<Desc/Clms Page number 1>
BREVET D'INVENTION.
" Perfectionnements apportés aux dispositifs d'obturation ou de distribution pour fluides, notamment pour fluides gazeux".
(Invention due à Mr TERRACHER Joseph).
L'invention est relative aux dispositifs obturateurs et distributeurs pour fluides; et elle concerne plus spécia- lement (parce que c'est dans leur cas que son application pa- rait devoir offrir le plus d'intérêt), mais non exclusivement) parmi ces dispositifs, ceux pour fluides gazeux.
Elle a pour but, surtout, de rendre ces dispositifs tels qu'ils permettent d'obtenir une meilleure étanchéité et cela par des moyens plus simples que ceux appliqués jusqu'ici.
Elle consiste, principalement, à faire aboutir les conduits, des dispositifs du genre en queatlon et par lesquels se fait la circulation des fluides, à des surfaces planes jux- taposées, susceptibles d'être déplacées l'une par rapport à l'autre pour établir et interrompre la communication entre les- dits conduits.
Elle consiste, mise à part cette disposition prin-
<Desc/Clms Page number 2>
cipale, en certaines autres dispositions, qui s'utilisent de préférence en même temps, et dont il sera plus explicitement parlé ci-après, notamment en une autre disposition consistant à établir les surfaces planes susdites sur des parties déga- gées de façon qu'on puisse obtenir lesdites surfaces par roda- ge, de préférence en faisant intervenir un déplacement angu- laire relatif autre que circulaire.
Elle vise plus particulièrement certains modes d'ap- plication ainsi que certains modes de réalisation desditea dispositions; et elle vise plus particulièrement encore, et ce à titre de produits industriels nouveaux, les dispositifs du genre en question comportant application desdites dispo- sitions, les éléments et outils spéciaux propres à leur éta- blissement, ainsi que les appareils et installations, notam- ment les appareils et installations de chauffage, comportant de semblables dispositifs.
Et elle pourra, de toute façon, être bien comprise l'aide du complément de description qui suit ainsi que du dessin ci-annexé, lesquels complément et dessin sont, bien entendu, donnés surtout à titre d'indication.
Les fig. 1,2 et 3 montrent respectivement en coupe axiale suivant 1-1 fig. 2, en coupe axiale suivant II-II fig.
1 et en coupe transversale partielle suivant III-III fig. 1, un robinet à gaz établi selon un premier mode de réalisation de l'invention.
Les fig. 4 et 5 montrent, respectivement en coupe axiale et en élévation, un robinet à gaz établi selon une va- riante de ce premier mode de réalisation.
La fig. 6 montre, en coupe axiale (parties arra- chées) un robinet à gaz établi selon un deuxième mode de réa- lisation de l'invention.
La fig. 7 montre, en coupe axiale, un robinet à gaz établi selon une variante de ce deuxième mode de réalisation.
Les fig. 8 et 9 montrent respectivement en coupe
<Desc/Clms Page number 3>
axiale suivant VIII-VIII fig. 9 et en coupe horizontale sui- vant IX-IX fig. 8, un robinet à gaz établi selon un troisième mode de réalisation de l'invention.
La fig. 10, enfin, montre semblablement à la fig. 8, une variante de ce troisième mode de réalisation.
Selon l'invention, et plus spécialement selon celui de ses modes d'application ainsi que ceux des modes de réali sation de ses diverses parties, auxquels il semble qu'il y ait lieu d'accorder la préférence, se proposant de réaliser un robinet pour fluide gazeux, on s*y prend comme suit, ou de façon analogue.
Au corps 1 du robinet, dans lequel on ménage, de toute manière appropriée, au moins un conduit 2 pour l'ar- rivée et au moins un conduit 3 pour la sortie du gaz à distri buer, on fait comporter une suface plane 4, à laquelle on fait aboutir lesdita conduits 2 et 3.
Avec cette surface plane 4 on fait coopérer une deuxième surface plane 5 qu'on établit sur un organe distribua teur mobile 6 dans lequel on ménage au moins un conduit 7 qui, suivant la position relative qu'on donne à l'organe mobile 8 par rapport au corps 1 du distributeur, en agissant sur l'or- gane de commande du robinet, est propre à établir ou à inter- rompre plus ou moins la communication entre lesdits conduits 2 et 3.
Les surfaces planes 4 et 5, convenablement dressées, constituent les glaces distributrices du robinet et remplacent les surfaces distributrices cylindriques, coniques ou tronco niques des robinets ordinaires, à clé droite ou inversée.
Le déplacement relatif, qu'on prévoit entre les piè- ces 1 et 6 et, par suite, entre lea surfaces planes 4 et 5, peut bien entendu, être quelconque et s'il est généralement angulaire, à cause de l'encombrement réduit, il peut également être translatif ou complexe. Pour les différents exemples mon- très sur le dessin, on a adopté un déplacement angulaire rota-
<Desc/Clms Page number 4>
tif.
En outre, on fait, de préférence, occuper par les surfaces planes 4 et 5 des positions telles que lesdites sur- faces soient bien dégagées par rapport aux pièces sur les- quelles elles sont prévues.
Cette disposition permet de réaliser lesdites surfa- ces par rodage afin d'mbtenir une étanchéité aussi complète que possible à l'endroit où lesdites surfaces sont juxtaposées Au lieu de faire le rodage par un mouvement circulaire simple ou centré d*une des surfaces relativement à l'autre, il est préférable de prévoir un mouvement relatif composé, de façon que chaque point d'une des surfaces rodées suive sur l'autre surface ou sur un marbre, une trajectoire curviligne complexe -- comme pour le doucissage et le polissage des glaces trans- parentes-- en évitant ainsi qu'un grain d'abrasif ou de mé- tal creuse, pendant le rodage, une rainure circulaire ou ra- diale permettant au gaz à distribuer de passer d'un conduit d'arrivée du gaz à un conduit de sortie,
quand le robinet oc- cupe sa position de fermeture, ou de s'échapper à l'extérieur.
On prévoit également des moyens par lesquels on peut se rendre compte des positions caractériatiques du dstribu- teur 8, lesquels moyens peuvent consister non seulement en des repères extérieurs mais également en des butées positives pro- pres à empêcher que le distributeur puisse être déplacé au delà de sa position d'ouverture complète et de celle de fer- meture complète. Avantageusement on prévoit, en outre, des mo- yens de sécurité par lesquels le distributeur est maintenu dans sa position de fermeture complète jusqu'au moment où l'opérateur, par un effort supplémentaire ou une manoeuvre particulière, l'écarte de cette position.
Pour l'exemple selon les fig. 1 à 3, on prévoit la surface plane fixe sur une embase circulaire 6 qu'on prévoit latéralement sur le corps 1 du robinet et la surface plane mobile 5 sur le distributeur proprement dit 8 qu'on loge axia- @
<Desc/Clms Page number 5>
lement dans un chapeau 9 prenant appui sur ladite embase 6, par exemple par l'intermédiaire d'un filetage 10, de façon. à pouvoir être déplacé angulairemetn par rapport à celle-ci.
Entre le chapeau 9 et le distributeur 8 on prévoit des moyens d'entraînement tels que des ergots 11 et encoches 12 alors qu'un ressort 13 applique élastiquement la surface plane 5 du distributeur sur la surface plane 4 de l'embase 6.
Au centre de l'embase 6 ou du distributeur 8 on prévoit, avantageusement, un trou borgne 40 évitant qu'après un usage prolongé, les surfaces coopérantes viennent porter l'une sur l'autre par leurs centres qui s'usent moins en n'é- tant pas animées d'un mouvement relatif.
Dans le bord inférieur du chapeau 9 on peut, par exemple, ménager une encoche 14, dont la longueur correspond à l'amplitude nécessaire au déplacement angulaire du distri- buteur. Avec cette encoche on fait coopérer un doigt coulis- sant 15, logé dans le corps fixe 1 et sollicité par un ressort 16. Ce doigt vient buter contre l'une ou l'autre des extrémi- tés de l'encoche 14 auxquelles correspondent respectivement les positions de fermeture (A) et d'ouverture (B) du robinet.
A une position intermédiaire telle que (C) peut correspondre une ouverture partielle. Avantageusement on établit à la posi- tion A une encoche supplémentaire 17 dans laquelle vient s'en- gager automatiquement le bec, taillé en biseau, du doigt 15 de façon à empêcher 1*ouverture du robinet à moins d'exercer sur 1*organe de commande 9 un effort supplémentaire pour déga ger le doigt de l'encoche 17 en comprimant le ressort 16.
Sur les fig. 4 et 5 on montre une variante du mode de réalisation précédent, suivant lequel on remplace l'encoche 14 par un ergot ou via 141 porté par le distributeur mobile et le doigt 15 par une fente 151 avec cran d'arrêt 171, ménagée dans lorgane de commande 9 ou vice-versa* Pour dégager l'er- got 141 de son cran d'arrêt 171, il suffit de refouler quelque peu ledit organe de commande.
<Desc/Clms Page number 6>
Pour l'exemple selon la fig. 6, on établit la liai- son entre l'organe de commande 9 et le distributeur 8 par un 'central ergot/Il-'- solidaire dudit organe de commande et par une enco- che centrale 121 ménagée dana le distributeur 8 ou vice-versa.
Les positions caractéristiques du distributeur sont obtenues par l'intermédiaire d*un ergot ou via 141 et d'une fente 151, avec ou sans cran darrêt, comme pour l'exemple selon les fig.
4 et 5.
Sur la fig. 7 on montre une variante de la disposi- tion précédente suivant laquelle l'organe de commande 91 est rendu indépendant du bottier ou chapeau 9, celui-ci étant mon- té à demeure sur le corps 1 du robinet, par exemple par vis- sage, soudure, emboîtement etc,. Le ressort 13 agit sur la ti- ge dudit organe de commande 8 par exemple par l'intermédiaire d'Une goupille 18 et d'une rondelle 19.
L'exemple, selon les fig. 8 et 9, correspond , un robinet à plusieurs feux, par exemple à deux feux et compor- tant, par conséquent, un conduit 2 pour l'arrivée et deux conduits 3 et 31 pour la sortie du gaz. Dans-ce cas-on prévoit pour le distributeur mobile trois positions caractéristiques d'après la fig. 9, une première pour la fermeture complète, une deuxième pour la mise en veilleuse et. une troisième pour l'ouverture complète du robinet. Ces positions peuvent être déterminées par des repères extérieurs intervenant de pair avec une goupille trensersale 18 et de butées ou arrêts fixes 20.
Pour cet exemple le distributeur 8 est établi du coté du corps 1, opposé à celui-ci où sont prévus le ressort 13 et l'organe de commande 91, l'entraînement du distributeur ayant lieu entre autres, par un carré 21 ou analogue. Un bottier fixe 22 recouvre dans ce-cas le distributeur 8.
Par contre, selon la fig. 10, on montre une va- riante de la disposition précédente mais suivant laquelle le ressort 13 est établi du coté du distributeur 8. Dans le cas où l'organe de commande 91 comporte un cran de sécurité pour
<Desc/Clms Page number 7>
la fermture et coopérant avec l'ergot ou goupille 18, il suf- fit de tirer quelque peu sur l'organe de commande pour provo- quer le dégagement dudit. ergot.
En suite de quoi on obtient un robinet pour lequel on obtient une étanchéité absolue entre les surfaces du corps de robinet et de l'organe de distribution et convenant plus particulièrement à la distribution de gaz très fluides -- tels que du butane-- étant entendu qu'il peut être appliqué avec les mêmes avantages à tout autre fluide gazeux, voire liquide.
Comme il va de soi, et comme il résulte déjà de ce qui précède, l'invention ne se limite aucunement à celui de ses modes d'application non plus qu'à ceux des modes de réa- lisation de ses diverses parties, ayant plus spécialement été indiqués ; elle'en embrasse, au contraire, toutes les varian- tes.
<Desc / Clms Page number 1>
PATENT.
"Improvements to sealing or distribution devices for fluids, in particular for gaseous fluids".
(Invention due to Mr TERRACHER Joseph).
The invention relates to shut-off devices and distributors for fluids; and it relates more specifically (because it is in their case that its application should offer the most interest), but not exclusively) among these devices, those for gaseous fluids.
Its aim, above all, is to make these devices such that they make it possible to obtain a better seal and this by means that are simpler than those applied hitherto.
It consists, mainly, in terminating the conduits, devices of the queatlon type and through which the circulation of fluids takes place, to juxtaposed flat surfaces, capable of being displaced with respect to each other for establishing and interrupting communication between said conduits.
It consists, apart from this main provision
<Desc / Clms Page number 2>
cipale, in certain other arrangements, which are preferably used at the same time, and which will be discussed more explicitly hereinafter, in particular in another arrangement consisting in establishing the aforesaid flat surfaces on exposed parts so that said surfaces can be obtained by lapping, preferably involving a relative angular displacement other than circular.
It relates more particularly to certain modes of application as well as certain embodiments of said provisions; and it relates more particularly still, and this as new industrial products, to devices of the type in question comprising the application of the said provisions, to the special elements and tools specific to their establishment, as well as to the apparatus and installations, in particular. heating apparatus and installations, incorporating similar devices.
And it can, in any event, be well understood with the aid of the additional description which follows as well as the appended drawing, which supplement and drawing are, of course, given above all by way of indication.
Figs. 1, 2 and 3 show respectively in axial section according to 1-1 fig. 2, in axial section along II-II fig.
1 and in partial cross section according to III-III fig. 1, a gas valve established according to a first embodiment of the invention.
Figs. 4 and 5 show, respectively in axial section and in elevation, a gas valve established according to a variant of this first embodiment.
Fig. 6 shows, in axial section (parts cut away) a gas valve established according to a second embodiment of the invention.
Fig. 7 shows, in axial section, a gas valve established according to a variant of this second embodiment.
Figs. 8 and 9 show respectively in section
<Desc / Clms Page number 3>
axial according to VIII-VIII fig. 9 and in horizontal section following IX-IX fig. 8, a gas valve established according to a third embodiment of the invention.
Fig. 10, finally, shows similarly to FIG. 8, a variant of this third embodiment.
According to the invention, and more especially according to that of its modes of application as well as those of the embodiments of its various parts, to which it seems that preference should be given, proposing to produce a valve for gaseous fluid, the procedure is as follows, or analogously.
In the body 1 of the valve, in which at least one duct 2 is provided in any suitable manner for the inlet and at least one duct 3 for the outlet of the gas to be distributed, a flat surface 4 is made to include, which leads to the said conduits 2 and 3.
With this flat surface 4 a second flat surface 5 is made to cooperate, which is established on a movable distributor member 6 in which at least one duct 7 is provided which, depending on the relative position given to the movable member 8 by in relation to the body 1 of the distributor, by acting on the valve control member, is suitable for establishing or more or less interrupting the communication between said conduits 2 and 3.
The flat surfaces 4 and 5, suitably erected, constitute the dispensing glasses of the valve and replace the cylindrical, conical or frustoconical dispensing surfaces of ordinary taps, with a straight or inverted key.
The relative displacement, which is provided between the parts 1 and 6 and, consequently, between the flat surfaces 4 and 5, can of course be any and if it is generally angular, because of the reduced bulk. , it can also be translational or complex. For the various examples shown in the drawing, a rotational angular displacement has been adopted.
<Desc / Clms Page number 4>
tif.
In addition, the planar surfaces 4 and 5 are preferably made to occupy positions such that said surfaces are well clear of the parts on which they are provided.
This arrangement makes it possible to produce said surfaces by lapping in order to obtain as complete a seal as possible at the place where said surfaces are juxtaposed. Instead of making the lapping by a simple circular movement or centered one of the surfaces relative to the other, it is preferable to provide a compound relative movement, so that each point of one of the lapped surfaces follows on the other surface or on a marble, a complex curvilinear trajectory - as for the grinding and the polishing of transparent glasses - thus avoiding a grain of abrasive or hollow metal, during lapping, a circular or radial groove allowing the gas to be distributed to pass from a gas inlet pipe to an outlet duct,
when the faucet occupies its closed position, or to escape to the outside.
Means are also provided by which one can see the characteristic positions of the dispenser 8, which means may consist not only of exterior marks but also of positive stops suitable for preventing the dispenser from being moved beyond. from its fully open and fully closed position. Advantageously, safety means are also provided by which the dispenser is held in its fully closed position until the moment when the operator, by an additional force or a particular maneuver, moves it away from this position.
For the example according to fig. 1 to 3, the fixed flat surface is provided on a circular base 6 which is provided laterally on the body 1 of the valve and the movable flat surface 5 on the distributor itself 8 which is housed axia- @
<Desc / Clms Page number 5>
Lement in a cap 9 bearing on said base 6, for example by means of a thread 10, so. to be able to be moved angularly relative to it.
Between the cap 9 and the distributor 8, drive means such as lugs 11 and notches 12 are provided, while a spring 13 resiliently applies the flat surface 5 of the distributor to the flat surface 4 of the base 6.
In the center of the base 6 or of the distributor 8, there is advantageously provided a blind hole 40 preventing that after prolonged use, the cooperating surfaces come to bear on each other through their centers which wear less in n 'not being animated by relative movement.
In the lower edge of the cap 9, it is possible, for example, to provide a notch 14, the length of which corresponds to the amplitude necessary for the angular displacement of the distributor. With this notch, a sliding finger 15, housed in the fixed body 1 and biased by a spring 16, is made to cooperate. This finger abuts against one or the other of the ends of the notch 14 to which respectively correspond. the closed (A) and open (B) positions of the valve.
A partial opening can correspond to an intermediate position such that (C). Advantageously, an additional notch 17 is established in position A in which the beveled spout of the finger 15 automatically engages so as to prevent the opening of the valve unless it is exerted on the member. control 9 an additional effort to release the finger from the notch 17 by compressing the spring 16.
In fig. 4 and 5 show a variant of the previous embodiment, according to which the notch 14 is replaced by a lug or via 141 carried by the mobile distributor and the finger 15 by a slot 151 with a stopper 171, formed in the member. control 9 or vice-versa * To release the handle 141 from its stopper 171, it suffices to push back said control member a little.
<Desc / Clms Page number 6>
For the example according to fig. 6, the connection is established between the control member 9 and the distributor 8 by a 'central pin / II -'- integral with said control member and by a central notch 121 formed in the distributor 8 or vice versa. versa.
The characteristic positions of the distributor are obtained by means of a lug or via 141 and a slot 151, with or without a stop notch, as for the example according to FIGS.
4 and 5.
In fig. 7 shows a variant of the previous arrangement according to which the control member 91 is made independent of the casing or cap 9, the latter being permanently mounted on the body 1 of the valve, for example by screwing. , welding, interlocking etc ,. The spring 13 acts on the rod of said control member 8, for example by means of a pin 18 and a washer 19.
The example, according to fig. 8 and 9 correspond to a valve with several lights, for example with two lights and therefore comprising a duct 2 for the inlet and two ducts 3 and 31 for the gas outlet. In this case, three characteristic positions are provided for the mobile distributor according to FIG. 9, a first for the complete closure, a second for the standby and. a third for the complete opening of the tap. These positions can be determined by external marks acting in conjunction with a trensersal pin 18 and fixed stops or stops 20.
For this example, the distributor 8 is established on the side of the body 1, opposite to the latter where the spring 13 and the control member 91 are provided, the distributor being driven, among other things, by a square 21 or the like. A fixed casing 22 covers in this case the distributor 8.
On the other hand, according to FIG. 10, a variant of the previous arrangement is shown, but according to which the spring 13 is established on the side of the distributor 8. In the case where the control member 91 comprises a safety catch for
<Desc / Clms Page number 7>
the closing and cooperating with the lug or pin 18, it suffices to pull somewhat on the control member to cause said release. lug.
As a result, a valve is obtained for which an absolute seal is obtained between the surfaces of the valve body and of the distribution member and more particularly suitable for the distribution of very fluid gases - such as butane - it being understood that it can be applied with the same advantages to any other gaseous or even liquid fluid.
As goes without saying, and as it already follows from the foregoing, the invention is in no way limited to that of its modes of application or to those of the embodiments of its various parts, having more specially indicated; it embraces, on the contrary, all the variations.