<Desc/Clms Page number 1>
MEMOIRE DESCRIPTIF DEPOSE A L'APPUI DE LA DEMANDE D'UN BREVET D'INVENTION Machine à rainurer notamment les bandages pneumatiques pour roues de véhicules.
Cette invention concerne d'une façon générale les machines utilisables pour refaire des rainures ou cannelures ou pour refaçonner diverses matières et divers objets dont les surfaces d'usure sont devenues plus ou moins inaptes à l'usage auquel elles sont destinées. Elle vise plus particulièrement une machine pour refaire ou régénérer les rainures des bandages de caoutchouc usés ou endommagés de tous genres, qu'ils soient pleins, gonflés ou dégonflés.
<Desc/Clms Page number 2>
Cette machine à rainurer les bandages de roues de véhicules est caractérisé notamment par une série de galets de support du bandage à rotation libre, dont les axes sont parallèles, un rouleau d'entraînement espacé dont l'axe fait un certain angle par rapport à ceux des galets de support, un dispositif grâce auquel le rouleau d'entraîne- ment est réglable par rapport aux galets de support pour faire tourner le bandage, un outil pour tailler des rainures circonférentielles dans la bande de roulement du bandage, un support pour le dispositif à faire les rainures transversales, une glissière montée à pivot sur ce support, un porte-lame mobile sur cette glissière, un dispositif par lequel le rouleau d'entraînement est mis en rotation pour tailler des rainures circonférentielles,
et un dispositif par lequel le mouvement alternatif de l'outil tailleur de rainures transversales est commandé, ce dernier dispositif servant aussi à faire pivoter la glissière du porte-lame entre des limites angulaires, ce qui permet de tailler des rainures transversales suivant un angle prédéterminé.
Pour faciliter la compréhension de l'invention, un mode de réalisation va être décrit ci-après en détail à l'aide des dessins annexés, dans lesquels les mêmes numéros de référence désignent les mêmes pièces dans toutes les figures.
La fig. 1 est une vue en perspective d'une machine à rainurer les bandages selon l'invention.
La fig. la est une élévation de face de la machine, dont certaines parties sont supprimées pour plus de clarté.
La fig. 1b est une élévation latérale, vue sur la
<Desc/Clms Page number 3>
La fige 2 est un plan partiel représentant à plus grande échelle que la fige 1 le dispositif rainureur transversal.
La fig. 3 est une élévation latérale vue sur la droite de la fig. 2.
La fig. 4 est un plan de détail du dispositif de support, d'orientation et de réglage de la lame dans une position de travail.
La fig. 5 est une vue analogue montrant les mêmes pièces dans une autre position.
La fig. 6 est une vue de détail à plus grande échelle, approximativement suivant la ligne VI-VI de la fig. 8.
' La fig. 7 est une élévation latérale de détail montrant le levier de commande de la lame et le dispositif de réglage associé,
La fig. 8 est une coupe de détail à plus grande échelle suivant la ligne VIII-VIII de la fig. 4.
La fig. 9 est une coupe verticale suivant la ligne IX-IX de la fig. 4.
La fig, 10 est un plan suivant la ligne X-X de la fig. 8, montrant un dispositif de limitation de mouvement dans une position, comme décrit plus loin.
La fig. 11 est une vue analogue montrant le dispositif de limitation de mouvement dans une autre position.
La fig, 12 est une vue en perspective d'un arrêteur de mouvement décrit complètement plus loin.
La fig. 13 est une vue en perspective du porte-lame.
La fig. 14 est une vue en perspective de la lame.
La fig. 15 est un plan montrant comment le mécanisme des figs. 4 et 5 peut être placé pour tailler des rainures
<Desc/Clms Page number 4>
perpendiculairement à un bandage ou parallèlement à l'axe de ce bandage,
La fig. 16 est une élévation latérale de détail d'un encliquetage qui sera complètement décrit plus loin.
La fig. 17 est une élévation latérale, à plus grande échelle, montrant le dispositif de commande de la lame et le support de ce dispositif en position d'inaction.
La fig, 18 est une vue analogue montrant les mêmes pièces en position de travail ou position inverse de celle de la fig. 17.
La fig, 19 est une vue en perspective partielle illustrant un exemple des différentes tailles pouvant être faites par la lame transversale de l'invention.
La fig. 20 est une élévation partielle montrant dans une position un dispositif de réglage d'angle pour tailler des rainures qui s'entrecoupent.
La fig. 21 est une vue correspondante du même dispositif dans une autre position.
La fig. 22 est un plan correspondant à la fig. 21, indiquant aussi la position d'une glissière associée, représentée en traits pleins dans la position correspondant à la fig. 21 et en traits mixtes dans la position corres- pondant à la fig. 20.
La fig. 23 est une élévation, suivant la ligne XXIIIXXIII de la fig, 15, c'est-à-dire lorsque les pièces sont réglées pour tailler des rainurés tout à fait dans le sens transversal d'un bandage ou parallèlement à l'axe de ce bandage.
Suivant les figs. 1, 1a, 1b,le dispositif rainureur transversal est désigné dans son ensemble par A et est
<Desc/Clms Page number 5>
représenté combiné à un rainureur circonférentiel de bandage G. En bref, ce dernier comporte une série de galets 1 tournant librement, dont un seul est représenté, un rouleau d'entraînement espacé 2 monté sur un arbre de commande 3, tournant dans des consoles 4 solidaires d'une traverse ou chariot 5 réglable verticalement, disposé entre des montants 6 en forme d'Y retourné, ce chariot étant élevé ou abaissé au moyen de la broche filetée 7 et du volant 8, tandis que 9 désigne d'une façon générale un patin de support du bandage à mouvement universel destiné à être utilisé pour le rainurage circonférentiel ou transversal de bandages dégonflés.
Le rouleau d'entraînement 2 comporte une partie à surface lisse ou, de préférence, ondulée pour le serrage.
La disposition de l'arbre de commande de ce rouleau 2 suivant un certain angle par rapport à celui des galets 1 assure un "cheminement" du bandage T pendant son rainurage circonférentiel ou le maintien de ce bandage dans une position de rotation vraiment verticale pendant cette opé- ration, tandis que le chariot 3 est rationnellement échan- cré sur les côtés en 83 pour loger labDide du rouleau d'entraînement 2 ; 70 est la manivelle d'entraînement de ce rouleau. Sur le devant du chariot 3 se trouve une barre 84 constituant un support coulissant pour un porte- outil 85 à manette 86 munie d'un doigt de serrage 87 sous l'action d'un ressort 88 travaillant à la détente.
89 est un manchon de guidage pour le chariot 3, et 90 un organe à tête moletée grâce auquel l'outil 90' rainurant le bandage oirconférentiellement est réglé à la profon- deur de taille désirée.
<Desc/Clms Page number 6>
Pour supporter des bandages dégonflés, il est prévu un patin de portage 9 à mouvement universel comportant un tourillon 90, articulé en 91 au chariot 5 ; ce tourillon comporte un bras 92 possédant une partie coudée 93. Sur cette dernière est monté à pivot, à l'aide d'un axe 94, un second bras 95 à extrémité fourchue 96 s'engageant sur l'axe 94 et qui est maintenu de façon pivotante sur cet axe par une ou plusieurs goupilles ou clavettes 97, conjointement avec un plongeur 98 et un ressort 99 destinés à l'amortissement. Un patin 100 à galet de support de bandage est articulé par un étrier 101 en 102 à l'extrémité libre du bras 95.
Lorsqu'on utilise cette partie de l'invention, le rouleau d'entraînement 2 est réglé à l'aide de la vis 7 jusqu'à ce qu'il vienne en prise avec la surface de roulement du bandage T, après quoi l'outil rainureur 90' est amené dans la position désirée à l'aide de la manette 86, puis on règle la profondeur de taille désirée à l'aide de l'organe de réglage moleté 90. On fait ensuite tourner la manivelle 70, et une rainure circonférentielle est facilement taillée dans le minimum de temps.
Le rainureur transversal A est constitué par un élément postérieur ou barre de support 10, destiné à être fixé rigidement au chariot 5 de la machine, par exemple par des boulons 11, dont un seulement est visible dans la fig, 1. La barre 10 peut évidemment-être montée autrement à l'endroit où cela est rationnel ou désirable. Deux supports 12 à extrémités supérieures 18 en forme d'attaches sont disposés réglables sur le côté de la barre 10 ; ces supports sont encochés en 14 pour s'engager sur le bord
<Desc/Clms Page number 7>
supérieur de la barre 10, puis des vis 15 placées à leurs extrémités inférieures servent à fixer les supports 12 dans la position réglée désirée.
Un organe de suspension 17 en U est articulé en 16 dans les attaches 13 du support ; sur la traverse 17' de cet organe en U se trouve un bras de maintien 18 constituant un support pour les pièces de travail du rainureur transversale tandis qu'une pièce de butée 20, en forme d'U retourné ou d'une autre forme convenable, est articulée en 19 sur une des branches ou flasques latéraux parallèles de l'organe de suspension, cette pièce 20 étant destinée à prendre appui sur une partie contiguë du chariot 5, ce qui fait que l'organe de suspension 17 est disposé sensiblement horizontal dans la position de travail.
Le bras de maintien 18 comporte une partie postérieure 18' formant griffe qui est destinée à venir en prise par coulissement avec la traverse 17' de l'organe de suspension'17, puis à y être fixée rigidement, selon le réglage désiré, sur le côté de la machine, au moyen d'une vis de blocage 21 ; à son extrémité extérieure, ce bras comporte une partie 22 légèrement coudée, qui est alésée verticalement en 23 et dont l'alésage est élargi en 24, pour un but qui sera expliqué plus loin, tandis que son extrémité supérieure comporte des saillies circonférentiellement espacées ou butées angulaires 25 présentant des bords 25' et 25" divergeant en descendant.
Un axe de pivotement 26 dont l'extrémité inférieure est vissée en 27 dans une patte latérale 28 formant came solidaire d'un bras arqué ou glissière 29, formant support à mouvement alternatif pour le mécanisme tailleur qui sera décrit plus complètement dans la suite, est disposé
<Desc/Clms Page number 8>
00-axialement dans l'alésage 83, 24.
Comme on le voit par les figs. 4, 5, 8 et 11, l'axe de pivotement 26 présente des méplats longitudinaux parallèles 26' assurant le réglage axial, mais non-rotatif, d'un manchon 30 comportant des saillies 31 diamétralement opposées, ayant des bords descendants convergents 31' destinés à coopérer avec les bords divergents 25' et 25" de butées angulaires, comme cela sera plus complètement expliqué plus loin.
Comme on le voit le mieux dans la fig. 9, l'extrémité inférieure du manchon 30 est partiellement fermée et présente une rainure diamétrale 32 (fig. 12) pour assurer le guidage non-rotatif par rapport au pivot 26 dont il a été parlé, tandis qu'un ressort 33, prenant appui dans l'élargissement 24 de l'alésage et attaquant un épaulement formé par une partie décolletée extérieure 34 dudit manchon est maintenu comprimé par un volant de réglage 35, vissé sur l'extrémité supérieure de la tige de pivotement 26, ce qui fait'que le mouvement tournant des saillies opposées 31 est limité entre les butées angulaires 25, de même que ces saillies sont empêchées de glisser sur ces dernières,
Il y a lieu de remarquer qu'entre les butées 25,
la partie 22 du bras 18 est rainurée en 36 pour recevoir un fort ressort à lames 37 fixé dans ce bras par une vis 38 ; ce ressort comporte des lames de diverses longueurs, dont la plus longue 37' porte contre le bord formant came de la patte 28 prévue sur le bras arqué 29 sus-mentionné.
Comme on le voit le mieux sur la fig. 11, la patte 28 formant came a un contour quelque peu oviforme, de sorte que lorsque le ressort 37 glisse sur elle, il s'engage automa-
<Desc/Clms Page number 9>
l'axe de la tige 26 formant pivot, sous l'influence limitant le mouvement des saillies coopérantes 31 et des butées angulaires 25. En outre, des encoches opposées 39 (figs. 3, 17, 18) peuvent être prévues au milieu entre les butées angulaires 25 et les saillies 31 du manchon peuvent être bloquées avec ces encoches lorsqu'on désire tailler des rainures courtes ou s'étendant sur toute la circonférence dans un bandage, comme cela sera plus complètement expliqué dans la suite.
Le bras arqué 29, dont il a été parlé, comporte, le long de sa partie inférieure, une partie déportée ou en gradin 40, qui forme un guide ou une glissière pour un chariot 41 à section en U, présentant une aile longue et une aile courte, qui est maintenu à coulissement en place sur cette glissière au moyen d'une barre ou cavalier 42, assujetti par un organe de fixation 42' à la partie supérieure de l'aile courte de ce chariot 41 (fig. 18). On voit aussi sur cette figure que la partie en gradin 40 du bras arqué 29 suit la courbure de ce bras ou, en d'autres termes, que la barre ou cavalier 42 parcourt un trajet parallèle à la courbure du bord inférieur de ce bras.
Comme le montre le dessin, la patte formant came 28 précédemment mentionnée est rationnellement formée, bien que ce ne soit pas essentiel, sous la forme d'une saillie latérale faisant corps avec le bras arqué 29, tandis que l'extrémité inférieure filetée 27 de la tige de pivotement 26 est assujettie de façon immobile dans cette patte par une cheville 43 d'une façon bien évidente.
Le chariot 41 comporte une saillie latérale 44 à branches parallèles descendantes 45 présentant des griffes
<Desc/Clms Page number 10>
d'extrémité 46 formant conjointement un patin et entre lesquelles le support proprement dit 47 de la lame ou outil coupant est monté de façon réglable. Somme on le voit par les figs. 6,8 et 13, ce porte-lame 47 est constitué par un taquet 48 de largeur voulue pour s'engager librement entre les branches 45. Un support 49 est fixé à ce bloc, par exemple en le vissant en 49'.
Ce support fait saillie vers le haut par une percée 50 prévue dans la saillie latérale 44 du chariot 41, où il est muni d'un écrou moleté de réglage 51, ce qui fait que la profondeur des rainures taillées par le dispositif que prévoit l'invention est réglée et qu'on peut la faire varier par rapport au¯patin formé conjointement par les griffes d'extrémité 46.
Un ressort 52 est placé sous compression dans des logements 53, 54 placés en face l'un de l'autre et pratiqués, en vue de recevoir ce ressort, dans la saillie latérale 44 et le taquet 48 sert non seulement à maintenir la lame coupante 55 de manière qu'elle fasse bien saillie par rapport aux griffes 46 formant patin, mais aussi de façon à lui permettre de céder dans une certaine mesure en cas de rencontre d'un corps résistant noyé dans la masse ou la carcasse du bandage à rainurer, en augmentant ainsi sa durabilité, puis en évitant des profondeurs de taille irrégulières sous des conditions normales. La lame coupante 55 a une section en U et affecte une forme appropriée pour être fixée par serrage, par exemple à l'aide d'un boulon 56, à la partie de largeur réduite 57 formant des épaulements du bloc de support 48.
Cependant, il y a lieu d'observer que le boulon 56 est plcé en avant du taquet de support 48 et que la
<Desc/Clms Page number 11>
les parties descendantes'59 sont reliées par les tranchants 59'. L'emplacement du boulon 56 qui vient d'être indiqué assure que le tranchant 59' taille toujours dans le bandage à rainurer ou re-rainurer avec les bords supérieurs des parois 58 fermement en prise avec les épaulements 48' du bloc 48 (fig. 13).
Le mouvement alternatif du chariot porte-lame 41 est rationnellement assuré au moyen d'un levier à main 60 dont l'extrémité angulaire fourchue 61 est articulée en 62 à l'extrémité extérieure (antérieure) du bras arqué 29 et d'un organe coordinateur étagé 63, articulé en 64 au levier à main 60 et présentant au delà de ce dernier un prolongement 65, puis articulé également en 66 au chariot extérieur 41.
Le mouvement du levier 60 est réglé par des vis de butée réglables 67, 67' vissées dans des pattes 68 faisant saillie sur le côté dudit levier, ces vis étant destinées à coopérer avec les bords supérieur et inférieur du prolongement 65 de l'organe coordinateur, comme expliqué plus loin, tandis que des vis de réglage 69 servent à bloquer les vis de butée 67 dans la position réglée nécessaire pour limiter le mouvement du chariot porte-lame 41 et déterminer en conséquence la longueur de la rainure taillée par la lame 55.
Pour régler l'espacement dans le sens de la circonfé- rence du bandage sur lequel on travaille, entre les rainures transversales consécutives, on retire la manette de commande 70 du rainureur G et on pose sur l'arbre 5 un levier à main à cliquet fourchu 71 et une roue à rochet 72, puis on repose la manette 70 de façon que le rainureur G puisse être normalement commandé comme décrit dans ce qui précède.
<Desc/Clms Page number 12>
Le levier 71 comporte une parce percée 73, à travers laquelle est vissée une vis de butée de réglage 74, munie d'un dispositif de blocage 74', qui est destinée à coopérer avec le bâti de la machine (comme on le voit le mieux dans la fig. 16) pour limiter son mouvement dans un sens, qui est le sens contraire aux aiguilles d'une montre, tandis qu'une saillie de butée 75 prévue sur le levier 71 limite le mouvement dans l'autre sens, c'est-à-dire dans le sens des aiguilles d'une montre.
Une saillie latérale 76 prévue sur le levier 71 porte une languette 77 formant cliquet coopérant avec la roue à rochet 71 de façon évidente, tandis qu'un levier 78, articulé en 79 à la saillie 76, sert à maintenir rigidement la languette 77 en place pour actionner la roue à rochet 72, .ou bien à la dégager des dents de cette roue à rochet lorsqu'on actionne le rainureur G pour tailler des rainures circonférentielles autour d'un bandage.
Lorsqu'on actionne le dispositif rainureur transver- sal A et en supposant qu'une roue 80 (fig, 1) portant un bandage gonflé usé T a été convenablement posée sur le rainureur G pour retailler les rainures transversales usées, l'ouvrier desserre la vis de blocage 21, puis place la lame coupante 55 et le support 57 directement à l'alignement au-dessous de la roue de réglage 35 et de la tige de pivotement 26, en tirant le levier à main
60 en avant de la position indiquée en traits pleins dans la fig.
7 à la position indiquée en traits mixtes dans cette même figure enfin fait coulisser l'ensemble du dis- positif A transversalement le long de la traverse 17' jusqu'à ce que la lame 55 soit exactement au milieu du
<Desc/Clms Page number 13>
puis immobilise la vis réglable 67 par la vis de réglage 69 qui est associée à elle.
L'ouvrier déplace ensuite le levier à main 60 en arrière pour l'amener dans la position indiquée en traits pleins dans la fig. 7 et fait pivoter les pièces 60,63 et 29 vers la droite, c'est-à-dire dans le sens contraire aux aiguilles d'une montre (comme représenté dans les figs. 2 et 4) après quoi il manipule la vis réglable 67' jusqu'à ce que la lame coupante 55 occupe la position désirée, à gauche du bandage T, pour commencer une rainure diagonale 81 (fig. 2). Enfin il bloque la vis 67' par sa vis de réglage associée 69. Les vis 67, 67' déterminent ainsi le trajet du chariot porte-lame 41 et par suite la longueur de la rainure transversale 81 qui est taillée.
L'ouvrier fait alors pivoter les pièces 60, 68 et 29 vers la gauche ou dans le sens des aiguilles d'une montre autour de la tige de pivotement 26 pour les amener dans la position représentée dans la fig. 5 et tailler une rainure transversale 82 coupant la rainure 81 de droite à gauche du bandage T de la manière sus-décrite. Pour régler ou déterminer l'espacement circonférentiel dès rainures transversales 81, 82 autour du bandage T, l'ouvrier manipule simplement la vis de butée 74 portée par le levier à main 71, afin de déterminer le nombre de dents de la roue à rochet 72 sur lesquelles la languette 77 doit glisser dans les limites de mouvement prescrites pour ce levier à main 71 et comme prédéterminées par le contact de l'extrémité de la vis 74 et de la saillie 75 avec le bâti de la machine.
La profondeur des rainures 81, 82 taillées est déterminée par une manipulation appropriée de l'écrou moleté 51 tandis que, pour mettre le mécanisme d'espacement
<Desc/Clms Page number 14>
des rainures hors d'action, l'ouvrier soulève simplement le levier 78 qui déplace la languette 27 en prise avec la roue à rochet en vue de la dégager de cette dernière d'une manière évidente.
Il y a lieu de remarquer que lorsqu'on taille des rainures telles que 81, 82 se coupant en diagonale ou en X, les deux tailles angulaires doivent être faites sans déplacer le bandage T par le levier à main 71, ou bien qu'à la fin de la taille de la première rainure 81, par exemple, l'ouvrier doit relever la lame 55 et le mécanisme y associé autour des pivots 16, puis faire pivoter le dispositif A autour du pivot 36 pour l'amener en position voulue pour tailler la rainure 82 s'entrecoupant avec la rainure 81.
A noter aussi que les butées angulaires 25 sont espacées de manière qu'on puisse faire varier le degré d'angularité des rainures transversales 81, 82 par,-la coopération de leurs faces intérieures inclinées ou divergentes 25' avec les faces convergentes 31' des saillies opposées 31 du manchon. Cette caractéristique ressort mieux des figs. 20 et 21, dans lesquelles c'est l'emplacement de la saillie 31, réglé par manipulation de la vis de réglage (dans la fig. 20, elle se trouve à la position supérieure par rapport aux et pour coopérer avec les parties supérieures des butées angulaires 25) qui détermine le pivotement arqué maximum du bras 21 formant glissière.
Au contraire, lorsque la saillie 31 se trouve à la position basse représentée dans la fig. 21, il est également évident que le bras 21 ne pivote que selon un arc bien moins grand. En d'autres termes, la fig. 20 indique la position des pièces 30, 31
<Desc/Clms Page number 15>
des rainures 81, 82 de degré maximum d'angularité relative, tandis que la fig. 21 indique la position de ces pièces lorsqu'elles sont réglées pour faire des rainures transversales ayant un degré minimum d'angularité relative. Dans la fig. 22, la position en traits pleins du bras arqué formant glissière 29, 40 indique la direction du trajet de la lame 55 pour faire des rainures transversales d'angularité relative minimum et la position en traits mixtes montre la direction pour tailler des rainures transversales d'angu- larité relative maximum.
Il est évident qu'en réglant la saillie 31 du manchon à tout niveau intermédiaire à ceux représentés par les figs. 20 et 21, on assure une course ou pivotement variable correspondant du bras arqué 29.
A noter aussi tout spéoialement que, lorsqu'on désire des rainures perpendiculaires, telles que 83 (fig. 19), taillées tout-à-fait dans le sens de la largeur du bandage T, l'ouvrier desserre simplement le volant de réglage 35 suffisamment pour placer les saillies opposées 31 du manchon sur le dos ou en contact avec les faces 25" des butées angulaires 25 (comme les figs. 15 et 23 le font le mieux comprendre) de sorte que le bras arqué 29, 40 occupe une position tout-à-fait transversale au bandage T ou parallèle à l'axe de rotation de ce dernier.
De façon analogue, lorsque les saillies 31 du manchon sont poussées dans les encoches de blocage 39, ce qui place le bras arqué 29 en coïncidence avec la périphérie du bandage T, de courtes tailles circonférentielles telles que 84 dans la fig. 19 peuvent être pratiquées entre des paires alternées de rainures transversales 83 en manipulant de façon appropriée la manette 71 de commande du cliquet à
<Desc/Clms Page number 16>
rochet d'espacement, Ou bien, on peut tailler des rainures circonférentielles complètes en mettant la manette 71 hors d'action, comme décrit dans ce qui précède, puis en manipulant le dispositif à l'aide de la manette de commande 70, les pièces 60,63, 29 étant maintenues fixes et à l'alignement du bandage circonférentiellement.
REVENDICATIONS
1.- Machine pour rainurer notamment les bandages de roues de véhicules, caractérisée par une série de galets de support du bandage à rotation libre, dont les axes sont parallèles, un rouleau d'entraînement, dont l'axe fait un certain angle avec ceux des galets de support, uh dispositif par lequel le rouleau d'entraînement est réglable par rapport aux galets de support pour assurer la rotation du bandage, un outil pour tailler des rainures oiroonférentielles dans la bande de roulement du bandage, un support pour faire une rainure transversale, une glissière articulée à ce support, un porte-outil mobile sur cette glissière, un dispositif par lequel le rouleau d'entraînement est mis en rotation pour tailler des rainures circonférentielles, et un dispositif par lequel le mouvement alternatif de l'outil faisant les rainures transversales est réglé,
ce dernier dispositif servant aussi à faire pivoter la glissière du porte-lame ou outil coupant entre des limites angulaires, ce qui permet de tailler des rainures transversales d'angularité prédéterminée.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
DESCRIPTIVE MEMORY FILED IN SUPPORT OF THE APPLICATION FOR A PATENT OF INVENTION Grooving machine in particular pneumatic tires for vehicle wheels.
This invention relates generally to machines usable for remaking grooves or grooves or for reshaping various materials and objects whose wear surfaces have become more or less unsuitable for the use for which they are intended. It relates more particularly to a machine for remaking or regenerating the grooves of worn or damaged rubber tires of all kinds, whether they are full, inflated or deflated.
<Desc / Clms Page number 2>
This grooving machine for vehicle wheel tires is characterized in particular by a series of freely rotating tire support rollers, the axes of which are parallel, a spaced drive roller whose axis makes a certain angle relative to those support rollers, a device by which the drive roller is adjustable relative to the support rollers to rotate the tire, a tool for cutting circumferential grooves in the tread of the tire, a holder for the device in making the transverse grooves, a slide pivotally mounted on this support, a movable blade holder on this slide, a device by which the drive roller is rotated to cut circumferential grooves,
and a device by which the reciprocating movement of the transverse groove cutter is controlled, the latter device also serving to rotate the slide of the blade holder between angular limits, thereby making it possible to cut transverse grooves at a predetermined angle .
To facilitate understanding of the invention, an embodiment will be described below in detail with the aid of the accompanying drawings, in which like reference numerals designate the same parts in all the figures.
Fig. 1 is a perspective view of a tire grooving machine according to the invention.
Fig. 1a is a front elevation of the machine, parts of which are deleted for clarity.
Fig. 1b is a side elevation, seen on the
<Desc / Clms Page number 3>
Fig 2 is a partial plane showing on a larger scale than Fig 1 the transverse grooving device.
Fig. 3 is a side elevation seen on the right of FIG. 2.
Fig. 4 is a detailed plan of the device for supporting, orienting and adjusting the blade in a working position.
Fig. 5 is a similar view showing the same parts in another position.
Fig. 6 is a detail view on a larger scale, approximately along the line VI-VI of FIG. 8.
'Fig. 7 is a detail side elevation showing the blade control lever and associated adjuster,
Fig. 8 is a detail section on a larger scale taken along the line VIII-VIII of FIG. 4.
Fig. 9 is a vertical section taken along line IX-IX of FIG. 4.
Fig, 10 is a plane along line X-X of fig. 8, showing a device for limiting movement in one position, as described later.
Fig. 11 is a similar view showing the movement limitation device in another position.
Fig, 12 is a perspective view of a movement stopper described completely below.
Fig. 13 is a perspective view of the blade holder.
Fig. 14 is a perspective view of the blade.
Fig. 15 is a plan showing how the mechanism of figs. 4 and 5 can be placed to cut grooves
<Desc / Clms Page number 4>
perpendicular to a bandage or parallel to the axis of this bandage,
Fig. 16 is a detail side elevation of a snap which will be fully described later.
Fig. 17 is a side elevation, on a larger scale, showing the control device of the blade and the support of this device in the inactive position.
FIG, 18 is a similar view showing the same parts in the working position or the opposite position to that of FIG. 17.
Fig, 19 is a partial perspective view illustrating an example of the different sizes that can be made by the transverse blade of the invention.
Fig. 20 is a partial elevation showing in one position an angle adjuster for cutting intersecting grooves.
Fig. 21 is a corresponding view of the same device in another position.
Fig. 22 is a plan corresponding to FIG. 21, also indicating the position of an associated slideway, shown in solid lines in the position corresponding to FIG. 21 and in phantom in the position corresponding to FIG. 20.
Fig. 23 is an elevation, taken along the line XXIIIXXIII of fig, 15, that is to say when the pieces are adjusted to cut grooves quite in the transverse direction of a tire or parallel to the axis of this bandage.
According to figs. 1, 1a, 1b, the transverse grooving device is designated as a whole by A and is
<Desc / Clms Page number 5>
shown combined with a circumferential tire groove G. In short, the latter comprises a series of freely rotating rollers 1, only one of which is shown, a spaced drive roller 2 mounted on a drive shaft 3, rotating in consoles 4 integral with a crosspiece or vertically adjustable carriage 5, arranged between uprights 6 in the form of an inverted Y, this carriage being raised or lowered by means of the threaded spindle 7 and the handwheel 8, while 9 generally designates a universal motion tire carrier pad for use in circumferential or transverse grooving of deflated tires.
The drive roller 2 has a portion with a smooth or, preferably, corrugated surface for clamping.
The arrangement of the drive shaft of this roller 2 at a certain angle with respect to that of the rollers 1 ensures a "path" of the tire T during its circumferential grooving or the maintenance of this tire in a truly vertical position of rotation during this. operation, while the carriage 3 is rationally cut out on the sides at 83 to accommodate the lip of the drive roller 2; 70 is the driving crank for this roller. On the front of the carriage 3 is a bar 84 constituting a sliding support for a tool holder 85 with a lever 86 provided with a clamping finger 87 under the action of a spring 88 working on the trigger.
89 is a guide sleeve for the carriage 3, and 90 a knurled head member by which the tire grooving tool 90 'orconferentially is set to the desired cutting depth.
<Desc / Clms Page number 6>
To support deflated bandages, there is provided a carrying pad 9 with universal movement comprising a journal 90, articulated at 91 to the carriage 5; this journal comprises an arm 92 having a bent portion 93. On the latter is pivotally mounted, with the aid of a pin 94, a second arm 95 with a forked end 96 engaging on the pin 94 and which is held pivotally on this axis by one or more pins or keys 97, together with a plunger 98 and a spring 99 intended for damping. A pad 100 with a tire support roller is articulated by a yoke 101 at 102 at the free end of the arm 95.
When using this part of the invention, the drive roller 2 is adjusted by means of the screw 7 until it engages the running surface of the tire T, after which the grooving tool 90 'is brought into the desired position using the lever 86, then the desired cutting depth is adjusted using the knurled adjuster 90. The crank 70 is then rotated, and a circumferential groove is easily cut in the minimum time.
The transverse groove A is constituted by a rear element or support bar 10, intended to be rigidly fixed to the carriage 5 of the machine, for example by bolts 11, only one of which is visible in fig, 1. The bar 10 can obviously-to be mounted otherwise to the place where it is rational or desirable. Two supports 12 with upper ends 18 in the form of fasteners are arranged adjustable on the side of the bar 10; these supports are notched in 14 to engage on the edge
<Desc / Clms Page number 7>
top of the bar 10, then screws 15 placed at their lower ends serve to fix the supports 12 in the desired adjusted position.
A U-shaped suspension member 17 is articulated at 16 in the brackets 13 of the support; on the cross member 17 'of this U-shaped member is a holding arm 18 constituting a support for the work pieces of the transverse groover while a stop piece 20, in the shape of an upturned U or of another suitable shape , is articulated at 19 on one of the parallel lateral branches or flanges of the suspension member, this part 20 being intended to bear on an adjoining part of the carriage 5, which means that the suspension member 17 is disposed substantially horizontal in the working position.
The retaining arm 18 comprises a rear part 18 'forming a claw which is intended to come into sliding engagement with the cross member 17' of the suspension member '17, then to be rigidly fixed thereto, according to the desired setting, on the side of the machine, by means of a locking screw 21; at its outer end, this arm has a slightly bent part 22, which is bored vertically at 23 and whose bore is widened at 24, for a purpose which will be explained later, while its upper end has circumferentially spaced projections or angular stops 25 having edges 25 'and 25 "diverging downward.
A pivot pin 26, the lower end of which is screwed at 27 into a lateral tab 28 forming a cam integral with an arched arm or slide 29, forming a reciprocating support for the tailoring mechanism which will be described more fully below, is willing
<Desc / Clms Page number 8>
00-axially in the bore 83, 24.
As can be seen from figs. 4, 5, 8 and 11, the pivot axis 26 has parallel longitudinal flats 26 'ensuring the axial, but non-rotary, adjustment of a sleeve 30 comprising diametrically opposed projections 31, having converging descending edges 31' intended to cooperate with the divergent edges 25 'and 25 "of angular stops, as will be more fully explained later.
As best seen in fig. 9, the lower end of the sleeve 30 is partially closed and has a diametral groove 32 (FIG. 12) to ensure the non-rotating guidance relative to the pivot 26 of which has been mentioned, while a spring 33, bearing in the widening 24 of the bore and attacking a shoulder formed by an outer part 34 of said sleeve is kept compressed by an adjusting handwheel 35, screwed on the upper end of the pivot rod 26, which makes' that the rotating movement of the opposing projections 31 is limited between the angular stops 25, just as these projections are prevented from sliding on the latter,
It should be noted that between the stops 25,
part 22 of the arm 18 is grooved at 36 to receive a strong leaf spring 37 fixed in this arm by a screw 38; this spring comprises leaves of various lengths, the longest 37 'of which bears against the cam-forming edge of the tab 28 provided on the arched arm 29 mentioned above.
As best seen in fig. 11, the cam lug 28 has a somewhat oviform outline so that when the spring 37 slides over it it automatically engages.
<Desc / Clms Page number 9>
the axis of the rod 26 forming a pivot, under the influence limiting the movement of the cooperating projections 31 and of the angular stops 25. In addition, opposed notches 39 (figs. 3, 17, 18) can be provided in the middle between the Angular stops 25 and the protrusions 31 of the sleeve can be blocked with these notches when it is desired to cut short or circumferentially extending grooves in a tire, as will be explained more fully below.
The arched arm 29, which has been mentioned, comprises, along its lower part, an offset or stepped part 40, which forms a guide or a slide for a U-section carriage 41, having a long wing and a short wing, which is held to slide in place on this slide by means of a bar or rider 42, secured by a fixing member 42 'to the upper part of the short wing of this carriage 41 (FIG. 18). It can also be seen in this figure that the stepped part 40 of the arcuate arm 29 follows the curvature of this arm or, in other words, that the bar or rider 42 travels a path parallel to the curvature of the lower edge of this arm.
As shown in the drawing, the aforementioned cam lug 28 is rationally formed, although not essential, as a side projection integral with the arched arm 29, while the threaded lower end 27 of the pivot rod 26 is fixed immobile in this lug by a pin 43 in a very obvious way.
The carriage 41 has a lateral projection 44 with downward parallel branches 45 having claws
<Desc / Clms Page number 10>
end 46 jointly forming a shoe and between which the actual support 47 of the blade or cutting tool is mounted in an adjustable manner. As we can see from figs. 6, 8 and 13, this blade holder 47 is constituted by a cleat 48 of the desired width to engage freely between the branches 45. A support 49 is fixed to this block, for example by screwing it at 49 '.
This support protrudes upwards through a hole 50 provided in the lateral projection 44 of the carriage 41, where it is provided with a knurled adjusting nut 51, so that the depth of the grooves cut by the device provided by the The invention is regulated and can be varied with respect to the pad formed jointly by the end prongs 46.
A spring 52 is placed under compression in housings 53, 54 placed opposite one another and formed, with a view to receiving this spring, in the lateral projection 44 and the stopper 48 serves not only to hold the cutting blade 55 so that it protrudes well from the claws 46 forming a pad, but also so as to allow it to yield to a certain extent in the event of encountering a resistant body embedded in the mass or the carcass of the tire to be grooved , thereby increasing its durability, then avoiding irregular pruning depths under normal conditions. The cutting blade 55 has a U-section and takes a shape suitable for being clamped, for example by means of a bolt 56, to the reduced width portion 57 forming the shoulders of the support block 48.
However, it should be observed that the bolt 56 is placed in front of the support cleat 48 and that the
<Desc / Clms Page number 11>
the descending parts '59 are connected by the cutting edges 59 '. The location of the bolt 56 just indicated ensures that the cutting edge 59 'still fits in the tire to be grooved or re-grooved with the upper edges of the walls 58 firmly in engagement with the shoulders 48' of the block 48 (fig. 13).
The reciprocating movement of the blade carrier 41 is rationally ensured by means of a hand lever 60, the forked angular end 61 of which is articulated at 62 at the outer (anterior) end of the arched arm 29 and of a coordinating member. stepped 63, articulated at 64 to the hand lever 60 and having an extension 65 beyond the latter, then also articulated at 66 to the outer carriage 41.
The movement of the lever 60 is regulated by adjustable stop screws 67, 67 'screwed into lugs 68 projecting from the side of said lever, these screws being intended to cooperate with the upper and lower edges of the extension 65 of the coordinating member. , as explained later, while adjusting screws 69 serve to lock the stop screws 67 in the adjusted position necessary to limit the movement of the blade carrier 41 and accordingly determine the length of the groove cut by the blade 55 .
In order to adjust the circumferential spacing of the tire being worked on, between consecutive transverse grooves, the control handle 70 of the groove G is removed and a ratchet hand lever is placed on the shaft 5. fork 71 and a ratchet wheel 72, then the lever 70 is rested so that the groove G can be normally controlled as described in the above.
<Desc / Clms Page number 12>
The lever 71 has a hole 73, through which is screwed an adjustment stop screw 74, provided with a locking device 74 ', which is intended to cooperate with the frame of the machine (as can be seen best in Fig. 16) to limit its movement in one direction, which is counterclockwise, while a stop projection 75 provided on the lever 71 limits the movement in the other direction, that is that is, clockwise.
A lateral projection 76 provided on the lever 71 carries a tab 77 forming a pawl cooperating with the ratchet wheel 71 in an obvious manner, while a lever 78, articulated at 79 to the projection 76, serves to rigidly hold the tab 77 in place. to actuate the ratchet wheel 72,. or to disengage it from the teeth of this ratchet wheel when the groove G is actuated to cut circumferential grooves around a tire.
When operating the transverse grooving device A and assuming that a wheel 80 (fig, 1) with a worn inflated tire T has been properly placed on the groove G to re-cut the worn transverse grooves, the worker loosens the set screw 21, then place cutting blade 55 and holder 57 directly in alignment under adjusting wheel 35 and pivot rod 26, pulling the hand lever
60 in front of the position indicated in solid lines in fig.
7 at the position indicated in phantom in this same figure finally slides the whole of the device A transversely along the cross member 17 'until the blade 55 is exactly in the middle of the
<Desc / Clms Page number 13>
then immobilizes the adjustable screw 67 by the adjustment screw 69 which is associated with it.
The worker then moves the hand lever 60 back to bring it to the position shown in solid lines in FIG. 7 and rotates the parts 60, 63 and 29 to the right, that is to say counterclockwise (as shown in figs. 2 and 4) after which he manipulates the adjustable screw 67 'until the cutting blade 55 occupies the desired position, to the left of the tire T, to start a diagonal groove 81 (fig. 2). Finally, it blocks the screw 67 ′ by its associated adjustment screw 69. The screws 67, 67 ′ thus determine the path of the blade holder carriage 41 and consequently the length of the transverse groove 81 which is cut.
The worker then rotates the parts 60, 68 and 29 to the left or clockwise around the pivot rod 26 to bring them into the position shown in FIG. 5 and cut a transverse groove 82 intersecting the groove 81 from right to left of the tire T in the above-described manner. To adjust or determine the circumferential spacing of the transverse grooves 81, 82 around the tire T, the worker simply manipulates the stop screw 74 carried by the hand lever 71, in order to determine the number of teeth of the ratchet wheel 72 on which the tongue 77 must slide within the limits of movement prescribed for this hand lever 71 and as predetermined by the contact of the end of the screw 74 and the projection 75 with the frame of the machine.
The depth of the cut grooves 81, 82 is determined by proper handling of the knurled nut 51 while, to set the spacer mechanism
<Desc / Clms Page number 14>
With the grooves out of action, the worker simply raises the lever 78 which moves the tongue 27 into engagement with the ratchet wheel with a view to disengaging it from the latter in an obvious manner.
It should be noted that when cutting grooves such as 81, 82 intersecting diagonally or in X, the two angular cuts must be made without moving the tire T by the hand lever 71, or else that At the end of the size of the first groove 81, for example, the worker must raise the blade 55 and the associated mechanism around the pivots 16, then rotate the device A around the pivot 36 to bring it to the desired position for cut the groove 82 intersecting with the groove 81.
It should also be noted that the angular stops 25 are spaced so that the degree of angularity of the transverse grooves 81, 82 can be varied by the cooperation of their inclined or divergent inner faces 25 'with the converging faces 31' of the opposing projections 31 of the sleeve. This characteristic emerges better from Figs. 20 and 21, in which it is the location of the projection 31, adjusted by manipulation of the adjustment screw (in fig. 20 it is in the upper position with respect to and to cooperate with the upper parts of the angular stops 25) which determines the maximum arcuate pivoting of the arm 21 forming a slide.
On the contrary, when the projection 31 is in the low position shown in FIG. 21, it is also obvious that the arm 21 only pivots in a much smaller arc. In other words, fig. 20 indicates the position of parts 30, 31
<Desc / Clms Page number 15>
grooves 81, 82 of maximum degree of relative angularity, while FIG. 21 indicates the position of these parts when adjusted to make transverse grooves having a minimum degree of relative angularity. In fig. 22, the position in solid lines of the arched slide arm 29, 40 indicates the direction of travel of the blade 55 to make transverse grooves of minimum relative angularity and the position in phantom shows the direction for cutting transverse grooves of maximum relative angularity.
It is obvious that by adjusting the projection 31 of the sleeve at any level intermediate to those shown in FIGS. 20 and 21, a corresponding variable stroke or pivoting of the arched arm 29 is provided.
It should also be noted especially that, when perpendicular grooves are desired, such as 83 (fig. 19), cut completely in the direction of the width of the tire T, the worker simply loosens the adjustment handwheel 35 enough to place the opposing protrusions 31 of the sleeve on the back or in contact with the 25 "faces of the angular stops 25 (as Figs. 15 and 23 best understand) so that the arched arm 29, 40 occupies a position completely transverse to the tire T or parallel to the axis of rotation of the latter.
Similarly, when the protrusions 31 of the sleeve are pushed into the locking notches 39, which places the arcuate arm 29 in coincidence with the periphery of the tire T, of short circumferential sizes such as 84 in FIG. 19 can be formed between alternating pairs of transverse grooves 83 by appropriately manipulating the lever 71 for controlling the pawl.
<Desc / Clms Page number 16>
spacer ratchet, Or, one can cut full circumferential grooves by putting the handle 71 out of action, as described in the above, then by manipulating the device using the control handle 70, the parts 60, 63, 29 being kept fixed and in alignment with the tire circumferentially.
CLAIMS
1.- Machine for grooving in particular the tires of vehicle wheels, characterized by a series of freely rotating tire support rollers, the axes of which are parallel, a drive roller, the axis of which forms a certain angle with those support rollers, a device by which the drive roller is adjustable relative to the support rollers to ensure rotation of the tire, a tool for cutting oiroonferential grooves in the tread of the tire, a holder for making a groove transverse, a slide hinged to this support, a tool holder movable on this slide, a device by which the drive roller is rotated to cut circumferential grooves, and a device by which the reciprocating movement of the tool causing the transverse grooves is set,
the latter device also serving to rotate the slide of the blade holder or cutting tool between angular limits, which makes it possible to cut transverse grooves of predetermined angularity.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.