BE398172A - - Google Patents

Info

Publication number
BE398172A
BE398172A BE398172DA BE398172A BE 398172 A BE398172 A BE 398172A BE 398172D A BE398172D A BE 398172DA BE 398172 A BE398172 A BE 398172A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ribs
rings
hub
bearing
spokes
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE398172A publication Critical patent/BE398172A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60BVEHICLE WHEELS; CASTORS; AXLES FOR WHEELS OR CASTORS; INCREASING WHEEL ADHESION
    • B60B27/00Hubs
    • B60B27/02Hubs adapted to be rotatably arranged on axle

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Rolling Contact Bearings (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 perfectionnement aux roues de véhicules. 



   La présente invention se rapporte aux roues de véhicules dans lesquelles le moyeu est en métal moule et est de préférence en une seule pièce aveo les rayons qui, à leur extrémité extérieure, supportent directement la jante amovible ou les jantes amovibles. 



     L'un   des objets de l'invention est   de*   réaliser une assise et un espacement convenables des bagues de portage ou de roulement avec le minimtum de métal, et d'opérations d'usinage et de fonderie. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   D'autre part les organes sont réalisés de façon telle que la moyeu et les rayons peuvent être coulés dans un moule à sable vert en deux parties sans emploi de noyau, oe qui permet de réaliser une grande   préci-   sion et une économie dans le moulage,   etl'ensemble   de la roue peut être obtenu à un prix très peu élevé. 



   Les bagues de roulement sont généralement disposées séparément, à proximité des extrémités opposées du moyeu et leurs surfaces internes sont   tronconiques   ou de construction analogue : il en résulte une poussée terminale importante sur les bagues, tendant à les rapprooher l'une de l'autre. 



   Suivant la présente invention, on dispose sur la surface interne du moyeu des nervures qui permettent de donner à la portion intermédiaire du moyeu une épaisseur relativement faible tout en ayant la résistande nécessaire. Ces nervures servent, à une extrémité ou aux deax extrémités, à limiter le mouvement axial des bagues de portage ou de roulement; de plus l'espace restant libre entre les nervures permet   l'in -   troduotion   facile   d'un outil pour chasser les bagues lorsqu'il est nécessaire de réparer ou de remplaoer celles-ci.

   Les bagues peuvent s'appuyer contre un épaulement relativement étroit tout le long de la circonférence, la principale résistance au déplacement axial étant donnée par les nervures qui s'étendent radialement à l'intérieur du moyeu, donnant appui à une large surface de la face terminale de la bague. 



   De préférence les nervures sont légèrement effilées, aussi bien suivant la dimension radiale, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 c'est-à-dire leur hauteur,   qu@   suivant la dimension 
 EMI3.1 
 o iioonféreno1elle, c est-à--d ire leur largeur , de ma-   nière   que, lors de la coulée dans un moule à sable vert, il soit facile d'enlever le modèle du sable et qu'il ne soit pas néoessaire d'employer de noyau. 



  Le prix de l'opération de fonderie est ainsi réduit au minimum et la seule opération d'usinage nécessaire pour la surface interne consisté à tourner les sièges et les épaulements pour les deux bagues de portage. 



   Aux dessins annexés, on a représenté deux applioations de l'invention. Dans les deux modes de réalisation donnée, on a supposé que le moyeu et les rayons étaient coulés en une seule pièce. Mais cela n'est pas une nécesité, et d'ailleurs le mode de réalisation des rayons ne fait pas partie de la présente invention, non plus que les éléments détachables qui les complètent et qui, au surplus, ne sont pas représentés. 



   Dans les dessins annexés, on a représenté à titre d'exemple : en   fig.l   une coupe longitudinale médiane d'une roue comportant les perfeotionnements faisant l'objet de la présente invention, cette roue étant établie de manière à apporter des jantes jumelées. en fig. 2 une coupe transversale suivant la ligne 2 -2 de la fig. 1. en   fige }   une coupe analogue à celle de la   fig.   1, mais dans le cas d'une jante simple. et en fig. 4 une coupe transversale suivant la ligne 4 - 4 de la fig. 3. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Dans le mode d'exécution représenté en figures 1 et 2, le corps de roue comporte un moyeu 10 de forme substantiellement cylindrique, moulé en une seule pièce avec une série de rayons 11. Chaque rayon a une section transversale approximativement en forme d'U, avec des parois latérales réunies par une paroi 12: on réalise ainsi un passage sensiblement radial, le long duquel l'air peut circuler sous l'action de la force eentrifuge lorsque la roue est en action, Les parois latérales, à leur extrémité interne, ne se prolongent pas complètement jusqu'au moyeu,   excepté   sur l'un de leurs bords. Elles aboutissent à une âme 13 qui est incurvée axialement et radialement entre deux rayons voisins. Cette âme entre deux   rayons   est supportée par des membrures 14 disposées dans des plans radiauy.

   A l'extrémité extérieure de chaque rayon est disposé un siège incliné 15 destiné à recevoir une jante, ainsi qu'un guidage 16 pour une pièce coulissante, munie d'un siège pour une seconde jante. 



  Les dispositifs pour maintenir la jante peuvent être fixés dans un trou fileté 17 dans le prolongement du guidage 16. L'âme 13 peut, au voisinage de son   bcrd   externe, avoir des trous 18 pour la fixations d'un tambour de frein. celui-ci peut reposer sur des épaulements 14' sur les extrémités externes des membnures 14, et être centré par eux. Il est bien entendu que le mode de construction des rayons ne fait par partie de la présente invention. 



   Le moyeu sert de support à une paire de bagues de roulement ou de portage 19 et 20, qui sont tronooniques, inclinées vers   l'extérieur   en sens inverse 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'une de l'autre. Suivant l'invention, la paroi du moyeu entre les deux bagues est relativement mince de manière à former deux épaulements étroits 21 et 22 se faisant faoe et contre lesquels butent les bagues 19 et 20. Entre les bagues de portage sont disposées une série de nervures 23 dont les extrémités viennent au ras des surfaces des épaulements, de telle manière que les extrémités de ces nervures   constituent   la butée principale pour les bagues. pour faciliter la coulée, la suface interne du moyeu est légèrement en pente entre les deux épaulements, o'est-à-dire, qu'elle est plus large contre l'une des bagues, 20 par exemple. 



  De même les nervures sont inclinées de manière à être plus étroites et de diamètre intérieur plus large oontre la bague 20. 



   De cette   façon   on peut employer un moule à sable vert dont les deux parties se raccordent dans le plan de l'épaulement 21 et il n'est pas nécessaire de recourir à un noyau séparé, La surface interne 15' de la pièce en forme d'arête poraant le siège 15 et l'orifice 17 est plus éloignée de l'axe du moyeu que l'arête interne 16' du guidage 16,si bien que la partie intérieure du moule au-dessous de cette arête peut être retirée vers la droite de la fig. 1 et la partie supérieure du moule, à gauche de oette arête, peut être retirée vers   ;;la   gauche à travers le guidage 16. Les deux parties du moule se séparent ainsi suivant la ligne pointillée A de la fig.l.

   Les nervures 23servent non seulement à renforcer la partie oentrale du moyeu et à constituer des butées pour les bagues de roulement, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 mais également elles réservent un espace libre entre deux nervures voisines, ce qui permet d'y introduire un outil peur faire sortir l'une et l'autre bague. 



   Dans le mode d'exécution représenté en fig. 



  2 et 4, les extrémités extérieures des rayons sont disposées de manière à supporter une jante unique au lieu d'une paire de jantes.   L'âme   13a ist incurvée de telle façon qu'un épaulement 13b serve de siège pour le bord interne du tambour de frein, plutôt que de faire reposer oelui-oi sur un épaulement ménagé à l'extrémité des diverses membrures 14a. La surface inclinée 15a est destinée à supporter la jante amovible qui est maintenue par des organes de fixation introduits dans le trou 17a. 



   Le corps du moyeu est sensiblement le même que celui représenté en figures 1 et 2, à ce   point   près qu'il est disposé un rebord annulaire 24 formant un épaulement oontre lequel prend appui la bague de portage 19. Les nervures longitudinales 23a viennent se raccorder à ce rebord. A leur autreextrémité, ces nervures servent de butée à la bague 20, comme dans le mode d'exécution des figures 1 et 2. La bague 20 est représentée comme ayant un diamètre supérieur à celui de la bague 19 alors que c'était le contraire dans le premier mode d'exécution, pour faciliter l'enlèvement de la bague 19, le rebord 24 peut être muni d'évidements 25 dans lesquels on peut introduire un outil. 



   Le moyeu est de préférence venu d'une seule pièce avec les rayons, mais on pourrait, sans sortir 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du cadre de l'invention, constituer la surface intérieure par un moyeu amovible ou faux moyeu, qui serait fixé au corps du moyeu et agirait de la ma-   nière   déjà connue par les travaux antérieurs du demandeur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 improvement in vehicle wheels.



   The present invention relates to vehicle wheels in which the hub is made of molded metal and is preferably in one piece with the spokes which, at their outer end, directly support the removable rim or the removable rims.



     One of the objects of the invention is to * achieve suitable seating and spacing of the bearing or bearing rings with the minimum metal, and of machining and foundry operations.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   On the other hand, the components are made in such a way that the hub and the spokes can be cast in a two-part green sand mold without the use of a core, which makes it possible to achieve great precision and economy in the molding. , and the whole wheel can be obtained at a very low price.



   The bearing rings are generally arranged separately, close to the opposite ends of the hub and their internal surfaces are frustoconical or of similar construction: this results in a significant terminal thrust on the rings, tending to bring them closer to one another.



   According to the present invention, ribs are placed on the internal surface of the hub which make it possible to give the intermediate portion of the hub a relatively small thickness while having the necessary resistance. These ribs serve, at one end or deax ends, to limit the axial movement of the bearing or rolling rings; moreover the space remaining free between the ribs allows the easy introduction of a tool for driving out the rings when it is necessary to repair or replace them.

   The rings can rest against a relatively narrow shoulder all the way around the circumference, the main resistance to axial displacement being given by the ribs that extend radially inside the hub, giving support to a large area of the face terminal of the ring.



   Preferably the ribs are slightly tapered, both along the radial dimension,

 <Desc / Clms Page number 3>

 that is to say their height, qu @ according to the dimension
 EMI3.1
 o iioonferenal, that is to say their width, in such a way that, when casting in a green sand mold, it is easy to remove the model from the sand and it is not necessary to 'use kernel.



  The cost of the foundry operation is thus reduced to a minimum and the only machining operation necessary for the internal surface consists in turning the seats and the shoulders for the two bearing rings.



   In the accompanying drawings, two applioations of the invention have been shown. In both embodiments given, it was assumed that the hub and the spokes were cast in one piece. But this is not necessary, and moreover the embodiment of the spokes does not form part of the present invention, nor the detachable elements which complete them and which, moreover, are not shown.



   In the accompanying drawings, there is shown by way of example: in fig.l a median longitudinal section of a wheel comprising the improvements forming the object of the present invention, this wheel being established so as to provide twin rims. in fig. 2 a cross section along line 2 -2 of FIG. 1. freezes} a section similar to that of FIG. 1, but in the case of a single rim. and in fig. 4 is a cross section taken along line 4 - 4 of FIG. 3.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   In the embodiment shown in Figures 1 and 2, the wheel body comprises a hub 10 of substantially cylindrical shape, molded in one piece with a series of spokes 11. Each spoke has an approximately U-shaped cross section. , with side walls joined by a wall 12: a substantially radial passage is thus produced, along which air can circulate under the action of the eentrifugal force when the wheel is in action, The side walls, at their internal end , do not extend completely to the hub, except on one of their edges. They end in a core 13 which is curved axially and radially between two neighboring spokes. This web between two radii is supported by members 14 arranged in radiauy planes.

   At the outer end of each spoke is disposed an inclined seat 15 intended to receive a rim, as well as a guide 16 for a sliding part, provided with a seat for a second rim.



  The devices for holding the rim can be fixed in a threaded hole 17 in the extension of the guide 16. The core 13 can, in the vicinity of its external bcrd, have holes 18 for fixing a brake drum. the latter can rest on shoulders 14 'on the outer ends of the ribs 14, and be centered by them. It is understood that the method of construction of the spokes does not form part of the present invention.



   The hub serves as a support for a pair of bearing or bearing rings 19 and 20, which are truncated, inclined outwards in the opposite direction

 <Desc / Clms Page number 5>

 one from the other. According to the invention, the wall of the hub between the two rings is relatively thin so as to form two narrow shoulders 21 and 22 forming faoe and against which the rings 19 and 20 abut. Between the bearing rings are arranged a series of ribs. 23, the ends of which come flush with the surfaces of the shoulders, so that the ends of these ribs constitute the main stop for the rings. to facilitate casting, the inner surface of the hub slopes slightly between the two shoulders, ie, it is wider against one of the rings, for example.



  Likewise, the ribs are inclined so as to be narrower and of a larger internal diameter against the ring 20.



   In this way, a green sand mold can be used, the two parts of which are joined in the plane of the shoulder 21 and it is not necessary to resort to a separate core. The internal surface 15 'of the d-shaped part The edge for the seat 15 and the orifice 17 is further from the axis of the hub than the internal edge 16 'of the guide 16, so that the interior part of the mold below this edge can be withdrawn towards the right of fig. 1 and the upper part of the mold, to the left of this ridge, can be withdrawn towards the left through the guide 16. The two parts of the mold thus separate along the dotted line A in fig.l.

   The ribs 23 serve not only to reinforce the central part of the hub and to constitute stops for the bearing rings,

 <Desc / Clms Page number 6>

 but also they reserve a free space between two neighboring ribs, which makes it possible to introduce therein a tool to bring out one and the other ring.



   In the embodiment shown in FIG.



  2 and 4, the outer ends of the spokes are arranged to support a single rim instead of a pair of rims. The core 13a ist curved such that a shoulder 13b serves as a seat for the inner edge of the brake drum, rather than resting oelui-oi on a shoulder formed at the end of the various members 14a. The inclined surface 15a is intended to support the removable rim which is held by fasteners introduced into the hole 17a.



   The body of the hub is substantially the same as that shown in Figures 1 and 2, except that there is disposed an annular rim 24 forming a shoulder o against which bears the bearing ring 19. The longitudinal ribs 23a come to connect to this ledge. At their other end, these ribs serve as a stop for the ring 20, as in the embodiment of FIGS. 1 and 2. The ring 20 is shown as having a diameter greater than that of the ring 19 whereas it was the opposite. in the first embodiment, to facilitate removal of the ring 19, the rim 24 may be provided with recesses 25 into which a tool can be inserted.



   The hub preferably came in one piece with the spokes, but one could, without going out

 <Desc / Clms Page number 7>

 within the scope of the invention, constitute the inner surface by a removable hub or dummy hub, which would be fixed to the body of the hub and would act in the manner already known from the previous work of the applicant.


    

Claims (1)

R E S U M E. ABSTRACT. 1.) Moyeu, pour roues de véhicules comportant des sièges pour des bagues de portage ou de roulement et caraotérisé par le fait que ces sièges sont reliés par une série de nervures s'étendant longitudinalement le long de la surfaoe interne du moyeu. 1.) Hub, for vehicle wheels comprising seats for carrying or bearing rings and characterized by the fact that these seats are connected by a series of ribs extending longitudinally along the internal surface of the hub. 2.) Ces nervures servent, par leurs extrémités, de butée aux bagues de roulement et d'élément de résistance aux efforts s'exerçant sur ces bagues. 2.) These ribs serve, by their ends, as a stop for the bearing rings and as a resistance element to the forces exerted on these rings. 3.) le moyen ne possède intérieurement que deux épaulements relativement étroits, entre lesquels s!éten- dent les nervures, si bien que les bagues prennent appui surtout sur les nervures. 3.) the means has only two relatively narrow shoulders internally, between which the ribs extend, so that the rings bear mainly on the ribs. 4.) les nervures vont en s'effilant, aussi bien en hauteur qu'en largeur. 4.) the ribs are tapering, both in height and in width. 5.) l'espace libre compris entre les nervures permet l'introduction d'un outil pour chasser les bagues. 5.) the free space between the ribs allows the introduction of a tool to drive out the rings.
BE398172D BE398172A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE398172A true BE398172A (en)

Family

ID=64737

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE398172D BE398172A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE398172A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2630655A1 (en) METHOD OF ASSEMBLING A GOLF CLUB HANDLE AND HEAD WITH POSSIBILITY OF CHANGING THE LENGTH ANGLE OF THE HANDLE AND GOLF CLUB ASSEMBLED THEREBY
WO2008102094A2 (en) High-performance blind rivet particularly for structural attachment
FR2962935A1 (en) PIECE OF COMPOSITE MATERIAL, METHOD OF MANUFACTURE, AND ROD OBTAINED BY THIS PROCESS
FR2997896A1 (en) BICYCLE WHEEL WHEEL
FR2509635A1 (en) FORMING CYLINDER FOR THE MANUFACTURE OF WELDED TUBES
EP3939854B1 (en) Disc assembly for a brake with segments
FR2731478A1 (en) ALVEOLED CAGE FOR ROLLER BEARINGS
BE398172A (en)
EP2337690B1 (en) Structure for mounting a clip for a writing implement
FR2669087A1 (en) OUTER RING OF WHEEL BEARING.
FR2722735A1 (en) Wheel for bicycles offering low wind resistance
FR2585590A1 (en) Hand held paint roller construction
FR2472483A1 (en) IMPROVED RIM FOR VEHICLE WHEEL
FR2733459A1 (en) RIM FOR CYCLE USING A CONNECTION SLEEVE AND CONNECTION SLEEVE FOR SUCH A RIM
BE458479A (en)
BE657992A (en)
FR2815928A1 (en) Bicycle handlebar stem assembly comprises sleeve surrounding fork pivot and projecting tubular part with handlebar fixing, upper and lower bearings between steering column and pivot provide steering play
FR2821402A1 (en) TUBULAR BODY, PARTICULARLY FOR A JOINT RING OF A PISTON-CYLINDER ASSEMBLY
BE435946A (en)
BE404984A (en)
WO2003080369A1 (en) Spindle with plate, plate for same and production method thereof
BE365229A (en)
EP2531086A1 (en) Toilet seat and method for producing same
BE444865A (en)
CH104000A (en) Wheel of children&#39;s carriages and toy vehicles.