BE374345A - - Google Patents

Info

Publication number
BE374345A
BE374345A BE374345DA BE374345A BE 374345 A BE374345 A BE 374345A BE 374345D A BE374345D A BE 374345DA BE 374345 A BE374345 A BE 374345A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
film
lever
drive mechanism
groove
projection
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE374345A publication Critical patent/BE374345A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B1/00Film strip handling
    • G03B1/18Moving film strip by means which act on the film between the ends thereof
    • G03B1/20Acting means
    • G03B1/22Claws or pins engaging holes in the film

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Photographic Developing Apparatuses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux appareils de prise de vues et de projection cinématographiques. 



   Cette invention consiste en des perfectionnements aux appareils de prise de vues ou de projection cinémato- graphiques et elle est particulièrement, mais non exclusi-   vementapplicable   aux appareils de prise de vues cinémato- graphiques qui peuvent également être employés comme appareils de projection. 



   Il est fort désirable que, dans un appareil cinéma- tographique, le dispositif entraîneur qui entraîne le film à travers la glissière de l'objectif, vienne en prise avec      

 <Desc/Clms Page number 2> 

 le film en exécutant un mouvement sensiblement perpendicu- laire à celui-ci pour se déplacer ensuite rapidement vers le bas de manière à donner une saccade au film pour s'écar- ter ensuite de ce dernier dans une direction sensiblement perpendiculaire, et la présente invention a pour objet un dispositif pemettant   d'atteindre   ce but. 



   Cette invention comporte dans ou pour un appareil cinématographique de prise de vues ou de projection, un mécanisme d'entraînement du film comprenant, en combinai- son, une barre horizontale qui porte des griffes destinées à s'engager dans des perforations du film, un levier fixé à cette barre et s'étendant à l'intérieur de l'appareil cinématographique perpendiculairement au film, un disposi- tif de montage du levier établi de manière que celui-ci puisse recevoir un mouvement alternatif d'avant en arrière et osciller dans son propre plan et, dans ce levier une rainure-came rectangulaire dans laquelle travaille une ca- me de commande présentant trois faces courbes. 



   Suivant une caractéristique de l'invention, le levier ci-dessus mentionné peut-être monté dans l'appareil cinématographique au moyen d'un dispositif à goupille et rainure. De préférence ce dispositif de montage par goupil- le et rainure est situé à   1-'extrémité   du levier opposée à celle où se trouve la barre à griffes. 



   La came triangulaire peut être calée sur un arbre qu'on peut faire tourner à une vitesse angulaire constante, mais la disposition ci-dessus décrite permet d'assurer un déplacement plus rapide pendant la course d'entrainement du film que pendant la course de retour de la barre. 



   Pour assurer ce mouvement rapide, la distance entre   ')' 1'* arbre   à came et le point d'appui (c'est-à-dire le disposi- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tif de montage par goupille et rainure) est faible   comara-   tivement à la distance entre le point d'appui et la barre à griffes. 



   De préférence la barre à griffes est située du cô- té du film où se trouve l'objectif employé pour la prise de vues ou la projection. 



   Dans des appareils cinématographiques de prise de vues et de projection, il existe deux bobines d'entraîne- ment ou hérissons, l'une du côté de l'entrée de la glis- sière d'objectif et l'autre du côté de la sortie de celle- ci, chacune de ces bobines ou hérissons étant pourvues de deux couronnes de dents s'engageant dans les perforations du film. Pendant la prise des vues, le film après avoir été exposé passe à une bobineappelée bobine envideuse qui est actionnée par un arbre au moyen d'un mécanisme d'entraî- nement à friction. Il est désirable que cet arbre et les axes des hérissons soient actionnés positivement. Il est nécessaire aussi que les deux hérissons soient actionnés à la même vitesse angulaire et il est bon d'actionner aus- si l'axe de la bobine envideuse à la même vitesse angulaire. 



   Dans un appareil cinématographique et particulièrement dans un appareil portatif à main, ilest hautement désirable d'évi- ter des mécanismes compliqués et de rendre aussi   peu   encombrants que possibles les transmissions nécessaires- 
Cette invention porte donc aussi sur un dispositif applicable à un appareil cinématographique de prise de vues ou de projection, pour actionner trois arbres parallèles ou davantage à la même vitesse et qui consiste en une pla- que pourvue de coussinets qui reçoivent chacun un bouton de manivelle fixé à un disque ou manivelle calé à l'extré- mité de l'un de ces arbres. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Cette plaque peut être triangulaire et peut action- ner les hérissons d'alimentation et d'envidage et l'arbre de la bobine envideuse. Le centre de la plaque triangulaire peut être évidé de manière à faire de la place pour d'au- tres parties du mécanisme. 



   Les hérissons d'alimentation et d'envidage peuvent être actionnés positivement et la bobine envideuse qui reçoit le film exposé lors de la prise de vues peut être action- née par son arbre au moyen d'une commande à friction. 



   Un mode d'exécution de l'invention sera décrit ci-dessous à titre d'exemple avec référence aux dessins annexés, dans lesquels: 
Fig.l est une vue en élévation de côté, partiel- lement en coupe du corps de l'appareil, 
Fig. 2 est une coupe suivant la ligne   2-2   de la 
Fig.l, 
Fig. 3 est une élévation de côté, partiellement en coupe d'un appareil cinématographique combiné pour la prise de vues et la projection suivant l'invention, 
Fig. 4 est une élévation de face de l'appareil combiné, 
Fig. 5 est une coupe longitudinale de la chambre de l'appareil, et 
Fig. 6 en est une vue en plan, partiellement en cou- pe. 



   Les mêmes chiffres de référence désignent les mêmes organes sur toutes ces figures. 



   Le corps 10 de l'appareil comprend une carcasse rectangulaire qui, en service, se trouve dans un plan ver- tical. Cette carcasse est divisée de l'avant à l'arrière par une paroi ou cloison 35 qui porte différentes parties du mécanisme cinématographique. La cloison porte notamment 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les arbres et les logements des bobines de film vierge, ainsi que les axes des hérissons d'entraînement. 



   Immédiatement derrière la paroi antérieure de l'appareil se trouve la glissière 30 à travers laquelle le film passe en allant du hérisson d'entraînement supérieur 41 au hérisson d'entraînement inférieur 41a. Du côté de la glissière tourné vers l'objectif et près de sa partie in- férieure est disposé un dispositif d'entraînement transver- sal, consistant en une barre horizontale 31 pourvue de deux griffes 32 faisant saillie en arrière vers le film 33 de manière qu'elles puissent s'engager dans les perforations 49 des bords du film. Ce dispositif d'entraînement ou barre à griffes est monté sur un levier 34 qui s'étend à l'inté- rieur de l'appareil à proximité de la cloison 35 ou en contact avec celle-ci. Suivant une variante, la barre à griffes et le levier peuvent être faits d'une seule pièce de métal.

   A l'extrémité postérieure du levier se trouve une rainure 36 d'une longueur suffisante pour permettre le mou- vement de va et vient nécessaire du dispositif d'entraîne- ment. Dans cette rainure est engagée une goupille à tête ronde 37 fixée à la cloison 35. Entre l'entraîneur et   1''extrémité   rainurée du levier se trouve une pièce 38 qui constitue une sorte de crosse. Elle est de forme sensiblement circulaire et percée d'une rainure 39 qui peut être sensiblement carrée. Cette rainure 39 renferme une came 40 de forme triangulaire qui présente trois faces cour- bes et dont les angles sont également arrondis; elle s'adap- te étroitement contre les parois de la rainure 39. La came 40 est disposée de manière à être actionnée en synchronisme avec les hérissons 41, 41a et avec le mécanisme de l'obtu- rateur 70.

   La partie postérieure de la glissière 30 est 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pourvue d'un patin à ressort 42 et après avoir mis le film en place dans la glissière, on repousse la partie postérieure de celle-ci à la main en avant de manière qu'el- le s' applique intimement contre le film. Un loquet à res- sort 43 entre en prise avec un ergot 44 faisant saillie en arrière sur la face postérieure de la glissière de manière à la maintenir en place. Pour dégager le film, on soulève ce loquet à ressort 43 et la partie postérieure de la glissière est repoussée en arrière sous l'action du ressort 45. 



   Le fonctionnement du dispositif d'entraînement se fait comme suit: 
Lorsque la came 40 tourne, l'entraîneur 31 se dépla- ce horizontalement vers l'intérieur de manière à entrer en prise avec le film, puis de haut en bas pour faire en- traîner celui-ci, ensuite vers l'extérieur pour s'en dé- gager et enfin un peu plus lentement de bas en haut pour revenir dans sa position initiale. 



   La glissière 30, les hérissons d'entraînement   41   et 41a, le magasin 8 à double bobine de pellicule et le film 33 se trouvent d'un côté de la cloison (Fig.3) et la plaque triangulaire 91 se trouve de l'autre côté de cette cloison, parallèlement à celle-ci (Fig.5). 9 dé- signe un support pour le ou les objectifs de   l'appareil,   
La cloison 35 est traversée perpendiculairement par deux arbres principaux, dont l'un 62 est relié norma- lement à un mécanisme d'horlogerie employé pour la prise des vues et à une manivelle employée pour la projection, tandis que l'autre 63 est raccordé à un moteur, si on en emploie un pour la projections L'arbre 63 porte un petit 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 pignon denté 64 qui engrène avec une grande roue dentée 65 sur l'arbre 62.

   La roue dentée 65 engrène avec un pignon denté plus petit 66 solidaire d'un pignon denté encore plus petit 67. Ce dernier engrène avec un pignon 68 qui actionne les hérissons d'entraînement 41 du mécanisme cinématographique. Ce pignon 68 porte un bouton de manivel- le 69 qui est en prise avec le sommet du triangle 91. 



  Les deux angles de base du triangle sont en prise avec les deux boutons de manivelle 62, 93 sur deux plateaux- manivelles,-dont l'un 95 actionne le hérisson d'envidage 41a et l'autre 94 l'arbre 96 de la bobine envideuse qui reçoit le film exposé pendant la prise de vues. 97 désigne l'arbre de la bobine déroulant le film pendant la prise de vues. 



  Pendant qu'on tourne le film, le magasin à film 8 est mon- té dans la chambre de l'appareil de telle façon que les porte-bobines soient portés par les arbres 96, 97. 



   Lorsque l'appareil doit être employé pour la projec- tion, on utilise les bobines dévideuse et envideuse exté- rieure 21 et 22 et le film traverse l'appareil comme le mon- tre clairement la Fig. 3. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to cinematographic cameras and projection devices.



   This invention consists of improvements to motion picture cameras or projection apparatus and is particularly, but not exclusively applicable to motion picture cameras which may also be employed as projection apparatus.



   It is highly desirable that, in a cinematographic apparatus, the driving device which drives the film through the slide of the objective, comes into engagement with the film.

 <Desc / Clms Page number 2>

 the film by executing a movement substantially perpendicular thereto to then move rapidly downwards so as to give a jerk to the film to then deviate from the latter in a substantially perpendicular direction, and the present invention has for object a device allowing to achieve this goal.



   This invention includes, in or for a cinematographic camera or projection apparatus, a film drive mechanism comprising, in combination, a horizontal bar which carries claws for engaging in perforations in the film, a film drive mechanism. lever fixed to this bar and extending inside the cinematographic apparatus perpendicular to the film, a device for mounting the lever so established that it can receive a reciprocating movement back and forth and oscillate in its own plane and, in this lever, a rectangular cam-groove in which a control cam with three curved faces works.



   According to one characteristic of the invention, the above-mentioned lever can be mounted in the cinematographic apparatus by means of a pin and groove device. Preferably this pin and groove mounting device is located at the end of the lever opposite to that where the claw bar is located.



   The triangular cam can be wedged on a shaft which can be rotated at a constant angular speed, but the above-described arrangement ensures a faster displacement during the film driving stroke than during the return stroke. of the bar.



   To ensure this rapid movement, the distance between ')' 1 '* the camshaft and the fulcrum (that is to say the device

 <Desc / Clms Page number 3>

 pin and groove mounting tif) is small compared to the distance between the fulcrum and the claw bar.



   Preferably, the claw bar is located on the side of the film where the objective used for taking pictures or projection is located.



   In cinematographic photographic and projection devices, there are two driving reels or beaters, one on the entry side of the lens slide and the other on the exit side. thereof, each of these reels or beaters being provided with two crowns of teeth engaging in the perforations of the film. During the shooting, the film after being exposed passes to a reel called the feeder reel which is actuated by a shaft by means of a friction drive mechanism. It is desirable that this shaft and the axes of the hedgehogs be positively actuated. It is also necessary that the two beaters are actuated at the same angular speed and it is good to also actuate the axis of the feeder coil at the same angular speed.



   In a cinematographic apparatus and particularly in a hand-held portable apparatus, it is highly desirable to avoid complicated mechanisms and to make the necessary transmissions as space-saving as possible.
This invention therefore also relates to a device applicable to a cinematographic camera for shooting or projection, for actuating three or more parallel shafts at the same speed and which consists of a plate provided with bearings which each receive a crank button. attached to a disc or crank wedged at the end of one of these shafts.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   This plate can be triangular and can operate the feed and winder beaters and the feeder spool shaft. The center of the triangular plate can be hollowed out to make room for other parts of the mechanism.



   The feeding and baling beaters can be positively actuated and the feeder reel which receives the exposed film during shooting can be actuated by its shaft by means of a friction drive.



   An embodiment of the invention will be described below by way of example with reference to the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 is a side elevational view, partially in section, of the body of the apparatus,
Fig. 2 is a section along line 2-2 of the
Fig.l,
Fig. 3 is a side elevation, partially in section, of a combined cinematographic apparatus for taking pictures and for projection according to the invention,
Fig. 4 is a front elevation of the combined apparatus,
Fig. 5 is a longitudinal section of the chamber of the apparatus, and
Fig. 6 is a plan view, partially in section.



   The same reference numerals designate the same members in all these figures.



   The body 10 of the apparatus comprises a rectangular carcass which, in use, lies in a vertical plane. This carcass is divided from front to rear by a wall or partition 35 which carries different parts of the cinematographic mechanism. In particular, the partition

 <Desc / Clms Page number 5>

 the shafts and housings of the reels of blank film, as well as the axes of the drive beaters.



   Immediately behind the front wall of the apparatus is the slide 30 through which the film passes from the upper drive hedgehog 41 to the lower drive hedgehog 41a. On the side of the slide facing the objective and near its lower part is arranged a transverse drive device, consisting of a horizontal bar 31 provided with two claws 32 projecting rearwardly towards the film 33 so that they can engage in the perforations 49 of the edges of the film. This drive device or claw bar is mounted on a lever 34 which extends inside the apparatus near or in contact with the partition 35. According to a variant, the claw bar and the lever can be made from a single piece of metal.

   At the rear end of the lever there is a groove 36 of sufficient length to allow the necessary reciprocation of the drive device. In this groove is engaged a round-headed pin 37 fixed to the partition 35. Between the driver and the grooved end of the lever is a part 38 which constitutes a kind of butt. It is of substantially circular shape and pierced with a groove 39 which may be substantially square. This groove 39 contains a triangular shaped cam 40 which has three curved faces and the angles of which are also rounded; it fits tightly against the walls of the groove 39. The cam 40 is arranged so as to be actuated in synchronism with the beaters 41, 41a and with the shutter mechanism 70.

   The rear part of the slide 30 is

 <Desc / Clms Page number 6>

 provided with a spring pad 42 and after having placed the film in place in the slide, the rear part of the latter is pushed forward by hand so that it rests intimately against the film. A spring catch 43 engages with a lug 44 projecting rearwardly on the rear face of the slide so as to hold it in place. To release the film, this spring latch 43 is lifted and the rear part of the slide is pushed back under the action of the spring 45.



   The operation of the drive device is as follows:
When the cam 40 rotates, the driver 31 moves horizontally inward so as to engage with the film, then up and down to drag the film, then outward to s 'disengage it and finally a little more slowly from bottom to top to return to its initial position.



   Slide 30, drive beaters 41 and 41a, double film reel magazine 8 and film 33 are on one side of the partition (Fig. 3) and triangular plate 91 is on the other side of this partition, parallel to it (Fig. 5). 9 designates a support for the camera lens (s),
The partition 35 is crossed perpendicularly by two main shafts, one of which 62 is normally connected to a clockwork mechanism used for taking pictures and to a crank used for projection, while the other 63 is connected. to a motor, if one is used for the projections The shaft 63 carries a small

 <Desc / Clms Page number 7>

 toothed pinion 64 which meshes with a large toothed wheel 65 on the shaft 62.

   The toothed wheel 65 meshes with a smaller toothed pinion 66 integral with an even smaller toothed pinion 67. The latter meshes with a pinion 68 which actuates the drive beaters 41 of the cinematographic mechanism. This pinion 68 carries a crank knob 69 which engages with the apex of triangle 91.



  The two base angles of the triangle are engaged with the two crank knobs 62, 93 on two crank plates, one of which 95 actuates the winding hedgehog 41a and the other 94 the spool shaft 96 envywoman who receives the exposed film during the shooting. 97 designates the shaft of the reel unwinding the film during the shooting.



  While the film is being shot, the film magazine 8 is mounted in the chamber of the apparatus such that the reel carriers are carried by the shafts 96, 97.



   When the apparatus is to be used for projection, the unwinder and outer coil 21 and 22 are used and the film passes through the apparatus as clearly shown in FIG. 3.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

-:-REVENDICATIONS-:- 1. Dans ou pour un appareil cinématographique de prise de vues ou de projection, un mécanisme d'entraîne- ment du film comprenant en combinaison une barre horizonta- le portant des griffes destinées à s'engager dans des per- forations du film, un levier fixé à cette barre et s'éten- dant dans l'appareil perpendiculairement au film, un dispo- sitif de montage de ce levier tel que celui-ci puisse être @ <Desc/Clms Page number 8> animé d'un mouvement de va et vient longitudinal et oscil- ler dans son propre plan, et une rainure-came rectangulaire dans ce levier renfermant une came de commande présentant trois côtés courbes. -: - CLAIMS -: - 1. In or for a cinematographic camera or projection device, a film drive mechanism comprising in combination a horizontal bar carrying claws intended to engage in perforations in the film, a lever fixed to this bar and extending into the apparatus perpendicular to the film, a device for mounting this lever such that the latter can be provided. <Desc / Clms Page number 8> animated by a longitudinal back and forth movement and oscillate in its own plane, and a rectangular cam groove in this lever enclosing a control cam having three curved sides. 2.- Mécanisme d'entraînement du film, suivant la revendication 1, dans lequel le levier est monté dans l'ap- pareil au moyen d'un dispositif à goupille et rainure. 2. Film drive mechanism according to claim 1, wherein the lever is mounted in the apparatus by means of a pin and groove device. 3.- Mécanisme d'entraînement du film suivant la re- vendication 2, dans lequel le dispositif de montage à gou- pille et rainure est situé à l'extrémité du levier opposée à celle où se trouve la barre à griffes. 3. Film drive mechanism according to claim 2, in which the pin and groove mounting device is located at the end of the lever opposite to that where the claw bar is located. 4.- Mécanisme d'entraînement du film suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans lequel la distance entre l'arbre à came et le point d'appui (c'est- à-dire le dispositif de montage à goupille et rainure) est faible relativement à la distance-entre le point d'appui et la barre à griffes. 4. A film drive mechanism according to any one of the preceding claims, wherein the distance between the camshaft and the fulcrum (i.e. the mounting device to pin and groove) is small relative to the distance between the fulcrum and the claw bar. 5.- Mécanisme d'entraînement du film suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans lequel la barre à griffes est située du côté du film où se trouve l'objectif employé pour la prise de vues ou pour la projec- tion. 5. A film drive mechanism according to either of the preceding claims, wherein the claw bar is located on the side of the film where the lens used for taking pictures or for projection is located. tion. 6. - Dans ou pour un appareil cinématographique de prise de vues ou de projection suivant la revendication 1, un dispositif pour actionner trois ou plusieurs arbres pa- rallèles à la même vitesse, qui comprend une plaque pour- vue de coussinets recevant chacun un bouton de manivelle fixé sur un disque ou manivelle calé sur l'un de ces arbres. 6. - In or for a cinematographic camera or projection device according to claim 1, a device for actuating three or more parallel shafts at the same speed, which comprises a plate provided with bearings each receiving a button. crank fixed to a disc or crank fixed to one of these shafts. 7.- Dispositif suivant la revendication 6, dans lequel la plaque est triangulaire et actionne les hérissons @ <Desc/Clms Page number 9> d'entraînement dérouleur et enrouleur de l'appareil et l'ar- bre de la bobine envideuse. 7.- Device according to claim 6, wherein the plate is triangular and actuates the beaters @ <Desc / Clms Page number 9> unwinding and rewinding drive of the device and the shaft of the winding spool. 8. - Dispositif suivant la revendication 6 ou la revendication 7, dans lequel le centre de la plaque est évidé dans le but spécifié. 8. - Device according to claim 6 or claim 7, wherein the center of the plate is hollowed out for the specified purpose. 9.- Dispositif suivant les revendications 7 ou 8, dans lequel les hérissons dérouleur et enrouleur sont actionnés positivement tandis que la bobine envideuse qui reçoit le film après son exposition est actionnée par son arbre au moyen d'une commande à friction. 9.- Device according to claims 7 or 8, wherein the unwinder and winder beaters are positively actuated while the envider reel which receives the film after its exposure is actuated by its shaft by means of a friction control. 10.- Appareil cinématographique de prise de vues ou de projection, en substance comme c'est décrit ci-dessus et représenté sur les dessins annexés. 10. Cinematographic camera or projection device, in substance as described above and shown in the accompanying drawings.
BE374345D BE374345A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE374345A true BE374345A (en)

Family

ID=45132

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE374345D BE374345A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE374345A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2658625A1 (en) Box (housing) containing a photographic film
EP0368798A1 (en) Cable tensioner with a winding reel for a ski boot
FR2471867A1 (en) DEVICE FOR CUTTING A WIRE OF ASSEMBLY WOUND IN A SPIRAL AND FOR FOLDING THE END OF THE WIRE AROUND THE LAST SPIRAL OF THE SPIRAL
CH625735A5 (en)
BE374345A (en)
FR2682496A1 (en) Single-lens reflex photo equipment
FR2500178A1 (en) ROLLER DEVICE FOR AUTOMATICALLY LOADING FILM OF A PHOTOGRAPHIC APPARATUS
FR2555349A1 (en) MAGNETIC TAPE RECORDER
FR2651335A1 (en) MOTORIZED PHOTOGRAPHIC APPARATUS.
CH707741B1 (en) Automatic winding mechanism.
FR2841660A1 (en) DRIVE METHOD AND SYSTEM FOR A SINGLE OBJECTIVE SLR CAMERA, AND THE SAME
FR2851343A1 (en) Camera flash unit control mechanism has device for automatic movement of the flash cap to raised and lowered positions when subjected to an external force, and from raised to lowered position when power source of camera is off circuit
CN218527356U (en) Hand-operated wheel
CH241675A (en) Camera.
BE514492A (en)
BE376578A (en)
BE332444A (en)
BE425146A (en)
EP0021529A1 (en) Cinematographic view-taking or projection apparatus comprising an anti-jam device
BE412145A (en)
BE387186A (en)
FR2658626A1 (en) Box (housing) containing a photographic film and its method of manufacture
FR2730324A1 (en) Photographic film cassette
BE538962A (en)
FR2478832A1 (en) FILM DRIVE FOR PHOTOGRAPHIC APPARATUS