BE389348A - - Google Patents

Info

Publication number
BE389348A
BE389348A BE389348DA BE389348A BE 389348 A BE389348 A BE 389348A BE 389348D A BE389348D A BE 389348DA BE 389348 A BE389348 A BE 389348A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pinion
ring gear
shafts
cage
axis
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE389348A publication Critical patent/BE389348A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H1/00Toothed gearings for conveying rotary motion
    • F16H1/28Toothed gearings for conveying rotary motion with gears having orbital motion
    • F16H1/46Systems consisting of a plurality of gear trains each with orbital gears, i.e. systems having three or more central gears
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H1/00Toothed gearings for conveying rotary motion
    • F16H1/28Toothed gearings for conveying rotary motion with gears having orbital motion
    • F16H2001/2881Toothed gearings for conveying rotary motion with gears having orbital motion comprising two axially spaced central gears, i.e. ring or sun gear, engaged by at least one common orbital gear wherein one of the central gears is forming the output

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Retarders (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  " APPAREIL REDUCTEtTB Ou I\1ULTIhIC,1TEUH DE YiTESÈ't lormee Dar VITP','-ISE" 
 EMI1.2 
 p 1 - - - - - - - - - - --w L -L Ull 9"IS dPOsée La presente invention concerne un reducteur ou multiplicateur de vitesse dans lequel la tranSformation de -vitesse est t-a""folrlatiOn vitesse est obtenue par Un mouvement différentiel déterc.iné ilieure ns.rene.r avec une couror Ine iff6'e-2tiel détrtli n en faisant engrener avec une courotlne ìxe à denture 1.até- rieure , 1 un Pignon satellite dont l'axe peut tourner autour '-..###.

   de l'axe commun de deux arbres (entraîneur et entraîné) ,sous la commande l'un de ces deux arbres et duquel Pignon est solidaire un pignon de diamètre différent, en prise avec ,auquel Se trouve denture intérieure, solidaire du second arbre aUquel Se trouve ainsi COmmUniqué, aVec un rapport de Vitesses 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dépendant du diamètre des deux pignons, le mouvement commandé au satellite par le premier arbre. 



   Il y a plusieurs jeux de pignons satellites, et ce ou ces jeux de pignons sont montés librement dans une cage support montée concentriquement à l'axe des deux arbres en- traîneur et entraîné disposés dans le prolongement l'un de l'autre. 



   La cage dans laquelle lesjeux de pignons satel- lites sont montés est constituée par deux flasques reliées par des entretoises rigides et dans lesquelles flasques tourillonnent les extrémités des axes des satellites montés sur ces axes pour tourner avec' eux. 



   Selon une forme de réalisation , le mouvement de rotation des axes des pignons satellites est   commandé   direc- tement en rendant la cage qui lesporte, solidaire de l'arbre entraîneur. 



   Selon une forme de réalisation, la cage est folle par rapport aux deux arbres, et: sur l'arbreentraîneur est calé un pignon en prise avec le ou les pignons satellites qui, du fait qu'ils sont d'autrepart en prise avec la cou- ronne fixe, tournent autour de   l'axe   des arbres entraîneur et entraîné , dans les mêmes conditions que précédemment. 



   Selon une variante de construction, sur le même axe que les deux pignons respectivement en prise avec la couronne fixe et avec la couronne mobile, est monté un troi-   sièrne   pignon et c'est ce troisième pignon qui se trouve en prise avec le pignon calé sur l'arbre entraîneur. 



   D'autres avantages et particularités de l'invention ressortiront de la description qui va en être faite en regard du dessin annexé dans lequel : 
La Fig. 1 est une figure géométrique permettant de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 suivre le fonctionnement de l'appareil. 



   La Fig.   2   est une vue en coupe longitudinale de l'appareil conforme à l'invention. 



   La Fig. 3 est une coupe transversale suivant la ligne III-III de la Fig. 1. 



   La Fig. 4 est une vue de détail. 



   La Fig. 5 montre une variante de construction, et 
La Fig. 6 montre une autre forme de réalisation de cet appareil. 



   L'appareil selon l'invention comprend, comme organes essentiels, et comme représenté sur les Figs. 1 et 2, un arbre entraîneur 1 sur lequel est calé un pignon moteur 2 en prise avec un pignon satellite 3 engrenant d'autre part avec une couronne dentée fixe 4 , et duquel est solidaire un pignon 5 lui-même en prise avec une couronne dentée 6 solidaire de l'arbre entraîné 7 . En pratique , il y aura naturellement plusieurs jeux de pignons satellites 3 et 5 , de manière à ce que le système soit équilibré. 



   Dans la forme de réalisation représentée sur la fig. 2 , on a supposé qu'il y avait deux jeux de pignons 3 et 5 et Sa et 5a . Dans cette forme de réalisation, chaque jeu de pignons S et 5 est monté dans une cage 8 folle sur les arbres entraîneur 1 et entraîné 1 . Cette cage est cons- tituée comme cela ressort des figs. 2, 3 et 4 par des flas- ques latérales reliées par des entretoises telles que 9 , formant corps avec les flasques ou démontables. La couronne fixe 4 est solidaire du carter 11 de l'appareil. Quant à la couronne mobile 6 elle est clavetée comme on le voit en 10 à l'extrémité de l'arbre entraîné 7 , On comprend très bien en examinant les figs. 1 et 2 , le fonctionnement de l'appareil. Lorsque l'arbre 1 tourne, la cage 8 est entraînée dans un mouvement de rotation, et avec elle, les différents jeux de pignons satellites 3 et 5 et Sa et 5a .

   Grâce à ce 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 mouvement de rotation, les pignons 5 et 5a impriment à la couronne mobile 6 , etpar conséquent à l'arbreentraîné 7 , un mouvement de rotation avec une transformation de vitesse, par rapport à la vitesse de l'arbre 1 , dépendant des diamètres du   pignon 2 ,   du   pignon 3.   et du pignon 5 . 



   En faisant varier les diamètres de ces pignons, le rapport de réduction ou de multiplication de l'appareil peut prendre telle valeur que l'on désire. 



   On a supposé sur la Fig. 2 que le   pignon 3¯   et le pignon 5 étaient solidaires   l'un   de l'autre et de l'axe qui les porte. En pratique, il sera dans certains cas, plus avantageux de claveter séparément chacun de ces pignons sur l'axe qui les porte, lequel tourillonne à chacune de ses extrémités dans la flasque 8 correspondante. 



   On voit que dans la forme de réalisation représen- tée, les deux flasques latérales 8 de la cage étant reliées par des entretoises rigides, les axes des satellites ne sont soumis à aucun des efforts qui tendent à faire tourner les deux flasques latérales en sens contraires, lesquels efforts sont absorbés exclusivement par les entretoises rigides. De plus, le fait de caler les pignons satellites sur leurs axes et de faire tourillonner ces derniers dans les flasques latérales diminue sensiblement les efforts de réaction aux- quels ces axes sont soumis pendant la rotation et réduit ainsi l'importance des frottements. 



   On a représenté sur la Fig. 5 une variante de construction. De chacun des jeux de pignons satellites 3 et 5 est solidaire un troisième pignon 12 . Avec cette cons- truction , le pignon 3 se trouve uniquement en prise avec la couronne dentée fixe 4 , tandis que le pignon supplémentaire 12 est lui-même en prise avec le pignon moteur 2 . Il est en effet plus avantageux d'éviter l'engrènement d'un pignon simultanément avec une couronne extérieure et un pignon in- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 térieur. De plus, cette disposition est avantageuse en ce sens que l'on peut obtenir une variation du rapport des vitesses des deux arbres entraîneur et entraîné en changeant par exemple seulement dans chaque jeu de pignons satellites, le pignon 5 et la couronne mobile 6 , ou encore le pignon 3 et le pignon 2. 



     Enfin ,  dans la variante de construction repré- sentée sur la Fig. 6 , ce pignon moteur 2 est supprimé et pour commander le mouvement des satellites, on rend la cage 
8 solidaire de l'arbre entraîneur 1. L'appareil fonctionne néanmoins suivant le même principe, 
L'appareil selon l'invention est réversible, c'est-à-dire que l'arbre moteur peut devenir l'arbre entraîné, et réciproquement. 



   D'autre part, cet appareil est susceptible de nombreuses applications. D'une manière générale, il pourra être appliqué chaque fois qu'un dispositif quelconque doit être entraîné par un organe moteur à une vitesse différente. 



   Cet appareil pourra être aussi appliqué comme inverseur de marche. On remarquera en effet que, lorsque, comme représenté, la couronne mobile 6 a un diamètre inférieur à celui de la couronne fixe 4 , les deux arbres 1 et 7 tournent dans le même sens. Hais au contraire, lorsque le' diamètre de la cou- ronne mobile sera supérieur à celui de la couronne fixe, les deux arbres tourneront en cens inverse. 



   Cet appareil peut être directement associé aux moteurs ou engins moteurs, de façon à obtenir un bloc moteur réducteur. Il peut être disposé à l'intérieur d'un tambour ou d'une roue dans les appareils de levage, de manutention, etc.. Dans ce cas, l'arbre 7 est immobilisé et   ctest   le carter rendu solidaire de la roue ou du tambour, qui tourne. 



   L'arbre peut être immobilisé par,un dispositif de freinage progressif tel que : frein à bande, à mâchoire, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 à plateau, etc.. ; dès lors l'appareil forme embrayage. 



  Il est évident que l'on peut immobiliser de cette façon non pas l'arbre lent, mais aussi le carter monté sur palier. 



   Il va d'ailleurs de soi que l'invention n'a été décrite et représentée ici qu'à titre purement explicatif mais non limitatif et qu'on pourra y apporter des modifica- tions de détail sans altérer son esprit.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  "REDUCTEtTB OR I \ 1ULTIhIC APPARATUS, 1TEUH OF YiTESÈ't Dar VITP ',' - ISE"
 EMI1.2
 p 1 - - - - - - - - - - --w L -L Ull 9 "IS dPOsée The present invention relates to a speed reducer or multiplier in which the -speed transformation is your speed folrlatiOn is obtained by a differential movement determined ilieure ns.rene.r with a belt Ine iff6'e-2tiel detrtli n by making mesh with an ìxed belt with front toothing, 1 a satellite pinion whose axis can rotate around '- .. ###.

   of the common axis of two shafts (driver and driven), under the control of one of these two shafts and of which the pinion is secured a pinion of different diameter, in engagement with, which is internal toothing, secured to the second shaft to which Is thus COmmUnique, with a gear ratio

 <Desc / Clms Page number 2>

 depending on the diameter of the two pinions, the movement controlled from the satellite by the first shaft.



   There are several sets of planet gears, and this or these sets of pinions are freely mounted in a support cage mounted concentrically to the axis of the two drive and driven shafts arranged in the extension of one another.



   The cage in which the sets of satellite gears are mounted consists of two flanges connected by rigid spacers and in which flanges journal the ends of the axles of the planet wheels mounted on these axles to rotate with them.



   According to one embodiment, the rotational movement of the axes of the planet gears is directly controlled by making the cage which carries them integral with the drive shaft.



   According to one embodiment, the cage is insane with respect to the two shafts, and: on the drive shaft is wedged a pinion in engagement with the planet gear or pinions which, because they are on the other hand in engagement with the neck - fixed shaft, rotate around the axis of the drive and driven shafts, under the same conditions as above.



   According to a construction variant, on the same axis as the two pinions respectively engaged with the fixed ring gear and with the mobile ring gear, a third pinion is mounted and it is this third pinion which is in engagement with the wedged pinion. on the drive shaft.



   Other advantages and features of the invention will emerge from the description which will be given with reference to the appended drawing in which:
Fig. 1 is a geometric figure allowing to

 <Desc / Clms Page number 3>

 monitor the operation of the device.



   Fig. 2 is a view in longitudinal section of the apparatus according to the invention.



   Fig. 3 is a cross section taken on the line III-III of FIG. 1.



   Fig. 4 is a detail view.



   Fig. 5 shows an alternative construction, and
Fig. 6 shows another embodiment of this apparatus.



   The apparatus according to the invention comprises, as essential organs, and as shown in Figs. 1 and 2, a drive shaft 1 on which is wedged a motor pinion 2 engaged with a planet pinion 3 meshing on the other hand with a fixed toothed ring gear 4, and which is integral with a pinion 5 which is itself engaged with a ring gear toothed 6 integral with the driven shaft 7. In practice, there will naturally be several sets of planet gears 3 and 5, so that the system is balanced.



   In the embodiment shown in FIG. 2, it was assumed that there were two sets of pinions 3 and 5 and Sa and 5a. In this embodiment, each set of gears S and 5 is mounted in an idle cage 8 on the drive 1 and driven 1 shafts. This cage is constituted as appears from FIGS. 2, 3 and 4 by side flanges connected by spacers such as 9, forming a body with the flanges or removable. The fixed crown 4 is integral with the casing 11 of the device. As for the movable ring gear 6, it is keyed as seen at 10 at the end of the driven shaft 7. It is easy to understand by examining FIGS. 1 and 2, the operation of the device. When the shaft 1 rotates, the cage 8 is driven in a rotational movement, and with it, the different sets of planet gears 3 and 5 and Sa and 5a.

   Thanks to this

 <Desc / Clms Page number 4>

 rotational movement, the pinions 5 and 5a impart to the movable ring gear 6, and consequently to the driven shaft 7, a rotational movement with a speed transformation, with respect to the speed of the shaft 1, depending on the diameters of the pinion 2, pinion 3. and pinion 5.



   By varying the diameters of these pinions, the reduction or multiplication ratio of the device can take on any desired value.



   It has been assumed in FIG. 2 that the pinion 3¯ and the pinion 5 were integral with one another and with the axle which carries them. In practice, it will in certain cases be more advantageous to separately key each of these pinions on the axle which carries them, which journals at each of its ends in the corresponding flange 8.



   It can be seen that in the embodiment shown, the two lateral flanges 8 of the cage being connected by rigid spacers, the axes of the satellites are not subjected to any of the forces which tend to rotate the two lateral flanges in opposite directions. , which forces are absorbed exclusively by the rigid spacers. In addition, the fact of wedging the planet gears on their axes and of journaling the latter in the lateral flanges appreciably reduces the reaction forces to which these axes are subjected during rotation and thus reduces the importance of friction.



   There is shown in FIG. 5 an alternative construction. A third pinion 12 is integral with each of the sets of planet gears 3 and 5. With this construction, the pinion 3 is only in engagement with the fixed ring gear 4, while the additional pinion 12 is itself in engagement with the motor pinion 2. It is in fact more advantageous to avoid the meshing of a pinion simultaneously with an outer ring gear and an internal pinion.

 <Desc / Clms Page number 5>

 terior. In addition, this arrangement is advantageous in that it is possible to obtain a variation in the ratio of the speeds of the two drive and driven shafts by changing for example only in each set of planet gears, the pinion 5 and the movable ring gear 6, or again pinion 3 and pinion 2.



     Finally, in the construction variant shown in FIG. 6, this motor pinion 2 is removed and to control the movement of the satellites, the cage is made
8 integral with the drive shaft 1. The device nevertheless operates on the same principle,
The apparatus according to the invention is reversible, that is to say that the motor shaft can become the driven shaft, and vice versa.



   On the other hand, this device is capable of many applications. In general, it can be applied whenever any device has to be driven by a motor member at a different speed.



   This device can also be applied as a reversing device. It will in fact be noted that, when, as shown, the movable crown 6 has a diameter smaller than that of the fixed crown 4, the two shafts 1 and 7 rotate in the same direction. But on the contrary, when the diameter of the movable crown is greater than that of the fixed crown, the two shafts will turn in reverse order.



   This device can be directly associated with motors or engines, so as to obtain a reduction motor unit. It can be placed inside a drum or a wheel in lifting and handling devices, etc. In this case, the shaft 7 is immobilized and it is the casing made integral with the wheel or the wheel. drum, which rotates.



   The shaft can be immobilized by a progressive braking device such as: band brake, jaw brake,

 <Desc / Clms Page number 6>

 with tray, etc .; therefore the device forms a clutch.



  It is obvious that one can immobilize in this way not the slow shaft, but also the housing mounted on the bearing.



   It goes without saying, moreover, that the invention has been described and represented here for purely explanatory but not limiting and that modifications of detail can be made to it without altering its spirit.


    

Claims (1)

RESUME Réducteur ou multiplicateur de vitesse dans lequel la transformation de vitesse est obtenue par un mouvement différentiel provoqué en faisant engrener, avec une couronne fixe à denture intérieure, un pignon satellite dont l'axe peut tourner autour de l'axe commun de deux arbres (entraîneur et entraîné) , sous la commande de l'un de ces deux arbres, et duquel pignon est solidaire un pignon de diamètre diffé- rent, en prise avec une couronne mobile à denture intérieure, solidaire du second arbre, auquel se trouve ainsi communiqué, avec un rapport de vitesses dépendant des diamètres des deux pignons, le mouvement commandé au satellite par le premier arbre. ABSTRACT Reducer or speed multiplier in which the speed transformation is obtained by a differential movement caused by engaging, with a fixed ring gear with internal teeth, a satellite pinion whose axis can rotate around the common axis of two shafts (drive and driven), under the control of one of these two shafts, and which pinion is integral with a pinion of different diameter, engaged with a movable ring gear with internal teeth, integral with the second shaft, to which is thus communicated, with a speed ratio depending on the diameters of the two pinions, the movement controlled by the satellite by the first shaft. Ce réducteur ou multiplicateur de vitesse peut en outre, être caractérisé par les points suivants, ensemble ou séparément : a) Il y a plusieurs jeux de pignons satellites, et ce ou ces jeux de pignons sont montés librement dans une cage support montée concentriquement à l'axe des deux arbres disposés dans le prolongement l'un de l'autre. b) La cage est constituée par deux flasques reliées par des entretoises rigides etdans lesquelles flasques tou- rillonnent les extrémités des axes des satellites montés sur ces axes pour tourner avec eux. <Desc/Clms Page number 7> c) Le mouvement de rotation des axes des pignons satellites est commandé directement en rendant la cage qui les porte, solidaire de l'arbre entraîneur. This reducer or speed multiplier can also be characterized by the following points, together or separately: a) There are several sets of planet gears, and this or these sets of gears are freely mounted in a support cage mounted concentrically to the 'axis of the two shafts arranged in the extension of one another. b) The cage consists of two flanges connected by rigid spacers and in which the flanges rotate the ends of the axes of the planet wheels mounted on these axes to rotate with them. <Desc / Clms Page number 7> c) The rotational movement of the axes of the planet gears is controlled directly by making the cage which carries them integral with the drive shaft. d) La cage est folle par rapport aux deux arbres, et sur l'arbre entraîneur est calé un pignon en prise avec le ou les pignons satellites qui, du fait qu'ils sont d'au- tre part en prise avec la couronne fixe, tourneront autour de l'axe des arbres entraîneur et entraîné dans les mêmes conditions que précédemment. e) Selon une variante de construction, sur le même axe que les deux pignons respectivement en prise avec une couronne fixe et avec la couronne mobile, est monté un troisième pignon, et c'est ce troisième pignon qui se trouve en prise avec le pignon calé sur l'arbre entraîneur. d) The cage is loose in relation to the two shafts, and on the drive shaft is wedged a pinion in mesh with the planet gear (s) which, because they are on the other hand in mesh with the fixed ring gear , will rotate around the axis of the drive shafts and driven under the same conditions as above. e) According to a construction variant, on the same axis as the two pinions respectively engaged with a fixed ring gear and with the movable ring gear, a third pinion is mounted, and it is this third pinion which is in engagement with the pinion wedged on the drive shaft.
BE389348D BE389348A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE389348A true BE389348A (en)

Family

ID=57474

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE389348D BE389348A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE389348A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0658705B1 (en) Speed-reducing mechanism and transmission device with two ranges for a motor vehicle
FR3055837A3 (en) TRANSMISSION UNIT FOR A MOTOR VEHICLE
BE389348A (en)
FR2587077A1 (en) DRIVE CHANGING APPARATUS IN FORWARD-REVERSE AND TRANSMISSION COMPRISING SAME
FR2797671A1 (en) BLOCKING DIFFERENTIAL GEAR
FR2628810A1 (en) Two-speed alternator drive using epicyclic gearbox - free wheel for high-speed operation is located between sun wheels and annulus, locking then together at low revolutions
FR2621092A1 (en) Device for transmission between a driveshaft and two receiving shafts
FR2645103A1 (en) ASSISTING DEVICE FOR THE ROTATIONAL DRIVE OF A SHAFT, IN PARTICULAR A STEERING COLUMN OF A MOTOR VEHICLE
FR2570786A1 (en) Automatic speed variator with dynamometric reflexes
EP1097317A1 (en) Transmission unit with reversing mechanism mounted between a gearbox and at least two drive wheels
FR3120411A1 (en) Electric motor reduction system
BE474481A (en)
CH123201A (en) Differential with progressive transmission of speed.
BE433171A (en)
FR2520079A1 (en) Transmission for four wheel drive vehicle - divides forces on axles via planetary gearing
EP0511039A1 (en) Shifting device for gearbox with epicyclic gear, torgue converter and supplementary reverse stage
CH116875A (en) Gradual change of speed.
BE510189A (en)
BE723069A (en)
CH105997A (en) Gear shifting for motor vehicles and other applications.
CH344601A (en) Variable speed transmission mechanism, epicyclic gear
BE407238A (en)
FR2484089A1 (en) Rig for testing differential gearboxes under load - has gearboxes coupled in opposition with modifiable torsional couple and uses angular clamping mechanism with non-reversible action to apply
BE439447A (en)
BE366366A (en)