BE415599A - - Google Patents

Info

Publication number
BE415599A
BE415599A BE415599DA BE415599A BE 415599 A BE415599 A BE 415599A BE 415599D A BE415599D A BE 415599DA BE 415599 A BE415599 A BE 415599A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fibers
machine
fiber
straw
bast
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE415599A publication Critical patent/BE415599A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01BMECHANICAL TREATMENT OF NATURAL FIBROUS OR FILAMENTARY MATERIAL TO OBTAIN FIBRES OF FILAMENTS, e.g. FOR SPINNING
    • D01B9/00Other mechanical treatment of natural fibrous or filamentary material to obtain fibres or filaments

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Preliminary Treatment Of Fibers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements relatifs à la production de fil et de tissu contenant du lin ou autres fibres de liber. 



   La présente invention est relative à la production de fil et de tissu contenant du lin ou autres fibres de liber, par exemple de jute, chanvre ou ramie, soit seules, soit mé- langées à du coton, de la laine ou de la fibre synthétique. 



   L'objet de l'invention est un procédé ou méthode suivant lequel les dites matières sont soumises à un mode de traitement qui peut être continu, à partir de la plante verte de lin, par exemple, jusqu'au fil fini, afin de faciliter la filature des dites matières dans des machines textiles pour le coton, de manière à obtenir la stabilisation des dimensions des fibres végétales, c'est-à-dire une uniformité approximati- ve de la longueur et de l'épaisseur des fibres, pour influencer le fini et l'égalité de surface du fil produit et sa qualifica-   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tion pour les opérations ultérieures de tissage, tricotage ou autres,tout en conservant les qualités caractéristiques du lin ou autres fibres de liber, même après tissage de celles-ci seules ou en combinaison avec du coton ou autre matière. 



   Le procédé se distingue ainsi des procédés ayant pour but de convertir du lin en une imitation de coton. 



   Suivant l'invention, le procédé comprend toutes les opérations suivantes, dans l'ordre suivant : a) séparation de la fibre de liber de la paille dans une machine détachant la paille et décortiquant l'écorce et la moelle; b) ouvraison dans une machine à détacher, décortiquer, ouvrir et nettoyer la paille et à faire l'étoupe; c) passage dans une ouvreuse- nettoyeuse verticale et un extracteur de la poussière de pré- paration;  dpassage  dansdes épurateurs à cylindres horizontaux et verticaux et un extracteur de la poussière de préparation; e) passage dans un batteur-étaleur pour la transformation en nappe, et, après l'opération a ou chacune des opérations b, c et d, lavage, expression, rinçage, expression et essorage. 



  L'ordre des opérations b   et .±   peut être inversé. Le dessin ou schéma ci-joint représente un plan des machines pour la réa- lisation du procédé. 



   Dans le procédé auquel semble devoir être donnée la préférence suivant la présente invention, la plante de lin ou autre passe par une série de machines dans l'ordre suivant : 
1) Une ou plusieurs machines préparatoires à déta- cher la paille et à décortiquer l'écorce (A Al dans le dessin), sans dents, mais à action de battage produite par des cylin- dres cannelés progressifs s'entremêlant. Cette machine réduit la quantité de matière à laver et à réduire en étoupe, par l'élimination préliminaire de   chènevotte,,   cuticule, épiderme, moelle et autre matière étrangère à la fibre. f\ 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
2) Une ou plusieurs machines à détacher, décortiquer, ouvrir et nettoyer la paille et à faire l'étoupe, du type connu des ouvreuses préparatoires porc-épic (B dans le dessin).

   La fibre peut être transportée   directeàent   de la coupeuse de paille à la machine à faire l'étoupe ou être amenée à la machine à faire l'étoupe soit à la main, soit au moyen d'une chargeuse ou sous forme d'une série de rouleaux. 



  La fibre peut être lavée et rincée soit avant, soit après son passage dans la machine à faire l'étoupe et est exprimée après lavage, puis de nouveau après rinçage. 



   3) Une ou plusieurs ouvreuses-nettoyeuses verticales, par exemple des ouvreuses "Crighton" C avec des extracteurs de la poussière de préparation B2,B3. 



   4) L'étoupe est conduite directement à une ouvreuse horizontale ou porc-épic   Bl,   puis à une ouvreuse   "Crighton"   Cl ou autres machines à nettoyer comprenant des épurateurs à cylindres horizontaux et verticaux et un extracteur de la poussière de préparation, ou bien elle est amenée à ces machines par une chargeuse F, puis elle est conduite à une ouvreuse D analogue à la carde-effilocheuse utilisée pour le traitement des fonds de canettes, qui diminue encore la longueur des fibres, en en sortant les bouts pointus.

   Cette machine D sépare les fibres aux joints naturels, les mesures à la longueur maximum qui est obtenue par le réglage mécanique d'un cylindre ouvreur ou démêleur combiné à des rouleaux d'alimentation et, le cas échéant, une plaque de guidage, la fibre étant amenée au cylindre par les rouleaux d'alimentation et l'espace entre ces derniers et le cylindre étant modifié, ou la vitesse des rouleaux d'alimentation modifiée, par réglage mécanique, suivant que la fibre doit être utilisée en mélange avec de la laine, du coton, ou des fibres synthétiques; 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 des moyens étant en même temps prévus pour transformer la fibre en une mèche de dimensions à peu près uniformes.

   La fibre peut être amenée à cette machine soit en vrac, par la chargeuse, soit en rouleaux; ce dernier état est avantageux en vue du mélange de la fibre, ou. elle peut être mise en rouleaux quand elle quitte cette machine. La matière en vrac ou sous forme de rouleaux est ensuite passée dans un autre épurateur comprenant des cylindres horizontaux et verticaux et un extracteur de la poussière de préparation (lequel peut   être   alimenté par une chargeuse, en cas de fibres en vrac, ou par un tablier si les fibres sont en rouleaux). 



   5) La matière est ensuite envoyée aux machines bien connues à filer le coton, c'est-à-dire à une chargeuse F1 alimentant un batteur-étaleur E qui donne à la matière la forme de nappe et peut   être   disposé pour mélanger deux nappes de lin avec deux nappes de coton ou autre fibre ou dans   d'au-      tres proportions, si on le désire ; pouraugmenter la produc-   tion, le mélange peut être fait par un batteur séparé en El. 



  Les nappes peuvent être de poids différents au mètre, pour permettre l'obtention d'un mélange dans toutes proportions voulues en poids. Du batteur-étaleur la matière va à une machine à carder G qui agit comme machine stabilisatrice, c'est- à-dire qu'en passant par la machine à carder les fibres sont divisées à leur finesse   extrême   de diamètre, les fibres longues supportant l'effort de traction sur la nappe jusqu'à ce qu'elles se rompent à leurs joints naturels, perdent leurs extrémités en pointe et continuent à se rompre jusqu'à ce qu'elles soient stabilisées ou réduites à la longueur moyenne des fibres courtes dans la nappe, par exemple à celle des fibres du coton ou des fibres de l'étoupe de lin prise comme unité de longueur de fibres en mèche, pour laquelle l'effort est égalisé.

   La fibre est alors prête à être filée en fil. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le lavage peut être effectué à l'aide de réservoirs W, d'une machine à rincer alimentée par une chargeuse et d'une essoreuse W2, après chaque opération, après que la fibre quit- te la machine préparatoire à détacher la paille et avant qu'elle arrive au batteur-étaleur, mais de préférence après sa sortie de l'ouvreuse "Crighton" (opération c). 



   On peut utiliser du lin vert, roui ou non roui, teillé ou non teillé, composé de fibres de la longueur de celles    que l'on trouve dans l'étoupe de lin ; iln'est pas nécessaire   de séparer   l'étoupe,   puisque tout le lin est converti en étoupe d'extrême finesse et de longueur unitaire de fibres en mè- che. 



   L'on obtient par ce procédé un meilleur mélange et un fil plus régulier qu'avec les autres systèmes. Le fil et le tissu confectionné avec lui sont d'un blanchiment facile, ne subissant pas de perte de poids ou de résistance au blanchiment et possèdent des propriétés absorbantes qui facilitent la teinture uniforme. Le tissu est pratiquement irrétrécissable. 



   Les fibres peuvent être produites à des dimensions basées sur une échelle de classification standardisée, en ce qui concerne la finesse et la longueur de mèche, suivant la qualité désirée, superfine, fine, moyenne, grosse, etc... pour le produit final. 



   Le fil ou tissu peut renfermer un mélange de lin, coton et laine. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements in the production of yarn and fabric containing flax or other bast fibers.



   The present invention relates to the production of yarn and fabric containing flax or other bast fibers, for example jute, hemp or ramie, either alone or mixed with cotton, wool or synthetic fiber. .



   The object of the invention is a process or method according to which said materials are subjected to a mode of treatment which may be continuous, from the green flax plant, for example, to the finished yarn, in order to facilitate the spinning of said materials in cotton textile machines, so as to obtain stabilization of the dimensions of the vegetable fibers, that is to say an approximate uniformity of the length and the thickness of the fibers, to influence the finish and surface equality of the produced yarn and its qualification

 <Desc / Clms Page number 2>

 tion for subsequent weaving, knitting or other operations, while retaining the characteristic qualities of flax or other bast fibers, even after weaving them alone or in combination with cotton or other material.



   The process is thus distinguished from processes aimed at converting flax into an imitation cotton.



   According to the invention, the method comprises all the following operations, in the following order: a) separation of the bast fiber from the straw in a machine which detaches the straw and shells the bark and the pith; b) working in a machine for loosening, husking, opening and cleaning the straw and for packing the tow; c) passage through a vertical opener-cleaner and an extractor of the preparation dust; passing through scrubbers with horizontal and vertical cylinders and a preparation dust extractor; e) passage through a beater-spreader for transformation into a sheet, and, after operation a or each of operations b, c and d, washing, expression, rinsing, expression and spinning.



  The order of the operations b and. ± can be reversed. The attached drawing or diagram represents a plan of the machines for carrying out the process.



   In the process which seems to be preferred according to the present invention, the flax plant or the like goes through a series of machines in the following order:
1) One or more preparatory machines for detaching the straw and peeling the bark (A Al in the drawing), without teeth, but with a threshing action produced by progressive fluted rollers intermingling. This machine reduces the amount of material to be washed and towed, by the preliminary removal of hemp, cuticle, epidermis, pith and other material foreign to the fiber. f \

 <Desc / Clms Page number 3>

 
2) One or more machines for detaching, peeling, opening and cleaning the straw and for making the tow, of the type known from preparatory porcupine openers (B in the drawing).

   The fiber can be transported directly from the straw cutter to the towing machine or fed to the towing machine either by hand, by means of a loader or as a series of towers. rollers.



  The fiber can be washed and rinsed either before or after passing through the towing machine and is expressed after washing, then again after rinsing.



   3) One or more vertical opener-cleaners, eg "Crighton" C openers with preparation dust extractors B2, B3.



   4) The tow is fed directly to a horizontal or porcupine B1 opener, then to a "Crighton" C1 opener or other cleaning machines comprising horizontal and vertical roller scrubbers and a preparation dust extractor, or else it is brought to these machines by a loader F, then it is driven to an opener D similar to the carding-fraying machine used for the treatment of the bottoms of cans, which further reduces the length of the fibers, taking out the sharp ends.

   This machine D separates the fibers at natural joints, measures to the maximum length which is obtained by the mechanical adjustment of an opener or unraveling cylinder combined with feed rollers and, if necessary, a guide plate, the fiber being fed to the cylinder by the feed rollers and the space between the latter and the cylinder being changed, or the speed of the feed rollers changed, by mechanical adjustment, depending on whether the fiber is to be used in admixture with wool , cotton, or synthetic fibers;

 <Desc / Clms Page number 4>

 means being at the same time provided for transforming the fiber into a sliver of approximately uniform dimensions.

   The fiber can be fed to this machine either in bulk, by the loader, or in rolls; the latter state is advantageous with a view to mixing the fiber, or. it can be rolled up when it leaves this machine. The bulk or rolled material is then passed through another scrubber comprising horizontal and vertical cylinders and a preparation dust extractor (which can be fed by a loader, in the case of loose fibers, or by an apron. if the fibers are in rolls).



   5) The material is then sent to the well-known cotton spinning machines, i.e. to a loader F1 feeding a beater-spreader E which gives the material the shape of a web and can be arranged to mix two webs of linen with two layers of cotton or other fiber or in other proportions, if desired; to increase production, the mixing can be done by a separate beater in E1.



  The webs can be of different weights per meter, to make it possible to obtain a mixture in any desired proportions by weight. From the beater-spreader the material goes to a carding machine G which acts as a stabilizing machine, that is to say that by passing through the carding machine the fibers are divided at their extreme fineness of diameter, the long fibers supporting tensile stress on the web until they break at their natural joints, lose their pointed ends and continue to break until they are stabilized or reduced to the average length of the short fibers in the web, for example to that of cotton fibers or flax tow fibers taken as the unit of length of fibers in the wick, for which the force is equalized.

   The fiber is then ready to be spun into yarn.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The washing can be carried out using tanks W, a rinsing machine fed by a loader and a wringer W2, after each operation, after the fiber leaves the preparatory machine for loosening the straw and before that it arrives at the beater-spreader, but preferably after exiting the "Crighton" opener (operation c).



   We can use green flax, retted or not retted, scalloped or not, composed of fibers the length of those found in linen tow; it is not necessary to separate tow, since all flax is converted into tow of extreme fineness and unit length of wick fibers.



   This process provides better mixing and smoother yarn than with other systems. The yarn and the fabric made with it are easy to bleach, do not undergo weight loss or resistance to bleaching, and have absorbent properties which facilitate uniform dyeing. The fabric is practically non-shrinkable.



   The fibers can be produced at sizes based on a standardized classification scale, with respect to fineness and strand length, depending on the quality desired, superfine, fine, medium, coarse, etc. for the final product.



   The yarn or fabric may contain a mixture of linen, cotton and wool.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1.- Procédé pour la production de fil contenant du lin ou autres fibres de liber tout en conservant les caracté- ristiques de la fibre de liber, comprenant toutes les opéra- <Desc/Clms Page number 6> tions suivantes, dans l'ordre suivant : a) séparation de la fibre de liber de la paille, dans une machine détachant la paille et décortiquant l'écorce; b) ouvraison dans une machine à détacher, décortiquer, ouvrir et nettoyer la paille et à faire l'étoupe; c) passage dans une ouvreuse-nettoyeuse verti- cale et un extracteur de poussière de préparation ; passage dans des épurateurs à cylindres horizontaux et verticaux et un extracteur de poussière de préparation; CLAIMS 1.- A process for the production of yarn containing flax or other bast fibers while retaining the characteristics of bast fiber, comprising all the necessary steps. <Desc / Clms Page number 6> following operations, in the following order: a) separation of the bast fiber from the straw, in a machine which detaches the straw and shells the bark; b) working in a machine for loosening, husking, opening and cleaning the straw and for packing the tow; c) passage through a vertical opener-cleaner and a preparation dust extractor; passage through scrubbers with horizontal and vertical cylinders and a preparation dust extractor; e) passage dans un batteur-étaleur pour la transformation en nappe, et, après l'opération a ou chacune des opérations b, c et d, lavage, expression, rinçage, expression et essorage. e) passage through a beater-spreader for transformation into a sheet, and, after operation a or each of operations b, c and d, washing, expression, rinsing, expression and spinning. 2.- Procédé suivant revendication 1, dans lequel l'ordre des opérations b et.2 est inversé. 2. A method according to claim 1, wherein the order of operations b and 2 is reversed. Z.- Procédé suivant revendication 1 ou 2, dans le- quel la fibre venant du batteur-étaleur est mélangée à du coton, de la laine ou de la fibre synthétique, puis traitée ensuite de la manière habituellement usitée dans le traitement du coton. Z.- A method according to claim 1 or 2, in which the fiber from the spreader is mixed with cotton, wool or synthetic fiber and then treated in the manner customarily used in the treatment of cotton. 4. - Procédé suivant revendication 1, dans lequel la fibre de liber, après l'opération c et avant de passer au batteur-étaleur,est passée dans une ouvreuse analogue à la carde-effilocheuse utilisée pour le traitement des fonds de canettes, qui diminue encore la longueur des fibres à une éten- due réglée mécaniquement, puis est passée par un quatrième épurateur comprenant des cylindres horizontaux et verticaux et un extracteur de poussière de préparation. 4. - Method according to claim 1, wherein the bast fiber, after operation c and before passing to the beater-spreader, is passed through an opener similar to the carding-fraying machine used for the treatment of the bottoms of cans, which further reduced the length of the fibers to a mechanically adjusted extent, then passed through a fourth scrubber comprising horizontal and vertical cylinders and a preparation dust extractor. 5. - Procédé suivant revendication 1, dans lequel après passage par le batteur-étaleur, deux nappes de fibre de liber sont mélangées dans la même machine ou dans une ma- chine séparée avec deux nappes de laine, coton ou fibre syn- thétique ou dans d'autres proportions, si on le désire. 5. - Process according to claim 1, in which after passing through the beater-spreader, two sheets of bast fiber are mixed in the same machine or in a separate machine with two sheets of wool, cotton or synthetic fiber or in other proportions, if desired. @ <Desc/Clms Page number 7> 6. - Procédé suivant revendication 5, dans lequel les nappes sont faites de poids différents au mètre, pour permettre l'obtention d'un mélange en proportions voulues quelconques en poids. @ <Desc / Clms Page number 7> 6. - A method according to claim 5, wherein the webs are made of different weights per meter, to allow obtaining a mixture in any desired proportions by weight. 7.- Procédé suivant l'une quelconque des revendications ci-dessus, dans lequel, après être sortie du batteur- étaleur, la matière va à une machine à carder qui agit comme machine stabilisante, c'est-à-dire qu'en passant par la machine à carder, les fibres sont divisées à leur finesse extrême de diamètre, les fibres longues supportant l'effort de traction sur la nappe jusqu'à ce qu'elles se rompent à leurs joints naturels, perdent leurs extrémités en pointe et continuent à se rompre jusqu'à ce qu'elles soient stabilisées ou réduites à la longueur moyenne des fibres courtes dans la nappe, par exemple à celle des fibres de coton ou des fibres de l'étoupe de lin prise comme unité de longueur de fibres en mèche, pour laquelle l'effort est égalisé. 7. A method according to any one of the above claims, in which, after leaving the beater-spreader, the material goes to a carding machine which acts as a stabilizing machine, that is to say in passing through the carding machine, the fibers are divided at their extreme fineness of diameter, the long fibers supporting the tensile force on the web until they break at their natural joints, lose their pointed ends and continue to break until they are stabilized or reduced to the average length of short fibers in the web, for example to that of cotton fibers or flax tow fibers taken as a unit of fiber length in wick, for which the force is equalized. 8.- Procédé pour la production de fil contenant du lin ou autres fibres de liber tout en conservant les caractéristiques de la fibre de liber, comprenant toutes les opérations suivantes, dans l'ordre suivant: a) séparation de la fibre de liber de la paille, dans une machine détachant la paille et décortiquant l'écorce; b) ouvraison dans une machine à détacher, décortiquer, ouvrir et nettoyer la paille et à faire l'étoupe; c) passage dans une ouvreuse-nettoyeuse verticale et un extracteur de poussière de préparation; d) passage dans des épurateurs à cylindres horizontaux et verticaux et un extracteur de poussière de préparation ; 8.- Process for the production of yarn containing flax or other bast fibers while retaining the characteristics of the bast fiber, comprising all the following operations, in the following order: a) separation of the bast fiber from the bast fiber straw, in a machine that loosens the straw and shells the bark; b) working in a machine for loosening, husking, opening and cleaning the straw and for packing the tow; c) passage through a vertical opener-cleaner and a preparation dust extractor; d) passage through scrubbers with horizontal and vertical cylinders and a preparation dust extractor; passage dans un batteur-étaleur pour la transformation en nappe, et, après l'opération a ou chacune des opérations b, c et d, lavage, expression, rinçage, expression et essorage, des fibres de <Desc/Clms Page number 8> liber présentant des caractéristiques de dimensions variables et connues étant ramenées par ce procédé à une caractéristique commune ou uniforme de dimensions, de telle sorte qu'elles ont un caractère commun de dimensions pour les opérations ultérieures de fabrication. passage through a beater-spreader for the transformation into a sheet, and, after operation a or each of operations b, c and d, washing, expression, rinsing, expression and drying, of the fibers of <Desc / Clms Page number 8> liber having characteristics of variable and known dimensions being reduced by this method to a common or uniform characteristic of dimensions, so that they have a common character of dimensions for subsequent manufacturing operations. 9. - Procédé pour la production de fil avec des fibres de liber seules ou en mélange avec d'autres fibres, en substance comme décrit ci-dessus. 9. - Process for the production of yarn with bast fibers alone or in admixture with other fibers, substantially as described above. 10.- A titre de produit industriel nouveau, tout fil fabriqué suivant le procédé décrit dans l'une ou l'autre des revendications ci-dessus. 10. As a new industrial product, any yarn produced according to the process described in either of the above claims.
BE415599D BE415599A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE415599A true BE415599A (en)

Family

ID=78692

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE415599D BE415599A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE415599A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CN103305997B (en) A kind of production method of pure cotton high-count yarns bag yarn cladded yarn
US10655247B2 (en) Method for producing multi-hole ultra soft yarns
CN113550035A (en) Mixed carding machine and antibacterial blended yarn production method
CN107447318A (en) The ring spinning line and spinning process that vilofty fiber forms with cotton fiber blending
US5666696A (en) Process for treating sclerenchyma fibers, in particular flax
EP0234170B1 (en) Method for spinning flax or mixtures thereof
BE415599A (en)
EP0317681A1 (en) Method and apparatus for the continuous preparation of plant stalks
EP0527666B1 (en) Linen yarn wet production method and linen yarn so obtained
JPH02242982A (en) Production of cotton yarn material, roving, cotton yarn and cotton cloth
FR3053981B1 (en) PROCESS FOR TREATING FLAX, LINEN AND LINEN FIBER
BE434725A (en)
WO1994026965A1 (en) Linen fibre nonwoven and method of manufacture
Eyre The modern treatment of flax from the time of harvesting to the completion of spinning
BE408283A (en)
BE450041A (en)
RU2173739C1 (en) Method of producing dry spinning short linen yarn
BE434726A (en)
BE342080A (en)
BE563963A (en)
CN116427075A (en) High-yield production method of pure cotton combed yarn
CN112831876A (en) Raw ramie spun yarn and manufacturing method thereof
BE434724A (en)
Barraclough BAST FIBRES WITH SPECIAL REFERENCE TO RAMIE, HEMP, JUTE AND FLAX:(Read by Mr. W. Bleakley, of Manchester.)
BE446033A (en)