BE409869A - - Google Patents

Info

Publication number
BE409869A
BE409869A BE409869DA BE409869A BE 409869 A BE409869 A BE 409869A BE 409869D A BE409869D A BE 409869DA BE 409869 A BE409869 A BE 409869A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fabric
latex
stretched
porous
rubber
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE409869A publication Critical patent/BE409869A/fr

Links

Landscapes

  • Treatments For Attaching Organic Compounds To Fibrous Goods (AREA)
  • Laminated Bodies (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MÉMOIRE DESCRIPTIF
DÉPOSÉ A L'APPUI D'UNE DEMANDE
DE BREVET D'INVENTION Perfectionnements aux tissus élastiques poreux et à leur production. 



   La présente invention est relative à des perfec- tionnements aux tissus élastiques poreux et à leur produc- tion. 



   Un inconvénient inhérent aux tissus est qu'ils ne peuvent généralement s'allonger d'un degré appréciable que dans un sens. Par exemple, un tissu à mailles qui est bien susceptible d'une extension considérable dans le sens de la course des mailles, à angle droit par rapport aux rangées des mailles, n'a pratiquement aucune extensibilité dans le sens des rangées des mailles et l'objet important de la pré- sente invention est de prévoir un tissu élastique poreux, par exemple un tissu à mailles, dont l'allongement n'est pas limité à une direction. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La description du brevet anglais antérieur   n .405.970   a déjà fait connaître une méthode de production d'un composé élastique et d'un tissu caoutchouté poreux, dans lequel une matière extensible est recouverte sous tension, au moyen d'un pulvérisateur, d'une couche de latex de caoutchouc vulcanisa- ble et placée face contre face sur une autre matière traitée d'une manière semblable.

   Or, des expériences ultérieures ont montré que si la pulvérisation de la surface d'un tissu exten- sible avec du latex de caoutchouc vulcanisable est effectuée pendant que le dit tissu est allongé d'un certain degré dans la direction de l'allongement naturel dudit tissu (par exemple, dans une direction perpendiculaire aux rangées de mailles du tissu à mailles) on obtient un tissu élastique caoutchouté poreux, capable de s'allonger d'une manière appréciable au moins dans deux directions. 



   L'on connaît naturellement la production d'un tissu à mailles susceptible d'être allongé dans des directions à angle droit l'une par rapport à l'autre en utilisant des fils élastiques, mais la présente invention prévoit un procédé de production d'un tissu pouvant s'allonger dans plus d'un sens, par exemple en directions à angle droit l'une par rapport à l'autre, en recouvrant celui-ci de latex de caoutchouc sans altérer d'une manière appréciable la porosité dudit tissu . 



  Dans ce but, l'invention prévoit une méthode de production de tissu comme ci-dessus mentionné, qui consiste à tendre une base en tissu extensible, par exemple un tissu à mailles, dans le sens de son allongement naturel, à un degré inférieur à l'allongement maximum pouvant être atteint, à traiter en sur- face ladite base, pendant qu'elle est tendue, avec un latex approprié de caoutchouc vulcanisable et en maintenant le tissu caoutchouté tendu jusqu'à ce que la couche soit séchée ou se 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 soit fixée. On a constaté   qu'à   l'aide de cette méthode le tissu après séchage conserve approximativement l'étendue ou degré d'allongement auquel il a été tendu et qu'en conséquence l'on a produit un tissu élastique poreux et caoutchouté pos- sédant de l'extensibilité dans plus d'une direction. 



   Pour maintenir la porosité du produit fini, il est avantageux d'appliquer le latex sur le tissu de base sous forme de brouillard ou poussière fine qui ne bouche ou n'ob- ture pas complètement les perforations ou interstices de la base. 



   L'invention comprend également un traitement de surface additionnel du tissu tel que mentionné ci-dessus, le- quel traitement consiste à faire adhérer à la ou aux surfaces sur lequelles le caoutchouc a été pulvérisé une couche de du- vet,coton égrené, poudre de carde, bourre, poudre ou matière fibreuse ou pulvérulente équivalente, laquelle opération n'altè- re en rien l'extensibilité ou la porosité du tissu. Un tissu ainsi traité peut avantageusement être utilisé pour la fabri- cation de sous-vêtements, par suite de l'obtention d'une sur- face laineuse ou duveteuse qui peut, si on le désire, être portée très près de la peau. 



   L'invention est applicable à de simples tissus caout- choutés ou à des tissus composés (lamellés); dans ce dernier cas, le traitement au latex peut être effectué seulement sur les surfaces de superposition qui adhèrent l'une à   l'autre.   



  Toutefois, si on le veut, la ou les surfaces externes du tissu lamellé peuvent également être caoutchoutées et ensuite recou- vertes de duvet ou substance équivalente, comme mentionné plus haut. 



   Un autre objet de la présente invention est de pré- voir une méthode simple de production de tissu caoutchouté 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ayant une surface présentant des contours ou formes variés, dif- férant du tissu uni ou à une seule surface plane. Selon la pré- sente invention, l'on peut par exemple façonner avec du tissu caoutchouté des articles vestimentaires ou bien des articles vestimentaires en tissu caoutchouté peuvent être établis avec des protubérances ou contours, de façon à s'adapter réellement à la forme de la.partie du corps sur laquelle le dit article doit être porté, en assurant un meilleur   ajustement   de l'arti- cle quand il est porté. Le tissu caoutchouté peut aussi être prévu avec des bossages ou dessins en relief pour buts décora- tifs ou autres. 



   :Suivant cette caractéristique de la présente inven- tion, du tissu susceptible d'allongement, par exemple du tissu à mailles, est recouvert de latex de caoutchouc vuleanisable, de préférence par pulvérisation, étiré sur la surface d'un moule ou modèle présentant la forme ou les contours désirés, puis étant à l'état humide, il est comprimé, épinglé ou amené de toute autre façon en contact plus ou moins intime avec ledit moule de façon à en épouser vraiment le contour; on le main- tient dans cette position jusqu'à ce qu'il soit sec, après quoi le tissu est sorti de dessus le modèle. De cette manière, les protubérances, dentures ou cavités du moule ou du modèle sont reçues par le tissu et y sont maintenues par la couche de caoutchouc après fixation ou séchage. 



   Le mode de réalisation de l'invention, décrit ci- dessous à titre d'exemple, vise le traitement de tissu à mailles qui peut être composé de laine, coton, soie, rayonne ou d'une combinaison de ces matières, ou encore d'autres fi- bres ou fils appropriés, mais il est bien entendu que l'in- vention ne se limite pas au tissu à mailles. - Le tissu est étiré dans le sens de son allongement naturel, qui est dans le      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 cas d'un tissu à mailles à angle droit par rapport aux ran- gées de mailles, jusqu'à un degré inférieur au maximum d'al. longement pouvant être obtenu; on peut considérer comme tens convenable, par exemple les deux tiers du maximum d'allonge- ment possible, mais d'autres proportions satisfaisantes peu- vent être trouvées suivant la nature particulière du tissu utilisé.

   Pendant que le tissu est ainsi étiré, on en pulvérj la surface avec du latex vulcanisable approprié, cette pulve risation s'effectuant de préférence à une température main- tenue autour de 20 C. Toutefois, le degré de température peu varier suivant le tissu de base que l'on traite et(ou) les propriétés du latex et le tissu peut être chauffé au préala- ble avant la pulvérisation. Le degré de température voulu pe être produit par tout moyen approprié et réglé par thermosta La pulvérisation est appliquée sous forme de brouillard et peut être faite à l'aide de pistolets automatiques ou non qu peuvent être fixes ou réglables en direction. On entend par latex vulcanisable tout latex naturel ou artificiel, ou tout dispersion de caoutchouc régénéré, vulcanisable approprié. L peut aussi utiliser un caoutchouc préalablement vulcanisé.

   L latex peut être coloré pour répondre à des exigences spécial 
Après pulvérisation, on laisse sécher le latex en maintenant le tissu tendu, puis on vulcanise, si l'on veut, latex et de cette manière le tissu est maintenu par le   caout   chouc à peu près à la grandeur à laquelle il a été tiré. On obtient ainsi un tissu élastique caoutchouté poreux qui   possÈ   de de l'extensibilité dans les deux sens, c'est-à-dire dans la direction des rangées de mailles et également perpendicu- lairement à celles-ci. 



   Dès que le tissu a été passé au pulvérisateur et pendant qu'il est encore tendu, l'on peut faire subir un traj 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tement ultérieur à la surface en soufflant sur celle-ci de la poudre, du duvet, de la poudre de carde, de la bourre ou de la matière fibreuse, comme mentionné ci-dessus, laquelle matière peut être, si on le désire, choisie de façon à pro- duire une surface moutonnée, duveteuse ou genre peau de suède. 



  Au lieu d'appliquer ladite matière de surface en la soufflant sur le tissu, on peut procéder par gravité, de manière que les fibres ne soient pas compactes. 



   L'application de poudre, duvet, bourre ou autre ma- tière peut être utilisée pour des buts décoratifs, auquel cas des matières de couleurs différentes peuvent être déposées suivant des dessins préparés d'avance, que l'on peut faire au pochoir. 



   Quand il s'agit, de la production de tissus   lamellés,   il est préférable de traiter chaque couche au caoutchouc, comme décrit ci-dessus, et les dites couches étant encore tendues d'appliquer leurs surfaces traitées l'une contre l'autre, à l'état humide, après quoi le tissu combiné est soumis à une légère pression. Dans le cas de pièces relativement courtes, celles-ci peuvent être tendues sur des cadres appropriés et maintenues par des pinces, des épingles ou autres serrant les bords du tissu.

   Quant aux grandes longueurs de tissu, on les monte sur des cylindres, puis, le tissu étant convenablement disposé et tendu, on le déroule, les surfaces traitées au la- tex étant combinées en les assemblant entre des cylindres de calandrage, l'un des deux ou les deux cylindres étant montés sur ressorts et réglables au point de vue de la pression à utiliser pour le traitement. Les cylindres peuvent être chauf- fés pour aider au séchage du tissu lamellé et ledit tissu peut être passé sur une plaque de chauffage ou dans une zone chauf- fée. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Les tissus lamellés obtenus selon l'invention peuvent être recouverts sur une face ou sur les deux faces de duvet ou autre substance appropriée en poudre, de la manière décrite ci-dessus. 



   Lorsqu'on fabrique un tissu ou vêtement d'une forme autre que celle plate, suivant l'une des méthodes de réalisa- tion de l'invention, le modèle ayant le contour ou la forme que l'on veut donner au tissu est composé de parties mâle et femelle convenablement conformées pour être fixées étroite- ment l'une avec ou contre l'autre, le tissu étant disposé pour être pressé contre les dites pièces. L'on peut utiliser par exemple deux plaques ou feuilles de métal ou autres ma- tières rigides sur la face de l'une desquelles se trouvent des protubérances et (ou) des dentelures ou des cavités dis- posées pour s'adapter exactement contre les dentelures ou ca- vités et (ou) protubérances correspondantes de la face de la seconde plaque.

   Le tissu à traiter, à mailles par exemple, est étiré ou maintenu tendu sur la face de l'une des plaques et l'on y pulvérise une couche fine de latex de caoutchouc vul- canisable et, pendant que ledit latex est encore à l'état hu- mide, la seconde plaque est rabattue sur le tissu placé sur la première plaque. De cette manière, certaines parties du tissu sont étirées et plaquent exactement contre les protubé-   rances ou ondulations des plaques ; laisse sécher le tissu   naturellement ou on le sèche artificiellement pendant qu'il est ainsi pressé entre les deux plaques. Quand il est sec, on sépare les plaques et l'on retire le tissu qui a pris ainsi et conserve la forme du modèle. 



   Si on le désire, le tissu peut, avant d'être soumis à la pulvérisation, être étiré à un degré inférieur à l'allon- gement naturel maximum du tissu et maintenu étiré pendant      

 <Desc/Clms Page number 8> 

 l'opération de la pulvérisation et de la conformation. En outre, le tissu peut après pulvérisation recevoir une couche de poudre, duvet ou matière équivalente qui peut, si on le désire,être déposée suivant un ou des dessins déterminés d'avance et être de couleurs variées. 



   Quand le tissu caoutchouté est destiné à la fabrica- tion d'articles vestimentaires, par exemple de costumes de bain, il peut être avantageux d'étirer le tissu sur un modèle ou figure de forme correspondant à celle de la personne qui portera le dit vêtement et l'on utilise tous moyens appro- priés, sous forme de ficelles, rubans, épingles ou autres pour faire plaquer le tissu sur les contours du modèle et l'y main- tenir en place jusqu'au séchage du caoutchouc. 



   Le tissu moulé ou conformé peut être assemblé, par couture ou autre moyen, à un tissu traité d'une manière sem- blable ou à une autre matière, si on le désire; il peut aussi être formé avec des ouvertures de toutes formes, dimensions et dispositions. Le tissu peut être composé de toute matière fi- breuse appropriée ou combinée avec celle-ci, ou il peut être fabriqué comme tissu lamellé. Le latex peut aussi être coloré si l'on veut. 



   Les pièces de conformation ou de moulage peuvent être entièrement ou partiellement en matière. poreuse et peu- vent, si on le désire, être chauffées pour faciliter la vul- canisation. 



   En outre, l'élasticité du tissu peut être augmentée en incorporant au tissu des fils de caoutchouc, par exemple du type de ceux vendus sous le nom de   "LASTEX".  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DESCRIPTIVE MEMORY
SUBMITTED IN SUPPORT OF A REQUEST
OF PATENT OF INVENTION Improvements to porous elastic fabrics and their production.



   The present invention relates to improvements to porous elastic fabrics and their production.



   An inherent disadvantage of fabrics is that they can generally only elongate to an appreciable degree in one direction. For example, a mesh fabric which is quite susceptible to considerable stretch in the direction of the stitch travel, at right angles to the rows of the stitches, has virtually no stretch in the direction of the stitch rows and An important object of the present invention is to provide a porous elastic fabric, for example a mesh fabric, the elongation of which is not limited to one direction.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The description of the prior English patent no. 405,970 has already disclosed a method of producing an elastic compound and a porous rubberized fabric, in which an elastic material is covered under tension, by means of a sprayer, with a a layer of vulcanizable rubber latex and placed face-to-face on another material treated in a similar manner.

   However, subsequent experiments have shown that if the spraying of the surface of a stretchable fabric with vulcanizable rubber latex is carried out while said fabric is stretched to a certain extent in the direction of the natural stretching of said fabric. fabric (eg, in a direction perpendicular to the mesh rows of the mesh fabric) a porous rubberized elastic fabric is obtained, capable of appreciably elongating in at least two directions.



   It is, of course, known to produce a mesh fabric capable of being elongated in directions at right angles to each other using elastic threads, but the present invention provides a method of producing the mesh fabric. a fabric which can elongate in more than one direction, for example in directions at right angles to each other, by covering it with rubber latex without appreciably altering the porosity of said fabric .



  For this purpose, the invention provides a method of producing fabric as mentioned above, which consists of stretching a base of stretch fabric, for example a mesh fabric, in the direction of its natural elongation, to a degree less than the maximum elongation attainable by treating said base, while it is stretched, on the surface with a suitable latex of vulcanizable rubber and keeping the rubberized fabric taut until the layer is dried or set.

 <Desc / Clms Page number 3>

 is fixed. It has been found that by using this method the fabric after drying retains approximately the extent or degree of elongation to which it has been stretched and that as a result a porous and rubberized elastic fabric has been produced. extensibility in more than one direction.



   In order to maintain the porosity of the finished product, it is advantageous to apply the latex to the base fabric in the form of a mist or fine dust which does not completely block or close the perforations or interstices in the base.



   The invention also comprises an additional surface treatment of the fabric as mentioned above, which treatment consists in adhering to the surface (s) on which the rubber has been sprayed a layer of down, ginned cotton, powder. of card, wad, powder or equivalent fibrous or powdery material, which operation does not alter the stretchability or porosity of the fabric. A fabric so treated can advantageously be used for the manufacture of undergarments, as a result of obtaining a woolly or fluffy surface which can, if desired, be worn very close to the skin.



   The invention is applicable to simple rubberized fabrics or to compound fabrics (laminates); in the latter case, the latex treatment can be carried out only on the overlapping surfaces which adhere to each other.



  However, if desired, the outer surface (s) of the laminated fabric can also be rubberized and then covered with down or the like, as mentioned above.



   Another object of the present invention is to provide a simple method of producing rubberized fabric.

 <Desc / Clms Page number 4>

 having a surface of various contours or shapes, different from plain fabric or from a single flat surface. According to the present invention, for example, articles of clothing can be formed with rubberized fabric, or articles of clothing made of rubberized fabric can be made with protuberances or contours, so as to actually adapt to the shape of the fabric. .part of the body on which said article is to be worn, ensuring a better fit of the article when worn. The rubberized fabric can also be provided with embossing or relief designs for decorative or other purposes.



   According to this feature of the present invention, elongatable fabric, for example mesh fabric, is covered with vuleanizable rubber latex, preferably by spraying, stretched on the surface of a mold or model having the shape or contours desired, then being in the wet state, it is compressed, pinned or brought in any other way into more or less intimate contact with said mold so as to really follow its contour; it is held in this position until it is dry, after which the fabric is released from over the model. In this way, the protuberances, teeth or cavities of the mold or model are received by the fabric and are held there by the rubber layer after fixing or drying.



   The embodiment of the invention, described below by way of example, aims at the treatment of knitted fabric which can be composed of wool, cotton, silk, rayon or of a combination of these materials, or else of Other suitable fibers or yarns, but it is understood that the invention is not limited to mesh fabric. - The fabric is stretched in the direction of its natural elongation, which is in the

 <Desc / Clms Page number 5>

 case of a mesh fabric at right angles to the rows of mesh, to a degree less than the maximum of para. long obtainable; one can consider suitable tens, for example two-thirds of the maximum possible elongation, but other satisfactory proportions can be found depending on the particular nature of the fabric used.

   While the fabric is thus stretched, the surface is sprayed with a suitable vulcanizable latex, this spraying preferably taking place at a temperature maintained around 20 ° C. However, the degree of temperature may vary depending on the fabric of the fabric. base being treated and / or the properties of the latex and the fabric may be preheated prior to spraying. The desired degree of temperature pe be produced by any suitable means and regulated by thermosta. The spraying is applied in the form of a mist and can be done by means of automatic guns or not which can be fixed or adjustable in direction. The term “vulcanizable latex” is intended to mean any natural or artificial latex, or any suitable dispersion of regenerated, vulcanizable rubber. L can also use a previously vulcanized rubber.

   L latex can be colored to meet special requirements
After spraying, the latex is allowed to dry while keeping the fabric taut, then the latex is vulcanized, if desired, and in this way the fabric is held by the rubber to approximately the size to which it was pulled. There is thus obtained a porous rubberized elastic fabric which has extensibility in both directions, that is to say in the direction of the rows of stitches and also perpendicular to them.



   As soon as the fabric has been sprayed and while it is still stretched, traj

 <Desc / Clms Page number 6>

 subsequently to the surface by blowing powder, fluff, card powder, floss or fibrous material thereon, as mentioned above, which material may be selected, if desired to produce a sheepskin, fluffy or suede-like surface.



  Instead of applying said surface material by blowing it onto the fabric, it is possible to proceed by gravity, so that the fibers are not compact.



   The application of powder, fluff, filler or other material may be used for decorative purposes, in which case materials of different colors may be deposited according to pre-prepared designs which may be stenciled.



   When it comes to the production of laminated fabrics, it is preferable to treat each layer with rubber, as described above, and said layers being still stretched to apply their treated surfaces against each other, in a wet state, after which the combined fabric is subjected to slight pressure. In the case of relatively short pieces, these can be stretched over suitable frames and held by clamps, pins or the like gripping the edges of the fabric.

   As for the long lengths of fabric, they are mounted on rolls, then, the fabric being suitably placed and stretched, it is unwound, the surfaces treated with the latex being combined by assembling them between calendering rolls, one of the both or both cylinders being spring loaded and adjustable in the pressure to be used for the treatment. The rolls can be heated to aid in the drying of the laminated fabric and said fabric can be passed over a heating plate or into a heated area.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The laminated fabrics obtained according to the invention can be covered on one side or on both sides with down or other suitable powdered substance, as described above.



   When making a fabric or garment of a shape other than that flat, according to one of the methods of carrying out the invention, the pattern having the contour or the shape which one wishes to give to the fabric is composed male and female parts suitably shaped to be fastened closely with or against each other, the fabric being disposed to be pressed against said pieces. For example, two plates or sheets of metal or other rigid material can be used on the face of one of which there are protrusions and (or) indentations or cavities arranged to fit exactly against the sides. indentations or cavities and / or corresponding protuberances on the face of the second plate.

   The fabric to be treated, mesh for example, is stretched or kept taut on the face of one of the plates and a thin layer of vulcanizable rubber latex is sprayed thereon and, while said latex is still at the same time. In the wet state, the second plate is folded over the fabric placed on the first plate. In this way, certain parts of the fabric are stretched and press exactly against the protuberances or undulations of the plates; let the fabric dry naturally or it is artificially dried while it is thus pressed between the two plates. When it is dry, the plates are separated and the tissue which has set and retains the shape of the model is removed.



   If desired, the fabric may, prior to being sprayed, be stretched to a degree less than the maximum natural stretch of the fabric and held stretched for

 <Desc / Clms Page number 8>

 the operation of spraying and shaping. In addition, the fabric can after spraying receive a layer of powder, down or the like which can, if desired, be deposited according to one or more predetermined patterns and be of various colors.



   When the rubberized fabric is intended for the manufacture of articles of clothing, for example bathing suits, it may be advantageous to stretch the fabric over a pattern or figure of shape corresponding to that of the person who will wear said garment. and all suitable means, in the form of string, ribbons, pins or the like, are used to press the fabric against the contours of the model and to hold it there until the rubber dries.



   The molded or shaped fabric may be joined, by sewing or other means, to a fabric treated in a similar manner or to another material, if desired; it can also be formed with openings of all shapes, sizes and arrangements. The fabric can be made of or combined with any suitable fibrous material, or it can be made as a laminated fabric. The latex can also be colored if desired.



   The shaping or molding parts can be entirely or partially in material. porous and can, if desired, be heated to facilitate vulcanization.



   Further, the elasticity of the fabric can be increased by incorporating into the fabric rubber threads, for example of the type sold under the name "LASTEX".


    

Claims (1)

REVENDICATIONS --------------------------- 1.- Méthode de production d'un tissu élastique po- reux consistant à étirer un tissu de base extensible, par exemple, un tissu à mailles, dans le sens de son allongement naturel, à un degré d'allongement inférieur au maximum pou- vant être obtenu, à traiter la dite hase, pendant qu'elle est tendue, au moyen d'un latex de caoutchouc approprié vulcani- sable et à maintenir tendu le tissu caoutchouté jusqu'à ce que le caoutchouc ait séché ou se soit fixé. CLAIMS --------------------------- 1.- A method of producing porous elastic fabric by stretching a stretchable base fabric, for example, a mesh fabric, in the direction of its natural elongation, to a degree of elongation less than the maximum for To be obtained, treating said base, while it is in tension, with a suitable vulcanizable rubber latex and keeping the rubberized fabric in tension until the rubber has dried or has set. 2.- Méthode de production d'un tissu élastique po- reux selon la revendication 1, caractérisée par l'opération ultérieure de l'application sur la surface traitée au caout- chouc, se trouvant à l'état humide, d'une couche de duvet, coton égrené, poudre de carde, bourre, poudre ou autre matière fibreuse ou pulvérulente. 2. A method of producing a porous elastic fabric according to claim 1, characterized by the subsequent operation of applying to the rubber treated surface, in the wet state, a layer. of down, ginned cotton, card powder, floss, powder or other fibrous or powdery material. 3.- Méthode de production d'un tissu élastique la- mellé poreux, consistant à appliquer sur une surface d'un tis su extensible à un plus grand degré dans un sens que dans le sens transversal à celui-ci, un latex de caoutchouc vulcani- sable, et ce, sous forme de brouillard ou poussière fine, à permettre au dit latex de se fixer pendant que le tissu est tendu et étiré dans le sens de son extensibilité maxima mais à un degré inférieur à celui admissible, à superposer le dit tissu sur une autre pièce de tissu extensible, avec le latex entre eux, et finalement à presser les dites pièces l'une contre l'autre, le latex servant à les unir, et à maintenir le tissu étiré comme décrit, sans réduire sensiblement la porosité du tissu lamellé obtenu, 3.- A method of producing a porous laminated elastic fabric, consisting in applying to a surface of a fabric which is extensible to a greater degree in one direction than in the direction transverse thereto, a rubber latex vulcanizable, and this, in the form of mist or fine dust, to allow said latex to set while the fabric is stretched and stretched in the direction of its maximum extensibility but to a lesser degree than admissible, to superimpose the said fabric on another piece of stretch fabric, with the latex between them, and finally pressing said pieces against each other, the latex being used to unite them, and to keep the fabric stretched as described, without significantly reducing the porosity of the laminated fabric obtained, le dit tissu fini étant extensible dans deux directions et ayant extérieurement des surfaces en textile et intérieurement ses surfaces caoutchou <Desc/Clms Page number 10> 4.- Méthode pour la production de tissu lamelle po- reux suivant la dernière revendication précédente, caractérisée en ce que, lorsque le tissu mentionné en second lieu est de même nature extensible que le premier nommé, celui-là est également étiré et reçoit sur l'une de ses surfaces du latex de caoutchouc finement pulvérisé, puis les deux surfaces des tissus recouvertes de latex sont appliquées et pressées l'une contre l'autre et unies. said finished fabric being stretchable in two directions and having textile surfaces on the outside and its rubber surfaces on the inside <Desc / Clms Page number 10> 4.- A method for the production of porous lamella fabric according to the last preceding claim, characterized in that, when the second-mentioned fabric is of the same stretchable nature as the first named, the same is also stretched and receives on one of its surfaces of finely pulverized rubber latex, then the two surfaces of the latex-coated fabrics are applied and pressed against each other and united. 5.- Méthode suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 3 ou 4, caractérisée par l'application sur la face ex- térieure ou sur les faces du tissu lamellé d'une autre couche de latex de caoutchouc et, le dit latex étant humide, l'appli- cation sur lui d'une couche de duvet, coton égrené, poudre de carde, bourre, poudre ou autre matière fibreuse ou pulvéru- lente. 5.- Method according to one or the other of claims 3 or 4, characterized by the application on the outside face or on the faces of the laminated fabric of another layer of rubber latex and, the said latex being wet, the application on it of a layer of down, ginned cotton, card powder, floss, powder or other fibrous or powdery material. 6.- Méthode de traitement de tissu extensible, con- sistant à retirer à un degré inférieur au maximum d'allonge- ment pouvant être atteint, à le recouvrir pendant qu'il est ainsi étiré d'un brouillard ou poussière fine de latex de caoutchouc vulcanisable sans remplir complètement les inters- tices ou perforations du tissu et à maintenir le tissu étiré jusqu'à ce que ledit latex ait séché ou se soit fixé. 6.- Method of treating stretch fabric, consisting in removing to a degree less than the maximum attainable elongation, covering it while it is thus stretched with a fine mist or dust of latex of vulcanizable rubber without completely filling the gaps or perforations in the fabric and keeping the fabric stretched until said latex has dried or has set. 7. - Méthode de production d'un tissu ou vêtement élastique poreux d'une forme autre que plate, consistant à recouvrir un tissu extensible, par exemple à mailles, de latex de caoutchouc vulcanisable, de préférence au moyen d'un pulvérisateur, à étirer le dit tissu et à le faire plaquer sur la surface d'un moule ou modèle de la forme ou des con- tours désirés, à maintenir le dit tissu en place jusqu'au séchage, puis à enlever le tissu conformé de dessus le dit moule ou modèle. <Desc/Clms Page number 11> 7. - Method of producing a porous elastic fabric or garment of a shape other than a flat one, consisting in covering an extensible fabric, for example with a mesh, with vulcanizable rubber latex, preferably by means of a sprayer, with stretching said fabric and pressing it onto the surface of a mold or pattern of the desired shape or contours, holding said fabric in place until drying, then removing the shaped fabric from above said fabric mold or model. <Desc / Clms Page number 11> 8. - Méthode de production d'un tissu élastique po- reux suivant revendication 7, dans laquelle le moule ou modèle est formé de parties mâle et femelle de forme correspondante s'appliquant exactement l'une sur l'autre ou l'une contre l'autre, le tissu étant disposé pour être pressé entre les dites pièces. 8. A method of producing a porous elastic fabric according to claim 7, in which the mold or model is formed of male and female parts of corresponding shape pressing exactly one on the other or against one another. the other, the fabric being arranged to be pressed between said pieces. 9. - Méthode de production d'un tissu élastique po- reux suivant revendication 8, consistant à étirer le tissu sur une des pièces, à pulvériser sur le tissu une couche de latex de caoutchouc vulcanisable et, celle-ci étant humide, à appli- quer la seconde pièce du moule ou modèle et à presser les deux pièces l'une contre l'autre jusqu'à ce que le latex se soit fixé. 9. A method of producing a porous elastic fabric according to claim 8, comprising stretching the fabric over one of the pieces, spraying the fabric with a layer of vulcanizable rubber latex and, the latter being wet, applying the fabric to the fabric. - take the second part of the mold or model and press the two parts against each other until the latex is fixed. 10. - Tissu obtenu par une méthode faisant applica- tion d'une des revendications précédentes. 10. - Fabric obtained by a method applying one of the preceding claims. 11.- Méthode de traitement de tissu, en substance comme décrit ci-dessus. 11.- A method of treating tissue, in substance as described above. 12. - Tissu élastique caoutchouté poreux, en substan- ce comme décrit ci-dessus. 12. A porous rubberized elastic fabric, in a substance as described above. RESUME ----------- Procédé pour la production d'un tissu élastique poreux par application de latex de caoutchouc vulcanisable, sous forme de brouillard ou de poussière fine, sur un tissu extensible servant de base, convenablement étiré en vue de cette application et maintenu tendu jusqu'après séchage, la- dite application de latex pouvant se faire sur l'une des fa- ces seulement ou sur les deux faces du tissu et celles-ci pouvant ultérieurement être recouvertes de duvet, bourre ou autre matière pulvérulente appropriée qui est déposée par <Desc/Clms Page number 12> soufflage ou gravité sur la surface traitée au latex., pendant qu'elle est humide, et le tissu caoutchouté pouvant être à surface unie, ABSTRACT ----------- A process for the production of a porous elastic fabric by applying vulcanizable rubber latex, in the form of a mist or fine dust, to a stretch fabric serving as a base, suitably stretched for this application and held taut until after drying, said application of latex being able to be done on one side only or on both sides of the fabric and these can subsequently be covered with down, filler or other suitable powdery material which is deposited by <Desc / Clms Page number 12> blowing or gravity on the latex treated surface., while it is wet, and the rubberized fabric may be smooth surface, lamellée ou présentant des formes variées et pouvant également être moulé à l'état humide et conserver la forme qui lui a été donnée. laminated or having various shapes and can also be molded in the wet state and retain the shape given to it.
BE409869D BE409869A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE409869A true BE409869A (en)

Family

ID=74175

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE409869D BE409869A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE409869A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1308663C (en) Sheet material for skin and capillary treatment, manufacturing process thereof and items made of this material
EP1592315B1 (en) Moulded textile lingerie item, particularly a bra with a support region made from silicone
ES2363491T3 (en) NON-WOVEN FABRIC, FABRICATION PROCEDURE AND ABSORBENT PRODUCTS THAT USE THIS FABRIC.
JP2000500458A (en) Therapeutic medical garments and formulas for scarring
JP2002506753A (en) Method for producing a surface-structured sheet-like semi-finished product made of a thermoplastic resin and a semi-finished product produced according to the method
BE409869A (en)
CN111607965A (en) Nano fiber spunlace nonwoven fabric base film substrate and preparation method thereof
CN105797194A (en) Skin-touch intramuscular effective patch and preparation method thereof
JPS6350580A (en) Production of leather-like material having grain texture
FR3092732A1 (en) Manufacturing process of a cosmetic article
US2353525A (en) Elastic fabric
KR100547704B1 (en) Manufacturing method of artificial leather through transition processing of fabric tissue
US2233274A (en) Method of making elastic fabric
BE547115A (en)
JP3391885B2 (en) Leather-like sheet and its production method
JP2593784B2 (en) Method of manufacturing highly entangled absorbent cotton material
CH427227A (en) Method of molding woven, knitted or nonwoven fabrics of flat surface, composed of fibers of thermoplastic polymers
KR20020073120A (en) Method for producing artificial leather with good flexibility
BE395558A (en)
BE547645A (en)
JPS62141182A (en) Raised sheets
JP2009001946A (en) Leather-like sheet and method for producing the same
BE526940A (en)
KR20170127680A (en) Processing method for Fabric
BE728416A (en)