BE380987A - - Google Patents

Info

Publication number
BE380987A
BE380987A BE380987DA BE380987A BE 380987 A BE380987 A BE 380987A BE 380987D A BE380987D A BE 380987DA BE 380987 A BE380987 A BE 380987A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
magnesium
stream
gas
indifferent
dust
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE380987A publication Critical patent/BE380987A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C22METALLURGY; FERROUS OR NON-FERROUS ALLOYS; TREATMENT OF ALLOYS OR NON-FERROUS METALS
    • C22BPRODUCTION AND REFINING OF METALS; PRETREATMENT OF RAW MATERIALS
    • C22B26/00Obtaining alkali, alkaline earth metals or magnesium
    • C22B26/20Obtaining alkaline earth metals or magnesium
    • C22B26/22Obtaining magnesium

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Manufacture And Refinement Of Metals (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements apportés aux procédés pour obtenir du magnésium métallique par réduction électrothermique de composés du magnésium. 



   Le procédé concerne l'obtention par voie électro- thermique du magnésium métallique à partir de ses composés, et plus spécialement à partir des minéraux contenant ou donnant de l'oxyde de magnésium, par réduction à l'aide de charbon dans un courant de gaz indifférent. A cet effet et comme à l'ordinaire, les matières initiales avec le char- bon sont pressées sous forme d'électrodes entre lesquelles on fait jaillir l'arc électrique, ou bien les matières ini- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tiales et le charbon sont chauffés par l'arc   électrique.   Les .< vapeurs chaudes de magnésium sont, généralement, entraînées par le courant gazeux hors de la chambre de réaction pour âtre reçues et condensées dans une chambre de condensation séparée. 



   Par ce procédé on rencontre des difficultés pour la condensation du fait que les fines gouttelettes métalli-   ques,   sous l'influence des gaz qui se forment pendant la réaction et plus 'spécialement de   1''oxyde   de carbone, sont réoxydées à la surface de sorte qu'elles se recouvrent d'une mince pellicule d'oxyde, Ceci gêne l'agglomération du métal sous forme de gouttes de plus grandes dimensions et l'obtention du métal à l'état compact. En faisant, ensuite., fondre la poussière de magnésium on n'obtient également pas le résultat voulu du fait que l'agglomération est rendue dif- ficile ou est empêchée par la pellicule d'oxyde qui entoure les particules.

   Pour ces raisons on essaye, ainsi qu'il est courant pour de tels procédés, d'éviter autant que possible la formation de poussières en ne refroidissant pas brusque- ment les vapeurs mais progressivement depuis qu'elles pénè- trent dans l'entrée de la chambre jusqu'à la température de condensation. Les résultats obtenus ne sont toutefois pas   satisfaisants.   On n'est également pas parvenu par d'autres moyens à écarter, d'une manière simple,   l'inconvé-   nient indiqué. 



   D'autre part on a déjà essayé, pour l'obtention par voie   électrothermique   du magnésium par réduction avec du charbon dans un courant de gaz indifférents et plus spéciale- ment un courent d'hydrogène, de réaliser la condensation du métal par refroidissement brusque depuis la température   @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 élevée à laquelle ces vapeurs se forment jusqu'à la tempéra- ture de condensation. Par la chute brusque de température la formation des poussières est, en effet, considérablement favorisée. On a toutefois pensé d'empêcher la réoxydation par la grande vitesse à laquelle se fait le refroidissement et d'éviter ainsi la formation de la pellicule d'oxyde à la surface des particules métalliques pour pouvoir obtenir un condensat qui constitue, sans plus, un métal compact.

   Cet espoir n'a pas été rempli. La poudre amorphe ainsi obtenue ne s'est, au contraire, pas laissée agglomérer par fusion. 



  Ceci résulte probablement du fait que le magnésium métal- lique est réparti, à l'état   collordal,   dans le mélange d'oxyde de magnésium et de charbon (qui résulte de re-décom- position de   1''oxyde   de carbone formé au cours du procédé). 



   Le procédé, selon l'invention, permet de transformer une telle poussière de magnésium, obtenue par refroidisse- ment brusque des vapeurs, en un métal compact en faisant intervenir des dispositions déterminées. Le procédé con- siste, essentiellement, à chauffer une telle poussière de magnésium, après qu'elle a été condensée de la manière or- dinaire et séparée des gaz, à pression réduite et dans une atmosphère de gaz indifférent, par exemple de l'hydrogène, jusqu'à agglomération des particules. Par ce traitement on obtient la formation d'une masse réguline avec sépara- tion de l'oxyde de carbone et d'oxyde de magnésium ainsi que d'autres matières étrangères (tel que du fer et du silicium). De préférence on procède sous un vide très poussé et un peu au-dessus de la température de fusion. 



  Il est probable que, dans ces conditions, la pellicule d'oxyde est enlevée des particules métalliques par des 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 effets de distillation locaux de sorte que les particules dégagées peuvent ainsi s'agglomérer. Quelle que   soit'la   cause, le fait surprenant existe que la poudre de magnésium peut, de cette façon, être fondue sous forme d'un métal compact, ce qui jusqu'ici n'était pas possible. 



   Si les matières initiales contiennent des impuretés telles que le fer, l'aluminium, le silicium, le calcium ou analogue en quantité majeure, ainsi que cela se présente, par exemple, pour les magnésites, il est plus avantageux de transformer la poussière de   magnésium   formée en un métal compact par distillation dans le vide, dans un courant d'un gaz indifférent, plus spécialement un courant d'hydrogène. 



  Egalement dans ce cas il est à recommander de travailler avec un vide très poussé. 



   Ces deux méthodes peuvent, évidemment, être appli- quées l'une après l'autre pour obtenir du magnésium métalli- que excessivement pur. 



   On a constaté, en outre, que le même résultat peut être obtenu sans intervention de pression réduite quand on augmente la température de réchauffage en fonction de la pression entrant en jeu. Selon ce mode de réalisation on chauffe donc la poussière du magnésium, dans une atmosphère de gaz indifférent, sans diminution de la pression à une température qui est voisine, de préférence quelque peu au-dessous, du point d'ébullition du magnésium métallique. 



  Il est probable qu'à cause de cela des effets de distilla- tion locaux mentionnées ci-dessus sont également provoqués. 



   De préférence on souffle, pour l'obtention de pous- sière de magnésium, un mélange de matières initiales broyées et de charbon réducteur finement réparti, dans l'arc élec- trique ainsi que cela est déjà connu pour la réduction de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 minerais. Pour obtenir des mélanges très fins avec le charbon, les matières initiales contenant du magnésium soht, comme également connu, mélangées avec du charbon pulvérisé et moulés avec des liants qui, par chauffage, donnent un résidu de carbone tel que l'huile de goudron, le goudron, la poix, la mélasse, de l'asphalte, une émulsion d'asphalte et après cela on chauffe les piècesmoulées à une température pour laquelle le liant est cokéfié, les briquettes ainsi obtenues étant, finalement, broyées très finement. 



   En soufflant un tel mélange pulvérulent dans l'arc électrique, les constituants de la réaction sont amenés, en un temps excessivement court, à une très haute tempéra- ture de façon que, par refroidissement brusque des vapeurs formées, on obtienne une poussière de magnésium qui con- vient particulièrement au traitement par le procédé selon l'invention. 



   Il est à remarquer qu'il est déjà connu de distiller, dans un courant d'hydrogène, du magnésium métallique   ob=   tenu par réduction en vue de le purifier davantage. On a également proposé, lors de la refonte du magnésium métal- lique, de protéger la masse fondue, pendant le processus, contre l'oxydation par des gaz indifférents. On connaît finalement un procédé pour purifier du magnésium qui con- siste à faire passer de l'hydrogène ou un autre gaz indif- férent, à des températures pour lesquelles les impuretés sont volatiles, dans ou au-dessus du métal fondu. Dans tous ces cas le métal à purifier se présente déjà sous forme d'une masse compacte. 



    @  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements in processes for obtaining metallic magnesium by electrothermal reduction of magnesium compounds.



   The process relates to the electro-thermal production of metallic magnesium from its compounds, and more especially from minerals containing or giving magnesium oxide, by reduction using carbon in a gas stream. indifferent. For this purpose and as usual, the initial materials with the carbon are pressed in the form of electrodes between which the electric arc is made to shoot out, or else the initial materials.

 <Desc / Clms Page number 2>

 tial and coal are heated by the electric arc. The hot magnesium vapors are generally entrained by the gas stream out of the reaction chamber to be received and condensed in a separate condensation chamber.



   By this process, difficulties are encountered in the condensation because the fine metal droplets, under the influence of the gases which form during the reaction and more especially of carbon monoxide, are reoxidized on the surface of the gas. so that they are covered with a thin film of oxide. This hinders the agglomeration of the metal in the form of drops of larger dimensions and the obtaining of the metal in a compact state. The subsequent melting of the magnesium dust also does not achieve the desired result because agglomeration is made difficult or is prevented by the oxide film surrounding the particles.

   For these reasons an attempt is made, as is customary for such processes, to avoid as much as possible the formation of dust by not cooling the vapors abruptly but gradually since they enter the inlet of the vapor. the chamber up to the condensing temperature. However, the results obtained are not satisfactory. Other means have also not been successful in eliminating, in a simple manner, the disadvantage indicated.



   On the other hand, attempts have already been made, in order to obtain magnesium by the electrothermal route by reduction with carbon in a stream of indifferent gases and more especially a stream of hydrogen, to carry out the condensation of the metal by sudden cooling from temperature   @

 <Desc / Clms Page number 3>

 at which these vapors form up to the temperature of condensation. By the sudden drop in temperature the formation of dust is, in fact, considerably favored. However, it has been thought to prevent reoxidation by the high speed at which the cooling takes place and thus to avoid the formation of the oxide film on the surface of the metal particles in order to be able to obtain a condensate which constitutes, without more, a compact metal.

   This hope has not been fulfilled. On the contrary, the amorphous powder thus obtained was not allowed to agglomerate by melting.



  This probably results from the fact that the metallic magnesium is distributed, in the collordal state, in the mixture of magnesium oxide and carbon (which results from re-decomposition of the carbon monoxide formed during of the process).



   The process according to the invention makes it possible to transform such magnesium dust, obtained by abrupt cooling of the vapors, into a compact metal by bringing into play specific arrangements. The process consists, essentially, of heating such magnesium dust, after it has been condensed in the ordinary manner and separated from the gases, at reduced pressure and in an atmosphere of any gas, for example, gas. hydrogen, until the particles agglomerate. By this treatment the formation of a regulin mass is obtained with separation of carbon monoxide and magnesium oxide as well as other foreign matter (such as iron and silicon). Preferably, the procedure is carried out under a very high vacuum and a little above the melting point.



  It is probable that under these conditions the oxide film is removed from the metal particles by

 <Desc / Clms Page number 4>

 local distillation effects so that the particles released can thus agglomerate. Whatever the cause, the surprising fact exists that magnesium powder can in this way be melted down into a compact metal, which heretofore was not possible.



   If the starting materials contain impurities such as iron, aluminum, silicon, calcium or the like in a major amount, as occurs, for example, with magnesites, it is more advantageous to process the magnesium dust formed into a compact metal by vacuum distillation in a stream of an indifferent gas, more especially a stream of hydrogen.



  Also in this case it is recommended to work with a very high vacuum.



   These two methods can, of course, be applied one after the other to obtain excessively pure metallic magnesium.



   It has also been found that the same result can be obtained without the intervention of reduced pressure when the reheating temperature is increased as a function of the pressure entering into play. According to this embodiment, the magnesium dust is therefore heated in a indifferent gas atmosphere, without reducing the pressure to a temperature which is close to, preferably somewhat below, the boiling point of metallic magnesium.



  It is probable that because of this the local distillation effects mentioned above are also caused.



   Preferably, to obtain magnesium dust, a mixture of ground starting materials and finely distributed reducing carbon is blown into the electric arc, as is already known for the reduction of.

 <Desc / Clms Page number 5>

 ores. To obtain very fine mixtures with charcoal, the starting materials containing magnesium soht, as also known, mixed with pulverized charcoal and molded with binders which, on heating, give a carbon residue such as tar oil, tar, pitch, molasses, asphalt, an asphalt emulsion and after that the molded parts are heated to a temperature at which the binder is coked, the briquettes thus obtained being, finally, very finely ground.



   By blowing such a pulverulent mixture into the electric arc, the constituents of the reaction are brought, in an excessively short time, to a very high temperature so that, on sudden cooling of the vapors formed, a magnesium dust is obtained. which is particularly suitable for treatment by the process according to the invention.



   It should be noted that it is already known to distill, in a stream of hydrogen, metallic magnesium obtained by reduction in order to further purify it. It has also been proposed, during the remelting of metallic magnesium, to protect the melt, during the process, against oxidation by indifferent gases. Finally, there is known a process for purifying magnesium which involves passing hydrogen or another indifferent gas, at temperatures at which the impurities are volatile, in or above the molten metal. In all these cases the metal to be purified is already in the form of a compact mass.



    @


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1.- Procédé pour l'obtention du magnésium métalli- que par réduction électrothermique de composés de magnésium par du charbon dans un courant d'un gaz indifférente plus spécialement un courant d'hydrogène, suivant lequel les vapeurs métalliques formées sont condensées par refroidis- sement brusque caractérisé en ce qu'on chauffe la poussière de magnésium, dans'une atmosphère d'un gaz indifférente à une température voisine du point d'ébullition du magnésium métallique, jusqu'à obtenir une agglomération des particules. CLAIMS 1.- Process for obtaining metallic magnesium by electrothermal reduction of magnesium compounds with carbon in a stream of a gas indifferent more especially a stream of hydrogen, according to which the metallic vapors formed are condensed by cooling. suddenly characterized in that the magnesium dust is heated in an atmosphere of an indifferent gas at a temperature close to the boiling point of metallic magnesium, until the particles agglomerate. 2.- Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on transforme la poussière de magnésium, par chauf- fage dans une atmosphère de gaz indifférent et à pression réduite,de préférence sous un vide élevé, jusqu'à obtenir un métal compact. 2.- Method according to claim 1, characterized in that the magnesium dust is transformed by heating in an atmosphere of indifferent gas and at reduced pressure, preferably under a high vacuum, until a compact metal is obtained. . 3.- Procédé suivant la revendication 2, caractérisé @ en ce qu'on transforme la poussière de magnésium par distil- lation à pression réduite dans un courant de gaz indifférent, de préférence sous un vide élevé, jusqu'à obtenir un métal compact. 3. A process according to claim 2, characterized in that the magnesium dust is transformed by distillation at reduced pressure in a stream of indifferent gas, preferably under a high vacuum, until a compact metal is obtained. 4. - Appareils pour la réalisation des procédés sui- vant les revendications précédentes, en substance comme ci- dessus décrits. 4. - Apparatus for carrying out the processes according to the preceding claims, in substance as described above. 5. - Métaux obtenus par les procédés suivant les re- vendications 1 à 3, en substance comme c'est décrit ci-dessus. 5. - Metals obtained by the processes according to claims 1 to 3, substantially as described above.
BE380987D BE380987A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE380987A true BE380987A (en)

Family

ID=50619

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE380987D BE380987A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE380987A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0007856B1 (en) Process for recovering the metals contained in plumbiferous and zinciferous oxidic compounds
EP0102892B1 (en) Process for manufacturing high purity metals and alloys
BE380987A (en)
FR2505363A1 (en) PROCESS FOR THE EXTRACTION OF MAGNESIUM FROM A GAS COMPOSITION COMPRISING MAGNESIUM VAPORS AND CARBON MONOXIDE
US2025740A (en) Production of metallic magnesium
FR2528718A1 (en) PROCESS FOR PURIFYING A GAS STREAM CONTAINING ZINC STEAM
US1943601A (en) Production of metallic magnesium
BE372366A (en)
BE1006844A3 (en) Method for recovery of substances valid from slag process metallothermiques.
FR2548687A1 (en) Neodymium alloys and process for their manufacture
BE504989A (en)
CH298963A (en) Zinc manufacturing process.
BE409965A (en)
US827418A (en) Proces of refining zinc and other metals.
CH366975A (en) Manufacturing process of a mixture of aluminum and aluminum carbide
BE388819A (en)
CH334971A (en) Process for preparing a gas mixture containing carbon monoxide and hydrogen from liquid hydrocarbons
BE497821A (en)
BE416748A (en)
BE379245A (en)
BE528811A (en)
BE420718A (en)
BE499842A (en)
BE343424A (en)
BE401799A (en)