BE398518A - - Google Patents

Info

Publication number
BE398518A
BE398518A BE398518DA BE398518A BE 398518 A BE398518 A BE 398518A BE 398518D A BE398518D A BE 398518DA BE 398518 A BE398518 A BE 398518A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
guide
fish
knives
dressing machine
machine according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE398518A publication Critical patent/BE398518A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D04BRAIDING; LACE-MAKING; KNITTING; TRIMMINGS; NON-WOVEN FABRICS
    • D04GMAKING NETS BY KNOTTING OF FILAMENTARY MATERIAL; MAKING KNOTTED CARPETS OR TAPESTRIES; KNOTTING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D04G1/00Making nets by knotting of filamentary material

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Processing Of Meat And Fish (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux machines à faire des filets de poissons 
La présente invention concerne les machines pour faire des filets de poissons ou pour enlever les arêtes des poissons, et elle a pour but de fournir un appareil perfec- tionné qui fend le poisson des deux côtés de la petite partie ou section plate de l'arête dorsale et facilite ainsi l'enlè- vement subséquent de l'arête dorsale par des dispositifs con- nus et assure un enlèvement propre et complet de l'arête. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Suivant l'invention, qui est applicable à n'importe quel type de machine à faire des filets ou à enlever les arê- tes, la machine comprend deux lames en forme de disques circu- laires espacées parallèlement, mises en rotation mécaniquement, disposées de façon à fendre le poisson des deux côtés de la petite partie ou de la section plate seulement de l'arête dor- sa.le et à permettre à cette partie de passer entre elles sans obstacle. De préférence les lames sont creuses ou en forme de soucoupes sur leurs faces internes. En combinaison avec les lames et à l'arrière de celles-ci on a prévu un guide rainuré, fendu ou divisé, ou une série de semblables guides.

   La petite partie ou la. section plate seulement de l'arête dorsale passe à travers la rainure ou la fente du guide ou des guides et le long de celle-ci ou bien à travers et entre les moitiés du guide ou des guides divisés qui sont conformées de façon à déployer la chair de cette partie de l'arête   pcur   préparer l'enlèvement final de la partie triangulaire ou de la grande partie de l'arête par les moyens connus tels qu'une paire de couteaux en disques rotatifs, disposés sous un angle de 120  ou environ l'un par rapport à l'autre. 



   Le poisson est transporté sur son dos sous les cou- teaux fendeurs au moyen d'un transporteur de poissons appro- prié et les couteaux fendeurs sont montés sur un support qui est commandé mécaniquement pour soulever les couteaux fendeurs hors du poisson juste avant que la partie triangulaire ou élargie de l'arête atteigne les couteaux fendeurs. Les guides déployant la chair sont également montés de façon à se soule- ver sur la partie triangulaire de l'arête ou la cavité du ventre. 



   Suivant une forme de réalisation de l'invention,   'le   pdsson porté sur son dos au moyen d'un transporteur appro- prié passe entre deux organes de contact ou guides, repoussés 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'un vers l'autre par des ressorts, et de là il passe sous deux couteaux en disques en forme de soucoupes, espacés ver- ticalement ayant leurs côtés creux tournés l'un vers l'autre. 



  Ces couteaux sont mis en rotation par un mécanisme approprié tel qu'une transmission à chaîne ou à courroie et sont portés par des bras de supports au moyen d'un arbre commande par une came ou un mécanisme analogue de façon que les couteaux soient soulevés juste avant qu'ils a,tteignent la partie élargie ou triangulaire de l'arête dorsale du poisson. A l'arrière des couteaux se trouve un guide de déploiement, fendu ou divisé, embrassant les couteaux à leurs extrémités antérieures et sus- pendu par pivot à un levier à contrepoids monté de façon à basculer sur un pivot fixe. Un ressort entre le levier et le guide de déploiement tend à soulever les extrémités antérieu- res du guide de déploiement, ce mouvement étant limité par un arrêt approprié.

   Un ou plusieurs guides de déploiement fendus ou divisés, entre lesquels la partie étroite de l'arête passe, peuvent être suspendus par pivots au levier à contrepoids en question de façon à être mis en position en alignement l'un avec l'autre derrière le guide de déploiement situé en avant, les différents guides de déploiement étant en gradation de largeur et de forme extérieure pour augmenter graduellement le déploiement de la chair.   La.   fixation par pivot des guides de déploiement au levier à contrepoids permet aux guides de s'adapter au poisson et le levier leur permet de se soulever et de monter sur la partie triangulaire ou élargie de l'arête dorsale. 



   Les dessins annexés montrent l'invention appliquée à un transporteur de poissons construit conformément au brevet anglais N    372.455.   Les détails de la construction du trans- porteur ne sont donc pas représentés aux dessins annexés. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La figure 1 est une vue de côté des pièces de la machine qui sont nécessaires pour la, bonne compréhension de l'invention. 



   Les figures 2 et 3 sont une vue de côté et une vue de face respectivement du mécanisme soulevant les couteaux. 



   Les figures 4 et 5 sont une vue en plan et une vue de côté des couteaux et du guide antérieur et la figure 6 est une vue d'arrière de ce dernier. 



   La figure 7 est une vue de côté du guide postérieur et les figures 8 et 9 sont des vues de face et en bout par l'arrière, respectivement, du guide postérieur. 



   La figure 10 est une vue en coupe des couteaux. 



   Dans la forme de réalisation représentée, le pois- son est porté sur son dos au moyen   d'un   .transporteur 10 dans la direction de la flèche pour faire en sorte que le poisson passe entre deux mâchoires 11 pivotant verticalement, pressées élastiquement l'une vers l'autre d'une manière appropriée quelconque. Immédiatement en arrière des mâchoires 11 se trou- vent deux couteaux parallèles verticaux et creux 12, fixés sur un axe 13 porté pa,r un bras 14 partant d'un manchon 15 monté librement sur un arbre 16 disposé de façon à tourner dans des paliers créés dans un pont enjambant le transporteur.

   Une roue de chaîne ou une poulie de courroie 18, fixée sur l'axe 13 des couteaux est actionnée par une chaîne ou une courroie 19 à partir d'une roue de chaîne ou d'une poulie 20 fixée à l'arbre 16 qui est mis en rotation par des moyens non repré-   sentés.   Un bras 21 fixé au manchon 15 de façon à s'étendre à partir de celui-ci d'un côté du transporteur, porte un galet 22 monté sur l'extrémité du   bras .   Ce galet coopère avec une came 23 montée sur le côté de la machine et mise en rotation par une transmission à chaîne ou autre 24 à partir d'un arbre de commande 25. La came 23 est conformée de façon à soulever 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le galet 22 et le bras 21, pendant une partie du tour de la came, ce qui soulève temporairement les couteaux 12 et leur permet ensuite de descendre sur le poisson.

   Lorsque la queue du poisson est amenée par le transporteur sous les couteaux 12, ces derniers sont dans leur position abaissée et fendent le poisson des deux côtés de la partie plate de l'arête dor- sale. Lorsque la partie triangulaire de l'arête dorsale s'approche des couteaux 12, la came 23 soulève les couteaux hors du poisson. 



   L'extrémité antérieure d'un guide   rainuré   ou fendu 26 embrasse partiellement les couteaux 12, l'extrémité anté- rieure du guide étant repliée vers le haut, comme on l'a re- présenté, pour monter sur le poisson. Le guide 26 présente une fente longitudinale 26a (figure 6) pour recevoir la par- tie plate disposée verticalement de l'arête dorsale du pois- son et les surfaces extérieures 26b du guide sont conformées de façon à venir en contact avec la chair du poisson et à la déployer en l'écartant de la. partie plate, disposée   vertica-   lement, de l'arête dorsale. Le guide 26 pivote en 27 à l'ex- trémité inférieure d'un levier 28 pivotant en 29 sur une con- sole 30 de la machine.

   Le levier 28 possède un contrepoids réglable 31 pour contrebalancer le poids du guide 26 et per- met à celui-ci de reposer élastiquement sur le poisson. L'ar- rière du guide 26 est attaché à une tige 32 qui passe à tra- vers une fente du levier 28 et un écrou à ailettes 33 est vis- sésur une partie d'extrémité filetée de la tige 32. Un res- sort 34 est maintenu en compression sur la tige 32 entre le guide 26 et le levier 28. Lorsque la partie non découpée plus épaisse du poisson vient en contact avec l'extrémité repliée du guide 26, ce dernier est libre de basculer sur le pivot 27 à un degré limité par le règlage de l'écrou 33 et lorsque la partie plus épaisse non découpée du poisson passe 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sous les guides 26, elle   soulevé   ce dernier en faisant bas- culer le levier 28 sur son pivot 29.

   La suite du trajet de la partie épaisse non coupée du poisson amène celui-ci sous l'extrémité postérieure du guide 26 et le ressort 34 permet alors au guide 26 de basculer en sens inverse jusqu'à ce que le poisson libère le guide 26; ce dernier retombe alors par son propre poids dans sa position initiale. Une bielle 35 reliant l'extrémité supérieure du levier 28 à la console 30 empêche un mouvement excessif du levier 28. 



   Sur le levier 28 ou sur la console 30 pivote un second guide 36 relié par une bielle 37 à la console 30 en vue du réglage du basculement du guide 36. Après avoir pas- sé à travers la rainure du guide 26, la partie plate, dispo- sée verticalement, de l'arête passe dans une rainure 36a du guide 36 tandis que la partie non coupée du poisson passe en- dessous des guides 26 et 36 qui sont soulevés automatiquement par le poisson pour permettre à celui-ci de passer sous les guides. De l'extrémité antérieure du guide 26 jusqu'à l'extré- mité postérieure du guiae 36, les   guiaes   s'élargissent gra- duellement de façon à déployer la partie fendue du poisson. 



   En arrière du guide 36 on a représenté deux cou- teaux en disques 38 qui peuvent être lisses, dentelés ou den- tés sur leurs bords et qui sont placés sous un angle l'un par rapport à l'autre pour correspondre à la forme de la par- tie triangulaire de l'arête. Lorsque le poisson atteint les couteaux 38 disposés sous un angle, la chair du poisson a été déployée sous un angle plus grand que l'angle des couteaux 38, de sorte que la chair n'est pas endommagée par les couteaux 38. Il doit être bien entendu que des couteaux 38 et les mâ- choires 11 ne font pas partie de la présente invention et que la manière suivant laquelle le poisson est amené aux couteaux 12 et le moyen d'enlever la partie triangulaire de l'aréte 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 dorsale peuvent être modifiés sans qu'on s'écarte de l'inven- tion exposée ci-dessus.

   Dans certains cas, le poisson peut être débité vers des outils ou des dispositifs d'enlèvement de l'arête immédiatement après qu'il a été fendu par les cou- teaux 12 et sans qu'on fasse passer la partie plate de l'arête dorsale entre des guides tels que 26 et 36. 



    REVENDICATIONS:    
1.- Dans une machine à !aire des filets de poissons ou à enlever les arêtes de poissons, une paire de couteaux en disques circulaires, parallèles, espacés, mis en rotation mécaniquement, disposés de façon à fendre le poisson des deux côtés de la partie la plus petite ou section plate seulement de l'arête dorsale et à permettre à cette partie de passer entre eux sans obstacle.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to machines for making fish fillets
The present invention relates to machines for making fish fillets or removing bones from fish, and it is an object of the present invention to provide an improved apparatus which slits fish on both sides of the small part or flat section of the bone. dorsal ridge and thus facilitates the subsequent removal of the dorsal ridge by known devices and ensures clean and complete ridge removal.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   According to the invention, which is applicable to any type of thread-making or edge-removing machine, the machine comprises two blades in the form of circular discs spaced apart in parallel, mechanically rotated, arranged in parallel. so as to split the fish on both sides of the small part or the flat section only of the bone bone and to allow this part to pass between them without obstacle. Preferably the blades are hollow or in the shape of saucers on their internal faces. In combination with the blades and at the rear thereof there is provided a grooved, split or split guide, or a series of similar guides.

   The small part or the. only flat section of the dorsal ridge passes through and along the groove or slot of the guide (s) or guides or through and between the halves of the guide (s) or split guides which are shaped to deploy the guide (s) flesh of that part of the ridge to prepare for the final removal of the triangular part or the major part of the ridge by known means such as a pair of rotating disc knives, arranged at an angle of 120 or so relative to each other.



   The fish is transported on its back under the splitting knives by means of a suitable fish transporter and the splitting knives are mounted on a support which is mechanically controlled to lift the splitting knives out of the fish just before the game. triangular or widened edge reaches the splitting knives. The guides deploying the flesh are also mounted so as to rise on the triangular part of the ridge or the cavity of the belly.



   According to one embodiment of the invention, 'the pdsson carried on its back by means of a suitable conveyor passes between two contact members or guides, pushed back.

 <Desc / Clms Page number 3>

 one towards the other by springs, and from there it passes under two disc cutters in the form of saucers, spaced apart vertically having their hollow sides turned towards each other.



  These knives are rotated by a suitable mechanism such as a chain or belt drive and are carried by support arms by means of a shaft driven by a cam or similar mechanism so that the knives are lifted just right. before they have, touch the enlarged or triangular part of the dorsal bone of the fish. At the rear of the knives is a deployment guide, split or split, embracing the knives at their anterior ends and pivotally suspended from a counterweight lever mounted to swing on a fixed pivot. A spring between the lever and the deployment guide tends to lift the front ends of the deployment guide, this movement being limited by a suitable stop.

   One or more split or split deployment guides, between which the narrow part of the ridge passes, may be pivotally suspended from the relevant counterweight lever so as to be brought into position in alignment with each other behind the deployment guide located in front, the various deployment guides being in gradation of width and external shape to gradually increase the deployment of the flesh. The pivot attachment of the deployment guides to the counterweight lever allows the guides to adapt to the fish and the lever allows them to lift up and mount on the triangular or widened portion of the dorsal ridge.



   The accompanying drawings show the invention applied to a fish transporter constructed in accordance with British Patent No. 372,455. The details of the construction of the carrier are therefore not shown in the accompanying drawings.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Figure 1 is a side view of the parts of the machine which are necessary for a good understanding of the invention.



   Figures 2 and 3 are a side view and a front view respectively of the mechanism lifting the knives.



   Figures 4 and 5 are a plan view and a side view of the knives and the front guide, and Figure 6 is a rear view thereof.



   Figure 7 is a side view of the posterior guide and Figures 8 and 9 are front and rear end views, respectively, of the posterior guide.



   Figure 10 is a sectional view of the knives.



   In the illustrated embodiment, the fish is carried on its back by means of a conveyor 10 in the direction of the arrow to cause the fish to pass between two vertically pivoting jaws 11, resiliently pressed together. towards each other in some appropriate way. Immediately behind the jaws 11 are two parallel vertical and hollow knives 12, fixed on an axis 13 carried by an arm 14 starting from a sleeve 15 freely mounted on a shaft 16 arranged so as to rotate in bearings created in a bridge spanning the transporter.

   A chain wheel or a belt pulley 18, fixed to the axis 13 of the knives is actuated by a chain or a belt 19 from a chain wheel or a pulley 20 fixed to the shaft 16 which is rotated by means not shown. An arm 21 attached to the sleeve 15 so as to extend therefrom on one side of the conveyor carries a roller 22 mounted on the end of the arm. This roller cooperates with a cam 23 mounted on the side of the machine and rotated by a chain or other transmission 24 from a control shaft 25. The cam 23 is shaped so as to lift

 <Desc / Clms Page number 5>

 the roller 22 and the arm 21, during part of the revolution of the cam, which temporarily lifts the knives 12 and then allows them to descend on the fish.

   When the tail of the fish is brought by the conveyor under the knives 12, the latter are in their lowered position and split the fish on both sides of the flat portion of the bone. As the triangular portion of the dorsal ridge approaches the knives 12, the cam 23 lifts the knives out of the fish.



   The anterior end of a grooved or slotted guide 26 partially embraces the knives 12, with the anterior end of the guide being bent upward, as shown, to mount onto the fish. The guide 26 has a longitudinal slit 26a (Figure 6) for receiving the vertically disposed flat portion of the dorsal ridge of the fish and the outer surfaces 26b of the guide are shaped to come into contact with the flesh of the fish. and to deploy it by moving it away from the. flat, vertically arranged part of the dorsal ridge. Guide 26 pivots at 27 at the lower end of a lever 28 pivoting at 29 on a console 30 of the machine.

   Lever 28 has an adjustable counterweight 31 to counterbalance the weight of guide 26 and allows the guide to resiliently rest on the fish. The back of guide 26 is attached to a rod 32 which passes through a slot in lever 28 and a wing nut 33 is threaded onto a threaded end portion of rod 32. A spring 34 is held in compression on the rod 32 between the guide 26 and the lever 28. When the thicker uncut part of the fish comes into contact with the folded end of the guide 26, the latter is free to swing on the pivot 27 to to a degree limited by the setting of the nut 33 and when the thicker uncut portion of the fish passes

 <Desc / Clms Page number 6>

 under the guides 26, it raised the latter by tilting the lever 28 on its pivot 29.

   Following the path of the thick uncut part of the fish brings the latter under the rear end of the guide 26 and the spring 34 then allows the guide 26 to tilt in the opposite direction until the fish releases the guide 26; the latter then falls by its own weight into its initial position. A connecting rod 35 connecting the upper end of lever 28 to console 30 prevents excessive movement of lever 28.



   On the lever 28 or on the console 30 pivots a second guide 36 connected by a connecting rod 37 to the console 30 for the purpose of adjusting the tilting of the guide 36. After having passed through the groove of the guide 26, the flat part, arranged vertically, the ridge passes in a groove 36a of the guide 36 while the uncut part of the fish passes below the guides 26 and 36 which are automatically lifted by the fish to allow the latter to pass under the guides. From the anterior end of guide 26 to the posterior end of guiae 36, the guiae gradually widen so as to deploy the split portion of the fish.



   Behind the guide 36 are shown two disc knives 38 which may be smooth, serrated or sharp at their edges and which are placed at an angle to each other to match the shape of the blade. the triangular part of the edge. When the fish reaches the knives 38 arranged at an angle, the flesh of the fish has been deployed at an angle greater than the angle of the knives 38, so that the flesh is not damaged by the knives 38. It should be of course that knives 38 and jaws 11 do not form part of the present invention and that the manner in which the fish is fed to the knives 12 and the means of removing the triangular portion of the ridge

 <Desc / Clms Page number 7>

 backbone can be modified without departing from the invention set forth above.

   In some cases the fish may be cut to tools or bone removal devices immediately after it has been split by the knives 12 and without passing the flat portion of the bone. dorsal between guides such as 26 and 36.



    CLAIMS:
1.- In a machine for filling fish fillets or removing fish bones, a pair of knives in circular, parallel, spaced apart, mechanically rotated discs, arranged so as to split the fish on both sides of the smallest part or only flat section of the dorsal ridge and to allow this part to pass between them without obstacle.


    

Claims (1)

2. - Une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 1, dans laquelle les deux couteaux sont taillés en creux ou en forme de soucoupes sur leurs faces internes. 2. - A fish dressing machine according to claim 1, wherein the two knives are cut into hollow or in the shape of saucers on their internal faces. 3.- Dans une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 1, la disposition d'un guide rainuré, fendu ou divisé ou d'une série de semblables guides associés aux couteaux, s'étendant en arrière de ceux-ci et disposés de tel- le manière que l'arête détachée de la chair par les couteaux passe à travers la rainure ou la fente du ou des guides et le long de celle-ci, ou à travers et entre les moitiés du guide ou des guides divisés, avec la chair à l'extérieur de ce gui- de ou de ces guides, ces derniers étant conformés de façon à déployer la chair en l'écartant de l'arête. 3.- In a fish dressing machine according to claim 1, the provision of a grooved guide, split or divided or a series of similar guides associated with the knives, extending behind them and arranged in such- the way that the ridge detached from the flesh by the knives passes through and along the groove or slot of the guide (s), or through and between the halves of the guide (s) divided, with the flesh on the outside of this guide or these guides, the latter being shaped so as to deploy the flesh away from the edge. 4. - Une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 3, dans laquelle le guide ou les guides sont de forme extérieure s'élargissant graduellement de l'avant à <Desc/Clms Page number 8> l'arrière de telle façon qu'ils déploient graduellement la chair du poisson lorsque celui-ci circule sous le guide ou les guides. 4. A fish dressing machine according to claim 3, wherein the guide or guides are of external shape gradually widening from front to. <Desc / Clms Page number 8> back in such a way that they gradually spread the flesh of the fish as it moves under the guide or guides. 5. - Une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 3 ou 4, comportant un levier pivotant équili- bré auquel le guide rainuré, fendu ou divisé, ou le premier de la série de semblables guides, est suspendu par pivot, un moyen à ressort ou autre pour faire basculer le guide autour de sa fixation par pivot au levier en vue de soulever l'extré- mité antérieure du guide, un moyen de limiter le mouvement de basculement du guide et un moyen de limiter le mouvement du levier équilibré autour de son pivot. 5. - A fish dressing machine according to claim 3 or 4, comprising a balanced pivoting lever to which the grooved, split or divided guide, or the first of the series of similar guides, is suspended by a pivot, a means to spring or the like for rocking the guide around its pivot attachment to the lever to lift the anterior end of the guide, a means of limiting the swinging movement of the guide and a means of limiting the movement of the balanced lever around of its pivot. 6. - Une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 5, dans laquelle le guide ou le premier des guides est divisé à l'avant pour embrasser partiellement la paire de couteaux circulaires. 6. A fish dressing machine according to claim 5, wherein the guide or the first of the guides is divided at the front to partially embrace the pair of circular knives. 7. - Une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 5, comportant un second guide fendu ou divisé suspendu par pivot au levier équilibré, de façon à être mis en position dans l'alignement du premier guide et derrière celui-ci, et un moyen de limiter le mouvement de pivotement du second guide autour de sa fixation par pivot au levier. 7. - A fish dressing machine according to claim 5, comprising a second split or divided guide pivotally suspended from the balanced lever, so as to be positioned in line with and behind the first guide, and a means of limiting the pivoting movement of the second guide around its pivot attachment to the lever. 8. - Une machine à apprêter le poisson suivant les revendications 1 à 7, dans laquelle les couteaux sont montés sur un support comportant un mécanisme de commande pour sou- lever les couteaux juste avant qu'ils atteignent la partie élargie ou triangulaire de l'arête dorsale du poisson. 8. A fish dressing machine according to claims 1 to 7, in which the knives are mounted on a support having an operating mechanism for lifting the knives just before they reach the enlarged or triangular part of the blade. dorsal bone of the fish. 9. - Une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 8, dans laquelle le support des couteaux com- prend des bras fixés à un arbre basculant et dans laquelle l'arbre est mis en basculement par une came ou un mécanisme analogue. <Desc/Clms Page number 9> 9. A fish dressing machine according to claim 8, in which the support for the knives comprises arms fixed to a rocking shaft and in which the shaft is put into tilting by a cam or a similar mechanism. <Desc / Clms Page number 9> 10. - Dans une machine à apprêter le poisson, un moyen de fendre le poisson des deux côtés de la partie la plus petite ou de la section plate seulement de l'arête dorsale, en substance tel qu'il est décrit ci-dessus et représenté. 10. - In a fish dressing machine, a means of splitting the fish on both sides of the smaller part or the flat section only of the dorsal ridge, in substance as described above and represented. Il.- Une machine à apprêter le poisson suivant la revendication 10, comportant un moyen de déployer la chair en l'écartant de la partie la plus petite ou de la. section plate de l'arête dorsale, en préparation en vue de l'enlève- ment final de la partie élargie ou triangulaire de l'arête dorsale, en substance tel qu'il est décrit ci-dessus et re- présenté. II.- A fish dressing machine as claimed in claim 10 including means for expanding the flesh away from the smaller portion or the. flat section of the dorsal ridge, in preparation for the final removal of the enlarged or triangular portion of the dorsal ridge, substantially as described above and shown.
BE398518D BE398518A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE398518A true BE398518A (en)

Family

ID=65002

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE398518D BE398518A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE398518A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2502464A1 (en) APPARATUS FOR SEPARATING THE NECK OF POULTRY FEATHERS AND BEATENED
FR2596948A1 (en) APPARATUS FOR EBRANKING THE TRUNKS OF TREES
EP0300940B1 (en) Method and means for deboning a carcass hind quarter
FR2620597A1 (en) MACHINE TO DISCOVER LARD
FR2598887A1 (en) Method and installation for boning a butchery rear quarter
BE398518A (en)
FR2619037A1 (en) SHEAR FOR SHEET MATERIALS HAVING A SLIDER CARRYING THE UPPER BLADE AND A MOBILE SUPPORT CONVEYOR VERTICALLY BEHIND THE BLADES
FR2550120A1 (en) DEVICE FOR CUTTING ELONGATE ELEMENTS WITH RECTANGULAR SECTION IN TRUNCTIONS OF A PREDETERMINED LENGTH
EP0386017B1 (en) Method for feeding fibres to a fibre cutting machine, and fibre cutting machine for implementing such method
EP0014135B1 (en) Salmon-slicing devices
FR2793471A1 (en) Vertical retraction packaging machine comprises machine bed with pivoting table carrying retractable film, film conveyor located at side of bed, guidance and advancing device, transmission mechanism, sets of knives and bottle conveyor
FR2707844A1 (en) Machine for cutting the bottoms out of artichokes
FR2504780A1 (en) Fish decapitating machine - has pivoting knives carried on housing accommodating synchronised feeler rails
BE433759A (en)
BE399394A (en)
JP3195721B2 (en) Root cropper
CH392974A (en) Process for extracting a core from its cavity in a half-drupe and machine for implementing this process
FR2621454A1 (en) Method for boning the feet of bovines and device for implementing this method
BE542132A (en) MECHANICAL SAWS IMPROVEMENTS
BE560062A (en)
FR2721476A1 (en) Machine for cutting lavender stems
EP0329495A1 (en) Installation for manufacturing and stacking thermoplastic bags, etc.
FR2469097A2 (en) Vine pre-pruning cutter - has rocking arm axis at central part of knife shaft zone of movement
FR2542333A1 (en) DEVICE FOR PRESENTING A FRAME IN FRONT OF A HANDWOOD FINGER HANDPIECE AND WEAVING EQUIPPED WITH SUCH A DEVICE
FR2523811A1 (en) Machine to cut and form dough pieces esp. to mfr. bread rolls - has forming plate with inset blades converging towards dough conveyor band