BE370034A - - Google Patents

Info

Publication number
BE370034A
BE370034A BE370034DA BE370034A BE 370034 A BE370034 A BE 370034A BE 370034D A BE370034D A BE 370034DA BE 370034 A BE370034 A BE 370034A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
eccentric
shaft
pulleys
rotation
transmission according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE370034A publication Critical patent/BE370034A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H29/00Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action
    • F16H29/02Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action between one of the shafts and an oscillating or reciprocating intermediate member, not rotating with either of the shafts
    • F16H29/04Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action between one of the shafts and an oscillating or reciprocating intermediate member, not rotating with either of the shafts in which the transmission ratio is changed by adjustment of a crank, an eccentric, a wobble-plate, or a cam, on one of the shafts

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET   D'INTENTION.   



   On connait déjà des transmissions à système de roues libres ou d'encliquetages, dans lesquelles un certain nombre d'arbres intermédiaires sont déplacés par degrés à partis d'un disque excentrique ou d'une came, les arbres intermédiaires étant eux-même en prise avec un arbre mené et actionnant cet arbre mené d'une manière ininterrompue ; le rapport de transmission est modifié en faisant varier l'excentricité ou la forme de la came de l'arbre menant. Dans les transmissions de ce genre le mouvement de l'arbre menant est transmis d'ordinaire aux arbres intermédiaires,grâce à l'excen- trique ou à la came, par l'intermédiaire de bielles ou de manivelles. Il en résulte d'abord une limitation du rapport de transmission, car ce rapport dépend du rapport de longueur de la bielle à la longueur de la   manivelle.   



  En outre ces transmissions agissent par intermittences, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de sorte que le mouvement de l'arbre mené n'est pas uniforme,mais   lien   irrégulier. 



   Pour cette raison on a déjà proposé de transmettre le mouvement de l'arbre menant aux arbres intermé- diaires au moyen d'organes de traction souples sur lesquels une traction est exercée d'un côté par inter-   mittences   du fait de la rotation de l'arbre menant, et dont les autres extrémités entourent des poulies,des tambours etc. qui doivent être accouplés avec les arbres intermédiaires. 



   L'objet principal de la présente invention consiste, dans des transmissions de ce dernier genre, à permettre   (1-Lune   manière simple et   sûre-,   da modifier le rapport de transmission dans des limites quelconques aussi bien pendant l'arrêt que pendant le fonctionnement; ce ré- sultat est obtenu principalement par le fait que la traction qui s'exerce sur les organes de traction leur est transmise par un excentrique à excentricité réglable entraîné par l'arbre menant, le bouton de cet excen - trique est muni d'un ou plusieurs disques qui sont montés excentriquement dans des corps tournants réunis à l'arbre menant; Ces disques excentriques peuvent recevoir une certaine rotation dans les corps tarnants si bien que l'on obtient ainsi un décalage radial réciproque des. axes du bouton d'excentrique et de l'arbre menant.

   Le mouvement de rotation des disques excentriques reliés au bouton d'excentrique est obtenu de préférence au moyen d'une transmission à vis sans. fin ou à denture hélicoidale,dont un élément est dis- posé sur larbre menant, et dont l'autre élément est disposé sur   le;..   disqua excentrique, la transmission 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 en question étant reliée à un différentiel, dont la partie qui reste fixe pendant la rotation de l'arbre peut recevoir un mouvement de rotation à la main.

   Un autre objet de l'invention consiste à rendre possible une transmission de mouvement uniforme de l'arbre menant à l'arbre mené, en donnant aux poulies, aux tambours, etc. qui sont calé sur les arbros intermédiaires et qui sont entourés par les organes de traction réunis au bouton d'excentrique, une courbe telle que l'arbre intermédiaire tourne uniformément, quelle que soit la vitesse instantanée de traction. 



   Un mode d'exécution de la présente invention a été représenté à titre d'exemple aux dessins annexés dans   lesquels:   
La figure 1 est une coupe transversale à travers la transmission, suivant la ligne A-B de la figure 2, la figure 2 est une coupe suivant C-D de la figure 1, la figure 3 montre schématiquement comment se fait la commande pour diverses positions de l'excentrique, la figure 4 montre comparativement la caractéristique de la nouvelle transmission par rapport aux transmissions à manivelle oonnues. 



   Aux figures 1 et 2, 1 désigne le carter de la trans - mission, qui peut être fixé au moyen du pied 2, d'une façon quelconque, au sol ou à une paroi. Comme on le voit en figure 2 le   cartor   est essentiellement consti- tué par une partie centrale la et par deux couvercles 1b et 1c. 



   Dans le couvercle lc du carter est monté un arbre menant 3, dont l'extrémité qui fait saillie hors du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 carter, porte une poulie   à courroie   3a. A l'extrémité interne de l'arbre 3 est disposé un tambour ou un corps tournant 4 ayant la forme d'un disque; ce corps forme une seule pièce avec l'arbre ou est relié rigidement à cet arbre. Le corps 4 est monté dans une cloison inter- médiaire 6 verticale du carter 1, par l'intermédiaire de paliers à rouleaux 5. De préférence il existe dans le carter un autre corps 4' qui correspond au corps 4 et qui est constitué comme lui,un espace intermédiaire existant entre les corps 4 et 4'. Le corps 4' est monté tout comme le corps 4, par l'intermédiaire de paliers à rouleaux 5', dans une cloison verticale 6' de la partie la du carter.

   Ce corps reçoit un mouvement de rotation d'une vitesse égale à la vitesse à laquelle l'arbre 3    fait tourner le corps 4 ; en résulte que les deux corps   4 et 4' tournent   synchroniquement.   Dans chacun des deux   corps 4- et   4' est monté un excentrique 7, 7' et les deux excentriques 7, 7' sont réunis l'un à l'autre par un arbre   8.Les   deux excentriques 7 et 7' présentent à leur périphérie une couronne à denture hélicoïdale 9 qui est en prise avec une vis sans fin 10 montée dans chacun des corps 4, 4'. Par suite, en faisant tourner les vis sans fin 10, on fera tourner aussi les excentriques 7,7' dans les corps 4,   4' ,   ot on   réglera,   ainsi la distance de l'axe de l'arbre 8 à l'axe de rotation de l'arbre 3.

   Pour réa - liser cette rotation on a fixé à un bout de chaque arbre 11 monté dans le corps 4 et 4' (figure 1) un pignon d'angle 12, qui est en prise avec une   dehture   d'angle 14 prévue sur le oôté d'une couronne 13. La couronne 13 est montée de façon à tourner sur un cylindre creux 15 à degrés qui est fixé au corps 4. La couronne 13,   à sa   périphérie 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 extérieure, présente une denture droite 16 avec la - quelle est en prise un certain nombre de   pgnons   17 répartis sur la périphérie. Les axes 18 de ces pignons sont montés dans un anneau 19 qui peut tourner librement sur le cylindre creux 15. Ils portent à l'autre bout un autre pignon 20, qui est en prise avec une couronne dentée 21 prévue sur la périphérie extérieure du cylindre creux.15.

   En outre les pignons 20 engrènent encore avec une couronne dentée fixe 22. Les deux couronnes dentées 22 sont montées dans le couvercle la ou sur une cloison verticale 23 de la partie centrale du carter la, et ces couronnes dentées sont fixées par vissage ou d'une autre manière appropriée. 



  Autour des pignons 17 se trouve encore une couronne dentée 25 possédant une denture extérieure et une den- ture intérieure. La denture intérieure engrène avec les pignones 17, tandis que la denture extérieure de chacune des couronnes dentées 25 est en prise avec une roue dentée 26 dont l'axe 27 (commun aux deux roues) est monté dans la cloison verticale 23 de la partie centrale la du carter et dans le couvercle la. L'axe 27 est muni, à son extrémité qui fait saillie hors du carter, d'un volant 29 permettant de faire tourner cetaxe. 



   Sur l'arbre 8 sont calés deux disques 31 et 30 qui sont réunis l'un à l'autre par un certain nombre d'axes 32, six dans le cas présent. Sur les axes 32 sont fixés des galets ou des poulies excentriques   33   embrassées, par les extrémités de rubans 34 qui forment une   bohcle.   Les rubans 34 vont passer chacun sur une poulie 35 dont l'axe 36 est monté de façon à tourner librement dans la partie centrale la du carter. Les 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 extrémités externes des rubans 34 sont fixés aux poulies 35 (figure 1), de sorte   que,lorsqu'on   tire sur les rubans 34, les poulies 35 sont mises en rotation. 



    Auprès   des poulies 35 on a prévu des poulies 37 calées sur les mêmes axes; ces poulies 37 sont disposées alternativoment d'un côté ou de l'autre des poulies 35. 



  Autour des poulies 37 passent des chaînes ou des rubans 38 qui sont formés de deux parties reliées l'une à l'autre par un ressort. Les extrémités libres' des chaines 38 sont fixées chacune à une poulie 35. De préférence on choisit, pour les réunir l'une à l'autre, des poulies 35 placées à une certaine distance l'une de l'autre. A cet effet, dans le mode d'exécution représenté, on voit que chaque chaîne 38 passe sur- une poulie 37 placée auprès d'une poulie 35 est reliée par un bout à la poulie suivante 35, mais par l'autre bout à la seconde poulie seulement, si bien que les extrémités des chaines 38 se fixent à des poulies 35 diamétralement opposées.

   Les chaînes 38 sont déstinées   à maintenir   tendus les rubans 34 et par suite, à ramener à la position initiale, lorsque la traction des rubans 34 cesse, les poulies 5, qui tournent dans un sens sous l'action des rubans 34. Ainsi qu'on le voit en figure 2, les rubans 34 se   trouvont   au milieu des poulies 35 et de part et d'autre des rubans 34, on a prévu une chaine 38.

     La   périphérie des poulies 35, sur laquelle passent les rubans 34, n'est pas cylin- drique, mais les poulies 35 comme on le voit en parti-   culiar   en figure 3, présentent une périphérie 40 ayant une courbe telle que le mouvement de rotation transmis par l'arbre ou le bouton d'excentrique 8 au moyen des rubans 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 34 aux poulies 35, communique à ces poulies un mouvement de rotation uniforme, lors des tensions et des détentes des rubans 34, qui sont de préférence en acier ; cependant, par suite du mouvement excentrique de l'arbre 8, le point d'attache du ruban 34 sur l'arbre d'excentrique 38 exécute un mouvement non uniforme en direction radiale.

   De cette façon on obtient   1'uniformité   de la rotation des poulies 35 au moins pendant le temps où le mouvement de chaque poulie 35 se transmet à l'arbre mené d'une façon qui va être maintenant indiquée. Les poulies 35 sont constituées comme des manchons et elles sont montées sur les axes 36 par l'intermédiaire de billes, de rouleaux ou de corps analogues 41,   dLune   manière bien connue dans les roues libres. Les rouleaux, les billes etc. s'appuient d'une part sur l'axe 36, et d'autre part sur des surfaces excentriques 42 à l'intérieur des poulies 35 en forme de manchon.

   Il en résulte que, quand la rotation se fait dans un sons,   c'est-à-dire   e dans le sens où les, rubans 34 exercent une traction sur les poulies 35, ces poulies sont accouplées avec les axes 36, tandis que, quand la rotation so fait on sono inverse, les poulies 35 tounnent   librement   et les axes 36 restent immobiles. En donnant aux surfaces courbas 40 une courbure appropriée, on peut arriver à ce que, pendant le temps où les corps 41 assurent l'accou- plement, le mouvement des poulies 35 soit rapide afin que l'accouplement soit assuré en peu de temps. Sur les axes 36 sont calées los roues dont6es 43   (figures3),   qui sont disposées annulairement autour d'une roue   dentée   44 (figure 2) et qui sont en prise avec cette roue dentée. 



  La roue dentée 44 est placée; à l'intérieur du couvercle 1b du carter 1 sur l'extrémité de l'arbre mené 45, qui est 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   un:   arbre creux; cet arbre 45 présente à son extrémité extérieure une bride d'accouplement 46. A l'intérieur de l'arbre creux 45 se trouve un arbre 47 relié rigidement au corps 4' qui entoure l'excentrique   7' ,   ou bien l'arbre 47 forme une seule pièce avec ce corps 4'. 



   Le fonctionnement de la transmission est le suivant: 
Etant donné que l'arbre 8 est excentrique par rapport à l'arbre menant 3, il se produit,quand l'arbre 3 tourne, et par suite du mouvement excentrique de l'arbre 8   des,,-tractions   et des détentes successives des rubans 34, à chaque traction les poulies 35 tournent, elles sont accouplées avec les axes intermédiaires correspondants 36 et elles transmettent par conséquent,grâce aux roues   dentéos   43, un mouvement de rotation à la roue dentée 44 et à l'arbre   mené::   45.

   Pendant la seconde partie due mouvement   excentrique',pour     laquollo   les rubana 34 no détendent, les poulies 35 reçoivent un mouvement de rotation en sens inverse grâce aux ressorts 39 et aux chaînes 38; elles ne sont plus accouplées avec les axes   36,   et   ellea   reviennent à leur position d'origine. 



  En employant un certain nombre de poulies 35 par exemple six, la commande est constamment assurée par un certain nombre do reoues dontées 43,ot, 6tant donné quo la oon- stitution particulière des surfaces courbes 40 permet de donner une vitesse de rotation uniforme aux roues dentées 43 tant qu'elles agissent sur la roue dentées 44, il en résulte une uniformité parfaite de la rotation de l'arbre mené 45. 



   La rapport de transmission entre l'arbre menant 3 et l'arbre mené 45 peut être réglé par réglage de l'ex- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 centrioité de   l'arbre'8   par rapport à l'arbre 3. Le mode d'action du dispositif de réglage qui a été décrit ci-   dessus est le suivant : la rotation de l'arbre 3   le corps 4 est accouplé d'une manière rigide avec l'ex- centrique 7 qui porte l'arbre ou bouton 8, étant donné qu'entre la vis sans fin la montée dans le corps 4 et la denture hélicoidale de l'excentrique 7, il y a irré- versibilité. De la même façon,la corps 4' est accouplé avec l'arbre 8, si bien que les deux corps 4, 4' tournent synchroniquement.

   Etant donné que les arbres à vis sans fin 11 sont en prise par le pignon d'angle 12 fixé à leur extrémité, avec la denture d'angle 14 de la couronne 13, la couronne 13 est ainsi accouplée pour ainsi dire au corps 4 ou 4', et elle tourne également, et avec la même vitesse. La denture droite 16 de la couronne 13, en tour- nant, met donc en rotation les pignons 17 qui sont en prise avec elle. Etant donné que les pignons 17 sont en prise avec la couronne à double denture 25, qui est or- dinairement immobile, ces pignons sont contraints à rouler entre cette couronne fixe et la couronne tournante 13; l'anneau 19 qui porte les axes 18 des pignons 17 tourne autour du cylindre creux 15.

   Cette rotation est également produite par le fait que les pignons 20, qui sont calées sur le même axe que les pignons 17 sont en prise d'une part avec la couronne 21, qui tourne à la même vitesse que la couronne 13, et d'autre part avec la couronne fixe 22. Bien entendu les pignons 17 et 20 doivent avoir le même diamètre et le même nombre de dents de même que les couronnes dentées 21 et 22, doivent correspondre parfaitement aux couronnes dentées 16 et 25. 



   Il existe donc, pendant la marche normale de la trans- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 mission, un accouplement fixe entre l'arbre 3 et l'arbre 8 sans que les systèmes dentés troublent en rien cet accouplement, Si l'on veut maintenant produire une rotation relative de l'arbre 3 et des excentriques 7, 7' qui portent l'arbre 8, il suffit da faire tourner la volant 29 dans un sens ou dans l'autre. Du fait de cette rotation les deux couronnes dentées 25 tournent d'un angle correspondant. Etant donné que les pignons 17 et 20 sont calés sur les même axe, il faut qu'il se produise un décalage correspondant des pignons 20 par rapport à la couronne dentée 22.

   Dans ces. conditions les pignons 17 sont mis en rotation et ces pignons font tourner aussi bien la couronne 13 que la couronne 21 dans le même sens, puisque les pignons 20 engrènent avec la couronne dentée   fixe   22 avoc une vitesse différente. le résultat est quo la couronne 13, et par conséquent la denture d'angle 14, tournent par rapport au corps 4 ou au corps 4' sur lequel est fixé le cylindre creux 15 qui porte la couronne dentée 21. Par conséquent, par 1 'intermédiaire du pignon denté 12 la vis sans fin 10 tourne d'un angle correspon- dant dans un sens ou dans l'autre. La vis sans fin 10 provoque un décalage réciproque des corps 4, 4' et des excentriques 7, 7', si bien que l'on obtient une variation de la distance   radiab   de l'arbre 3 à l'arbre ou au bouton d'excentrique 8. 



   La figure 4 permet de comparer une transmission du type connu jusqu'ici, dans laquelle la transmission du mouvement se fait par bielles et manivelles, c'est-à- dire à l'aide d'encliquetages, avec une transmission conforme à la présente invention. Sur cette figure on a montré deux courbes. Sans le sens vertical, c'est-à-dire 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 sur l'axe des ordonnées on a indiqué les vitesses angu- laires des arbres intermédiaires, et sur l'axe des abcisses les trajets angulaires des excentriques. 



  La courbe 50 en pointillé mixte montre l'allure des intermittences où se fait la transmission par bielles et manivelles,   lorsqu'il   existe six éléments de trans- mission. On voit que les diverses courbes partielles chevauchent de telle façon qu'il en résulte une courbe 
 EMI11.1 
 gncrra7ca .rrru,ô,rca. 1.1;1. tt'Cl.lldrnhHÜOI1 fono LlolH1Q doua d'une manière qui n'est pas uniforme et il en résulte un cliquetis et une marche bruyante. 



   La courbe 51 par contre montre l'allure de la vitesse angulaire que prend l'arbre mené lorsqu'on utilise la présente invention, également avec six éléments de transmission. On voit que les divers éléments qui constituent la courbe après une montée courte et rapide, présentent une partie horizontale, après quoi on observe une chute rapide. Ces divers éléments de courbe che- vauchent les uns sur les autres de telle façon que les parties régulières se prolongent les une les autres de sorte que, pendant toute la durée de la commande, on obtient une vitesse parfaitement uniforme. 



   Bien entendu les divers éléments dont la trans- mission est formée, et qui sont représentés aux dessins ne sont donnés   qu'à   titre d'exemple, et l'on pourrait y apporter des modifications constructives sans sortir de la portée de l'invention. Par exemple dans certains cas il suffira d'un seul corps tournant 4 pour le montage du bouton d'excentrique; en conséquence il n'y aura qu'un seul excentrique et qu'un système de roues dentées pour régler l'excentricité. Egalement le nombre des poulies 35 peut être plus grand ou plus petit que dans le mode 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 d'exécution représenté suivant les dispositions parti- oulières du fonctionnement   do   la transmission.

   La liaison      entre l'arbre excentrique et les arbres intermédiaires qui portent les poulies 35 ainsi que le rappel se font de préférence par des chaînes, des câbles ou des rubans d'acier,bien que l'on puisse adopter aussi des chaînes ou des courroies d'une autre matière, comme le cuir, le chanvre etc. 



   Le système à roues dentées prévu ici pour faire varier l'ecentricité peut être employé non seulement aux combinaisons avec une transmission du genre représenté aux dessins, mais aussi plus généralement, pour provoquer un décalage réciproque de deux arbres accouplés l'un à l'autre, ce décalage pouvant se faire aussi bien pendant l'arrêt que pendant la marche des arbres. 



   Revendications : 
1.) Transmission à système de roues libres dans laquelle la commande de l'arbre mené se fait par   l'inter-   médiaire d'arbres qui tournent par degrés et qui trans-   mettent   le mouvement de l'arbre menant au moyen d'organes de traction souples passant sur des poulies, des tambours etc.,susceptibles d'être accouplés avec des arbres inter- médiaires, caractérisée par le fait que la traction est transmise aux organes de traction par un excentrique à excentricité réglable entrainé par l'arbre menant.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT OF INTENT.



   There are already known transmissions with a free wheel or ratchet system, in which a certain number of intermediate shafts are moved by degrees from an eccentric disc or a cam, the intermediate shafts themselves being engaged. with a driven shaft and operating this driven shaft in an uninterrupted manner; the transmission ratio is changed by varying the eccentricity or the shape of the cam of the drive shaft. In transmissions of this kind the movement of the driving shaft is usually transmitted to the intermediate shafts, by means of the eccentric or the cam, by means of connecting rods or cranks. This first results in a limitation of the transmission ratio, because this ratio depends on the ratio of the length of the connecting rod to the length of the crank.



  In addition, these transmissions act intermittently,

 <Desc / Clms Page number 2>

 so that the movement of the driven shaft is not uniform, but irregular link.



   For this reason it has already been proposed to transmit the movement of the leading shaft to the intermediate shafts by means of flexible traction members on which a traction is exerted on one side intermittently due to the rotation of the l. drive shaft, and the other ends of which surround pulleys, drums etc. which must be coupled with the intermediate shafts.



   The main object of the present invention is, in transmissions of the latter kind, to allow (1-Moon a simple and safe way-, to modify the transmission ratio within any limits both during stopping and during operation. ; this result is obtained mainly by the fact that the traction exerted on the traction members is transmitted to them by an eccentric with adjustable eccentricity driven by the driving shaft, the button of this eccentric is provided with one or more discs which are mounted eccentrically in rotating bodies joined to the driving shaft; These eccentric discs can receive a certain rotation in the tarnant bodies so that a reciprocal radial offset of the axes of the knob is obtained. eccentric and the driving shaft.

   The rotational movement of the eccentric discs connected to the eccentric button is preferably obtained by means of a screwless transmission. fine or helical toothed, one part of which is placed on the drive shaft, and the other part of which is placed on the; .. eccentric disc, the transmission

 <Desc / Clms Page number 3>

 in question being connected to a differential, the part of which remains fixed during the rotation of the shaft can receive a rotational movement by hand.

   Another object of the invention is to make possible a uniform transmission of motion from the driving shaft to the driven shaft, giving pulleys, drums, etc. which are wedged on the intermediate arbros and which are surrounded by the traction members joined to the eccentric button, a curve such that the intermediate shaft rotates uniformly, whatever the instantaneous traction speed.



   An embodiment of the present invention has been shown by way of example in the accompanying drawings in which:
Figure 1 is a cross section through the transmission, taken along the line AB of Figure 2, Figure 2 is a section on CD of Figure 1, Figure 3 shows schematically how the control for various positions of the eccentric, Figure 4 shows comparatively the characteristic of the new transmission compared to oonnues crank transmissions.



   In Figures 1 and 2, 1 designates the transmission casing, which can be fixed by means of the foot 2, in any way, to the ground or to a wall. As can be seen in FIG. 2, the cartor is essentially constituted by a central part 1a and by two covers 1b and 1c.



   In the housing cover lc is mounted a driving shaft 3, the end of which protrudes out of the

 <Desc / Clms Page number 4>

 crankcase, carries a belt pulley 3a. At the inner end of the shaft 3 is arranged a drum or a rotating body 4 having the shape of a disc; this body forms a single part with the shaft or is rigidly connected to this shaft. The body 4 is mounted in a vertical intermediate partition 6 of the casing 1, by means of roller bearings 5. Preferably there is in the casing another body 4 'which corresponds to the body 4 and which is made like it. , an intermediate space existing between the bodies 4 and 4 '. The body 4 'is mounted just like the body 4, by means of roller bearings 5', in a vertical partition 6 'of the part 1a of the housing.

   This body receives a rotational movement at a speed equal to the speed at which the shaft 3 rotates the body 4; As a result, the two bodies 4 and 4 'rotate synchronously. In each of the two bodies 4- and 4 'is mounted an eccentric 7, 7' and the two eccentrics 7, 7 'are joined to each other by a shaft 8. The two eccentrics 7 and 7' present to their periphery a helical-toothed crown 9 which engages with an endless screw 10 mounted in each of the bodies 4, 4 '. Consequently, by turning the worm screws 10, the eccentrics 7,7 'in the bodies 4, 4' will also be rotated, and the distance from the axis of the shaft 8 to the axis will thus be adjusted. shaft rotation 3.

   To achieve this rotation, an angle pinion 12 has been fixed to one end of each shaft 11 mounted in the body 4 and 4 '(figure 1), which engages with an angle release 14 provided on the side. of a crown 13. The crown 13 is mounted so as to rotate on a hollow cylinder 15 with degrees which is fixed to the body 4. The crown 13, at its periphery

 <Desc / Clms Page number 5>

 outer, has a straight toothing 16 with the - which is engaged a number of pgnons 17 distributed over the periphery. The axes 18 of these pinions are mounted in a ring 19 which can rotate freely on the hollow cylinder 15. They carry at the other end another pinion 20, which is in engagement with a ring gear 21 provided on the outer periphery of the cylinder. hollow. 15.

   In addition, the pinions 20 still mesh with a fixed ring gear 22. The two ring gear 22 are mounted in the cover 1a or on a vertical partition 23 of the central part of the housing 1a, and these toothed rings are fixed by screwing or another suitable way.



  Around the pinions 17 there is also a ring gear 25 having an external toothing and an internal toothing. The internal toothing meshes with the pinions 17, while the external toothing of each of the toothed rings 25 is engaged with a toothed wheel 26 whose axis 27 (common to the two wheels) is mounted in the vertical partition 23 of the central part la of the casing and in the cover la. The axis 27 is provided, at its end which projects out of the casing, with a flywheel 29 making it possible to rotate this axis.



   On the shaft 8 are wedged two discs 31 and 30 which are joined to each other by a number of pins 32, six in this case. On the axes 32 are fixed rollers or eccentric pulleys 33 embraced by the ends of tapes 34 which form a bohcle. The tapes 34 will each pass over a pulley 35 whose axis 36 is mounted so as to rotate freely in the central part 1a of the housing. The

 <Desc / Clms Page number 6>

 outer ends of the tapes 34 are attached to the pulleys 35 (Figure 1), so that when the tapes 34 are pulled, the pulleys 35 are rotated.



    Next to the pulleys 35 there are provided pulleys 37 wedged on the same axes; these pulleys 37 are arranged alternativoment on one side or the other of the pulleys 35.



  Around the pulleys 37 pass chains or ribbons 38 which are formed of two parts connected to each other by a spring. The free ends' of the chains 38 are each fixed to a pulley 35. Preferably, to join them together, pulleys 35 placed at a certain distance from each other are chosen. To this end, in the embodiment shown, it can be seen that each chain 38 passes over a pulley 37 placed near a pulley 35 is connected by one end to the following pulley 35, but by the other end to the pulley. second pulley only, so that the ends of the chains 38 attach to diametrically opposed pulleys 35.

   The chains 38 are intended to keep the tapes 34 taut and consequently to return to the initial position, when the traction of the tapes 34 ceases, the pulleys 5, which rotate in one direction under the action of the tapes 34. As well as' As can be seen in FIG. 2, the ribbons 34 are located in the middle of the pulleys 35 and on either side of the ribbons 34, a chain 38 is provided.

     The periphery of the pulleys 35, over which the tapes 34 pass, is not cylindrical, but the pulleys 35 as seen in particular in Figure 3, have a periphery 40 having a curve such that the rotational movement. transmitted by shaft or eccentric button 8 by means of tapes

 <Desc / Clms Page number 7>

 34 to pulleys 35, impart to these pulleys a uniform rotational movement, during tension and relaxation of the tapes 34, which are preferably made of steel; however, as a result of the eccentric movement of the shaft 8, the point of attachment of the tape 34 on the eccentric shaft 38 performs an uneven movement in the radial direction.

   In this way uniformity of rotation of the pulleys 35 is obtained at least during the time that the movement of each pulley 35 is transmitted to the driven shaft in a manner which will now be indicated. The pulleys 35 are constructed as sleeves and are mounted on the axles 36 by means of balls, rollers or the like 41, in a manner well known in freewheels. Rollers, balls etc. are based on the one hand on the axis 36, and on the other hand on eccentric surfaces 42 inside the pulleys 35 in the form of a sleeve.

   As a result, when the rotation takes place in a sound, that is to say e in the sense that the ribbons 34 exert traction on the pulleys 35, these pulleys are coupled with the pins 36, while, when the rotation is done in reverse, the pulleys 35 revolve freely and the pins 36 remain stationary. By giving the curved surfaces 40 a suitable curvature it can be achieved that, during the time when the bodies 41 are mating, the movement of the pulleys 35 is rapid so that the coupling is assured in a short time. On the axes 36 are wedged los wheels dont6es 43 (Figures 3), which are arranged annularly around a toothed wheel 44 (Figure 2) and which are engaged with this toothed wheel.



  The toothed wheel 44 is placed; inside the cover 1b of the housing 1 on the end of the driven shaft 45, which is

 <Desc / Clms Page number 8>

   a: hollow shaft; this shaft 45 has at its outer end a coupling flange 46. Inside the hollow shaft 45 is a shaft 47 rigidly connected to the body 4 'which surrounds the eccentric 7', or else the shaft 47 forms a single piece with this 4 'body.



   The operation of the transmission is as follows:
Since the shaft 8 is eccentric with respect to the driving shaft 3, it occurs, when the shaft 3 rotates, and as a result of the eccentric movement of the shaft 8, successive pulls and detents of the tapes 34, with each pulling the pulleys 35 rotate, they are coupled with the corresponding intermediate axes 36 and they consequently transmit, thanks to the toothed wheels 43, a rotational movement to the toothed wheel 44 and to the driven shaft :: 45 .

   During the second part of the eccentric movement ', for laquollo the bands 34 no relax, the pulleys 35 receive a rotational movement in the opposite direction thanks to the springs 39 and the chains 38; they are no longer coupled with the pins 36, and they return to their original position.



  By employing a number of pulleys 35, for example six, the control is constantly ensured by a number of wheels 43, ot, since the particular construction of the curved surfaces 40 allows to give a uniform speed of rotation to the wheels. toothed 43 as long as they act on the toothed wheel 44, this results in perfect uniformity of the rotation of the driven shaft 45.



   The transmission ratio between the drive shaft 3 and the driven shaft 45 can be adjusted by adjusting the ex-

 <Desc / Clms Page number 9>

 centrioity of the shaft '8 with respect to the shaft 3. The mode of action of the adjustment device which has been described above is as follows: the rotation of the shaft 3 the body 4 is coupled with a rigidly with the eccentric 7 which carries the shaft or button 8, given that between the worm and the rise in the body 4 and the helical teeth of the eccentric 7, there is irreversibility. Likewise, the body 4 'is coupled with the shaft 8, so that the two bodies 4, 4' rotate synchronously.

   Since the worm shafts 11 are engaged by the angle pinion 12 fixed at their end, with the angle teeth 14 of the crown 13, the crown 13 is thus coupled, so to speak, to the body 4 or 4 ', and it also turns, and with the same speed. The straight teeth 16 of the crown 13, by rotating, therefore rotates the pinions 17 which are in engagement with it. Since the pinions 17 are in engagement with the double-toothed ring gear 25, which is ordinarily stationary, these pinions are forced to roll between this fixed ring gear and the rotating ring gear 13; the ring 19 which carries the axes 18 of the pinions 17 rotates around the hollow cylinder 15.

   This rotation is also produced by the fact that the pinions 20, which are wedged on the same axis as the pinions 17 are engaged on the one hand with the crown 21, which rotates at the same speed as the crown 13, and on the other hand with the fixed crown 22. Of course, the pinions 17 and 20 must have the same diameter and the same number of teeth as well as the toothed rings 21 and 22, must correspond perfectly to the toothed rings 16 and 25.



   There is therefore, during the normal course of the trans-

 <Desc / Clms Page number 10>

 mission, a fixed coupling between the shaft 3 and the shaft 8 without the toothed systems disturbing this coupling in any way, If we now want to produce a relative rotation of the shaft 3 and the eccentrics 7, 7 'which carry shaft 8, it suffices to turn flywheel 29 in one direction or the other. Due to this rotation, the two toothed rings 25 rotate by a corresponding angle. Given that the pinions 17 and 20 are set on the same axis, a corresponding offset of the pinions 20 must be produced with respect to the ring gear 22.

   In these. conditions the pinions 17 are rotated and these pinions rotate both the crown 13 and the crown 21 in the same direction, since the pinions 20 mesh with the fixed ring gear 22 with a different speed. the result is that the crown 13, and consequently the angle teeth 14, rotate relative to the body 4 or to the body 4 'on which is fixed the hollow cylinder 15 which carries the toothed ring 21. Consequently, by 1' intermediate the toothed pinion 12 the worm 10 rotates by a corresponding angle in one direction or the other. The worm 10 causes a reciprocal offset of the bodies 4, 4 'and of the eccentrics 7, 7', so that a variation of the radiab distance from the shaft 3 to the shaft or to the button is obtained. eccentric 8.



   FIG. 4 makes it possible to compare a transmission of the type known hitherto, in which the transmission of the movement is effected by connecting rods and cranks, that is to say by means of ratchets, with a transmission in accordance with the present invention. invention. In this figure we have shown two curves. Without the vertical direction, that is to say

 <Desc / Clms Page number 11>

 on the y-axis the angular speeds of the intermediate shafts are indicated, and on the x-axis the angular paths of the eccentrics.



  The curve 50 in mixed dotted lines shows the shape of the intermittences in which the transmission by connecting rods and cranks takes place, when there are six transmission elements. It can be seen that the various partial curves overlap in such a way that a curve results
 EMI11.1
 gncrra7ca .rrru, ô, rca. 1.1; 1. tt'Cl.lldrnhHÜOI1 fono LlolH1Q doua in a way that is not uniform and the result is a clicking noise and a loud walking.



   The curve 51 on the other hand shows the shape of the angular speed which the driven shaft takes when using the present invention, also with six transmission elements. It is seen that the various elements which constitute the curve after a short and rapid rise, present a horizontal part, after which a rapid fall is observed. These various curve elements overlap one another in such a way that the regular parts extend one another so that, throughout the duration of the control, a perfectly uniform speed is obtained.



   Of course, the various elements of which the transmission is formed, and which are shown in the drawings, are given only by way of example, and constructive modifications could be made to them without departing from the scope of the invention. For example, in certain cases, a single rotating body 4 will suffice for mounting the eccentric button; consequently there will be only one eccentric and a system of toothed wheels to adjust the eccentricity. Also the number of pulleys 35 can be larger or smaller than in the mode.

 <Desc / Clms Page number 12>

 of execution shown according to the special provisions of the operation of the transmission.

   The connection between the eccentric shaft and the intermediate shafts which carry the pulleys 35 as well as the return is preferably made by chains, cables or steel bands, although it is also possible to adopt chains or belts. from another material, such as leather, hemp etc.



   The toothed wheel system provided here to vary the ecentricity can be used not only in combinations with a transmission of the type shown in the drawings, but also more generally, to cause a reciprocal offset of two shafts coupled to one another. , this shift can be done both during the stop and during the running of the trees.



   Claims:
1.) Transmission with free wheel system in which the driven shaft is controlled by means of shafts which turn by degrees and which transmit the movement of the driving shaft by means of organs flexible traction devices passing over pulleys, drums etc., capable of being coupled with intermediate shafts, characterized in that the traction is transmitted to the traction members by an eccentric with adjustable eccentricity driven by the driving shaft .


    

Claims (1)

2. ) Transmission suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que pour le réglage de l'excen- tricité,le bouton ou arbre d'excentrique est muni d'un ou plusieurs disques excentriques. qui sont montés excen- <Desc/Clms Page number 13> triquement dans des corps tournants liés à l'arbre menant, et qui peuvent tourner dans ces corps de telle façon que cette rotation produise un décalage radial de l'axe du bouton d'excentrique par rapport à l'axe de l'arbre menant. 2.) Transmission according to claim 1, characterized in that for the adjustment of the eccentricity, the button or eccentric shaft is provided with one or more eccentric discs. which are mounted excen- <Desc / Clms Page number 13> trially in rotating bodies linked to the driving shaft, and which can rotate in these bodies in such a way that this rotation produces a radial offset of the axis of the eccentric button with respect to the axis of the driving shaft. 3.) Transmission suivant la revendication 1 et 2, caractérisé par le fait que la rotation des disques d'ex- centrique reliés au bouton d'excentrique est assurée par un système à vis sans fin ou à denture hélicoidale, qui est relié à un différentiel dont la partie qui reste fixe pendant la rotation de l'arbre menant, peut rece- voir un mouvement de rotation à la main. 3.) Transmission according to claim 1 and 2, characterized in that the rotation of the eccentric discs connected to the eccentric button is ensured by a worm system or helical toothing, which is connected to a differential, the part of which remains fixed during the rotation of the driving shaft, can receive a rotational movement by hand. 4. ) Transmission suivant la revendication 3, caractérisé par le fait que la vis sans fin qui pro-- voque la rotation du disque d'excentrique réuni au bouton d'excentrique est reliée à un pignon d'angle en prise avec une denture d'angle concentrique à l'arbre menant mais susceptible de tourner par rapport à lui, et met cette denture, ainsi que les satellites en prise avec elle, en rotation par rapport à la partie fixe du différentiel, les satellites étant réunis avec une seconde couronne de satellites, qui tournent en même temps, les second satellites étant en prise d'une part avec une couronne dentée calée sur l'arbre qui porte la vis sans fin, et d'autre part avec une couronne dentée fixée au bâti. 4.) Transmission according to claim 3, characterized in that the worm which causes the rotation of the eccentric disc joined to the eccentric button is connected to an angle pinion engaged with a toothing d 'angle concentric with the driving shaft but capable of rotating with respect to it, and puts this toothing, as well as the planet wheels in engagement with it, in rotation relative to the fixed part of the differential, the planet wheels being joined together with a second ring gear planet wheels, which rotate at the same time, the second planet wheels being engaged on the one hand with a toothed ring gear wedged on the shaft which carries the worm, and on the other hand with a toothed ring fixed to the frame. 5.)Transmission suivant la revendication 1, caracté- risé par le fait que les parties des poulies ou des tamb ours qui sont embrassées par les organes de traction présentent une courbe périphérique telle que les arbres <Desc/Clms Page number 14> intermédiaires reçoivent une rotation uniforme, indépen- damment de la vitesse instantanée.de traction. 5.) Transmission according to claim 1, charac- terized in that the parts of the pulleys or drums which are embraced by the traction members have a peripheral curve such that the shafts. <Desc / Clms Page number 14> intermediates receive uniform rotation, regardless of the instantaneous traction speed. 6. ) Transmission suivant la revendication 1, carac- térisé par le fait que pour rappeler les poulies ou les tambours ces poulies ou ces tambours sont reliés à un bout d'un câble, d'une chaine etc. qui les entoure en partie, les extrémités libres étant iées l'une à l'autre par l'intermédiaire d'un ressort. 6.) Transmission according to claim 1, charac- terized in that to recall the pulleys or drums these pulleys or these drums are connected to one end of a cable, a chain etc. which surrounds them in part, the free ends being linked to each other by means of a spring.
BE370034D BE370034A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE370034A true BE370034A (en)

Family

ID=41568

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE370034D BE370034A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE370034A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3010034A1 (en) STEERING DEVICE
FR2846065A1 (en) Belt tensioner assembly for internal combustion engine, has spring that biases tension rollers towards each other in order to maintain sufficient minimum tension of belt that wraps each pulley of crankshaft and accessory devices
FR2591118A2 (en) Tennis racquet
FR2556069A1 (en) REVERSIBLE POSITIONING MECHANISM
FR2692191A1 (en) Pair of tensioning rollers, in particular for printing machines.
BE370034A (en)
EP0270430A1 (en) Speed-transforming mechanism, particularly a speed reducer
FR2476256A1 (en) Variable diameter transmission wheel - has toothed segments engaging chain with radial positions altered by sliding in grooves
FR2905366A1 (en) DEVICE FOR CANCELING THE TORSION OF A CONNECTION BETWEEN A FIXED END AND A ROTATING END
FR2881498A1 (en) Power transmission chain for infinitely variable speed transmission, has gear mesh units with teeth of complementary shape to that of grooves, where each unit is freely mounted in longitudinal translation relative to transmission line core
FR2520895A1 (en) PROGRAMMER CONTROL DEVICE
FR1259249A (en) Wheel hub containing a dynamo
CH115629A (en) Device for transmitting movement with speed change and freewheel at each speed for cycles, motorcycles, etc.
FR2709795A1 (en) Non-permanent drive device for transmission reduction mechanism
BE492976A (en)
FR2766251A1 (en) Belt drive transmission for bicycles
FR2735199A1 (en) Kit for making prototype drive mechanisms
CH388055A (en) Adjustable speed transmission device
FR2479937A1 (en) Infinitely variable gear for bicycle - with variable setting drive levers between slotted gear wheel and drive wheel
FR2499054A1 (en) Linear motion cable drive - has drive cable wrapped helically on driven cable and rotated to cancel effects of helical wrapping
BE476834A (en)
BE502473A (en)
BE389193A (en)
BE501108A (en)
FR2721896A3 (en) Bicycle transmission esp. used on mountain bicycles