BE392599A - - Google Patents

Info

Publication number
BE392599A
BE392599A BE392599DA BE392599A BE 392599 A BE392599 A BE 392599A BE 392599D A BE392599D A BE 392599DA BE 392599 A BE392599 A BE 392599A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
branches
branch
blade
engaging
fork
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE392599A publication Critical patent/BE392599A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C29/00Finishing or dressing, of textile fabrics, not provided for in the preceding groups

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Knives (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif pour la fabrication de tissus décorés. 



   La présente invention concerne des dispositifs destinés à la fabrication de tissus décorés, particulièrement de tissus à poils, de tissus frangés et des tissus analogues destinés à servir par exemple de revêtements, comme les couvre-planchers, les couvertures d'amortissement, les tapis de table,   etc....   



   Il est déjà connu d'enrouler du fil ou une matière analogue en boucles rapprochées autour d'un organe en forme de fourche ou d'une barre, et de fixer le tissu enroulé à un tissu de base au moyen d'une ligne de piqûres formée dans l'intervalle entre les branches de la fourche après 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 quoi les boucles peuvent être coupées pour former des touffes ; il est bien entendu que pour la production de couvre-planchers et d'articles analogues, ces touffes sont formées en rangées plus ou moins rapprochées. 



   Suivant la présente invention, pour la production de tissus rassemblant aux tissus dits "rya", l'organe en forme de fourche est constitué par une barre bifurquée ayant des branches de largeurs inégales, la ligne de piqûres étant ainsi formée près du bord externe de la branche étroite de façon que chaque boucle comprenne une longue partie d'un   côté   de la ligne de piqûres et une partie courte de l'autre coté. 



   Lorsqu'on emploie ce dispositif, des rangées de boucles peuvent être piquées à un tissu de base en se re- couvrant, les parties courtes des boucles d'une rangée étant recouvertes par les touffes formées par le découpage des parties longues des boucles d'une rangée adjacente. 



   Suivant une caractéristique secondaire de l'in- vention, la branche large est pourvue d'un bord tranchant ou garnie d'une lame de couteau fixe ou amovible, à une extrémité ou près d'une extrémité. 



   De préférence, une pièce de garde pour protéger les doigts de l'opérateur est fixée ou adaptée de façon amovible à la branche large ou bien cette pièce de garde est faite d'une pièce avec la lame. 



   Grâce à cette construction, par l'action de l'enlèvement de la barre bifurquée des boucles après l'opé- ration de piquage, les boucles sont coupées régulièrement et on obtient un poil égal. 



     Apres   que chaque rangée de boucles a été piquée au tissu de base, que la barre bifurquée a été retirée et que les boucles ont été tranchées, le fil peut être fixé au tissu de base par une seconde rangée de piqûres passant à travers les parties.courtes non tranchées des boucles, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Lorsqu'on produit des tissus à poils à plusieurs cou- leurs   dmnformément   à un modèle donné, des fils de couleurs dif- férentes et de longueurs différentes peuvent être enroulés successivement sur la barre bifurquée conformément à des instructions ou à un dessin qui peut être marqué sur le tis- su de base. 



   Pour espacer les branches de la fourche de façon à empêcher l'aplatissement de la fourche ou la distorsion des branches lorsqu'elles sont enveloppées par le fil, on peut prévoir un coulisseau ou un bouton mobile le long de l'intervalle entre les branches et venant en prise par frottement avec les faces supérieures et inférieures et avec les bords internes des branches, ou bien on peut articuler à la large branche une pince bifurquée pouvant venir en prise avec la branche étroite. 



   Dans les dessins annexés, la fig. 1 est une vue en plan et la fig. 2 une coupe transversale, par la ligne a-a de la fig. 1, d'une forme de réalisation du dispositif sui- vant l'invention. La fig. 3 est un plan et la fig. 4 une coupe transversale par la ligne b-b de la fig. 3, montrant une variante,. La fig. 5 est un plan et la fig. 6 une coupe par la ligne   c-c   de la fig. 5, montrant une autre variante. 



  Les fig. 7 et 8 sont des vues en plan partielles montrant deux autres variantes. 



   Le dispositif représenté aux fig. 1 et 2 comprend une barre de métal bifurquée dont la branche 1 est beaucoup plus large que la branche 2 dont elle est espacée par un intervalle longitudinal 3. A son extrémité libre, la branche 1 forme un bord tranchant 4 faisant saillie latéra- lement au-delà du bord rectiligne externe de cette branche. 



   5 désigne un coulisseau mobile le long de l'in- tervalle 3 entre les branches 1 et 2 et servant de pièce d'espacement, ce coulisseau étant en contact par frottement 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 avec les faces supérieures et inférieures et avec les bords internes des branches. 



   Dans la forme modifiée représentée aux fig. 3 et 4, une   lame A   6 facilement détachable, en métal élastique en feuille, et une pièce de garde 7 sont adaptées a la large branche 1 au moyen de broches à tête 8 partant d'une face de la pièce de garde 7 et s'engageant dans des fentes en forme de trous de serrure pratiquées dans la branche 1 et dans la lame 6.

   La laine 6 est pourvue, à son extrémité, d'une patte 9 avec laquelle peut venir en prise un doigt de l'opérateur pour faire glisser la lame longitudinalement et amener les extrémités larges des fentes en trous de serrure en correspondance avec les têtes des broches 8, ee qui permet le détachement de la lame. une languette 18 estampée dans   la   lame 6 est destinée à venir en prise avec l'extrémité de la branche 1 de façon à normalement retenir la lame pour empêcher un déplacement vers l'intérieur de la branche 1. Comme on le voit, lors du détachement de la lame, la   pièee   de garde peut être instantanément dégagée de la barre bifurquée. 



   Le dispositif représenté aux fig. 5 et 6 a également la forme d'une fourche ayant des branches 1,2 de largeurs inégales et espacées par un intervalle longitudinal 3, mais il h'est pas pourvu d'un bord tranchant ni d'une lame et est ainsi semblable sensiblement à la construction représentée aux fig. 3 et 4, lorsque la lame et la pièce de garde de cette construction sont enlevées. 



   Comme dans la construction représentée aux fig, 3 et 4, on a adapté pour glisser le long de l'intervalle 3 un bouton comprenant deux disques   la,11   réunis par un collet 12 d'un diamètre égal à la largeur de l'intervalle 3 et d'une longueur égale à l'épaisseur des branches 1,2. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Lorsqu'on utilise le dispositif représenté aux fig. 5 et 6, un instrument séparé est employé pour couper les boucles. 



   Dans la construction modifiée représentée à la   fig. 7,   l'espacement des branches est maintenu au moyen d'une pince bifurquée 13 articulée à la large branche 1 et présentant une fente pour venir en prise avec la branche étroite 2 preès de l'extrémité libre de cette dernière. Dans le cas de la dis- position décrite, pendant que la fourche est enlevée de la .rangée de boucles, la pince 13 est amenée par basculement dans une position dégageant l'intervalle 3. Les fentes en trous de serrure ont une forme allant en s'amincissant pour assurer une prise par frottement avec les broches à tête 8. 



   La fig. 8 montre une autre variante dans laquelle la lame 6 est interposée entre la branche 1 et la pièce de gar- de 7, laquelle est pourvue d'une seule broche à tête 8 et de broches de mise en position 14, venant en prise respectivement avec une fente en forme de trou de serrure et avec des fentes ordinaires dans la branche 1. Les broches 14 pénètrent dans des ouvertures de la lame 6 qui est également pourvue d'une grande ouverture permettant le passage de la tête de la bro- che 8. La pièce de garde 7 est pourvue à son extrémité interne d'un crochet 15 qui s'étend à travers une fente 16 de la branche 1 et est destiné à se placer au-dessus de la branche 1 de façon à empêcher normalement la, séparation de l'extrémité interne de la pièce de garde 7 de la branche 1.

   Comme on le comprend immédiatement, la lame 6 et la pièce de garde 7 sont destinées à être attachées à la fourche et détachées de celle- ci par un simple déplacement longitudinal de la pièce de garde 7, par la manipulation d'une patte 17, que prdsente la pièce de garde, Comme dans la construction suivant la fig. 7, une pince articulée 13 est adaptée à la branche 1.     



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device for the manufacture of decorated fabrics.



   The present invention relates to devices intended for the manufacture of decorated fabrics, particularly pile fabrics, fringed fabrics and the like fabrics intended to serve for example as coverings, such as floor coverings, cushioning blankets, carpet rugs. table, etc ....



   It is already known to wind thread or the like in close loops around a fork-shaped member or bar, and to secure the wound fabric to a base fabric by means of a line of stitching. formed in the interval between the branches of the fork after

 <Desc / Clms Page number 2>

 what curls can be cut to form tufts; of course, for the production of floor coverings and the like, these tufts are formed in more or less closely spaced rows.



   According to the present invention, for the production of tissues joining so-called "rya" tissues, the fork-shaped member is constituted by a bifurcated bar having branches of unequal widths, the line of stitching thus being formed near the outer edge of the bar. the narrow branch so that each loop includes a long part on one side of the stitching line and a short part on the other side.



   When this device is employed, rows of loops may be stitched to a base fabric overlapping each other, the short portions of the loops in one row being covered by the tufts formed by cutting the long portions of the loops. an adjacent row.



   According to a secondary feature of the invention, the wide branch is provided with a sharp edge or furnished with a fixed or removable knife blade, at or near one end.



   Preferably, a guard piece for protecting the operator's fingers is attached or removably adapted to the wide branch or else this guard piece is made integrally with the blade.



   Thanks to this construction, by the action of removing the bifurcated bar from the loops after the stitching operation, the loops are cut evenly and an even pile is obtained.



     After each row of loops has been stitched to the base fabric, the bifurcated bar has been removed, and the loops have been cut, the thread can be secured to the base fabric by a second row of stitching passing through the parts. short unslit curls,

 <Desc / Clms Page number 3>

 
When producing multi-colored pile fabrics in accordance with a given pattern, yarns of different colors and different lengths may be wound successively on the bifurcated bar in accordance with instructions or a design which may be marked. on the base fabric.



   To space the branches of the fork so as to prevent flattening of the fork or distortion of the branches when they are wrapped by the wire, a slide or a movable button can be provided along the gap between the branches and engaging by friction with the upper and lower faces and with the internal edges of the branches, or it is possible to articulate to the wide branch a bifurcated clamp capable of engaging with the narrow branch.



   In the accompanying drawings, FIG. 1 is a plan view and FIG. 2 a transverse section, by the line a-a of FIG. 1, of an embodiment of the device according to the invention. Fig. 3 is a plan and FIG. 4 a transverse section through line b-b of FIG. 3, showing a variant ,. Fig. 5 is a plan and FIG. 6 a section through line c-c of FIG. 5, showing another variant.



  Figs. 7 and 8 are partial plan views showing two other variations.



   The device shown in FIGS. 1 and 2 comprises a bifurcated metal bar, the branch 1 of which is much wider than the branch 2, from which it is spaced by a longitudinal gap 3. At its free end, the branch 1 forms a cutting edge 4 projecting laterally at the - beyond the rectilinear external edge of this branch.



   5 designates a slide movable along the gap 3 between the branches 1 and 2 and serving as a spacer, this slide being in contact by friction

 <Desc / Clms Page number 4>

 with the upper and lower faces and with the internal edges of the branches.



   In the modified form shown in Figs. 3 and 4, an easily detachable blade A 6, made of elastic sheet metal, and a guard piece 7 are fitted to the wide branch 1 by means of head pins 8 extending from one side of the guard piece 7 and s 'engaging in slots in the form of keyholes made in branch 1 and in blade 6.

   The wool 6 is provided, at its end, with a tab 9 with which an operator's finger can engage to slide the blade longitudinally and bring the wide ends of the keyhole slots into correspondence with the heads of the pins 8, ee which allows the detachment of the blade. a tab 18 stamped in the blade 6 is intended to engage with the end of the branch 1 so as to normally retain the blade to prevent movement inward from the branch 1. As can be seen, during detachment of the blade, the guard piece can be instantly released from the forked bar.



   The device shown in FIGS. 5 and 6 is also in the form of a fork having branches 1,2 of unequal widths and spaced apart by a longitudinal gap 3, but it is not provided with a sharp edge or a blade and is thus substantially similar to the construction shown in FIGS. 3 and 4, when the blade and the guard piece of this construction are removed.



   As in the construction shown in Figs, 3 and 4, a button comprising two discs 1a, 11 joined by a collar 12 with a diameter equal to the width of the gap 3 has been adapted to slide along the gap 3. and of a length equal to the thickness of the branches 1,2.



    @

 <Desc / Clms Page number 5>

 
When using the device shown in FIGS. 5 and 6, a separate instrument is used to cut the loops.



   In the modified construction shown in FIG. 7, the spacing of the branches is maintained by means of a bifurcated clamp 13 articulated to the wide branch 1 and having a slot to engage with the narrow branch 2 near the free end of the latter. In the case of the arrangement described, while the fork is removed from the row of buckles, the clamp 13 is brought by tilting into a position clearing the gap 3. The keyhole slots are shaped like tapering to ensure a friction grip with the headed pins 8.



   Fig. 8 shows another variant in which the blade 6 is interposed between the branch 1 and the guard part of 7, which is provided with a single head pin 8 and positioning pins 14, respectively engaging with a slot in the form of a keyhole and with ordinary slots in the branch 1. The pins 14 enter openings in the blade 6 which is also provided with a large opening allowing the passage of the head of the pin 8 The guard piece 7 is provided at its inner end with a hook 15 which extends through a slot 16 of the branch 1 and is intended to be placed above the branch 1 so as to normally prevent the. separation of the inner end of the guard piece 7 from the branch 1.

   As can be understood immediately, the blade 6 and the guard piece 7 are intended to be attached to the fork and detached from the latter by a simple longitudinal movement of the guard piece 7, by the manipulation of a tab 17, that the guard piece presents, As in the construction according to fig. 7, an articulated clamp 13 is adapted to the branch 1.


    

Claims (1)

Revendications. Claims. 1/ Dispositif servant à la production de tissus décorés par l'enroulement de boucles de fil ou d'une matière analogue autour d'une barre bifurquée et fixation subséquente des bou- cles à un tissu de base par une ligne de piqûres formée dans l'intervalle entre les branches de la fourche, caractérisé en ce que les branches de la fourche sont de largeurs inégales. 1 / Device used for the production of decorated fabrics by winding loops of thread or similar material around a bifurcated bar and subsequent fixing of the loops to a base fabric by a line of stitches formed in the 'gap between the branches of the fork, characterized in that the branches of the fork are of unequal widths. 2/ Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la large branche est pourvue d'un bord tranchant ou d'une lame de couteau. 2 / Device according to claim 1, characterized in that the wide branch is provided with a sharp edge or a knife blade. 3/ Dispositif suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la lame est pourvue de fentes en forme de trous de serrures avec lesquelles peuvent venir en prise des broches à tête. 3 / Device according to claims 1 and 2, characterized in that the blade is provided with slots in the form of keyholes with which the head pins can engage. 4/ Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé en ce que la large branche est pourvue d'une pièce de barde détachable 5/ Dispositif suivant la revendication 4, caractérisé en ce que la pièce de garde est pourvue d'une ou de plusieurs bro- ches à tête pouvant venir en prise avec une ou plusieurs fentes en forme de trous de serrure dans la large branche. 4 / Device according to claim 2, characterized in that the wide branch is provided with a detachable bard piece 5 / Device according to claim 4, characterized in that the guard piece is provided with one or more bro- Head ches capable of engaging with one or more keyhole shaped slots in the wide branch. 6/ Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que pour espacer les branches on a prévu un CDulisseau ou un bouton mobile le long de l'intervalle entre les branches et venant en prise par frottement avec les faces supérieures et inférieures et avecles bords internes des branches. 6 / Device according to claim 1, characterized in that to space the branches there is provided a CDulisseau or a movable button along the gap between the branches and engaging by friction with the upper and lower faces and with the internal edges branches. 7/ Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que pour espacer les branches, une pince pouvant venir en pri- se avec la branche étroite est articulée sur la large branche. 7 / Device according to claim 1, characterized in that, in order to space the branches, a clamp capable of engaging with the narrow branch is articulated on the wide branch.
BE392599D BE392599A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE392599A true BE392599A (en)

Family

ID=60189

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE392599D BE392599A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE392599A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1318730B1 (en) Improvement to fastening devices for chain mail protective gloves
FR2489203A1 (en) STAPLER APPLICATOR
BE392599A (en)
FR2568279A1 (en) NEEDLE THREADER
CA2041612A1 (en) Device for passing a thread gripping device through a sewing needle eye and application of same
EP0084747A1 (en) Fastening tape for manufacturing outer garments and underwear
EP0540701A1 (en) Lead-in device for sliding clasp fastener.
FR2753883A1 (en) Chain mail glove, for use e.g. when cutting meat
FR2461048A1 (en) MACHINE FOR MAKING KNITTED FABRICS, AND CORRESPONDING KNITTING METHOD
FR3070579A1 (en) INTERCHANGEABLE RIBBON BRACELET
FR2554621A1 (en) Household appliance with easily exchangeable operating instructions
FR2771260A1 (en) Protective glove made from interlaced metallic rings
EP0245576B1 (en) Device for knotting smyrnastitches called ghiodes knots on a canvas
BE407244A (en)
FR2529920A1 (en) NEEDLE THREADING DEVICE
FR2631982A1 (en) SEWING DEVICE FOR SEWING AUTOMATICALLY A FABRIC HAVING A RECTILINE PATTERN ON A FABRIC HAVING A CURVED SHAPE
FR2532338A1 (en) Combination tool for sepg. seams
BE522593A (en)
BE448772A (en)
CH188295A (en) Tool for making carpet.
FR2636351A1 (en) Hand instrument using a plush-loop stitch for marking on fabrics
EP2335880A2 (en) Diagonal cutting nippers for cable tie
WO2023148664A1 (en) Device for assisting with threading the eye of a needle
CH333481A (en) Lingerie item with an independent closure device
CH600016A5 (en) Rug frame