BE396842A - - Google Patents

Info

Publication number
BE396842A
BE396842A BE396842DA BE396842A BE 396842 A BE396842 A BE 396842A BE 396842D A BE396842D A BE 396842DA BE 396842 A BE396842 A BE 396842A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
basin
glass
bar
melting
bath
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE396842A publication Critical patent/BE396842A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B15/00Drawing glass upwardly from the melt
    • C03B15/02Drawing glass sheets
    • C03B15/08Drawing glass sheets by means of bars below the surface of the melt

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Re-Forming, After-Treatment, Cutting And Transporting Of Glass Products (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  APPAREIL POUR   L'ETIRAGE   DU VERRE EN FEUILLES 
La présente invention se rapporte aux appareils du type Pittsburgh pour la fabrication de verre à vitres ou verre en feuilles, et elle a pour but d'obtenir une construction réduisant au minimum toute tendanoe de la feuille à se gauohir et à se   bri-   ser, et d'obtenir une construction de la barre d'étirage qui ne se déformera ni ne se gauohira pas à un degré appréciable et qui possédera une longue durée comparativement à la barre d'étirage du type employé jusqu'ioi.

   L'invention consiste essentiellement   à,   utiliser une barre d'étirage qui repose sur le fond du bassin d'étirage transversalement par rapport à   celui-ci,   au lieu d'être supportée seulement à ses extrémités, comme o'est le cas jusqu'ici;le verre chaud est amené directement du bassin de fusion aux deux côtés de la barre d'étirage, perpendiculairement à la longueur de oelle-oi, de sorte que les conditions thermiques, déterminées par l'écoulement du verre chaud, sont les mêmes sur les deux cotés et 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sur toute la longueur de la barre et par suite sur toute la lon- gueur de la feuille. 



   Les dessins   ci-joints   représentent certaines formes de réalisation de l'invention : 
La fig. 1 est une vue en coupe horizontale par une forme de réalisation de l'invention,suivant la ligne 1-1 de la fig.2. 



  La   fig.2   est une vue en coupe verticale suivant la ligne II-II de la fig.l. La fig.3 est une vue en coupe verticale transversale suivant la ligne III-III de la fig.l. La fig. 4 est une vue par- tielle en coupe verticale transversale, à échelle agrandie, suivant la ligne III-III de la   fig.l.   La fig. 5 est une vue, correspondant à la fig.4, d'une variante. La fig. 6 est une vue, correspondant à la   fig.l,   d'une variante, 
En référence à la forme de réalisation représentée sur les fig. 1 à   4,- 1.   désigne un bassin de fusion, 2 une paire de conduits partant de l'extrémité avant du bassin de fusion, avec leurs extrémités avant 3 tournées l'une vers l'autre, et 4 est un bassin d'étirage, situé entre les extrémités avant 3 des conduits 2.

   Le bassin da fusion peut être d'un type approprié quelconque comportant le système habituel de récupération de chaleur, aveo les orifices 5, et est muni d'un barrage 6. Ce bassin de fusion comporte la voûte courbe surélevée habituelle   7,   aveo une partie surbaissée 8 à l'extrémité avant du bassin de fusion, où oelui- ci débouche dans les conduits 2. Ceux-ci comportent les voûtes 9, 10   (fi g.   2 et 3), les voûtes 10 s'étendant également au-dessus des parties   d'extrémité   du bassin d'étirage 4. Une paire de blocs, en forme de L, 11, servent également à recouvrir partiellement le bas-   si*   d'étirage, comme indiqué sur la fig. 3. 



   Au-dessus du bassin d'étirage 4 est disposé l'appareil d'étirage de la feuille, comprenant le puits vertical d'étirage 12 (fig.3), dans lequel sont placés une série de paires de rouleaux   @   d'étirage 13, qui sont convenablement .commandés. La feuille de   @   verre 14 est entraînée vers le haut à travers ce puits d'étirage, de la manière bien connue, et les feuilles sont découpées de la nappe ou feuille continue, à la partie supérieure du puits, et sont 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ensuite entraînées plus loin. 



   Le bassin   d'étirage-4   oomporte, aux extrémités 3 des oon-   @   duits 2 d'amenée du verre, comme représenté plus   particulièrement   sur la fig. 4, une plaque inférieure 15, qui est située à une certai- ne distance au-dessus du niveau de la paroi inférieure 16. Des. brûleurs 17 sont disposés dans des   oarneaux   17a, qui s'étendent en- dessous de la plaque 15, et servent   à   maintenir la masse de verre peu profonde, contenue dans le bassin d'étirage, à la température nécessaire pour l'étirage.

   La barre d'étirage 18 est disposée sui- vant l'axe transversal du bassin d'étirage 4,   c'est   à dire perpem- dioulairement aux conduits d'amenée du verre 3; l'arête supérieu- re de cette barre d'étirage 18 est située en dessous de la surface du bain de verre et sert à déterminer la position de la ligne d'é- tirage de la feuille 14 et à empêcher cette feuille de changer de position. Cette barre d'étirage ne se déformera pas ou ne se gau-. ohira pas et possède une durée plus longue qu'une barre d'étirage du type habituel, qui est supportée seulement à ses extrémités, avec une masse de verre située par dessous elle.

   Comme les condi- tions thermiques sur les deux cotés de la base de la feuille sont sensiblement les mêmes sur toute l'étendue de oette feuille, celle- oi n'a pas tendanoe à se gauohir, et tout bris de la feuille dans le puits d'étirage, dû à un gauchissement, est par conséquent ré- duit à un minimum. Cette barre d'étirage forme barrage sur toute la largeur du bassin d'étirage, de manière à éviter l'existence de   zones,     où.   le bain de verre ne circulerait pas et où il se produi- rait par conséquent une dévitrifioation du verre. 



   La fig. 5 représente une variante, dans laquelle la pla- que inférieure 18 du bassin d'étirage est de position réglable dans le sens vertioal, avec les oarneaux 19 chauffés par les gaz de combustion des brûleurs. Ceci est obtenu en montant la partie en maçonnerie de la paroi inférieure 16 du bassin d'étirage,qui est située sous cette plaque 18, sur un châssis 20, qui est suppor- té par des vérins 21. La barre d'étirage 22 présente un profil courbe, tel que représenté. Cette construction permet de régler la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 position de la plaque inférieure du bassin d'étirage et de la bar- re d'étirage 22, de façon à l'adapter aux conditions et à compen- ser des changements éventuels dans le niveau du bain de verre. 



   La fig. 6 représente une autre variante, dans laquelle le bassin de fusion 23 oomporte des parois latérales   24   inolinées sur l'axe et divergeant l'une par rapport à l'autre à partir de l'extrémité arrière vers l'extrémité avant de ce bassin ; les pa- rois latérales 25 des conduits 26, amenant   l   verre au bassin d'é- tirage,sont inclinées de façon correspondante. Les conduits 26 ont leurs extrémités tournées l'une vers l'autre, comme dans la forme de réalisation précédente, de façon à diriger le verre dans le bassin d'étirage 27, qui est muni d'une barre d'étirage 28 sem- blable à celle représentée sur les fig. 3 et 4. Cette disposition simplifie la construction du bassin de fusion et réduit la ré-   sistanoe   de frottement opposée au mouvement d'écoulement du verre. 



   REVENDICATIONS 
1 - Un appareil pour l'étirage du verre en feuilles, oa- raotérisé en ce que la barre d'étirage repose sur le fond du bas- sm d'étirage, transversalement par rapport à oelui-oi, et en ce que le verre arrive du bassin de fusion par des conduits qui l'a- mènent sur les   cotés   opposés de cette barre d'étirage,   perpendicu-   lairement à la longueur de celle-ci,   c'est   à dire perpendiculaire- ment à la feuille de verre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  APPARATUS FOR STRETCHING GLASS INTO SHEETS
The present invention relates to apparatuses of the Pittsburgh type for the manufacture of window glass or sheet glass, and its object is to obtain a construction which minimizes any tendency of the sheet to warp and break. and to obtain a construction of the draw bar which will not deform or warp to any appreciable degree and which will have a long life as compared to the draw bar of the type heretofore employed.

   The invention essentially consists in using a draw bar which rests on the bottom of the draw basin transversely to it, instead of being supported only at its ends, as is the case up to here; the hot glass is brought directly from the melting basin to both sides of the draw bar, perpendicular to the length of oelle-oi, so that the thermal conditions, determined by the flow of the hot glass, are the same on both sides and

 <Desc / Clms Page number 2>

 over the entire length of the bar and therefore over the entire length of the sheet.



   The accompanying drawings show some embodiments of the invention:
Fig. 1 is a horizontal sectional view through one embodiment of the invention, taken along line 1-1 of FIG.



  Fig.2 is a vertical sectional view along the line II-II of fig.l. Fig.3 is a view in transverse vertical section along the line III-III of fig.l. Fig. 4 is a partial view in transverse vertical section, on an enlarged scale, taken along the line III-III of FIG. Fig. 5 is a view, corresponding to FIG. 4, of a variant. Fig. 6 is a view, corresponding to fig.l, of a variant,
With reference to the embodiment shown in Figs. 1 to 4, - 1. designates a fusion basin, 2 a pair of conduits extending from the front end of the fusion basin, with their front ends 3 facing each other, and 4 is a basin of stretch, located between the front ends 3 of the ducts 2.

   The melting basin may be of any suitable type comprising the usual heat recovery system, with the orifices 5, and is provided with a dam 6. This melting basin comprises the usual raised curved vault 7, with a part lowered 8 at the front end of the melting basin, where it opens into the conduits 2. These comprise the arches 9, 10 (fig. 2 and 3), the arches 10 also extending above end portions of the draw basin 4. A pair of L-shaped blocks 11 also serve to partially cover the draw sock as shown in fig. 3.



   Above the drawing basin 4 is arranged the apparatus for drawing the sheet, comprising the vertical drawing shaft 12 (fig. 3), in which are placed a series of pairs of drawing rollers 13. , which are suitably ordered. The glass sheet 14 is drawn upwardly through this drawing well, in the well known manner, and the sheets are cut from the web or continuous sheet, at the top of the well, and are removed.

 <Desc / Clms Page number 3>

 then driven further.



   The drawing basin-4 oomporte, at the ends 3 of the oon- @ duits 2 for supplying the glass, as shown more particularly in FIG. 4, a bottom plate 15, which is located some distance above the level of the bottom wall 16. Des. burners 17 are arranged in rings 17a, which extend below plate 15, and serve to maintain the shallow mass of glass, contained in the drawing basin, at the temperature necessary for drawing.

   The drawing bar 18 is arranged along the transverse axis of the drawing basin 4, that is to say perpendicularly to the glass supply ducts 3; the upper edge of this draw bar 18 is located below the surface of the glass bath and serves to determine the position of the draw line of sheet 14 and to prevent this sheet from changing. position. This stretch bar will not warp or warp. will not work and has a longer life than a drawing bar of the usual type, which is supported only at its ends, with a mass of glass located below it.

   As the thermal conditions on both sides of the base of the leaf are substantially the same over the entire extent of this leaf, this leaf does not tend to warp, and any breakage of the leaf in the well stretching, due to warping, is therefore reduced to a minimum. This drawing bar forms a barrier over the entire width of the drawing basin, so as to avoid the existence of zones, where. the glass bath would not circulate and hence devitrification of the glass would occur.



   Fig. 5 shows a variant, in which the lower plate 18 of the drawing basin is in an adjustable position in the vertical direction, with the rings 19 heated by the combustion gases from the burners. This is achieved by mounting the masonry part of the lower wall 16 of the drawing basin, which is located under this plate 18, on a frame 20, which is supported by jacks 21. The drawing bar 22 has a curved profile, as shown. This construction makes it possible to adjust the

 <Desc / Clms Page number 4>

 position of the lower plate of the drawing basin and of the drawing bar 22, so as to adapt it to the conditions and to compensate for possible changes in the level of the glass bath.



   Fig. 6 shows another variant, in which the melting basin 23 oomporte side walls 24 non-linear on the axis and diverging with respect to one another from the rear end towards the front end of this basin; the side walls 25 of the conduits 26, supplying the glass to the draft basin, are inclined correspondingly. The conduits 26 have their ends turned towards each other, as in the previous embodiment, so as to direct the glass into the drawing basin 27, which is provided with a drawing bar 28 sem- blable to that shown in FIGS. 3 and 4. This arrangement simplifies the construction of the melting basin and reduces the frictional resistance to the flow movement of the glass.



   CLAIMS
1 - An apparatus for drawing sheet glass, oa- raotérized in that the drawing bar rests on the bottom of the drawing bas- sm, transversely with respect to oelui-oi, and in that the glass arrives from the melting basin by conduits which lead it to the opposite sides of this drawing bar, perpendicular to the length of the latter, that is to say perpendicular to the sheet of glass.


    

Claims (1)

2 - Un appareil pour l'étirage du verre en feuilles sui- vant la revendication 1, caractérisé en ce que la barre d'étirage est disposée de façon à former complètement barrage sur toute la largeur du bassin d'étirage, de manière à éviter l'existence de zô- nes où le bain de verre ne oiroulerait pas et où il pourrait se produire par conséquent une dévitrification du verre. 2 - An apparatus for drawing sheet glass according to claim 1, characterized in that the drawing bar is arranged so as to completely form a barrier over the entire width of the drawing basin, so as to avoid the existence of areas where the glass bath would not flow and where devitrification of the glass could therefore occur. 3 - Appareil savant la revendication 1 ou la revendi- cation 2, caractérisé en ce qu'il est prévu un dispositif de chauf- fage pour le bain.de verre.,, en dessous de la barre d'étirage. 3 - Apparatus according to claim 1 or claim 2, characterized in that there is provided a heating device for the bath of glass. ,, below the draw bar. 4 -Appareil suivant l'une quelconque des revendications <Desc/Clms Page number 5> précédentes, caractérisé en oe que le fond du bassin d'étirage est situé sensiblement au-dessus de celui des conduite amenant le ferre à ce bassin. 4 -Apparatus according to any one of claims <Desc / Clms Page number 5> above, characterized in that the bottom of the drawing basin is located substantially above that of the pipes bringing the iron to this basin. 5 - Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en oe que les conduits d'amenée du verre divergent d'abord l'un de l'antre, en venant du bassin de fusion, et sont ensuite dirigés l'un vers l'autre.à leurs extrémités, sy- métriquement par rapport à la barre d'étirage. 5 - Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that the glass supply ducts first diverge from one of the antrum, coming from the melting basin, and are then directed one towards the other. at their ends, symmetrically with respect to the draw bar. 6 - Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que les parois latérales du bassin de fusion divergent de l'extrémité arriére à l'extrémité avant de ce bassin, et en ce que les conduits, amenant le verre au bassin d'étirage, constituent des prolongements du bassin de fusiez. 6 - Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that the side walls of the melting basin diverge from the rear end to the front end of this basin, and in that the ducts, bringing the glass to the basin stretching, are extensions of the fusiez basin.
BE396842D BE396842A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE396842A true BE396842A (en)

Family

ID=63634

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE396842D BE396842A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE396842A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2711982A1 (en) Transfer and conditioning channel for molten glass.
LU81929A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR BOMBING-TEMPERING GLASS SHEETS
BE396842A (en)
CA2019487C (en) Apparatus for contact tempering of glass
WO2005080887A1 (en) Air heat solar collector
WO2022002736A1 (en) Frame for bending sheets of glass with reduced tensile stress
FR2556336A1 (en) Enclosure provided with heat barriers and employed for glass manufacture
EP0397586B1 (en) Boiler section for low temperature heating boiler
FR2951156A3 (en) IMPROVEMENTS IN THE CONTROL OF GLASS CONVECTION IN A GLASS OVEN EQUIPPED WITH A CORSET
CH656115A5 (en) PROCESS AND INSTALLATION FOR THE MANUFACTURE OF STRETCHED GLASS.
FR2471954A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR THE MANUFACTURE OF GLASS BY FLOATING
BE647275A (en)
BE564627A (en)
BE426169A (en)
BE571754A (en)
BE406335A (en)
BE666156A (en)
BE486377A (en)
CH352102A (en) Apparatus for vertical drawing of sheet glass from a mass of molten glass
BE433531A (en)
BE699607A (en)
CH117726A (en) Device in sheet glass stretching machines to prevent hot gas streams from reaching the sheet forming zone.
BE429804A (en)
BE669236A (en)
BE426252A (en)