BE369818A - - Google Patents

Info

Publication number
BE369818A
BE369818A BE369818A BE369818A BE369818A BE 369818 A BE369818 A BE 369818A BE 369818 A BE369818 A BE 369818A BE 369818 A BE369818 A BE 369818A BE 369818 A BE369818 A BE 369818A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shields
advancement
shield
cutting
frame
Prior art date
Application number
BE369818A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Bauschaefer Ag
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bauschaefer Ag filed Critical Bauschaefer Ag
Publication of BE369818A publication Critical patent/BE369818A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D9/00Tunnels or galleries, with or without linings; Methods or apparatus for making thereof; Layout of tunnels or galleries
    • E21D9/06Making by using a driving shield, i.e. advanced by pushing means bearing against the already placed lining
    • E21D9/0692Cutter drive shields

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Excavating Of Shafts Or Tunnels (AREA)
  • Lining And Supports For Tunnels (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Procédé et dispositif pour faire   avanoer   un tunnel, ou galerie au moyen de   'boucliers   devancement ". 



     La   présente invention concerne   un   procédé pour faire avancer ou pousser   un   tunnel au front au moyen de boucliers d'avancement montés sur des châssis à gabarit et les bou- oliers de front assurant dans chaque cas le front de taille. 



  Dans ses détails, l'invention concerne la construction, le montage et la fixation des boucliers devancement et des boucliers de front, ainsi que des dispositifs pour assurer la direction des boucliers d'avancement pendant leur pous- sée. L'invention s'étend en outre à des appareils de levage servant au guidage des dispositifs d'avancement, ainsi qu'à un procédé de consolidation de la terre se trouvant devant 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 le front de taille du moment et en outre à la construction du revêtement du tunnel. 



   Les dessins annexés représentent dans les figs 1 à 3 la construction des bouoliers d'avancement et des boucliers de front selon un exemple de réalisation. 



   La figute 1 est une coupe longitudinale en front de taille par la galerie. 



   La fig. 2 est une ooupe transversale suivant la   ligae   1-1 de la figure 1. 



   La fig. 3 est une coupe norizontale par la galerie. 



   La fig. 1 représente en outre également une forme de réalisation d'un système de consolidation de la terre se trouvant devant le front de taille. 



   Les figs.   4 4 6   représentent un mode de réalisation des boucliers de front et la fig.4 représente encore en outre un mode de réalisation d'un système de consolidation partielle de   la, terre,   ainsi qu'un système d'abaissement de l'eau souterraine. 



   Les figs. 7 à 12 représentent différents modes de réalisation des boucliers d'avancement et les figs.13 à 17 montrent des dispositifs pour diriger les boucliers d'avan- cement. 



   La fig. 18 représente un changement de boucliers, ainsi qu'un mode de réalisation   alun     revêtement/perméable   à l'eau. 



   Les figs. 19 à 23 représentent des appareils de levage      pour les dispositifs d'avancement des boucliers. 



   Les figs. 24 et 25 montrent un dispositif de tranport pour supports de châssis à gabarit. 



   A l'endroit où l'avancement ou poussée du tunnel ou de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la galerie doit être commencée la terre est enlevée sui- vant un profil correspondant approximativement au profil de la galerie future, mais plus grand dans la. mesure vou- lue pour que des ohâssis à gabarit 1 (   figl )   soient po- sés l'un derrière l'autre avec des intervalles axiaux et que des bouoliers d'avancement 2 puissent être montés sur ces châssis à gabarit.

   Les boucliers d'avancement 2 peu- vent, lorsque les pressions de terre sont faibles, être constitués par des pièces de tôle plates, cintrées en arss de oerole et dont les extrémités sont rendues non tran- chantes, ou bien, et spécialement lorsqu'il y a de grandes pressions de terre, ils peuvent être constitués aveo des pièces de tale présentant en section un profil saillant, par exemple une section en U ou angulaire (   fig.2 )   Suivant la nature du sol dans chaque   cas,   les boucliers devance- ment forment une enveloppe entièrement fermée ou une enve- loppe ouverte en bas. Les boucliers 2 se guident l'un con- tre l'autre sur leurs   cotés   du fait que, par exemple selon la fig.2, ils s'engagent   l'un   dans   1 autre   à la manière de crochets.

   Les figs. 7 à 10 représentent, à plus grande échelle, trois modes de réalisation différents d'une cons- truotion de bouclier de ce genre, 
Dans le mode de réalisation représenté dans la fig. 



  7, l'une des ailes 2 x de chaque bouclier 2 est recourbée en V et l'autre aile, par conséquent l'aile 2y du bouclier ep, prise avec lui porte une bande de tôle 2z fixée à cette aile 2y parallèlement et à un certain   écartement,   de sorte queues ailes 2z et 2y forment une pince et que l'extrémité en forme de V de l'autre aile 2x s'engage dans   l'entre-   branohes de cette   pince,,   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Si l'aile 2z, comme le représente la fig.7, est fixée de façon amovible à l'aile¯2y, lorsque cette aile ou appendice 2z est retiré, les ailles des boucliers peuvent être posées l'une sur l'autre en rapprochant les boucliers l'un vers l'autre en direction radiale de l'intérieur vers l'extérieur et, après fixation de l'aile 2z sur l'aile 2y,

   les ailes adjacentes des bou- cliers s'engagent l'une dans l'autre et viennent en prise à la manière de crochets, de sorte que les bou- cliers ne peuvent se détacher les uns des autres ni en direction radiale ni en direction circonférentielle. 



   Dans le mode de réalisation suivant la fig.8, les deux ailes 2x et 2y de chacun des boucliers sont établies en forme de V, de façon qu'à chaque assemblage l'une des extrémités de l'un des boucliers puisse être insérée d'en haut dans la gouttière conformée en V de façon correspondante de l'aile du bouclier voisin, de la manière illustrée par la fig.9, en rapprochant l'un de l'autre les deux boucliers en direction circonfé- rentielle.

   Ensuite les deux boucliers sont réglés l'un par rapport à l'autre sous l'angle représenté dans la fig. 9, qui, correspond à l'angle que font les boucliers lors de leur avancement sur le châssis-gabarit et après cela on fixe sur l'aile 2y, se trouvant de nouveau vers l'intérieur du revêtement, une barre 2a, qui, comme la fig. 9 permet de le voir, s'engage dans la rainure ou gouttière de l'autre aile 2x en forme de V; les boucliers sont ainsi empêchés de se soulever l'un par rapport à l'autre aussi bien en direction radiale   qq'en   direction   ciroonférentielle,   On peut augmenter l'étan- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ohéité du joint des tôles   l'une   par rapport à l'autre au moyen d'une garniture hermétique 2' en caoutchouc ou ma- tière analogue posée sur les bords des tôles. 



   Au cas   où   les boucliers ne doivent être empêchés que de se soulever l'un de l'autre en direction radiale, mais où ils peuvent avoir une petite mobilité l'un par rapport à l'autre en direction circonférentielle, le mode de réalisation représenté dans la fig. 10 suffit. 



  Dans cette construction, les extrémités des ailes sont reoourbées ou roulées, comme indiqué en 2" et, en outre, l'une des ailes de chaque bouclier est encore conformée en V, de sorte   que,   comme dans le mode de réalisation suivant les figs 8 et 9, par rapprochement réciproque des boucliers en direction circonférentielle et par rabattement de l'une des ailes plus   petite 2x   de l'exté- rieur vers l'intérieur  1 aile   du bouolier voisin peut être introduite dans l'autre aile 2y à rebord en forme de V plus large, ainsi qu'il est indiqué en pointillé dans la   fig.10.   Lorsqu'ensuite les deux boucliers sont rabattus l'un relativement à l'autre dans la position angulaire représentée en traits pleins, dans la fig.10, les deux ailes 2x,

   2y s'engagent l'une dans l'autre à la manière de crochets antagonistes, de sorte qu'ils sont après cela empêchés de se soulever l'un de l'autre en direction radiale. Au lieu de recourber mu de rouler les bords des boucliers, la forme en crochet donnée à   leurx   extrémités peut aussi être obtenue en rapportant sur les extrémités des ailes une barre   longitudinale.   



   Le revêtement 3 de la galerie est construit à l'in- térieur de 1 espace creux entouré par les boucliers 2 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 (figs 1 à 3 ) et un remplissage 5 est introduit dans l'espace creux restant entre le revêtement 3 et la terre 4, ce remplissage pouvant être en béton, mais également le cas échéant en petite pierraille bourrée, et remplis- sant tout l'espace entre   le revêtement   3 et la terre. 



  L'extrémité postérieure des boucliers 2 est posée sur l'extrémité du moment du revêtement 3 dans le remplissage 5. Dans le mode de réalisation suivant la   fig,l,   l'extré- mité postérieure des boucliers 2 est établie à l'arrière en forme de caisson et l'espace creux 2  des boucliers 2 est également rempli avec la masse formant le bouchage ou remplissage. Chacun des boucliers 2 présente un ou pli- sieurs appendices interchangeables 6 et le dispositif servant à pousser et presser les boucliers vers l'avant est posé sur ces appendices 6 et entre ceux-ci et l'ex- trémité antérieure de la partie 2  en forme de caisson. 



  Ce dispositif peut par exemple être constitué par une ou plusieurs pompes 7, pouvant être commandées à la main ou mécaniquement dont un conduit 8 va à un ou plusieurs treuils hydrauliques 9 interposés entre les appendices 6 et l'extrémité 2  allant vers l'arrière des boucliers 2, Si les treuils 9 sont prolongés au moyen des pompes 7, le bouclier 2 est poussé en avant vers la droite dans le sens de la fig.

   1 contre la'terre à retirer et la masse se trouvant dans la partie en forme de caisson tournée vers l'arrière du bouclier est,refoulée vers l'arrière dans l'intervalle ménagé entre la terre et le revêtement 3, de sorte que de ce fait l'espace précédemment occupé par le- bouclier qui avanoe se trouve complètement rempli, Mais au lieu de procéder de cette manière, ou bien Bn plus 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 des opérations qui viennent d'être déorites, on peut, comme le montrent les figs 11 et 12 constituer la partie antérieure des boucliers 2 en forme de caisson, dans le but de pouvoir poser sur le fond 2k de ce caisson (fige 11 et 12 ), après que la terre ayant pénétré dans ce cais- son au cours de l'avancement des boucliers été retirée , un instrument de mesure servant à établir la position des boucliers.

   En outre, le fond du caisson diminue le frotte- ment des boucliers., 
Si on constate qu'un bouolier a dévié de la direction désirée, au cours de son avancement, on peut ramener les bouoliers dans la position voulue au cours de la suite de l'avancement au moyen des dispositifs représentés dans les figs 13 à 17, en disposant sur ces bouoliers 2, à l'avant, un tranchant ou bêche 10', dirigé vers l'intérieur ou vers l'extérieurà savoir une bêche ou autre pièce tranchante dirigée vers l'intérieur lorsque les bouoliers   principaux   2 doivent au cours de leur avancement être déviés vers l'intérieur et une bêche dirigée vers l'extérieur dans les cas où les boucliers 2 doivent être déviés vers l'exté- rieur.

   Pour faire dévier les boucliers sur les côtés, il y a lieu de monter sur ces boucliers, defaçon   interohan-   geable, une pièce de tête à nervure oblique 10", comme le montrent les   fige.   16 et 17. 



   Dans l'exemple de réalisation   suivt   la fige 1, on a disposé sous les boucliers d'avancement 2 des boucliers auxiliaires 10, qui sont montés sur Mies   châssis   à gabarit 1 et qui portent de leur côté les boucliers d'avancement 2. Ces boucliers auxiliaires 10 placés sous les boucliers d'avancement proprement dits doivent être utilisés dans 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 le cas où la terre, dans laquelle la galerie doit être passée, est très meuble, par exemple parce qu'elle est constituée par des terres ou cailloux roulés.

   Les bou- cliers auxiliaires 10 ne se guident pas sur le coté, comme les boucliers principaux 2, mais ils se limitent seulement l'un l'autre, de sorte qu'ils sont guidés uni- quement, lors de l'avancement , par les boucliers princi- paux 2, mais ils se limitent seulement l'un l'autre, de sorte qu'ils sont guidés uniquement, lors de l'avancement, par les boucliers   principaux   2. Ces boucliers auxiliaires 10 sont tout d'abord poussés en avant dans la terre; ensuite ,comme le montre la   fig.   1, la terre e qui se trouve directement sous eux est retirée jusqu'à ce que l'extrémité antérieure des boucliers auxiliaires 10 puisse être supportée par un ou plusieurs étançons Il et ensuite les boucliers principaux 2 sont poussés, les boucliers auxiliaires 10 servant alors de guides aux   boucliers   prin- cipaux 2.

   Au moyen de ces boucliers auxiliaires on peut également effectuer une déviation des boucliers prinoipaux de leur direction en munissant les boucliers auxiliaires d'une   bohe   ou autre pièce ou partie tranchante dirigée vers l'intérieur ou vers l'extérieur. Dans le cas où, com- me le montrent les figs 1 et 13, les boucliers auxiliaires 10 présentent un tranchant dirigé vers l'intérieur, les boucliers auxiliaire tendent déjà, lors de leur avancement jusqu'à l'extrémité antérieure des boucliers principaux 2, donc avant leur réunion avec les boucliers principaux, à dévier vers l'intérieur.

   Comme le montre la   fig.13,   pour éviter cette déviation jusqu'à la réunion des bou- cliers auxiliaires avec les boucliers   principaux ,   une 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 pièce de tête 12 ayant un tranchant opposé à celui du bouclier auxiliaire, par conséquent dirigé vers l'exté- rieur, est montée librement levant le bouclier auxiliaire 
10 et cette pièce formant appendice pousse les boucliers auxiliaires 10 contre les boucliers principaux 2 lors de leur avancement.

   Dès que les boucliers auxiliaires sont parvenus à l'extrémité antérieure des boucliers principaux 
2, la pièce 12 se Détache automatiquement des boucliers auxiliaires lo du fait qu'elle est déviée par son tran- chant dans la terre vers l'extérieur   (fig.13 )   et ensuite, après réunion des boucliers auxiliaires et des boucliers principaux les uns avec les autres, le tranchant dirigé vers l'intérieur des boucliers auxiliaires lo entre en action, en faisant dévier vers l'intérieur ces boucliers auxiliaires et aveo eux les boucliers principaux lors du nouvel   avancement.   



   En dehors des cas dans lesquels les boucliers sont déviés de façon intempestive de la direction désirée, une déviation des boucliers vers 1 extérieur vient en   oonsidé-   ration lorsque le profil des boucliers doit être modifié, soit que la galerie doive recevoir une autre section, soit qu'il y ait lieu de faire une courbe dans cette galerie. 



  En effet, tandis que l'utilisation de châssis-gabarits ayant une forme extérieure en arc de cercle est la plus, rationnelle dans une galerie droite, parce que la forme cylindrique des boucliers d'avancement est celle qui éoo- nomise le plus la place et qui est la plus résistante à la pression, lorsqu'on pousse une galerie dans des courbes l'utilisation de châssis gabarits polygonaux est avanta- geuse, parce que , si on utilisait des châssis-gabarits ayant à l'extérieur une forme en arc de cercle, chaque bouclier d'avancement devrait avoir une forme de cintrage 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 différente des autres, tandis qu'en utilisant des châssis- gabarits extérieurement polygonaux, par conséquent des boucliers prenant appui sur un   coté   de polygone, comme le montre la fig.

   2, ces boucliers peuvent présenter la même forme de cintrage , de sorte que dans ce cas il n'est nécessaire d'utiliser dans les courbes qu'autant de formes différentes de boucliers que le gabarit a de cotés. Dans ce cas, les boucliers 2 déviés vers l'extérieur, comme le représente la fig. 18, sont laissés dans la terre et, à l'intérieur de ces boucliers, comme auparavant, des boucliers 2b d'autre profil sont montés et poussés en avant sur les châssis gabarits 1 et le revêtement 3.

     Si,leur   profil doit de nouveau être changé, ils sont déviés de leur coté par des boucliers auxiliaires   cunéiformes   10' et, après enlève- ment des boucliers auxiliaires, ils sont laissés dans la terre, puis au-dessous des boucliers déviés et sous leur protection les boucliers d'autre profil sont montés comme auparavant et ainsi de suite. 



   Comme le montre la fig. 1, les boucliers de front 13 sont montés derrière le   châssis   gabarit antérieur;l, ces boucliers de front assurant le front de taille de la terre dans chaque cas. On utilise le plus rationnellement, comme bouclier de front, des pièces de tale à section angulaire qui se disposent en s'engageant les unes sur les autres comme des écailles.

   Les boucliers 13 peuvent en outre, comme le montre nottament la fig. 5, être munis d'un appendice 13' formé par un fer en U, par lequel ces bou-   oliers   s'engagent à la manière de crochets dans un appen- aioe 13" du bouclier de front immédiatement supérieur, de sorte que les boucliers de front pendent les uns aux au- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 très à la manière de crochets et que le bouclier poussé à un moment donné dans la terre est empêché de glisser dans la terre par les boucliers se trouvant   au-dessus.   



  Les boucliers 13 sont appuyés par   l'intermédiaire     d'étan-   gons 14 ( voir notamment fig.3) contre un ou plusieurs chssis gabarits 1 et ils peuvent en outre être appuyés au moyen d'étançons 14' contre une traverse 15 fixée de façon amovible au revêtement 3, comme le montrent no- tamment les figs 3 et 2. Etant donné maintenant que du- rant le temps pendant lequel on construit le revêtement 3 les châssis gabarits 1 s'appuyant de leur côté contre la tranche ou surface de bout du revêtement perdent leur soutien et doivent également être pois ses en avant de temps en temps, on a prévu en dehors des étançons 14, ou à la place de ceux-ci, comme le montre la fige 4, également des étançons 16 qui s'appliquent contre des pièces à serrage ou pinces 17 fixées aux bouoliers   1".   



  Ces pinces peuvent, comme le représente la   fig.6,   être par exemple établies sous forme de griffes et être   ser-   rées sur la partie recourbée ou roulée des boucliers d'avancement 2. 



   La terre e se trouvant dans chaque cas devant les boucliers de front 13 est retirée progressivement de haut en bas et les boucliers 13 sont également poussés progressivement en avant de haut en bas l'un après l'au- tre et ils sont de nouveau étançonnés de la manière indi- quée. Lorsque la terre est très meuble, comme par exemple. du sable coulant ou des couches de gravier, il se recom- mande de fixer ou maintenir préalablement sous la forme d'une mince paroi la terre se trouvant derrière les bou- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 cliers de front et également la terre se trouvant derrière les boucliers devancement 2 et 10.

   Une consolidation de ce genre de la terre peut se faire au moyen de tubes 18 poussés en avant à travers les boucliers de front dans la terre qui se trouve devant ceux-ci ( fig.1 ), un liant à aotion physique ou chimique étant refoulé ou injecté dans la terre en quantité appropriée par ces tubes 18, de sorte que cette terre se lie à l'extrémité antérieure des tubes 18 sous la forme d'une paroi   19.   Si on pousse en avant en dehors des tubes 18 également des tubes 18'   inclinés   vers l'extérieur et si on refoule ou injecte également pat ces tubes 18' du liant dans la terre, celle- ci se consolide comme le représente la fig, 1 sous la forme d'une enveloppe cylindrique fermée 19' en avant par un fond 19" .

   Pour l'établissement d'un corps creux solidifié de ce genre devant les boucliers,il reste recom- mandable d'utiliser un produit liant instantanément, comme par exemple des matières oontenant de l'acide sili- oique et des sels ou acides solubles mélangés en   oombi-   naison active, afin que les travaux d'avancement puissent se poursuivre de façon ininterrompue et que le liant ne s'écoule pas dans la terre. Si la terre est soumise à une très forte pression des terres ou d'eau, il est éga- lement feoommandable de   procéder   à une   consolidation   de , la terre restant à l'intérieur du corps creux 19, 19', 19" formé en tout temps, Mais, pour la consolidation de      cette terre, on peut se servir d'un liant plus lent et moins coûteux, par exemple de lait de ciment.

   Celui-ci est injecté dans la masse de terre e par un ou plusieurs tuyaux supérieurs 18a (fig.1) et l'eau se trouvant éven- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 tuellement dans la masse de   terre e   est évacuée par un ou plusieurs tubes inférieurs 18b. Lorsque du lait de ciment sort par les tubes 18, cette opération est termi- née et, après que le noyau e a également pris, on peut procéder à   relèvement   de ce noyau et à la poussée en avant des   boucliers   de front 13 de haut en bas progressi- vement comme auparavant.

   Dans les cas où il y a lieu de traverser un terrain qui   nest   pas aussi meuble que du sable   ooulant ,   mais par exemple du sable mouvant ou de pures couches graveleuses, qui sont meubles en partiou- lier lorsqu'elles sont sous une forte pression de terre, il suffit, comme le montre la figo 4, de consolider à tout moment par les agents physiques ou chimiques une partie de la terre el se trouvant à une certaine distance derrière le front de taille 13 du moment, qui porte le ou les boucliers d'avancement supérieurs. Dans ce cas, la partie supérieure consolidée en forme de segment 19x de la terre offre un appui suffisamment solide aux bou- cliers, d'avancement 2 pour empêcher un abaissement des boucliers supérieurs sous la pression de la terre pendant le retrait de la partie supérieure du front de taille. 



   Pour faire baisser   l'eau   souterraine au-dessus du sol du tunnel ou point en construction de la galerie, on pousse également, comme le montre la fige 4, dans la masse de terre e à retirer, suivant la nature de cette masse, soit un tube soit une petite galerie r, qui est toujours poussé à plusieurs mètres en avant, c'est-à-dire qu'on utilise un morceau de tuyau dans le cas de terre meuble et qu'on pousse en avant une petite galerie dans le cas de   terre*   ferme,, Etant donné que cette petite gale- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 rie se trouve dans le   cadrees   masses de terre à   enlever,   l'avancement de cette petite galerie constitue déjà une partie de l'avancement du tunnel ou galerie principale,

   La poussée en avant du tuyau peut se faire suivant les sources de force motrice dont on dispose dans chaque cas, 
 EMI14.1 
 mécaniquement hydruliquement, ou même pneumatiquemoot. 



  Lorsqu'on pousse un tube en avant, la terre qui se trouve dans ce tube est retirée et, de ce tube, on fonce quelques puits   de filtrage   environ deux ou trois, jusqu'à de lm,à lm,2 de profondeur, dans chaque cas suivant les conditions de l'eau souterraine. Si la terre est meuble, les puits doivent être munis d'un revêtement perméable, qui peut par exemple être constitué par des pièces tubu- laires en fonte perforées g1 ou analogues. Par aspiration de l'eau souterraine des puits g et du tube ou de la petite galerie, cette eau souterraine est pompée   etabais-   sée jusque sous le sol du revêtement à apposer. L'eau peut être évacuée par l'ouverture allant au jour la plus proche, par exemple les puits de sortie conduisant à la- Surface ou ouvertures analogues. 



   Dans une terre contenant de l'eau, on a prévu comme revêtement une garniture étanche à l'eau de nature particulière, qui est représentée dans la fig. 18. Ce revêtement est constitué par une enveloppe a simplement stable en soi et ayant une faible capacité porteuse, avec   tme   couche isolante étanche à l'eau c apposée sur l'in- térieur de cette enveloppe et une enveloppe résistante à charge montée dans le revêtement en pierres profilèes b de dimensions appropriées à l'usage.

   L'enveloppe a est entourée par une enveloppe protectrice d, f en béton armé, résistante à la charge et à la rupture, qui 
 EMI14.2 
 protège efficacement l'enveloppe légéne a çrtjK'µq'5.i"> 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 ne servant essentiellement que comme support de la couche   isolante ,   contre une détérioration ou rupture produite par des influences extérieures. La construction de ce ve- vêtement peut se faire en construisant tout d'abord   l'ar-   mature d de l'enveloppe de béton armé et, à l'intérieur de oelle-ci, l'enveloppe a, après quoi on coule le béton derrière l'enveloppe a, on pose la couche isolante c sur l'intérieur de   l'enveloppe a   et le   revtement b   est posé dans l'emeloppe a. 



   Pour économiser des appareils de levage   spéciaux   pour les treuils 9 servant à pousser en avant les bou- cliers d'avancement 2, qui diminueraient en outre l'espace detravail à l'intérieur des   châssis-gabarits,   conformé- ment à l'invention les châssis gabarits portant les bou-   cliers   d'avancement sont rendus en même temps utilisables comme supports des appareils de levage pour les treuils d'avancement. 



   Les figs. 19 à 23 représentent cette construction   d'   pareils de levage. Le châssis 30 d'un appareil de le- vage'se déplace au moyen de roues 31 sur les flasques des   châssis-gabarits   1. Le châssis 30 peut être allongé dans le sens de sa longueur, du fait que les deux lon- gerons de châssis sont divisés transversalement et que les deux parties ooulissent longitudinalement   -l'une   contre l'autre. En vue du ooulissement de l'une des par- ties du châssis, elle est munie de crémaillères 32, avec lesquelles des roues dentées 34 sont en prise au moyen d'une manivelle 33.

   De cette manière, l'écartement lon-   gitudinal   des roues 31 peut être réglé de façon que les roues roulent   exactement   sur les âmes des fers profilés 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 formant les châssis-gabarits 1. Un support 36 du   cylindre   de pression 9, servant à1'avancement du 'bouclier 2, est mobile transversalement au plan du châssis 30 au moyen du treuil 35. L'instrument d'avancement 9 peut être élevé au moyen du treuil 35 jusqu'à ce qu'il se trouve en face des appendices 6 disposés sur les boucliers 2.

   Après que l'instrument 9 a poussé en avant l'un des boucliers 2 d'une longueur appropriée, le châssis 30 est poussé sur le gaba- rit 1, transversalement à lui-même, et par conséquent placé phs haut ou plus bas, dans une mesure voulue pour que l'instrument 9 se trouve en face de l'appendice 6 du bou-   alier   suivant 2. A cet effet, le châssis 30 est fixé, au moyen d'un câble 37, à un étançon 38( figs 19 et 22 ). 



  L'étançon 38 est également construit de façon à pouvoir être allongé et, pour son allongement et son raccourcisse- ment, on se sert par exemple, de façon analogue à ce qui se fait dans le châssis 30 de l'appareil de levage, d'une roue dentée 40 qu'on peut faire tourner au moyen d'une ma- nivelle 39 et qui engrène dans une denture 41 de l'un des éléments de   l'étançon.   A l'aide de ce dispositif,   l'étan-   çon 38 peut être tendu entre deux traverses 42 fixées aux gabarits 1. L'étançon 38 porte un nombre de   tmils   43 correspondant au nombré des appareils de levage se trou- vant à tout moment sur un châssis-gabarit ou une paire de châssis-gabarits , et de chacun de ces treuils, le câble 37 est guidé sur des poulies 44 disposées sur l'étançon 38 jusqu'à un appareil de levage 30.

   Les poulies 44 peu- vent par exemple être montées sur des bras 45 articulés sur l'étancon 38 et dont l'autre extrémité s'applique contre le coté d'un des boucliers d'avancement 2, comme 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 le montre la figure 19. 



   Entre les bras 45 de   l'étançon,   un   châssis   allongeable 
46 est monté de façon à pouvoir osciller dans le sens de la périphérie des châssis- gabarits 1( figs 19 et 
23 ) et le châssis 46 porte en même temps un instrument d'avancement 9, qui sert à ce que les boucliers 2 se trou- vant au-dessus des bras 45, soient poussés en avant suc- cessivement, oar les appareils de levage 30 ne peuvent être relevés que jusque   oontre   les bras 45. Mais un appa- reil de levage 46 de ce genre est en outre également   apro   prié comme support des instruments de poussée en avant des boucliers lors de la poussée de tunnels de très petits diamètres, par exemple de canaux et, dans ce cas, les appareils de levage 30 sont superflus. 



   Pour l'avancement des lourdes barres 15, servant à l'appui des boucliers de front 13, on a prévu le dispo- sitif auxiliaire représenté dans les figs 24 et 25. Ce dispositif est constitué par une traverse 50, fixée aux barres 15 au moyen de bras 49, avec un treuil rou- lant 51 mobile longitudinalement sur cette traverse   50.   



  Dans le cas où deux ou plusieurs rangées de barres d'ap- pui 15 doivent être utilisées côte -à-côte, les bras 49 des barres 15 sont disposés les uns par rapport aux au- tres et sont notamment placés à la même hauteur sur les barres d'appui 15 et tournés l'un vers l'autre de façon que les traverses 50 puissent être passées   directement,,   des bras 49 de l'une des rangées de barres   d'appui   sur les bras 49 de l'autre rangée de barres   d'appui..   L'utili- sation au dispositif peut dans ce cas se faire de façon qu'alternativement les barres d'appui 15 de l'une des 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 
 EMI18.1 
 UtJC1...LO yen tra- rangées soient sucées et posées au moyen de la tra- verse 50 fixée aux barres d'appui de l'autre rangée, qu'ensuite la traverse 50 soit passée sur ces barres d'appui et fixée,

   qu'aprèscela les barres d'appui de la première rangée soient avancées et posées et ainsi de suite. 



   REVENDICATIONS. 
 EMI18.2 
 



  -.w-waw-rrw-w.rwrmr..



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Method and device for advancing a tunnel, or gallery by means of 'advancement shields".



     The present invention relates to a method for advancing or pushing a tunnel at the front by means of advancement shields mounted on jig frames and the front bolsters providing in each case the working face.



  In its details, the invention relates to the construction, assembly and fixing of forward shields and front shields, as well as devices for ensuring the direction of the forward shields during their thrust. The invention further extends to lifting devices for guiding the advancement devices, as well as to a method for consolidating the soil in front of the device.

 <Desc / Clms Page number 2>

 the current working face and also the construction of the tunnel lining.



   The accompanying drawings show in Figs 1 to 3 the construction of the advancement rollers and front shields according to an exemplary embodiment.



   Fig. 1 is a longitudinal section in front of the waist through the gallery.



   Fig. 2 is a transverse section along ligae 1-1 of figure 1.



   Fig. 3 is a norizontal cut through the gallery.



   Fig. 1 further shows also an embodiment of an earth consolidation system located in front of the working face.



   Figs. 4 4 6 show an embodiment of the front shields and FIG. 4 still further shows an embodiment of a system for partial consolidation of the earth, as well as a system for lowering the underground water .



   Figs. 7 to 12 show different embodiments of the advancing shields and Figs. 13 to 17 show devices for directing the advancing shields.



   Fig. 18 shows a change in shields, as well as an alum coating / water permeable embodiment.



   Figs. 19 to 23 show lifting devices for the shield advancement devices.



   Figs. 24 and 25 show a tranport device for jig frame supports.



   At the point where the advancement or thrust of the tunnel or

 <Desc / Clms Page number 3>

 the gallery must be started the earth is removed following a profile corresponding approximately to the profile of the future gallery, but larger in the. measure desired so that jig frames 1 (figl) are positioned one behind the other with axial intervals and that advancement brackets 2 can be mounted on these jig frames.

   The advancement shields 2 can, when the earth pressures are low, be made up of flat sheet metal parts, bent in the shape of a hoop and the ends of which are made non-sharp, or else, and especially when there are great earth pressures, they can be formed with pieces of tale having in section a salient profile, for example a U-shaped or angular section (fig. 2) Depending on the nature of the soil in each case, the shields are ahead - form a fully closed envelope or an open envelope at the bottom. The shields 2 are guided against each other on their sides because, for example according to FIG. 2, they engage one in the other in the manner of hooks.

   Figs. 7 to 10 show, on a larger scale, three different embodiments of a shield construction of this kind,
In the embodiment shown in FIG.



  7, one of the 2 x wings of each shield 2 is curved in a V and the other wing, therefore the wing 2y of the shield ep, taken with it carries a strip of sheet metal 2z attached to this wing 2y parallel and to a certain spacing, so the wing tails 2z and 2y form a clamp and the V-shaped end of the other wing 2x engages in the entre- branohes of this clamp ,,

 <Desc / Clms Page number 4>

 If the wing 2z, as shown in fig. 7, is removably attached to the wing 2y, when this wing or appendix 2z is removed, the wings of the shields can be laid on top of each other by bringing the shields towards each other in a radial direction from the inside to the outside and, after fixing the wing 2z on the wing 2y,

   the adjacent wings of the shields engage each other and engage in the manner of hooks, so that the shields cannot become detached from each other in either the radial or circumferential direction .



   In the embodiment according to fig. 8, the two wings 2x and 2y of each of the shields are established in a V-shape, so that at each assembly one of the ends of one of the shields can be inserted d up into the corresponding V-shaped gutter of the wing of the neighboring shield, as shown in Fig. 9, bringing the two shields together in a circumferential direction.

   Then the two shields are adjusted relative to each other at the angle shown in fig. 9, which corresponds to the angle made by the shields as they advance on the frame-template and after that is fixed on the wing 2y, being again towards the inside of the coating, a bar 2a, which, as in fig. 9 allows you to see it, engages in the groove or gutter of the other 2x V-shaped wing; the shields are thus prevented from rising with respect to each other both in the radial direction and in the ciroonferential direction.

 <Desc / Clms Page number 5>

 the seal of the sheets with respect to each other by means of a hermetic gasket 2 'of rubber or the like placed on the edges of the sheets.



   In the case where the shields are only to be prevented from lifting up from each other in the radial direction, but they may have a small mobility with respect to each other in the circumferential direction, the embodiment shown in fig. 10 is enough.



  In this construction, the ends of the wings are curved or rolled, as indicated at 2 "and, in addition, one of the wings of each shield is still V-shaped, so that, as in the embodiment according to figs 8 and 9, by reciprocating the shields in circumferential direction and by folding one of the smaller wings 2x from the outside to the inside 1 wing of the neighboring bouolier can be inserted into the other wing 2y with flange in the shape of a wider V, as indicated in dotted lines in fig 10. When the two shields are then folded down relative to each other in the angular position shown in solid lines in fig. 10, both wings 2x,

   2y engage in each other like opposing hooks, so that they are thereafter prevented from lifting from each other in a radial direction. Instead of curving or rolling the edges of the shields, the hook shape given to their ends can also be obtained by fitting a longitudinal bar on the ends of the wings.



   The lining 3 of the gallery is built inside 1 hollow space surrounded by the shields 2

 <Desc / Clms Page number 6>

 (figs 1 to 3) and a filling 5 is introduced into the hollow space remaining between the lining 3 and the earth 4, this filling possibly being in concrete, but also, if necessary, in small packed stones, and filling all the space between coating 3 and the earth.



  The posterior end of the shields 2 is laid on the moment end of the covering 3 in the filling 5. In the embodiment according to fig, 1, the posterior end of the shields 2 is established at the rear in box shape and the hollow space 2 of the shields 2 is also filled with the mass forming the plugging or filling. Each of the shields 2 has one or more interchangeable appendages 6 and the device for pushing and pressing the shields forward is placed on these appendages 6 and between them and the anterior end of part 2 in box shape.



  This device can for example consist of one or more pumps 7, which can be controlled by hand or mechanically, a conduit 8 of which goes to one or more hydraulic winches 9 interposed between the appendages 6 and the end 2 going towards the rear of the shields 2, If the winches 9 are extended by means of the pumps 7, the shield 2 is pushed forward to the right in the direction of fig.

   1 against the earth to be removed and the mass in the box-shaped part facing the rear of the shield is pushed backwards into the gap between the earth and the coating 3, so that therefore the space previously occupied by the advancing shield is completely filled, But instead of proceeding in this way, either Bn more

 <Desc / Clms Page number 7>

 operations which have just been deorites, we can, as shown in figs 11 and 12, constitute the front part of the shields 2 in the form of a box, in order to be able to place on the bottom 2k of this box (figs 11 and 12 ), after the earth which has entered this box during the advancement of the shields has been removed, a measuring instrument serving to establish the position of the shields.

   In addition, the bottom of the box reduces the friction of the shields.,
If it is found that a slug has deviated from the desired direction, during its advancement, the slugs can be brought back to the desired position during the continuation of the advance by means of the devices shown in figs 13 to 17, by arranging on these bouoliers 2, at the front, a cutting edge or spade 10 ', directed inwards or outwards, namely a spade or other sharp piece directed inwards when the main bouoliers 2 must during their advancement be deflected inwards and a spade directed outwards in cases where the shields 2 must be deflected outwards.

   In order to deflect the shields to the sides, it is necessary to fit on these shields, in an inter-changeable fashion, a 10 "oblique rib head piece, as shown in figs. 16 and 17.



   In the exemplary embodiment following fig 1, there are placed under the advancement shields 2 auxiliary shields 10, which are mounted on Mies frame size 1 and which carry on their side the advancement shields 2. These shields auxiliaries 10 placed under the actual advancement shields must be used in

 <Desc / Clms Page number 8>

 the case where the earth, through which the gallery must be passed, is very loose, for example because it consists of earth or rolled pebbles.

   The auxiliary shields 10 do not guide themselves to the side, like the main shields 2, but they only limit each other, so that they are guided only, during advancement, by the main shields 2, but they only limit each other, so that they are guided only, when advancing, by the main shields 2. These auxiliary shields 10 are first pushed forward into the earth; then, as shown in fig. 1, the earth e which is directly below them is removed until the front end of the auxiliary shields 10 can be supported by one or more props II and then the main shields 2 are pushed in, the auxiliary shields 10 then serving guides to the main shields 2.

   By means of these auxiliary shields it is also possible to effect a deviation of the main shields from their direction by providing the auxiliary shields with a bohe or other piece or sharp part directed inward or outward. In the case where, as shown in figs 1 and 13, the auxiliary shields 10 have a cutting edge directed inwards, the auxiliary shields already stretch, as they advance to the anterior end of the main shields 2 , so before their meeting with the main shields, to deflect inwards.

   As shown in fig. 13, to avoid this deviation until the union of the auxiliary shields with the main shields, a

 <Desc / Clms Page number 9>

 head piece 12 having a cutting edge opposite to that of the auxiliary shield, therefore facing outward, is mounted freely lifting the auxiliary shield
10 and this part forming an appendage pushes the auxiliary shields 10 against the main shields 2 as they advance.

   As soon as the auxiliary shields have reached the anterior end of the main shields
2, the part 12 is automatically detached from the auxiliary shields lo because it is deflected by its cutting edge in the earth towards the outside (fig. 13) and then, after joining the auxiliary shields and the main shields together. with the others, the cutting edge directed towards the inside of the auxiliary shields lo comes into action, by deflecting these auxiliary shields inward and with them the main shields during the new advancement.



   Apart from cases in which the shields are inadvertently deflected from the desired direction, a deflection of the shields towards the exterior comes into consideration when the profile of the shields has to be modified, either the gallery should receive another section, or that it is necessary to make a curve in this gallery.



  In fact, while the use of jigs having an outer shape of an arc of a circle is the most rational in a straight gallery, because the cylindrical shape of the advancement shields is the one which saves the most space. and which is the most resistant to pressure, when pushing a gallery in curves the use of polygonal template frames is advantageous, because, if one uses template frames having an arched shape on the outside circle, each advancement shield should have a bend shape

 <Desc / Clms Page number 10>

 different from the others, while by using externally polygonal template frames, consequently shields resting on one side of the polygon, as shown in fig.

   2, these shields can have the same bending shape, so that in this case it is only necessary to use in the curves as many different shield shapes as the template has sides. In this case, the shields 2 deflected outwards, as shown in FIG. 18, are left in the earth and, inside these shields, as before, shields 2b of other profile are mounted and pushed forward on the template frames 1 and the skin 3.

     If their profile has to be changed again, they are deflected on their side by 10 'wedge-shaped auxiliary shields and, after removal of the auxiliary shields, they are left in the earth, then below the deflected shields and under their protection shields of other profile are mounted as before and so on.



   As shown in fig. 1, the front shields 13 are mounted behind the front jig frame; l, these front shields ensuring the face of the earth in each case. We use most rationally, as a front shield, pieces of tale with angular section which are arranged by engaging one on the other like scales.

   The shields 13 can furthermore, as shown in particular in FIG. 5, be provided with an appendage 13 'formed by a U-shaped iron, by which these bolsters engage in the manner of hooks in an appen- aioe 13 "of the immediately superior front shield, so that the shields abreast hang from each other

 <Desc / Clms Page number 11>

 very much like hooks and that the shield pushed at one point into the earth is prevented from sliding into the earth by the shields above.



  The shields 13 are supported by means of stanchions 14 (see in particular fig. 3) against one or more template frames 1 and they can also be supported by means of props 14 'against a cross member 15 fixed so removable to the covering 3, as shown in particular in figs 3 and 2. Given now that during the time during which the covering 3 is constructed, the template frames 1 resting on their side against the edge or end surface of the covering lose their support and must also be pitted forward from time to time, there are provided outside the props 14, or instead of these, as shown in fig 4, also props 16 which s' apply against clamping pieces or clamps 17 fixed to the 1 "bouoliers.



  These clamps can, as shown in fig. 6, for example be established in the form of claws and be clamped on the curved or rolled part of the advancement shields 2.



   The earth in each case in front of the front shields 13 is gradually withdrawn from top to bottom and the shields 13 are also gradually pushed forward from top to bottom one after the other and they are again propped up. as shown. When the earth is very loose, such as for example. flowing sand or layers of gravel, it is recommended to fix or previously hold in the form of a thin wall the earth behind the boulders.

 <Desc / Clms Page number 12>

 cliers front and also the earth behind the shields advancement 2 and 10.

   A consolidation of this kind of the earth can be done by means of tubes 18 pushed forward through the front shields into the earth in front of them (fig. 1), a binder with physical or chemical emotion being pushed back. or injected into the earth in an appropriate amount by these tubes 18, so that this earth binds to the front end of the tubes 18 in the form of a wall 19. If one pushes forward out of the tubes 18 also tubes 18 'inclined towards the outside and if one also pushes or injects by these tubes 18' of the binder in the earth, this one consolidates as shown in fig, 1 in the form of a closed cylindrical envelope 19 'in front by a 19 "background.

   For the establishment of such a solidified hollow body in front of the shields, it remains recom- mendable to use an instant binding product, for example materials containing silicone acid and soluble salts or acids mixed together. in active combination, so that the progress work can continue uninterrupted and that the binder does not flow into the soil. If the earth is subjected to a very strong pressure from the earth or water, it is also easy to control the consolidation of the earth remaining inside the hollow body 19, 19 ', 19 "formed altogether. time. But, for the consolidation of this earth, one can use a slower and less expensive binder, for example cement milk.

   This is injected into the mass of earth e through one or more upper pipes 18a (fig. 1) and the water being possible

 <Desc / Clms Page number 13>

 tualement in the mass of earth e is evacuated by one or more lower tubes 18b. When the cement milk comes out through the tubes 18, this operation is completed and, after the core has also been caught, this core can be raised and the forehead shields 13 pushed up and down. gradually as before.

   In cases where it is necessary to cross a ground which is not as loose as loose sand, but for example quicksand or pure gravelly layers, which are partly loose when under a strong pressure of earth, it suffices, as shown in figo 4, to consolidate at any time by physical or chemical agents a part of the earth and located at a certain distance behind the front of size 13 of the moment, which carries the shield (s) advancement. In this case, the consolidated upper part in the form of a 19x segment of the earth provides a sufficiently strong support for the shields, advancement 2 to prevent lowering of the upper shields under the pressure of the earth during the withdrawal of the upper part. of the waist front.



   To lower the underground water above the ground of the tunnel or point under construction of the gallery, we also push, as shown in fig 4, in the mass of earth to be removed, depending on the nature of this mass, i.e. a tube is a small gallery r, which is always pushed several meters forward, that is to say that we use a piece of pipe in the case of loose earth and that we push forward a small gallery in the case of dry land, Since this little gale-

 <Desc / Clms Page number 14>

 rie is within the framework of the masses of earth to be removed, the advancement of this small gallery already constitutes part of the advancement of the tunnel or main gallery,

   The forward thrust of the pipe can be done according to the sources of motive force available in each case,
 EMI14.1
 mechanically hydrulically, or even pneumaticallyemoot.



  When you push a tube forward, the soil in that tube is removed, and out of that tube you sink a few filter wells about two or three, up to lm, to lm, 2 deep, into the tube. each case depending on the groundwater conditions. If the soil is loose, the wells should be provided with a permeable lining, which may for example consist of perforated cast iron tubular pieces g1 or the like. By suction of the underground water from the wells g and from the tube or from the small gallery, this underground water is pumped and lowered to the ground level of the coating to be applied. The water can be drained through the nearest opening, for example outlet wells leading to the surface or the like.



   In soil containing water, a special kind of waterproof packing has been provided as a coating, which is shown in fig. 18. This coating consists of a casing a which is simply stable in itself and having a low load-bearing capacity, with a waterproof insulating layer c affixed to the inside of this casing and a load-resistant casing mounted in the casing. cladding in profiled stone b of suitable dimensions for the use.

   The envelope a is surrounded by a protective envelope d, f made of reinforced concrete, resistant to load and breakage, which
 EMI14.2
 effectively protects the legene envelope a çrtjK'µq'5.i ">

 <Desc / Clms Page number 15>

 serving essentially only as a support for the insulating layer, against deterioration or breakage produced by external influences. The construction of this ve- garment can be done by first constructing the armature d of the casing of reinforced concrete and, inside this, the casing a, after which the casing is poured. concrete behind the envelope a, the insulating layer c is placed on the inside of the envelope a and the coating b is placed in the envelope a.



   In order to save special lifting devices for the winches 9 serving to push forward the advancing shields 2, which would further reduce the working space inside the jig frames, according to the invention the jig frames carrying the advancement shields are at the same time made usable as supports for lifting devices for the advancement winches.



   Figs. 19 to 23 show this construction of such hoists. The frame 30 of a lifting apparatus moves by means of wheels 31 on the flanges of the jig frames 1. The frame 30 can be extended lengthwise, because the two struts of the jig. chassis are divided transversely and the two parts ooulent longitudinally -l'one against the other. With a view to the sliding of one of the parts of the frame, it is provided with racks 32, with which toothed wheels 34 are engaged by means of a crank 33.

   In this way, the longitudinal spacing of the wheels 31 can be adjusted so that the wheels roll exactly on the webs of the profiled irons.

 <Desc / Clms Page number 16>

 forming the frame-jigs 1. A support 36 of the pressure cylinder 9, serving for the advancement of the shield 2, is movable transversely to the plane of the frame 30 by means of the winch 35. The advancement instrument 9 can be raised to the height of the frame. using the winch 35 until it is in front of the appendages 6 arranged on the shields 2.

   After the instrument 9 has pushed forward one of the shields 2 of a suitable length, the frame 30 is pushed over the jig 1, transversely to itself, and therefore placed phs higher or lower, to the extent required so that the instrument 9 is in front of the appendix 6 of the following bou- alier 2. For this purpose, the frame 30 is fixed, by means of a cable 37, to a prop 38 (figs 19 and 22).



  The prop 38 is also constructed in such a way that it can be extended and, for its lengthening and shortening, for example, analogous to what is done in the frame 30 of the lifting apparatus, d 'a toothed wheel 40 which can be turned by means of a handle 39 and which engages with a toothing 41 of one of the elements of the prop. Using this device, the stanchion 38 can be stretched between two cross members 42 fixed to the jigs 1. The stanchion 38 carries a number of tmils 43 corresponding to the number of lifting devices present at any time. on a frame-template or a pair of frame-templates, and from each of these winches, the cable 37 is guided on pulleys 44 arranged on the prop 38 to a lifting device 30.

   The pulleys 44 can for example be mounted on arms 45 articulated on the strut 38 and the other end of which rests against the side of one of the advancement shields 2, as

 <Desc / Clms Page number 17>

 shown in figure 19.



   Between the arms 45 of the prop, an extendable frame
46 is mounted so as to be able to oscillate in the direction of the periphery of the frame-jigs 1 (figs 19 and
23) and the chassis 46 carries at the same time an advancing instrument 9, which serves to ensure that the shields 2, located above the arms 45, are pushed forward successively, by the lifting devices 30 can only be lifted up against the arms 45. But a lifting device 46 of this kind is also suitable as a support for the pushing instruments in front of the shields when pushing through tunnels of very small diameters, for example. example of channels and, in this case, the lifting devices 30 are superfluous.



   For the advancement of the heavy bars 15, serving to support the front shields 13, the auxiliary device shown in FIGS. 24 and 25 has been provided. This device consists of a cross member 50, fixed to the bars 15 at the top. arm means 49, with a rolling winch 51 movable longitudinally on this cross member 50.



  In the event that two or more rows of support bars 15 are to be used side by side, the arms 49 of the bars 15 are arranged with respect to each other and are in particular placed at the same height on the support bars 15 and turned towards each other so that the cross members 50 can be passed directly, from the arms 49 of one of the rows of support bars onto the arms 49 of the other row of support bars .. The use of the device can in this case be done so that alternatively the support bars 15 of one of the

 <Desc / Clms Page number 18>

 
 EMI18.1
 UtJC1 ... LO yen rows are sucked and placed by means of the cross member 50 fixed to the support bars of the other row, that the cross member 50 is then passed over these support bars and fixed,

   that after that the grab bars of the first row are brought forward and put down and so on.



   CLAIMS.
 EMI18.2
 



  -.w-waw-rrw-w.rwrmr ..


    

Claims (1)

1 - Procédé pour l'avancement de tunnels ou galeries au moyen de 'boucliers ou pièces coupants d'avancement montés sur les châssis-gabarits et de boucliers de front s'appuyant sur le front de taille du moment, caractérisé en ce que chacun des boucliers ou pièces coupantes d'avan- oement., outre son appui sur les châssis-gabarits, prend appui par sa partie dirigée vers l'arrière sur le revê- tement du tunnel ou sur le remplissage bourré derrière ce revêtement et en ce que les boucliers de front sont appuyés contre les châssis- gabarits et ceux-ci contre le revête- ment, 2- Procédé suivant la revendication 1, 1 - Method for the advancement of tunnels or galleries by means of shields or cutting pieces of advancement mounted on the frame-templates and front shields resting on the working face of the moment, characterized in that each of the shields or cutting pieces of advance., in addition to its support on the frame-templates, rests by its part directed towards the rear on the lining of the tunnel or on the filling stuffed behind this lining and in that the front shields are pressed against the jigs and these against the cladding, 2- The method of claim 1, caractérisé en ce que les boucliers d'avancement ou pièces coupantes sont remplis de matière de bouchage au moins sur leur par- tie postérieure reposant sur le revêtement ou le remplis- sage placé derrière ce revêtement. characterized in that the advancing shields or cutting pieces are filled with plugging material at least on their rear part resting on the coating or the filling placed behind this coating. 3- Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que la masse de bouchage est refoulée dans les bou- oliers d'avancement vers l'arrière contre le bouchage ou remplissage fait derrière le revêtement, lorsque ces bou- cliers d'avancement sont poussés en avant. 3- A method according to claim 2, characterized in that the plugging mass is forced back into the advancement bolsters against the plugging or filling made behind the coating, when these advancement shields are pushed. forward. 4- Procédé suivant les revendications 1 à 3, carac- <Desc/Clms Page number 19> térisé en ce que lorsqu'il se produit une déviation des boucliers d'avancement hors de la direction désirée, ils sont ramenés dans la bonne direction d'avancement par des pièces formant appendice qui présentent une surface en coin et qui peuvent être montées de façon amovible sur ces bou- cliers. 4- A method according to claims 1 to 3, charac- <Desc / Clms Page number 19> terized in that when there is a deflection of the advancing shields out of the desired direction, they are returned in the correct direction of travel by appendage parts which have a wedge surface and which can be mounted so removable on these shields. 5 - Procédé suivant la revendication 4, caractérisé en ce que des boucliers d'avancement ou pièces coupantes se terminant en forme de oaisson à l'avant., sont poussés en a- vant en une seule fois ou en plusieurs fois d'une partie seulement de la longueur d'une section d'avancement, que la terre qui a pénétré dans cette partie en forme de cais- son en est retirée, que la position du bouclier peut être vérifiée au moyen d'un instrument de mesure introduit dans le caisson, ce bouolier étant de nouveau poussé en avant s'il est dans la onne position et étant ramené dans la bonne position au moyen d'un appendice cunéiforme au moment du nouvel avancement s'il est en position inexacte. 5 - Method according to claim 4, characterized in that the advancement shields or cutting pieces ending in the shape of an oaisson at the front., Are pushed forward in one go or in several times of a part only by the length of a forward section, that the earth which has entered this box-shaped part is removed from it, that the position of the shield can be checked by means of a measuring instrument introduced into the caisson, this bouolier being again pushed forward if it is in the one position and being brought back into the correct position by means of a wedge-shaped appendage at the time of the new advancement if it is in an incorrect position. 6- Procédé suivant les revendications 1 à 3, carac- térisé en ce qu'avant l'avancement des boucliers d'avance- ment se guidant l'un contre l'autre, on fait avancer des bou- cliers auxiliaires disposés sous les boucliers principaux et se guidant contre ces boucliers principaux ou sur les châs- sis -gabarits, mais ne se guidant pas lun contre l'autre. 6- Method according to claims 1 to 3, charac- terized in that before the advancement of the advancing shields guiding one against the other, auxiliary shields arranged under the shields are advanced. main and guided against these main shields or on the frame-templates, but not guided against each other. 7- Procédé suivant la revendication 6, caractérisé en ce que les boucliers auxiliaires ou pièces ooupantes au- xiliaires pmussés en avant sont soutenus devant le front de taille par des supports ou étançons. 7. A method according to claim 6, characterized in that the auxiliary shields or au- xiliary pieces ooupantes forward are supported in front of the working face by supports or props. 8- Procédé suivant la revendication 6, caractérisé en ce que , lors de la poussée en avant des boucliers coupants <Desc/Clms Page number 20> auxiliaires comportant un tranchant dirigé vers l'inté- rieur, une pièce de tête à tranchant dirigé vers l'exté- rieur est montée librement sur le bouclier auxiliaire jusqu'à ce que celui-ci, dans son mouvement d'avancement, soit parvenu par son extrémité antérieurejusqu'à l'extré- mité antérieure du bouclier principal, après quoi, lors de l'avancement se faisant en commun du bouclier principal et du bouclier auxiliaire, la tête amovible se détache au- tomatiquement. 8- A method according to claim 6, characterized in that, during the forward thrust of the cutting shields <Desc / Clms Page number 20> auxiliaries comprising a cutting edge directed inward, a head piece with an outwardly cutting edge is freely mounted on the auxiliary shield until the latter, in its forward movement, has reached by its anterior end as far as the anterior end of the main shield, after which, when the main shield and the auxiliary shield advance together, the removable head is automatically detached. 9 - Procédé suivant la revendication 4, caractérisé en ce que les boucliers ou pièces coupantes d'avancement sont déviés vers l'extérieur lors de leur avancement au moyen de pièces de tête cunéiforme posées sur eux et que des boucliers d'autres profils sont montés et poussés en avant sur d'autres châssis-gabarits dans l'espace entouré par eux, élargi au delà du profil originel, tandis que les premiers boucliers coupants sont laissés dans la terre. 9 - Method according to claim 4, characterized in that the shields or cutting pieces of advancement are deflected outwards during their advancement by means of wedge-shaped head pieces placed on them and that shields of other profiles are mounted and pushed forward on other template frames into the space surrounded by them, widened beyond the original profile, while the first cutting shields are left in the earth. 10 - Procédé suivant la revendication 9, caracté- risé en ce que , dans les courbes on utilise, au lieu de gabarits et de boucliers en arc de cercle, des gabarits et boucliers à forme extérieure polygonale qui, dans la mesure où ils sont montés en commun sur un coté du châssis- gabarit, présentent la même forme de cintrage dans leur plan. 10 - Process according to claim 9, characterized in that, in the curves, instead of jigs and shields in an arc of a circle, jigs and shields with a polygonal outer shape are used which, in so far as they are mounted in common on one side of the template frame, have the same bending shape in their plane. 11 - Procédé suivant la revendication 1 et les suivantes, caractérisé @n ce que les boucliers de front, au lieu d'être appuyés contre les châssis-gabarits por- tant les boucliers d'avancement coupants ou contre les tranches ou surfaces de bout du revêtement, .ou bien outpe ces appuis, prennent encore appui contre une barre trans- <Desc/Clms Page number 21> versale fixée sur 1?intérieur du revêtement. 11 - A method according to claim 1 and the following ones, characterized @n that the front shields, instead of being pressed against the frame-jigs bearing the cutting advancement shields or against the edges or end surfaces of the coating, .or outpe these supports, still rest against a trans- <Desc / Clms Page number 21> versale attached to the interior of the coating. 12 - Procédé suivant la revendication 1 et les suivantes,, caractérisé en ce quau moins derrière une parties des boucliers d'avancement la terre est consoli- dée en forme de paroi ou mur par des agents physiques ou chimiques. 12 - Process according to claim 1 and the following ,, characterized in that at least behind a part of the advancement shields the earth is consolidated in the form of a wall or wall by physical or chemical agents. 13 - Procédé suivant la revendication 12, carac- térisé en ce que la terre se trouvant derrière les bou- cliers est oonsolidée par un liant rapide ( physique ou chimique ) pour former un corps creux et la terre se trouvant à l'intérieur de ce corps creux est consolidée par un agent de consolidation moins coûteux, par exemple de la bouillie de cimenta 14 - Procédé suivant les revendications 1 à 11, caractérisé en ce qu'à une certaine distance du front de taille unepartie en forme de segment de la terre portant le ou les boucliers d'avancement supérieurs, est consolidée. 13 - A method according to claim 12, charac- terized in that the earth located behind the shields is oonsolidated by a rapid binder (physical or chemical) to form a hollow body and the earth located inside this. hollow body is consolidated by a less expensive consolidating agent, for example cement slurry 14 - Process according to claims 1 to 11, characterized in that at a certain distance from the cutting face unpartie in the form of a segment of the earth carrying the upper advancement shield or shields, is consolidated. 15- Procédé suivant les revendications 1 à 11, caractérisé en ce qu'en vue d'un abaissement temporaire de l'eau souterraine au-dessous du sol du tunnel, on fait avanoer préalablement dans le front de taille du moment un tube, à partir duquel on fonce de distances en distances des puits tubulaires,, 16 - Procédé de fabrication d'un revêtement en suivant l'avancement, caractérisé en ce qu'on monte tout d'abord dans l'espace creusé une -armature métallique servant d'armature à une enveloppe de béton armé, dans laquelle est construite une enveloppe en pierres de bé- ton légères, puis on remplit l'intervalle ménagé entre <Desc/Clms Page number 22> cette enveloppe et la terre avec du béton et on pose sur l'intérieur de l'enveloppe une couche isolante, 15- A method according to claims 1 to 11, characterized in that for a temporary lowering of the underground water below the ground of the tunnel, is made to advance beforehand in the working face of the moment a tube, to from which the tube wells are driven from distance to distance, 16 - A method of manufacturing a coating by following the progress, characterized in that firstly mounted in the hollowed space a metal -frame serving as a reinforcement for a reinforced concrete envelope, in which is built an envelope of light concrete stones, then fill in the gap between <Desc / Clms Page number 22> this envelope and the earth with concrete and an insulating layer is placed on the inside of the envelope, après quoi un revêtement intérieur résistant à la charge est construit dans l'enveloppe. after which a load resistant inner liner is built into the casing. 17 - Dispositif pour la miseen oeuvre du procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les ou boucliers/coupants d'avancement sont construits en forme de oaisson au moins sur leur partie reposant sur le revê- tement ou dans le bouchage ou remplissage placé derrière ce revêtement. 17 - Device for carrying out the method according to claim 2, characterized in that the or shields / advancing cutting edges are constructed in the shape of an oaisson at least on their part resting on the coating or in the plugging or filling placed. behind this coating. 18 - Dispositif suivant la revendication 17, caractérisé par une paroi ou un appendice mobile en di- reotion longitudinale dans la partie en forme de caisson et servant comme appui pour le dispositif servant à pousser le bouclier mobileen avant. 18 - Device according to claim 17, characterized by a wall or a movable appendage in longitudinal di- reotion in the box-shaped part and serving as a support for the device for pushing the movable shield forward. 19 à Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant les revendications 1 et 4, caractérisé par un bouclier coupant d'avancement dont l'extrémité antérieure est en forme de caisson, 20 - Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant les revendications 1 et suivantes, caractérisé en ce que ;les appendices sont disposés de façon amovible sur les ailes des boucliers d'avancement à section en U et conformés de façon que les ailes peuvent être assem- blées et mises en prise en rapprochant les boucliers l'un de l'autre en direction radiale de l'intérieur vers l'extérieur et en direction circonférentielle,, ces ailes s'accrochant l'une dans l'autre lors de la fixation de cet appendice ou par réglage des boucliers sous une 'forme polygonale ou circulaire en section. <Desc/Clms Page number 23> 19 A device for implementing the method according to claims 1 and 4, characterized by a cutting advancement shield whose front end is in the form of a box, 20 - Device for implementing the method according to claims 1 and following, characterized in that; the appendages are removably disposed on the wings of the U-section advancement shields and shaped so that the wings can be assembled and engaged by bringing the shields closer to each other in a radial direction from the inside to the outside and in a circumferential direction, these wings hooking into each other during the attachment of this appendage or by adjusting the shields in a polygonal or circular shape in section. <Desc / Clms Page number 23> 21 - Forme de réalisation du dispositif suivant la revendication 20, caractérisée en ce que l'une des deux ailes de boucliers venant en prise l'une avec l'autre est conformée en V et l'autre en pince ou fourche. 21 - Embodiment of the device according to claim 20, characterized in that one of the two wings of shields coming into engagement with one another is V-shaped and the other a clamp or fork. 22 - Mode de réalisation du dispositif suivant la revendication 20, caractérisé en ce que les deux ailes de boucliers sont conformées en V, mais l'une est large et l'autre étroite de façon que l'une des extrémités d'aile puisse être introduite dans celle de l'autre boue clier. 22 - Embodiment of the device according to claim 20, characterized in that the two shield wings are V-shaped, but one is wide and the other narrow so that one of the wing ends can be introduced into that of the other clier mud. 23 - Mode de réalisation du dispositif suivant la revendication 20, caractérisé en ce que les deux extré- mités d'ailes sont conformées en crochet et qu'en outre l'une des deux ailes est encore recourbée en V. 23 - An embodiment of the device according to claim 20, characterized in that the two ends of the wings are hook-shaped and that in addition one of the two wings is further curved in V. 24 - Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant la revendication 4, caractérisé par une pièce de tête à extrémité cunéiforme ou munie d'une nervure incli- née, devant être reliée de façon amovible avec un bou- clier d'avancement à extrémité non tranchante., 25 - Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant la revendication 6, caractérisé par des boucliers coupants auxiliaires montés sur les châssis-gabarits sous les boucliers d'avancement principaux se guidant réci- proquement les uns contre les autres, mais ces boucliers auxiliaires ne se guidant pas les uns contre les autres. 24 - Device for carrying out the method according to claim 4, characterized by a head piece with a wedge-shaped end or provided with an inclined rib, to be removably connected with an advancement shield at the end not sharp., 25 - Device for the implementation of the method according to claim 6, characterized by auxiliary cutting shields mounted on the template frames under the main advancement shields guided reciprocally against each other, but these auxiliary shields do not not guiding each other. 26 - Dispositif suivant la revendication 25, caracté- risé en ce qu'un bouclier d'avancement et un bouclier auxiliaire doivent être réunis l'un à l'autre de façon séparable. 26 - Device according to claim 25, charac- terized in that an advancement shield and an auxiliary shield must be joined to one another in a separable manner. 27 - Dispositif suivant les revendications 25 et 26 <Desc/Clms Page number 24> caractérisé en ce que les boucliers coupants auxiliaires se terminent en un tranchant cunéiforme dirigé vers l'ex- térieur ou vers l'intérieur. 27 - Device according to claims 25 and 26 <Desc / Clms Page number 24> characterized in that the auxiliary cutting shields terminate in a wedge-shaped cutting edge directed outward or inward. 28 - Dispositif pour la mise en,oeuvre du pro- cédé suivant la revendication 9, caractérisé en ce qu'a- vec le bouclier coupant auxiliaire se guidant longitudi- nalement à l'intérieur du bouclier principal et compor- tant un tranchant dirigé vers l'extérieur, on assemble librement une pièce de tête à tranchant dirigé vers l'intérieur. 28 - Device for implementing the method according to claim 9, characterized in that with the auxiliary cutting shield being guided longitudinally inside the main shield and comprising a cutting edge directed towards outside, we freely assemble a head piece with cutting edge directed inward. 29 @ Dispositif pour la mise en oeuvre du procé- dé suivant la revendication 10, caractérisé par des châssis-gabarits, polygonaux au moins sur leur extérieur, avec des boucliers coupants d'avancement, dont ceux qui sont montés en commun sur un coté du polygone présen- tent la même forme de cintrage. 29 @ Device for implementing the process according to claim 10, characterized by frame-jigs, polygonal at least on their exterior, with cutting shields for advancement, including those which are mounted in common on one side of the polygon have the same bend shape. 30 - Dispositif pour la mise en oeuvre du pro- cédé suivant la revendication 1 et les suivantes, oarac- par térisé/des boucliers de front en tôles comportant un bord dirigé transversalement à leur plan. 30 - Device for carrying out the process according to claim 1 and the following ones, characterized by front shields made of sheet metal comprising an edge directed transversely to their plane. 31 - Dispositif suivant la revendioation 36, caractérisé par des appendices montés sur les bords des boucliers de front, avec lesquels ceux-ci s'engagent les uns dans les autres. 31 - Device according to revendioation 36, characterized by appendages mounted on the edges of the front shields, with which they engage each other. 32 - Dispositif suivant les revendications 30 et 31, caractérisé en ce qu'on monte sur les boucliers d'a- vanoement des appendices qui forment un appui pour les pièces de soutien pouvant âtre Insérées entre les appen- aines et les boucliers de front. 32 - Device according to claims 30 and 31, characterized in that appendages are mounted on the advanoement shields which form a support for the support pieces which can be inserted between the appendages and the front shields. 33 - Dispositif pour la mise en oeuvre du pro- <Desc/Clms Page number 25> cédé suivant la revendiaation 11, caractérisé par des barrestransversales à fixer sur l'intérieur du revête- ment du tunnel, qui servent d'appui pour les étanchens à interposer entre ces barres et les boucliers de front. 33 - Device for the implementation of the <Desc / Clms Page number 25> Assigned according to claim 11, characterized by transverse bars to be fixed on the inside of the lining of the tunnel, which serve as support for the seals to be interposed between these bars and the front shields. 34 - Dispositif suivant la revendication 33, caractérisé en ce que deux ou un plus grand nombre de barres transversales disposées debout les unes der- rières les autres sont reliées avec une traverse fixée à elles de façon amovible, cette traverse étant munie d'un treuml roulante ces éléments constituant un dispo- sitif de transporte 35 - Dispositif suivant la revendication 34, 34 - Device according to claim 33, characterized in that two or a greater number of transverse bars arranged upright one behind the other are connected with a cross member fixed to them removably, this cross member being provided with a treuml these elements constituting a transport device 35 - Device according to claim 34, caractérisé en ce que les barres transversales sont dis- posées en deux rangées se trouvant côte -à-côte et les dispositifs servant à réunir les traverses à ces barres sont disposés et conformés de façon qu'une traverse fixée à une rangée de barres peut être passée directement à l'autre rangée de barresde sorte que dans chaque cas une rangée de barres sert au transport et à la pose des barres de la rangée voisine et inversement. characterized in that the crossbars are arranged in two rows lying side by side and the devices for joining the crossbars to these bars are arranged and shaped so that a cross member attached to a row of bars can be passed directly to the other row of bars so that in each case a row of bars is used for the transport and installation of the bars of the neighboring row and vice versa. 36 à Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant la revendication 1 et les suivantes, caractérisé en ce que les barres des fers . des châssis -gabarits servent de voies de roulement pour appareils de levage. 36 A device for implementing the method according to claim 1 and the following ones, characterized in that the bars of the irons. template frames serve as tracks for lifting devices. 37 - . Dispositif suivant la revendication 36, ca - raotérisé en ce qu'un ohâssis d'appareil de levage, à longueur règlable, disposé entre deux châssis-gabarits, est guidé par des roues contre les barres des deux châs- sis-gabarits. 37 -. Device according to Claim 36, characterized in that a hoisting apparatus frame, of adjustable length, disposed between two frame-templates, is guided by wheels against the bars of the two frame-templates. 38 - Dispositif suivant les revendications 36 et 37, caractérisé en ce que treuil roulant est muni d'un <Desc/Clms Page number 26> support mobile par rapport à son plan pour le dispositif de poussée en avant du bouclier ooupanr d'avancement. 38 - Device according to claims 36 and 37, characterized in that the wheel winch is provided with a <Desc / Clms Page number 26> mobile support relative to its plane for the pushing device forward of the advancement shield. 39 - Châssis de treuil pour le dispositif sui- vant les revendications 36;et 37, caractérisé par un étan- çon portant les treuils des appareils de levage, qui peut être tendu dans un châssis -gabarit ou entre deux châssis-gabarits dans le sens d'une corde ou d'un rayon. 39 - Winch frame for the device according to claims 36; and 37, characterized by a stanchion carrying the winches of the lifting devices, which can be stretched in a template frame or between two frame templates in the direction of a string or a spoke. 40 - Appareil de levage pour complèter le dis- positif suivant les revendications 36 et 37, caractérisé par un étançon dont la longueur est réglable et qui est disposé dans le châssis-gabarit portant l'appareil de levage, de façon oscillante dans le sens de la périphérie de ce châssis-gabarit et qui supporte le dispositif poussant en avant les boucliers d'avancement. 40 - Lifting apparatus to complete the device according to claims 36 and 37, characterized by a prop, the length of which is adjustable and which is disposed in the template frame carrying the lifting apparatus, in an oscillating manner in the direction of the periphery of this frame-template and which supports the device pushing forward the advancement shields. 41 - Revêtement imperméable à l'eau appliqué comme suite au procédé d'avancement dans le tunnel ou la galerie, caractérisé en ce qu'il est constitué à l'inté- rieur par une enveloppe en béton résistante à la charge et par une enveloppe en béton légère entourant cette en- veloppe, cette enveloppe de béton légère étant munie sur sa face intérieure d'une couche isolante et étant armée à l'extérieur par une enveloppe en béton armé. 41 - Water-impermeable coating applied as a result of the advancement process in the tunnel or gallery, characterized in that it consists on the inside by a concrete envelope resistant to the load and by a casing made of lightweight concrete surrounding this envelope, this lightweight concrete envelope being provided on its inner face with an insulating layer and being reinforced on the outside by a reinforced concrete envelope.
BE369818A 1929-04-27 1930-04-26 BE369818A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE150228X 1929-04-27

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE369818A true BE369818A (en) 1930-05-31

Family

ID=32234386

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE369818A BE369818A (en) 1929-04-27 1930-04-26

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE369818A (en)
CH (1) CH150228A (en)

Families Citing this family (9)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1064088B (en) * 1955-08-22 1959-08-27 Habil Alfred Streck Dr Ing Method for driving a tunnel under compressed air
DE1172289B (en) * 1956-10-27 1964-06-18 Johannes W Vogelberg Lining for galleries or tunnels
DE1087156B (en) * 1957-09-18 1960-08-18 Hochtief Ag Hoch Tiefbauten Procedure for avoiding soil loss when driving a tunnel by means of individual knives by pressing in fillers
DE1179237B (en) * 1958-06-20 1964-10-08 Walter Pfeiffer Method of making the lining for an underground tunnel
DE1095305B (en) * 1959-09-05 1960-12-22 Peter Maagh Jacking knife for tunnel or gallery construction
DE1173119B (en) * 1959-10-03 1964-07-02 Hochtief Ag Hoch Tiefbauten Process to avoid soil loss when driving a tunnel by means of a single knife by pressing in filler material
DE1144751B (en) * 1959-12-21 1963-03-07 Holzmann Philipp Ag Process for the production of tunnels, galleries or similar elongated structures
DE1187658B (en) * 1961-12-13 1965-02-25 Richard Schulz Tiefbauunterneh Method for the underground construction of tunnels, galleries or similar elongated structures using a driving shield
DE1187659B (en) * 1961-12-13 1965-02-25 Richard Schulz Tiefbauunterneh Method for the underground production of elongated structures of all kinds, such as tunnels, tunnels, canals or the like.

Also Published As

Publication number Publication date
CH150228A (en) 1931-10-31

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1217349A (en) Engineering of reinforced concrete structures, such as tunnels, underpasses and the like, and precast concrete elements used in said engineering processes
EP0267815B1 (en) Method and apparatus for draining the edges of all stabilized surfaces in civil engineering, or the edges of a construction
EP2649242A1 (en) Method for building structures, particularly passages under operating railways or the like.
BE369818A (en)
CH642416A5 (en) METHOD OF CONSTRUCTING UNDERGROUND WORKS WITH VERTICAL WALLS, DEVICE FOR EXECUTING THE METHOD AND UNDERGROUND WORK.
FR2960570A1 (en) WALL FORMED IN A SOIL, COMPRISING A HOLLOW PREFABRICATED ELEMENT, AND METHOD OF MAKING SUCH A WALL
EP0101350B1 (en) Method and device for pulling out a shuttering at the realization of an underground cast wall
EP1626129A1 (en) Machine for digging a trench and forming a wall in said trench
EP0065486B1 (en) A constant cross-sectional elongated piece of work and a method of constructing this piece of work
EP0021987B1 (en) Machine for driving underground galleries
EP3241985A1 (en) Tunnel boring machine
EP0242497B1 (en) Tunnel construction process
EP0250286A1 (en) Underground mining process using downwardly directed stoping and caving, and installation for carrying this out
EP2900875B1 (en) Method of making a foundation
FR2473085A1 (en) Mfr. of continuous concrete wall - is cast in sections using successive trenches containing overlapping reinforcing frames and transverse bulkheads
FR2490540A1 (en) Diaphragm wall with double caissons - has soil between caissons removed together with adjacent end walls to locate reinforcement
FR2619137A1 (en) METHOD FOR CONSTRUCTING A CONCRETE FOUNDATION IN THE BASEMENT, ESPECIALLY ON BUILDING LANDS
FR2648841A1 (en) Underpinning method
FR2472074A1 (en) Reinforcement for open excavations - provides temporary side protection from rocks using vertical plates permitting introduction of tubular coffer pieces
FR2478158A1 (en) Round hollow section self-boring pile - uses spiral ramped cutters on leading edge and used as fence post or cable-anchor
FR2574111A1 (en) Method for lining an underground tunnel, such as an aqueduct and lining unit intended for the implementation of this method
FR2729162A1 (en) Adjustable mould for grooved gutter stones to drain rainwater from motorways
BE898138A (en) Pile forming method and new concrete pile preparation for this process.
FR2699594A1 (en) Method for producing a transverse passage under a railway or roadway.
FR3019566B1 (en) MACHINE FOR THE CONTINUOUS CONCRETE MILLING OF PITS PROVIDED WITH A WINCH