BE526940A - - Google Patents

Info

Publication number
BE526940A
BE526940A BE526940DA BE526940A BE 526940 A BE526940 A BE 526940A BE 526940D A BE526940D A BE 526940DA BE 526940 A BE526940 A BE 526940A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fibers
clothing according
layers
fabric
consist
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE526940A publication Critical patent/BE526940A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A41WEARING APPAREL
    • A41DOUTERWEAR; PROTECTIVE GARMENTS; ACCESSORIES
    • A41D27/00Details of garments or of their making
    • A41D27/02Linings
    • A41D27/06Stiffening-pieces

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatments For Attaching Organic Compounds To Fibrous Goods (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  VETEMENTS MUNIS DE PIECES INTERCALAIRES DESTINEES A LEUR CONFERER ET
A LEUR CONSERVER DE LA FORM E. 



   Pour conférer à des vêtements, tels que vestes pour dames et messieurs, manteaux, etc... une façon à la mode, il est connu d'insérer entre le tissu extérieur et la doublure des pièces intercalaires en tissu, qui sont généralement formées de crin de cheval ou d'autres poils d'animaux. 



  Pour les vêtements bon marché, on a également employé des tissus de lin ou de   jutai,   Des pièces intercalaires de ce genre seront désignées, dans la suite du présent mémoire, sous l'appellation "pièces intercalaires entières". 



  Pour conférer aux vêtements des formes voulues, comme par exemple des formes convexes ou bombées pour le torse, les pièces intercalaires entières sont munies, aux endroits devant présenter une forme bombée, d'un revêtement plus petit, qui est avantageusement constitué également en un tissu, ce revêtement peut être désigné sous la dénomination de   "placage".   La liaison entre la pièce intercalaire entière et le placage s'opère en cousant ces éléments l'un à l'autre aux bords du placage et en formant une série de coutures parallèles l'une à l'autre, ces coutures étant constituées, en partie, de points de piqûre et, en partie, de points en zigzag.

   Les formes bombées désirées sont obtenues en pratiquant, aux endroits voulus, des découpures à aigles plus ou moins aigus, dont les côtés sont reliés l'un à l'autre par rapprochement et couture. Grâce aux pinces ainsi formées, on obtient les formes bombées ou convexes voulues, ces formes étant accusées ou parfaites à l'aide de fers de façonnage, ces formes bombées ne sont cependant pas stables. Si on confère la forme bombée voulue, par les moyens spécifiés   ci-desous   (formation de pinces), à une pièce constituée, par exemple, de deux couches, à savoir une couche de tissu et une couche de placage, et si on pose ensuite le tout sur une table, la forme bombée disparaît, par suite de son manque de stabilité propre. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Il est, dès lors, compréhensible que des pièces intercalaires bombées du type courant susindiqué, formées d'un tissu plein ou entier et d'un placage, ne peuvent remplir qu'imparfaitement leur fonction, au point de vue de leur aptitude à donner et à conserver de la forme aux vêtements. 



  Ceci est spécialement le cas lorsque la pièce intercalaire et .le placage sont constitués de tissus, qui, à cause de leur texture (chaîne et trame) ne sont pas élastiques dans tous les sens et peuvent se déformer sous l'effet d'une traction en biais ou d'une traction en direction latérale. 



   Les inconvénients de ces pièces intercalaires connues et courantes, composées de tissus munis d'un revêtement ou placage, pour vêtements sont évités, conformément à la présente invention, par le fait que les pièces intercalaires entières en tissu, plus ou moins élastiques, sont munies d'un revêtement ou placage ou de revêtements ou placages, constitués en une matière fibreuse non tissée,analogue à une étoffe, qui sera désignée, dans la suite du présent mémoire, sous l'appellation "nappe de fibres". 



   Par l'expression "nappe de fibres", on entend un produit fibreux, contenant des fibres dirigées essentiellement dans des directions se croisant   l'une   l'autre et dont toute la section est imprégnée à l'aide d'un liant élastique, de façon   qu'à   leurs points de contact ou de croisement les fibres soient collées fixement l'une à l'autre à l'aide de particules lamellaires du liant, tandis qu'entre les fibres subsiste encore une   multiplicité   de pores relativement grands et avantageusement plats, qui s'étendent, de préférence, dans des plans parallèles au plan général de la couche de fibres. Les pores de grandes dimensions, qui sont présents dans les différents plans sont, de préférence, décalés l'un par rapport à l'autre. 



   Pour obtenir de telles nappes, on fait usage de nappes de fibres minces et cardables,pouvant présenter un calibre d'environ 1 à 20 deniers et dont les fibres s'étendent essentiellement dans des directions croisées. 



  La matière fibreuse peut être constituée de fibres élastiques, telles que des poils d'animaux, notamment laine, des cheveux ou des fibres élastiques synthétiques, notamment fibres à l'acétate, fibres protéiniques et analogues. 



  Les fibres   superpolyamidiques,   connues sous les dénominations de fibres de Perlon et fibres de Nylon, se sont cependant avérées' les mieux appropriées. 



  Les nappes peuvent aussi être constituées de mélanges de divers types de fibres élastiques ou de mélanges de fibres élastiques et de fibres non élastiques ou peu élastiques. On peut cependant aussi faire usage de nappes de fibres, qui se composent de fibres peu élastiques ou en contiennent en grandes quantités. Dans ces cas, il convient de conférer à la nappe, par utilisation de moyens particuliers, par exemple d'agents d'imprégnation appropriés, les propriétés voulues, en particulier au point de vue élasticité et élasticité instantanée (en allemand "Sprungelastizität"). 



   Pour imprégner les nappes de fibres, on utilise des agents adhésifs filmogènes, formant, après 'durcissement, des liants élastiques. Comme adhésifs de ce genre, on peut avantageusement utiliser des agents adhésifs vulcanisables, comme le caoutchouc naturel et/ou les caoutchoucs artificiels. 



  Ces agents adhésifs sont, de préférence, introduits dans la nappe fibreuse sous forme d'une émulsion ou dispersion aqueuse, pouvant contenir, par ailleurs, des matières d'addition, telles que agent de vulcanisation, accélérateur de vulcanisation, agent mouillant, agent de protection contre le   vieil-   lissement, charges et analogues.   On   a constaté notamment que des caoutchoucs synthétiques, tels que les polymères butadiène-polyacrylonitrile, les polymères butadiène-styrène et le   chloroprène,   se sont particulièrement bien comportés.

   Le caoutchouc peut éventuellement être employé sous forme de   "lait"   ou   émulsion   de caoutchouc   prévulcanisé.   L'agent d'imprégnation peut contenir outre des agents adhésifs vulcanisables, des quantités moindres de résines synthétiques thermoplastiques encore filmogènes. On opère avantageusement en transformant d'abord la dispersion ou émulsion en une mousse relativement concentrée, stable, mais encore fluide et en chassant cette mousse dans la 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 nappe de fibres. Cette imprégnation peut, de manière connue en soi, être exécutée en soumettant d'abord la nappe à un traitement préalable d'une   des,surfacès   de celle-ci, cette surface étant revêtue d'une petite quantité d'un agent adhésif, tel qu'une émulsion de caoutchouc.

   Ce traitement préa- lable a pour effet de revêtir la couche superficielle d'un réseau en toile d'araignée très mince. Grâce à ce traitement préalable, la nappe, qui est très délicate, est stabilisée au point de pouvoir être soumise, sans ris- ques d'endommagements ou de déchirures, au traitement ultérieur d'imprégna- tion. L'imprégnation de la nappe, dont une surface a été soumise au traite- ment préalable spécifié ci-dessus, est exécutée en faisant passer la nappe entre deux cylindres, de fagon à chasser la mousse dans cette nappe, ce trai- tement ayant pour effet de briser une partie des cellules ou bulles de la mousse. Lors du séchage subséquent de la nappe imprégnée, qui s'effectue sans application de pression, les cellules ou bulles de mousse encore présen- tes sont brisées.

   En raison des propriétés de tension superficielle de la mousse, l'agent d'imprégnation se dépose essentiellement aux points de con- tact ou de croisement des fibres, tandis que subsiste entre les fibres un grand nombre de pores   ou* vides   relativement grands, qui se présentent avan- tageusement dans le produit final sous forme de pores plats- En opérant dans les conditions précisées ci-dessus, en particulier en pressant l'agent adhé- sif en forme de mousse dans la nappe fibreuse, on empêche les fibres individuelles d'être enveloppées, comme dans d'autres procédés d'imprégnation connus, par une couche d'agent adhésif isolant les fibres l'une de l'autre. 



  L'agent adhésif en contact avec les fibres est présent sous une forme tellement poreuse que la nappe de fibres préparée conformément à l'invention présente un caractère souple analogue à celui d'un drap; tandis que les parties des fibres,qui s'étendent entre les endroits où elles adhèrent l'une à l'autre, conservent leur capacité d'absorption. Ainsi est garantie une bonne capacité d'élimination de la transpiration de la nappe fibreuse. Le traitement vulcanisant de la nappe de fibres imprégnées peut s'effectuer de la manière habituelle. Par ce traitement, le caoutchouc est amené à la forme à la fois élastique et souple désirée, tandis que la présence du liant élastique réparti convenablement dans la nappe fibreuse assure à celle-ci une élasticité et une élasticité instantanée particulièrement bonnes. 



   Comme on l'a constaté, on obtient des nappes présentant des propriétés particulièrement précieuses, lorsqu'on incorpore à ces nappes, en plus des agents adhésifs élastiques et flexibles susmentionnés, tels que du caoutchouc vulcanisé, des résines synthétiques de condensation,telles que des phénoplastes   et/ou   des aminoplastes, en particulier des polycondensats insolubles dans l'eau et indifférents   vis-à-vis   des solvants organiques utilisés pour le nettoyage chimique de vêtements. 



   Les phénoplastes et/ou aminoplastes peuvent être ajoutés sous forme de précondensats ou de condensats intermédiaires aux émulsions ou dispersions de caoutchouc et être utilisés avantageusement avec ces dernières sous forme de mousse pour l'imprégnation des nappes de fibres. Le durcissement du produit d'imprégnation peut se faire par agglomération à chaud, par exemple par séchage dans des conditions, dans lesquelles les précondensats sont transformés en produits insolubles dans l'eau et résistant aux agents de nettoyage. A cette fin, on peut exécuter le traitement thermique de façon à produire à la fois le durcissement des précondensats et la vulcanisation des constituants vulcanisables de l'agent d'imprégnation. Ce traitement peut, par exemple,   s'opérer,à   des températures d'environ   80   à 120 . 



  Des nappes fibreuses, contenant, en plus de caoutchouc élastique vulcanisé, des phénoplastes ou des aminoplastes, par exemple environ 4% (calculé sur la quantité de caoutchouc) de condensat phénol-formaldéhyde, se caractérisent par une élasticité instantanée améliorée et par une résistance améliorée à l'arrachement. 



   Les phénoplastes et/ou aminoplastes peuvent aussi être introduits dans la nappe fibreuse déjà imprégnée à l'aide d'une dispersion ou émulsion contenant du caoutchouc, par un traitement subséquent. De cette manière, on 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 peut encore incorporer   à   la nappe fibreuse des condensats incompatibles avec certains constituants de l'agent adhésif   caoutchouteux-:   employé pour   l'impré-   gnation   principale.   Parmi ces derniers condensats, on peut citer, par   exem-   ple, certaines résines de mélamine. Le traitement subséquent peut s'opérer avec des solutions, dispersions ou émulsions cristalloidales, colloïdales ou hétérogènes des précondensats.

   Le durcissement des précondensats peut être favorisé par des catalyseurs de condensation, tels que des sels   ammoniques,   comme le chlorure d'ammonium, des acides, comme l'acide tartrique ou l'acide chlorhydrique, des bases, comme l'ammoniaque, la triéthanolamine, etc.... 



  Les phénoplastes et aminoplastes peuvent aussi être utilisés, en partie, dans le premier stade d'imprégnation, par exemple comme constituant de la dispersion ou émulsion à base de caoutchouc, et, en partie, dans le second stade d'imprégnation. Dans ce cas, on peut utiliser dans les deux stades d'imprégnation des précondensats de   Nome   type ou de types différents. Pour le traitement final, des précondensats   de mélamine   éthérifiée, se sont révélés particulièrement bons. L'imprégnation en deux phases peut se faire en soumettant la nappe fibreuse, imprégnée à l'aide d'une dispersion ou émulsion à base de caoutchouc et légèrement séchée ou après durcissement et éventuellement vulcanisation, au traitement final à l'aide de précondensats de résine synthétique.

   Dans tous les cas, il faut veiller à ce que les produits finis contiennent le caoutchouc à l'état vulcanisé et le condensat de résine synthétique à l'état insoluble final. 



   Le traitement subséquent à l'aide de précondensats de résine synthétique peut aussi se faire en imprégnant une seule couche superficielle ou les deux couches superficielles de la nappe fibreuse à l'aide de la solution de précondensatde résine synthétique, cette imprégnation pouvant se faire, par exemple, par pulvérisation ou étalement. Dans ce cas, on peut obtenir des effets superficiels déterminés. 



   L'invention sera décrite en détails, à titre d'exemple, en référence aux dessins ci-annexés. 



   Les figures 1 et 2 sont des vues en élévation d'une pièce intercalaire destinée à donner et à conserver de la forme à des vêtements. La notation de référence 1 désigne une pièce intercalaire entière formée d'un tissu, par exemple d'un tissu en crin de cheval ou d'un tissu de lin. Sur cette pièce intercalaire 1 est appliquée un revêtement ou placage 2, formé d'une nappe de fibres. 



   La pièce intercalaire selon la figure 1 présente deux découpures 3 à angle aigu, qui sont prévues pour conférer une forme bombée à ladite pièce. La figure 2 montre les pinces 3a ootenues en rapprochant les bords des découpures à angle aigu 3 et en cousant ces bords l'un à l'autre.. Grâce à ces pinces 3a, la pièce intercalaire acquiert la forme bombée voulue. 



   La figure 3 montre une pièce intercalaire selon la figure 2, qui est;posée sur une table et qui a conservé inchangée sa forme bombée formée par le revêtement en nappe fibreuse. 



   La figure 4 montre une pièce intercalaire, munie d'une partie bombée, obtenue de la manière habotuelle et constituée d'un tissu entier lrevêtu d'un placage 2. En posant la pièce intercalaire sur une table, la partie bombée à perdu sa forme par suite de son instabilité. 



   Selon une forme d'exécution de l'invention,on peut aussi prévoir entre la pièce intercalaire en tissu 1 et le revêtement en nappe fibreuse 2 encore une pièce intermédiaire (non représentée sur les dessins), qui peut être constituée également par une nappe de fibres. Dans cette forme d'exécution, la pièce intermédiaire en question ne doit pas présenter de découpures ni de pinces. 



   La fabrication des pièces intercalaires suivant l'invention , servant à conférer   -et   à maintenir de la forme aux vêtements , qui est effectuée par le tailleur ou l'atelier de confection de vêtements, est 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 beaucoup plus simple que la confection des pièces intercalaires courantes jusqu'à présent et se composant d'un tissu avec un revêtement (placage). 



   Etant donné que la stabilité de forme du revêtement en nappe fibreuse est parfaite et que la nappe fibreuse possède, en raison de sa structure, une très bonne capacité de maintien, le revêtement ou placage en nappe fibreuse peut être relié à l'aide de quelques points seulement à la pièce intercalai- re en tissu. Le mode de liaison par des séries de points de coutures paral- lèles, distantes d'environ 1 cm, qui devait être appliqué pour assurer une certaine stabilité de la forme bombée ou convexe, est omis, car la stabilité du revêtement en nappe fibreuse suffit pour obtenir et conserver la forme bombée ou convexe. Avec les pièces intercalaires courantes jusqu'à présent et se composant d'une pièce de tissu avec un revêtement ou placage, le tailleur ou coupeur devait prêter attention au sens des fils dans le tissu.

   Il ne pouvait pas former les pinces en biais dans le tissu, car en opérant ainsi il aurait brisé la tension dans le tissu. Grâce à la présente invention, après application du revêtement en nappe fibreuse sur la pièce de tissu, les pinces peuvent être formées de façon quelconque, au gré du tailleur ou coupeur. En outre, les fers de façonnage, qui étaient nécessaires jusqu'à présent, peuvent être omis avec les pièces intercalaires suivant l'invention. 



  La forme bombée ou convexe est maintenue sûrement grâce à la structure du revêtement ou placage en nappe fibreuse, qui ne se déforme ni sous l'effet d'une traction en biais, ni sous l'effet d'une traction latérale. 



   Les vêtements, qui comportent comme pièces intercalaires, servant à leur conférer et à leur garder une forme déterminée, des combinaisons de tissus et de revêtements en nappes fibreuses suivant l'invention, présentent une série d'avantages. 



   Les nappes fibreuses suivant l'invention appliquées sur la pièce intercalaire en tissu, dont l'épaisseur est comprise entre 0,10 et 1,5 mm environ, dont le poids est de   40   à 350 gr environ par m2 et dont la proportion d'agent liant atteint 30 à 65% environ, possèdent un très faible poids spécifique, qui s'élève en général à 0,25 - 0, 40 environ ; en générale ces nappes sont au moins   50%   plus légères que les tissus en laine de'même épaisseur. Les nappes fibreuses possèdent une forte porosité et une perméabilité permanente à l'air extraordinaire.

   Les nappes fibreuses sont malléables et possèdent une très bonne élasticité et une très bonne élasticité instantanée; elles se laissent bien coudre et peuvent être cousues, par exemple, à l'aide de machines à coudre rapides tournant à des vitesses pouvant atteindre   4000   tours et davantage; elles sont résistantes à la chaleur, peuvent être repassées et possèdent une bonne résistance vis-à-vis des agents de nettoyage chimiques. Un avantage particulier des placages ou revêtements en nappes fibreuses pour pièces intercalaires de vêtements réside dans le fait qu'en raison de leur isoélasticité et de leur bonne élasticité instantanée, ils sont extraordinairement résistants vis-à-vis des modifications de forme, formations de plis, froissements et analogues indésirables.

   Lorsqu'on les soumet à des déformations, ils reprennent toujours automatiquement la forme qui leur a été conférée. Un autre avantage des revêtements en question réside dans le fait qu'ils ne se laissent pas étirer en biais comme les tissus à chaîne et à trame; ils sont, par conséquent, stables en direction diagonale. En conséquence; on peut grâce à ces nappes fibreuses très légères donner des formes plastiques durables aux vêtements. Les nappes en question présentent une bonne capacité   "repiratoire"   ainsi qu'une capacité extraordinaire d'élimination de l'humidité (transpiration). Grâce à la présence de nombreux pores plats se trouvant dans des plans différents et pour la plupart décalés l'un par rapport à l'autre, une bonne perméabilité à l'air est assurée, même dans le cas d'une circulation d'air à faible vitesse.

   En raison de leur faible contraction, qui n'atteint pas plus de 0,8% environ, les nappes de fibres peuvent être réunies aisément et sans danger aux pièces intercalaires en tissus. Lorsqu'elles sont mouillées ou subissent un traitement humide, les nappes en question ne subissent pas de déformations gênantes. Des revê- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tements ou placages, consistant en nappes de fibres, qui ont été préparées en faisant usage de phénoplastes et/ou d'aminoplastes, se caractérisent par une bonne élasticité instantanée, un très bon toucher et par une surface très lisse. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Vêtements, en particulier vestes et manteaux, comportant entre le tissu extérieur et la doublure une pièce intercalaire en tissu, qui est munie, en vue de conférer des formes modifiées, par exemple des formes bombées, aux vêtements, aux endroits appropriés, de revêtements ou placages et dont la forme est modifiée dans le sens voulu par des découpures à angle aigu, dont les côtés sont rapprochés et assemblés (pinces), caractérisés en ce que les revêtements précités sont constitués en une nappe non tissée, poreuse, isoélastique et stable en direction diagonale, c'est-à-dire en une mince nappe fibreuse, dont les fibres s'étendent essentiellement dans des directions entrecroisées et sont reliées fixement entre elles, à leurs points de contact ou de croisement, par des agents adhésifs flexibles et élastiques,

   tels que du caoutchouc vulcanisé   et/ou   du caoutchouc artificiel, tandis qu'entre les fibres sont prévus un grand nombre de pores avantageusement plats et relativement grands, qui s'étendent essentiellement dans des plans s'étendant parallèlement au plan principal de la nappe de fibres, les parties des fibres comprises entre les endroits où elles sont en contact l'une avec l'autre étant exemptes d'agent adhésif ou ne comportant que de faibles quantités d'agent adhésif, sous une forme poreuse et perméable à   l'humidité..  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  CLOTHING EQUIPPED WITH INTERIOR PIECES INTENDED TO CONFER AND
KEEP THEM IN FORM E.



   In order to give garments such as ladies' and gentlemen's jackets, coats, etc. a fashionable way, it is known to insert between the outer fabric and the lining fabric inserts, which are generally formed of horsehair or other animal hair.



  For inexpensive clothing, linen or jutai fabrics have also been used. Interleaves of this kind will be referred to, in the remainder of this specification, under the designation "entire interlayers".



  In order to give the garments the desired shapes, such as for example convex or curved shapes for the torso, the entire spacers are provided, at the places which should have a convex shape, with a smaller coating, which is advantageously also made of a fabric. , this coating may be referred to as "plating". The connection between the entire intermediate piece and the veneer is effected by sewing these elements together at the edges of the veneer and by forming a series of seams parallel to each other, these seams being made up of part, stitch stitches and, part, zigzag stitches.

   The desired curved shapes are obtained by practicing, in the desired places, cutouts with more or less acute eagles, the sides of which are connected to each other by bringing together and sewing. Thanks to the clamps thus formed, the desired domed or convex shapes are obtained, these shapes being marked or perfect with the aid of shaping irons, these curved shapes are however not stable. If the desired domed shape is imparted, by the means specified below (forming of grippers), to a part consisting, for example, of two layers, namely a layer of fabric and a layer of veneer, and if one then poses all on a table, the convex shape disappears, due to its inherent lack of stability.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   It is therefore understandable that domed spacers of the above-mentioned common type, formed of a full or entire fabric and a veneer, can only imperfectly fulfill their function, from the point of view of their ability to give and to keep clothes in shape.



  This is especially the case when the spacer and the veneer are made of fabrics, which, because of their texture (warp and weft) are not elastic in all directions and can deform under the effect of traction. at an angle or by pulling in a lateral direction.



   The drawbacks of these known and common spacers, composed of fabrics provided with a coating or veneer, for clothing are avoided, in accordance with the present invention, by the fact that the entire intercalary pieces of fabric, more or less elastic, are provided with of a coating or veneer or of coatings or veneers, made of a non-woven fibrous material, similar to a fabric, which will be referred to, in the remainder of this specification, under the designation "web of fibers".



   By the expression "sheet of fibers" is meant a fibrous product, containing fibers directed essentially in directions crossing each other and of which the entire section is impregnated with the aid of an elastic binder, of so that at their points of contact or crossing the fibers are fixedly bonded to each other using lamellar particles of the binder, while between the fibers still remains a multiplicity of relatively large and advantageously flat pores , which preferably extend in planes parallel to the general plane of the layer of fibers. The pores of large dimensions, which are present in the different planes, are preferably offset with respect to one another.



   To obtain such webs, use is made of webs of thin, cardable fibers, which may have a gauge of about 1 to 20 denier and whose fibers extend essentially in crossed directions.



  The fibrous material may consist of elastic fibers, such as animal hair, in particular wool, hair or synthetic elastic fibers, in particular acetate fibers, protein fibers and the like.



  Superpolyamide fibers, known as Perlon fibers and Nylon fibers, have, however, been found to be most suitable.



  The webs can also be made of mixtures of various types of elastic fibers or of mixtures of elastic fibers and inelastic or poorly elastic fibers. However, it is also possible to use fiber webs, which consist of fibers with little elasticity or contain them in large quantities. In these cases, it is appropriate to impart to the web, by use of particular means, for example suitable impregnating agents, the desired properties, in particular from the point of view of elasticity and instantaneous elasticity (in German "Sprungelastizität").



   In order to impregnate the layers of fibers, film-forming adhesive agents are used which, after curing, form elastic binders. As such adhesives, it is advantageously possible to use vulcanizable adhesive agents, such as natural rubber and / or artificial rubbers.



  These adhesive agents are preferably introduced into the fibrous web in the form of an emulsion or aqueous dispersion, which may furthermore contain additive materials, such as vulcanizing agent, vulcanization accelerator, wetting agent, cleaning agent. protection against aging, loads and the like. It has been found in particular that synthetic rubbers, such as butadiene-polyacrylonitrile polymers, butadiene-styrene polymers and chloroprene, have performed particularly well.

   The rubber can optionally be used in the form of "milk" or a pre-vulcanized rubber emulsion. The impregnating agent can contain, in addition to vulcanizable adhesive agents, smaller amounts of thermoplastic synthetic resins which are still film-forming. The operation is advantageously carried out by first transforming the dispersion or emulsion into a relatively concentrated, stable, but still fluid foam and by expelling this foam in the

 <Desc / Clms Page number 3>

 sheet of fibers. This impregnation can, in a manner known per se, be carried out by first subjecting the web to a prior treatment of one of the surfaces thereof, this surface being coated with a small amount of an adhesive agent, such as than a rubber emulsion.

   This prior treatment has the effect of coating the surface layer with a very thin spider web network. Thanks to this preliminary treatment, the web, which is very delicate, is stabilized to the point that it can be subjected, without risk of damage or tearing, to the subsequent impregnation treatment. The impregnation of the web, one surface of which has been subjected to the pretreatment specified above, is carried out by passing the web between two rolls, so as to expel the foam in this web, this treatment having for effect of breaking some of the cells or bubbles of the foam. During the subsequent drying of the impregnated web, which takes place without the application of pressure, any cells or foam bubbles still present are broken.

   Due to the surface tension properties of the foam, the impregnating agent is mainly deposited at the points of contact or crossing of the fibers, while a large number of relatively large pores or voids remain between the fibers, which Advantageously present themselves in the final product as flat pores. By operating under the conditions specified above, in particular by pressing the foam-like adhesive agent into the fibrous web, the individual fibers are prevented from dying. 'be enveloped, as in other known impregnation methods, by a layer of adhesive agent insulating the fibers from each other.



  The adhesive agent in contact with the fibers is present in such a porous form that the sheet of fibers prepared in accordance with the invention has a flexible character similar to that of a sheet; while the parts of the fibers, which extend between the places where they adhere to each other, retain their absorption capacity. This guarantees a good ability to remove perspiration from the fibrous web. The vulcanizing treatment of the web of impregnated fibers can be carried out in the usual manner. By this treatment, the rubber is brought to the desired shape which is both elastic and flexible, while the presence of the elastic binder suitably distributed in the fibrous web provides the latter with particularly good elasticity and instantaneous elasticity.



   As has been observed, webs having particularly valuable properties are obtained when these webs are incorporated in addition to the aforementioned elastic and flexible adhesive agents, such as vulcanized rubber, synthetic condensation resins, such as phenoplasts and / or aminoplasts, in particular polycondensates insoluble in water and indifferent to the organic solvents used for the chemical cleaning of clothes.



   The phenoplasts and / or aminoplasts can be added in the form of precondensates or intermediate condensates to the rubber emulsions or dispersions and advantageously be used with the latter in the form of a foam for the impregnation of the layers of fibers. The hardening of the impregnation product can be accomplished by hot agglomeration, for example by drying under conditions, in which the precondensates are transformed into products insoluble in water and resistant to cleaning agents. To this end, the heat treatment can be carried out so as to produce both the hardening of the precondensates and the vulcanization of the vulcanizable components of the impregnating agent. This treatment can, for example, take place at temperatures of about 80 to 120.



  Fibrous webs, containing, in addition to vulcanized elastic rubber, phenoplasts or aminoplasts, for example about 4% (calculated on the amount of rubber) of phenol-formaldehyde condensate, are characterized by improved instantaneous elasticity and improved strength tearing off.



   The phenoplasts and / or aminoplasts can also be introduced into the fibrous web already impregnated with the aid of a dispersion or emulsion containing rubber, by a subsequent treatment. In this way, we

 <Desc / Clms Page number 4>

 can also incorporate into the fibrous web condensates incompatible with certain constituents of the rubbery adhesive agent: used for the main impregnation. Among the latter condensates, there may be mentioned, for example, certain melamine resins. The subsequent treatment can take place with crystalloidal, colloidal or heterogeneous solutions, dispersions or emulsions of the precondensates.

   The hardening of precondensates can be promoted by condensation catalysts, such as ammonium salts, such as ammonium chloride, acids, such as tartaric acid or hydrochloric acid, bases, such as ammonia, triethanolamine , etc ....



  The phenoplasts and aminoplasts can also be used, in part, in the first stage of impregnation, for example as a constituent of the dispersion or emulsion based on rubber, and, in part, in the second stage of impregnation. In this case, precondensates of the same type or of different types can be used in the two impregnation stages. For the final treatment, pre-condensates of etherified melamine have proved particularly good. The two-phase impregnation can be done by subjecting the fibrous web, impregnated with a rubber-based dispersion or emulsion and slightly dried or after hardening and optionally vulcanization, to the final treatment using precondensates of synthetic resin.

   In all cases, care must be taken to ensure that the finished products contain the rubber in the vulcanized state and the synthetic resin condensate in the final insoluble state.



   The subsequent treatment using synthetic resin precondensates can also be done by impregnating a single surface layer or both surface layers of the fibrous web with the synthetic resin precondensate solution, this impregnation being possible, by for example, by spraying or spreading. In this case, certain superficial effects can be obtained.



   The invention will be described in detail, by way of example, with reference to the accompanying drawings.



   Figures 1 and 2 are elevational views of an insert for shaping and retaining clothing. Reference notation 1 denotes an entire interlayer formed from a fabric, for example, horsehair fabric or linen fabric. On this intermediate piece 1 is applied a coating or veneer 2, formed of a sheet of fibers.



   The insert according to FIG. 1 has two cutouts 3 at an acute angle, which are provided to give said part a rounded shape. Figure 2 shows the pliers 3a ootenues by bringing the edges of the cutouts at an acute angle 3 and sewing these edges to each other. Thanks to these pliers 3a, the intermediate piece acquires the desired convex shape.



   Figure 3 shows an intermediate piece according to Figure 2, which is; placed on a table and which has retained unchanged its convex shape formed by the coating of fibrous web.



   Figure 4 shows an intermediate piece, provided with a convex part, obtained in the usual way and made of a whole fabric covered with a veneer 2. By placing the interlayer on a table, the convex part lost its shape. as a result of its instability.



   According to one embodiment of the invention, it is also possible to provide between the intermediate piece of fabric 1 and the covering of fibrous sheet 2, another intermediate piece (not shown in the drawings), which may also consist of a sheet of fibers. In this embodiment, the intermediate piece in question must not have cutouts or clamps.



   The manufacture of the spacers according to the invention, serving to impart -and maintain shape to the clothes, which is carried out by the tailor or the clothing-making workshop, is

 <Desc / Clms Page number 5>

 much simpler than the preparation of the intermediate pieces commonly used up to now and consisting of a fabric with a coating (veneer).



   Since the shape stability of the fibrous web coating is perfect and the fibrous web has, due to its structure, a very good holding capacity, the fibrous web coating or veneer can be bonded using a few stitches only on the fabric insert. The mode of connection by series of parallel seams, spaced about 1 cm apart, which had to be applied to ensure a certain stability of the convex or convex shape, is omitted, because the stability of the fibrous sheet covering is sufficient. to obtain and maintain the domed or convex shape. With the spacer pieces common until now and consisting of a piece of fabric with a coating or veneer, the tailor or cutter had to pay attention to the direction of the threads in the fabric.

   He could not form the darts at an angle in the fabric, because in doing so he would have broken the tension in the fabric. By virtue of the present invention, after application of the fibrous web coating to the piece of fabric, the clamps can be formed in any way at the discretion of the tailor or cutter. In addition, the shaping irons, which were necessary heretofore, can be omitted with the spacers according to the invention.



  The domed or convex shape is securely maintained thanks to the structure of the coating or veneer in a fibrous web, which does not deform either under the effect of biasing traction or under the effect of lateral traction.



   The garments, which include as intermediate pieces, serving to give them and keep them a determined shape, combinations of fabrics and coatings in fibrous layers according to the invention, have a series of advantages.



   The fibrous webs according to the invention applied to the interlayer of fabric, the thickness of which is between approximately 0.10 and 1.5 mm, the weight of which is approximately 40 to 350 g per m2 and the proportion of which is binding agent up to about 30 to 65%, have a very low specific weight, which is generally 0.25 - 0.40; in general these tablecloths are at least 50% lighter than woolen fabrics of the same thickness. Fibrous webs have high porosity and extraordinary permanent air permeability.

   The fibrous webs are malleable and have very good elasticity and very good instantaneous elasticity; they are easy to sew and can be sewn, for example, using fast sewing machines rotating at speeds of up to 4000 revolutions and more; they are heat resistant, can be ironed and have good resistance to chemical cleaning agents. A particular advantage of veneers or coatings made of fibrous sheets for intermediate pieces of clothing lies in the fact that, due to their isoelasticity and good instantaneous elasticity, they are extraordinarily resistant to changes in shape, formation of folds. , wrinkles and the like.

   When subjected to deformation, they always automatically return to the shape that was given to them. Another advantage of the coverings in question is that they do not let stretch at an angle like warp and weft fabrics; they are, therefore, stable in the diagonal direction. Consequently; thanks to these very light fibrous webs we can give durable plastic shapes to clothes. The tablecloths in question have a good "repiratory" capacity as well as an extraordinary capacity for removing moisture (perspiration). Thanks to the presence of many flat pores located in different planes and for the most part offset with respect to each other, good air permeability is ensured, even in the case of air circulation. at low speed.

   Due to their low contraction, which does not reach more than about 0.8%, the fiber webs can be easily and safely joined to the fabric inserts. When they are wet or undergo a wet treatment, the webs in question do not undergo troublesome deformations. Dreams

 <Desc / Clms Page number 6>

 Tiles or veneers, consisting of webs of fibers, which have been prepared by making use of phenoplasts and / or aminoplasts, are characterized by good instantaneous elasticity, a very good feel and a very smooth surface.



   CLAIMS.



   1. Clothing, in particular jackets and coats, comprising between the outer fabric and the lining a fabric insert which is provided, for the purpose of imparting modified shapes, for example rounded shapes, to the clothing, in the appropriate places, with coverings or veneers and the shape of which is modified in the desired direction by cutouts at an acute angle, the sides of which are brought together and assembled (clamps), characterized in that the aforesaid coverings consist of a non-woven, porous, isoelastic and stable in the diagonal direction, i.e. in a thin fibrous web, the fibers of which extend essentially in intersecting directions and are fixedly joined to each other, at their points of contact or crossing, by flexible adhesive agents and elastic,

   such as vulcanized rubber and / or artificial rubber, while between the fibers are provided a large number of advantageously flat and relatively large pores, which extend essentially in planes extending parallel to the main plane of the web of fibers, the parts of the fibers between the places where they are in contact with each other being free of adhesive agent or having only small amounts of adhesive agent, in a porous and moisture-permeable form ..


    

Claims (1)

2. Vêtements suivant la revendication 1, caractérisés en ce que les revêtements,dont sont munies les pièces intercalaires destinéesà donner de la forme., sont constitués par une nappe de fibres, dont le liant est constitué, en ordre essentiel, par du caoutchouc vulcanisé naturel et/ou artificiel, et contient également des polycondensats, de préférence sous forme de phénoplastes et/ou d'aminoplastes à l'état durci. 2. Clothing according to claim 1, characterized in that the coatings, which are provided with the spacers intended to give shape., Consist of a web of fibers, the binder of which consists, in essential order, of vulcanized rubber. natural and / or artificial, and also contains polycondensates, preferably in the form of phenoplasts and / or aminoplasts in the hardened state. 3. Vêtements suivant les revendications 1 et 2, caractérisés en ce que les revêtements susdits sont constitués par des nappes de fibres, doit, le liant contient de petites quantités de condensats mélamine-formaldéhyde, de préférence des condensats mélamine-formaldébyde éthérifiés. 3. Clothing according to claims 1 and 2, characterized in that the aforesaid coatings consist of layers of fibers, must, the binder contains small amounts of melamine-formaldehyde condensates, preferably etherified melamine-formaldehyde condensates. 4- Vêtements suivant les revendications 1 à 3, caractérisés en ce que les revêtements susdits sont constitués de nappes de fibres, contenant comme liant du caoutchouc vulcanisé naturel et/ou artificiel et dont une couche superficielle ou les deux couches superficielles sont encore imprégnées à l'aide de phénoplastes et/ou d'aminoplastes durcis finement divisés, de préférence à l'aide de produits de condensation mélamine-aldéhyde. 4- Clothing according to claims 1 to 3, characterized in that the aforesaid coverings consist of layers of fibers, containing as a binder of natural and / or artificial vulcanized rubber and of which a surface layer or the two surface layers are still impregnated with the Using finely divided cured phenoplasts and / or aminoplasts, preferably using melamine-aldehyde condensation products. 5. Vêtements suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 4, caractérisés en ce que les revêtements susdits sont constitués par des nappes de fibres présentant une épaisseur de 0,10 à 1,5 mm environ et un poids de 45 à 400 gr environ par m2. 5. Clothing according to one or the other of claims 1 to 4, characterized in that the aforesaid coverings consist of layers of fibers having a thickness of about 0.10 to 1.5 mm and a weight of 45 to 400 gr approximately per m2. 6. Vêtements suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 5, caractérisés en ce que les revêtements susdits sont constitués par des nappes de fibres, dont les fibres ont un calibre de 1 à 20 deniers et dont la teneur en agents liants est de 25 à 60% en poids environ. 6. Clothing according to one or the other of claims 1 to 5, characterized in that the aforementioned coverings are constituted by layers of fibers, the fibers of which have a size of 1 to 20 denier and the content of binding agents is about 25 to 60% by weight. 7. Vêtements suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 6, caractérisés en ce qu'une pièce intermédiaire est insérée entre la pièce intercalaire en tissu (1) et le revêtement (2). en annexe 1 dessin. 7. Clothing according to one or the other of claims 1 to 6, characterized in that an intermediate piece is inserted between the intermediate piece of fabric (1) and the covering (2). in appendix 1 drawing.
BE526940D BE526940A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE526940A true BE526940A (en)

Family

ID=160749

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE526940D BE526940A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE526940A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0407247A1 (en) * 1989-06-29 1991-01-09 LAINIERE DE PICARDIE: Société anonyme Textile for stiffening
WO2017072586A3 (en) * 2015-10-28 2017-06-08 Tamicare Ltd. A product or sheet, combined with a mesh or meshes

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0407247A1 (en) * 1989-06-29 1991-01-09 LAINIERE DE PICARDIE: Société anonyme Textile for stiffening
FR2649866A1 (en) * 1989-06-29 1991-01-25 Picardie Lainiere TEXTILE FOR STITCHING AND METHOD OF MANUFACTURING THE SAME
US5424114A (en) * 1989-06-29 1995-06-13 Lainiere De Picardie Textile for stiffening and method of manufacturing same
WO2017072586A3 (en) * 2015-10-28 2017-06-08 Tamicare Ltd. A product or sheet, combined with a mesh or meshes

Similar Documents

Publication Publication Date Title
TWI301166B (en) Manufacturing method for environment friendly artificial leather made from ultramicro fiber without solvent treatment
FR2472051A1 (en) ARTICLE LIMITING THE LEATHER OF DAIM
FR2490935A1 (en) TRIPLURE FOR CLOTHES OF CLOTHING AND METHOD OF MANUFACTURING THE SAME
FR2548228A1 (en) TEXTILE TRIPLURE HAVING ANISOTROPIC PROPERTIES AND PROCESS FOR CARRYING OUT THE SAME
FR2548165A1 (en) PADDING MATERIAL
FR2562474A1 (en) SHOE MATERIAL AND PRODUCTION THEREOF
US4165556A (en) Method for manufacturing suede-like artificial leathers
TW202012592A (en) Improved water repellent substrate and application method therefor
CH443661A (en) Method for manufacturing a conveyor belt and belt resulting from the method
US20200100579A1 (en) Microfiber velvet sponge and methods of making the same
US6838043B1 (en) Method for the production of a synthetic leather
US3069304A (en) Method of providing a mandrel with a compact uniform covering
BE526940A (en)
CH638847A5 (en) SUEDE IMITATION FABRIC WEB AND METHOD FOR THE PRODUCTION THEREOF.
KR101143404B1 (en) Manufacturing method of light weight nonwoven fabric complex for artificial leather and light weight nonwoven fabric complex thereby
US2774074A (en) Garments with interlinings
JPS6144991B2 (en)
JP3609153B2 (en) Manufacturing method of floor covering
KR100743988B1 (en) Method Of Fabricating Synthetic Suede
FR2562918A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING TEXTILE ARTICLE IN FLOORED FLOOR, AND TEXTILE ARTICLE IN SOFT FLOATING MATERIAL OBTAINED BY CARRYING OUT THE PROCESS
KR100516270B1 (en) Method for producing base of synthetic leather and for producing polyurethane leather using the base
TWI284160B (en) Method for treating and manufacturing textile capable of improving bonding forces of water-repellant fabrics
FR2551773A1 (en) Method of fabricating a felt composed of textile fibres and leather fibres, device for implementing this method, product obtained and use of this product
EP2961583A1 (en) Preparation of a semi-finished textile product intended for thermoplastic injection moulding, and resulting product
FR2458618A1 (en) Nonwoven fabric prepd. by needling coloured fibrous layer - through layer of thermoplastic fibres, shapable and retaining shape