BE404657A - - Google Patents

Info

Publication number
BE404657A
BE404657A BE404657DA BE404657A BE 404657 A BE404657 A BE 404657A BE 404657D A BE404657D A BE 404657DA BE 404657 A BE404657 A BE 404657A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tubular
elements
post
post according
coating
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE404657A publication Critical patent/BE404657A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04HBUILDINGS OR LIKE STRUCTURES FOR PARTICULAR PURPOSES; SWIMMING OR SPLASH BATHS OR POOLS; MASTS; FENCING; TENTS OR CANOPIES, IN GENERAL
    • E04H12/00Towers; Masts or poles; Chimney stacks; Water-towers; Methods of erecting such structures
    • E04H12/02Structures made of specified materials
    • E04H12/08Structures made of specified materials of metal

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Foundations (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Poteau tubulaire composé d'éléments tubulaires en   acier.   L'invention se rapporte à un poteau tubulaire composé d'éléments tubulaires en acier, et consiste en ce que les divers éléments possèdent une section ovale ou elliptique en même temps qu'une forme conique dans la direction longitudinale, et ce de telle façon que chaque élément consécutif du poteau, de bas en haut, puisse être emboîté solidement sur une petite longueur, à son extrémité inférieure la plus large, sur l'extrémité supérieure effilée de l'élément précédent etêtre, en outre, introduit par son extrémité effilée dans l'élément précédent et y être enfoncé complètement en vue de l'emballage. 



  Les éléments tubulaires ont des parois entièrement lisses et sont pourvus, intérieurement et extérieurement, d'un revêtement protecteur en métal, verre ou émail. 



   Comme la section d'un tel poteau diminue constamment de bas en haut et que les éléments possèdent des parois complètement unies, sans aucun renflement aux endroits de jonction ni 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 aucuns espèce de moyens de fixation aux dits endroits, le poteau a un faible poids au sommet et fléchit, sous l'action du vent et des efforts auxquels il est soumis, d'une manière uniformément dégressive de haut en bas, de sorte que l'élément inférieur enfoui dans le sol ne peut être rendu branlant et que le poteau ne peut être renversé par des bourrasques. Un élément supérieur rompu peut être échangé facilement. Pour de mauvaises conditions du sol, l'élément inférieur peut, dans le cas de hauts poteaux, être établi avec un revêtement en béton destiné à protéger spécialement contre la corrosion la partie enfouie dans le sol.

   Cet élément revêtu de béton, également, est réalisé de manière que l'élément suivant doive simplement être emboîté sur lui et qu'il ne faille pas compléter après-coup le revétement de béton. La surface du revêtement protecteur des éléments tubulaires est rendue inégale, par exemple rugueuse, particulièrement aux endroits dejonction, et enduite d'une matière molle durcissant par la suite, afin d'assurer une jonction étanche des éléments aux endroits où ils s'emboîtent les uns dans les autres. Les supports d'isolateurs sont pourvus de douilles d'em-   boitement   qui ont une forme analogue à celle des éléments tubulaireset sont établies de manière à pouvoir être enfilées fixement à l'endroit qui leur est destiné sur l'élément supérieur du poteau.

   Le poteau entier ne présente donc aucune espèce de moyens de fixation fixes, de sorte qu'il peut être démonté et évacué tout aussi facilement qu'il a été monté. Pour grimper sur le poteau, on se sert d'un grappin spécial. 



   Le dessin ci-joint représente un exemple d'exécution du poteau. 



   La fig.l montre un poteau en coupe longitudinale, la fig.2 une forme d'exécution de l'élément inférieur en coupe longitudinale et à une plus grande échelle ; la fig.3 est une coupe transversale suivant la ligne B-B de la fig.2 et la fig. 4 une coupe longitudinale suivant la ligne A-A de la   fig.2,   à une 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 plus grande échelle. La fig.5 montre le grappin spécial en vue de dessus et coupe transversale. 



   Le poteau tubulaire est composé d'éléments tubulaires en tôle d'acier a1, a2, a3, a4 .... Leséléments ont   àpproxima-   tivement 2 m. de longueur et sont soudés aujoint. L'épaisseur de paroi est de 1,5 à 2, 5 mm. Les éléments tubulaires sont effilés de bas en haut et ont en même temps une section elliptique ou ovale. En cela réside le caractère essentiel de l'invention. En effet, on connaît déjà des poteaux à section ovale, et également des poteaux composés d'éléments tubulaires coniques. 



  Mais on ne connaît pas encore, à cejour, des poteaux composés d'éléments tubulaires qui soient à la fois coniques et elliptiques et ne possèdent aucun revêtement de renforcement en béton ou analogue. La conicité des divers éléments est ici calculée de manière que chaque élément consécutif du mât, de bas en haut, puisse être engagé sur une petite longueur, par son extrémité inférieure ayant le plus grand diamètre, par-dessus l'extrémité supérieure effilée de l'élément précédent, et en même temps de manière que chaque élément consécutif, vers le haut, puisse être introduit par son extrémité effilée dans l'élément précédent et y être enfoncé complètement pour permettre le transport commode du poteau.

   La paroi des éléments ne présente aucune espèce de renflements ou de moyens de liaison, et elle est pourvue, intérieurement et extérieurement, d'un revêtement protecteur b en zinc, plomb, cuivre, émail ou verre. Ce revêtement est, par un procédé approprié, rendu inégal, par exemple rugueux, en particulier aux endroits où les éléments s'emboîtent les uns dans les autres, Les inégalités sont peu profondes, de sorte qu'elles ne nuisent pas à l'emboîtement exact des éléments lors du montage du poteau. Avant d'emboîter les éléments lors du montage du 'poteau, on remplit les inégalités de surface du revêtement en les enduisant d'une masse molle et durcissant par la suite, telle que du verre soluble, de la laque, du mortier 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 fin etc.

   La masse durcie opère alors une liaison très étroite et étanche des parties emboîtées des éléments tubulaires. 



   Les éléments ont seulement une épaisseur de 1.,5 à 2,5 mm. et sont si légers et si maniables qu'un seul homme peut transporter les éléments d'un poteau entier introduits les uns dans les autres et ériger le poteau au moyen de grappins spéciaux en posant un élément après l'autre sur l'élément précédent. Les poteaux relativement petits peuvent être assemblés horizontalement et être dressés et plantés par un seul homme. pour des cas spéciaux, à savoir : pour l'érection dans un sol très mauvais et marécageux, l'élément inférieur est avantageusement établi avec un revêtement en béton, comme le montre la   fig.2.   Le revêtement de béton ± est prévu tant à l'intérieur   qu'à   l'extérieur du tube en tôle d'acier a.

   A la partie supérieure de l'élément, la couche de béton extérieure est faite plus épaisse et il y est ménagé une fente annulaire h autour de la paroi d'acier a, de sorte que l'élément suivant a1 peut être introduit par son extrémité inférieure dans la fente annulaire et être engagé sur le tube a. La fente annulaire h est alors bouchée en y coulant une matière tenace et résistant aux intempéries, telle que du goudron ou de   l'asphalte.   



   Les supports d'isolateurs i sont également des tubes en tôle d'acier à section ovale et se rétrécissent vers l'extré mité extérieure. A l'extrémité intérieure, les supports sont pourvus de douilles en tôle d'acier m qui ont la même forme que les éléments du poteau, les dimensions de ces douilles étant choisies de manière qu'elles puissent être enfilées sur l'élément de poteau supérieur   jusqu'à   l'endroit qui leur est destiné, comme l'élément de poteau supérieur a4 est dimensionné de manière à entrer exactement dans l'élément précédent a3, les douilles m des supports 1 représentent de petites parties de l'élément précédent dont on peut supposer qu'elles ont été découpées à certains endroits. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Il n'est pas possible de grimper sur le poteau décrit, pour son montage, avec des grappins normaux. La fig.5 montre, en vue de dessus, le grappin spécial servant à grimper sur le poteau. Le bras de préhension n, à courbure convenable, possède une section en U, et une barre courbe en U est insérée entre les ailes de l'U du bras de préhension et fixée à celui-ci. A l'extrémité intérieure du bras de préhension n est fixé un fil 2, de sorte qu' il vient à se trouver à l'intérieur de la barre en U. sur ce fil sont enfilés de manière interchangeable des blocs de caoutchouc ¯% qui s' adaptent exactement dans la barre en U   .2-et   en émergent. L'extrémité extérieure du fil est fixée de manière amovible à la barre o.

   Lorsqu'on grimpe sur le poteau, ce sont les blocs de caoutchouc saillants .9. qui s'appliquent contre le poteau et empêchent le glissement. La partie intérieure du grappin est un tube courbé r. Le bras de préhension n est relié au tube r par une charnière serrante s, Au moyen d'une vis de réglage t, on peut   amener   le bras n plus ou moins vers l'intérieur. Ceci est nécessaire lorsque celui qui utilise le grappin arrive à une hauteur sur le poteau où la section de celui-ci a diminué considérablement.

   L' appui u pour le pied est vissé solidement à l'extrémité du tube r, il est encore fixé à l'extrémité du tube r, au moyen de deux colliers w, une plaque de contre-pression v pour le bras de préhension n, Cette plaque de contre-pression v contient également des blocs de caoutchouc x qui sont enfilés sur des   boulons '1..   



  La plaque v peut tourner autour du tube r et se régler en position de manière à bien s'appliquer par sesblocs de caoutchouc sur la surface conique du poteau. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Tubular post made up of tubular steel elements. The invention relates to a tubular post composed of tubular steel elements, and consists in that the various elements have an oval or elliptical section at the same time as a conical shape in the longitudinal direction, in such a way that each consecutive element of the post, from bottom to top, can be nested firmly for a short length, at its widest lower end, on the tapered upper end of the preceding element and be, moreover, introduced by its tapered end into the previous element and be fully inserted into it for packaging.



  The tubular elements have completely smooth walls and are provided internally and externally with a protective coating of metal, glass or enamel.



   Since the section of such a post constantly decreases from bottom to top and the elements have completely united walls, without any bulges at the junction places or

 <Desc / Clms Page number 2>

 no kind of fixing means in said places, the post has a low weight at the top and bends, under the action of the wind and the forces to which it is subjected, in a uniformly decreasing manner from top to bottom, so that the The lower element buried in the ground cannot be made loose and the post cannot be knocked down by gusts. A broken top element can be easily exchanged. For poor soil conditions, the lower element can, in the case of high posts, be established with a concrete coating intended to protect the part buried in the ground especially against corrosion.

   This concrete lined element, too, is made in such a way that the next element simply has to be nested on it and that the concrete covering does not have to be completed afterwards. The surface of the protective coating of the tubular elements is made uneven, for example roughened, particularly at the places of junction, and coated with a soft material hardening thereafter, in order to ensure a tight junction of the elements at the places where they fit together. into each other. The insulator supports are provided with interlocking sleeves which have a shape similar to that of the tubular elements and are established so that they can be threaded fixedly at the place intended for them on the upper element of the post.

   The entire post therefore does not have any kind of fixed fixing means, so that it can be dismantled and removed just as easily as it was mounted. To climb on the post, we use a special grapple.



   The attached drawing shows an example of the column construction.



   Fig.l shows a post in longitudinal section, Fig.2 an embodiment of the lower element in longitudinal section and on a larger scale; Fig.3 is a cross section along the line B-B of Fig.2 and Fig. 4 a longitudinal section along the line A-A of fig. 2, at a

 <Desc / Clms Page number 3>

 larger scale. Fig. 5 shows the special grapple in top view and cross section.



   The tubular post is made up of tubular elements in sheet steel a1, a2, a3, a4 .... The elements are approximately 2 m long. in length and are welded together. The wall thickness is 1.5-2.5mm. The tubular elements are tapered from bottom to top and at the same time have an elliptical or oval section. In this lies the essential character of the invention. Indeed, poles with oval section are already known, and also poles composed of conical tubular elements.



  However, poles composed of tubular elements which are both conical and elliptical and do not have any reinforcing coating made of concrete or the like are not yet known to date. The taper of the various elements is here calculated so that each consecutive element of the mast, from bottom to top, can be engaged over a short length, by its lower end having the largest diameter, over the tapered upper end of the 'preceding element, and at the same time so that each consecutive element, upwards, can be introduced by its tapered end into the preceding element and be fully inserted therein to allow the convenient transport of the post.

   The wall of the elements does not have any kind of bulges or connecting means, and it is provided, internally and externally, with a protective coating b of zinc, lead, copper, enamel or glass. This coating is, by a suitable process, made uneven, for example roughened, in particular in places where the elements fit into each other, The inequalities are shallow, so that they do not interfere with the interlocking of the elements when mounting the post. Before fitting the elements together during the assembly of the 'post, the surface unevenness of the coating is filled by coating them with a soft and subsequently hardening mass, such as water glass, lacquer, mortar

 <Desc / Clms Page number 4>

 end etc.

   The hardened mass then operates a very close and tight connection of the nested parts of the tubular elements.



   The elements are only 1.5 to 2.5 mm thick. and are so light and so manoeuvrable that one man can transport the elements of an entire post inserted into each other and erect the post by means of special grapples, placing one element after another on the previous element. The relatively small posts can be assembled horizontally and can be erected and planted by one man. for special cases, namely: for erection in very bad and swampy soil, the lower element is advantageously established with a concrete coating, as shown in fig. 2. The concrete coating ± is provided both inside and outside the sheet steel tube a.

   At the top of the element, the outer concrete layer is made thicker and an annular slot h is formed around the steel wall a, so that the next element a1 can be introduced through its end lower in the annular slot and be engaged on the tube a. The annular slot h is then plugged by pouring therein a tough and weather-resistant material, such as tar or asphalt.



   The insulator supports i are also sheet steel tubes with an oval cross-section and narrow towards the outer end. At the inner end, the supports are provided with sheet steel sleeves m which have the same shape as the post elements, the dimensions of these sleeves being chosen so that they can be threaded onto the post element. upper to the place intended for them, as the upper post element a4 is dimensioned so as to fit exactly into the previous element a3, the sockets m of the supports 1 represent small parts of the previous element whose we can assume that they were cut in some places.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   It is not possible to climb on the post described, for its assembly, with normal grapples. Fig. 5 shows, in top view, the special grapple used to climb on the post. The appropriately curved grip arm n has a U-shaped section, and a U-shaped curved bar is inserted between the wings of the U of the grip arm and attached to it. At the inner end of the gripping arm n is fixed a wire 2, so that it comes to be inside the U-bar. On this wire are interchangeably threaded blocks of rubber ¯% which fit exactly in the U-bar .2-and emerge from it. The outer end of the wire is removably attached to the bar o.

   When climbing the pole, it is the protruding rubber blocks. 9. which rest against the post and prevent slipping. The inner part of the grapple is a curved tube r. The gripping arm n is connected to the tube r by a tightening hinge s. By means of an adjusting screw t, the arm n can be brought more or less inward. This is necessary when the user of the grapple reaches a height on the post where the section of the latter has decreased considerably.

   The support u for the foot is screwed securely to the end of the tube r, it is still fixed to the end of the tube r, by means of two clamps w, a counter-pressure plate v for the gripping arm n This back pressure plate v also contains rubber blocks x which are threaded onto bolts' 1.



  The plate v can turn around the tube r and be adjusted in position so that it rests well with its rubber blocks on the conical surface of the post.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Poteau tubulaire composé d'éléments tubulaires en acier, caractérisé en ce que les éléments (al, a2, a3, a4) ont une section ovale ou elliptique et sont en même temps coniques dans <Desc/Clms Page number 6> le sens de leur longueur, et ce de telle manière que chaque élément consécutif du poteau, de bas en haut, puisse être emboîté sur une petite longueur, par son extrémité inférieure la plus large, sur l'extrémité supérieure effilée de l'élément précédent et puisse en outre, pour l' emballage, être introduit par son extrémité effilée dans l'extrémité la plus large de l'élément précédent du poteau assemblé et y être enfoncé com- plètement. 1. Tubular column composed of tubular steel elements, characterized in that the elements (al, a2, a3, a4) have an oval or elliptical section and are at the same time conical in <Desc / Clms Page number 6> the direction of their length, and this in such a way that each consecutive element of the post, from bottom to top, can be nested over a short length, by its wider lower end, on the tapered upper end of the preceding element and can moreover, for the packaging, be introduced by its tapered end into the wider end of the preceding element of the assembled post and be fully inserted therein. 2. poteau tubulaire d'après la revendication 1, caractérisé en ce que les éléments tubulaires sont pourvus, intérieurement et extérieurement, d'un revêtement de métal, de verre ou d'émail (b) les protégeant contre les intempéries et en ce qu'ils s'emploient sans autres moyens de renforcement. 2. tubular post according to claim 1, characterized in that the tubular elements are provided, internally and externally, with a coating of metal, glass or enamel (b) protecting them against bad weather and in that 'they are used without other means of reinforcement. 3. poteau tubulaire d'après les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la surface du revêtement protecteur (b ) des éléments est, particulièrement aux endroits où ils sont emboîtés les uns dans les autres, rendue inégale et enduite d'une masse molle durcissant par la suite. 3. tubular post according to claims 1 and 2, characterized in that the surface of the protective coating (b) of the elements is, particularly at the places where they are nested in each other, made uneven and coated with a mass soft then hardening. 4. poteau tubulaire d'après les revendications 1-5, caractérisé en ce qu'un revêtement en béton (g) prévu sur l'élément inférieur (a) présente, dans la partie supérieure, une fente annulaire (h) autour de la paroi en tôle d'acier (a), fente dans laquelle peut être introduit l'élément suivant (al ) pour être engagé sur la paroi en acier de l'élément inférieur. 4. tubular post according to claims 1-5, characterized in that a concrete coating (g) provided on the lower element (a) has, in the upper part, an annular slot (h) around the sheet steel wall (a), slot in which can be inserted the next element (a1) to be engaged on the steel wall of the lower element. 5. poteau tubulaire d'après les revendications 1-4, caractérisé en ce que les supports d'isolateurs (i) sont enfilés sur l'élément supérieur (a4 ) au moyen de douilles à section ovale et à forme longitudinale conique (m). 5. tubular post according to claims 1-4, characterized in that the insulator supports (i) are threaded onto the upper element (a4) by means of sockets with oval section and conical longitudinal shape (m) . 6. Grappin pour grimper sur le poteau d'après les revendi- cations 1-5, caractérisé en ce que le bras de préhension (n) et la plaque de contre-pression (v) portent, comme surfaces d'attaque, des blocs de caoutchouc enfilés de manière interchangeable (q, x), en ce que le bras de préhension (n) est relié à articu- <Desc/Clms Page number 7> lation et de manière réglable à la partie intérieure (r) et en ce que la plaque de contre-pression (v) est fixée sur la partie intérieure (r) de manière à pouvoir tourner. 6. Grapple for climbing on the post according to claims 1-5, characterized in that the gripping arm (n) and the counter-pressure plate (v) carry, as attack surfaces, blocks. interchangeably threaded rubber (q, x), in that the gripping arm (n) is connected to articu- <Desc / Clms Page number 7> connection and adjustably to the inner part (r) and in that the counter-pressure plate (v) is fixed to the inner part (r) so that it can be rotated.
BE404657D BE404657A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE404657A true BE404657A (en)

Family

ID=69979

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE404657D BE404657A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE404657A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0935034A1 (en) Method of manufacturing of an anchoring, anchoring piece and tensioning element for this purpose
EP0483158B1 (en) Anchoring and bedding method by using digging cross stays
BE404657A (en)
FR2521212A1 (en) METHOD OF LAYING AN ANCHOR BOLT IN THE ROCK
EP1749951B1 (en) Permanent formwork element and module for building such an element
FR2843991A1 (en) Device for fixing posts in ground has tube with spike at insert end and with reinforcing tension ring between flange part and tension plate with vertical tension slit
EP0779950B1 (en) Ring fastener
FR2797288A1 (en) DEVICE FOUNDATION ANCHORED IN THE GROUND BY DAMAGE
EP0223725B2 (en) Anchor step iron and fastening method
FR2601051A1 (en) ROAD SIGNAL SUPPORT, DIRECTION INDICATOR, PEDESTRIAN PROTECTIVE BARRIERS, AND THE LIKE
CH675893A5 (en) Post and socket assembly - has steel rods on bottom of post which pass through holes in wall of socket to penetrate ground
EP2497880B1 (en) Improvement of the posts of metal fences in the shape of tubular profiles
FR2532975A1 (en) Raised terrace or balcony floor drainage pipe
FR2705717A3 (en) Fastening device for bollards, posts or the like
EP2563975A1 (en) Molded wall having prefabricated cladding
CH660618A5 (en) Device for guiding tubes and/or pipes coming out of concrete slabs and its use
FR2782102A1 (en) Deflection unit for an external tensioning member, e.g. in bridge construction
CH85637A (en) Removable foot for posts.
EP2261423A1 (en) Anchoring system with disc
FR2567946A1 (en) Improvements to methods and devices for locally deflecting the prestressing reinforcement
FR2836774A1 (en) Spade has supplementary transverse handle, mounted on tube on main handle, allowing spade to be rotated around its longitudinal axis so that blade can be used in different positions
BE498704A (en)
FR2842851A1 (en) Mast for lighting, utilities, or publicity, comprises a lower portion which is fixed to a foundation block and includes a weakened zone below ground level and an upper portion extending above ground
CH447989A (en) Rock consolidation and anchoring device
FR2530712A1 (en) Novel spacer for adjusting and clamping the faces of forms used for the construction of concrete or reinforced-concrete walls.