BE410195A - - Google Patents

Info

Publication number
BE410195A
BE410195A BE410195DA BE410195A BE 410195 A BE410195 A BE 410195A BE 410195D A BE410195D A BE 410195DA BE 410195 A BE410195 A BE 410195A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
contact springs
plug
contact
pin
springs
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE410195A publication Critical patent/BE410195A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R13/00Details of coupling devices of the kinds covered by groups H01R12/70 or H01R24/00 - H01R33/00
    • H01R13/02Contact members
    • H01R13/33Contact members made of resilient wire

Landscapes

  • Connector Housings Or Holding Contact Members (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MEMOIRE DESCRIPTIF déposé à l'appui d'une demande de B R E V E T D'INVENTION " Broche de fiche ou douille de fiche ". 



   Four obtenir une action de contact élastique avec les fiches, on réalise celles-ci sous forme de broches cylindriques fendues une ou deux fois dans le sens de la longueur ou de fiches bananes. Ainsi que l'on sait, il y a dans les fiches bananes quatre ressorts à lames disposés sur une surface cylindrique. Pour que les quatre ressorts à lames tiennent bien, on les groupe généralement autour d'une broche centrale et on les assemble à demeure avec l'extrémité de la tête de la broche* Les fiches bananes possèdent, certainement, sur les fiches fendues une ou deux fois dans le sens de la longueur, l'avantage d'une   élasticité   plus puissante; par contre, elles ont divers 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 inconvénients.

   En effet, comme les ressorts à lames des fiches bananes sont généralement en matière tendre et relativement bon déjà marohé, l'élasticité se relâche   souvent/après   peu de temps d'usage seulement. Si, par contre, on se sert pour la confection des ressorts à lames d'une matière dure, l'élasticité devient très dure et l'on court, d'autre part, le danger de briser les ressorts. Les deux types de fiches, c'est-à-dire les fiches fendues une ou deux fois dans le sens de la longueur et les fiches bananes ont ensuite l'inconvénient de ne donner un bon contact que quand la forme des organes de contact à ressort est exactement rapportée au passage de la douille de la fiche. 



   La fiche conforme à l'invention se caractérise par le fait de la présence de plusieurs ressorts de contact ayant de préfé- rence une section en forme de fil et disposés dans une position entièrement fermée ou presque, cylindrique ou prismatique. Afin que les ressorts de contact constituent une position aussi fer- mée que possible, ce nombre est d'au moins six. Dans le cas de la présence de six ressorts de contact ronds sur une surface cylindrique, le diamètre de la broche située au centre concorde avec celui d'un seul ressort de contact. Pour réaliser une élasticité aussi douce et aussi égale que possible, on rend le nombre des ressorts de contact avantageusement beaucoup plus grand que six. Opportunément, le nombre des ressorts de contact est de douze ou plus.

   Un modèle de réalisation avantageux de broche de contact conforme à l'invention est à 18 ressorts de contact. Si, par   exemple,   le nombre des ressorts est de douze, dans le cas où la fiche a une forme cylindrique, la broche se trouvant au centre doit avoir un diamètre à peu près triple de celui des ressorts de contact en forme de fils afin que les ressorts de contact forment une position fermée. Avec un si grand nombre de ressorts de contact relativement minces, chaque ressort n'est que peu sollicité; il en résulte que le   dan-ger   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de la rupture des ressorts de contact est très faible.   Si,néan-   moins,un ressort se brisait, les autres ressorts assureraient encore un bon contact.

   Ceci constitue un avantage important sur les fiches bananes employées d'habitude jusqu'à présent à quatre ressorts à lames et qui deviennent inutilisables quand un ressort à lame seulement est hors d'usage. Des essais détaillés ont montré qu'une fiche de con-tact conforme à l'invention et pourvue de nombreux ressorts de contact dépasse de loin toutes les broches de fiches connues jusqu'à présent, en ce qui concerne la sûreté de contact et la durée. 



   Bien que les ressorts de contact aient opportunément une section circulaire, ils peuvent,dans certains,cas avoir avantageusement une section de forme différente, par exemple une section carrée. L'élément prépondérant est en l'occurrence qu'il existe une multiplicité de ressorts de contact et que les ressorts de contact forment une position aussi fermée que possible. De même, la section générale de la broche de contact peut être autre que la forme circulaire. 



   Une réalisation particulièrement opportune de l'invention consiste à se servir,comme ressorts de contact, de fils étirés durs, particulièrement de fils métalliques étirés bons   conduc-   teurs, par exemple de fils de bronze étirés. Les fils étirés présentent,sur les ressorts à lames estampés ou laminés employés d'habitude jusqu'à présent pour les fiches bananes,l'avantage qu'il ne se produit pas de   fatigue   des ressorts, de telle sorte que l'on jouit d'une bonne élasticité et partant d'un contact impeccable même après un usage de longue durée. 



   Une caractéristiques spéciale de l'invention réside dans le fait que les ressorts de contact sont fixés de manière à avoir la courbure requise pour faire ressort. Une réalisation avantageuse consiste à pousser les ressorts de contact à l'extrémité de la tête de la broche centrale à l'aide d'une bague 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de fixation ou d'un capuchon de fixation sur une surface conique ménagée autour de la broche centrale et de forme circulaire. 



  Par leur autre extrémité, les ressorts de contact sont avantageusement logés dans une gorge circulaire à titre mobile . l'assemblage des ressorts de contact entre eux par soudure et avec l'extrémité de la tête de la broche centrale se fait en un point situé à l'extérieur de la zone des ressorts, par exemple à la pointe de la broche, pour éviter de brûler les ressorts de contact. Deux variantes différentes de fixation des ressorts de contact à l'extrémité de la broche de la fiche sont ensuite représentés plus en détail à la lumière des figures 1, 2 et 3. 



   Conformément à une autre caractéristique de l'invention, la nouvelle disposition et la nouvelle conception des ressorts de contact sont également utilisées pour la formation des douilles de fiches. Une douille de fiche construite conformément à l'invention se compose également de plusieurs ( six ou plus, par exemple, 18) ressorts de contact disposés dans une position approximativement fermée, cylindrique ou prismatique, qui,toutefois, à l'opposé de la broche de fiche, sont légèrement bombés vers l'intérieur. Une douille de fiche pourvue de cette manière de plusieurs ressorts de contact présente l'avantage que l'on assure toujours un bon contact même en cas d'emploi de broches de fiches cylindriques non fendues.

   Tour le surplus, la douille de fiche construite conformément à l'invention possède tous les avantages énumérés ci-dessus pour la fiche conforme à l'invention. La conception constructive des douilles de fiches construites conformément à l'invention est expliquée plus en détail à la lumière des figures 10 à 20. 



   Les figures 1 et 2 montrent tout d'abord une forme de réalisation de broche de fiche conforme à l'invention. La figure 1 montre la broche de   finhe   en coupe longitudinale; la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 figure 2 est une coupe pratiquée suivant la ligne   A-A.   La broche de fiche se compose de la broche centrale cylindrique 10 et de 18 ressorts de contact répartis régulièrement en cercle autour de la broche et qui sont désigné-s par la référence 11. centrale La   broche/10   est rétrécie à l'extrémité de la tête ,ce qui mé- nage entre   @   l'extrémité rétréoie et la partie centrale de la broche une surface d'approche conique 12. Le diamètre de la partie rétrécie est suffisant pour que les ressorts de con- tact 11 forment en cet endroit une position fermée.

   Pour fixer les ressorts de contact en cet endroit, on pousse sur les res- sorts de contact une bague 13, ce qui repousse les ressorts de contact sur la surface d'approche conique vers l'extérieur. 



  Pour maintenir la bague 13 dans cette position, le passage 14 est évasé à l'extrémité,en forme de cône. En coulant dans le passage   14   un fusible en étain 15, on assure en même temps un bon contact électrique des ressorts de contact 11 avec la broche centrale 10. A l'autre extrémité, les ressorts de con- tact sont logés dans la gorge annulaire 16. De cette manière, les ressorts de contact prennent une forme bombée et ont une bonne élasticité. La gorge circulaire 16 est formée par un capuchon 17 placé sur la broche 10; sa profondeur et son dia- mètre sont suffisants pour que les ressorts de contact aient un jeu suffisant dans la gorge. L'extrémité de connexion de la broche de la fiche est conçue sous forme de pivot ou boulon fileté; mais elle peut être conçue d'autre manière.

   La gorge 16 peut être conique pour tenir compte de la position conique des ressorts de contact. 



   La figure 3 montre une autre variante de réalisation d'une broche de fiche. Dans cette variante, les ressorts de contact sont fixés à l'extrémité de la tête de la broche d'une autre manière que dans la variante des figures 1 et 2. La broche centrale 18 et le bord 19 en forme de capuchon sont 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 d'une pièce. A l'extrémité de la tête, il est ménagé dans la
21 broche centrale 18 un passage axial/dans lequel sont placées les extrémités des ressorts de contact 22. Pour assurer une connexion de bonne conductivité entre les ressorts de contact et la broche centrale, on soude les extrémités préalablement galvanisées des ressorts de contact que l'on a fait passer à travers les ouvertures latérales 23 ( ou à travers des encoches on des fentes), dans le passage 21. Les surfaces hachurées en noir représentent la matière de la soudure.

   Après que les res- sorts de contact sont fixés dans le passage 21, on les recourbe autour de l'extrémité de la tête de la pointe 18 et on les in- troduit dans la gorge 20. De cette manière, les ressorts de contact prennent une forme bombée et la tension élastique requise. Pour obtenir un logement régulier des ressorts de contact dans le passage 21, on a prévu au centre un fil supplé- mentaire 24 soudé par son extrémité à la plaque protectrice 25. 



  Mais comme les ressorts de contact sont déjà soudés les uns aux autres à l'intérieur du passage 21 et connectés à   condue-   tion électrique avec le corps de la fiche, on peut se passer de la soudure supplémentaire à l'extrémité de la tête de la broche de la fiche. L'extrémité saillante du fil 24   disparait   alors. 



   Dans les figures 4 à 7 on a représenté quatre autres va- riantes de la gorge circulaire destinée à loger les ressorts de contact. Conformément aux figures 4 à 6, la gorge est formée par le placement d'un capuchon spécial. Conformément à la figure 6, la broche et le capuchon sont d'une pièce. 



   La figure 8 montre une vue d'une fiche de court-circuitage ou de connexion conforme à l'invention. La fiche de connexion se compose d'un étrier 26 en tonne d'U et des broches 27 et 28 conçues selon le mode des figures 1 et 2. On peut donc se passer de décrire de façon plus détaillée la fiche de connexion. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La figure 9 montre une fiche de connexion conforme à l'invention. L'extrémité de contact 29 de la broche de connexion est conçue selon le mode des figures 1 et 2. L'extrémité de conduction 30 est pourvue,selon le prooédé connu, d'un passage central 31 et d'une vis de fixation 32. La référence 33 désigne le corps isolant entourant l'extrémité de connexion. 



   La figure 10 montre une variante de douille de fiche. 



  Conformém-ent à l'invention, les ressorts de contact 40 sont disposés dans une position aussi fermée que possible à l'intérieur de la douille cylindrique 41. A l'extrémité de la tête de la douille,le passage axial est évasé, ce qui forme une surface de transition conique 42. La fixation des ressorts de contact se fait par l'intermédiaire de la bague 43 qui pousse les ressorts de contact sur la surfaoe conique 42 pour leur donner une forme bombée. Au point 44, les ressorts de contact sont soudés les uns aux autres et la bague 43, d'une part, et avec la douille 41, d'autre part.

   Comme les ressorts de contaot ne forment pas à l'extrémité évasée de la douille une position fermée, on peut ménager à la face intérieure de la douille 41 et à la face extérieure de la bague de fixation 43 des encoches destinées à maintenir les ressorts de contact à un écartement respectif égal et à les assujettir. A leur autre extrémité, les ressorts de contact sont logés librement dans la gorge 45. La gorge 45 est formée par le boulon de connexion ou boulon fileté 46 qui se visse dans la douille 41. 



   La figure 11 montre une autre variante de douille de fiche. 



  Conformément à cette variante, les ressorts de contact 48,se trouvant dans la douille 47,ne sont pas fixés à l'aide d'une bague, mais à l'aide d'un capuchon 49. Les ressorts de contact sont, ainsi que le montre la figure, recourbés vers l'extérieur à l'extrémité de la tête de la douille 47 et sont maintenus dans cette position recourbée par le capuchon 49. Pour 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 empêcher que le capuchon 49 ne se desserre et pour assurer une connexion bonne conductrice des ressorts de contact avec la douille 47, on soude le capuchon au point 50 sur la douille. 



  La gorge 51,servant au logement des ressorts de contact à l'autre extrémité, est formée par la vis 52. La référence 53 désigne l'extrémité de connexion de la douille de la fiche conçue sous forme de boulon fileté. 



   Dans les figures 12 à 16, on montre d'autres exemples de conception de la gorge   sefvant   à recevoir les ressorts de contact. Conformément aux figures 12 à 14, la douille de la fiche 54 et le boulon de connexion 55 sont d'une pièce. Conformément aux figures 12 et 13, la gorge 56 est formée par une pièce rapportée spéciale et conformément à la figure 14, elle est formée comme pièce séparée par une opération de fraisage. Les figures 15 et   16   montrent des variantes dans lesquelles la douille 57 et le boulon de connexion 58 se composent de deux pièces séparées. La fixation du boulon de connexion se fait, conformément à la figure 15, à l'intérieur de la douille par une douille annulaire supplémentaire 59 et conformément à la figure 16 par un assemblage fileté. 



   Dans les figures 17 à 20, on a représenté trois variantes de douilles de fiches dans lesquelles le manteau extérieur de la douille manque,de telle sorte que les ressorts de contact sont à découvert à l'extérieur. Ces variantes de réalisation ne présentent pas seulement l'avantage de l'économie de la matière, mais aussi celui de la facilité d'accès aux ressorts de contact pour le nettoyage. 



   Conformément à la figure 17, les ressorts de contact 60 sont fixés du côté de l'extrémité de la tête de la douille entre les deux bagues 61 et 62 et à l'extrémité de connexion entre l'appendice 63 du boulon de connexion et la bague 64. Aux endroits hachurés en noir, les ressorts de contact sont soudés 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 à connexion les uns aux autres et aux bagues de fixation. A l'opposé des variantes de réalisation des figures 10 et 11, les ressorts de contact sont donc, dans cette douille de fiche, fixés les uns contre les autres aux deux extrémités. La courbure est donnée aux ressorts de contact du fait que les bagues 61 et 64 poussent les ressorts sur les surfaces coniques de la bague 62 et du boulon 63. 



   La douille de fiche représentée par la figure 18 se différencie uniquement de la douille représentée par la figure 17, essentiellement par un autre mode de fixation des ressorts de contact aux extrémités. Conformément à la figure 18, les ressorts de contact 65 sont courbés aux deux extrémités autour des bagues 66 et 67. Four maintenir en place les extrémités courbées des ressorts de contact, il se trouve à l'extrémité de la tête de la douille un capuchon en forme de bague 68, tandis que l'autre extrémité est placée dans un passage 69 du corps de connexion 70. Les extrémités des ressorts de contact sont soudées à connexion entre elles ainsi qu'avec les bagues 66 et 67, d'une part, et avec le capuchon 68 et le corps de connexion 70, d'autre part, aux points 71 et 72.

   Pour faciliter la fabrication de cette douille, les bagues de fixation 66 et 67 sont réunies provisoirement par deux ponts diamétralement opposés, ainsi que le montre la figure 20, à titre d'exemple. 



  Après fixation des ressorts de contact, on supprime les ponts d'assemblage entre les deux bagues de fixation. 



   Dans la douille de fiche conforme à la figure 19, la position fermée des ressorts de contact est constituée par l'enroulement d'un fil formant ressort 73 en spires fermées sur les bagues d'arrêt 74 et 75 se trouvant à l'extrémité de la tête et à l'extrémité de connexion. Les bagues de fixation 74 et 75 sont dans l'exemple réunies par des ponts de la manière représentée par la figure 20. Sur l'extrémité de la tête de la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 douille de la fiche, on place le capuchon de protection 76 assemblé à titre mobile par quatre languettes rabattues 77 avec la bague de fixation 74. A l'extrémité de connexion, la douille de la fiche est introduite dans le passage 78 du corps de connexion 79 et assemblée à conduction électrique au point 80 avec le corps de connexion 79 par soudage. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Broche de fiche ou douille de fiche à ressorts de contact disposés dans une position cylindrique ou prismatique, de préférence en forme de fils, caractérisée par le fait que le nombre des ressorts de contact est d'au moins six et de préférenoe de plus de douze ( par exemple de 18 ) et que les ressorts de contact forment une position entièrement ou à peu près fermée. 



   2.- Broche de fiche ou douille de fiche conforme à la revendication 1, caractérisée par le fait que les ressorts de contact sont en fils de bronze étirés durs. 



   3. - Broche de fiche on douille de fiche conforme à la revendication 1, caractérisée par une fixation qui donne aux ressorts de contact une forme bombée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DESCRIPTIVE MEMORY filed in support of a request for a B R E V E T INVENTION "Plug pin or plug socket".



   Oven obtain an elastic contact action with the plugs, they are made in the form of cylindrical pins split once or twice lengthwise or banana plugs. As is known, in the banana plugs there are four leaf springs arranged on a cylindrical surface. So that the four leaf springs hold well, they are generally grouped around a central pin and they are permanently assembled with the end of the head of the pin * Banana plugs have, certainly, on the slotted plugs one or twice lengthwise, the advantage of more powerful elasticity; on the other hand, they have various

 <Desc / Clms Page number 2>

 disadvantages.

   Indeed, as the leaf springs of the banana plugs are generally made of a soft and relatively good material already marohé, the elasticity is often relaxed / after only a short time of use. If, on the other hand, one uses for the manufacture of leaf springs of a hard material, the elasticity becomes very hard and one runs, on the other hand, the danger of breaking the springs. The two types of plugs, that is to say the plugs split once or twice in the direction of the length and the banana plugs then have the drawback of only giving good contact when the shape of the contact members to spring is exactly related to the passage of the socket of the plug.



   The plug according to the invention is characterized by the presence of several contact springs preferably having a wire-shaped cross section and arranged in a fully closed or almost completely cylindrical or prismatic position. In order for the contact springs to be as closed as possible, this number is at least six. When there are six round contact springs on a cylindrical surface, the diameter of the centrally located pin matches that of a single contact spring. To achieve an elasticity as soft and as equal as possible, the number of contact springs is advantageously made much greater than six. Conveniently, the number of the contact springs is twelve or more.

   An advantageous embodiment of a contact pin according to the invention is with 18 contact springs. If, for example, the number of springs is twelve, in the case where the plug has a cylindrical shape, the pin in the center should be about three times the diameter of the wire-shaped contact springs so that the contact springs form a closed position. With so many relatively thin contact springs there is little stress on each spring; it follows that the danger

 <Desc / Clms Page number 3>

 of the contact spring breakage is very low. If, however, one spring broke, the other springs would still make good contact.

   This constitutes an important advantage over the banana plugs heretofore usually employed with four leaf springs and which become unusable when only one leaf spring is failing. Detailed tests have shown that a contact plug in accordance with the invention and provided with numerous contact springs far exceeds all the plug pins known hitherto, with regard to contact safety and duration. .



   Although the contact springs suitably have a circular section, they may, in certain cases, advantageously have a section of different shape, for example a square section. The predominant element here is that there is a multiplicity of contact springs and that the contact springs form as closed a position as possible. Likewise, the general section of the contact pin may be other than the circular shape.



   A particularly suitable embodiment of the invention consists in using, as contact springs, hard drawn wires, particularly good conductive drawn metal wires, for example drawn bronze wires. Drawn wires have the advantage over stamped or laminated leaf springs heretofore usually employed for banana plugs that no fatigue occurs in the springs, so that the advantage of 'good elasticity and therefore an impeccable contact even after long-term use.



   A special feature of the invention is that the contact springs are fixed so as to have the required curvature to spring. An advantageous embodiment consists in pushing the contact springs at the end of the head of the central pin using a ring

 <Desc / Clms Page number 4>

 fixing or fixing cap on a conical surface formed around the central pin and circular in shape.



  By their other end, the contact springs are advantageously housed in a circular groove movably. the assembly of the contact springs with each other by welding and with the end of the head of the central pin is made at a point outside the area of the springs, for example at the tip of the pin, to avoid to burn the contact springs. Two different variants of fixing the contact springs to the end of the pin of the plug are then shown in more detail in the light of Figures 1, 2 and 3.



   According to another characteristic of the invention, the new arrangement and the new design of the contact springs are also used for the formation of the plug sockets. A plug socket constructed in accordance with the invention also consists of several (six or more, for example, 18) contact springs arranged in an approximately closed, cylindrical or prismatic position, which, however, opposite the pin plug, are slightly convex inward. A plug socket provided in this way with several contact springs has the advantage that a good contact is always ensured even when unslitted cylindrical plug pins are used.

   Otherwise, the plug socket constructed in accordance with the invention has all of the advantages listed above for the plug in accordance with the invention. The constructive design of plug sockets constructed in accordance with the invention is explained in more detail in the light of Figures 10 to 20.



   Figures 1 and 2 firstly show an embodiment of the plug pin according to the invention. Figure 1 shows the finhe pin in longitudinal section; the

 <Desc / Clms Page number 5>

 Figure 2 is a section taken along the line A-A. The plug pin consists of the central cylindrical pin 10 and 18 contact springs evenly distributed in a circle around the pin and which are designated by the reference 11. central The pin / 10 is narrowed at the end of the head, which provides between the constricted end and the central part of the spindle a conical approach surface 12. The diameter of the constricted part is sufficient for the contact springs 11 to form a conical approach here. closed position.

   In order to fix the contact springs in this location, a ring 13 is pushed on the contact springs, which pushes the contact springs on the conical approach surface outwards.



  To keep the ring 13 in this position, the passage 14 is flared at the end, in the shape of a cone. By casting a tin fuse 15 in passage 14, at the same time, good electrical contact of the contact springs 11 with the central pin 10 is ensured. At the other end, the contact springs are housed in the annular groove. 16. In this way, the contact springs assume a domed shape and have good elasticity. The circular groove 16 is formed by a cap 17 placed on the pin 10; its depth and diameter are sufficient for the contact springs to have sufficient play in the groove. The plug pin connection end is designed as a swivel or threaded bolt; but it can be conceived of in other ways.

   The groove 16 may be conical to take account of the conical position of the contact springs.



   Figure 3 shows another alternative embodiment of a plug pin. In this variant, the contact springs are fixed to the end of the head of the pin in a different way than in the variant of Figures 1 and 2. The central pin 18 and the cap-shaped edge 19 are

 <Desc / Clms Page number 6>

 of one piece. At the end of the head, it is provided in the
21 central pin 18 an axial passage / in which are placed the ends of the contact springs 22. To ensure a good conductive connection between the contact springs and the central pin, the previously galvanized ends of the contact springs are welded. one passed through the side openings 23 (or through notches or slits), in the passage 21. The areas hatched in black represent the material of the weld.

   After the contact springs are fixed in the passage 21, they are bent around the end of the head of the point 18 and inserted into the groove 20. In this way, the contact springs engage. a rounded shape and the required elastic tension. In order to obtain a regular housing of the contact springs in the passage 21, an additional wire 24 is provided in the center, welded at its end to the protective plate 25.



  But since the contact springs are already welded to each other inside the passage 21 and electrically connected with the plug body, the additional solder can be dispensed with at the end of the plug head. the pin of the plug. The protruding end of wire 24 then disappears.



   In FIGS. 4 to 7, four other variations of the circular groove intended to house the contact springs have been shown. According to Figures 4 to 6, the groove is formed by the placement of a special cap. According to figure 6, the pin and the cap are in one piece.



   FIG. 8 shows a view of a short-circuiting or connection plug according to the invention. The connection plug consists of a U-ton yoke 26 and pins 27 and 28 designed according to the mode of FIGS. 1 and 2. It is therefore possible to dispense with a more detailed description of the connection plug.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   FIG. 9 shows a connection plug according to the invention. The contact end 29 of the connection pin is designed according to the mode of Figures 1 and 2. The conduction end 30 is provided, according to the known method, with a central passage 31 and a fixing screw 32. Reference 33 designates the insulating body surrounding the connection end.



   Figure 10 shows an alternative plug socket.



  According to the invention, the contact springs 40 are arranged in a position as closed as possible inside the cylindrical bush 41. At the end of the head of the bush, the axial passage is flared, this which forms a conical transition surface 42. The fixing of the contact springs is effected by means of the ring 43 which urges the contact springs on the conical surface 42 to give them a domed shape. At point 44, the contact springs are welded to each other and the ring 43, on the one hand, and with the sleeve 41, on the other hand.

   As the contaot springs do not form a closed position at the flared end of the sleeve, it is possible to provide the inner face of the sleeve 41 and the outer face of the fixing ring 43 with notches intended to hold the springs of contact to an equal respective spacing and to secure them. At their other end, the contact springs are housed freely in the groove 45. The groove 45 is formed by the connection bolt or threaded bolt 46 which is screwed into the sleeve 41.



   Figure 11 shows another variant of the plug socket.



  According to this variant, the contact springs 48, located in the sleeve 47, are not fixed by means of a ring, but by means of a cap 49. The contact springs are, as well as shown in the figure, curved outwards at the end of the head of the socket 47 and are held in this curved position by the cap 49. For

 <Desc / Clms Page number 8>

 prevent the cap 49 from loosening and to ensure a good conductive connection of the contact springs with the socket 47, the cap is welded at point 50 on the socket.



  The groove 51, serving to accommodate the contact springs at the other end, is formed by the screw 52. Reference numeral 53 denotes the connection end of the socket of the plug designed in the form of a threaded bolt.



   In Figures 12 to 16, other examples of the design of the groove being shown to receive the contact springs are shown. According to Figures 12 to 14, the socket of the plug 54 and the connection bolt 55 are integral. According to Figures 12 and 13, the groove 56 is formed by a special insert and according to Figure 14, it is formed as a separate part by a milling operation. Figures 15 and 16 show variants in which the socket 57 and the connecting bolt 58 consist of two separate parts. The fixing of the connection bolt is made, in accordance with figure 15, inside the sleeve by an additional annular sleeve 59 and in accordance with figure 16 by a threaded connection.



   In Figures 17 to 20, three variants of plug sockets are shown in which the outer sleeve of the socket is missing, such that the contact springs are exposed on the outside. These variant embodiments not only have the advantage of economy of material, but also that of ease of access to the contact springs for cleaning.



   According to figure 17, the contact springs 60 are fixed on the side of the end of the head of the socket between the two rings 61 and 62 and at the connection end between the appendix 63 of the connection bolt and the ring 64. At the places hatched in black, the contact springs are welded

 <Desc / Clms Page number 9>

 with connection to each other and to the fixing rings. Unlike the alternative embodiments of Figures 10 and 11, the contact springs are therefore, in this plug socket, fixed against each other at both ends. The curvature is given to the contact springs because the rings 61 and 64 urge the springs on the tapered surfaces of the ring 62 and bolt 63.



   The plug socket shown in figure 18 differs only from the socket shown in figure 17, essentially by another way of fixing the contact springs at the ends. According to Figure 18, the contact springs 65 are curved at both ends around the rings 66 and 67. To hold the curved ends of the contact springs in place, there is a cap at the end of the socket head. ring-shaped 68, while the other end is placed in a passage 69 of the connection body 70. The ends of the contact springs are welded in connection with each other as well as with the rings 66 and 67, on the one hand , and with the cap 68 and the connection body 70, on the other hand, at points 71 and 72.

   To facilitate the manufacture of this sleeve, the fixing rings 66 and 67 are temporarily joined by two diametrically opposed bridges, as shown in Figure 20, by way of example.



  After fixing the contact springs, the assembly bridges between the two fixing rings are removed.



   In the plug socket according to figure 19, the closed position of the contact springs is constituted by the winding of a spring wire 73 in closed turns on the stop rings 74 and 75 at the end of head and at the connection end. The fixing rings 74 and 75 are in the example joined by bridges in the manner shown in Figure 20. On the end of the head of the

 <Desc / Clms Page number 10>

 socket of the plug, the protective cap 76 is placed movably assembled by four folded tabs 77 with the fixing ring 74. At the connection end, the socket of the plug is inserted into the passage 78 of the connection body 79 and electrically conduction assembled at point 80 with the connection body 79 by welding.



   CLAIMS.



   1.- Plug pin or plug socket with contact springs arranged in a cylindrical or prismatic position, preferably in the form of wires, characterized by the fact that the number of contact springs is at least six and preferably of more than twelve (e.g. 18) and the contact springs form a fully or nearly closed position.



   2.- Plug pin or plug socket according to claim 1, characterized in that the contact springs are made of hard drawn bronze wires.



   3. - Plug pin or plug socket according to claim 1, characterized by a fastening which gives the contact springs a domed shape.


    

Claims (1)

4.- Broche on douille de fiche conforme à la revendication 3, caractérisée par le fait que les ressorts de contact sont poussés par une extrémité à l'aide d'une bague de fixation ou d'un capuchon de fixation sur une surface conique et sont logés à titre mobile par l'autre extrémité dans une gorge annulaire. 4.- Pin or plug socket according to claim 3, characterized in that the contact springs are pushed by one end using a fixing ring or a fixing cap on a conical surface and are housed movably by the other end in an annular groove. 5. - Broche ou douille de fiche conforme à la revendication 1, caractérisée par le fait que les ressorts de contact sont assemblés les uns avec les autres et avec le corps de la broche de fixation ou de la douille de la fiche en un point situé à l'extérieur de la zone du ressort, à conduction, par soudage. 5. - Pin or plug socket according to claim 1, characterized in that the contact springs are assembled with each other and with the body of the fixing pin or the socket of the plug at a point located outside the spring area, conduction, by welding. 6.- Fiche d'assemblage comportant l'emploi des broches de fiches conformes à la revendication 1. <Desc/Clms Page number 11> 6.- Assembly sheet comprising the use of plug pins according to claim 1. <Desc / Clms Page number 11> 7.- Fiche de connexion oomportant l'emploi des broches de fiches conformes à la revendioation 1. 7.- Connection plug incorporating the use of plug pins conforming to the claim 1. 8.- Douille de fiche conforme à la revendication 1, caractérisée par le fait que les ressorts de contact sont fixée les uns contre les autres aux deux extrémités. 8.- plug socket according to claim 1, characterized in that the contact springs are fixed against each other at both ends. 9. - Douille de fiche conforme à la revendication 8, carac- térisée par le fait que les ressorts de contact sont uniquement entourés aux deux extrémités par un manteau fermé et par contre sont découverts dans la partie centrale vers l'extérieur. 9. - Plug socket according to claim 8, charac- terized in that the contact springs are only surrounded at both ends by a closed cover and on the other hand are uncovered in the central part towards the outside. 10,- Douille de contact conforme à la revendication 1, caractérisée par le fait qu'un ressort de contact est enroulé en spires formées sur une bague de fixation prévue à l'extrémité de connexion et une bague de fixation prévue à l'extrémité de la tête. 10, - Contact sleeve according to claim 1, characterized in that a contact spring is wound in turns formed on a fixing ring provided at the connection end and a fixing ring provided at the end of the head. 11.- Procédé de fabrioation de douille de fiche conforme à la revendication 8. caractérisé par le fait que les extrémités des ressorts de contact sont fixées tout d'abord à deux bagues assemblées par des ponts et se trouv ant sur une surface cylin- drique et qu'ensuite on supprime le pont d'assemblage. 11.- A method of manufacturing a plug socket according to claim 8, characterized in that the ends of the contact springs are firstly fixed to two rings assembled by bridges and lying on a cylindrical surface and then remove the assembly bridge.
BE410195D BE410195A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE410195A true BE410195A (en)

Family

ID=74439

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE410195D BE410195A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE410195A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1107378A1 (en) Contact member for an electrical connector
CH630750A5 (en) SOCKET, FOR ELECTRICAL CONTACT DEVICE WITH PLUG AND SOCKET, AND MANUFACTURING METHOD THEREOF.
EP1173074B1 (en) Watch band with removable links
EP2462829B1 (en) Bracelet with articulated links and use of said bracelet
FR2713408A1 (en) Electrical connector.
BE410195A (en)
FR2523366A1 (en) FUSE HOLDER
FR2473799A1 (en)
FR2916089A1 (en) Connector e.g. male connector, for e.g. global system for mobile communication network, has arms presenting diameter higher than internal diameter of core such that insertion of core provokes bending of arms and radial stress of arms&#39; ends
EP0681351B1 (en) Omnidirectionnal electrical connector with multiphase
EP3593667B1 (en) Link for bracelet
EP0395514B1 (en) High safety connector and high tension lamp assembly, particularly for car lighting
FR2947672A1 (en) Connection assembly for electrical cables, has cover with internal sleeve pivoting inside external sleeve between access position and insulating position in which access openings of external thread are separated from threads of terminal
FR2958074A1 (en) Fuse for use in switch disconnector, has conducting solder fusible in event of prolonged elevation in temperature at level of striker unit, where softening or fusion of solder slackens tensile stress on spring
CA1176722A (en) Strap for binding and electrical conductor in the top groove of a rigid insulator
FR2569047A1 (en) ANTI-SHOCK FUSE HOLDER
FR2811143A1 (en) Metallic wiring tubular body anchorage mechanism having central spoke with screw thread outer cable connections and outer ceramic anchorage section with pierced tube section inner connection.
EP0268502B1 (en) Ignition distributor cap comprising at least a hook-shaped cable connection
WO1997019495A1 (en) Electrical coupling part
BE368492A (en)
EP0277510A1 (en) Watch case with a central part, a glass and means for fitting the glass to it
BE457929A (en)
FR2566192A3 (en) Plug, in particular for car-radio aerial cables
FR2551216A1 (en) Clamp, and split-core transformer incorporating such a clamp
FR2758213A1 (en) Female electrical contact unit for connectors