BE415679A - - Google Patents

Info

Publication number
BE415679A
BE415679A BE415679DA BE415679A BE 415679 A BE415679 A BE 415679A BE 415679D A BE415679D A BE 415679DA BE 415679 A BE415679 A BE 415679A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cradle
axis
lookout
arm
weapon
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE415679A publication Critical patent/BE415679A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F41WEAPONS
    • F41AFUNCTIONAL FEATURES OR DETAILS COMMON TO BOTH SMALLARMS AND ORDNANCE, e.g. CANNONS; MOUNTINGS FOR SMALLARMS OR ORDNANCE
    • F41A27/00Gun mountings permitting traversing or elevating movement, e.g. gun carriages
    • F41A27/06Mechanical systems

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Toys (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    AFFUT   POUR MITRAILLEUSE 
La présente invention concerne un affût pour mitrailleuse, particulièrement applicable au tir sur but aérien, du type comportant, en plus du pointage en azimut, un pointage latéral dit en toit et balayage obtenu par pivotement de l'arme autour dtun axe normal au berceau. 



   On sait en effet que, lors d'un tir sur un objectif aérien se déplaçant à grande vitesse, la vitesse de variation des angles de site et d'azimut dépend de la distance à laquelle se trouve l'objectif : lorsque le but est très éloigné de   l'ar-   me, les variations que le pointeur est obligé de donner à ces angles, pour suivre le but, sont lentes, de sorte que, pour la précision du pointage, on est obligé d'avoir des commandes très démultipliées en site et en azimut. Il en est tout autrement lors- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 que le but se trouve à faible distance et en particulier lorsqu'il passe au-dessus du point où se trouve l'arme. Soit en effet XX' 
 EMI2.1 
 ,,;,; (figure 1) la trajectoire de l'avion, 0 l'emplacement de l'arme et xxt la projection sur le sol de la trajectoire du but. 



  Lorsque l'avion se déplace de B en B', en restant assez éloigné de l'arme, la variation bOb' = A de l'angle d'azimut n'est pas très élevée, de même que celle B'Ob' - BOb = s de l'angle de site, de sorte que le pointage peut être effectué pendant cet espace de temps au moyen d'une rotation azimutale A et une deuxième rota- tion en hauteur s de l'arme. Par contre, lorsque l'avion se dé- place de B' en   B",   ou de B" en B"', c'est à dire à une très fai- ble distance de l'arme, les variations des angles d'azimut et de site sont très considérables, de sorte que le pointeur éprouve de très grandes difficultés à suivre le but en actionnant les commandes très démultipliées dont il dispose.

   Pour remédier à cet inconvénient, on a déjà proposé d'adjoindre aux deux pointages ci-dessus un pointage supplémentaire, consistant à faire pivoter n l'arme dans le plan du berceau. Dans ces conditions, lorsque   l'avio @   se déplace, par exemple de B' en B", le pointeur pourra le suivre au moyen de deux rotations, la première étant une rotation du ber- ceau en site   s@ =   B'OC et la deuxième étant la rotation Il - COB", appelée balayage. Cette deuxième rotation, n'ayant pour effet que de faire pivoter l'arme seule sur le berceau, n'exige pas d'effort considérable, de sorte qu'elle peut être effectuée très rapide- ment, à l'aide d'une commande peu démultipliée. 



   La réalisation des affûts de ce genre, comportant le pointage supplémentaire latéral, présente certaines difficultés, parmi lesquelles on peut mentionner en premier lieu le passage du pointage en azimut au pointage latéral, la disposition du correc- teur de tir et sa liaison à l'arme mobile dans le plan du berceau, et enfin l'équilibrage des parties mobiles en site de   l'affût,   qui est rendu d'autant plus difficile que cet affût doit recevoir des angles de pointage en hauteur supérieurs à 90  pour que le poin- teur puisse suivre l'avion se déplaçant à grande vitesse au-dessus du point où se trouve située   l'arme.   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'affût faisant l'objet de la présente invention a pour    but de résoudre les problèmes indiqués ci-dessus ; est carac-   térisé par le fait que le pointage en azimut et le pointage la- téral sont effectués à l'aide d'un même volant de manoeuvre, le passage d'un mode de pointage à l'autre étant commandé par un embrayage actionné soit à la min, soit automatiquement pour une valeur déterminée de l'angle de site. 



   A titre d'exemple, on a décrit ci-dessous et représenté au dessin annexé une forme de réalisation du dispositif faisant l'objet de l'invention, 
La figure 1 est un schéma qui a été rappelé ci-dessus pour expliquer le principe du pointage latéral. 



   La figure 2 est une vue simplifiée, en perspective, de   l'affût   faisant l'objet de   l'invention.   



   La figure 3 représente une vue complète de l'arme en coupe suivant la ligne brisée   III-III-III   de la figure 8, 
Les figures 4   et 5   représentent, en coupe horizontale, deux variantes du dispositif d'embrayage. 



   Les figures 6   et 7   représentent, respectivement en élé- vation de face et de profil, un affût muni d'un dispositif de commande automatique du passage du pointage en azimut au pointage latéral. 



   La figure 8 est une élévation latérale de l'affût, côté correcteur. 



   La figure 9 en est une coupe verticale pratiquée suivant le plan de symétrie du berceau. 



   La figure 10 est une vue en bout de   l'affût,   montrant le montage du correcteur   avèc     oupe   transversale partielle par le dispositif équilibreur. 



   La figure 11 est un schéma permettant d'expliquer le principe de l'équilibreur. 



   La figure 12 représente cet équilibreur en élévation de face. 



   La figure 13 en est une coupe axiale. 



   L'affût représenté dans les figures 2 à 5 comporte une 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tourelle 1, orientable en azimut à l'aide d'un pivot 2, suscepti- ble de tourner dans un alésage du bâti fixe 3. Sur la tourelle 1, se trouve pivoté, autour des tourillons   4,4',   un berceau 5 orien- table en site. Le canon 6 de l'arme est fixé sur un faux berceau 7 pivoté autour d'un axe 8 normal au berceau 5. Le faux berceau 7 comporte, à son extrémité supérieure, un secteur denté 9 en prise avec une vis sans fin 10 portée par un arbre horizontal 11, tourillonné à l'extrémité du berceau 5. 



   La vis sans fin 10 pourrait être entraînée en rotation par un volant 12 (figure 2), monté fou sur   l'axe   des tourillons,   entraînante   par l'intermédiaire d'un dispositif d'embrayage com- mandé par le levier 13, l'un ou l'autre des arbres 14,15 comman- dant respectivement, par pignons d'angle, la vis sans fin 10 du pointage latéral ou celle 16 du pointage azimutal, cette der- nière étant en prise avec une roue dentée 17 solidaire de la par- tie fixe de   l'affût.   



   Toutefois, dans la forme de réalisation représentée dans les figures 3,4 et 5, le volant de commande 12 est monté sur la tourelle et il entraîne, par l'intermédiaire de pignons dtangle 18, un arbre 19 tourillonné dans un carter 20 renfermant un dis- positif d'embrayage constitué par un pignon baladeur 21 monté à clavetage coulissant sur l'arbre 19 et commandé par un levier 22 pivoté en 23 sur la tourelle et muni d'une fourche 24   s'enga-   géant dans une gorge ménagée dans la douille 25 solidaire du pi- gnon 21. Ce pignon 21 vient en prise, dans ses deux positions, avec les pignons 26 eu 27 montés respectivement sur les arbres 28 et 29 tourillonnés dans le carter 20.

   L'arbre 28 transmet son mouvement, à l'aide de pignons d'angle 30 à l'arbre 31 monté dans la tourelle (fig. 3), lequel, à son tour,   entraîne,   par l'intermédiaire du pignon 32, du pignon à douille 33 monté fou sur le tourillon   4-1 et   du pignon 34, l'arbre 35 monté dans le berceau 5 et relié, par les pignons d'angle 36, à l'arbre 11 portant la vis sans fin 10 en prise avec le secteur denté 9 du faux-berceau.

   L'arbre 29 (figure 4) porte, sur son prolongement, la vis sans fin 16   qui engrène   avec la roue dentée 17 calée sur 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le socle fixe 3 de l'affût, de sorte que, lorsque l'arbre 29 est entraîné par le volant 12 par l'intermédiaire du pignon baladeur 21, la tourelle se   trouvè   entraînée dans un mouvement de rotation azimutale autour du tourillon vertical 2. 



   Dans la variante représentée en figure 5, le levier commandant le dispositif d'embrayage est monté sur le volant   12 :   à cet effet, ce volant entraîne une douille creuse   37   tourillonnée    dans le carter 20 ; cette douille, est monté, par clavetage   coulissant, le pignon baladeur 21, ledit clavetage étant constitué par une goupille 38 mobile dans une rainure longitudinale de la douille 37 et traversant une pièce cylindrique 39, mobile à l'intérieur de la douille 37, et repoussée par un ressort à boudin 40 logé dans ladite douille. Sur la pièce 38, est attelée une bielle 41 actionnée par le leveir coudé 42 articulé en 43 sur la poignée 44 du volant de manoeuvre 12.

   Lorsque ce levier 42 est dans sa position de repos (figure 5), il actionne le pi- gnon 27 de la commande en azimut, tandis que, lorsque le   poin-   teur applique ce levier 42 contre la poignée 44 du volant 12, le pignon 21 vient en prise avec le pignon 26 de la commande du   poin   tage latéral : le passage d'un mode de pointage à l'autre est ainsi effectué par une manoeuvre   extrêmement   simple à l'aide d'organes se trouvant à la portée immédiate de la main du poin- teur. 



   En se reportant aux figures 6 et 7, dans lesquelles le passage du pointage azimutal au pointage latéral est commandé automatiquement lorsque le pointage en hauteur dépasse un angle déterminé correspondant à une position rapprochée du but, on voit que le berceau 5 porte, sur un de ses flasques latéraux 45, une butée 46 qui vient heurter, pour un angle de site déterminé, l'extrémité d'un levier 47 monté fou sur l'axe des tourillons 4,4' de l'affût et rappelé par un ressort 48. Ce levier 47 est accouplé, par les pignons d'angle 49, 50, à un système articulé comprenant une bielle 51, une barre transversale 52 et un balan- cier 53 articulé en 54 et muni à son extrémité d'une fourche actionnant le pignon baladeur 21 du dispositif d'embrayage.

   Bien 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 entendu, le± deux commandes de cet embrayage, manuelle et auto- matique, peuvent être conjuguées. 



   La commande en site du berceau est réalisée d'une ma- nière connue (figures 3 et 8) au moyen d'une roue dentée 55, calée sur le tourillon 4 et enfermée dans un carter 56 dans un appendi- ce 57 duquel est logée une vis dans fin entraînée par le volant de pointage en site 580 
On peut envisager dans certains cas, et notamment si l'affût est monté à bord d'un avion, de supprimer complètement le pointage azimutal en conservant la possibilité de tirer dans   deux   directions opposées, par exemple vers l'avant et l'arrière de l'avion (tir en chasse et tir en retraite) avec un champ latéral limité par le déplacement de l'arme sur le berceau, et un champ en hauteur pouvant être égal et même dépasser 1800. 



   Dans cette disposition, il est nécessaire'de pouvoir faire effectuer à l'arme une rotation de 180  sur elle-même, afin de ramener dans une position convenable les organes d'ali- mentation et d'éjection. Cette rotation de l'arme autour de   l'a-   xe de son canon est déjà appliquée pour certains supports de mitrailleuses pointées à la crosse et libres en rotation dans leur collier. Dans le cas examiné ici, le montage de l'arme est réalisé de la manière suivante (fig. 9): le berceau 5 pré- sente un alésage 59 dans lequel peut tourner une douille 60 dans laquelle est monté, à frottement doux, le tourillon 61 solidaire du faux-berceau 7. Ce faux-berceau comporte, au-dessus du tou- rillon 61, un palier 62, dans lequel est montée une douille 63 calée sur l'arme 6.

   Cette douille 63 est munie d'un pignon 64, en prise avec un pignon 65 monté à l'extrémité supérieure de la douille 60, qui comporte, à son autre extrémité, un volant de ma- noeuvre 66 dont la rotation provoque de cette manière la rotation de l'arme 6 sur elle-même. Ce mouvement pourrait d'ailleurs être commandé automatiquement par roulement du pignon 65 sur un sec- teur fixe pendant le pointage en hauteur. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Dans la solution adoptéé, l'arme ne peut faire qu'un   demi-tour   sur elle-même, de façon à amener toujours l'éjection du coté préféré pour la facilité du fonctionnement. 



   L'affût faisant l'objet de l'invention comporte, ainsi qu'il a été indiqué, un correcteur de type connu approprié au tir anti-aérien, et dont le montage sur cet affût comporte cer- taines particularités qui seront décrites ci-dessous : 
Ce correcteur comporte un bâti 67 relié d'une manière connue à la tourelle. Ce bâti 67 comporte, à sa partie supérieure (fig. 3), un plateau-but maintenu constamment horizontal et auquel est reliée la tige-mère, du correcteur munie d'une lunette et articulée au bras faux-canon de ce correcteur. 



   Le bras faux-canon du correcteur est constitué par un châssis 68 porté par une fourche 69 fixée au tourillon 4 de l'af- fût, ledit châssis 68 pouvant pivoter sur cette fourche grâce aux pivots 70,70'. Le châssis 68, représentant le bras faux- canon du correcteur, est maintenu parallèle à l'arme 6 au moyen d'une barre de conjugaison 71 emprisonnée par une fourche 72 tourillonnée dans le faux-berceau 7, cette barre 71 étant d'autre part guidée dans les chariots 73,73' coulissant dans des rai- nures latérales ménagées sur le berceau 5, ce dispositif de gui- dage ayant pour effet de maintenir la barre 71 constamment pa- rallèle à l'axe des tourillons 4,4' de   l'affût.   Les chariots 73,73', qui ne sont pas indispensables au point de vue ciné- matique, servent à donner à l'ensemble une plus grande rigidité. 



  Cette barre 71 se trouve en outre articulée au châssis faux-canon 68 de manière à constituer, avec ce dernier et avec l'arme 6, un parallélogramme déformable, cette articulation étant réalisée au moyen d'un collier 74   (figs.   3,8 et 10), dans lequel est fixée la barre 71 et qui est pivoté dans le châssis 68 par les pivots   ?59   75'. L'extrémité de la barre 71 est munie d'une chape 76, dans laquelle est articulée la lunette de visée 77,reliée par une bielle 78 à la tige-mère téléscopique 79 du correcteur, arti- culée d'une part, à l'aide d'un joint à cardan 80, sur le collier 74, et attelée d'autre part, en 81, au plateau-but du correcteur 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 67. 



   Dans le cas du tir avant-arrière sur avion, le correcteur peut être très simplifié et servir seulement à la correction du mouvement du tireur obtenue par composition d'un vecteur égal à V Vo dirigé suivant l'axe avant-arrière de l'avion et en sens   in-   verse de la marche, avec un autre vecteur fixe constitué par la distance Z des cardans (figo   4).   Le plateau-but est supprimé, les dispositions des liaisons de la lunette à l'arme restent les mê- mes. 



   La figure 11 représente, comme indiqué ci-dessus, un   sché:   ma permettant de comprendre le principe du dispositif   d'équili-   brage faisant également l'objet de la présente invention. Soit 0 la trace sur le plan de la figure de l'axe des tourillons de   l'ar'-   me autour duquel peut pivoter un bras 0, représentant toutes les pièces à équilibrer, et dont le centre de gravité se trouve en G.

   En appelant r la distance du centre de gravité G à l'axe 0,      et 2a l'angle que fait le bras C avec la verticale G1GO, le cou-   ple'à   équilibrer est donné par l'expression 
Pl - Pr   sin.2a   
Soit 0' un autre axe tournant deux fois moins vite que. l'axe 0 et entraîné par exemple à l'aide d'un pignon R calé sur l'axe 0 et en prise avec un pignon R', d'un diamètre double du précédent et calé sur l'axe 0'. Soit, d'autre part, un bras AB   entraîné   en rotation par l'axe O' et calé de telle manière sur cet axe qu'il occupe la position horizontale AOBO lorsque le bras 0 est vertical.

   L'extrémité A du bras AB, dont la longueur peut être appelée 2r', s'appuie, par exemple au moyen d'un galet, sur une traverse horizontale D portée par une   tige 3   solidaire d'un piston F comprimant un ressort H. Lorsque le bras 0 fait un angle 2a avec la verticale, le bras AB fait un angle a avec l'ho- rizontale; il impose donc au ressort H une flèche f égale à r'sin. a.

   En appelant K la pression en kilogrammes correspondant à une flèche égale à l'unité de longueur, le couple résistant fourni par le dispositif s'exprime par 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
Kfm = K x r'sin a x r'cos a = Kr'2sin a cos a 
Pour que l'équilibre rigoureux soit obtenu, quel que soit l'angle de site, il faut et il suffit que K et r' soient choisis de telle manière que ' 
Kr'2 = 2 pr 
Dans la forme de réalisation du dispositif d'équilibrage représenté en figures 10,12 et 13, et dont on vient d'énoncer le principe, l'un. des tourillons de l'affût porte un pignon 82 en prise avec un pignon 83 d'un diamètre double calé sur un ar bre 84 jouant le rôle de l'axe 0' de la figure 11.

   La traverse unique D de la figure 11 est remplacée ici par deux chariots 85, 85' pouvant coulisser verticalement dans un cadre 86, tandis que le ressort H fournissant le couple d'équilibrage est rempla- cé par des câbles élastiques 87,87' reliant les deux chariots et tendant à les rapprocher, tandis que le bras tournant 88 tend à les écarter l'un de l'autre. Le dispositif faisant l'objet de l'invention prévoit des moyens pour régler la tension de ces câ- bles élastiques de manière à pouvoir compenser des influences va- riables, telles que celle du vent dans le cas ou ltaffût se trouve monté sur une tourelle d'avion, ou la variation du couple à équilibrer due au déplacement latéral du canon.

   A cet effet, l'arbre 84, tourillonné dans le carter 86, est réalisé sous forme d'une douille creuse, et il porte un bras tournant en forme de fourche 88, dans lequel est tourillonnée une vis 89 dont les deux parties sont filetées en sens contraire. Deux cou- lisseaux 90, 90', sur lesquels s'appuient les chariots 85, 85', se trouvent engagés aux deux extrémités opposées de la vis 89, qui peut être mise en rotation au moyen d'un bouton 91, ou d'une manivelle entraînant un arbre 92 logé dans la douille 84 et por- tant un pignon d'angle 93 susceptible de venir en prise avec le pignon d'angle 94 monté sur la vis à double filet 89, lorsqu'on appuie sur le bouton 91 de manière à comprimer son ressort de rappel 95.

   Il est clair ' que la rotation de la 'vis 89 provoque un déplacement vertical en sens contraire des deux chariots 85, 85', et partant une variation de la tension des câbles 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 élastiques 87, 87'. Ce réglage de la tension des câbles élas- tiques peut être effectué, soit à la main en agissant, comme   in-   diqué ci-dessus,   sur   le bouton 91, soit automatiquement au moyen d'un dispositif contrôlé par l'angle de pointage latéral et éventuellement par la vitesse de déplacement, lorsque l'affût est monté sur une tourelle d'avion. 



   Bien entendu, les formes de réalisation qui viennent   d'être   décrites ne sont données qu'à titre d'exemple non limi- tatif, et peuvent être modifiées sans sortir du cadre de l'in- vention. Par exemple, tous les dispositifs indiqués dans la pré- sente description pourraient s'appliquer, presque intégralement, à un affût dans lequel le pointage latéral auxiliaire serait ob- tenu, non pas par le pivotement de l'arme dans le plan du ber- ceau, mais par une rotation du berceau lui-même autour d'un axe horizontal normal à l'axe des tourillons. 



   Dans ce cas, le pointage en hauteur a lieu dans un plan oblique qui contient l'axe horizontal, normal à l'axe des tou- rillons, et l'axe de l'arme. Le pointage latéral consisterait à faire tourner ce plan autour de l'axe horizontal normal. Les liaisons de la lunette à l'arme pourraient être les mêmes que celles qui ont été indiquées plus haut. 



   REVENDICATIONS ,Ayant ainsi décrit notre invention et nous réservant d'y apporter tous perfectionnements ou modifications qui nous pa- raitraient nécessaires, nous revendiquons comme notre propriété exclusive et privative. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    AFFUT FOR MACHINE GUN
The present invention relates to a mount for a machine gun, particularly applicable to aerial target shooting, of the type comprising, in addition to the azimuth aiming, a so-called roof and sweeping lateral aiming obtained by pivoting the weapon around dtun axis normal to the cradle.



   It is in fact known that, when firing on an aerial objective moving at high speed, the speed of variation of the elevation and azimuth angles depends on the distance at which the objective is located: when the objective is very away from the weapon, the variations which the pointer is obliged to give to these angles, in order to follow the goal, are slow, so that, for the precision of the aiming, one is obliged to have very multiplied commands in elevation and azimuth. It is quite different when

 <Desc / Clms Page number 2>

 that the aim is at a short distance and in particular when it passes over the point where the weapon is. Let in fact XX '
 EMI2.1
 ,,;,; (figure 1) the trajectory of the airplane, 0 the location of the weapon and xxt the projection on the ground of the trajectory of the goal.



  When the airplane moves from B to B ', while remaining far enough from the weapon, the variation bOb' = A of the azimuth angle is not very high, as is that B'Ob '- BOb = s of the elevation angle, so that aiming can be performed during this time by means of an azimuthal rotation A and a second height rotation s of the weapon. On the other hand, when the airplane moves from B 'to B ", or from B" to B "', that is to say at a very small distance from the weapon, the variations in the angles of azimuth and elevation are very considerable, so that the pointer experiences great difficulty in following the goal by actuating the highly geared controls available to it.

   To remedy this drawback, it has already been proposed to add to the two above points an additional point, consisting in rotating n the weapon in the plane of the cradle. Under these conditions, when the avio @ moves, for example from B 'to B ", the pointer can follow it by means of two rotations, the first being a rotation of the cradle in elevation s @ = B'OC and the second being the Il - COB "rotation, called sweep. This second rotation, only having the effect of rotating the weapon alone on the cradle, does not require considerable effort, so that it can be carried out very quickly, using a low gear control.



   The realization of carriages of this kind, comprising the additional lateral aiming, presents certain difficulties, among which one can mention in the first place the passage from the azimuth aiming to the lateral aiming, the arrangement of the corrector of fire and its connection to the. mobile weapon in the plane of the cradle, and finally the balancing of the mobile parts in site of the lookout, which is made all the more difficult as this lookout must receive angles of aiming in height greater than 90 so that the point- can follow the aircraft moving at high speed above the point where the weapon is located.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The object of the present invention is to solve the problems indicated above; is charac- terized by the fact that the azimuth aiming and the lateral aiming are carried out using the same handwheel, the change from one aiming mode to the other being controlled by an actuated clutch either at the min, or automatically for a determined value of the elevation angle.



   By way of example, an embodiment of the device forming the subject of the invention has been described below and shown in the accompanying drawing,
FIG. 1 is a diagram which was recalled above to explain the principle of lateral pointing.



   FIG. 2 is a simplified perspective view of the mount forming the subject of the invention.



   Figure 3 shows a complete sectional view of the weapon along the broken line III-III-III of Figure 8,
Figures 4 and 5 show, in horizontal section, two variants of the clutch device.



   FIGS. 6 and 7 represent, respectively in front elevation and in profile, a mount provided with an automatic control device for the passage from azimuth aiming to lateral aiming.



   Figure 8 is a side elevation of the carriage, corrector side.



   FIG. 9 is a vertical section taken along the plane of symmetry of the cradle.



   FIG. 10 is an end view of the carriage, showing the mounting of the corrector with partial transverse opening by the balancing device.



   FIG. 11 is a diagram for explaining the principle of the balancer.



   Figure 12 shows this balancer in front elevation.



   Figure 13 is an axial section.



   The carriage shown in Figures 2 to 5 has a

 <Desc / Clms Page number 4>

 turret 1, orientable in azimuth by means of a pivot 2, capable of turning in a bore of the fixed frame 3. On the turret 1, is pivoted, around the pins 4,4 ', a cradle 5 orien - table in site. The barrel 6 of the weapon is fixed on a false cradle 7 pivoted around an axis 8 normal to the cradle 5. The false cradle 7 comprises, at its upper end, a toothed sector 9 engaged with a worm screw 10 carried by a horizontal shaft 11, journaled at the end of the cradle 5.



   The worm 10 could be driven in rotation by a flywheel 12 (Figure 2), mounted idle on the journal axis, driving by means of a clutch device controlled by the lever 13, the one or the other of the shafts 14, 15 respectively controlling, by angle gears, the worm 10 of the lateral pointing or that 16 of the azimuthal pointing, the latter being in engagement with a toothed wheel 17 integral with the fixed part of the blind.



   However, in the embodiment shown in Figures 3, 4 and 5, the control wheel 12 is mounted on the turret and it drives, by means of angle gears 18, a shaft 19 journalled in a casing 20 enclosing a Clutch device consisting of a sliding pinion 21 mounted with keyway sliding on the shaft 19 and controlled by a lever 22 pivoted at 23 on the turret and provided with a fork 24 engaging in a groove formed in the bush 25 integral with the pinion 21. This pinion 21 engages, in its two positions, with the pinions 26 and 27 mounted respectively on the shafts 28 and 29 journalled in the housing 20.

   The shaft 28 transmits its movement, by means of angle gears 30 to the shaft 31 mounted in the turret (fig. 3), which, in turn, drives, via the pinion 32, the sleeve pinion 33 mounted idle on journal 4-1 and pinion 34, the shaft 35 mounted in the cradle 5 and connected, by the angle pinions 36, to the shaft 11 carrying the worm 10 in engagement with the toothed sector 9 of the sub-cradle.

   The shaft 29 (figure 4) carries, on its extension, the worm 16 which meshes with the toothed wheel 17 wedged on

 <Desc / Clms Page number 5>

 the fixed base 3 of the carriage, so that, when the shaft 29 is driven by the flywheel 12 via the sliding pinion 21, the turret is driven in an azimuthal rotational movement around the vertical journal 2.



   In the variant shown in FIG. 5, the lever controlling the clutch device is mounted on the flywheel 12: for this purpose, this flywheel drives a hollow bush 37 journalled in the housing 20; this sleeve is mounted, by sliding keying, the sliding pinion 21, said keying being constituted by a pin 38 movable in a longitudinal groove of the sleeve 37 and passing through a cylindrical part 39, movable inside the sleeve 37, and pushed back by a coil spring 40 housed in said sleeve. On part 38, is coupled a connecting rod 41 actuated by the elbow lever 42 articulated at 43 on the handle 44 of the handwheel 12.

   When this lever 42 is in its rest position (FIG. 5), it actuates the pinion 27 of the control in azimuth, while, when the pointer applies this lever 42 against the handle 44 of the flywheel 12, the pinion 21 engages the pinion 26 of the lateral pointing control: the passage from one pointing mode to the other is thus effected by an extremely simple maneuver using members located within immediate reach of the operator. the pointer's hand.



   Referring to Figures 6 and 7, in which the passage from azimuthal aiming to lateral aiming is automatically controlled when the height aiming exceeds a determined angle corresponding to a position close to the goal, it can be seen that the cradle 5 bears, on one of its lateral flanges 45, a stop 46 which strikes, for a determined elevation angle, the end of a lever 47 mounted idle on the axis of the journals 4.4 'of the mount and returned by a spring 48. This lever 47 is coupled, by the angle pinions 49, 50, to an articulated system comprising a connecting rod 51, a transverse bar 52 and a balance 53 articulated at 54 and provided at its end with a fork actuating the pinion. slide 21 of the clutch device.

   Well

 <Desc / Clms Page number 6>

 of course, the ± two controls of this clutch, manual and automatic, can be combined.



   The elevation control of the cradle is carried out in a known manner (FIGS. 3 and 8) by means of a toothed wheel 55, wedged on the journal 4 and enclosed in a housing 56 in an appendix 57 of which is housed a screw in end driven by the pointing handwheel in site 580
It is possible to envisage in certain cases, and in particular if the lookout is mounted on board an aircraft, to completely eliminate the azimuthal pointing while retaining the possibility of firing in two opposite directions, for example forwards and backwards. the plane (hunting and retreating shooting) with a lateral field limited by the movement of the weapon on the cradle, and a height field which can be equal and even exceed 1800.



   In this arrangement, it is necessary to be able to make the weapon perform a rotation of 180 on itself, in order to return the feed and ejection members to a suitable position. This rotation of the weapon around the axis of its barrel is already applied for certain machine gun supports pointed at the butt and free to rotate in their collar. In the case examined here, the weapon is assembled as follows (fig. 9): the cradle 5 has a bore 59 in which can turn a sleeve 60 in which is mounted, with gentle friction, the journal 61 integral with the sub-cradle 7. This sub-cradle comprises, above the journal 61, a bearing 62, in which is mounted a sleeve 63 wedged on the weapon 6.

   This bush 63 is provided with a pinion 64, in engagement with a pinion 65 mounted at the upper end of the bush 60, which comprises, at its other end, a handwheel 66, the rotation of which in this way causes the rotation of the weapon 6 on itself. This movement could moreover be controlled automatically by rolling pinion 65 over a fixed sector during the height aiming.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   In the solution adopted, the weapon can only make a U-turn on itself, so as to always bring the ejection to the preferred side for ease of operation.



   The mount forming the subject of the invention comprises, as has been indicated, a corrector of known type suitable for anti-aircraft fire, and the mounting of which on this mount has certain features which will be described below. below:
This corrector comprises a frame 67 connected in a known manner to the turret. This frame 67 comprises, at its upper part (FIG. 3), a goal plate kept constantly horizontal and to which is connected the mother rod, of the corrector provided with a telescope and articulated to the dummy arm of this corrector.



   The counter-barrel arm of the corrector is constituted by a frame 68 carried by a fork 69 fixed to the journal 4 of the barrel, said frame 68 being able to pivot on this fork thanks to the pivots 70, 70 '. The frame 68, representing the counter-barrel arm of the corrector, is kept parallel to the weapon 6 by means of a conjugation bar 71 imprisoned by a fork 72 journaled in the sub-cradle 7, this bar 71 being other part guided in the carriages 73,73 'sliding in lateral grooves formed on the cradle 5, this guiding device having the effect of keeping the bar 71 constantly parallel to the axis of the journals 4,4' of the lookout. The carriages 73, 73 ', which are not essential from the kinematic point of view, serve to give the assembly greater rigidity.



  This bar 71 is furthermore articulated to the false-barrel frame 68 so as to constitute, with the latter and with the weapon 6, a deformable parallelogram, this articulation being produced by means of a collar 74 (figs. 3,8. and 10), in which the bar 71 is fixed and which is pivoted in the frame 68 by the pins 59 75 '. The end of the bar 71 is provided with a yoke 76, in which the sighting telescope 77 is articulated, connected by a connecting rod 78 to the telescopic mother rod 79 of the corrector, articulated on the one hand, to the 'using a cardan joint 80, on the collar 74, and coupled on the other hand, at 81, to the goal plate of the corrector

 <Desc / Clms Page number 8>

 67.



   In the case of front-to-back firing on an airplane, the corrector can be very simplified and serve only for the correction of the shooter's movement obtained by composing a vector equal to V Vo directed along the front-rear axis of the airplane and in the reverse direction of travel, with another fixed vector consisting of the distance Z of the gimbals (figo 4). The goal plate is removed, the arrangements of the links between the scope and the weapon remain the same.



   FIG. 11 represents, as indicated above, a diagram making it possible to understand the principle of the balancing device also forming the subject of the present invention. Let 0 be the trace on the plane of the figure of the axis of the trunnions of the weapon around which an arm 0 can pivot, representing all the parts to be balanced, and whose center of gravity is at G.

   By calling r the distance from the center of gravity G to the axis 0, and 2a the angle that the arm C makes with the vertical G1GO, the torque 'to be balanced is given by the expression
Pl - Pr sin.2a
Let 0 'be another axis rotating half as fast as. axis 0 and driven for example by means of a pinion R wedged on axis 0 and in mesh with a pinion R ', with a diameter double the previous one and wedged on axis 0'. Or, on the other hand, an arm AB driven in rotation by the axis O 'and wedged in such a way on this axis that it occupies the horizontal position AOBO when the arm 0 is vertical.

   The end A of the arm AB, the length of which can be called 2r ', rests, for example by means of a roller, on a horizontal cross member D carried by a rod 3 integral with a piston F compressing a spring H When the arm 0 makes an angle 2a with the vertical, the arm AB makes an angle a with the horizontal; it therefore imposes on the spring H an arrow f equal to r'sin. at.

   By calling K the pressure in kilograms corresponding to an arrow equal to the unit of length, the resistive torque supplied by the device is expressed by

 <Desc / Clms Page number 9>

 
Kfm = K x r'sin a x r'cos a = Kr'2sin a cos a
For a rigorous equilibrium to be obtained, whatever the elevation angle, it is necessary and sufficient that K and r 'be chosen in such a way that'
Kr'2 = 2 pr
In the embodiment of the balancing device shown in Figures 10, 12 and 13, and of which the principle has just been stated, one. of the carriage journals carries a pinion 82 in mesh with a pinion 83 of a double diameter wedged on a shaft 84 playing the role of the axis 0 'of FIG. 11.

   The single cross member D of FIG. 11 is replaced here by two carriages 85, 85 'which can slide vertically in a frame 86, while the spring H providing the balancing torque is replaced by elastic cables 87, 87' connecting the two carriages and tending to bring them together, while the rotating arm 88 tends to move them away from one another. The device forming the subject of the invention provides means for adjusting the tension of these elastic cables so as to be able to compensate for variable influences, such as that of the wind in the case where the lookout is mounted on a turret. aircraft, or the variation in the torque to be balanced due to the lateral displacement of the barrel.

   To this end, the shaft 84, journalled in the housing 86, is produced in the form of a hollow sleeve, and it carries a fork-shaped rotating arm 88, in which a screw 89 is journaled, the two parts of which are threaded. in the opposite direction. Two slides 90, 90 ', on which the carriages 85, 85' rest, are engaged at the two opposite ends of the screw 89, which can be rotated by means of a button 91, or of a crank driving a shaft 92 housed in the sleeve 84 and carrying an angle pinion 93 capable of engaging with the angle pinion 94 mounted on the double-thread screw 89, when the button 91 is pressed so as to compress its return spring 95.

   It is clear that the rotation of the screw 89 causes a vertical displacement in the opposite direction of the two carriages 85, 85 ', and hence a variation in the tension of the cables.

 <Desc / Clms Page number 10>

 elastic 87, 87 '. This adjustment of the tension of the elastic cables can be carried out either by hand by acting, as indicated above, on button 91, or automatically by means of a device controlled by the lateral pointing angle. and possibly by the speed of movement, when the lookout is mounted on an aircraft turret.



   Of course, the embodiments which have just been described are given only by way of non-limiting example, and can be modified without departing from the scope of the invention. For example, all the devices indicated in the present description could apply, almost entirely, to a mount in which the auxiliary lateral aiming would be obtained, not by the pivoting of the weapon in the plane of the ber-. ceau, but by a rotation of the cradle itself about a horizontal axis normal to the axis of the journals.



   In this case, the height aiming takes place in an oblique plane which contains the horizontal axis, normal to the axis of the bolts, and the axis of the weapon. Lateral pointing would consist of rotating this plane around the normal horizontal axis. The links of the scope to the weapon could be the same as those indicated above.



   CLAIMS Having thus described our invention and reserving the right to make any improvements or modifications that would appear necessary to us, we claim as our exclusive and private property.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1 - Affût pour mitrailleuse, particulièrement applicable au tir sur but aérien, du type comportant en plus du pointage en site et en azimut, un pointage latéral dit en balayage obtenu par pivotement de l'arme autour d'un axe normal au berceau, caracté- risé par le fait que le pointage en azimut et le pointage latéral sont effectués à l'aide d'un même volant de manoeuvre, le passa- ge d'un mode de pointage à l'autre étant commande par un embra- yage actionné soit à la main soit automatiquement pour une valeur déterminée de l'angle de site. <Desc/Clms Page number 11> 1 - Machine gun carriage, particularly applicable to aerial aiming, of the type comprising in addition to the elevation and azimuth aiming, a so-called sweeping lateral aiming obtained by pivoting the weapon around an axis normal to the cradle, character - ized by the fact that the azimuth aiming and the lateral aiming are carried out using the same handwheel, the change from one aiming mode to the other being controlled by an actuated clutch either manually or automatically for a determined value of the elevation angle. <Desc / Clms Page number 11> 2 - Affût âuivant 1, caractérisé par le fait qu'il coin- porte un berceau tournant autour de l'axe des tourillons et sur lequel est pivoté un faux-berceau au moyen d'un tourillon logé dans un alésage ménagé dans le berceau, ledit faux. berceau présentant à son extrémité avant un secteur denté engrenant avec une vis sans fin tourillonnée dans le berceau et parallèle à l'axe des tourillons de celui-ci, cette vis sans fin étant comman- dée par un volant de pointage monté sur la tourelle de 1 affût par l'intermédiaire d'une douille montée folle sur l'un des tou- rillons et entraînant par pignons d'angle un arbre monté sur le berceau et relié lui-même par pignons d'angle avec ladite vis sans fin. 2 - Affût âuivant 1, characterized in that it wedges a cradle rotating around the axis of the journals and on which is pivoted a false cradle by means of a journal housed in a bore formed in the cradle, said fake. cradle having at its front end a toothed sector meshing with an endless screw journaled in the cradle and parallel to the axis of the latter's journals, this endless screw being controlled by a pointing handwheel mounted on the turret of 1 carriage by means of a bush mounted loose on one of the journals and driving by angle pinions a shaft mounted on the cradle and itself connected by angle pinions with said worm screw. 3 - Affût suivant 1 et 2, caractérisé par le fait que le volant de pointage azimutal et latéral commande un arbre tournant dans la tourelle de l'affût et susceptible d'être mis en prise à l'aide d'un pignon baladeur soit avec un arbre relié à la vis sans fin commandant le pointage latéral, soit avec un autre arbre monté également dans la tourelle et portant une vis sans fin engrenant avec une roue dentée solidaire du socle de l'affût de manière à commander le déplacement azimutal de la tourelle, les déplacements dudit pignon baladeur étant commandés soit à la main, au moyen d'une manette ou d'une poignée montée de préférence sur le volant de pointage, soit automatiquement par le déplacement du berceau en site, ce berceau partant à cet effet un taquet venant buter, pour un angle de site déterminé, 3 - Next lookout 1 and 2, characterized in that the azimuth and lateral pointing wheel controls a shaft rotating in the turret of the lookout and capable of being engaged using a sliding pinion either with a shaft connected to the worm controlling the lateral aiming, or with another shaft also mounted in the turret and carrying an endless screw meshing with a toothed wheel integral with the base of the mount so as to control the azimuthal movement of the turret, the movements of said sliding pinion being controlled either by hand, by means of a lever or a handle preferably mounted on the pointing wheel, or automatically by the displacement of the cradle in elevation, this cradle leaving for this purpose a cleat coming into abutment, for a determined site angle, contre un levier monté fou sur un des tourillons, rappelé par un ressort et relié par une tringlerie appropriée à un balancier articulé en un point de la tourelle et actionnant le pignon baladeur par son extrémité libre. against a lever mounted idle on one of the journals, returned by a spring and connected by an appropriate linkage to a balance articulated at a point on the turret and actuating the sliding pinion by its free end. 4 - Affût suivant 1 et 2, caractérisé par le fait que l'affût peut recevoir des angles de site positifs ou négatifs qu' supérieurs à 90 et/il comporte des moyens permettant de faire tourner l'arme autour de son axe, ces moyens comprenant un palier fixé au faux berceau et dans lequel est logée l'arme au moyen d'une douille portant un pignon d'angle en prise avec un autre <Desc/Clms Page number 12> pignon fixé sur une douille montée librement dans un alésage mena) gée dans le berceau et dans laquelle peut tourner à frottement doux le tourillon du faux berceau, cette douille portant en ou- tre un volant de commande. 4 - Next lookout 1 and 2, characterized in that the lookout can receive positive or negative elevation angles that are greater than 90 and / it comprises means making it possible to rotate the weapon around its axis, these means comprising a bearing fixed to the false cradle and in which the weapon is housed by means of a socket carrying an angle pinion in engagement with another <Desc / Clms Page number 12> pinion fixed on a bush mounted freely in a bore in the cradle and in which the stub pin of the false cradle can rotate with gentle friction, this bush also carrying a control wheel. 5 - Affût suivant 1, caractérisé par le fait qu'il com- porte un correcteur de tir de type connu, fixé à la tourelle et dont le bras faux canon est maintenu parallèle à l'arme au moyen d'une barre emprisonnée par une fourche tourillonnée dans le faux plateau, cette barre étant en outre guidée par deux cha- riots coulissant dans des rainures ménagées sur les bords du berceau de manière à rester constamment parallèle à l'axe des tourillons de l'arme, cette barre étant articulée au dit bras faux: 5 - The following lookout 1, characterized in that it comprises a fire corrector of known type, fixed to the turret and the dummy gun arm of which is kept parallel to the weapon by means of a bar trapped by a fork journalled in the false plate, this bar being furthermore guided by two carriages sliding in grooves formed on the edges of the cradle so as to remain constantly parallel to the axis of the journals of the weapon, this bar being articulated to the said wrong arm: -Canon* 6 - Affût suivant 1 et 5 caractérisé par le fait que le bras faux-canon du correcteur est conatitué par un châssis pivoté à une de ses extrémités sur une fourche fixée à un des tourillons de l'arme et portant à son autre extrémité un collier, pivoté sur ledit châssis et dans lequel est fixé@ la barre de liaison pivotée dans le faux berceau, l'extrémité libre de cette barre, dépassant ledit collier, étant munit d'une chape portant la lunette de visée qui est reliée par une barre de liaison ar- ticulée complétant le parallélogramme, à la tige aire télésco- pique du correcteur cette tige étant reliée d'une part, d'une façon connue, au plateau-but de ce correcteur, -Cannon * 6 - Lookout according to 1 and 5 characterized in that the counter-barrel arm of the corrector is constituted by a frame pivoted at one of its ends on a fork fixed to one of the journals of the weapon and carrying a collar at its other end , pivoted on said frame and in which is fixed @ the pivoted link bar in the false cradle, the free end of this bar, protruding from said collar, being provided with a yoke carrying the telescopic sight which is connected by a bar of articulated connection completing the parallelogram, to the telescopic area rod of the corrector, this rod being connected on the one hand, in a known manner, to the goal plate of this corrector, et articulée, d'autre part, par joint de cardan sur le collier pivoté dans le châssis constituant le bras faux-canon. and articulated, on the other hand, by a universal joint on the collar pivoted in the frame constituting the dummy arm. 7 - Affût suivant 1, caractérisé par le fait qu'il comporte un dispositif équilibreur organisé de manière à l'équi- librer exactement quelle que soit la valeur de l'angle de site, ce dispositif comportant un bras tournant autour d'un axe fixé à la tourelle d'un angle moitié de l'angle de pointage du ber- ceau en hauteur, l'extrémité de ce bras s'appuyant par un galet sur un chariot coulissant verticalement et solidaire d'une tige portant un piston comprimant un ressort, la longueur du bras tournant et la force du ressort étant choisies de manière que le <Desc/Clms Page number 13> EMI13.1 p1'ocbt1' da $<eM"4 do la: 7 - Next lookout 1, characterized in that it comprises a balancing device organized so as to balance it exactly whatever the value of the elevation angle, this device comprising an arm rotating about an axis fixed to the turret at an angle half the pointing angle of the cradle in height, the end of this arm resting by a roller on a vertically sliding carriage and secured to a rod carrying a piston compressing a spring, the length of the rotating arm and the spring force being chosen so that the <Desc / Clms Page number 13> EMI13.1 p1'ocbt1 'da $ <eM "4 do la: longueur de ce bras par la pression fournie par le ressort pour une flèche de 1 axe soit égal au double produit de la masse à équilibrer par la distance de son centre de gravité à l'axe des to@rillons. EMI13.2 length of this arm by the pressure supplied by the spring for an arrow of 1 axis is equal to the double product of the mass to be balanced by the distance from its center of gravity to the axis of the to @ rillons. EMI13.2 9 - tflt ouîlrant 1 et 8, oaractérisé par le fait que le dispositif équilibreur comporte deux chariots coulissant EMI13.3 :1O&l"'D.t saP 1'ofth en sens inverse l'un de l'autre et se 10#qUels $*appuient les extrémités sytnétriques du bras tour- nant de la moitié de l'angle de site, la force fournissant le ....le d'équilibrage étant fournit par plusieurs câbles élas- tiques ou ressortit reliant entre eux les dits chariots. 9 - tflt ouîlrant 1 and 8, characterized by the fact that the balancing device comprises two sliding carriages EMI13.3 : 10 & l "'Dt saP 1'ofth in the opposite direction of each other and 10 # that $ * support the sytetrical ends of the rotating arm half the elevation angle, the force providing the. ... the balancing being provided by several elastic cables or coming out connecting the said carriages to one another. 10 - Affût suivant 1, 8 et 9 destiné à être monté EMI13.4 à bort 4L*= 8*iOn, 081'aetérisé par le fait que le bras tournant du dispositif équilibreur a une longueur réglable de manière à permettre de régler la tension des câbles élastiques relient EMI13.5 1M 4011X duo te et à pouvoir compenser à la main ou automatique mat# au ta6tioa de la vitesse de l'avion. 1.aotioD. et vent sur l."''d1t1i#fp do larmOt 11 - Affût suivant 1 à 10, caractérisé par le fait que le pointage latéral est obtent par pivotement de l'axe des tourillons dit berceau autour d'un axe horizontal normal au précédent. 10 - Next lookout 1, 8 and 9 intended to be mounted EMI13.4 with bort 4L * = 8 * iOn, 081 'aeterized by the fact that the rotating arm of the balancing device has an adjustable length so as to allow adjustment of the tension of the elastic cables connecting EMI13.5 1M 4011X duo te and to be able to compensate by hand or automatic mat # to the ta6tioa of the speed of the plane. 1.aotioD. and wind on the river. "'' d1t1i # fp do larmOt 11 - Next lookout 1 to 10, characterized in that the lateral pointing is obtained by pivoting of the axis of the trunnions said cradle about a horizontal axis normal to the previous one.
BE415679D BE415679A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE415679A true BE415679A (en)

Family

ID=78761

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE415679D BE415679A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE415679A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2512768A1 (en) WHEEL SUSPENSION SYSTEM FOR A MOTORCYCLE COMPRISING A DAMPING MECHANISM BETWEEN A STABLE MEMBER AND AN OSCILLATING MEMBER
FR2713330A1 (en) Flight control device.
EP0216710A1 (en) Multiple-head clamping device with a single remote control
FR2896288A1 (en) Effort compensating actuator, especially for vehicle clutch. has driving member course in steps between rest, intermediate and action positions
EP0192309B1 (en) Day-night observation apparatus
EP0023441A1 (en) Military equipment comprising a turret supporting a heavy gun on the outside
EP0412908B1 (en) Trunnion for the elevation axle of a gun cradle
EP2728294B1 (en) Traversing artillery
BE415679A (en)
EP0406140B1 (en) Agricultural machine with telescopic rotor-carrying arms
FR2897916A1 (en) AUXILIARY STEERING DRIVE, SHAFT DISPLACEMENT DEVICE FOR THIS STEERING DRIVE, AND METHOD OF MOUNTING SUCH A DRIVE
CA1335419C (en) Angular position recopying mechanical device
CH647968A5 (en) Rotary rest
EP3531061A1 (en) Projectile with adjustable fins
EP0140053A2 (en) Mortar capable of being loaded on a vehicle
EP0046702B1 (en) Device for launching and guiding a missile
EP3048045A1 (en) Method for rotating an aircraft wheel
BE411989A (en)
FR2712767A1 (en) Haymaking machine can be transposed into several working positions.
FR2979425A1 (en) Remote firing controlling device for handling elevation and bearing of weapon in e.g. armored vehicle, has arm fixed to plate by coupling unit that includes locking unit to be maintained in locking while setting arm position
FR2698439A1 (en) Multi-tube mortar - has tubes mounted on supports with two perpendicular pivots and adjustable angle of elevation
BE512544A (en)
BE473864A (en)
FR2813664A1 (en) Removable sight mounting for firearm has spigot on sight engaging shaped aperture in fixed sight base
FR2519465A1 (en) Limiter for beam of radiation, used esp. in radiotherapy - esp. where two limiters can be driven in two coordinate directions and swivelled to restrict width and penumbra of beam