrure plus forte aux ailes pour augmenter leur pouvoir ascensionnel, tandis que le mouvement complet du levier 26 vers l'arrière abaisse les battants d'aile 7 et 8 de sorte qu'ils jouent le rôle de freins aérodynamiques. 



   Une variante du dispositif de commande du freinage sur l'air et de variation de la cambrure des ailes est représen- tée à la fig. 3. 



   Avec ce dispositif il est utile, pour obtenir un effet de freinage sur l'air plus grand et une variation plus grande des surfaces portantes,de permettre aux ailerons et aux quartiers d'ailes d'agir comme un ensemble unique dans le même sens sur les deux ailes, tout en permettant aux aile- rons d'agir   indéoendamment   des battants d'ailes pour commander l'équilibre latéral de la machine. En conséquence, les paliers d'extrémité dans lesquels l'arbre transversal 19 est monté sont / 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 disposas de façon à pouvoir effectuer, à un degré appréciable, à partir de la verticale, un mouvement de bascule égal en avant et en arrière, par rapport à la charpente de l'appareil. 



  On obtient ce résultat en montant l'arbre 19 sur des bras 38 fixés à un deuxième arbre transversal 39 pouvant tourner librement dans des paliers fixés à la charpente de l'appareil. 



  L'arbre 39 est amené à tourner au moyen d'un bras 40 action- né par un levier (non représenté) monté dans une position commode près du pilote et pouvant comporter un verrou ou dispositif d'arrêt approprié quelconque, de type connue pour le verrouiller sur la charpente de l'appareil et le dégager en vue de permettre son mouvement, tel par exemple que le dispositif de verrouillage utilisé pour un frein à main d'automobile. En outre, le fonctionnement de ce levier à main ou dispositif analogue pourrait être utilisé aussi pour effectuer le freinage sur l'air (par tout mouvement mécanique' intermédiaire approprié) agissant sur d'autres battants d'ailes articulés indépendants de ceux qui ont été décrits plus haut, un mouvement moindre du levier à main faisant varier la cambrure des ailes et l'angle d'incidence. 



   En faisant basculer le bras 40, on fait tourner l'arbre 39, ce qui fait basculer l'ensemble de la colonne de commande ,dans sa totalité, c'est-à-dire l'arbre 19 et les manchons 17 et 18, ceci provoquant en conséquence le mouvement des biellettes 20,21,22,23,24 et 25 et ce mouvement 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 ayant par exemple pour effet de soulever les ailerons 3,4 et le battant d'aile 7, et d'abaisser les ailerons 5,6 et le battant d'aile 8,, ou vice versa. 



   On conçoit naturellement qu'au lieu d'un mouve- ment d'oscillation de l'ensemble de la colonne de commande en avant et en arrière, comme celui qui est décrit plus haut, il est possible d'agencer les paliers d'extrémités de l'arbre transversal de telle façon qu'il puissent effectuer, à un degré appréciable, un mouvement égal vers le haut et vers le bas par rapport à la charpente de l'appareil, de façon à soulever et à abaisser l'ensemble de la colonne de commande en imprimant un mouvement correspondant aux biellettes, qui seraient alors montées verticalement. 



   Une autre variante du dispositif de commande, particulièrement applicable aux avions légers, est représentée à la fig. 5, dans laquelle la colonne verticale de commande 41 est fixée à un arbre longitudinal de base 42 monté par un joint universel sur un palonnier transversal 53 au moyen d'un boulon universel ou à rotule 43 qui est disposé de façon à pouvoir se mouvoir librement entre deux paliers 44 solidaires de l'arbre de base 42. L'arbre de base 42 passe entre deux guides à coulisse avant et arrière 45 et 46 respectivement, ,,ces guides étant fixés à la charpente de l'appareil.

   Un levier de commande à deux extrémités 47 est fixé à l'extrémité anté- rieure de l'arbre de base et un levier de commande semblable 48 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 est monté sur l'extrémité postérieure de cet arbre de base 42, des câbles 49 et 50 étant fixés respectivement à ces leviers 47 et 48 et passant sur des poulies-guides 51,52 pour aboutir aux ailerons avant et arrière 3,4 et 5,6, les axes des charnières de ces ailerons étant indiqués en traits mixtes. 



   Le boulon d'articulation 43 traverse un palonnier transversal 53 auquel elle est fixée et qui est/monté à pivot à une extrémité sur un support à coulisse 54 dans lequel il est retenu par une goupille 55, ce support étant porté par la charpente de l'appareil. L'autre extrémité du dit palonnier 53 est fourchue en 56 pour embrasser une tige verticale ou un tube vertical 57 fixé à la charpente de l'appareil et servant de guide de position pour le palonnier 53.

   Le palonnier peut être amené à monter et descendre par la manoeuvre   d'un   levier 58 par l'intermédiaire d'une biellette 59, le levier 58 étant articulé à une extrémité au moyen d'un pivot 60. 61 est le dispositif de mise en position du levier, ce dispositif étant constitué par un organe en forme de plaque porté par la charpente dé l'appareil et comportant plusieurs saillies servant de butées avec lesquelles peut venir en prise une plaque 62 portée par la surface inférieure du levier 58. 



   Le dispositif de commande fonctionne de la façon   suivante   pour assurer premièrement la manoeuvre longitudinale, deuxièmement la manoeuvre latérale, et troisièmement le freina- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 ge sur l'air et la cambrure des ailes. On fait osciller le levier 41 en avant ou en arrière autour de son pivot de façon à faire monter ou descendre l'arbre de base 42 dans les guides à coulisse 45,46, cet arbre entraînant les leviers de commande   47,48,   qui, par l'intermédiaire des câbles 49 et 50, actionnent les ailerons 3,4,5 et 6, par exemple pour relever les ailerons avant et abaisser les ai- lerons arrière, ou vice versa.

   Si l'on fait osciller le levier 41 transversalement, les leviers de commande 47, 48 sont également déplacés de façon à faire mouvoir les ai- lerons avant dans des sens opposés l'un à l'autre, de même que les ailerons arrière, ce qui commande la manoeuvre latérale de la machine. 



   On effectue le freinage sur l'air et la varia- tion de cambrure en faisant monter ou descendre le levier 58, ce qui provoque un mouvement semblable du palonnier 53. Le palonnier 53 porte des câbles 63,64 qui passent sur des poulies pour aboutir respectivement aux battants d'ailes articulés centraux ,avant et arrière, 7,8 et par lesquels ces derniers sont amenés à se déplacer de façon à augmenter la cambrure ou l'angle d'incidence, ou sont déplacés à fond afin d'effectuer le freinage sur l'air. 



   Si on le désire, les ailerons des deux ailes peuvent se prolonger sensiblement sur toute la largeur de l'ai- le, de sorte que les battants d'ailes articulés centraux peuvent être supprimés. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Une variante du. mode de commande des batrants d'ailes articulés centraux 7, 8 est représentée à la fig.6, et elle permet d'effectuer la variation de la cambrure ou de l'angle d'incidence, le freinage sur l'air et la manoeuvre longitudinale de la machine. Dans cette variante sont prévus deux leviers : un grand levier 65 et un petit levier 66, le grand levier étant articulé en 67 et le petit ou levier étant articulé en   68.*Un     verrou/dispositif   d'arrêt approprié 69 sert à verrouiller chaque levier, le grand levier se déplaçant sur un quadrant 70 et le petit levier sur un quadrant 71 porté par le grand levier. Sur le grand levier sont montées deux roues dentées 72,75, l'axe de la roue 72 se trouvant au-dessus du pivot 67 au point d'articulation du petit levier, et l'axe de la roue 73 se trouvant au-dessuus du pivot 67.

   La roue 72 porte près de sa périphérie une tige 74 qui est reliée par un levier coudé 75 à la partie su- périeure du battant d'aile arrière 8, tandis que la roue 73 est reliée à la surface inférieure du battant d'aile avant 7 par une biellette semblable 76 et un levier coudé 77. 



   Le fonctionnement de cette variante du dispositif de commande est le suivant : Pour effectuer le freinage sur l'air, on tire le -grand levier 65 en arrière par un mouvement d'une grande amplitude, ce levier entraînant avec lui le petit levier 66 et les roues dentées 72,73 qu'il porte. 



  Ce mouvement pousse la biellette 76 en avant de façon à abaisser 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 le battant d'aile 7, et il pousse en même temps la biellette 74 de facon à abaisser le battant d'aile arrière 8, pour effectuer le freinage sur l'air. Un mouvement d'amplitude moindre du grand levier fera varier la cambrure ou l'angle d'incidence. Pour manoeuvrer l'appareil dans le sens de la longueur ; on actionne le petit levier 66 indépendamment du grand levier 65. Ce mouvement fait tourner la roue dentée 72; et cette roue,engrenant avec la roue 73, fait tourner celle-ci en sens inverse.

   Si l'on pousse par exemple le petit levier en avant, il fait tourner la roue   72   en sens inverse du mouvement des/aiguilles d'une montre (comme l'indique la flèche) de façon à faire tourner la roue 73 dans le sens   -du   mouvement des aiguil- les d'une montre. Cette rotation des roues 72,73 provoque le soulèvement du battant d'aile 8 et l'abaissement du battant d'aile 7, ce qui assure la manoeuvre longitudinale de l'appareil. Un mouvement du netit levier 66 en sens inverse assure encore la manoeuvre longitudinale de l'appareil, mais dans le sens contraire. 



   L'utilisation du petit levier dans le but et par le procédé qui viennent d'être décrits peut être modifiée, le mouvement de ce levier permettant d'effectuer la manoeuvre voulue et correspondante du   battant''   d'aile ou des battants d'ailes fixés au plan principal postérieur seulement, sans provoquer simultanément aucun mouvement opposé correspondant à celui du ou des battants d'ailes articulés sur le plan principal antérieur (ou vice versa). 



   / 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 
Dans une telle variante, il ne serait pas nécessaire d'utiliser les différentes roues dentées engrenant entre elles sus-mentionnées, et le-mouvement désiré imprimé aux biellettes de traction et de poussée précédem- ment mentionnées pourrait être effectué par la fixation de ces biellettes à une partie appropriée quelconque du grand et du petit levier respectivement ,dans le but qui vient d'être décrit. 



   Lorsque, dans un type particulier de construction, des abouts d'aile de grande section centrale font partie du   corps '    @e   l'appareil pour la fixation des ailes ou plans principaux avant et arrière, ces larges parties centrales pourraient comporter chacune un   battant.  articulé, de sorte qu'il ne serait peut-être pas nécessaire d'utiliser d'autres   battants   supplémentaires articulés sur ces parties ou sur les ailes. 



   Pour les petits types de machines   volantes   la force musculaire du pilote sera suffisante pour actionner ces leviers, mais pour les grands types, la force pourrait être transmise à ces leviers par une application appropriée d'un servo-moteur quelconque à air comprimé. 



   Si on le désire, bien que l'on conçoive que cela n'est pas nécessaire, un petit plan de queue peut être ajouta pour   aider   à assurer la stabilité longitudinale.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Aircraft upgrades"
The present invention relates to the construction and control of aircraft, and it relates to heavier-than-air aircraft, such as airplanes, hydroplanes and the like.



   According to the present invention, the aircraft comprises two main airfoils which will be referred to hereinafter under the name of wings and which are arranged in a stepped position in front and behind the normal center of gravity, a common device serving to operate the side balance control flaps or ailerons which, while controlling

 <Desc / Clms Page number 2>

 lateral balance, also serve as risers to control the longitudinal balance of the device. It can be seen that with this arrangement it is possible to dispense with the conventional assembly normally used and consisting of the combination of a tail plane and an elevator.



   In addition to the ailerons, the wings preferably include central articulated wing flaps constituting, on the trailing edge of each wing, a fairly considerable part of the surface of the wing, these flaps being susceptible to move so as to exert on the apparatus a braking effect on the air by increasing their angle of resistance to the wind. Preferably, means are provided to cause the central articulated wing flaps to move to different degrees so that they can act as aerodynamic brakes or as devices giving the wings a curved lower surface to increase or decrease their climbing efficiency.



   The device for actuating the ailerons may consist of a pilot operated hand control wheel which can rotate freely within or around a vertical control column or lever, the arrangement being such that the rotation of the steering wheel operates the ailerons to control the lateral balance, while the oscillation of the column or the control lever forwards or backwards controls the longitudinal balance.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In a variant, the longitudinal control and the lateral control of the machine are obtained by actuating the ailerons on the front wing and on the rear wing by means of a lever and a shaft mounted by a universal joint. on a shaft so that the movement of the lever back and forth controls the longitudinal balance, and the lateral movement of the lever controls the lateral balance.



   The central articulated wing flaps can be arranged so as to be able to perform a simultaneous movement with the ailerons, in order to help maintain the longitudinal balance and also to constitute aerodynamic brakes.



   Various embodiments of the invention are shown schematically and by way of nonlimiting examples in the accompanying drawings in which: FIG. 1 is a plan view of one form of control devices for the ailerons and wing flaps ; fig. 2 is a side elevation thereof and FIG. 3 a front elevation, however comprising a variant of the control device;

   fig. 4 is a side view of an airplane showing the arrangement of the wings, while FIG. 5 and 6 are views of other variants of the control device FIG. 5 being a schematic view in

 <Desc / Clms Page number 4>

 perspective and fig. 6 a side elevation of one form of wing flap control device for effecting air braking and increasing or decreasing the camber of such wing flaps, as well as for providing an independent device for the longitudinal control.



   In the example shown in fig.l and 2,1 shows the main front wing and 2 the rear main wing, 3 and 4 being respectively the left wing and the right wing. front, and 5 and 6 the left wing and the rear right wing. 7 is the front central articulated wing quarter and 8 is the rear central articulated wing quarter.

   The mechanism for operating the ailerons and flaps of the front and rear wings, for the control of the longitudinal and lateral balance, comprises a control wheel 9 actuated by the pilot and able to rotate freely around the vertical column or. control lever 10 normally provided, and which carries a suitably toothed bevel gear 11 meshing with a similar bevel gear 12 attached to the upper end of a hollow shaft or sleeve 13 surrounding substantially the entire length of the vertical control column 10, but being able to turn freely around this column.

   The lower end of this sleeve 13 carries a similar bevel wheel 14 meshing with two other bevel wheels 15, 16 mounted one on each side of this wheel 14 and at the ex-

 <Desc / Clms Page number 5>

 lower end of the vertical control column 10.



  These bevel wheels 15,16 are respectively fixed on sleeves 17,18 which surround a transverse shaft 19, around which they can rotate freely. The lower end of this column 10 is rigidly fixed by a reinforcing sleeve to the aforementioned transverse shaft (around its middle part), this shaft being provided with suitable bearings, at its ends or near its ends, to ensure the position of the control mechanism relative to the whole of the apparatus, and to make it possible to impart a rotational movement to this transverse shaft by the oscillation of the vertical control column forwards and backwards to control the balance longitudinal.



   The transverse shaft 19 carries at its ends, by means of arms 19 ', two links 20, 21, the link 20 being articulated on the lower surface of the front wing flap 7, and the link 21 being articulated in a manner analogous to the rear wing flap 8, these rods 20,21 transmitting the desired movement to the front and rear central articulated wing flaps 7 and 8, from the movement of the vertical control column 10. This movement, which is an oscillation of this column forwards and backwards, independently or movement of the control 9 for the control of the ailerons 3, 4, 5 and 6, contributes to ensuring the control of the longitudinal balance of the machine. The balance

 <Desc / Clms Page number 6>

 longitudinal is also controlled by the movement of ailerons 5,4,5 and 6 by means of the following mechanism.

   At its end furthest from the bevel wheel 15, the sleeve 17 carries two rods 22,23, the rod 22 terminating in an articulated connection on the / lower surface of the fin 3, and the rod 23 being connected to 'a manner similar to the fin 6, that is to say that the sleeve 17 is connected to the left front fin 3t to the right rear fin. The sleeve 18 comprises, in a similar manner, two rods 24,25 articulated respectively on the lower surface of the ailerons 4 and 5, that is to say on the front right wing and on the rear wing. from the left.



   The rods 22, 23, 24 and 25 transmit the movement of the flywheel 9 to the ailerons with the double purpose of stabilizing the lateral balance of the machine during flight and of helping to ensure, or to fully control the longitudinal balance. machine, as will be described below. It should be noted that if, for some unforeseen reasons, the articulated wing flaps 7 and 8 can no longer be controlled, the ailerons allow this to fully control the longitudinal balance of the machine, as well as the lateral balance. However, if the ailerons no longer move to be controlled, the wing flaps 7 and 8 can control the longitudinal balance of the machine.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   In order for lateral balance to be maintained, it will be assumed that the apparatus tilts or turns to the left side; to reestablish lateral balance, ailerons 3 and 5 must be lowered and ailerons 4 and 6 raised, so as to give the aircraft greater lifting power on the left side. For this purpose, the flywheel 9 is rotated in the direction of clockwise movement, which causes the sleeve 17 to turn via the bevel wheels 11, 12, 14 and 15, the connecting rod 22 thus being thrust and the rod 23 pulled, so as to lower the fin 3 and raise the fin 6. At the same time, the sleeve 18 is rotated (by the bevel wheels 11, 12, 14 and 16) so as to pull on the two rods 24.25 to raise aileron 4 and lower aileron 5 in order to restore the machine's lateral balance.

   A reverse rotation of the steering wheel 9 will cause a reverse movement of the front and rear fins.



   If it is desired to ensure the longitudinal balance of the aircraft, the front and rear ailerons and the front and rear wing flaps are actuated simultaneously. This is obtained by an oscillation of the vertical control column 10 around the axis of the shaft 19. For example, if one wishes to raise the front of the apparatus, the control column 10 is pulled out. back. This movement imparts a rotational movement to both the cross shaft 19 and the sleeves 17 and 18 so that all of the connecting rods 20,21,22,23,24 and 25 are

 <Desc / Clms Page number 8>

 operated. The link 20 is pulled back so as to pull the wing bar 7 downwards, and the link 21 is pulled forward so as to push the wing flap 8 up.

   At the same time, the rods 22 and 24 are actuated so as to lower the ailerons 3 and 4 and the rods 23 and 25 are actuated so as to raise the ailerons 5 and 6. It can therefore be seen that the ailerons and the wing d The front wing are lowered, while the ailerons and the rear wing flap are raised, so that the aircraft's longitudinal balance is restored.



   In order to effect the braking on the air independently of the longitudinal operation of the apparatus, laterally or longitudinally, a separate lever 26 is rotatably mounted at 27 on the framework of the apparatus. The lever 26 is arranged to move on an arm 28 in the form of a quadrant so as to be able to occupy several positions and two links 29,30 are fixed to this lever, the link 29 being connected to one of the arms of a lever. elbow 31, the other arm of which is connected to a link 32 articulated on the lower surface of the front wing flap 7, while the elbow lever 31 carries, mounted on its pivot, a second elbow lever 33 to which is connected the rod 20 leading to the transverse shaft 19.

   The second link 30 of the lever 26 is similarly coupled by an elbow lever 34 and a link 35 to the lower surface of the rear wing flap.

 <Desc / Clms Page number 9>

 laughter 8, the bent lever 34 carrying, mounted like the bent lever 31, a second bent lever 36 to which the rod 21 is connected, the levers 33 and 36 being articulated on the frame of the apparatus.



   The arrangement is such that for a slight forward movement of the lever 26, the articulated wing flaps 7 and 8 are both raised to ensure maximum machine speed. However, if the lever 26 is moved back, the wing flaps 7 and 8 are forced to move so as to give the wings a stronger camber to increase their lifting power, while the full movement of the lever 26 towards the wing. The rear lowers wing flaps 7 and 8 so that they act as aero brakes.



   A variant of the device for controlling air braking and for varying the camber of the wings is shown in FIG. 3.



   With this device it is useful, in order to obtain a greater braking effect on the air and a greater variation of the airfoils, to allow the ailerons and the wing quarters to act as a single unit in the same direction on the two wings, while allowing the ailerons to act independently of the wing flaps to control the lateral balance of the machine. Accordingly, the end bearings in which the cross shaft 19 is mounted are /

 <Desc / Clms Page number 10>

 arranged so as to be able to effect, to an appreciable degree, from the vertical, an equal rocking movement forwards and backwards, with respect to the frame of the apparatus.



  This is achieved by mounting the shaft 19 on arms 38 fixed to a second transverse shaft 39 which can rotate freely in bearings fixed to the frame of the apparatus.



  Shaft 39 is rotated by means of a lever operated arm 40 (not shown) mounted in a convenient position near the pilot and may include any suitable latch or stopper of a type known for. lock it on the frame of the device and release it in order to allow its movement, such as for example the locking device used for an automobile handbrake. In addition, the operation of this hand lever or similar device could also be used to effect the braking on the air (by any appropriate intermediate mechanical movement) acting on other articulated wing flaps independent of those which have been. described above, less movement of the hand lever varying the camber of the wings and the angle of incidence.



   By tilting the arm 40, the shaft 39 is rotated, which causes the entire control column to tilt, in its entirety, that is to say the shaft 19 and the sleeves 17 and 18, this consequently causing the movement of the connecting rods 20,21,22,23,24 and 25 and this movement

 <Desc / Clms Page number 11>

 for example having the effect of raising the ailerons 3, 4 and the wing flap 7, and lowering the ailerons 5,6 and the wing flap 8 ,, or vice versa.



   It is naturally understood that instead of an oscillating movement of the whole of the control column forwards and backwards, like that which is described above, it is possible to arrange the end bearings of the cross shaft in such a way that they can effect, to an appreciable degree, an equal movement up and down in relation to the frame of the apparatus, so as to raise and lower the assembly. the control column by printing a movement corresponding to the rods, which would then be mounted vertically.



   Another variant of the control device, particularly applicable to light airplanes, is shown in FIG. 5, in which the vertical control column 41 is fixed to a longitudinal base shaft 42 mounted by a universal joint on a transverse beam 53 by means of a universal or ball bolt 43 which is arranged so as to be able to move freely between two bearings 44 integral with the base shaft 42. The base shaft 42 passes between two front and rear sliding guides 45 and 46 respectively, ,, these guides being fixed to the frame of the device.

   A double-ended control lever 47 is attached to the front end of the base shaft and a similar control lever 48

 <Desc / Clms Page number 12>

 is mounted on the rear end of this base shaft 42, cables 49 and 50 being respectively fixed to these levers 47 and 48 and passing over guide pulleys 51,52 to end in the front and rear fins 3, 4 and 5 , 6, the axes of the hinges of these fins being indicated in phantom lines.



   The hinge bolt 43 passes through a transverse spreader 53 to which it is fixed and which is / pivotally mounted at one end on a sliding support 54 in which it is retained by a pin 55, this support being carried by the frame of the 'apparatus. The other end of said lifter 53 is forked at 56 to embrace a vertical rod or a vertical tube 57 fixed to the frame of the device and serving as a position guide for the lifter 53.

   The lifter can be brought up and down by the operation of a lever 58 via a rod 59, the lever 58 being articulated at one end by means of a pivot 60. 61 is the setting device. position of the lever, this device being constituted by a member in the form of a plate carried by the frame of the apparatus and comprising several projections serving as stops with which a plate 62 carried by the lower surface of the lever 58 can engage.



   The control device operates as follows to ensure first the longitudinal maneuver, second the lateral maneuver, and thirdly the braking.

 <Desc / Clms Page number 13>

 age on the air and the arch of the wings. The lever 41 is oscillated forward or backward about its pivot so as to cause the base shaft 42 to rise or fall in the slide guides 45,46, this shaft driving the control levers 47,48, which, via cables 49 and 50, actuate ailerons 3, 4, 5 and 6, for example to raise the front ailerons and lower the rear ailerons, or vice versa.

   If the lever 41 is oscillated transversely, the control levers 47, 48 are also moved so as to move the front ailerons in opposite directions to each other, as well as the rear ailerons. which controls the lateral maneuver of the machine.



   The air braking and the camber variation are effected by moving lever 58 up or down, which causes similar movement of the rudder bar 53. The rudder bar 53 carries cables 63,64 which pass over pulleys to end. respectively to the central articulated wing flaps, front and rear, 7,8 and by which the latter are caused to move so as to increase the camber or the angle of incidence, or are moved fully in order to perform the braking on air.



   If desired, the ailerons of the two wings can extend substantially over the entire width of the wing, so that the central articulated wing flaps can be omitted.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   A variant of. control mode of the central articulated wing flaps 7, 8 is shown in fig. 6, and it makes it possible to vary the camber or the angle of incidence, braking on the air and maneuvering length of the machine. In this variant, two levers are provided: a large lever 65 and a small lever 66, the large lever being articulated at 67 and the small lever or lever being articulated at 68. * A suitable lock / stop device 69 serves to lock each lever , the large lever moving on a quadrant 70 and the small lever on a quadrant 71 carried by the large lever. On the large lever are mounted two toothed wheels 72.75, the axis of the wheel 72 located above the pivot 67 at the point of articulation of the small lever, and the axis of the wheel 73 located above. of pivot 67.

   The wheel 72 carries near its periphery a rod 74 which is connected by an elbow lever 75 to the upper part of the rear wing leaf 8, while the wheel 73 is connected to the lower surface of the front wing leaf. 7 by a similar rod 76 and an angled lever 77.



   The operation of this variant of the control device is as follows: To perform braking on air, the large lever 65 is pulled back by a movement of a large amplitude, this lever driving with it the small lever 66 and the 72,73 cogwheels that it carries.



  This movement pushes the link 76 forward so as to lower

 <Desc / Clms Page number 15>

 the wing flap 7, and at the same time it pushes the rod 74 so as to lower the rear wing flap 8, to brake on the air. A smaller amplitude movement of the large lever will vary the camber or the angle of incidence. To maneuver the device lengthwise; the small lever 66 is actuated independently of the large lever 65. This movement turns the toothed wheel 72; and this wheel, meshing with wheel 73, turns the latter in the opposite direction.

   If, for example, the small lever is pushed forward, it turns the wheel 72 counterclockwise (as indicated by the arrow) so as to turn the wheel 73 clockwise. -the movement of the hands of a watch. This rotation of the wheels 72, 73 causes the lifting of the wing leaf 8 and the lowering of the wing leaf 7, which ensures the longitudinal operation of the device. A movement of the netit lever 66 in the opposite direction still ensures the longitudinal maneuver of the device, but in the opposite direction.



   The use of the small lever for the purpose and by the method which has just been described can be modified, the movement of this lever making it possible to perform the desired and corresponding maneuver of the wing flap or of the wing flaps. fixed to the posterior principal plane only, without simultaneously causing any opposite movement corresponding to that of the wing flaps articulated on the anterior principal plane (or vice versa).



   /

 <Desc / Clms Page number 16>

 
In such a variant, it would not be necessary to use the various toothed wheels meshing with each other mentioned above, and the desired movement imparted to the traction and thrust links mentioned above could be effected by fixing these links. to any suitable part of the large and small lever respectively, for the purpose just described.



   When, in a particular type of construction, wing tips of large central section form part of the body of the apparatus for fixing the front and rear wings or main planes, these large central parts could each comprise a flap. hinged, so that it might not be necessary to use other additional hinged flaps on these parts or on the fenders.



   For small types of flying machines the muscular force of the pilot will be sufficient to actuate these levers, but for large types the force could be transmitted to these levers by a suitable application of some compressed air servo motor.



   If desired, although it will be understood that this is not necessary, a small tail plane can be added to help provide longitudinal stability.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1- Aéronef caractérisé en ce qu'il comporte deux ailes disposées en position étagée en avant et en arrière du centre de gravité normal et un dispositif commun pour actionner les ailerons ou battants de commande de l'équilibre latéral, lesquels, en plus de la commande de l'équilibre latéral, servent aussi d'élévateurs pour commander l'équili- bre longitudinal de l'appareil; 2- Aéronef suivant la revendication 1, caractérisé en ce que, en plus des ailerons , est prévu sur chaque aile un battant d'aile articulé central adapté au bord de fuite de chaque aile, ces battants étant susceptibles d'être déplacés de façon à produire sur l'appareil un effet de freinage à air par l'augmentation de leur angle de résistance au vent. CLAIMS 1- Aircraft characterized in that it comprises two wings arranged in a stepped position in front and behind the normal center of gravity and a common device for actuating the ailerons or flaps for controlling the lateral balance, which, in addition to the lateral balance control, also serve as elevators to control the longitudinal balance of the apparatus; 2- Aircraft according to claim 1, characterized in that, in addition to the ailerons, is provided on each wing a central articulated wing flap adapted to the trailing edge of each wing, these flaps being capable of being moved so as to produce an air braking effect on the device by increasing their wind resistance angle. 3. Aéronef selon la revendication 2, caractérisé en ce qu'un dispositif est prévu pour faire mouvoir les bat- tants d'ailes articulés centraux à des degrés différents de façon qu'ils agissent comme frein aérodynamiques ou comme dispositifs servant à donner aux ailes une surface inférieure cambrée pour en augmenter ou diminuer l'efficacité ascension- ne]-le. 3. Aircraft according to claim 2, characterized in that a device is provided for moving the central articulated wing flaps to different degrees so that they act as aerodynamic brakes or as devices serving to give the wings. a curved lower surface to increase or decrease the ascension- ne] -le efficiency. 4. Aéronef selon les revendications 1,2 ou 3, caractérisé en ce que le dispositif servant à actionner les ailerons est constitué par un volant de commande pouvant tourner à l'intérieur ou autour d'une colonne verticale de commande ou levier, l'agencement étant tel que la <Desc/Clms Page number 18> rotation du volant de manoeuvre indépendamment du mouvement de la colonne de commande actionne les ailerons pour commander l'équilibre latéral de l'appareil, tandis que le mouvement de la colonne de commande actionne les ailerons pour commander l'équilibre longitudinal de l'appareil. 4. Aircraft according to claims 1, 2 or 3, characterized in that the device for actuating the ailerons is constituted by a control wheel which can turn inside or around a vertical control column or lever, the arrangement being such that the <Desc / Clms Page number 18> rotation of the handwheel independently of movement of the control column operates the ailerons to control the lateral balance of the aircraft, while movement of the control column operates the ailerons to control the longitudinal balance of the aircraft. 5. Aéronef selon la revendication 4, caractérisé en ce que le mouvement de la colonne de commande actionne aussi les battants d'ailes centraux pour contribuer à assurer la commande longitudinale de l'appareil. 5. Aircraft according to claim 4, characterized in that the movement of the control column also actuates the central wing flaps to help ensure the longitudinal control of the device. 6. Aéronef selon l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que le dispositif servant à actionner les ailerons des deux ailes ,avant et arrière, est cons- titué par un levier et un arbre à articulation universelle, de façon que le mouvement du levier en avant et en arrière commande l'équilibre longitudinal, et que le mouvement latéral du levier commande l'équilibre la téral. 6. Aircraft according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the device serving to actuate the ailerons of the two wings, front and rear, is constituted by a lever and a universal joint shaft, so that the forward and backward movement of the lever controls the longitudinal balance, and the lateral movement of the lever controls the lateral balance. 7. Aéronef selon la revendication 2, caractérisé en ce que le dispositif servant à commander le mouvement des battants d'ailes articulés centraux pour effectuer le freina- ge sur l'air et pour faire varier la cambrure est constitué par un levier avec des connexions articulées qui le relient aux battants à charnière, l'agencement étant tel, que, lorsque le levier est actionné dans un sens, les battants d'ailes articulés centraux sont relevés pour augmenter la vitesse de la machine, tandis que le mouvement du levier en <Desc/Clms Page number 19> sens inverse fait varier la cambrure ou l'angle d'incidence et que, lorsque le levier est déplacé à fond dans ce dernier sens, les battants d'ailes sont abaissés suffisamment pour agir comme freins aérodynamiques. 7. Aircraft according to claim 2, characterized in that the device serving to control the movement of the central articulated wing flaps to effect the braking in the air and to vary the camber is constituted by a lever with connections. hinged wings that connect it to the hinged leaves, the arrangement being such that when the lever is operated in one direction, the central hinged wing flaps are raised to increase the speed of the machine, while the movement of the lever in <Desc / Clms Page number 19> reverse direction varies the camber or the angle of incidence and that when the lever is moved all the way in the latter direction, the wing flaps are lowered enough to act as aero brakes. 8. Aéronef selon les revendications 4 et 5, caractérisé en ce que le volant de commande porte une roue dentée conique engrenant avec une roue dentée conique semblable fixée sur la partie supérieure d'un arbre creux ou manchon entourant la colonne de commande et pouvant tourner librement autour de cette colonne, l'extrémité inférieure de ce manchon portant une roue conique qui engrène avec des roues coniques semblables portées par des manchons reliés, par des biellettes ou autre mécanisme approprié, aux ailerons avant et arrière. 8. Aircraft according to claims 4 and 5, characterized in that the control wheel carries a conical toothed wheel meshing with a similar conical toothed wheel fixed to the upper part of a hollow shaft or sleeve surrounding the control column and capable of rotating. freely around this column, the lower end of this sleeve carrying a bevel wheel which meshes with similar bevel wheels carried by sleeves connected, by rods or other appropriate mechanism, to the front and rear fins. 9. Aéronef selon les revendications 5 et 8, caractérisé en ce que la colonne verticale de commande est fixée , par son extrémité inférieure, à un arbre transversal monté dans des paliers portés par la charpente de l'appareil, cet arbre étant relié, par un mécanisme à biellettes appro- prié, aux battants d'ailes de commande avant et arrière, l'arbre transversal étant entouré par les mannhons faisant partie du mécanisme d'engrenages de la colonne de commande, les manchons pouvant tourner indépendamment de cet arbre transversal lorsque le volant de commande est actionna, et se mouvoir avec cet arbre lorsque la colonne de commande est actionnée. <Desc/Clms Page number 20> 9. Aircraft according to claims 5 and 8, characterized in that the vertical control column is fixed, by its lower end, to a transverse shaft mounted in bearings carried by the frame of the device, this shaft being connected by a suitable link mechanism, to the front and rear control wing flaps, the transverse shaft being surrounded by the mannhons forming part of the gear mechanism of the control column, the sleeves being able to rotate independently of this transverse shaft when the control wheel is operated, and move with this shaft when the control column is operated. <Desc / Clms Page number 20> 10.- Aéronef selon la revendication 9, caractérisé en ce que l'arbre transversal est monté sur un deuxième arbre transversal agencé pour être entraînée en rotation au moyen d'un levier et d'un mécanisme à biellettes approprié, de façon que la colonne de commande et le volant de commande puissent se mouvoir en bloc avec leurs engrenages respec- tifs pour actionner les battanis d'ailes articulés avant et arrière et/ou les ailerons avant et arrière pour effectuer le freinage sur l'air et pour faire varier la cambrure et l'angle d'incidence des ailes. 10.- Aircraft according to claim 9, characterized in that the transverse shaft is mounted on a second transverse shaft arranged to be driven in rotation by means of a lever and an appropriate link mechanism, so that the column control and the control wheel can move as a unit with their respective gears to actuate the front and rear articulated wing battans and / or the front and rear ailerons to brake on the air and to vary the speed. camber and angle of incidence of the wings. Il.- Aéronef selon la revendication 6, caractérisé en ce que l'arbre passe à chaque extrémité à travers des guides à coulisse 3t porte à chaque extrémité un levier de commande à deux extrémités reliées respectivement aux ailerons avant et arrière, de façon que, lorsque le levier est déplacé en avant et en arrière, les leviers à deux extrémités montent et descendent pour relever ou abaisser les ailerons de l'aile antérieure dans un sens, et les ailerons de l'aile postérieure dans l'autre sens, tandis que le mouvement latéral du levie:-.- fait basculer les leviers à deux extrémités de façon à actionne: II.- Aircraft according to claim 6, characterized in that the shaft passes at each end through sliding guides 3t carries at each end a control lever at two ends connected respectively to the front and rear ailerons, so that, when the lever is moved forward and backward, the levers at both ends move up and down to raise or lower the ailerons of the fore wing in one direction, and the ailerons of the hind wing in the other direction, while the lateral movement of the levie: -.- swings the levers at both ends so as to actuate: ? les ailerons de l'aile antérieure en sens opposé l' un par rapport à 1.'antre, et les ailerons de l'aile postérieure ' l'un également en sens opposée/par rapport à l'autre. ? the ailerons of the fore wing in the opposite direction to each other, and the ailerons of the hind wing 'one also in the opposite direction to each other. 12.- Aéronef selon les revendications 6 et 11, caractérisé en ce qu'il comporte un palonnier transversal <Desc/Clms Page number 21> articulé à une extrémité sur la charpente de l'appareil et relié à l'arbre de base, ce palonnier étant relié par des organes souples aux battants d'ailes avant et arrière, de façon que le mouvement de ce palonnier actionne les battants d'ailes pour faire varier la cambrure ou l'angle d'incidence, ou pour effectuer le freinage sur l'air, et qu'il actionne aussi les ailerons dans le même sens par l'intermédiaire de l'arbre de base. 12.- Aircraft according to claims 6 and 11, characterized in that it comprises a transverse rudder <Desc / Clms Page number 21> articulated at one end on the frame of the device and connected to the base shaft, this lifter being connected by flexible members to the front and rear wing flaps, so that the movement of this lifter actuates the flaps of wings to vary the camber or the angle of incidence, or to effect the braking on the air, and that it also actuates the ailerons in the same direction via the intermediary of the base shaft. 13. Aéronef selon la revendication 12, caractérisé en ce que le palonnier est actionné par un levier à main pouvant être amené à l'une de plusieurs positions en prise avec des abouts ou butées portés par la charpente de l'appareil, de façon que le palonnier, puisse être déplacé de manière à faire prendre différentes positions aux battants d'ailes et/ ou aux ailerons. 13. Aircraft according to claim 12, characterized in that the rudder is actuated by a hand lever which can be brought to one of several positions engaged with ends or stops carried by the frame of the device, so that the rudder can be moved so as to make the wing flaps and / or ailerons take different positions. 14. Aéronef selon les revendications 2 et 3, caractérisé en ce que le dispositif servant à effectuer une variation de la cambrure ou de l'angle d'incidence et le freinage sur l'air est constitué par deux leviers dont l'un est articulé sur l'autre, ce dernier portant deux roues dentées dont les axes sont équidistants du point d'articulation de ce levier et sur une même ligne avec ce point, chaque roue comportant près de sa périphérie un mécanisme à biellette assurant la liaison avec l'un des battants dtailes articulés, l'agencement étant tel que le levier principal entraîne dans <Desc/Clms Page number 22> , son mouvement le deuxième levier et les roues dentées pour effectuer le freinage sur l'air, 14. Aircraft according to claims 2 and 3, characterized in that the device for effecting a variation of the camber or of the angle of incidence and the air braking consists of two levers, one of which is articulated. on the other, the latter carrying two toothed wheels whose axes are equidistant from the point of articulation of this lever and on the same line with this point, each wheel comprising near its periphery a link mechanism ensuring the connection with the one of the articulated detailed leaves, the arrangement being such that the main lever drives in <Desc / Clms Page number 22> , its movement the second lever and the toothed wheels to perform the braking on the air, tandis que le mouvement indé- pendant du deuxième levier fait tourner les roues dentées pour assurer la manoeuvre longitudinale de la machine, consti- tuant ainsi un dispositif indépendant pour maintenir la commande longitudinale. while the independent movement of the second lever rotates the toothed wheels to ensure longitudinal maneuvering of the machine, thus constituting an independent device for maintaining the longitudinal control. RESUME Aéronef comportant deux ailes disposées en position étagées en avant et en arrière du centre de gravité normal et combinées avec des moyens pour commander l'équilibre latéral et l'équilibre longitudinal et pour assurer un freinage sur l'air. ABSTRACT Aircraft comprising two wings arranged in a stepped position in front and behind the normal center of gravity and combined with means for controlling the lateral balance and the longitudinal balance and for providing air braking.
BE415874D BE415874A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE415874A true BE415874A (en)

Family

ID=78920

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE415874D BE415874A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE415874A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0295174B1 (en) Rocking beam landing system
FR2946317A1 (en) GUIGNOL A VARIABLE RATIO FOR MANUAL AIRCRAFT FLIGHT CONTROL CHAIN WITH ROTATING CAR
CA2397626A1 (en) Aircraft with rotary wings
EP0706937B1 (en) Device to control the pitch of the blades of an helicopter rotor
EP4143083A1 (en) Aircraft
EP0000228B1 (en) Muscular propulsion device, in particular for a vehicle
BE415874A (en)
EP0706936B1 (en) Improvements to pitch control devices for hingeless rotors
FR2523546A1 (en) EQUIPMENT FOR VEHICLES HAVING AT LEAST ONE ROTATING SPEED DEVICE AND A HELICOPTER AND AIRCRAFT BODY
FR2620106A1 (en) Light helicopter with two contrarotating rotors
EP0318477B1 (en) Improvements to vertical take-off aircraft
FR2577198A1 (en) CONVERTIBLE AIRPLANE
EP0317554B1 (en) Steering aid for rotor aircraft
EP2418146A1 (en) Light engine-powered aircraft with improved balance
BE410576A (en)
CH214763A (en) Flying machine with articulated wings.
BE434423A (en)
FR2830237A1 (en) Heavier than air aircraft comprises pivoting screw nacelles at ends of arms projecting from fuselage sides
BE479125A (en)
BE332834A (en)
BE427865A (en)
BE351122A (en)
BE433758A (en)
FR2728226A1 (en) Coupling for control of helicopter yaw push rod, esp. for helicopters whose rear boom is foldable as in case of helicopter carrying ships
BE414792A (en)