BE411970A - - Google Patents

Info

Publication number
BE411970A
BE411970A BE411970DA BE411970A BE 411970 A BE411970 A BE 411970A BE 411970D A BE411970D A BE 411970DA BE 411970 A BE411970 A BE 411970A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
inscriptions
plates
rollers
strip
motor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE411970A publication Critical patent/BE411970A/fr

Links

Landscapes

  • Displays For Variable Information Using Movable Means (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Indicateur de stations pour véhicules. 



   La présente invention a pour objet un indicateur de stations applicable en particulier aux véhicules de trans- port en commun tels que voitures de chemin de fer, tramways,   omnibus,   indicateur dans lequel une bande portant les désigna- tions des stations ou arrêts est déplacée, après chaque sta- tion, d'un pas ou d'un cran et de préférence par des moyens électriques, de manière à faire apparaître, dans une ouverture ou fenêtre du boîtier dans lequel est enfermé l'indicateur, la désignation de la station suivante.'Les dispositifs du type en question connus jusqu'ici présentent des inconvénients qui ne permettent pas l'utilisation de ces appareils en grande quanti- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 té.

   Lesdits appareils sont d'une construction relativement compliquée, leur maniement n'est pas non plus exempt de com- plications et, enfin, ils ne sont pas suffisamment adaptés aux besoins du service. 



   Ainsi, par exemple, on ne peut utiliser la même série d'inscriptions d'un tel indicateur pour l'aller et pour le re- tour que dans le cas où le trajet et la succession des sta- tions sont identiques pour les deux sens du parcours; or, il n'en est pas ainsi dans beaucoup de cas. Pour remédier à cet inconvénient on a déjà proposé de disposer sur la bande sus- ceptible de s'enrouler et de se dérouler deux séries d'ins- criptions, l'une pour l'aller, l'autre pour le retour, ces séries étant placées l'une derrière l'autre; dans ce mode de réalisation la bande était déplacée dans le même sens pour l'aller et pour le retour.

   Toutefois dans l'appareil en ques- tion on était, dès le retour au point de départ, obligé d'en- rouler la bande de longueur double, ce qui entraînait des com- plications et des pertes de temps; or, dans bien des cas, par exemple dans le cas de lignes circulaires ou des boucles de virage sur les têtes de ligne, le personnel ne dispose guère du temps nécessaire pour enrouler la bande. 



   Il arrive,de plus, fréquemment, et notamment à certaines heures de la journée   où   les jours de fête, que le véhicule ne dessert qu'une fraction du parcours normal. Lors- qu'on utilise des bandes à séries d'inscriptions accouplées, il est donc nécessaire, à chaque changement du sens de marche du véhicule, de faire défiler dans l'ouverture ou fenêtre de l'appareil toutes les inscriptions ne devant pas être utili- sées. 



   Alors même que les désignations de stations pour l'aller et pour le retour ne sont pas différentes, les dispo- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sitifs indicateurs connus présentent des inconvénients dans le cas où chaque désignation de station est suivie d'une ins- cription publicitaire, annonce, etc.. La même annonce appa- raît alors à chaque station, quelque soit le sens de marche. 



   Le dispositif qui fait l'objet de la présente in- vention permet de remédier à tous ces inconvénients. On atteint ce résultat,conformément à l'invention, en première ligne du fait que toutes les inscriptions, pour les deux sens de mar- che, ou pour les deux dispositifs d'enroulement, ou une par- tie de ces inscriptions, sont disposées sur la bande à dé- roulement alternativement et successivement, et que le dis- positif de commande du mécanisme est organisé de telle façon que toute la bande (ou bien les parties correspondantes de celle-ci) est déplacée à pas doubles ou à crans doubles.

   Pour commander la bande on utilise,conformément à l'invention, des plaques ou couches métalliques appliquées alternativement le long de l'un et de l'autre bord de la bande, ces plaques ou couches coopérant-avec des contacts fixes, Le dispositif indi- cateur comportant les caractéristiques ci-dessus exposées peut être muni de dispositifs simples et organisé de telle façon qu'au début du voyage de retour, qu'il s'agisse de parcourir tout le trajet, ou seulement une partie de celui-ci, il suf- fise -de changer la position d'un levier de manoeuvre. 



   Il en est de même dans le cas de lignes circulai- res, après le parcours d'une moitié du trajet. A la suite de cette manoeuvre, la bande se déplace en sens contraire, cette bande subissant toujours des arrêts successifs au droit des inscriptions destinées au voyage de retour. 



   Lors de la suppression des points d'arrêt indivi- duels, on peut éliminer la plaque métallique correspondante, ou bien on peut la recouvrir d'une bande de papier isolant, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sans qu'il se produise, dans ce dernier cas, des difficultés au point de vue de l'enroulement de la bande, alors même qu'il s'agit de recouvrir tout un groupe de plaques métalliques. Les zones recouvertes d'inscriptions laissent d'ailleurs, sur le bord de la bande mobile, suffisamment de place pour qu'on puis- se y ajouter un nombre voulu quelconque de bandes de recouvre- ment.

   L'utilisation de contacts métalliques appliqués sur la bande mobile, contacts métalliques qui se sont montrés essen- tiellement plus favorables que les fentes des dispositifs an- térieurs,n'était d'ailleurs rendue possible que du fait que les zones munies d'inscriptions sont appliquées sur la bande et en particulier du fait que ces zones sont alternées. Dans les dispositions habituelles, les contacts devraient être disposés en rangée sur le coté de la bande, ce qui pourrait avoir pour effet un enroulement oblique de la bande. Dans le cas où les mêmes inscriptions sont utilisées pour les deux sens de marche, on place deux dispositifs de commande et aussi, le cas échéant, deux pièces métalliques appliquées à   coté   des inscriptions correspondantes. 



   D'autres caractéristiques et avantages de l'inven- tion apparattront au cours de la description qui va suivre d'un mode de réalisation de l'invention, mode de réalisation montré sur le dessin annexé: 
Sur ce dessin: 
La figure 1 est une vue en élévation de l'ensemble du dispositif établi conformément à l'invention; 
La figure 2 est une vue à une échelle réduite d'une partie de la bande correspondante à déroulement; 
Les figures 3 et 4 sont des vues en élévation, à   plus grande échelle, du dispositif de commande ; voit sur   ces figures les deux positions différentes du mécanisme pour 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'inversion du sens de marche; 
La figure 5 est un schéma des connexions électriques; 
Les figures 6 à 8, montrent, à échelle agrandie, le dispositif de fixation du rouleau amovible. 



   Ainsi qu'on le voit sur ces figures, la construction du dispositif est relativement simple. Deux plaques latérales 
1 sont reliées par des traverses 2 et par un carter 2a, fait de préférence.en tôle emboutie. Les deux plaques latérales étant fixées à ce carter par des vis, de manière à assurer l'écartement de ces plaques et leur position relative conve- nable. Au voisinage de leurs deux extrémités antérieures, les plaques latérales comportent des bielles ou des galets de renvoi pour la bande. 



   Entre les deux plaques latérales sont disposés deux rouleaux 4 et   4'   destinés à dérouler et à enrouler la bande mobile 5. Entre les deux rouleaux 4 et   4'   est placé un dispo- sitif d'éclairage 6 destiné à éclairer la bande de l'arrière, ce dispositif d'éclairage pouvant être constitué par une lampe tubulaire ou autre, ou par une rangée de telles lampes. 



   L'équipement mécanique et électrique est disposé sur les côtés extérieurs des plaques latérales 1 et est logé dans les compartiments du carter 2a qui débordent des dites plaques latérales. 



   On voit sur la figure 1 que le moteur 7 et le mé- canisme à roues dentées se trouvent sur l'un des cotés du dispositif, tandis qu'un relais de commande 8 et les autres appareils électriques, tels qu'un rhéostat de démarrage ou un réducteur de tension non représentés sur le dessin, se trouvent sur l'autre coté du dispositif. Cette disposition, au voisinage des plaques latérales, de tous les organes im- portants du dispositif, permet un montage aisé et précis de l'ensemble.      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   La bande mobile 5 est montrée sur la figure 2. Sur cette bande, qui est faite de préférence en toile à calque mince sont appliquées des zones 9 munies d'inscriptions et indiquant les stations ou arrêts du trajet, ces zones étant alternées de telle sorte que les zones A se rapportent à un sens de marche,tandis que les zones B se rapportentà l'autre sens de marche. De part et d'autre des zones munies d'inscrip- tions sont disposées des plaques métalliques 10 et 10', pla- ques qui sont faites de préférence en feuilles très minces collées sur la bande ou bien qui sont formées par des couches métalliques obtenues par projection au pistolet. Ces plaques ou couches métalliques sont disposées alternativement à   coté   des espaces intermédiaires ou des bords extérieurs des zones munies d'inscriptions.

   Les plaques ou couches métalliques coopèrent avec des paires de galets de contact 11 et 11'   (fig.   et forment ainsi un pont conducteur pour celle des paires de galets qui est intercalée dans le circuit suivant le sens de marche. 



   On a montré sur les figures 3 et 4 de quelle façon sont commandés les rouleaux 4 et 4'. Le moteur 7 est monté sur un plateau oscillant 12 et entratne, par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse à vis sans fin, une roue dentée cy- lindrique 13 qui est également fixée sur le plateau oscil- lant 12 et qui, dans la position I, peut être mise en prise avec la roue de commande 16 du rouleau à l'aide des deux pi- gnons intermédiaires   14,   tandis que dans la position II elle peut, à l'aide de la roue dentée intermédiaire 15, être mise en prise avec la roue de commande 16 du rouleau   4'.   On peut donc, de cette façon, entraîner soit le rouleau supérieur, soit le rouleau inférieur en sens contraire, par une manoeu- vre appropriée du plateau 12,

   à l'aide de la poignée 17 et en 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'immobilisant ensuite dans sa position de fonctionnement à l'aide d'un verrou 18 s'enclenchant automatiquement dans une encoche correspondante. On a disposé en outre sur le plateau oscillant des mâchoires ou sabots 19a et 19a' soumis à l'ac- tion de ressorts et coopérant avec les plateaux des freins 19 et 19' placés sur les extrémités des rouleaux. Dans la position 1, c'est le frein inférieur qui agit, tandis que dans la position II c'est le frein supérieur qui fonctionne de telle sorte que le rouleau déroulant la bande doit toujours vaincre une cer- taine résistance due au   frottement,,   résistance grâce à laquelle la bande est maintenue tendue entre les--rouleaux.

   Le plateau oscillant comporte de plus deux contacts 20 et 21 qui, lors du changement de position dudit plateau, viennent s'appliquer alternativement contre une pièce de contact fixe (par exemple un doigt 21a passant à travers une rainure 20a) et permettent ainsi d'intercaler dans le circuit l'une ou l'autre des deux paires de galets de contact 11, 11'. 



   Le fonctionnement du dispositif ressort clairement de la figure 5. En appuyant sur le bouton de l'interrupteur 22, qui se trouve de préférence dans la cabine du contacteur du véhicule, on coupe le courant alimentant le relais 8 en po- sition de repos, courant qui passe, par exemple, à travers une résistance 23 montée en avant du relais, de telle sorte que l'armature 80 du relais revient à la position de repos. 



  Les contacts 24 se trouvent ainsi écartés et le circuit d'é- clairage (dans lequel sont intercalées les lampes 6) est ou- vert, tandis que les contacts 25 se ferment simultanément et intercalent ainsi dans le circuit le moteur électrique 7. Le moteur entraîne, par l'intermédiaire des roues dentées 13, 14 et 16 le rouleau supérieur   4,   étant donné la position de la poignée 17 telle qu'elle est montrée sur la figure 5, tandis que le rouleau inférieur   4'   que la bande mobile tend à entrat- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ner, est freiné par le sabot 19a'. Lorsqu'on cesse d'appuyer sur le bouton 22, le circuit du relais 8 ne se referme pas immédiatement, étant donné que les deux paires de galets 11 et 11' sont hors de contact.

   La commutation subit un ralen- tissement jusqu'au moment   où   la zone revêtue d'inscriptions, zone qui suit la zone à inscriptions   immédiatenent   voisine aura atteint la fenêtre de l'appareil. A ce moment la paire de galets de contact qui est alors intercalée dans le cir- cuit touche la couche métallique ou la plaque métallique la plus rapprochée (dans la position du commutateur 20, 21 mon- trée sur la figure 1 c'est la paire de galets 11 qui fonc- tionne) ce qui a pour effet de fermer le circuit sur le relais 
8 qui attire alors l'armature 8 . Le contact 25 du circuit du moteur s'ouvre tandis que le contact 24 est amené à nouveau à la position de fermeture.

   Il en résulte que le dispositif d'éclairage 6 est intercalé dans le circuit et qu'en même temps entre en fonctionnement un dispositif pour la mise en court-circuit du moteur, dispositifqui est branché en 26 et qui freine immédiatement lé moteur pour l'arrêter ensuite, de manière à faire apparattre l'inscription exactement dans la partie médiane de la fenêtre de l'indicateur.Ce freinage, par la mise en court-circuit, présente l'avantage de supprimer les intervalles entre les zones portant les inscriptions; dans ces conditions on peut utiliser entièrement toute la lon- gueur de la bande. A chaque pression exercée sur le bouton de l'interrupteur 22, le cycle recommence et la bande est dépla- cée d'un pas double. Les galets de contact 11 et 11' sont fixés sur des supports élastiques non montrés sur le dessin. 



   Si, au point terminus du parcours ou à un   arrêt   quelconque il s'agit de répartir en sens contraire, il suffit ,seulement de faire pivoter le levier 17 pour l'amener de la      

 <Desc/Clms Page number 9> 

 position 1 à la position II (voir figures 3 et 4). Le contact 20 se trouvera alors à la position d'ouverture et le contact 21 à la position de fermeture. Comme les deux galets 11' ne   sont pas reliés électriquement entre eux ; circuit du re-   lais sera coupé du fait du changement de position des con- tacts ; l'armature 8  reviendra donc au repos, elle ouvrira le circuit d'éclairage et fermera celui du moteur.

   La bande mo-    bile se mettra en mouvement ; fois c'est le rouleau 4' qui   sera entraîné en sens contraire par l'intermédiaire des roues dentées 15 et 16',tandis que le rouleau 4 sera freiné. Dès que la bande se sera déplacée en arrière d'une zone couverte d'inscriptions, les galets 11' qui seront alors en fonction- nement viendront se placer sur une couche métallique ou pla- que, ce qui entratnera l'immobilisation de la bande, ainsi que cela a été exposé précédemment. A chaque pression exercée sur le bouton de l'interrupteur la bande reculera de deux pas, comme auparavant. 



   Lorsqu'il s'agit de sauter régulièrement une station ou arrêt, le conducteur devrait appuyer deux fois, et à un intervalle convenable, sur le bouton de commande, ce qui absorberait son attention et pourrait induire en erreur les voyageurs. C'est pourquoi il est recommandé d'enlever la pla- que métallique correspondante ou de la masquer en collant sur celle-ci une bande ou ruban de papier, ce qui peut être réali- sé sans difficulté. Dans le cas où un des arrêts aura été supprimé ou qu'il changera de nom, il suffira de remplacer la zone comportant l'inscription correspondante. Ces possibili- tés de changement ne sont, bien entendu, utiles que dans le cas   où   il n'est pas nécessaire, pour sortir la bande de l'ap- pareil, de la retirer des rouleaux restant à l'intérieur de l'indicateur.

   Or, dans le cas du dispositif qui fait l'objet 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de l'invention, le carter ou bottier, une fois ouvert, on peut sortir de l'appareil à la fois la bande et le rouleau, sans qu'il soit nécessaire de procéder à un démontage ultérieur du dispositif. 



   Sur les figures 6 à 8 on a montré le mode de réalisa- tion d'un dispositif à l'aide duquel on peut séparer, au point terminus, l'un des rouleaux qui porte la bande d'avec les pla- teaux destinés à guider la bande et placés sur les deux ex- trémités du rouleau. Sur les deux cotés du rouleau 4 muni d'un revêtement   27   on a disposé dans des paliers 28 des tourillons 29 dont chacun fait partie intégrante du plateau ou disque correspondant 30. Dans les tourillons 29 sont insérées des pièces de support intercalaires 31 dont l'extrémité libre est pourvue d'un petit épaulement 32. Les plateaux d'extrémité 33 précités du rouleau porte-bande sont susceptibles de tourner sur la pièce de support 31 et sont immobilisés par ailleurs par les épaulements 32.

   La pièce de support 31 est destinée de plus à recevoir un axe (ou tige) 38 prévu sur l'extrémité du rouleau, cet axe étant de section carrée ou polygonale ou de préférence aplati sur deux faces, de manière à correspondre exactement à la partie creuse de la pièce de support, partie creuse montrée sur la figure 7. Le plateau d'extrémité 33 com- porte une fente 34 à travers laquelle on peut faire passer l'axe 38; ce plateau peut être immobilisé dans deux positions différentes, à l'aide d'une cheville 35 portée par le plateau 30 et de deux trous 36 et 56  reliés de préférence par une fente 37.

   Dans l'une de ces positions (fig. 6, 8) la fente 34 coïncide avec le creux de la pièce de support 31, de telle sorte que l'axe 38 peut passer à travers la fente précitée; dans l'autre position (figure 7) l'axe 58, introduit dans la pièce de support 31, s'y trouve verrouillé et le rouleau est 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 alors solidarisé en rotation avec le tourillon 29 et les plateaux d'extrémité 33.

   Quoique le mode de fixation du placard (ou feuille portant les inscriptions) ne doit pas entraîner un épaississement exagéré de la bande mobile, aux points de fixation, et que la section circulaire du rouleau n'en soit pas affectée, lorsque le diamètre de celui-ci aug- mente, il est toutefois possible que les dits points de fixa- tion soient gênants dans les premières couches de la bande et qu'ils y déterminent la formation de bosses qui se font sen- tir sur tout l'enroulement. Pour éviter cet inconvénient on a muni le rouleau d'un revêtement 27 montré sur la fig. 8 et fait en une matière particulièrement molle et élastique, telle que le caoutchouc mousse.

   Lors de l'enroulement de la bande, la traction exercée sur celle-ci par le frein a pour effet d'appliquer, par pression, les points surélevés de la bande contre la masse souple du revêtement, de telle sorte que le rouleau conserve la forme cylindrique. L'expérience a montré que grâce au revêtement élastique qui permet, en outre, une fixation aisée de l'extrémité de la bande, on évite l'enrou- lement en biais, de cette bande, ce revêtement amortissant, en raison de son élasticité, tous les efforts susceptibles de déterminer des déchirures. 



   Il est évident que les zones réservées aux inscrip- tions peuvent comporter, en dehors de la désignation de la station, une annonce ou mention publicitaire; de manière gé- nérale, le dispositif peut être utilisé pour l'insertion d'in- dications de toute nature. 



   Il est possible d'apporter, dans l'appareil décrit à titre d'exemple, un grand nombre de modifications dont cer- taines sont avantageuses dans un grand nombre de cas. Ainsi, par exemple, il est utile de munir l'extrémité de la bande, 

 <Desc/Clms Page number 12> 

   lorsqu'il   s'agit de trajets comportant des terminus, d'une inscription spéciale qui reste visible pendant toute la durée du séjour aux points terminus, cette inscription pouvant con- tenir des indications sur l'itinéraire du parcours et en particulier des indications publicitaires.

   De même, il n'est pas nécessaire, ainsi au-on l'a indiqué, de prévoir toujours diverses zones couvertes d'inscriptions pour les deux sens du parcours, dans ce cas on dispose, des deux cotés des inscrip- tions destinées aux deux sens du parcours des organes de com- mande, par exemple des plaques ou des couches métalliques. Il est enfin utile, dans le cas où la zone finale est munie d'ins- criptions, de procéder de telle sorte qu'on puisse dès qu'on est arrivé au point terminus, changer le sens de marche sans que le moteur déplace la bande d'un pas dans le sens contraire. 



   Les désignations des stations et les inscriptions publicitaires sont disposées de préférence sur des bandes sé- parées qui peuvent être fixées alors convenablement sur la bande mobile. Dans ces conditions, on peut changer l'indi- cation publicitaire sans enlever la désignation de la station. 



  Du fait qu'on prévoit des zones différentes couvertes d'ins- criptions pour les deux sens de marche, il est possible d'ex- poser à la même station, suivant le sens du parcours, des inscriptions publicitaires différentes.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Vehicle station indicator.



   The present invention relates to a station indicator applicable in particular to public transport vehicles such as railway cars, trams, omnibuses, indicator in which a strip bearing the designations of the stations or stops is moved, after each station, one step or one notch and preferably by electrical means, so as to show, in an opening or window of the box in which the indicator is enclosed, the designation of the next station The devices of the type in question known hitherto have drawbacks which do not allow the use of these devices in large quantities.

 <Desc / Clms Page number 2>

 you.

   Said devices are of a relatively complicated construction, their handling is not free from complications either and, finally, they are not sufficiently adapted to the needs of the service.



   Thus, for example, the same series of inscriptions of such an indicator can be used for the outward and return only in the case where the path and the succession of stations are identical for both directions. of the course; however, this is not the case in many cases. To remedy this drawback, it has already been proposed to place on the strip capable of winding up and of unwinding two series of entries, one for the outward journey, the other for the return, these series. being placed one behind the other; in this embodiment, the tape was moved in the same direction for the outward journey and for the return.

   However, in the apparatus in question, upon returning to the starting point, it was necessary to roll up the double-length strip, which entailed complications and wasted time; however, in many cases, for example in the case of circular lines or turn loops on the heads of the lines, the personnel have little time to wind the tape.



   It happens, moreover, frequently, and in particular at certain hours of the day or on holidays, that the vehicle serves only a fraction of the normal route. When using tapes with coupled series of inscriptions, it is therefore necessary, each time the direction of travel of the vehicle is changed, to scroll through the opening or window of the device all the inscriptions which should not be used.



   While the station designations for the outward and return are no different, the available

 <Desc / Clms Page number 3>

 Known indicator devices have drawbacks in the case where each station designation is followed by an advertisement, advertisement, etc. The same advertisement then appears at each station, regardless of the direction of travel.



   The device which is the subject of the present invention overcomes all these drawbacks. This result is achieved, in accordance with the invention, in the first line of the fact that all the inscriptions, for both directions of travel, or for both winding devices, or part of these inscriptions, are arranged. on the tread alternately and successively, and that the control device of the mechanism is organized in such a way that the whole of the tread (or the corresponding parts of it) is moved in double steps or in double notches .

   To control the strip is used, in accordance with the invention, metal plates or layers applied alternately along one and the other edge of the strip, these plates or layers cooperating with fixed contacts, The device indi - cator comprising the characteristics set out above can be fitted with simple devices and organized in such a way that at the start of the return journey, whether it is to cover the whole journey, or only part of it, it suffices - to change the position of an operating lever.



   It is the same in the case of traffic lines, after the journey of half of the journey. Following this maneuver, the strip moves in the opposite direction, this strip still undergoing successive stops in line with the registrations intended for the return trip.



   When removing the individual stopping points, the corresponding metal plate can be eliminated, or it can be covered with a strip of insulating paper,

 <Desc / Clms Page number 4>

 without the occurrence, in the latter case, of difficulties from the point of view of the winding of the strip, even though it is a question of covering a whole group of metal plates. The areas covered with inscriptions moreover leave, on the edge of the movable strip, sufficient space for any desired number of covering strips to be added thereto.

   The use of metal contacts applied to the movable strip, metal contacts which have proved to be essentially more favorable than the slots of the previous devices, was moreover made possible only because the areas provided with inscriptions are applied to the strip and in particular due to the fact that these zones are alternated. In the usual arrangements, the contacts should be arranged in a row on the side of the strip, which could have the effect of obliquely winding the strip. In the event that the same inscriptions are used for both directions of travel, two control devices are placed and also, where appropriate, two metal parts applied next to the corresponding inscriptions.



   Other characteristics and advantages of the invention will become apparent in the course of the following description of an embodiment of the invention, embodiment shown in the accompanying drawing:
On this drawing:
Figure 1 is an elevational view of the assembly of the device established in accordance with the invention;
Figure 2 is a view on a reduced scale of part of the corresponding unwinding tape;
Figures 3 and 4 are elevational views, on a larger scale, of the control device; see in these figures the two different positions of the mechanism for

 <Desc / Clms Page number 5>

 reversing the direction of travel;
Figure 5 is a diagram of the electrical connections;
FIGS. 6 to 8 show, on an enlarged scale, the device for fixing the removable roller.



   As seen in these figures, the construction of the device is relatively simple. Two side plates
1 are connected by crosspieces 2 and by a housing 2a, preferably made of pressed sheet metal. The two side plates being fixed to this casing by screws, so as to ensure the separation of these plates and their suitable relative position. In the vicinity of their two front ends, the side plates have connecting rods or return rollers for the strip.



   Between the two side plates are arranged two rollers 4 and 4 'intended to unwind and wind up the mobile strip 5. Between the two rollers 4 and 4' is placed a lighting device 6 intended to illuminate the strip of the strip. rear, this lighting device possibly being formed by a tubular lamp or the like, or by a row of such lamps.



   The mechanical and electrical equipment is disposed on the outer sides of the side plates 1 and is housed in the compartments of the casing 2a which protrude from said side plates.



   It can be seen in Figure 1 that the motor 7 and the toothed wheel mechanism are located on one side of the device, while a control relay 8 and other electrical devices, such as a starting rheostat or a voltage reducer not shown in the drawing, are on the other side of the device. This arrangement, in the vicinity of the side plates, of all the important members of the device, allows easy and precise assembly of the assembly.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The movable strip 5 is shown in FIG. 2. On this strip, which is preferably made of thin-traced canvas are applied areas 9 provided with inscriptions and indicating the stations or stops of the journey, these areas being alternated in such a way. that zones A relate to one direction of travel, while zones B relate to the other direction of travel. On either side of the areas provided with inscriptions are arranged metal plates 10 and 10 ', plates which are preferably made of very thin sheets glued to the strip or which are formed by metal layers obtained. by spraying with a gun. These metal plates or layers are arranged alternately next to the intermediate spaces or the outer edges of the areas provided with inscriptions.

   The metal plates or layers cooperate with pairs of contact rollers 11 and 11 '(fig. And thus form a conductive bridge for that of the pairs of rollers which is interposed in the circuit depending on the direction of travel.



   It has been shown in Figures 3 and 4 how the rollers 4 and 4 'are controlled. The motor 7 is mounted on a swash plate 12 and engages, by means of a worm speed reducer, a cylindrical toothed wheel 13 which is also fixed on the oscillating plate 12 and which, in position I, can be engaged with the roller drive wheel 16 by means of the two intermediate sprockets 14, while in position II it can, by means of the intermediate toothed wheel 15, be engaged. engagement with the control wheel 16 of the roller 4 '. It is therefore possible, in this way, to drive either the upper roller or the lower roller in the opposite direction, by an appropriate operation of the plate 12,

   using handle 17 and

 <Desc / Clms Page number 7>

 then immobilizing it in its operating position with the aid of a latch 18 automatically engaging in a corresponding notch. Jaws or shoes 19a and 19a 'subjected to the action of springs and co-operating with the brake plates 19 and 19' placed on the ends of the rollers have also been arranged on the swash plate. In position 1 it is the lower brake which acts, while in position II it is the upper brake which operates in such a way that the roll unwinding the strip must always overcome a certain resistance due to friction ,, resistance by which the strip is kept taut between the - rollers.

   The swash plate further comprises two contacts 20 and 21 which, when changing the position of said plate, come to rest alternately against a fixed contact part (for example a finger 21a passing through a groove 20a) and thus make it possible to insert in the circuit one or the other of the two pairs of contact rollers 11, 11 '.



   The operation of the device is clear from FIG. 5. By pressing the button of the switch 22, which is preferably located in the cabin of the vehicle's contactor, the current supplying the relay 8 in the rest position is cut off, current which passes, for example, through a resistor 23 mounted in front of the relay, so that the armature 80 of the relay returns to the rest position.



  The contacts 24 are thus separated and the lighting circuit (in which the lamps 6 are interposed) is open, while the contacts 25 close simultaneously and thus interpose in the circuit the electric motor 7. The motor drives, by means of the toothed wheels 13, 14 and 16 the upper roller 4, given the position of the handle 17 as shown in figure 5, while the lower roller 4 'which the movable band stretches at entrat-

 <Desc / Clms Page number 8>

 ner, is braked by the shoe 19a '. When you stop pressing button 22, the relay circuit 8 does not close immediately, since the two pairs of rollers 11 and 11 'are out of contact.

   The switching is slowed down until the time when the zone covered with inscriptions, the zone which follows the immediately neighboring registration zone, has reached the window of the apparatus. At this moment the pair of contact rollers which is then interposed in the circuit touches the closest metal layer or metal plate (in the position of the switch 20, 21 shown in FIG. 1 it is the pair of rollers 11 which works) which has the effect of closing the circuit on the relay
8 which then attracts the armature 8. The contact 25 of the motor circuit opens while the contact 24 is again brought to the closed position.

   It follows that the lighting device 6 is interposed in the circuit and that at the same time a device for short-circuiting the motor comes into operation, a device which is connected at 26 and which immediately brakes the motor for the then stop, so as to make the inscription appear exactly in the middle part of the indicator window. This braking, by short-circuiting, has the advantage of eliminating the intervals between the zones bearing the inscriptions; under these conditions, the entire length of the strip can be used entirely. Each time the button of switch 22 is pressed, the cycle begins again and the web is moved by a double pitch. The contact rollers 11 and 11 'are fixed on elastic supports not shown in the drawing.



   If, at the end point of the route or at any stop it is a question of distributing in the opposite direction, it suffices only to rotate the lever 17 to bring it from the

 <Desc / Clms Page number 9>

 position 1 to position II (see figures 3 and 4). Contact 20 will then be in the open position and contact 21 in the closed position. As the two rollers 11 'are not electrically connected to each other; relay circuit will be cut off due to the change in position of the contacts; armature 8 will therefore return to rest, it will open the lighting circuit and close that of the motor.

   The mobile band will start to move; time it is the roller 4 'which will be driven in the opposite direction by means of the toothed wheels 15 and 16', while the roller 4 will be braked. As soon as the strip has moved behind an area covered with inscriptions, the rollers 11 'which will then be in operation will be placed on a metal or plate layer, which will result in the immobilization of the strip. , as has been explained previously. Each time you press the switch button, the tape will move back two steps, as before.



   When it comes to regularly skipping a station or stop, the driver should press the control button twice, and at a suitable interval, which would absorb his attention and could mislead travelers. This is why it is recommended to remove the corresponding metal plate or to mask it by sticking a strip or tape of paper on it, which can be done without difficulty. In the event that one of the stops has been deleted or its name changes, it will suffice to replace the zone containing the corresponding entry. These change possibilities are, of course, only useful in the case where it is not necessary, in order to remove the strip from the device, to withdraw it from the rollers remaining inside the indicator. .

   However, in the case of the device which is the subject

 <Desc / Clms Page number 10>

 of the invention, the casing or casing, once opened, it is possible to remove both the strip and the roll from the apparatus, without it being necessary to proceed to a subsequent dismantling of the device.



   Figures 6 to 8 have shown the embodiment of a device with the aid of which it is possible to separate, at the end point, one of the rollers which carries the strip from the plates intended for. guide the strip and placed on both ends of the roll. On both sides of the roller 4 provided with a coating 27, journals 29 have been placed in bearings 28, each of which is an integral part of the corresponding plate or disc 30. In the journals 29 are inserted intermediate support pieces 31 of which the the free end is provided with a small shoulder 32. The aforementioned end plates 33 of the tape holder roller are capable of rotating on the support part 31 and are also immobilized by the shoulders 32.

   The support part 31 is further intended to receive an axis (or rod) 38 provided on the end of the roller, this axis being of square or polygonal section or preferably flattened on two faces, so as to correspond exactly to the part. hollow of the support part, hollow part shown in FIG. 7. The end plate 33 has a slot 34 through which the pin 38 can be passed; this plate can be immobilized in two different positions, using an ankle 35 carried by the plate 30 and two holes 36 and 56, preferably connected by a slot 37.

   In one of these positions (fig. 6, 8) the slot 34 coincides with the hollow of the support part 31, so that the pin 38 can pass through the aforementioned slot; in the other position (figure 7) the axis 58, introduced into the support part 31, is locked there and the roller is

 <Desc / Clms Page number 11>

 then secured in rotation with the journal 29 and the end plates 33.

   Although the method of fixing the cupboard (or sheet bearing the inscriptions) must not lead to an exaggerated thickening of the movable band, at the fixing points, and that the circular section of the roll is not affected, when the diameter of that This increases, however, it is possible that said attachment points are troublesome in the first layers of the strip and that they determine there the formation of bumps which are felt over the entire winding. To avoid this drawback, the roller has been provided with a coating 27 shown in FIG. 8 and made of a particularly soft and elastic material, such as foam rubber.

   During the winding of the strip, the traction exerted on it by the brake has the effect of applying, by pressure, the raised points of the strip against the flexible mass of the covering, so that the roller retains the cylindrical shape. Experience has shown that thanks to the elastic coating which also allows easy fixing of the end of the strip, the biasing of this strip, this shock-absorbing coating, is avoided because of its elasticity. , all the efforts likely to determine tears.



   It is obvious that the areas reserved for registrations may include, apart from the designation of the station, an advertisement or advertising notice; In general, the device can be used for inserting indications of any kind.



   It is possible to make, in the apparatus described by way of example, a large number of modifications, some of which are advantageous in a large number of cases. Thus, for example, it is useful to provide the end of the strip,

 <Desc / Clms Page number 12>

   in the case of journeys with terminuses, a special inscription which remains visible throughout the stay at the terminus points, this inscription being able to contain indications on the route of the journey and in particular advertising indications .

   Likewise, it is not necessary, as we have indicated, to always provide various areas covered with inscriptions for both directions of the route; in this case we have, on both sides, inscriptions intended for two directions of travel of the control members, for example metal plates or layers. Finally, it is useful, in the case where the final zone is provided with inscriptions, to proceed in such a way that as soon as one has arrived at the end point, it is possible to change the direction of travel without the motor moving the tape one step in the opposite direction.



   The station designations and advertising inscriptions are preferably arranged on separate bands which can then be suitably attached to the moving band. Under these conditions, the advertisement can be changed without removing the station designation.



  Due to the fact that different zones covered with inscriptions are provided for the two directions of travel, it is possible to display at the same station, depending on the direction of travel, different advertising inscriptions.


    

Claims (1)

RESUME ----------- L'invention a pour objet un indicateur de stations pour véhicules, indicateur dans lequel une bande munie d'ins- criptions est déplacée pas à pas et de préférence par des moyens électriques, ledit indicateur étant caractérisé par les moyens suivants pouvant être utilisés séparément ou en combinaison: <Desc/Clms Page number 13> 1 ) Toutes les inscriptions ou une partie de celle-ci correspondant au voyage aller et au voyage retour d'un trajet déterminé, ou bien aux deux moitiés d'un parcours circulaire, sont disposées sur la bande mobile alternativement et les unes derrière les autres, tandis que les moyens de commande du mécanisme d'entraînement sont organisés de maniè- re que la bande, ou bien les parties correspondantes de celle- ci, soit déplacée de deux crans ou de deux pas; ABSTRACT ----------- The subject of the invention is a station indicator for vehicles, an indicator in which a band provided with inscriptions is moved step by step and preferably by electrical means, said indicator being characterized by the following means which can be used separately or in combination: <Desc / Clms Page number 13> 1) All the inscriptions or a part thereof corresponding to the outward journey and the return journey of a determined route, or else to the two halves of a circular route, are arranged on the movable strip alternately and one behind the other , while the control means of the drive mechanism are organized in such a way that the band, or the corresponding parts thereof, is moved two notches or two steps; 2 ) La bande mobile est munie sur ses deux bords de plaques ou de couches métalliques faisant ressort, ces plaques ou couches métalliques étant disposées le long d'un des bords, à côté des inscriptions correspondant à un sens de déplacement de la bande, tandis que les plaques et couches dis- posées le long de l'autre bord sont placées à côté des ins- criptions correspondant à un autre sens de déplacement de la bande, ces inscriptions individuelles étant, de préférence, portées par des bandes spéciales, lesquelles sont appliquées sur le bord de la bande mobile, de façon aisément amovible; 3 ) L'interrupteur-démarreur du moteur de commande peut être mis en fonctionnement par deux circuits montés en parallèle, dont chacun comporte une paire de galets de con- tact correspondant à une des deux rangées de plaques ou de couches métalliques; 2) The movable strip is provided on its two edges with plates or metallic layers making a spring, these metallic plates or layers being arranged along one of the edges, next to the inscriptions corresponding to a direction of movement of the strip, while that the plates and layers arranged along the other edge are placed beside the inscriptions corresponding to a different direction of movement of the strip, these individual inscriptions preferably being carried by special strips, which are applied to the edge of the movable band, easily removable; 3) The control motor starter-switch can be operated by two circuits connected in parallel, each of which comprises a pair of contact rollers corresponding to one of the two rows of metal plates or layers; entre le moteur et les rouleaux por- tant la bande mobile est disposé un mécanisme de changement de marche pour le voyage aller et retour, ce mécanisme étant accouplé avec un commutateur desservant les deux circuits; 4 ) Les deux circuits comportant chacun une paire de galets de contact sont constitués par des dérivations d'un relais excité par un courant électrique, ce relais fermant, en position normale, le circuit d'éclairage du dispositif indicateur, tandis qu'il maintient ouvert le circuit du moteur ; between the motor and the rollers carrying the movable strip is arranged a gear change mechanism for the outward and return journey, this mechanism being coupled with a switch serving the two circuits; 4) The two circuits each comprising a pair of contact rollers are made up of branches of a relay excited by an electric current, this relay closing, in the normal position, the lighting circuit of the indicating device, while it maintains open the motor circuit; <Desc/Clms Page number 14> au contraire, lorsque le relais cesse d'être excité il coupe l'éclairage et met en circuit le moteur, lequel fait dépla- cer la bande mobile dans le sens déterminé par le mécanisme de changement de marche, jusqu'au moment où la plaque métalli- que, ou la couche métallique, immédiatement voisine de la série de plaques ou de couches, actives au moment considéré, met à nouveau le relais sous courant, ce qui a pour effet de mettre hors circuit le moteur,de fermer le circuit d'éclai- rage et d'intercaler, de préférence, dans le circuit un dis- positif de freinage par cour-circuitage; <Desc / Clms Page number 14> on the contrary, when the relay ceases to be energized, it cuts off the lighting and switches on the motor, which moves the moving strip in the direction determined by the gear change mechanism, until the metal, or the metallic layer, immediately adjacent to the series of plates or layers, active at the considered moment, again energizes the relay, which has the effect of switching off the motor, closing the circuit. 'lighting and to insert, preferably, in the circuit a braking device by short-circuiting; 5 ) le moteur de commande, le dispositif de change- ment de marche desservant les rouleaux, le commutateur desser- vant les deux paires de galets de contact et les freins, (dont un est prévu pour chaque rouleau d'où la bande se déroule au moment considéré), sont placés sur un plateau oscillant commun dont le changement de position détermine immédiatement l'en- trée en fonctionnement des roues de commande, des contacts et du frein correspondant à un sens de rotation déterminé; 6 ) La bande mobile porte des inscriptions spécia- les destinées à être exposées lors de l'arrêt du véhicule, aux stations-terminus; 5) the drive motor, the gear changing device serving the rollers, the switch releasing the two pairs of contact rollers and the brakes, (one of which is provided for each roll from which the belt unwinds at the time considered), are placed on a common swash plate, the change of position of which immediately determines the entry into operation of the control wheels, the contacts and the brake corresponding to a determined direction of rotation; 6) The moving strip bears special inscriptions intended to be displayed when the vehicle is stopped, at terminal stations; 7 ) A côté des inscriptions destinées aux deux sens de marche et aussi des inscriptions destinées à être exposées aux points terminus, sont disposés des organes de commande tels que des couches ou des plaques métalliques placées de part et d'autre de l'inscription correspondante : 8 ) Pour, rendre aisément manoeuvrable au moins un des deux rouleaux de l'indicateur, on le fait supporter par des axes ou tiges à section polygonale ou carrée, ou bien par des axes à faces latérales aplaties, ces axes étant placés dans des pièces de support intercalaires fendues latéralement <Desc/Clms Page number 15> et disposées elles-mêmes dans des tourillons appropriés. 7) Beside the inscriptions intended for the two directions of travel and also the inscriptions intended to be displayed at the terminal points, there are control elements such as layers or metal plates placed on either side of the corresponding inscription : 8) To make at least one of the two indicator rollers easily manoeuvrable, it is supported by axes or rods with a polygonal or square section, or else by axes with flattened side faces, these axes being placed in parts side slit spacers <Desc / Clms Page number 15> and arranged themselves in appropriate journals. Ces axes,une fois introduits dans lesdites pièces intercalaires, y sont verrouillés sur les plateaux placés sur les extrémités des rouleaux qui sont susceptibles de tourner autour des pièces intercalaires et qui sont munis également de fentes, ledit verrouillage ayant lieu dès que lesdits plateaux sont dépla- cés angulairement de la position à laquelle les fentes coïn- cident avec celles des pièces intercalaires à la position à laquelle ils sont immobilisés par un dispositif d'arrêt à ressort ; 9 ) Les rouleaux porte-bandes sont munis d'un re- vêtement en matière molle et élastique, telle que le caout- chouc mousse; These pins, once introduced into said intermediate pieces, are locked there on the plates placed on the ends of the rollers which are capable of rotating around the intermediate pieces and which are also provided with slots, said locking taking place as soon as said plates are moved. - cés angularly from the position at which the slots coincide with those of the intermediate pieces to the position at which they are immobilized by a spring-loaded stop device; 9) The belt rollers are provided with a coating of soft and elastic material, such as foam rubber; 10 ) Tous les organes essentiels de l'indicateur tels que les rouleaux, les poulies de renvoi, le dispositif de commande du moteur, l'interrupteur, les galets de contact, le relais,etc.. sont portés par deux plaques latérales qui sont écartées convenablement et maintenues en position correc- te par fixation dans un carter robuste fait de préférence en tôle emboutie, le maintien en position convenable de ces pla- ques latérales pouvant, le cas échéant, être assuré de plus par des traverses appropriées; 11 ) Le carter fait saillie soit sur une plaque la- térale, soit sur les deux à la fois et les compartiments ainsi formés entre les plaques latérales et les parois extrêmes du carter sont destinés à renfermer le moteur, le dispositif de commande, le relais et les autres organes analogues qu'on peut fixer sur les faces extérieures desdites plaques laté- rales. 10) All the essential parts of the indicator such as the rollers, the deflection pulleys, the engine control device, the switch, the contact rollers, the relay, etc. are carried by two side plates which are suitably spaced apart and maintained in the correct position by fixing in a sturdy casing preferably made of pressed sheet metal, the maintenance in the correct position of these side plates being able, if necessary, to be additionally ensured by suitable cross members; 11) The casing protrudes either on a side plate or on both at the same time and the compartments thus formed between the side plates and the end walls of the casing are intended to enclose the motor, the control device, the relay and other similar members which can be fixed on the outer faces of said side plates.
BE411970D BE411970A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE411970A true BE411970A (en)

Family

ID=75820

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE411970D BE411970A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE411970A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH643798A5 (en) SORTER WITH MOBILE TRAYS.
WO2003054337A1 (en) Motor-driven shutter or sun-shading device
FR2804533A1 (en) DISPLAY DEVICE WITH FLANGING PANEL
BE411970A (en)
FR2470683A1 (en) CASSETTE WITH INK RIBBON FOR SERIE PRINTER
FR2680031A1 (en) Strip display device
FR2464533A1 (en) TAPE RIBBON RECORDING APPARATUS
FR2535094A1 (en) Display device by strip and adhesive tape for such a device.
CA1261913A (en) Impactless printer
EP0740824A1 (en) Device for selectively displaying information
BE1012887A3 (en) Separation device.
BE362057A (en)
FR2689289A1 (en) Moving band publicity unit with supporting and tensioning rollers at either end of housing - has guide rollers with flared ends adjacent to return rollers for better tension
WO2012015289A2 (en) Display device having a set of posters that can be selectively moved
FR2537683A1 (en) Destination indicator device especially for a public transport vehicle.
EP0066892A1 (en) Photographic printing apparatus for pattern templates
FR2655912A1 (en) Device for driving and guiding a web (band) of paper or the like
CH281942A (en) Installation to automatically indicate the name of the next station in a vehicle making regular service.
BE344927A (en)
FR2608302A1 (en) Information presentation device, more particularly for a supermarket
BE417831A (en)
FR2926495A1 (en) DEVICE FOR OCCULATING A PANORAMIC WINDOW OF A MOTOR VEHICLE WITH A CURRENT VOLTAGE MECHANISM
CH405162A (en) Calendar clock
CH108963A (en) Optical projection device.
FR2691006A1 (en) Introduction appts. for flat memory cards in printing units - inputs and outputs cards and prints details which are entered under control of operator