BE388787A - - Google Patents

Info

Publication number
BE388787A
BE388787A BE388787DA BE388787A BE 388787 A BE388787 A BE 388787A BE 388787D A BE388787D A BE 388787DA BE 388787 A BE388787 A BE 388787A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
subscriber
call
office
operator
relay
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE388787A publication Critical patent/BE388787A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04QSELECTING
    • H04Q3/00Selecting arrangements

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Sub-Exchange Stations And Push- Button Telephones (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNELENTS AUX SYSTEMESTELEPHONIQUESPOUR BUREAUX CENTRAUX   AUTOMATIQUES   OU SEMI-AUTOMATIQUES. 



   L'invention se rapporte à des systèmes téléphoniques, et surtout à des systèmes de ce genre utilisant des appareils automatiques ou semi-autmmati- ques. Elle concerne particulièrement les bureaux privés annexes du type automati- que ou semi-automatique, bien qu'évidemment elle ne leur est pas limitée et qu'el- le peut aussi bien s'appliquer à d'autres bureaux téléphoniques de types diffé-   @ rents. ,-   
Un des buts de l'invention est de faciliter la signalisation entre      'abonné du bureau privé annexe et le   préposé   au bureau central,ainsi que le ré- tablissement d'une ligne de jonction choisie pour desservir un appel quand il n' est pas répondu à cet appel.

   Un autre but de l'invention est de prévoir des ar- rangements commutateurs pour le service de nuit, par lesquels les appels peuvent 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 être plus aisément desservis au bureau principal pendant les heures d'absence de l'opératrice. 



   Suivant un des faits caractéristiques de l'invention, dans un ré-      seau téléphonique comprenant deux bureaux reliés par une ligne de jonction, et une position d'opératrice à l'un des dits bureaux à laquelle la dite ligne de jonc- tion est associée, des dispositifs à temps sont connectés à la dite ligne, à l'un des dits bureaux, afin d'amener des changements de circuits, après que la ligne s'est trouvée maintenue dans certaines conditions pendant un temps déterminé. 



   Un autre fait caractéristique de l'invention se rapporte à un bu- reau téléphonique dans lequel des appels reçus sont normalement desservis par une opératrice, mais dans lequel des moyens sont prévus pour que, en l'absence de cet- te opératrice, les appels''provenant d'une ligne de jonction soient dirigés vers un abonné déterminé du bureau. Par cet arrangement, quand l'opératrice est absente et que les dits moyens fonctionnent, l'abonné envisagé est apte à envoyer et à re- cevoir des appels locaux automatiques. 



   La présente invention envisage aussi le cas d'un bureau central té- léphonique dans lequel tous les appels reçus sont normalement desservis par une ou plusieurs opératrices, et dans lequel des moyens sont 'prévus qui permettent, lors de l'absence de ou des opératrices, de diriger les appels reçus vers un abon- né quelconque du bureau sous le contrôle du dit abonné déterminé. 



   Dans le bureau téléphonique décrit, tous les appels reçus sont nor- malement desservis par une ou plusieurs opératrices, mais les circuits sont con-   struits   et arrangés de   manière   qu'en l'absence de la ou des opératrices le service local total, pour les appels reçus et transmis, est assuré pour tous les abonnés. 



   Suivant encore un autre fait caractéristique de l'invention,,un bureau central téléphonique est équipé de manière que tous les appels reçus sont normaglement desservis par une ou plusieurs opératrices, mais des moyens sont pré- vus lesquels, quand la ou les dites opératrices sont absentes, connectent une ligne de jonction à la ligne d'un abonné déterminé quand un 'appel est reçu à tra- vers cette ligne de jonction. 



   L'invention est mieux comprise de la description suivante basée sur les dessins ci-joints, montrant une de ses formes de réalisation. Sur ces dessins 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 les figures 1 et la représentent un circuit de ligne d'abonné et un groupe de relais de démarrage pour les chercheurs de lignes de jonction ; les figures 2 et 2a se rap- portent à un circuit de connexion tel qu'il peut être utilisé pour desservir des ap-   'pels   locaux entre abonnés du bureau privé annexe, ces figures 2 et 2a devant se pla-    cer à droite de la figure la ; figures 3,3a,3b,3c montrent un circuit de connexim   tel qu'il peut être employé pour desservir des appels d'arrivée et de départ, desti- nés ou provenant des abonnés du bureau privé annexe, ces figures 3 devant se pla- cer à la gauche de la figure 1. 



   Un appel local envoyé par un abonné du bureau privé annexe est trans- mis à travers le commutateur chercheur montré sur la figure 2, puis la connexion est complétée par le commutateur montré sur la figure 2a. Si l'appel nécessite une lig- ne de jonction de départ, après que la connexion a été transmise au 'circuit de con- nexion des figures 2 et 2a, un circuit de démarrage commun (figs.l et la) est utili- sé pour que le commutateur montré sur la figure 3c recherche la ligne appelante, a- près quoi le circuit des figures 3 à 3c prolonge l'appel à travers la ligne de jonc- tion, et le circuit de connexion des figures 2 et 2a est libéré.

   Dans le cas d'un appel reçu à travers une ligne de jonction, le circuit de connexion n'est pas utili- sé, l'appel étant reçu par le circuit des figures 3 à 3c qui effectue directement la connexion avec la ligne demandée. 



   Excepté pendant les heures de nuit, tous les appels d'arrivée sont de préférence reçus par une opératrice qui prolonge la connexion vers la ligne demandée en manouevrant un disque numéroteur dans le circuit des figures 3 à 3c. Dans le cas d'appels envoyés, les connexions peuvent être soit prolongées sous le contrôle di- rect du disque de l'abonné appelant, soit sous le contrôle du disque de l'opératrice suivant les désirs de l'abonné appelant. Les appels locaux sont de préférence éta- blis automatiquement sous le contrôle direct du disque de l'abonné appelant. 



   L'équipement de l'opératrice peut comprend un poste téléphonique or- dinaire monté sur une base qui est plus large que les bases utilisées   ordinairement,   de manière à pouvoir recevoir les clés et lampes nécessaires pour chaque ligne de jonction, ainsi qu'un certain nombre d'autres clés. 



   Le fonctionnement du système est maintenant décrit. Dans le cas d'un appel reçu à travers une ligne de jonction, un signal est transmis à l'opératrice qui actionne une clé de réponse et enlève son récepteur du crochet   commuta. -   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 teur, se connectant ainsi à la dite ligne de jonction. L'opératrice reçoit le nom de l'abonné demandé par le bureau distant, et sans autre opérat'ion de clés de jonction, elle marque sur son disque le numéro propre au bureau privé annexe, ce qui change automatiquement le circuit de la figure 2 de manière que l'opératrice peut marquer ensuite sur le disque le numéro demandé et maintenir en même temps la ligne de jonction. 



   Si l'abonné demandé est libre, l'opératrice entend le signal de sonnerie, L'abonné du bureau privé annexe répond et. la préposéel'informe de la connexion demandée. A ce moment, le circuit de jonction est encore coupé, la pré- posée étant connectée au circuit local et la condition de "blocage" étant mainte- nue du côté du bureau distant. 



   Quand l'abonné du bureau privé annexe accepte la communication en attente, l'opératrice rétablit simplement la clé de réponse à sa position normale ce qui rompt la connexion de la ligne de jonction avec l'opératrice du bureau pri- vé annexe, et dès lors la transmission à travers le circuit de connexion est se- crète. 



   Si l'abonné n'accepte pas la dite communication et informe l'opéra- trice de transférer cette communication vers un autre abonné du bureau privé an- nexe, la clé de réponse étant encore actionnée, l'opératrice abaisse un bouton de   tétablissement   pour la ligne de jonction et marque sur son disque numéroteur le   nu@   méro du deuxième abonné du bureau privé annexe. Dans le cas où ce deuxième abon- né accepte la communication, l'opératrice procède comme précédemment décrit. Si le deuxième abonné n'accepte pas la communication, l'opératrice abaisse de nouveau le bouton de rétablissement et marque un troisième numéro sur son disque ou infor- me l'abonné appelant distant que l'abonné demandé au bureau privé annexe ne peut être atteint.

   L'arrangement est tel qu'après chaque abaissement du bouton de ré- tablissement , l'opératrice est reconnectée à la ligne de jonction et la.condi- tion de "blocage" est supprimée. 



   Si la ligne du bureau privé annexe est occupée, l'opératrice re- çoit un signal auditif d'occupation et abaisse le bouton de rétablissement quila connecte de nouveau à la ligne de jonction, ce qui lui permet d'informer l'abonné distant., appelant que le numéro demandé n'est pas libre. L'opératrice informe 1' abonné du bureau privé annexe qu'une communication est demandée, en actionnant une 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 clé d'écoute et en maintenant abaissée la clé de réponse. 



   Si l'abonné occupé accepte la communication demandée, l'opératrice rétablit d'abord la clé de réponse à sa position   nonnale.   Cette opération rompt la connexion existante, effectue la connexion de l'abonné appelant avec l'abonné demandé, et déconnecte l'opératrice. 



   Si l'abonné occupé n'accepte pas la communication demandée, l'opé- ratrice abaisse le bouton de rétablissement tout en maintenant la clé de réponse, ce qui lui permet d'informer l'abonné distant appelant que l'abonné demandé est occupé. 



   Si l'abonné demandé est libre, mais ne répond pas, l'opératrice en- tend le signal auditif de sonnerie et peut rétablir la clé de réponse à sa posi- tion normale sans attendre la réponse de l'abonné demandé. Dans ce cas la lampe de jonction se rallume jusqu'à ce que le dit abonné demandé réponde, alors la dé- connexion est effectuée automatiquement et la communication est rendue secrète. 



   Il existe un certain nombre de cas où l'opératrice ne peut pas pas- ser immédiatement la communication demandée à l'abonné appelé, et dans ces cas une clé de blocage pour la ligne de jonction est actionnée. Par exemple, pour une connexion interurbaine reçue, l'opératrice interurbaine ayant obtenu une ligne de jonction libre vers le bureau privé annexe, sonne à travers cette ligne. L'opéra- trice de ce dernier bureau répond et l'opératrice interurbaine l'informe qu'une connexion est reçue. L'opératrice du bureau privé annexe actionne sa clé de blo- cage et la ligne de jonction est maintenue en condition d'occupation ne pouvant donc être choisie pour une connexion de départ vers le bureau principal, tandis que le relais d'appel est reconnecté.

   Quand la communication interurbaine est prête, l'opératrice interurbaine sonne de nouveau à travers la ligne, et le re- lais d'appel, étant connecté en position de blocage, allume à nouveau la lampe d' appel. 



   La position de blocage peut aussi être utilisée par l'opératrice quand deux ou plusieurs communications du bureau principal sont reçues en même temps. Dans ce cas l'opératrice peut répondre à toutes les lignes de jonction et demander aux abonnés appelants de bloquer leur ligne. 



   Quand l'opératrice veut desservir une connexion de départ, elle a- baisse le bouton principal d'occupation pour lignes de jonction, ce qui allume les 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 lampes de toutes les lignes de jonction occupées. L'opératrice choisit alors une ligne de jonction libre et actionne sa clé de réponse. Elle reçoit un signal au- ditif de manoeuvre du disque numéroteur à travers la ligne de jonction; elle ac- tionne sa clé maîtresse de manoeuvre du disque, et elle marque sur celui-ci le numéro demandé. Dès lors l'opératrice peut traiter la connexion comme une communi cation d'arrivée; elle peut transférer celle-ci à un abonné quelconque du bureau privé annexe; et elle peut se servir du blocage de la ligne de jonction. 



   L'opératrice peut être rappelée soit pour des communications re- çues ou d'arrivée ou soit pour des communications envoyées ou de départ. Pour rap peler l'opératrice, l'abonné du bureau privé annexe marque sur son disque le chif- fre un, ce qui annule le secret sur la ligne de jonction et allume la lampe. L' opératrice actionne sa clé de réponse, ce qui la connecte à la ligne de jonction. 



   Pour transférer une connexion vers un autre abonné du bureau privé annexe, l'opératrice abaisse le bouton de rétablissement et marque sur son disque le nouveau numéro, l'opération d'appel ayant alors lieu comme dans le'cas d'un appel reçu. Si on ne veut pas transférer la connexion mais simplement donner quelques instructions à l'opératrice, la clé de réponse est rétablie après que l'opératrice a reçu les dites instructions, et la connexion est de nouveau éta- blie entre la ligne de jonction et l'abonné du bureau privé annexe, rendant la communication   secrète.   



   Pour un service de nuit, l'arrangement est tel que l'opératrice, avant de quitter sa place, abaisse les clés   commutatrices   pour le serviee de nuit des lignes de jonction, et dans ce cas un appel reçu est dirigé vers une ou plu- sieurs stations déterminées du bureau privé annexe, à laquelle il peut être répon' du de la manière habituelle. A ces stations, la connexion peut être transmise vers une autre station du bureau privé annexe, si cela est nécessaire, par l'abon né qui reçoit la communication et qui marque sur son disque le numéro demandé précédé du chiffre un. Si l'abonné marque un chiffre faux ou si l'abonné damen- dé ne répond pas, le premier abonné peut encore transférer la communication vers une autre ligne en'actionnant le crochet commutateur et en marquant au disque le numéro de cette nouvelle ligne. 



   Des appels de départ peuvent être limités ou non: Des connexions peuvent être obtenues automatiquement en marquant au disque le simple chiffre 0. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Si le bureau central est automatique, la station du bureau prive annexe attend le -signal auditif et marque dès lors le numéro de l'abonné demandé. Dans le cas d' appels limités, une station du bureau privé annexe marque au disque le simple   chif'   fre 0 et reçoit un signal auditif d'occupation. 



   Des lignes de liaison entre des bureaux privés annexes sont prévues et peuvent être obtenues en marquant au disque les chiffres sept ou huit, après quoi l'abonné appelant attend le signal auditif de manoeuvre du disque provenant du bureau privé annexe distant pour marquer.le numéro demandé dans ce bureau dis- tant; 
Considérant maintenant les figures 1, la,2 et28 des dessins, on dé- crit ci-après l'établissement d'un appel local quand trois chiffres sont requis pour cet appel. 



   Quand un appel est envoyé par un abonné, l'excitation du relais de ligne L de la figure la amène l'action du relais de démarrage commun Ur, et les chercheurs de lignes de toutes les lignes de connexion libres recherchent la ligne appelante par suite de l'excitation du relais Ls: SMF,E4,Lsl,Pb1,Lt1, contacts normaux 1 de SMS1 et de SMS2, SMb, contacts interrupteurs 3 de SMS1 et SMS2, SMa A5 et terre. 



   Quand un chercheur atteint la ligne appelante, son relais d'essai Lt s'excite à travers le   balai e   en série avec le potentiel d'essai prévu par le re- lais de ligne. En s'excitant, Lt ouvre le circuit moteur du chercheur de lignes qui s'arrête, et un circuit est   complèté   pour les relais Lb et Pb via Ls4,Ls3, Lt1, et la terre, comme précédemment. Le relais Pb s'excite et court-circuite 1' enroulement à haute résistance du relais d'essai Lt rendant occupée la ligne ap- pelante. Le relais Lb s'excite lentement afin d'éviter la possibilité d'un dou- ble essai, et quand il est excité, il relie le conducteur "c" en série avec le re- lais E et le relais de coupure de l'abonné appelant. Ce dernier relais, en s'ex- citant, déconnecte le relais de ligne qui à son tour libère le relais de démar- rage.

   En fonctionnant, le relais E ouvre le circuit moteur qui aurait encore été   -complété   par le rétablissement du relais d'essai. Le circuit de l'abonné est maintenant connecté au relais pas à pas As qui opère pour fermer un circuit alter- né pour Lb. Par son excitation, E ferme aussi le circuit du relais A,   lequel   fonc tionne lentement afin de donner à As le temps de s'exciter avant que le circuit 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 pas à pas ne soit complèté. 



   A son contact de repos, le relais A ouvre les circuits pour Ls et pour rétablir le commutateur SM à sa position normale. Par son rétablissement, le relais Ls ouvre les circuits pour Lb et Pb passant par les contacts de travail du relais d'essai, et pour le relais d'essai lui-même connecté au circuit de ligne. 



  Le relais Pb se neutralise. Le conducteur d'avancement n'est pas complété par le relais Hs qui est excité à travers A2, Ft6, Rc9, ES. Le signal auditif de manoau- vre du disque est maintenant donné à l'abonné appelant via SMf, Ha5, A7, Rc7,Ftl et le conducteur a. 



   L'abonné envoie le premier chiffre du numéro demandé, et le commu- tateur   SM   est actionné à travers SM, Tc7, Lm, Hs3, As2, et terre. 



   Si le chiffre "1" est marqué au disque, ce qui indique un appel lo- cal, le relais Lt est excité Lt, A6, SMe, le conducteur marqueur, le contact de re pos et les balais 11 et 12, et batterie. Par sa neutralisation, Lm complète un circuit Ha à travers l'arc "c" du marqueur. Le relais Ha prépare les circuits pour le relais Tc et pour les commutateurs sélecteurs. 



   Le deuxième chiffre est maintenant reçu et le marqueur prend une.po si-Lion conforme à ce chiffre. Quand le marqueur quitte sa position "1", le relais Lt se libère, complétant le circuit pour le commutateur sélecteur   SMS1,   qui com- mence à tourner suivant le marqueur. Si le chiffre marqué est supérieur à cinq, quand le marqueur atteint la borne No.7, le commutateur SMSl est déconnecté, et SMiS2 commence ses recherches. La position à laquelle SMSl ou SMS2 tourne, est con trôlée par la position du marqueur. Cette position résulte de la connexion du re- lais d'essai Lt à travers l'arc "c" du marqueur vers la borne voulue sur l'arc "c" du sélecteur où la batterie sera trouvée. 



   Quand   Lm   se neutralise, à la -fin du deuxième chiffre, le relais Lt étant excité, un circuit est complété pour le relais Tc qui s'excite: Te, Ha2, con- tacts 2-0 du balai, SMc, Lml, Pb2, Ltl, A4, et terre. L'excitation de Tc commute le circuit d'avancement du marqueur au sélecteur, via Tc6 et SMb. Le relais Tc ouvre aussi le circuit moteur automatique du sélecteur, et prépare un circuit pour le relais Pb. 



   L'abonné envoie maintenant le troisième chiffre qui est reçu direc- tement sur le sélecteur, et ce dernier occupe une position dans le groupe.précédera 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ment choisi suivant le chiffre marqué au disque et correspondant à la ligne deman- dée. 



   Quand la première impulsion est reçue, le fonctionnement du relais Lm, amène l'excitation de Pb qui agit en parallèle avec le circuit de blocage de Tc;Pb,Tc3,Atl, Lm2,SMc,Ha2, Tc4,   Al,   et terre. Le relais Rc s'excite à son tour à travers Rc, Csl, Pb4, A2, Ft6, Rc9,   E3,   et terre. Par son fonctionnement, Rc dé- connecte Hs de la prise de terre générale et place ce relais sous le contrôle de Pb. 



  Si la ligne est occupée et fait partie d'un groupe pour bureau privé annexe ou P.B. 



  X., alors la terre est connectée par le relais Co de la ligne appelée à la borne cor respondante sur l'arc "d" du sélecteur. Un circuit de blocage est donc fermé pour le relais Pb, et ce dernier reste excité. Dans tout autre cas, le relais Pb est li- béré quand Lm est neutralisée Avec   Lm   neutralise et Pb excité, un circuit est fer- mé pour l'électro-aimant du sélecteur qui avance vers la borne voisines SMS1 ou SMS2, SMb, interrupteurs 3 de SMS1 et SMS2 en 6, Pb2, Lm1, SMc, Ha2,Tc4,Al, et terre. 



  Si la borne suivante est libre, Pb se neutralise et l'essai a lieu, autrement le sé- lecteur avance encore jusqu'à ce qu'une ligne libre soit trouvée ou jusqu'à ce que la dernière ligne du groupe soit atteinte quand aucun groupe n'est trouvé sur l'arc "d" du sélecteur. Si la dernière ligne du groupe est aussi occupée, le signal au- ditif d'occupation est donné à l'abonné appelant comme dans le cas d'une ligne ordi- naire occupée. Quand Pb se neutralise, il complète un circuit pour Ft et ouvre le circuit de Hs'en Pb4. Le circuit pour Ft est contrôlé par Hs, et ce dernier se neu- tralise lentement afin de donner le temps à Ft de s'exciter si la ligne est libre: terre, A4,Lt2,Pbl,Tc2,Hs2, enroulement supérieur de Ft, balais C2, et Cl.

   Si la ligne est une ligne ordinaire et occupée, alors Ft est shunté par une mise la ter- re à basse résistance connectée au conducteur "c" par la ligne. Le relais Ft ne fonctionne pas avant que Hsns se neutralise, et le signal auditif d'occupation est donné à l'abonné appelant à travers   BT,Pb5,Rc6,Ftl   et le conducteur a. 



   Si la ligne appelée est libre, le relais Ft fonctionne en série avec le relais de coupure. Par son excitation, Ft envoie le courant de sonnerie vers la ligne appelée à travers Rc2 et Rc4. Le relais   Ft   complète aussi le circuit pour son enroulement de blocage via   Ft5,   E3, et connecte le conducteur de départ "c" au re-   lais E   en Ft4, afin d'actionner le relais de coupure de la ligne appelée. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Quand l'abonné appelé répond, le relais Cs est actionné, amenant Rc à se neutraliser, et une connexion transit est réalisée. A la fin de la conver- sation, l'abonné appelant en raccrochant provoque la neutralisation de As, libé- rant Lb et E, ce qui ramène le circuit à sa condition normale. Les commutateurs reviennent à leurs positions de repos quand le relais A se neutralise. Dans le cas où il est nécessaire de rompre une connexion locale pour un-appel par ligne de jonction, la terre est connectée au conducteur   "c",   ce qui libère le relais E, et dès lors la connexion entière est rompue. 



   Considérant maintenant les figures 3 à Sc, l'établissement des conne- xions à travers la ligne de jonction pour des appels reçus ou envoyés est décrit. 



   Quand un appel, concernant le P. B.X., est envoyé du bureau distant, du courant de sonnerie est connecté aux conducteurs a et b de la ligne de jonction Le relais J, dans le circuit de jonction, s'excite, amenant l'excitation des re- lais Jx et Cb. Le relais Cb connecte la terre à la lampe de la ligne de jonction sur le poste de l'opératrice, ce qui attire l'attention de celle-ci. Le relais Jx provoque le fonctionnement de Cl, prévoyant un circuit de blocage pour Cb. Le relais Cl prépare aussi un circuit pour l'impulsion temporisée vers le marqueur. 



  Ce circuit est cependant maintenu ouvert par Jx. Le relais C1 ferme un circuit de blocage pour lui-même à travers l'arc "b" du marqueur. 



   A la fin de la période de sonnerie, le relais J, qui était excité par le courant, se neutralise, entraînant le rétablissement de Jx, et le circuit pour l'impulsion temporisée est maintenant complété vers le marqueur qui est actionné de la manière suivante. Un circuit est complèté pour l'enroulement de gauche de Sa à travers Jx6 et 7, C11 et Il. Après un intervalle de temps d'environ 3 secondes, le contact de gauche de Sa est fermé amenant l'excitation de Ip. Le relais   Sa.   est du type à amortissement à air ou type "daah-pot", dont l'enroule- ment de gauche actionne seulement les contacts de gauche, tandis que l'enroule- ment de droite actionne les contacts de droite. Le relais Ip   tenue   un circuit pour l'électro-aimant pas à pas du marqueur Ip à travers Ipl, Jxl, C15, Si,..

   L'é- lectro-aimant du marqueur est donc excité. L'excitation du relais Ip provoque aus- si le fonctionnement de I, ce qui ouvre le circuit pour l'enroulement de gauche de SA et ferme un circuit pour l'enroulement de droite. Environ après 100 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 millisecondes, le contact de gauche de SA s'ouvre, libérant le relais Ip. Le cir- cuit de l'électro-aimant du marqueur est maintenant ouvert, et ce marqueur avance vers la borne suivante. Le contact de droite de SA est aussi ouvert, provoquant le rétablissement du relais I, la circuit étant donc encore dans sa condition nor- male, et le cycle d'opérations est.répété jusqu'à ce que la connexion à la terre soit rompue. 



   Si aucune autre période de sonnerie n'est reçue endéans les 30 se- condes, ou si la préposée ou opératrice ne répond pas dans le même laps de temps, la marqueur, en atteignant sa dixième borne, complète un circuit pour le relaisCn à travers Jx8, SMb et C14. L'excitation de Cn provoque le rétablissement de Cl/qui était bloqué à travers Cn6, A15 et C14. Le circuit est rétabli à la position nor- male. 



   Four répondre à un appel provenant du bureau distant, l'opératrice actionne sa clé de réponse AK. Cela amène l'excitation de Al via Cb2, et AK pro- voque l'opération suivantes 
Le circuit de blocage pour Cb, via C16, Cbl et A12, est ouvert, pro' voguant la neutralisation de ce relais. Le relais Fx est excité en série avec le bouton de rétablissement RB. Un circuit est préparé pour connecter un circuit fermé à travers les conducteurs de la ligne de jonction en cas du rétablissement 'de la clé AK: conducteur a, Re, Jhl, All, Ak, Jh8, Da6, F, et conducteur b. Un circuit de blocage est fermé pour le relais Al à travers un contact de travail de 
Cl. Un circuit est préparé pour Jh au contact sous-normal du disque numéroteur, et un circuit est fermé en Al3 pour le relais Jx à la terre à travers Ak.

   Le fonc tionnement de Jx provoque l'impulsion temporisé d'être déconnectée. Le marqueur est ramené à sa position normale par la terre en Jx3, prêt à recevoir les impul- sions du disque numéroteur de l'opératrice. Le circuit pour le relais Cn est ou- vert en Jx8, de sorte que ce relais ne peut fonctionner pendant que le marqueur est rétabli à sa position normale. La terre est connectée au contact de travail de F. L'opératrice est maintenant connectée à la ligne de jonction et peut s'as- surer du numéro de l'abonné demandé. Le relais F fonctionne en série avec le cir- cuit fermé de l'opératrice, ce qui amène l'excitation de Lb via Fx3, Lxl, A16 et 
RB. Le relais Lx s'excite via Lbl. Le circuit de démarrage pour appels envoyés 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 est maintenant ouvert en Lx7. 



   Quand l'opératrice actionne son disque pour envoyer le premier chiffre du numéro demandé, le relais Jh est excité à travers la terre sur le con- tact sous-normal du disque numéroteur, un contact de travail de AK, S5,   A17,   vers Jh. Par son fonctionnement, Jh connecte un circuit de blocage à Jh2 à travers les conducteurs a et b de la ligne de jonction et connecte le circuit fermé de 1' opératrice du relais As. Ce relais fonctionne, provoquant l'excitation de S à travers Cn3, Lx6 et Asl. Le circuit pour rétablir le marqueur à la position nor- male est maintenant ouvert et le circuit pas à pas est   complèté   vers le marqueur. 



  Le relais S ferme un circuit de blocage pour lui-même à travers le contact sous- normal du disque numéroteur aussi bien que vers Asl. 



   Le premier chiffre "1" est maintenant reçu sur le marqueur. L'éta- blissement de l'appel, sous le contrôle du disque numéroteur de l'opératrice, se fait exactement de la même manière Que pour un appel local dans le circuit local de connexion. Cependant dans ce cas le choix de l'électro-aimant du sélecteur n' a pas lieu directement par l'arc du marqueur mais par les relais C et Cl contrô- lés par cet arc. Le relais C opère quand SM atteint le septième contact et ferme un circuit de commande pour Cl via Cl et Lx4. Un circuit est   complèté   pour Rc via Rgl, Pb1, Ha3, Tc5, Jtl, et terre. Un circuit est maintenant fermé pour Cu via Rc7, Rc6, A13, et la terre sur la clé AK. Le circuit pour le relais S est ouvert en Gu3, et   SM   retourne à la position normale via S7, balai SMa, Jx3, et terre. 



   Le courant de sonnerie est maintenant envoyé vers la ligne appelée, et le signal auditif est donné à l'opératrice. Quand l'abonné appelé répond, la sonnerie est interrompue par l'excitation de Rg, et l'opératrice informe cet abon- né de l'appel. Pendant tout le temps nécessaire à ces opérations, la ligne de jonction est maintenue à travers le circuit fermé établi par le relais Jh. 



   Si l'abonné appelé accepte la communication demandée, l'opératrice rétablit sa clé de réponse, provoquant le rétablissement de Jx. Au contact Jx2, un circuit est fermé pour le relais Da de la connexion en transit, lequel fonc- tionne pour déconnecter l'opératrice et connecte la ligne de jonction libre du circuit fermé de blocage,, vers l'abonné appelé. Le relais Cn ayant maintenant fonctionné, Cl et Al sont libérés quand la clé AK est rétablie à la position nor- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 male. 



   Si l'abonné appelé n'accepte pas la communication mais désire qu' elle soit transférée vers un autre abonné, le bouton de rétablissement RB est momer tanément abaissé. Le relais Fx, qui était maintenu excité à travers le contact de repos de RB, est libéré, provoquant le rétablissement de Lb et Lx. La terre géné- rale de blocage étant occupée; les relais Ft, Rc, Cu, Tc, Ha et Jh, utilisés pour la connexion locale sont neutralisés. Le circuit est encore dans la même position que quand l'opératrice répondait pour la première fois à l'appel. L'opératrice marque sur son disque le numéro de l'autre abonné de la même manière que précédem- ment, et peut par la suite transmettre la communication ou annuler celle-ci. 



   Si la ligne appelée est occupée, le relais Ft ne s'excite pas après la manoeuvre du disque numéroteur, et un signal auditif d'occupation est transmis à l'opératrice via Ft3, Cette dernière peut annuler l'appel en abaissant le bou- ton de rétablissement ou informer de la demande de communication l'abonné occupé. 



   Si la ligne appelée est trouvée occupée, l'opératrice peut s'y con- necter et informer l'abonné en abaissant momentanément la clé d'écoute LIK. Cela provoque le fonctionnement du relais Dt via LIK,S4 et Asl. L'excitation de Dt pro. voque la déconnexion du relais d'essai Ft du conducteur "c" de la ligne appelée et sa connexion à DT2 et à la batterie via une résistance non inductive. Le re- lais Ft opère donc en'dépit de la condition d'occupation,   et .l'opératrice   sera con- nectée à l'abonné appelé sans rompre la connexion existante. 



   Si la communication demandée est acceptée, la clé de réponse est rétablie de la manière habituelle. Cela provoque le rétablissement de Jx, ainsi qu'il a été expliqué ci-dessus, et le fonctionnement de Da. Par son excitation, Da provoque la connexion de la terre au conducteur "c" de la ligne appelée, ce qui rompt la connexion existante par le rétablissement   de E   dans le circuit de liai- son, ce relais étant maintenant court-circuité. 



   Si la connexion offerte n'est pas acceptée, l'opératrice abaisse le bouton de rétablissement sans rétablir la clé de réponse. Dans ce cas, la con- nexion est libérée de la manière décrite   précédèrent.   L'opératrice est mainte- nant libre de passer l'appel à un autre abonné ou d'informer l'abonné appelant   dis'   tant que sa communication ne peut avoir lieu. 



   Si l'abonné demande est libre mais ne répond pas, l'opératrice re- coit le signal auditif de sonnerie et peut rétablir sa clé de réponse AK à sa 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 position normale sans attendre la réponse de l'abonné appelé. Dans ce cas, le re- lais JX étant maintenu excité à travers Rc6 et Lx3, le rétablissement de AK n'a aucun effet. L'opératrice est cependant libérée d± la ligne de jonction et peut répondre à d'autres appels. La lampe de la ligne de jonction reste allumée étant connectée en parallèle avec le relais Rc. 



   Quand l'abonné appelé répond, le relais Rg, commandant la sonnerie, s'excite en série avec le circuit fermé de l'abonné, et le relais Rc est libéré permettant à Jx de se neutraliser. Par son rétablissement, Jx provoque le   fonc   tionnement de Da, et la connexion transit est établie ainsi que cela a été précé- demment décrit. On doit noter que jusqu'à ce que l'abonné appelé réponde, l'opé- ratrice peut communiquer avec l'abonné appelant et si nécessaire libère la conne- xion. 



   Si l'opératrice désire   maintenir   la ligne de jonction, la clé AK est rétablie et la clé   HK   est actionnée. Il en résulte que l'opératrice est li- bérée de la ligne de jonction mais les relais de blocage Jx et Al sont excités. 



  Le relais de sonnerie J est reconnecté à la ligne à travers le contact de repos de   AK,   de sorte que si l'appel en attente est un appel interurbaine, l'opératrice interurbaine peut resonner sa collègue du P.B.X. Un circuit fermé est aussi pla- cé à travers les conducteurs de la ligne de jonction à travers le contact de re- pos de AK. 



   Si l'opératrice veut envoyer un appel émanant du bureau privé an- nexe, elle abaisse d'abord le bouton d'occupation JBB de la ligne de jonction. 



    'Cela.   amène l'allumage de toutes les lampes des lignes de jonction occupées, ces lampes étant connectées à travers le bouton, en parallèle avec le relais Lx dans la ligne de jonction. Quand l'opératrice a trouvé une ligne libre, elle actionne la clé AK correspondante et est ainsi connectée avec le bureau central distant. 



  Ayant reçu de ce bureau distant le signal auditif de manoeuvre du disque, l'opéra- trice place la clé non montrée pour la manoeuvre de ce disque dans la position correspondant au bureau central distant et marque le numéro de l'abonné demandé La manoeuvre de cette clé empêche le relais   Jh   d'être actionné   quànd   la disque est en dehors de sa position normale. Quand l'abonné appelé a été obtenu, la com munication peut être traitée de la même manière qu'un appel venant du bureau cen- 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 tral distant, et les mêmes opérations peuvent avoir lieu. 



   Après qu'une connexion a été complétée, l'abonné du P.B.X. peut rap- peler l'opératrice soit dans le cas d'un appel envoyé de ce P. B.X., soit dans le cas d'un appel reçu du bureau central distant, et cela en transmettant le chiffre "1" soit au moyen du disque numéroteur, soit au moyen d'un bouton poussoir. Dans le cas d'un appel reçu du bureau distant, le relais Cn est excité à la fin de la manoeuvre du disque, ainsi qu'il a été expliqué précédemment, tandis que dans le cas d'un appel envoyé du bureau central distant, l'impulsion temporisée sera pro- duite à la fin de la manoeuvre du disque afin de provoquer l'excitation du relais Cn et de préparer le circuit pour rappeler l'opératrice.

   Par conséquent la trans- mission du chiffre "1" provoque le rétablissement du relais Fx qui était bloqué à travers Fxl, Fl,   Fx6,   par suite du rétablissement momentané de F. Le relais Cn ayant été excité, quandl'appel était complété, le relais Cb est maintenant connec- té à travers le contact de repos de Fx en parallèle'avec Lb, de sorte que quand F opère à nouveau, Cb s'excite en même temps provoquant l'allumage de la lampe de la ligne de jonction. Le relais à rétablissement lent Lb reste excité pendant l' impulsion, bien que son circuit passant à travers Lx2, Fl et Jx6 soit ouvert. L' opératrice actionne la'clé AK correspondant à la ligne de jonction sur laquelle le réappel a lieu.

   Avec le relais Cb excité, le circuit pour le relais AL à tra- vers'le contact de AK, qui a été rompu par Tc, est encore fermé et Al s'excite via Eb2 provoquant le fonctionnement de Jx. L'excitation du relais Jx amène le fonctionnement de Cl à travers Jx6. Le circuit de Cb est maintenant ouvert en Cb7. Le relais Da étant déconnecté de la terre par l'ouverture du contact de re- pos de Jx, se neutralise et l'opératrice est encore une fois connectée à l'abonné local, la ligne de jonction étant déconnectée mais maintenue bloquée par le cir- cuit fermé en série à travers le contact de travail de Jh. 



   On doit noter qu'une fois la connexion en transit rétablie, après un réappel, la conversation est encore secrète. Si après que l'opératrice a été réappelée la connexion doit être transférée vers un autre abonné, les mêmes ma- noeuvres que celles décrites au cas d'un appel offert ont encore lieu, le bouton de rétablissement RB étant encore abaissé. La dépression de bouton RB n'a évidem- ment aucun effet après que la connexion en transit a été donnée. Si après un ré- 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 appel, le premier abonné connecté désire garder la communication, l'opératrice ré- tablit simplement AK et la connexion en transit est de nouveau donnée comme pré-   céder.;ment.   



   Un certain nombre de clés principales sont aussi prévues sur le poste de l'opératrice pour faciliter le fonctionnement du système. Par exemple une clé de coupure pour le ronfleur est prévue pour déconnecter celui-ci quand la proximité de l'opératrice le rend inutile pour avoir un signal auditif. 



   Une clé pour batterie est prévue pour changer la connexion du télé phone de l'opératrice dans le cas où la batterie locale vient à faire défaut. Le microphone de l'opératrice est normalement connecté aux bornes d'alimentation de la batterie locale, et si cette batterie locale fait défaut, cela est indiqué par l'allumage d'une lampe à fusion de fusible. La clé est alors actionnée con- nectant le microphone en série avec les conducteurs A et B du poste de l'opéra- trice . 



   Une lampe est connectée an contact d'alarme du fusible de la bat- terie principale et s'allume si ce fusible   'oient   à brûler. 



   L'opératrice peut être appelée par,un abonné quelconque du P.B.X. si celui-ci marque au disque le chiffre "9". Cela provoque l'allumage de la lam- pe pour ligne locale, placée au poste de l'opératrice. En actionnant une clé de réponse locale qui est prévue, l'opératrice déconnecte son poste des appareils de jonction et le connecte à la ligne locale, pouvant ainsi répondre à l'appel de la même manière que pour un abonné ordinaire, c'est-à-dire en enlevant son récepteur du crochet commutateur. Si l'opératrice désire   envoye'r   un appel local, elle abaisse la clé correspondante et est alors connectée au P.B.X. comme un a- bonné ordinaire. 



   Pendant la nuit, quand le trafic est suffisamment réduit pour ren- dre inutile l'opératrice, la clé commutatrice de nuit pour la ligne de jonction est abaissée. Dans ce cas, quand le relais Cb est excité lors d'un appel reçu et qu'un circuit est complété pour le relais   Ns   via NSK et Cb3, le circuit pour la lampe d'appel est déconnecté par NSK.

   Par son excitation, le relais Ns pro- voque la connexion des conducteurs   A   et B de la ligne de jonction vers la ligne de l'abonné choisi comme opérateur de nuit pour cette ligne de jonction parti- culière (chaque abonné, servant d'opérateur pour la nuit, ne desservant qu'une 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 ligne de jonction). la. terre est connectée directement au conducteur "C" de ma- nière à actionner le relais Co, et si le préposé pour la nuit est occupé, ce re- lais rompt la connexion existante. Laligne du préposé étant maintenant directement connectée à la ligne de jonction, sa sonnerie fonctionne et il est répondu à l'ap- pel de la manière ordinaire. Le relais NF en série avec la ligne du préposé, et le relais F en série avec la ligne de jonction, fonctionnent, provoquant l'excita- tion de Fx via Lxl, FI, Jx6.

   Le relais Lb s'excite via   Fx3.   Le relais Fx se   bloq   que via Fxl, et le relais Lx s'excite à la terre en Lbl. 



   Si le préposé pour le service de huit veut passer la communication à un autre abonné, il marque sur son disque le chiffre "1". Cela provoque le ré- tablissement des relais F et Fx, mais Lb reste excité via Lx2. Le relais Jh s'ex- cite à présent via   Ns3,   Fx2, Cn5, Lx3, puis se bloque via Jh4 et Lx4. La bobine   Rc   est maintenant branchée sur la ligne de jonction, et la ligne du préposé est commutée au relais As qui s'excite en série avec Nf. Le relais Lb est maintenu sous le contrôle de   Nf   et Jh: Lh, Lx2, Jh3, Nf2, AI2, et terre. Le préposé pour le service de nuit marque sur son disque le numéro de l'abonné désiré, et les opé- rations de circuits ont lieu comme pour un service de jour. Le relais S est main- tenu excité pendant la manoeuvre du disque via Gn3, Lx6, S4 et NSK. 



   Quand l'abonné appelé répond, le préposé au service de nuit raccro- che, ce qui libère les relais   Nf,   Lb, Lx et Jx. Le relais Da fonctionne via FL7 et Jx2. Si aucune réponse n'est reçue, le préposé au service de nuit raccroche, ce qui libère Nf, Lb et Lx. Le relais CI reste excité via Cn6, A15, C14, ou SMb, et C14 et maintient Cb et Ns excités. Par son rétablissement, Jx connecte le cir- cuit à impulsion temporisée via Jxl, C15, vers   1'électro-aimant   SM. Si le prépo- sé enlève encore son récepteur avant que Cn ne s'excite, il est de nouveau connec- té à la ligne de jonction et peut participer à la conversation. Le préposé peut encore transférer l'appel. S'il désire libérer la ligne de jonction, il raccroche son récepteur et l'impulsion temporisée rompt les circuits bloquant la ligne de jonction. 



   Dans le cas d'un appel envoyé du bureau privé annexe, il est procé- dé exactement de la même manière que pendant le jour, la ligne de jonction étant seulement connectée au préposé de nuit pendant l'appel. 



   Quand un abonné du bureau privé annexe désire envoyer un appel, il 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 marque le chiffre réservé dans ce but, qui est ordinairement le chiffre "0". Quand ce chiffre a été marqué, un circuit est fermé pour le relais commun de démarrage 'travers les balais SMF (fig.2) le conducteur P, vers le relais Sj   (fig.l). 'Un   potentiel d'essai, identifiant le circuit de connexion sur lequel l'appel est en- voyé, est connecté à travers le balai d du marqueur au balai d du .chercheur de lignes. 



   Par son excitation, le relais de démarrage commun Sj provoque l'ex- citation de Sjl, qui excite le relais St dans toutes les lignes de jonction libres via le conducteur BJ, Sj11, le conducteur N, L7, C13, et,la terre. Les lignes de jonction occupées sont identifiées par le fait que leur terre de démarrage est dé- connectée et que par suite leur relais St ne peut s'exciter. Deux groupes de cir- cuits de connexion sont prévus pour deux groupes séparés d'abonnés. Si l'appel a lieu dans le deuxième groupe, le relais Sj2 s'est excité à travers P2, provoquant l'excitation de Sj et est Sj . Le relais St de chaque ligne de jonction prépare un circuit pour le relais commutateur C qui s'excite via St3, conducteur M et   Sj 2 4,   si la ligne d'appel est située dans le deuxième groupe de cinquante lignes.

   Avec le relais St excité dans la ligne de jonction, un circuit est fermé pour l'électro- aimant SMSlà travers C5 (si la ligne est dans le premier groupe de 50 lignes)St4, les interrupteurs des chercheurs pas à pas, Tc6, Tjl. 



   Quand le chercheur atteint la ligne à travers laquelle l'appel est envoyé, un circuit est   complèté   pour le premier relais d'essai Jt à travers la bat- terie en série avec une résistance non inductive, le balai "d" du marqueur SM   (f ig.   



  2), le balai "d" du chercheur de   lignes   SMF, le balai dl du chercheur de lignes de jonction   (SMSl)   fig. 3, C7, St2, et le relais d'essai Jt. Ce relais opère, ouvrant le circuit de rotation pour le chercheur, lequel s'arrête sur cette borne. Par son excitation, Jt ferme un circuit pour Pb à travers Stl et Jt2. Le relais Pb, en s' excitant, court-circuite l'enroulement à haute-résistance du relais d'essai, empê- chant d'autres chercheurs de s'arrêter sur cette,ligne. Le relais Pb ferme aussi un circuit pour le relais Dt (à opération lente afin d'éviter un double test) via Pb2 et Ba5. Le relais   Dt   provoque l'excitation de Tc et aussi connecte la batterie à   Ft,   ce qui amène le fonctionnement de ce relais.

   Le relais Da s'excite via   Ft7   et Jx2, établissant ainsi une connexion en transit. Le relais F opère en série 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 avec le circuit fermé de l'abonné, complétant un circuit pour le relais Fx via Lxl, F1, Fx6. Le relais Fx s'excite et se bloque directement à Fl. Le relais Fx ferme aussi un circuit pour Lb qui opère, provoquant l'excitation de Lx. Avec Lx excité, Fx dépend seulement de son propre contact de blocage, son circuit de commande étant ouvert par Lx. Ce dernier ferme aussi un nouveau circuit pour le      relais Lb directement au contact de travail de F. 



   Si le bureau principal est automatique, l'abonné appelant attend le signal auditif de manoeuvre du disque et envoie alors les chiffres du numéro demandé, Le premier relais à temps F se neutralise pour le premier chiffre; le relais Fx se neutralise aussi amenant l'excitation de Jx; Jx, Us2, Fx2, Cn5, Lx3. 



  De cette manière, le relais oblige le marqueur de revenir - à sa position normale via S7, le balai SMa, Jx3, et ouvre en même temps le circuit du relais en Ja8. 



  De cette manière ce relais ne peut s'exciter quand les balais du marqueur passent sur la borne "10". Le relais Jx provoque aussi l'excitation de Cl qui se bloque à travers Cn6, A15, C14. Avec Cl excité et le marqueur à la position normale, le circuit est encore fermé pour exciter Fxt Fx, SMe, Us5, C18, Fl, Lx5. Quand F ferme son contact de travail après la dernière impulsion du numéro appelé, le relais Fx est encore excité et Jx est libéré. Un circuit est maintenant complété via C11, Jx6, Jx7, pour l'impulsion temporisée, ce qui connecte la terre à l'é- lectro-aimant du marqueur, via Ipl, Jxl, C15. Le marqueur se déplace d'un pas approximativement toutes les quatre secondes. La même opération a lieu pour cha- que chiffre, le marqueur étant ramené à la position normale au commencement du chiffre par suite de l'excitation de Jx.

   Le relais Cl reste cependant excité, étant bloqué à travers son propre contact et Cn6. 



   Après que le dernier chiffre a été reçu, aucune autre réception n'ayant lieu, le marqueur peut compléter sa révolution, et quand la borne 10 est atteinte, un circuit est fermé pour Cn via SMb et C14. Le   fonctionne.-ent   de ce relais indique que la manoeuvre du disque numéroteur est achevée. 



   L'excitation de Cn amène la neutralisation de Cl, ce qui finale- ment déconnecte le circuit à impulsion temporisée. Le relais Cn prépare aussi le circuit d'appel en retour du préposé par l'excitation de Jh via Cn2, Lx4. 



  Il prépare enfin le circuit pour Cb. Ce relais s'excite si l'abonné désire ap- peler le préposé. 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 



   Si l'abonné désire appeler le préposé, il marque le chiffre "1". 



  Comme précédemment cela amène le rétablissement de F. Ce relais à son'tour   amne   la neutralisation de Fx. Aven Fx neutralisé, un circuit est préparé pour Cb. 



  Quand le relais F ferme son contact de travail à la fin de l'impulsion, le relais Cb est excité via C17, Cn7, Fx4, Lx2, F1. Le relais Jx6 provoque l'allumage de la lampe d'appel. Le relais Cb prépare aussi un circuit pour   Al,   de sorte que quand l'opératrice actionne la clé AK pour répondre à l'appel, le relais AL s'ex- cite, libérant Da, et l'abonné local est relié au préposé. Le relais Cb est li- béré par l'ouverture du contact de repos A1. 



   Si l'appel doit être transféré à un autre abonné, le préposé abais- se le bouton RB provoquant le rétablissement de l'appareil local, et l'appel peut être desservir de la même manière qu'un appel reçu. Si l'appel est rendu au même abonné et n'est pas transféré, la neutralisation de AK rétablit la connexion com- me précédemment. 



   Quand l'abonné appelant raccroche son récepteur à la fin de la con- versation, le relais F se neutralise et reste tel, permettant à Lb et   Lx   de se neutraliser. La terre générale de blocage est maintenant éloignée, ce qui permet le rétablissement de tous les relais. 



   Il est évident que les circuits, montrés sur les dessins ci-joints et décrit ci-dessus, sont seulement donnés à titre d'exemple, et que d'autres for- mes de réalisation de l'invention peuvent être réalisées tout en restant conforme aux principes énoncés. 



   REVENDICATIONS. 



   --------------------------- 
1 - Système pour réseau téléphonique comprenant deux bureaux cen- traux, une ligne de jonction   interconnectrice,   et une position d'opératrice à 1' un des dits bureaux à laquelle la dite ligne de jonction est associée, un dispo- sitif à action temporisée étant relié avec la ligne de jonction à l'un des dits bureaux pour amener des changements dans les circuits après que certaines condi- tions ont persistés pendant un temps déterminé sur la dite ligne de jonction. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PERFECTIONAL TO TELEPHONE SYSTEMS FOR AUTOMATIC OR SEMI-AUTOMATIC CENTRAL OFFICES.



   The invention relates to telephone systems, and especially to systems of this type using automatic or semi-automatic apparatus. It particularly concerns annex private offices of the automatic or semi-automatic type, although it is obviously not limited to them and it can also be applied to other telephone offices of different types. annuities. , -
One of the objects of the invention is to facilitate the signaling between the subscriber of the annex private office and the attendant at the central office, as well as the reestablishment of a trunk line chosen to serve a call when it is not answered. to this call.

   Another object of the invention is to provide switching arrangements for the night service, by which calls can be made.

 <Desc / Clms Page number 2>

 be more easily served at the main office during the operator's hours of absence.



   According to one of the characteristic facts of the invention, in a telephone network comprising two offices connected by a trunk line, and an operator position at one of said offices with which said trunk line is associated. , time devices are connected to said line, to one of said offices, in order to bring about changes of circuits, after the line has been maintained under certain conditions for a determined time.



   Another characteristic fact of the invention relates to a telephone office in which calls received are normally served by an operator, but in which means are provided so that, in the absence of this operator, calls are made. '' from a trunk line are directed to a specific subscriber of the office. By this arrangement, when the operator is absent and the said means are functioning, the envisaged subscriber is able to send and receive automatic local calls.



   The present invention also envisages the case of a central telephone office in which all the calls received are normally served by one or more operators, and in which means are provided which make it possible, during the absence of one or more operators , to direct the calls received to any subscriber of the office under the control of said determined subscriber.



   In the telephone office described, all the calls received are normally served by one or more operators, but the circuits are constructed and arranged so that in the absence of the operator (s), total local service for them. calls received and transmitted, is assured for all subscribers.



   According to yet another fact characteristic of the invention, a central telephone office is equipped so that all the calls received are normally served by one or more operators, but means are provided which, when said operator or operators are absent, connect a trunk line to the line of a specified subscriber when a call is received through that trunk line.



   The invention is better understood from the following description based on the accompanying drawings, showing one of its embodiments. On these drawings

 <Desc / Clms Page number 3>

 Figures 1 and 1a show a subscriber line circuit and a group of starting relays for trunk line seekers; FIGS. 2 and 2a relate to a connection circuit such that it can be used to serve local calls between subscribers of the annex private office, these FIGS. 2 and 2a having to be placed to the right of the figure the; Figures 3,3a, 3b, 3c show a connection circuit such that it can be used to serve incoming and outgoing calls, destined for or coming from subscribers of the annex private office, these figures 3 having to be placed cer to the left of figure 1.



   A local call sent by a subscriber of the attached private office is transmitted through the seeker switch shown in figure 2, then the connection is completed by the switch shown in figure 2a. If the call requires a starting trunk line, after the connection has been passed to the connecting circuit of Figures 2 and 2a, a common starting circuit (Figs. 1 and 1a) is used. for the switch shown in figure 3c to search for the calling line, whereupon the circuit of figures 3 to 3c extends the call through the trunk line, and the connection circuit of figures 2 and 2a is released .

   In the case of a call received through a trunk line, the connection circuit is not used, the call being received by the circuit of Figures 3 to 3c which makes the connection directly with the requested line.



   Except during night hours, all incoming calls are preferably received by an operator who extends the connection to the requested line by operating a dialing disk in the circuit of Figures 3 to 3c. In the case of sent calls, the connections can be either extended under the direct control of the disc of the calling subscriber, or under the control of the operator's disc according to the wishes of the calling subscriber. Local calls are preferably established automatically under the direct control of the calling subscriber's disk.



   The operator's equipment may include a regular telephone set mounted on a base which is wider than the bases commonly used, so as to accommodate the keys and lamps required for each trunk line, as well as a certain number of other keys.



   The operation of the system is now described. In the case of a call received through a trunk line, a signal is transmitted to the operator who activates an answer key and removes her receiver from the switched hook. -

 <Desc / Clms Page number 4>

 tor, thus connecting to said junction line. The operator receives the name of the subscriber requested by the remote office, and without any other operation of junction keys, she marks on her disk the number specific to the annex private office, which automatically changes the circuit of figure 2 so that the attendant can then mark the requested number on the disk and at the same time maintain the connection line.



   If the called subscriber is free, the attendant hears the ringing signal, The subscriber of the attached private office answers and. the attendant informs him of the requested connection. At this point, the trunk circuit is still cut, the pre-posed being connected to the local circuit and the "blocking" condition being maintained on the remote office side.



   When the subscriber of the annex private office accepts the call on hold, the attendant simply restores the answer key to its normal position, which breaks the connection of the trunk line with the operator of the annex private office, and from then on. when the transmission through the connection circuit is secret.



   If the subscriber does not accept said communication and informs the attendant to transfer this communication to another subscriber of the attached private office, with the answer key still being pressed, the attendant lowers a reestablishment button to the junction line and mark on its dialing disk the number of the second subscriber of the annex private office. If this second subscriber accepts the call, the attendant proceeds as described above. If the second subscriber does not accept the call, the attendant presses the restore button again and marks a third number on its disk or informs the remote calling subscriber that the subscriber requested at the annex private office cannot be reached. achieved.

   The arrangement is such that after each lowering of the reset button, the attendant is reconnected to the trunk line and the "block" condition is removed.



   If the attached private office line is busy, the attendant receives an auditory busy signal and lowers the reset button which reconnects it to the trunk line, allowing her to inform the remote subscriber. , calling that the requested number is not free. The operator informs the subscriber of the annex private office that a call is requested, by activating a

 <Desc / Clms Page number 5>

 listening key and keeping the answer key down.



   If the busy subscriber accepts the requested call, the attendant first resets the answer key to its normal position. This operation breaks the existing connection, connects the calling subscriber to the called subscriber, and disconnects the operator.



   If the busy subscriber does not accept the requested communication, the attendant lowers the restore button while holding the answer key, which allows her to inform the remote calling subscriber that the called subscriber is busy. .



   If the called subscriber is free, but does not answer, the attendant hears the audible ringing signal and can restore the answer key to its normal position without waiting for the called subscriber to answer. In this case, the trunk light comes on again until the called subscriber answers, then the disconnection is carried out automatically and the communication is made secret.



   There are a number of cases where the attendant cannot immediately pass the requested connection to the called subscriber, and in these cases a blocking key for the trunk line is activated. For example, for a received long distance connection, the long distance operator having obtained a free trunk line to the annex private office, rings through this line. The operator of the latter office answers and the long distance operator informs her that a connection is received. The attendant of the annex private office activates her locking key and the trunk line is kept in an occupied condition which cannot therefore be chosen for an outgoing connection to the main office, while the call relay is reconnected. .

   When the long distance call is ready, the long distance operator rings through the line again, and the call relay, being connected in the blocked position, turns on the call lamp again.



   The blocked position can also be used by the operator when two or more calls from the main office are received at the same time. In this case the operator can answer all the trunk lines and ask the calling subscribers to block their line.



   When the attendant wants to serve an outgoing connection, she lowers the main occupancy button for trunk lines, which turns on the

 <Desc / Clms Page number 6>

 lamps of all busy trunk lines. The attendant then chooses a free connection line and activates her answer key. It receives an audible maneuvering signal from the dialing disk through the junction line; it activates its master key for operating the disc, and it marks the number requested on it. The attendant can therefore treat the connection as an incoming communication; it can transfer it to any subscriber of the annex private office; and it can make use of the junction line blocking.



   The attendant can be called back either for received or incoming calls or for sent or outgoing calls. To call the operator back, the subscriber of the annex private office marks the number one on his disk, which cancels the secret on the trunk line and turns on the lamp. The attendant activates her answer key, which connects her to the trunk line.



   To transfer a connection to another subscriber of the attached private office, the operator lowers the restore button and marks the new number on its disk, the call operation then taking place as in the case of a received call. If you do not want to transfer the connection but simply give a few instructions to the attendant, the answer key is re-established after the attendant has received said instructions, and the connection is again established between the trunk line and the subscriber of the annex private office, making the communication secret.



   For night service, the arrangement is such that the operator, before leaving her seat, lowers the switching keys for night service of the trunk lines, and in this case a received call is directed to one or more. several specific stations of the annex private office, to which it can be answered in the usual way. At these stations, the connection can be transmitted to another station in the annex private office, if necessary, by the subscriber who receives the call and who marks on his disk the requested number preceded by the number one. If the subscriber marks a wrong number or if the canceled subscriber does not answer, the first subscriber can still transfer the call to another line by activating the hook switch and marking the number of this new line on the disc.



   Outgoing calls may or may not be restricted: Connections can be obtained automatically by marking the single digit 0 on the disk.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  If the central office is automatic, the station of the annex private office awaits the auditory signal and therefore marks the number of the requested subscriber. In the case of limited calls, a station in the annex private office marks the single number 0 on the disc and receives an auditory busy signal.



   Link lines between attached private offices are provided and can be obtained by scoring the digits seven or eight on the disc, after which the calling subscriber waits for the aural signal to operate the disc from the remote annex private office to mark the number. asked in that remote office;
Turning now to Figures 1, 1a, 2 and 28 of the drawings, the following is described the establishment of a local call when three digits are required for that call.



   When a call is sent from a subscriber, the energization of the line relay L in the figure la causes the action of the common starting relay Ur, and the line seekers of all free connection lines search for the calling line as a result. excitation of relay Ls: SMF, E4, Lsl, Pb1, Lt1, normal contacts 1 of SMS1 and SMS2, SMb, switch contacts 3 of SMS1 and SMS2, SMa A5 and earth.



   When a seeker reaches the calling line, his test relay Lt is energized through the brush e in series with the test potential provided by the line relay. When energized, Lt opens the line finder motor circuit which stops, and a circuit is completed for the Lb and Pb relays via Ls4, Ls3, Lt1, and earth, as before. Relay Pb energizes and short-circuits the high resistance winding of test relay Lt making the calling line busy. The Lb relay energizes slowly in order to avoid the possibility of a double test, and when energized, it connects the "c" conductor in series with the E relay and the cut-off relay. calling subscriber. This last relay, by energizing, disconnects the line relay which in turn releases the start relay.

   While operating, relay E opens the motor circuit which would still have been completed by re-establishing the test relay. The subscriber circuit is now connected to the step relay As which operates to close an alternating circuit for Lb. By its energization, E also closes the circuit of relay A, which operates slowly in order to give As time to energize before the circuit

 <Desc / Clms Page number 8>

 step by step is not completed.



   On its normally-open contact, relay A opens the circuits for Ls and for restoring the switch SM to its normal position. By restoring it, the Ls relay opens the circuits for Lb and Pb passing through the working contacts of the test relay, and for the test relay itself connected to the line circuit.



  The Pb relay is neutralized. The advancement conductor is not completed by the Hs relay which is energized through A2, Ft6, Rc9, ES. The auditory signal to operate the disc is now given to the calling subscriber via SMf, Ha5, A7, Rc7, Ftl and driver a.



   The subscriber sends the first digit of the requested number, and the SM switch is operated through SM, Tc7, Lm, Hs3, As2, and earth.



   If the number "1" is marked on the disc, indicating a local call, the relay Lt is energized Lt, A6, SMe, the marker conductor, the reset contact and brushes 11 and 12, and battery. By its neutralization, Lm completes a circuit Ha through the arc "c" of the marker. The Ha relay prepares the circuits for the Tc relay and for the selector switches.



   The second digit is now received and the marker takes a si-lion po corresponding to that digit. When the marker leaves its "1" position, the Lt relay releases, completing the circuit for the SMS1 selector switch, which begins to rotate depending on the marker. If the marked digit is greater than five, when the marker reaches terminal No.7, the SMS1 switch is disconnected, and SMiS2 begins its searches. The position at which SMS1 or SMS2 turns is controlled by the position of the marker. This position results from the connection of the test relay Lt through the arc "c" of the marker to the desired terminal on the arc "c" of the selector where the battery will be found.



   When Lm is neutralized, at the end of the second digit, the relay Lt being energized, a circuit is completed for the relay Tc which energizes: Te, Ha2, brush contacts 2-0, SMc, Lml, Pb2 , Ltl, A4, and land. Excitation of Tc switches the marker advancement circuit to the selector, via Tc6 and SMb. The Tc relay also opens the automatic motor circuit of the selector, and prepares a circuit for the Pb relay.



   The subscriber now sends the third digit which is received directly on the selector, and the latter occupies a position in the group.

 <Desc / Clms Page number 9>

 chosen according to the number marked on the disc and corresponding to the line requested.



   When the first pulse is received, the operation of the relay Lm, causes the excitation of Pb which acts in parallel with the blocking circuit of Tc; Pb, Tc3, Atl, Lm2, SMc, Ha2, Tc4, Al, and earth. The Rc relay is energized in turn through Rc, Csl, Pb4, A2, Ft6, Rc9, E3, and earth. By its operation, Rc disconnects Hs from the general earth connection and places this relay under the control of Pb.



  If the line is busy and is part of a group for an annex private office or P.B.



  X., then the earth is connected by the relay Co of the called line to the corresponding terminal on the arc "d" of the selector. A blocking circuit is therefore closed for the relay Pb, and the latter remains energized. In any other case, the relay Pb is released when Lm is neutralized With Lm neutralized and Pb energized, a circuit is closed for the selector electromagnet which advances to the neighboring terminal SMS1 or SMS2, SMb, switches 3 of SMS1 and SMS2 in 6, Pb2, Lm1, SMc, Ha2, Tc4, Al, and earth.



  If the next terminal is free, Pb is neutralized and the test takes place, otherwise the selector advances further until a free line is found or until the last line of the group is reached when no group is not found on the arc "d" of the selector. If the last line of the group is also busy, the busy signal is given to the calling subscriber as in the case of a busy ordinary line. When Pb is neutralized, it completes a circuit for Ft and opens the circuit of Hs'en Pb4. The circuit for Ft is controlled by Hs, and the latter is slowly neutralized in order to give time to Ft to be excited if the line is free: earth, A4, Lt2, Pbl, Tc2, Hs2, upper winding of Ft , brushes C2, and Cl.

   If the line is an ordinary and busy line, then Ft is bypassed by a low resistance earth connected to conductor "c" by the line. The relay Ft does not work until Hsns turns off, and the auditory busy signal is given to the calling subscriber through BT, Pb5, Rc6, Ftl and driver a.



   If the called line is free, the Ft relay operates in series with the cut-off relay. By its excitation, Ft sends the ringing current to the called line through Rc2 and Rc4. The relay Ft also completes the circuit for its blocking winding via Ft5, E3, and connects the outgoing conductor "c" to the relay E in Ft4, in order to actuate the cut-off relay of the called line.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   When the called subscriber answers, the relay Cs is actuated, causing Rc to neutralize itself, and a transit connection is made. At the end of the conversation, the calling subscriber by hanging up causes the neutralization of As, freeing Lb and E, which brings the circuit back to its normal condition. The switches return to their rest positions when relay A de-energizes. In the event that it is necessary to break a local connection for one-call via trunk line, earth is connected to conductor "c", which releases relay E, and hence the entire connection is broken.



   Turning now to Figures 3 through Sc, establishing connections across the trunk for calls received or sent is described.



   When a call, concerning the PBX, is sent from the remote office, ringing current is connected to the a and b conductors of the trunk line Relay J, in the trunk circuit, energizes, causing the excitation of the re - lais Jx and Cb. The Cb relay connects the earth to the lamp on the trunk line on the attendant set, which attracts the operator's attention. Relay Jx causes Cl to operate, providing a blocking circuit for Cb. Relay C1 also prepares a circuit for the timed pulse to the marker.



  This circuit is however kept open by Jx. Relay C1 closes a blocking circuit for itself through the arc "b" of the marker.



   At the end of the ringing period, the relay J, which was energized by the current, is neutralized, causing the reestablishment of Jx, and the circuit for the delayed pulse is now completed to the marker which is actuated in the following manner . A circuit is completed for the left winding of Sa through Jx6 and 7, C11 and Il. After an interval of time of approximately 3 seconds, the left contact of Sa is closed causing the excitation of Ip. The Sa. relay is of the air-damped or "daah-pot" type, the left winding of which operates only the left contacts, while the right winding operates the right contacts. The Ip relay held a circuit for the stepping electromagnet of the Ip marker through Ipl, Jxl, C15, Si, ..

   The electromagnet of the marker is therefore excited. The energization of the relay Ip also causes the operation of I, which opens the circuit for the left winding of SA and closes a circuit for the right winding. About after 100

 <Desc / Clms Page number 11>

 milliseconds, the left contact of SA opens, releasing the Ip relay. The marker electromagnet circuit is now open, and this marker advances to the next terminal. The right contact of SA is also open, causing the re-establishment of relay I, the circuit being therefore still in its normal condition, and the cycle of operations is repeated until the connection to earth is broken. .



   If no other ringing period is received within 30 seconds, or if the attendant or operator does not respond within the same period of time, the marker, reaching its tenth terminal, completes a circuit for the CN relay through Jx8, SMb and C14. Excitation of Cn causes recovery of Cl / which was blocked through Cn6, A15 and C14. The circuit is restored to the normal position.



   To answer a call from the remote office, the attendant activates her AK answer key. This brings about the excitation of Al via Cb2, and AK causes the following operation
The blocking circuit for Cb, via C16, Cbl and A12, is open, causing neutralization of this relay. The relay Fx is energized in series with the reset button RB. A circuit is prepared to connect a closed circuit through the conductors of the trunk line in the event of the recovery of the AK key: conductor a, Re, Jhl, All, Ak, Jh8, Da6, F, and conductor b. A blocking circuit is closed for the relay Al through a working contact of
Cl. A circuit is prepared for Jh at the sub-normal contact of the dialer disk, and a circuit is closed at Al3 for the relay Jx to ground through Ak.

   Operation of Jx causes the delayed pulse to be disconnected. The marker is brought back to its normal position by the earth at Jx3, ready to receive the impulses from the operator's dialing disc. The circuit for the Cn relay is open at Jx8, so this relay cannot operate while the marker is restored to its normal position. Earth is connected to the working contact of F. The attendant is now connected to the trunk line and can be sure of the number of the requested subscriber. Relay F operates in series with the closed circuit of the attendant, which causes the excitation of Lb via Fx3, Lxl, A16 and
RB. The Lx relay is energized via Lbl. The starting circuit for sent calls

 <Desc / Clms Page number 12>

 is now open in Lx7.



   When the attendant activates her disk to send the first digit of the requested number, the relay Jh is energized through the earth on the sub-normal contact of the dialing disk, a working contact from AK, S5, A17, to Jh . By its operation, Jh connects a blocking circuit to Jh2 through conductors a and b of the junction line and connects the closed circuit of the operator of the relay As. This relay operates, causing the excitation of S through Cn3 , Lx6 and Asl. The circuit to restore the marker to the normal position is now open and the step-by-step circuit is complete to the marker.



  Relay S closes a blocking circuit for itself through the sub-normal contact of the numbering disk as well as to Asl.



   The first digit "1" is now received on the marker. The call is set up, under the control of the operator's dialing disk, in exactly the same way as for a local call in the local connection circuit. However in this case the choice of the electromagnet of the selector does not take place directly by the marker arc but by the relays C and C1 controlled by this arc. Relay C operates when SM reaches the seventh contact and closes a control circuit for Cl via Cl and Lx4. A circuit is completed for Rc via Rgl, Pb1, Ha3, Tc5, Jtl, and earth. A circuit is now closed for Cu via Rc7, Rc6, A13, and the ground on the AK key. The circuit for the S relay is open at Gu3, and SM returns to the normal position via S7, SMa brush, Jx3, and earth.



   Ringing current is now sent to the called line, and the hearing signal is given to the operator. When the called subscriber answers, the ringing is interrupted by the excitation of Rg, and the attendant informs this subscriber of the call. During all the time necessary for these operations, the junction line is maintained through the closed circuit established by the relay Jh.



   If the called subscriber accepts the requested communication, the operator re-establishes his answer key, causing Jx to be reestablished. At contact Jx2, a circuit is closed for the relay Da of the transit connection, which operates to disconnect the attendant and connects the free junction line of the closed blocking circuit, to the called subscriber. The relay Cn having now operated, Cl and Al are released when the key AK is reset to the normal position.

 <Desc / Clms Page number 13>

 male.



   If the called subscriber does not accept the communication but wishes it to be transferred to another subscriber, the restoration button RB is momentarily lowered. The relay Fx, which was kept energized through the rest contact of RB, is released, causing the reestablishment of Lb and Lx. The general blocking land being occupied; the relays Ft, Rc, Cu, Tc, Ha and Jh, used for the local connection are neutralized. The circuit is still in the same position as when the attendant answered the call for the first time. The attendant marks the number of the other subscriber on her disk in the same way as before, and can then transmit the call or cancel it.



   If the called line is busy, the Ft relay is not energized after the dialer disc is operated, and an auditory busy signal is sent to the attendant via Ft3.The latter can cancel the call by lowering the button. restore tone or inform the busy subscriber of the call request.



   If the called line is found busy, the attendant can connect to it and inform the subscriber by momentarily lowering the LIK listening key. This causes the Dt relay to operate via LIK, S4 and Asl. The excitement of Dt pro. This means the disconnection of the test relay Ft from the conductor "c" of the called line and its connection to DT2 and to the battery via a non-inductive resistor. Relay Ft therefore operates regardless of the busy condition, and the attendant will be connected to the called subscriber without breaking the existing connection.



   If the requested communication is accepted, the answer key is restored in the usual way. This causes Jx to recover, as explained above, and Da to function. By its excitation, Da causes the connection of the earth to the "c" conductor of the called line, which breaks the existing connection by reestablishing E in the link circuit, this relay being now short-circuited.



   If the offered connection is not accepted, the attendant lowers the restore button without restoring the answer key. In this case, the connection is released as described above. The operator is now free to place the call to another subscriber or to inform the calling subscriber as long as his communication cannot take place.



   If the subscriber asks is free but does not answer, the attendant receives the audible ringing signal and can reset his AK answer key to his

 <Desc / Clms Page number 14>

 normal position without waiting for a response from the called subscriber. In this case, with the JX relay being kept energized through Rc6 and Lx3, reestablishing AK has no effect. The attendant is however free from the trunk line and can answer other calls. The junction line lamp remains on being connected in parallel with the Rc relay.



   When the called subscriber answers, the relay Rg, controlling the ringing, is energized in series with the subscriber's closed circuit, and the relay Rc is released, allowing Jx to neutralize itself. By reestablishing it, Jx causes Da to function, and the transit connection is established as previously described. It should be noted that until the called subscriber answers, the operator can communicate with the calling subscriber and if necessary release the connection.



   If the attendant wishes to maintain the trunk line, the AK key is restored and the HK key is activated. As a result, the attendant is released from the trunk line but the blocking relays Jx and A1 are energized.



  Ringer relay J is reconnected to the line through AK's idle contact, so that if the call on hold is a long distance call, the long distance operator can ring her colleague at the P.B.X. A closed circuit is also placed across the conductors of the junction line through the AK rest contact.



   If the attendant wants to send a call from the attached private office, she first lowers the JBB busy button on the trunk line.



    'That. causes the ignition of all the lamps of the occupied junction lines, these lamps being connected through the button, in parallel with the relay Lx in the junction line. When the attendant has found a free line, she activates the corresponding AK key and is thus connected with the remote central office.



  Having received from this remote office the auditory signal to operate the disc, the operator places the key not shown for the operation of this disc in the position corresponding to the remote central office and marks the number of the subscriber requested. this key prevents the Jh relay from being actuated when the disc is out of its normal position. When the called subscriber has been obtained, the call can be treated in the same way as a call from the central office.

 <Desc / Clms Page number 15>

 remote tral, and the same operations can take place.



   After a connection has been completed, the P.B.X. can call back the operator either in the case of a call sent from this PBX, or in the case of a call received from the remote central office, and this by transmitting the digit "1" or by means of the dialing disk, or by means of a push button. In the case of a call received from the remote office, the relay Cn is energized at the end of the operation of the disk, as was explained previously, while in the case of a call sent from the remote central office, the timed pulse will be produced at the end of the disc maneuver in order to cause the excitation of relay Cn and to prepare the circuit to call back the operator.

   Consequently, the transmission of the number "1" causes the reestablishment of the relay Fx which was blocked through Fxl, Fl, Fx6, following the momentary reestablishment of F. The relay Cn having been energized, when the call was completed, the relay Cb is now connected through the rest contact of Fx in parallel with Lb, so that when F operates again, Cb is energized at the same time causing the junction line lamp to light up. The slow reset relay Lb remains energized during the pulse, although its circuit through Lx2, Fl and Jx6 is open. The attendant activates the AK key corresponding to the trunk line on which the callback takes place.

   With relay Cb energized, the circuit for relay AL through AK contact, which was broken by Tc, is still closed and Al energizes via Eb2 causing Jx to operate. The energization of the relay Jx causes the operation of Cl through Jx6. Cb's circuit is now open at Cb7. The relay Da being disconnected from the earth by the opening of the rest contact of Jx, is neutralized and the attendant is once again connected to the local subscriber, the junction line being disconnected but kept blocked by the cir - fired closed in series through the work contact of Jh.



   It should be noted that once the connection in transit is reestablished, after a re-call, the conversation is still secret. If, after the attendant has been called again, the connection must be transferred to another subscriber, the same maneuvers as those described in the case of an offered call still take place, the RB restoration button being lowered again. The RB button depression obviously has no effect after the transit connection has been given. If after a re-

 <Desc / Clms Page number 16>

 call, the first connected subscriber wishes to keep the call, the operator simply re-establishes AK and the connection in transit is given again as before.; ment.



   A certain number of main keys are also provided on the operator's station to facilitate the operation of the system. For example, a cut-off key for the buzzer is provided to disconnect the latter when the proximity of the operator makes it unnecessary to have an auditory signal.



   A battery key is provided to change the connection of the operator's telephone in the event that the local battery fails. The operator's microphone is normally connected to the power terminals of the local battery, and if this local battery fails, this is indicated by the ignition of a fused lamp. The key is then actuated connecting the microphone in series with the A and B conductors of the operator's station.



   A lamp is connected to the alarm contact of the main battery fuse and lights up if this fuse blows.



   The operator can be called by any P.B.X. if it marks the number "9" on the disc. This causes the lighting of the local line lamp, placed at the operator's station. By activating a local answer key which is provided, the attendant disconnects her set from the junction devices and connects it to the local line, thus being able to answer the call in the same way as for an ordinary subscriber, that is, that is, by removing its receiver from the switch hook. If the attendant wishes to send a local call, she lowers the corresponding key and is then connected to the P.B.X. like an ordinary subscriber.



   During the night, when the traffic is sufficiently reduced to make the operator unnecessary, the night switch key for the trunk line is lowered. In this case, when the Cb relay is energized on a received call and a circuit is completed for the Ns relay through NSK and Cb3, the circuit for the call lamp is disconnected by NSK.

   By its excitation, the Ns relay causes the connection of the A and B conductors of the trunk line to the line of the subscriber chosen as night operator for this particular trunk line (each subscriber, serving as operator for the night, serving only one

 <Desc / Clms Page number 17>

 junction line). the. earth is connected directly to the "C" conductor so as to activate the Co relay, and if the night attendant is busy, this relay breaks the existing connection. Since the agent's line is now directly connected to the trunk line, its ringing function and the call is answered in the ordinary way. The NC relay in series with the attendant line, and the F relay in series with the junction line, operate, causing Fx to be energized via Lxl, FI, Jx6.

   The Lb relay is energized via Fx3. The relay Fx is blocked only via Fxl, and the relay Lx is energized to the earth in Lbl.



   If the operator for the eight-hour service wants to pass the call to another subscriber, he marks the number "1" on his disk. This causes the F and Fx relays to reset, but Lb remains energized via Lx2. The relay Jh is now activated via Ns3, Fx2, Cn5, Lx3, then is blocked via Jh4 and Lx4. The Rc coil is now connected to the junction line, and the attendant line is switched to the As relay which is energized in series with Nf. The Lb relay is maintained under the control of Nf and Jh: Lh, Lx2, Jh3, Nf2, AI2, and earth. The night service attendant records the number of the desired subscriber on his disk, and circuit operations are carried out as for day service. Relay S is kept energized while the disc is operating via Gn3, Lx6, S4 and NSK.



   When the called subscriber answers, the night service attendant hangs up, which frees the Nf, Lb, Lx and Jx relays. The Da relay operates via FL7 and Jx2. If no response is received, the night service attendant hangs up, which frees Nf, Lb and Lx. The CI relay remains energized via Cn6, A15, C14, or SMb, and C14 and keeps Cb and Ns energized. Upon reestablishment, Jx connects the time-delayed pulse circuit via Jxl, C15, to the solenoid SM. If the attendant removes his receiver again before Cn gets excited, he is again connected to the trunk line and can participate in the conversation. The agent can still transfer the call. If he wishes to free the trunk line, he hangs up his receiver and the delayed pulse breaks the circuits blocking the trunk line.



   In the case of a call sent from the attached private office, the procedure is exactly the same as during the day, the trunk line being only connected to the night attendant during the call.



   When a subscriber of the annex private office wishes to send a call, he

 <Desc / Clms Page number 18>

 marks the number reserved for this purpose, which is usually the number "0". When this number has been marked, a circuit is closed for the common starting relay - through the SMF brushes (fig. 2) the conductor P, towards the relay Sj (fig.l). A test potential, identifying the connection circuit on which the call is sent, is connected through brush d of the marker to brush d of the linesman.



   By its energization, the common starting relay Sj causes the excitation of Sjl, which energizes the relay St in all the free junction lines via the conductor BJ, Sj11, the conductor N, L7, C13, and, the earth . Busy trunk lines are identified by the fact that their starting earth is disconnected and therefore their relay St cannot be energized. Two groups of connection circuits are provided for two separate groups of subscribers. If the call is in the second group, the relay Sj2 has energized through P2, causing Sj to be excited and is Sj. The relay St of each trunk line prepares a circuit for the switch relay C which energizes via St3, conductor M and Sj 2 4, if the call line is located in the second group of fifty lines.

   With the relay St energized in the junction line, a circuit is closed for the electromagnet SMSl through C5 (if the line is in the first group of 50 lines) St4, the switches of the stepper seekers, Tc6, Tjl .



   When the finder reaches the line through which the call is sent, a circuit is completed for the first test relay Jt through the battery in series with a non-inductive resistor, the brush "d" of the SM marker ( f ig.



  2), the brush "d" of the SMF line finder, the brush dl of the junction line finder (SMSl) fig. 3, C7, St2, and the test relay Jt. This relay operates, opening the rotation circuit for the searcher, which stops on this terminal. By his excitement, Jt closes a circuit for Pb through Stl and Jt2. Relay Pb, when energized, bypasses the high resistance winding of the test relay, preventing other researchers from stopping on this line. The Pb relay also closes a circuit for the Dt relay (slowly operating to avoid a double test) via Pb2 and Ba5. The relay Dt causes the excitation of Tc and also connects the battery to Ft, which causes the operation of this relay.

   The Da relay is energized via Ft7 and Jx2, thus establishing a connection in transit. Relay F operates in series

 <Desc / Clms Page number 19>

 with the subscriber's closed circuit, completing a circuit for the relay Fx via Lxl, F1, Fx6. The Fx relay energizes and locks directly at Fl. The Fx relay also closes a circuit for Lb which operates, causing Lx to be energized. With Lx energized, Fx depends only on its own blocking contact, its control circuit being opened by Lx. The latter also closes a new circuit for the Lb relay directly to the working contact of F.



   If the main office is automatic, the calling subscriber waits for the auditory signal to operate the disc and then sends the digits of the requested number. The first time relay F is neutralized for the first digit; the relay Fx is also neutralized bringing the excitation of Jx; Jx, Us2, Fx2, Cn5, Lx3.



  In this way, the relay forces the marker to return - to its normal position via S7, the brush SMa, Jx3, and at the same time opens the relay circuit in Ja8.



  In this way, this relay cannot be energized when the marker brushes pass over terminal "10". The relay Jx also causes the excitation of Cl which is blocked through Cn6, A15, C14. With C1 excited and the marker in the normal position, the circuit is still closed to excite Fxt Fx, SMe, Us5, C18, Fl, Lx5. When F closes its working contact after the last pulse of the number called, the relay Fx is still energized and Jx is released. A circuit is now completed via C11, Jx6, Jx7, for the time pulse, which connects the earth to the electromagnet of the marker, via Ipl, Jxl, C15. The marker moves one step approximately every four seconds. The same operation takes place for each digit, the marker being returned to the normal position at the beginning of the digit as a result of Jx excitation.

   Relay C1 remains energized, however, being blocked through its own contact and Cn6.



   After the last digit has been received, no further reception having taken place, the marker can complete its revolution, and when terminal 10 is reached a circuit is closed for Cn via SMb and C14. The operation of this relay indicates that the operation of the numbering disc has been completed.



   The excitation of Cn brings about the neutralization of Cl, which ultimately disconnects the delayed pulse circuit. The relay Cn also prepares the return call circuit of the agent by the excitation of Jh via Cn2, Lx4.



  He finally prepares the circuit for Cb. This relay is energized if the subscriber wishes to call the agent.

 <Desc / Clms Page number 20>

 



   If the subscriber wishes to call the agent, he marks the number "1".



  As previously this brings the restoration of F. This relay in its turn brings the neutralization of Fx. With Fx neutralized, a circuit is prepared for Cb.



  When relay F closes its make contact at the end of the pulse, relay Cb is energized via C17, Cn7, Fx4, Lx2, F1. Relay Jx6 causes the call lamp to light up. Relay Cb also prepares a circuit for A1, so that when the attendant activates the key AK to answer the call, relay AL activates, releasing Da, and the local subscriber is connected to the attendant. Relay Cb is released by opening the NC contact A1.



   If the call is to be transferred to another subscriber, the agent lowers the RB button causing the local machine to be restored, and the call can be served in the same way as a received call. If the call is returned to the same subscriber and is not transferred, disabling AK re-establishes the connection as before.



   When the calling subscriber hangs up his receiver at the end of the conversation, relay F is neutralized and remains as such, allowing Lb and Lx to neutralize each other. The general blocking earth is now remote, allowing all relays to be restored.



   It is evident that the circuits, shown in the accompanying drawings and described above, are only given by way of example, and that other embodiments of the invention can be realized while remaining in conformity. to the stated principles.



   CLAIMS.



   ---------------------------
1 - System for a telephone network comprising two central offices, an interconnecting junction line, and an operator position at one of said offices with which said junction line is associated, a delayed action device being connected with the junction line to one of said offices to bring about changes in the circuits after certain conditions have persisted for a determined time on said junction line.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2 - Système pour réseau téléphonique comprenant deux bureaux cen- traux, une ligne de jonction interconnectrice, et un dispositif à l'une des ex- trémités de la dite-ligne pour répondre à un signal arrivant à travers cette ligne <Desc/Clms Page number 21> afin d'actionner un appareil de signalisation de Manière à attirer l'attention d'une opératrice, et pour placer dans une condition d'occupation la ligne de jonction, caractérisé en ce qu'un arrangement à action temporisée est aussi prévu et relié à la dite extrémité de la ligne de jonction pour libérer celle-ci s'il n'est pas reçu de réponse à l'appel. 2 - System for a telephone network comprising two central offices, an interconnecting trunk line, and a device at one of the ends of said line to respond to a signal arriving through this line <Desc / Clms Page number 21> in order to activate a signaling device so as to attract the attention of an operator, and to place the junction line in a busy condition, characterized in that a time-delay arrangement is also provided and connected to said end of the trunk line to release it if the call is not answered. 3 - Système pour réseau téléphonique comprenant deux bureaux cent traux A et B, et une ligne de jonction interconnectrice, dans lequel un appel du bureau A vers le bureau B peut être desservi automatiquement par un abonné du bu- reau A, et dans lequel la dite ligne de jonction est connectée au bureau A à une position d'opératrice, caractérisé en ce que des arrangements de circuits sont pré vus au bureau A, tels que quand la ligne de jonction est utilisée pour des appels envoyés, les impulsions résultant de la manoeuvre du disque de l'abonné appelant sont transmises à travers la ligne de jonction vers le bureau B jusqu'à ce qu'un certain intervalle de temps se soit écoulé après la transmission d'une impulsion par l'abonné appelant, et qu'après cet intervalle de temps, 3 - System for a telephone network comprising two central offices A and B, and an interconnecting trunk line, in which a call from office A to office B can be served automatically by a subscriber of office A, and in which the said trunk line is connected to office A at an attendant position, characterized in that circuit arrangements are provided at office A, such as when the trunk line is used for outgoing calls, the pulses resulting from the calling subscriber's disk operation are transmitted through the trunk to office B until a certain time interval has elapsed after the transmission of a pulse by the calling subscriber, and after this time interval, des changements de cir- cuits ont lieu automatiquement par lesquels en réponse à un chiffre envoyé par l' abonné appelant, l'opératrice reçoit un signal. changes of circuits take place automatically by which in response to a digit sent by the calling subscriber, the operator receives a signal. 4 - Système pour bureau téléphonique, dans lequel tous les appels, reçus sont normalement desservis par une opératrice, et dans lequel des moyens sont prévus pour qu'en l'absence de l'opératrice, les appels reçus à travers une ligne de jonction soient dirigés vers un abonné déterminé du bureau, caractérisé en ce que quand l'opératrice est absente et que les dits moyens sont actionnés, le dit abonné est apte à envoyer et à recevoir des appels locaux automatiques. 4 - Telephone office system, in which all calls received are normally served by an operator, and in which means are provided so that, in the absence of the operator, calls received through a trunk line are directed to a specific subscriber of the office, characterized in that when the operator is absent and said means are actuated, said subscriber is able to send and receive automatic local calls. 5 - Système pour bureau téléphonique, dans lequel tous les appels .reçus sont normalement desservis par une ou plusieurs opératrices, et dans lequel un moyen est prévu pour qu'en l'absence de la ou des dites opératrices un appel reçu soit dirigé vers un abonné quelconque du dit bureau sous le contrôle d'un a- bonné déterminé. 5 - Telephone office system, in which all the calls received are normally served by one or more operators, and in which means is provided so that, in the absence of said operator or operators, a call received is directed to a any subscriber of said office under the control of a specific subscriber. 6 - Système pour bureau téléphonique, dans lequel tous les appels reçus sont normalement desservis par une ou plusieurs opératrices, et lequel est construit et arrangé de manière qu'en l'absence de la ou des opératrices, le ser- vice local tout entier, appels reçus et envoyés, soit assuré pour tous les abonnés, 7 - Système pour bureau téléphonique, dans lequel tous les appels <Desc/Clms Page number 22> reçus sont normalement desservis par une ou plusieurs opératrices et dans lequel un moyen est prévu qui, quand la ou les opératrices sont absentes et que le dit moyen est actionné, connecte une ligne de jonction à une ligne d'abonné déterminée quand un appel est reçu à travers la dite ligne de jonction. 6 - Telephone office system, in which all calls received are normally served by one or more operators, and which is constructed and arranged so that in the absence of the operator (s), the entire local service, calls received and sent, is assured for all subscribers, 7 - Telephone office system, in which all calls <Desc / Clms Page number 22> received are normally served by one or more operators and in which means is provided which, when the operator (s) are absent and said means is activated, connects a trunk line to a specified subscriber line when a call is received through the said junction line. 8 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que rever. diqué en 1 et 2, dans lequel le même dispositif à durée déterminée sert à la fois pour libérer la ligne de jonction quand il n'est pas répondu à un appel reçu, et pour provoquer des changements dans les circuits afin de permettre à une opératrice d'être appelée pendant une connexion répondant à un appel reçu ou envoyé. 8 - Semi-automatic telephone office system, such as rever. dicated in 1 and 2, in which the same fixed-time device is used both to release the trunk line when a received call is not answered, and to cause changes in the circuits to allow an attendant to be called during a connection answering a received or sent call. 9 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que re- vendiqué en 3, dans lequel l'abonnéest apte à appeler l'opératrice en marquant sur son disque le même chiffre pour des appels reçus ou envoyés. 9 - System for a semi-automatic telephone office, as claimed in 3, in which the subscriber is able to call the operator by marking the same number on his disk for calls received or sent. 10 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que re- vendiqué en 4,5 ou 7, dans lequel l'abonné déterminé est apte à transférer un appel reçu à un autre abonné local en marquant au disque un chiffre déterminé suivi du numéro de l'autre abonné local. 10 - System for a semi-automatic telephone office, as claimed in 4, 5 or 7, in which the determined subscriber is able to transfer a received call to another local subscriber by marking on the disc a determined digit followed by the number from the other local subscriber. 11 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que rêver diqué en 3,9 ou 10, dans lequel le dit chiffre consiste en une seule impulsion. 11 - System for a semi-automatic telephone office, such as dreaming dicated in 3,9 or 10, in which said digit consists of a single pulse. 12 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que re- venàiqué en 4,5 ou 7, dans lequel, si l'abonné déterminé est occupé quand un ap- pel est reçu, la connexion existante est rompue. 12 - A semi-automatic telephone office system, as referred to in 4, 5 or 7, in which, if the specified subscriber is busy when a call is received, the existing connection is broken. 13 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que re- vendiqué en 1 ou 2, dans lequel la ligne de jonction se termine dans un commuta- teur au moyen duquel la dite ligne peut être connectée à un abonné quelconque du bureau sous le contrôle d'un commutateur marqueur faisant partie du circuit de jonction, et dans lequel le dit intervalle déteruiné de temps est compté en ame- nant le commutateur marqueur sur un nombre déterminé de contacts. 13 - A semi-automatic telephone office system, as claimed in 1 or 2, in which the trunk line terminates in a switch by means of which said line can be connected to any subscriber of the office under the control of a marker switch forming part of the junction circuit, and in which said determined time interval is counted by moving the marker switch to a determined number of contacts. 14 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que re- vendiqué en 13, dans lequel au commencement de chaque période de sonnerie pour un appel reçu, et au commencement de chaque chiffre pour un appel envoyé, le commu- tateur marqueur revient à sa position normale. 14 - A semi-automatic telephone office system, as claimed in 13, in which at the start of each ringing period for a received call, and at the start of each digit for a sent call, the marker switch reverts to its normal position. 15 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que <Desc/Clms Page number 23> revendiqué en 9 ou 11, dans lequel l'opératrice peut transférer l'appel vers un autre abonnê local quand l'abonné appelé le demande, et cela soit pour des appels reçus ou envoyés. 15 - Semi-automatic telephone office system, such as <Desc / Clms Page number 23> claimed in 9 or 11, in which the operator can transfer the call to another local subscriber when the called subscriber requests it, and this either for calls received or sent. 16 - Système pour bureau téléphonique semi-automatique, tel que re- vendiqué en 12, dans lequel l'intervalle de temps déterminé commence à la fin du dernier envoi du courant de sonnerie, ou autre signal, vers la ligne de jonction. 16 - A semi-automatic telephone office system, as claimed in 12, in which the determined time interval begins at the end of the last sending of ringing current, or other signal, to the trunk line. 1.7 - Bureau téléphonique, tel que revendiqué en 4, dans lequel la ligne de jonction est réellement connectée à la lignede l'abonné déterminé seule- ment pendant un appel entre bureaux. 1.7 - Telephone office, as claimed in 4, in which the trunk line is actually connected to the specified subscriber line only during an interoffice call. 18 - Bureau téléphonique, tel que revendiqué en 3,9 ou 11, dans le- quel chaque borne de ligne de jonction d'arrivée est connectée aux balais d'un com- mutateur connecteur, et dans lqquel une opératrice appelée pour transférer un ap- 'pel.abaisse un bouton de rétablissement par lequel la connexion existante vers 1' abonné local est libérée, un circuit de blocage étant connecté à la ligne de jonc- tion et l'opératrice étant apte à établir une connexion vers l'abonné local deman- dé.. 18 - Telephone office, as claimed in 3,9 or 11, in which each incoming trunk line terminal is connected to the brushes of a connector switch, and in which an operator called to transfer a telephone. - 'pel. lowers a reset button by which the existing connection to the local subscriber is released, a blocking circuit being connected to the trunk line and the operator being able to establish a connection to the local subscriber request.. 19 - Système pour bureau téléphonique seni-automatique tel que dé- crit ci-dessus et tel que représenté aux dessins ci-joints. 19 - System for a semi-automatic telephone office as described above and as shown in the accompanying drawings. RESUME. ABSTRACT. ----------- L'invention se rapporte à des systèmes téléphoniques automatiques ou seul-automatiques, et elle comprend les faits nouveaux décrits ici. ----------- The invention relates to automatic or only-automatic telephone systems, and it includes the novel facts described herein. Plus particulièrement, l'invention comprend les faits suivants: 1 - Dans un bureau central téléphonique dans lequel tous les appels reçus sont normalement desservis par une opératrice, des moyens sont prévus pour qu'en l'absence de cette opératrice des appels reçus à travers une ligne de jonc- tion soient dirigés vers un abonné déterminé, cet abonné étant apte à recevoir et à desservir des appels locaux quand l'opératrice est absente et que les dits mo- yens sont actionnés. More particularly, the invention comprises the following facts: 1 - In a central telephone office in which all the calls received are normally served by an operator, means are provided so that, in the absence of this operator, calls received through a trunk line are directed to a subscriber determined, this subscriber being able to receive and serve local calls when the operator is absent and the said means are activated. 2 - Dans un bureau central dans lequel un appel reçu à travers une ligne de jonction actionne un moyen commutateur qui place en condition d'occupation la dite ligne de jonction et donne une condition d'appel, un dispositif à ter.'ps est <Desc/Clms Page number 24> prévu. pour libérer la dite ligne de jonction si d'autres opérations n'ont pas lieu dans un temps déterminé. 2 - In a central office in which a call received through a trunk line actuates a switch means which places said trunk line in a busy condition and gives a call condition, a device to be terminated is <Desc / Clms Page number 24> planned. to release said junction line if other operations do not take place within a determined time. 3 - Dans un bureau central téléphonique semi-automatique, dans le- quel des appels sont établis automatiquement par un abonné appelant, et dans le- quel des impulsions sont transmises à travers une ligne de jonction pour prolon- ger la connexion, un dispositif à temps est associé avec une connexion de départ et est adapté pour fonctionner quand un intervalle de temps déterminé s'écoule après la transmission d'une impulsion, afin de produire des changements dans les circuits tels qu'en réponse à une ou plusieurs autres impulsions envoyées par 1' abonné appelant, une opératrice reçoive des signaux. 3 - In a semi-automatic telephone central office, in which calls are automatically established by a calling subscriber, and in which pulses are transmitted through a trunk line to extend the connection, a device to time is associated with a start connection and is adapted to operate when a determined time interval elapses after the transmission of a pulse, to produce changes in the circuits such as in response to one or more other pulses sent by the calling subscriber, an operator receives signals.
BE388787D BE388787A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE388787A true BE388787A (en)

Family

ID=57011

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE388787D BE388787A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE388787A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE388787A (en)
BE428323A (en)
BE455605A (en)
BE393936A (en)
BE371425A (en)
BE436502A (en)
BE416389A (en)
BE371832A (en)
BE383519A (en)
CH126081A (en) Telephone system with automatic switches.
CH105613A (en) Installation for telephone central office.
BE476206A (en)
BE482584A (en)
CH106044A (en) Telephone installation for private annex office.
BE427161A (en)
BE482011A (en)
BE361645A (en)
BE420417A (en)
BE467783A (en)
BE347177A (en)
BE363268A (en)
BE417701A (en)
BE351681A (en)
CH95589A (en) Telephone system for intercommunication between an automatic central office and an annex private office.
CH120389A (en) Telephone installation allowing the charging of connections of different values.